جمع بندی چرا خدا زنی را به پيامبری و امامی نفرستاد، حداقل برا خود خانوما!؟

تب‌های اولیه

72 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

MEHDI!;399582 نوشت:
من یه جا شنیدم یکی بود گفت چون زنا نمیتونن تو کل ماه پاک باشن ولی مردا میتونن و اینکه پیامبر باید کل ماه رو پاک باشه
نمیدونم اینو واسه اماما گفت یا واسه پیامبرا
ولی من با همین قانع شدم

ولی میگن چهار زنی که به کمال رسیدن حیض نمیشدن یعنی در کل ماه پاک بودن :Gig:

هادی;399936 نوشت:
بهترین دلیل قرآن کریم است که فرمود:

وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجالًا نُوحِي إِلَيْهِم‏(یوسف 109،نحل 43،انبیاء 7)
و ما پيش از تو به رسالت نفرستاديم مگر مردانى كه به آنها وحى مى‏كرديم.

یعنی کلمه رجال فقط اختصاص به مردان داره در هیچ جایی از قران از این کلمه برای اشاره به زن و مرد به کار برده نشده ؟؟

asal;399947 نوشت:
یعنی کلمه رجال فقط اختصاص به مردان داره در هیچ جایی از قران از این کلمه برای اشاره به زن و مرد به کار برده نشده ؟؟

خیر ، خطابه های مذکر در قران هستند که مخاطبش هم زنه هم مرد ولی به صورت مذکر بیان شده:Gig:

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;399968 نوشت:
خیر ، خطابه های مذکر در قران هستند که مخاطبش هم زنه هم مرد ولی به صورت مذکر بیان شده

پس چرا میگن اون آیه کلمه رجال فقط به مردان اشاره داره


وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجالًا نُوحِي إِلَيْهِم‏(یوسف 109،نحل 43،انبیاء 7)

با سلام

طبق نظر علامه طباطبايي رحمه الله اگر مقصود خداي متعال زنان هم بود مي بايست بفرمايد :

وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجالًا و نساءْ نُوحِي إِلَيْهِم‏(یوسف 109،نحل 43،انبیاء 7)

چون ايشان در بحث ازدواج فرزندان آدم چنين اشتباهي كرده اند وگفته اند :

و از آيه شريفه بر مى آيد كه نسل موجود از انسان تنها منتهى به آدم و همسرش مى شود و جز اين دو نفر هيچ كس ديگرى در انتشار اين نسل دخالت نداشته است (نه حورى بهشتى و نه فردى از افراد جن و نه غير آن دو) و گرنه مى فرمود: (و بث منهما و من غيرهما) !

كه البته در آيات فراواني خداي متعال به يك مورد اشاره كرده و ديگري را نياورده مثل :

وَلِلّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا يَخْلُقُ مَا يَشَاء وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ {المائدة/17}

وَلِلّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللّهُ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ {آل عمران/189}

كه در آيه دوم وما بينهما را نياورده .

بنابراين در اين قبيل موارد راهي بجز رجوع به اخبار نداريم و رجال صرفا به معني اصطلاحي مردان نيست :

وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَعَلَى الأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِيمَاهُمْ وَنَادَوْاْ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَن سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ {الأعراف/46}

مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا {الأحزاب/40}

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا {الأحزاب/23}

وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِّنَ الْإِنسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِّنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا {الجن/6}

هادی;399936 نوشت:
سلام علیکم

بهترین دلیل قرآن کریم است که فرمود:

وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجالًا نُوحِي إِلَيْهِم‏(یوسف 109،نحل 43،انبیاء 7)
و ما پيش از تو به رسالت نفرستاديم مگر مردانى كه به آنها وحى مى‏كرديم.


ممنون از شما
البته منظورم متون دینی وارده برای بخش دوم صحبتهاتون بود یعنی:
هادی;399936 نوشت:
امّا نبوّت انبائی مشترک بین مردان و زنان است.

asal;399945 نوشت:
ولی میگن چهار زنی که به کمال رسیدن حیض نمیشدن یعنی در کل ماه پاک بودن

به کمال رسیدن حالت معنوی و روحی داره
ارتباطی به حیض که عارضه و ویژگی بدنیه نداره

[="Indigo"]

asal;399945 نوشت:
ولی میگن چهار زنی که به کمال رسیدن حیض نمیشدن یعنی در کل ماه پاک بودن

منم اینو تو همین سایت خوندم.[/]

[="Indigo"]

MEHDI!;399582 نوشت:
من یه جا شنیدم یکی بود گفت چون زنا نمیتونن تو کل ماه پاک باشن ولی مردا میتونن و اینکه پیامبر باید کل ماه رو پاک باشه
نمیدونم اینو واسه اماما گفت یا واسه پیامبرا
ولی من با همین قانع شدم

اگه اینجوریه چرا حضرت فاطمه و حضرت مریم پیامبر نشدن؟اونا که همیشه پاک بودن؟![/]

asal;399945 نوشت:
ولی میگن چهار زنی که به کمال رسیدن حیض نمیشدن یعنی در کل ماه پاک بودن

کی گفته؟
این فقط در مورد حضرت فاطمه و حضرت مریم هست
نه حضرت خدیجه و اسیه (همسر فرعون)
در مورد کمال هم من فکر نمیکنم اینطور باشه که فقط اون چهار نفر به کمال رسیدن.یعنی انحصارا این چهار تن.بلکه این خبر از به کمال رسیدن این افراد داده شده و اینکه بهترین زنان عالمند و اگر نه نمیتوانیم بگوییم بزرگانی مثل حضرت زینب سلام الله و... هم از سیدن به کمال محروم بودند
در ضمن امکان ندارد خداوند برای کسی کمالی تعیین کند و مانعی برای رسیدن به ان کمال قرار بده که مخلوقش قادر به برداشتن ان مانع نیست این با حکمت خداوند در تضاد است

hoorshid;400620 نوشت:
این فقط در مورد حضرت فاطمه و حضرت مریم هست

سلام
در مورد حضرت فاطمه و مریم هم محل شک هست در تاپیک مطالب خواندنی
من مطالبی در این مورد گفته ام که چرا برای این عزیزان هم این مساله صحت ندارد

hoorshid;400584 نوشت:
ممنون از شما
البته منظورم متون دینی وارده برای بخش دوم صحبتهاتون بود یعنی:

سلام علیکم

بسیاری از عرفا و بزرگان این مطلب را در آثار خودشان ذکر فرموده اند ، اما بنده مستند روایی برای این مطلب پیدا نکردم ؛ حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب زن در آیینه جمال و جلال الهی ، علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان و بزرگان دیگر به نبوت انبائی اشاره فرمودند .
ان شاء الله اگر مستند روایی برای این مطلب پیدا کردم خدمت شما عرض خواهم کرد .

asal;399947 نوشت:
یعنی کلمه رجال فقط اختصاص به مردان داره در هیچ جایی از قران از این کلمه برای اشاره به زن و مرد به کار برده نشده ؟؟

با سلام

کلمه رجال در برخی از موارد به معنی عام یعنی مرد و زن بکار رفته است ؛ «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَميق‏» و در ميان مردم به (اداء مناسك) حج اعلام كن تا خلق پياده و سواره بر شتران لاغر اندام تيزرو از هر راه دور به سوى تو جمع آيند(حج 27)

اما در چند آیه دیگر از آیات قرآن کریم رجال به معنی مرد آمده به دو آیه اشاره می کنم:

«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساء» اى مردم، بترسيد از پروردگارتان، آن كه شما را از يك تن بيافريد و از آن يك تن همسر او را و از آن دو، مردان و زنان بسيار پديد آورد (نساء آیه 1)
«إِنْ كانُوا إِخْوَةً رِجالاً وَ نِساءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْن» اگر میت اخوه داشت چه از جنس مرد و چه از جنس زن (منظور برادر و خواهر) در اين صورت ذكور دو برابر اناث ارث برند(نساء 171)

در این آیه شریفه به قرینه اینکه هیچ روایتی مبنی بر اینکه رسول زن داشتیم نبوده و هیچ اسمی از زنان در طول تاریخ به عنوان رسول نام برده نشده است (ولی بالعکس تمامی پیامبرانی که نامشان در تاریخ مذکور است همه مرد بوده اند) احتمال قوی وجود دارد که رجالا در این آیه شریفه به معنی مرد می باشد. چنانکه بسیاری از تفاسیر نیز این مطلب را در ذیل آیه شریفه مطرح فرموده اند . و بررگانی همچون علامه جوادی آملی تصریح می فرمایند که رجال در این آیه به معنی مرد استعمال شده است . (زن در آیینه جمال و جلال الهی)

سلام عرض می کنم خدمت همکاران و کاربران بزرگوار:Gol:
تفاوت جنسیت زن و مرد یک مساله غیر قابل انکار است و طبیعتا این تفاوت ها، از سوی هر حکیم و عاقلی مد نظر قرار گرفته و در جای خود موثر واقع می شود. و افراط هایی که به شکل تبعیض جنسیتی به وجود آمده، نباید ما را دچار تفریط ها بکند. بلکه باید با در نظر گرفتن حد اعتدال، موضعی عاقلانه اتخاذ کنیم.

اسلام در بعضی مسائل هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست:
«فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لا أُضیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی[آل عمران/195] خداوند، درخواست آنها را پذیرفت (و فرمود من عمل هیچ عمل‏ كننده‏اى از شما را، زن باشد یا مرد، ضایع نخواهم كرد.»

«مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا یَعْمَلُونَ[نحل/97] هر كس كار شایسته‏ اى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حیاتى پاك زنده مى‏ داریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالى كه انجام مى‏ دادند، خواهیم داد.»

و در ارزش گزاری و کرامت هیچ تفاوت جنسیتی ای را نمی پذیرد:
«یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ[حجرات/13] اى مردم! ما شما را از یك مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ‏ها و قبیله ‏ها قرار دادیم تا یكدیگر را بشناسید (اینها ملاك امتیاز نیست،) گرامى ‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست خداوند دانا و آگاه است!»

حتی این کرامت ها، چنان برجسته می شود که یک زن، نمونه مثال زدنی برای تمام عالم (اعم از مردان و زنان) می شود:
«وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی‏ عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی‏ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی‏ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ [تحریم/11] و خداوند براى مؤمنان، به همسر فرعون مثَل زده است، در آن هنگام كه گفت: «پروردگارا! خانه‏اى براى من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و كار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایى بخش!»

و در جامعه ای که زن جنس درجه دو دیده می شود و پسر سبب بقای نسل یک شخص محسوب می شود، خدای متعال نسل پیامبر خویش (ص) را در دختری قرار می دهد که کوثر است:
«إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ[کوثر/1] ما به تو كوثر [خیر و بركت فراوان‏] عطا كردیم»

و محدثه بودن این بانوی بزگوار و مصحف فاطمه(س) که حضرت علی(ع) آن را می نوشتند و تعلیم جبرئیل بود، نشان می دهد که یک زن، می تواند دریافت کننده کلام مقرب ترین فرشته باشد.

حتی مطابق ظاهر بعضی از آیات، عده ای معتقدند که نبی زن نیز داشته ایم اگر چه در بین زنان رسولی نداریم:
«وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمینَ[تحریم/42] و (به یاد آورید) هنگامى را كه فرشتگان گفتند: «اى مریم! خدا تو را برگزیده و پاك ساخته و بر تمام زنان جهان، برترى داده است.»

« كلمه اصطفا در مورد حضرت آدم و نوح و آل ابراهیم، قطعاً به معنای اختیار برای نبوت است، وحدت سیاق ایجاب می كند كه در مورد آل عمران (مریم و مادر مریم و پسر مریم)نیز، همین معنا باشد، وگرنه باید مرتكب خلاف ظاهر آیه بشویم كه دلیل بر این كار نیست. و از طرفی چون در آل عمران حضرت عیسی(ع) هم وجود دارد، نمی شود گفت اصطفاء حتی در باره خود آل عمران هم به یك معنا نیست، زیرا در این صورت در مورد حضرت عیسی(ع) كه یكی از آل عمران است حتماً باید به معنای دیگری باشد كه نزد اهل ادب به ویژه از خدای حكیم، بعید بلكه قبیح به نظر می آید.[1]

اما به هر حال تفاوت ها در جای خود، مطرح می شوند و ما رسول زن نداریم. چون رسول کسی است که باید دائما در صحنه اجتماع باشد. به راحتی با مردم ارتباط داشته و پیامش را تبلیغ کند. در صحنه های درگیری دشمنان خدا حاضر باشد، در کرسی قضاوت بنشیند و ... که این امور به عهده مردان گذاشته شده است.

آیت الله جوادی در این باره می فرمایند: «درباره این مسئله که همه 124هزار پیامبر مرد هستند، باید گفت که نبوّت و رسالت به کارهای اجرایی نیاز دارد و خصوصیات بدنی و جسمی مردها به گونه‌ای است که تاب تحمل این وظیفه سنگین را دارند. ... پیامبر باید با همه افراد جامعه تماس بگیرد یا در جنگ و مسایل دیگر، فرماندهی را به عهده بگیرد که این کار برای زنان دشوار است، پس اگر همه پیامبران مرد بودند، به این معنی نیست که این مقام، کمال معنوی مخصوص مرد است، بلکه کمال معنوی به ولایت اختصاص دارد که در ولایت الهی میان زن و مرد تفاوتی نیست و هر دو می‌توانند «ولی‌الله» باشند.[2]

بنابراین آنچه به کرامت مربوط می شود، بهره مندی از ولایت الهی است که در این جهت بین زن و مرد تفاوتی نیست و تفاوت در اعمال و وظایفی است که باید در جامعه انجام گیرد.
البته این را نیز باید در نظر گرفت که ضرورت ممکن است ایجاب کند در دوره ای کوتاه، همین امور را یک زن به عهده بگیرد. اما به محض برطرف شدن ضرورت باید این امور به عهده مرد نهاده شود. همانگونه که حضرت زینب (س) در دوره کوتاهی برای حفظ جان امام سجاد (ع) به ظاهرا رهبری کاروان اسرا را به عهده داشتند.
______________
[1]. رک: زن و پیامبری، مرتضی فهیم کرمانی.
[2]. جوادی آملی، نسیم اندیشه.

[="Times New Roman"][="Black"]

ذره بی منتها;396645 نوشت:
چرا خدا زنی را به پيامبری و امامی نفرستاد، حداقل برا خود خانوما!؟

چون اون موقع بخاطر حرفهای خاله زنکی و غیبت کردن هاش کسی حرفشو باور نمیکرد..:Gol::Gol::khandeh!:[/]

سلام و عرض ادب
یه بار اعتکاف رفته بودم
خانوم سخنران گفتن که:
خدا وظایف سنگین برعهده خانوما نذاشته...
چون نقش خانوم انقدر مهمه و سنگینه که اگه اینا رو انجام بده هنر کرده... از وظیفه مرد هم سنگین تر...
در نقش مادر...همسر...خانوم انقدر وظیفه مدیریتیش سنگینه...حفظ عفت و پاکی...
تربیت بچه ها...مدیریت خانواده و .....
پیامبر شدن و قاضی و مجتهد و....وظایف سنگینی هستن و اون دنیا کلی سوال جواب دارن
خدا نخواسته یه سنگینی بار دیگه ای برا خانوما اضافه شه

اون خانومه همش به شوخی میگفت...
ظاهر آیات و روایات اینه که خدا از آقایون حمایت کرده در حالی اصلش خدا طرف خانوماس:Cheshmak:
در پناه مهربانترین:Gol:

به نظر من حقیر ،حتی همین موضوع یعنی ارج نهادن به ارزش زن....شما تصور کن آن گستاخی هایی که به پیامبران شد مانند در آتش افکندن یا شکنجه کردن به یک زن می رسید...همه دادمون بلند نمیشد؟؟؟
بعدشم بی بی دو عالم حضرت زهرا(س) و عمه جان سادات حضرت زینب(س) نشانه ی وجود زن در مقیاس های خاص می باشد...:Gol::Gol:

[="#006400"][="#006400"]هوالعالم

جنسيت در نظر ما از جسميت نشات ميگيره

هميشه ميگن
نفس عمل و عامل مهمه
پس در دنياي واقعيه نفس پاك, چيزي به اسم زن و مرد وجود نداره ...
ارزش ما به اخلاق . احساسات و كلا دركيات ماست .

كسي نميتونه بگه كه حضرت زهرا يا مريم در كنار محمد يا علي يا عيسي نيست
و نميشه كه باشه .چون همگي به دستورات الهي و وظايف انساني خود جامه عمل پوشانيده
و با خدمت به بشر و حمايت يكديگر از بهترين بنده ها براي خدا بودن ...

اينكه بياييم بخاطر بي عدالتيهايي كه بيشتر در غرب وحشي و بين بعضي مردم وحشي شرق صورت ميگيره
به مقايسه خوبان و بزرگان بنشينيم . كار درستي نيست .

چون زهرا و مريم سلام الله عليه در حد قياس با هم بودن ولي
هر كسي در اين حد نيست و چنين لياقتي پيدا نميكنه !!!

حالا طرف غربي ما كه ابزار رسانه اي و ابراز وجود داره
از مواد مخدر و فحشا مثل خود فروشي به اين روزه افتاده
و امروز فهميده كه فقط به روش مدرن به بردگي گرفته شده و حالا بايد ازاد بشه
و براي اين ازادي دست به هر كاري ميزنه و منو شمايي كه دستي در اين برده داري و زنده به گور كردن مدرن نداشتيم نبايد اين حرفا رو به خودمون نسبت بديم به مقايشه بنشينيم .

زن و مرد خوب يعني اخلاق خوب و خدايي !!
در غير نه زن خوبه و نه مرد !![/][/]

سلام و عرض ادب

Mohammad2db;429248 نوشت:
هوالعالم

جنسيت در نظر ما از جسميت نشات ميگيره

هميشه ميگن
نفس عمل و عامل مهمه
پس در دنياي واقعيه نفس پاك, چيزي به اسم زن و مرد وجود نداره ...
ارزش ما به اخلاق . احساسات و كلا دركيات ماست .

كسي نميتونه بگه كه حضرت زهرا يا مريم در كنار محمد يا علي يا عيسي نيست
و نميشه كه باشه .چون همگي به دستورات الهي و وظايف انساني خود جامه عمل پوشانيده
و با خدمت به بشر و حمايت يكديگر از بهترين بنده ها براي خدا بودن ...

اينكه بياييم بخاطر بي عدالتيهايي كه بيشتر در غرب وحشي و بين بعضي مردم وحشي شرق صورت ميگيره
به مقايسه خوبان و بزرگان بنشينيم . كار درستي نيست .

چون زهرا و مريم سلام الله عليه در حد قياس با هم بودن ولي
هر كسي در اين حد نيست و چنين لياقتي پيدا نميكنه !!!

حالا طرف غربي ما كه ابزار رسانه اي و ابراز وجود داره
از مواد مخدر و فحشا مثل خود فروشي به اين روزه افتاده
و امروز فهميده كه فقط به روش مدرن به بردگي گرفته شده و حالا بايد ازاد بشه
و براي اين ازادي دست به هر كاري ميزنه و منو شمايي كه دستي در اين برده داري و زنده به گور كردن مدرن نداشتيم نبايد اين حرفا رو به خودمون نسبت بديم به مقايشه بنشينيم .

زن و مرد خوب يعني اخلاق خوب و خدايي !!
در غير نه زن خوبه و نه مرد !!

منم با نظر شما کاملا موافقم...
بحث هایی که مرد و زن رو قیاس میکنن و دنبال برتری یا مورد ظلم قرارگرفتن هستن، اصلا برام جالب نیست
بنده هم نظرم اینه : در شرایطی که حضرت فاطمه، حضرت زینب ...جزو برترین بانوان هستن که همه حتی آقایون برا استجابت حاجاتشون به ایشون متوسل میشن،
یا از طرفی حضرت علی ، امام حسین ... جزو برترین مردان هستن و به این بزرگواران متوسل میشیم...
یعنی بعنوان انسان های والا و تقرب یافته نزد خدا قبولشون داریم...
پس عملا تفاوت بین انسان ها در تقوای اونهاست...چون از هر دو جنسیت انسان های عالی مقام داریم

اما از طرفی با توجه به پست قبلیم، معتقدم خانومها مسئولیت سنگین تری دارن...
که اگه به درستی به این وظایف سنگین عمل کنن، جامعه رو نجات میدن
جایی میخوندم که نصف سپاه شیطان رو زنان تشکیل میدن،
به نظر بنده این به این معنی هست که اگه خانومها مسولیت سنگین خودشون رو که یک امر مدیریتی هست به خوبی انجام ندن،...چقدر میتونن تاثیر تخریبی داشته باشن
پس نیازی به مسوولیت های سنگین دیگه ندارن
در پناه مهربانترین:Gol:

ما میگیم پیامبر زن نداشتیم
دین های دیگه میگن داشتن
الله اعلم

جمع بندی

عنوان: نبوّت زنان

پرسش:
چرا خدا هیچ زنی را به پيامبری و امامی نفرستاد؟

پاسخ:
حضرت آیت الله جوادی املی در این ارتباط می فرمایند:
« این‌که ١٢٤ هزار پیامبر همه مرد ‏هستند برای این است که نبوّت و رسالت، کارهای اجرایی دارد و خصوصیات بدنی و ‏جسمی مردها به گونه‌ای است که کارهای اجرایی وظیفه مردهاست. از طرف دیگر ‏پشتوانه نبوت و رسالت، مقام ولایت است. کمال انسان در آن است که بشود ولی اللّه ‏و این مقام اختصاصی به مرد یا زن ندارد. زنان بزرگی نظیر آسیه، مریم، حضرت زهرا، ‏زینب کبری و حضرت معصومه در عالم بوده‌اند و این‌ها هرکدام با حفظ مرتبه و درجه ‏خاص خود می‌توانند به ولایت رسیده باشند.
نبوّت و رسالت به کارهای اجرایی نیاز دارد و خصوصیات بدنی و جسمی مردها به گونه‌ای است که تاب تحمل این وظیفه سنگین را دارند. ... پیامبر باید با همه افراد جامعه تماس بگیرد یا در جنگ و مسایل دیگر، فرماندهی را به عهده بگیرد که این کار برای زنان دشوار است، پس اگر همه پیامبران مرد بودند، به این معنی نیست که این مقام، کمال معنوی مخصوص مرد است، بلکه کمال معنوی به ولایت اختصاص دارد که در ولایت الهی میان زن و مرد تفاوتی نیست و هر دو می‌توانند «ولی‌الله» باشند. (1)
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با این كه دارای مقام عصمت بودند و برترین بانوی جهان و مقام والای علمی و عملی را دارا بودند، اما مسؤولیت اجرایی یا رهبری به ایشان واگذار نشد؛ این خود شاهدی است كه پذیرفتن این مسؤولیت با وجود شایستگی ایشان متناسب با روحیه ساختار وجودی زنان نبوده است و این مسئولیّت به ایشان واگذار نشده است. حضرت علی - علیه السّلام ـ می فرمایند: «كاری كه برتر از توانایی زن است به او وامگذار، زیرا زن گلِ بهاری است، نه پهلوان سخت كوش.»(2)
پرسشی که در ادامه مطرح می شود این است که برخی ادیان مانند یهودیت و مسیحیت، پیامبرانی از جنس زن داشته اند لذا اینکه گفته می شود پیامبر زن نداشتیم سخن درستی نیست. در پاسخ به این پرسش عرض می شود:

از دیدگاه قران کریم (3) رسالت مختص مردان است؛ اینکه برخی گفته اند در آیه 109 سوره ی مبارکه ی یوسف، رجال به معنی زن و مرد بکار رفته مردود است به دو دلیل:
الف: در برخی آیات قرآن کریم، رجال به معنی مرد استعمال شده است (4)
ب: در آیه شریفه سوره یوسف، به قرینه اینکه هیچ روایتی بر تأیید رسالت زنان وجود ندارد، احتمال قوی وجود دارد که «رجالا» در این آیه شریفه به معنی مرد می باشد. چنانکه بسیاری از تفاسیر نیز این مطلب را در ذیل آیه شریفه مطرح فرموده اند و بررگانی همچون علامه جوادی آملی تصریح می فرمایند که رجال در این آیه به معنی مرد استعمال شده است. (5)

حاصل سخن
مقام رسالت و امامت با توجه به اینکه کارهای اجرایی دارد و ساختار وجودی زن با این مقام متناسب نمی باشد، رسالت و امامت به زنان واگذار نشد، مقام رسالت و امامت نشان برتری مرد نمی باشد، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نه رسول بودند و نه امام! اما ولی خدا بودند و بر تمام انبیاء غیر از رسول خاتم صل الله علیه و آله ولایت داشتند. (6)

............................................................................................................................

1. توصيه ها و پرسش ها و پاسخ ها در محضر حضرت آيت الله جوادي آملي .صفحه 90-89
2. نهج البلاغه، ترجمة محمد دشتی، ص 536
3. «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجالاً نُوحي‏ إِلَيْهِم‏» (یوسف 109)
4. نساء 1 و نساء 171
5. عبدالله جوادی آملی، تفسیر تسنیم ذیل آیه شریفه سوره یوسف.

6. در رواياتى آمده است: «ان اللَّه عز و جل يقول: لولم اخلق عليا لما كان لفاطمه كفو على وجه الارض آدم فمن دونه (عیون اخبار الرضا ج 1 ص 225؛ بحار الانوار ج 40 ص 77) خداوند مي‌‏فرمايد: اگر على را خلق نمي‌‏كردم، در روى زمين همتايى براى فاطمه عليهاالسلام پيدا نمي‌‏شد خواه آدم و غير او. اين حديث برترى على و زهرا عليهاالسلام را بر تمام انبياء و ماخلق اللَّه جز رسول خدا ثابت مي‌‏نمايد و علماى بزرگ نيز در كتابهاى كلامى در اين زمينه بحث هايى دارند.

موضوع قفل شده است