مهریه‌های سنگین باطل است

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مهریه‌های سنگین باطل است

سلام و درود:Gol:

شاید بالاخره یه فکری برای این مهریه های سنگین کردند.

البته ورود به این عرصه خیلی شجاعت می خواد اینطور نیست؟

آیت الله مکارم شیرازی مهریه‌های سنگین را باطل اعلام کرد و گفت: تعیین این گونه مهریه‌ها موجب ایجاد دشمنی در خانواده‌ها می‌شود. آیت الله ناصر مکارم شیرازی بعد از ظهر یک‌شنبه در سلسله جلسات مباحث تفسیر قرآن که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه‌(س) برگزار شد، با بیان اینکه مهریه زیاد باعث دشمنی می‌شود گفت:‌ مهریه‌های سنگین باطل است و تبدیل به مهر المثل می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه مهریه‌ها سنیگن و خطرناک است تأکید کرد: ‌مهریه‌های سنگین بسیار ساده به اجرا گذاشته می‌شود و موجبات سوء استفاده افراد است که با اجرا گذاشتن آن اموال و دارایی افراد را توقیف کرده و بدین شکل موجبات دشمنی در بین خانواده‌ها فراهم می‌شود.

مهریه سنگین بلایی برای خانواده‌هاست

این استاد حوزه با انتقاد از این که برخی می‌گویند مهریه سنگین برای استحکام زناشویی است، بیان داشت:‌ این چگونه استحکامی است که با مهریه سنگین ایجاد می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه عده‌ای می‌گویند آیا مهریه اندازه دارد گفت: مهریه همسر پیامبر 500 درهم بود که معادل 250 مثقال نقره و به قیمت امروز نیز 300 هزار تومان است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه من نمی‌گویم به سراغ مهریه خیلی سبک بروید بیان کرد: مهریه سنگین بلایی برای خانواده‌ها است و بسیاری از جوانان به دلیل همین مهریه سنگین ازدواج نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه زندگی ساده مشکلات کمتری دارد ابراز کرد: زندگی که همراه با زرق و برق و تجملات باشد مشکلات فراوانی نیز به همراه خواهد داشت.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اینکه در هنگام تعین مهریه می‌گویند چه کسی داده و چه کسی گرفته است نشان می‌دهد که مهریه جدی نیست و پرداخت آن نیز شرعا واجب نیست.

عند المطالبه باید به عندالاستطاعه تبدیل شود

این استاد حوزه با اشاره به اینکه در کنار ارقام سنگین مهریه عند المطالبه نیز بیان می‌شود گفت: قضات باید بدانند که جوانانی که درکنار ارقام سنگین مهریه عند المطالبه بودن را بیان می‌کنند بدان دلیل که در اوایل عمر توانایی پرداخت آن را ندارند باید به عندالاستطاعه تبدیل شود.

وی در ادامه با تأکید بر صرف بیت المال در جای خود ابراز داشت: صرف بودجه کشور باید با حساب و کتاب باشد و اینکه بودجه کلانی را به یک هنرپیشه بدهند درحالی که فقیر و بیچاره در کشور وجود دارد کار درستی نیست و مسئولان باید بدانند که بودجه درکجا صرف شود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان نکاتی از قرآن کریم و با اشاره به اینکه در قرآن کریم رابطه بین کارگر و کارفرما بیان شده است ابراز داشت: باید افراد لایق و قوی و امین عهده دار انجام کارها باشند و اینگونه نباشد که به واسطه روابط دوستی و خویشاوندی از افراد ضعیف درانجام کارها استفاده شود.

وی در ادامه با بیان برخی از ویژگی‌های قرآن کریم گفت: قرآن هیچگاه کهنه نخواهد شد زیرا تنها برای زمانی خاص نازل نشده است و تمامی اقشار جامعه از دانشمندان و علما تا افراد عادی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

یا علی

بعنوان راه حل میانه :khandeh!::

.
.
چرا فقط مردان ؛ تمام مهریه را می پردازند................
مگر نمی گویند زن شریک زندگی مرد است ........
خوب
در پرداخت مهریه , نیز شریک مرد شود....
اگر مرد از زن لذت می برد............
خوب زن هم از مرد لذت می برد:shookhi:..........

یه جای این زندگی و قوانین اساسی ما به ذائقه اقایون خوش نیومده ببینین چطوری همه سریع دنبال اصلاح و تبصره و بند اینا می دون تا درستش کنن !!واقعا می گن پیاده از سواره خبر نداره گرسنه از سیر ،اضافه می کنم مردها هم از بدبختی های زن ها در دادگاههای ایران اسلامی خبر ندارن!!

موضع اینجانب:مهریه سنگین ضمان زندگی نیست و حتی در صورت جدایی با وجود مهریه بالا چیزی دست خانم های خسران دیده رو نمی گیره آخه راه در رو واسه آقایون کلا زیاده
با چشم باز وارد زندگی شوید که نیاز به وصله پینه با مهریه و این حرفا نباشه
موفق باشید
اللهم عجل لولیک الفرج

راه حل گوش دادن به دو دستور اسلام است
1- ببینید خواستگار متدین و خوش اخلاق است
2- حالا مهر را سبک بگیر

چون که صد آمد نود هم پیش ماست
دینداری صدی است که نود(امانت، و وفا داری و صداقت و یک رنگی و...) در سینه خود دارد

سلام و درود :Gol:

اگر به دادگاه های کشور سری بزنید مشاهده می کنید که چه مشکلاتی به دلیل عدم وجود قوانین مشخص و یا سقف مشخصی برای مهریه وجود دارد.

چه کسی شهامت پرداختن به این موضوع و معضل اساسی جامعه را دارد؟


قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
إذا أتاكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه إلا تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد
هرخواستگاری که نزد شما آید و ازدو چیز او راضی شدید

.
.
1- دنیش
2 - اخلاقش
به او همسر دهید والا

با سلام
در قران بصراحت سخن از حتی دادن قنطار میکند َآَتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا.... ولذا هیچ فقیهی تا به حال چنین اشکالی نکرده...اینکه مهریه را که داده وکه گرفته نیز ربطی به بطلان ندارد، انها نمیخواهند بگویند که ما از شما طلبی نداریم بلکه میخواهند بگویند که ما فرصت معقول به پسر میدهیم که بتواند بدهد وشاید هم در اینده ان را ببخشند.

قضاوت;42133 نوشت:
سلام و درود :gol:

اگر به دادگاه های کشور سری بزنید مشاهده می کنید که چه مشکلاتی به دلیل عدم وجود قوانین مشخص و یا سقف مشخصی برای مهریه وجود دارد.

چه کسی شهامت پرداختن به این موضوع و معضل اساسی جامعه را دارد؟

حالا مهریه شد اساسی. کلا هر امری که مشکل مردان باشه و از اونجایی که قانونگذاران ما مرد هستن میشه معضل اساسی جامعه

مهریه سنگین از عواقب برخی مشکلات اساسی جامعه است یک دفعه و بدون دلیل سر در نیاورده! کمتر زنی هست که بخواد یک زندگی سالم رو با به اجرا گذاشتن مهریه یا مطالبه اون خراب کنه و و مردان همه در این موارد طفلکی نیستن

به هر حال مهریه های سنگین و نجومی اصلا معقول و منطقی نیست و باعث تشریفاتی و غیرواقعی شدنش می شه و اصل قضیه عوض شده الان تقریبا شده هدیه زورکی از طرف مرد به زن و زن ها به عنوان وسیله گاهی برای احقاق حق ازش استفاده می کنن باید این خلا پر بشه تا از مهریه برای این منظورها استفاده نشه و قابل دریافت هم باشه و به کی داده کی گرفته و اینا بدل نشه

یا حق
والله اعلم

silence;42343 نوشت:
حالا مهریه شد اساسی. کلا هر امری که مشکل مردان باشه و از اونجایی که قانونگذاران ما مرد هستن میشه معضل اساسی جامعه

مهریه سنگین از عواقب برخی مشکلات اساسی جامعه است یک دفعه و بدون دلیل سر در نیاورده! کمتر زنی هست که بخواد یک زندگی سالم رو با به اجرا گذاشتن مهریه یا مطالبه اون خراب کنه و و مردان همه در این موارد طفلکی نیستن

به هر حال مهریه های سنگین و نجومی اصلا معقول و منطقی نیست و باعث تشریفاتی و غیرواقعی شدنش می شه و اصل قضیه عوض شده الان تقریبا شده هدیه زورکی از طرف مرد به زن و زن ها به عنوان وسیله گاهی برای احقاق حق ازش استفاده می کنن باید این خلا پر بشه تا از مهریه برای این منظورها استفاده نشه و قابل دریافت هم باشه و به کی داده کی گرفته و اینا بدل نشه

یا حق
والله اعلم


شما اگر یه سر پای صحبت و درد و دل کسانی که زیر بار مهریه های سنگین هستند بنشینید می بینید که 99% اونها پسرهایی هستند که عشق عقل و هوششان را گرفته بوده و زیربار مهریه سنگین رفته اند .

به جرات می گم دختری که حضرت فاطمه الگوی او باشد مهریه اش هم مشخص است .

مردی هم که علی امیر مومنان الگوی او باشد برخوردش بازنش مشخصه

شما ببینیدکدام یک از دخترهایی که مثلا مهریه 1300 و خورده ای سکه داشته اند یا هم وزنشان طلا !!!!!! مهر شده زندگی شادی دارند ؟ نمی گم نیست اما واقعا نادر هست ...

اون وقت بروید پای درد و دل دخترهایی که مورد ظلم شوهر هستند ... اکثرا مهریه یا ندارند یا اگر دارند بسیار ناچیز است ... نه اینکه اگه مهریه شون بالا بود دیگه مشکل نداشتند . نه . بلکه اصولا دختری که نجیب باشه مظلوم تر هم هست ... و مردی هم که نجیب باشه مظلوم تر هم هست و گاهی هم کور عشق که حاضر می شه مهریه ای را قبول کند که بعدا یک عمر از زنش تو سری بخورد

اما مهریه حق زنه و به نظرم درست تر هست اگه همون موقع عقد به زن پرداخت بشه...

نقل قول:
اون وقت بروید پای درد و دل دخترهایی که مورد ظلم شوهر هستند ... اکثرا مهریه یا ندارند یا اگر دارند بسیار ناچیز است ... نه اینکه اگه مهریه شون بالا بود دیگه مشکل نداشتند . نه . بلکه اصولا دختری که نجیب باشه مظلوم تر هم هست ... و مردی هم که نجیب باشه مظلوم تر هم هست

واقعا درست می فرمایید اما همه زنانی که مهریه طلب می کنن مشکل ندارن و شوهرانشون هم مظلوم نیستن
اما در کل این جمله شما رو زیاد تو جامعه دیدم دلیلش هم شرایطی هست که خود فرد ایجاد می کنه تا مورد ظلم واقع بشهو دیگه اینکه آدم های خوب متین هستن محجوبن و وقیح نیستن
گاهی تو معنی این آیه درمانده می شم:الْخَبِيثاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبِينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ
اصلاح قانون باید همه جانبه باشه همه که ضمان اخلاقی براشون کافی نیست تا به صرف اخلاق و دین مسائل حل بشه و اگر هم بود این معضلات نبود.مهریه رو کم می کنن حق همسر دوم میدن بدون رضایت همسر اول و از اون طرف قانونی به نفع خانوم ها نیست خوب نمی شه اونهایی که از دین و اخلاق بویی نبردن فایده می کنن و مظلومین(چهمرد چه زن) هم ضرر.
حرف های بنده برای آقایون تلخ میاد که از دو دسته مظلوم یا ظالم و از دو جهت
در هر صورت قصد جسارتی نیست و اینطور برداشت نشه که احیانا از مهریه سنگین دفاع می کتم یا فایده ایی حقیقی براش می بینم
یا حق

silence;42419 نوشت:
واقعا درست می فرمایید اما همه زنانی که مهریه طلب می کنن مشکل ندارن و شوهرانشون هم مظلوم نیستن
اما در کل این جمله شما رو زیاد تو جامعه دیدم دلیلش هم شرایطی هست که خود فرد ایجاد می کنه تا مورد ظلم واقع بشهو دیگه اینکه آدم های خوب متین هستن محجوبن و وقیح نیستن
گاهی تو معنی این آیه درمانده می شم:الْخَبِيثاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبِينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ
اصلاح قانون باید همه جانبه باشه همه که ضمان اخلاقی براشون کافی نیست تا به صرف اخلاق و دین مسائل حل بشه و اگر هم بود این معضلات نبود.مهریه رو کم می کنن حق همسر دوم میدن بدون رضایت همسر اول و از اون طرف قانونی به نفع خانوم ها نیست خوب نمی شه اونهایی که از دین و اخلاق بویی نبردن فایده می کنن و مظلومین(چهمرد چه زن) هم ضرر.
حرف های بنده برای آقایون تلخ میاد که از دو دسته مظلوم یا ظالم و از دو جهت
در هر صورت قصد جسارتی نیست و اینطور برداشت نشه که احیانا از مهریه سنگین دفاع می کتم یا فایده ایی حقیقی براش می بینم
یا حق


سلام

من منظورم زنانی بودن که مورد ظلم هستند نه زنانی که مهریه طلب می کنند .البته زنانی هم که مهریه طلب می کنند باید طوری بخواهند که مثل طلب کارها نباشه ناسلامتی عشق و عاشقی گفتند .....

مهریه حقه زنه و مرد باید بهش پرداخت کنه بدون هیچ حرفی

در مورد ضمان مهریه ضمانت نیست مهریه یک رسم زیبای اسلامی و دینی هست .

حرف حق تلخ نیست - زیباست

قضاوت;42062 نوشت:
آیت الله مکارم شیرازی مهریه‌های سنگین را باطل اعلام کرد

مباهله;42340 نوشت:
با سلام در قران بصراحت سخن از حتی دادن قنطار میکند َآَتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا.... ولذا هیچ فقیهی تا به حال چنین اشکالی نکرده...اینکه مهریه را که داده وکه گرفته نیز ربطی به بطلان ندارد، انها نمیخواهند بگویند که ما از شما طلبی نداریم بلکه میخواهند بگویند که ما فرصت معقول به پسر میدهیم که بتواند بدهد وشاید هم در اینده ان را ببخشند.

با سلام وتشكر از كاربران فعال در سايت وتشكر از همكاران محترم

لازم به ذكر است باطل بودن در مهريه به معناي باطل بودن در عقد (در صورتي كه عقد دائم باشد)نيست

در جواب جنابِ مباهله عرض كنم؛
اتفاقاً از اقاي مكارم بعد از اعلام اين نظر فقهي مذكور شخصي ايه قران در مورد قنطار را به او متذكر شدند وحتي كلام ايشان در تفسير نمونه رادر مورد قنطار به او نشان دادند ؟
حضرت ايت الله مكارم به اين شخص جواب دادند كه در هنگام ارسال حكم فقهي به ايه قران(قنطار)ملاحظه كرديم وبعد حكم را داديم.
يعني جنابِ مباهله فقيه چيزي را كه شماي غير متخصص توجه داريد حتماً ايشان هم توجه دارند يعني برداشت يك فقيه است نفرمائيد كه........

اسراء;42617 نوشت:


با سلام وتشكر از كاربران فعال در سايت وتشكر از همكاران محترم

لازم به ذكر است باطل بودن در مهريه به معناي باطل بودن در عقد (در صورتي كه عقد دائم باشد)نيست

ژ...



خیر من هم نگفتم ایشان گفته عقد باطل است،ولی اصلا مهریه باطل است بی معناس، انچه در بطلان معنا دارد عقدی است که چنین مهریه ای در ان ذکر شده، اقای مکارم هم تخصص لازم را ندارد چون اولین کسی است که چنین چیزی میفرماید بقیه فقها چنین چیزی را قبول ندارند، نفرمایید بقیه تخصص ندارند:Gig:

سلام

چگونه بدون داشتن مهریه بالا از زندگی سعادتمند - بدون مشکل و طلاق - برخوردار شویم
(البته بعضی مشکلات در زندگی طبیعیه : نمکه زندگیه)

جواب: با رعایت شرایط زیر:

چه موقع به فکر انتخاب همسر بیفتیم:

شرایط: 1-بلوغ جنسی 2-آگاهی از فلسفه ازدواج 3-آشنایی با آیین همسرداری
4-رسیدن به بلوغ اقتصادی(اشتباه نکن منظورم ثروتمند بودن نیست)

اصولی که باید در انتخاب همسر در خود شما رعایت بشه:

1-کسب آگاهی درباره انتخاب همسر 2-داشتن تقوا و پاکی، صداقت توام با زیرکی
3-عجله کردن ممنوع 4-کمی سختگیری در انتخاب و سهلگیری پس از انتخاب
5-ازدواج تحمیلی ممنوع 6-به صورت افراطی ایده آلیستی فکر کردن ممنوع
7-خودشناسی، مهمترین کلید شناخت دیگران 8-کفو بودن همسران
9-مهمترین معیار را زیبایی و ثروت قرار ندادن
10-دعا و توسل از ابتدا تا انتها

مراحل انتخاب همسر:

1-مرحله برخورد 2-مرحله تحقیقات 3- مرحله گفتگو و مصاحبه 4- مرحله تصمیم گیری
واقعا در این مراحل روش هایی برا شناخت طرف میدن

که طرفت رو 90 % میشناسونه :امثال بیتا در فیلم فاصله ها که براش سهله

اینها نصف فهرست مطالب کتاب موفقیت جوانان در انتخاب همسر تالیف دکتر داوود عرفانی فر هست

نصف دیگه، از اینها که نوشتم هم بهتر و هم کار ساز تر و واقعا در زندگی قابل اجراست

عناوین بالا کلی بوده و نیاز به توضیح دارند پس حتما حتما به کتاب مورد نظر مراجعه کنید
در آینده کتب بیشتری در این مورد
که در زندگی واقعی قابل اجرا باشند معرفی خواهم کرد
ان شا الله

نیاز مندی:
دوستانی که نسخه ی الکترونیکی کتاب موفقیت جوانان در انتخاب همسر تالیف دکتر داوود عرفانی فر
را دارند یا می دانند در کدام سایت قرار دارد
(با هر فرمتی:
جار موبایل از نوع نرم افزار fBook که بهتره ، پی دی اف ، ورد و ...
فرمت برنامه کتاب های سایت : که از همه بدتره:قابل توجه بخش فنی سایت با وجود خسته نباشید بخاطر زحمتاشون)
لطفا لینکش را در اختیار بنده و سایر دوستان قرار بدن

پیوست:

چند کتاب جار برا موبایل در مورد همسر داری ،زناشویی ،
راه های تشخیص دارا بودن ملاک های ازدواج در طرف مقابل ، ازدواج و.. هست
منتظر نام و فایل چند کتاب در این مورد باشید

سلام

فایل پیوستی!!!!!!!!!!!!!!!!!!:Labkhand::Labkhand::Labkhand::Labkhand::Labkhand::Labkhand::Labkhand::Labkhand::Labkhand::Labkhand::Labkhand::Labkhand:

سلام
فایل های پیوستی2 که قولشان را دادم: ازدواج

[="red"]نظر مراجع در مورد مهریه[/]

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در خصوص ازدواج جوانان و تعیین مهریه می‌فرمایند:" در ازدواج، اصل قضيه يك امر انسانى است؛ نه يك امر مادى. اسلام مهريه را قرار داده است؛ اما مهريه اين را به‌صورت يك معامله دادوستدى نمى‌كند. اين‌جا دادوستدى نيست؛ بلكه طرفين در يك جاى مشترك سرمايه‌گذارى مى‌كنند. اين‌طور نيست كه شما مثل خريد و فروش، يك چيز بدهيد و يك چيز بگيريد. نه، اين‌جا چيزى دادن و چيزى گرفتن نيست؛ بلكه هر دو نفر موجودى خودشان را در صندوق و كاسه‌ مشتركى مى‌گذارند و هر دو از آن استفاده مى‌كنند. در ازدواج، قضيه اين است

متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود برخی از خانواده‌ها به این نکات اساسی در ازدواج توجه نکرده و همچنین اجازه دخالت دو طرف (دختر و پسر) در زمینه تعیین مهریه را نمی دهند و دلیل این کار را کم تجربه بودن فرزندشان عنوان می کنند.

حکم فقهی این مساله را خبرنگار خبرگزاری برنا از مراجع اعزام تقلید سوال نمود که می توانید سوال و جواب را در ادامه بخوانید.

سوال: تعیین مهریه حق چه کسی است؟ آیا پدر و مادر دختر باید تعیین کنند یا خود دختر؟

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی): تعیین مقدار مهریه در صورتی که دختر و پسر به سن رشد رسیده باشند با اختیار و توافق خود آنان است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مهریه حق زوجه است و تعیین مقدار آن به توافق زوجین بستگی دارد، هر چند رعایت احترام والدین لازم است، اما هرگاه آنها با مسائل مهم و سرنوشت ساز فرزند بدون دلیل کافى مخالفت کنند، جلب رضایت آنها لازم نیست.

حضرت آیت الله سیستانی: بايد با موافقت دختر و پسر باشد.

همچنین یکی از مجتهدین و استادان حوزه علیمه این چنین پاسخ داده‌اند:

آیت الله علوی گرگانی: تعیین مهریه از لحاظ شرعی حق دختر است و پدر و مادر نمی توانند دختر را به مهریه خاصی اجبار کنند.

سلامممممممم به بروبچه های همیشه در صحنه اسک دین
[="magenta"]دوستااااااان توجه کنید مهریه حق دختره(زوجه) وکسی حق نداره دخالت کنه یعنی اگه دلش خواست میتونه بالا بگه و مشکلی هم نداره چون قرآن این حق رو بهش داده و صرف نظر یک مرجع تقلید نباید بگیم بالکل مهریه بالا حرام است!!!!![/]
[="darkorchid"]این حقیه که قرآن برای زوجه در نظر گرفته.خب چرا نمیگید پسرااااا زیر بار مهریه سنگین نرن؟؟؟؟کی زورشون کرده؟؟؟؟مگه عقل ندارن یا فک نمیکنن بالاخره ب هر دلیلی ممکنه مجبور بشن این مهریه رو بدن؟؟؟خب اونا زیربار نرن[/]
امروز یکی به سمت خدا اس داده بود که چرا اینهمه برای مهریه پایین تبلیغ میکنید اما برای اینکه جهزیه کم باشه تبلیغ نمیکنید؟؟؟
درحالیکه مهریه به عنوان حق زن تو قرآن اومده اما هیچ وقت بحثی از جهزیه نشده که دختر و خونوادش باید تامین کنن
راستم میگفت،حضرت زهرا(س)جهزیه رو از پول مهریه اش خرید
به هر حال نظر بنده بر این است که مهریه حق زنه من نمیدونم چرا اقایون وقتی هم که ی جا ی حقی به زن داده شده میخوان به زور اون حق رو هم ازش بگیرن یا محدودش کنن؟؟؟؟
در هرصورت ما مکلف به عمل به قرانیم و من هم موافق این هستم که مهریه پایین خوبه اما اجبار نیست اختیاره

موضوع قفل شده است