عدالت خداوند با وجود تضاد در فتواي دو مرجع براي دو مقلد

تب‌های اولیه

33 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدالت خداوند با وجود تضاد در فتواي دو مرجع براي دو مقلد

[="darkslateblue"]وقتي دو تا مرجع در فتوايي كاملا فتواهاشون در يك موضوع يكسان متفاوته و ضد همه (بهتره عيني اشاره كنم مثلا به فرض آقاي مكارم گفته ابروي برداشته شده زن و اصلاح صورت ظاهراجزو زينت ممنوعه زن محسوب نميشه و پوشاندنش واجب نيست در مقابل مراجع ديگه مثلا آقاي لنكراني و بهجت فتوا دادن زينته و پوشوندنش واجبه)اگه مثلا حكم خدا اينه كه بايد ابرو پوشونده بشه اون دنيا مقلد آقاي مكارم گناهي نكرده بعد اينجا بي عدالتي نميشه كه يه مرجعي سخت گرفته و مقلدش چيزي رو رعايت كرده ولي براي فرد ديگه اون كار آزاد بوده؟[/]

[="darkolivegreen"]مخصوصا مساله عدالت به خاطر اين برام به عنوان سوال مطرح شده كه يه دختر نه سالش ميشه بايد يه مرجع انتخاب كنه آخه يه دختر نه ساله با چه معياري ميتونه مرجعشو انتخاب كنه و واقعا چه اندازه آگاهي داره ؟!بعد هم شرايطي پيش اومده كه همه مراجع امروزه در يك درجه هستند و مساويند و تغيير مرجع فقط در صورتي مجازه كه يكي اعلم از ديگري باشه [/][="green"](اگه يك مرجع اعلم باشه كه ديگه نميشه از مرجع ديگه اي تقليد كرد چون تقليد از اعلم واجبه پس الان همه مساويند كه چندين مرجع رساله و مقلد دارن)[/][="indigo"]خود ما هم كه نميتونيم حكم بديم كي اعلمه پس اونا ميگن مساويه(دفاتر مراجع و جامعه مدرسين قم)برامون حجته يعني عملا نميشه مرجعو الان عوض كرد.[/]

[="sienna"]يعني اگه من نه سالم بود يه انتخابي كردم و مثلا مرجعيو انتخاب كردم بايد هميشه و بدون هيچ راهكاري ازش تقليد كنم؟بعضي مراجع واقعا در همه امور سخت گرفتن مثل آقاي بهجت ولي مرجعي مثل مقام معظم رهبري خيلي فتواهاشون راحت تره اينجا بي عدالتي نميشه ادم نتونه مرجعشو عوض كنه؟يعني دو نفر با رفتاراي مختلف يكي راحت و ديگري آسون هر دوتاشون مسئوليتشونو انجام دادن ؟[/]

سلام

یه مساله دیگه که هست این اختلاف نظر در به سن تکلیف رسیدنه!
اخه واقعا یه بچه 9 ساله چی میفهمه که وایسه نماز بخونه شاید کاهلی کرده و نخونده و چون مرجعی رو که انتخاب کرده(به تقلید از مادر و پدرش)گفته سن تکلیف 9ساله گناه کرده ولی اون مقلد دیگه که مرجعش یکی دیگس گناه نکرده؟

بازم ملتمس دعام:Gol:

نازنين مريم;46593 نوشت:
اگه مثلا حكم خدا اينه كه بايد ابرو پوشونده بشه اون دنيا مقلد آقاي مكارم گناهي نكرده بعد اينجا بي عدالتي نميشه كه يه مرجعي سخت گرفته و مقلدش چيزي رو رعايت كرده ولي براي فرد ديگه اون كار آزاد بوده؟

سلام و درود:Gol:

می بینم که این دفعه رفتید سراغ مراجع بزرگوار:khandeh!:

فکر نمی کنم در زمینه ی اختلاف فتوی های گناه و تقصیری متوجه مراجع باشه آخه با این همه احادیث و روایات و تحریفات و گذشت زمان و تغییر شراط و مهمتر ازهمه عدم دسترسی به امام معصوم (ع) واقعاً بی انصافیه که بیش از این از مراجع انتظار داشت . فقط می دونم که کارشون خیلی سخته و وظیفه ی سنگینی بر دوششون هست

نازنين مريم;46593 نوشت:

يه دختر نه سالش ميشه بايد يه مرجع انتخاب كنه آخه يه دختر نه ساله با چه معياري ميتونه مرجعشو انتخاب كنه و واقعا چه اندازه آگاهي داره ؟!

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در سن 9 سالگی با امام علی (ع) ازدواج کردند.

البته بنده در پست های متعددی با اساتید در مورد اینکه این مسئله ی بلوغ در خانم ها و آقایون نسبیه و به شرایط مکانی و عرض جغرافیایی و ژنتیک افراد بستگی داره بحث و تبادل نظر کردیم ولی به نتیجه ای نرسیدیم!

نازنين مريم;46593 نوشت:

اينجا بي عدالتي نميشه ادم نتونه مرجعشو عوض كنه؟

با دفتر مرجعتون تماس بگیرید و بفرمایید که می خوام از ی مرجع دیگه تقلید کنم مطمئن باشید موافقت می کنه:Kaf::khandeh!:

اینم یه راهکار خوب بعد نفرمایید که ...

راستی دلتون آب بنده مرجع تقلیدم آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی ) است.:khandeh!:

یا علی

قضاوت;46636 نوشت:
می بینم که این دفعه رفتید سراغ مراجع بزرگوار

[="Navy"]گفتم اين بندگان خدا هم بي نصيب نباشن!!![/]

[="Navy"]نه حالا از شوخي بگذريم من منظورم مراجع نبود . ميخوام بدونم عدالت چه جوري اينجا ميشه اجرا بشه كه دو نفر يكي راحت و ديگري سخت يه كار يكسانو انجام دادن وگرنه كه مراجع طبيعي اختلاف داشته باشن.[/]

قضاوت;46636 نوشت:
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در سن 9 سالگی با امام علی (ع) ازدواج کردند.

[="navy"]شما نه ساله اون موقع عرب هارو با نه ساله ما مقايسه ميكني!!!!!!!!الان ما بالاي بيستم ميريم شوهر ميكنيم ميگيم زوده هيچي بلد نيستيم!!!البته شايد همه اينطوري نباشن !khandeh![/]

قضاوت;46636 نوشت:
با دفتر مرجعتون تماس بگیرید و بفرمایید که می خوام از ی مرجع دیگه تقلید کنم مطمئن باشید موافقت می کنه

[="navy"]هر چقدر زنگ زدم فايده نداشته مگه اينكه برم پيش خودش بگم نميخوام مرجعم تو باشي!!!!فكر ميكني ميشه؟!!:Gig:[/]

قضاوت;46636 نوشت:
راستی دلتون آب بنده مرجع تقلیدم آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی ) است.

[="navy"]قدرشون بدونيد خدا حفظش كنه البته منم تقريبا راضيما ولي خب منم دوست داشتم مرجعم آقاي خامنه اي بود:Ghamgin:[/]

[="navy"]اختلاف فتوا طبيعيه ولي لااقل تو مواردي كه واقعا تضاد هست انقدر بايد بن بست براي تغيير مرجع ايجاد نكنن بالاخره حكم خدا يه كدوم از اون فتواها هست دوتاش كه نميشه باشه .[/]

نازنين مريم;46753 نوشت:
هر كاري بوده كردم به نتيجه نرسيدم !!!!ميگن همه مساوين!!نميشه

سلام د.ست گرامی

نه اصلا این طوری نیست!!!:Gig:

شما الان میتونید برید یه مرجعی رو که در قید حیات هستنو به عنوان مرجع خودتون انتخاب کنید.

و یه خواهش از کارشناسان محترم اینکه لطف بفرمایید سوالای بالا رو توضیح بدید ممنون میشیم

[="YellowGreen"]التماس دعا[/]

سوال;46755 نوشت:
شما الان میتونید برید یه مرجعی رو که در قید حیات هستنو به عنوان مرجع خودتون انتخاب کنید.

[="darkslateblue"]آخه مرجع منم هنوز در قيد حياته !! اينو گفتم نكنه مثال آقاي لنكراني و بهجتو زدم فكر كرده باشيد مرجعم يكي از اونهاست نه اگه اونا بودن كه مشكلي نداشت راحت ميشد عوض كرد.[/]

نازنين مريم;46757 نوشت:
آخه مرجع منم هنوز در قيد حياته !! اينو گفتم نكنه مثال آقاي لنكراني و بهجتو زدم فكر كرده باشيد مرجعم يكي از اونهاست نه اگه اونا بودن كه مشكلي نداشت راحت ميشد عوض كرد.

دوباره سلام

نه نه منظورم اینه من میخواستم برم مقلد ایت ا... بهجت شم ولی چون ایشون در قید حیات نبودن نمیتونستم ولی خوب هر کسیو که الان زنده باشن رو میتونم به عنوان مرجعم انتخاب کنم.

التماس دعا

[="Navy"]اگه بخوايم كارشناساي سايت جواب بدن بايد بريم دعوتشون كنيم يا خودشون ميان جواب ميدن:Gig::Nishkhand:[/]

نازنين مريم;46593 نوشت:
وقتي دو تا مرجع در فتوايي كاملا فتواهاشون در يك موضوع يكسان متفاوته و ضد همه (بهتره عيني اشاره كنم مثلا به فرض آقاي مكارم گفته ابروي برداشته شده زن و اصلاح صورت ظاهراجزو زينت ممنوعه زن محسوب نميشه و پوشاندنش واجب نيست در مقابل مراجع ديگه مثلا آقاي لنكراني و بهجت فتوا دادن زينته و پوشوندنش واجبه)اگه مثلا حكم خدا اينه كه بايد ابرو پوشونده بشه اون دنيا مقلد آقاي مكارم گناهي نكرده بعد اينجا بي عدالتي نميشه كه يه مرجعي سخت گرفته و مقلدش چيزي رو رعايت كرده ولي براي فرد ديگه اون كار آزاد بوده؟

سلام علیکم
سئوال اینجاست که حکم الله واقعی در عالم واقع و در لوح محفوظ خداوند یک چیز بیشتر نیست یا حلال است یا حرام است ، حال اگر دو مرجع بر اساس استنباط فقهی شان یکی فتوا به حلیّت داد و دیگری به حرمت پس قاعدتاّ فتوای یکی خلاف حکم الله واقعی خواهد بود چون حکم الله واقعی یا حلال است یا حرام ، جواب چیست ؟

جواب :
1 - این از عوارض دوران غیبت امام معصوم عجل الله تعالی فرجه الشریف است تا مردم عوارض عدم حضور امام معصوم را بفهمند امّا مراجع عظام تقلید و فقهای ربانی راه باریکه هدایت گری در دوران غیبت هستند چنان که خود امام زمان ارواحنا فداه مردم را به رجوع به اینان امر فرموده اند و اگر در عالم واقع فتوای مرجعی خلاف حکم الله واقعی باشد این هم از مراجع تقلید و هم از مقلدین آنان بخشیده شده است و حتی عمل آنان نیز صحیح به حساب می آید و ذمّه شان بری خواهد بود و اجر و ثواب نیز می برند .
چنان که استاد معظم ما از مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت نقل می فرمودند که :
در دورانی دو مرجع تقلید در موضوع شهریه طلاب ( کمک هزینه تحصیلی ) اختلاف فتوا داشتند یکی قائل بود به جواز استفاده از شهریه و دیگری قائل به حرمت استفاده طلاب از آن بود . حضرت آقای بهجت رحمة الله علیه هر دو مرجع را تحسین می کردند و می فرمودند که هردو بزرگوار بر اساس تقوا این گونه استنباط شرعی نموده اند .

2 - عدالت خدای متعال نیز زیر سئوال نیست چرا که کلام معصوم از وحی است همان گونه که غیبت معصوم به امر خدای متعال است . و در حقیقت رجوع و عمل به فتوای مراجع تقلید بر اساس عنوان ثانویه ی غیبت معصوم یعنی حال اضطرار است و هیچ اشکال شرعی ندارد که هیچ بلکه بر اساس معیارهای الهی بوده و صحیح است .

3 - موارد این اختلافات نیز زیاد نیست .

4 - این اختلاف اندک نیز در برخی از احکام فروع دین است نه در اصول عقائد و حتی نه در اصل فروع دین ، لذا خللی به نتیجه عمل عمل کنندگان نمی رساند .

5 - مردم در گزینش مرجع تقلید آزادند فقط باید در نظر خودشان شرائط جامع الشرائط بودن را داشته باشد و عمل به فتوای مرجع تقلید عمل به حکم الله است چنان که خود مرجع نیز اولین عامل خواهد بود . این یک امر تعبدی است و مؤمنین با شوق و برای اطاعت امر الهی به فتوای مرجع خویش عمل می کنند اگر چه مرجع تقلید دیگر نسخه ی دیگری برای مقلدین خود پیچده باشند که آن نیز حکم خداست برای آن مرجع و آن مقلدین .

6 - احکام خدای متعال خارج از قدرت و توان افراد نیست ، حتی مساوی نیز نیست خیلی کمتر از توان مکلفین است .

7 - احکام خدای متعال مطابق با فطرت انسانی است اگر چه خلاف طبع او باشد . مانند اینکه میل به عبادت به صورت فطر ی در وجود همه انسان ها نهادینه شده است دلیل به آن دلیل که در طول تاریخ بشر همه اقوام و ملل دارای عبادت بوده اند و هیچ گاه خود را از عبادت خدا بی نیاز ندانسته اند . و اما ممکن است برخی احکام خلاف طبع انسان باشد این چنین نیز هست مثلاّ :
طبع انسان اقتضا دارد به خوردن و آشامیدن هنگام گرسنگی و تشنگی ، اما خدای متعال عبادت روزه را تشریع فرموده که در حال روزه هر چند میل به اینها داشته باشی حرام است خوردن و آشامیدن و برخی امور ممنوعه ی دیگر . خداوند تبارک و تعالی ترفیع درجه و سعادت انسان را در این قرار داده است . یا عبادت مالی مانند خمس و زکات ، من با زحمت و عرق جبین مال و ثروت کسب نموده ام اما حالا باید بر اساس معیارهای شرعی آن را به دیگران بپردازم و از دست بدهم . این ها خلاف طبع آدمی است اما بر اساس الگوهای خداوندی این امور به ظاهر از دست دادنی موجب تکامل روح و تضمین ابدیت من است و اولین خیرش نیز به من و سپس به دیگر بندگان خدای متعال می رسد . و این ظلم و ضرر نیست بلکه خیر و منفعت است و خداوند نیازی به عبادت بندگان ندارد .

و من الله التوفیق

سلام

ممنون جناب سلیم از توضیحاتتون

ولی خوب مسلما نظر یکی از مراجع از همه درست تره و به واقعیت نزدیکتر پس میتونه بقیه مراجع رو متقاعد کنه
پس چرا همه مراجع با هم کار نمیکنن که در نهایت فقط یه رساله داشته باشن واسه استفاده همه؟

[="yellowgreen"]التماس دعا[/]

[="navy"]ممنون از پاسختون فقط يه سوال ديگه اين درسته و شما هم تاييد ميكنيد كه چنين بن بستي بايد ايجاد بشه؟! راهكارش چيه؟[/]

نازنين مريم;46593 نوشت:
نه سالم بود يه انتخابي كردم و مثلا مرجعيو انتخاب كردم بايد هميشه و بدون هيچ راهكاري ازش تقليد كنم؟بعضي مراجع واقعا در همه امور سخت گرفتن مثل آقاي بهجت ولي مرجعي مثل مقام معظم رهبري خيلي فتواهاشون راحت تره اينجا بي عدالتي نميشه ادم نتونه مرجعشو عوض كنه؟

من بازم سر حرفم هستم هر انساني عقل داره حالا هر چقدر هم مرجع داشته باشي و به حرف اينو و اون بكني اولين كسي كه بهش گوش مي كني خودتي پس سعي كن درجه فهم خودتو بالا ببري بعدشم در هر عملي دو عامل دخيله ظاهر و باطن بسيار خوبي هايي كه بديند و بسياري بدي هايي كه خوبيند و تنها فاعل و خدا از آن خبر دارند و بس

" فهم خودتو بالا ببري "
جناب rassol راههاشو ذکر کن.

عزيزم برو كتاب بخون
انجيل (خصوصا يوحنا) - تورات - زبور و بهتر از همه قرآن و كتاباي شيعه هاو سنيا
چرا سعي داري كناره بري
از نظر خودت يه چيزي رو خودت درك كني بهتره يا يكي راست بذاره تو مخت
تا حالا مسئله رياضي حل كردي
مي دوني راه همواره ثابته اما وسطاش كه مي رسه يك هو مي فهمي كه اي بابا اونقدرم كه فكر مي كردم آسون نيست
اما بدون آخرش هميشه جواب داره

ماریا;47138 نوشت:
" فهم خودتو بالا ببري "
جناب rassol راههاشو ذکر کن.

سلام و درود:Gol:

بنده می خوام تقلب برسونم با اجازه :khandeh!::

راهش تقلید از بزرگانه . یعنی در هر زمینه ای از متخصصین اون رشته کمک و راهنمایی بگیریم :Cheshmak:

سرکار ماریا این شعر هم تقدیم به شما که طبع شاعرانه دارید:Gol:


((تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف ***مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی))

سلام قضاوت جون
دمت گرم
اما راه بهتر اينه كه خودت كشف كني
درسته سخته اما لذتش بهتره و چشاتو به دنياي جديدي باز مي كنه

rassol;47146 نوشت:
عزيزم برو كتاب بخون
انجيل (خصوصا يوحنا) - تورات - زبور و بهتر از همه قرآن و كتاباي شيعه هاو سنيا
چرا سعي داري كناره بري
از نظر خودت يه چيزي رو خودت درك كني بهتره يا يكي راست بذاره تو مخت
تا حالا مسئله رياضي حل كردي
مي دوني راه همواره ثابته اما وسطاش كه مي رسه يك هو مي فهمي كه اي بابا اونقدرم كه فكر مي كردم آسون نيست
اما بدون آخرش هميشه جواب داره

سلام

خوب جناب rassol اگه اینجوری باشه که ما هر چی دکتر و مهندس و ... داریم باید بیکار شن دیگه
مثلا من میخوام خونه بسازم خودم فکر میکنم و میسازم و میگم اخرش به نتیجه میرسم
ولی
بعد از اینکه خونه تموم شد میبینم ای بابا به خاطر اینکه یه چیز کوچولوشو نمیدونستم زدم خونه رو خراب کردمو هر لحظه امکان داره خونم خراب شه

[="Red"]نه؟!!!!!!!!!!!!!!!!![/]

سوال;47105 نوشت:
سلام

ممنون جناب سلیم از توضیحاتتون

ولی خوب مسلما نظر یکی از مراجع از همه درست تره و به واقعیت نزدیکتر پس میتونه بقیه مراجع رو متقاعد کنه
پس چرا همه مراجع با هم کار نمیکنن که در نهایت فقط یه رساله داشته باشن واسه استفاده همه؟

التماس دعا

سلام علیکم

دوست گرامی به نظر میرسد اگر در نوشته شماره 10 در صفحه اول دقت می کردید جواب شبهه کافی بود در عین حال از باب تأکید و شفافیت بیشتر محضرتان عرض می نمایم که هر مرجع تقلید بر اساس آموزه های اصولی و فقهی برای استنباط احکام خداوند از منابع چهارگانه قرآن - سنت - اجماع و عقل تابع مبنایی خاص است ، که بر اساس آن مبنا فتوا صادر می کند . و هر مرچعی نیز مبانی خودش را صحیح تر می داند . این لزوماَ در فقه نیست بلکه در سایر علوم نیز صدق می کند مانند علوم پزشکی .
مثال :
10 نفر دانش آموز هم کلاسی هستند ، دبیرستان را تمام کردند و در یک رشته خاص پزشکی با هم درس می خوانند . استاد مشترک ، کتاب مشترک ، دانشگاه مشترک ، تا این که با هم فارغ التحصیل می شوند .
حالا هر کدام از این ده نفر یک مطب پزشکی دارند ، شما به عنوان بیمار به تک تک اینها مراجعه کنید به عینه اختلاف نسخ را خواهید کما اینکه به تجربه این ثابت شده است .

چرا این اختلاف است ؟
من باید به نسخه کدام یک عمل کنم ؟
هر کدام از این ده نفر بر اساس آموزه های علمی خویش مبنائاَ تشخیص داده اند که بیماری شما این است و درمانش نیز این نسخه .در حالی که استاد مشترک و کتاب هم مشترک بوده ، لکن مبنای تشخیص هر کدام بسته به دقت و فهم فرق می کند . حال من هر کدام از این ده نفر را نسبت به نه متخصص دیگر اعلم تشخیص دادم به او مراجعه می کنم و به نسخه درمان او عمل می کنم . دیگران نیز به سایرین مراجعه می نمایند .
فقهای کرام نیز مانند این پزشکان گرامی اختلاف مبنا و تشخیص و تفاوت دقت دارند اگر چه تمام سعی خود را دارند تا به یک جواب مشترک برسند اما آخر الامر باز برخی اختلاف آراء باقی می ماند . لذا عیبی بر آنان نیست و نوعا از مبانی هم ، اطلاع دارند و لاجرم این اختلافات برای غیر معصوم در زمان غیبت امری عادی هست به خصوص که اختلافات جزئی و در مورد بعضی از احکام فروع دین باشد نه در اصول و نه در کلیت و اصل فروع دین .

و من الله التوفیق

سلیم;47156 نوشت:
سلام علیکم

دوست گرامی به نظر میرسد اگر در نوشته شماره 10 در صفحه اول دقت می کردید جواب شبهه کافی بود در عین حال از باب تأکید و شفافیت بیشتر محضرتان عرض می نمایم که هر مرجع تقلید بر اساس آموزه های اصولی و فقهی برای استنباط احکام خداوند از منابع چهارگانه قرآن - سنت - اجماع و عقل تابع مبنایی خاص است ، که بر اساس آن مبنا فتوا صادر می کند . و هر مرچعی نیز مبانی خودش را صحیح تر می داند . این لزوماَ در فقه نیست بلکه در سایر علوم نیز صدق می کند مانند علوم پزشکی .
مثال :
10 نفر دانش آموز هم کلاسی هستند ، دبیرستان را تمام کردند و در یک رشته خاص پزشکی با هم درس می خوانند . استاد مشترک ، کتاب مشترک ، دانشگاه مشترک ، تا این که با هم فارغ التحصیل می شوند .
حالا هر کدام از این ده نفر یک مطب پزشکی دارند ، شما به عنوان بیمار به تک تک اینها مراجعه کنید به عینه اختلاف نسخ را خواهید کما اینکه به تجربه این ثابت شده است .

چرا این اختلاف است ؟
من باید به نسخه کدام یک عمل کنم ؟
هر کدام از این ده نفر بر اساس آموزه های علمی خویش مبنائاَ تشخیص داده اند که بیماری شما این است و درمانش نیز این نسخه .در حالی که استاد مشترک و کتاب هم مشترک بوده ، لکن مبنای تشخیص هر کدام بسته به دقت و فهم فرق می کند . حال من هر کدام از این ده نفر را نسبت به نه متخصص دیگر اعلم تشخیص دادم به او مراجعه می کنم و به نسخه درمان او عمل می کنم . دیگران نیز به سایرین مراجعه می نمایند .
فقهای کرام نیز مانند این پزشکان گرامی اختلاف مبنا و تشخیص و تفاوت دقت دارند اگر چه تمام سعی خود را دارند تا به یک جواب مشترک برسند اما آخر الامر باز برخی اختلاف آراء باقی می ماند . لذا عیبی بر آنان نیست و نوعا از مبانی هم ، اطلاع دارند و لاجرم این اختلافات برای غیر معصوم در زمان غیبت امری عادی هست به خصوص که اختلافات جزئی و در مورد بعضی از احکام فروع دین باشد نه در اصول و نه در کلیت و اصل فروع دین .

و من الله التوفیق

عرض سلام مجدد

بله جناب سلیم بزرگوار من پست شماره 10 رو خوندم ولی سوال بنده یه چیز دیگه بود!!!
من عرض کردم که همه مراجع میخوان یه راه دینی درستو در اختیار مردم قرار بدن و مسلما میتونن همه به همدیگه واسه رسیدن به بهترین راه کمک کنن
پس چرا همه به هم کمک نمیکنن که [="red"]یه[/] رساله جامع و کامل بدن؟

ممنون و التماس دعا

rassol;47150 نوشت:

اما راه بهتر اينه كه خودت كشف كني
سخته اما لذتش بهتره و چشاتو به دنياي جديدي باز

سلام و درود:Gol:

با تشکر از استاد سلیم و سرکار سئوال بزرگوار:Gol:

عرض شود که استاد سلیم و سرکار سئوال بنده با نظر هر دوی شما کاملاً مخالفم:khandeh!:

آخه چرا ؟:khandeh!:

استاد اسراء سرکار سئوال شاید ایشون تواناییشو داشته باشند:Cheshmak:بزارید امتحان کنیم

خوب جناب رسول برای دفاع از خودتون بفرمایید ببینم تا حالا چه چیزهایی کشف کردید و چند بار اسم شما در کتاب رکورد های گینس ثبت شده:Cheshmak::Nishkhand:


یا علی

با سلام و عرض ادب :Gol:

نقل قول:
سلام قضاوت جون
دمت گرم
اما راه بهتر اينه كه خودت كشف كني
درسته سخته اما لذتش بهتره و چشاتو به دنياي جديدي باز مي كنه

مادامی که کسی هنوز کشف نکرده، نمی تواند دست از تقلید بکشد. چون ریسکش خیلی بالاست. بنده هم موافقم که خوب است افراد برای درک حقیقت پشت احکام تلاش کنند. ولی این دلیل نمی شود که کسی سر خود حلال را حرام و حرام را حلال کند، و مثلاً به این بهانه که نماز صحبت با خداست، پس به جای نماز با خدا صحبت می کنم، آن را ترک کند و حرام مسلم را حلال بشمارد.

این مثال را زدم، چون افرادی را دیده ام که حرفهایی مثل حرفهای شما می زنند، و دقیقاً به همان دامی که گفتم می افتند و اکثراً اهل نماز نیستند.

به هر حال مسائل مهمتری برای درک و کشف وجود دارند، توحید، معاد، نبوت، امامت، رابطه خالق و مخلوق، و غیره. بهتر است کسی وقتش را صرف درک دلیل حرام بودن چیزهای حاشیه ای نکند، و به همان تقلید اکتفا کند. درک اعتقادات خیلی مهمتر است.

نقل قول:
من بازم سر حرفم هستم هر انساني عقل داره حالا هر چقدر هم مرجع داشته باشي و به حرف اينو و اون بكني اولين كسي كه بهش گوش مي كني خودتي پس سعي كن درجه فهم خودتو بالا ببري بعدشم در هر عملي دو عامل دخيله ظاهر و باطن بسيار خوبي هايي كه بديند و بسياري بدي هايي كه خوبيند و تنها فاعل و خدا از آن خبر دارند و بس

خیر، فقط خداوند، و اهل علم از آن خبر دارند. فاعل جایز الخطاست. مگر نمی شود که فاعلی کاری کند که فکر می کند درست است، ولی غلط باشد؟

فقط کسی در حد حضرت خضر (ع) حق دارد دست به اعمالی بزند که ظاهرشان شر، و باطنشان خیر باشد. و این را در نظر داشته باشید که حتی حضرت موسی (ع) هم از کارهای ایشان سر در نیاورند. علم خاصی می طلبد، که ما نداریم. مگر آنکه شما مدعی داشتن این علم شوید. :Cheshmak:

با تشکر فراوان
یا حق

rassol;47146 نوشت:
از نظر خودت يه چيزي رو خودت درك كني بهتره يا يكي راست بذاره تو مخت

[="teal"]من با حرفتون كاملا موافقم خيلي وقتي آدم خودش درك كنه شيرينتره ولي خوب من نميخوام 15 يا 20 سال يا حتي بيشتر از عمرمو بزارم برم علم فقه و علم رجال و علم حديث و ... بخونم تا بتونم كار يه مرجعو بكنم من به رشته هاي ديگه علاقه دارم.[/]

با سلام
نه دوست عزيزم باور كن اونقدر كه بتوني راهتو پيدا كني نياز به 2 يا سه سال مطالعه موقت داره
تو مي خواي راه خودتو پيدا كني نه براي بقيه راه مشخص كني
بعدشم اگر علاقه داري

rassol;47406 نوشت:
نه دوست عزيزم باور كن اونقدر كه بتوني راهتو پيدا كني نياز به 2 يا سه سال مطالعه موقت داره

[="darkslateblue"]
بله همون ميشه كه يه علم ناقص كه به دست مياره و چون مسلط نيست با هواي نفس جلو ميره و خودش فكر ميكنه از روي عقل و منطقه.
اصلا يه سوال احكام مربوط به اسلامو از چه منابعي بايد دراورد؟يا اينكه مستقيم اين سوالو بپرسم براي رسيدن به حكم خدا و استنباط از قرآن و حديث چه علومي بايد كسب بشه؟ميدونيد براي كسب هر كدوم از اين علوم چند سال وقت نيازه؟!!
[/]

my dear friends mr Judgment
if you don't like to beleive you're the best creature of god it's you're problem and if you don't like to I continued the discussions I didn't do that .
you know why I leave this site cause you guy's don't want see real things .
Always god said I love you but you people want to make a wall between you and your god

[="Blue"]جناب رسول تو سايت فارسي عضو شديدا!!منظور از انگليسي نوشتن چي بود :Gig:البته خودتون ميدونيد منظورتون چي بود!!!
عيب نداره من ترجمشو ميزارم.
[/]
[="Navy"](: دوست عزيز من قضاوت اگر دوست ندارید که خود را بهترین مخلوق خدا بدانید، این مشکل شما است و اگر دوست ندارید این بحث را ادامه دهم، ادامه نخواهم داد. می دانید چرا این سایت را ترک می کنم. چون شما نمی خواهید واقعیات را ببینید. خدا همیشه گفته که شما را دوست دارد اما شما همیشه می خواهید دیواری بین خودتان و خدایتان بکشید)
غلطم داشتيد ( my dear friend(s)جمع نميخواد چون شما آقاي قضاوتو مخاطب قرار داديد.believe املاش غلطه .
like to I continued.. به جاش صحيحتر اينه if you don't want (like) me to continue
.
[/]didn't do that

[="Navy"]آقاي رسول جواب منم بيزحمت بديد ممنون ميشم دوست گرامي:Gol:[/]

نازنين مريم;47407 نوشت:
اصلا يه سوال احكام مربوط به اسلامو از چه منابعي بايد دراورد؟يا اينكه مستقيم اين سوالو بپرسم براي رسيدن به حكم خدا و استنباط از قرآن و حديث چه علومي بايد كسب بشه؟ميدونيد براي كسب هر كدوم از اين علوم چند سال وقت نيازه؟!!

In the Name of God, the most Merciful, the most Compassionate

My dear friend Mr. Rassol
Hi.

As far as I remember you said everyone is allowed to express their views. So I don't see why you want to leave this site. Maybe because people disagree with you which is a terrible reason.

Don't you think it is better to defend your opinions and prove that they are right?

Regarding the subject, the wall between God and creatures, yes indeed there are many walls between God and creatures.

This is exactly the aim of religious practice, and the Great Holy War; to remove these veils and reach the truth, the highest manifestation of God's Grand Name.

Even when we reach that goal, there still is a wall between us and God, because God is the Creator, and we are the creatures.

If there is no wall, then the border between the Creator and the creatures will be ruined, and this is equal to Pantheism, which is not acceptable in Islamic Theology.

Of course, from God's point of view, He is closer to us than we are. But from our point of view, there is a great distance (not in metric way indeed) between us and God.

Kindest Regards
Yaa Hagh

rassol;47410 نوشت:

my dear friends mr Judgment
if you don't like to beleive you're the best creature of god it's you're problem

سلام و درود:Gol:

رسول جان چرا دوست ندارم از کجا به این نتیجه رسیدید :Gig::khandeh!:

بنده و شما بهترین مخلوقات خدا هستیم ولی بین بهترین مخلوق های خدا (انسان ها) هم بهترین ها و بدترین هایی هست بنده نمی جزء بدترین ها ی اینها باشم:khandeh!:

چون شما که قرآن ، تورات ،انجیل و کتب مذهبی دیگر رو خوندید بهتر از بنده می دونید که خداوند متعال فرموده بعضی از انسان با کارهایی که انجام می دهند از حیوان هم پست تر می شوند:Nishkhand:

rassol;47410 نوشت:

rassol;47410 نوشت:
and if you don't like to I continued the discussions I didn't do that .


چرا ؟ عزیزم شما نظراتتون رو بفرمایید بنده هم عرایضم رو میگم قضاوت هم بزارید بر عهده ی کاربران و اساتید:Gol::khandeh!:

rassol;47410 نوشت:

rassol;47410 نوشت:
you know why I leave this site cause you guy's don't want see real
things


بزرگوار کجا می خوایید تشریف ببرید چرا بهانه می گیرید اینجا هرکس نظر خودش رو می گه قضاوت با کاربران و اساتید . شما حقایقتون رو بیان بفرمایید اگر بنده هم نبینم هستند کسانی که مثل شما بصیرت دارند و می بینند:khandeh!:


rassol;47410 نوشت:

Always god said I love you but you people want to make a wall between you and your god

ما که دیوار چیزی نمی بینیم نکنه منظورتون همون حجابیه که عرفا می گن:khandeh!:

ما که چشم برزخی نداریم شما برامون بگید چی می بینید:khandeh!:

آخه روزی چند بار به وسیله نماز و دعا با خدامون حرف می زنیم دیواری هم میونمون نیست:Cheshmak::Nishkhand:

راستی چند نفر از خانم ها و آقایون سایت زبانشون خوبه بنده می دونم چون با هم در این زمینه مشورت می کنیم .شما از کجا می دونستید که انگلیسی نوشتید:Cheshmak::khandeh!:

نکنه کسی از بچه ها امار داده:khandeh!:

به دلیل احترام به سایر کاربران تو سایت انگلیسی سئوال جواب نمی کنیم

یا علی

[="Navy"]اينجا عجب وضعي شده من اومدم گفتم نكنه ادرس سايتو اشتباه زدم!!!:khandeh!:

جناب بينام لااقل شما با ترجمه ميذاشتي نكنه اينم من بايد ترجمه كنم :Gig::Cheshmak:
[/]
[="Teal"]من كه نظرم اينه موسي به دين خود عيسي به دين خود . من اينجوري فكر ميكنم كه با تقليد از كسي كه علم داره ديوار بين خودم و خدام برداشته ميشه ايشون فكر ميكنن خودشون برسن ديوار نيست!!!

دو ساله اگه بشه به علم استنباط احكام رسيد پس حتما ايشون دكترم نميرن چند ماه كتاب پزشكي ميخونن ديگه نيازاشون در اين زمينه هم برطرف شده من كه منتظر جواب كارشناسم در مورد اينكه مرجعو واقعا نميشه تغيير داد ؟بن بست ايجاد شده در حال حاضر براي اين كار يا نه جواب ايشونم ترجيح ميدم ديگه ندم.[/]

سلام و درود:Gol:

جناب بینام احسنت :Gol:سرکار نازنین مرسی:Gol::Kaf:

خوب لازم شد یه تاپیک آموزش زبان بزنیم یه جایی که بشه انگلیسی نوشت.

اگر موافقت کنن عالیه

سرکار نازنین لطف بفرمایید ترجمه نکنید تا بچه ها خودشون برن دنبال ترجمه زبانشون تقویت شه:khandeh!:


یا علی

قضاوت;47446 نوشت:
خوب لازم شد یه تاپیک آموزش زبان بزنیم یه جایی که بشه انگلیسی نوشت.

[="Navy"]
واي واي اتفاقا من از انگليسي زياد خوشم نمياد :Ghamgin:
ولي عربي خيلي دوست دارم خوب ياد بگيرم بتونم متون دينيو خودم بفههم به نظرم اين سايت نياز به يه قسمتي داره تا با كمك مسئولين سايت عربيمونو قوي كنيم جدي ميگم خيلي خوبه ها !!
ولي واي بر ما !! به نظرم نبايد ميذاشتيم انقدر بحث منحرف بشه من بيچاره كه هنوز دنبال جواب سوالامم بهش نرسيدم:Ghamgin:
[/]

با سلام و عرض ادب :Gol:

نقل قول:
جناب بينام لااقل شما با ترجمه ميذاشتي نكنه اينم من بايد ترجمه كنم :Gig::Cheshmak:

با خودم گفتم ببینم چطور ترجمش می کنین :khandeh!:

نقل قول:
جناب بینام احسنت :Gol:سرکار نازنین مرسی:Gol::Kaf:

:chakeretim:

نقل قول:
خوب لازم شد یه تاپیک آموزش زبان بزنیم یه جایی که بشه انگلیسی نوشت.

اگر موافقت کنن عالیه

ایده جالبیه. ولی خیلی بده که از چپ به راست نمی شه نوشت. با کلیدهای کنترل و شیفت سمت چپ هم که چپ به راستش کنیم، باز وقتی فرستاده شد خود به خود راست به چپ مشه...

نقل قول:
سرکار نازنین لطف بفرمایید ترجمه نکنید تا بچه ها خودشون برن دنبال ترجمه زبانشون تقویت شه:khandeh!:

اومده بودم ترجمش کنم. حالا که نظر شما اینه، صرف نظر می کنم. شاید دو سه روز دیگه ترجمش کردم. :Cheshmak:


نقل قول:
ولي عربي خيلي دوست دارم خوب ياد بگيرم بتونم متون دينيو خودم بفههم به نظرم اين سايت نياز به يه قسمتي داره تا با كمك مسئولين سايت عربيمونو قوي كنيم جدي ميگم خيلي خوبه ها !!


آره خوب، هرچی نباشه قرآن به زبان عربی نازل شده!

با تشکر فراوان
یا حق

موضوع قفل شده است