این خمسی که ما می دهیم کجا می رود و در چه اموری مصرف می شود؟

تب‌های اولیه

27 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
این خمسی که ما می دهیم کجا می رود و در چه اموری مصرف می شود؟

سلام روز بخیر

این خمسی که ما میدهیم کجا میرود و در چه اموری استفاده میشود ؟؟

امام خميني (ره) در كتاب ولايت فقيه تصريح مي‏كند به اين‏كه خمس، يك نوع مالياتي است كه در اختيار حكومت اسلامي قرار مي‏گيرد، چرا كه سهم امام و سادات، يك ثروت كلاني است كه بي‏شك براي سير كردن شكم سادات فقير و يتيم و درمانده، وضع و تشريع نشده است، ولي از آن‏جايي كه صدقه بر ذرّيه رسول خدا (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) تحريم شده، مقرّر گرديده است كه حكومت اسلامي به جاي صندوق صدقات، از صندوق خمس به آنان كمك كند و اين، تبعيض نيست، بلكه مي‏خواهد سادات از زكات واجب كه مخصوص مستمندان غير سادات است و مي‏تواند در عمران و آباداني بلاد اسلامي نقش اساسي داشته باشد، استفاده نكنند.
خمس اموال، نه به صورت بودجه حكومتي است كه در هر عصر و زمان بايد به حكومت عادل داده شود و نه جزء اموال شخصي امام معصوم و جانشينان آنهاست كه بتوانند شخصاً تملّك نمايند، بلكه امام و فقها، صاحب اختيار در گرفتن خمس و صرف قسمتي از آن در مصالح سادات و بخش اعظمي از آن در راه ترويج اسلام و تقويت حوزه‏هاي علميه و... مي‏باشند؛ چنان‏كه سيره علماي صالح و مراجع عظام همواره بر اين امر جاري بوده و تا ظهور امام عصر (عج) ادامه خواهد داشت.

سلام و درود:Gol:

با توجه به تصورات غلطی که در میان عوام در مورد خمس وجود دارد شفاف سازی و بیان موارد مصرف آن یک ضرورت است.:khandeh!:

موارد مصرف خمس به شرح زیر است :
خمس به دو قسمت منقسم مي‏شود: سهم امام و سهم سادات. سهم امام همان‏گونه كه از قرآن و روايات استفاده مي‏شود، ملك شخصي پيامبر و امام نمي‏باشد، بلكه پيامبر و امام، مسئول تصرّف در آن هستند و به اندازه نياز شخصي مي‏توانند تملّك كنند. ولايت امام، بر گرفتن و مصرف خمس است و به معناي ملكيت شخصي او نيست. مالكيت خدا نيز بر قسمتي از خمس (سهم امام) از مقوله مالكيت اعتباري است كه عرف مي‏تواند براي خدا اعتبار كند نه مالكيت شخصي، چرا كه عقلاي قوم چنين مالكيت شخصي را براي خداي متعال وضع نكرده‏اند. به گونه‏اي كه اگر پيغمبر اكرم (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) در فروش اموال خمسي از ناحيه خدا وكالت داشته باشد با فروش آن، از مالكيت اعتباري خداوند خارج شده و بها و ثمن آن وارد ملكيت خدا شود؛ چنان‏كه در مالكيت‏هاي شخصي و عرفي متداول چنين مي‏باشد. مضاف بر اين، مالكيت اعتباري براي خدا و رسولش توأم با هم معنا ندارد، خواه اين نوع ملكيت در عرض هم باشند يا در طول هم قرار گرفته باشند.(1)

از آن‏جايي كه صدقه بر ذرّيه رسول خدا (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) تحريم شده، مقرّر گرديده است كه حكومت اسلامي به جاي صندوق صدقات، از صندوق خمس به آنان كمك كند

اما اگر مراد از آن، ملكيت تكويني باشد از دايره موضوع بحث ما خارج مي‏گردد، زيرا بحث ما در قلمرو احكام فقهي بر اساس اعتبارات عقلايي است، نه دقتهاي عقلي و فلسفي كه در اين‏گونه موضوعات زمينه مناسبي ندارد؛ چنان‏كه قراين موجود نيز اين معنا را تأييد مي‏كند، زيرا خداوند احتياجي به مال خمسي ندارد و آن‏چه از اموال در اختيار بشر است، مال خداست.

در صورتي كه مالكيت به مفهوم اولويت در تصرّف براي خدا و پيامبر باشد، اعتبار چنين مالكيتي براي خدا در اين‏گونه موارد از نظر عقلا مانعي ندارد، بلكه در نگاه آنها معقول و معتبر خواهد بود. بنابر اين كلمه «فأنّ للّه خمسه» يعني اين‏كه صاحب اختيار و آن كسي كه ولايت بر خمس دارد، حضرت حق مي‏باشد. كلمه «للرسول» نيز همين معنا را مي‏رساند؛ يعني رسول خدا هم ولايت در تصرّف دارد، چرا كه جزو اعتباريات عقلاني است و ادله خمس چنين امري را معقول مي‏شمارد. همان‏گونه كه وحدت سبك و سياق نيز بر اولويت در تصرف دلالت و تأكيد دارد، چرا كه تفكيك ميان مالكيت خدا و رسول در آيه خمس، خلاف ظاهر است و نمي‏توانيم مالكيت خدا را از باب اولويت در تصرّف بر مالكيت اعتباري حمل كنيم، اما از واژه «للرّسول و لذي القربي» مالكيت شخصي استنباط نماييم. اين نوع برداشت، خلاف ظاهر آيه است و حمل مفهوم آيه بر خلاف ظاهر، احتياج به قرينه و دليل قابل توجهي دارد، در صورتي كه دلايل، خلاف آن را مي‏رساند؛ بلكه چنين تفكيكي ميان مالكيت خدا و رسول در اين آيه، مخالف نصوص روايي و فتواي فقها نيز مي‏باشد.(2)
خمس اموال، نه به صورت بودجه حكومتي است كه در هر عصر و زمان بايد به حكومت عادل داده شود و نه جزء اموال شخصي امام معصوم و جانشينان آنهاست كه بتوانند شخصاً تملّك نمايند، بلكه امام و فقها، صاحب اختيار در گرفتن خمس و صرف قسمتي از آن در مصالح سادات و بخش اعظمي از آن در راه ترويج اسلام و تقويت حوزه‏هاي علميه و... مي‏باشند؛ چنان‏كه سيره علماي صالح و مراجع عظام همواره بر اين امر جاري بوده و تا ظهور امام عصر (عج) ادامه خواهد داشت

به همين دليل هنگامي كه از امام رضا (عليه‌السلام) سؤال مي‏شود آن‏چه مال خداست، در نهايت مال چه كسي است؟ مي‏فرمايد: آن‏چه مال خداست، مال رسول اوست: «و ما كان لرسول الله فهو للامام؛(3) و آن‏چه مال رسول الله است، پس آن، عيناً مال امام مي‏باشد». شايد به همين دليل در السنه و افواه شيعيان، خمس به سهم سادات و مال امام تقسيم و تعبير مي‏شود.

در حديثي ديگر علي بن راشد مي‏گويد: به امام ابي الحسن الثالث گفتم: اموالي به ما مي‏دهند و مي‏گويند: براي ابو جعفر است كه پيش ما باقي مانده، با آن اموال چه كنيم؟ امام فرمود: «ما كان لابي بسبب الامامة فهو لي و ما كان غير ذلك فهو ميراث علي كتاب الله و سنة نبيّه؛ هر چيزي كه به دليل مقام امامت براي پدرم بوده، الان مال من است و هر چيزي كه از ناحيه شخصي و غير از منصب امامت از پدرم باشد، جزء ميراث او محسوب مي‏شود كه طبعاً مطابق كتاب خدا و سنّت پيامبر (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) بين ورثه تقسيم مي‏شود.»

سهم امام همان‏گونه كه از قرآن و روايات استفاده مي‏شود، ملك شخصي پيامبر و امام نمي‏باشد، بلكه پيامبر و امام، مسئول تصرّف در آن هستند

بنابر اين، نظريه كساني كه معتقدند خمس، ملك شخصي پيامبر و امام است، درست نيست، بلكه آنها متولّي گرفتن و مصرف كردن خمس در راه پيشبرد اسلام و مسلمانان مي‏باشند

خمسی که افراد میدهند قسمتی از ان سهم امام است وقسمتی سهم سادات، سهم سادات به سادات میرسه وسهم امام ملک خصوصی امام است که باید انچه رضای امام است قطعا خرج در ان بشود،‌ و در شناخت رضای امام چون احتمال دارد جنبه عمومی مطرح باشد ولذا باید دست مجتهد عادل جامع الشرایط باشد... مجتهدین معمولا یکی از مواردی که رضای امام را در ان میبینند گسترش حوزه های علمیه است ولذا مبلغی از سهم امام غالبا در حوزه خرج میشود،‌البته چون مردم کم پول میدهند والا مثل اقای سیستانی میگویند از جمله مواردی که میدانیم امام علیه السلام راضی است پولش را خرج کنیم فقرا هستند ولذا خرجی که ایت الله سیستانی برای فقرا میکند برای حوزه کمتر میکند...اکثر پول را بدست خود مودی میدهد تا به فقرای فامیل و اشنایش بدهد.

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر همگی

بزارید یه توضیح بدم !

آیا خدا و رسول و امام به مال و ثروت ما احتیاجی دارن ؟

مطمئناً خیر !!!!

بلکه اگه خدا بخواد میتونه تمام گنج های زمین رو استخراج کنه و در اختیار حجتش قرار بده تا هر طوری که میخواد به کار ببنده !
راه زیاد سختی رو انتخاب نکنیم ، خداوند میتونه حجت خودش را بی نیاز از هرچه گنج و ثروت کنه و تمام هستی را برای او آباد کنه ( چرا که عملاً ولایت تکوینی را با ایشان اعطا نموده ) !!!!

این حرفها نیست !

هرچند دلایلی که عنوان میشه از لحاظ فقهی باید باشه تا مسیر خرج شدن این وجوه مشخص بشه !!! ولی همه این موارد تنها علت پرداخت خمس از طرف ما نیست !
ساده تر بگم ، اینایی که گفته شد اون روی سکه اس که ماها میبینیم ، این سکه مطمئناً روی دیگه ای هم داره !!!!

میگن در حکومت امام زمان علیه السلام ( با آرزوی تعجیل در این امر ) ، ایشان از مردم خمس را جمع آوری میکند !

این درست زمانیه که حتی یک فقیر پیدا نمیشه تا کسی بهش کمک کنه !

خب امام با این خمس چکار میکنن ؟؟؟؟

عده ای گفتن اونها رو آتش میزنن !!!!

خب سوال اینجاست ، چرا ؟

شاید یه دلیلش این باشه که میخوان به ما یاد بدن که از مال دنیا دل بکنیم ،
و یا میخوان که ما خاضعانه در برابر خداوند سر تسلیم فرود بیاریم ، بدون هیچ مخالفتی حتی در دلمون !
و یا شاید این امر یاد میده به خدا اعتماد کنیم !

تصور کنید ، کسی امسال تنها و تنها یک میلیون تومن تونسته پس انداز کنه ( اونم با هزار بدبختی ) و همین یک میلیون تومن هم مشمول خمس میشه !

حالا باید بیاد دویست هزار تومنش و بده در راه خدا !!!!!!! کسی که یه تومن هم واسش یه تومنه!!!!!!

اگه بخوایم با دید معمولی و سطحی به این قضیه نگاه کنیم ! میگیم جداً ظلم بزرگیه !

اما واقعیت میگه :

این شخص درست زمانی که خیلی به پول احتیاج داشت ازش دل کند !

این شخص درست زمانی که احتیاج از هر طرف بهش رو آورده بود خواست خدا رو ترجیح داد به خواست خودش و تسلیم محض خداوند شد !

این شخص درست در عین احتیاج به خدا اعتماد کرد !
به خداش گفت خدایا خودت گفتی اگه خمس بدید من بهتون برکت میدم ، منم باهات معامله کردم و بهت اعتماد کردم ، حالا ایمان دارم که این هشتصد هزار تومن برای من خیلی بیشتر از یک میلیون تومن کارمیکنه !!!!!

تازه اینا چیزاییه که به عقل ناقص من میرسه ، خدا میدونه چه چیزایی هست و ماها ازش خبر نداریم !

مهم اینه که انسان حاکمیت خدا رو بدون چون و چرا قبول کنه و بپذیره که تنها وظیفه اش تو این دنیا عبد خالص بودنه !

تازه آدم میفهمه که چرا خداوند تو قرآن میگه :

قُلْ حَسْبِي اللَّهُ عَلَيهِ يتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ(الزمر/38)

بگو خداوند مرا کفایت میکند ، ( پس تنها ) توکل کنندگان بر او توکل میکنند !!!!

ازاینکه وقت دوستان رو گرفتم عذر میخوام

سلام

آیا در قران هم در مورد خمس خداوند چیزی فرموده است ؟

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=

ببخشیدا ولی بنده شخصا حاضر نمیباشم 1 پنجم پولی که با بدبختی زحمت در آوردم بدم به کسی !!!

و برای خودم هم این کار تعجب اور است

...................................................................

به این خبر نگاهی بندازید ..............

سرویس جامعه جهان- زن چند بار وارد داروخانه شد وباز پشیمان از در بیرون رفت . فروشنده دارو که از ابتدا قیافه زن برایش آشنا جلوه می کرد متوجه ورود و خروج چند باره زن شده بود و چشم به حرکات زن دوخته بود. زن که انگار چاره دیگری نداشت سرش را بالا آورد و با استیصال زیر لب گفت: خدایا آبرومو سپردم دست خودت.

وقتی وارد داروخانه شد داروخانه چی انگار که منتظرش باشد مشتری های دیگرش را رها کرد و به سمت زن آمد. زن با چادر رو گرفته خود که از فرط خجالت آن را کیپ تر گرفته بود به مرد اجازه نمی داد که سن و سالش را حدس بزند اما فروشنده داروخانه از صدای گرفته زن حدس زد حول و حوش 40- 50 ساله باشد.

سر پایین و چشمهای به زمین دوخته شده و صدای آرام و گرفته زن باعث شد که مرد سرش را جلو بیاورد و گوشهایش را تیز کند.

آقا ببخشید من سه چهار ساعت پیش از شما یک سری دارو گرفتم که حالا می خواهم پسشون بدم و سپس کیسه دارویی که چند قلم قرص و شربت داخل آن بود را روی پیشخوان گذاشت و منتظر جواب مرد شد.

داروخانه چی که نمی توانست کنجکاویش را پنهان کند گفت: چرا حاج خانم .الحمدلله کسالت بر طرف شده؟

زن نیم نگاهی به مرد انداخت و سعی کرد بغض فشرده شده در گلویش را قورت دهد: نه،اما لطفا داروها را از من پس بگیرید.

مرد که تا کنون به چنین موردی برخورد نکرده بود، گفت: حاج خانم شرمنده ،دارو را نمی شه پس داد . کمکی دیگه ای احتیاج دارید در خدمتم.

دارو فروش که یک چشمش به انبوه مشتریان ایستاده در صف بود و چشم دیگرش به زن، نیم نگاهی به کیسه داروها کرد و گفت:اگر این داروها را با بیمه تهیه کرده باشید قیمتی ندارد .نهایتا 1500 تومان می شود.

ماجرا که برای مرد جالب شده بود قید مشتریانش را زد و باز پرسید: مسمومیت بچه تان بر طرف شد؟ اگه درست یادم باشه صبح با یه دختر بچه کوچیک اینجا آمدید.

زن که از یک طرف از دست کنجکاوی های مرد کلافه شده بود و از طرف دیگر واقعا در مضیقه قرار داشت ترجیح داد رک و پوست کنده ماجرا را برای مرد تعریف کند تا هم خیال او را راحت کند و هم خود را از این استرس رنج آور برهاند.پس برای شروع تک سرفه ای کرد و گفت:صبح که از خواب بیدار شدم متوجه شدم زهرا تب کرده. فکر کردم از همین سرما خوردگیهای معمولیه که هر چند وقت یکبار می گیره. وقتی داشتم پاشویه اش می کردم متوجه شدم که معده اش آشوبه و حالت تهوع داره. تا وقتی به درمانگاه ببرمش چند با آب زرده معده بالا آورد و ضعف شدید داشت. دکتر وقتی معاینه اش کرد گفت احتمالا مسمومیت غذایی پیدا کرده و با مصرف این داروها تا غروب خوب میشه. با 2000 تومان داخل کیفم این داروها را تهیه کردم و یک مقدار ماست گرفتم تا با کته و ماست شکم بچه ام را سیر کنم.
اما هنوز به خانه نرسیده بودم که پسر همسایه مان که دکتراست کودک مریض را بر روی دستم دید و از سر دلسوزی وسط همان کوچه بار دیگر او را معاینه کرد و چند تا سوال از من پرسید. وقتی متوجه شد که پزشک در مانگاه بیماری او را مسمومیت تشخیص داده و وقتی داروهایش را دید به شدت عصبانی شد و به من گفت نیازی نیست که داروها را به زهرا بدهم چون باعث مریضی دخترم نه غذای فاسد که میکروب خطرناکی است که از طریق هوا وارد لایه های مغزیش شده و اگر او را زود به بیمارستان نرسانم خدای نکرده دچار فلج مغزی می شود.

مرد گفت: مننژیت

زن که انگار اسم آشنایی را شنیده باشد سریع گفت: آره همین کلمه را گفت. حالا باید این بچه یتیم را به بیمارستان برسانم و گرنه نمی دونم چه بلایی به سرش می آد. تا اینجاش هم خدا کمک کرد که پسر همسایه مان زهرا را دید و تشخیص درست مریضی اش را داد حالا هم شما کمک کنید این داروهای دست نخورده را پس بگیرید تا من بتوانم با پولش بچه ام را به بیمارستان ببرم. ما بقی اش هم خدا بزرگه.

مرد داروخانه چی هیچ نگفت و از اینکه با کنجکاویش باعث عذاب زن شده بود شرمنده شد. از پیش زن رفت و پس از مدتی با دسته ای اسکناس بازگشت و گفت: دکتر داروخانه به من سپردند که به شما بگویم اگر برای درمان زهرا باز هم نیاز به کمک داشتید روی ما حساب کنید.

زن که اینبار اشکانش را از سر شوق نمی توانست کنترل کند نگاهی قدر شناسانه به مرد کرد و از داروخانه بیرون رفت و مرد داروخانه چی زن را دید که وقتی پایش را از آخرین پله داروخانه بر زمین گذاشت سرش را به سوی آسمان برد و نفس تنگ حبس شده در سینه اش را به یکباره بیرون داد.

...................
گاهي وقت ها خوندن اين واقعيت ها كه شايد لمسش كرده باشي اشك تو در مي ياره -

.....

اینها که نیاز دارند باید بهشون کمک بشه ................

من اماده هستم اينگونه موارد را تقبل كنم و بپردازم نه اینکه پولی که میدهم ندانم کجا میرود.. و در چه اموری استفاده میشود

محمد 110;42495 نوشت:
سلام

آیا در قران هم در مورد خمس خداوند چیزی فرموده است ؟

باسلام و تشكر از شما و تمامي كساني كه در اين زمينه مطلب نوشتند :

آري در قرآن در مورد خمس آيه هم داريم سوره انفال آيه 41 علاوبراين روايات زيادي هم داريم كه دلالت بر وجوب خمس دارد :Gol::Gol:

سلام و خسته نباشید
طاعات و عباداتتون قبول:Gol:

میشه خودمون تمام خمس رو به کسی(سید) که میشناسیم بدیم؟

ممنون

سوال;42611 نوشت:
سلام و خسته نباشید
طاعات و عباداتتون قبول:gol:

میشه خودمون تمام خمس رو به کسی(سید) که میشناسیم بدیم؟

ممنون


جواب:از آن جایی که نوشته بودید مقلد آقای صافی می با شید ،باید گفت :باید سهم امام را به مرجع تقلیدخودیا مجتهدی که مانند اواز نظر کمیت و کیفیت به مصرف می رساند ،بدهدونیز می تواند در جایی مصرف کند که مر جع تقلیدشاجازه می دهد. سهم سادات را می توان به خود آنان داد.
توضیح المسائل مراجع،م1834وهدایه العباد ج1 کتاب خمس

[=&quot]
[/]

[=&quot][/][=&quot].[/]

محمد 110;42178 نوشت:
سلام روز بخیر

این خمسی که ما میدهیم کجا میرود و در چه اموری استفاده میشود ؟؟

ا [=&quot]خمس دارای حکمت ها و اسرار گوناگونی است، از جمله[/]
[=&quot]1[/]ـ[=&quot] خمس به منظور تأمین هزینه های امام علیه السلام به عنوان رئیس حکومت برای پیشبرد نظام اسلامی و اداره جامعه، واجب گردیده است؛ ازاین روایت ازآن به عنوان وجه الاماره یاد شده است. [/]
[=&quot]2ـ خداوند متعال برای حفظ کرامت و عزت پیامبر، محل تأمین بودجه فقیران بنی هاشم و منسوبان به آن حضرت را از خمس قرار داد و سهم آنان را قرین سهم خود و رسول کرد تا زمینه تحقیر آنان از بین برود.[/]
[=&quot]3ـ خمس برای تأمین بودجه هر کار خیری است که امام علیه السلام انجام آن را صلاح بداند.[/]
[=&quot]4ـ خمس وسیله ای برای رشد و کمال انسان محسوب می شود که ادای آن باعث جلب روزی و وسیله آمرزش گناهان می گردد [/][=&quot](وسائل الشیعه ،ج6، کتاب الخمس، باب2، ح12، باواب قسمة الخمس، باب1، ح1و8 و ابواب الانفال، باب1، ح12).[/]

محمد 110;42178 نوشت:
این خمسی که ما میدهیم کجا میرود و در چه اموری استفاده میشود ؟؟

با سلام

جناب محمد

ما قبل از اين كه ديني را انتخاب كينم مختاريم كه در مورد دين تحقيق كنيم وبا استدلال و برهان دين خود را برگزينيم

ولي ايا بعد از ان كه ديني را انتخاب كرديم و با استدلال و برهان ديني را شناختيم و ان را قبول كرديم بار اجازه داريم كه در فروع ان، ان قلت كنيم و شبهه اي داشته باشيم و بگوييم نمي كنيم و نمي دهم و نمي شود و..........

خمس و زكات هم مثل نماز و حج و .....از فروع دين است همان طور كه مطرح كردن اين سوال كه اگر ندانم چرا ركعات نماز 17 است نماز نمي خوانم يا اگر ندانم چرا در حج 7 مرتبه طواف است قبول ندارم و........بي حاست مطرح كردن اين سوال هم كه تا ندانم اين پول من در چه موردي مصرف مي شود بي خود وبي جاست

مگر مراجع از خود قوانيني وضع كرده اند كه صورت حساب مالي مي خواهيم هر كس در هر مسندي وظيفه دارد كه قوانين را انجام دهد و حال افراد با پرداخت خمس و زكات و علما با مصرف زكات و خمس

ما مراجع را افرداي ديندارمي دانيم و مي شناسيم كه در انجام قوانين الهي حب و بغض شخصي ندارند و نمي توانند خارج از چارچوب دين قانون در گرفت و خرج خمس و زكات صادر نمايند

اين قانون خدا و دستور دين است و اگر هيچ كس درهم و ديناري خمس و زكات ندهد به حال هيچ مرجعي فرقي نمي كند و اگر همه انسانهاي عالم خمس و زكات دهند باز هيچ فرقي به حال مراجع ندارد

ايشان مگر چه گناهي كرده اند كه براي انجام وظيفه الهي هم بايد به مردم حساب پس دهند

بزرگوار

شما ديني را انتخاب كرده ايد كه اصول ان را پذيرفته ايد و در اصول ان شك وشبهه اي نداريد و با برهان مي توانيد ان را ثابت كنيد پس فروع همان دين را هم بايد در ادامه ان بدانيد و از حاشيه زدن بر برخي قوانين دين بپرهيزيد

تكليف ديني من و شما ايجاب مي كند كه قوانين دين را رعايت كنيم و اين وظيفه را انجام دهيم حال به من و شما چه ارتباطي دارد كه اين پول در چه موردي مصرف مي شود

خداوند قوانيني را توسط پيامبرش به مردم ابلاغ كرده و از مردم درخواست كرده كه اين قوانين را انجام دهند و ما موظف ايم كه اين قوانين را انجام دهيم

ما بايد به تكاليف ديني خود پايبند باشيم و در انجام ان تكاليف اهمال نداشته باشيم
والا مگر مراجع بي كار اند كه هر روز به تمام مردمي كه خمس و زكات مي دهند صورت حساب مورد مصرف ان را بگويند و از فردا هر مرجعي در سايت خود صورت حساب هاي مالي خود را بنويسد و بگويداي مردم بدانيد كه من پول شما را در فلان مورد مصرف كردم

آيا اين عاقلانه است؟؟؟

دين همان طور كه براي بنده و شما پرداخت خمس و زكات را تعريف كرده است براي امام و نماينده امام هم مورد مصرف ان را تعريف كرده است و وظيفه اش را مشخص

اگر ما اين سيستم دين را قبول كرده ايم بايد تمام مراحل ان را قبول داشته باشيم
چطور از مراجع درخواست صورت حساب داريم و به خود اين حق را مي دهيم كه از ايشان سوال بپرسيم ولي به خود نمي گوييم كه ما ديني را انتخاب كرده ايم وموظف ايم كه قوانين دين را بدون كم وكاست انجام دهيم

عترت;42669 نوشت:

[=&quot]خمس دارای حکمت ها و اسرار گوناگونی است، از جمله
[=&quot]1ـ[=&quot] خمس به منظور تأمین هزینه های امام علیه السلام به عنوان رئیس حکومت برای پیشبرد نظام اسلامی و اداره جامعه، واجب گردیده است؛ ازاین روایت ازآن به عنوان وجه الاماره یاد شده است.

سلام و درود:Gol:

با توجه به قرابت و نزدیکی تعریف خمس و مالیات و اینکه زمان پیامبر (ص) چیزی به نام مالیات وجود نداشت و بنابراین خمس برای اداره جکومت اسلامی مورد استفاده قرار می گرفت.

امّا اکنون باوجود مالیات دیگر نیازی به آن احساس نمی شود. و تداخل بوجود آمده میان خمس و مالیات به وضوح قابل مشاهده است.


تمام مواردی را که اشاره نمودید را می توان با مالیات انجام داد و با حذف خمس هیچ آسیبی به هیچ کس نمی رسد و این مسئله واضح و مبرهن است.


فرض کنید خمس را حذف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

سوال;42611 نوشت:
سلام و خسته نباشید
طاعات و عباداتتون قبول:gol:

میشه خودمون تمام خمس رو به کسی(سید) که میشناسیم بدیم؟

ممنون


جواب:بر اساس نظر آیت الله مکارم :خمس را باید دو قسمت کرد. یک قسمت آن سهم امام علیه السلام است که در زمان ما باید به مجتهد عادل یا نماینده ی او داد تا تا در مصارفی که مورد رضای امام است از مصالح مسلمین و...صرف شودوسهم سادات را باید بنا بر احتیاط واجب با اجازه ی مجتهد به سادات فقیر یا یتیم نیاز مند و...داد.(توضیح المسائل مراجع ،م1834)

شخصی میگفت :
1 - آیا میشود خودمان تعیین کنیم که خمس مال در چه راهی صرف شود؟!
2- چرا این پولها باید صرف حوزه علمیه شود؟!
3- چرا با اینکه پولهای مردم صرف حوزه علمیه میشود برای ساختن مبلغ ولی بازهم طلبه ها برای هدایت مردم برای منبر رفتن پول میگیرن؟!

حی علی المهدی

delete;178268 نوشت:
شخصی میگفت : 1 - آیا میشود خودمان تعیین کنیم که خمس مال در چه راهی صرف شود؟! 2- چرا این پولها باید صرف حوزه علمیه شود؟! 3- چرا با اینکه پولهای مردم صرف حوزه علمیه میشود برای ساختن مبلغ ولی بازهم طلبه ها برای هدایت مردم برای منبر رفتن پول میگیرن؟! حی علی المهدی

با عرض سلام و احترام خدمت جناب delete گرامی و تشکر از سئوال شما

قبل از پاسخ به سئوالات شما لازم است اشاره ای کلی به مسئله خمس داشته باشم بنابر این مطلب زیر را برایتان نقل می کنم :

خمس همانند سایر عبادات یک نوع عبادت مالی است و بر اساس آموزه های دینی ادای آن تکلیف الهی است، چه اینکه اسلام دین جامعی است که در تمامی ابعاد زندگی بشر، دارای قوانین و دستوراتی است که آدمی در صورت عمل و تمسک به آن، می تواند به سعادت واقعی برسد .

دلیل اصلی بر وجوب و ضرورت دادن خمس، قرآن کریم است. قرآن کریم مسئله خمس را به صورت کلی بیان نموده و چون کليت قرآن کريم نياز به تفسير و بيان دارد ، جزئيات مسئله خمس و بيان تفسير آيه شريفه در روايات اهل بيت عليهم السلام بيان شده است.

خداوند در قرآن کریم درباره خمس می فرماید:

بدانيد كه هر گونه غنيمتي به دست آورديد، خمس آن براي خدا ، براي پيامبر، براي ذي القربي و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه [از آن ها] است ، اگر به خدا و آن چه بر بنده خود در روز جدايي حق از باطل، روز درگيري دو گروه ( با ايمان و بي ايمان) روز جنگ بدر نازل كرديم، ايمان آورده ايد، و خداوند بر هر چيزي تواناست . (1)

واژه غنیمت در آیه بیان شده، از نظر روایات اهل بیت خمس معناي وسيعي دارد كه هم شامل غنيمت جنگي مي شود و هم شامل ديگر بهره ها و غنيمت هاي مادي می شود.

ابو على بن راشد كه از وكلاى حضرت جواد و امام هادى عليهما السلام بود مى ‏گويد:

«قلت له امرتنى بالقيام بامرك و اخذ حقّك فاعلمت مواليك بذلك فقال لى بعضهم واىّ شى‏ء حقّه؟ فلم ادرما اجيبه، فقال: يجب عليهم الخمس، فقلت ففى اىّ شى‏ء؟ فقال: فى امتعتهم و صنايعهم، قلت و التّاجر عليه و الصّانع بيده، فقال: اذا امكنهم بعد مؤونتهم ؛ (2)

به امام عرض كردم : به من دستور داده ‏ايد به كارهاى شما رسيدگى كنم، و حقّ شما را بگيرم، اين موضوع را به دوستان شما اطّلاع دادم، بعضى از آن ها گفتند: حقّ امام چيست؟ من ندانستم چه در جواب بگويم؟ امام فرمود: خمس بر آن ها واجب است، گفتم : در چه چيز؟ فرمود: در امتعه و صنايع، گفتم : نیز كسانى كه تجارت مى‏كنند و با دست خود چيزى را مى‏سازند؟ فرمود: بلى در صورتى كه بعد از هزينه زندگى براى آن ها امكانى بماند».

در اين حديث كه از نظر سند صحيح و محكم است ، صريحاً دستور داده شده است كه مردم موظّفند از مازاد درآمد بعد از كسر هزينه زندگى، خمس بپردازند. باید توجه داشت که خمس، مال امام (ع) است که باید تحویل آن حضرت گردد. لیکن در عصر غیبت تحویل فقیه جامع الشرایط می‌شود.

خمس به دو بخش مساوی ، تقسیم می‌شود: که نیمی به عنوان سهم سادات که با اجازه فقیه می‌توان به سادات فقیر داد و نیمی دیگر به عنوان سهم امام (ع) است که فقیه جامع الشرایط طبق صلاح دید برای امور خیریه و کمک به مستمدان و بیماران و افراد نیازمند مصرف نمایند که در این میان یکی از موارد مصرف آن حفظ و ارتقای حوزه‌ های علمیه شیعه است که برای حفظ اسلام و معارف اهل بیت وجود آن ضروری است و مراجع به صلاح دید شان در این مورد و امور خیریه دیگر مصرف می‌نماید. (3)

بنا بر این در زمان ائمه (ع) خود آن ها می دانسته اند که مال خود را در چه راهی صرف کنند ولی در عصر غیبت موارد یاد شده جزو اموری است که تحت نظر مجتهد جامع شرایط - که به احتمال قوی مورد رضایت امام است - خمس مصرف می شود .

در انتها در پاسخ سئوال های شما باید عرض کنم که :
1- برخی از مراجع اجازه مصرف سهم امام را در برخی موارد می دهند اما به صورت کلی مکلف نمی تواند شیوه مصرف را تعیین کند .
2- علت صرف شدن بخشی از این پول ها در حوزه همان طور که توضیح داده شده است مصلحت رشد و ارتقاء حوزه های علمیه برای بالندگی و بقای اسلام است .
3- الف : حوزه علمیه تنها مبلغ پرورش نمی دهد و برخی از محققان ، مؤلفان و اساتید حتی یک بار در عمرشان هم منبر نرفته اند !
ب : دادن مبلغ منبر برای مبلغ یک امر رسمی و قانونی و به عنوان یک معامله نیست .
ج : گاهی دادن مبلغ منبر ، جهت تعیین شخص مبلغ برای تبلیغ کاربرد دارد یعنی کسی که عهده دار بر پا داشتن مجلسی است خود را ملزم می بیند برای دعوت از شخص خاصی از میان مبلغان هزینه ای برای او در نظر بگیرد تا بتواند از مبلغی که او را از جهتی بهتر می داند برای مجلس خود استفاده کند.

پی نوشت:
1. انفال (8) آیه 41 .
2. وسائل الشیعه، ج6 ،کتاب الخمس، ابواب ما یجب فیه الخمس، باب 1-12، ص348و 349 ،نشر دار الاحیا لتراث العربی، بیروت، بی تا.
3. توضیح المسائل مراجع، ج 2 ص 13ـ 59.نشر جامعه مدرسین قم 1378 ش.

سلام
من درباره خمس و زکات (به تعبیری مالیاتهای اسلامی) مطالعات نسبتا خوبی داشتم. از دوستان و کارشناسان اجازه میخوام تا آنچه رو که یادگرفتم در اختیار بقیه قرار بدم (زکات آموخته هام رو بپردازم!)

1. اون قدیمها که هنوز اسلام نبود و مردم جزیره العرب قبیله ای زندگی میکردن، بزرگ قبیله بعد از جنگ یک چهارم غنائم جنگی رو در قبال حفظ امنیت قبیله برمیداشت، به این 25 درصد غنائم، حق المرباع میگفتن.

2. بعد از اسلام، حق المرباع تغییر کرد، مقدارش کاهش پیدا کرد و به 20درصد رسید. این 20 درصد اسمش شد خمس، مواردش هم از غنائم جنگی فراتر رفت، آنچه که از معدن به دست میاد، آنچه که از غواصی در دریا به دست میاد، آنچه از کشف گنج به دست میاد، مال مخلوط به حرام (مثلا در گذشته رباخوار بوده الان دست از کاراش کشیده، حق بقیه رو داده و حالا نمیدونه آنچه که براش مونده چه مقدارش از سودهایی که میگرفته) و درآمد مازاد بر مونه (یعنی آنچه که بیشتر از هزینه های سالیانش بوده) به تمام اینها خمس تعلق میگره (مورد آخر مورد توافق سنی و شیعه نیست یعنی برداران اهل سنت میگن چون پیامبر ص از مورد آخر خمس نمیگرفتن ما هم نباید بگیریم)

3. مورد مصرف خمس هم تغییر کرد، یعنی دیگه حق حاکم اون هم بخاطر حفظ امنیت نبود. حالا موارد مصرف خمس رو از کجا بدونیم؟
از آیه 41 سوره انفال استفاده میکنیم

وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

توی آیه گفته شده غنمتم، این فقط به غنائم جنگی اشاره نمیکنه، ما قبول داریم که دین اسلام برای تمام مکان ها و تمام زمان هاست، خب اگه یه وقتی دیگه جنگ نباشه چی؟ جنگ نباشه غنیمت جنگی هم نیست، پس موارد مصرف خمس از کجا تامین مالی بشن؟ غنمتم من شی که اینجا اومده یعنی آنچه به دست میارید، یعنی از کارها و فعالیتهای اقتصادی که به دست میارید باید حقی رو بپردازید. پرداختهای شما به کجا و چه کسانی میرسه؟ این حق یک، برای خدا و پیامبر خداست که میشه همون سهم امام، و دو، برای نزدیکان رسول خداست. نزدکان رسول خدا ص چه کسانی هستن؟ سادات. یعنی همه سادات از خمس، سهم میبرن؟ نه! چه دلیلی برای سهم بری تمام سادات وجود داره؟ خصوصیات این سادات در ادامه اومده. سادات یتیم، مسکین و در راه مانده. این تبعیض نیست؟ نه. چرا نیست؟ پس بقیه یتیم ها و مسکین ها و در راه مونده ها چی؟ بریم سراغ آیه 60 سوره توبه

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

صدقه، صدقه ای که ما الان میگیم نیست. صدقه یعنی پرداختهای واجب مالی، که تو این آیه منظور زکاته. زکات هم میدونیم که بر سادات حرامه. موارد مصرفش هم بیشتره. پس تبعیض نیست.

4. سهم امام، یعنی امام (که الان در زمان غیبت مراجع هستن) میتونه خمس رو برای خودش مصرف کنه؟ نه. سهم امام، سهم مقام امامه نه شخص امام. مراجع خمس رو در هر جا که ضرورت جامعه مسلمین بدونن، صرف میکنن.

5. درباره درآمد مازاد بر هزینه های سالیانه، این مازاد یا پس انداز میشه یا سرمایه گذاری، خمس به هر سرمایه یا پس انداز فقط یک بار تعلق میگیره. بحثی که پیش میاد اینجاست. اینکه این نرخ خوبه یا بد رو میتونیم با استفاده از علوم، بررسی کنیم. اینجاست که علم اقتصاد به ما کمک میکنه. میخوایم خمس رو مثل مالیات بررسی کنیم. حالا اصلا خمس مالیات هست یا نه؟
مالیات چیه؟ مالیات یه پرداخت قانونیه که دولت یا نهادی هم ارز اون از افراد دریافت میکنه. خمس، درصدی از ماله که سالانه دریافت میشه و به ازای دریافت اون، خدمت خاصی به پرداخت کننده ارائه نمیشه. در واقع پرداخت انتقالی افراده. اینها ویژگیهای مالیات هم هست. پس میتونیم بگیم خمس، علاوه بر اینکه یک واجب عبادیه نوعی مالیات هم هست.
چرا خمس گرفته میشه؟ آنچه که ما به دست میاریم فقط حاصل تلاش خودمون نیست، همکاری های اجتماعی موجب کسبشون شده، پس منفعت اون هم تنها به ما تعلق نداره و باید به جامعه برسه تعلق خمس به دهکهای پایین جامعه باعث یک، افزایش مطلوبیت این دهکها میشه و دو، رفاه اجتماعی رو افزایش میده.
20 درصد زیاد نیست؟ ما سه نرخ مالیاتی داریم، تنازلی، تناسبی و تصاعدی. تا پیش از این گفته میشد که خمس، مالیات تناسبی بر سرمایه و پس اندازه این نرخ مالیاتی، هم عادلانه است و هم کارایی نظام اقتصادی رو مختل نمیکنه. اما پژوهشهای جدیدی انجام شده که نظر اقتصاددانان مسلمان رو به خودش جلب کرده، مطالعات تطبیقی نشون میده که خمس، مثل مالیات بر سود اقتصادهای متعارف میمونه، مالیات بر سود کمترین اثر منفی بر کارایی رو داره این مطالعات با استفاده از روابط ریاضی و تحلیلهای اقتصادی نشون داده که خمس، دارای نرخ صعودیه، نرخ صعودی هم آثار باز توزیعی مثبت داره و هم با کارایی و عدات سازگاره.
چرا هم خمس هم مالیات حکومتی؟ یک حکومت اسلامی آرمانی، دو نوع مالیات داره، مالیات ثابت (که خمس از مواردشه) و مالیات متغیر. مالیات متغیر هم تعیین مبناش و هم تعین نرخش به عهده دولت اسلامیه. ولی کی این نوع مالیات گرفته میشه؟ وقتی که درآمدهای حاصل از خمس و زکات در تامین مالی دولت کافی نباشه. در این زمینه هم مطالعات خوبی صورت گرفته. با بروز کردن خمس و زکات میتونیم نظام مالیاتی رو بر پایه مالیاتهای اسلامی طرح ریزی کنیم. این یک مزیته. به نظر من از مهمترین ویژگیهای یک نظام مالیاتی مطلوب (که توسط آدام اسمیت پدر علم اقتصاد مطرح شده) اعتقاد به نظام مالیاتیه. اگر این حکومت آرمانی شکل بگیره و این نظام مالیاتی اجرایی بشه هم هزینه های دولتی برای جمع آوری مالیات کم میشه و هم فرار مالیاتی نخواهیم داشت و هم امکان انتقال مالیات از بین میره.

ببخشید که صحبتهام طولانی شده. سعی کردم صحبتهام رو به خلاصه ترین شکل ممکن بیان کنم. چون این مبحث، از موضوعات مورد علاقه منه آماده نقد و تبادل نظر هستم.

سجاد;178542 نوشت:


3- الف : حوزه علمیه تنها مبلغ پرورش نمی دهد و برخی از محققان ، مؤلفان و اساتید حتی یک بار در عمرشان هم منبر نرفته اند !
ب : دادن مبلغ منبر برای مبلغ یک امر رسمی و قانونی و به عنوان یک معامله نیست .
ج : گاهی دادن مبلغ منبر ، جهت تعیین شخص مبلغ برای تبلیغ کاربرد دارد یعنی کسی که عهده دار بر پا داشتن مجلسی است خود را ملزم می بیند برای دعوت از شخص خاصی از میان مبلغان هزینه ای برای او در نظر بگیرد تا بتواند از مبلغی که او را از جهتی بهتر می داند برای مجلس خود استفاده کند.


با عرض سلام خدمت جناب سجاد عزیز

آیا منبر رفتن نباید جزو زکات علم حساب شود!
پس زکات علم چه می شود؟!:Gig:

delete;178849 نوشت:
با عرض سلام خدمت جناب سجاد عزیز آیا منبر رفتن نباید جزو زکات علم حساب شود! پس زکات علم چه می شود؟!

با عرض سلام و احترام خدمت جناب delete گرامی و تشکر از سئوال تان

1- پرداختن زکات علم جزء واجبات نیست .
2- تنها راه پرداخت زکات علم هم ، منبر رفتن نیست !

همیشه موفق باشید

سجاد;178991 نوشت:
با عرض سلام و احترام خدمت جناب delete گرامی و تشکر از سئوال تان

1- پرداختن زکات علم جزء واجبات نیست .
2- تنها راه پرداخت زکات علم هم ، منبر رفتن نیست !

همیشه موفق باشید

پس به نظر شما مومن خدا ، آن طلبه بزرگواری که برای منبر رفتن پول میگیرد باید چجوری و از چه راهی زکات علمش را بدهد؟

delete;179054 نوشت:
پس به نظر شما مومن خدا ، آن طلبه بزرگواری که برای منبر رفتن پول میگیرد باید چجوری و از چه راهی زکات علمش را بدهد؟

با سلام و احترام

منافاتی بین دریافت اجرت و نشر علم نیست،یعنی با دریافت اجرت هم می تواند مصداق نشر علوم صادق باشد،ضمن اینکه نه فقط با منبر رفتن بلکه با تدریس یا تالیف کتاب و ...هم می تواند،علمش را در اختیار دیگران قرار دهد.

بنام خداوند بی نیاز
خمس هم مثل نماز،روزه و ... از فروع دین ما بوده و واجب است اگر گفته میشود یک پنجمم مازاد مال انسان در سر سال خمسی، ممکن است کسی اصلا مازاد مال نداشته باشد یا خیلی کم باشد ولی مهم این است که این مقدار سهم امام پرداخت شود تا اگر خدای ناکرده آن مال آغشته به حرام باشد ( البته منظورم در آمد مال از راه حلال است ) انشاالله پاک شود. در هر حال اگر اعتقاد به این داشته باشیم که خداوند روزی ما را میدهد باید خمس آن را هم که خود او فرموده است بدهیم مانند وقتی که یک بنده خدا مقداری پول به ما بدهد و بگوید مقداری از آن را به فلان کس بدهید بقیه آن پول مال شما و حلال است اما اگر اینکار را نکردید تمام پولی که به شما داده ام حرام است و حق دخل و تصرف در آن را ندارید.بنابراین ما هم وقتی میتوانیم در مالی که خداوند به ما ارزانی کرده دخل و تصرف بکنیم که خمس آن را بدهیم البته باز هم میگویم اگر اعتقاد به دادن روزی توسط خداوند بی نیاز داشته باشیم.

در مورد خمس شاید اگر فقط بحث پرداخت 20 درصد درآمد سال بود زیاد مسئله سختی نبود برای خیلی از افراد اما با توجه به احکامی که وجود دارد و تعلق گرفتن خمس به باقیمانده مخارج زندگی و هزینه های حرام و.... در عمل هر فرد بسته به نوع زندگی اش بین 25 درصد تا 40 درصد درآمد سالش را به عنوان مالیات دینی باید پرداخت کند!

خصوصا در مورد پولی که در راه کار حرامی خرج شده درست است که نباید خرج می شده ولی برای خود فرد نیز عایدی و سودی به همراه نداشته که حالا بخواهد یک پنجم آن را مالیات بدهد و این کار بیشتر شبیه جریمه کردن فرد است!

به نظرم با توجه به اینکه اختیار این پولها در دست مراجع هست اگر این عزیزان مانند بخش های دیگری که مالیات می گیرند برای افراد بخشودگی هایی را قائل شوند مطمئنا افراد بیشتری رغبت می کنند تا خمس مالشان را بپردازند.

[="Tahoma"][="Black"]

mostafa272;317094 نوشت:
در مورد خمس شاید اگر فقط بحث پرداخت 20 درصد درآمد سال بود زیاد مسئله سختی نبود برای خیلی از افراد اما با توجه به احکامی که وجود دارد و تعلق گرفتن خمس به باقیمانده مخارج زندگی و هزینه های حرام و.... در عمل هر فرد بسته به نوع زندگی اش بین 25 درصد تا 40 درصد درآمد سالش را به عنوان مالیات دینی باید پرداخت کند! خصوصا در مورد پولی که در راه کار حرامی خرج شده درست است که نباید خرج می شده ولی برای خود فرد نیز عایدی و سودی به همراه نداشته که حالا بخواهد یک پنجم آن را مالیات بدهد و این کار بیشتر شبیه جریمه کردن فرد است! به نظرم با توجه به اینکه اختیار این پولها در دست مراجع هست اگر این عزیزان مانند بخش های دیگری که مالیات می گیرند برای افراد بخشودگی هایی را قائل شوند مطمئنا افراد بیشتری رغبت می کنند تا خمس مالشان را بپردازند.

با تشکر از نکته ای که فرمودید

اما نمی دانم چطور به این نتیجه عجیب رسیدید که هر فردی باید بین 25 تا 40 در صد درآمد سالیانه خود را به عنوان خمس بدهد ؟!

یا شاید منظور شریف چیز دیگری است که ما متوجه نشدیم !

به هر حال بخشودگی که فرمودید الان در دفاتر مراجع اجمالا اتفاق می افتد و افرادی هم مشمول بخشودگی نسبت به کل یا بعض بدهی خود بر حسب تشخیص مراجع عظام قرار می گیرند.

همیشه موفق و سلامت باشید[/]

سجاد;317343 نوشت:

با تشکر از نکته ای که فرمودید

اما نمی دانم چطور به این نتیجه عجیب رسیدید که هر فردی باید بین 25 تا 40 در صد درآمد سالیانه خود را به عنوان خمس بدهد ؟!

یا شاید منظور شریف چیز دیگری است که ما متوجه نشدیم !

به هر حال بخشودگی که فرمودید الان در دفاتر مراجع اجمالا اتفاق می افتد و افرادی هم مشمول بخشودگی نسبت به کل یا بعض بدهی خود بر حسب تشخیص مراجع عظام قرار می گیرند.

همیشه موفق و سلامت باشید

مثلا فردی در پایان سال یک میلیون تومان برایش می ماند که خمسش می شود 200 هزار تومان . همچنین در خانه با محاسبه آذوقه و مواد مصرفی موجود و هدایا و پول هایی که به حرام خرج شده و ... می بیند که مبلغی بین300 تا 500 هزار تومان بابت این موارد هزینه کرده(برای افراد مختلف متغیر) که خمس آن می شود بین 60 تا 100 هزار تومان که با جمع شدن با خمس درآمد سالش می شود درکل 260 تا 300 هزار تومان که بین 26 درصد تا 30 درصد درآمد سالش است.

مبلغ خمس برای افراد مختلف متفاوت است ولی کسی که درآمدی ندارد و یا به فکر پس انداز نبوده و تمام پولش را در راه حرامی خرج کرده و یا درآمدش آنقدر کم است که حتی به اندازه پرداخت خمس آذوقه و مواد مصرفی و... حتی نمی رسد به هر حال برایش دشوار است که خمس بپردازد

علي بن راشد مي‏گويد: به امام ابي الحسن الثالث گفتم: اموالي به ما مي‏دهند و مي‏گويند: براي ابو جعفر است كه پيش ما باقي مانده، با آن اموال چه كنيم؟ امام فرمود: «ما كان لابي بسبب الامامة فهو لي و ما كان غير ذلك فهو ميراث علي كتاب الله و سنة نبيّه؛ هر چيزي كه به دليل مقام امامت براي پدرم بوده، الان مال من است و هر چيزي كه از ناحيه شخصي و غير از منصب امامت از پدرم باشد، جزء ميراث او محسوب مي‏شود كه طبعاً مطابق كتاب خدا و سنّت پيامبر (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) بين ورثه تقسيم مي‏شود.» خوب این حدیثو که همه قبول دارن!مگه فرزندای دیگه امام سادات اونم از نوع خالصش نیستن.پس چرا به امام بعدش میرسه؟چون خدا گفته رسول وامام.انشاالله امام زمان که نوکرشم ظهور کرد.خمس که سهله تمام مالمون فدای ایشون.این از سادات.وحالا حوزه های علمیه! آیا حوزه ها نباید خودشون درامد زایی کنن.((مگه دانشجو که ترمی باید حداقل یک میلیون خرج کنه وبعد از اتمام تحصیل به کشور ومردم خدمت کنه .پولی از خمس خرجش میشه؟گناه این دانشجویان که حتی یه مرجع بزرگواریه تذکر هم به مسئولین نمیده که چرا به دانشجویان حتی دولتی نمیرسید؟مگه چه فرقی بینشونه؟مگه هردو طالب علم نیستن تازه روحانی کارش تضمینیه!))حتی اگر بگیم حوزه های کشور های فقیر چی؟اقلیتها چی؟خوب درامد چاپهای میلیونی کتابهاو.....من باتمام وجودم روحانیها وطلاب دین رو دوست دارم.حتی چندتا از دوستانم که مثل برادریم طلبه هستن حتی این نظر بعضی از اونا هم هست!به نظرم اولا به خاطر مقام وارزش سادات که قربون جدشون برم علما توی یه نوع رودروایسی با مقام ومنزلت سادات این حکمو ادامه میدن!وخمس یه عرض ارادت واثبات اولیه وحداقلی ایمان به امام معصوم هست.وفقط باید به او پرداخت شود.حکومت اسلامی هم که شکر خدا درامدهای زیادی داردو... دیگر.(من واقعا درد دین دارم وقصد ایجاد هیچ تردید وابهامی در دین گفتمان محور وعزیزمان وتردید درعلم وعدالت علمای گرانقدر وسالها زحمت کشیده تابه این درجه برسند راندارم )لطفا ابهام زدایی کنید.

علیبرا;319340 نوشت:
علي بن راشد مي‏گويد: به امام ابي الحسن الثالث گفتم: اموالي به ما مي‏دهند و مي‏گويند: براي ابو جعفر است كه پيش ما باقي مانده، با آن اموال چه كنيم؟ امام فرمود: «ما كان لابي بسبب الامامة فهو لي و ما كان غير ذلك فهو ميراث علي كتاب الله و سنة نبيّه؛ هر چيزي كه به دليل مقام امامت براي پدرم بوده، الان مال من است و هر چيزي كه از ناحيه شخصي و غير از منصب امامت از پدرم باشد، جزء ميراث او محسوب مي‏شود كه طبعاً مطابق كتاب خدا و سنّت پيامبر (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) بين ورثه تقسيم مي‏شود.» خوب این حدیثو که همه قبول دارن!مگه فرزندای دیگه امام سادات اونم از نوع خالصش نیستن.پس چرا به امام بعدش میرسه؟چون خدا گفته رسول وامام.انشاالله امام زمان که نوکرشم ظهور کرد.خمس که سهله تمام مالمون فدای ایشون.این از سادات.وحالا حوزه های علمیه! آیا حوزه ها نباید خودشون درامد زایی کنن.((مگه دانشجو که ترمی باید حداقل یک میلیون خرج کنه وبعد از اتمام تحصیل به کشور ومردم خدمت کنه .پولی از خمس خرجش میشه؟گناه این دانشجویان که حتی یه مرجع بزرگواریه تذکر هم به مسئولین نمیده که چرا به دانشجویان حتی دولتی نمیرسید؟مگه چه فرقی بینشونه؟مگه هردو طالب علم نیستن تازه روحانی کارش تضمینیه!))حتی اگر بگیم حوزه های کشور های فقیر چی؟اقلیتها چی؟خوب درامد چاپهای میلیونی کتابهاو.....من باتمام وجودم روحانیها وطلاب دین رو دوست دارم.حتی چندتا از دوستانم که مثل برادریم طلبه هستن حتی این نظر بعضی از اونا هم هست!به نظرم اولا به خاطر مقام وارزش سادات که قربون جدشون برم علما توی یه نوع رودروایسی با مقام ومنزلت سادات این حکمو ادامه میدن!وخمس یه عرض ارادت واثبات اولیه وحداقلی ایمان به امام معصوم هست.وفقط باید به او پرداخت شود.حکومت اسلامی هم که شکر خدا درامدهای زیادی داردو... دیگر.(من واقعا درد دین دارم وقصد ایجاد هیچ تردید وابهامی در دین گفتمان محور وعزیزمان وتردید درعلم وعدالت علمای گرانقدر وسالها زحمت کشیده تابه این درجه برسند راندارم )لطفا ابهام زدایی کنید.

با تشکر از سؤالتان

موارد متعددی را در یک پست مطرح کردید که بعضا قبلا در سایت مطرح شده یا در جای دیگر پاسخ داده شده که ارجاع می دهم:

لطفا به پست های حقیر در صفحات قبل همین تاپیک

و در مورد علت دادن خمس به سادات به اینجا :

http://www.askdin.com/post257963-7.html

و برای پی بردن به علت دادن شهریه و خمس به طلاب به اینجا :

http://kosaraneh.com/1388/12/clergymans-scholarship/

مراجعه فرموده به دقت مطالعه کنید.

در مورد درآمد میلیونی چاپ کتاب اشتباه شده است چرا که اولا همه طلاب نویسنده نیستند.
ثانیا سری به بازار کتاب بزنید و پرس و جو کنید که چه مقدار از کتاب ها درآمد آنچنانی برای نویسنده ها دارد !! و ...

موفق باشید

محمد 110;42178 نوشت:
سلام روز بخیر

این خمسی که ما میدهیم کجا میرود و در چه اموری استفاده میشود ؟؟


با عرض سلام خمس به دو قسم تقسیم مشود سهم سادات که به سادات فقیر داده میشود وسهم امام که صرف ترویج دین میشود اسفتاء دفتر مرجع
موضوع قفل شده است