جمع بندی درخواست احکام مربوط به انگشترها

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
درخواست احکام مربوط به انگشترها

ببخشید می خواستم احکام انگشتر کردن در هر یک از دستها را برای زن وبرای مرد جدا جدا توضیح دهند لطفا
مثلا اینکه می گویند اشاره نشانه یک چیز و مثلا گویند حلقه کردن در انگشت کوچک بر زن مکروه است و غیره اگر می شود همه را توضیح دهید

باب دوم از كتاب حليه المتقين
موكد است كه مردان وزنان انگشتر رادردست راست قرار بدهند
وروايت است كه كسي انگشتر در دست راست قرار دهد از مقربان است
سوال شد كه چه انگشتر دردست كنم ؟ پيامبر فرمود ؛عقيق سرخ
پيامبر اكرم ، از انگشتر به دست كردن در انگشت شهادت وانگشت ميان، نهي فرمود
..احتراما خدمت كاربر محترم ، عرض شود كه چيزي به نام احكام انگشتر به دست کردن ، نداريم انچه بحث است اداب انگشتر به دست كردن است كه تعداد صفحاتش حدودا به5 صفحه ميرسد كه شما را به ان كتاب ارجاع ميدهم.

برادر من نمیدونم فقط شنیدم می گین مثلا مثلا در انگشت اشاره افرادی به دست می کنند که به قول خودشان مرتکب گناهی می شوند و مثلا در انگشت سبابه دست چپ افرادی از گناه دیگر ا اینکه میگویند در انگشت وسط برای مرد و در انگشت کوچک برای زن مکروه می باشد ایا اینها درست است یا نه

سلام
احتراما خدمت شما کاربر محترم(ایرانیان) عرض شود که سوال شمامربوط به بخش حدیث میشود وکارشناس حدیث پاسخ گوی شماست

انگشتر در دست راست يا چپ:

از امام كاظم (ع) سؤال شد آيا انگشتر را بايد در دست راست كرد؟ فرمودند: هرطور كه مى خواهى، دست راست باشد يا چپ.

رسول خدا فرمود: يا على !انگشتر در دست راست كن كه اين عمل فضيلتى است از سوى خداى - عزوجل - براى آفريدگان مقربش.

ابوالعلاء از امام صادق (ع) در باره انگشتر به دست راست كردن سؤال كرد و گفت: من ديده ام بنى هاشم انگشترهاى خود را در دست

راست مى نهند.

حضرت فرمود: پدرم امام محمدباقر (ع) در دست چپ انگشتر مى گذاشت و او (پدرم) افضل بنى هاشم و فقيه ترين آنها بود.

امام حسن عسكرى (ع) در سال دويست و شصت قمرى خطاب به شيعيان فرمودند: تاكنون امر ما اين بود كه انگشترتان را به دست

راست بگذاريد. اين در حالى بود كه ما (اهل بيت) در ميان شما حاضر بوديم ولى اكنون امر مى كنيم انگشترى را به دست چپ كنيد به

جهت آنكه ما از ميان شما غائب مى شويم تا زمانى كه پروردگار امرما و امر شما را ظاهر كند همانا اين بهترين دليل براى شما در ولايت

ما اهل بيت است. همان لحظه شيعيان در حضور امام انگشترهاى خود را از دست بيرون كرده و در دست چپ شان قرار دادند و حضرت به

آنان فرمودند: اين قضيه را براى شيعيان ما نقل كنيد.

رسول اكرم مى فرمايد: امتم را از دست كردن انگشتر در انگشت سبابه و وسط نهى مى كنم و در روايتى ديگر اين عمل (انگشتر در

انگشت سبابه و وسط نمودن) را از افعال قوم لوط دانسته اند.

منابع و مآخذ : الكافى ، تهذيب الاحكام ، وسايل الشيعه، مكارم الاخلاق ، امامى شيخ طوسى ، عيون اخبار الرضا، حليه المتقين، هزار و يك نكته.

irainian;4921 نوشت:
برادر من نمیدونم فقط شنیدم می گین مثلا مثلا در انگشت اشاره افرادی به دست می کنند که به قول خودشان مرتکب گناهی می شوند و مثلا در انگشت سبابه دست چپ افرادی از گناه دیگر ا اینکه میگویند در انگشت وسط برای مرد و در انگشت کوچک برای زن مکروه می باشد ایا اینها درست است یا نه

به نام خدا

باسلام

عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ يَا عَلِيُّ لَا تَخَتَّمْ فِي السَّبَّابَةِ وَ الْوُسْطَى فَإِنَّهُ كَانَ يَتَخَتَّمُ قَوْمُ لُوطٍ فِيهِمَا وَ لَا تُعَرِّ الْخِنْصِرَ

پیامبر ص :یا علی در سبابه (نشانه)و وسطی انگشتر نکن که همانا قوم لوط در این دو انگشت انگشتر می کردند و انگشت کوچکت را خالی مگذار

كتاب‏العين ج : 4 ص : 338
الخنصر: الإصبع الصغرى القصوى من الكف‏


الْحَسَنُ بْنُ الْفَضْلِ الطَّبْرِسِيُّ فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْهَى أُمَّتِي عَنِ التَّخَتُّمِ فِي السَّبَّابَةِ وَ الْوُسْطَى

جناب حسن بن فضل طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق از امام صادق ع نقل می کند :رسول خدا ص فرمود :امتم را از انگشتر کردن در انگشت نشانه (سبابه)و انگشت وسط نهی میکنم

اهل سنت انگشتر در دست چپ را مستحب می دانند و شیعه سنت را در دست راست می داند

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ النَّبِيَّ ص كَانَ يَتَخَتَّمُ فِي يَمِينِهِ
پیامبر ص در دست راست انگشتر می نهادند


عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ صَالِحِ بْنِ السِّنْدِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَرْزَمِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع كَانَ يَتَخَتَّمُ فِي يَمِينِهِ
امام سجاد ع در دست راست انگشتر می نهادند


دو روایت صحیحه می باشند

در روایاتی که برخی ضعیف و برخی صحیحند وارد شده که امامان علی و حسن و حسین علیهم السلام در دست چپ انگشتر می پوشیدند


عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ص يَتَخَتَّمُونَ فِي أَيْسَارِهِمْ

..امام علی و حسن و حسین علیهم السلام در دست چپشان انگشتر می نهادند

الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ مُثَنًّى الْحَنَّاطِ عَنْ حَاتِمِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ع يَتَخَتَّمَانِ فِي يَسَارِهِمَا

امام حسن و حسین علیهما السلام در دست چپشان انگشتر می نهادند

اولی صحیح و دومی موثق میباشد

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبَانٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ع يَتَخَتَّمَانِ فِي يَسَارِهِمَا
روایت ضعیف می باشد


آن دسته از روایاتی که به انگشتری در دست چپ اشاره می کنند حمل بر تقیه شدند زیرا اهل سنت چنین سنت می دانند

عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏
بحارالأنوار ج : 82 ص : 75

از امام حسن عسکری ع روایت شده که فرمودند نشانه های مومن پنچ تاست ا- نماز 51 رکعت(فریضه یومیه +نوافل) 2- زیارت اربعین 3- انگشتر به دست راست کردن 4- پیشانی به خاک مالیدن در نماز 5- بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز


نکته قابل توجه این است که به نظر می رسد علت اهمیت انگشتر در دست چپ نمودن ،از خدعه و نیرنگ عمرو بن عاص در قضیه حکمیت بعد از جنگ صفین نشان دارد آنگونه که عمرو عاص انگشتر از دست راست در آورده و گفت اینگونه علی را بر کنار کردم و سپس آن را در دست چپش کرد و گفت اینگونه معاویه را به خلافت منصوب کردم

گویا کار عمرو عاص همچنان در مذاق اهل سنت شیرین و جذاب مانده است
.
.

البته در مورد انگشتر براي بانوان احكام زير هم هست

آیا استفاده کردن از انگشتر زینتی برای زنان و دختران در صورتی که نامحرم دست آنها را می بیند اشکال دار... آيات عظام امام خمينى، بهجت، صافى و فاضل:{T بايد از نامحرم پوشانده شود.V}(امام خمينى، استفتاءات، ج‏3، (احكام حجاب)، س‏36؛ دفتر: آيات عظام بهجت، فاضل و صافى){V
T}آيات عظام سيستانى، مكارم و نورى: {Tپوشاندن آن لازم نيست.V}(آيت الله نورى، استفتاءات، ج‏2، س‏669؛ آيت الله سيستانى، تعليقات على‏العروة، (ا...

حكم پوشيدن انگشتر و يا حلقه ازدواج براي بانوان چيست؟
T}آيات عظام امام خمينى، بهجت، صافى و فاضل:{T بايد از نامحرم پوشانده شود.V}امام خمينى، استفتاءات، ج‏3، (احكام حجاب)، س‏36؛ دفتر: آيات عظام بهجت، فاضل و صافى.{V T}آيات عظام سيستانى، مكارم و نورى: {Tپوشاندن آن لازم نيست.V}آيت الله نورى، استفتاءات، ج‏2، س‏669؛ آيت الله سيستانى، تعليقات على‏العروة، (...

برگرفته از :http://www.porseman.org/q/show.aspx?id=100666

با سلام
مؤ كد است مردان و زنانرا انگشتر در دست راست كردن .
در بعضى احاديث تجويز فرموده اند كه در دست چپ بكنند اما اگر نقش شريفى يا نگين شريفى داشته باشد بايد كه در قت استنجا بيرون آورد.
در حديث صحيح از حضرت امام رضا عليه السلام منقولستكه اگر خواهى انگشتر را بدست راست كن و اگر خواهى بدست چپ .
بسند معتبر از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام منقول است كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم انگشتر را بدست راست ميكردند.
از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقولستكه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم در دست راست ميكردند انگشتر را.

از سلمان فارسى رضى اللّ ه عنه مرويستكه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم بحضرت اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود كه يا على انگشتر در دست راست بكن تا از مقربان باشى . عرضكرد كه يا رسول اللّه كدامند مقربان فرمود كه جبرئيل و ميكائيل پرسيدند كه چه انگشتر در دست كنم فرمود كه عقيق سرخ بدرستيكه آن اقرا كرده است براى خدا بيگانگى و براى من پيغمبرى و براى تو يا على بآنكه وصى منى و براى فرزندان تو بامامت و براى دوستان تو ببهشت و براى شيعيان فرزندان تو بجنت الفردوس .
در حديث معتبر منقولستكه از حضرت امام موسى عليه السلام سؤ ال كردند كه بچه علت حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام انگشتر در دست راست ميكردند فرمود زيرا كه آنحضرت پيشواى اصحاب يمين استكه در قيامت نامه هايشانرابدست راست ميدهند و حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم در دست راست ميكردند انگشتر را واين علامتى است براى شيعيان ما كه باين علامت ايشانرا مى شناسند و به محافظت كردن در وقت فضليت نمازهاى پنجگانه و بدادن زكوة و بقسمت كردن مال خود با برادران مؤ من خود و امربنيكى هاكردن و نهى از بديها كردن .
از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام منقولستكه حضرت جبرئيل بحضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم گفت هر كه انگشتر در دست راست كند و غرضش سنت و متابعت توباشد و ببينم او را كه در قيامت متحير مانده است دستش بگيرم و بتو و بحضرت اميرالمؤ منين برسانم . و از حضرت صادق منقولستكه از سنت پيغمبران است انگشتر در دست راست كردن .
حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود كه هر كه انگشترى در دست چپ داشته باشد كه نام خدا درآن باشد در وقت استنجا بدر آورد و در دست ديگر كند.
از حضرت صادق عليه السلام منقول استكه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله و سلّم نهى فرمود از انگشتر كردن در انگشت شهادت و انگشت ميان .

از حسن بن على بن مهران منقولستكه بخدمت حضرت امام موسى كاظم عليه السلام رفتم در انگشت آنحضرت انگشترى ديدم كه نگينش ‍ فيروزه بود و نقشش اَللّهُ الْمَلِكُ بود بسيار نظر كردم در آن انگشتر فرمود كه چه نظر ميكنى ؟ گفتم حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام انگشتر فيروزه داشته است كه نقشش اَللّهُ الَمَلِكُ بوده است فرمود كه آن را ميسناسى ؟ گفتم نه فرمود كه همان انگشتر است و اين سنگى استكه جبرئيل براى رسول خدا بهديه آورد از بهشت و آنحضرت بحضرت اميرالمؤ منين بخشيد.
از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام منقولستكه انگشتر جزع يمانى در دست كنيد كه رد نميكند مگر متمردان شياطين را.

از حضرت امام رضا عليه السلام منقولستكه حضرت اميرالمؤ منين فرمود كه رسول خد صلّى اللّه عليه وآله وسلّم بيرون آمدند و انگشتر جزع يمانى در دست كرده بودند و با مانماز كردند و چون از نماز فارغ شدند انگشتر را بمن دادند و فرمودند كه اين انگشتر را در دست راست خود كن و با آن نماز بكن كه نماز در جزع يمانى برابر هفتاد نماز است و تسبيح و استغفار ميكند و ثوابش براى صاحبش نوشته ميشود.حلیه المتقین

سلام

انگشتر شرف شمس
و عقیق سرخ و فیروزه را می شه توی یک رکاب قرار داد؟:Gol:

مطلبی هست که چه گونه اصل را از تقلبی شناسایی کنیم؟

جای معتبری سراغ دارید؟:Gol:

به قول مشهور، نماز مرد همراه با انگشتر طلا [۱]و نماز مرد و زن با انگشتر غصبی باطل است. [2]
نماز خواندن با انگشتر آهنی [3و به قول مشهور با انگشتر منقوش به تصویر حیوان یا انسانمکروه است، 4]
و در کراهت نماز خواندن با انگشتر منقوش به تصویر غیر جاندار، مانند درخت، اختلاف است. [5]
نماز خواندن با انگشتر عقیق، بویژه عقیق یمانی 6]و نیز انگشتری که نگین آن بلور باشد[7] 8مستحب است.
نماز با انگشتر نجس صحیح است.
[9]
شمارش تعداد رکعاتنماز با جا به جا کردن انگشتر جایز است. [10]

پی نوشت :


[TR]
[TD]۱ .
جواهرالکلام، ج۸، ص۱۱۰ـ۱۱۲.
2.
الحدائق الناضرة ج۷، ص۱۱۱.
3.
جواهر الکلام، ج۸، ص۲۶۴.
4.
الحدائق الناضرة، ج۷، ص۱۴۹.
5.
جواهر الکلام، ج۸، ص۲۷۶.
6.
مستند الشیعة، ج۴، ص۳۷۳.
7.
کشف الغطاء، ج۳، ص۴۴.
8.
جامع عباسی، ص۳۴۷.
9.
العروة الوثقی، ج۱، ص۱۰۴.
10.
العروة الوثقی، ج۱، ص۷۲۳.

[/TD]
[/TR]

پرسش:
احکام انگشتر کردن در هر یک از دست ها را برای زن وبرای مرد مثلا این که می گویند اشاره نشانه یک چیز و یا مثلا گویند حلقه کردن در انگشت کوچک بر زن مکروه است و غیره اگر می شود همه را توضیح دهید

پاسخ:
به قول مشهور، نماز مرد همراه با انگشتر طلا [۱]و نماز مرد و زن با انگشتر غصبی باطل است. [2]
نماز خواندن با انگشتر آهنی [3و به قول مشهور با انگشتر منقوش به تصویر حیوان یا انسان مکروه است، 4]
و در کراهت نماز خواندن با انگشتر منقوش به تصویر غیر جاندار، مانند درخت، اختلاف است. [5]
نماز خواندن با انگشتر عقیق، بویژه عقیق یمانی 6]و نیز انگشتری که نگین آن بلور باشد[7] 8مستحب است.
نماز با انگشتر نجس صحیح است.
[9]

شمارش تعداد رکعات نماز با جا به جا کردن انگشتر جایز است. [10]
عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ يَا عَلِيُّ لَا تَخَتَّمْ فِي السَّبَّابَةِ وَ الْوُسْطَى فَإِنَّهُ كَانَ يَتَخَتَّمُ قَوْمُ لُوطٍ فِيهِمَا وَ لَا تُعَرِّ الْخِنْصِرَ
پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) :یا علی در سبابه (نشانه) و وسطی انگشتر نکن که همانا قوم لوط در این دو انگشت انگشتر می کردند و انگشت کوچکت را خالی مگذار(11)
الْحَسَنُ بْنُ الْفَضْلِ الطَّبْرِسِيُّ فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلم) أَنْهَى أُمَّتِي عَنِ التَّخَتُّمِ فِي السَّبَّابَةِ وَ الْوُسْطَى
جناب حسن بن فضل طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق از امام صادق (علیه السلام)نقل می کند :رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود :امتم را از انگشتر کردن در انگشت نشانه (سبابه)و انگشت وسط نهی میکنم
اهل سنت انگشتر در دست چپ را مستحب می دانند و شیعه سنت را در دست راست می داند

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَنَّ النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله وسلم) كَانَ يَتَخَتَّمُ فِي يَمِينِهِ
پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در دست راست انگشتر می نهادند

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ صَالِحِ بْنِ السِّنْدِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَرْزَمِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام)أَنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) كَانَ يَتَخَتَّمُ فِي يَمِينِهِ
امام سجاد
(علیه السلام) در دست راست انگشتر می نهادند

منابع:

class: cms_table

class: cms_table

[TR]
[TD]۱ .
جواهرالکلام، ج۸، ص۱۱۰ـ۱۱۲.
2.
الحدائق الناضرة ج۷، ص۱۱۱.
3.
جواهر الکلام، ج۸، ص۲۶۴.
4.
الحدائق الناضرة، ج۷، ص۱۴۹.
5.
جواهر الکلام، ج۸، ص۲۷۶.
6.
مستند الشیعة، ج۴، ص۳۷۳.
7.
کشف الغطاء، ج۳، ص۴۴.
8.
جامع عباسی، ص۳۴۷.
9.
العروة الوثقی، ج۱، ص۱۰۴.
10.
العروة الوثقی، ج۱، ص۷۲۳.
11. كتاب ‏العين ج : 4 ص : 338 ؛ الخنصر: الإصبع الصغرى القصوى من الكف‏

[/TD]
[/TR]

موضوع قفل شده است