فائده امام غائب؟

تب‌های اولیه

74 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

dead man;457706 نوشت:
البته تا اونحا که من بدونم دلایل اتفاقات طبیعی خود طبیعته ، حالا میتونه جالب باشه اگه ثابت کنید " دعا " ی امام زمان علت این جور اتفاقاته

در قرآن آمده اقوامی مانند عاد با باد تند هلاک شدند. دلیل آن هلاکت هم طبیعت بوده یا طبق نص صریح قرآن هلاکت با خواست خدا صورت گرفته؟

یک علمی هست با نام علم آشوب (Chaos theory). درک این علم نیاز به آشنایی بسیار با علم ریاضی و سیستم دارد.
در آنجا به این نتیجه رسیده اند که در پس تمامی بی نظمی ها و آشوبهای موجود در عالم یک نیروی هوشمند نهفته است.

پاسخ کارشناسان در حد تخصصی و دوستان دیگر پیرو اهل بیت-علیهم السلام- کاملا قانع کننده هست.

از کارشناس محترم و دوستان ولایتمدار که تحت ولایت امام زمان (عج) هوشیارانه عمل می کنند ممنونم.:Gol:

برای فهم بهتر صحبتهای کارشناس محترم و بازتر شدن مطلب میتونید به این لینک مراجعه کنید
http://www.toloufajr.com/naslifarda/na26/5.htm
که خلاصه ی مطالب مطرح شده در ان به این صورت است:


[]

  • [=microsoft sans serif]ادله وجود امام زمان (ع) صرف نظر از فوائدي که در زمان حضور دارد در زمان غيبت نيز داراي فوايدي بي شماري است از قبيل امان بودن اهل زمين ، واسطه اي در فيض الهي ، پاسداري آئين خدا ، ترسيم هدف آفرينيش ، اميد بخشي به پيروان ، تربيت گروه انقلابي آگاه ، نفوذ روحاني و ناآگاه ، مراقبت طرفيني ، رفع مشکلات پيروان ، دسترسي خواص به امام ، پناه گاه علمي علما ، صيقل خوردن بيشتر روح حضرت ، مرجع بودن ديني و سياسي با واسطهکه به آساني نمي توان از آن ها چشم پوشيد که برخي مختص شيعيان هست و برخي به تمام عالميان از جمله اهل سنت بر مي گردد. [/]
  • aminj;458118 نوشت:
    در قرآن آمده اقوامی مانند عاد با باد تند هلاک شدند. دلیل آن هلاکت هم طبیعت بوده یا طبق نص صریح قرآن هلاکت با خواست خدا صورت گرفته؟

    دلیل تند باد خیلی ساده ست ، همه ما هم تو کتابا خوندیم، اختلالات فشار هوا ، و عموما برخورده توده های هوای سرد و گرم موجب طوفان و امثاله میشه . این از نظر علمی ،

    اگر می خواید از نظر اسلامی بحث کنید ، بازم این طور علت ها ب خدا بر می گرده ، نه امام زمان و... .

    aminj;458118 نوشت:
    یک علمی هست با نام علم آشوب (Chaos theory). درک این علم نیاز به آشنایی بسیار با علم ریاضی و سیستم دارد.
    در آنجا به این نتیجه رسیده اند که در پس تمامی بی نظمی ها و آشوبهای موجود در عالم یک نیروی هوشمند نهفته است.

    مثل هر نظریه دیگه ای اینم یه نظریه علمیه ، طرفدارانی هم داره . اما همه علم نیست .

    اسلام این نیروی هوشمند رو خدا معرفی می کنه ، اما امام زمان ؟؟!! فکرنکنم ...

    dead man;458394 نوشت:
    دلیل تند باد خیلی ساده ست ، همه ما هم تو کتابا خوندیم، اختلالات فشار هوا ، و عموما برخورده توده های هوای سرد و گرم موجب طوفان و امثاله میشه . این از نظر علمی ،

    اگر می خواید از نظر اسلامی بحث کنید ، بازم این طور علت ها ب خدا بر می گرده ، نه امام زمان و... .

    مثل هر نظریه دیگه ای اینم یه نظریه علمیه ، طرفدارانی هم داره . اما همه علم نیست .

    اسلام این نیروی هوشمند رو خدا معرفی می کنه ، اما امام زمان ؟؟!! فکرنکنم ...

    از نظرشیعه اولیا الله وسیله ای از وسایل خداوند هستند.همه ی این گونه امورباالاصاله به خداوند بر میگردد.مثلا اگر میگوییم رسول الله هادی مردمند نه انکهایشان هدایت گر باشند.هادی اصلی خداوند است.و ایشان وسیله ب خداوند برای هدایتمردم.در این مورد هم همین طور است.از طرفی بحث این تاپیک بر سر مبانی عقیدتی تشیعنیست و در نتیجه بحثی درون مذهبی است در نتیجه پاسخ ها هم بر اساس همان مبانیعقیدتی شیعه است.در لینکی که در پست قبلی دادم این موارد و مبانی روایی ان توضیحداده شده

    هورشید;458483 نوشت:
    از نظرشیعه اولیا الله وسیله ای از وسایل خداوند هستند.همه ی این گونه امورباالاصاله به خداوند بر میگردد.مثلا اگر میگوییم رسول الله هادی مردمند نه انکهایشان هدایت گر باشند.هادی اصلی خداوند است.و ایشان وسیله ب خداوند برای هدایتمردم.در این مورد هم همین طور است.از طرفی بحث این تاپیک بر سر مبانی عقیدتی تشیعنیست و در نتیجه بحثی درون مذهبی است در نتیجه پاسخ ها هم بر اساس همان مبانیعقیدتی شیعه است.در لینکی که در پست قبلی دادم این موارد و مبانی روایی ان توضیحداده شده

    سلام

    پس یعنی سود رسانی امام غایب فقط از طریق روایات شیعی ثابت میشه و عملا هیچ دلیل عقلی برای اونها نیست ،درسته ؟

    ببینید من هرچی با خودم فکر می کنم واسطه فیض بودن امام زمان غایب رو درک نمی کنم ، نه اینکه نخوام ، نمیشه .

    چون فکر می کنم ، " خدا " بدون امام زمان هم رحمن و رحیمه . هرچند روایات شیعه میگن وقتی امام زمان ظهور کنه از 1000 نفر ، 999 نفر رو نابود میکنه ووو .

    شما یه لحظه نقل رو بذرید کنار ، فایده عقلی یه فرد غیب چیه ؟ :Gol:

    [="Arial Black"][="Navy"]سلام بر شما جنابammarshia

    برای اثبات فائده امام زمان نیاز به آگاهی به عقیده طرف مقابل نیست ، کافیست اگر دلیلی برای مفید بودن او دارید ارائه دهید که خوانندگان استفاده کنند.
    {اما در مورد اجیر شدن عده ای و... بنده فکر نمی کنم شما قصد تهمت به من را داشته باشید و از این حرفتان ممکن است برداشت هایی شود لطفا منظور خود را واضح بیان کنید}
    عمده بحث شما در مورد "امان امت" بود اهل بیت است
    بنظر می رسد که از نظر اسلام خداوند باعث امان و امنیت کل هستی (چه امت اسلامی چه امتی غیر از اسلام )باشد:

    "ان الله يمسك السماوات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسكهما من احد من بعده انه كان حليما غفورا"
    هر چند بعید بنظر می رسد که شما نگویید خدا بوسیله ائمه این کار ها را می کند!

    ضمنا آیا امام زمان از خدا مهربان تر است که اینگونه می گوید؟ حقا که او رحمن و رحیم است!
    {خدايا! اگر آن‌قدر گناه انجام دادند كه حتي با دعاي منِ مهدي هم نمي‌شود اينها را بيامرزي، من پدرم. من طاقت ندارم اينها جهنم بروند. از حسنات من بردار و در كفه حسنات آنها بگذار تا حسنات‌شان سنگين شود و آنها هم بهشتي شوند}
    و لله ما في السماوات و ما في الارض يغفر لمن يشاء و يعذب من يشاء و الله غفور رحيم

    ...
    هر كه را بخواهد مي آمرزدو هر كه را بخواهد عذاب مي كند
    (و به کس دیگری ربطی ندارد)

    {ما ائمه هستيم كه بدون شناخت ما، هيچ عملي از بندگان مورد قبول نيست}

    از کجا باید امام زمانمان را بشناسیم از لای کتب روایی که حق و باطل را در هم آمیختند؟
    اگر جای ایشان را می دانید بگویید تا ما هم بیشتر بشناسیم

    این هم فائده است؟(می گویم فائده نه فضیلت و...)
    ما إحاطه علمي به تمام أخبار و اوضاع شما داريم و چيزي از شما بر ما پوشيده نيست.[/]

    سلام
    غایب بودن امام چه فایده ای برای ما داره؟ هیچ فایده ای نداره. به جز سردرگمی و بی سرپرستی و واماندگی. همه اش هم به خاطر بی لیاقتی ماست که حجت خدا باید از ما غایب باشد.
    البته برکات ایشون مانند خورشیدی از پشت ابر به ما میرسه، اما باز هم ضررهای نبود ایشون خیلی بیشتر هست.

    کسی که خوابه میشه بیدارش کرد ولی کسیکه خودشو زده به خواب نه!!!!!!!!!

    سلام
    پیشنهاد می کنم کتاب مبانی معرقتی مهدویت از استاد طاهرزاده را تا آخر مطالعه و بر روی مطالب آن تبادل نظر داشته باشیم

    مجددا لینک کتاب و فهرست مطالب آنرا قرار میدهم: { http://almizan.lobolmizan.ir/ketab/PDF/Mabaniye%20Marefati%20Mahdaviyat.pdf }

    مقدمه ناشر. 11
    امام زمان قلب عالم هستي... 15
    امام‌زمان(عج) يك حقيقت معنوي.. 18
    شناخت امام، شناخت يك حقيقت.. 19
    امام واسطة فيض بين خدا و مخلوقات.. 20
    امامِ غايب و نه مخفي.. 23
    معني«واسطة فيض بودن». 24
    فرق «حضور» با «ظهور». 25
    غايبِ حاضر 28
    امام(ع) حاكم بر تن خود هستند. 29
    مبنا و چگونگي رؤيت امام(ع) 31
    امام عين انسانيت است.. 32
    امام زمان يا قلب كلّ. 35
    اوغايب نيست، ما غايبيم. 43
    نحوه حضور حضرت حجت در هستي... 45
    مباني نظري امامت.. 49
    امام يا اَصْلُ‌الانسان. 51
    «انسانيت»؛ واقعيتي غير محسوس... 53
    انسانيت از مقولة وجود است.. 55
    انسانيت؛ حقيقت يا اعتبار؟. 57
    مقامات انساني.. 61
    معني «كَوْنِ جامع» بودن انسان. 64
    توسّل به ولايت ائمه(ع) يا طريقة ارتباط با غيب عالم. 65
    چگونگي رابطة امام‌زمان(عج) با عالم. 68
    نحوة رؤيت حضرت(ع) 69
    حضرت(ع) بدن خود را ايجاد مي‌كنند. 73
    ختم نبوت و ختم ولايت.. 74
    بركات توجه به امام‌زمان(عج) 76
    يقين؛ مقدمة تحقّق و ايجاد. 78
    بركات ارتباط قلبي با امام‌زمان(عج) 81
    نحوه ظهور حضرت حجت... 85
    موجود بودنِ موعود. 88
    غايتِ مفقود، محال است.. 89
    شيعه، هر روز با امام زمانش ارتباط دارد. 93
    نحوة تحقق ظهور 94
    امام(ع) چگونه مي‌آيند؟. 96
    ظهور؛ مثل ارتباط با خدا 100
    عوامل رفع حجاب.. 102
    دو نوع دينداري در زمان غيبت.. 103
    شكستن شيشة عمر ديو جهانِ امروز 104
    صورت خدايي آينده جهان. 106
    بايد فراتر از عصر فكر كرد. 108
    ما در كجاي تاريخ ايستاده‌ايم؟. 109
    عالَم امام زمان(عج) يا اوضاع عالم، پس از ظهور 110
    خدا همه كارة جامعه مي‌شود. 113
    چون نبودي فاني اندر پيش من؟. 113
    انتظارِ منطقي، راه‌گشا است.. 116
    چراغ هاي هدايت درآخرالزمان. 118
    مقام و تأثير حضرت حجت... 121
    محروميت بزرگ و پيشگيري از خطر 128
    در هر شرايط بايد ديندار بود. 129
    امام، مظهر ولايت تشريعي و تكويني خداوند. 130
    انسانيت، يك حقيقت وجودي است.. 132
    هيچ عمل خيري بدون امام پذيرفته نيست.. 133
    ملاك انسانيت.. 135
    امام؛ مغز عالَم هستي است.. 137
    امام؛ قلب عالَم هستي است.. 138
    كمال انساني در همة ابعاد. 140
    بصيرت حقيقي.. 142
    امام زمان(عج) حامل جميع اسماء الهي است.. 144
    امام زمان(عج) عامل بقاء عالم. 147
    نقش واسطة فيض بودن امام زمان(عج) 150
    جدايي جبهة حق از باطل، كمال زندگي زميني.. 151
    اميد به آينده روشن جهان، اميد به واقعيتي مسلّم. 152
    انتظار، عامل اميد و پايداري.. 153
    خطر غفلت از ايده‌آل‌هاي ديني.. 156
    خداوند زندگي ديگري را براي ما اراده كرده است.. 157
    تغيير مبادي ميل. 159
    سالكان مسلّح. 159
    امـام زمـان، مرشدِ حقيقي سالکان راستين.. 163
    عهد با امام زمان(عج) 167
    تصور صحيح از مقام امام(ع) 168
    تفاوت مَجْلا با مشهد. 169
    نظر به امام‌معصوم، عامل نجات از پوچي‌.. 171
    حقيقت آدميت، ظرف تجلّي همة اسماء الهي.. 171
    شرط قبول ارشاد از امام(ع) 174
    معني مقام خليفة اعظم حق.. 175
    تصوري قابل قبول از مقام امام. 177
    امام(ع)، مسير هدايت انساني.. 179
    معني رؤيت مقام حضرت(ع) 180
    شهود جمالِ وجه الله... 182
    نحوه‌هاي متفاوت رؤيت حضرت(ع) 184
    بركات ظهور اجتماعي حضرت(ع) 186
    شفاعت امام زمان(عج) 187
    رضايت امام(ع) لطف خداست.. 190

    vivaziba;458639 نوشت:
    {اما در مورد اجیر شدن عده ای و... بنده فکر نمی کنم شما قصد تهمت به من را داشته باشید و از این حرفتان ممکن است برداشت هایی شود لطفا منظور خود را واضح بیان کنید}

    برادر شما تاج سر هستید بنده شما را می شناسم اهل تحقیق هستید منظورم شما نبود ولی در پالتاک خودم دیدم شخصی میومد می گفت من نه شیعه ام نه سنی بعد میومد سوال در مورد امامت می پرسید اخه از این ضایع تر !!!!و در همین انجمن شخصی ببخشید اومد گفت شهادت حضرت زهرا س از کتب شیعه وسنی برام ثابت کنید دوستان و خود بنده امدیم از کتب شیعه ثابت کردیم اون شخ می گفت من شیعه هستم بعد از دو هفته گفت قبول نیست و از منابع سنی ثابت کنید والله به تمام معنی می خواستم هر چی فحش بود نثارش کنم.
    vivaziba;458639 نوشت:
    ضمنا آیا امام زمان از خدا مهربان تر است که اینگونه می گوید؟ حقا که او رحمن و رحیم است!
    {خدايا! اگر آن‌قدر گناه انجام دادند كه حتي با دعاي منِ مهدي هم نمي‌شود اينها را بيامرزي، من پدرم. من طاقت ندارم اينها جهنم بروند. از حسنات من بردار و در كفه حسنات آنها بگذار تا حسنات‌شان سنگين شود و آنها هم بهشتي شوند}
    و لله ما في السماوات و ما في الارض يغفر لمن يشاء و يعذب من يشاء و الله غفور رحيم

    ...
    هر كه را بخواهد مي آمرزدو هر كه را بخواهد عذاب مي كند
    (و به کس دیگری ربطی ندارد)


    جالبه !!! دیدید برادر تا وقتی که عقیده تان معلوم نباشد نمی شود با شما بحث کرد چرا چون ما توسل را قبول داریم و نمی دانیم شما قبول دارید یا خیر؟ خوب اگر شما عقیده تان را بیان کنید ما از قبل این مطلب را نمی زدیم پس لطفا بگویید ..بابا من خودمو معرفی می کنم من شیعه اثنی عشری هستم و با هر علقه مضقه وهابی در مورد توسل حاضرم بحث کنم و نمی ترسم
    و اما به بحث برسیم این سخن شما کاملا منافات دارد با قران که به کس دیگری ربط ندارد ؟؟جالبه این سخن شما روی وهابی ها را کم می کند حاقل وهابی ها می گند توسل به زنده اشکالی ندارد و ما همین کار می کنیم به امام زمان عج که زنده متوسل می شویم ولی طبق سخن شما توسل به زنده هم جایز نیست !!!
    ما قاعده ای داریم به اسم القران یفسر بعضه بعضا که ایات قران تفسیر کننده یکدیگر هستند من چند تا مثال می زنم که حرف شما در واقع نمی خواهم بگویم توهین به خداوند ملائکه و انبیاء تلقی می شود :
    خدا در یک جای قران می گوید :
    اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا
    خدا هست که نفس ها را قبض روح می کند.
    زمر 42
    خوب پس در نتیجه حضرت عزراییل به تو ربطی نداره ؟؟ و به توچه ؟؟اصلا این توهین به حضرت عزرائئل است و خدا چون در جای دیگر می فرماید:
    پس عزراییل و ملایکه دیگر چه کاره هستند؟؟ بی کارند ؟؟ و در یک جا می گوید:
    قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ [٣٢:١١]
    بگو: «فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را می‌گیرد؛ سپس شما را بسوی پروردگارتان بازمی‌گردانند.»
    این دو تا ایه را باید کنار هم بگذاریم معناش این می شود : اونیکه مستقلا می گیرد خداست خدای عالم نمی اید مستقیما چنین کاری را بکند المدبرات امرا.(خوب پس ما مگه میگیم مستقلا نعوذ بالله امام زمان عج برای ما دعا می کند)
    خوب سوره ال عمران هم دقت کنید این مقام را به حضرت عیسی می دهد :
    وَرَسُولًا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ ۖ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ [٣:٤٩]
    و (او را به عنوان) رسول و فرستاده به سوی بنی اسرائیل (قرار داده، که به آنها می‌گوید:) من نشانه‌ای از طرف پروردگار شما، برایتان آورده‌ام؛ من از گِل، چیزی به شکل پرنده می‌سازم؛ سپس در آن می‌دمم و به فرمان خدا، پرنده‌ای می‌گردد. و به اذن خدا، کورِ مادرزاد و مبتلایان به برص [= پیسی‌] را بهبودی می‌بخشم؛ و مردگان را به اذن خدا زنده می‌کنم؛ و از آنچه می‌خورید، و در خانه‌های خود ذخیره می‌کنید، به شما خبر می‌دهم؛ مسلماً در اینها، نشانه‌ای برای شماست، اگر ایمان داشته باشید!
    خوب پس به حضرت عیسی ع چه مربوط نعوذ بالله که بیاد در کار خدا فضولی کند به قول یکی از اساتید ما 100 ایه این شکلی در قران داریم !!!

    vivaziba;458639 نوشت:
    {ما ائمه هستيم كه بدون شناخت ما، هيچ عملي از بندگان مورد قبول نيست}

    حالا هر کس نشناسه که یهودی زاده مرده و به مرگ جاهلیت:
    در منابع اهل سنت وجود دارد که از پیامبر نقل می کند
    من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه.
    تفتازانی شرح مقاصد ج 2ص 275
    صحیح مسلم ج 6 ص 22 ح 4686می نویسد :
    من مات ولیس عنقه بیعه مات میته جاهلیه.
    در مسند احمد بن حنبل منویسد :
    من مات بغیر اماما مات میته جاهلیه.
    ج4 ص 96
    الان امام زمانشان کی هست ؟
    اگر می فرمایند حاکم هر کشور امام زمانشان است
    با این روایت صحیح مسلم حد یت4692
    اگر به دو تا امام در یک عصر بیعت شود مهدور الدم است .
    باید هر عصری باید یک امام زمان باشد
    حالا شما نمی توانی بشناسی به ما ربطی ندارده ولی خوب است مواظب باشیم به مرگ جاهلیت نمی ریم !!..

    غایب بودن امام به خاطر بی لیاقتی ماست. نبود ایشون هم به طور کلی فایده ای برای ما نخواهد داشت و باید تلاش کنیم که ایشون ظهور کنند.

    ;458850 نوشت:
    البته برکات ایشون مانند خورشیدی از پشت ابر به ما میرسه، اما باز هم ضررهای نبود ایشون خیلی بیشتر هست.

    برادر این سخنتان را که پر رنگ کردم بنده فکر کردم بوی توهین می خواد بیاد
    ولی وقتی که در بالا توضیح فرمودید منظور تان از ضرر چه بود کاملا قضیه حل شد .
    اگر از واژگان مناسب تر استفاده کنید خیلی ممنون می شویم چون این جمله ایهام ایجاد می کند در ذهن طرف که بنده منظور دیگرتان را فهمیدم که حضرت مهدی عج در حال غیبت ضرر داره (نعوذ بالله )
    با تشکر از شما...

    dead man;458509 نوشت:
    چون فکر می کنم ، " خدا " بدون امام زمان هم رحمن و رحیمه . هرچند روایات شیعه میگن وقتی امام زمان ظهور کنه از 1000 نفر ، 999 نفر رو نابود میکنه ووو .

    این طرز فکر غلط شما ناشی از اطلاعات نادرست است(در روایات به مسلمانان وعده داده شده قبل ظهور در جنگ بین باطل و باطل بسیاری از کشته میشوند)
    با توجه به غیر مرتبط بودن این مسئله به موضوع تاپیک در این مورد میتونید به این تاپیک ها که قبلا در سایت بحث شده مراجعه کنید: http://www.askdin.com
    /thread8804.html
    http://www.askdin.com/thread30559.html

    با نام و یاد دوست

    سلام و عرض ادب



    خوب پس از بدست اوردن مدت کافی برای مطلب بیرون اوردن شما جواب ایت الله طبسی که از مجتهدین بزرگ عصر ما است دقت کنید :
    سوال:
    بحث امام زمان خاري در چشم وهابيت است که مرتباً به اين بحث حمله ميکند و برخي از بينندگان اين سؤال برايشان پيش آمده که فائده امام غائب چيست و چرا ايشان بايد باشد و چه ثمره اي وجود ايشان دارد
    آقاي طبسي:
    اگر اين شبهه که منشأ آن کلام تکفيري ها و وهابيون باشد بايد گفت که شما مغالطه ميکنيد و ايشان را نقض ميکنيم ، ميگويند اگر نباشد چه ميشود ، ما ميگوئيم که همان حضرت مهدي که در روايتهاي خود شما آمده است ، نه آن مهدي که در روايات شيعه آمده که زنده و متولد شده است و امام دوازدهم است و الآن هست نه ، آن مهدي که در روايتهاي خودشان نقل شده است اگر نيايد چه ميشود ؟!! اگر همه انبياء مبعوث نميشدند چه ميشد ؟!! اگر پيامبر اکرم اول مي آمد و ديگر پيامبر ديگري نمي آمدند چه ميشد ؟!!
    اينها مغالطه ميکنند و دست روي مباحث مربوط به حضرت مهدي گذاشتند چون ميدانند که حضرت مهدي بنيان آنها را ميکَند و در روايت آمده است که اولين درگيري در مکه است و حاميان حرم که حراميان حرم هستند بعنوان دزدان کعبه دستهايشان قطع ميشود و اولين درگيري با اين پس مانده هاي اموي است و اينها سعي در شبهه پراکني دارند که اگر حضرت مهدي نميبود چه ميشد ؟!! در حاليکه ما از اين اگر ها زياد داريم که مثلاً اگر همه کتب آسماني نبود چه ميشد ؟!! اگر فقط قرآن بود چه ميشد ؟!!
    شما ميگوئيد که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم روي جناب خليفه اول و دوم تأکيد کردند و اينها خليفه شدند ، حال اگر اينها خليفه نميشدند چي ميشد ؟!!
    اينها شبهه افکني است وگرنه امام قطب رهاست ، رها به آسياب ميگويند و زماني سنگ بالا روي سنگ نتيجه آسياب ميدهد که ميله وسط قرار گرفته باشد و ميله باشد و تراز شود و چرخش سنگ و نتيجه دادن و آسياب و توازنش مرهون همين ميله است .
    به تعبير امام رضا عليه السلام امام نخ تسبيح است .
    شما که ميگوئيد اگر حضرت مهدي نباشد چه ميشود مثل اين است که اگر نخ تسبيح نباشد چه ميشود ؟!! اگر نخ تسبيح نباشد تسبيح پخش ميشود و ثمره ندارد .
    شما نسبت به يک سنگ آسياب اگر ميله نداشته باشد کار خود را نميتواند انجام دهد و نقش امام زمان اين است و قطب من الرهاست .
    از همه اينها اگر بگذريم اگر امام نبود چه ميشد ، خوب است که يک سؤال ديگري بکنيم که آيا نصوص و رواياتي هست که دلالت بر وجود امام زمان عليه السلام بکند ؟ بهتر است اين سؤال را بکنيد ، اگر نصوصي هست که دلالت بر وجود امام زمان دارد بايد قبول کنيد و بعد بدنبال فوائدش ميرويم و اگر به فوائدش منتهي شديم و عقلمان کشيد چه بهتر و اگر با عقل به آنها نرسيديم نميتوانيم منکر شويم ، در عالم تکوين و تشريع خيلي چيزهاست که ما دليل آن را نميدانيم مثلاً اگر نماز صبح دو رکعت نبود چه ميشد ؟!! اگر نماز ظهر 4 رکعت نبود چه ميشد ؟!! اگر طواف يک شوط بود چه ميشد ؟!! ... خيلي از اين اگرها وجود دارد که در عالم تکوين و تشريع است که اگر به نتيجه رسيديم و جوابش را گرفتيم چه بهتر و اگر نگرفتيم ميگوئيم چون نصوص و روايت به اين نحو نماز و حج و ... تأکيد کرده است اگر چه به فوائد آن نرسيديم نميتوانيم منکر شويم .
    در کتاب سنن أبي داود يکي از صحاح سته است که متوفي 275 است يعني در دوران غيبت صغيري فوت شده است و در جلد 4 صفحه 106 بابي دارد بنام کتاب المهدي و 12 روايت درباره امام زمان نقل ميکند « لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ » بعد ميگويد « ثُمَّ اتَّفَقُوا حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ فِيهِ رَجُلًا مِنِّي أَوْ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي وَ اسْمُ أَبِيهِ اسْمَ أَبِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » و 11 روايت ديگر در اين زمينه در اين کتاب آمده است .
    در کتاب احاديث المهدي من مسند احمد بن حنبل که امام حنابله است و متوفي 241 است و در مسند خود 133 روايت راجع به قضاياي امام زمان نقل کرده است و من فقط يک روايت نقل ميکنم .

    لطفا به این سوال بنده جواب بدهید:

    [=arial black]پيامبر اکرم از امام بالاتر است و خود ايشان غائب شدند و در دوران هجرت چند روز در غار بودند و مردم بدون ايشان بودند ، حضرت عيسي و حضرت يوسف و حضرت موسي و ديگر پيامبران مدتي سالها غائب بودند ، مگر حضرت يونس مدتي غائب بودند مگر پيامبر نبودند ؟!! پس فائده پيامبر غائب چيست ؟!!
    منابع سایت ولایت .
    لطفا لینک های زیر هم رجوع کنید :
    http://www.toloufajr.com/naslifarda/na26/5.htm
    http://www.montazeran.ir/2008-09-21-13-27-40/sokhanrani/346-asareemameasr.html
    http://www.aviny.com/Occasion/ahlebeit/imamzaman/veladat/86/Gheibat/AsarateVojodi.aspx
    امام زمان عج :نحن أمان لأهل الأرض کما أنّ النجوم أمان لأهل السماء
    احتجاج طبرسی ج2ص545
    حضرت امام سجاد ع می فرماید:ما (اهل بیت پیامبرصلی الله علیه وآله)پیشوایان امت اسلام، حجتهاي خدا بر جهانیان، آقاي اهل ایمان، پیشتواي روسفیدان و سرپرست مؤمنانیم.ما امان براي اهلزمین هستیم، همچنان که ستارگان امان براي اهل آسمانند. ما کسانی هستیم که خدا به واسطه ما آسمان را بر فراز زمین نگه داشت
    و اهل زمین را از هلاکت نجات بخشیده است. به واسطه ما باران میبارد و رحمت خدا منتشر میشود و زمین برکاتش را بیرون
    میآورد و اگر نبود در هر عصر و زمانی امامی از ما اهل بیت در زمین، زمین اهلش را فرو میبرد و هلاك میکرد. سپس فرمودند:از هنگام خلقت آدم تا قیامت، زمین از حجت خدا خالی نبوده و نخواهد بود؛ خواه حجتش در میان مردم آشکار و معروف باشد یاغایب و ناپیدا. خدا در زمین عبادت نمیگردید
    کمال الدین ص 207ح6122
    عبارت عربي گوشه ای از سخن :
    نحن أئمّۀ المسلمین، و حجج اللَّه علی العالمین، و سادة المؤمنین ...
    مرحوم محقق طوسی در کتاب تجرید الاعتقاد می نویسد :
    وجوده لطف و تصرّفه »لطف آخر وعدمه منّا
    وجود امام لطف و اتمام حجت بر بندگان است
    کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص 285

    امام سجاد ع می فرماید:
    ما کسانی هستیم که به واسطه ما آسمان برفراز زمین نگهداري شده و زمین از هلاك نمودن اهلش منع گردیده است.
    کمال الدین، ص 207
    منابع کتاب جلوه های پنهانی امام عصر عج (که کتاب در سایت قائمیه موجود است )
    که دوستان فوائد امام زمان عج بسیار است و بنده بنشینم بشمارم واقعیتش توانم نمی رسه ..
    با تشکر

    [="Arial Black"][="Navy"]باز هم که جواب نقضی ...
    واقعا اثبات مفید بودن اینقدر دشوار است؟
    برای چند لحظه هم که شده این به اصطلاح وهابیون را رها کنید
    ای کاش ثابت می کردید که امام زمان نخ تسبیح و قطب رهاست و به همین تشبیه اکتفا نمی کردید

    و گفتید:
    پيامبر اکرم از امام بالاتر است و خود ايشان غائب شدند و در دوران هجرت چند روز در غار بودند و مردم بدون ايشان بودند ، حضرت عيسي و حضرت يوسف و حضرت موسي و ديگر پيامبران مدتي سالها غائب بودند ، مگر حضرت يونس مدتي غائب بودند مگر پيامبر نبودند ؟!! پس فائده پيامبر غائب چيست ؟!!

    بنظر من پیامبر غائب هم فائده ندارد ! مگر غیر از اینست؟
    شما بگویید پیامبر غائب چه فائده ای دارد؟(ببخشید یادم افتاد ، باعث نزول باران میشود به برکت اوست که آسمان و زمین پا برجاست و ...)

    مثال هایی که از نماز صبح و ... نقل کردید اموری هستند که فرد مسلمان تعبدا پذیرفته است
    ظاهرا منظورتان اینست که مسلمان این را هم باید به خود بقبولاند که امام زمان مفید است[/]


    عليكم سلام و رحمه الله

    باتشكر
    دوست گرامي

    ما پاسخ شما را از لسان يكي مشاهير و بزرگان وشيوخ تفسيري اهل سنت يعني علامه الوسي مي دهيم

    ولم تزل تلك الخلافة في الإنسان الكامل إلى قيام الساعة وساعة القيام. بل متى فارق هذا الإنسان العالم مات العالم لأنه الروح الذي به قوامه فهو العماد المعنوي للسماء والدار الدنيا جارحة من جوارح جسد العالم الذي الإنسان روحه ولما كان هذا الأسم الجامع قابل الحضرتين بذاته صحت له الخلافة وتدبير العالم. والله سبحانه الفعال لما يريد ولا فاعل على الحقيقة سواه.


    اين خلافت الهي همواره ثابت است در انسان کامل تا قيام قيامت؛ اين انسان کامل اگر از بين برود، عالم نابود مي­شود؛ يعني هستي عالم وابسته به وجود اين انسان کامل است.

    اين انسان کامل روح عالم هستي است که قوام عالم هستي به او بستگي دارد و او پايه معنوي براي آسمان و دنيا است. اين انسان کامل، اسم جامع الهي در آن تجلي کرده است که در دنيا و آخرت لباس خلافت اللهي به تن کرده است و تدبير عالم به عهده اوست. اگر ما مي­گوييم اين انسان کامل، تدبير عالم را به عهده گرفته است، اين به اذن الله تبارک و تعالي است و ارادة الله در او تجلي کرده است.
    روح المعانی - ج 1 ص220-221
    پاسخ علامه الوسي بسيار واضح و متقن و شفاف بوده است لذا نيازي به تاويل ندارد

    نكته دوم: دوست عزيزم و برادر محترم مگر قرار هست انسان اگر با چشم سر هر چيزي را استشهاد نكند و در غيبت باشد ان شي براي ما تاثير نگذارد؟ الان شما خداوند را نمي بينيد حالا شما به ما بگو خداوند چه محاسن و معايبي دارد؟ اصلا اين خداي غائب چه فايده اي دارد؟ اگر يك ماترياليسم از شما بپرسد خدايي را كه ما نمي بينيم و در غيبت هست براي ما چه فايده اي دارد شما چه پاسخي داريد؟ در نتيجه عدم استشهاد به معناي بطلان مزايا و همچنين تاثيرات يك موجوديت نمي شود

    نكته سوم: علماي شما صريح اعلام نموده اند چهار نبي زنده هست اما در غيبت هستند شما به ما بفرمايد اين غيبت انها چه تاثيراتي براي ما دارد؟ هر پاسخي اينجا داديد ما هم همان پاسخ را به شما مي دهيم

    نكته چهارم: امامان و خلفاي شما مانند ابوبكر و عمر و عثمان كه زنده بودند چه فايدهاي براي مردم داشتند؟ صحابي كه صريحا مي گفتند عمر بن خطاب مايه ننگ و عذاب صحابي هست يا بن الخطاب فلا تكنون عذاب علي اصحاب رسول الله ص، خود همين اقاي خطاب نتنها فايده اي براي صحابي نداشت بلكه مكرر براي پيدا كردن راه حل و فرار از مشكلات پيوسته به مولا علي ع متوسل مي شد و كان عمر بن خطاب يقول:‌ لو لا علي لهلك عمر، مقام علمي عمر را هم كه خودش گفته كل ناس افقه من عمر و شجاعت او هم كه معرف حضور هست خودشان تصريح به فرار در غزوات دارد مانند احد فررت حتي صعت الجبل لقد رايتني انزوا كانني اروي، ابوبكر هم كه بار ها ما گفته ايم و علماي شما تصريح داشته اند به لحاظ عقلي و شجاعت در مراتب بسيار پاييني بوده و عثمان را هم كه معرف حضور همه هست انقدر رسوايي در نزد صحابي به بار اورد تا اينكه ام المومنين عايشه حكم به قتل او را داد اقتلوا نعثل خوب شما به ما بگو اين امامان شما در حيات جسمي بوده اند چه فايده اي داشته اند؟ بدرد چه خوردند؟ چه تاثيراتي داشتند؟

    نكته چهارم: امامان ما كه در قيد حيات بودند شما چه گلي به سر انها زديد كه به اين امام بزنيد؟ همه انها در خفا كار مي كردند و فعاليت مي كردند و در تمامي ادوار در تقيه بودند شما با انها چه كرديد كه اين امام بخواهد در حيات جسمي ظهور كند؟

    نكته پنجم: همان گونه كه مستحضر هستيد حضرت يونس به عنوان انبياء الله در شكم ماهي مانده بود ضمن اينكه يكي از وظايف انبيا نذير و بشير هست انا ارسلناك بالحق بشيرا و نذيرا سوال من از شما اين هست زماني كه يك نبي در شكم يك ماهي ماند او چه فايده اي براي مردم داشته است؟ اين پيغمبر چه تاثير در زندگي روزمره مردم داشته است؟ چه قابليتي داشته است؟ مگر خداوند نمي فرمايد وظيفه و منشور رويكرد اخلاقي او بشارت و نذير بودن هست، حال انكه او در شكم ماهي در غيبت هست چه فايده اي مي تواند براي مردم داشته باشد؟

    نتيجه گيري:
    پاسخ ما به شما همان هست كه علامه الوسي فرمودند: وجود امام به معناي اغناي نياز هاي فيزولوژيكي نيست بلكه امام و خليفه الهي عامل قوام و دوام زمين اسمان هست، وجود امام اوتاد اسمان و زمين هست همان گونه كه رسول فرمودند اهل بيت من امنيت زمين هستند و اهل بيتي امان لااهل الارض لذا وجود امام زمان عامل دوام و قوام زمين هست ضمن اينكه گفتيم عدم استشهاد يك شئ به معناي بطلان و ضعف در مقام ابدال و اوتاد بودن او نيست و اگر ماقائل بر اين باشيم غيبت دليلي بر حجيت نيست ما بايد بطلان توحيد را هم صادر كنيم

    اما فرموديد عقلا براي شما ثابت كنيم: خوب دوست عزيزم من يك سوال مي كنم اين مسئله هم حل مي شود، ايا من عقل شما را مي بينم؟ ايا من صداي عقل شما را مي شنوم؟ يقينان پاسخ خير خواهد بود حالا بايد نتيجه بگيرم شما ادم بي عقل، نادان و جاهل العياذ بالله هستيد؟

    نمی دانم برادر شما چرا این قدر یادتان می رود احادیث را نقد کنید این حدیث زیر پس بوقههه یا فایده است :

    امام سجاد ع می فرماید:

    ما کسانی هستیم که به واسطه ما آسمان برفراز زمین نگهداري شده و زمین از هلاك نمودن اهلش منع گردیده است.


    کمال الدین، ص 207
    این شیوه مال زمانی بود که ما یک قول دو قول بازی می کردیم لطفا جواب بدهید
    شما نوشتید :(که اصلا نقد نکردید و کلی گفتید یک چیزایی در هم بر هم )شما همین فقط همین سخن امام سجاد ع را بگید ضرره دیگه !!!والله این رو پیش هر ادمی حتمی شتر چرایان ریاض و دمشق هم ببریم می گند فایده است )!!!

    vivaziba;459456 نوشت:
    باز هم که جواب نقضی ...
    واقعا اثبات مفید بودن اینقدر دشوار است؟
    برای چند لحظه هم که شده این به اصطلاح وهابیون را رها کنید
    ای کاش ثابت می کردید که امام زمان نخ تسبیح و قطب رهاست و به همین تشبیه اکتفا نمی کردید

    و گفتید:
    پيامبر اکرم از امام بالاتر است و خود ايشان غائب شدند و در دوران هجرت چند روز در غار بودند و مردم بدون ايشان بودند ، حضرت عيسي و حضرت يوسف و حضرت موسي و ديگر پيامبران مدتي سالها غائب بودند ، مگر حضرت يونس مدتي غائب بودند مگر پيامبر نبودند ؟!! پس فائده پيامبر غائب چيست ؟!!

    بنظر من پیامبر غائب هم فائده ندارد ! مگر غیر از اینست؟
    شما بگویید پیامبر غائب چه فائده ای دارد؟(ببخشید یادم افتاد ، باعث نزول باران میشود به برکت اوست که آسمان و زمین پا برجاست و ...)

    مثال هایی که از نماز صبح و ... نقل کردید اموری هستند که فرد مسلمان تعبدا پذیرفته است
    ظاهرا منظورتان اینست که مسلمان این را هم باید به خود بقبولاند که امام زمان مفید است


    بابا این قدر احادیث پس اینا رو نمی بینید به قول یکی از اساتید که وهابی می گفت فلان مطلب در نرم افزار من نیست استاد گفتند چیزایی که به ضررتونه اصلا نرم افزار شما نشون نمی ده گویا مانیتور شما مشکل پیدا کرده است بروید تعمیر کنید :khaneh:یا حداقل در کافی نت مطالب را نگاه کنید شاید نشان داده شود!

    [="Arial Black"][="Navy"]دوست عزیز
    در مورد حدیثی که از امام سجاد نشان دادید بنده در "دومین" پستم در همین تاپیک به آن جواب دادم.

    حالا هم بنظرم شما دلایل اصلی خود مبنی بر مفید بودن "امام" غایب را ارائه دادید و مخالفین این فرضیه هم گفته ها را گفتند ، دیگر به قول مجریان شبکه های ماهواره ای قضاوت با خوانندگان عزیز.

    گفتتند : یافت می نشود, گشته ایم ما. گفت : آنكه یافت می نشود آنم آرزوست

    از تمامی دوستان شرکت کننده تشکر می کنم[/]

    vivaziba;459577 نوشت:
    دوست عزیز
    در مورد حدیثی که از امام سجاد نشان دادید بنده در "دومین" پستم در همین تاپیک به آن جواب دادم.

    حالا هم بنظرم شما دلایل اصلی خود مبنی بر مفید بودن "امام" غایب را ارائه دادید و مخالفین این فرضیه هم گفته ها را گفتند ، دیگر به قول مجریان شبکه های ماهواره ای قضاوت با خوانندگان عزیز.

    گفتتند : یافت می نشود, گشته ایم ما. گفت : آنكه یافت می نشود آنم آرزوست

    از تمامی دوستان شرکت کننده تشکر می کنم


    برادر همین یک حدیث بود خداییش ؟؟
    برادر تعجبم زیاد شد از پست شما چرا گفتم ایینتان را مشخص کنید تا بتوانیم بحث کنیم ولی کو گوش شنوا شما متاسفانه بعضی عقائدتان تکمیلی نیست در مورد بلا و عذابی که هست برادر حداقل بشینید کتاب پرسش های مذهبی ایت الله مکارم شیرازی را بخوانید که توضیح داده اند که این ایا بلا است یا خیر ؟؟
    من به شما گفتم ایینتان را مشخص کنید تا بتوانیم بحث کنیم امام سجاد ع در نزد ما معصوم است و سخنان ایشان برای ما حجت است خوب وقتی که امام ع چنین گفته باشند ما از امام ع قبول می کنیم و میگیم بله چنین ولی حالا به یک وهابی انتحاری شلوار کوتاه این را بگی عذر می خوام مثل اینکه به گوش خر سوره یاسین بخوانی چرا ؟ چون باید براش عصمت را ثابت کنی که نمی دانیم ما قبول دارید یا خیر ؟؟
    و شما سخنانی گقته اید بدون منبع مثلا شما گفتید در طول تاریخ عذاب نازل شده است برادر من می گم اگر مفاهیم اولیه دین را من نوعی می دانستم هیچ وقت چنین چیزی را نمی گفتم چرا چون از دید شما یک عذاب بوده است مثلا از شخص دیگر شاید رحمت باشد ؟؟ تاریخ دستخوش تغییر می کند معلوم نیست کدوم درسته کدوم غلط ولی احادیث کاملا درست هستند
    بنده برادر چون وقت نداشتم این ها را فقط بیشتر از 1 ساعت طول نکشیده است اگر این تاپیک ادامه داشت بنده هفته بعد می خواستم چند روز را بگذارم برای این کار و احادیث زیادی رو ارائه کنم ولی دیگه قضیه به این شکل است که تاپیک بسته می شود ..
    شما به ایه زیر دقت کنید :
    لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ ۗ مَن يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا [٤:١٢٣]
    (فضیلت و برتری) به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست؛ هر کس عمل بدی انجام دهد، کیفر داده می‌شود؛ و کسی را جز خدا، ولّی و یاور خود نخواهد یافت.
    سوره نساء ایه123
    تخصیص نخورده است کیفر داده می شود خوب این ایه را بگذارید کنار ان حدیث کاملا واضح است که این ها یکدیگر را تقویت می کند و می رساند که چه بوده است ..
    و این قدر ما حدیث زدیم همین یکی حالا ؟؟
    نمی دانم چرا شما حدیث مشهوری مثل خورشید پشت ابر را نمی خواهید مطرح شود و یک وجه شبه ساده(بابا این که دیگه از سوال کنکور سخت تر نیست که نوع استعاره و نوع تشبیه ش را مشخص کنی :ok:)

    سلام علیکم

    آقا اگر می خواهید این تاپیک را ببندید حسن ختامش این روایت باشد:

    ذکری که حضرت صاحب الامر(عج) توصیه فرمود


    آیت الله مظاهری در درس اخلاق خود گفت: بر اساس روايات فراوان و نيز طبق تصريح زيارت جامعه که بهترين و صحيح ترينِ زيارات است، واسطه فيض عالم، امام زمان(عج) هستند. گرچه همه چهارده معصوم(ع) واسطه فيض‌اند، اما در زمان ما، واسطه فيض عالم، امام زمان(عج) هستند. آیت الله مظاهری در تبیین امامت امام زمان(عج) به نقل داستانی پرداخته است که در پی می آید:

    يکي از علماي بزرگ، در زمان قديم در تخت فولاد خدمت امام زمان«ارواحنا‌فداه» رسيده بود و از آن حضرت درخواست «علم اکسير»کرده بود. در حالي که ياد گرفتن علوم غريبه حرام است و گفت و شنود و تعليم و تعلّمش نيز حرام است. آن حضرت به او فرموده بودند: علوم غريبه به تو چه ربطي دارد؟ من به جاي آن ختمي به تو ياد مي‌دهم که بهتر از اکسير است. بعد فرموده بودند: به پنج تن و امام زمان«ارواحنا‌فداه»توسّل پيدا کن و در توسّل‌هايت بگو: «يا محمّد يا علي يا فاطمه يا حسن يا حسين، ‌يا صاحب الزمان ادرکني و لا تهلکني».

    آن عالم نقل مي‌کند: وقتي حضرت فرمودند:«ادرکني»، به ذهنم خطور کرد که بايد بفرمايند:«ادرکوني»، يعني براي درخواست کمک از پنج نور مقدّس، بايد فعل جمع به کار ببريم، پس چرا ايشان فعل مفرد به کار برده و مي‌فرمايند: «ادرکني و لاتهلکني»؟! وقتي چنين تصوّري کردم، امام زمان«ارواحنا‌فداه» تبسّم کردند و فرمودند: همين است که گفتم. براي اينکه واسطه فيض اين عالم، فعلاً من هستم.

    يعني اگر در زمان حاضر توسّلي به پيغمبراکرم«ص»يا ساير حضرات معصومين«ع»بشود، فيض الهي به واسطه وجود مقدّس امام زمان«ارواحنا‌فداه»به بندگان مي‌رسد: «بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ بِكُمْ يُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ يَكْشِفُ الضُّر»

    از همه به خصوص جوانان تقاضا دارم که با اين ختم، به امام زمان متوسّل شويد و اين ختم را زياد بخوانيد. همه افراد، حتي کساني که ‌سواد و تحصيلات کافي ندارند هم مي‌توانند اين ختم را بخوانند و به پنج تن آل عبا و امام زمان متوسّل شوند: «يا محمّد،‌ يا علي، يا فاطمه، يا حسن، يا حسين، يا صاحب الزمان أدرکني و لا تهلکني». اين ختم، علاوه بر آنکه آسان است، براي رفع هر حاجتي خوب، مؤثر و مجرّب مي‌باشد.

    سوال:
    سلام غیبت امام زمان چه فائده ای دارد؟

    پاسخ:

    - اولين اثري كه بر وجود امام مترتب است، اين كه امام، واسطه فيض الهي بر مخلوقات است و فيض الهي، به واسطه‌ي ايشان بر بندگان نازل مي‌شود.
    امام سجاد(ع)مي‌فرمايد: ما پيشواي مسلمانان هستيم و حُجّت خدا بر همه عالميان و ما سرور مؤمنان مي‌باشيم‌. ما براي اهل زمين امان هستيم‌، همان گونه كه ستارگان براي اهل آسمان‌، امان مي‌باشند; به واسطه ما خداوند آسمان را از اين كه بر زمين فرود ايد حفظ كرده‌، به بركت وجود ما است كه خداوند باران به زمين مي‌فرستد. و رحمت خود را در بين مردم منتشر مي‌كند; اگر وجود ما در روي زمين نبود، زمين‌،اهل خود را در خود فرو مي‌برد، (1)
    بنابراين، امام، واسطه فيض است و به واسطه‌ي او، فيض به عالم هستي مي‌رسد و به واسطه او، عالم وجود باقي است، چه امام ظاهر باشد و چه غايب.

    - اثر بعدی دفع بلاست.روايت معروفي از وجود مقدس پيامبر صادر شده كه «جعل الله النجوم امانا لاهل السماء و جعل اهل بيتي امانا لاهل الارض؛ خداوند قرار داد ستارگان را امان براي اهل آسمان و قرار داد اهل بيت‌ام را امان براي اهل زمين».(2).
    به نظر مي‌آيد مراد از بلا عذاب‌هايي باشد كه به خاطر اعمال ناشايست انسان‌ها بايد نازل مي‌شد، ولي به جهت آنكه وجود مقدس حجت خدا در ميان مردم است، عذاب دفع مي‌شود. خداوند، به پيامبر(ص) مي‌فرمايد: «و ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم؛ و خداوند آنان را عذاب نمي‌كند در حالي كه تو در ميانشان هستي».(3)
    از امام باقر(ع) در حديث نسبتاً بلندي نقل شده است كه پيامبر فرمود: ستارگان، امان‌اند براي اهل آسمان و اهل بيت من امان‌اند براي اهل زمين ... به واسطه‌ي آنان، اهل عصيان، مهلت داده‌ مي‌شوند و مورد عقوبت و عذاب واقع نمي‌گردند».(4)

    - مسئله بعدی اميد بخشي است: آدمي به اميد زنده است، اميد به آينده‌اي سبز و روشن كه در آن، اثري از پليدي و تباهي نباشد. انسان، منتظر چنين ايام زيبايي است و بهترين عمل او نيز انتظار فرج و دميدن صبح ظفر است. پيامبر فرمود: «افضل اعمال امتي انتظار الفرج؛ برترين عمل امت من، انتظار فرج است».(5) وجود امامي كه منتظر اذن الهي براي ظهور است، به مردم، دل گرمي مي‌دهد و گام‌هاي آنان را در جاده‌ي انتظار استوار مي‌گرداند.

    - مسئله بعدی هدایت باطنی انسان هاست. در این زمینه علامه طباطبائی چنین می گویند:در بحث امامت روشن شد كه وظیفه امام تنها بیان صورى معارف و راهنمائى ظاهرى مردم نیست و امام چنانكه وظیفه راهنمائى صورى مردم را به عهده دارد همچنان ولایت و رهبرى باطنى اعمال را به عهده دارد و اوست كه حیات معنوى مردم را تنظیم‏ مى ‏كند و حقایق اعمال را به ‏سوى خدا سوق مى‏ دهد، بدیهى است كه غیبت و حضور جسمانى امام در این باب تاثیرى ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف و اتصال دارد. (6)

    و این چنین است که این حدیث امام سجاد (ع) فهمیده می شود: : از روزي که خداوند متعال آدم را خلق کرد تا کنون هيچگاه زمين از حجت خدا خالي نبوده است ولي آن حجت گاهي ظاهر و مشهود بوده است و گاهي پنهان و غايب . و زمين تا قيامت از حجت خدا خالي نخواهد ماند . از حضرتش سوال شد : چگونه مردم از امام غايب نفع مي برند ؟ فرمود : همان گونه که از خورشيد پس ابر منتفع مي گردند (7)

    1. شيخ صدوق‏، أمالي الصدوق‏،اعلمى‏، بيروت، چاپ پنجم، سال 1400ق، ص186.
    2. علامه مجلسي، بحارالانوار، ج27،ص 308، ب8
    4. شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعم، قم، مؤسسة نشر إسلامي وابسته به جماعة مدرسين، ج2، ب43، ح12.
    3. انفال/33.
    4. بحار، ج23، ص19، ح14.
    5. كمال الدين، ج2، ب55.
    6. شیعه در اسلام: ص 152.
    7. ينابيع الموده / ج2/ ص 217

    موضوع قفل شده است