توضیح یکی از روشهای استخاره با قرآن

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
توضیح یکی از روشهای استخاره با قرآن

سلام

یکی از روشهای استخاره کردن با قرآن روش زیر است که سوالهایی درباره آن دارم:

نقل قول:

فال با قرآن

گشا مصحف،ورق زان هفت گردان شمر از سطر هفت از هفتمين ان
ز هفتم سطر،حرفِ اولست قال عقيدترا بران اي صاحب فال
چو فال آيد « الف » خير و صواب است
ز «ب» از منعمانت ، فتح بابست
چو «ت» آيد ، ببايد توبه زان كار
ز «ث» دنيا و دين بر دست مي آر
چو «ج» آيد ، بكن جهدي و مي كوش
ز «ح» از اقربا ، جام خوشي نوش
چو «خ» آيد، امان از خوف ميجوي
ز « د » اصحاب دولت را خبرگوي
چو « ذ » آيد، تو خود آن خوار بيني
ز« ر » نيكي بود ، شادان نشيني
چو « ز » آيد، بيابي مالِ بي عدّ
ز «س» بيني سعادتهاي بي حد
چو «ش» آيد، خصومت پيشت آيد
ز «ص» اي خواجه ، صبر و مكث بايد

نقل قول:
چو «ض» آيد،در آن كار است گراني
ز «ط» زاهد شوي ، تقوي براني
چو « ظ » آيد، ظفر بر دشمنان است
ز «ع» امر محبتها عيان است
چو «غ » آيد، خطر باشد،بده مال
ز «ف» شادي تو را باشد به هر حال
چو «ق» آيد، شوي مقبول در قول
ز «ك» ايمن نبايد بود از هول
چو «ل» آيد ، برآيد حاجتت زود
ز «م» آيد ملامتهاي مشهود
چو «ن» آيد، بود آن كار نيكوي
ز «واو » ت هست نعمت توي در توي
چو «ه»‌آيد ، خدا خشنود و خصمان
ز « لا» تشويش باشد ني نه چندان
چو «ي» آيد ، زغايب مژده يابي
كه خشنود اني از نعم المابي

نحوه گرفتن فال :

با وضو قرآن را بدست بگير، آن را زيارت كرده و با توجه به نيتي كه در دل داري ،
صفحه اي از كتاب خدا را باز كن. از آن صفحه ، هفت ورق جلو برو. بعد از آن ، از ابتداي صفحه، هفت سطر بشمر و پايين بيا. بعد در ميان سطرهاي بعدي ، هفت بار كلمه
« ان » را پيدا كن. بعد از يافتن هفتمين بار از كلمه « ان » ، دوباره هفت سطر بشمر و جلوتر برو. ابتداي سطر هفتم از هفتمين كلمه « ان » كه پيدا كرده اي، اولين حرفي كه سطر با آن شروع شده، معني فال توست. آن را با فال بالا معني كن!

1 صحت این روش در چه حد است؟
2 منظور از کلمه « ان » چیست؟ هر نوع الف ونونی که پشت سر هم بود باید شمرده شود یا الف و .نهای خاصی هستند؟ اَن اِن اِنّ اَنّ و ان جمع دوتایی و ...
3 چرا « ان » باید شمرده شود؟ این عبارت نماینده چه مفهومی است؟

ا نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد مجید

hoomanb;419449 نوشت:
صحت این روش در چه حد است؟
2 منظور از کلمه « ان » چیست؟ هر نوع الف ونونی که پشت سر هم بود باید شمرده شود یا الف و .نهای خاصی هستند؟ اَن اِن اِنّ اَنّ و ان جمع دوتایی و ...
3 چرا « ان » باید شمرده شود؟ این عبارت نماینده چه مفهومی است؟

با صلوات بر محمد وآل محمد
وسلام وعرض ادب واحترام
استخاره در لغت به معناى طلب خير از خداوند متعال است كه دانا به امور و عواقب كارهاست. در كنار اين معنى، گاهى استخاره به معناى نوعى قرعه در هنگام تحير كه همراه با دعا و درخواست از خداوند متعال است، به كار برده مى شود. اين نوع استخاره معمولًا با تسبيح و قرآن انجام مى‏ شود.
استخاره به معناى طلب خير از خداوند متعال در روايات ما بسيار سفارش شده است، و ائمه اطهار سلام الله عليهم شيعيان را ترغيب بسيارى فرموده‏ اند كه كارهاى خود را بر اساس استخاره انجام دهند. ما در اينجا تنها دو روايت را نقل مى‏ كنيم:
جعفر بن محمَّدٍ عليه السلام عن أبيه «عليه السلام» قال: كنَّا نتعلَّم الاستخارة كما نتعلَّم السُّوره من القرآن( 1)
امام صادق از پدرش امام باقر «عليهما السلام» نقل مى‏ كنند كه فرمودند: ما استخاره را آموزش مى‏ دهيم همانگونه كه سوره قرآن را آموزش مى‏ دهيم.
روايت دوم تصريح دارد كه پس از طلب خير از خداوند متعال، هر اتفاقى كه براى استخاره كننده بيافتد، مى ‏بايست از آن راضى باشد.
أبى عبد اللَّه «عليه السلام» قال: كنَّا نتعلَّم الاستخارة كما نتعلَّم السُّورة من القرآن ثمَّ قال ما أبالى إذا استخرت اللَّه على أىِّ جنبى وقعت( 2 )
امام صادق «عليه السلام» مى‏ فرمايند: ما استخاره را آموزش مى‏ دهيم همانگونه كه سوره قرآن را آموزش مى‏ دهيم. سپس فرمودند: آنگاه كه استخاره كردم، باكى ندارم كه چه بر من واقع مى‏ شود.
دليل اين امر را بايست در اين نكته جستجو كرد كه استخاره كننده خود را به خدا سپرده است و خداوند متعال نيز به خير او آگاه‏تر است، بنابراين در صورت عمل بر اساس استخاره، هر اتفاقى كه بيافتد، بايست ايمان داشته باشد كه خير او در آن بوده است.
اما طريقه استخاره در روايات متفاوت و متنوع است غسل استخاره، نماز استخاره، دعاهاى متعدد و مختلف براى استخاره در حالات و ساعات متعدد و استخاره با قرآن يا تسبيح از جمله روشهاى استخاره است.
از آنجا كه معناى اصلى استخاره طلب خير از خداوند متعال است، بهترين روش آن، دعاست. زيرا در حقيقت استخاره نوعى دعا و طلب خير از پيشگاه خداوند متعال است كه عالم به همه امور است و خير و شر ما نيز به دست اوست. دعاهاى متعددى براى استخاره نقل شده است كه ما دو دعا را بيان مى‏ كنيم و توصيه مى‏ كنيم كه در هر كارى با يكى از اين دعاها از خداوند متعال طلب خير بكنيد:
1- امام باقر (سلام الله عليه) مى فرمايند: من هرگاه در كار مهمى اراده استخاره كنم در حال نشسته 100 بار با دعاى زير از خدا طلب خير مى كنم. اما براى خريد چيزى و كارهاى شبيه آن سه بار اين دعا را در حال نشسته مى خوانم:
«اللَّهمَّ إنِّى أسألك بأنَّك عالم الغيب و الشَّهادة إن كنت تعلم أنَّ كذا و كذا خيرٌ لى فخره لى و يسِّره و إن كنت تعلم أنَّه شرٌّ لى فى دينى و دنياى و آخرتى فاصرفه عنِّى إلى ما هو خيرٌ لى و رضِّنى فى ذلك بقضائك فإنَّك تعلم و لا أعلم و تقدر و لا أقدر و تقضى و لا أقضى إنَّك علَّام الغيوب»( 3 )
تذكر: به جاى كذا و كذا نوع كار چون خريد فلان جنس را بگوييد.
دعاى دوم، از صحيفه سجاديه است:
اللَّهمَّ إنىِّ أستخيرك بعلمك، فصلِّ على محمَّدٍ و آله، و اقض لى بالخيرة و ألهمنا معرفة الاختيار، و اجعل ذلك ذريعةً إلى الرِّضا بما قضيت لنا و التَّسليم لما حكمت فأزح عنَّا ريب الارتياب، و أيِّدنا بيقين المخلصين. و لا تسمنا عجز المعرفة عمَّا تخيَّرت فنغمط قدرك، و نكره موضع رضاك، و نجنح إلى الَّتى هى أبعد من حسن العاقبة، و أقرب إلى ضدِّ العافية حبِّب إلينا ما نكره من قضائك، و سهِّل علينا ما نستصعب من حكمك و ألهمنا الانقياد لما أوردت علينا من مشيَّتك حتَّى لا نحبَّ تأخير ما عجَّلت، و لا تعجيل ما أخَّرت، و لا نكره ما أحببت، و لا نتخيَّر ما كرهت. و اختم لنا بالَّتى هى أحمد عاقبةً، و أكرم مصيراً، إنَّك تفيد الكريمة، و تعطى الجسيمة، و تفعل ما تريد، و أنت على كلِّ شى‏ءٍ قديرٌ.( 4 )
گفتيم كه يكى از روشهاى استخاره، استخاره با قرآن است. در روايات به اين نوع روش نيز در كنار روشهاى ديگر اشاره شده است اگرچه طريقه‏ هاى ديگر به ويژه نماز و دعا بيشتر ترويج شده است، با وجود اين امروزه استخاره با قرآن بيشتر به كار برده مى‏ شود: «اليسع القمِّىِّ قال قلت لأبى عبد اللَّه «عليه السلام» أريد الشَّى‏ء و أستخير اللَّه فيه فلا يوفَّق فيه الرَّأى إلى أن قال فقال: افتتح المصحف فانظر إلى أوَّل ما ترى فخذ به إن شاء اللَّه( 5)اليسع قمى مى‏ گويد به امام صادق «عليه السلام» عرض كردم: كارى مى‏ خواهم انجام دهم و در آن كار از خدا نيز استخاره مى‏ كنم، اما به نظر ثابتى موفق نمى‏ شوم. امام صادق «عليه السلام» فرمودند: قرآن را بگشا و به نخستين آيه كه مى‏ بينى نگاه كن و آن را بگير كه اگر خدا بخواهد (خير تو در آن است.)».
اما درباره چگونگى فهم خير از آيات قرآن دعاهاى مختلفى وارد شده است كه يكى از آنها را كه به پيامبر گرامى اسلام «صلى الله عليه و آله و سلم» داده شده است، در اينجا بيان مى‏ كنيم:
هنگامى كه خواستى به كتاب خدا تفأل بزنى و از تحير بيرون بيايى سه بار سوره اخلاص (توحيد) را بخوان و سه صلوات بر پيامبر اكرم و آل او «صلى الله عليه و آله و سلم» بفرست و سپس اين دعا را بخوان: اللَّهمَّ إنِّى تفأَّلت بكتابك و توكَّلت عليك فأرنى من كتابك ما هو المكتوم من سرِّك المكنون فى غيبك
سپس قرآن را باز كن و بدون اينكه خطوط و صفحات را بشمارى از خط اول عاقبت كار را بخوان.( 6)
اما درباره استخاره و روش آن رعايت پنج نكته ضروررى است:
1- استخاره هيچگاه جاى انديشه و مشورت را نمى‏ گيرد. بلكه استخاره پس از انديشه و مشورت است. يعنى ما هر كارى را كه مى‏ خواهيم انجام بدهيم، ابتداء بايد پيرامون آن انديشه كنيم و سود و زيان آن را بسنجيم و در مرحله دوم با كسانى كه در آن موضوع صاحب‏ نظر هستند، مشورت كنيم و آنگاه يكى از دعاهايى كه در استخاره وارد شده است، تلاوت كنيم و اگر تحير ما برطرف نشد، با قرآن استخاره كنيم.
2- على‏ رغم اينكه در امروزه روز، استخاره با قرآن رواج بيشترى دارد، چنانكه بيان شد، بهترين راه و روش استخاره، قرائت دعاهاى استخاره است. اما در استخاره با قرآن نيز بايد دقت كرد كه هركس حق ندارد فهم خود را بر قرآن تحميل كند و بر اساس برداشت خود از قرآن و آيات آن عمل نمايد. بهتر است در استخاره با قرآن، از علماء آشنا با قرآن كمك گرفت تا خداى ناكرده دچار اشتباه‏ كارى‏ ها در فهم قرآن و تحميل آن اشتباهات به قرآن نشويم. زيرا الهام‏ گيرى از آيات قرآن كار آسانى نيست و نيازمند به كسانى است آگاهى‏ ها و آشنايى‏ هاى تخصصى نسبت به قرآن دارند و تسلط به معنى و تفسير قرآن ضرورى است و نمى‏ توان به خوب و بدى كه در بالاى برخى قرآن ها نوشته شده است، اعتماد كرد. متأسفانه در سالهاى اخير برخى افراد سودجو يا ناآگاه كتاب هايى به نام استخاره منتشر كرده‏ اند كه نظر و برداشت خود را بر آيات تحميل کرده‏ اند كه اصلًا درست نيست.
3- در مقابل اينكه خواندن دعاى استخاره براى هر كارى توصيه شده است، زيرا خير ما به دستان خداوند متعال است و ما در هر كارى بايد از خداوند خير خود را بخواهيم. استخاره با قرآن نبايد به صورت عادت و روش دائمى دربيايد و جايگزين انديشه و مشورت و تحقيق شود.
4- چنانكه در انجام واجبات و ترك محرمات، استخاره نبايد كرد، در كارهايى كه عقل آنها را تأييد مى‏ كند و همه شواهد و قرائن به خوبى آن گواهى مى‏ دهند، نيز نبايد استخاره با قرآن كرد. بله خواندن دعاهاى استخاره در اين موارد نيز مناسب است و توصيه شده است. زيرا در دعا، ما خود و كار خود را به خداوند متعال مى‏ سپاريم و خير خود را از خداوند متعال درخواست مى‏ كنيم.
5- بايد توجه داشت كه استخاره به معناى طلب خير از خداوند متعال است، اما تفأل به معناى فهم عاقبت كارهاست. به اين دليل در روايتى از تفأل زدن به قرآن نهى شده است:
عن أبى عبد اللَّه «عليه السلام» قال: لا تتفأَّل بالقرآن(7)
امام صادق «عليه السلام» مى ‏فرمايند: به قرآن تفأل نزنيد.
دليل اين امر در اين نكته نهفته است كه فهم عاقبت امور و استنباط آن تنها بر اهلش ميسر است و هر كسى نمى‏ تواند از قرآن به چنين استنباطى برسد. زيرا اگرچه استنباط عاقبت از آيات قرآن براى كسى كه اهلش باشد امكان دارد، اما همه كس را بدان راه نيست. پس اكثريت مردم در همان حد استخاره با قرآن بايد توقف كنند و اهل معرفت مى‏ توانند به عواقب امور نيز پى‏ ببرند. بنابراين ما حق نداريم
در استخاره با قرآن به دنبال فهم عاقبت امور و كارها باشيم و تنها بايد خير خود را از خداوند متعال درخواست كنيم.
در ضمن آدرس مطلب ارسالی را بفرمایید تا مورد بررسی قرار گیرد. موفق باشید
------------------
پى ‏نوشت‏
(1) 1 (وسائل‏ الشيعة، ج: 8، ص: 66
2) همان
3) وسائل‏ الشيعة ج: 8 ص: 75
4) الصحيفةالسجادية دعاى 33
5) وسائل‏ الشيعة ج: 6 ص: 233
6) مستدرك‏ الوسائل ج: 4 ص: 304
7) وسائل‏ الشيعة ج: 6 ص: 233

سلام
ممنون که در مورد استخاره توضیح دادید
ولی جواب سوال های من را ندادید

به نام خدا
سلام علیکم

hoomanb;422535 نوشت:
سلام
ممنون که در مورد استخاره توضیح دادید
ولی جواب سوال های من را ندادید

ضمن تسلیت ایام
لطف کنید طبق درخواست کارشناس بزرگوار ، منبع مطالبتون رو بفرمایید تا انشاءالله به طور تفصیلی درباره اش بحث بشه .
متشکرم

سلام
این روش در اینترنت وجود داره و البته در یکی از قرآن های قدیمی هم این مورد را دیدم

اگر شخصی بین دو امر شک داشته باشه باید با چه نیتی استخاره کنه؟ یعنی امر اول رو نیت کنه یا امر دوم رو نیت که که انجام بده؟

hoomanb;419449 نوشت:
سلام

یکی از روشهای استخاره کردن با قرآن روش زیر است که سوالهایی درباره آن دارم:

1 صحت این روش در چه حد است؟
2 منظور از کلمه « ان » چیست؟ هر نوع الف ونونی که پشت سر هم بود باید شمرده شود یا الف و .نهای خاصی هستند؟ اَن اِن اِنّ اَنّ و ان جمع دوتایی و ...
3 چرا « ان » باید شمرده شود؟ این عبارت نماینده چه مفهومی است؟


سلام من توسایت آقای مکارم خوندم که فال گرفتن باقرآن جایزنیست لطفا اینجارو ببینید(درقسمت استخاره)http://www.makarem.ir/quran/#1:1

یامهدی مددی;487690 نوشت:
سلام من توسایت آقای مکارم خوندم که فال گرفتن باقرآن جایزنیست لطفا اینجارو ببینید(درقسمت استخاره)http://www.makarem.ir/quran/#1:1

با توجه به توضیحات استاد فال گرفتن(به معناى فهم عاقبت كارهاست) نه استخاره(به معنی طلب خیر کردن از خداوند)

mnrhm;487589 نوشت:
اگر شخصی بین دو امر شک داشته باشه باید با چه نیتی استخاره کنه؟ یعنی امر اول رو نیت کنه یا امر دوم رو نیت که که انجام بده؟

با صلوات بر محمد وآل محمد
وسلام وعرض ادب خدمت شما کاربر محترم
[=Times New Roman][="Tahoma"]خدمت شما عرض کنم که استخاره برای زمان تحیر است، بسیار مى شود که انسان براى انجام کار مهمّى متحیّر و سرگردان مى شود و مطالعهدرباره جوانب آن، رفع تحیّر از او نمى کند؛با افراد آگاه مشورت مى کند، ولى آنها نیزنظرات مختلفى دارند، و او هم چنان در کار خود سرگردان مى ماند و اگر این سرگردانى ادامهیابد خسارت هاى سنگینى دامن گیر او خواهد شد. در این گونه موارد، دستور استخاره دادهشده است که انسان طبق آداب ساده اى با خداوند بزرگ - به وسیله قرآن مجید، یا تسبیحو مانند آن - مشورت کند و از ذات پاکش هدایت و راهنمایى به آن چه خیر و صلاح اوست، بطلبد؛به یقین خداوند نیز او را ـ طبق روایات صریحى که داریم ـ راهنمایى خواهد کرد.[=Times New Roman][="Tahoma"] استخاره،نه تنها انسان را از حال تحیّر و سرگردانى - که بدترین حالات است و مایه تلف شدن وقتو نیروى اوست - نجات مى بخشد، و او را با اراده و تصمیم قوى و گام هاى استوار به سوىمقصد به حرکت وا مى دارد؛ بلکه واقعاً نیز راهنما و راهگشا به سوى خیرات است و اینحقیقتى است که در روایات اسلامى وارد شده، و این امری است که بارها و بارها آزموده شده که استخارهها گوئى معجزه مى کند.
[=Times New Roman][="Tahoma"] گاهانسان براى کارى استخاره مى کند و مطابق آن، به سوى آن کار مى رود و ظاهراً نتیجه اىنمى گیرد؛ امّا بعد از ماه ها، یا سال ها، رمز عجیب آن استخاره را درمى یابد. به هرحال، استخاره را با پیشگویى نباید اشتباه گرفت؛ بلکه استخاره خیر و صلاح کار را ازطریق درخواست از خداوند، به انسان نشان مى دهد.
[=Times New Roman][="Tahoma"]نکته:
[=Times New Roman][="Tahoma"] دوچیز را به هنگام استخاره نباید فراموش کرد:
[=Times New Roman][="Tahoma"] 1ـ استخاره منحصر به جایى است که مثبت یا منفى بودنکار بر انسان روشن نباشد، و با تفکّر و اندیشه، و حتّى با مشورت کردن با افراد خبرهو صاحب نظر نیز روشن نشود؛ این جا، جاى استخاره است و در غیر این صورت استخاره کردن،اشتباه است.
[=Times New Roman][="Tahoma"] 2ـ از استخاره هاى مکرّر در یک چیز باید پرهیز کرد(مگر این که فاصله قابل توجّهى بشود و یا این که شرایط تغییر کند.) در استخاره هاىمکرّر، همان استخاره اوّل معتبر است و بقیّه اعتبارى ندارد.
[=Times New Roman][="Tahoma"] بایدانسان بعد از استخاره - با شرایطى که در بالا گفته شد - تردید نکند و به دنبال آن بهراه بیفتد و از خدا خیر و صلاح خویش را بطلبد و بر ذات پاک او توکّل کند، و مطمئن باشدنتیجه خواهد گرفت.
[=Times New Roman]
موضوع قفل شده است