جمع بندی انعقاد نطفه در شب چهارشنبه

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
انعقاد نطفه در شب چهارشنبه

سلام

در سایت پاسخگو آمده :
از نزديكي كردن در شب هاي چهارشنبه و شب اول(غير ازشب اول ماه رمضان که مستحب است)، وسط و آخر ماه قمري و نيز شب هاي ماه گرفتگي و طوفان هاي شديد پرهيز كنند.

آیا این جمله سند دارد و انعقاد نطفه در شب چهارشنبه واقعا ضرری دارد؟
آیا حکم شرعی ای در این زمینه آمده؟

[=impact]
با نام الله


[=impact]
کارشناس بحث: استاد مجید

ترنـم;371535 نوشت:
سلام

در سایت پاسخگو آمده :
از نزديكي كردن در شب هاي چهارشنبه و شب اول(غير ازشب اول ماه رمضان که مستحب است)، وسط و آخر ماه قمري و نيز شب هاي ماه گرفتگي و طوفان هاي شديد پرهيز كنند.

آیا این جمله سند دارد و انعقاد نطفه در شب چهارشنبه واقعا ضرری دارد؟


با صلوات برمحمد وآل محمد
وسلام وعرض ادب وقبولی طاعات
در کتاب وسائل الشیعه جلد 20چند باب در این زمینه وارد شده که به عنوان نمونه سه حدیث در این زمینه خدمت شما ارسال می گردد:
64 بَابُ كَرَاهَةِ الْجِمَاعِ فِي أَوَّلِ الشَّهْرِ إِلَّا شَهْرَ رَمَضَانَ فَيُسْتَحَبُّ وَ يُكْرَهُ فِي نِصْفِ الشَّهْرِ وَ فِي آخِرِهِ‏

25210- 1- «3» مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ فِيمَا أَوْصَى بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِيّاً ع قَالَ: يَا عَلِيُّ لَا تُجَامِعْ أَهْلَكَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الْهِلَالِ وَ لَا فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ وَ لَا فِي آخِرِ لَيْلَةٍ فَإِنَّهُ يُتَخَوَّفُ عَلَى وَلَدِ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ الْخَبَلُ فَقَالَ عَلِيٌّ ع وَ لِمَ ذَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّ الْجِنَّ يُكْثِرُونَ غِشْيَانَ نِسَائِهِمْ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الْهِلَالِ وَ لَيْلَةِ النِّصْفِ وَ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ أَ مَا رَأَيْتَ الْمَجْنُونَ يُصْرَعُ فِي أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ فِي وَسَطِهِ وَ فِي آخِرِهِ.
ا ی علی در شب اول،وسط و آخر ماه آمیزش مکن!زیرا که ترسیده می شود از فرزند کسی که این کار را انجام داده که دیوانه شود،علی (ع) گفت:برای چه این گونه می شود؟پیامبر فرمودند: همانا جنیان در این سه شب به نزد زنان خود برای مقاربت می روند،آیا نمی بینی که مبتلایان به مرض صرع و جنون در این سه شب به این امراض گرفتار شده اند؟
وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ‏ مِثْلَهُ‏ «4».

25211- 2- «5» وَ عَنْهُمْ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ مِسْمَعٍ أَبِي سَيَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَكْرَهُ لِأُمَّتِي أَنْ يَغْشَى الرَّجُلُ أَهْلَهُ‏ «6» فِي النِّصْفِ مِنَ الشَّهْرِ أَوْ فِي غُرَّةِ الْهِلَالِ فَإِنَّ مَرَدَةَ الْجِنِ‏ وَ الشَّيَاطِينَ تَغْشَى بَنِي آدَمَ فَيَجِيئُونَ‏ وَ يُخَبِّلُونَ أَ مَا رَأَيْتُمُ الْمُصَابَ يُصْرَعُ فِي النِّصْفِ مِنَ الشَّهْرِ وَ عِنْدَ غُرَّةِ الْهِلَالِ.مکروه است برای امت من که نزدیکی کند مرد با همسرش در نیمه ماه یا اول ماه زیراکه اجنه وشیاطین عادت دارند بپوشانند فزندان آدم را پس مجنون ودیوانه فلج می شوند، وآیا ندیده اید که مبتلایان به صرع در نیمه ماه واول ماه مبتلامی شوند.

25212- 3- مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ ع‏ لَا تُجَامِعْ فِي أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ لَا فِي وَسَطِهِ وَ لَا فِي آخِرِهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَلْيُسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ ثُمَّ قَالَ‏ أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مَجْنُوناً أَ لَا تَرَى أَنَّ الْمَجْنُونَ أَكْثَرُ مَا يُصْرَعُ فِي أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ وَسَطِهِ وَ آخِرِهِ.(وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 129)
در اول ماه و وسط ماه وآخر ماه آمیزش نکنید زیرا کسی که این کار را انجام دهد سالم نمی ماند از سقط فرزند سپس فرمودند:نزدیک است که باشد دیوانه آیا ندیدی که بیشتر مبتلایان به صرع وجنون در اول ماه یا نیمه ماه یا آخر ماه مبتلا می شوند.




______________________________

(3)- الكافي 5- 499- 3.

(4)- التهذيب 7- 411- 1644.

(5)- الكافي 5- 499- 5.

(6)- في نسخة امرأته هامش المخطوط.

در مورد شب چهارشنبه روایتی پیدا نکردم .والبته این ها جزء مکروهات جماع می باشد، وحرمت ندارد.البته حکم فقهی آن را از بخش فقه سوال بفرمایید.
التماس دعا

ترنـم;371535 نوشت:
سلام

در سایت پاسخگو آمده :

از نزديكي كردن در شب هاي چهارشنبه و شب اول(غير ازشب اول ماه رمضان که مستحب است)، وسط و آخر ماه قمري و نيز شب هاي ماه گرفتگي و طوفان هاي شديد پرهيز كنند.

آیا این جمله سند دارد و انعقاد نطفه در شب چهارشنبه واقعا ضرری دارد؟
آیا حکم شرعی ای در این زمینه آمده؟


باسلام

بنظرم شب چهارشنبه منظور شب روزِ سه شنبه هست!

میتونید به نیت دفع ضررش صدقه بدید!

مطالبی هم در لینکهای زیر موجود است

http://www.askdin.com/thread3281.html

http://www.askdin.com/thread21014.html

آقا مجید بی زحمت ترجمشم می نوشتی که بدونیم چیه

Mohsen.Fakori;371869 نوشت:
آقا مجید بی زحمت ترجمشم می نوشتی که بدونیم چیه

با صلوات بر محمد و آل محمد
با سلام وعرض اد ب
کاربر گرامی هر سه روایت با ترجمه آمده است :
در کتاب وسائل الشیعه جلد 20چند باب در این زمینه وارد شده که به عنوان نمونه سه حدیث در این زمینه خدمت شما ارسال می گردد:
64 بَابُ كَرَاهَةِ الْجِمَاعِ فِي أَوَّلِ الشَّهْرِ إِلَّا شَهْرَ رَمَضَانَ فَيُسْتَحَبُّ وَ يُكْرَهُ فِي نِصْفِ الشَّهْرِ وَ فِي آخِرِهِ‏

25210- 1- «3» مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ فِيمَا أَوْصَى بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِيّاً ع قَالَ: يَا عَلِيُّ لَا تُجَامِعْ أَهْلَكَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الْهِلَالِ وَ لَا فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ وَ لَا فِي آخِرِ لَيْلَةٍ فَإِنَّهُ يُتَخَوَّفُ عَلَى وَلَدِ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ الْخَبَلُ فَقَالَ عَلِيٌّ ع وَ لِمَ ذَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّ الْجِنَّ يُكْثِرُونَ غِشْيَانَ نِسَائِهِمْ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الْهِلَالِ وَ لَيْلَةِ النِّصْفِ وَ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ أَ مَا رَأَيْتَ الْمَجْنُونَ يُصْرَعُ فِي أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ فِي وَسَطِهِ وَ فِي آخِرِهِ.

ا ی علی در شب اول،وسط و آخر ماه آمیزش مکن!زیرا که ترسیده می شود از فرزند کسی که این کار را انجام داده که دیوانه شود،علی (ع) گفت:برای چه این گونه می شود؟پیامبر فرمودند: همانا جنیان در این سه شب به نزد زنان خود برای مقاربت می روند،آیا نمی بینی که مبتلایان به مرض صرع و جنون در این سه شب به این امراض گرفتار شده اند؟
وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ‏ مِثْلَهُ‏ «4».

25211- 2- «5» وَ عَنْهُمْ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ مِسْمَعٍ أَبِي سَيَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَكْرَهُ لِأُمَّتِي أَنْ يَغْشَى الرَّجُلُ أَهْلَهُ‏ «6» فِي النِّصْفِ مِنَ الشَّهْرِ أَوْ فِي غُرَّةِ الْهِلَالِ فَإِنَّ مَرَدَةَ الْجِنِ‏ وَ الشَّيَاطِينَ تَغْشَى بَنِي آدَمَ فَيَجِيئُونَ‏ وَ يُخَبِّلُونَ أَ مَا رَأَيْتُمُ الْمُصَابَ يُصْرَعُ فِي النِّصْفِ مِنَ الشَّهْرِ وَ عِنْدَ غُرَّةِ الْهِلَالِ.

مکروه است برای امت من که نزدیکی کند مرد با همسرش در نیمه ماه یا اول ماه زیراکه اجنه وشیاطین عادت دارند بپوشانند فزندان آدم را پس مجنون ودیوانه فلج می شوند، وآیا ندیده اید که مبتلایان به صرع در نیمه ماه واول ماه مبتلامی شوند.

25212- 3- مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ ع‏ لَا تُجَامِعْ فِي أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ لَا فِي وَسَطِهِ وَ لَا فِي آخِرِهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَلْيُسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ ثُمَّ قَالَ‏ أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مَجْنُوناً أَ لَا تَرَى أَنَّ الْمَجْنُونَ أَكْثَرُ مَا يُصْرَعُ فِي أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ وَسَطِهِ وَ آخِرِهِ.(وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 129)

در اول ماه و وسط ماه وآخر ماه آمیزش نکنید زیرا کسی که این کار را انجام دهد سالم نمی ماند از سقط فرزند سپس فرمودند:نزدیک است که باشد دیوانه آیا ندیدی که بیشتر مبتلایان به صرع وجنون در اول ماه یا نیمه ماه یا آخر ماه مبتلا می شوند.

مجید;530094 نوشت:
با صلوات بر محمد و آل محمد
ا ی علی در شب اول،وسط و آخر ماه آمیزش مکن!زیرا که ترسیده می شود از فرزند کسی که این کار را انجام داده که دیوانه شود،علی (ع) گفت:برای چه این گونه می شود؟پیامبر فرمودند: همانا جنیان در این سه شب به نزد زنان خود برای مقاربت می روند،آیا نمی بینی که مبتلایان به مرض صرع و جنون در این سه شب به این امراض گرفتار شده اند؟

همبستري جنيان با همسران خود چگونه در همبستري انسان ها تاثير مي گذارد؟؟؟؟؟؟

مجید;371731 نوشت:
در مورد شب چهارشنبه روایتی پیدا نکردم .والبته این ها جزء مکروهات جماع می باشد، وحرمت ندارد.البته حکم فقهی آن را از بخش فقه سوال بفرمایید.

سلام

در کتاب حلیة المتقین وارد شده که پیامبر :sallallah: به حضرت علی :doa(6): فرمودند که در شب چهارشنبه جماع نکن و ....

توضیحات بیشتر را می توانید در این کتاب مطالعه کنید .

این مطالب پایه علمی و مستندی ندارند
فلذا خیلی بهتره روی اون ها مانوور داده نشه

[="Navy"]

فرج اله عباسي;530787 نوشت:
همبستري جنيان با همسران خود چگونه در همبستري انسان ها تاثير مي گذارد؟؟؟؟؟؟

ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ
آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛

وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ ۚ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا
هر کدام از آنها را می‌توانی با صدایت تحریک کن! و لشکر سواره و پیاده‌ات را بر آنها گسیل دار! و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوی! و آنان را با وعده‌ها سرگرم کن! -ولی شیطان، جز فریب و دروغ، وعده‌ای به آنها نمی‌دهد-

مراد از همبستر شدن و یا همانطور که قرآن فرموده است شرکت کردن شیطان در فرزندان انسان می تواند معانی متعددی داشته باشد:
" وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ".
شركت جز در ملكيت و اختصاص تصور نمى‏شود، و لازمه‏اش اين است كه شريك در استفاده از آن ملك- كه غرض از تحصيل آن همان استفاده است- سهيم باشد، چرا كه مال عينى است خارجى و جداى از انسان و همچنين فرزند موجودى است مستقل و جداى از پدر و مادر و اگر غرض از مال و فرزند استفاده از آنها نبود هرگز انسان ماليتى براى مال و اختصاصى براى فرزند قائل نمى‏شد.
پس شركت كردن شيطان با آدمى در مال و فرزند سهم بردن از منفعت و اختصاص است، مثل اينكه آدمى را وادار كند به تحصيل مال كه خداوند آن را مايه رفع حاجت آدمى قرار داده از راه حرام، زيرا در اين صورت هم آدمى از آن مال منتفع شده به غرض طبيعى خود نائل مى‏شود، و هم شيطان به غرض خود رسيده است و يا آنكه از راه حلال كسب بكند و ليكن در معصيت به كار برند، و در اطاعت خدا صرف نكند، پس هر دو از آن مال منتفع شده‏ اند با اينكه او از رحمت خدا تهى دست است.
و يا آنكه از راه حرام فرزندى براى آدمى به دنيا آيد، و يا از راه حلال به دنيا آيند و ليكن به تربيت دينى و صالح تربيتش نكند و به آداب خدايى مؤدبش نسازد، در نتيجه سهمى از آن فرزند را براى شيطان قرار داده و سهمى را براى خودش، و همچنين چيزهاى ديگر.
و اين وجه كه ما ذكر كرديم وجه خوبى است در تفسير آيه، و جامع همه معانى و وجوه مختلفه است كه ذكر كرده‏اند، مانند گفتار بعضى»
كه گفته ‏اند: اموال و اولادى كه شيطان در آنها شركت دارد عبارت است از اموالى كه از راه حرام و غير حق به دست آمده باشد، و فرزندى كه از راه زنا پديد آمده باشد" نقل از ابن عباس و غيره".
و يا گفته ‏اند : شركت شيطان در اموال به اين است كه او دستور دهد اموال را به صورت" سائبه" و" بحيره" و يا غير آن در آورند، و در اولاد به اين است كه فرزندان را يهودى و نصارى و مجوس سازند (نقل از قتاده).
و يا گفته ‏اند : هر مال حرام و فرج حرامى مورد شركت شيطان است (نقل از كلبى) و يا گفته‏اند: مراد از اولادى كه شيطان از او سهم داشته باشد، اولادى است كه نام بت‏پرستان را داشته باشد چون عبد شمس و عبد الحارث و امثال آنها، و يا گفته‏اند: مقصود از فرزندى كه شيطان در آن سهيم است فرزندى است كه عرب زنده به گور كرده بود (ايضا نقل از ابن عباس) و يا گفته‏اند:" مشاركت شيطان در اموال" اين است كه وادار سازد اموال را به صورت گوسفند و شتر در آورده و براى بتها و خدايان خيالى خود قربانى كنند (نقل از ضحاك) و همچنين وجوه و اقوال ديگرى كه از علماى تفسير روايت شده.[/]

[="Navy"]

muiacir;530837 نوشت:
این مطالب پایه علمی و مستندی ندارند
فلذا خیلی بهتره روی اون ها مانوور داده نشه

سلام
علم تجربی تنها از راه مشاهده حسی پديده ها می تواند در باره آنها اظهار نظر کند اما در باره مساله ای که به ماوراء طبيعت مربوط است علم تجربی نفيا و اثباتا ساکت است و نمی تواند اظهار نظر کند. به عبارت ديگر موضع علم در اينجا لابشرط است.[/]

ملاصدرا;534231 نوشت:
[="Navy"]
سلام
علم تجربی تنها از راه مشاهده حسی پديده ها می تواند در باره آنها اظهار نظر کند اما در باره مساله ای که به ماوراء طبيعت مربوط است علم تجربی نفيا و اثباتا ساکت است و نمی تواند اظهار نظر کند. به عبارت ديگر موضع علم در اينجا لابشرط است.
[/]

مشکل اینجاست که اون علم تجربی رو میشه روش بحث کرد و درست و غلطش رو فهمید اما ماوراالطبیعه رو نمیشه
الان من میگم روزهای شنبه نزدیکی نکنید.شما ثابت کن من راست میکم یا دروغ.
برای همینه میگم خیلی روی این مساءل نباید تمرکز کرد چون پایه و اساس درست و حسابی ندارند

[="Navy"]

muiacir;534287 نوشت:
مشکل اینجاست که اون علم تجربی رو میشه روش بحث کرد و درست و غلطش رو فهمید اما ماوراالطبیعه رو نمیشه
الان من میگم روزهای شنبه نزدیکی نکنید.شما ثابت کن من راست میکم یا دروغ.
برای همینه میگم خیلی روی این مساءل نباید تمرکز کرد چون پایه و اساس درست و حسابی ندارند

سلام مجدد
دقت کنید ما گفتیم علوم تجربی در مورد ماواء طبیعت نفیاً و اثباتاً ساکت است و نمی تواند نظر دهد زیرا ابزار بررسی ماوراء طبیعت را ندارد.
اما با علوم دیگری مثل علوم عقلی شاید بتوان در این مورد نظر داد اما علوم تجربی هیچ نظری نمی تواند در مورد ماوراء طبیعت بدهد.
حال اگر شما چنین ادعایی کردید از شما سوال می کنیم دلیل این ادعای شما چیست؟ دلیل تجربی یا ماوراء طبیعی؟!
اگر تجربی باشد و بتوانید آن را برای ما ثابت کنید که این کار از منظر تجربی ثابت شده است قبول می کنیم.
اگر دلیل شما ماوراء طبیعت است از شما سوال می کنیم چگونه از غیب آگاهی یافته اید؟ برای ما دلیل ارایه کنید که از غیب اطلاع دارید البته با توجه به آیه زیر فقط رسولان الهی و کسانی که از طرف خداوند مسئولیت دارند از غیب آگاهی می یابند:
وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاءُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۚ وَإِن تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ
و نیز چنین نبود که خداوند شما را از اسرار غیب، آگاه کند ولی خداوند از میان رسولان خود، هر کس را بخواهد برمیگزیند؛ (اسرار غیب را، در اختیار او می‌گذارد.)
حال دو حالت دارد یا شما برای رد نظر اسلام در مورد این مسئله باید ادله رسالت حضرت محمد را نفی کنید(یعنی ثابت کنید معاذ الله ایشان از غیب اطلاعی نداشته و این احکام را از نزد خودش آورده) و یا خودتان بخواهید از غیب برای ما خبر بیاورید باید رسالت خود را بتوانید ثابت کنید که هیچ یک برای شما مقدور نیست(اگر فکر می کنید مقدور است در تاپیک دیگر به اثبات این دو موضوع بپردازید!!)
در واقع این یک بحث درون دینی است و نه بحث برون دینی.[/]

موضوع قفل شده است