جمع بندی چه جوری می شود با امام زمان ملاقات کرد؟؟؟؟

تب‌های اولیه

68 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چه جوری می شود با امام زمان ملاقات کرد؟؟؟؟

سلام یه سوال دارم

اگه کسی بخواهد به طور مستقیم خود امام را ملاقات کند چه جوری باید اقدام کند تا حالت مکاشفه را بدست اورد
ایا دستوری وجود دارد؟
یا خیر؟:Gig::Gol:
(می خواهم امام را ببینم لطفا کمکم کنید):Gol:

امام زمان را باید با دل ملاقات کرد.
اگه دلت آماده نباشه از ملاقات حضوری بهره ای نمیبری
و اگه دلت آماده باشه نیازی به ملاقات حضوری نیست.

زیتون;99096 نوشت:
امام زمان را باید با دل ملاقات کرد. اگه دلت آماده نباشه از ملاقات حضوری بهره ای نمیبری و اگه دلت آماده باشه نیازی به ملاقات حضوری نیست.

سلام
کدوم دلی است که نمی خواد امام زمان را ببیند
خوب اگر دلم اماده نیست می خواهم اماده بشم چه جوری؟
نمازی دعایی روزه ای چه راهی است؟
:Gol:

mkk1369;99098 نوشت:
سلام
کدوم دلی است که نمی خواد امام زمان را ببیند
خوب اگر دلم اماده نیست می خواهم اماده بشم چه جوری؟
نمازی دعایی روزه ای چه راهی است؟

منظورم از آماده بودن نخواستن یا خواستن دیدن نیست.
منظورم ارتباط قلبی با امام زمان بود.
راستش چه جوری رو نمیدونم . باید کارشناسا بگن، چه حضوری چه قبلی
ولی فکر کنم بهترین راهش گناه نکردن باشه.

mkk1369;99087 نوشت:
سلام یه سوال دارم اگه کسی بخواهد به طور مستقیم خود امام را ملاقات کند چه جوری باید اقدام کند تا حالت مکاشفه را بدست اورد ایا دستوری وجود دارد؟

سلام
برای ملاقات حضرت رسول ص دستورالعملی هست و آن اینکه :
شب هزار سوره قدر بخواند و با لباس پاکی که در آن به هیچ نحو جنب نشده باشد بخوابد
که اگر خدا بخواهد چشمش به جمال خاتم النبیین ص روشن شود .
خوب این دوای دل بیماری است که درمانش چیزی جز دیدن روی یار نیست آیا کسی چنین دردی دارد ؟
برای ملاقات حضرت هم مشهور است چهل شب چهارشنبه برود مسجد سهله می روید ؟
باید حدود ده ماه در عراق باشید . می توانید .
می گویند با اخلاص تام آخرای شب بروید جمکران . حالش را دارید .
امام زمان کیست ؟ سعه وجودی او چه اندازه است ؟ خلیفه و حجت الهی را در کدام جلوه اش می خواهی ببینی ؟
یک راه ملاقات دائمی ! می خواهی ؟ مردانه کمر ببند به پاکی وطهارت .
دست پاک زبان پاک دل پاک لباس پاک رفتار پاک گفتار پاک وووو
اگر جلوه نوری حضرت را مشاهده نکردی ؟
یکی انسان بشود ببیند چشمش از دیدن آقا محروم می شود یا نه ؟
شاید امام زمان می فرمایند :
از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

کجاییم آقاجان . عمده انسانیت است که حاصل نیست .
همان بهتر که در جای خود بنشینیم و این میکده عشق و پاکی را به وجود خود خراب نکنیم
موفق باشید

درود و سپاس فراوان
درا که درد دوری طاقت شکست ما را
این قلب خسته ی ما
یک جای ارام می خواد

می دانم سخته اما خیلی دوست دارم امام رو ببینم
نمی دونم شاید ام منصرف بشم
ایا کل دستورات همین است؟:Gol:

بسم الله الرحمن الرحیم

چهل روز این آیه رو هر روز 100 بار بخونید و در این چهل روز مرتکب هیچ گناه و مکروهی نشوید

ارتباط برقرار خواهد شد انشاالله چه ارتباطی...:Gol:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا

**عبدالله**;99218 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم چهل روز این آیه رو هر روز 100 بار بخونید و در این چهل روز مرتکب هیچ گناه و مکروهی نشوید ارتباط برقرار خواهد شد انشاالله چه ارتباطی... بسم الله الرحمن الرحیم وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا

سلام

فکر کنم 40 روز باید توی خانه بمونم درست است؟:Gig::Moteajeb!:

جریان ادهم رو می دونید؟همون که برای گناه نکردن به غار پناه برد؟

عزیز دلم عباد الرحمن الذین اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما

عزیز دل محمد مصطفی و علی مرتضی و اهل بیت و جیره خواران خوان اهل بیت که سلام خدا بر همه انها باد

در بین مردم زندگی کردند و تاثیر گذاشتند و تاثیر نپذیرفتند

عزیز دل بتل باشید موج بیندازید در جمعی وارد شدید اگر گناه می شود به خاطر ورود شما دست از گناه بکشند

صبغه الله باشید در بین مردم آیینه تجلی اسمای حسنای الهی باشید احصا کنید اسما الهی را

اینجا حرف از گناه و مکروه نیست که گناه و مکروه اموری بدیهی هستند که ترک شوند اینجا حرف از طریق وصل است به سوی محبوب .....:Gol:

**عبدالله**;99291 نوشت:
صبغه الله باشید در بین مردم آیینه تجلی اسمای حسنای الهی باشید احصا کنید اسما الهی را اینجا حرف از گناه و مکروه نیست که گناه و مکروه اموری بدیهی هستند که ترک شوند اینجا حرف از طریق وصل است به سوی محبوب .....

سلام

شما هم اگر جای من بودید و توی تهران زندگی می کردید و در طول روز کلی ... می دیدید

ایا این حرف را می زدید؟(ایا شما توی تهران زندگی می کنید یا می ایید؟:Gig:):Gol:

بسم الله الرحمن الرحیم

بله عزیز بنده دائما به تهران میام

گفتم عزیز جان هنر بین مردم بودن و گناه نکردنه هرچه لعاب بیشتر اجر گناه نکردن بیشتر

سلام

این نهی کردنو چه کار کنم؟
اینکه صدای موسیقی لهو بشنوم را چه
و...

گوش شما اختیارش با خودتونه
بی اختیار شنیدن با عمدا شنیدن فرق می کنه

با سلام
برای ملاقات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 2 راه کلی وجود دارد :
1) بوسیله ی ادعیه و اذکار خاص
2)منتظر واقعی بودن

مورد اول که دوستان لطف کردند و راهای مختلفی رو پیشنهاد کردند.

و در مورد راه دوم
منتظر واقعی کیست؟
کسی که پای همه ی کارهاش و رفتارش امضای امام زمان عجل الله تعالی باشه.
مطمین باشید اگر ما منتظر واقعی آقا امام زمان عجل الله باشیم بدون احتیاج به هیچ ذکر و تلاشی خود ایشان به ملاقات ما خواهند آمد .

چند پیشنهاد:
1) هر گاه گناه یا معصیت براتون پیش اومد که ترکش براتون سخت بود این جمله رو بگید و ترکش کنید
یا بن الحسن من به گل روی تو از این هم گذشتم .

2)هر روز صبح به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف سلام بدید.

3) اگر زیارت جایی رفتید دعایی خواندید آن را به امام و مادر گرامیشان هدیه کنید .

مواردی که خدمتتون عرض کردم خیلی تاثیر خواهد داشت در جلب محبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

من یه نماز و ذکر خاصش را جایی پیدا کردم و هر وقت می خواندم بلا استثناء کسی توی خواب دستوری به من می داد تا ایشان را ببینم و من با اینکه به شدت مشتاق دیدنشان بودم از سر سهل انگاری یا جهالت... پشت گوش می انداختم. مثلا می گفت برای دیدن آقا حتما باید نماز صبح ات را اصلاح کنی (خیلی پیش می آمد نماز صبحم قضا شود) یا می گفت حجابت را رعایت کن یا...
آنقدر دست دست کردم تا آن نماز و ذکر خاصش را گم کردم...
من فکر کنم امام برای همه ی ما وقت دارد مائییم که حاضر نیستیم برای رضایت ایشان بدیهی ترین اعمال یک شیعه را انجام دهیم...
(نماز و دعا هم فقط بهانه ای برای نشان دادن شدت اشتیاق خودت است اگر غیر از این بود من بدون اجرای تکالیفم و تنها با یک نماز خاص ایشان را می دیدم و حالا گِل به سرم نمی گرفتم)!

:cry:

کبوتر حرم الزهرا;99087 نوشت:
سلام یه سوال دارم

اگه کسی بخواهد به طور مستقیم خود امام را ملاقات کند چه جوری باید اقدام کند تا حالت مکاشفه را بدست اورد
ایا دستوری وجود دارد؟
یا خیر؟:gig::gol:
(می خواهم امام را ببینم لطفا کمکم کنید)

:gol:

سلام
به قول یکی از آقایون روحانی متاسفانه مشکل جامعه مومن امروزمون اینه که آقا کی می بینمت آقا چی کار کنم ببینمت عزیز دلم ما همین که دل ایشون رو خون نکنیم و اذیتشون نکنیم از صد تا دیدن بهتر هست همین که گناه نکنیم همین که امر به معروف و نهی از منکر کنیم همین که ترک محرمات کنیم از صدتا دیدن بهتره و البته میشه ایشون رو هم دید

نقل قول:
اگه کسی بخواهد به طور مستقیم خود امام را ملاقات کند چه جوری باید اقدام کند تا حالت مکاشفه را بدست اورد
ایا دستوری وجود دارد؟

فقط لقمه حلال
لقمه حلال باعث میشه وجودت نورانی بشه .
وقتی چشمات نورانی شد هر چی بخوای میبینی.

لقمه که پاک باشه همه چی حله

ملاقات بامولامون آروزی هرعاشقیه اماخوب اینومیدونم که اگه کاری که خداورسولش خواستن انجام بدیم فتح باب میشه وخودشون میا سراغمون.خوب اینومیدونم

نمی دونم برنامه شبکه 3 ( همون زلال احکام سابق!) دیدید!! در مورد کسی داستان تعریف می کرد

که تو جمکران n روز موند و درست درلحظه زیارت امام زمان خوابش برد و ....

حرفاش یک خرده رک و بی رو دربایستی بود من شرمم میاد تو فروم بگم

ولی اون خیلی حرف هایی قشنگی زد

بازم میگم قشنگی اینکه صاحبمون رو ببینیم به این نیست که به زور بخواییم ببینیمشون قشنگیش به اینه که آقا و صاحبمون خودشون بیان سراغمون و اونم فقط از راه هایی هست که قبلا گفتم

شاگرد: استاد، چکار کنم که خواب امام زمان(عج) رو ببینم؟

استاد: شب یک غذای شور بخور،آب نخور و بخواب. شاگرد دستور استاد رو اجرا کرد و برگشت.

شاگرد: استاد دیشب دائم خواب آب میدیدم!‏ خواب دیدم بر لب چاهی دارم آب مینوشم،کنار نهر آبی در حال خوردن آب هستم! در ساحل رودخانه ای مشغول...!

استاد فرمود: تشنه آب بودی خواب آب دیدی‏؛‏ تشنه امام زمان(عج) بشو تا خواب امام زمان(عج) ببینی...!



مرحوم آیت الله سید محمدباقر مجتهد سیستانی (ره) پدر آیت الله سید علی سیستانی تصمیم می گیرد برای تشرّف به محضر امام زمان (عج) چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند.

در یکی از جمعه های آخر، نوری را از خانه ای نزدیک به مسجد مشاهده می کند.

به سوی خانه می رود می بیند حضرت ولی عصر امام زمان (عج) در یکی از اتاق های آن خانه تشریف دارند و در میان اتاق جنازه ای قرار دارد که پارچه ای سفید روی آن کشیده شده است.
ایشان می گوید هنگامی که وارد شدم اشک می ریختم سلام کردم، حضرت به من فرمود: «چرا اینگونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمّل می شوی؟! مثل این باشید- اشاره به آن جنازه کردند- تا من بدنبال شما بیایم!»

بعد فرمودند: «این بانویی است که در دوره کشف حجاب در زمان رضا خان پهلوی هفت سال از خانه بیرون نیامد تا چشم نامحرم به او نیفتد.»


سایت صاحب الزمان

خب......ناراحت نشید ازحرفم..اما مگه چه اشکال داره بخواهیم به زور آقاامام زمان(عج)روببینیم؟

دوست گرامی سعی کنید به اصرارتون پایبند باشید...تمام دغدغتون دیدن آقا باشه...نگید لیاقت ندارم...دارید..اگر قرار نیس ماببینیمش پس واسه چی اومدن ایشون؟

اصلا چرا خدا به ما عاشقان چشم داده..
واسه اینکه کوچه ومحله روببریم تماشا؟!
خب تمام این چشمها به امید دیدن یار هستند اینجا..

تمام قلب یه عاشق که درگیره....توی چشماشه...

یه علامت داره.....عاشقی:
وقتی فرد مورد نظر اسمش شنیده میشه...قلبتون میاد وسط چشماتون وهی نبض میزنه...

گردی چشماتون احساس میکنه به شدت داره میزنه.....بعدش ناخودآگاه اشک ازچشمتون میادبیرون...

ناخودآگاه این اتفاق میفته.....واگر مشامتون رو باهاش هماهنگ کنید...بوی خاصی درفضا پیچیده میشه..

بعد ناگاهان بدنتون سست میشه وچشمتون گیج میره...یه فضای موج گونه واستون ایجادمیشه..

علامتش هم اینه که هرکس کنارتون باشه بلافاصله جذب شمامیشه...

ودوست داره کنارتون باشه..چون آرامش این حس وحال معنوی به اونها منتقل میشه..

اینکه بگیم نه..مهم اینه که واسه آقاسرباز باشیم ومهم نیست ببینیم..!

نه اینطور نیست...علاقه دیدنش رو زیادکنید..این ارزوی شما خیلی قشنگه...تبریک میگم..

تمام آرزوتون دیدن اون باشه..کم کم همین آرزو چشماتون رو کور میکنه...دیگه هیچ

عشقی رو احساس نمیکنید...علاقه هیچ کس وابستگی هیچ کس جز اون که باید صحیح باشه درقلبتون جانمیگیره..

علامت رسیدن به معشوق همینه..اگر خیلی زود به اطرافیان ومحبتاشون وابسته

میشیدوقلبتون دست خودتون نیست یعنی عشق معنوی درکارنیست..

خیلی خوشحالم که مثل من دوست دارید آقا روببینید...
هرشب ازش بخواهید...
باهرنمادی که هست....خواب کتاب و....به شما راهنمایی بده که چطور خلا

روپرکنید(هرکس یه خلا داره وباید بنا به اون خلا برنامه معنوی بریزه)

ای کاش دوتامون وسایر افراد که این آرزوشونه به این آرزو برسیم...

خب..من فقط یه چیز میدونم:
درسته نماز ذکرو....اینها خوب هستن..اما هیچ چیز مثل:کمک کردن به مردم....آشتی

دادن بین مردم......ازبین بردن کینه ونزدیک کردن قلبها دل آقا روشادنمیکنه..
امتحان کنید....معجزه میکنه....

همین دفعات اول کافیه انجامش بدید...ثوابش میشه کفاره گناه و......بعدجلای قلب...
هی ی ی ی روزگاااار...یعنی میشه یه روز آقامون(عج) روببینیم

خدایا پدرآسمونی (عج)رو به مابده..آمین..آمین...آمین


با درود . جناب قمقمه واقعا چرا باید چنین حرفهایی را باور کرد؟ اصلا شما یک دلیل عقلانی و منطقی بیار که چرا باید پدیده ای به نام امام زمان وجود خارجی داشته باشد؟!

atila133f;230739 نوشت:

با درود . جناب قمقمه واقعا چرا باید چنین حرفهایی را باور کرد؟ اصلا شما یک دلیل عقلانی و منطقی بیار که چرا باید پدیده ای به نام امام زمان وجود خارجی داشته باشد؟!

سلام

اگر دوست دارید جواب بگیرید

شما ابتدا یک دلیل عقلی بیاورید که شما عقل و منطق دارید و ما به شما ثابت می کنیم:Gol:(البته اینکه عقل و منطق وجود خارجی دارد)

دوستان تا جواب این سوال را ندادند لطفا جواب ندید:Gol:

:Ghamgin:................حالا امام زمان شد پدیده؟

دوست خوبم موضوع شما مال اینجا نیست....

تاپیکهای مشابه هست......برید سوال کنید...

اما یه چیزی....

فقط همین:

پدیده هاروباید ثابت کرد.......نظریه روباید ارائه دادبامدرک....اما واقعیتهارو باید شفاف کرد وتحلیل..

مثلا باد....هوا.......سلول....اینها علمی هستند اما ازپدیده تبدیل به واقعیت والان فقط تحلیل میشن وروزبه روز به مصادیق تحلیلش اضاف میشه...

چقدرپیرامون امام زمان تحقیق کردید.....
درجهان این موضوع ازمرحله پدیده گذشته.......بیشتر موضوع نقلی....عقلی هست تاپدیده!

میدونید چیه؟اگرامام زمان ظاهربشه وبگه بابا من امام زمانم اینم ظهورم......باز انکارش میکنند...

امام زمان درجهان (اگرتحقیق کرده باشید)میان صاحب نظران دارای دیدگاهه...امانه درحد اثبات(چون چیزی

که هست مثل هوا دیگه اثبات نمیخواد)واین دیدگاه درجهت تحلیله...

ومشکل دراثبات منجی بشر نیست....مشکل درتحلیل ایشونه...ظاهرا از دشمنانمون هم عقب افتادیم..اونها

خیلی بهترازما موضوع رو تحلیل میکنند که منتظرن بیادبرای مبارزه....آماده ترهستند...ظاهرا..

هی ی ی روزگاااااااار


سبزينه ظهور;230788 نوشت:
:ghamgin:................حالا امام زمان شد پدیده؟

دوست خوبم موضوع شما مال اینجا نیست....

تاپیکهای مشابه هست......برید سوال کنید...

اما یه چیزی....

فقط همین:

پدیده هاروباید ثابت کرد.......نظریه روباید ارائه دادبامدرک....اما واقعیتهارو باید شفاف کرد وتحلیل..

مثلا باد....هوا.......سلول....اینها علمی هستند اما ازپدیده تبدیل به واقعیت والان فقط تحلیل میشن وروزبه روز به مصادیق تحلیلش اضاف میشه...

چقدرپیرامون امام زمان تحقیق کردید.....
درجهان این موضوع ازمرحله پدیده گذشته.......بیشتر موضوع نقلی....عقلی هست تاپدیده!

میدونید چیه؟اگرامام زمان ظاهربشه وبگه بابا من امام زمانم اینم ظهورم......باز انکارش میکنند...

امام زمان درجهان (اگرتحقیق کرده باشید)میان صاحب نظران دارای دیدگاهه...امانه درحد اثبات(چون چیزی

که هست مثل هوا دیگه اثبات نمیخواد)واین دیدگاه درجهت تحلیله...

ومشکل دراثبات منجی بشر نیست....مشکل درتحلیل ایشونه...ظاهرا از دشمنانمون هم عقب افتادیم..اونها

خیلی بهترازما موضوع رو تحلیل میکنند که منتظرن بیادبرای مبارزه....آماده ترهستند...ظاهرا..

هی ی ی روزگاااااااار



سلام
عزیز دلم ببین مشکل شما سر نیت هست شما واجبات رو انجام بده محرمات رو ترک کن آقا خودش میاد ملاقاتت اینجوری شیرین تره
التماس دعا

یا صمد

نخیر این کاربر اتیلا سر لجبازی بر داشته........

یه زمانی به قران گیر میدن....

یه زمانی به خدا.........

یه زمانی به انجام واجبات.......

الان هم منکر امام زمان (عج) شدن...........

کلا هدفشون رو از زندگی نمیدونن.........

قمقمه;231034 نوشت:
یا صمد

نخیر این کاربر اتیلا سر لجبازی بر داشته........

یه زمانی به قران گیر میدن....

یه زمانی به خدا.........

یه زمانی به انجام واجبات.......

الان هم منکر امام زمان (عج) شدن...........

کلا هدفشون رو از زندگی نمیدونن.........


شما هم زیاد جوشی نشید بعضی افراد منکر نمیشن می خوان بهشون اثبات بشه و اول تحقیق می کنن بعد قبول می کنند
کمکشون کنید تا خدا هم شما رو کمک کنه
یا علی

براي ملافات با امام زمان (عج) شما هر روز از صبح تا ظهر صد بار سوره حمد و از ظهر تا غروب صد بار سوره قدر و از غروب تا وقتي كه ميخواببد صد بار سوره توحيد بخوانيد
به علاوه هر روز زيارت عاشورا و زيارت جامعه كبيره و زيارت آل يس و دعا در زمان غيبت"بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْني رَسُولَکَ ..."
را بخوانيد

التماس دعا

بسیاری از کفار و مشرکین حجاز پیامبر و امامان رو باچشم دیدند و سودی به حال آنان نکرد.و بسیاری از مومنین و مردان وارسته خدا هم هرگز آنان را ندیدند.پس پس رویت انبیا و اولیا خدا توفیقی برای کسی نمیکند

تقوا پیشه کنید تا شاید آنان را پس از مرگ ببیند

کبوتر حرم الزهرا;99087 نوشت:
سلام یه سوال دارم

اگه کسی بخواهد به طور مستقیم خود امام را ملاقات کند چه جوری باید اقدام کند تا حالت مکاشفه را بدست اورد
ایا دستوری وجود دارد؟
یا خیر؟:gig::gol:
(می خواهم امام را ببینم لطفا کمکم کنید)

:gol:

گفتم شبی به مهدی اذن نگاه خواهم/گفتا که من هم از تو ترک گناه خواهم............................................................... گفتم چرا که رویت از دیده ها نهان است/ گفتا خودت حجابی ورنه رخم عیان است........................................................ گفتم شود که روزی دستت رسد به دستم؟/گفتا هوای نفست باشد حجاب دستت........................................................ گر نفس را شکستی/دستت رسد به دستم

کبوتر حرم الزهرا;99087 نوشت:
سلام یه سوال دارم

اگه کسی بخواهد به طور مستقیم خود امام را ملاقات کند چه جوری باید اقدام کند تا حالت مکاشفه را بدست اورد
ایا دستوری وجود دارد؟
یا خیر؟:gig::gol:
(می خواهم امام را ببینم لطفا کمکم کنید)

:gol:

با عرض سلام و ادب

از مرحوم آیت الله آقا شیخ محمد تقی بهلول رحمة الله علیه؛ پرسیدند: كه چه وقت می‌شود به حضور آقا امام زمان، ارواحنا فداه، مشرّف شد؟

فرمودند: با تقوا باشید؛ وقتی كه بین شما و حضرت صاحب الامر عجل اللله تعالی فرجه الشریف؛ سنخیّت باشد.

سپس فرمودند: دیدن امام زمان، روحی‌فداه، مهم نیست، مهم این است كه او ما را ببیند. خیلی‌ها هم علی علیه‌السلام را دیدند اما دشمن او شدند. اگر كاری كردیم كه نظر آنها را جلب كنیم، آن ارزش دارد.

يكي از نكاتي كه توجه بدان در اين رابطه مهم مي باشد اين است كه:

مقصود ما از ديدار امام زمان(عج) چيست؟اگر مقصود ما از ديدار امام زمان، عليه‏السلام، فقط ديدن چهره او باشد، بدون اينكه از معنويات حضور شريفش بهره ‏اى برگيريم و با مدد تعاليم او به مقام قرب و اطاعت ‏خدا نزديكتر شويم، اين خود يك خسارت بزرگ است.

و اگر مقصود ما آشناتر شدن دلمان با نور محبت و ولايت او و شدت يافتن عزيمت و تلاشمان براى اطاعت و فرمانپذيرى از خداست، اين خود بدون ديدار آن حضرت نيز حاصل مى ‏آيد.

آنچه در دوران غيبت، اصل اساسى و وظيفه شيعيان به شمار مى‏ رود، انتظار صادقانه و كسب آمادگيهاى لازم براى يارى رساندن به امام زمان، عليه‏السلام، و همراهى با او در احياى ارزشهاى اسلام و قرآن است.

كسى كه با نقش امام زمان عليه ‏اسلام، در شريعت آشناست و فرمايشها و دستورات آن بزرگوار را مى ‏شناسد و به آنها عمل مى ‏كند، بدون ترديد مورد عنايت آن مولاى موعود است و چه بسا در فرصتى پيش‏بينى نشده توفيق ديدن و شناختن او را نيز پيدا كند.

اما كسى كه بدون توجه به حقوق امام زمان، عليه‏السلام، و بدون رعايت تكليف خود نسبت‏به او، همواره فقط در جستجوى ديدن امام زمان عليه ‏السلام، است، اگرچه آن حضرت را ببيند، از اين جستجو و ديدار بهره ‏اى بايسته نخواهد برد.

عارفان واصل در اين باره گوشزد مي‌نمايند که: از شرفيابي خدمت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مهمتر اين است که کاري کنيم تا آقا خودشان به ديدار ما بيايند. و اين نيز امري ممکن است به شرط مواظبت بر انجام واجبات و ترک محرمات، انجام مستحبات بخصوص تداوم بر نماز شب و نوافل، ذکر پروردگار، صلوات بر معصومين (عليهم السلام) انفاق و صدقه، انجام کارهاي نيک، محافظت بر انجام نماز در اول وقت.

به هرحال شرط اساسي براي شرفياب شدن به خدمت حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) پاک بودن قلب است که با ترک محرمات و انجام واجبات و توجه و مواظبت باينکه آقا حاضر و ناظر ما است امکان پذير است.

تنها راه براي نزديک شدن به امام عصر(عليه السلام) - و احتمال ديدار ايشان - حرکت در مسير رضايت اوست. و رضايت آن بزرگوار فقط در سايه عمل به دين و انجام وظايف و دستورات آن ممکن پذير مي باشد.

آيا کسي که به خاطر هواپرستي و پيروي از شيطان، نسبت به تکاليف الهي و اوامر و نواهي او سهل انگار باشد و غضب خدا را براي خدا بخرد مي تواند رضايت امام زمان(عليه السلام) را کسب کندو موفق به ديدار او شود ؟

خداوند مي فرمايد: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا ؛ به درستي که کساني که ايمان بياورند و عمل صالح انجام دهند(خداي) رحمن دوستي و محبت براي (بين) آنان قرار مي دهد.(1) طبق اين آيه شريفه شرط ايجاد محبت و ارتباط، ايمان همراه با عمل صالح است.

نكته مهم ديگري كه بايد بدان توجه داشته باشيم اين است كه:

خوب است بدانیم که امام زمان(عج) شدیداً به شیعیان خود عشق مى‏ ورزد؛ بلکه علاقه آن حضرت به شیعیان و دوستانشان خیلى بیشتر از علاقه‏ اى است که ما نسبت به آن حضرت داریم. ایشان همواره براى شیعیان خود دعا مى ‏کنند. از آن حضرت نقل شده است: «اِنّا غَیرُ مُهَمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ وَلاناسینَ ِذِکْرِکُمْ» (2) ما هرگز در رعایت احوال شما کوتاهى نمى کنیم و شما را از یاد نمى ‏بریم».

در پايان مناسب است به يكي از فرمايشات آيت الله بهجت(رحمة الله) اشاره كنم كه فرمودند:
لازم نیست که انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولیّ‌عصر(عج) تشرّف حاصل کند. بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز و سپس توسل به ائمه(ع) بهتر از تشرّف باشد، زیرا هرجا که باشیم آن حضرت می‌بیند و می‌شنوند. ضمناً عبادت در زمان غیبت افضل از عبادت در زمان حضور است و زیارت هر کدام از ائمه اطهار(ع) مانند زیارت خود حضرت حجّت(عج) است.(3)

پي نوشتها:

(1).سوره مريم،آيه 96.

(2). بحارالانوار: ج 53، ص 174.

(3)مجله اشراق انديشه،ش21،ص27.

امام صادق - روحی فداه - يَا فُضَيْلُ اعْرِفْ إِمَامَكَ فَإِنَّكَ إِذَا عَرَفْتَ‏ إِمَامَكَ‏ لَمْ يَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ وَ مَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ ثُمَّ مَاتَ قَبْلَ أَنْ يَقُومَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ كَانَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ كَانَ قَاعِداً فِي عَسْكَرِهِ لَا بَلْ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَعَدَ تَحْتَ لِوَائِه‏(الكافي)
امام صادق - روحی فداه - اي فضيل اگر امامت را شناختی ضرری به تو نمی رسد که این امر جلو بایفتد یا عقب . اگر کسی امامش را شناخت سپس مرد به منزله کسی که در لشکرش نشسته نه! بلکه به منزله کسی است که زیر پرچمش نشسته.

شما اگر امام زمانتان را بشناسید مانند این است که با او همراهید و فرقی ندارد که ایشان را ببینید یا نبینید


[="Tahoma"][="Navy"]ملاقات با امام زمان(عج) و ديگر اولياى الهى، نياز به سنخيت با آنان دارد. به دست آوردن سنخيت با اولياى الهى، نياز به تحقق دو بعد (معرفت و عمل) دارد. اگر كسى خود را به اولياى الهى شبيه نمود، به لقاى آنان نيز واصل خواهد شد.

نوريان مرنوريان را طالبن ناريان مرناريان را جاذبند

ناگفته نماند كه ما مكلف به ارتباط به معناى ملاقات و رؤيت امام زمان(عج) نيستيم. آنچه وظيفه ما است، تشبّه به آن بزرگواران و پيمودن راه آنان است. ما بايد در همه حال سرباز آماده آن حضرت بوده و همواره در خدمت ايشان باشيم. اين مسأله را آيه 200 سوره آل عمران بيان فرموده: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! صبر كنيد و يكديگر را به صبر واداريد و مرابطه نماييد وتقوا و خداترسى را پيشه سازيد، باشد كه رستگار شويد».

امام باقرعليه السلام در تفسير اين آيه شريفه مى فرمايد: «صبر كنيد بر اداى فرايض (در انجام تكاليف الهى استقامت داشته باشيد) و در برابر دشمنان پايدارى كنيد و با امامتان (كه انتظارش را مى كشيد) مرابطه نماييد».كتاب الغيبة، شيخ مفيد، ص 105.

مرابطه با امام زمان(عج)؛ يعنى، خود را به رشته ولايت او بستن و بر خدمت و پيروى و يارى او گردن نهادن. اين يكى از اركان ايمان است كه آدمى خود را به امام خويش مربوط سازد و از او جدا نشود. همچنين بايد كارهايى انجام داد كه آن حضرت و اصحاب شان انجام مى دهند.

قرآن درباره حضرت مهدى و اصحاب ايشان مى فرمايد: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ»؛سوره حج: آيه 41. كسانى كه اگر در زمين به آنان توانايى دهيم نماز را به پا داشته و زكات (به مستحق) بخشيده و به معروف امر نموده و از منكر نهى كنند.

امام باقرعليه السلام در تفسير اين آيه مى فرمايد: «اين آيه براى آل محمد است؛ يعنى، مهدى(عج) و اصحاب او».تفسير قمى: ج 2، ص 87. در نتيجه اگر ما هم مى خواهيم از اصحاب و ياران آن حضرت باشيم، بايد به امور مذكور اهتمام ورزيم.

وظيفه منتظران
خوب است بدانيم كه امام زمان(عج) شديداً به شيعيان خود عشق مى ورزد؛ بلكه علاقه آن حضرت به شيعيان و دوستانشان خيلى بيشتر از علاقه اى است كه ما نسبت به آن حضرت داريم. ايشان همواره براى شيعيان خود دعا مى كنند. از آن حضرت نقل شده است: «اِنّا غَيْرُ مُهَمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ وَلاناسينَ لِذِكْرِكُمْ»؛بحارالانوار: ج 53، ص 174. ما هرگز در رعايت احوال شما كوتاهى نمى كنيم و شما را از ياد نمى بريم».

آنچه بر ما بايسته است، جلب رضايت آن بزرگوار است. پيوستگى با او، يعنى، مطيع او بودن. آنچه در روايات زياد سفارش شده، انتظار فرج است. ما بايد ارتباط معنوى خود را با امام زمان(عج) با عمل به دستورات آن حضرت و انتظار فرج به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داريم. از اين رو بسيار به جا است كه خصوصيات منتظر واقعى حضرت مهدى(عج) را بدانيم و سپس آن را در خود عملى كنيم.

رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «اَفْضَلُ العِبادَةِ اِنْتِظارُ الفَرَجِ»؛فرائد السمطين، ج 2، ص 334، چاپ جديد. برترين عبادات، انتظار ظهور و فرج است.

وظيفه منتظر امام زمان عليه السلام اين است كه مانند يك منتظر واقعى زندگى كند. وقتى انسان حقيقتا منتظر كسى باشد، تمام رفتار و سكناتش نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال اگر منتظر ميهمان باشد، حتما خانه را تميز و مرتب و وسايل پذيرايى را آماده مى نمايد و با لباس مرتب و چهره اى شاداب در انتظار مى ماند. چنين كسى مى تواند ادعا كند كه منتظر ميهمان است. اما كسى كه نه خانه را مرتب كرده و نه وسايل پذيرايى را آماده نموده و نه لباس مرتب و تميزى پوشيده و نه اصلاً به فكر ميهمان است؛ اگر ادعا كند كه در انتظار ميهمان بوده، همه او را ريشخند خواهند كرد و بر گزافه گويى او خواهند خنديد!

لاف عشق و گله از يار زهى لاف دروغ عشق بازان چنين مستحق هجرانند

بنابراين، انتظار قبل از آنكه از ادعاى انسان فهميده شود، از رفتار و كردار او فهميده مى شود. نمى توان هر كسى را كه ادعاى دوستى و ولايت امام زمان را دارد، در شمار دوستان و منتظران او قلمداد نمود! آرى «مشك آن است كه خود ببويد نه آنكه عطاربگويد».

با چنين توضيحى، روشن است كه منتظر واقعى امام زمان(عج) بايد رفتارش به گونه اى باشد كه هر لحظه منتظر ظهور امام زمان عليه السلام باشد، يعنى، در هر لحظه كه اين خبر را به او بدهند، خوشحال شود و آماده يارى آن حضرت باشد و با مال و جان خويش جهاد كند و خود را در راه آن حضرت فدا نمايد. منتظر واقعى، اهل گناه و دلبستگى به دنيا نيست؛ چرا كه چنين كسى نمى تواند از وابستگى ها، دلبستگى ها و آلودگى ها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان عليه السلام باشد.
با توجه به نكات ذكر شده مى توان بعضى از وظايف منتظران امام زمان عليه السلام را چنين ذكر كرد:

1. معرفت:
اولين شرط انتظار معرفت است؛ تا انسان ميهمان خود را نشناسد و از خصوصيات خوب او مطلع نباشد، منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامى انسان در انتظار كسى مى نشيند كه او را خوب بشناسد، اما اگر انسان كسى را نشناسد و بداند كه آن شخص خواهد آمد، برايش اهميتى نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان(عج) هم چنين است. كسانى كه آن حضرت را نمى شناسند (مانند كفار و يا اهل اديان ديگر)، هرگز انتظار او را نمى كشند؛ اما كسانى كه او را مى شناسند و ارزش و مقام او را مى دانند، منتظر او مى مانند.

كسانى كه امام زمان را نمى شناسند - اگر چه به ظاهر مسلمان باشند - چنانچه در اين حال بميرند در حال جاهليت از دنيا رفته اند؛ چنان كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ ميتَةَ الْجاهِلِيَّةِ»؛بحارالانوار: ج 32، ص 331. «هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهليت از دنيا رفته است».

بنابراين اولين شرط انتظار، ايجاد معرفت در مورد امام زمان(عج) است و طبيعى است كه هر مقدار معرفت انسان نسبت به آن حضرت بيشتر باشد، ارزش او را بيشتر درك كرده و به عظمت او بيش از پيش پى خواهد برد و بيشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالى كه افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت، هرگز احساس تشنگى و عطش نسبت به وجود مقدس ايشان نخواهند داشت و بدين جهت از زمره منتظران بيرون هستند!

وصل خورشيد به شب پره اعمى نرسد كه در اين آينه صاحب نظران حيرانند

شناخت امام زمان عليه السلام دو گونه است:

1. شناخت تاريخى وجود آن حضرت؛ مانند اينكه او امام دوازدهم است و تاريخ ولادتش در چه سالى است و مانند آن.

2. شناخت مقام نورانيت آن حضرت؛ كه اين شناخت كار هر كسى نيست و ظرفيت و لياقت زيادى مى خواهد. در حقيقت، اصحاب خاص امام زمان عليه السلام كسانى اند كه آن حضرت را به مقام نورانيت شناخته اند.

براى آگاهى از مقام عظيم امامت خواندن زيارت جامعه كبيره و تأمل در معانى عميق آن توصيه مى شود.
همچنين خواندن كتب معتبرى كه در مورد امام زمان عليه السلام نوشته شده است مى تواند انسان را تا حدى به مقام و عظمت آن حضرت آشنا سازد.

2. محبت به امام زمان عليه السلام
وظيفه ديگرى كه منتظران آن حضرت دارند اين است كه بايد دوستى و محبت امام عصر (عج) را در خود ايجاد كنند و آن را افزايش دهند. بديهى است تا انسان از ميهمان خويش خوشش نيايد و نسبت به او محبت نداشته باشد - هر چند هم كه او رابشناسد - نمى تواند واقعاً منتظر آمدن او باشد؛ اگر انسان از ميهمان خود بدش بيايد، چگونه مى تواند منتظر قدم او باشد و خود را براى پذيرايى از او آماده كند. پس تا محبت به امام زمان(عج) در وجود كسى شكل نگرفته و شعله ور نشده باشد، او نمى تواند به وظايف منتظران واقعى عمل نمايد. محبت به امام زمان(عج) وظيفه اى است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز به دستور خدا از ما خواسته است؛ آنجا كه در قرآن كريم مى فرمايد: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى »؛ سوره شورى: آيه 23.

3. ايجاد سنخيت با امام زمان عليه السلام
منتظران واقعى وضعيت روحى و فكرى و عملى خود را به گونه اى سامان مى دهند كه سنخيت كاملى با امام زمان عليه السلام داشته باشند. آيا مى توان منتظر قدوم كسى بود؛ ولى با او مشابهت و سنخيت نداشت؟ آيا مى توان محبت كسى را داشت، اما با او هيچ سنخيت و مشابهتى نداشت؟ ايجاد سنخيت با امام زمان از طريق تقويت ايمان و تقوا و فضايل اخلاقى و درجات معنوى حاصل مى شود. تنها در اين صورت است كه مى توان ادعاى محبت به آن حضرت را داشت. در صورتى كه انسان رفتارش مطابق ميل امام زمان(عج) باشد، شعله محبت او در دلش زبانه خواهد كشيد و عشق آن حضرت او را به فرياد خواهد آورد و دورى اش را بر او سخت و ناگوار خواهد ساخت.

طبيعى است كه هر چقدر سنخيت با ولى عصر(عج) بيشتر باشد، محبت آن حضرت به انسان بيشتر خواهد شد و محبت انسان نيز به آن حضرت افزون تر خواهد گشت. پس منتظر واقعى بايد سعى كند تمام وظايف دينى و احكام الهى را انجام دهد.

4. ارتباط با منتظران ديگر
منتظر امام زمان(عج) مى داند كه برنامه آن حضرت يك برنامه جهانى است و بايد ياوران زيادى داشته باشد تا حركتش پيروز شود. بنابراين به فكر گسترش ياران و منتظران آن حضرت بوده و با ارتباط با آنها، به تقويت روحيات ايمانى خود و ديگران خواهد پرداخت تا بر اساس دستور قرآنى «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى »؛ سوره مائده به كمك مؤمنان منتظر، خود را آماده ظهور حضرت نمايد.

5. دعا براى تسريع در ظهور امام زمان عليه السلام
منتظر واقعى هر لحظه انتظار محبوب را مى كشد و از خدا مى خواهد كه هر چه زودتر او را برساند. بنابراين دعاى فراوان براى فرج آن حضرت از وظايف هميشگى منتظران حضرتش مى باشد. دعا براى تسريع در فرج امام زمان(عج)، به وسيله آن حضرت نيز توصيه شده است.

6. ياد فراوان حضرت
ياد كردن از محبوب، عادت ديرينه منتظران عاشقى است كه چندى منتظر محبوب خويش هستند؛ اما نتوانسته اند پس از مدت ها انتظار او را ببينند و حال خود را دست كم با ياد او و نام او آرام مى كنند. به ياد آوردن امام عصر(عج) و عنايت او به شيعيان با ذكر احاديث، كرامات، مقام و عنايت امام به شيعيان، وظيفه ديگرى است كه منتظران واقعى احساس مى كنند و بدين طريق همواره نام و ياد آن حضرت را زنده نگه مى دارند.

7. دادن صدقه
براى سلامتى آن عزيز و يا هديه نمودن ثواب هايى به حضرت مهدى(عج)، كه خود، موجب قبولى هر چه بيشتر اعمال است.

8. اميدوارى
بر قيام و انقلاب آن يوسف زهرا عليه االسلام و اميد دادن به ديگران.

9. ايجاد آمادگى دائم رزمى براى ظهور حضرت
چنان كه در روايت آمده است: «ليعدن احدكم لخروج القائم و لو سهما»؛بحارالانوار، ج 52، ص 366، ح 146. هر يك از شما براى قيام قائم(عج) بايد آماده گردد هر چند با تهيه يك تير باشد.
از اين رو شركت در بسيج يكى از وظايف منتظران است.

10. محزون بودن به علت محروم بودن از زيارت آن وجود مبارك؛ «عزيز على ان ارى الخلق و لاترى و لا اسمع لك حسيسا و لا نجوى...»؛دعاى ندبه. بر من گران است كه خلق را ببينم و تو ديده نشوى و سخن آشكار و پنهان تو را نشنوم.

11. اصلاح جامعه
فرج يعنى، نصرت، پيروزى، گشايش و مقصود، پيروزى حكومت عدل علوى بر حكومت هاى كفر و شرك و بيداد است؛ بنابراين انتظار فرج، يعنى انتظار تحقق يافتن اين آرمان بزرگ و جهانى و منتظر حقيقى كسى است كه در حقيقت خواهان تشكيل چنين حكومتى باشد و اين خواسته آن گاه جدى و راست است كه شخص منتظر، عامل به عدل و گريزان از ستم و تباهى باشد؛ و گرنه انتظار فرج در حد يك ادعا و شعار بى محتوا باقى خواهد بود. ازاين رو در روايات آمده است كه انتظار فرج خود فرج است؛ زيرا كسى كه حقيقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تأسيس حكومت عدل گستر او است، زندگى خود را بر پايه عدل و داد استوار مى سازد و او انسانى است كه حضور و غيبت امام در نحوه رفتار و سير و سلوكش تفاوتى ندارد و قبل از تشكيل حكومت عدل او، چنين حكومتى را در زندگى خود پايدار ساخته است. بنابراين انتظار فرج حقيقى، ريشه در معرفت به حق و عدل و ايمان و عشق به آن دارد و آثار آن نيز در عمل نمايان مى گردد و چنين حقيقت اصيل و عميقى، با لفظ و شعار به دست نمى آيد و با بى تفاوتى و بى اعتنايى نسبت به مقدسات دينى و رسالت هاى انسانى در تعارض و تناقض است.

انتظار فرج يعنى:
الف. معرفت امام معصوم و عادل و پيشواى فضيلت؛
ب. ايمان به امامت و قيادت رهبرى الهى و عدالت پيشه؛
ج. عشق به عدالت وارزش هاى انسانى؛
ه. اميد به آينده اى روشن و نويد بخش؛
ك. تلاش براى برقرارى حكومتى عدل پيشه و عدل گستر؛
ح. رعايت موازين و قوانين دينى و اخلاقى؛
خ. داشتن روحيه تعهد و مسؤوليت پذيرى.
اين انتظار فرج است كه بهترين اعمال و بهترين عبادت است و چنين منتظرى، مقامى عالى دارد و هر گاه در زمان غيبت از دنيا برود، به منزله كسانى است كه پس از ظهور حضرت حجت(عج) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى كنند.بحارالانوار: ج 52 ص 125؛ ره توشه راهيان نور، دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم چاپ اول تيرماه 1374 ص 190-193 با تصرف.

يادآورى مهم:
درست است كه وظيفه ما تلاش براى ملاقات با امام زمان(عج) نيست و حتى بنا بر نظر بعضى از بزرگان، تحقق اين مسأله خيلى بعيد و نادر است و اگر هم ممكن باشد، براى امثال مقدس اردبيلى و علامه حلّى قابل تصور است؛ نه انسان هاى عادى هر چند مؤمن و خوب. ولي بحث ملاقات، نبايد با بحث ارتباط اشتباه شود؛ زيرا وظيفه ما ايجاد ارتباط با امام عصر(عج) است. منتظر امام زمان(عج) وقتى موفق به زيارت آن حضرت نمى شود، از طريق خواندن دعاى ندبه، زيارت آل ياسين، دعاى عهد، نماز امام زمان و نيز از طريق رفتن به مسجد جمكران، ارتباط خود را با آن حضرت حفظ مى نمايد و براى گره گشايى مادى و معنوى از ايشان به عنوان واسطه فيض الهى درخواست مى كند و خود را در محضر ايشان مى بيند.

سؤال. چرا براى سلامتى امام زمان(عج) دعا كنيم؟ در حالى كه خداوند اراده نموده ايشان زنده و سلامت بمانند. آيا اصلاً امكان دارد آن وجود مبارك دچار كسالت شوند؟
آن سفر كرده كه صد قافله دل همره اوست

هر كجا هست خدايا به سلامت دارش

؛ ديوان حافظ، ص 223.

دعا براى سلامتى امام زمان(عج) آثار و بركات فراوانى دارد از جمله:
1. نشانگر علاقه و محبت مسلمانان به ايشان است. اگر چه دوستى تمام ائمه معصومين عليهم السلام بخشى از ايمان و شرط قبولى اعمال است، در عين حال دعا كردن در حق امام زمان(عج) موجب ازدياد محبت آن حضرت در دل و در نتيجه موجب تقويت ايمان مى گردد.

2. اظهار تجديد عهد و پيمان با آن حضرت است و محتواى پيمان با آن حضرت را دين دارى و شريعت محورى و تصميم قلبى بر اطاعت امر امام عليه السلام و يارى رساندن او با نثار جان و مال تشكيل مى دهد.
تجديد بيعت با آن حضرت عليه السلام كارى است كه بعد از هر نماز از فرايض پنجگانه، يا در هر روز و يا در هر جمعه مستحب است.
دعاى عهدمفاتيح الجنان، ص 891 و 892. شاهدى براى اين سخن است.

3. سبب زنده نگه داشتن ياد امام غايب در دل منتظران مى گردد. ياد امام زمان(عج) توجه به ارزش هاى دين و اصول اخلاقى را در دلها جوانه مى زند و برعكس غفلت از ياد و خاطره امام يكى از دلايل عمده پژمردگى و سستى ارزش هاى الهى وانسانى در جامعه اسلامى است.

4. كسى كه سلامتى امام زمان برايش مهم است، به طور مسلّم آزردن آن حضرت برايش سخت است، در نتيجه دعا براى سلامتى آن حضرت، انسان را بر انجام كارهايى وادار مى كند كه موجب خشنودى آن حضرت و در نتيجه سبب رسيدن به مقام رضوان الهى مى گردد.

5. دعا بسيار مؤثر است و موجب فرج آن حضرت و نيز فرج و گشايش در زندگى مؤمنان مى شود.

6. دعا موجب قرب الهى است. امام مهدى(عج) در خصوص زيارت آل يس مى فرمايند: «هرگاه خواستيد به وسيله ما به خداوند و به ما توجه كنيد اين زيارت را كه از جانب خداوند انشا شده است بخوانيد»مفاتيح الجنان، ص 863.

اين زيارت كه از جهات مختلف، محتوايى عميق دارد بسيار مورد تأكيد و سفارش قرار گرفته است. از جمله سلام هايى كه در اين زيارت ادا مى شود، از ابتدا تا انتها، دعا براى سلامتى و تندرستى و بهروزى امام زمان(عج) است. «السلام عليك يا خليفه الله و ناصر حقه... السلام عليك حين تصبح و تمسى، السلام عليك فى اليل اذا يغشى و النهار اذا تجلى ... السلام عليك بجوامع السلام...»؛ سلام بر تو اى جانشين خدا و يارى كننده حق... درود و سلام بر تو هنگامى كه بامداد و شام كنى، درود و تهيت الهى بر تو در شب كه همه جا را فراگيرد و در روز، در وقتى كه نور دهد (يعنى سلام بر تو در هر صبح و شام)...، درود بر تو درودى همه جانبه... .

در دعاى بعد از اين زيارت نيز معانى بلندى نهفته است. از جمله عرض مى كنيم: خدايا! او (امام زمان) را از شر هر متجاوز و سركشى و از شر همه خلق خود پناه ده و او را از حوادث روزانه، از پيش رو، و از پشت سر و از طرف چپ، حفظ و نگهدارى كن و از اين كه آسيب و گزندى به او برسد جلوگيرى كن و در خصوص او، رسولت و خاندان رسولت را حفظ نما و به دست مباركش عدل و داد را پديدار نما! «اللهم اعذه من شر كل باغ و طاغ و من شر جميع خلقك و احفظه من بين يديه و من خلقه و عن يمينه و عن شماله و احرسه و امنعه من ان يوصل اليه بسوء واحفظ فيه رسولك و آل رسولك واظهر به العدل...».
در پايان سخن لازم است يادآور شويم كه دعا كردن براى سلامتى و فرج آن حضرت، اطاعت از امر خداوند و نيز اهل بيت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله است.[/]

سلام:Gol:
قراره امام زمانمون و الان ببینیم که چی بشه واقعا ؟؟؟!!!
دوستی به من می گفت عاشقانه هات و نگه دار واسه موقعی گه چیزی تو دستتات داشته باشی و گوشی واسه شنیدن و عقلی تربیت شده واسه اطاعت کردن .
اگه اینجوری نگاه کنیم فقط کارمون و انجام میدیم و دیگه وقتی واسه این حرفا نمی مونه:Sham:

منبع اصلی من، این لینک است، حتما حتما سر بزنید.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910712001043

*عامل اصلی دوری ما از امام زمان:
مرحوم آیت‌الله بهجت در جواب اینکه چرا به صاحب الزمان(عج) دسترسی نداریم، فرمود:
((ترک واجبات و ارتکاب محرمات
، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.))

رؤیت حضرت در عصر غیبت کبرا به سه صورت ممکن است:
الف) در عالم خواب؛
ب) در حال مکاشفه؛
ج) در حال بیداری.

که در حال بیداری از نظر کیفیت و نحوه دیدار سه گونه دارد:
1 ـ دیدار با حضرت با عنوان غیرحقیقی؛ به گونه‌ای که دیدار‌کننده هنگام ملاقات و بعد از آن، هیچ گونه توجهی به شخص حضرت ندارد و ایشان در این دیدار، فردی عادی و ناشناس تلقی می‌شود، این رؤیت ممکن است برای بسیاری از افراد به طور تصادفی و ناشناس رخ دهد و حضرت با افراد برخورد داشته باشد، ولی هرگز او را نمی‌شناسند.
2- دیدار حضرت همراه با شناخت؛ یعنی شخص دیدار کننده حضرت را به هنگام دیدار بشناسد، این نوع رؤیت، بسیار اندک و انگشت شمار است؛ زیرا چنین رؤیتی با فلسفه غیبت منافات دارد و در عصر غیبت، اصل بر این است که حضرت از چشمان مردم پنهان باشد، مگر در مواردی که مصلحت مهم‌تری اقتضا کند و حضرت بنا به مصالحی خود را بشناساند که این نوع دیدار فو‌ق‌العاده اندک است؛
3- رؤیت حضرت در حال غفلت از حضور امام، یعنی شخص حضرت مهدی(عج) را ملاقات می‌کند، ولی در آن حال به حضور حضرت توجهی ندارد و وی را فردی عادی می‌پندارد، اما پس از ملاقات با توجه به دلایل و شواهد موجود، یقین پیدا می‌کند که وی امام عصر(عج) بوده است.

(اول خطاب به خودم:)
آیا چقدر علاقه به آن حضرت داریم؟
آیا هیچ ایشان را یاد می‌کنیم؟
چندبار سعی کرده‌ایم برای یاری آن حضرت، حداقل یک روز عمرمان را گناه نکنیم یا اگر گناهی پیش آمد خود را کنترل کنیم؟

اگر کسی درباره عهد ما با امام زمان مطلبی دارد حتما قرار دهد؛

سخنی از امام زمان است که اگر ما به عهدمان با امام زمان وفادار بودیم، هرگز سعادت دیدار ایشان برای ما به تاخیر نمی‌افتاد.

همگی منتظر مطالب شما هستیم...

سلام بر رستگاران بزرگوار...:Gol:
تبریک به شما و همه عاشقان امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
آرزوی دیدار آن حضرت آرزوی قشنگ، مقدس و پر برکتی هست؛ اما باید دقت داشت که ما باید همواره عبد و مطیع سخن مولا باشیم. لذا اگر توفیق دیدارشان را روزیمان کردند، خوشا بحالمان و اگر به هر دلیلی امکان این امر نبود پس باز هم باید مطیع بود و سر به فرمان.
اما راه این دیدار یک چیز است و آن هم شبیه آن حضرت شدن. اگر در زیارت آن امام در روز جمعه میگوییم «ایها المهذب الخائف» قطعا باید تهذیب نفس و ترس از دادگاه الهی در وجود من ایجاد شود، تا شبیه حضرت شده و لائق دیدار شویم. و سخن آخر آنکه:

در رخ او نظر از آینه پاک انداز

التمـــــــــــــاس دعـــــــــــــــــا...

از بین شما دوستان آیا کسی امام زمان را ملاقات کرده؟

morteza.ham;469640 نوشت:
از بین شما دوستان آیا کسی امام زمان را ملاقات کرده؟

سلام نه
قبلا شنیده بودم کسی امام زمان رو ملاقات کند هرگز پیش کسی نمیگه حالا نمیدونم صحت دارد یا نه

با ترک گناه

سلام
من شنیدم برای دیدن امام زمان باید برین جزیره خضرا!
برای رفتن به جزیره خضرا هم باید پیاده بریم حج !...بعدم تازه چی توی راه گمم بشی یا راهزنی چیزی بهت بزنه که رسوا هم بشی!
اون وقته که امام زمان و حداقل توی بیابون هم شده می بینی!

شایدم تو رو با خودش برد توی قصرش توی حزیره خضرا، یا توی باغش بری یه دوری هم بزنی کیف کنی!

خدا رو چی دیدی!.. ما تنبلیم حال نداریم بریم

به نظر من دیدن آقا زیباست!
اما این که کاری کنیم آقا ازمون راضی باشه زیبا تره!

اینکه من دلم بخواد امام زمانمو ببینم... یه الزامه... یک باید... یک نیاز! :Sokhan:

بابا من لازم دارم که سیره ی امامم رو از نزدیک لمس کنم... با چشم ببینم... در اون صورته که حجت بر من تموم شده ... نه الان که به وقته بیچاره گی و دلتنگی با امامی حرف می زنم که هیچ تصوری ازش ندارم و حتی نمی تونم ناب یا جعلی بودنه یه حدیثه ساده رو تشخیص بدم!؟

با یه ایمانه دست و پا شکسته دارم تو دنیایی دست و پا می زنم که آدمهای معتبر و مطرح تو لباس پیغمبر به دستورات اَکید الهی بی تفاوتن!
من در سطح سبُک هم فرقان ندارم...
با کدوم یقین و باوری ایمانم رو سفت بچسبم؟... وقتی امامی نیست که آرومم کنه... که من عاقبتم رو بین دو تا انگشتش ببینم؟!!!!!!
که اسلام ناب رو تو اخلاق و گفتار و پندار و اعمالش ببینم!؟

چرا واسه دیدن و داشتن امامم باید زور بزنم؟
تلاش کنم؟
ضجّه بزنم؟
چرا پیشینیان امیرالمؤمنینی داشتن که از کوچشون رد می شده؟ ولی من ندارم!
چـــــــرا؟؟؟ :god:

الکترون قلی;469726 نوشت:
سلام
من شنیدم برای دیدن امام زمان باید برین جزیره خضرا!
برای رفتن به جزیره خضرا هم باید پیاده بریم حج !...بعدم تازه چی توی راه گمم بشی یا راهزنی چیزی بهت بزنه که رسوا هم بشی!
اون وقته که امام زمان و حداقل توی بیابون هم شده می بینی!

شایدم تو رو با خودش برد توی قصرش توی حزیره خضرا، یا توی باغش بری یه دوری هم بزنی کیف کنی!

خدا رو چی دیدی!.. ما تنبلیم حال نداریم بریم


(بسم رب الشهدا)
سلام علیکم.
داستان جزیره ی خضراء که در کتاب بحار الانوار علامه مجلسی نقل شده از سند معتبری نیست و ایشان نیز خودشان به این موضوع اشاره کرده اند که سند معتبری در این باب پیدا نکردم و ان را در باب جدا نقل میکنند
این حکایت اشکالات سندی و متنی زیادی دارد که اینجا جای بحثش نیست.وبرخی حتی ان را با برمودا تطبیق داده اند!!
در مورد این حکایت تحقیق کنید.

دونه حباب;469738 نوشت:
اینکه من دلم بخواد امام زمانمو ببینم... یه الزامه... یک باید... یک نیاز!

امام زمان می فرماید

به دنبال یافتن ما نباشید چون هر کس جستجو کند می بیند!
ما را نبینید! چون هر کس ببیند تعربف هم می کند!
تعریف ما را نکنید! چون هر کس که تعریف کند مشرک نیز می شود!


(بسم رب الشهدا)
سلام علیکم



نقل قول:
اینکه من دلم بخواد امام زمانمو ببینم... یه الزامه... یک باید... یک نیاز! :Sokhan:
بابا من لازم دارم که سیره ی امامم رو از نزدیک لمس کنم... با چشم ببینم... در اون صورته که حجت بر من تموم شده ... نه الان که به وقته بیچاره گی و دلتنگی با امامی حرف می زنم که هیچ تصوری ازش ندارم و حتی نمی تونم ناب یا جعلی بودنه یه حدیثه ساده رو تشخیص بدم!؟


دوست عزیز دیدن امام وقتی امکان پذیره که ما گناه نکنیم و گناه نکردن ما فقط با بودن امام نباشه
صحبت با امام زمان (عج) حتما نباید رو در رو باشد و او را ببینید باید فکر کنید که او شمارا میبیند آیاشما خداوند را میبینید؟چگونه با او حرف میزنید؟
«و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم و انا حجة الله»
و امّا پیشامد ها و مسائل تازه ای که برای شما اتفاق می افتد ، به آنهایی که احادیث ما را رویت میکنند(عالمان) مراجعه کنید زیرا اینها حجتهای منند بر شما ومن حجت خداوند هستم.
(كمال الدین، ج2، ص484، ح10 ; الغیبه، شیخ طوسى، ص291، ح247 .)
امام زمان برای تشخیص حدیث راه گذاشتند.


نقل قول:
با یه ایمانه دست و پا شکسته دارم تو دنیایی دست و پا می زنم که آدمهای معتبر و مطرح تو لباس پیغمبر به دستورات اَکید الهی بی تفاوتن!
من در سطح سبُک هم فرقان ندارم...

مشکل همینجاست!! تاایمان ما کامل نشه که امکان دیدن نیست!




نقل قول:
با کدوم یقین و باوری ایمانم رو سفت بچسبم؟... وقتی امامی نیست که آرومم کنه... که من عاقبتم رو بین دو تا انگشتش ببینم؟!!!!!!
که اسلام ناب رو تو اخلاق و گفتار و پندار و اعمالش ببینم!؟

با این باور که امام زمان (عج) مانند خورشید پشت ابر است وشما را میبیند.عاقبت شما را عمل شما نشان میدهد امام هم عبد خداست.

نقل قول:
چرا واسه دیدن و داشتن امامم باید زور بزنم؟
تلاش کنم؟
ضجّه بزنم؟
چرا پیشینیان امیرالمؤمنینی داشتن که از کوچشون رد می شده؟ ولی من ندارم!
چـــــــرا؟؟؟ :god:

به خاطر این که ما در آزمون به سر میبریم وباید از این آزمون سربلند بیرون بیایم.
به خاطر این که اونها امیر المومنین داشتند و بی توجه بودن اونو شهید کردند خدا باز مهربانی کرد 10 امام بعد از اون فرستاد
مردم تک به تکرو شهید کردند.
خداوند نمیخواد که نورش و امام زمانش شهید بشه؟
میزاره وقتی ما اماده شدیم امام زمان رو برای ما میاره.
ما باید اماده بشیم تا او بیاد.
(الهم عجل لولیک الفرج)

MOHAMAD(ANTI666);469749 نوشت:
داستان جزیره ی خضراء که در کتاب بحار الانوار علامه مجلسی نقل شده از سند معتبری نیست و ایشان نیز خودشان به این موضوع اشاره کرده اند که سند معتبری در این باب پیدا نکردم و ان را در باب جدا نقل میکنند
این حکایت اشکالات سندی و متنی زیادی دارد که اینجا جای بحثش نیست.وبرخی حتی ان را با برمودا تطبیق داده اند!!
در مورد این حکایت تحقیق کنید.

سلام کدوم حکایت منظورت هست؟...همون اسد آبادی همدانی رو میگی که رفت توی قصر امام زمان دید یه پسره نشسته به طوری که یه شمشیر دو متری هم از سقف اویزونه و داره به سرش سابیده میشه؟؟!

فک نکم جعلی باشه!:Gig:

(نگین);469651 نوشت:
سلام نه
قبلا شنیده بودم کسی امام زمان رو ملاقات کند هرگز پیش کسی نمیگه حالا نمیدونم صحت دارد یا نه

لطفا کارشناسان پاسخ دهند، آیا این گفته درسته؟
یه سوال بی ربط به این تاپیک هم دارم ، دیگه ببخشید همین جا میپرسم
برای ظهور حضرت مهدی ع 313 تا مرد لازم هست یا انسان ، یعنی فرقی داره که زن باشن یا مرد؟

الکترون قلی;469762 نوشت:
سلام کدوم حکایت منظورت هست؟...همون اسد آبادی همدانی رو میگی که رفت توی قصر امام زمان دید یه پسره نشسته به طوری که یه شمشیر دو متری هم از سقف اویزونه و داره به سرش سابیده میشه؟؟!

فک نکم جعلی باشه!:Gig:


(بسم رب الشهدا)
منظور همان داستان جزیره ی خضرا است

MOHAMAD(ANTI666);469759 نوشت:
دوست عزیز دیدن امام وقتی امکان پذیره که ما گناه نکنیم و گناه نکردن ما فقط با بودن امام نباشه

خب الان یه چیزی یادم افتاد!
یکی تعریف میکرد وقتی ما گناه می کنیم امام زمان گناهای ما رو به شکل املت مار و عقرب (با زردابش رو) به طرز بدی می خورد (یعنی ناله میکنه و می خوره !) یه طوری که اگه ما این صحنه رو ببینیم چنان خالت تهوع بهمون دست میده که ممکنه راهی تیمارستان بشیم!!

دیگه راست و غلطش با همونی که تعریف میکرد ولی ممکنه این حدیث امام زمان هم دلالت بر درستی همین ماجرا کند که امام گفتن:(اگه اشتبه نکنم)
اگر ما نبودیم خبائث شما را می بلعیدند!

یعنی اینکه ما گناهان شما را می بلعیم! تا شما در راحتی بسر ببرید در حالی که هزاران گناه کبیره می کنید ولی همچنان به زندگی ادامه می دهید!!

morteza.ham;469763 نوشت:
لطفا کارشناسان پاسخ دهند، آیا این گفته درسته؟
یه سوال بی ربط به این تاپیک هم دارم ، دیگه ببخشید همین جا میپرسم

(بسم رب المهدی)
سلام علیکم.
بعد از غیبت کبری و نواب اربعه طبق نامه ی امام زما (عجل الله) اگر کسی ادعای نایب خاص بودن یا دیدن امام زمان(عجل الله) را کند دروغگو است و نباید ادعا شود و گفته شود


نقل قول:
برای ظهور حضرت مهدی ع 313 تا مرد لازم هست یا انسان ، یعنی فرقی داره که زن باشن یا مرد؟

این که در سپاه صاحب الزمان زن باشد یا خیر مشخص نیست
روایتی اینگونه نقل میکند و نام میبرد
أخبرنا أحمد بن محمد بن سعيد ، عن هؤلاء الرجال الأربعة ، عن ابن محبوب . وأخبرنا محمد بن يعقوب الكليني أبو جعفر ، قال : حدثني علي بن إبراهيم بن هاشم ، عن أبيه . قال : وحدثني محمد بن عمران ، قال : حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى ، قال : وحدثنا علي بن محمد وغيره ، عن سهل بن زياد ، جميعا ، عن الحسن بن محبوب . قال : وحدثنا عبد الواحد بن عبد الله الموصلي ، عن أبي علي أحمد بن محمد بن أبي ناشر ، عن أحمد بن هلال ، عن الحسن بن محبوب ، عن عمرو بن أبي المقدام ، عن جابر بن يزيد الجعفي ، قال : " قال أبو جعفر محمد بن علي الباقر ( عليه السلام ) : يا جابر ، الزم الأرض ولا تحرك يدا ولا رجلا حتى ترى علامات أذكرها لك إن أدركتها ... . فيجمع الله عليه أصحابه ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلا ، ويجمعهم الله له على غير ميعاد قزعا كقزع الخريف .
خداوند 313 نفر مرد از اصحاب آن حضرت را جمع مي‌كند ؛ بي آنكه قبلا وعده داده باشند ، آمدنشان همچون ابرهاي پاييزي است كه با حركات تند مي آيند .
(كتاب الغيبة ، محمد بن إبراهيم النعماني ، ص 288 – 291 و الاختصاص ، الشيخ المفيد ، ص 257 )

بیشتر روایات از آمدن 313 مرد حرف میزنند اما کامل مشخص نیست

عن جابر الجعفي عن أبي جعفر عليه السلام يقول : الزم الأرض لا تحركن يدك ولا رجلك ابدا حتى ترى علامات اذكرها لك في سنة ... ويجيئ والله ثلاثمائة وبضعة عشر رجلا فيهم خمسون امرأة يجتمعون بمكة على غير ميعاد قزعا كقزع الخريف ...
سوگند به خدا سيصد و اندي نفر مرد مي آيند و در ميان شان پنجاه نفر زن هستند در مكه اجتماع مي‌كنند بي آن كه قبلا وعده داده باشند ، آمدن شان همچون ابرهاي پاييزي است كه با حركات تند مي آيند .
(تفسير العياشي ، محمد بن مسعود العياشي ، ج 1 ، ص 64 – 66)
این روایت نیز در کتب صحیح است.

موضوع قفل شده است