آیا شوم بودن حیوانات جز خرافات است؟

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا شوم بودن حیوانات جز خرافات است؟

سلام دوستان و محققین و متخصصین عزیز.

خودم به شخصه اعتقادی به شوم بودن حیوانات ندارم چون خداوند به انسان عقل داده است و همیشه انسان نتیجه اعمال و کارهایش خودش را میبینید و بد بودن نتیجه کاری دلیل بر شومی و نحسی نیست. مثلا میگم جغد شوم هستش، نمیدونم اگر چیزی بهش ندی بخوره ممکنه یکی از اعضای خانواده ات رو ببره!!:Moteajeb!:

میخواستم آیه و حدیثی مبنی براین که حیوانات شوم نیستن و جز خرافات محسوب میشود ببینم هست یا نه؟ اگر هست ممنون میشم دوستان عزیز در اختیار بنده قرار بدهند.

آیه ها و احادیث پیداکردم ولی برشومی اشخاص دلالت داشت، ولی من برای حیوانات میخام بدونم.

باتشکر.

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد پیام

" نحس" در اصل به معنى سرخى شدیدى است كه گاه در افق ظاهر مى ‏شود، و همچون، شعله آتش بى دودى است كه عرب آن را" نحاس" مى ‏گوید، سپس این واژه به هر چیز" شوم" در مقابل" سعد" اطلاق شده است.[1]

درباره حیوانات وازجمله خرگوش دو مطلب می توان بیان کرد، اول اینکه مطابق روایات، خرگوش یکی از انواع مسخ شده ه است:
على بن ابى طالب (ع) فرمود: از پیامبر خدا (ص) راجع به مسخ‏ شده‏ ها پرسیدم، فرمود: «آنها سیزده گروهند. فیل و خرس و خوك و میمون و مار ماهى و سوسمار و خفّاش و كرم سیاه و عقرب و عنكبوت و خرگوش و سهیل و زهره ... .»[2]

و دوم اینکه خرگوش سمبل ترس و وحشت است:
حكماى قدیم اصطلاحى دارند به نام «استسباع». در بعضى حیوانات مانند خرگوش این گونه است كه وقتى با حیوان درنده‏ اى كه او را شكار مى‏كند- مثلا با شیر- روبرو مى‏ شود اگر شیر چشم در چشمش بیندازد این حیوان مستسبَع مى‏ شود یعنى همه چیز خود را، اراده و فكر خود را از دست مى‏ دهد؛ فكر فرار كردن، فكر این كه این خورنده من است و اگر من به طرف او نزدیك شوم مرا مى‏ بلعد بكلى از ذهن این حیوان بیرون مى‏رود؛ سر جاى خودش مى‏ ایستد، بلكه خودش به طرف او مى‏ آید.[3]

اما درباره نحوست خرگوش، مطلبی از متون دینی پیدا نشد. البته راجع به اصل نحوست باید توجه کرد که نحس بودن یا سعید بودن، مطلبی نیست که با عقل و تجربه بتوانیم آن را بیابیم:
«عوامل و عللى كه در حدوث حوادث مؤثرند، و نیز در به ثمر رساندن اعمال تاثیر دارند، از حیطه علم و اطلاع ما بیرونند، ما نمى‏ توانیم تكه تكه زمان را با عواملى كه در آن زمان دست در كارند بسنجیم، تا بفهمیم آن عوامل در این تكه از زمان چه عملكردى دارند، و آیا عملكرد آنها طورى است كه این قسمت از زمان را سعد مى‏ كند یا نحس، و به همین جهت است كه تجربه هم بقدر كافى نمى‏ تواند راه‏گشا باشد، چون تجربه وقتى مفید است كه ما زمان را جداى از عوامل در دست داشته باشیم، و با هر عاملى هم سنجیده باشیم، تا بدانیم فلان اثر، اثر فلان عامل است، و ما زمان جداى از عوامل نداریم، و عوامل هم براى ما معلوم نیست. و به عین همین علت است كه راهى به انكار سعادت و نحوست هم نداریم، و نمى ‏توانیم بر نبودن چنین چیزى اقامه برهان كنیم، همانطور كه نمى‏ توانستیم بر اثبات آن اقامه برهان كنیم، هر چند كه وجود چنین چیزى بعید است، ولى بعید بودن، غیر از محال بودن است، این از نظر عقل.»[4]
و اگر اصل نحوست نیز در دین تا حدی مورد تائید واقع شده است، باید معنای حقیقی آن را فهمید:
« قرآن در حقیقت مى‏ گوید: فال نیك و بد، و طالع سعد و نحس، چیزى جز اعمال شما نیست كه به گردنتان آویخته است!»
[5]
و سعید بودن یا نحس بودن بعضی از روزها که در قرآن بیان شده، به دلیل اعمالی است که در آن روزها انجام شده است و الا خود زمان یا نظیر آن نمی تواند نحس یا سعید باشد.
[6]

[1]. تفسیر نمونه، ج‏23، ص: 38.
[2]. الخصال، ج‏2، ص: 494.
[3]. مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، ج‏24، ص: 214.
[4]. ترجمه المیزان، ج‏19، ص: 116.
[5]. تفسیر نمونه، ج‏12، ص: 48.
[6]. برای توضیح بیشتر مراجعه کنید به ترجمه المیزان، ج‏19، ص: 118.

سلام
شوم بودن جغد درست هست چون من در کتاب پیامبران خوندم امام علی می گفت نوع علیه السلام برای حیوانات که پیغام نجات فرستاد جغد قبول نکرد و منزوی شد!

برای همین توی روز بیرون نمیاد

عزرائیل;380276 نوشت:
سلام
شوم بودن جغد درست هست چون من در کتاب پیامبران خوندم امام علی می گفت نوع علیه السلام برای حیوانات که پیغام نجات فرستاد جغد قبول نکرد و منزوی شد!

برای همین توی روز بیرون نمیاد


یک سوال اگر جعد با حضرت نوح نبود چطور نسلشون منقرص نشده ؟؟؟

majid562;380309 نوشت:
شوم بودن جغد درست هست چون من در کتاب پیامبران خوندم امام علی می گفت نوع علیه السلام برای حیوانات که پیغام نجات فرستاد جغد قبول نکرد و منزوی شد!

از رسول خدا روایت شده كه فرموده:
«الطیرة شرك». متقی هندی، كنز العمال، حدیث 28556.

میگن بعضی پرندگان مورد لطف پیامبران و فرستادگان خدا بودند و بعضی ها هم برعکس ولی دلیل بر نحوست اونها نیست. (تاجایی که خوندم و فهمیدم)

نقل قول:
یک سوال اگر جعد با حضرت نوح نبود چطور نسلشون منقرص نشده ؟؟؟

سلام
بغیر از جغد سیمرغ هم بود که اون هم پرنده ای بسیار مغرور بود (البته 5000 سال پیش آنها وجود داشتن)
سیمرغ لعنت شد و به جزایر دور دست و متروک میان دریا ها رفت و کم کم نسلش به خاطر انزوا منقرض شد!

اینم بگم که سیل اصلی فقط در خاور میانه و شبیه جزیره عربستان رخ داد حیوانات و و یا نژاد هایی که ما قبل تاریخ بودن (طبق فرموده امام باقر علیه اسلام که خدود یک میلیون نفر (قبل از انسان) آنجا زندگی می کردن ) همه به سرزمین های دور دست تر از محل سیل اصلی پناه بردن اما به خاطر منزوی شدن منقرض شدن!

ین جغدی هم که الان هست احتمالا بعدا که دید آبها از اسیاب افتاد برگشته خونه ...برای همین شده جاسوس صهیونست ها :khandeh!:!

عزرائیل;380384 نوشت:
سلام
بغیر از جغد سیمرغ هم بود که اون هم پرنده ای بسیار مغرور بود (البته 5000 سال پیش آنها وجود داشتن)
سیمرغ لعنت شد و به جزایر دور دست و متروک میان دریا ها رفت و کم کم نسلش به خاطر انزوا منقرض شد!

اینم بگم که سیل اصلی فقط در خاور میانه و شبیه جزیره عربستان رخ داد حیوانات و و یا نژاد هایی که ما قبل تاریخ بودن (طبق فرموده امام باقر علیه اسلام که خدود یک میلیون نفر (قبل از انسان) آنجا زندگی می کردن ) همه به سرزمین های دور دست تر از محل سیل اصلی پناه بردن اما به خاطر منزوی شدن منقرض شدن!

ین جغدی هم که الان هست احتمالا بعدا که دید آبها از اسیاب افتاد برگشته خونه ...برای همین شده جاسوس صهیونست ها :khandeh!:!


یعنی شما واقعا به وجود سیمرع اعتقاد دارید !!!!!!!!!!!!!!

شومی جغد بعد از ورود اعراب به ایران بر سر زبان ها افتاد چون غذای این پرنده مار و مارمولک و موش بود، در واقع غذای اعراب آن دوران را میل می کرد و اعراب آن را پرنده ای شوم می دانستند چرا که غذای آنها را می خورد.

پیام;380244 نوشت:
« قرآن در حقیقت مى‏ گوید: فال نیك و بد، و طالع سعد و نحس، چیزى جز اعمال شما نیست كه به گردنتان آویخته است!»
میشه آیه شو آدرس بدید با تشکر

[="Navy"]

samen;380581 نوشت:
شومی جغد بعد از ورود اعراب به ایران بر سر زبان ها افتاد چون غذای این پرنده مار و مارمولک و موش بود، در واقع غذای اعراب آن دوران را میل می کرد و اعراب آن را پرنده ای شوم می دانستند چرا که غذای آنها را می خورد.

یک حدیث درباره جغد:
كامل الزيارات، النص، ص: 99

حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ وَ جَمَاعَةُ مَشَايِخِي عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّه‏ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي غُنْدَرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ فِي الْبُومَةِ قَالَ هَلْ أَحَدٌ مِنْكُمْ رَآهَا بِالنَّهَارِ قِيلَ لَهُ لَا تَكَادُ تَظْهَرُ بِالنَّهَارِ وَ لَا تَظْهَرُ إِلَّا لَيْلًا قَالَ أَمَا إِنَّهَا لَمْ تَزَلْ تَأْوِي الْعُمْرَانَ أَبَداً فَلَمَّا أَنْ قُتِلَ الْحُسَيْنُ ع آلَتْ عَلَى نَفْسِهَا أَنْ لَا تَأْوِيَ الْعُمْرَانَ أَبَداً وَ لَا تَأْوِيَ إِلَّا الْخَرَابَ فَلَا تَزَالُ نَهَارَهَا صَائِمَةً حَزِينَةً حَتَّى يَجُنَّهَا اللَّيْلُ فَإِذَا جَنَّهَا اللَّيْلُ فَلَا تَزَالُ تَرِنُّ [تَرِثُ‏] عَلَى الْحُسَيْنِ ع حَتَّى تُصْبِحَ.

محمّد بن الحسين بن احمد بن وليد و جماعتى از اساتيدم، از سعد بن عبد اللَّه، از محمّد بن عيسى بن عبيد، از صفوان بن يحيى، از حسين بن ابى غندر، از حضرت أبى عبد اللَّه عليه السّلام، وى گفت:

شنيدم امام صادق عليه السّلام در باره جغد فرمودند:

آيا احدى از شما آن را در روز ديده است؟

محضر مباركش عرض شد: خير ابدا در روز ظاهر نشده و تنها در شب پيدا مى‏گردد.

حضرت فرمودند:

امّا اينكه اين حيوان پيوسته در خرابه‏ها مسكن گرفته و در آبادى نمى‏آيد جهتش آنست كه:

وقتى حضرت امام حسين عليه السّلام شهيد شدند اين حيوان بواسطه قسم بر خود حتم نمود كه ابدا در آبادى سكنا نكرده و منزلش تنها در خرابه‏ها باشد پس پيوسته در روز صائم و حزين است تا شب فرا برسد و وقتى شب در آمد از ابتداء آن تا صبح بر مصيبت حضرت امام حسين عليه السّلام زمزمه و نوحه‏سرائى و مرثيه‏خوانى مى‏كند.

[=Traditional Arabic]

جغد پیام آور مرگه و اگه دور و بر خونه کسی تو روز پیدا بشه و بخونه حتما کسی در اون خونه میمیره.اینو خودم تجربه کردم.

parsa200914;380702 نوشت:
جغد پیام آور مرگه و اگه دور و بر خونه کسی تو روز پیدا بشه و بخونه حتما کسی در اون خونه میمیره.اینو خودم تجربه کردم.

دوست عزیز خیلی این ها رو شنیدیم، بحث ماهم همین است، به نظرم حرف شماهم بر شومی بودن این پرنده هستش، اگر اینطوره پس حرف این دوستمون چیه؟؟

anti;380698 نوشت:
حضرت فرمودند:

امّا اينكه اين حيوان پيوسته در خرابه‏ها مسكن گرفته و در آبادى نمى‏آيد جهتش آنست كه:

وقتى حضرت امام حسين عليه السّلام شهيد شدند اين حيوان بواسطه قسم بر خود حتم نمود كه ابدا در آبادى سكنا نكرده و منزلش تنها در خرابه‏ها باشد پس پيوسته در روز صائم و حزين است تا شب فرا برسد و وقتى شب در آمد از ابتداء آن تا صبح بر مصيبت حضرت امام حسين عليه السّلام زمزمه و نوحه‏سرائى و مرثيه‏خوانى مى‏كند.

استاد پیام میشه یک خلاصه و جمع بندی کنید و منابع این حرفها واقعا درست هست؟

parsa200914;380702 نوشت:
جغد پیام آور مرگه و اگه دور و بر خونه کسی تو روز پیدا بشه و بخونه حتما کسی در اون خونه میمیره.اینو خودم تجربه کردم.

بیییییییییی خیال!!!

این مطلب رو از یکی از کتب شهید مطهری نقل میکنم:

[=arial narrow]اصل و ریشه ی فال خوب و فال بد ظاهراً به دوره ی شرک و چند خدایی، به ویژه ثنویت، برمی گردد؛ چه آن که آنان برای هر چیزی، چه خوب و مطلوب و چه نامطلوب و بد، خدایی داشتند که در عالم انسان ها تأثیر خود را می گذاشت. در چنین منظومه ی فکری و عقیدتی هر خدا در میان انسان ها، حیوان ها و حتی درختان، گیاهان، و جمادات نیز نماینده ای داشت، که مظهر او تلقی می شد و همین موضوع در ادامه به گونه ی مبارک و شوم پذیرفته شد؛ لیکن با تغییر مذهب و رواج توحید، اگر چه مبنای عقلانیتی آن از میان رفت، ولی نماد خوب و بد، مبارک و شوم، خوش میمنت و بد میمنت و... از آن در فرهنگ مردم به جای ماند. از جمله ی این اعتقادات، شوم بودن جغد، کلاغ، بلدرچین و امثال این ها؛ یا میمنت داشتن سبز قبا، هدهد و پرستو و مانند این ها است که می تواند در تصمیم گیری ها اثر بگذارد.
http://www.mortezamotahari.com/fa/articleview.html?ArticleID=78897
[=arial narrow]احادیث رو بدون بررسی سندی نپذیرید!

CELLAR;380693 نوشت:
میشه آیه شو آدرس بدید با تشکر

تفسیر آیه 13-14 سوره اسرا تفسیر نمونه جلد 12 صفحه 48
موضوع قفل شده است