وضو ------- سوال فقهی

تب‌های اولیه

146 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

«سید رضوی»;251266 نوشت:
پا را تا چه قسمتی باید مسح کرد؟ (گفته اند که تا برآمدگی،حالا من نمیدونم منظور این برآمدگی دقیقا کجا میشه!) در قرآن سوره مائده، آیه ی 6 هم ذکر شده: و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [ هر دو پا ] مسح كنيد

با سلام و احترام

به نظر امام خمینی از سر یکی از انگشتها تا برآمدگی روی پا مسح کند
به نظر آیات عظام خوئی، تبریزی،گلپایگانی ، اراکی، صافی: احتیاط واجب آن است که تا مفصل پا مسح نماید.
به نظر آیات عظام بهجت،مکارم و وحید: از سر یکی از انگشتها تا برآمدگی روی پا مسح کند و احتیاط مستحب این است که تا مفصل پا مسح نماید.
آیات عظام رهبری،سیستانی: از سر یکی از انگشتها تا مفصل مسح نماید.

رساله مراجع،م252

ببخشید اینجا یک نکته ای اضافه کنم که غالبا دیده ام رعایت نمیشود:

موقع مسح پا باید جلوی انگشت هم مسح شود...اما متاسفانه غالبا دیده میشود که مردم از روی ناخن شروع می کنند.

[="Tahoma"][="Indigo"]

pymn_nzr;251390 نوشت:
ببخشید اینجا یک نکته ای اضافه کنم که غالبا دیده ام رعایت نمیشود:

موقع مسح پا باید جلوی انگشت هم مسح شود...اما متاسفانه غالبا دیده میشود که مردم از روی ناخن شروع می کنند.

اتفاقا من خیلی پیگیر این مساله شدم و از چند تا
کارشناس هم پرسیدم.یکی در جواب سوالم از اینکه آیا وقتی
ناخن را میگیرم و کمی از گوشتم،جلوتر از ناخنم قرار میگیرد،
آیا باید مسح شود،فرمودند از نوک ناخن کافی است.و دیگری
فرمودند "همین که از جلوی پا باشد کافی است".اما بنده
دقیقاً نفهمیدم که آن قسمت هم باید مسح شود یا خیر.
آیا طبق نظر همه مراجع قسمت جلو تر از ناخن هم باید مسح شود؟ تا کجا؟
[/]

[="Tahoma"][="Indigo"]با سلام
علاوه بر سوالم در پست قبلی،مطلبی توی اسک دین پیدا کردم:

گر ناخن کوتاه باشد باید زیر آن را برای رساندن آب پاک کرد؟
اگربلندی ناخن ازگوشت زیرش بلندتر باشد باید اب برسد.
رساله مراجع/م=291

آخر ما به گوشت زیر ناخن چطور آب برسانیم.باید آب را از پایین به جهت بالا ببریم که به زیر ناخن برسد که در این صورت وضو باطل است...چکار میتوان کرد که آب به گوشت زیر ناخن برسد؟
[/]

جلوترین نقطه پا(گوشت) هم مسح کنید.

[="Tahoma"][="Black"]

a_rezahu;251427 نوشت:
با سلام
علاوه بر سوالم در پست قبلی،مطلبی توی اسک دین پیدا کردم:

گر ناخن کوتاه باشد باید زیر آن را برای رساندن آب پاک کرد؟
اگربلندی ناخن ازگوشت زیرش بلندتر باشد باید اب برسد.
رساله مراجع/م=291

آخر ما به گوشت زیر ناخن چطور آب برسانیم.باید آب را از پایین به جهت بالا ببریم که به زیر ناخن برسد که در این صورت وضو باطل است...چکار میتوان کرد که آب به گوشت زیر ناخن برسد؟

به نام خدا و سلام بر شما
وقت بخیر

طبق نظر همه مراجع تقلید، در وضو و غسل فقط شستشوی اعضای ظاهر بدن لازم هست و شستشوی باطن بدن لازم نیست. (یعنی آن قسمت هایی که در حالت عادی قابل دیدن نیست، مثل: داخل گوش، بینی، دهان، زیر ناخن و...)

توضیح بیشتر را در این دو پست مطالعه بفرمایید: 50 - 3[/]

a_rezahu;251427 نوشت:
آخر ما به گوشت زیر ناخن چطور آب برسانیم.باید آب را از پایین به جهت بالا ببریم که به زیر ناخن برسد که در این صورت وضو باطل است...چکار میتوان کرد که آب به گوشت زیر ناخن برسد؟

عرض سلام خدمت شما کاربرمحترم آرضا
به نظر می رسدکه انچه خواستم اشاره کنم چیزی است وانچه شما داریداشاره می کنید چیزی دیگری است :کسی نگفته که به گوشت زیر ناخن اب برسداصلابحث سرگوشت زیر ناخن نیست بلکه بحث ناخن است سائل سوال از اب رساندن به ناخن کوتاه سوال کرده،وبنده هم ملاک بلندی وکوتاهی ناخن رابیان کردیم ،یابه عبارتی دیگر به چه ناخنی بایدزیر ان اب رساند؟(که سوال سائل می باشد)جواب دادیم به ناخنی که ا زگوشت زیرش بلندتر است به این ناخن بایدزیرش اب برسدواگراز گوشتش زیرش کوتاه تر باشدلازم نیست اب رسانده شود یعنی توضیح اضافه تری به ایشان دادم (ملاک بدستش دادم)
موفق باشید

[="Tahoma"][="Indigo"]1.از پاسختان خیلی متشکرم.برداشت بنده غلط بود
اما همین که فرمودید به آن قسمت ناخن آب برسد،چطور باید آب برسانیم.البته گاهی خود آب نفوذ میکند و رو به بالا حرکت میکند.اما چون آب را از بالا به پایین میریزیم،آب از نوک ناخن سرازیر میشود و به پایین میریزد و ما نمیتوانیم یقین حاصل کنیم که آیا آب وضو بهآن قسمت ناخن رسیده یا خیر و یا آن خیسی زیر ناخن از آب غیر وضو است(مثلا هنگام شستن دست خیس شده و یا هنگام شستن صورت خیس شده)؟

2.

a_rezahu;251403 نوشت:

اتفاقا من خیلی پیگیر این مساله شدم و از چند تا


کارشناس هم پرسیدم.یکی در جواب سوالم از اینکه آیا وقتی
ناخن را میگیرم و کمی از گوشتم،جلوتر از ناخنم قرار میگیرد،
آیا باید مسح شود،فرمودند از نوک ناخن کافی است.و دیگری
فرمودند "همین که از جلوی پا باشد کافی است".اما بنده
دقیقاً نفهمیدم که آن قسمت هم باید مسح شود یا خیر.
آیا طبق نظر همه مراجع قسمت جلو تر از ناخن هم باید مسح شود؟ تا کجا؟

این سوال هم در مورد مسح پا است که شروش دقیقا باید از کجا باشد.چون انگشت پا گرد است،سطح رویین نمیتوان برایش در نظر گرفت.مثل دایره که سطح رویینش فقط یک نقطه است(زیرا فقط یک خط مماس در هر زاویه میتوان بر آن رسم کرد)
به همین دلیل،فرض" جلوترین قسمت" را متوجه نمیشوم.عرف هم که ماشالله چیزی را قبول ندارند و همه چیز را حمل بر دقت بیش از حد میکنند و به همین دلیل در بسیاری از موارد که عرف را میبینیم،پس از مدّتی به بطلان عملمان پی یبریم و "جاهل مقصّر" میشویم!!
برای همین شکلی را کشیدم،اگر ممکن است نقطه ای را که میتوان جلوی پا فرض کرد را مشخص بفرمایید.

شما فرض بفرمایید این انگشت شصت پا است،از کدام نقطه و ""به چه دلیل"" مسح را شروع کنیم؟
با تشکر:Gol::Gol:[/]

a_rezahu;251820 نوشت:
شما فرض بفرمایید این انگشت شصت پا است،از کدام نقطه و ""به چه دلیل"" مسح را شروع کنیم؟

عرض سلام مجدد خدمت شما کاربر محترم
به نظر می رسداینجور سوال کردن مخاطبان راوسواس کندانچه از رساله اقای مکارم که شما مقلدش هستیداشاره شده است این است که از سرانگشتان تابرامدگی پا واینکه سر انگشت کجاست یک امرعرفی است وعرف انجایی که ناخن باشدراسر انگشت معرفی نمی کندکه اگربخواهیم تصویر رااز شکل شما نشان دهیم نقطه ج مدنظر است چراکه نقطه الف وب همان گوشت زیر ناخن است که درصورت بلندشدن ناخن زیر ناخن قرار می گیرند ونقطه ج سرانگشت می باشد.
رساله اقای مکارم /م=272

[="Tahoma"]

بسم الله النور

سلام علیکم

در مسح کشیدن پا،آیا از سر انگشت تا بالای پا(برآمدگی پا) باید به صورت خط مستقیم بیاییم بالا یا نه میشه به صورت خط کج هم از سر پا تا بالا مسح کرد؟

مقلد دوبزرگوار:آیت الله بهجت و وحید میباشم

یا علی مدد

[="Tahoma"][="Black"]

«سید رضوی»;259251 نوشت:
بسم الله النور سلام علیکم در مسح کشیدن پا،آیا از سر انگشت تا بالای پا(برآمدگی پا) باید به صورت خط مستقیم بیاییم بالا یا نه میشه به صورت خط کج هم از سر پا تا بالا مسح کرد؟ مقلد دوبزرگوار:آیت الله بهجت و وحید میباشم یا علی مدد

با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوال شما

در مسح کشیدن تفاوتی بین مستقیم دست کشیدن یا کج دست کشیدن نیست و هر دو اگر عرفا صدق مسح کشیدن کند ، کافی است .(1)

موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. آیت الله بهجت ره ، توضیح المسائل ص 52 م 16 به بعد
آیت الله وحید خراسانی ، توضیح المسائل م 258 به بعد[/]

قسمت ج زیادی نرفته پایین؟
من وسواسیما آخر کاری کنین تمام نمازهامون رو بگن باطل بوده ... حالا از فردا بیا خطکش بذار نقطه ج رو شناسایی کن:khaneh::Gol:

اسراء;252807 نوشت:

عرض سلام مجدد خدمت شما کاربر محترم
به نظر می رسداینجور سوال کردن مخاطبان راوسواس کندانچه از رساله اقای مکارم که شما مقلدش هستیداشاره شده است این است که از سرانگشتان تابرامدگی پا واینکه سر انگشت کجاست یک امرعرفی است وعرف انجایی که ناخن باشدراسر انگشت معرفی نمی کندکه اگربخواهیم تصویر رااز شکل شما نشان دهیم نقطه ج مدنظر است چراکه نقطه الف وب همان گوشت زیر ناخن است که درصورت بلندشدن ناخن زیر ناخن قرار می گیرند ونقطه ج سرانگشت می باشد.
رساله اقای مکارم /م=272

md66;259450 نوشت:
قسمت ج زیادی نرفته پایین؟
من وسواسیما آخر کاری کنین تمام نمازهامون رو بگن باطل بوده ... حالا از فردا بیا خطکش بذار نقطه ج رو شناسایی کن:khaneh::gol:

سلام دوست عزیز،من از دفتر آیت الله مکارم سوال کردم(برای بدست آوردن نقطه ج)،فرمودند
قسمت انتهای ناخن نیست،بلکه آنجا را که در سجده بر زمین میگذارید نیز باید مسح شود.

اما سوال:
بنده واقعاً با اینکه بسیار اهل احکام شرعی هستم،اصلا فکر نمیکردم که سر انگشت آنجاست.فکر میکردم منظور جلوترین نقطه ی روی پاست.به همین دلیل،دستم را روی پا میگذاشتم و مسح را میکشیدم و در این صورت از کمی جلوتر از نوک ناخن(با توجه به شکل نقطه ب) مسح کشیده میشد.حال تکلیف نماز های من چیست؟

سلام مطمئنین؟ اینجوری که دیگه سر انگشت نمیشه؟
نظر آیت الله بهجت هم میشه یکی لطف کنه بگه؟

رضاهو;259567 نوشت:

سلام دوست عزیز،من از دفتر آیت الله مکارم سوال کردم(برای بدست آوردن نقطه ج)،فرمودند


قسمت انتهای ناخن نیست،بلکه آنجا را که در سجده بر زمین میگذارید نیز باید مسح شود.

اما سوال:
بنده واقعاً با اینکه بسیار اهل احکام شرعی هستم،اصلا فکر نمیکردم که سر انگشت آنجاست.فکر میکردم منظور جلوترین نقطه ی روی پاست.به همین دلیل،دستم را روی پا میگذاشتم و مسح را میکشیدم و در این صورت از کمی جلوتر از نوک ناخن(با توجه به شکل نقطه ب) مسح کشیده میشد.حال تکلیف نماز های من چیست؟

[="Tahoma"][="Black"]

md66;259450 نوشت:
قسمت ج زیادی نرفته پایین؟ من وسواسیما آخر کاری کنین تمام نمازهامون رو بگن باطل بوده ... حالا از فردا بیا خطکش بذار نقطه ج رو شناسایی کن

با تشكر از سئوال جناب عالي

سر انگشت همان نوك انگشت است و نيازي به مسح كشيدن از نقطه ج نيست . (1)

هميشه سالم و موفق باشيد

پي نوشت:‌
1. استفتاء‌ از دفتر آيت الله بهجت در قم[/]

سلام و عرض خسته نباشید

آخر سر نقطه ی الف یا ب یا ج جای مسح هستش ؟ شما خودتون از روی ناخن مسح میکشید؟
در صفحه ی http://www.askdin.com/thread4223-6.html
کارشناس آقای اسرا چطور میگن نقطه ی ج است اگه اینطور هست چرا تمام مراجع فرمودند برای مسح میشود تمام دست را به روی تمام پا قرار داد و کمی کشید مسح درست است ,اینطوری نمیشه که, پس چطوری میشه تمام دست رو روی پا همراه نقطه ج قرار داد ؟ من هرکاری کردم نشد . لطفا بفرمایید یا در همان صفحه کاربر pymn_nzr فرموده اند
بخشید اینجا یک نکته ای اضافه کنم که غالبا دیده ام رعایت نمیشود:

موقع مسح پا باید جلوی انگشت هم مسح شود...اما متاسفانه غالبا دیده میشود که مردم از روی ناخن شروع می کنند. والله من گیج شدم .

در پاسخ آخر منظور شما از نوک انگشتان کجاست ؟

لطفا نظر تمام مراجع

رضاهو;259567 نوشت:

سلام دوست عزیز،من از دفتر آیت الله مکارم سوال کردم(برای بدست آوردن نقطه ج)،فرمودند


قسمت انتهای ناخن نیست،بلکه آنجا را که در سجده بر زمین میگذارید نیز باید مسح شود.

اما سوال:
بنده واقعاً با اینکه بسیار اهل احکام شرعی هستم،اصلا فکر نمیکردم که سر انگشت آنجاست.فکر میکردم منظور جلوترین نقطه ی روی پاست.به همین دلیل،دستم را روی پا میگذاشتم و مسح را میکشیدم و در این صورت از کمی جلوتر از نوک ناخن(با توجه به شکل نقطه ب) مسح کشیده میشد.حال تکلیف نماز های من چیست؟

سلام
من دفتر ایشون در تهران بودم امروز و از پاسخگوی آنلاین سایت ایشون هم پرسیدم و... نقطه ی ج لازم نیست اینطوری که به من گفتند . شما آخر سر چیکار کردید؟

حمید20;335632 نوشت:
سلام و عرض خسته نباشید

آخر سر نقطه ی الف یا ب یا ج جای مسح هستش ؟ شما خودتون از روی ناخن مسح میکشید؟
در صفحه ی http://www.askdin.com/thread4223-6.html
کارشناس آقای اسرا چطور میگن نقطه ی ج است اگه اینطور هست چرا تمام مراجع فرمودند برای مسح میشود تمام دست را به روی تمام پا قرار داد و کمی کشید مسح درست است ,اینطوری نمیشه که, پس چطوری میشه تمام دست رو روی پا همراه نقطه ج قرار داد ؟ من هرکاری کردم نشد . لطفا بفرمایید یا در همان صفحه کاربر pymn_nzr فرموده اند
بخشید اینجا یک نکته ای اضافه کنم که غالبا دیده ام رعایت نمیشود:

موقع مسح پا باید جلوی انگشت هم مسح شود...اما متاسفانه غالبا دیده میشود که مردم از روی ناخن شروع می کنند. والله من گیج شدم .

در پاسخ آخر منظور شما از نوک انگشتان کجاست ؟

لطفا نظر تمام مراجع

سلام دوست عزیز
اگر من گفتم که از روی ناخن شروع نکنید منظورم این بود:

شما در این شکل می بینید که علامت زده شده است به نام «ناخن»

منظور من این بود که از وسط ناخن شروع نکنید.(همان مکان علامت زده شده)
وگرنه سخت گیری هایی در مورد اینکه الف یا ب یا ج باشد نیازی نیست.

و همانطور که جناب سجاد پاسخ دادند یا شما از دفتر مرجعتان سوال کردید، نیازی به مسح از نقطه ی ج نیست.

در هر صورت ببخشید اگر منظورم رو بد رسوندم.

[="Tahoma"][="Indigo"]سلام علیکم
همونطور که عرض کردم،گویا به من فرمودند از سر انگشت باید شروع شود و بنده هم از نقطه ی ج مسح رو میکشم
یا حقّ
[/]

pymn_nzr;335785 نوشت:

سلام دوست عزیز
اگر من گفتم که از روی ناخن شروع نکنید منظورم این بود:

شما در این شکل می بینید که علامت زده شده است به نام «ناخن»

منظور من این بود که از وسط ناخن شروع نکنید.(همان مکان علامت زده شده)
وگرنه سخت گیری هایی در مورد اینکه الف یا ب یا ج باشد نیازی نیست.

و همانطور که جناب سجاد پاسخ دادند یا شما از دفتر مرجعتان سوال کردید، نیازی به مسح از نقطه ی ج نیست.

در هر صورت ببخشید اگر منظورم رو بد رسوندم.

سلام
خواهش میکنم . حرف شما درست است .

با سلام خدمت کارشناسان محترم

1. اگر موقع وضو گرفتن به هر علتی وضو باطل شود و اگر ما بخواهیم دوباره وضو بگیرم آیا باید دست و صورت و سر را خشک کنیم یا اگر دسترسی یه حوله نداریم باید منتظر بمانیم خشک شود یا که نه میشه با همان دست و صورت یا سری که قبلا مسح کشیدیم دوباره وضو گرفت
2. اگر موقع وضو گرفتن آستینها پایین بیاید و مانع وضو گرفتن شود میشه با دست آستینها رو بالا زد

مرجع تقلید: امام خامنه ای (حفظه الله)

delete;337055 نوشت:
با سلام خدمت کارشناسان محترم

1. اگر موقع وضو گرفتن به هر علتی وضو باطل شود و اگر ما بخواهیم دوباره وضو بگیرم آیا باید دست و صورت و سر را خشک کنیم یا اگر دسترسی یه حوله نداریم باید منتظر بمانیم خشک شود یا که نه میشه با همان دست و صورت یا سری که قبلا مسح کشیدیم دوباره وضو گرفت
2. اگر موقع وضو گرفتن آستینها پایین بیاید و مانع وضو گرفتن شود میشه با دست آستینها رو بالا زد

مرجع تقلید: امام خامنه ای (حفظه الله)[/QUOT
سلام
1-براي وضو گرفتن خشك بودن اعضاي وضو به غير از اعضاي كه بايد مسح شود لازم نيست مثلا اگر دستها وصورت خيس باشد وشما به نيت وضو آب بريزيد ودست بكشيد وضو صحيح است ولي اعضاي مسح بايد خشك باشد واگر نم، دارد بايد به صورتي نم دار باشد كه تري مسح بر ان غلبه داشته باشد
2-اگربدون اينكه قصد وضو كنيد آستينها را بالا بكشيد اشكالي ندارد
توضيح المسائل امام /احكام وضو

delete;337055 نوشت:
با سلام خدمت کارشناسان محترم 1. اگر موقع وضو گرفتن به هر علتی وضو باطل شود و اگر ما بخواهیم دوباره وضو بگیرم آیا باید دست و صورت و سر را خشک کنیم یا اگر دسترسی یه حوله نداریم باید منتظر بمانیم خشک شود یا که نه میشه با همان دست و صورت یا سری که قبلا مسح کشیدیم دوباره وضو گرفت 2. اگر موقع وضو گرفتن آستینها پایین بیاید و مانع وضو گرفتن شود میشه با دست آستینها رو بالا زد مرجع تقلید: امام خامنه ای (حفظه الله)

با سلام و عرض ادب

با تشکر از کاربر بزرگوار شیخ عباس قمی همانطور که اشاره کردند:
1.خشک بودن صورت و دستها در وضو شرط نیست ولی جاى مسح بايد خشك باشد و اگر به قدرى تر باشد كه رطوبت كف دست به ‏آن اثر نكند مسح باطل است، ولى اگر ترى آن به قدرى كم باشد كه رطوبتى كه بعداز مسح در آن ديده مى‏ شود، بگويند فقط از ترى كف دست است، اشكال ندارد.

2.بالا زدن آستینها هنگام وضو اشکال ندارد فقط بعد از اتمام دست چپ که بعد از آن قصد مسح کشیدن دارید نباید آب خارجی با دست برخورد کند پس اگر آستین تر باشد و تری آن با کف دست برخورد کند برای مسح مشکل ایجاد می شود ولی تا قبل از این مرحله بالا زدن آستین اشکال ندارد.

استفتا از دفتر آیه الله خامنه ای در قم

[="Tahoma"][="Indigo"]سلام علیکم
از نظر آیت الله مکارم،شستن اعضای وضو به سه مرتبه حرام است.و در مورد تحقق دفعات شستن نظرشان این است که شستن وقتی محقّق میشود که به تمام عضو آب برسد.حال سوال:

آیا منظور از شستن بار دوم و سوم،شستن به وسیله ی آبِ جدید میباشد و یا ممکن است با همان آب اوّل،که شستن بارِ اوّل با آن تحقق پیدا کرد،شستن بار دوّم هم تحقق پیدا کند؟
بدین معنا که مثلا چند مشت آب بریزیم و تمام عضو را بشوییم،و سپس بدون اینکه آب جدیدی وارد وضو کنیم،از بالا به پایین تمام عضو را بشوییم.آیا اگر این عمل،سه بار رخ دهد،اشکال دارد و یا تحقّق شستن بار دوم و سوّم،منوط به وارد کردن آب جدید در اعضای وضوست؟
با تشکر
مقلّد آیت الله مکارم
[/]

سلام ببخشید تو غسل هم منظور از شستن اب ریختنه

با عرض ادب و سلام
من در مسجد الحرام،در دست زن عرب زبانی بطری آبی دیدم و از او به زبان بی زبانی خواستم که آن بطری را به من بدهد تا وضو بگیرم و ادامه ی اعمالم را انجام دهم.حال بعد از مراجعت چند سوال برایم پیش آمده.
1-آیا او از شعف دل آب را به من داد؟
2_آیا آن آب از بیرون بود یا زمزم بود یا از آب کلمنهایی که میگویند نمیشود با آن وضو گرفت؟!
3-آیا او می دانست میخواهم وضو بگیرم و راضی بود(چون زبانم را نمیفهمید)؟!!
با این توصیفات،حکم اعمالم چه میشود؟آیا تحقیق اینکه آن آب مربوط به کجا بوده و آیا زمزم بوده یا خیر بر عهده من بوده؟
حال خواهشمندم با توجه بر نظر آیات عظام مکارم و خامنه ای به این سوالات که برایم پیش آمده خاتمه دهید.ممنونم

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;341878 نوشت:
با عرض ادب و سلام من در مسجد الحرام،در دست زن عرب زبانی بطری آبی دیدم و از او به زبان بی زبانی خواستم که آن بطری را به من بدهد تا وضو بگیرم و ادامه ی اعمالم را انجام دهم.حال بعد از مراجعت چند سوال برایم پیش آمده. 1-آیا او از شعف دل آب را به من داد؟ 2_آیا آن آب از بیرون بود یا زمزم بود یا از آب کلمنهایی که میگویند نمیشود با آن وضو گرفت؟! 3-آیا او می دانست میخواهم وضو بگیرم و راضی بود(چون زبانم را نمیفهمید)؟!! با این توصیفات،حکم اعمالم چه میشود؟آیا تحقیق اینکه آن آب مربوط به کجا بوده و آیا زمزم بوده یا خیر بر عهده من بوده؟ حال خواهشمندم با توجه بر نظر آیات عظام مکارم و خامنه ای به این سوالات که برایم پیش آمده خاتمه دهید.ممنونم

با سلام و احترام

درفرض سوال،وضو و اعمالتان صحیح است.

استفتا از دفاتر آیات عظام مکارم و رهبری[/]

[="Tahoma"][="Black"]

mohamad hamzeh;338340 نوشت:
سلام ببخشید تو غسل هم منظور از شستن اب ریختنه

با سلام و عرض ادب

منظور این است که آب به همه قسمتهای بدن که جزء غسل است برسد.

استفتا از دفتر آیه الله خامنه ای در قم[/]

[="Tahoma"][="Black"]

رضاهو;338332 نوشت:
سلام علیکم از نظر آیت الله مکارم،شستن اعضای وضو به سه مرتبه حرام است.و در مورد تحقق دفعات شستن نظرشان این است که شستن وقتی محقّق میشود که به تمام عضو آب برسد.حال سوال: آیا منظور از شستن بار دوم و سوم،شستن به وسیله ی آبِ جدید میباشد و یا ممکن است با همان آب اوّل،که شستن بارِ اوّل با آن تحقق پیدا کرد،شستن بار دوّم هم تحقق پیدا کند؟ بدین معنا که مثلا چند مشت آب بریزیم و تمام عضو را بشوییم،و سپس بدون اینکه آب جدیدی وارد وضو کنیم،از بالا به پایین تمام عضو را بشوییم.آیا اگر این عمل،سه بار رخ دهد،اشکال دارد و یا تحقّق شستن بار دوم و سوّم،منوط به وارد کردن آب جدید در اعضای وضوست؟ با تشکر مقلّد آیت الله مکارم

با سلام و احترام

منظور از مرتبه اوّل آن است که تمام عضو را بشويد خواه با يک مشت آب باشد يا چندين مشت، وقتى که تمام شد يک مرتبه حساب مى شود و درشستن ملاک،وارد کردن آب جدید نیست اگر امکان شستن بطورکامل بدون ورود آب جدید باشد شستن عضو بدین صورت در دفعه سوم حرام است.

آیه الله مکارم،توضیح المسائل،م268و استفتا از دفتر معظم له[/]

هست هستی;152702 نوشت:
با سلام و خسته نباشید.
دقیقا مسح پا باید از کجای دست شروع وتموم بشه وبه کجای پا کشیده بشه؟


سلام
دوست عزيز
شما بايد مرجع تقليد خود را مشخص كنيد چون مساله اختلافي است

[="Tahoma"][="Indigo"]

نور;342592 نوشت:
با سلام و احترام منظور از مرتبه اوّل آن است که تمام عضو را بشويد خواه با يک مشت آب باشد يا چندين مشت، وقتى که تمام شد يک مرتبه حساب مى شود و درشستن ملاک،وارد کردن آب جدید نیست اگر امکان شستن بطورکامل بدون ورود آب جدید باشد شستن عضو بدین صورت در دفعه سوم حرام است. آیه الله مکارم،توضیح المسائل،م268و استفتا از دفتر معظم له

سلام مجدد عرض میکنم
یکی از روحانیون به من گفتند اگر ابتدای شستن،آب بر روی عضو بریزید،تا وقتی که آب جدید وارد عضو نکرده اید،100 بار هم که دست بکشید،اشکالی ندارد.یعنی اگر چندین بار هم عضو را بشویید،مشکلی ندارد.با توجه به این استفتا این حرف اشتباه است؟

سوال دوم اینکه منظور از عضو چیست؟ یعنی صورت و دست راست و دست چپ و یا شامل عضو های کوچکتر مثل تک تک انگشتان هم میشود؟ به عباراتی آیا سه بار شستن یکی از انگشتان(فقط)،در حالی که دست را به صورت کامل فقط یک بار شسته ایم،در وضو اشکالی ایجاد میکند؟
با تشکر[/]

سلام خدمت کارشناسان بزرگوار
1-من وقتی که در حال وضو گرفتن هستم ، در مرحله شستن دست راست و چپ ، مقداری از آب وضو روی پایم پاچیده می شود ! میخواستم بدانم که آیا وضویم باطل است؟
2- وقتی که در حال شستن دست راست و چپم هستم ، به صورت ناخودآگاه یک دفعه دستم به شیر آب برخورد می کند و دستم خیس می شود ! آیا وضو باطل می شود؟
باتشکر،مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای

رضاهو;342872 نوشت:

سلام مجدد عرض میکنم
یکی از روحانیون به من گفتند اگر ابتدای شستن،آب بر روی عضو بریزید،تا وقتی که آب جدید وارد عضو نکرده اید،100 بار هم که دست بکشید،اشکالی ندارد.یعنی اگر چندین بار هم عضو را بشویید،مشکلی ندارد.با توجه به این استفتا این حرف اشتباه است؟

سوال دوم اینکه منظور از عضو چیست؟ یعنی صورت و دست راست و دست چپ و یا شامل عضو های کوچکتر مثل تک تک انگشتان هم میشود؟ به عباراتی آیا سه بار شستن یکی از انگشتان(فقط)،در حالی که دست را به صورت کامل فقط یک بار شسته ایم،در وضو اشکالی ایجاد میکند؟
با تشکر

و علیکم السلام

1- شاید منظورشون رو اشتباه متوجه شدید.
در وضو ملاک شستن کامل یک عضو است . چه همان آب باشد ، چه آب جدید بریزد.
همین که یک مرتبه عضو کامل شسته شد، اگر با همان آب قبلی دوباره بخواهد بشوید ، جزو مرتبه بعدی محسوب می شود.

2- منظور از عضو ، تمام دست است. از آرنج تا نوک انگشتان.

[="Tahoma"][="Black"]

رضاهو;342872 نوشت:
سلام مجدد عرض میکنم یکی از روحانیون به من گفتند اگر ابتدای شستن،آب بر روی عضو بریزید،تا وقتی که آب جدید وارد عضو نکرده اید،100 بار هم که دست بکشید،اشکالی ندارد.یعنی اگر چندین بار هم عضو را بشویید،مشکلی ندارد.با توجه به این استفتا این حرف اشتباه است؟ سوال دوم اینکه منظور از عضو چیست؟ یعنی صورت و دست راست و دست چپ و یا شامل عضو های کوچکتر مثل تک تک انگشتان هم میشود؟ به عباراتی آیا سه بار شستن یکی از انگشتان(فقط)،در حالی که دست را به صورت کامل فقط یک بار شسته ایم،در وضو اشکالی ایجاد میکند؟ با تشکر

با سلام و عرض ادب

با توجه به نظر آیه الله مکارم که ملاک شستن عضو(یعنی صورت بطورکامل یا دست راست و.. نه انگشت و..) است که اگر با دست کشیدن هم شستن محقق شود کفایت می کند.

استفتا از دفتر آیه الله مکارم در قم[/]

[="Tahoma"][="Black"]

maahdi;342937 نوشت:
سلام خدمت کارشناسان بزرگوار 1-من وقتی که در حال وضو گرفتن هستم ، در مرحله شستن دست راست و چپ ، مقداری از آب وضو روی پایم پاچیده می شود ! میخواستم بدانم که آیا وضویم باطل است؟

با سلام و احترام

برای صحت مسح باید آبهای پاشیده شده را پاک کنید یا روی قسمتی از پا که خشک باشد و مسح هم صحیح باشد مسح نمایید.

maahdi;342937 نوشت:
2- وقتی که در حال شستن دست راست و چپم هستم ، به صورت ناخودآگاه یک دفعه دستم به شیر آب برخورد می کند و دستم خیس می شود ! آیا وضو باطل می شود؟ باتشکر،مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای

تاقبل از ورود به مسح سر آب خارجی(آب شیر)اشکال ندارد اما بعد از آخرین مرحله دست کشیدن در دست چپ که می خواهید وارد مسح سر شوید نباید دست با شیر آب و با آب خارجی مخلوط شود.

استفتا از دفتر آیه الله خامنه ای در قم[/]

سلام علیکم

اگر با آب وضویی که نجس بوده وضو بگیریم و از این موضوع اطلاع نداشته باشیم آیا باید نمازهای قبلی را اعاده یا قضا کنیم؟
مرجع : آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله)

آیا در این مورد اختلاف فتوایی وجود دارد؟

[="Tahoma"][="Black"]

pymn_nzr;349190 نوشت:
سلام علیکم اگر با آب وضویی که نجس بوده وضو بگیریم و از این موضوع اطلاع نداشته باشیم آیا باید نمازهای قبلی را اعاده یا قضا کنیم؟ مرجع : آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله) آیا در این مورد اختلاف فتوایی وجود دارد؟

با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سؤال شما

در فرض سؤال نماز باید اعاده یا قضا شود و در این مورد اختلاف نظری ندیدم .(1)

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. آیت الله سیستانی ، توضیح المسائل ، احکام وضو[/]

سلام و صلوات خدا بر حضرت محمد (ص) و خاندان پاک و مطهرشان:Gol:
:Kaf:عید مبعث را به همه شیعیان تبریک عرض میکنم:Gol::Kaf:

یک سوال در مورد وضو داشتم:
مطابق شکل{اگر فرض کنیم(!) که موهای این شکل بلند هستند در حد 8-10 سانت}،و در جای شماره (1) خود به خود فرقی باز باشه،آیا میتونم در جای شماره یک مسح سر رو بکشم؟(به جای فرق وسط{جای شماره 2} )


مقلد آیت الله مکارم میباشم

پیشاپیش ممنون و متشکرم:Gol:
التماس دعا

سلام جناب رضوی.
عیدتون مبارک.
:Gol:
در فرض سوال ،مسح صحیح است.برای راهنمایی بیشتر کارشناسان لطفا نام مرجع تقلید خود را ذکر کنید.
:ok:

[="Tahoma"][="Black"]

رضوی;357044 نوشت:
سلام و صلوات خدا بر حضرت محمد (ص) و خاندان پاک و مطهرشان
عید مبعث را به همه شیعیان تبریک عرض میکنم
یک سوال در مورد وضو داشتم:
مطابق شکل{اگر فرض کنیم(!) که موهای این شکل بلند هستند در حد 8-10 سانت}،و در جای شماره (1) خود به خود فرقی باز باشه،آیا میتونم در جای شماره یک مسح سر رو بکشم؟(به جای فرق وسط{جای شماره 2} )
مقلد آیت الله مکارم میباشم
پیشاپیش ممنون و متشکرم
التماس دعا

با عرض سلام و احترام و تبریک به مناسبت عید بزرگ مبعث پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله

سر انسان به چهار قسمت عقب ، جلو و طرفین تقسیم می شود و در هر قسمت از ناحیه جلوی سر اگر مسح انجام گیرد ، صحیح است . (1)

همیشه موفق و پیروز باشید

پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل م 270[/]

سجاد;357133 نوشت:
سر انسان به چهار قسمت عقب ، جلو و طرفین تقسیم می شود و در هر قسمت از ناحیه جلوی سر اگر مسح انجام گیرد ، صحیح است . (1)

سلام و درود استاد سجاد؛ممنونم از پاسخگوییتان آقا سید:Gol:
پس با این حساب،در شماره 1 در شکل پست قبلیم،مسح سر صحیح نمی‌باشد؟{یعنی جزو طرفین محسوب شده و مسح صحیح نیست؟}

تشکر

:Gol:

[="Tahoma"][="Black"]

رضوی;357222 نوشت:
سلام و درود استاد سجاد؛ممنونم از پاسخگوییتان آقا سید
پس با این حساب،در شماره 1 در شکل پست قبلیم،مسح سر صحیح نمی‌باشد؟{یعنی جزو طرفین محسوب شده و مسح صحیح نیست؟}
تشکر

با عرض سلام و احترام مجدد

خواهش می کنم

در شکل ظاهرا به این صورت نشان می دهد اما دقیق نمی شود اظهار نظر کرد البته تشخیص این مسئله با خودتان است .

همیشه موفق و سلامت باشید[/]

[="Navy"]با عرض سلام و ارادت به دوستان و اساتید

افرادی که پوست صورتشان چربی هست به طوری که وقتی صورتش را با دستش می‌خواهد بشوید حتّی دستش هم چربی می‌شه،
آیا لازم است که قبل از وضو، چربی صورتشان را با صابون و غیره برطرف کنند؟
مرجع: آقای وحید خراسانی

خیلی ممنونم.
[/]

[="Tahoma"][="Black"]

Hadi99g;392222 نوشت:
با عرض سلام و ارادت به دوستان و اساتید

افرادی که پوست صورتشان چربی هست به طوری که وقتی صورتش را با دستش می‌خواهد بشوید حتّی دستش هم چربی می‌شه،
آیا لازم است که قبل از وضو، چربی صورتشان را با صابون و غیره برطرف کنند؟
مرجع: آقای وحید خراسانی

خیلی ممنونم.

با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سؤالتان

چربی های اندک مانع وضو نیست اما اگر صورت به قدری چرب باشد که مانع رسیدن آب به پوست گردد باید آن را برطرف نمود البته این امر عرفی بوده و تشخیص آن با خود مکلف است. (1)

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله وحید خراسانی در قم[/]

سجاد;357133 نوشت:

سر انسان به چهار قسمت عقب ، جلو و طرفین تقسیم می شود و در هر قسمت از ناحیه جلوی سر اگر مسح انجام گیرد ، صحیح است . (1)


لطفا نظر مقام معظم رهبری را نیز درباره این مسئله بیان کنید. ممنون

سلام علیکم
مقلد آیت الله مکارم هستم
سوال:در موقع آب ریختن بر روی دست ها و صورت در وضو،باید نیّت وضو کنیم و جزء وضو حساب میگردد و یا به نیت ریخت آب است و فقط دست کشیدن به نیّت وضو؟
(دلیل سوالم فرمایش استاد سجاد بزرگوار در گذشته است که آب ریختن،جزء شستشو حساب نمیگردد و به همین دلیل باید حتماً دست هم کشید)
برای مثال وقتی روی دست چپ آب میریزیم،باید چه نیّتی داشته باشیم؟
با تشکر

سلام. طبق نظر رهبری در مسح پا دست باید تا مفصل کشیده شود؟
برای دست کشیدن میتوان نزدیک مچ دست را روی انشگتان پا گذاشت و دست کشید؟
در مسح سر میتوان دست را از پایین به بالا کشید؟ ممنون

[="Tahoma"][="Black"]

حیا;392326 نوشت:
لطفا نظر مقام معظم رهبری را نیز درباره این مسئله بیان کنید. ممنون

با تشکر از سؤال شما

نظر حضرت آیت الله خامنه ای نیز همان است که نقل قول نمودید .

همیشه موفق و سربلند باشید[/]

[="Tahoma"][="Black"]

رضاهو;393190 نوشت:
سلام علیکم
مقلد آیت الله مکارم هستم
سوال:در موقع آب ریختن بر روی دست ها و صورت در وضو،باید نیّت وضو کنیم و جزء وضو حساب میگردد و یا به نیت ریخت آب است و فقط دست کشیدن به نیّت وضو؟
با تشکر

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

در وضو معیار شستن است و آب ریختن جزء اعمال وضو نیست به هر صورتی شستن عرفی اعضای وضو صدق کند کافی است . (1)

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل م 256 به بعد[/]

در جستجوی عمار;393194 نوشت:
سلام. طبق نظر رهبری در مسح پا دست باید تا مفصل کشیده شود؟
برای دست کشیدن میتوان نزدیک مچ دست را روی انشگتان پا گذاشت و دست کشید؟
در مسح سر میتوان دست را از پایین به بالا کشید؟ ممنون

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

طبق نظر آیت الله خامنه ای در هنگام مسح پا دست باید تا مفصل کشیده شود .

هر قسمت از کف دست را برای مسح کردن استفاده کنید ، مانعی ندارد.

از پایین به بالا کشیدن در مسح سر اشکالی ندارد. (1)

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای ؛ جزوه استفتائات احکام جامعه الزهراء قم

موضوع قفل شده است