جمع بندی آیا امام زمان مانند روحانیون لباس می پوشد؟؟!!

تب‌های اولیه

26 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا امام زمان مانند روحانیون لباس می پوشد؟؟!!

[="Navy"]سلام
اشخاصی که امام زمان را دیده اند ایشان را با لباس روحانیت دیده اند؟؟ آیا ایشان مانند انسان های عادی لباس می پوشند و در جامعه حضور دارند؟؟
[/]

با نام الله



کارشناس بحث: استاد صادق

ملاصدرا;425708 نوشت:
سلام
اشخاصی که امام زمان را دیده اند ایشان را با لباس روحانیت دیده اند؟؟ آیا ایشان مانند انسان های عادی لباس می پوشند و در جامعه حضور دارند؟؟

ملاصدرا;425708 نوشت:
سلام
اشخاصی که امام زمان را دیده اند ایشان را با لباس روحانیت دیده اند؟؟ آیا ایشان مانند انسان های عادی لباس می پوشند و در جامعه حضور دارند؟؟

پاسخ:
با سلام وتقدیر از شما .
در ابتدا باید اشاره شود که این مسله یقینی نیست که امام زمان را با آن لباس دیده شده باشد چون امام زمان لباس خاصی ندارد.
وبرای نوع لباس ایشان هم دلیل خاص وجود ندارد که چگونه است ولی چون حضرت عرب است قایده باید لباس عربی داشته باشد .
حال باید گفت : نوع لباسی که روحانیان می­پوشند از زمان پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ص) رایج بوده است . آن بزرگواران، از لباس عمامه وعبا استفاده می‌نمودند. در روایات نیز به این نوع لباس سفارش شده است. از احادیث موجود در کتب روایی شیعه و سنّی استفاده می‏شود که پوشیدن عمامه و عبا بخشی از سنّت معصومان‏(ع) است؛ از آن جمله:
1. جابر نقل کرده است: پیامبر اکرم(ص) در هنگام فتح مکه، در آغاز ورود به مکه عمامه‏ای مشکی بر سر داشت.(1)
2.امام علی(ع) فرمود: «رسول خدا(ص) در روز عید غدیر، عمامه‏ای بر سرم گذاشت . گوشه آن را پشت سرم آویزان کرد؛ آن گاه فرمود: «خدای متعال در جنگ بدر و حنین مرا با فرشتگانی کمک کرد که با چنین عمامه هایی معمّم بودند.»(2)
3. اصبغ بن نباته که از نزدیکان امیرالمؤمنین(ع) به شمار می‏رود، روایت کرده است: در آغاز خلافت و پس از بیعت مردم، حضرت علی(ع) به مسجد آمد، در حالی که عمامه رسول خدا را بر سر داشت.(3)
بنا بر این پوشیدن عمامه و عبا بخشی از سنّت پیامبر و امامان(ع)می باشد .تاریخ آن به صدر اسلام بر می‌گردد .
در زمان‏ قدیم عمامه، عبا و قبا، مختص گروه خاصی از مؤمنان نبود بلکه افراد صالح و متدین این لباس را می‏پوشیدند . بعدها به تدریج تنها علمای دینی در این لباس ماندند و این لباس به عنوان علامت و نشانه علمای اسلام به حساب آمد.
در حال حاضر یکی از شرایط پوشیدن عمامه، قبا و عبا داشتن صلاحیت لازم است . اگر کسی دارای آن شرایط نباشد ،اگر بپوشد، کار نادرستی انجام داده است . مانند کسی می‏ماند که لباس پزشکی بپوشد، در حالی که شرایط پزشک را ندارد.
در قدیم برای پوشیدن این لباس، تنها صلاحیت اخلاقی کافی بود .به همین جهت بسیاری از تاجران و پزشکان هم این لباس را می‏پوشیدند، ولی امروزه یکی از شرایط این لباس، کسب علوم اسلامی و تبلیغ دین است . در حقیقت باید به عنوان یک لباس کار و اعلام آمادگی برای پاسخ‏گویی به پرسش‏های دینی، به آن نگاه شود. نه یک امتیاز اجتماعی .
فلسفه دیگر این نوع لباس این است که جایگاه صنفی بسیاری از اقشار جامعه اقتضا می‏کند که از سایر اقشار مردم باز شناخته شوند؛پس دارای یک نوع لباس مشخص می‏باشند. مانند نیروهای نظامی و انتظامی و... درباره روحانیان نیز چنین است. روحانیان، امانت داران ائمه اطهار(ع) و مرجع روحی و معنوی و اجتماعی و... مردم می‏باشند؛ نیازمند لباسی مشخص می‏باشند تا بدین وسیله در جامعه مشخص شوند و مراجعه به آن‏ها در مواقع نیاز آسان‏تر باشد. در موقع نماز جماعت تأکید شده که امام جماعت دارای لباس خاص روحانیت باشد ،چنان که امام صادق(ع) فرمود: «شایسته نیست که امام جماعت بدون عبا و عمامه باشد» (4)
پوشیدن این لباس، هر چند شأن و منزلتی نسبت به سایر اقشار مردم برای روحانیان ایجاد نمی‏کند، ولی موجب تعظیم شعائر الهی می‏گردد که مورد اهتمام قرآن است. وجود شخصیت های وارسته جامعه که به عنوان سمبل و مظهر علم و تقوا و وارستگی و ارزش‏های اسلامی و ملبس به لباس رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) باشند، از شعائر الهی می‏باشد . در حفظ و گسترش ارزش‏های الهی و اسلامی در جامعه و تقویت هویت مذهبی در مقابل تهاجم ارزش‏های بیگانه، بسیار مؤثر است.اگرگفته می شود که لباس علما و روحانیون، لباس امام زمان است، منظور این است
که علما، کار امام زما ن را که بیان احکام الهی و هدایت مردم است، انجام می دهند، نه اینکه، امام زمان لباسی همانند لباس روحانیون به تن داشته باشند. البته ممکن است از این لباس هم گاهی استفاده نماید.

پی‌نوشت‌ها:
1. میزان الحکمه، ج 4، ص 2765، ح 18096.
2. احمد بن حسین بیهقی، السنن الکبری (سنن بیهقی)، ج 10، ص 14.
3. صدوق، محمد بن علی بن الحسین، التوحید، ص 304، ح 1؛ طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج 1، ص 609.
4. وسایل، ج 3، ص 329، باب 53، ح 1.

یادم باشد اگر ایشان را دیدم دقت کنم بیام به شما بگم!
حالا دانستن یا ندانستن این چه تاثیری به حال شما دارد؟
مهم اطاعت از دستورات ایشان و پدران معصوم ایشان است.
لباس التقوی ذلک خیر
دنبال لباس تقوی باشید که لباس واقعی امام زمان علیه السلام است. نه لباس ظاهری ایشان که پارچه است.

یا صاحب الزمان ادرکنی

ما همه موریم سلیمان تو باش ما همه جسمیم بیا جان تو باش

[="#008000"]هوالعالم

مهم ترين چيزي كه دراين مورد از جانب خدا
به واسطه پيامبران تا اخرين امام دستگير ما ميشه اينه
از مردم بودن و ساده زيستن !

همونطور كه دوستان با لطف اشاره داشتن چنين لباسي از قبل پيامبر وجود داشته و با وجود پيامبر روحاني شده !!
اخوند روحاني ميتونه بدون عماله و عبا و قبا به ميان مردم بيان
و مردم هم ميتونن كه عبا و قبا به تن كنند البته بدون عمامه و فقط با كلاه ...

حضرات هم از جنس مردم زمان خود ميپوشيدن
اما همونطور كه جناب حكمت اشاره كردن احتمالا براي باز شناخته شدن نشاني از معلمي يا مرشدي داشتن ...
كه ظاهرا نشان فعلي اقا بي نشاني ست و فكر نميكنم چنين كاري كنند .

به نظرم بيشتر با لباس مردم عادي هستند تا يك فرشته يا يك مرد روحاني با كلاه يا عمامه ...
مطمعنن نميشه گفت كه چنين اقايي ‍ژنده پوش باشند اما ساده پوشي از چنين اقايي بعيد نيست و حتي ميشه گفت كه به جاست .

باز خدا عالمه و يارانش آگاه
ما فقط ميتونيم نظر شخصي بنويسيم . [/]

Mohammad2db;429986 نوشت:
اخوند روحاني ميتونه بدون عماله و عبا و قبا به ميان مردم بيان

[="#000080"][="#000080"]فکر نمیکنم خدای ناکرده جسارتی در کلامم باشه
اما برای دوستانی که با واژه آخوند بیگانه اند باید بگیم که این تقریبا یعنی معلم دینی یا عالم مذهبی و امثال این ...

گفتم که خدای ناکرده از کلام حقیر برداشت غلط نشه ...
حتی اگر گاها واژه ای رو به اشتباه بیان کنیم لحن و لفظ درست ما میتونه خودش نشان از واژه صحیح و نیت خیر ما باشه
و بلعکس ممکنه هر قدر از نظر لغوی صحیح باشه ولی لفظی و از لحن غلط به نظر بیاد و رساننده اصل موضوع یا نیت شر ما باشه
اونهم خیلی محسوس و قابل درک ! مخصوصا برای افرادی که صبح تا شب در خدمت مردم هستند و به اصطلاح سر و کله میزنن !!
خدا رو شکر که اشتباهی در کلام ما نبوده

و اگر از دیگری ایرادی گرفته شده بخاطره لفظ غلطش بوده
و نه بخاطر بکاربردن واژه آخوند ...[/][/]

سلاااام...چرا پوشیدن عبا را در نماز مستحب میدانیم..در صورتی که این لباس مرسوم اعراب بوده ( و هست) و فقط امامان معصوم ی اپیامبر نمیپوشیدن بلکه همه ی اعراب میپوشیدن..لطفا دلیل استحباب آن را بیان کنید.

saman151;443740 نوشت:
سلاااام...چرا پوشیدن عبا را در نماز مستحب میدانیم..در صورتی که این لباس مرسوم اعراب بوده ( و هست) و فقط امامان معصوم ی اپیامبر نمیپوشیدن بلکه همه ی اعراب میپوشیدن..لطفا دلیل استحباب آن را بیان کنید.

ظاهر به دلیل تشبه به پیامبر صلی الله علیه و آله است.
قرآن کریم میفرماید که رسول الله صلی الله علیه و آله الگوی شماست. اگر این لباس را ایشان پوشیده یعنی خوب بوده و مورد تایید ایشان بوده. و ما هم وظیفه داریم ایشان را الگوی خودمان قرار دهیم.

صدور انقلاب;443947 نوشت:
ظاهر به دلیل تشبه به پیامبر صلی الله علیه و آله است.
قرآن کریم میفرماید که رسول الله صلی الله علیه و آله الگوی شماست. اگر این لباس را ایشان پوشیده یعنی خوب بوده و مورد تایید ایشان بوده. و ما هم وظیفه داریم ایشان را الگوی خودمان قرار دهیم.

اما خب این ی پوشش ملی( در عربستان ) بوده، نه ی پوشش بر مبنای دین...علاوه بر پیامبر بقیه ی اعراب هم میپوشیدن حتی اونایی که مشرک و کافر بودن!!!..
پس چطور میتونیمم برای پوشیدنش استحباب قائل بشیم؟؟...با پوشیدنش ب اونایی که مسلمون هم نبودن شبیه میشم پس این دلیل قانع کننده ایی نیست.

saman151;444286 نوشت:
اما خب این ی پوشش ملی( در عربستان ) بوده، نه ی پوشش بر مبنای دین...علاوه بر پیامبر بقیه ی اعراب هم میپوشیدن حتی اونایی که مشرک و کافر بودن!!!..
پس چطور میتونیمم برای پوشیدنش استحباب قائل بشیم؟؟...با پوشیدنش ب اونایی که مسلمون هم نبودن شبیه میشم پس این دلیل قانع کننده ایی نیست.

در عربستان خیلی چیزها بوده که پیامبر آنها را انجام نداده. پیامبر صلی الله علیه و آله وقتی کاری انجام میدهد به دلیل دستور خداست و اصلا کاری به عربها و عربستان ندارد. قرآن کریم هم میفرماید ما ینطق عن الهوی. یعنی حتی یک کلمه حرف هم از خودش نمیزند. همش از وحی است.
این طور لباس پوشیدن از نظر خدا کار خوبی بوده و ایشان هم این کار را از جانب خدا انجام داده و هیچ ربطی به عربها و عربستان ندارد. عربها خیلی کارها میکردند که پیامبر (ص) با آنها مخالفت کرده.
هر کاری که پیامبر (ص) آن را انجام داده سنت است و استحباب دارد و این اصلا ربطی به اعراب ندارد. بلکه دستور خدا بوده که ایشان انجام داده. و مشرک بودن عربها هم بی ارتباط است. ما از پیامبر تقلید میکنیم نه از اعراب.
مشرک ها هم نفس میکشند پس ما دیگر نباید نفس بکشیم؟
مشرک ها آب میخورند ما دیگر نخوریم؟
قرار نیست که هر کاری که پیامبر (ص) یا ما انجام میدهیم به دلیل تقلید از مشرکها باشد. در ضمن قرار نیست که هر کاری که مشرکها میکنند 100% غلط باشد. مشرکها هم ممکن است دانسته یا بر یا نادنسته و حسب اتفاق کار درستی هم انجام دهند. به هر حال ما به پیامبر (ص) کار داریم و نه به مشرکها.
لباسهای عربی هم مشخصه مشرکین نیست. بلکه مشخصه عربها است. عربها هم مشرک و مسلمان دارند. چرا شما گیر دادی به عربهای مشرک. چرا عربهای مسلمان را نمیگید؟
به هر حال وقتی پیامبر (ص) کاری را انجام داده برای ما همین کافی است که ثابت کند آن کار خوبی است و کاری به بقیش نداریم. شما اگر هزارتا دلیل هم بیارید باز هم پیامبر (ص) این کار را کرده و همین خودش ثابت میکند که کار خوبی بوده.

saman151;443740 نوشت:
سلاااام...چرا پوشیدن عبا را در نماز مستحب میدانیم..در صورتی که این لباس مرسوم اعراب بوده ( و هست) و فقط امامان معصوم ی اپیامبر نمیپوشیدن بلکه همه ی اعراب میپوشیدن..لطفا دلیل استحباب آن را بیان کنید.

[="#000080"][="#000080"][="#006400"]هوالعالم [/]
از نظر من
این طرح لباس نماد یک رنگی ست و افتاده حالی ...
که دیگر طرح و رنگهای پوشاک تن رو از دید و نظر مثلا نمازگزار دور یا پنهان میکنه ...[/][/]

به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

سلام به همگی

به نظرم اینکه پیامبر الگوی ما هست و ما بیاییم مثل اون لباس بپوشیم خنده داره ! قرآن با اون عظمتش اومده گفته الگویی هست برای شما و تمامی حرف قرآن داره میگه صحیح زندگی کن و این ها هم روش هاش که در آخرت و ... ، اون وقت ما میگیم چون الگو بوده مثل اون لباس بپوشیم ؟ :Gig:
در اون زمان این نوع لباس مرسوم بوده . بعد شما میگی پیامبر کارش بی دلیل نبوده و مثلا خیلی از کار هارو انجام نمیداد ؟ خب مثلا شما انتظار داری پیامبر بیاد لباس چینی بپوشه توی جمعیت عرب که همه یه شکل خاصی لباس میپوشیدن ؟ خب او هم میومده مثل فامیلاش و مردمش لباس میپوشیده دیگه ! کار عادی ایه و نیازی به فرمان خدا و ... نداره . خیلی سادست ، والا نگاه کردن به این قضایا از دید ماورای طبیعه و معنوی و خیلی خفن و ... به نظرم اشتباهه ! خیلی مسئله ساده ایه چرا اینقدر پیچیده و مقدسش میکنیم ؟

شما هم کلمه آخوند رو گفتی ، نترس معنی بدی نمیده . (الان ریشه یابیشو میگم) واژه « آخوند » کوتاه شده ( آقا خواند ) است . « آقا » به « آ » و « خواند » به « خوند » تبدیل شده است . سپس « آقاخواند » به « آقاخوند » تبدیل شده و « آقا خوند » به « آخوند » تغییر کرده است .
پس آخوند یعنی «آقایی که می تواند بخواند » . خوب است بدانید از سلسله صفوی به بعد که مذهب اهمیت بسیار یافت و پیشوایان دینی جایگاه والایی یافتند کم کم سواد در دانشهای مذهبی نمایان شد و هر که در جهان دانش فرو می رفت از راه دانش دینی بود که ارج می یافت و نمود این واژه در این دوره بس نمایان است . منبع : http://adel-ashkboos.mihanblog.com/post/509

به نظر من امام زمان ظهور بکنه ، لباس معمول این دوره یا هر دوره ای که در اون ظهور بکنه رو میپوشه که خب ویژگی های شخصی خودشو در بر داشته باشه . چون لباسه ، (همیشه یه مدل نیست) به نظرم ، این نوع لباس پوشیدن روحانیون خوب نیست . درسته که با تغییراتی امروزی تر شده . اما خب این نوع لباس پوشیدن یعنی مثلا یه فرد روحانی با یه فرد عادی تفاوت داره . خب تفاوت در چیه ؟ در علم مذهبیه دیگه وگرنه یه فرد عادی هم میتونه از یه فرد روحانی از نظر ایمان و تقوا بالاتر باشه . این نوع لباس پوشیدن ، درسته جنبه ظاهری داره ، زیاد هم مهم نیست . رسمه دیگه ، اتفاقا به نظرم اگر روحانیون همرنگ مردم بشن (از نظر پوشش) تاثیر بیشتری روی مردم میتونن بذارن ، چون مردم دیدشون عوض میشه و احساس نزدیک تر بودن به اونا میکنن . البته نظر شخصی خودمه . زیاد هم اهمیتی به این موضوع نمیدم ، اینجا چون بحثشه گفتم .

[="Navy"]با سلام

صادق;426439 نوشت:
امام صادق(ع) فرمود: «شایسته نیست که امام جماعت بدون عبا و عمامه باشد

ترجمه صحیح این حدیث، «بدون عبا یا عمامه» است، نه اینکه «بدون عبا و عمامه»:

کافی، چاپ اسلامیّه، جلد3، ص394، حدیث 3:

الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ:

سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ أَمَّ قَوْماً فِي قَمِيصٍ لَيْسَ عَلَيْهِ رِدَاءٌ فَقَالَ لَا يَنْبَغِي إِلَّا أَنْ يَكُونَ عَلَيْهِ رِدَاءٌ أَوْ عِمَامَةٌ يَرْتَدِي بِهَا.

و مثله: تهذیب الأحکام، 366/2

عنه الوسائل (چاپ آل البیت)، 452/4[/]

Kamran;444454 نوشت:
به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

سلام به همگی

به نظرم اینکه پیامبر الگوی ما هست و ما بیاییم مثل اون لباس بپوشیم خنده داره !

سلام به شما

نقل قول:

قرآن با اون عظمتش اومده گفته الگویی هست برای شما و تمامی حرف قرآن داره میگه صحیح زندگی کن و این ها هم روش هاش که در آخرت و ... ، اون وقت ما میگیم چون الگو بوده مثل اون لباس بپوشیم ؟ :Gig:

نقل قول:

در اون زمان این نوع لباس مرسوم بوده

چه اشکالی داره در الان هم ما آن را مرسوم کنیم؟ حتما باید ماهواره برای لباس ما تصمیم بگیره؟ ما خودمان عقل نداریم که برای لباس خودمان تصمیم بگیریم؟
نقل قول:

بعد شما میگی پیامبر کارش بی دلیل نبوده و مثلا خیلی از کار هارو انجام نمیداد ؟ خب مثلا شما انتظار داری پیامبر بیاد لباس چینی بپوشه توی جمعیت عرب که همه یه شکل خاصی لباس میپوشیدن ؟ خب او هم میومده مثل فامیلاش و مردمش لباس میپوشیده دیگه ! کار عادی ایه و نیازی به فرمان خدا و ... نداره . خیلی سادست ، والا نگاه کردن به این قضایا از دید ماورای طبیعه و معنوی و خیلی خفن و ... به نظرم اشتباهه ! خیلی مسئله ساده ایه چرا اینقدر پیچیده و مقدسش میکنیم ؟

پس معلومه که شما پیامبر (ص) و اسلام را نشناختی
ایشان میتوانست مثل خیلی کارهای دیگر یک مدل لباس دیگر را مرسوم کند و دستور دهد. ایشان کم سنت و رسم جدید بوجود نیاورده است.

آخوند بار معنای سیاسی دارد و کسانی که در تلاشند دین را از سیاست جدا کنند سعی در حذف این کلمه دارند. اتفاقا این کلمه خوب است و باید حفظ شود.

یعقوب بن شعیب

می گوید: « امام صادق علیه السلام به من فرمود: « آیا نمی خواهی پیراهنی را که قائم علیه السلام در آن ظهور می کند به تو نشان دهم؟» عرض کردم: « بلی! ». امام علیه السلام دستور داد صندوقی آوردند، در آن را گشود و یک پیراهن کرباسی از درون آن بیرون آورد، آن گاه آن را گشود. مشاهده کردم که آستین چپ آن خون آلود است.

امام علیه السلام فرمود: « این پیراهنی است که

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم
در زمانی که دندانش شکست پوشیده بود و در این پیراهن قائم علیه السلام ظهور می کند.» یعقوب بن شعیب گوید: « خون ها را بوسیدم و به پیراهنم مالیدم. آن گاه امام علیه السلام آن را تا کرد و برداشت.

منابع :

بحار الانوار 52 / 355 حدیث 118 -------- غیبه النعمانی

به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

سلام بر همگی ....

کاربر صدور انقلاب

درباره ی اینکه شما میگی لباس رو از ماهواره میاییم و میپوشیم و چرا نریم مثل دوران پیغمبر عبا و عمامه نذاریم ! ! ! خب ، ببینید هر زمانی برای خودش تحولاتی داره . الآن مردم ایران نمی تونن بیان و بپذیرن که لباسی که زمان هخامنشیان میپوشیدن مردم رو مرسوم کنن! چون خنده داره ، واقعا خنده داره . این رو برای این گفتم که حتی کسانی که جونشون واسه هخامنش میره (که از نظرم کار بیهوده و مسخره ایه) نمیان و چنین کار مسخره ای انجام نمیدن ! شاید از آرم ها و ... استفاده بکنن اما اینکارو هم نمیکنن که اون لباس رو مرسوم بکنن . هخامنش رو مثال زدم برای اینکه مردم بی سواد ایران انگار فقط همین یه حکومت بزرگ رو داشتن در طول تاریخ و همه فقط کوروش رو میشناسن :khaneh: (البته کلی گفتم و افرادی هم هستن که با علم و ... سراغ این چیزا میرن و منظورم اصلا اونا نبود - که هرچند این افراد تعدادشون کمه) حالا شما هم ممکنه با دیدن نام کوروش و هخامنش در پست من یه جوری بشی (فقط حدس هست) بگم که سوتفاهم پیش نیاد . من از اون آدمایی نیستم که یه گردنبند فروهر بندازم گردنم و پیغمبر خدا رو با کوروش مقایسه کنم و .... ، این کار در تفکرات من :khaneh: هست .

برای این اینارو گفتم که مردم طبق جامعه و زمان جلو میرن ، دیگه کسی الآن نمیاد شنل بپوشه ! اصلا لباس روحانیون که الان میپوشن . این نوع پوشش بین ایرانیان قدیم مرسوم بوده . الآن هر گونه نقاشی ها و مجسمه ها و ... از ایران ببینیم برای دوران بعد از حمله مغول ، همه همین طور عبا میپوشیدن . برای اون زمان مرسوم بوده . منم از این نوع لباس بدم نمیاد ! یه جورایی جزو تاریخ ایرانه ، اصلا بحث عرب و ایران و پیامبر و ... ندارم . فقط مردم طبق زمان جلو میرن . طبق اتفاقات مختلف تاریخی ، تحولاتی که بوجود میاد و ... نوع پوشش مردم تغییر میکنه ، خب الآن تو غرب هم افراد نمیان مثل زمان روکوکو لباس بپوشن ! هیچکسی اینکارو نمیکنه چون خنده داره .
اما اینکه روحانی های هر دینی مثل مسیحیت و اسلام و یهودیت و ... لباس های مخصوص میپوشن ، یه جورایی انگار خاص هستن و جدا از بقیه . بخصوص الان که غرب و ... (به قول معروف دشمنان اسلام :khaneh:) سعی دارن چهره و نوع پوشش و ... آخوند ها رو به مسخره بگیرن و جلوی مردم بد نام بکنن که خود ایرانی ها توی اینکار از غربی ها جلوتر هستن ! به نظرم در این موقعیت ها تغییرات میتونه خوب باشه . یعنی شما میخوای بگی یه روحانی با لباس معمولی مثل یه شلوار کتان و یه پیراهن مردانه رنگی (کرم یا سفید یا قهوه ای یا آبی ) با سعت و عینک یا ... نمیتونه روحانی باشه ؟ حتما باید قیافه اش مثل پیامبر باشه و خاص و بخصوص شناخته بشه از نظر دید مردم ؟

به نظرم پیامبر اینطوری نبوده ، اگر شما میگی بود که کلا .... ، به نظرم پیامبر به خاطر تواضع و سادگی اومده لباسی که مثل مردمش باشه ، برای اینکه همرنگ و هماهنگ مردم باشه ، برای اینکه ارتباط بهتری برقرار کنه با مردم ، مردم اونو از خودشون بدونن ، مردم اونو خاص نشمرن (از نظر پوشش) لباس ساده ای که از جنس لباس های مرسوم اون زمان عربستان بوده رو انتخاب کرده برای پوشش شخصیش همانطور که تمامی پیامبر های زمان های گذشته اینکارو میکردن و عادی بوده . اما الان ما میبینیم اسقف کلیسا یه کلاه میذاره که از تاج شاه های قاجار هم بزرگتره و لباس منگوله دار و خفن و همینطور بدترش یهودی ها و تنها اسلام هست که چنین لباس های خفن در ظاهری نمیپوشن و لباس ساده زمان پیامبر رو کمی امروزی تر کردن و میپوشن . نمیگم چیز بدیه ، اصلا بحثم این نیست که این افراد رو زیر سوال ببرم ، یه آدم خوب هر لباسی که بپوشه برای من آدم خوبه ( مطمئنا آدم خوب نمیره لباس های چرت و پرت و جلف بپوشه )

بعد یه چیزی درباره ی حدیثی که گفته شد . خب شما خودت قضاوت کن ، اومدیم و حضرت امام زمان ، 200 سال آینده ظهور کرد و در اون زمان لباس ها اصلا حالت پارچه های الآن و بافت و الیاف لباس های الآن رو نداشته باشن . اون وقت امام زمان ظهور بکنه با لباس خونی پیامبر که مال هزار و خرده ای سال قبل هست رو بپوشه و ظهور بکنه ؟ شما چی فکر میکنی ؟ آیا باید هر چیزی ، (اونم حدیث که گفته خدا نیست) رو بپذیریم و بگیم بله همینطوری خواهد شد . اومدیم اصلا امام زمان 500 سال آینده ظهور بکنه . آیا در اون زمان اصلا چیزی به نام پارچه نخی وجود خواهد داشت ؟

و دوباره کاربر محترم صدور انقلاب : شما درباره ی آخوند گفتین . کلمه آخوند رو مگه من گفتم کلمه بدیه ؟ بعدشم از یه منبع خوب براتون گفتم . کسی که تحصیلات در این زمینه رو داره این کلمه رو ریشه یابی کرده و برای من و شما گذاشته که اطلاعاتمون زیاد بشه ! که ریشه کلمه آخوند چیه و اصلا مردم بی سواد ما هستن که فکر میکنن کلمه آخوند معنی بدی میده و به حالت تمسخر آمیز ازش استفاده میکنن ! و اینکه آخر گفتین نظر من طبق اسلام نباشه اهمیتی نداره . ببینم شما درباره ی آشپزی هم بخوای صحبت بکنی نظر اسلام رو میبینی که مثلا بله ، دو فنجان بیسار رو اول میریزیم و بعد یه قاشق چای خوری شکر اضافه میکنیم و نه اسلام گفته که باید نیم ساعت اول پخت بشه و بعد شکر بریزیم :vamonde::vamonde::vamonde::vamonde::vamonde: شاید شما اینکارو بکنی !

Kamran;444732 نوشت:
به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

سلام بر همگی ....

نقل قول:

درباره ی اینکه شما میگی لباس رو از ماهواره میاییم و میپوشیم و چرا نریم مثل دوران پیغمبر عبا و عمامه نذاریم ! ! ! خب ، ببینید هر زمانی برای خودش تحولاتی داره . الآن مردم ایران نمی تونن بیان و بپذیرن که لباسی که زمان هخامنشیان میپوشیدن مردم رو مرسوم کنن! چون خنده داره ، واقعا خنده داره .

خوب چرا ما لباس پیامبر را مرسوم نکنیم؟ چرا ما باید تسلیم جو موجود بشیم؟ چرا ما خودمان جریان و جو و مد درست نکنیم؟
نقل قول:

این رو برای این گفتم که حتی کسانی که جونشون واسه هخامنش میره (که از نظرم کار بیهوده و مسخره ایه) نمیان و چنین کار مسخره ای انجام نمیدن ! شاید از آرم ها و ... استفاده بکنن اما اینکارو هم نمیکنن که اون لباس رو مرسوم بکنن . هخامنش رو مثال زدم برای اینکه مردم بی سواد ایران انگار فقط همین یه حکومت بزرگ رو داشتن در طول تاریخ و همه فقط کوروش رو میشناسن :khaneh: (البته کلی گفتم و افرادی هم هستن که با علم و ... سراغ این چیزا میرن و منظورم اصلا اونا نبود - که هرچند این افراد تعدادشون کمه) حالا شما هم ممکنه با دیدن نام کوروش و هخامنش در پست من یه جوری بشی (فقط حدس هست) بگم که سوتفاهم پیش نیاد . من از اون آدمایی نیستم که یه گردنبند فروهر بندازم گردنم و پیغمبر خدا رو با کوروش مقایسه کنم و .... ، این کار در تفکرات من :khaneh: هست .


ما کاری به هحامنشیان نداریم. ما کار به اسلام و سنت داریم و حتی اگر ما را مسخره هم بکنند باز هم کار خودمان را میکنیم و مسخره شدن برای ما اهمیت ندارد. لا یاخذهم فی الله لومة لائم
نقل قول:

برای این اینارو گفتم که مردم طبق جامعه و زمان جلو میرن ، دیگه کسی الآن نمیاد شنل بپوشه ! اصلا لباس روحانیون که الان میپوشن . این نوع پوشش بین ایرانیان قدیم مرسوم بوده . الآن هر گونه نقاشی ها و مجسمه ها و ... از ایران ببینیم برای دوران بعد از حمله مغول ، همه همین طور عبا میپوشیدن . برای اون زمان مرسوم بوده . منم از این نوع لباس بدم نمیاد ! یه جورایی جزو تاریخ ایرانه ، اصلا بحث عرب و ایران و پیامبر و ... ندارم . فقط مردم طبق زمان جلو میرن . طبق اتفاقات مختلف تاریخی ، تحولاتی که بوجود میاد و ... نوع پوشش مردم تغییر میکنه ، خب الآن تو غرب هم افراد نمیان مثل زمان روکوکو لباس بپوشن ! هیچکسی اینکارو نمیکنه چون خنده داره .


خنده دار بودن دلیل نمیشه که سنت را کنار بگذاریم. اگر استدلال شما این است که این پذیرفته نیست. اگر قرار بود پیامبران به مسخره کردن مردم توجه کنند از همان اول باید دین را تعطیل میکردند. دین همیشه مورد تمسخر بوده و هست.
طبق زمان ما الان نباید نماز بخوانیم. طبق زمان خدا وجود ندارد و...
نقل قول:

اما اینکه روحانی های هر دینی مثل مسیحیت و اسلام و یهودیت و ... لباس های مخصوص میپوشن ، یه جورایی انگار خاص هستن و جدا از بقیه . بخصوص الان که غرب و ... (به قول معروف دشمنان اسلام :khaneh:) سعی دارن چهره و نوع پوشش و ... آخوند ها رو به مسخره بگیرن و جلوی مردم بد نام بکنن که خود ایرانی ها توی اینکار از غربی ها جلوتر هستن ! به نظرم در این موقعیت ها تغییرات میتونه خوب باشه . یعنی شما میخوای بگی یه روحانی با لباس معمولی مثل یه شلوار کتان و یه پیراهن مردانه رنگی (کرم یا سفید یا قهوه ای یا آبی ) با سعت و عینک یا ... نمیتونه روحانی باشه ؟ حتما باید قیافه اش مثل پیامبر باشه و خاص و بخصوص شناخته بشه از نظر دید مردم ؟

آخوند بودن به لباس نیست ولی این لباس جزو سنت است. و تبعیت از سنت هم ثواب دارد. مسخره کردن دین هم همیشه بوده و هست و با تغییر لباس تمسخر از بین نمیرود. در غرب حتی اعتقاد داشتن به وجود خدا را هم مسخره میکنند. اگر قرار باشد در برابر تمسخرها تسلیم شویم باید کل دین را کنار بگذاریم. چون این قصه سر دراز دارد و با کنار گذاشتن لباس تمامی ندارد. بعدش ریش را تمسخر میکنند. بعدش نماز را تمسخر میکنند. بعدش سلام را تمسخر میکننه و میگن درود بهتره. بعدش خدا را مسخره میکنن و میگن علم خدا را قبول نداره. همینطور مثل دانه های زنجیر ادامه دارد. پس بهتره که افراد دیندار از اول تسلیم نشن. چون اختلافات و تمسخرها بسیار ریشه ای تر و عمیق تر از موضوعات سطحی و لباس است. مشکل سر لباس نیست. مشکل سر دین و اعتقادات است.
نقل قول:

به نظرم پیامبر اینطوری نبوده ، اگر شما میگی بود که کلا .... ، به نظرم پیامبر به خاطر تواضع و سادگی اومده لباسی که مثل مردمش باشه ، برای اینکه همرنگ و هماهنگ مردم باشه ، برای اینکه ارتباط بهتری برقرار کنه با مردم ، مردم اونو از خودشون بدونن ، مردم اونو خاص نشمرن (از نظر پوشش) لباس ساده ای که از جنس لباس های مرسوم اون زمان عربستان بوده رو انتخاب کرده برای پوشش شخصیش همانطور که تمامی پیامبر های زمان های گذشته اینکارو میکردن و عادی بوده . اما الان ما میبینیم اسقف کلیسا یه کلاه میذاره که از تاج شاه های قاجار هم بزرگتره و لباس منگوله دار و خفن و همینطور بدترش یهودی ها و تنها اسلام هست که چنین لباس های خفن در ظاهری نمیپوشن و لباس ساده زمان پیامبر رو کمی امروزی تر کردن و میپوشن . نمیگم چیز بدیه ، اصلا بحثم این نیست که این افراد رو زیر سوال ببرم ، یه آدم خوب هر لباسی که بپوشه برای من آدم خوبه ( مطمئنا آدم خوب نمیره لباس های چرت و پرت و جلف بپوشه )

شما باز داری طبق نظرات و تخیلات شخصی خودتان پیامبر و سنت ایشان را تحلیل میکنید. نخیر اینطور نیست. پیامبر که یک کلمه حرف بدون اجازه و وحی خدا حرف نمیزند آیا خودش در مورد لباس تصمیم میگیرد؟ نخیر اینها همش وحی است.
نقل قول:

بعد یه چیزی درباره ی حدیثی که گفته شد . خب شما خودت قضاوت کن ، اومدیم و حضرت امام زمان ، 200 سال آینده ظهور کرد و در اون زمان لباس ها اصلا حالت پارچه های الآن و بافت و الیاف لباس های الآن رو نداشته باشن . اون وقت امام زمان ظهور بکنه با لباس خونی پیامبر که مال هزار و خرده ای سال قبل هست رو بپوشه و ظهور بکنه ؟ شما چی فکر میکنی ؟ آیا باید هر چیزی ، (اونم حدیث که گفته خدا نیست) رو بپذیریم و بگیم بله همینطوری خواهد شد . اومدیم اصلا امام زمان 500 سال آینده ظهور بکنه . آیا در اون زمان اصلا چیزی به نام پارچه نخی وجود خواهد داشت ؟

اینها همه فرضیه است. هر وقت ایشان آمد و هرچی دستور داد ما اطاعت میکنیم. فعلا که توصیه بر همین لباس است. هر وقت توصیه اسلام عوض شد ما هم عوض میشیم. به هر حال ما از اسلام دستور میگیریم و نه از نظرات شخصی شما.
نقل قول:

در قرآن هست که و من یعظم شعائر الله فذلک من عزم الامور

وقتی یک شتر جزو شعائر الهی میشه چرا لباس پبامیر (ص) نباشد؟
مسلما این لباس از شعائر است و ما وظیفه داریم شعائر خدا را بزرگ بداریم و تعظیم کنیم.
شعائر یعنی نمادها و سمبل های خدا یعنی هر چیزی که انسان را به یاد خدا بیندازد و در بین مردم به عنوان نماد و سمبلی برای خدا شناخته میشود. حتی اگر یک شتر باشد.
به هر حال درست است که دوره و زمانه عوض شده و علم پیشرفت کرده ولی مگر علم گفته که عبا بد است؟ علم همچین حرفی نزده و این نقشه دشمنان خدا است که شعائر خدا را از سطح جامعه حذف کنند و به جایش شعائر شیطانی را جایگزین کنند. و شما و برخی هم خواسته یا ناخواسته در این جریان افتاده اند و با آنها هم سو و هم داستان شده اند.
لباس و مد چیزی نیست که علم آن را تعیین کند که بگوییم دنیا پیشرفت کرده و اینها قدیمی شده. گاهی مدهایی بر سر کار میآید که 100 سال پیش هم مد بوده است. این تغییر لباسها و مدها پایه و اساس علمی ندارد.
اگر هم در 500 سال آینده نخ دیگر وجود نداشت عبای نانوتکنولوژی هم میشود پوشید. به هر حال مهم این است که مردم با دیدن این شعائر به یاد خدا و دین و پیامبر بیفتند و خود لباس هم تبلیغ دین باشد.

به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

سلام بر همگی

درباره ی نظر شخصی بگم که من وقتی اول یا آخر جملات مینویسم نظر شخصی من هست ، یعنی نمیخوام اینو بگم که همه مثل این باید رفتار بکنن ، فقط دارم طرز فکرم رو میگم که شما باهاش آشنا بشی ، پس منظورم این نیست که من از عبا و عمامه بدم میاد ، اتفاقا ذکر کردم که جزو تاریخ ایران هم هستش و من اونو لباس عرب فقط نمیدونم و مشکلی هم با این نوع لباس اصلا ندارم و اینکه من در دام فرهنگ و مد غرب نیوفتادم . یعنی هر کسی که عبا نمیپوشه چنین چیزی در شرایطش نیست . گول نخورده یا .... نکرده . بلکه ، در این جامعه ی حال حاضر با این نوع فرهنگ که هست اصلا نمیشه عبا رو مد کرد و مردم رو به سمتش کشوند چون دیگه از حالت مرسوم بودن برای همه ی مردم در آمده و مختص و خاص برای افراد روحانی شده که در قبل چنین چیزی نبود .

بعدش هم شما میگی حضرت محمد از خودش هیچ کاری نمیکرد و همه کارش وحی بود . ببینم ، یعنی خدا بهش دستور داده که بره لباسی که در عربستان مرسوم هست و ساده هست رو بپوشه ؟ یعنی با عقل انسانی خودش و تمایلات شخصی خودش بر طبق رفتاری که داره (رفتار درست و کامل) نمیتونه بفهمه که چه لباسی باید بپوشه ؟ یعنی این رو هم خدا باید مثل لقمه بذاره تو دهن پیامبر ؟ به نظرم این نوع باور میتونه یه جور توهین به پیامبر باشه ! یعنی اینکه ایشون هیچی فکر نداره و هر کاری میخواد بکنه خدا همون لحظه جبرئیل رو میفرسته بهش بگه چی بکن . :vamonde:

بعد اینکه شما میگی ما همه تسلیم مد هستیم . ببینید ، شما خیلی سنتی درباره ی این قضیه فکر میکنید . برای همین میگم که جهان در حال تغییر هست . بگذارید درباره ی مصر بگم . بعد از اینکه نارمر از مصر علیا حمله کرد و مصر سفلی رو نابود و تصرف کرد و کل مصر رو یکپارچه کرد . طی دو هزار و خرده ای سال هنر مصر یکسان موند . طبق یک چهار چوب جلو رفت . از عینیت و واقع گرایی تبعیت میکنه و جالبه که نقطه مقابل هنر یونان هست . هنر یونان مدام در حال تغییر و جنبش و کامل تر شدن و ... هست و دقیقا بر عکسش هنر مصر کاملا یکسان موند برای مدت خیلی طولانی و این دلیلش رو برات توضیح میدم .

هنر مصر یک مثلث تشکیل میده که سه ضلعش میشه : عالم ربانی - الوهیت فرعون - حیات پس از مرگ . شاید ما فکر بکنیم که فرعون همه کاره ی این تمدن هست . اما اشتباهه و تمامی قدرت دست کاهن ها هست . این هنر مثلث مانند ، مربعی رو تشکیل میده که چهار ضلعش : ابدیت گرایی که از حیات پس از مرگ نشات میگیره - کاهنی که حامیان و کنترل کننده فرعون هستن و فرعون نیازمند این ها هست که به مردم اون زمان بفهمونه که نسبتی با خدای هوروس داره و صورتی زمینی از اونه - دینی که دنباله ی ارتباط الوهیت فرعون و کاهنی هست که به عالم ربانی میرسه - و در نهایت این کاهن ها برای اینکه قدرت را حفظ بکنن و عقاید را ثابت نگه دارند و چون هنر مصر هنر کمال گرایی هست ، حالت ایستایی در ضلع آخر بوجود میاد .

برای همینه که اگر برای مثال کسی که یه دست نداره ، وقتی میخواستن مومیایی بکننش و بر روی تابوتش یا مسجمه ای یا نقشی ازش خلق بکنن ، اونو با دست کامل میکشیدن ، و اونو ناقص به ka (همزاد فرد که همراهش متولد میشه و تا مرگ همراهشه و پس از مرگ به زندگی ادامه میده اما برای اینکار نیازمند جسمی در جهان مادی هست بنابراین برای اون یک مجسمه کاملا شبیه به فرد میساختن و اون فرد رو مومیایی میکردن ) عطا نمیکردن تا پس از مرگ کامل باشه .

خب حالا میبینیم ، هنر یونان پیشرفت بیشتری داشته یا هنر مصر ؟ بحث برتری نمیکنم ، هر کدوم خصوصیت خاص خودش رو داره . فقط بحث پیشرفته و تغییر و تحول هست . در ضمن میگم که نظر شخصیم رو نگفتم . چیزی که اتفاق افتاده در طول تاریخ و جزو تاریخ هنره اگر مخالف این ها هستین ، برین بخونین ، پی میبرین بهش .

خب الان جهان پست مدرن هست ، جایی که فرد برای نمایش یک هنر هر کاری میتونه بکنه . برای مثال فردی بوده که در نمایشگاهش . یک میزی پر از وسایل آسیب زن گذاشته و خودش میایستاده و مردم میومدن و با اون وسایل به فرد آسیب میزدن . یا برای مثال دو شیشه که در یکی بخار هست و در دیگری نیست و مردم داخل هر کدومش میشن . مردمی که در شیشه ی بدون بخار هستن ، حرکات جالب مردم داخل بخار رو میبینن و این یک هنر پست مدرن هست و شما دیگه نمیتونی در اینجا انتظار عناصری که در هنر های سنتی هست رو داشته باشی . پس در این دنیای امروز در ایران که تازه یک مدرن عقب افتاده هست نمیشه تصور این رو داشت که دوباره برگرده به زمان سنت گرایی قدیم چون مردم همچنان دارن تلاش میکنن که از حالت سنت دربیان و به سمت مدرن و جلو تر برن که این کار چون ما کشور اسلامی داریم و خیلی از باور ها و عقاید سنتی گونه هست با مشکل برمیخوره و نتیجه اش بروز یک فرهنگ مزخرف و سطح پایین هست که اکنون در ایران مشاهده میشه .

من اینا رو گفتم نه برای اینکه نتیجه گیری بکنم و نظر و نتیجه گیری و عقاید خودم رو هم دخالت ندادم . چیزی هست که هست . نتیجه رو خودتون بگیرین .

Kamran;445278 نوشت:
به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

نقل قول:

بعدش هم شما میگی حضرت محمد از خودش هیچ کاری نمیکرد و همه کارش وحی بود . ببینم ، یعنی خدا بهش دستور داده که بره لباسی که در عربستان مرسوم هست و ساده هست رو بپوشه ؟ یعنی با عقل انسانی خودش و تمایلات شخصی خودش بر طبق رفتاری که داره (رفتار درست و کامل) نمیتونه بفهمه که چه لباسی باید بپوشه ؟ یعنی این رو هم خدا باید مثل لقمه بذاره تو دهن پیامبر ؟ به نظرم این نوع باور میتونه یه جور توهین به پیامبر باشه ! یعنی اینکه ایشون هیچی فکر نداره و هر کاری میخواد بکنه خدا همون لحظه جبرئیل رو میفرسته بهش بگه چی بکن .
:vamonde:
سلام به شما
من غلط میکنم نظر شخصی خودم را به خورد دیگران بدم و باعث گمراهی آنها بشوم. این چیزی است که خدا در قرآن میفرماید و لازمه پیامبر بودن است. پیامبر وقتی پیامبر است که پیام خدا را بیاره و از خودش چیزی نگه. مثل یک نامه رسان است که در نامه را باز کند و نظر شخص خودش هم توی نامه بنویسد و بعد نامه را بدهد به شما.
لطفا این آیات را با دقت بخوانید و به معنی آنها فکر کنید:
وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ [٥٣:٣]

إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ [٥٣:٤]

لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا [٣٣:٢١]

وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ ﴿٤٤﴾
لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ﴿٤٥﴾
ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ ﴿٤٦﴾

وقتی ایشان یک کلمه حرف از خودش نمیتونه بزنه و خداوند میفرماید او الگوی شما است خوب مسلما یک بخش از الگو مربوط به نحوه لباس پوشیدن است. نمیشه گفت که الگو شامل لباس نمیشود. اتفاقا مهمترین جنبه الگو همان طرز لباس و آرایش مو و این چیزها است.
پس دیگه نگید من گفتم. در ضمن پیامبر با بسیاری از آداب و رسوم عربها مخالفت کرد و آنها را برانداخت مثل زنده به گور کردن دختران و نوشیدن شراب و برده داری بت پرستی و نحوه ازدواج و بی حجابی و زنا و... یعنی مطمئنا اگر میخواست که طرز لباس پوشیدن هم عوض کند حتما میتوانست و این کار را هم میکرد. پس حتما یک دلیل داشته که این کار را نکرده. خدا هم که گفته از او الگو بگیرید. لباس پوشیدن هم جزو الگو است و در ضمن هیچ دلیل عاقلانه ای هم نیست که ما امروزه از یک مدل لباس خاصی پیروی کنیم. در واقع از نظر عقلی و علمی مدلهای مختلف لباس هیچ مزیت خاصی نسبت به هم ندارند و مد یک چیز خرافه و سلیقه ای است که فروشندگان برندهای لباس درست میکنند تا سود کنند و صهیونیست ها درست میکنند تا فرهنگ خودشان را به مردم غالب کنند و فرهنگ برهنگی و فرهنگ شیطانی غربی را ترویج کنن. حداقل یک دلیل علمی یا عقلی بود که لباس امروزی بهتر است یک چیزی میشدد گفت. ولی در واقع هیچ لباسی نسبت به لباس دیگر برتری عقلانی خاصی ندارد. مگر ضحامت یا مشخصاتی از لباس که به گرما و سرما و آب و هوا مربوط میشود. ولی مدل لباس اهمیت عقلانی یا علمی خاصی ندارد. بنابراین با توجه به توصیه قرآن به الگوگیری و تقلید از پیامبر چه اشکالی دارد که ما از عبا استفاده کنیم؟ هیچ اشکالی. مگر اینکه بخواهیم عقلمان را بدهیم دست مردم و مد.

نقل قول:

بعد اینکه شما میگی ما همه تسلیم مد هستیم . ببینید ، شما خیلی سنتی درباره ی این قضیه فکر میکنید . برای همین میگم که جهان در حال تغییر هست . بگذارید درباره ی مصر بگم . بعد از اینکه نارمر از مصر علیا حمله کرد و مصر سفلی رو نابود و تصرف کرد و کل مصر رو یکپارچه کرد . طی دو هزار و خرده ای سال هنر مصر یکسان موند . طبق یک چهار چوب جلو رفت . از عینیت و واقع گرایی تبعیت میکنه و جالبه که نقطه مقابل هنر یونان هست . هنر یونان مدام در حال تغییر و جنبش و کامل تر شدن و ... هست و دقیقا بر عکسش هنر مصر کاملا یکسان موند برای مدت خیلی طولانی و این دلیلش رو برات توضیح میدم .


من سنتی فکر نمیکنم. من عقلانی و اسلامی فکر میکنم. اتفاقا نهایت هنر این است که شما ارزشهای اسلامی را با استفاده از لباس به مردم منتقل کنی. یعنی اوج هنر پوشیدن عبا و عمامه است. چون این خودش هنر است و با این هنر اسلام تبلیغ میشود. همانطور که هالیوود با لباس های برهنه فرهنگ شیطانی را تبلیغ میکند. هنر واقعی یعنی اینکه شما با دیدن یک اثر هنری به یاد خدا بیفتید. بنابر این خود عبا و عمامه خودش یک اثر هنری غیرقابل توصیف به حساب میاید. البته نه از دید آدمهای شیطان پرست. شما الان یک عبا و عمامه را قاب کنی ببری توی اروپا توی یک نمایشگاه آثار هنری نمایش بدی همین باعث مسلمان شدن خیلی ها میشه. چون مردم سوال میکنن این لباس کیه؟ بعد همین باعث میشه که با اسلام آشنا بشن. ولی شما یک شلوار لی را قاب کن بزن توی نمایشگاه چند نفر را مسلمان میکنه؟
هنر دو نوع است. هنر شیطانی و هنر خدایی. هنر یونانی پرستش خدایان موهوم یونانی را که برگرفته از کابالا هستند و همچنین جادوگری و سحر و شیطان پرستی را تبلیغ میکند. ولی هنر اسلامی یکتاپرستی را تبلیغ میکند. متاسفانه ماها در هنر شیطانی یونانی و هالیوود غرق شدیم و خیال میکنیم هنر اسلامی اخ و جیز و بد است.
نقل قول:

هنر مصر یک مثلث تشکیل میده که سه ضلعش میشه : عالم ربانی - الوهیت فرعون - حیات پس از مرگ . شاید ما فکر بکنیم که فرعون همه کاره ی این تمدن هست . اما اشتباهه و تمامی قدرت دست کاهن ها هست . این هنر مثلث مانند ، مربعی رو تشکیل میده که چهار ضلعش : ابدیت گرایی که از حیات پس از مرگ نشات میگیره - کاهنی که حامیان و کنترل کننده فرعون هستن و فرعون نیازمند این ها هست که به مردم اون زمان بفهمونه که نسبتی با خدای هوروس داره و صورتی زمینی از اونه - دینی که دنباله ی ارتباط الوهیت فرعون و کاهنی هست که به عالم ربانی میرسه - و در نهایت این کاهن ها برای اینکه قدرت را حفظ بکنن و عقاید را ثابت نگه دارند و چون هنر مصر هنر کمال گرایی هست ، حالت ایستایی در ضلع آخر بوجود میاد .


بله درسته این هنر کابالایی است. برای آشنایی بیشتر با این هنر شیطانی این کتاب را مطالعه کنید:
http://www.binesheno.com/pdf/kabala.pdf
نقل قول:

برای همینه که اگر برای مثال کسی که یه دست نداره ، وقتی میخواستن مومیایی بکننش و بر روی تابوتش یا مسجمه ای یا نقشی ازش خلق بکنن ، اونو با دست کامل میکشیدن ، و اونو ناقص به ka (همزاد فرد که همراهش متولد میشه و تا مرگ همراهشه و پس از مرگ به زندگی ادامه میده اما برای اینکار نیازمند جسمی در جهان مادی هست بنابراین برای اون یک مجسمه کاملا شبیه به فرد میساختن و اون فرد رو مومیایی میکردن ) عطا نمیکردن تا پس از مرگ کامل باشه .

خب حالا میبینیم ، هنر یونان پیشرفت بیشتری داشته یا هنر مصر ؟ بحث برتری نمیکنم ، هر کدوم خصوصیت خاص خودش رو داره . فقط بحث پیشرفته و تغییر و تحول هست . در ضمن میگم که نظر شخصیم رو نگفتم . چیزی که اتفاق افتاده در طول تاریخ و جزو تاریخ هنره اگر مخالف این ها هستین ، برین بخونین ، پی میبرین بهش .


بله درسته تمدن کابالایی در یک زمانی در تاریخ از مصر به یونان منتقل شد.
نقل قول:

خب الان جهان پست مدرن هست ، جایی که فرد برای نمایش یک هنر هر کاری میتونه بکنه . برای مثال فردی بوده که در نمایشگاهش . یک میزی پر از وسایل آسیب زن گذاشته و خودش میایستاده و مردم میومدن و با اون وسایل به فرد آسیب میزدن . یا برای مثال دو شیشه که در یکی بخار هست و در دیگری نیست و مردم داخل هر کدومش میشن . مردمی که در شیشه ی بدون بخار هستن ، حرکات جالب مردم داخل بخار رو میبینن و این یک هنر پست مدرن هست و شما دیگه نمیتونی در اینجا انتظار عناصری که در هنر های سنتی هست رو داشته باشی . پس در این دنیای امروز در ایران که تازه یک مدرن عقب افتاده هست نمیشه تصور این رو داشت که دوباره برگرده به زمان سنت گرایی قدیم چون مردم همچنان دارن تلاش میکنن که از حالت سنت دربیان و به سمت مدرن و جلو تر برن که این کار چون ما کشور اسلامی داریم و خیلی از باور ها و عقاید سنتی گونه هست با مشکل برمیخوره و نتیجه اش بروز یک فرهنگ مزخرف و سطح پایین هست که اکنون در ایران مشاهده میشه .

اینهایی که میگید درسته ولی ما به جای تقلید کورکورنه از هنر مدرن غربی که ریشه کابالایی دارد باید هنر مدرن اسلامی خودمان را تولید کنید و به جهان عرضه کنیم. نه اینکه در دام هنرهای شیطانی بیفتیم و از آنها تقلید کنیم و ناخواسته جزئی از جریان رودخانه هنر شیطانی کابالایی بشویم.

نقل قول:

من اینا رو گفتم نه برای اینکه نتیجه گیری بکنم و نظر و نتیجه گیری و عقاید خودم رو هم دخالت ندادم . چیزی هست که هست . نتیجه رو خودتون بگیرین

مطالبی که فرمودید درست است و واقعیاتی است که در تاریخ اتفاق افتاده است. ولی ما هم باید به عنوان جریان تاریخی یکتاپرستان هنر مدرن خودمان را تولید کنیم و در دام جریان هنری تاریخی کابالیست ها نیفتیم.
هنر این نیست که فرهنگ اسلامی خودمان را کنار بگذاریم. بلکه هنر این است که با روشهای مدرن فرهنگ اسلامی را به دنیا ارائه کنیم. هنر و فرهنگ متفاوت است. همین هنر مدرن هم دارد همان فرهنگ های قدیمی یونانی را به خورد مردم میدهد. یعنی هنر مدرن میتواند یک فرهنگ قدیمی را به مردم ارائه کند. فرهنگ یونانی و فرهنگ جادوگری چیز جدیدی نیست ولی الان در خیلی از فیلمهای مدرن این فرهنگ ها دیده میشوند. فیلمهایی مانند ماتریکس و هری پاتر همش فرهنگ جادوگری را تبلیغ میکنند. پس چرا ما نتوانیم فرهنگ اسلامی را که قدیمی هم نیست در قالب هنر مدرن تبلیغ کنیم؟
در واقع هنر قالب است و محتوای هنر میتواند هر فرهنگ قدیمی یا جدید باشد. هیچ اشکالی ندارد که فرهنگهای اسلامی را در قالب هنرهای مدرن ارائه کنیم.
ما باید خودمان تولید کننده هنر مدرن باشیم و نه تقلید کننده خالی.
هنر مدرن هم دو نوع است هنر مدرن شیطانی و هنر مدرن خدایی. مسلما افرادی مثل مدونا و آنجلیا جولی هنرمند مدرن خدایی نیستند.
اگر این مستند هم ببینید خوب است:
http://forum.bidari-andishe.ir/thread-11.html

صادق;426439 نوشت:
پاسخ:
با سلام وتقدیر از شما .
در ابتدا باید اشاره شود که این مسله یقینی نیست که امام زمان را با آن لباس دیده شده باشد چون امام زمان لباس خاصی ندارد.
وبرای نوع لباس ایشان هم دلیل خاص وجود ندارد که چگونه است ولی چون حضرت عرب است قایده باید لباس عربی داشته باشد .
حال باید گفت : نوع لباسی که روحانیان می­پوشند از زمان پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ص) رایج بوده است . آن بزرگواران، از لباس عمامه وعبا استفاده می‌نمودند. در روایات نیز به این نوع لباس سفارش شده است. از احادیث موجود در کتب روایی شیعه و سنّی استفاده می‏شود که پوشیدن عمامه و عبا بخشی از سنّت معصومان‏(ع) است؛ از آن جمله:
1. جابر نقل کرده است: پیامبر اکرم(ص) در هنگام فتح مکه، در آغاز ورود به مکه عمامه‏ای مشکی بر سر داشت.(1)
2.امام علی(ع) فرمود: «رسول خدا(ص) در روز عید غدیر، عمامه‏ای بر سرم گذاشت . گوشه آن را پشت سرم آویزان کرد؛ آن گاه فرمود: «خدای متعال در جنگ بدر و حنین مرا با فرشتگانی کمک کرد که با چنین عمامه هایی معمّم بودند.»(2)
3. اصبغ بن نباته که از نزدیکان امیرالمؤمنین(ع) به شمار می‏رود، روایت کرده است: در آغاز خلافت و پس از بیعت مردم، حضرت علی(ع) به مسجد آمد، در حالی که عمامه رسول خدا را بر سر داشت.(3)
بنا بر این پوشیدن عمامه و عبا بخشی از سنّت پیامبر و امامان(ع)می باشد .تاریخ آن به صدر اسلام بر می‌گردد .
در زمان‏ قدیم عمامه، عبا و قبا، مختص گروه خاصی از مؤمنان نبود بلکه افراد صالح و متدین این لباس را می‏پوشیدند . بعدها به تدریج تنها علمای دینی در این لباس ماندند و این لباس به عنوان علامت و نشانه علمای اسلام به حساب آمد.
در حال حاضر یکی از شرایط پوشیدن عمامه، قبا و عبا داشتن صلاحیت لازم است . اگر کسی دارای آن شرایط نباشد ،اگر بپوشد، کار نادرستی انجام داده است . مانند کسی می‏ماند که لباس پزشکی بپوشد، در حالی که شرایط پزشک را ندارد.
در قدیم برای پوشیدن این لباس، تنها صلاحیت اخلاقی کافی بود .به همین جهت بسیاری از تاجران و پزشکان هم این لباس را می‏پوشیدند، ولی امروزه یکی از شرایط این لباس، کسب علوم اسلامی و تبلیغ دین است . در حقیقت باید به عنوان یک لباس کار و اعلام آمادگی برای پاسخ‏گویی به پرسش‏های دینی، به آن نگاه شود. نه یک امتیاز اجتماعی .
فلسفه دیگر این نوع لباس این است که جایگاه صنفی بسیاری از اقشار جامعه اقتضا می‏کند که از سایر اقشار مردم باز شناخته شوند؛پس دارای یک نوع لباس مشخص می‏باشند. مانند نیروهای نظامی و انتظامی و... درباره روحانیان نیز چنین است. روحانیان، امانت داران ائمه اطهار(ع) و مرجع روحی و معنوی و اجتماعی و... مردم می‏باشند؛ نیازمند لباسی مشخص می‏باشند تا بدین وسیله در جامعه مشخص شوند و مراجعه به آن‏ها در مواقع نیاز آسان‏تر باشد. در موقع نماز جماعت تأکید شده که امام جماعت دارای لباس خاص روحانیت باشد ،چنان که امام صادق(ع) فرمود: «شایسته نیست که امام جماعت بدون عبا و عمامه باشد» (4)
پوشیدن این لباس، هر چند شأن و منزلتی نسبت به سایر اقشار مردم برای روحانیان ایجاد نمی‏کند، ولی موجب تعظیم شعائر الهی می‏گردد که مورد اهتمام قرآن است. وجود شخصیت های وارسته جامعه که به عنوان سمبل و مظهر علم و تقوا و وارستگی و ارزش‏های اسلامی و ملبس به لباس رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) باشند، از شعائر الهی می‏باشد . در حفظ و گسترش ارزش‏های الهی و اسلامی در جامعه و تقویت هویت مذهبی در مقابل تهاجم ارزش‏های بیگانه، بسیار مؤثر است.اگرگفته می شود که لباس علما و روحانیون، لباس امام زمان است، منظور این است
که علما، کار امام زما ن را که بیان احکام الهی و هدایت مردم است، انجام می دهند، نه اینکه، امام زمان لباسی همانند لباس روحانیون به تن داشته باشند. البته ممکن است از این لباس هم گاهی استفاده نماید.

پی‌نوشت‌ها:
1. میزان الحکمه، ج 4، ص 2765، ح 18096.
2. احمد بن حسین بیهقی، السنن الکبری (سنن بیهقی)، ج 10، ص 14.
3. صدوق، محمد بن علی بن الحسین، التوحید، ص 304، ح 1؛ طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج 1، ص 609.
4. وسایل، ج 3، ص 329، باب 53، ح 1.

//////////////////////

بعضی که امام زمان عج را در خواب و یا بیداری دیده اند ایشان را در لباس روحانیت دیده اند

من که می گم امام زمان (عج) احتمالا با لباس عربی ساده اش در مکه ظهور میکند.

صدور انقلاب;443947 نوشت:
قرآن کریم میفرماید که رسول الله صلی الله علیه و آله الگوی شماست. اگر این لباس را ایشان پوشیده یعنی خوب بوده و مورد تایید ایشان بوده. و ما هم وظیفه داریم ایشان را الگوی خودمان قرار دهیم.

خیلی معذرت می خواهم
این صحبت شما دلیل مناسبی نیست چرا که پیامبر عرب بودند به همین دلیل لباس عربی می پوشیدند
اما نکته دوم اینکه ایشان لباس قوم هاشمیان را هم می پوشیدند
چون هر قومی لباس مخصوص خودشان را می پوشیدند و حضرت هم این لباس را می پوشیدند
شما لباس آل سعود را نکاه کنید

solsi;473040 نوشت:
خیلی معذرت می خواهم
این صحبت شما دلیل مناسبی نیست چرا که پیامبر عرب بودند به همین دلیل لباس عربی می پوشیدند
اما نکته دوم اینکه ایشان لباس قوم هاشمیان را هم می پوشیدند
چون هر قومی لباس مخصوص خودشان را می پوشیدند و حضرت هم این لباس را می پوشیدند
شما لباس آل سعود را نکاه کنید

بله ایشان عرب بودند ولی عمدا با بسیاری از آداب و رسوم عرب مخالفت میکردند تا جایی که عربها میخواستند ایشان را بکشند. میتوانید بگویید چرا با رسوم عرب مخالفت میکردند؟
در ضمن آیا مطمئنید که ایشان این لباس را فقط به دلیل تقلید از عربها میپوشیدند؟ و هیچ دستوری از طرف خدا در این مورد نبوده؟
به هر حال این لباس حتی اگر لباس عرب هم باشد پوشیدن آن از نظر عقلی هیچ اشکالی ندارد.

تا اون جایی که یادم میاد یه جایی خوندم یکی از علما حضرت رو در عالم مکاشفه دیدن که لباس ایشون شبیه به لباس روحانیت بود :hamdel::hamdel::hamdel::hamdel:فدای تو یا ابالحسن

http://www.askdin.com/thread33169.html
جمع بندی
سوال : اشخاصی که امام زمان را دیده اند ایشان را با لباس روحانیت دیده اند؟؟ آیا ایشان مانند انسان های عادی لباس می پوشند و در جامعه حضور دارند؟؟
پاسخ:
در ابتدا باید اشاره شود که این مسله یقینی نیست که امام زمان را با آن لباس دیده شده باشد چون امام زمان لباس خاصی ندارد.
وبرای نوع لباس ایشان هم دلیل خاص وجود ندارد که چگونه است ولی چون حضرت عرب است قایده باید لباس عربی داشته باشد .
حال باید گفت : نوع لباسی که روحانیان می­پوشند از زمان پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ص) رایج بوده است . آن بزرگواران، از لباس عمامه وعبا استفاده می‌نمودند. در روایات نیز به این نوع لباس سفارش شده است. از احادیث موجود در کتب روایی شیعه و سنّی استفاده می‏شود که پوشیدن عمامه و عبا بخشی از سنّت معصومان‏(ع) است؛ از آن جمله:
1. جابر نقل کرده است: پیامبر اکرم(ص) در هنگام فتح مکه، در آغاز ورود به مکه عمامه‏ای مشکی بر سر داشت.(1)
2.امام علی(ع) فرمود: «رسول خدا(ص) در روز عید غدیر، عمامه‏ای بر سرم گذاشت . گوشه آن را پشت سرم آویزان کرد؛ آن گاه فرمود: «خدای متعال در جنگ بدر و حنین مرا با فرشتگانی کمک کرد که با چنین عمامه هایی معمّم بودند.»(2)
3. اصبغ بن نباته که از نزدیکان امیرالمؤمنین(ع) به شمار می‏رود، روایت کرده است: در آغاز خلافت و پس از بیعت مردم، حضرت علی(ع) به مسجد آمد، در حالی که عمامه رسول خدا را بر سر داشت.(3)
بنا بر این پوشیدن عمامه و عبا بخشی از سنّت پیامبر و امامان(ع)می باشد .تاریخ آن به صدر اسلام بر می‌گردد .
در زمان‏ قدیم عمامه، عبا و قبا، مختص گروه خاصی از مؤمنان نبود بلکه افراد صالح و متدین این لباس را می‏پوشیدند . بعدها به تدریج تنها علمای دینی در این لباس ماندند و این لباس به عنوان علامت و نشانه علمای اسلام به حساب آمد.
در حال حاضر یکی از شرایط پوشیدن عمامه، قبا و عبا داشتن صلاحیت لازم است . اگر کسی دارای آن شرایط نباشد ،اگر بپوشد، کار نادرستی انجام داده است . مانند کسی می‏ماند که لباس پزشکی بپوشد، در حالی که شرایط پزشک را ندارد.
در قدیم برای پوشیدن این لباس، تنها صلاحیت اخلاقی کافی بود .به همین جهت بسیاری از تاجران و پزشکان هم این لباس را می‏پوشیدند، ولی امروزه یکی از شرایط این لباس، کسب علوم اسلامی و تبلیغ دین است . در حقیقت باید به عنوان یک لباس کار و اعلام آمادگی برای پاسخ‏گویی به پرسش‏های دینی، به آن نگاه شود. نه یک امتیاز اجتماعی .
فلسفه دیگر این نوع لباس این است که جایگاه صنفی بسیاری از اقشار جامعه اقتضا می‏کند که از سایر اقشار مردم باز شناخته شوند؛پس دارای یک نوع لباس مشخص می‏باشند. مانند نیروهای نظامی و انتظامی و... درباره روحانیان نیز چنین است. روحانیان، امانت داران ائمه اطهار(ع) و مرجع روحی و معنوی و اجتماعی و... مردم می‏باشند؛ نیازمند لباسی مشخص می‏باشند تا بدین وسیله در جامعه مشخص شوند و مراجعه به آن‏ها در مواقع نیاز آسان‏تر باشد. در موقع نماز جماعت تأکید شده که امام جماعت دارای لباس خاص روحانیت باشد ،چنان که امام صادق(ع) فرمود: «شایسته نیست که امام جماعت بدون عبا و عمامه باشد» (4)
پوشیدن این لباس، هر چند شأن و منزلتی نسبت به سایر اقشار مردم برای روحانیان ایجاد نمی‏کند، ولی موجب تعظیم شعائر الهی می‏گردد که مورد اهتمام قرآن است. وجود شخصیت های وارسته جامعه که به عنوان سمبل و مظهر علم و تقوا و وارستگی و ارزش‏های اسلامی و ملبس به لباس رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) باشند، از شعائر الهی می‏باشد . در حفظ و گسترش ارزش‏های الهی و اسلامی در جامعه و تقویت هویت مذهبی در مقابل تهاجم ارزش‏های بیگانه، بسیار مؤثر است.اگرگفته می شود که لباس علما و روحانیون، لباس امام زمان است، منظور این است
که علما، کار امام زما ن را که بیان احکام الهی و هدایت مردم است، انجام می دهند، نه اینکه، امام زمان لباسی همانند لباس روحانیون به تن داشته باشند. البته ممکن است از این لباس هم گاهی استفاده نماید.

پی‌نوشت‌ها:
1. ری شهری . میزان الحکمه، نشر دار الحدیث . قم 1378 ش . ج 4، ص 2765، ح 18096.
2. احمد بن حسین بیهقی، السنن الکبری (سنن بیهقی)، نشر دار الفکر . بیروت . بی تا . ج 10، ص 14.
3. صدوق، محمد بن علی بن الحسین، التوحید، نشر اسلامی . قم بی تا . ص 304، ح 1؛ طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، نشر دار العلمیه تهران 1406 ش . ج 1، ص 609.
4.حر عاملی . وسایل، نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت . 1412 ق . ج 3، ص 329، باب 53، ح 1.

موضوع قفل شده است