جمع بندی آیا آرزوی مرگ کردن برای کسی توهین حساب می شود؟

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا آرزوی مرگ کردن برای کسی توهین حساب می شود؟

اخیرا خبری منتشر شده که یکی از مداح های معروف در مراسمی برای یکی از مقامات کشور آرزوی مرگ کرده است.
صرفنظر از اینکه این خبر واقعیت است یا شایعه سوال این است که آیا چنین کاری توهین حساب میشود یا خیر؟
تعریف دقیق توهین چیست؟
حکم آرزوی مرگر مردن برای شخصی چیست؟
آیا آرزوی مرگ کردن با نفرین کردن یکی است یا فرق دارد؟

با نام الله





کارشناس بحث: استاد سمیع

صدور انقلاب;410644 نوشت:
اخیرا خبری منتشر شده که یکی از مداح های معروف در مراسمی برای یکی از مقامات کشور آرزوی مرگ کرده است.
صرفنظر از اینکه این خبر واقعیت است یا شایعه سوال این است که آیا چنین کاری توهین حساب میشود یا خیر؟
تعریف دقیق توهین چیست؟
حکم آرزوی مرگر مردن برای شخصی چیست؟
آیا آرزوی مرگ کردن با نفرین کردن یکی است یا فرق دارد؟

باسمه تعالی
باسلام و تشکر از سوالی که مطرح فرمودید:
آرزوی مرگ کردن برای کسی، دعا کردن بر علیه دیگری است که همان نفرین می باشد.
و در مورد معنای دقیق توهین و اهانت و لوازم آن لطفا به لینک http://www.askdin.com/thread26212.html مراجعه بفرمایید.
موفق باشید.

سمیع;411612 نوشت:
باسمه تعالی
باسلام و تشکر از سوالی که مطرح فرمودید:
آرزوی مرگ کردن برای کسی، دعا کردن بر علیه دیگری است که همان نفرین می باشد.
و در مورد معنای دقیق توهین و اهانت و لوازم آن لطفا به لینک اهانت مراجعه بفرمایید.
موفق باشید.

سلام علیکم
با تشکر از پاسخ جنابعالی
لینک مربوطه مطالعه شد ولی باز مطمئن نیستم که آرزوی مرگ کردن اهانت حساب میشود یا خیر
در ضمن آیا موارد خاصی هست که دین اهانت کردن را مجاز شمرده باشد؟
مثلا این آیه:
لَّا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا [٤:١٤٨]
خداوند دوست ندارد کسی با سخنان خود، بدیها (ی دیگران) را اظهار کند؛ مگر آن کس که مورد ستم واقع شده باشد. خداوند، شنوا و داناست.

صدور انقلاب;410644 نوشت:
تعریف دقیق توهین چیست؟
حکم آرزوی مرگر مردن برای شخصی چیست؟
آیا آرزوی مرگ کردن با نفرین کردن یکی است یا فرق دارد؟

یه تحلیل منطقی :
امام صادق (ع) : هر چه را برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و.....
خوب وقتی ما برای کسی آرزوی مرگ می کنیم آیا دوست داریم دیگران هم برای ما آرزوی مرگ کنند؟ . فقط نکته دیگر اینکه هر شخصی ممکن است خواهر - برادر - پدر - مادر و...در کل عزیز شخصی دیگر باشد . حالا آیا ما دوست داریم که دیگران برای مرگ عزیزان ما دعا کنند؟
در مورد توهین هم به همینصورت : اگر حرف یا فعلی را به کسی نسبت دهیم و اکراه داشته باشیم که دیگران آن را برای ما یا بستگان ما انجام دهند ع این میتونه یک توهین باشه.
موفق باشید

hamid40;411728 نوشت:
یه تحلیل منطقی :
امام صادق (ع) : هر چه را برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و.....
خوب وقتی ما برای کسی آرزوی مرگ می کنیم آیا دوست داریم دیگران هم برای ما آرزوی مرگ کنند؟

بستگی دارد. اگر من آدم بدی در خدمت شیطان باشم بله. دلیل آن هم این دعای امام سجاد علیه السلام است:

[=times new roman]«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ. . . وَ عَمِّرْنِی مَا كَانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِكَ، فَإِذَا كَانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیْكَ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَیَّ، أَوْ یَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَیَّ»(صحیفه سجادیه، دعاى 20) خدایا تا زمانی كه عمر من بذله در طاعت باشد به من عمر بده ولی وقتی عمرم مرتع شیطان شد پس مرا بمیران قبل از آنکه مشمول دشمنی تو شوم یا غضب تو بر من محکم شود.


نقل قول:
. فقط نکته دیگر اینکه هر شخصی ممکن است خواهر - برادر - پدر - مادر و...در کل عزیز شخصی دیگر باشد . حالا آیا ما دوست داریم که دیگران برای مرگ عزیزان ما دعا کنند؟

باز هم بستگی داره به همان عامل بالا. پدر و مادر بنده از امام سجاد علیه السلام عزیز تر نیستند.
نقل قول:

در مورد توهین هم به همینصورت : اگر حرف یا فعلی را به کسی نسبت دهیم و اکراه داشته باشیم که دیگران آن را برای ما یا بستگان ما انجام دهند ع این میتونه یک توهین باشه.

خوب یکی ممکنه بر اساس یک قضاوت دنیوی اکراه داشته باشد ولی دیگری بر اساس یک قضاوت الهی اکراه نداشته باشد.

در این دعای فوق یک امام معصوم به وضوح برای یک امام معصوم (اگر عمرش مرتع شیطان باشد) دعای مرگ میکند.
اگر دعای برای مرگ کردن توهین باشد پس آیا امام سجاد علیه السلام توهین میکنند؟

شاید بتوان گفت دعای مرگ بطور کلی توهین نیست و در شرایطی ممکن است توهین باشد و در شرایطی نباشد.

توهین یعنی بی ادبی موهن.آرزوی مرگ کردن نفرین است.

مشکل ما این است که ما مرگ را یک چیز بد می دانیم و بنابر این آرزوی مرگ را یک آرزوی بد میدانیم.
در صورتی که برای بعضی ها مرگ یک چیز خوب است و آرزوی مرگ برای آنها مثل آرزوی خوشبختی است و آرزوی بدی نیست.

صدور انقلاب;411831 نوشت:

[=times new roman]«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ. . . وَ عَمِّرْنِی مَا كَانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِكَ، فَإِذَا كَانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیْكَ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَیَّ، أَوْ یَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَیَّ»(صحیفه سجادیه، دعاى 20) خدایا تا زمانی كه عمر من بذله در طاعت باشد به من عمر بده ولی وقتی عمرم مرتع شیطان شد پس مرا بمیران قبل از آنکه مشمول دشمنی تو شوم یا غضب تو بر من محکم شود.


در این دعای فوق یک امام معصوم به وضوح برای یک امام معصوم (اگر عمرش مرتع شیطان باشد) دعای مرگ میکند.
اگر دعای برای مرگ کردن توهین باشد پس آیا امام سجاد علیه السلام توهین میکنند؟

باسمه تعالی
باسلام:
در این دعا،امام سجاد علیه السلام برای کدام معصوم علیه السلام آرزوی مرگ نموده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

صدور انقلاب;411620 نوشت:
سلام علیکم
با تشکر از پاسخ جنابعالی

در ضمن آیا موارد خاصی هست که دین اهانت کردن را مجاز شمرده باشد؟
مثلا این آیه:
لَّا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا [٤:١٤٨]
خداوند دوست ندارد کسی با سخنان خود، بدیها (ی دیگران) را اظهار کند؛ مگر آن کس که مورد ستم واقع شده باشد. خداوند، شنوا و داناست.


باسمه تعالی
باسلام
چنین آیه ای دلیلی بر جواز اهانت نمی باشد بلکه این آیه شریفه در رابطه با یکی از موارد جواز غیبت بحث می کند.
در واقع یکی از موارد جواز غیبت آن جاست که در غیاب ستمگر ،ستم او را باز گویند که این عمل غیبت نبوده و حرام نیست.

البته شرایطی دارد که عبارتند :
1-نیت و قصد مظلوم از غیبت کردن درباره ظالم،دفع یا رفع ظلم او باشد؛پس اگر مظلوم فقط قصد تنقیص یا تحقیر ظالم را داشته باشد و بخواهد آرزوی او رابریزد ،غیبتش جایز نخواهد بود؛البته این شرط درونی است و به قصد و نیت غیبت کننده بر می گردد.

2-شرط دوم درباره گفتار مظلوم است .مظلوم فقط اجازه دارد درباره ستمی که در حق او شده است سخن بگوید و اگر در غیاب ظالم،عیب های دیگر او را که با ظلمش ارتباطی ندارد،بیان کند ،گفتار او غیبت به شمار رفته ،حرام است.

3-شرط سوم درباره شنونده غیبت است .مظلوم فقط حق دارد نزد کسی از ستمگر غیبت کند که هم توان کمک کردن به او و هم امید به یاری و حمایت او داشته باشد ،چه بسیار کسانی که توان کمک و یاری به ستمدیده را دارند ،ولی دراین باره اقدامی نمی کنند و حتی نمی توان به کمک آن ها امید داشت که در این صورت ،غیبت کردن از ظالم نزد ایشان جایز نخواهد بود.(1)

بنابراین این آیه شریفه مربوط به مورد جواز غیبت است آنهم با این شرایطی که بیان شد و ارتباطی به جواز اهانت ندارد.
موفق باشید

پی نوشت:
1ر.ک،اخلاق الهی،آیة الله مجتبی تهرانی ،ج4 ص 56

صدور انقلاب;411831 نوشت:
بستگی دارد. اگر من آدم بدی در خدمت شیطان باشم بله.

این که از مسلمات است . خود خداوند شیطان را لعن می کند و مسلما افرادی که در خدمت شیطان هستند (حتی این شعار هم که مرگ بر .... وجود دارد).
ولی انسان برای خودش هم نمیتواند چه برسد برای دیگرانی که ما بخواهیم درمورد آنها قضاوت کنیم که آیا ایشان شایسته مرگ است طلب مرگ کند:
کلیک
ولی اگر خود انسان به دلیل گناه خودش بخواهد آرزوی مرگ کند ، فکر کنم بهتر است توبه کند تا به جهنم نرود.

صدور انقلاب;411831 نوشت:
باز هم بستگی داره به همان عامل بالا. پدر و مادر بنده از امام سجاد علیه السلام عزیز تر نیستند.

باشه ! این سخن امام مجوز نفرین یا طلب مرگ برای افرادی که شاید از نظر شخص ما عبد شیطان هستند نمیباشد.

صدور انقلاب;411876 نوشت:
مشکل ما این است که ما مرگ را یک چیز بد می دانیم و بنابر این آرزوی مرگ را یک آرزوی بد میدانیم.
در صورتی که برای بعضی ها مرگ یک چیز خوب است و آرزوی مرگ برای آنها مثل آرزوی خوشبختی است و آرزوی بدی نیست.

معمولا و منطقا مرگ باید برای مومنین چیز خوبی باشد (حضرت معصوم (ع) :دنیا جهنم مومن و بهشت کافر است) ولی با توجه به نظر کارشناس در تاپیکی که عرض کردم این قضیه بازهم مجوز دعا برای مرگ حتی خودمان هم نیست و در ادعیه معمولا عمر طولانی مسئلت می شود :
الهی اسئلک زیاده فی العلم و طولا فی العمر و برکه فی الرزق و....
موفق باشید

سمیع;412176 نوشت:
باسمه تعالی
باسلام:
در این دعا،امام سجاد علیه السلام برای کدام معصوم علیه السلام آرزوی مرگ نموده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

برای امام زین العابدین علیه السلام.
به هر حال دارد در مورد یک امام معصوم صحبت میکند حتی اگر شخصیت خودشان باشند. چون نفس مومن محترم است و مومن اجازه توهین به هیچ نفسی حتی نفس خودش هم ندارد.
یک ؟ کافیست.

سمیع;412193 نوشت:
باسمه تعالی
باسلام

سلام علیکم

نقل قول:

چنین آیه ای دلیلی بر جواز اهانت نمی باشد بلکه این آیه شریفه در رابطه با یکی از موارد جواز غیبت بحث می کند.
در واقع یکی از موارد جواز غیبت آن جاست که در غیاب ستمگر ،ستم او را باز گویند که این عمل غیبت نبوده و حرام نیست.

البته شرایطی دارد که عبارتند :
1-نیت و قصد مظلوم از غیبت کردن درباره ظالم،دفع یا رفع ظلم او باشد؛پس اگر مظلوم فقط قصد تنقیص یا تحقیر ظالم را داشته باشد و بخواهد آروی او رابریزد ،غیبتش جایز نخواهد بود؛البته این شرط درونی است و به قصد و نیت غیبت کننده بر می گردد.

2-شرط دوم درباره گفتار مظلوماست .مظلوم فقط اجازه دارد درباره ستمی که در حق او شده است سخن بگوید و اگر در غیاب ظالم،عیب های دیگر او را که با ظلمش ارتباطی ندارد،بیان کند ،گفتار او غیبت به شمار رفته ،حرام است.

3-شرط سوم درباره شنونده غیبت است .مظلوم فقط حق دارد نزد کسی از ستمگر غیبت کند که هم توان کمک کردن به او و هم امید به یاری و حمایت او داشته باشد ،چه بسیار کسانی که توان کمک و یاری به ستمدیده را دارند ،ولی دراین باره اقدامی نمی کنند و حتی نمی توان به کمک آن ها امید داشت که در این صورت ،غیبت کردن از ظالم نزد ایشان جایز نخواهد بود.(1)

بنابراین این آیه شریفه مربوط به مورد جواز غیبت است آنهم با این شرایطی که بیان شد و ارتباطی به جواز اهانت ندارد.
موفق باشید

پی نوشت:
1ر.ک،اخلاق الهی،آیة الله مجتبی تهرانی ،ج4 ص 56

درست است. بنده هم به عنوان دلیل ذکر نکردم. اگر دلیل بود که اصلا نیازی به سوال نبود. بلکه یک مثال بود از اینکه حکم اخلاقی یک عمل ممکن است در شرایطی خاص عوض شود و یک عمل بد در شرایطی خوب باشد. و شاید چنین آیه یا حدیثی در مورد توهین هم موجود باشد. (البته به فرض اینکه آرزوی مرگ توهین باشد)

hamid40;412290 نوشت:

ولی انسان برای خودش هم نمیتواند چه برسد برای دیگرانی که ما بخواهیم درمورد آنها قضاوت کنیم که آیا ایشان شایسته مرگ است طلب مرگ کند:
کلیک


انسان در شرایطی می تواند برای خودش آرزوی مرگ کند که در همین لینک شما هم مواردی ذکر شده است.
در ضمن در همین دعای امام سجاد علیه السلام هم عبارت [=times new roman] فَاقْبِضْنِی إِلَیْكَ دعای مرگ برای خود است (البته تحت شرایط خاصی. یعنی اگر عمر مرتع شیطان باشد که این "اگر" در مورد آن معصوم منتفی است ولی در مورد دیگران ممکن است منتفی نباشد. در حقیقت ایشان خودشان را مثال میزند ولی در حقیقت این یک فرمول کلی است. یعنی ایشان دارند دعای مرگ میکنند برای هر کسی که عمرش مرتع شیطان باشد. و چه بسا با توجه به شرایط حفقان و تقیه زمان ایشان این دعا اشاره با شخص یا اشخاص خاصی هم داشته باشد. معروف است که دعاهای امام سجاد علیه السلام درس است ولی در قالب دعا چون ایشان آزادی سخنرانی نداشتند)

نقل قول:
باشه ! این سخن امام مجوز نفرین یا طلب مرگ برای افرادی که شاید از نظر شخص ما عبد شیطان هستند نمیباشد.

چرا؟ اگر نظر شخص ما (یا نظر یک شخص معتبر مثلا یک مجتهد یا شخصی که نظرش در این زمینه معتبر باشد) درست باشد آنوقت اشکالش چیست؟

نقل قول:

با توجه به نظر کارشناس در تاپیکی که عرض کردم این قضیه بازهم مجوز دعا برای مرگ حتی خودمان هم نیست

در لینک شما در مواردی مجاز شده است. در ضمن لینک شما وحی منزل نیست. بنده هم از صحیفه سجادیه دلیل آوردم. بهتر است به جای لینک که حاطی مطالب متعدد است یک دلیل مشخص بیاورید.
نقل قول:

و در ادعیه معمولا عمر طولانی مسئلت می شود :
الهی اسئلک زیاده فی العلم و طولا فی العمر و برکه فی الرزق و....

مگر اشکالی دارد ما در مورد موارد غیرمعمول سوال کنیم؟
خیلی از احکام دین در مورد موارد غیرمعمول است.

موفق باشید

[="Tahoma"]

صدور انقلاب;410644 نوشت:
اخیرا خبری منتشر شده که یکی از مداح های معروف در مراسمی برای یکی از مقامات کشور آرزوی مرگ کرده است.
صرفنظر از اینکه این خبر واقعیت است یا شایعه سوال این است که آیا چنین کاری توهین حساب میشود یا خیر؟
تعریف دقیق توهین چیست؟
حکم آرزوی مرگر مردن برای شخصی چیست؟
آیا آرزوی مرگ کردن با نفرین کردن یکی است یا فرق دارد؟

سلام
بزرگان به ما آموختند که برای هم کیشان خود طلب مغفرت و هدایت کنیم . مردن یک شخص خیلی وقتها مشکلی را حل نمی کند .
والله الموفق

حامد;412482 نوشت:

سلام
بزرگان به ما آموختند که برای هم کیشان خود طلب مغفرت و هدایت کنیم . مردن یک شخص خیلی وقتها مشکلی را حل نمی کند .
والله الموفق

سلام علیکم
درست است. ولی فقط این نیست.
اولا قصد قضاوت در مورد شخص خاصی را ندارم. ولی برخی واقعا شایسته لعن و دعای مرگ هستند.
زیارت عاشورا که از جانب بزرگان است و همچنین قرآن به ما می آموزند که برخی افراد خاص را باید لعن کرد.
مثلا قرآن کریم میفرماید آنکس که پیامبر را بیازارد خدا و رسولش او را لعن می کنند. این یک رمز است که کلید آن در حدیث پیامبر صلی الله علیه است:
"هرکس فاطمه را بیازارد مرا آزرده است"

خود لعن برخی اشخاص هم یک دعا و هم یک وظیفه است.
برخی که در مورد شعارهای مرگ بر شوروی و مرگ بر صدام و... به امام خمینی (قریب به مضمون) اعتراض کرده بودند که ایشان گفته بودند که اینها دعا است و دعای مومن بی اثر نیست.

صدور انقلاب;412536 نوشت:

برخی که در مورد شعارهای مرگ بر شوروی و مرگ بر صدام و... به امام خمینی (قریب به مضمون) اعتراض کرده بودند که ایشان گفته بودند که اینها دعا است و دعای مومن بی اثر نیست.

باسمه تعالی
باسلام
پس شما هم پذیرفتید که طلب مرگ برای دیگران یک نوع دعا است، البته دعا بر علیه آن شخص که به آن نفرین گفته می شود که در پست 1 به آن اشاره شد.و در مقوله توهین که تعریف خاصی دارد نمی گنجد مگر با مسامحه
موفق باشید
.

پرسش:
آیا آرزوی مرگ برای کسی توهین به حساب می آید؟
پاسخ:
آرزوی مرگ کردن برای کسی، دعا کردن بر علیه دیگری است که همان نفرین می باشد. و کاملا با اهانت متفاوت است که اهانت به معنای،تحقیر،تخفیف و کلمه هایی از این قبیل، به معنای سبک کردن و پایین آوردن مقام و منزلت دیگری و کوچک کردن شخصیت او است به کار بردن برخی الفاظ یا نمایش بعضی حرکات از عظمت شخصیت دیگری کاسته،سبب حقارت و خواری او می شود.
اهانت از ماده وهن و به معنای سست کردن شخصیت فرد در اذهان مردم و تخفیف به معنای سبک کردن و تحقیر به معنای کوچک کردن شخصیت او است.

موضوع قفل شده است