جمع بندی ایا چند همسری سنت پیامبر ست؟

تب‌های اولیه

70 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ایا چند همسری سنت پیامبر ست؟

[="Indigo"]ایا چند همسری سنت پیامبر ست؟و مستحب است؟(چه ازدواج دائم و چه موقت)[/]

با نام الله



کارشناس بحث: استاد طاها

با عرض سلام به شما دوست گرامی

در روایات تاکید زیادی به تعدد همسر شده است اما بشرطها و شروطها.

از جمله در روایتی میخوانیم:

امام رضا فرمود: «ثَلَاثٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِينَ الْعِطْرُ وَ أَخْذُ الشَّعْرِ وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَةِ» یعنی «یعنی سه چیز از سنتهای رسولان است: عطر و برطرف کردن موهای زاید بدن و کثرت زنان».(کافی/ج5/ص320) قابل ذکر است واژه «طروقه» با فتح طاء به معنای نساء (زنان) است. (بحارالانوار/ج62/ص5)

همچنین از امام صادق روایتی به همین مضمون آمده است: «أَرْبَعٌ مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِيَاءِ ع التَّطَيُّبُ وَ التَّنْظِيفُ... وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَةِ».(من لایحضره الفقیه/ج1/ص131)

همچنین در کتاب وسائل الشیعه بابی وجود دارد با این عنوان: «بَابُ اسْتِحْبَابِ كَثْرَةِ الزَّوْجَاتِ وَ الْمَنْكُوحَاتِ...» یعنی «بابی درباره استحباب کثرت همسر و نکاح».(وسائل الشیعه/ج20/ص241)

از مجموع آنچه بیان شد استفاده میشود که تعدد همسر از مستحبات است البته در کنار این روایات حجم فراوانی از روایات نیز وجود دارد که شرایطی را برای یک ازدواج مثمر ثمر و درست و حساب شده معین کرده اند.

لازم به ذکر است امروزه با توجه به تبلیغات فراوانی که علیه سنت تعدد زوجات شده است شنیدن اینکه تعدد زوجات امر مستحبی است لااقل برای زنان شگفت انگیز مینماید اما باید توجه داشت که این دستور چه فواید مهمی میتواند داشته باشد که یک نمونه آن تولید نیروی لازم در برابر دگراندیشان است. امروزه کافی است سری به مناطقی از ایران که اهل تسنن ساکن هستند بزنیم و ببینیم که چه همتی برای تولید نسل معتقد به باورهای اهل سنت دارند و وقتی میپرسیم در این وضع اقتصادی نابسامان (مخصوصا در مرزها که محل اصلی سکونت بسیاری از اهل تسنن است) چرا همسران متعدد و فرزندان متعدد دارید میگویند برای اینکه آینده ایران را ما رقم بزنیم. این اشکالی بر اهل سنت نیست بلکه نقدی بر سبک زندگی خانواده های شیعی است. با این وجود حتما باید شرایط لازم برای این امر مهم برای شخص وجود داشته باشد تا خانواده ای سالم و فرزندانی ارزشمند به جامعه تقدیم کند.

با این امید که باور کنیم اسلام فراتر از نگاه محدود ما را نگریسته است.

در پناه حق

اگر کسی بتونه به درجه ای از کمال برسه و خودش رو تغییر بده می تونه دنیا رو هم تغییر بده. انسان عالم صغیر هست و نباید ازدید کمیت بهش نگاه کرد. من اگر شوهرم تعدد زوجات کنه یا خودمو می کشم یا زوجاتش رو. ( تو این زمونه معنایی نداره بجز هوس)

سلام

وضع خانواده های شیعی اینقدر داغونه که نیازی نیست تبلیغ چند همسری کنیم تا بجای دو تا بچه ی منحرف 4 تا بچه منحرف و محروم از محبت و مسولیتهای پدری، تحویل جامعه بدن.

ای کاش بجای اینگونه تبلیغاتی که برای صدر اسلام بوده برای رشد جمعیت قلیل مسلملانان، کمی هم به تبلیغ تشیع میپرداختیم و دفاع از مبلغان دینی.

در همین سایت فقط دو تاپیک دیدم که هجمه به شخصیت مومن و متدین استاد رائفی پور که از مبلغان مذهب تشیع میباشند، شد اما متاسفانه هیچ کسی از کارشناسان پاسخی به اینگونه تخریبها نداد.

والا تا جایی که من خبر داشتم فکر میکردم اصل ازدواج در اسلام بر تک همسری است نه تعدد زوجات
فکر میکردم تعدد زوجات در زمانی خاص برای رفع مشکلات اومده نه برای همه زمان ها که بعدا خانواده با این تعدد زوجات از هم پاشیده شود
عجب پس همه این تصورات اشتباه بود
جالب است که برای حفظ نسل و مصالح جامعه و ............. همیشه باید یک جنس از خود گذشتگی کند

اساسا رابطه بین تعدد زوجات و حفظ نسل رو، در جايی که توازن جمعیتی بین دو جنس برقراره، نمی فهمم

.امین.;478733 نوشت:
وضع خانواده های شیعی اینقدر داغونه که نیازی نیست تبلیغ چند همسری کنیم تا بجای دو تا بچه ی منحرف 4 تا بچه منحرف و محروم از محبت و مسولیتهای پدری، تحویل جامعه بدن.

ای کاش بجای اینگونه تبلیغاتی که برای صدر اسلام بوده برای رشد جمعیت قلیل مسلملانان، کمی هم به تبلیغ تشیع میپرداختیم و دفاع از مبلغان دینی.

دقیقا درست فرمودید این تبلیغات برای صدر اسلام بوده برای جامعه آن زمان بوده

نه الان، که عرف چند همسری رو نمی پسنده جامعه الان اینجوریه به زور که نمیشه چندهمسری رو مد کرده !!!!! اصلاً شاید خود مردهای این دوره از پس خرج و مخارج های چند همسری برنیان

.امین.;478733 نوشت:
در همین سایت فقط دو تاپیک دیدم که هجمه به شخصیت مومن و متدین استاد رائفی پور که از مبلغان مذهب تشیع میباشند

من سخنرانی استاد رافعی پور رو درباره سریال جومونگ شنیدم به نظرم اصلاً جالب نبود این سریال خیلی خوب درخشید اگه پشت پرده ایی هم داشت ما باید با کارهای فرهنگی مون بتوانیم با آن مقابله کنیم وقتی خودمون توان نداریم چنین کارهایی شگفتی رو بسازیم ایراد گرفتن و نقد شخصیت های این سریال اصلاً درست نیست اونم با اون لحن واقعا زشته . همین نقد و نظرات عجیب باعث میشه مردم از این کارها خوششون نیاد و انتقاد کنند

!Shabnam!;478743 نوشت:
دقیقا درست فرمودید این تبلیغات برای صدر اسلام بوده برای جامعه آن زمان بوده

نه الان، که عرف چند همسری رو نمی پسنده جامعه الان اینجوریه به زور که نمیشه چندهمسری رو مد کرده !!!!! اصلاً شاید خود مردهای این دوره از پس خرج و مخارج های چند همسری برنیان

من سخنرانی استاد رافعی پور رو درباره سریال جومونگ شنیدم به نظرم اصلاً جالب نبود این سریال خیلی خوب درخشید اگه پشت پرده ایی هم داشت ما باید با کارهای فرهنگی مون بتوانیم با آن مقابله کنیم وقتی خودمون توان نداریم چنین کارهایی شگفتی رو بسازیم ایراد گرفتن و نقد شخصیت های این سریال اصلاً درست نیست اونم با اون لحن واقعا زشته . همین نقد و نظرات عجیب باعث میشه مردم از این کارها خوششون نیاد و انتقاد کنند

اکثرا مخالفان چند همسری افرادی هستند که با دیگر قوانین اسلامی هم مشکل دارند پس اگر ایرادی هم به سخنان ایشان بگیرند مشکل از خودشان است. و از قضا اکثر مدافعان تعدد زوجات هم کسانی هستند که دنبال راه شرعی میگردند برای رسیدن به هوا و هوسهاشون.

بنده مخالف این نیستم که کسی که نیاز داره و اگر ازدواج نکنه به حرام میفته دست به چنین کاری بزنه اما به اسم ازدیاد نسل توسل به این حکم شرعی آن هم در زمانیکه نه مانند صدر اسلام چندهمسری رسم هست نه مانند آن زمان زنان چندبرابر مردان هستند چه معنایی میتواند داشته باشد جز سوء استفاده از احکام الهی؟ (با عرض معذرت از کارشناس محترم چون دیدم میگم. بعد یک عده هم ناآگاهانه رگ دینیشان گل میکند و نمیگویند شاید چند نفر مومن بتوانند رعایت کنند و در این مساله مشکلی نداشته باشند اما این نسخه تجویزش برای همگان جایز نیست)

درباره استاد رائفی پور هم اولا ایشان از پیش خودش حرف نمیزند. اگر مخالف هم داشته باشد عجیب نیست چون حرف حق تلخه . کسانیه هم که قبولش ندارند برای اینه که به نفعشون نیست. مثل نظر ایشان درباره همین تعدد زوجات که با مذاق خیلیها سازگار نیست

[="Tahoma"][="Black"]یكی از شروطی كه قرآن بصراحت درباره تعدد زوجات بر آن تأكید می‌كند، برقراری عدالت است. برقراری عدالت كار هر كسی نیست؛ :Khandidan!:

پس نمی‌توان موضوع ازدواج مجدد را به عنوان یك قاعده و قانون پذیرفت كه به مرد اختیار دهد همسر دوم اختیار كند.

اصل این است كه مرد می‌تواند تنها با یك زن ازدواج كند، مگر در موارد بسیار استثنایی و نادر ( که لزوماً برای همه مردان و در همه زمانها پیش نمیاد ). [/]

سلام.دوست گرامی....در اسلام امده که هر مردی میتواند 4 زن اختیار کند...وبی نهایت صیغه.کند...ولی متاسفانه 90 درصد مردان توانایی این مسعولیت سنگین را ندارند.....چون خداوند در قران فرموده ای زنان و مردان که ایمان اوردید از انجام دادن کاری که در حد توان شما نیست بپرهیزید..مگر ان را واجب کرده باشم......

[=Verdana]با سلام
[=Verdana]عدالت بینشون مساوی برقرار بشه خیلی سخته

با عرض سلام خدمت همه دوستان

مطالبی که فرموده اید هر یک در جای خود متین و قابل قبول است اما لازم است نکات دیگری را هم مد نظر قرار دهیم تا از جمله کسانی نباشیم که قرآن درباره ایشان فرمود:

«أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون» (بقره/85)

و نیز این پیام روشن اسلام را نادیده نگیریم که: «حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»(کافی/ج1/ص58).

درست است که نباید کیفیت را فدای کمیت نمود اما نباید به این بهانه کمیت را نیز نادیده انگاشت. کیفیت در کنار کمیت است که میتواند به نتیجه مثمر ثمر برسد. اگر امام علی(ع) خانه نشین شد نبودن یاران لازم بود و تلاشهای شبانه حضرت زهرا نیز بی اثر ماند. اگر امامان ما پس از اباعبدالله(ع) قیام نکردند و نیز امام زمان در پرده غیبت رفت یک دلیل اساسی آن نبودن نیروی لازم و پشتیبان بوده است [در روایتی از امام صادق در جواب یکی از یارانش درباره قیام امام به گله ای اشاره نمود و فرمود: ای سدیر! اگر شمار یاران و پیروان من به تعداد این بزغاله ها رسیده بود، بر جای نمی نشستم و قیام می کردم .» (کافی/ج2/ص242)]

قانون تعدد زوجات از منظر دین، هم مشروع است و هم مستحب و دارای فواید فراوانی برای دین و دنیا، هم دیروز و هم امروز و هم فرداست؛ پس اگر در اجرای امروزی آن نقصی میبینیم منطقی تر اینست که به رفع موانع آن بیاندیشیم. البته توجه داریم که این حکم مستحب است نه واجب، پس کسی مجبور نیست انجامش دهد یا به کسی توصیه کند اما چون عرف نمیپسندد یا ما نمیپسندیم یا زمینه های آنرا آماده نداریم نباید به این نتیجه ختم شود که این حکم تاریخ مصرفش برای گذشته بود و نه امروز.

اینکه امروزه جز هوسبازی معنایی ندارد یا وضع اقتصادی و فرهنگی خانواده شیعی امروز مناسب عمل و توصیه به این مستحب نیست را شاید بتوان فی الجمله پذیرفت اما یادمان نرود هیچ تغییری بدون تلاش برای ایجاد زمینه های لازم به ثمر نمیرسد. اگر به این نتیجه رسیدیم که این حکم استحبابی آثار ارزنده ای دارد بجای چشم دوختن به موانع اجرایی شدن آن، درباره عوامل زمینه ساز و بهینه کردن آن می اندیشیم (البته هر کس مختار است در این زمینه سازی شرکت کند یا نکند).

توجه داشته باشیم که ازدواج تنها برای حفظ نسل و ایجاد توازن جمعیتی نیست بلکه فایده مهمتر آن اثری است که در کاهش زمینه های فساد دارد و اینگونه به بالاتر رفتن رشد کیفی جامعه کمک میکند و از طرف دیگر نیروی لازم برای پشتیبانی از اسلام را (مخصوصا اسلام شیعی) تامین میکند که این نیز از نظری به جنبه کیفی و از نظری به جنبه کمی مساله نظر دارد. باز هم عرض میکنیم که این عامل در کنار دیگر عوامل باید دیده شود و لازم است زمینه های رسیدن به این آثار نیز فراهم باشد.

ضمنا قبول تعدد ازدواج برای هر دو طرف اختیاری است یعنی زنی که نمیتواند با این حکم استحبابی کنار بیاید اجباری ندارد قبول کند و مردی که توان لازم برای اداره بهینه چند همسر را ندارد مجبور نیست به ازدواجهای مکرر تن دهد. پس سخن گفتن از اینکه یک طرف قربانی میشود شاید نتیجه درستی نباشد.

در پناه حق

reyhan2;478869 نوشت:
خداوند در قران فرموده ای زنان و مردان که ایمان اوردید از انجام دادن کاری که در حد توان شما نیست بپرهیزید..مگر ان را واجب کرده باشم

با سلام به شما دوست گرامی

احکام الهی اعم از واجب و حرام و مستحب و مکروه بر اساس توان انسان شامل حال او میشود پس اگر کسی توان انجام واجبی را نداشت بر عهده او نخواهد بود همانطور که اگر توان انجام مستحبی را هم نداشت بر عهده او نخواهد بود. اما نکته ای که لازم است توجه شود این است: اینکه من از عهده آن برنمی آیم آیا به این معناست که آنرا توصیه نکنم؟ حکم خدا را باید بیان نمود و هر کس توان انجام آنرا ندارد از انجام آن معاف است. ضمن اینکه اگر به تعبیر شما 90 درصد مردان امروز از عهده آن بر نمی آیند به این دلیل است که روی به وجود آوردن زمینه های آن (با حفظ حقوق طرفین) به درستی کار نشده است. اگر روزی ما به این باور رسیدیم که تعدد زوجات دارای مصالح ارزنده ای است که در ردیف مستحبات قرار گرفته، آنگاه شاید زمان فراهم کردن زمینه ها فرابرسد.

در پناه حق

طاها;478536 نوشت:
باید توجه داشت که این دستور چه فواید مهمی میتواند داشته باشد که یک نمونه آن تولید نیروی لازم در برابر دگراندیشان است. امروزه کافی است سری به مناطقی از ایران که اهل تسنن ساکن هستند بزنیم و ببینیم که چه همتی برای تولید نسل معتقد به باورهای اهل سنت دارند و وقتی میپرسیم در این وضع اقتصادی نابسامان (مخصوصا در مرزها که محل اصلی سکونت بسیاری از اهل تسنن است) چرا همسران متعدد و فرزندان متعدد دارید میگویند برای اینکه آینده ایران را ما رقم بزنیم. این اشکالی بر اهل سنت نیست بلکه نقدی بر سبک زندگی خانواده های شیعی است. با این وجود حتما باید شرایط لازم برای این امر مهم برای شخص وجود داشته باشد تا خانواده ای سالم و فرزندانی ارزشمند به جامعه تقدیم کند.

با سلام

ببخشید میشود با این دید فرانگری بفرمایید که تعدد زوجین چه ارتباطی با افزایش تعداد فرزندان دارد؟؟؟؟

در این دوران اخیر نه جنگی رخ داده و نه جمعیت آقایان رو به انقراض است و نه اتفاق دیگری که خانوم های بدون همسر روی دست جامعه مانده باشند و آقایان متاهل با آنان ازدواج کنند و فرزند دار شوند. البته اگر حقیقتا هدفشان افزایش اولاد باشد!!

فکر میکننم تقریبا به ازای زنان مجرد مردان مجردی هم باشند. فکر نمی کنید برای افزایش جمعیت شیعه راه کارهای بهتری هم باشد؟ بهتر نیست سعی کنیم آمار های طلاق را کاهش دهیم؟ میزان اعتیاد؟ درمان ناباروری؟ تشویق جوانان به ازدواج و فرزند دار شدن؟ و...

متاسفم برای اینگونه پاسخگویی ضعیف و غیر مستدلل. و خداوند را شاکرم رهبری فزرانه نصیبمان کرده و خوب است سخنانشان آویزه گوشمان باشد:

جوانب قضیّه را بسنجید، ببینید چه چیزهایی است که موجب میشود جامعه ما دچار میل به کم ‌فرزندی بشود. این میل به کم بودن فرزند، یک عارضه است؛ والّا انسان به طور طبیعی فرزند را دوست میدارد. چرا ترجیح میدهند افرادی که فقط یک فرزند داشته باشند؟ چرا ترجیح میدهند فقط دو فرزند داشته باشند؟ چرا زن به شکلی، مرد به شکلی پرهیز میکنند از فرزند داری؟ اینها را بایستی نگاه کرد و دید عواملش چیست؛ بلاشک یکی از چیزهایی که باروری را محدود میکند، بالارفتن سنّ ازدواج است....

و این است دین ما...

با عرض سلام خدمت کارشناس محترم بحث

یک سوال هم بنده دارم. اگر این حکمی که در اصل نسخه درمان است نه یک امری که برای همه آقایان مستحب باشد را ما ترویج کنیم و به اذهان چنین القاء کنیم که هر کسی که توانایی اداره ی بیش از یک خانواده را دارد این کار را بکند و این امر هم یک مساله عادی و فراگیر شود تکلیف آن عده از مردانی که موقتا استطاعت مالی ندارند چه میشود؟ آیا باید بدون همسر باقی بمانند؟

یک مثال هم میزنم اگر غلط میدانید لطفا با آمار دقیق جامعه نقدش کنید.

تمکن مالی را هم در نظر نمیگیریم

20 مرد آماده به ازدواج و 25 زن آماده به ازدواج داریم. اگر فقط 10 تای این مردان دو تا زن بگیرند نه بیشتر، صیغه هم نکنند، میماند 10 مرد و 5 زن، تکلیف آن 5 مردی که همسری ندارند چه خواهد شد؟

نمیدونم چرا از بین همه اعمال و رفتار حضرت رسول یه عده فقط موضوع چند همسری رو الگو فرار دادن؟ چطور افراد با ایمان واقعی و کار درستی مثل امام خمینی، آیت الله بحجت،آقای فاضل لنکرانی ،آقای خامنه ای و.....هیچ کدوم این عمل به قول شما مستحب رو انجام ندادن قطعا عدالت رو هم میتونستن رعایت کنن به نظر من این همون تنوع پذیری و بوالهوسی هست که اسم عمل مستحب رو روش گذاشتن !

sarayas313;480208 نوشت:
نمیدونم چرا از بین همه اعمال و رفتار حضرت رسول یه عده فقط موضوع چند همسری رو الگو فرار دادن؟ چطور افراد با ایمان واقعی و کار درستی مثل امام خمینی، آیت الله بحجت،آقای فاضل لنکرانی ،آقای خامنه ای و.....هیچ کدوم این عمل به قول شما مستحب رو انجام ندادن قطعا عدالت رو هم میتونستن رعایت کنن

رسول اکرم (ص) از رعایت عدالت معاف بود (جزو اختصاصات النبی است) ولی بقیه اشخاصی که نام بردید باید عدالت را رعایت کنند. الان خاطرم نیست که (یکی از اهل معرفت) اسمش چی بود ولی به اندازه ظرفیتش (4 تا) زن گرفته بود برای هر کدوم یه خونه و همه خونه ها شبیه هم دیگه حتی لوازم آشپزخونه هم اندازه و مثل هم بودند. اطرافیانش می گفتند این کار رو به خاطر تثبیت عدالت و اینکه فصل مقوم روح او بشه انجام داده بود.
امام خمینی هم به طلبه ها میگفت برای من و شما نصفه زن هم کافیست (چه رسد به دوتا:khaneh:)

نقل قول:
به نظر من این همون تنوع پذیری و بوالهوسی هست که اسم عمل مستحب رو روش گذاشتن !

یه خانوم محجبه بود توی کلاسمون که یهویی نفهمیدم چی شد با تاکید و شدت فراوانی به استادمون گفت: چرا دخترا نمیتونن چندتا شوهر داشته باشن:Gig:
حالا فقط ما مردا بوالهوس شدیم؟!:khandeh!:

یکی از ائمه (پنجم یا ششم) به شاگردشان فرمودند : هل من لذت غیره؟ (لذتی غیر از این هم هست؟)

بوالهوسی مال موقعیه که چشممون دنبال نامحرم باشه حالا اگه قدمون ازدواج باشه که بوالهوسی نیست. مرد راضی زن هم راضی تر! مبارکه الهی به پای هم پیر بشن (اگه هوو ها یه بلایی سر دوماد نیارن)

[="YellowGreen"]

طاها;480124 نوشت:
با سلام به شما دوست گرامیاحکام الهی اعم از واجب و حرام و مستحب و مکروه بر اساس توان انسان شامل حال او میشود پس اگر کسی توان انجام واجبی را نداشت بر عهده او نخواهد بود همانطور که اگر توان انجام مستحبی را هم نداشت بر عهده او نخواهد بود. اما نکته ای که لازم است توجه شود این است: اینکه من از عهده آن برنمی آیم آیا به این معناست که آنرا توصیه نکنم؟ حکم خدا را باید بیان نمود و هر کس توان انجام آنرا ندارد از انجام آن معاف است. ضمن اینکه اگر به تعبیر شما 90 درصد مردان امروز از عهده آن بر نمی آیند به این دلیل است که روی به وجود آوردن زمینه های آن (با حفظ حقوق طرفین) به درستی کار نشده است. اگر روزی ما به این باور رسیدیم که تعدد زوجات دارای مصالح ارزنده ای است که در ردیف مستحبات قرار گرفته، آنگاه شاید زمان فراهم کردن زمینه ها فرابرسد.در پناه حق
....................سلام. خدمت استاد گرامی ....تشکر از شما..........بیانات شما بسیار متین و بجا است...ممنونم. که راهنماییم فرمودید........[/]

[="YellowGreen"]

Niyaz;480146 نوشت:

با سلام

ببخشید میشود با این دید فرانگری بفرمایید که تعدد زوجین چه ارتباطی با افزایش تعداد فرزندان دارد؟؟؟؟

در این دوران اخیر نه جنگی رخ داده و نه جمعیت آقایان رو به انقراض است و نه اتفاق دیگری که خانوم های بدون همسر روی دست جامعه مانده باشند و آقایان متاهل با آنان ازدواج کنند و فرزند دار شوند. البته اگر حقیقتا هدفشان افزایش اولاد باشد!!

فکر میکننم تقریبا به ازای زنان مجرد مردان مجردی هم باشند. فکر نمی کنید برای افزایش جمعیت شیعه راه کارهای بهتری هم باشد؟ بهتر نیست سعی کنیم آمار های طلاق را کاهش دهیم؟ میزان اعتیاد؟ درمان ناباروری؟ تشویق جوانان به ازدواج و فرزند دار شدن؟ و...

متاسفم برای اینگونه پاسخگویی ضعیف و غیر مستدلل. و خداوند را شاکرم رهبری فزرانه نصیبمان کرده و خوب است سخنانشان آویزه گوشمان باشد:

جوانب قضیّه را بسنجید، ببینید چه چیزهایی است که موجب میشود جامعه ما دچار میل به کم ‌فرزندی بشود. این میل به کم بودن فرزند، یک عارضه است؛ والّا انسان به طور طبیعی فرزند را دوست میدارد. چرا ترجیح میدهند افرادی که فقط یک فرزند داشته باشند؟ چرا ترجیح میدهند فقط دو فرزند داشته باشند؟ چرا زن به شکلی، مرد به شکلی پرهیز میکنند از فرزند داری؟ اینها را بایستی نگاه کرد و دید عواملش چیست؛ بلاشک یکی از چیزهایی که باروری را محدود میکند، بالارفتن سنّ ازدواج است....

و این است دین ما...

[/QUOTE....با سلام.خدمت برادر محترم.نیاز............بحث کمبود فرزند یا جمعیت نبود....زیاد ربطی به این موضوع نداشت.....موضوع اصلی چند همسری است...استاد گرامی طاها صحبتهاشان متین و بجا هست.......تشکر..

[/]

[="YellowGreen"]

طاها;478536 نوشت:
با عرض سلام به شما دوست گرامی

در روایات تاکید زیادی به تعدد همسر شده است اما

بشرطها و شروطها. ..........

از جمله در روایتی میخوانیم:

امام رضا فرمود: «ثَلَاثٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِينَ الْعِطْرُ وَ أَخْذُ الشَّعْرِ وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَةِ» یعنی «یعنی سه چیز از سنتهای رسولان است: عطر و برطرف کردن موهای زاید بدن و کثرت زنان».(کافی/ج5/ص320) قابل ذکر است واژه «طروقه» با فتح طاء به معنای نساء (زنان) است. (بحارالانوار/ج62/ص5)

همچنین از امام صادق روایتی به همین مضمون آمده است: «أَرْبَعٌ مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِيَاءِ ع التَّطَيُّبُ وَ التَّنْظِيفُ... وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَةِ».(من لایحضره الفقیه/ج1/ص131)

همچنین در کتاب وسائل الشیعه بابی وجود دارد با این عنوان: «بَابُ اسْتِحْبَابِ كَثْرَةِ الزَّوْجَاتِ وَ الْمَنْكُوحَاتِ...» یعنی «بابی درباره استحباب کثرت همسر و نکاح».(وسائل الشیعه/ج20/ص241)

از مجموع آنچه بیان شد استفاده میشود که تعدد همسر از مستحبات است البته در کنار این روایات حجم فراوانی از روایات نیز وجود دارد که شرایطی را برای یک ازدواج مثمر ثمر و درست و حساب شده معین کرده اند.

لازم به ذکر است امروزه با توجه به تبلیغات فراوانی که علیه سنت تعدد زوجات شده است شنیدن اینکه تعدد زوجات امر مستحبی است لااقل برای زنان شگفت انگیز مینماید اما باید توجه داشت که این دستور چه فواید مهمی میتواند داشته باشد که یک نمونه آن تولید نیروی لازم در برابر دگراندیشان است. امروزه کافی است سری به مناطقی از ایران که اهل تسنن ساکن هستند بزنیم و ببینیم که چه همتی برای تولید نسل معتقد به باورهای اهل سنت دارند و وقتی میپرسیم در این وضع اقتصادی نابسامان (مخصوصا در مرزها که محل اصلی سکونت بسیاری از اهل تسنن است) چرا همسران متعدد و فرزندان متعدد دارید میگویند برای اینکه آینده ایران را ما رقم بزنیم. این اشکالی بر اهل سنت نیست بلکه نقدی بر سبک زندگی خانواده های شیعی است. با این وجود حتما باید شرایط لازم برای این امر مهم برای شخص وجود داشته باشد تا خانواده ای سالم و فرزندانی ارزشمند به جامعه تقدیم کند.

با این امید که باور کنیم اسلام فراتر از نگاه محدود ما را نگریسته است.

در پناه حق[/quot........تشکر از شما استاد گرامی.....[/]

[="Tahoma"][="Black"]

طاها;480110 نوشت:
قانون تعدد زوجات از منظر دین، هم مشروع است و هم مستحب و دارای فواید فراوانی برای دین و دنیا، هم دیروز و هم امروز و هم فرداست؛ پس اگر در اجرای امروزی آن نقصی میبینیم منطقی تر اینست که به رفع موانع آن بیاندیشیم. البته توجه داریم که این حکم مستحب است نه واجب،

طاها;480110 نوشت:
اینکه امروزه جز هوسبازی معنایی ندارد یا وضع اقتصادی و فرهنگی خانواده شیعی امروز مناسب عمل و توصیه به این مستحب نیست را شاید بتوان فی الجمله پذیرفت اما یادمان نرود هیچ تغییری بدون تلاش برای ایجاد زمینه های لازم به ثمر نمیرسد. اگر به این نتیجه رسیدیم که این حکم استحبابی آثار ارزنده ای دارد بجای چشم دوختن به موانع اجرایی شدن آن، درباره عوامل زمینه ساز و بهینه کردن آن می اندیشیم

با سلام و عرض ادب

اسلام، چند همسری را پیشنهاد نکرده، بلکه پیش بینی کرده است. زمانی که اسلام ظهور کرد، چند همسری امری رایج بود بنابراین حکم چند همسری در اسلام مورد تایید قرار گرفت نه این که اسلام آن را طرح کرده باشد. چند همسری قبل از اسلام وجود داشته و اسلام آن را با شرایطی ویژه تاییدو امضا کرده است. به چنین احکامی ، احکام امضایی می گویند و نه احکام تاسیسی. علاوه بر این ۲ محدودیت عمده برای چند همسری در اسلام مطرح شد. اول این که هر فردی صلاحیت چند همسری را ندارد و بسیار دشوارتر از آن بحث عدالت مطرح شده است.

بله امری مباح است. اما وقتی خیلی از واجبات به تعویق افتاده چطور است که نگاه ها تنها به چند همسری که امری مباح است معطوف شده است!!!!! اسلام هرگز نگفته است باید چند همسر داشته باشید یا مستحب است چند همسر داشته باشید، حتی نگاه منفی داشته است « اگر نگرانید عدالت نورزید ، یک همسر بگیرید »

در بحث کاربردی این موضوع نیز باید بگیم امر مباح در اسلام بر مبنای توانستن و نتوانستن بنا شده است و لازم نیست به امور مباح بیش از حد پرداخته شود.

امر مباح، نیازمند ترویج نیست و نیازهای مردان باید به سمت اصول خودش برود. هر مردی باید بتواند با همسرش نیازهای خود را برطرف کند اگر مردی به جای اصلاح رفتار و شیوه زندگی، با سوء استفاده از این امر مباح، اقدام به ازدواج مجدد می کند. درباره ازدواج موقت هم، همین مشکلات جاری است، زمانی که تحکیم خانواده استوار نشده و امکان ازدواج آسان برای جوانان فراهم نشده است، ترویج ازدواج موقت چه معنایی دارد

به نحوی پاسخ ندهید که نیمی از مسلمین را که زنان تشکیل می دهند نسبت به احکام بدبین و از اسلام بیزار شوند [/]

چند همسری بسیار خوب و تاکید شده است

اگر چند همسری بسیار خوب است پس چرا
تحقیقات نشان می دهد که پدری که دو زن داشته باشد بچه اش به خلاف و بزهکاری بیشتری کشیده می شوند و از نظر اجتماعی فرزندان این خانواده ها در معرض خشونت و تمسخر بیشتر اطرافیان قرار می گیرند و به طور کلی باعث می شود خانواده ها بسوی انحطاط برود .
به علت اینکه در موارد گوناگون چند همسری باعث بوجود آمدن طلاق و از هم پاشیدگی خانواده ها می گردد . پیامد دیگر آن بی اعتمادی زن به شوهر است و هم چنین باعث افزایش بزهکاری کودکان و نوجوانان می شود لازم و ضروری است برای حفظ نهاد و بنیان خانواده و تأثیرات چند همسری بر روی این نهاد به این موضوع (تعدد زوجات) توجه کافی مبذول نماییم .
از بین رفتن وجه و اعتبار مرد در بین فرزندان و همسر اول و خانواده، موردی است که به مراتب گزارش می‌شود. [SPOILER]پدر جایگاه ارزشی خود را در خانه از دست می‌دهد. وقتی به دختر خود می‌گوید که «دخترم تو مراقب کسانی باش که می‌خواهند به دلایل هوسرانی به تو نزدیک شوند و غیره» مسلماً این دختر پذیرای این صحبت‌ها نیست چرا که رطب خورده منع رطب کی کند. پدری که خود به دلیل هوسرانی تن به ازدواج دوم داده است نمی‌تواند دخترش را از خطرات افکار هوسرانانه دیگران باز دارد.
اختلال در خواب، اختلال در خوردن، بی‌قراری، تپش قلب شدید، رانندگی با شتاب و به همراه پرخاشگریو در نهایت کم بودن کیفیت در زندگی نتیجه یک ازدواج مجدد برای بسیاری از مردم است. از هم پاشیدن سیستم خانواده، استرس و نگرانی و اضطراب که در بین کودکان خانواده دیده می‌شود و همچنین فرار دختران و پسران از سیستم گرم خانواده نتیجه دیگری از این عمل می‌باشد.
ورشکستگی مالی، از بین رفتن اعتبار و آبروی مرد در محل کار و بین همکاران، به وجود آمدن دید غیر خوشایند نسبت به فرد تجدید فراش کرده از سوی همکاران در اداره و یا بین همکاران بیرون از اداره از عوامل سوء این عمل خواهد بود.[/SPOILER]

اسلام نه چند همسری را اختراع کرد (زیرا قرن ها پیش از اسلام در جهان وجود داشت) و نه آن را نسخ کرد زیرا از نظر اسلام برای اجتماع مشکلاتی پیش می آید که راه چاره آنها منحصر به تعدد زوجات است ولی اسلام رسماً تعدد زوجات را اصلاح کرد .
محدودیت : اولین اصلاحی که اسلام به عمل آورد این بود که آن را محدود کرد قبل از اسلام تعدد زوجات نا محدود بود یک نفر به تنهایی می توانست صدها زن داشته باشد . اصولاً اسلام چند همسری را مزموم می داند اما به دلیل عدم پذیرش اجتماعی در صدر اسلام آن را محدود نمود .
عدالت : اصلاح دیگری که اسلام به عمل آورد این بود که عدالت را شرط کرد و اجازه نداد به هیچ وجه تبعیضی میان زنان یا میان فرزندان آنها صورت بگیرد . قرآن کریم در کمال صراحت فرمود : فان خفتم الاتعدلوا فواحده اگر بیم دارید که عدالت نکنید (یعنی اگر به خود اطمینان ندارید که با عدالت رفتار کنید) پس به یکی اکتفا کنید

در آیات قرآن جواز چند همسری را مشروط به رعایت عدالت کرد و رعایت عدالت را ناممکن خواند .

در آیه 129 سوره نساء می فرماید هرگز نمی توانید میان زنان عدالت ورزید هرچند بسیار مشتاق این کار باشید . پس بکوشید که تمامی میل و رغبت شما به سوی یکی از زنانتان معطوف نشود که دیگری را به صورت بلاتکلیف و رها شده درآورید .

آیت الله صانعی در این خصوص می گوید : اجرای عدالت بین زنان یک مرد یکی از شرایط اصلی قرآن برای چند همسری مردان در عمل به تقریب ناممکن است و در نتیجه اسلام به تک همسری گرایش دارد .

استاد مطهری می نویسد : « اسلام برای شرط عدالت، آنقدر اهمیت قائل است که حتی اجازه نمی دهد مرد و زن دوم، در عین عقد توافق کنند که زن دوم در شرایط نامساوی با زن اول زندگی کند یعنی از نظر اسلام رعایت عدالت تکلیفی است که مرد نمی تواند با قرار قبلی با زن، خود را از زیر بار مسئولیت آن خارج کند »

مجموعه آیات قرآن و مجموعه سیره نبوی (ص) و شرایط اجتماعی و تاریخی آن زمان را در نظر بگیریم آنچه از اسلام قابل استنباط است تک همسری است نه چند همسری آنچه خداوند می پسندد و می توان از آن دفاع کرد تک همسری است از آیات قرآن آیات 128و130 سوره نساء و 51 سوره احزاب چند همسری را به عدالت مقید کرده است و فرموده شما هرگز نمی توانید عدالت را رعایت کنید اگر مجموعه این آیات را کنار هم بگذاریم به نظر می رسد اصل، تک همسری است نه چند همسری .

مباح بودن آن را همه میدانند اما مستحب بودن برای عده ای از مردم کمی شگفت انگیز است:
http://lib.eshia.ir/10027/5/475/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%AF
الاستحباب لا يزول بالواحدة، بل التعدد مستحب أيضا قال تعالى * (فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع) * والظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنكاح الدائم أو المنقطع، بل المستحب أعم منهما

عروه الوثقی

آترین;480279 نوشت:

با سلام و عرض ادب

بله امری مباح است. اما وقتی خیلی از واجبات به تعویق افتاده چطور است که نگاه ها تنها به چند همسری که امری مباح است معطوف شده است!!!!! اسلام هرگز نگفته است باید چند همسر داشته باشید یا مستحب است چند همسر داشته باشید، حتی نگاه منفی داشته است « اگر نگرانید عدالت نورزید ، یک همسر بگیرید »

در بحث کاربردی این موضوع نیز باید بگیم امر مباح در اسلام بر مبنای توانستن و نتوانستن بنا شده است و لازم نیست به امور مباح بیش از حد پرداخته شود.

با سلام و عرض ادب

چند همسری امری مباح نیست. بلکه برای بعضیها واجب برای بعضیها مستحب و برای بعضیها مکروه و بعضی هم که مرتکب ظلم شوند حرام است

ونوس;480306 نوشت:
در آیات قرآن جواز چند همسری را مشروط به رعایت عدالت کرد و رعایت عدالت را ناممکن خواند .

در كافى به سند خود از نوح بن شعيب و محمد بن حسن روايت كرده كه گفت : ابن ابى العوجاء از هشام بن حكم سوالهائى كرد از آن جمله گفت : مگر نه اين است كه خداى تعالى حكيم است ؟ هشام گفت : بله او از هر حكيمى حكيم تر است ، ابن ابى العوجاء گفت : اگر چنين است پس بگو ببينيم چگونه از يك طرف فرموده : (فانكحوا ما طاب لكم من النساءمثنى و ثلاث و رباع فان خفتم ان لا تعدلوا فواحده )، مگر گرفتن دو زن و سه زن و چهار زن حكم شرعى او نيست ؟ گفت : آرى ، پرسيد: پس چرا با اينكه در اين آيه مى فرمايد: اگر ترسيديد كه نتوانيد عدالت را برقرار كنيد فقط به يك زن اكتفا كنيد؟ در آيه اى ديگر فرموده : (و لن تستطيعوا ان تعدلوا بين النساء و لو حرصتم فلا تميلوا كل الميل فتذروها كالمعلقه )؟ آن كدام حكيم است كه اينطور سخن بگويد، از يك طرف گرفتن زنان متعدد را براى كسانى كه بتوانند رعايت عدالت را بكنند تجويز كند و از سوى ديگر بگويد: اصلا شما نمى توانيد عدالت را برقرار سازيد؟ هشام نتوانست جواب بدهد ناگزير به مدينه كوچ كرد و به حضور حضرت صادق (عليه السلام ) شرفياب شد، حضرت پرسيد: چطور در غير موسم حج به مدينه آمده اى ؟ عرضه داشت : بله فدايت شوم مساله مشكلى پيش آمد، ابن ابى العوجاء سوالى از من كرد كه در جوابش ماندم ، امام (عليه السلام ) پرسيد: آن سوال چه بود ؟ هشام قصه را باز گفت .
امام صادق (عليه السلام ) فرمود: اما آيه : (فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى و ثلاث و رباع فان خفتم ان لا تعدلوا فواحده )، مربوط به نفقه است مى فرمايد: اگر نمى توانيد نفقه چند همسر را بطور مساوى بدهيد به يك زن اكتفا كنيد و اما آيه شريفه : (و لن تستطيعوا ان تعدلوا بين النساء و لو حرصتم فلا تميلوا كل الميل فتذروها كالمعلقه )، مربوط به ميل درونى و محبت به زنان است كه هيچكس ‍ نمى تواند محبت درونى خود را بين چند همسر بطور مساوى تقسيم كند و چنين چيزى در شرع واجب هم نشده است تا با آيه قبلى منافات داشته باشد.

راوى مى گويد: همينكه هشام اين جواب را براى ابن ابى العوجاء آورد، او گفت : به خدا سوگند اين پاسخ از خودت نيست .

http://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/11887
تفسیر المیزان جلد 5 ص 173 به نقل از فروع کافی ج 5 ص 362.

لازم به ذکر است معنای عدالت اشاره شده در روایت مورد اجماع تمام علماست.

Moradali;480479 نوشت:
لازم به ذکر است معنای عدالت اشاره شده در روایت مورد اجماع تمام علماست.

درود بر شما دوست گرامی
از نظر حقیر روابط زناشویی منحصر به امور مادی و جسمانی یعنی تماسهای بدنی و حمایتهای مالی نیست.اگر منحصر به این امور بود تعدد زوجات قابل توجیه بود،زیرا امور مادی و جسمانی را می‏توان میان افراد متعدد قسمت کرد و به هر کدام سهمی داد.
در روابط زناشویی آنچه عمده و اساس است امور روحی و معنوی است،عشق و عاطفه و احساسات است
بهرحال نظرات متفاوتی وجود دارد مثلا در رابطه با سوره نسا برخی حتی از شرط وجود یتیم در این آیات نیز استفاده کردند :
در چند آیه قران تعدد زوجات مطرح شده که مهم‌ترین آن ها آیه سوره نسا است. موضوع این آیه یتیمانی بوده‌اند که بر اثر وقوع حوادث جنگی و کشتارها بی سرپرست می‌شدند و مسلمانان سرپرستی و اداره اموال آنان را برعهده می‌گرفتند. در باره این آیه آرای تفسیری متعددی ذکر شده، ولی به نظر مشهور مفهوم آیه این است : اگر می‌ترسید که به هنگام ازدواج با دختران یتیم عدالت را در باره آنان رعایت نکنید، با دیگر زنان حلال، دو یا سه یا چهار زن، ازدواج کنید، و اگر می‌ترسید که عدالت را در باره همسران متعدد مراعات ننمایید، تنها به یک همسر اکتفا کنید
بهرحال دیدگاه های متفاوتی در این رابطه نیز موجود است
[SPOILER]‎‏"‏آيت الله صانعي ضمن اعلام اينکه "من با تعدد زوجات مخالف نيستم بلكه با‎ ‎آزار و اذيت زن مخالفم"، گفته است: "اگرچه ‏مسئله تعدد زوجات در برخي زمانها و‎ ‎در برخي قبائل، متعارف و مرسوم و مورد پذيرش زنان بوده است، اما امروز چون ‏اين‎‎مسئله موجب آزردگي خاطر زنان است انجام آن نيازمند اذن زن اول است و در حقيقت زن‎ ‎دوم گرفتن، در اختيار زن ‏اول است و اين عين عدالت است‎.‎‏"‏
وي همچنين گفته است: "مرد‎ ‎و زن براي هم وسيله آسايش و آرامش يكديگرند و حقوقي كه مرد بر زن دارد در مقابل‎ ‎حقوقي ‏است كه زن بر مرد دارد، چرا كه اساساً حقوق بايد مقابل هم باشند و اگر يكي بر‎ ‎ديگري حق داشته باشد و ديگري از اين ‏مسئله محروم باشد اين خلاف عدالت‎ ‎است".‏[/SPOILER]
حال این سوال مطرح میشود احکام اسلام که بر طبق مصلحت جامعه و فطرت انسان هاست ؟
می فرمایند با فطرت بشر سازگاره
پس این چجور سازگاریه که هیچ سرزمین و هیچ مردمی حاضر به پذیرشش نیستند و ازش بیزارند؟
چجور فطرتیه که همه جای دنیا خیانت می دونند بجز ما؟
اگر اسلام هم مجازش کرده واسه یه شرایط خاصی بوده ، مثل همون صدر اسلام که تعداد بسیاری از مردها در جنگ کشته میشدند و زنان بسیاری بدون شوهر می شدند. این مسئله در ان زمان مورد پذیرش زنان بوده و باعث از بین رفتن مشکلات شده نه امروز که خود سبب مشکلات زیادی شود
خود خدا هم تک همسری رو بر چند همسری ارجحیت داده و برای چندهمسری شرطی محال گذاشته و صراحتا گفته برای شما بهتره به یک زن اکتفا کنید

چند همسری در قران تنها هنگامی مجاز شمرده شده است که هدف از آن سرپرستی یتیمان باشد منتها بدعت گرایان که بیشتر احکام حضرت الله را دگرگون کرده اند از دگرگونی این مورد نیز غفلت نکرده اند تا با وسیله قرار دادن قران آغوش خلفا و حکام متظاهر به اسلام را پر کنند و واقعا زهی بیشرمی.

و درود بر شما

ونوس;480510 نوشت:
بهرحال دیدگاه های متفاوتی در این رابطه نیز موجود است. "‏آيت الله صانعي ضمن اعلام اينکه

این موضوع خرق اجماع هست. نمیشد بنویسم اکثریت میگویند. بلکه اجماع گاهی خرق میشود.
مثل این که چون مجتهدینی مثل آقای قابل وجوب حجاب رو رد کردن نمیایم بگوئیم حجاب نظر اکثریت هست. نه این میشه خرق اجماع.

ونوس;480510 نوشت:
اگر اسلام هم مجازش کرده واسه یه شرایط خاصی بوده ، مثل همون صدر اسلام که تعداد بسیاری از مردها در جنگ کشته میشدند و زنان بسیاری بدون شوهر می شدند. این مسئله در ان زمان مورد پذیرش زنان بوده و باعث از بین رفتن مشکلات شده نه امروز که خود سبب مشکلات زیادی شود

در مسائل دینی دو موضوع هست. یکی دلیل یک حکم که لذا با برطرف شدن دلیل، حکم هم برطرف میشه.
و دوم حکمت حکم که ما نتونستیم به دلیل واقعی دست پیدا کنیم و لذا اون چه که میگیم از باب حکمتهای حکمه نه دلیل، که حکم منوط به حکمت بشه. یک مثال میزنم مثلا از موضوع عده
عده کنیز (استبرا) روشن شده بوده که مربوط به برائت رحم بوده. لذا اگر از برائت رحم (باردار نبودن) مطمئن بودیم عده ندارد.
اما عده زن آزاد اگر گفته شود برائت رحم (یا بازگشت به زندگی و یا هر حکمت دیگری) اینها هیچ کدام محرز نشده که دلیل است بلکه حکمت هست. لذا حکم منوط به اونها نیست.
لذا اگر یقین به وجود هیچ کدام از حکمت های ذکر شده برای عده نداشتیم بازهم رعایت آن واجب است (چون محرز نشده که اینها دلیل است یا دلیل منحصر به این موارد است)
اگر گفتیم گوشت خوک حرام است و حکمت رو ذکر کردیم نوعی انگل دارد. دلیل این نیست که اگر امروز یا فردا دانشمندان آن انگل را برطرف کردند گوشت خوک حلال بشود.
اگر گفتیم حجاب واجب است. یک حکمت رو گفتیم تحریک کننده بودن بی حجاب، چون حکمت است و نه دلیل، اگر زنی چهره یا اندامی تحریک کننده نداشت بازهم حجاب واجب است.
(در موارد فوق و هزاران مثال دیگر، حکم منوط به آن مسائل نیست چون محرز نشده که اینها دلیل است یا دلیل منحصر به این موارد است)

لذا ازدواج مجدد یا صیغه هم منوط به شرایطی نیست که در دوره های خاصی جنگ های بزرگی پیش بیاد و مردان زیادی کشته بشن.
کما این که ما در دوره های بعد از پیامبر و جنگهای صدراسلام و در زمان حیات دویست و پنجاه ساله ائمه این نکته رو که دلیل ازدواج مجدد یا صیغه شرایط خاص گفته بشه که لذا نتیجتا غیر از اون شرایط تحریم بشه نداریم.

Moradali;480446 نوشت:
مباح بودن آن را همه میدانند

سلام علیکم
مباح در لغت به معنای روا و جایز است[۱] و در اصطلاح فقه اسلام، عملی است که انجام و ترک آن بر مکلَف مساوی است؛ نه عذابی دارد و نه پاداشی. مانند: راه رفتن [۲]

لغتنامه دهخدا[۱]پرش به بالا ↑ محمد حسین فلاح‌زاده. آموزش فقه. چاپ بیست و سوم. قم: انتشارات الهادی، تابستان ۸۴. صفحه ۲۲

چگونه تعدد زوجات مباح است در صورتیکه خداوند برای اینکار شرط قائل شده است و عدم توجه به این دستور برای شخص کیفر الهی را در پی دارد؟

Moradali;480545 نوشت:
لذا ازدواج مجدد یا صیغه هم منوط به شرایطی نیست که در دوره های خاصی جنگ های بزرگی پیش بیاد و مردان زیادی کشته بشن.
کما این که ما در دوره های بعد از پیامبر و جنگهای صدراسلام و در زمان حیات دویست و پنجاه ساله ائمه این نکته رو که دلیل ازدواج مجدد یا صیغه شرایط خاص گفته بشه که لذا نتیجتا غیر از اون شرایط تحریم بشه نداریم.

احکام هر حکمتی که داشته باشند نباید باعث ایجاد مشکلات شوند برخی مواقع اجرای یک حکم خود باعث ایجاد مشکلات می شود به همین خاطر در زمانی نسخ می شوند (در پست قبل توضیح دادم که چند همسری چه آسیب هایی را به دنبال داشته است )
تشویق به چند همسری در عصر حاضر که توازن جمعیت برقرار است در زمانی که زنان خود شاغل هستند و جدایی را به زندگی با چنین مردی ترجیح می دهند چه معنی دارد؟
اما اگر زنانی باشند که مشکلی با این قضیه نداشته باشند و موافق ازدواج مجدد همسرشان باشند و نیز زنانی که خود مایل به ازواج با چنین مردانی باشند در این صورت به نظرم این حکم اشکال ندارد

[="Tahoma"][="Black"]

Moradali;480545 نوشت:
لذا ازدواج مجدد یا صیغه هم منوط به شرایطی نیست که در دوره های خاصی جنگ های بزرگی پیش بیاد و مردان زیادی کشته بشن.
کما این که ما در دوره های بعد از پیامبر و جنگهای صدراسلام و در زمان حیات دویست و پنجاه ساله ائمه این نکته رو که دلیل ازدواج مجدد یا صیغه شرایط خاص گفته بشه که لذا نتیجتا غیر از اون شرایط تحریم بشه نداریم.

با سلام
در مورد مساله تعدد زوجات و ازدواج موقت، بررسی فرهنگ و هنجارهای زمان وضع این احکام نشان میدهد که زنان در اجتماع و خانواده آن زمان با مردان دارای موقعیت برابر نبودند در واقع هدف از ازدواج در آن زمان، رفع نیازهای مالی زنان و برطرف ساختن نیازهای مربوط به روابط زناشویی برای مردان بوده .
ولی با تغییراتی که در جامعه کنونی رخ داده، مثل سنگین شدن بار اقتصادی خانواده برای مردان و سرعت بخشیدن به رشد جوامع، زنانی که تا دیروز در خانه بسر می بردند الان در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی حضور دارند و خواسته و ناخواسته در پرداخت نفقه هم سهمیم اند . از طرفی با وجود اطلاق ریاست خانواده برای مردان در قوانین مدنی ایران، این وصف هم اکنون در میان زوجین تحصیلکرده معنای ندارد و زندگی مشترک زن و مرد که براساس تشریک مساعی هر دو طرف و برابری حقوق ایشان بنیان نهاده می شود با این گونه مفاهیم مرد سالارانه بیگانه است.

حال با توجه به وضع کنونی، مبنای تشکیل خانواده در مرحله نخست مشارکت، هم فکری و تعامل در زندگی به منظور رشد و تعالی هرچه بیشتر و نیز رسیدن به اهداف مادی و معنوی برای طرفین عقد ازدواج به طور مساوی و در مرحله بعد ایجاد روابط زناشویی )آن هم با حقوق برابر) است، تغییر شکل روابط زوجین یا همان موضوع وضع احکام مورد بحث، کاملاً مشهود هست و احکام قبلی (که برای شکل دیگری از روابط زن و شوهر وضع شده بود) شاید قابل انطباق بر نهاد فعلی خانواده نباشد و با توجه به برابری حقوق زن و مرد در عرف زندگی زناشویی، مفهوم زندگی مشترک با حضور یک مرد و چهار زن یا بیشتر نه تنها شرعی نیست بلکه جلوه یی ناپسند دارد. متاسفانه این گونه ناهماهنگی و فاصله میان عرف و قانون صرفاً ناامنی روانی و سوءاستفاده احتمالی برخی افراد نااهل و فشار قانونی را در پی دارد.

البته این وسط هم افرادی پیدا میشن که از روی حسن نیت، کنار گذاشتن بعضی احکام شرعی از صحنه اجتماع را مصداق ارتداد یا بدعت می دانند. :ok: توجه کنید حذف برخی احکام شرعی از قوانین موضوعه به دلیل مخالفت با اصل آن حکم یا انکار وضع آن توسط شارع نیست. بلکه به دلیل تغییر شکل موضوعی که حکم برایش ایجاد شده، دیگر عنوان سابق بر آن صدق نمی کند، لذا حکم آن نیز خروج موضوعی داشته و قابل اجرا نیست. این روش برخورد با قوانین شرعی امری مسبوق به سابقه بوده و ابتکاری نو نیست. کما اینکه پیش از این در مورد قوانینی همچون احکام مربوط به مالکیت غلام و کنیز، به دلیل تحول در نوع نگرش به روابط انسانی در عصر حاضر و عدم امکان مالکیت بر انسان، موضوع اینگونه احکام تغییر کرده و با وجود اینکه اصل حکم به قوت خود باقی است به دلیل خروج موضوعی، اثری از این احکام در قوانین موجود دیده نمی شود لذا اگر قوانین مربوط به مالکیت غلام و کنیز که جزء ضروریات دین اسلام و انکار آن از موجبات ارتداد است (چون مورد قبول تمام مذاهب خمسه است) را می توان به دلیل خروج موضوعی از نظم اجتماع کنار گذاشت چه مانعی برای اعمال این روش بر دیگر احکامی که موضوعات آن متحول شده، وجود دارد. [/]

سلام دوست عزیز
بله سنت بوده ولی اگر زن اولی ناراحت شود خوب نیست.

به جای تشویق مردان متاهل به چند همسری بهتر نیست شرایط ازدواج جوانان فراهم شود الان که تمایل به ازدواج در جوانان از بین رفته و از بین این همه یکی میره سر زندگی بزارید زندگیش رو بکنه چرا با این تبلیغات سعی در فروپاشی زندگی اون یک نفر هم دارید

طاها;478536 نوشت:
لازم به ذکر است امروزه با توجه به تبلیغات فراوانی که علیه سنت تعدد زوجات شده است شنیدن اینکه تعدد زوجات امر مستحبی است لااقل برای زنان شگفت انگیز مینماید اما باید توجه داشت که این دستور چه فواید مهمی میتواند داشته باشد که یک نمونه آن تولید نیروی لازم در برابر دگراندیشان است. امروزه کافی است سری به مناطقی از ایران که اهل تسنن ساکن هستند بزنیم و ببینیم که چه همتی برای تولید نسل معتقد به باورهای اهل سنت دارند و وقتی میپرسیم در این وضع اقتصادی نابسامان (مخصوصا در مرزها که محل اصلی سکونت بسیاری از اهل تسنن است) چرا همسران متعدد و فرزندان متعدد دارید میگویند برای اینکه آینده ایران را ما رقم بزنیم. این اشکالی بر اهل سنت نیست بلکه نقدی بر سبک زندگی خانواده های شیعی است. با این وجود حتما باید شرایط لازم برای این امر مهم برای شخص وجود داشته باشد تا خانواده ای سالم و فرزندانی ارزشمند به جامعه تقدیم کند.

بزرگوار برای ازدیاد نسل باید تبلیغ فرزند اوری بیشتر را بکنید نه تعدد زوجات

تعدد زوجات چه بسا اصلا باعث افزایش فرزند نشود که فرزندان را هم به خاک سیاه بکشاند

واقعا عجب دلایل جالبی !!!!

دوست دارم جناب یک تحقیقی انجام بدید ببینید چند در صد از بچه ها راضیند پدرشان ازدواج مجدد کند
همه انها بی درنگ جواب می دهند
اگر چنین کاری بکنه دیگه پدر ما نیست
یا می گن
خودم می کشمش

این چیزهایی هست که من شنیدم خودتون هم می تونید تحقیق کنید

شما هر چقدر هم که سعی کنید نمی تونیدزشتی این خیانت رو از بین ببرید

یا لطیف

"وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا" (روم/21)
طبق این آیه شریفه، فلفسه ازدواج اینه که زن و مرد به آرامش برسن.
با این حال اگه تعدد زوجات باعث از بین رفتن آرامش چند خانواده بشه، آیا بازم مستحبه؟!

با عرض سلام خدمت همه دوستان

از همه شما گرامیان ممنون که در این بحث شرکت فرموده اید و خصوصا دوستانی که عرایض بنده را به چالش کشیده اند اما این انتظار بزرگی از شما خوبان نیست که آنچه بیان شد را هم بخوانید و هم خوب بخوانید. نقدهایی که پس از پستهای اخیر بنده بیان شده عمدتا به دلیل عدم دقت لازم در عرایض مذکور بوده است. با این وجود باز هم به سراغ فرمایشات شما میرویم و آنها را مرور میکنیم. اما قبل از آن صریحا میگویم بنده در این موضوع صرفا به عنوان یک کارشناس دینی و با استناد به منابع دینی و نیز فرمایشات علما صحبت میکنم نه از روی احساسات. از دوستان عزیز هم خواهش میکنم در این بحث علمی از احساسات خود فاصله بگیرند تا بتوانیم قضاوت مناسبتری در این موضوع داشته باشیم.

Niyaz;480146 نوشت:
ببخشید میشود با این دید فرانگری بفرمایید که تعدد زوجین چه ارتباطی با افزایش تعداد فرزندان دارد؟؟؟؟

با عرض سلام به شما دوست گرامی

این نگاه از ناحیه روایات است و سخن بنده نیست.

یکی از آثار تعدد زوجات در کنار آثار دیگر شناخته شده و نشده آن، افزایش نسل است. وقتی میگوییم «آثار شناخته شده و نشده» نظرمان به حکم فقهی تعدد زوجات است زیرا اصل بحث هم همین بود که آیا مستحب است یا خیر و عرض شد بله مستحب است. از نظر فقهی احکام دینی مبتنی بر مفاسد و مصالح واقعی (لوح محفوظی) است که با تعقل و اندیشه و تحقیق میتوان به برخی از آنها به نحو ظن و گمان دست یافت. اگر موضوع افزایش فرزند را پیش کشیدیم به دو دلیل بود: 1- اینکه اشاره ای کرده باشیم به برخی از آثار مفید تعدد زوجات که گمان میرود از مصالح این حکم استحبابی است و 2- به دلیل حساسیتی که در زمان فعلی برای نسل ایرانی و حفظ باور و اقتدار اسلام شیعی وجود دارد. همانطور که خود اشاره کرده اید طبق فرمایشاتی از مقام معظم رهبری: سبک زندگی امروز و بسنده کردن به فرزند کم در آینده ای نه چندان دور هویت اسلامی-شیعی ایران را از طرفی و نیز نیروی انسانی لازم در مواجهه با دشمنان را به خطر خواهد افکند. پس تعدد زوجات هم شاید بتواند در این راه موثر باشد (البته اجباری در کار نیست و باز البته به شرط فراهم کردن زمینه ها و شرایط).

دوست عزیز وجوهی که شمردید تا به ما نشان دهید افزایش اولاد در زمان فعلی نیازی نیست یا لزومی به تعدد ازدواج در زمان فعلی نیست همه بازمیگردد به همان زمینه های اجرایی شدن این حکم استحبابی که قبلا مکرر عرض کردیم. به بیان روشنتر اگر قرار شد درباره اجرایی شدن این حکم استحبابی اقدامی صورت بگیرد باید قبل از آن شرایط و زمینه هایش توسط متخصصین مورد مطالعه قرار گیرد.

با شما موافقم که باید آسیبهایی که یک ازدواج سالم را به مخاطره می اندازد را شناسایی و دفع یا رفع نمود اما این دلیل نمیشود ما از حکم مستحب تعدد زوجات دفاع نکنیم بله اجرایی شدن آن نیازمند مطالعات جامعی است و ما هم مکررا عرض کرده ایم اما اینکه باید درباره اش مطالعه شود به معنای نادیده انگاشتن آن نیست. ضمنا اجازه دهید قضاوت درباره بهتر یا بدتر بودن تعدد ازدواج در شرایط فعلی در سیر این مطالعات روشن شود.

ما نیز شاکر خداوند منانی هستیم که رهبری چنین فرزانه و آگاه را در راس نظام اسلامی ایران قرار داد و به درگاه الهی عاجزانه دعا میکنیم که: «اللَّهُمَّ وَ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى ، وَ أَلْهِمْنِي التَّقْوَى، وَ وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى» (دعای 20 صحیفه سجادیه) و نیز با این کلام وحی همصدا میشویم که: «رَبِّ اشْرَحْ لي‏ صَدْري وَ يَسِّرْ لي‏ أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني‏ يَفْقَهُوا قَوْلي‏» (سوره طه/آیات 25-28)

در پناه حق

.امین.;480171 نوشت:
اگر این حکمی که در اصل نسخه درمان است نه یک امری که برای همه آقایان مستحب باشد را ما ترویج کنیم و به اذهان چنین القاء کنیم که هر کسی که توانایی اداره ی بیش از یک خانواده را دارد این کار را بکند و این امر هم یک مساله عادی و فراگیر شود تکلیف آن عده از مردانی که موقتا استطاعت مالی ندارند چه میشود؟ آیا باید بدون همسر باقی بمانند؟

با عرض سلام به شما دوست گرامی

صحبت بنده بر این نکته متمرکز است که این یک حکم الهی است و مصالحی بر آن مترتب است و اگر عده ای شرایط عمل به این حکم و کسب مصالح آن را ندارند این باعث نمیشود اصل حکم را در صندوقی گذاریم و از بیم علنی شدنش آنرا از همگان مخفی کنیم.

دغدغه ای هم که برای مردان فاقد استطاعت مالی دارید گرچه در جای خود بسیار ارزشمند است اما یک احتمال است و لازم است اجازه دهیم متخصصان در مطالعات راهبردی خود و بررسی زمینه های اجرایی شدن فراگیر این حکم به آن بپردازند (البته به نظر بنده احتمال قابل توجهی هم نیست زیرا اولا شواهد تاریخی نشان میدهد در جوامعی که تعدد زوجات مرسوم بوده هیچگاه بحران جدی ای در این زمینه رخ نداده است و ثانیا فرآیند تعدد زوجات میتواند توسط مسئولین و کارشناسان کنترل شود و ثالثا یکی از آثار تعدد زوجات تعدد فرزندان است و این میتواند پاسخگوی نیاز مردان مذکور باشد. بعلاوه فرضهای شما جایی است که همه مردان از زمینه های لازم تعدد ازدواج برخوردار باشند در حالیکه واقعیت غیر از اینست همچنین مگر همه مردان و زنان به انجام این کار استحبابی رغبت نشان میدهند. همانطور که قبلا عرض شد هم مرد و هم زن حق دارند در این مورد اظهار نظر کند).

در پناه حق

sarayas313;480208 نوشت:
چرا از بین همه اعمال و رفتار حضرت رسول یه عده فقط موضوع چند همسری رو الگو فرار دادن؟ چطور افراد با ایمان واقعی و کار درستی مثل امام خمینی، آیت الله بحجت،آقای فاضل لنکرانی ،آقای خامنه ای و.....هیچ کدوم این عمل به قول شما مستحب رو انجام ندادن

sarayas313;480208 نوشت:
چرا از بین همه اعمال و رفتار حضرت رسول یه عده فقط موضوع چند همسری رو الگو فرار دادن؟

سلام بر شما دوست گرامی

اولا این یک حکم اسلامی است و قول بنده نیست و ما نیز در مقام بیان این حکم الهی هستیم و اگر عده ای در پی سوء استفاده از آن هستند باعث نمیشود اصل حکم زیر سوال رود. برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی نیز باید دوراندیشی لازم توسط خود شخص و نیز متخصصان به عمل آید همانطور که درباره هر قانون دیگری چنین است.

ثانیا اگر علمایی که نام بردید به این مستحب عمل نکرده اند دلیل نمیشود این حکم از احکام مستحبی اسلام خارج باشد. وقتی احادیث صریحا آنرا مستحب اعلام میکنند جایی برای تردید در استحباب و دارای مصالح بودن آن نمیماند بله باید زمینه ها و شرایط را ملاحظه نمود مثل هر اقدام دیگری و شاید علمای نامبرده شرایط لازم را در خود نمیدیدند(شرایط منحصر در داشتن عدالت نیست) ضمن اینکه این یک عمل مستحب است و امکان ترک آن برای همگان وجود دارد از جمله عالمان.

در پناه حق

اشک قلم;480212 نوشت:
رسول اکرم (ص) از رعایت عدالت معاف بود (جزو اختصاصات النبی است)

سلام بر شما دوست گرامی

در لزوم داشتن عدالت فرقی میان پیامبر و غیر ایشان نیست

اگر امام چنین سخنی گفته باشند به دلیل نبودن شرایط لازم بوده است و الا استحباب و در نتیجه دارای مصالح و آثار مفید بودن آنرا با توجه به روایات نمیتوان انکار نمود.

در پناه حق

در پناه حق

طاها;481254 نوشت:
پس تعدد زوجات هم شاید بتواند در این راه موثر باشد (البته اجباری در کار نیست و باز البته به شرط فراهم کردن زمینه ها و شرایط).

طاها;481254 نوشت:
دوست عزیز وجوهی که شمردید تا به ما نشان دهید افزایش اولاد در زمان فعلی نیازی نیست یا لزومی به تعدد ازدواج در زمان فعلی نیست همه بازمیگردد به همان زمینه های اجرایی شدن این حکم استحبابی که قبلا مکرر عرض کردیم. به بیان روشنتر اگر قرار شد درباره اجرایی شدن این حکم استحبابی اقدامی صورت بگیرد باید قبل از آن شرایط و زمینه هایش توسط متخصصین مورد مطالعه قرار گیرد.

در این که تعدد زوجات در دوران اخیر می تواند موثر باشد یا خیر و باید مجددا احیا شود یا خیر از حیطه نظرات بنده و شما آن هم در ملا عام خارج است. کار را به کاردانَش بسپاریم. ما نه رهبر مملکت هستیم و نه جزو مراجع تقلید!! لذا صرفا سعی کنید واقعیت مسائل در اسلام را بیان نمایید و نه تعصبات شخصی. نمیگویم قوانین اسلام را انکار کنید،نه. مردم باید با تمام روایات آگاه باشند اما شرایط امروزه و وضعیت علمای امروز را هم بیان کنید...بگویید که رهبرمان چند زن دارند؟ علمای بزرگ؟ آقای بهجت؟ اسلام را از چشم نیندازید ....! بیان کنید که امروزه مبنای اصلی تک همسری هست و در شرایط خاصی چند همسری مطرح شده. عرف را در نظر بگیرید....نظر مراجع را مستند و دقیق مطرح کنید. آتو دست دشمنان ندهیم!

ببخشید اگر تند رفتم. به هر حال کارشناس دین شمایید و سخنانتان محترم. بنده هم صرفا نظراتم را بیان نمودم و قصد بی احترامی هرگز نداشتم. خیلی هم علاقه به شرکت در این بحث ها را ندارم؛ نمی دانم چه شد که پست زدم!! با تشکر از شما کارشناس گرامی

موفق باشید. یا علی:Gol:

آترین;480279 نوشت:
اسلام، چند همسری را پیشنهاد نکرده،

آترین;480279 نوشت:
بله امری مباح است. اما وقتی خیلی از واجبات به تعویق افتاده چطور است که نگاه ها تنها به چند همسری که امری مباح است معطوف شده است

آترین;480279 نوشت:
به نحوی پاسخ ندهید که نیمی از مسلمین را که زنان تشکیل می دهند نسبت به احکام بدبین و از اسلام بیزار شوند

با سلام به شما دوست گرامی

اگر پست اول بنده را خوانده بودید نمی گفتید مباح است نه مستحب و نیز نمیگفتید اسلام پیشنهاد نکرده است. ضمنا آنچه اسلام بر آن مهر تایید زده است حق ا بوده است و حق زمان و مکان نمیشناسد مثالش مسئله ماههای حرام است که رسمی میان اعراب مشرک بود اما اسلام با توجه به مصالحی که در بقای ماههای حرام بود آنرا امضا نمود و احکام فراوانی بر آن مترتب نمود.

بنده به هیچ وجه قصد ندارم جامعه زنان را به اسلام بدبین کنم اما شایسته است شما هم زود قضاوت نکنید. برچسب اهانت زدن به این حکم اسلامی تصور نادرستی است همچون دیگر تصوراتی که امروزه در گوش جوانان اسلام میخوانند و نام بی عدالتی در حق زنان در اسلام را بر آن میگذارند. خیر دوست گرامی. حکم مستحب تعدد زوجات زمانی عملی میشود که هم زن و هم مرد بر آن توافق کنند پس چرا بدبینی؟

در پناه حق

جناب طاها

هر چقدر هم که شما بیان و با ایه و حدیث طرفداری از تعدد زوجات بکنین
باعث نمیشه مردان امروزی زیر بار این حکم بروند
انچه که الان در جامعه مشاهده می شود فرار مردان حتی از یک بار ازدواج کردن است چه برسد به تعدد زوجات
الان تقریبا سن ازدواج مردان به چهل و زنان به 35 رسیده است

به نظر حقیر اگر شما و امثال شما می خواهید کاری مفید برای جامعه و کشور و حتی کاهش بی بندباری انجام دهید
به جای تشویق پیر مردان به ازدواج مجدد
جوانان را در یابید وراهای ازدواج جوانان را هموار کنید

اگر جوانان زود ازدواج کنند بالطبع فرزند اوری هم بیشتر است

مردی که در چهل سالگی با زنی 35 ساله ازدواج می کند که الان دیگر سن ازدواج در همین حدود است
تنها به یک بچه بسنده می کنند و حوصله بچه بیشتر را ندارند

از طرفی همین خانواده دو نفری مثل ... صبح تا شب می دوند تا خرج همان یک بچه را در بیاورند
ان وقت شما نشسته اید اینجا ازتعدد زوجات حرف می زنید

شما اگر مردی را پیدا کردید این دورو زمونه که حاضر به چند همسری باشد ؟

بیچاره ها زیر خرج یک همسر و یک بچه مانده اند تا برسد به چند همسر و چند بچه

من گاهی به شوخی از بعضی مردان سوال می کنم حاضرید ازدواج مجدد کنید ؟
می گویند اگر همین یک بار را هم نمی کردیم الان خوشبخت تر بودیم

به نظر حقیر به جای این بحث های تئوری و غیر عملی
و راه حلهای عجیب و غریب
به اصل مطلب و راه حل اساسی باید پرداخته شود

یا لطیف

*ahmad*;481165 نوشت:
"وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا" (روم/21)
طبق این آیه شریفه، فلفسه ازدواج اینه که زن و مرد به آرامش برسن.
با این حال اگه تعدد زوجات باعث از بین رفتن آرامش چند خانواده بشه، آیا بازم مستحبه؟!

آقای طاها لطفا جواب سوال منم بدید. اگه دسترسی دارید لطفا این سوال رو از دفاتر مراجع هم بپرسید وگرنه لطفا آدرسشو بدید خودم بپرسم و نتیجشو اعلام کنم. ممنون

طاها;481291 نوشت:
بنده به هیچ وجه قصد ندارم جامعه زنان را به اسلام بدبین کنم اما شایسته است شما هم زود قضاوت نکنید. برچسب اهانت زدن به این حکم اسلامی تصور نادرستی است همچون دیگر تصوراتی که امروزه در گوش جوانان اسلام میخوانند و نام بی عدالتی در حق زنان در اسلام را بر آن میگذارند.

سلام
با اجازه من نظرمو درباره این حرفتون بیان میکنم
تاکید بیش از حد بر روی حکمی که عملاً در جامعه کنونی ایران مصداقی نداره جز بدبینی چیزی به بار نمیاره و احساسی جز نفرت

طاها;481291 نوشت:
حکم مستحب تعدد زوجات زمانی عملی میشود که هم زن و هم مرد بر آن توافق کنند پس چرا بدبینی؟

جدیداً بر طبق لایحه جدید مجلس مهم نیست زن راضی باشه یا نه فقط کافیه دادگاه به مرد این اجازه رو بده پس توافقی وجود نداره . این بدبینی نمیخواد ؟؟؟؟؟؟؟

طاها;481291 نوشت:
اسلام پیشنهاد نکرده است. ضمنا آنچه اسلام بر آن مهر تایید زده است حق ا بوده است و حق زمان و مکان نمیشناسد

اسلام پیشنهاد نکرده اسلام فقط خواست حرمسراهای مردان دوران جاهلیت رو به چهارهمسر محدود کنه همین. ولی در دوره ما چی ؟؟؟؟؟ عرف تک همسری رو می پسنده نه چندهمسری . چندهمسری در زمان ما حرمسراست

در ضمن مگه میشه حکمی حق باشه و حکمی حق نباشه. مثل همین احکام برده داری که دوستان اشاره کردند چطور این حکم الان به مثل سابق اجرا نمیشه ولی احکام چهارهمسری مردان باید به همون شکل اجرا شود

[="Indigo"]جناب طاها پس چرا این همه ادعا م یشود که اساس اسلام بر تک همسری است و تعدد زوجات فقط برای موارد ضرورت است نه شهوت رانی (میگم شهوت رانی چون باور نمیکنم مردان برای رضای خدا و ازدیاد نسل فقط برای ازدواج مجدد اقدام کنند.این رو اگه با خودتان صادق باشید خوب درک مکنید حداقل در اکثر موارد این طور است)
امثال شهید مطهری و دیگران که این ادعاها رو کردند در کتبشون احادیثی که شما اوردید رو چرا ندیدند؟
من باید به صداقت انها شک کنم یا تضاد درونی اسلام یا علم ناکافی این افراد نسبت به اسلام؟؟!!
[/]

[="Indigo"]

طاها;481291 نوشت:
حکم مستحب تعدد زوجات زمانی عملی میشود که هم زن و هم مرد بر آن توافق کنند
ولی تا جایی که میدانم رضایت زن اصلا مطرح نیست![/]

یه سوال

اگر کسی بدون اجازه زنش همسری دیگری هم بگیرد آیا مرتکب گناه شده است ؟

موضوع قفل شده است