جمع بندی آیا شیطان مسلمان است؟ طبق قرآن بی شک خداوند شیطان پرستی را زینت می دهد و اداره می کند!

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا شیطان مسلمان است؟ طبق قرآن بی شک خداوند شیطان پرستی را زینت می دهد و اداره می کند!

بسم الله رب کل شئ ....با سلام..با توجه به آیه قرآن شیطان پرستی را بخدا نسبت می دهد:108 انعام:ما عمل هر قومی را برای آنان زینت می دهیم...حتی برای آنان که غیر خدا را خدا گرفتند...در جایی در قرآن خدا می فرماید: شیطان عمل زشت آنها را زیبا جلوه داد....در جای دیگر می فرماید خدا: من عمل زشت آنان را زیبا جلوه دادم.......خداوند رب تمام خلایق است در آیه 164 سوره انعام خدا فرموده:آیا غیر الله را بخدایی بگیرم...در صورتی که الله رب هر چیزی است(رب کل شی) پس خدا رب شیاطین هم هست.... آیات مکرر قرآن:: الله یضل من یشا و یهدی من یشا:الله هر کس را بخواهد گمراه می کند و هر کسی را بخواهد هدایت می کند...آیه قرآن:ما شیطان را بر این داشتیم که آنکه به آخرت ایمان دارد مشخص شود.. .لذا با این تفاسیر یا شیطان باید بد خلق بشه تا..ما امتحان بشیم...همه چیز خوبی باشه که نمیشه امتحان بشیم...اگر شیطان هم نبود خدا باز بدی دیگر را می آفرید ...لوامه امر به خوبی...و اماره نفسی که به بدی دعوت می کند هر دو را خدا آفریده...و نفس مطمئنه...اطمینان به هردوست و یقین بخداست.... آیه قرآن:تمام آسمان ها و زمین خواه ناخواه الله را بی اختیار می پرستند و از آن آگاه نیستند... و یا شیطان مسلمان نیست و ولی خدا از این بدی او این چنین استفاده می کند....وگرنه عامل اصلی نفس اماره ماست که خدا آن را خلق کرده که به بدی دستور دهد...لذا خدا خالق خیر و شر است...اگر شر نباشد خیر نیست...اگر خیر نباشد شر نیست...هر کدام با دیگری شناخته می شود و معنا پیدا می کند...بی شک برخی باید از جهنم لذت ببرند: برای مثال من در حدیثی خوندم که گرگی با پیامبر هم صحبت شده بود و می گفت من در جهنم بدن کافران را تکه تکه می درم و از این کار لذت می برم و خدا این لذت را برای من قرار داد...از طرفی طمع در گرگ کاملا شر مطلق است و هیچ خیری در آن برای خود گرگ نیست...پس خدا شر را آفریده است و آن را برای امتحان ما بزیبایی اداره می کند.....برخی می گویند شر عدم خیر است و وجود ندارد...اما من می گویم خب خیر هم عدم شر هست اما من نمی گویم خیر وجود ندارد بلکه هر دو وجود دارند به یک اندازه خدا خیر و شر را خلق کرده برای امتحان بندگی........ خواهشمندم تمام جوانب را بسنجید بعد جواب دهید چون این دلایل پشت هم با هم قوت حقیقتشان را چندین برابر می کند

با نام الله


کارشناس بحث: استاد یاسین

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام


مناسب بود در راستای مساله ای که مطرح کردین به این آیه شریفه توجه می کردین:« وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرينَ»[1](و (ياد كن) هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده و خضوع كنيد!» همگى سجده كردند جز ابليس كه سر باز زد، و تكبر ورزيد، (و به خاطر نافرمانى و تكبرش) از كافران شد).


این چنین بحث کردن که آیات مختلفی که متفاوت هستن را یک جا گرد آوری کردن و همه آنها را دارای یک مفهوم واحد دانستن- در حالی که برخی از آیات در صدد یک مطلب و برخی دیگر در صدد مطلب دیگر هستند- شیوه مناسب و صحیحی نباشد.


[/HR] [1] - سوره بقره،آیه34.


nothing;458337 نوشت:
سم الله رب کل شئ ....با سلام..با توجه به آیه قرآن شیطان پرستی را بخدا نسبت می دهد:108 انعام:ما عمل هر قومی را برای آنان زینت می دهیم...حتی برای آنان که غیر خدا را خدا گرفتند...در جایی در قرآن خدا می فرماید: شیطان عمل زشت آنها را زیبا جلوه داد....در جای دیگر می فرماید خدا: من عمل زشت آنان را زیبا جلوه دادم.

بسم الله الرحمن الرحیم

در آيه فوق، زينت دادن اعمال نيك و بد هر كس را در نظرش، به خدا نسبت داده شده، ممكن است اين موضوع براى بعضى مايه تعجب گردد كه مگر ممكن است خداوند عمل بد كسى را در نظرش زينت دهد؟! پاسخ اين سؤال همان است كه اين گونه تعبيرات، اشاره به خاصيت و اثر عمل است، يعنى هنگامى كه انسان كارى را به طور مكرر انجام دهد، كم كم قبح و زشتى آن در نظرش از بين مى‏ رود، و حتى به صورت جالبى جلوه ‏گر مى ‏شود، و از آنجا كه علت العلل و مسبب الاسباب و آفريدگار هر چيز خدا است و همه تاثيرات به خدا منتهى ميشود اين گونه آثار در زبان قرآن گاهى به او نسبت داده مى ‏شود.[1]



[/HR][1] - تفسير نمونه، ج‏5، ص: 394-395.

پس بی شک خدا شر را آفریده و حکومت شیطان پرستان را نیز کاملا بر ضد انسان های بد و گناه کار برای گمراهی آنان اداره می کند و می گرداند بسبب نافرمانی آنان.....شیطان پرستان اگر می دونستند چه خدای عجیب و عظیمی پشت این ماجراست هرگز شیطان را نمی پرستیدند

با سلام
شیطان از اول کارش درست نبوده و خدا را خدایی عبادت نمیکرده.چون بر طبق آیه شریفه خدا میگه:کان من الکافرین.یعنی از کافران بود!!! پس او قبل از سجده به حضرت آدم کافر بود.مشکل سجده کردن نبود.مشکل ابلیس خلیفه الله آدم بود.عملا هم خیر وجود داره هم شر.و جای که اسمی از خدا نباشد ابلیس در آنجا لنگر می اندازد.استناد به این موضوع که موقع احتضار میت نباید شخص جنب یا زنی که نوبت ماهانه داره در اونجا حضور داشته باشه چون بجای فرشتگان بیایند و بشارت بهش بدن شیطان وارد مجلس میشه.
سر بلند باشید.

nothing;458337 نوشت:
آیات مکرر قرآن:: الله یضل من یشا و یهدی من یشا:الله هر کس را بخواهد گمراه می کند و هر کسی را بخواهد هدایت می کند...آیه قرآن:ما شیطان را بر این داشتیم که آنکه به آخرت ایمان دارد مشخص شود.. .لذا با این تفاسیر یا شیطان باید بد خلق بشه تا..ما امتحان بشیم...همه چیز خوبی باشه که نمیشه امتحان بشیم...اگر شیطان هم نبود خدا باز بدی دیگر را می آفرید

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند می توانست کاری کند که همه مردم بدون اختیارشان و از روی اجبار مسلمان و موحد شوند، اما این ایمان فایده ای نداشت و آنها را به تکامل نمی رساند. خداوند انسان را آزاد خلق کرد تا بتواند با عقل و اختیارش راه بندگی یا عصیان و نافرمانی را انتخاب کند.

ولى اين آزادى به آن معنى نيست كه از ناحيه خدا، هيچگونه كمكى به پويندگان اين راه نمى ‏شود، بلكه آنها كه قدم در راه حق مى ‏گذارند و مجاهده مى ‏كنند، توفيق خداوند شامل حالشان مى ‏شود، و در پرتو هدايت او به سر منزل مقصود مى‏ رسند، و آنها كه در راه باطل گام مى‏ گذارند از اين موهبت محروم مى‏ گردند و بر گمراهيشان افزوده مى ‏شود.
لذا بلافاصله مى‏ گويد" لكن خدا هر كس را بخواهد گمراه مى ‏كند و هر كس را بخواهد هدايت" (وَ لكِنْ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ).

اما اين هدايت و اضلال الهى هرگز سلب مسئوليت از شما نم ى‏كند، زيرا گامهاى نخستين آن از خود شما است، به همين دليل اضافه مى ‏كند" شما بطور قطع در برابر اعمالى كه انجام مى ‏داديد مسئوليد، و از شما بازپرسى مى ‏شود" (وَ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ)[1].

در حقیقت خداوند قانونی قرار داد که هر فردی که به دنبال گناهان می رود و از خطاهایش برنمی گردد، سر از گمراهی در آورد و هر انسانی که در مسیر بندگی و رضایت خداوند قدم بر می دارد، هدایت شود. چون این قانون از جانب خداوند وضع شده است، خداوند هدایت و گمراهی بندگان را به خودش نسبت می دهد.


[/HR][1] - تفسير نمونه، ج‏11، ص: 380


من کلا به شیطان کاری ندارم...و حتی سوالمو در رابطه با اون با شبهه و سوال پرسیدم...اما هدف سوال اصلی من اینه: با توجه به مطالب بالا خداوند شر را خلق کرده است (من در هر جایی از هرکس پرسیدم گفته بمن شر وجود ندارد... آیا درست است؟ و یا گفتند شر عدم خیر است و یا گفتند شر مطلق وجود ندارد...در صورتی که مثال طمع گرگ برای خود گرگها کاملا شر مطلق است...یا نفس اماره خدا خواسته دستور و وسوسه به بدی کند در ما..پس با این تفاسیر آیا نمی تونیم نتیجه بگیریم خدا علاوه بر خیر مطلق بودن شر مطلق هم هست اما خود خدا نمی خواد که بد باشه وگرنه می تونه بد باشه(همونطور که بسبب نافرمانی گمراه می کند عذاب می کند و یا زشتی را زینت می دهد) یعنی خدا شر مطلق هم است ولی فقط شر را نسبی برای امتحان بندگان می آورد و از شر مطلق بودنش استفاده نمی کند...اینگونه خدا همه چیز خیر مطلق است...و شر نسبی است و برای تکامل خیر است وگرنه بنظر من خدا می تونه بد باشه و نمیشه و نخواهد شد

nothing;458759 نوشت:
پس بی شک خدا شر را آفریده و حکومت شیطان پرستان را نیز کاملا بر ضد انسان های بد و گناه کار برای گمراهی آنان اداره می کند و می گرداند بسبب نافرمانی آنان.....شیطان پرستان اگر می دونستند چه خدای عجیب و عظیمی پشت این ماجراست هرگز شیطان را نمی پرستیدند

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن فضل خود را عظیم معرفی می کند:«فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللَّهِ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظيمٍ»[1]( به همين جهت، آنها (از اين ميدان،) با نعمت و فضل پروردگارشان، بازگشتند در حالى كه هيچ ناراحتى به آنان نرسيد و از رضاى خدا، پيروى كردند و خداوند داراى فضل و بخشش بزرگى است).

همچنین عذاب روز قیامت را با صفت عظیم ذکر می کند:« فَوَيْلٌ لِلَّذينَ كَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ يَوْمٍ عَظيمٍ»[2]( واى به حال كافران از مشاهده روز بزرگ (رستاخيز).

اما خداوند در هیچ جای قرآن خود را عجیب معرفی نکرده است.

اینکه ادعا کردین: « پس بی شک خداوند شر را خلق کرد» . این نتیجه گیری شما، حاصل کدام مقدمات است؟!

در مورد خیر و شر خداوند می فرماید:« ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ»[3]( آنچه از نيكيها به تو مى ‏رسد، از طرف خداست و آنچه از بدى به تو مى‏رسد، از سوى خود توست).


[/HR][1] - سوره آل عمران،آیه174.

[2] - سوره مریم،آیه37.

[3] - سوره نساء،آیه79.


یاسین;458788 نوشت:
اینکه ادعا کردین: « پس بی شک خداوند شر را خلق کرد» . این نتیجه گیری شما، حاصل کدام مقدمات است؟!
مقدمات بالا: خلق نفس اماره:نفسی که به بدی دستور می دهد...ویا طمع در گرگ... ویا درنده بودن حیوانات وحشی که تکه تکه می درند و می خورند مخلوقی دیگر را و خدا خواسته اینگونه باشند..خب اصلا جدای اینها اگر ما بگیم خدا شر را خلق نکرده پس شر را چه کسی خلق کرده؟ مگر می شود غیر خدا خلق کنند چیزی را که خدا نتواند خلق کند و تا بحال خلق نکرده؟ در صورتی که می دانیم احدی بال مگسی هم نمی تونه خلق کنه.... پس شر رو خدا خلق کرده در آیه ای از قرآن داریم:ما شما را با خیر و شر می آزماییم

یاسین;458788 نوشت:
در مورد خیر و شر خداوند می فرماید:« ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ»[3]( آنچه از نيكيها به تو مى ‏رسد، از طرف خداست و آنچه از بدى به تو مى‏رسد، از سوى خود توست).
بله درست است خدا در این آیه فرموده هر چه از گناهان بدی بشما رسید از جانب خود شماست یعنی سببش شما هستید و من عذابتان کردم...آیا می دانستید خدا بیشترین قتل ها را انجام داده است؟ بله به حق انجام داده...بسبب نافرمانی هزاران انسان کافر را هلاک و عذاب کرده... منم نگفتم خدا بما بدی می کند....گفتم که بسبب نافرمانی گمراه می کند هم خودش هم بوسیله وسیله هایش...وگرنه من نگفتم که خدا بی دلیل گمراه می کنه و بدی می کنه به کسی و گمراه کردن بندگان بسبب نافرمانیشان بدی نیست بلکه ادای حق و عدل است

یاسین;458788 نوشت:
اما خداوند در هیچ جای قرآن خود را عجیب معرفی نکرده است.
من به حیرت آور میگم عجیب....لذا دلیل متحیران نام خداست...پس اعجاب انگیز است....چیز واضحیه...عجیب ترین وجود الله است وهمه حیران او هستیم...بی شک خدا خیلی چیزا رو از خودش در قرآن نیاورده

چرا خدا به فرشته هاش گفت به انسان سجده کنه؟

ღღ پــریــســا ღღ;458831 نوشت:
چرا خدا به فرشته هاش گفت به انسان سجده کنه؟
به هزار و یک دلیل و حکمت و راه: انسان در اون لحظه خدا بعنوان قبله ای بسوی خودش قرار دادش...مثل الان که یک تکه سنگ شده قبله و خانه ای برای انس و الفت و اتحاد و احساس نزدیکی مسلمانان بخدا..برخی حکت های خدا چندین میلیون حکمت در اون است و بیش از حد غیر قابل پیش بینی هستند مثل دستور به بریدن سر حضرت اسماعیل(ع)

nothing;458790 نوشت:
آیا می دانستید خدا بیشترین قتل ها را انجام داده است؟ بله به حق انجام داده...بسبب نافرمانی هزاران انسان کافر را هلاک و عذاب کرده... منم نگفتم خدا بما بدی می کند....گفتم که بسبب نافرمانی گمراه می کند هم خودش هم بوسیله وسیله هایش...

بسم الله الرحمن الرحیم

به نظر می رسد به کاربردن چنین تعابیری در مورد خداوند نه تنها صحیح نمی باشد بلکه از انصاف هم دور است.

در مورد هدایت یا گمراه کردن قبلا توضیح عرض شد که این مساله به عملکرد و در حقیقت اراده و اختیار انسان برمیگردد که خودش چه امری را انتخاب کند. قرآن مجید می فرماید:« إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا»[1](ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا ناسپاس).

خداوند به همه انسانهایی که گناه و معصیت کردند و مستحق عذاب هستند، با لطف و مهربانی فرصت توبه می دهد و آغوش باز بنده نوازی اش را به روی آنها گشوده است؛«يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ»[2]( اى بندگان من كه در جنايت به خويش (به واسطه گناه) از حد گذشتيد، از رحمت خدا نوميد مگرديد، بى ‏ترديد خداوند همه گناهان را (به وسيله توبه هر چند شرك باشد) مى ‏آمرزد، زيرا اوست آمرزنده و مهربان).

لطف و مهربانی از این بیشترکه خداوند می فرماید:« مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى‏ إِلاَّ مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُون»[3]( هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن، كيفر نخواهد ديد و ستمى بر آنها نخواهد شد).

علاوه بر اینکه اگر از همان یک گناه هم استغفار و توبه کند بخشیده می شود، نه تنها عذاب نمی شود، بلکه خداوند ارحم الراحمین، به جای گناه او که بعد از توبه پاک شد، ثواب می نویسد:«مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً»[4]( كسانى كه (از آنچه در آن بودند) توبه كنند و ايمان آورند و عمل شايسته نمايند، پس آنهايند كه خداوند گناهانشان را تبديل به نيكى‏ ها مى ‏كند (توفيق مى ‏دهد در آينده به جاى آن گناهان عمل‏هاى نيك كنند، يا نسبت به گذشته گناهانشان را محو و به جايش حسنات مى ‏نويسد) و همواره خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است).



[/HR][1] - سوره انسان،آیه3.

[2] - سوره زمر،آیه53.

[3] - سوره انعام،آیه160.

[4] - سوره فرقان،آیه70.


nothing;458785 نوشت:
در صورتی که مثال طمع گرگ برای خود گرگها کاملا شر مطلق است...یا نفس اماره خدا خواسته دستور و وسوسه به بدی کند در ما..پس با این تفاسیر آیا نمی تونیم نتیجه بگیریم خدا علاوه بر خیر مطلق بودن شر مطلق هم هست اما خود خدا نمی خواد که بد باشه وگرنه می تونه بد باشه(همونطور که بسبب نافرمانی گمراه می کند عذاب می کند و یا زشتی را زینت می دهد)

بسم الله الرحمن الرحیم

آیا از نظر منطقی، جمع بین خیر و شر مطلق در یک موجود صحیح است؟!
آیا می توان گفت، فلان چیز هم کاملا سفید است و هم کاملا سیاه؟!

اینکه خداوند وعده عذاب به گناه کاران داده، این عین خیر است، چرا؟ چون عدالت است.
اگر قرار باشد فردی که تمام عمرش در جهت بندگی خداوند و خدمت به خلق تلاش کرد، با کسی که همه انرژی خود را در راه گناه و آزار و اذیت مردم صرف کرد، هر دو به بهشت بروند، آیا این با عدالت و منطق سازگار است؟!

مساله حیوانات با انسان متفاوت است، اگر حیوانات به صورت غریزی دارای ویژگی خاصی هستند، مثلا حس درنده خویی دارند، لازمه نظام احسن و چرخه عالم طبیعت وجود ویژگی های مختلف و متفاوت میان حیوانات است، که این مساله در جای خودش و میان دانشمندان ثابت شده است.

اما انسانی که با اراده و اختیار خودش می تواند راه خیر و شر را انتخاب کند، خداوند به او هشدار می دهد: ای بنده من! اگر در مسیر گناه و فساد قدم بگذاری و از آن برنگردی، کم کم غبار غفلت و گناه قلبت را فرا میگیرد و به جای اینکه از کار زشت خود پشیمان و ناراحت شوی، برای آن توجیه می سازی و آن را کار خوبی تلقی میکنی.

این تذکر نیز از لطف و رحمت خداوند است.

وجود نفس اماره در کنار سایر مراتب نفس، مثل نفس لوامه، لازمه فراهم شدن شرایط لازم جهت امتحان و آزمایش انسان است، اگر انسان هیچ گرایشی به گناه و خلاف نداشته باشد، ترک آن برایش امتیازی محسوب نخواهد شد.

اگر کار خیر و ثواب هیچ زحمت و تلاشی نیاز نداشته باشد، انجام آن مستحق تشویق و ثواب نخواهد بود.

سوال: تفسیر آیه« كَذلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ» چیست؟

پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترام

«كَذلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُون‏»[1] (اينچنين براى هر امّتى عملشان را زينت داديم سپس بازگشت همه آنان به سوى پروردگارشان است؛ و آنها را از آنچه عمل مى‏كردند، آگاه مى‏سازد (و پاداش و كيفر مى‏دهد.)

در آیه فوق خداوند تزیین دادن اعمال را به خودش نسبت می دهد؛ اين گونه تعبيرات، اشاره به خاصيت و اثر عمل است، يعنى هنگامى كه انسان كارى را به طور مكرر انجام دهد، كم كم قبح و زشتى آن در نظرش از بين مى‏رود، و حتى به صورت جالبى‏ جلوه ‏گر مى‏شود، و از آنجا كه علت العلل و مسبب الاسباب و آفريدگار هر چيز خدا است و همه تاثيرات به خدا منتهى ميشود اين گونه آثار در زبان قرآن گاهى به خداوند نسبت داده مى‏شود.
جمله‏ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ‏ چنين معنى مى‏دهد كه آنها را گرفتار نتيجه سوء اعمالشان كرديم، تا آنجا كه زشت در نظرشان زيبا جلوه كرد.
و از اينجا روشن مى ‏شود اينكه در بعضى از آيات قرآن زينت دادن عمل به شيطان نسبت داده شده نيز منافاتى با اين موضوع ندارد، زيرا شيطان آنها را وسوسه به انجام عمل زشت مى‏كند و آنها در برابر وسوسه‏ هاى شيطان تسليم مى‏شوند و سرانجام گرفتار عواقب شوم عمل خود مى‏گردند، و به تعبير علمى، سببيت از ناحيه خدا است اما ايجاد سبب بوسيله اين افراد و وسوسه‏ هاى شيطانى است .[2]

آنچه خداوند برای مومنان می پسند و زینت آنان می داند، «ایمان» است؛ «لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُون‏»[3] (ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهايتان زينت بخشيده، و (به عكس) كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است؛ كسانى كه داراى اين صفاتند هدايت يافتگانند).
تفاوتی میان این آیه و آیه 108 سوره انعام وجود دارد؛ در اینجا که ایمان زینت داده شده برای مومنان، خداوند این تزیین را مستقیم به خودش نسبت می دهد ولی در سوره انعام به صورت ضمیر«نا» یعنی متکلم مع الغیر که جمع است ذکر شد. تفاوت این دو در این است که ضمیر جمع و مع الغیر به واسطه هایی که وجود دارند- از جمله نفس انسان و یا شیطان- اشاره می کند که چون آنها هم تحت قدرت و اراده الهی هستند و از دایره قدرت خداوند خارج نمی باشند، به خدا نسبت داده می شوند.
__________________________________________
[1] . انعام: 6/ 108.
[2] .
مکارم شیرازی، ناصر،تفسير نمونه،ناشر: دار الكتب الإسلامية، 1374 ش‏،چاپ: اول‏،ج‏5، ص: 394-396(با تلخیص).
[3] . حجرات: 49/ 7.

موضوع قفل شده است