جمع بندی آیا نژاد پرستی در دین اسلام با عناوین سید و سادات احیا می شود ؟!

تب‌های اولیه

245 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

کتابچی;399860 نوشت:
یک کاغذ وقتی می شود ورقی از قرآن ، حرمت واجب می شود و شما بدون وضو نمی تونی بهش دست بزنی

با سلام.

البته همان کاغذ اگر در سال های بعد استحاله شده و به کاغذ معمولی دیگری تبدیل شود دیگر چنین احترامی ندارد. به عبارت دیگر تا زمانی که به منبع اصلی اتصال دارد ارزشمند است. مثل موی سر انسان. اما وقتی که جدا شد یا بین او و اصل مدنظر ما فاصله ای افتاد دیگر احترام معنایی ندارد و فرزندان نسل های بعد از انسان چنین حکمی دارند. مثل این است که بگوییم باید به همه انسان ها احترام ویژه ای گذاشت چون فرزندان آدم نبی هستند! اساساً احترام ویژه در مورد نسل و نسب بی معناست مگر این که قرائنی از اتصال و شباهت به نیکان وجود داشته باشد که در آن صورت نیز احترام ما بخاطر نیکی مردم است نه اصل و نسب آنها. لذا روایت زیر نیز مگر در شرایط خاص سیاسی نمی تواند پذیرفتنی باشد:

کتابچی;399860 نوشت:
پیامبر فرموده است خوبان آنها را به خاطر خدا و بدان آنها را به خاطر من حرمت بگذارید .

با تشکر.

بی نظیر;398883 نوشت:
اگر خداوند منظورش ذریه حضرت محمد بوده است چرا مستقیما از کلمه ذریه استفاده نکرده است ؟
به نظر شما استفاده از کلمه قربی به جای ذریه
هدفش نفی هرگونه افتخار به اصل و نسب نیست ؟ سنتی جاهلی که در میان اعراب رواج داشت

با سلام.

به نظرم نکته دقیقی است و اگر بپذیریم که استخدام کلمات در کتاب آسمانی بسیار حساب شده بوده است به همان نتیجه ای می رسیم که فرمودید. به ویژه آن که مودت چیزی فراتر از احترام و محبت ساده است.

موفق باشید.

حامد;400118 نوشت:
احترام با برتر دانستن دوتاست

سلام.

احترام گذاشتن به کسی یعنی برتر دانستن او نسبت به دیگری که به او احترام نمی گذاریم. لذا تکریم و برتر دانستن هم خانواده اند. مسأله ای که هست این است که مبنای این تکریم چقدر عقلانی و پسندیده باشد.

موفق باشید.

مؤمن;404597 نوشت:
احترام گذاشتن به کسی یعنی برتر دانستن او نسبت به دیگری که به او احترام نمی گذاریم. لذا تکریم و برتر دانستن هم خانواده اند.

اگر دقت کنید ما به اشخاص احترام نمیذاریم به صفات احترام میذاریم
یعنی مثلا فردی داناست و باعث میشه شما به او احترام بذارین این یعنی شما به صفتی که در او هست احترام گذاشتین نه به شخص او.پس این برتر دانستن ان صفت است نه شخص.
حالا فردی سید است و مثلا باعث میشه شما بهش احترام بذارین این احترام در واقع به خاطر جد اوست پس احترام شما به شخص او بر نمیگردد به جد او برمیگردد.همون طور که در مورد صفات دیگه اینطور است.

هارب;404629 نوشت:
اگر دقت کنید ما به اشخاص احترام نمیذاریم به صفات احترام میذاریم
یعنی مثلا فردی داناست و باعث میشه شما به او احترام بذارین این یعنی شما به صفتی که در او هست احترام گذاشتین نه به شخص او.پس این برتر دانستن ان صفت است نه شخص.
حالا فردی سید است و مثلا باعث میشه شما بهش احترام بذارین این احترام در واقع به خاطر جد اوست پس احترام شما به شخص او بر نمیگردد به جد او برمیگردد.همون طور که در مورد صفات دیگه اینطور است.

با سلام.

تمام کسانی که به نوعی تبعیض نژادی قائل اند معتقدند دارند به صفتی برتر احترام می گذارند. نمی گویند به شخص احترام می گذاریم. می گویند به صفات برتری که در این نژاد یا قوم وجود دارند اهمیت می دهیم و ارزش قائلیم.

گذشته از این مسأله قبح تبعیض نژادی این است که صفات اکتسابی ملاک قضاوت ما و احترام ما باشند. مثل این که به کسی به خاطر زیبایی ذاتی او احترام بیشتری بگذاریم. ...

موفق باشید.

مؤمن;404597 نوشت:
احترام گذاشتن به کسی یعنی برتر دانستن او نسبت به دیگری که به او احترام نمی گذاریم. لذا تکریم و برتر دانستن هم خانواده اند. مسأله ای که هست این است که مبنای این تکریم چقدر عقلانی و پسندیده باشد.

سلام
احترام با برتر دانستن تلازم ندارد شما موارد زیادی از احترام را می توانید بیابید که پایه ای از برتردانستن در آن نیست بلکه اسباب دیگری دارد ضمن اینکه احترام به سادات با بی احترامی به هیچکسی مورد توصیه قرار نگرفته است بلکه به همان اندازه به احترام به سایر مومنین و مسلمین توصیه داریم
والله الموفق

قرآن بهترین جواب و به همه داده که خطاب به پیامبر میگه تو هم بشری هستی به مانند بقیه
پس نسل او هم مثل بقیه آدم ها هستند ولی چون رفتار و منش اونها خیلی با بقیه فرق داشت و مورد احترام بقیه مردم بودن خوب یه مقدار از عامه مردم فاصله میگیرن(از نظر احترام)
در همین زمان ما اگه انسانی باشه که رفتارش کاملا موجه باشه و هیچ کس ظلمی از اون ندیده باشه بزرگ میشه و مردم بهش احترام میذارن و بعد از وفاتش سر مزارش هم میرن
نمونش آقای بهجت(ره) بیاین ببینین چقدر آدم سر مزارش میاد

مؤمن;404890 نوشت:

با سلام.

تمام کسانی که به نوعی تبعیض نژادی قائل اند معتقدند دارند به صفتی برتر احترام می گذارند. نمی گویند به شخص احترام می گذاریم. می گویند به صفات برتری که در این نژاد یا قوم وجود دارند اهمیت می دهیم و ارزش قائلیم.

گذشته از این مسأله قبح تبعیض نژادی این است که صفات اکتسابی ملاک قضاوت ما و احترام ما باشند. مثل این که به کسی به خاطر زیبایی ذاتی او احترام بیشتری بگذاریم. ...

موفق باشید.


دقیقا همین طور است.
کسانی که نژاد پرستند و به یک فرد احترام خاص میگذارند به خاطر نژادش است.پس انها هم به شخص احترام نمیگذارن به نژاد او احترام میگذارند
ولی چون هیچ دلیلی بر برتری اون نژاد نیست کار انها غلط است.اما اینجا دلیل وجود دارد
البته باید به این نکته هم توجه کرد که در تبعیض نژادی واقعا تبعیض هایی در سیستم اجتماعی وجود دارد که موجب بی عدالتی میشود ولی در این مورد اصلا این طور نیست.

مؤمن;404547 نوشت:

با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی.

تعریفی اجمالی ارائه شد که ظاهراً مورد عنایت قرار نگرفت:

به طور کلی قائل شدن هر تبعیضی در احترام و توجه به انسان ها که بر مبنای ویژگی های وراثتی و غیراکتسابی باشد در ذیل تعریف تبعیض نژادی قرار می گیرد.

ضمناً دقت بفرمایید که نژاد پرستی (تبعیض نژادی در حد پرستش یک نژاد) ترجمه مناسبی برای واژگان اصلی نیست و بهتر است از واژه عمومی تبعیض نژادی استفاده کنید. به این معنا نژادپرستی شکل افراطی و وحشیانه تبعیض نژادی است.

موفق باشید.



با سلام خدمت شما دوست گرامی

چند مطلب:

- پرستش مراحل مختلفی دارد ولی به جهت منحرف نشدن بحث فعلا به آن نمی پردازیم و با واژه پیشنهاد شما که تبعیض نژادی است، بحث را ادامه می دهیم.

- تعریف شما مانع نیست به طور مثال اگر گروهی از مردمان به خاطر زیبایی خانوادگی یا قدرت جسمی بالا و یا هوش و درایت بسیار، مورد احترام مردم باشند، آیا این کار از نظر شما تبعیض نژادی است؟ به طور مثال وقتی در گذشته خاندانی مشهور به شجاعت بوده اند، و مردم از این رو به آنها احترام می گذاشتند، با توجه به اینکه این مسئله وراثتی و غیر اکتسابی بوده است، آیا از نظر شما تبعیض نژادی است؟

- مسئله دیگر در مورد اصل تعریف شماست، آنچه که موجب "تبعیض" می شود، تفاوت در حقوق و مزایا است نه صرف احترام غیر اجباری(بر کسی واجب نیست که به سادات احترام بگذارد بلکه صرفا یک رجحان است) این در حالی است که ویژگی خاص و حق ممتازی برای آنان در نظر گرفته نشده است و این مسئله کاملا متفاوت است از مواردی از تبعیض نژادی که در مناطق دیگر جهان وجود دارد (به طور مثال میان سفید پوستان و سیاه پوستان وجود داشته است). بنابراین تبعیض هنگامی صدق می کند که پای حقی در میان باشد و در بحث ما نیز چنین نیست.

موفق باشید

مؤمن;404592 نوشت:
با سلام.

به نظرم نکته دقیقی است و اگر بپذیریم که استخدام کلمات در کتاب آسمانی بسیار حساب شده بوده است به همان نتیجه ای می رسیم که فرمودید. به ویژه آن که مودت چیزی فراتر از احترام و محبت ساده است.

موفق باشید.

سلام خدمت شما

حقیقتا اگر همه دوستان بدون تعصب و با فکر ازاد اندیشی فقط به همین موردی که این حقیر
اشاره کردم دقت کنند بطلان خط فکری احترام به سادات بخاطر نسبشان ثابت شده است
اما متاسفانه تعصب و پیش فرضهای ذهنی نمی گذارد حقیقت اشکار شود

موفق باشید

هارب;404629 نوشت:
اگر دقت کنید ما به اشخاص احترام نمیذاریم به صفات احترام میذاریم
یعنی مثلا فردی داناست و باعث میشه شما به او احترام بذارین این یعنی شما به صفتی که در او هست احترام گذاشتین نه به شخص او

هارب;404629 نوشت:
حالا فردی سید است و مثلا باعث میشه شما بهش احترام بذارین این احترام در واقع به خاطر جد اوست

سلام به جناب هارب

لطفا دوجمله تان را باهم مقایسه کنید

ایا به نظر شما جد صفت شخص است ؟ :Gig:

باتشکر

سلام خدمت شما

بی نظیر;405536 نوشت:
ایا به نظر شما جد صفت شخص است ؟

اگر منظورتون صفت اخلاقی ست خیر.
منظور بنده از صفت چیزی بود که فرد با ان وصف میشود.چه از لحاظ اخلاقی و چه موارد دیگر....

هارب;404629 نوشت:
اگر دقت کنید ما به اشخاص احترام نمیذاریم به صفات احترام میذاریم
یعنی مثلا فردی داناست و باعث میشه شما به او احترام بذارین این یعنی شما به صفتی که در او هست احترام گذاشتین نه به شخص او.پس این برتر دانستن ان صفت است نه شخص.
حالا فردی سید است و مثلا باعث میشه شما بهش احترام بذارین این احترام در واقع به خاطر جد اوست پس احترام شما به شخص او بر نمیگردد به جد او برمیگردد.همون طور که در مورد صفات دیگه اینطور است.

سلام

ان صفاتی که باعث می شود ما بخاطر ان صفات به شخصی احترام بزاریم
صفاتی هستند که خود شخص با تلاش و کوشش به ان رسیده است
مثلا علم و دانش یا اخلاق خوب و ...
اما صفاتی که شخص هیچ نقشی در کسب ان نداشته است بلکه
ارثی به ان رسیده است موجب احترام نمی شود

اگر این طور باشد و شخص بخاطر صفات ارثی هم قابل احترام باشد

پس زیبا در مقابل زشت قابل احترام است!!!
یا سفید در مقابل سیاه قابل احترام است !!!

...
سید در مقابل عام قابل احترام است !!!

موفق باشید

بی نظیر;408192 نوشت:
ان صفاتی که باعث می شود ما بخاطر ان صفات به شخصی احترام بزاریم
صفاتی هستند که خود شخص با تلاش و کوشش به ان رسیده است
مثلا علم و دانش یا اخلاق خوب و ...
اما صفاتی که شخص هیچ نقشی در کسب ان نداشته است بلکه
ارثی به ان رسیده است موجب احترام نمی شود

اگر این طور باشد و شخص بخاطر صفات ارثی هم قابل احترام باشد

پس زیبا در مقابل زشت قابل احترام است!!!
یا سفید در مقابل سیاه قابل احترام است !!!

...
سید در مقابل عام قابل احترام است !!!


ببینید گفتم احترام در واقع به شخص بر نمیگردد به صفت و ویژگی فرد برمیگردد.حالا شما میگین صفتی که فرد برای کسبش تلاش کرده فقط قابل حترامه؟!؟!!ولی این در بین رفتارهای اجتماعی اصلا در نظر گرفته نمیشه....بعد هم افرادی هستند که به هوش دیگری احترام میذارن یا به قدرت بدنی یا...اینها نمیتواند ارثی باشد؟که هر کدام متناسب با فعالیتها و تخصص های فرد میتونن مهم باشن و قابل احتام برای دیگران.مثلا برای یک رزمی کار اشتن قدرت بدنی خوب حتی اگر ارثی باشد مهم و با ارزش است.یا مثلا صفات خوب اخلاقی نمیتونه ارثی باشه؟!؟این چه استدلالی است؟....زیبایی ظاهر اصلا چیزی نیست که بخوایم بهش احترام بذریم.چه فرد ان رو به ارث برده باشه چه براش سختی کشیده باشه!!(با عمل جراهی و...:Cheshmak:)
البته این احترام بیشتر هم دادن امتیاز خاص یا گذشتن از جرم و... نیست که مشکلی ایجاد کنه.

هارب;408248 نوشت:
.بعد هم افرادی هستند که به هوش دیگری احترام میذارن یا به قدرت بدنی یا...اینها نمیتواند ارثی باشد؟که هر کدام متناسب با فعالیتها و تخصص های فرد میتونن مهم باشن و قابل احتام برای دیگران

سلام

شما ایا به یک فرد فقط بخاطر هوش بالا احترام می ذارین !!!!!!!!!!!
یا وقتی احترام می زارین که این فرد از هوشش استفاده کنه و کاری مفید انجام بده ؟
مثلا یک انسان و به شما نشون می دن و می گن هوشش 180 هست
ایا بهش احترام می زارین !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
درست مثل اینکه شخصی رو نشون بدن بگن سیده ایا صرف سید بودن مثل هوش بالا قابل احترامه ؟
یا وقتی احترام می زارین که این شخص از صفت سیدیش برای انجام امر خیر استفاده کرده باشه ؟

یک کم دقت کنین بزرگوار درکش سخت نیست

موفق باشید

سلام علیکم و رحمه الله

ببینید سرکار بی نظیر گرامی .
شما در این تاپیک از واژه " احیاء نژادپرستی " استفاده کردید و سعی کردید آنرا به موضوع احترام به سادات ارتباط دهید و به مطالبی که استاد حامد و دوستان اشاره کردند توجهی نمی کنید

  • محوریت یک تفکر نژادپرستانه بر نژاد و قومیتی خاص تکیه دارد و تمام عقاید آن معطوف به این اصل است و حول این محوریت میگردد.
  • در این تفکر برای کسانی که در محدوده این تعریف قرار میگیرند حقوقی غائی و نهائی در جمع قائلند و به همان نسبت برای کسانی که شامل این تعریف نمیشوند و در این دایره قرار نمیگیرند هیچ حق قانونی و انسانی قائل نیتسند

همین دو معیار را در مورد سادات در جامعه شیعی و جامعه نژادپرست تطبیق نمائید.

در مورد سادات عامل اصلی آنچه که باعث احترام آنها میشود یک عامل انتسابی است . انتساب به نبی اکرم و اهل بیت او ( ثقل اصغر)
در این مورد
عامل انتساب اعتباری است و اعتبار آن بغیر است و نه به خود او . همچنین هیچ شکل اختصاصی از برتری شخصی و فردی بر غیر آنها نزد خداوند در دین تعریف نشده . یعنی نیامده اند بگویند شما هل بهشتید و هرچه کردید در این دنیا و آن دنیا بخاطر انتسابتان به نبی اکرم بخشیده شده ولی گناهان دیگران بر گردن آنهاست و...

از طرفی احترام به سادات معنـــــــای احترام به نبی اکرم و اهل بیت پیدا میکند و احترام به ایشان احترام به شریعت است. پس شما احترام به سادات را بخوانید احترام به شریعت.

والسلام

فاتح;408751 نوشت:
ببینید سرکار بی نظیر گرامی .
شما در این تاپیک از واژه " احیاء نژادپرستی " استفاده کردید و سعی کردید آنرا به موضوع احترام به سادات ارتباط دهید و به مطالبی که استاد حامد و دوستان اشاره کردند توجهی نمی کنید

من و دوستان موافق من که زیاد هم بودند به تمام پستهای جناب حامد و همه دوستان مخالف جواب کامل و قانع کننده داده ایم
اتفاقا دوستانی که سر مخالفت با ما داشتند از جواب دادن به پستهای ما طفره رفته اند که مبنا بر نداشتن جواب گذاشته می شود

فاتح;408751 نوشت:
محوریت یک تفکر نژادپرستانه بر نژاد و قومیتی خاص تکیه دارد و تمام عقاید آن معطوف به این اصل است و حول این محوریت میگردد.
در این تفکر برای کسانی که در محدوده این تعریف قرار میگیرند حقوقی غائی و نهائی در جمع قائلند و به همان نسبت برای کسانی که شامل این تعریف نمیشوند و در این دایره قرار نمیگیرند هیچ حق قانونی و انسانی قائل نیتسند

همین دو معیار را در مورد سادات در جامعه شیعی و جامعه نژادپرست تطبیق نمائید.

این مورد را جناب حامد هم مطرح فرمودند که جواب کامل داده شد

فاتح;408751 نوشت:
پس شما احترام به سادات را بخوانید احترام به شریعت.

این درست مثل این است که می گفتند بنویسید موسوی بخوانید احمدی نژاد :ok:

موفق باشید

بی نظیر;409116 نوشت:
این مورد را جناب حامد هم مطرح فرمودند که جواب کامل داده ش

سلام علیکم و رحمه الله

بنده پست های شما و دوستانتان را خوانده ام

اگر تطبیقی در پست های شما و دوستان تان صورت گرفته بود که شما بصرف یک احترام اعتباری بسنده نمی کردید . در حالیکه این صرفا احترام دلالت بر نژادپرستی دینی و غیر دینی نمی کند.

بگذارید نمونه هائی از نژادپرستی دینی (که در یک سیر تطوری به قوانین آن تبدیل گردیده) را برایتان نقل کنم تا بتوانید برای معیاری داشته باشید و بر ای اثبات این مدعا بدانید چه فاکتورهائی نیاز هست تا اثبات شود. حال در ادامه بیشتر با هم صحبت میکنیم.

دیلا عرض میشود تمام موارد را کامل بخوانید تا بتوانید درست نتیجه گیری کنید .

بی نظیر;409116 نوشت:
این درست مثل این است که می گفتند بنویسید موسوی بخوانید احمدی نژاد

بله . بعد از این بحث اگر توانستید ارتباط استدلال بنده

فاتح;408751 نوشت:
از طرفی احترام به سادات معنـــــــای احترام به نبی اکرم و اهل بیت پیدا میکند و احترام به ایشان احترام به شریعت است. پس شما احترام به سادات را بخوانید احترام به شریعت.

با این مثل را هم در زمان مقتضی توضیح دهید .

باسپاس

یاحق

[="#008000"]هوالعالم

سيد و سيده واقعي هيچ نيازي به احترام بيش از حد ندارند .
حرمت اينها با قداست ذاتي و معرفتي كه دارند بيشتر شده و اين رفتار اونهاست كه احترام متقابل طلب ميكنه !
حالا يكي با عشق به حضرات تغيير نام داده خوب شده يكي مادرزادي سيد بوده و اسير و گرفتار دشمن انسان شده و يا بالعكس
ولي ملاك بايد عمل انسان باشه
و روش تطبيق امر با قرآن !
كه نام نشان از مقام نيست
باز ما بايد كامل باشيم و كمال طلب

امامزاده ها
نور و نظر امامزاده ها حتي مشكوك با نيت و باور شما هم قوت پيدا ميكنه و بدون نيت و باور ما هم هيچوقت از مسير خارج نميشه .
چون در پس ابرهاي تيره ي زودگذر خورشيد و نوري هست بنام پيامبران يا علي ع و ... كه اجازه سو استفاده به ابرتيره و تاريكي نميده .

مطمعن باشيد دشمن انسان از عبادتگاه و زيارتگاهي كه درش به درستي عبادت ميشه منتفر بوده و هست و اقدامي براي برپايي چنين مكاني نميكنه ! مگر اينكه پاي عمل ما سست باشه و به درستي با درايت عبادت نكنيم ... [/]

با سلام خدمت شما دوستان گرامی

به نظر می رسد، سوالی اصلی به اندازه کافی مورد بحث واقع شده است و تمام دوستان نظرات خود را بیان کرده اند. دوستانی که به تازگی وارد بحث می شوند، نظرات و مطالب قبلی را مطالعه کنند، برخی از مطالب مطرح شده، پیش از این مورد بحث واقع شده است.
لطفا تنها اگر نظر یا سوالاتان جدید است، مطرح کنید تا از تکرار پیش گیری شود.

موفق باشید

فاتح;409133 نوشت:
در حالیکه این صرفا احترام دلالت بر نژادپرستی دینی و غیر دینی نمی کند.

سلام دوست گرامی

ما همه این مواردو قبلا بحث کردیم ولی به احترام شما دوباره وارد بحث می شم

ببینید هرنوع تفاوت و فرق گذاشتن بین انسانها که بر مبنای خصوصیات زیست محیطی و نسبی و وراثتی
باشد در زمره نژاد پرستی قرار می گیرد
مثلا سفید بر سیاه بر تراست و دارای احترام بیشتر
فارس از ترک بر تر است و دارای احترام بیشتر
زیبا از زشت برتر است
حال چه فرقی دارد بگوییم در ادامه
سید از عام برتر است و دارای احترام بیشتر

در ضمن نگویید احترام ربطی به برتر بودن ندارد
ما به کسی یا چیزی بیشتر احترام می گذاریم که حس برتری در مقابل ان داریم

فاتح;409133 نوشت:
نقل قول نوشته اصلی توسط فاتح نمایش پست ها
از طرفی احترام به سادات معنـــــــای احترام به نبی اکرم و اهل بیت پیدا میکند و احترام به ایشان

اصلا چه دلیلی داره ما برای احترام به نبی به صد نسل بعد از او احترام بگذاریم

احترام به نبی را می توان در جاهای بهتری جستجو کرد

موفق باشید

[="#008000"]بخاطر تكرار غيرعمد فرمايش بعضي از كاربران در پست قبل شرمنده ام و پوزش ميطلبم .

هوالعالم

به هر حال در زبان مثال ميشه گفت
ال محمد اشاعه نوري جاودان هستند كه تا به امروز مثاله درختي
از بذر الهي در زمين و زمان ريشه دارند
و همچنان برقرار و استوارند و سر سبز ...

خودم هر سيدي رو ابروي علي و محمد ص ميدونم
خيلي از سادات رو قبل از معرفي شناختم و به اين نتيجه رسيدم
كه همه سادات با نظر و لطف حضرات صاحب استعداد يا منش الهي مشابهي هستند
كه بايد به فكر سلامت و تقويت اين توان باشند و لااقل در حفظ اخلاق خداپسندانه كوتاهي نكنن ...

حضرت براي كساني كه كوتاهي ميكنند فرمايشات زيادي دارند
مثلا ميفرمايند : از من نيست كسي كه نماز را كوچك مي شمرد !
يا علي عليه السلام ميفرمايد آن كس كه نماز را تضییع نماید از من نیست
و هزار و يك امر و عمل خداپسندانه كه نبايد در انجامش كوتاهي بشه ...

تا اين مشك خوشبوي وجود آدمي همچنان خود بو بماند .[/]

[="Purple"]سلام
برای این میتوان مثالی آورد.مثلا کسی که خانواده ای خوب دارد و ما به خاطر خانواده و جدش به او احترام میگذاریم.و گفته اند که از این خانواده ها همسر انتخاب کنید و رفت و آمد کنید و در جامعه اسلامی هم این ها در اولویت هستند.آیا این احترام نژاد پرستی ست؟!این احترامی ست که با دینداری خود برای خود ایجاد کرده اند و خدا وعده داده"بهترین مردم با تقوا ترین است"
لابد احترام به پیغمبر نژاد پرستی ست!!آره؟؟
این نوع احترام ،احترام به پیغمبر و باعث گسترش دین است.
امام زاده گان نیز واسطه ای هستند تا (به قول معروف و تقریب به ذهن) پارتی ما شوند و شفاعت ما را به سوی پیغمبر ببرند.چون در خانواده ی پیغمبر هستند و فامیلشان است.
ضمنا طبق اصل ژنتیک آنان دارای ژن پاکی هستند که باعث دینداری آنها میشود مگر اینکه به صورت اکتسابی آنرا نادیده گرفته و خود باعث بی دینی خود شوند.
[/]

دین محکم;419525 نوشت:
لابد احترام به پیغمبر نژاد پرستی ست!!آره؟؟

سلام

بزرگوار همه تاپیکهارو بخونین جواب مطالبتون رو می گیرید
همینقدر بگم که احترام به کسی بخاطر فضائل و علم مانند دانشمندان یا پیامبران
در زمره تعریف نژاد پرستی قرار نمی گیرد
چون خودشان برای حصول ان تلاش کرده اند

ولی بحث سر وقتی هست که کسی بدون دلیل و بدون برتری علمی یا تقوایی
فقط بخاطر نسلش یا نصبش مورد احترام واقع شود که خودش در ایجاد ان هیچ نقشی ندارد

نقل قول:
نوشته اصلی توسط دین محکم
لابد احترام به پیغمبر نژاد پرستی ست!!آره؟؟

نقل قول:

نوشته اصلی توسط بی نظیر
سلام

بزرگوار همه تاپیکهارو بخونین جواب مطالبتون رو می گیرید
همینقدر بگم که احترام به کسی بخاطر فضائل و علم مانند دانشمندان یا پیامبران
در زمره تعریف نژاد پرستی قرار نمی گیرد
چون خودشان برای حصول ان تلاش کرده اند

ولی بحث سر وقتی هست که کسی بدون دلیل و بدون برتری علمی یا تقوایی
فقط بخاطر نسلش یا نصبش مورد احترام واقع شود که خودش در ایجاد ان هیچ نقشی ندارد


:nevisandeh::Nishkhand:سلام من نگاهی اجمالی داشتم و میدانم مشکل چیست . من قطعا جواب رو میدونم من سوال کردم که طرف را به تفکر وا دارم در واقع سوالم استفهام انکاری ست.
شما دقیقا منظورم را درک نکردید.
همینکه شما قبول کنید احترام به پیغمبر باید گذاشت خود به خود احترام به سادات هم ثابت میشود.در واقع این احترامیست که به خاطر زحمات پیغمبر به فرد سید میگذارید نه به خاطر خود سید.

:Sokhan:1.من میگویم مگر نمیخواهید به پیغمبر احترام بگذارید؟!(با فرض اینکه جواب بله باشد)پس بیایید به فرزندانش احترام بگذارید.و این درست مانند همان احترامیست که به فرزند دانشمند گذاشته میشود و بلکه بالاتر.
هر وقت شما گفتید احترام به خانواده های خوب باید برداشته شه ما هم میگوییم احترام به سادات نکنید!خوبه؟!!(این یک دلیل را نفی کردید و بروید سراغ بقیه دلایل)
:khandeh!:

2.ضمنا این احترام ضمینه سازی میکند برای ظهور .یعنی ما با رفتارمان میگوییم که "ای امام زمان این فرد چندین نسل با شما فاصله دارد و ما انقدر با ایمان هستیم که به خاطر آن سلاله ی پاک به آنها احترام بگذاریم .حال اگر خودت بیایی ببین ما چقدر احترام میگذاریم و حتی جانمان را برای شما میدهیم."

3.افکاری که میخواهد این نوع احترام را از میان بردارد مسموم به رزیله ی حسد است.همانطور که به مقام علی (علیه سلام)حسد کردند و دیدید که به خاطر همین حسد چه بلاهایی را فاطمه ی زهرا واولادش که نمونه ی بارزش کربلا بود ،تحمل کردند

.آن ها با اینکه امام علی علیه سلام دانشمندشان بود و فضایل اخلاقیش زبان زد بود میگفتند پیغمبر پارتی بازی کرده و او را در شورایشان جا ندادند و از خودشان یکی را انتخاب کردند.با اینکه پیغمبر بار ها توصیه کرده بود.این عاقبت کسانیست که به توصیه ی پیغمبر عمل نمیکنند. و میخواهند راهی بیابند تا از وظایفشان کوتاهی کنند.
(البته نه اینکه شما اینگونه اید. کسانی که این شبهه را در سر شما انداخته اند و برنامه ریزی دارند را میگویم)

4.همچنین این افراد به عدل خدا شک دارند.این رابدانید که وظایف سید ها بیشتر از وظایف یک فرد عادی ست.و بدانید که قطعا اگر اشتباهی کنند عذاب الهی منتظر آنهاست.و عذابش سختتر از عذاب انسانهای عادیست.

5.حتی اگر شخصی بد هم که باشد این احترام شما باعث میشود که خود را اصلاح کند و اولاد پیغمبر را بد نام نکند.

6.این احترام نوعی ذکر خدا است .و یاد آور اولاد پیغمبر است.

7.ای بزرگوار شما بی حساب و بی دلیل ببخشید تا خداوند نیز با شما همین رفتار را داشته باشد.این بی حساب بخشیدن تزکیه ی نفس است و کار انسانهای بزرگ.

دین محکم;419794 نوشت:
همینکه شما قبول کنید احترام به پیغمبر باید گذاشت خود به خود احترام به سادات هم ثابت میشود

نخیر ثابت نمی شود
پس شما باید به ابوجهل هم احترام بگذارید چون عموی پیامبر و سید است ؟
یا به پسر نوح احترام بگذارید چون پسر نوح پیامبر است ؟

دین محکم;419794 نوشت:
در واقع این احترامیست که به خاطر زحمات پیغمبر به فرد سید میگذارید نه به خاطر خود سید.

دقیقا همین میشه نژاد پرستی
یعنی به کسی بخاطر نصبش احترام می گذارید

استدلال شما همینجا زیر سوال می رود و نقض می شود

با تشکر

نقل قول:
نوشته اصلی توسط دین محکم

همینکه شما قبول کنید احترام به پیغمبر باید گذاشت خود به خود احترام به سادات هم ثابت میشود

نخیر ثابت نمی شود
پس شما باید به ابوجهل هم احترام بگذارید چون عموی پیامبر و سید است ؟
یا به پسر نوح احترام بگذارید چون پسر نوح پیامبر است ؟

نوشته اصلی توسط دین محکم

در واقع این احترامیست که به خاطر زحمات پیغمبر به فرد سید میگذارید نه به خاطر خود سید.

دقیقا همین میشه نژاد پرستی
یعنی به کسی بخاطر نصبش احترام می گذارید

استدلال شما همینجا زیر سوال می رود و نقض می شود

با تشکر


عموی پیامبر سید نیست. همچنین پسر نوح و ابولهب از افراد با ایمان جدا شده اند و استثنا شده اند دلیلی ندارد افراد استثنا شده را برای حکم کلی بیاورید.آنها دشمن بودند وخدا دوست ندارد که به آنها احترام مذبور گذاشته شود.هر چند که پیامبر از این مهربانتر بودند و به کسی بی احترامی نمیکردند حتی به دشمنانشان و ما باید مثل ایشان عمل کنیم.
سید به اولاد زهرا گفته میشود.کسانی که صدقه و کثافات مال بر آنها حرام است و مال حلال خورده اند.نطفه ی حضرت زهرا از میوه ی بهشتی بوده که پیامبر خورده.
شما خودتان گفتید به صفات باید احترام گذاشت نه به فرد و این میشود عدم نژاد پرستی.
اگر حرف من را نقض کنید، در واقع خودتان حرف خودتان را قبول ندارید.
نگفتید آیا به فرزند انسانهای خوب در جامعه باید احترام گذاشت یا نه؟منظورم کسانی هستند که دشمنی با دین نمیکنند.
مراد از نژادپرستی آن است که شخص، حزب، گروه و یا قبیله، معیار حق و باطل قرار بگیرد. دوستی با اقوام را نمی‏توان مصداق نژادپرستی دانست و کمک به آنان نیز از این محدود خارج است. از امام زین‏العابدین علیه‏السلام سؤال شد که مراد از تعصّب و نژادپرستی چیست؟ امام علیه‏السلام در جواب فرمودند: «اگر کسی بدی‏های قوم و ملت خویش را بهتر از خوبی‏های دیگران بداند، گرفتار تعصّب شده است؛ بنابراین، به جهت وجود این حالت، مسؤولیت دارد، اما محبّت به اقوام و خویشاوندان را عصبیّت نمی‏گویند، بلکه اگر آنان را در کارهای ظالمانه یاری کند، تعصّب ورزیده است.»

[="#000080"]حضرت علي ع كامل ميفرمايند كه نبين كي ميگه ببين چي ميگه ...[/]

[="#006400"]اميدوارم كه اين مطلب در مورد جعفر كذاب و فرمايش امام معصوم به عنوان حسن ختام اين تاپيك پذيرفته بشه !
چون ما نميدانيم و نميتوانيم كه بگوييم برداشت همگان ازين شكل شكايات و بيانات چيست و چگونه است ...

زباني بر عليه سيد (آقاي) حقيقي مي سازد يا ذهني بر عليه ائمه اطهار ؟
خداي ناكرده ...[/]

[="#8B4513"]باور كنيد دوري و تحريم افراد كذاب به نفع امامان و پيامبران بوده و هست و مومني اصرار بر حمايت اشرار نداره ...
اما كمترين خطا در شناخت خوب و بد يعني سيد واقعي و غير واقعي و يك اشتباه
ممكنه موجب اندوه روح بزرگي بنام علي ع و يا يك پيامبر بشه و منجر به شكستن دلي پاك بنام انسان خوب سيد يا غير ...[/]

جعفر بن علی معروف به جعفر کذاب :

نقل قول:

[="#000080"]جعفر بن علی معروف به جعفر کذاب، پسر حضرت امام هادی علیه السلام بود و در سال 226 به دنیا آمد. او مردی عیاش و نااهل و شرابخوار و از مدعیان امامت بود.
پس از شهادت پدرش ادعای امامت کرد ولی حضرت امام حسن عسگری علیه السلام اجازه هیچ‌گونه خودنمایی را به او نداد تا این که پس از شهادت امام حسن عسگری علیه السلام و آغاز غیبت صغری امام مهدی، او فرصت یافت دوباره ادعای امامت کند و با دروغ، جمعی را به گمراهی بکشاند و از این رو به جعفر کذاب شهرت یافت.
حضرت امام سجاد علیه السلام درباره ملقب شدن امام ششم به «صادق» فرمود:«از نسل پنجم او مردی به نام جعفر متولد می‌شود که به دروغ ادعای امامت می‌کند، و نامش جعفر کذاب است، از این رو به امام ششم، جعفر صادق لقب داده اند.»
پس از شهادت امام حسن عسگری، جعفر مأموران حکومت ستمگر عباسی را جهت تفتیش و تفحص از منزل امام و پیدا کردن امام زمان علیه السلام به سرای امام برد. هنگامی که پیکر مطهر امام عسگری علیه السلام را کفن نموده و در تابوت نهاده بودند، جعفر کذاب پیش رفت تا بر جنازه امام نماز بگزارد، اما وقتی خواست تکبیر بگوید، ناگاه کودکی گندمگون و سیاه موی پیش آمد، او را کنار زد و بر پیکر مطهر امام نماز گزارد.
مورخین درباره‌ی او دو نظر دارند. عده‌ای بر این باورند که وی تا پایان زندگی بر دعوی دروغین خود پای فشرد و همچنان خود را امام می‌دانست، اما برخی دیگر می‌گویند که وی از دعوی خود دست کشید و توبه کرد، و شیعیان نیز نامش را از جعفر کذاب به جعفر تائب برگرداندند.

در روایتی از محمد بن عثمان عمری ، نائب خاص امام زمان علیه السلام، آمده است که امام دوازدهم در توقیعی به توبه‌ی او اشاره نموده و فرموده است که راه جعفر راه برادران یوسف است که سرانجام توبه کردند.
جعفر با وجود عمر کوتاهی که داشت، فرزندان زیادی داشت و به ابوالکراین (پدر فرزندتان بسیار) مشهور بود. او سرانجام در سال 271 قمری در سامراء درگذشت.
منابع:
دایره المعارف تشیع ج 5؛ قاموس الرجال ج 2؛ المعارف و المعاریف ج 2؛ دایره المعارف الشیعه العامه، ‌ج 7
دانشنامه رشد .
[/]


[="#008000"]نقل داريم كه امام فرمودند : اگر ممانعت خداوند نبود اين جعفر مرا به شهادت مي رساند !!

اينها رو به اضافه توضيحات بالا عرض كردم تا كسي خيال نكنه ما ها چشم بسته جلو ميريم ...

ولي باز بايد گفت يه سري ادما مثل ادمهاي روحاني يا حتي مثلا بابا نوئل يا پيرمردان شريف و ريش سفيد قابل احترامند
و وجودشون احترام رو به وجود ادمي ديكته ميكنه و اين مرام اونهاست كه احترام مياره و نه نام انها يا ناداني ما ...

خوب و حسنه اينه كه ما به ريز و درشت . سيد و غير سيد احترام كنيم و حتي اگر بي احترامي ديديم به خدا بسپاريم و صبور باشيم ![/]

[=&quot]

نقل قول:
در روایتی از محمد بن عثمان عمری ، نائب خاص امام زمان علیه السلام، آمده است که امام دوازدهم در توقیعی به توبه‌ی او اشاره نموده و فرموده است که راه جعفر راه برادران یوسف است که سرانجام توبه کردند.
جعفر با وجود عمر کوتاهی که داشت، فرزندان زیادی داشت و به ابوالکراین (پدر فرزندتان بسیار) مشهور بود. او سرانجام در سال 271 قمری در سامراء درگذشت.

لذا فکر نمی کنید به قول شهید صدر رضوان الله علیه خود حضرت حجت صلوات الله علیه راضی نباشند کسی به عموی او کذاب بگوید .


لذا تعبیر بعضی از علماء صحیح است که می گویند جعفر تواب ولی متاسفانه بعضیا از روی بی علمی این حرف را می زنند .( روایت اشاره به قبل توبه اش می کند نه بعد توبه .)

این بحث با تمام روشنی مطلب هنوز ادامه دارد .؟

این بحث را دوستان خواندند و هر چه بود متوجه شدند .

می خوام یه سوالی از خوانندگان محترم – چه کابران سایت و چه خوانندگان خارج از سایت – بپرسم که خود دنبال جوابش باشند.

آیا این همه اصرار بر انکار این مساله ( به هر دلیلی ) که عقل و عقلاء و شرع مقدس آن را تایید کرده و مهر صحت به آن زده و یا شبیه به آن مثل انکار شهادت ثلاثه واقعا چه معنی می دهد .؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یونس بن عبد الرحمن;421125 نوشت:
[=&quot]
لذا فکر نمی کنید به قول شهید صدر رضوان الله علیه خود حضرت حجت صلوات الله علیه راضی نباشند کسی به عموی او کذاب بگوید .

لذا تعبیر بعضی از علماء صحیح است که می گویند جعفر تواب ولی متاسفانه بعضیا از روی بی علمی این حرف را می زنند .( روایت اشاره به قبل توبه اش می کند نه بعد توبه .)


[="#000080"][="#000080"]مطلب هم براي اشاره به قبل از توبه ايشان اورده شده ...
تاپيكي ايجاد شده و شايد بايد در وضعيتي قرار ميگرفته كه مثال فرمايش بزرگ روشنگر راه باشه [/][/]

[="#006400"]مثال نور گوهر روشنگر حضرت كه ميفرمايند :[/]

نقل قول:
بدانيد كه نه عربى را برعجم و نه عجمى را بر عرب .
نه سياهى را بر سفيد و نه سفيدى را بر سياه برترى است
مگر به تقوا !!!

[="#006400"]
اما از مسير خارج شده و نشده انطور كه بايد
كلام قران و حضرات رو منعكس كنه
يعني همين كلام
كه هيچ برتري بر عرب و عجم نيست الا به تقوا ...[/]

پايان بحث حقير .

بی نظیر;386598 نوشت:
سلام به همه دوستان گرامی و بزرگوار

مدتی است سوالی برایم مطرح شده و به نتایج و جوابهایی هم رسیده ام
که ان را در بوته نقد و انتقاد می گذارم

سوال :مگر دین اسلام مخالف هرگونه برتری نژادی و قومی و قبیله ای نیست ؟
مگر در دین اسلام همه انسانها از جمله سفید و سیاه و زرد و قرمز برابر نیستند ؟
مگر دین اسلام مخالف هرگونه امتیاز اجتماعی و یا طبقاتی نیست ؟

اگر جواب سوالهای بالا مثبت است که حتما هم هست
ایا درست است که بنیانگذار و موسس این اصول اساسی در دین اسلام
خودش تبدیل به طبقه ای برتر در اجتماع شود و پایه ای برای نژاد پرستی
دینی باشد ؟
ایا ایجاد طبقه ای به نام سید و سادات نژاد پرستی دینی نیست ؟

با تشکر

متاسفانه واقعیت این است که برخی سادات از فرط غرور و تکبر و خود برتر بینی میترکند .و آدم منزجر میشود .گاهی آدم را کجبور میکنند عید غدیر به دبدنشان بروی و اگر نه پشت سرت از بد ترین صفات به انسان نسبت می دهند .

روی دو قطعه کاغذ سفید دو خط می نویسیم
روی اولی مزخرف و روی دومی یک آیه از قرآن
کاغذهائی که روی آنها قرآن نوشته شده خود به خود با ارزش می شوند و این ارزش نه به خاطر خود کاغذ است بلکه به خاطر انتساب آنها به آیات است.
یعنی آیات به کاغذ مقام داده اند.
به همین گونه احترام به سید قابل توجیه است .
حالا فرض کنید قرآنی به دلیل برخورد با میکروب وبا و یا جزام , آلوده شده است . دیگر نمیتوان ان را لمس کرد یا بوسید ولی ضمن رعایت احترام به آن شاید لازم باشد که آن را دفن کرد یا به گونه ای نابود کرد (البته نمیخوام فتوی بدم و باید از مراجع استفتا نمود) لذا اگر سیدی هم گناه کند و از یک آدم معمولی بدتر باشد .این دلیل نمیشود که به او بی احترامی نمود وگرنه نژاد پرستی شده است ولی میتوان ایشان را طرد نمود و..........
همچنین است در مورد مهر کربلا که به دلیل انتساب به بدن سید الشهدا نزد شیعیان از حرمتی خاص برخوردار است و این نشان ماده پرستی یا بت پرستس یا حب دنیا نیست.

یونس بن عبد الرحمن;421127 نوشت:
می خوام یه سوالی از خوانندگان محترم – چه کابران سایت و چه خوانندگان خارج از سایت – بپرسم که خود دنبال جوابش باشند.

یونس بن عبد الرحمن;421127 نوشت:
آیا این همه اصرار بر انکار این مساله ( به هر دلیلی ) که عقل و عقلاء و شرع مقدس آن را تایید کرده و مهر صحت به آن زده و یا شبیه به آن مثل انکار شهادت ثلاثه واقعا چه معنی می دهد .؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این تاپیک برای انکار باز نشد بلکه برای تحقیق و بررسی باز شد
و ما مخالفان که تعدادمون هم به اندازه یا بیشتر از موافقان بود دلایل شما رو نقد کرده و جواب داده ایم

و تنها معنی که من می تونم بگم نفی نژاد پرستی از ساحت مقدس اسلام

موفق باشید

حالا که داری انکار می کنی – اون هم با عصبانیت - پس همان حرف ما شد دیگه .

البته خیلی زیادن که مثل این گونه مسائل عرفی عقلی شرعی را انکار می کنند . ( به هر شبهه ایی که در ذهن دارند )

لذا بنده خواستم از خوانندگان تامل کنند پشت پرده و علت انکار ( این گونه مسائل که نزد عموم مردم عامه و خاصه مقبول و مسلم است و انگشت گذاشتن بر آنها) چیست.؟؟؟؟

[="#008000"]من و شما به عنوان مسلمان موظفيم كه امر به معروف و نهي از منكر كنيم
مثلا مستقيم يا غير مستقيم اين سيد مغرور شده كه مثل منو شما جايز الخطاست رو اگاه كنيد
كه خواسته يا ناخواسته در چاه خودبزرگ بيني گرفتار نشه ! ثوابش خيلي بيشتره ...
اهل و نااهل از گزند شيطان در امان نيستيم و همه ما ممكنه گاهي به خواب غفلت يا خلسه شيطاني گرفتار بشيم ...

موضوع :

نقل قول:
آیا نژاد پرستی در دین اسلام با عناوین سید و سادات احیا می شود ؟!

پس با عنوان سيد و سادات تبعيضي صورت نميگيره مگر اينكه بي دليل به خوب و بد احترام بيجا كنيم .

كه موضوع ميشه احياي نژاد پرستي با طبقه بندي يا تكريم كوركورانه افراد
چون نام و مقام ممكنه واقعي نباشند و بر عليه صاحب نام باشند
مثلا يكي مادرزادي باشه و ديگري اكتسابي واقعي
و ديگري كذب كه بايد مورد عنايت براي هدايت قرار بگيره ... [/]

...

وای توروخدا اینجور نگیدجناببی نظیر ماسادات،هرگزراضی نمیشیم واس خاطر سیادتمون براجلب احترام ودس بوسی وازینجور حرفا،سیادتمونو به رخ دیگرون(مثه آیت الله بهجت)که بعضا مقامشون خیلی بالاترازماس،فخر فروشی کنیم!!!
من یکی هرگزاینجورنمیکنم.(مثلا توخوابگاه بعضی دوستام که عرب بودن،هروقت بیخود وبی جهت،قلدری واذیتم میکردن،هرگز نمیگفتم:من،سیدبزرگوارهستم دستموببوسید،احترام بگذارید،اینم کارت ملی ام.میتییییی،کاماااااااااان!!!)(قابل توجه دوستان،عرب هاخیلی خیلی خیلی به سادات اعتقاددارن واحترام میذارن!)ولی من هرگز غرورنمیگرفتم وبلافاصله بعدازنهایت لطف واحترامی که میذاشتن بهم،لبخندمیزدم وبهشون میگفتم:اینجوریام نیس که شمامیگی،هرکسی که به حرف خداوپیامبرش عمل کنه سید وسرور هست.
درضمن درسته که مابه قول بعضیها،امتیازات داریم،ولی خب اینم بگو که اگه ما،زبونم لال گناه انجام بدیم،2گناه محسوب میشه.دلیلش هم اینه که:اول به خاطراینه که به دلیل انتسابمون نسبت به پیامبر صلی الله علیه وآله و ائمه اطهار علیهم السلام ،دوم به خاطر الگو بودنمون برا افرادغیرسادات هست.

بی نظیر;423809 نوشت:
تنها معنی که من می تونم بگم نفی نژاد پرستی از ساحت مقدس اسلام

عجب اسلام مقدسی که به قول شما دارای نژاد پرستی است؟!:Gig::Gig:
من فکر کنم که بعضیها یا نمیدونن نژاد پرستی در سرتاسر دنیا چه معنائی داره و یا خودشون را به اون راه زدن!
اگر نژاد پرستی در اسلامه و سادات را نژاد برتر میدونه و یا نه ! اصلاً فکر کنید سادات خودشون سر خود خودشون را نژاد برتر میدونن و اگر شما از امور نژاد پرستی به مفهوم واقعی آگاهی دارید لطف بفرمائید لیستی از نمادهای نژاد پرستی در ایران را که برای سادات منظور می کنند یا اسلام منظور کرده است ارائه بفرمائید.(لطفا لیست شما شامل اموری مشابه اموری باشد که در کشورهای دارای نژاد پرست مثلا سفیدان در برابر سرخپوستان یا سیاه پوستان انجام داده اند باشه از قبیل تجاوز جنسی, قتل عام,محرومیتهای شدید اجتماعی , سیاسی,بهداشتی, آموزشی و....و فقط نفرمائید که "احترام بیشتر به فلان قشر باعث نژاد پرستی شده " ! و دقیقا بفرمائید که کجا فلان سید به دلیل اینکه اسلام او را نژاد برتر میدان فلان ظلم را به فلان غیر سید کرد! و ایشان طبق فلان حکم اسلام راس راس داره راه میره و همون کار را فلان غیر سید کرد و محاکمه شد!)

hamid40;424686 نوشت:

عجب اسلام مقدسی که به قول شما دارای نژاد پرستی است؟!:Gig::Gig:
من فکر کنم که بعضیها یا نمیدونن نژاد پرستی در سرتاسر دنیا چه معنائی داره و یا خودشون را به اون راه زدن!
اگر نژاد پرستی در اسلامه و سادات را نژاد برتر میدونه و یا نه ! اصلاً فکر کنید سادات خودشون سر خود خودشون را نژاد برتر میدونن و اگر شما از امور نژاد پرستی به مفهوم واقعی آگاهی دارید لطف بفرمائید لیستی از نمادهای نژاد پرستی در ایران را که برای سادات منظور می کنند یا اسلام منظور کرده است ارائه بفرمائید.(لطفا لیست شما شامل اموری مشابه اموری باشد که در کشورهای دارای نژاد پرست مثلا سفیدان در برابر سرخپوستان یا سیاه پوستان انجام داده اند باشه از قبیل تجاوز جنسی, قتل عام,محرومیتهای شدید اجتماعی , سیاسی,بهداشتی, آموزشی و....و فقط نفرمائید که "احترام بیشتر به فلان قشر باعث نژاد پرستی شده " ! و دقیقا بفرمائید که کجا فلان سید به دلیل اینکه اسلام او را نژاد برتر میدان فلان ظلم را به فلان غیر سید کرد! و ایشان طبق فلان حکم اسلام راس راس داره راه میره و همون کار را فلان غیر سید کرد و محاکمه شد!)

والله!خوب گفتی...چه میدونم،مگراینکه اینجور منطقی با چنین سوالی برخوردبشه که بعضیا،اینجور غصه یا غبطه یا دچار شبهه نشن!!!خداییش گل گفتی،خوشم اومد.

سلام

به نظر من اینکه به خاطر پیامبر بخوایم به فرزندان حضرت علی احترام بذاریم یه خورده دور از منطقه .

اگر ملاک در نسب افراد بود خداوند با تاکید دو آیه 134 و 141 بقره رو دوبار تکرار نمی کرد !

به نظر من سیدی شایسته احترامه که روش و منشش منطبق بر جدش باشه ، صرفا به خاطر اینکه از نوادگان 333 نسل !!! بعد از پیامبره ملاک احترام نمیشه ! ( البته احترام در اینجا یعنی بیشتر از چیزی که به عنوان عرف برای هر انسانی باید رعایت بشه ) .

چه بسا افراد زیادی از همون اهل البیت ابتدایی صدر اسلام بودند که از اسلام و خط و منش اون جدا شدن . پس ملاک رو همونی قرار بدیم که خدا گفته : تقوا !

گیرم پدر تو بود فاضل

از فضل پدر تو را چه حاصل ؟

سلام...
با اینکه خودم افتخار انتساب به امام موسی کاظم علیه السلام را دارم و سید میباشم اما به نظرم این درجه اعتبار و احترام و منزلتی که نسبت به سادات میگویند فقط مختص ائمه معصومین علیهم السلام است و در مورد بقیه سادات مصداق ندارد همانگونه که شنیده ایم از قول رسول مکرم اسلام(ص) هیچ فرقی بین سیدقریشی و سیاه حبشی نیست الا در ایمانشان.

سوال:
آیا نژاد پرستی در دین اسلام با عناوین سید و سادات احیا می شود ؟!


پاسخ:

از نظر اسلام همه در برابر قانون و عدالت برابرند. از این جهت فرقی میان شاه و گدا و غنی و فقیر و قوی و ضعیف و زن و مرد و سیاه و سفید حتی میان پیغمبر و امام که معصومند و سایر مردم نیست. با استثنا و هیچ امتیازی نمی توان علیه کسی اعمال نفوذ کرد و آزادی قانونی را از وی سلب نمود. ریشه اصلی احترام سادات آیه ای است که به موجب آن خدا به پیغمبر خود امر می کند که از مردم بخواهد با خویشاوندان وی برخورد دوستی و مودت نمایند. (1)

سر این درخواست پس از رحلت پیغمبر اکرم روشن شد. مردم با اولاد حضرت معامله ای کردند که در تاریخ با نسل هیچ رهبر و پیشوایی نشده است. پس از رحلت، قرن ها سلسله سادات هیچ گونه تأمینی نداشتند، کشته می شدند، سرهای بریده ایشان را به عنوان ارمغان از شهری به شهری می بردند، سال ها در قعر زندان های تاریک شکنجه می دادند، مسموم می کردند. پس از قرن ها که از هجرت گذشت و شیعه کم و بیش استقلال و آزادی مذهب پیدا کرد،در برابر مظالمی که از اهل سنت به اولاد رسول و دوستداران شان گذشته بود، عکس العمل نشان داده و در احترام سادات می کوشند.

دلیل خاص دینی بر برتری سادات و آن هم صرفاً به جهت نسب نداریم. قرآن کریم اساساً تقوا و پرهیزکاری‌، ایمان‌، پاکی و طهارت نفس را مایة بزرگی و عظمت انسان در مراحل زندگی دنیوی و اخروی می‌داند: "یـَاَیُّهَا النّاس‌ُ اِنّا خَلَقنـَاکُم مِن ذَکَرٍ واُنثی‌َ وجَعَلنـَاکُم شُعوبـًا وقَبائل‌َ لِتَعارَفوا اِن‌َّ اَکرَمَکُم عِندَ اللّه‌ِ اَتقـا‌کُم‌; (2)

ای مردم‌! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم . شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ این‌ها ملاک امتیاز نیست‌، گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست‌..." البته در قرآن کریم برخی صفات دیگر ذکر شده که وجود آن‌ها در انسان می‌تواند منشأ و سرچشمة بزرگی و عظمت باشد؛ مثل علم و دانش‌، مهربانی و سخاوت‌، کمک به دیگران‌، جهاد (3)و... "...قُل هَل یَستَوِی الَّذین‌َ یعلَمون‌َ و الَّذین‌َ لا یَعلَمون‌َ...; (4)... بگو آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسانند...".(5)

گاهی انتساب به شخصیت‏ های الهی مسئولیت را بیش تر می کند. شاید انجام برخی اعمال از انسان‏هایی که به شخصیت‏ های الهی منسوب نیستند، لغزش به حساب نیاید یا کم تر به حساب می آید، حال آن که انجام آن از انسان‏هایی که به بزرگان دین منتسب هستند، لغزش محسوب گردد، مانند انجام برخی رفتارها از همسران پیامبر. خداوند خطاب به همسران پیامبر فرمود: "هر کدام از شما گناه آشکاری انجام دهید، عذاب‏تان دو چندان خواهد شد".(6)

در سوره مؤمنون آمده است: "هنگامی که در صور دمیده می شود، هیچ گونه نسبی میان آن‏ها نخواهد بود... کسانی که ترازوی اعمال شان سنگین باشد، رستگار خواهند شد".(7)

پیامبر اسلام(ص) بعد از فتح مکه بالای تپه صفا رفته فرمود: " فرستاده خدا به سوی شما هستم. دلسوز شمایم. نگویید که پیامبر از ما است. به خدا! از میان شما یا غیر شما تنها پرهیزکاران، دوستان من هستند. مبادا روز قیامت بیایید،در حالی که دنیا را به دوش بکشید و دیگران آخرت را! عذری بین خود و شما و بین شما و خدا باقی نگذاشتم. برای هر کس میان من و شما عملش خواهد بود".(8)

طاووس یمانی گزارش می دهد: امام سجاد(ع) را دیدم که بر خاک افتاده و بی تابی وزاری می کند. عرض کردم: شما که پدرتان حسین بن علی است و مادرتان فاطمه زهرا(س) و جدتان رسول خدا - یعنی با این نسبت شریف و پیوند عالی چرا ناراحت هستید؟ امام فرمود: "نسب را کنار بگذار. خداوند بهشت را برای کسی آفریده است که مطیع و نیکوکار باشد، هر چند غلامی سیاه باشد. به خدا قسم! تو را فردا سود نمی‏دهد مگر عمل صالحی که امروز پیش می فرستی".(9)

از این آیات و روایات استفاده می شود که انتساب به کسی امتیاز ایجاد نکرده، انسان‏ها در قیامت مرهون اعمال خود هستند: "کل نفس بما کسبت رهینة"(10)

در قرآن خطاب به فرزند نوح پیغمبر آمده است: "قال یا نوح انّه لیس من اهلک انّه عمل غیر صالح"(11)؛او از خانواده تو نیست زیرا (دارای) عمل غیرصالح است». این آیه بیان کننده این مطلب است که کفر و اعمال غیر صالح خویشاوندی را از بین می‏برد.حتّی فرزند پیامبر و رسول الهی را به منزله شخصی غریبه قرار می‏دهد؛ به خلاف آن جا که فردی ایرانی همچون سلمان در اثر کسب مراتب بالای ایمان در زمره اهل بیت قرار می‏گیرد، که پیامبر در حق او فرمود: «سلمان منّا اهل البیت؛ سلمان از اهل بیت ماست». (12)

نمونه زیر بیانگر آن است که بستگان برخی از بزرگان دین از مسیر حق خارج شدند. در صدد بودند از انتساب خود سوء استفاده کنند: امام رضا(ع) برادری داشت به نام "زید النار". این برادر چندان مورد رضایت امام نبود. روزی امام در مجلسی سخن می گفت و زید در آن جا حضور داشت. امام متوجه شد که زید عدّه‏ای از اصحاب را مخاطب قرار داده و از مقام خاندان پیامبر سخن گفته و به طور غرورآمیزی دائماً "نحن، نحن" (ما چنین، ما چنان هستیم) می گوید: امام رضا(ع) سخن خود ر ا قطع کرده، خطاب به زید فرمود: "این سخنان چیست که می گویی؟ اگر سخن تو درست باشد و فرزندان رسول خدا وضع استثنایی داشته باشد و خداوند بدکاران آن‏ها را عذاب نکند و بدون عمل به آن‏ها پاداش دهد، پس تو از پدرت موسی بن جعفر(ع) نزد خدا گرامی‏تری، زیرا وی خدا را بندگی کرد تا به درجات قرب نائل آمد و تو می پنداری بی آن که بندگی خدا کنی، می توانی در درجه موسی بن جعفر قرارگیری!".(13)

پس سادات احترام دارند اما لزوم احترام گذاردن بر آن ها دلیل بر رتبه و مقام معنوی آن ها نیست .

- امتیاز خاصی برای سادات وجود ندارد فلذا تبعیضی صورت نمی گیرد. در مورد بحث خمس هم که در برخی از پست ها مطرح شده است باید به این مسئله توجه کرد که از مجموع وجوه شرعیه، سادات امکان استفاده از خمس را دارند البته این بدان معنا نیست که خمس منحصرا برای سادات است بلکه یکی از مصارف خمس در مورد سادات فقیر است و در مصارف دیگر بقیه نیز در خمس شریک اند. مضافا اینکه در مورد صدقات نیز سادات فقیر حق استفاده از صدقات را ندارد و تنها می توان به فقرای غیر سید، صدقه را داد و اینکه در مورد خمس سادات تصریح شده اند به جهت محرومیت انها از صدقات است و اینکه محلی برای کمک به سادات فقیر وجود داشته باشد.
گذشته از اين احترام به پيامبر و آل پيامبر به خاطر مصالحي كه در بالا ذكر شد و رفع احساس خواري در مقابل امت، هيچ رابطه اي با بحث نژاد پرستي ندارد. چرا كه نژادپرستي شرافت بخشيدن به يك نژاد انساني بر نژاد ديگر است،بدون هيچ مبناي عقلائي و ديني خاص. در حالي كه احترام به سادات نه به خاطر نژاد برتر بودن آن ها، بلكه به خاطر انتساب به پيامبر گرامي اسلام است. احترام به خود پيامبر هم بر اساس اشرف و افضل بودن ايشان به لحاظ معنوي نسبت به ساير انسان ها است.

مسئله دیگر این است که با نگاهی به تاریخ، حکمت این توصیه ها روشن می شود. تاکید پیامبر بر احترام و جایگاه سادات، به این دلیل بود که حجت را بر مردم تمام کنند تا پس از رحلت ایشان شاهد قضایای چون حمله به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) و یا قضایای کربلا و موارد بسیاری دیگری نباشیم. در طول تاریخ مخصوصا در زمان برخی از خلفای ستمگر اموی و عباسی سادات بسیاری تنها از آن جهت که سید بوده اند تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار می گرفتند به طوری که عده ای از سادات نمی توانستند سیادت خود را بیان کنند. توصیه های پیامبر در مورد احترام به سادات، در واقع می توانست از این مسائل پیشگیری کند که متاسفانه مورد توجه خلفای ستمگر واقع نشد.

- مسئله دیگر این است که بسیاری از سادات در طول تاریخ مروجان و مبلغان معارف دینی بوده اند و توصیه به احترام و تکریم آنها در واقع نوعی زمینه سازی برای رشد و شکوفایی معارف دینی بوده است. این مسئله مخصوصا در مورد اهل بیت که شاخص ترین مصداق سادات هستند، روشن است که آنها راه هدایت اند و ادامه مسیر پیامبر بعد از رحلت ایشان هستند و تکریم آنها و در نظر گرفتن شان والایی که پیامبر برای آنها قائل شده است، بیان گر ویژگی آنهاست و زمینه ساز رجوع مردمان دیگر به آنهاست.

نژاد پرستی شامل مواردی می شود که برای گروهی صرفا به خاطر نژادشان، امتیاز حقوقی و قانونی خاصی وضع شود. اما صرف توصیه به احترام کردن به سادات بدون آنکه واجب شرعی باشد و یا اینکه مزایای حقوقی و قانونی خاصی داشته باشد، نژاد پرستی نیست وانگهی دلایل توصیه به این احترام پیش از این مطرح شد

. شوری(42) آیه 23.
2.حجرات(49)آیه 13.
3.نسأ(4) آیه95.
4.زمر(39) آیه 9.
5. نمونه‌، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 19، ص 390 ـ 397، دارالکتب الاسلامیة‌، تهران‌.
6. احزاب (33) آیه 30.
7. مؤمنون (23) آیه 101.
8. بحارالانوار، ج 21، ص 111، چاپ آخوندی، به نقل از عدل الهی، ص 370.
9. عدل الهی، ص 369 - 370، انتشارات صدرا، قم
10. مدثر (74) آیه 38.
11. هود (11) آیه 49.
12. مجمع‌البیان،مکتبه العلمیه: تهران، جلد 427،2
13. عدل الهی، ص 371 - 372
انتشارات صدرا، قم.


موضوع قفل شده است