جمع بندی اعمال حج؛ چرا؟

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اعمال حج؛ چرا؟

با عرض سلام وخسته نباشید میخواستم بدونم حکمت این همه اعمال حج چیه؟چرا باید این اعمال صورت بگیره,چرا باید پیروی از همسر حضرت ابراهیم کنیم؟یا چرا مثلا لباس مردان نباید دوخته باشه,یا در آینه نگاه نکردو...ممنون

با نام الله





کارشناس بحث: استاد رئوف

YA MOHAMMAD;367713 نوشت:
با عرض سلام وخسته نباشید میخواستم بدونم حکمت این همه اعمال حج چیه؟چرا باید این اعمال صورت بگیره,چرا باید پیروی از همسر حضرت ابراهیم کنیم؟یا چرا مثلا لباس مردان نباید دوخته باشه,یا در آینه نگاه نکردو...ممنون


با سلام خدمت شما دوست گرامی

در پاسخ به پرسش شما توجه به چند مطلب حایز اهمیت است:

- رکن اصلی در دیندار بودن، تعبد از فرامین الهی است. این مسئله تا جایی مهم است که ویژگی مهم پیامبر اکرم را نیز بنده بود دانسته اند و در تشهد نماز نیز پیامبر را ابتدا "عبد" و سپس "رسول" خداوند می خوانیم. با توجه به این مسئله ما موظف به انجام دستورات دینی هستیم. هرچند آنها دارای اسرار و رموزی باشد که ما فعلا از تمام آنها با خبر نباشیم.

- به طور کلی فهم فلسفه و علت بسیاری از احکام در دسترسی ما نیست به طور مثال اینکه چرا نماز صبح دو رکعت است و بیشتر یا کمتر نیست و مسائل بسیاری از این دست.

- علی رغم این مسائل در احادیث و نوشته های بزرگان حکمت هایی برای احکام مختلف و مخصوصا مباحث حج که مورد نظر شما هستند بیان شده است. برای اطلاع بیشتر از این مطالب پیشنهاد می شود که کتاب "صهبای حج" اثر آیت الله جوادی آملی انتشارات اسراء و نیز کتاب علل الشرایع، ج1 مراجعه بفرمایید.

موفق باشید

رئوف;368974 نوشت:
به طور کلی فهم فلسفه و علت بسیاری از احکام در دسترسی ما نیست به طور مثال اینکه چرا نماز صبح دو رکعت است و بیشتر یا کمتر نیست و مسائل بسیاری از این دست.
ممنون از پاسختون.اما به نظر شما اگه ما بتونیم دلیل همه اینا رو بدونیم,نمیتونیم بندگی بهتری داشته باشیم.چراخداوند حکمت اینارو درقرآن بیان نکرده؟

YA MOHAMMAD;369004 نوشت:
ممنون از پاسختون.اما به نظر شما اگه ما بتونیم دلیل همه اینا رو بدونیم,نمیتونیم بندگی بهتری داشته باشیم.چراخداوند حکمت اینارو درقرآن بیان نکرده؟

سلام
تاکارشناس محترم تشریف بیارن جواب بدهند
مطلبی به ذهنم رسیده است که بیان می کنم شاید قسمتی از جواب باشد

حقیر هم معتقدم تمام دستورات قران رازو رمز علمی دارد و همینطوری بیان نشده است
که وظیفه دانشمندان اسلامی است که درباره ان تحقیق کنند
متاسفانه جوابی که بیشتر مواقع دانشمندان اسلامی می دهند این است که
ما وظیفه داریم اطاعت کنیم
و با این جمله رفع مسئو لیت می کنند و جوابی می دهند که پرسشگر را قانع نمی کند
اما با پیشرفت علم راز این دستورات کم کم روشن می شود
مثلا علت نماز خواندن جدای از بعد الهی بعد علمی هم دارد
و اینکه چرا نماز در اوقات گفته شده بهتر است خوانده شود
یا روزه
و یکی از علتهای اینکه دلیلش در قران گفته نشده
ضعف علمی زمان حضرت رسول و ناشناخته بودن بسیاری از پدیده های علمی
در ان زمان بوده است
و اگر پیامبر می خواسته دلیل علمی این عبادات و بیان کنه
هیچ کس متوجه نمیشده و چه بسا بیشتر القاب ساحر و دروغگو و شاعر
به حضرت می داده ا ند
و هدف اصلی که هدایت بوده از بین می رفته است

YA MOHAMMAD;369004 نوشت:
ممنون از پاسختون.اما به نظر شما اگه ما بتونیم دلیل همه اینا رو بدونیم,نمیتونیم بندگی بهتری داشته باشیم.چراخداوند حکمت اینارو درقرآن بیان نکرده؟


با سلام خدمت شما دوست گرامی

چند نکته:

- اولا این چنین نیست که هیچ حکمتی از احکام در متون دینی نیامده باشد. حکمت برخی از احکام در قرآن یا روایات بیان شده است. به طور مثال در مورد زکات در احادیث می خوانیم : عن الرضا عليه السّلام: ان علّة الزكاة من اجل قوت الفقراء و تحصين اموال الاغنياء.(1)امام رضا عليه السّلام فرمود: فلسفه تشريع زكات، غذا رساندن به فقرا و حفظ اموال اغنيا از تلف گشتن است.

- اما همان طور که گفتید فلسفه بسیاری از احکام نیز بیان نشده است و برای این مسئله دست کم می توان دو دلیل تصور کرد:

- نخست آنکه مردمان زمان پیامبر و ائمه، از لحاظ اطلاعات و نیز سطح دانش، درحدی نبودند که بسیاری از علل احکام بیان شود.

- مطلب دیگری نیز در این بین وجود داردو آن اینکه، که خلوص اعمال در این است که نیت عامل، از این جهت باشد که خداوند دستور به انجام آن فعل داده است. به طور مثال شخص مومن روزه می گیرد زیرا که خداوند به روزه دستور داده است نه به خاطر اینکه روزه برای بدن مفید است. اگر کسی برای این روزه بگیرد که روزه برای بدن مفید است، آیا نیت او صحیح است؟ البته با اعتمادی که ما به خداوند داریم، می دانیم که قطعا آنچه او می گوید صلاح ماست هرچند ما از آن با خبر نباشیم. با توجه به این مسئله، اعتماد به خداوند و نیز اتکاء به سخنان او، برای انجام اعمال دینی کافی است و علم به منافع اعمال دینی نباید موجب شود که نیت مومنان از انجام اعمال دینی این باشد که به منافع مادی آنها برسند بلکه تنها باید به جهت دستور خداوند باشد هرچند در نهایت انجام اعمال دینی، منافع دنیوی نیز خواهد داشت.

موفق باشید

1. وسائل الشیعه، ج 6، ص 4 و 5

رئوف;369277 نوشت:
نخست آنکه مردمان زمان پیامبر و ائمه، از لحاظ اطلاعات و نیز سطح دانش، درحدی نبودند که بسیاری از علل احکام بیان شود.
ممنون.اما همه ی ما میدانیم که دین اسلام دین همه ی ادوار است.مردم این دوره که میدانند چه؟پاسخ بی دینان را چه بدهیم؟چه دلیل منطقی برای دشمنانی که ازعشق بین بنده وخدا آگاهی ندارند بیاوریم؟

YA MOHAMMAD;370089 نوشت:
ممنون.اما همه ی ما میدانیم که دین اسلام دین همه ی ادوار است.مردم این دوره که میدانند چه؟پاسخ بی دینان را چه بدهیم؟چه دلیل منطقی برای دشمنانی که ازعشق بین بنده وخدا آگاهی ندارند بیاوریم؟


با سلام خدمت شما دوست گرامی

- اولا برخی از حکمت های احکام در کتبی که معرفی شد بیان شده اند. (علل الشرایع شیخ صدوق و همچنین صهبای حج آیت الله جوادی آملی)

- در مورد مردمان این زمان نیز سه مطلب حایز اهمیت است:

- نخست آنکه فلسفه بعضی از احکام با پیشرفت علوم مشخص شده است و اعجاز برخی از آیات هر چه بیشتر روشن می شود و این مسئله خود دلیلی بر صدق و اعجاز قرآن است.

- مطلب دوم اینکه انسان امروزین نیز خواستار آن نیست که فلسفه تمام جزئیات دین را بداند. بلکه اصول کلی و اساسی دین را باید با بحث های عقلی پیش برد و پس از اثبات خدا و نبوت و .. سخنان نبی حجت خواهد بود و پیروی از او نیز کاملا عقلانی خواهد بود فلذا از نظر انسان امروزین نیز مشکلی نخواهد داشت.

- در بسیاری از کارهای روزمره نیز ما از جزئیات امور آگاهی نداریم. به طور مثال اینکه برای سر درد باید فلان قرص را طبق تجویز پزشک مصرف کنم، آیا من میدانم که این قرص دقیقا دارای چه موادی است و دقیقا با چه مکانیسمی در بدن موجب تسکین درد می شود؟ در بسیاری از موارد آگاهی نداریم و تنها به صرف اعتماد به پزشک و دیدن نتیجه از مصرف قرص ها، سخن پزشک را بدون دانستن جزئیات می پذیریم. از این رو تبعیت این چنین برای انسان امروز نیز مشکلی نخواهد داشت.

موفق باشید

رئوف;370202 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی

- اولا برخی از حکمت های احکام در کتبی که معرفی شد بیان شده اند. (علل الشرایع شیخ صدوق و همچنین صهبای حج آیت الله جوادی آملی)

- در مورد مردمان این زمان نیز سه مطلب حایز اهمیت است:

- نخست آنکه فلسفه بعضی از احکام با پیشرفت علوم مشخص شده است و اعجاز برخی از آیات هر چه بیشتر روشن می شود و این مسئله خود دلیلی بر صدق و اعجاز قرآن است.

- مطلب دوم اینکه انسان امروزین نیز خواستار آن نیست که فلسفه تمام جزئیات دین را بداند. بلکه اصول کلی و اساسی دین را باید با بحث های عقلی پیش برد و پس از اثبات خدا و نبوت و .. سخنان نبی حجت خواهد بود و پیروی از او نیز کاملا عقلانی خواهد بود فلذا از نظر انسان امروزین نیز مشکلی نخواهد داشت.

- در بسیاری از کارهای روزمره نیز ما از جزئیات امور آگاهی نداریم. به طور مثال اینکه برای سر درد باید فلان قرص را طبق تجویز پزشک مصرف کنم، آیا من میدانم که این قرص دقیقا دارای چه موادی است و دقیقا با چه مکانیسمی در بدن موجب تسکین درد می شود؟ در بسیاری از موارد آگاهی نداریم و تنها به صرف اعتماد به پزشک و دیدن نتیجه از مصرف قرص ها، سخن پزشک را بدون دانستن جزئیات می پذیریم. از این رو تبعیت این چنین برای انسان امروز نیز مشکلی نخواهد داشت.

موفق باشید

سلام.خیلی ازلطفتون ممنون

YA MOHAMMAD;367713 نوشت:
با عرض سلام وخسته نباشید میخواستم بدونم حکمت این همه اعمال حج چیه؟چرا باید این اعمال صورت بگیره,چرا باید پیروی از همسر حضرت ابراهیم کنیم؟یا چرا مثلا لباس مردان نباید دوخته باشه,یا در آینه نگاه نکردو...ممنون

سلام
اعمال حج نمایش نمادین سیر و سلوک الی الله است
و هوالله الموفق

[=arial]هشام بن حكم مي‌گويد: از امام صادق (عليه السلام) پرسيدم به چه علت خداوند بندگان را مكلّف ساخته كه حج بگذارند و كعبه را طواف كنند؟

حضرت امام صادق (عليه السلام) فرمود:

« خداوند خواست انسان‌ها را امتحان كند و در همايش حج همديگر را بشناسند و آثار پيامبر اسلام ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) زنده بماند».


[=arial] [=arial]حضرت علي (عليه السلام) به فوايد ديگري از حج اشاره كرده و در خطبة قاصعه در وصف كعبه و سرزمين مکّه و پيشينة حج و همچنين نقش حج در ايجاد تواضع و در هم شكستن تكبر فرمود:

« ألا ترون أن الله سبحانه اختبر الأولين من لدن آدم إلي الآخرين من هذا العالم بأحجار لا تَضُرُّ و لا تَنفعُ و لا تبصر و لا تسمع ... و لكن الله يختبر عبادَهُ بأنواع الشدائد ... إخراجاً للتكبر من قلوبهم؛

مگر نمي‌بينيد كه خداوند از دوران حضرت آدم(عليه السلام)همواره بشر را به سنگ‌هايي آزموده كه نه زيان مي‌رسانند و نه سود مي‌بخشند؛ نه مي‌بينند و نه مي‌شنوند. اين سنگ‌ها را خانة خود قرار داد و ماية استواري مردم ساخت».

یکی از اسرار حج ولایت انسان کامل است

[=arial]ولايت انسان كامل، حقيقت خانه خدا


[=arial]خداوند، انسان كاملي چون نفس پيامبر و جان و باطن محمدي(ص) را از درون خانه بيرون آورد، تا مردم بدانند كه حقيقت خانه، ولايت انسان كامل است و وجه الله واقعي كه مردم مي بايست قصد آن نمايند، نمادهاي آن انسان كامل است.

همه پيامبران، مامورند تا مردم را به سوي خانه خدا بخوانند تا حقيقت وجه الله و زيارت آن را دريابند و از سبب ميان زمين و آسمان بهره مند شوند.

اينكه خداوند به صراحت فرمان مي دهد: و أذن في الناس بالحج ياتوك رجالا و علي كل ضامر ياتين من كل فج عميق؛ و مردم را دعوت عمومي به حج كن؛ تا پياده و سواره بر مركبهاي لاغر از هر راه دوري به سوي تو بيايند. (حج، 72) به اين معناست كه همه مي بايست قصد انسان كامل كنند تا اخلاص در عمل و عبادت براي ايشان حاصل شود.

اينكه حضرت ابراهيم(ع) به عنوان انسان كامل مامور مي شود تا مردم را به حج بخواند تا ايشان به سوي او بروند، به اين معناست كه مقصد حج جز انسان كامل نيست: ياتوك به معناي آن است كه به سوي تو مي آيند كه انسان كامل و خليفه الهي و وجه الله مي باشي. پس در هر زماني حج به قصد زيارت صاحب خانه خواهد بود نه خود خانه.

از اين رو در روايات چندي به اشكال گوناگون تماميت و كمال هر عبادي را قصد ولي الله دانسته اند كه وجه الله مي باشد؛ زيرا اكمال دين و اتمام نعمت، همان ولايت است كه وجه الله را برمي تاباند.

اگر خداوند در آيه 3 مائده ولايت را اتمام و اكمال دين و نعمت مي شمارد، در تفاسير به اشكال گوناگون صحت و كمال و تماميت هر عمل عبادي و خالص را، لقاء الامام برشمرده اند. لذا گفته شده كه صحت نماز و روزه و حج به ولايت است و يا اين كه: من تمام الحج لقاء الامام و من تمام الصلاه لقاء الامام.

بنابراين، كسي كه قصد وجه الله يعني امام زمان(عج) را در حج نكند، حاجي نيست و زيارت خانه اي كرده كه حتي مي تواند عامل گمراهي يا دست كم توقف از حركت خالصانه به سوي خدا و متاله شدن گردد. آن ريسمان آويخته ميان حق تعالي و بندگان، همان ولي الله است كه وجه الله مي باشد و انسان مي بايست خود را همچون او كند؛ زيرا او اسوه كامل و حسنه است و با همانندي با اوست كه حقيقت عبادت فهميده و درك مي شود.

حج واقعي، زيارت و ديدار امام زمان(عج) است و هر كسي چنين قصدي را از خانه نداشته باشد، بويي از حقيقت حج نبرده و راه به جايي نمي برد.

حقيقت بعثت پيامبر(ص) رستن انسان از دام تكثراتي است كه وجه الله را مي پوشاند؛ زيرا انسان ها در قرب الهي نيستند و يا متاله نشده اند تا همه جا و همه چيز را وجه الله بيابند، چنان كه قريب به كعبه و يا درون آن اين گونه است.

انسان ها با بعثت پيامبر(ص) درك كردند كه حقيقت در همه هستي يكي است و توحيد محض جز عبادت به سوي وجه الله نيست كه آن هم يك جهت بيش نيست و همان وجه الله مي باشد كه انسان كامل است.

http://m3657z.blogfa.com/post-1411.aspx

سوال:
میخواستم بدونم حکمت این همه اعمال حج چیه؟
پاسخ:
در پاسخ به پرسش شما توجه به چند مطلب حایز اهمیت است:

- رکن اصلی در دیندار بودن، تعبد از فرامین الهی است. این مسئله تا جایی مهم است که ویژگی مهم پیامبر اکرم را نیز بنده بود دانسته اند و در تشهد نماز نیز پیامبر را ابتدا "عبد" و سپس "رسول" خداوند می خوانیم. با توجه به این مسئله ما موظف به انجام دستورات دینی هستیم. هرچند آنها دارای اسرار و رموزی باشد که ما فعلا از تمام آنها با خبر نباشیم.

- به طور کلی فهم فلسفه و علت بسیاری از احکام در دسترسی ما نیست به طور مثال اینکه چرا نماز صبح دو رکعت است و بیشتر یا کمتر نیست و مسائل بسیاری از این دست.

- علی رغم این مسائل در احادیث و نوشته های بزرگان حکمت هایی برای احکام مختلف و مخصوصا مباحث حج که مورد نظر شما هستند بیان شده است. برای اطلاع بیشتر از این مطالب پیشنهاد می شود که کتاب "صهبای حج" اثر آیت الله جوادی آملی انتشارات اسراء و نیز کتاب علل الشرایع، ج1 مراجعه بفرمایید.

موضوع قفل شده است