استدلال زیبای آلبرت انیشتین در مورد خدا

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
استدلال زیبای آلبرت انیشتین در مورد خدا

بازم سلام به همه
این کلیپو احتمالا دیده باشین اما خوب دوباره دیدنش خالی از لطف نیس !!!
به جمله پایانی آلبرت انیشتین که اوج کلیپه خوب دقت کنین !!!!

فکر می کنم در کتاب پندار خدا باشه که ریچارد داوکینز در بحث خداناباوری انیشتین, مطالبی رو عنوان کرده بود؛ که از نظر ایشون باور مردم نسبت به گفته های انیشتین یک اشتباه بارز, و سطحی نگریستن به اندیشه هاش بود!.که فکر می کنم به این نکته اشاره کردن از انیشتین:
من یک کافر عمیقاً دیندار هستم.

[="Tahoma"]

vahid khezry;407824 نوشت:
بازم سلام به همه
این کلیپو احتمالا دیده باشین اما خوب دوباره دیدنش خالی از لطف نیس !!!
به جمله پایانی آلبرت انیشتین که اوج کلیپه خوب دقت کنین !!!!

سلام
این جوابی که انشتین کوچولو داده در مکتب و مذهب ما قابل قبول نیست
او میخواهد بگوید
اولا شیطانی وجود ندارد
ثانیا اگر وجود هم داشته باشد خدا اورا خلق نکرده است
او برای این کار به فیزیک متوسل میشود
اما چنین نیست
خدا ابلیس را خلق کرد اما فیض و فضل الهی را در مسیر بت کردن نفسانیت خود استفاده کرد و شیطان شد
اگر میخواهیم پاسخ استاد انشتین کوچولو رو بدیم باید بگوییم
لطف خدا همچون باران است
این باران برگل می بارد عطرش و بر لجن می بارد ، گندش بلند میشود
نوع موضعگیریها و انتخابات ماست که خوب و بد بودنمان را تعیین می کند وگرنه
فیض و فضل خدا واحد است
والله الموفق

علم هیچ وقت حرفی برای گفتن درباره خداوند نداره و نخواهد داشت
چون مخلوق است
و ما می توانیم از علم بعنوان نشانه استفاده کنیم و به وجودی برسیم که این
علم دقیقی که بر جهان حاکم هست یک خالق دارد

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

حامد;413198 نوشت:
سلام
این جوابی که انشتین کوچولو داده در مکتب و مذهب ما قابل قبول نیست
او میخواهد بگوید
اولا شیطانی وجود ندارد
ثانیا اگر وجود هم داشته باشد خدا اورا خلق نکرده است
او برای این کار به فیزیک متوسل میشود
اما چنین نیست
خدا ابلیس را خلق کرد اما فیض و فضل الهی را در مسیر بت کردن نفسانیت خود استفاده کرد و شیطان شد
اگر میخواهیم پاسخ استاد انشتین کوچولو رو بدیم باید بگوییم
لطف خدا همچون باران است
این باران برگل می بارد عطرش و بر لجن می بارد ، گندش بلند میشود
نوع موضعگیریها و انتخابات ماست که خوب و بد بودنمان را تعیین می کند وگرنه فیض و فضل خدا واحد است
والله الموفق

حرف شما کاملاً صحیح است.البته یک نکته ای را بگویم.بنده چندین سال قبل چنین حرف هایی را از زبان انیشتین شنیده بودم.البته نه در یک کلیپ.بلکه به صورت متنی.در آن متن بجای شیطان،بحث شر شده بود.استاد انیشتین با برهان شر سعی می کرد وجود خدا را انکار کند و انیشتین در پاسخ به او اینطور استدلال کرد.به این صورت که شر وجود خارجی ندارد.هر چه هست خیر است و شر در واقع فقدان خیر است.همانطور که تاریکی نداریم.فقدان روشنایی داریم.در واقع تاریکی خودش یک روشنایی است.منتهی شدتش از روشنایی های معمول (مثل نور خورشید) کمتر است.در واقع خیر تشکیکی است و برخی به مراتب پایینی خیر،می گویند شر.
نظر شما راجع به چنین استدلالی چیست؟آیا این را قبول دارید که شری در کار نیست و فقط خیر داریم؟

لبیک یا مهدی
و من الله التوفیق

[="Tahoma"]

بن موسی;413208 نوشت:
نظر شما راجع به چنین استدلالی چیست؟آیا این را قبول دارید که شری در کار نیست و فقط خیر داریم؟

سلام
بله هرچه در هستی است وجود است و وجود بما هو وجود خیر است
اما اگر یک میزان و معیاری برای خیر و شر تعیین کردیم دیگر نمی توان آنچه شر است از آن جهت که شر است خیر بدانیم بخصوص در مکاتب تربیتی مثل دین چنین چیزی قابل قبول نیست چون فلسفه امر و نهیها که مقصودش تکامل است از دست میرود
به عبارت دیگر وقتی برای خیر بودن چیزی طرازی تعیین شدن حدی تعیین شد آن حد ملاک است
لذا شیطان شر است چون موجب گمراهی انسان است و دلیلش اینستکه شر و باطل در دین چیزی است که موجب گمراهی و انحطاط انسان بشود
خوب وقتی شر بدین نحو ثابت شد باید ربطش به خدای متعالی که جز خیر از او صادر میشود هم مشخص بشود
در اینجاست که میگوییم فیض و فضل خدا خیر است اما در شیطان شر میشود چون او این فیض و فضل را خرج گمراهی انسان می کند
والله الموفق

حامد;413215 نوشت:
لذا شیطان شر است چون موجب گمراهی انسان است و دلیلش اینستکه شر و باطل در دین چیزی است که موجب گمراهی و انحطاط انسان بشود

بن موسی;413208 نوشت:
آیا این را قبول دارید که شری در کار نیست و فقط خیر داریم؟

سلام

با استدلالی دیگر می توان گفت شیطان هم خیر است
چون با گمراهی انسان باعث تکامل انسان می شود
اگر شیطانی برای گمراه کردن انسان موجود نباشد انسان چگونه به تکامل برسد ؟

موفق باشید

[="Tahoma"]

بی نظیر;413251 نوشت:
سلام

با استدلالی دیگر می توان گفت شیطان هم خیر است
چون با گمراهی انسان باعث تکامل انسان می شود
اگر شیطانی برای گمراه کردن انسان موجود نباشد انسان چگونه به تکامل برسد ؟

موفق باشید


سلام
این حرف خواص است که وسوسه شیطان را فرصتی برای تعالی می یابند یعنی می بینند اینجا دو راه وجود دارد : انحطاط و صعود و ایشان صعود را انتخاب می کنند برخی هم به شیطان به عنوان مظهر اسم مضل نگاه می کنند ( پله ای بالاتر ) و باز هم ...
اما حرف عام همان است که شرع مقدس گفت : ان الشیطان لکم عدو مبین
این اختلاف بیانها به حسب اختلاف مراتب معرفت است
والله الموفق