حجاب و آرایش

تب‌های اولیه

53 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حجاب و آرایش

باسلام
من دختری چادری هستم اما به درخواست همسرم کمی هم آرایش می کنم آیا اشکال شرعی دارد؟باتوجه به اینکه همسرم دوست دارد مرا همیشه مرتب ببیند

دوست عزیز ارایش در نزد نا محرم گناه دارد

سحرطلا;282678 نوشت:
باسلام من دختری چادری هستم اما به درخواست همسرم کمی هم آرایش می کنم آیا اشکال شرعی دارد؟باتوجه به اینکه همسرم دوست دارد مرا همیشه مرتب ببیند

با سلام و عرض ادب

ضمن خوش آمدگویی به شما در جمع اسک دینی ها،ان شاالله از این به بعد که سوال فقهی پرسیدید نام مرجع تقلیدتان را هم ذکر بفرمایید تا کارشناسان با پاسخ دقیق تری در خدمت شما باشند اما به نظر مشهور فقها آرایش خانم دربرابر نامحرم جایز نیست.

استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی

سلام دوست عزیزم
شوهرتون در مورد نگاه نامحرم ها چه نظری دارند؟
اگه بفهمند دل یکی از آقایون به خاطر این خانم همیشه تمیز و زیبا و مرتب لرزید چی؟
اگه شوهرتون اینو بفهمه چکار میکنه؟
خیلی از آقایون دوست دارند زیبایی همسرشون رو به رخ دیگرون بکشند!! اما به چه قیمتی؟
من یکی دوست دارم بیشتر از قیافم به دلیل خانم بودنم و دانشمند بودنم بهم نگاه کنن تا یک تابلوی نقاشی که زیباییم رو مدیون وسایل آرایشی باشم
البته توی خونه تا اونجا که دلم بخواد با قیافم هر کار بخوام میکنم. دیگه بقیه اش سانسور شد!:Nishkhand:

حدود آرایش خانمهای چادری در خیابان باید تا چه اندازه باشد؟

چند سئوال از آیت‌الله العظمی سیستانی در مورد آرایش بانوان

به گزارش خبرگزاری حوزه متن سئوالات و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

سؤال :

برخي آرايشگاههاي زنانه به كارگر زن، احتياج دارند آيا يك زن مسلمان مي تواند در چنين آرايشگاهي مشغول كار شود و زنان بي حجاب را اعم از مسلمان و غير مسلمان كه در برابر مردان نامحرم، آرايش كرده ظاهر مي شوند، آرايش كند؟

پاسخ :


اگر آرايش كردن آنان، نوعي ترويج فساد و اشاعه گناه، محسوب گردد او چنان حقي را ندارد امّا تحقّق اين عنوان، بعيد به نظر مي رسد.


سؤال :


زني كه روي خود را نمي گيرد مي تواند موهاي صورت و ابروان را بردارد و پودر طبيعي و سبك بر صورت بزند؟


پاسخ :


برداشتن موي صورت، و باريك كردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمي شود به شرط آنكه از وقوع در حرام، ايمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگيزه نگاه نامحرمان، نباشد امّا پس از به كار بردن پودر و وسايل آرايشي، پوشاندن صورت واجب است.


سؤال :


رنگ كردن همه و يا قسمتي از مو به نيّت جلب توجه در مجالس بانوان براي ازدواج، جايز است؟


پاسخ :


اگر، تنها براي آرايش باشد و جنبه فريبكاري و عيب پوشي و يا كم نشان دادن سنّ نباشد، مانعي ندارد.

سؤال :


در كشورهاى غربى متدوال شده كه لنزهاى رنگى بر چشم مى چسبانند آيا چنین كارى به قصد آرايش و آشكار شدن در برابر انظار مردان نامحرم، جايز است؟

پاسخ :


اگر زينت حساب شود جايز نيست.

سؤال :


بر سر گذاشتن كلاه گيس به نيت زیباتر شدن ومورد توجه بانوان قرار گرفتن در مجالس ويژه خانمها جهت پيدا شدن خواستگار، جايز است؟ و آيا چنین كارى عيب پوشى به حساب مى آيد؟

پاسخ :


اگر تنها به نيت آرايش باشد و نه فريبكارى و عيب پوشى از چشم خواستگاران، چنان كارى اشكال ندارد.

سؤال :


آيا پوشاندن صورت آرايش کرده در صورتي که آرايش صورت مشخص نبوده و حالت طبيعي صورت را داشته باشد لازم است؟


پاسخ :


اگر زينت شمرده نشود پوشاندن آن لازم نيست.

منبع:خبرگزاری حوزه

[="Tahoma"][="Black"]

حمیده هادی;308171 نوشت:
حدود آرایش خانمهای چادری در خیابان باید تا چه اندازه باشد؟

با تشکر از سئوالتان

هر نوع آرایشی که عرفا آرایش محسوب شده و موجب جلب نظر نامحرم شود ، جایز نیست . (1)

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم[/]

مثلا من چادریم ولی آرایش میکنم البته در این حد:

یه کرم میزنم که لک و پک و جوش و...رو بپوشونه
یه رژ کم رنگ که فقط از سفید شدن لبم جلوگیری کنه (آخه لبهای من زود سفید میشن و قیافه زشتی میگیرن..این رژ لب فقط رنگشو یکدست میکنه)

همین!
یه جورایی گریم هست! اینم اشکال داره؟

مرجع بنده رهبری هستند!

به نام او

در مورد حجاب یک سری شبهات داغ با جواب هایشان در این جا درج شده در صورت تمایل نگاهی به اینجا هم بیندازید : شبهات حجاب

یا حق

elaheh;327953 نوشت:
مثلا من چادریم ولی آرایش میکنم البته در این حد: یه کرم میزنم که لک و پک و جوش و...رو بپوشونه یه رژ کم رنگ که فقط از سفید شدن لبم جلوگیری کنه (آخه لبهای من زود سفید میشن و قیافه زشتی میگیرن..این رژ لب فقط رنگشو یکدست میکنه) همین! یه جورایی گریم هست! اینم اشکال داره؟ مرجع بنده رهبری هستند!

با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر بزرگوار

آنچه عرفا آرایش و زینت محسوب می شود یا جلب توجه نامحرم کند در برابر نامحرم جایز نیست و تشخیص موضوع برعهده خود مکلف است.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

سلام من باید ازکجا بفهمم که آرایش کمی که میکنم باعث جلب توجه نامحرم میشه یانه???
من که از دلشون خبر ندارم

همسر انسان شاید دوست داشته باشد همسرش گناه کند این مجوزی برای گناه نمی شود

به نام او

[="red"]شرع دستوری کلی می دهد و مثلا می گوید از نگاه عرف باید دید چگونه است و تشخیص درستی یا نادرستی این مطالب را به عهده ی ما می گذارد .[/]
[="blue"]نمی شود که لقته را اماده کند ما فقط آن را بجویم . شرع مواد اولیه را می دهد و ما باید با سعی و تلاش خود لقمه را درست کنیم و بجویم تا از گرسنگی نمی ریم .[/]

یا حق

حالا اگه حالت طبیعی,خیلی بهمون نگاه کنن,باید پوشیه بزنیم؟

به نام او

نظر آیت الله مکارم اینست که درون تهران پوشیه زدن [="red"]حرام [/]است پس مرجع خود را بگویید تا دقیق تر نظر بگوییم /

یا حق

فقط تو تهران پوشیه زدن حرامه یا جاهایه دیگه هم همین حکم براش هست???مرجع:آیت الله خامنه ای

سلام.
خوب اگردوست نداریدجلب توجه کنیداصلاچراآرایش می کنید؟
بعضی مردهاکه حتی به صورت عادی زن هم خیره میشن قطعاصورت روحتی باآرایش کم دوست دارند.
خوب فقط درمجالس زنانه آرایش کنیدادرمنزل خودتون.

من اصلا بیرون آرایش نمیکنم فقط برام سوال پیش اومد, یه سوال دیگه هم دارم من دارم تو شهری زندگی میکنم که بیشتر خانوما با شلوار های جوراب مانند میان بیرون(اسم این پوششو نمیدونم) به نظرتون من اگه بخوام تو چنین جامعه ای زیر چادرم روسری سبز یا سفید یا هر رنگ روشنی بزارم باعث تحریک آقایون میشه???یا همون رنگ های تیره رو استفاده کنم بهتره????

diamond;328437 نوشت:
فقط تو تهران پوشیه زدن حرامه یا جاهایه دیگه هم همین حکم براش هست???مرجع:آیت الله خامنه ای

سوال منم همینطوره!

مرجع تقلیدم: مرحوم آیت الله بهجت
شیرازی هستم توی شیرازم حتی یه نفرو با پوشیه ندیدم!

[="Tahoma"][="Black"]

diamond;328371 نوشت:

سلام من باید ازکجا بفهمم که آرایش کمی که میکنم باعث جلب توجه نامحرم میشه یانه???
من که از دلشون خبر ندارم

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

نیازی نیست از دل دیگران خبر داشته باشید همین که بدانید با این آرایش نگاه دیگران بیشتر شده یا نوع نگاه آنها تغییر کرده جایز نیست همچنین اگر موجب جلب توجه نشود اما عرفا زینت محسوب شود باز هم جایز نیست .(1)

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1.استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم[/]

[="Tahoma"][="Black"]

آیسودا;328409 نوشت:

حالا اگه حالت طبیعی,خیلی بهمون نگاه کنن,باید پوشیه بزنیم؟

با تشکر از سؤال شما

در فرض سؤال اگر موجب جلب توجه نامحرم می گردد باید پوشانده شود.(1)

همیشه سالم و موفق باشید

1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم[/]

[="Tahoma"][="Black"]

diamond;328437 نوشت:

فقط تو تهران پوشیه زدن حرامه یا جاهایه دیگه هم همین حکم براش هست???مرجع:آیت الله خامنه ای

با تشکر از سؤال شما

پوشیه زدن در تهران و در هر جای دیگری ، حرام نیست. (1)

همیشه سرفراز و موفق باشید

پی نوشت:
1.استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم[/]

پوشاندن تمام صورت در مقابل نامحرم واجب است چه با پوشیه میخواهد اعمال گردد چه با چادر که پوشیه توصیه شده است.

استفتا از حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مد ظله الوارف

[="Tahoma"][="Green"]لا حول و لا قوة الا بالله

عصا;328421 نوشت:

نظر آیت الله مکارم اینست که درون تهران پوشیه زدن حرام است

چرا ؟ :Gig:
تا بحال این حکم رو ندیده بودم برام جالبه که فقط در تهران حرام هست
کسی میتونه بگه چرا و طبق چه آیه یا روایتی این حکم داده شده ؟
سجاد;328639 نوشت:

در فرض سؤال اگر موجب جلب توجه نامحرم می گردد باید پوشانده شود.(1)

متاسفانه الآن شرایط طوری شده که شخص با هر پوششی ظاهر بشه نامحرمان به اون شخص توجه میکنند حتی اگر از پوشیه استفاده بشه
باز هم این حکم صدق پیدا میکنه ؟[/]

كبوتر حرم;328759 نوشت:
چرا ؟ تا بحال این حکم رو ندیده بودم برام جالبه که فقط در تهران حرام هست کسی میتونه بگه چرا و طبق چه آیه یا روایتی این حکم داده شده ؟

با تشکر از سؤال شما

این حکم اختصاصی به تهران ندارد و شامل هر شهری می گردد که اگر زنی در آنجا پوشیه بزند ، انگشت نما می شود .

ظاهرا معظم له ادله لباس شهرت را که در روایات آمده است شامل این مورد دانسته و آن را جایز ندانسته اند.

كبوتر حرم;328759 نوشت:
متاسفانه الآن شرایط طوری شده که شخص با هر پوششی ظاهر بشه نامحرمان به اون شخص توجه میکنند حتی اگر از پوشیه استفاده بشه باز هم این حکم صدق پیدا میکنه ؟

حتی یک خانم پوشیه زده هم می تواند در حالاتی با نوع لباس ها یا حرکات خود ، جلب توجه نامحرم کند اما اگر در هیچ حالتی جلب توجه نکند و یا جلب توجه ایجاد شده با وجود رعایت همه جانبه ای که دارد ، از اختیارش خارج باشد طبعا تکلیفی ندارد.

همیشه موفق و سلامت باشید

آیسودا;328602 نوشت:
مرجع تقلیدم: مرحوم آیت الله بهجت
شیرازی هستم توی شیرازم حتی یه نفرو با پوشیه ندیدم!

من تو چابهارم الان.
خیلی خوشحال میشم وقتی می بینم یک دختر و یا زن بلوچ با لباس محلی پوشیده زده...
خیلی خوشحال میشم وقتی با چادر و مقنعه تو کنار دریا خانمی رو می بینم

خدا کنه این نوع شهر ها اصالتش رو حفظ کنه و مسافرینی که هرساله به این شهر مسافرت می کنن موجب از بین رفتن اصالت این شهر نشه...

یا رب

چرا گناه شده همه گیر؟؟؟؟خیلی ذهنم مشغول.....

چرا 90 درصد با جرات میگم 90 درصد شاید هم بیشتر آرایش اون هم به قول خودشون ملااااااااااااایم شده عرف؟؟؟؟باور کنید این درد برای جامعه ی اسلامی

من حرف دارم........

چرا یه دختر محجبه وقتی ازدواج می کنه بهش می گن وا تو چرا تغییر نکردی؟به این معنا که خب یعنی چرا آرایش به اصطلاح ملایم نمی کنی؟

بهش می گن وا تو که با مجردیت فرقی نکردی؟

وقتی یه دختر تمام صحبتاشو تو خواستگاری کرده اما بعدش همسرش میاد میگه خب یه آرایش بکن این دختر باید چیکار کنه؟

من نمیدونم وقتی میگن ملایم فلان رژش هم رنگ لب ،کرمش هم رنگ صورتشه خب کردن با نکردنش چه فرقی داره؟

اصلا این مرد برای خودش این حرف رو می زنه یا می خواد دیگران هم از آرایشش بهره ببرن؟

خب همه می کنن، تو هم بکن به چه معناست ؟چرا گناه عادی شده؟

سحرطلا;282678 نوشت:
من دختری چادری هستم اما به درخواست همسرم کمی هم آرایش می کنم آیا اشکال شرعی دارد؟باتوجه به اینکه همسرم دوست دارد مرا همیشه مرتب ببیند

سلام
بطور قطع منظورتان آرایش در منزل خاص شوهر که نیست چون آن نه تنها اشکال ندارد بلکه توصیه هم می شود و اما آرایش در خارج منزل در صورتیکه عرف آنرا آرایش بداند زینت محسوب شده و باید پوشانده شود و الا فلا
والله الموفق

چرا وقتی موجب جلب توجهنمیشه ولی عرفا آرایشه حرامه؟؟؟

یعنی دختران (به خصوص کسانی که از زیبایی بهره چندانی ندارن)باید با صورتی که جوش و لک داره و با لبهای سفید و خشک شده و ... تو خیابون ظاهر بشن؟؟؟

یاس...;359429 نوشت:
چرا وقتی موجب جلب توجهنمیشه ولی عرفا آرایشه حرامه؟؟؟

یعنی دختران (به خصوص کسانی که از زیبایی بهره چندانی ندارن)باید با صورتی که جوش و لک داره و با لبهای سفید و خشک شده و ... تو خیابون ظاهر بشن؟؟؟

با سلام و احترام

ملاک حرمت این است که یا آرایش محسوب شود یا اگر آرایش محسوب نمیشود ولی جلب توجه نامحرم می کند جایز نیست (نه اینکه هردو باهم باشد یعنی هم آرایش محسوب شود و هم جلب توجه کند)و دلایل حرمت هم به استناد آیات و رویات و با عملیات استنباط حکم شرعی توسط فقیه می باشد.

موفق موید باشید.

آیا مراجع برین اتفاق دارند که چهره ی آرایش شده باید پوشیده شود؟ اگر آری. تا چه حد آرایش در جلوی نامحرم اشکال ندارد که صورت پوشیده نباشد؟

در فرض سوال. زنی آرایش کرده است، آیا باید صورتش را از نامحرم بپوشاند؟ آرایش اگرچه کم باشد باید باید صورتش را بپوشاند؟

CELLAR;359503 نوشت:
آیا مراجع برین اتفاق دارند که چهره ی آرایش شده باید پوشیده شود؟ اگر آری. تا چه حد آرایش در جلوی نامحرم اشکال ندارد که صورت پوشیده نباشد؟

در فرض سوال. زنی آرایش کرده است، آیا باید صورتش را از نامحرم بپوشاند؟ آرایش اگرچه کم باشد باید باید صورتش را بپوشاند؟

با سلام و احترام

بر اساس نظر مشهورفقها ،آرایش به هرمقداری در مقابل نامحرم جایز نیست .

از جمله می توان نظر مقام معظم رهبری را نام برد که ایشان قائلند :صورت آرایش شده باید از دید نامحرم پوشانده شود .

آیه الله خامنه ای،اجوبةالاستفتائات ،س1220

اگه توی یه شهری همه ی مردمش شراب خوار باشن و همیشه لا یعقل، دلیل این نمیشه که خوردنش واسه ما هرچندم که اندک باشه جایز شمرده بشه.
ولی تو بحث آرایش، بعضی آرایش ها اینقد رقیقند که شخص مقابل نمیتونه تشخیص بده که این خانم چه آرایشی کرده ولی در کل اون خانم در اجتماع کمی مرتب تر به نظر میاد من فک نمیکنم که این مصداق آرایش باشه.
در غیر اینصورت هر نوع تزئینی برای خانم باید ممنوع باشه حتی پوشیدن کفش و چادر تمیز و اتو کشیدن اون.

نور;359512 نوشت:
از جمله می توان نظر مقام معظم رهبری را نام برد که ایشان قائلند :صورت آرایش شده باید از دید نامحرم پوشانده شود .
ببخشید اینو واسه شفاف سازی سمئله میپرسم، یعنی یه مقدار رژ لب یا کرم سفید کننده مثلا پنکک هم باید از دید نامحرم پوشیده شه؟ باتشکر

CELLAR;359521 نوشت:
ببخشید اینو واسه شفاف سازی سمئله میپرسم، یعنی یه مقدار رژ لب یا کرم سفید کننده مثلا پنکک هم باید از دید نامحرم پوشیده شه؟ باتشکر

با سلام و تشکر از شما

بله در صورتی که آرایش محسوب می شود باید از نامحرم پوشاند حتی اگر به مقدار کم باشد.

آیه الله خامنه ای،اجوبةالاستفتائات ،س1220

امیر محمد;359513 نوشت:
بعضی آرایش ها اینقد رقیقند که شخص مقابل نمیتونه تشخیص بده که این خانم چه آرایشی کرده ولی در کل اون خانم در اجتماع کمی مرتب تر به نظر میاد من فک نمیکنم که این مصداق آرایش باشه.

بله منم همچین نظری دارم....
بعضی آرایش ها تابلو هستند....من خودم استفتا از رهبری گرفتم گفتند آرایش در صورتی که بارز باشه ایراد داره...خب این یعنی اگر من کرمی بزنم که صورتمو صافتر کنه اما سفیدترم نکنه...یا رژ لبی بزنم که رنگ لبمو یه دست کنه اما رنگ تابلویی نداشته باشه نباید ایراد داشته باشه ...انگار گریم!

یاس...;360023 نوشت:
بعضی آرایش ها تابلو هستند....من خودم استفتا از رهبری گرفتم گفتند آرایش در صورتی که بارز باشه ایراد داره...خب این یعنی اگر من کرمی بزنم که صورتمو صافتر کنه اما سفیدترم نکنه...یا رژ لبی بزنم که رنگ لبمو یه دست کنه اما رنگ تابلویی نداشته باشه نباید ایراد داشته باشه ...انگار گریم!

من که با حالا ندیدم کسی آرایش داشته باشه و کسی متوجه نشه!!!!!!!!!!!
کدوم کرم فقط صورتو صاف میکنه و سفید نمیکنه من که کرم ضد آفتاب رنگی هم زدم همه فکر کردن آرایش دارم
ارایش باعث زیبا تر شدن و در کل زینت حساب میشه پس اشکال داره

چرا کرم هایی هست....من خودم یه کرم پودر که فقط صاف و صوف میکنه خریدم ولی رنگ پوستم رو عوض نمیکنه....
بله با صاف شدن صورت زیباتر میشی و لی این زیبایی چه اشکالی داره...مثل وقتیه که تو روسری تو عوض کنی درهر صورت حجابتو داری ولی یه چی بیشتر بهت میاد و زیباتر میشی پس نباید بپوشیش؟؟؟یعنی هرچی قشنگترت میکنه نباید استفاده کنی؟؟:Moteajeb!:

بعضا میخوان که عملشون آرایش محسوب نشه یا به چشم نیاد
اما استعداد یا دقت کافی در اینکار ندارند !

خیلی هم قدرت دید و توجه کافی ندارند
یعنی ممکنه که ضعف بینایی و خطای دید یا عدم دقت کافی باعث بشه
انسانی که به شکل هیولا بزک شده ادعای سیندرلایی داشته باشه ...

نباید تعجب کرد چون یا بنده خدا ضعف در دید و دقت داره یا در تاریکی به ارایش نشسته
بهترین راهکار اینه که اولا مثل یک هنرمند به ارامش برسید
و بعد در مقابل صورت یعنی کنار ایینه روبروی صورت نور یا لامپ هایی قرار بدید
که چهره شما رو از زوایای مختلف روشن کنه ...

اما بهترین و ماندنی ترین ارایش برای صورت پالایش و پرورش سیرت ماست .
با برنامه ریزی در خواب و خوراک و حرکت ...

مثلا برای درک این مساله
میتونید یکبار صورت رو با شوینده ای مناسب و اب سرد شستشو بدید
و بعد نیمی از یک لیموی تازه رو در ارامش کامل میل بفرمایید و چند دقیقه ای قدم بزنید .

یا در برنامه غذایی خود از خوراک ها یا نوشیدنیهای طبیعی که فشار خون رو تنظیم میکنند استفاده کنید .

روزه و نماز و خوشرویی که بخش اعظم اسلام هست و تمام اعمالی که برای این مسائل انجام میشه
از بهترین روشها برای رسیدن به زیبایی واقعی و ابدی هستند ...

ما میتونیم با کنترل و طهارت ذهن چشمانی زیبا و خوشرنگ داشته باشیم
با کنترل و محافظت از قلب لبانی زیبا و خوشرنگ
و با مدیریت کلام و گفتار در راه درست بینی و گونه های متناسب باهم پرورش بدیم .

روشهای نامعقول مثل کشش و عمل جراحی و اینها ابدی و همیشگی نیستن !
مگر اینکه وصیت کنید که بچه و نوه و نتیجه و نبیره شما هم زیر عمل جراحی برن ...

یک سؤال از بانوان محترم سایت:

شما چطور متوجه می شوید آرایشی که روی صورت دارید از نظر عرف زینت محسوب می شود یا نه؟ آیا از چند نفر سؤال می کنید و بعد رأی گیری می کنید؟
یا به بقیه خانم ها نگاه می کنید تا ببینید اکثراً چقدر آرایش کرده اند؟ و همان را ملاک حداقل آرایش خود قرار می دهید؟

و چند سؤال فرعی دیگر:

برطرف کردن جوش صورت آرایش است یا پیرایش؟

پر کردن تورفتگی های صورت چطور؟ آرایش است یا پیرایش؟

مرتب کردن ابرو آرایش است یا پیرایش؟

و این که آیا تمام فقها سرمه را زینت محسوب می کنند؟ و باید سرمه را پنهان کرد؟

اگر به فتوای برخی فقها پنهان کردن سرمه چشم برای خانم ها واجب نیست آیا نمی توان در مورد بقیه آرایش ها که گاهی ملایم تر نیز هستند حکم مشابهی برای مناطق مختلف جغرافیایی داشت؟

با تشکر.:Hedye:

با سلام.

بنده سوالی دارم:

نامحرمی متوجه آرایش نشه یا اینکه به گناه نیفته ؟!

در صورت اول به نظرم دراین دوره زمونه + چشم های تیزبین آقایون! خیلی کم پیش میاد نامحرمی متوجه آرایش خانومی نشه!

و اینکه حتی 1کرم ساده هم برای کسی که بخواد و چشمهاش رو کنترل نکنه ممکنه سبب به گناه افتادنش بشه!

به نظرم درسته که "مکان" آرایش کردن بسیار حائز اهمیته اما "نوع" و "میزان" آرایش هم ملاکه.

سوال اول رو هم اگر کارشناسی پاسخ بدهند ممنون میشم. با تشکر. یا علی.:Gol:

مؤمن;360446 نوشت:
یک سؤال از بانوان محترم سایت:

شما چطور متوجه می شوید آرایشی که روی صورت دارید از نظر عرف زینت محسوب می شود یا نه؟ آیا از چند نفر سؤال می کنید و بعد رأی گیری می کنید؟
یا به بقیه خانم ها نگاه می کنید تا ببینید اکثراً چقدر آرایش کرده اند؟ و همان را ملاک حداقل آرایش خود قرار می دهید؟

و چند سؤال فرعی دیگر:

برطرف کردن جوش صورت آرایش است یا پیرایش؟

پر کردن تورفتگی های صورت چطور؟ آرایش است یا پیرایش؟

مرتب کردن ابرو آرایش است یا پیرایش؟

و این که آیا تمام فقها سرمه را زینت محسوب می کنند؟ و باید سرمه را پنهان کرد؟

اگر به فتوای برخی فقها پنهان کردن سرمه چشم برای خانم ها واجب نیست آیا نمی توان در مورد بقیه آرایش ها که گاهی ملایم تر نیز هستند حکم مشابهی برای مناطق مختلف جغرافیایی داشت؟

با تشکر.

:Hedye:


سوال جالبی بود. من همیشه برای تشخیص عرف مشکل دارم.

البته در مورد آرایش کردن، خودم در چندین مورد به تجربه برام ثابت شده که آقایون حتی ارایش خیلی کمرنگ و ملیح رو هم متوجه می شن.

اما باید دید که "پیرایش" هم از نظر شرع باید از دید نامحرم پوشانده بشه یا نه؟
اسلام همیشه به مرتب بودن و آراسته بودن سفارش کرده. اما گویا باید در این آراستگی حد تعادلی رو رعایت کرد که باعث جلو توجه دیگران نشه و از حد متوسط و نورم محیط، فراتر نره.
مثلا در مورد ابرو، زمان جنگ و اون اوایل انقلاب رسم بود خانوم ها ابروهاشونم با چادر می پوشوندن. اما الان به ندرت می شه خانومی رو پیدا کرد که ابروهاشو اون طوری بپوشونه.
خب پس عرف تغییر کرده. بنابراین خانومی که ابروهاش همیشه مرتب باشه و البته بدون آرایش و مداد و... "فکر کنم" براساس عرف امروز، ابروی مرتبش زینت حساب نشه. "و الله اعلم".
اما خب خانومی که تازه آرایشگاه رفته و ابروهاش رو درست کرده، خب اون جلب توجه می کنه.


این بحث عرف و... آدم رو می ندازه توی یه loop. خیلی نظر دادن در موردش سخته.
:reading:

سجاد;308247 نوشت:
هر نوع آرایشی که عرفا آرایش محسوب شده و موجب جلب نظر نامحرم شود ، جایز نیست . (1)


خواهر های عزیزم ..بیاید یه کم با هم دیگه رو راست باشیم
و بی خودی برای خودمون توجیه و دلیل نتراشیم
همه تون هم ماشالله دانا هستید و میدونید ارایش به چی میگن
ارایش و پیرایش و که از هم تشخسص میدیم
پس دیگه حرفی باقی نمیمونه د
در پناه حق

سها;360497 نوشت:
این بحث عرف و... آدم رو می ندازه توی یه loop. خیلی نظر دادن در موردش سخته.

با سلام.

با تعبیر شما کاملاً موافقم. واقعاً یک چرخه معیوب است. عرف، نظر دین را از فقها می پرسد. فقها نیز در فضای نامشخصی و بدون معیار دقیقی به خود او ارجاع می دهند. حالا این که حکم واقعی دین چیست و این چرخه نهایتاً سر از کجا در می آورد خدا عالم است.

سؤال بنده هم از همین باب بود که ببینم آیا دوستان معیار و برداشت مشخصی از این مسائل دارند یا خیر. به قول آیت الله العظمی نکونام این نوع افتای حکم اغلب از روی عافیت طلبی فقیه یا به تعبیر بنده از روی ضعف علمی اوست. ضمناً ما قبلاً بحث مشابهی در مورد نقش عرف در تاپیک زیر داشتیم که آنجا هم به نتیجه مشخص و ملموسی نرسید.

http://www.askdin.com/thread26088-3.html#post325541

موفق باشید.:Hedye:

مؤمن;360567 نوشت:
با سلام.

با تعبیر شما کاملاً موافقم. واقعاً یک چرخه معیوب است. عرف، نظر دین را از فقها می پرسد. فقها نیز در فضای نامشخصی و بدون معیار دقیقی به خود او ارجاع می دهند. حالا این که حکم واقعی دین چیست و این چرخه نهایتاً سر از کجا در می آورد خدا عالم است.

با عرض سلام و احترام

هیچ فقیهی برای کشف نظر دین به عرف ارجاع نمی دهد تنها تشخیص مصادیق بر عهده عرف است به عنوان مثال عرف از فقیه سؤال می کنم نظر دین در مورد نوشیدن شراب چیست ؟
فقیه نمی گوید برو از عرف بپرس ! بلکه فتوا می دهد که نوشیدن شراب حرام است و این گزاره همان نظر دین است .
اما تشخیص مصادیق یعنی اینکه مثلا این لیوان مشخص حاوی شراب است تا نوشیدن آن حرام باشد یا حاوی آب انگور تا نوشیدن آن حلال باشد دیگر بر عهده فقیه نیست در اینجاست که اگر از فقیه سؤال شود ارجاع به عرف می دهد .

حال می رسیم به تشخیص عرف که باید بگویم نه تنها فقه بلکه در همه علوم بشری بلکه در همه کارهای زندگی تشخیص عرفی مد نظر بوده و در برخی مصادیق این تشخیص دچار مشکل می شود.
مثلا پدری به پسرش می گوید هر وقت موهایت بلند شد برو آرایشگاه !
پسر باید از کجا تشخیص دهد که چه وقت موها بلند می شود در اینجا برخی اندازه ها قطعا بلند نیستند و برخی اندازه ها قطعا بلند هستند و برخی اندازه ها هم محل تردید و شک است که پسر باید طبق تشخیص عرف مثلا با پرسش از دوستان و اطرافیان به نتیجه ای برسد و اگر نرسید بهتر است احتیاط کند !
یا مثال دیگر
آقا پسری سفارش کرده به دوستان و اطرافیان که برایش دختر خوبی را برای ازدواج در نظر بگیرند حالا دختر خوب چه کسی است ؟ باز همین مشکل قبلی وجود دارد .
یا مثال دیگر
مردم فرد بی ادب را دوست ندارند حالا بی ادبی یعنی چه ؟! چه کاری بی ادبی است و چه کاری با ادبی !؟

همان طور که مشاهده می کنید اصولا در همه کارهای روزمره ما چنین بحثی هست و این چیز عجیبی نیست که فقهاء به خانم ها بگویند طوری در جامعه حرکت کنید که جلب توجه نامحرم نکند ! یا بفرمایند اگر از زینت استفاده کنید ( چه آرایش و چه پیرایش ) باید آن را در مقابل نامحرم بپوشانید !
قطعا زینت کردن یک سری مصادیق قطعی دارد و یک سری مصادیق مشتبه و مشکوک ؛ تشخیص این مصادیق هم مثل هر کار دیگری با عرف مردم است در جایی هم که نتیجه مشخصی بدست نیامد ، احتیاط شرط عقل و راه نجات است و این نه غیر طبیعی است و نه یک چرخه معیوب !

در پناه حضرت حق باشید

سجاد;360622 نوشت:
هیچ فقیهی برای کشف نظر دین به عرف ارجاع نمی دهد تنها تشخیص مصادیق بر عهده عرف است به عنوان مثال عرف از فقیه سؤال می کنم نظر دین در مورد نوشیدن شراب چیست ؟
فقیه نمی گوید برو از عرف بپرس ! بلکه فتوا می دهد که نوشیدن شراب حرام است و این گزاره همان نظر دین است .

با سلام و عرض ادب و احترام.

اولاً بنده از کشف نظر دین به معنای اجتهاد سخن نگفتم. آگاهی از نظر دین در مسائل اختلافی به طور کلی مد نظر بود که طبیعتاً مصادیق را هم شامل می شود.
ثانیاً بدیهی است که بنده این مشکل را به تمام احکام اسلام تعمیم ندادم که شما شراب را مثال زدید. معلوم است که چگونگی حکم نماز و شراب و ... به عرف واگذار نشده اند.

سجاد;360622 نوشت:
اما تشخیص مصادیق یعنی اینکه مثلا این لیوان مشخص حاوی شراب است تا نوشیدن آن حرام باشد یا حاوی آب انگور تا نوشیدن آن حلال باشد دیگر بر عهده فقیه نیست در اینجاست که اگر از فقیه سؤال شود ارجاع به عرف می دهد .

بخشی از این هرج و مرج از تعمیم نابجای همین عبارت قرمز رنگ به وجود می آید که در تاپیک تعیین عرف به آن پاسخی ندادید. بخش دیگر آن همان طور که اشاره شد از معیارهای ناواضح فقیه ایجاد شده است.

برای تقریب به ذهن تصور بفرمایید فقیه می گفت هر چه شراب است خوردن آن حرام است و هنگامی که می پرسیدی منظور از شراب چیست می گفت به عرف مراجعه کن! ممکن بود در این صورت الآن هم در جامعه خودمان در مغازه ها شراب های حلال داشتیم! دقت می فرمایید مشکل کجاست؟ این نتیجه فتوای ناواضح است (فکر نکنم ساده تر و واضح تر از این بتوانم به عمق مسأله اشاره کنم).

سجاد;360622 نوشت:
حال می رسیم به تشخیص عرف که باید بگویم نه تنها فقه بلکه در همه علوم بشری بلکه در همه کارهای زندگی تشخیص عرفی مد نظر بوده و در برخی مصادیق این تشخیص دچار مشکل می شود.
مثلا پدری به پسرش می گوید هر وقت موهایت بلند شد برو آرایشگاه !
پسر باید از کجا تشخیص دهد که چه وقت موها بلند می شود در اینجا برخی اندازه ها قطعا بلند نیستند و برخی اندازه ها قطعا بلند هستند و برخی اندازه ها هم محل تردید و شک است که پسر باید طبق تشخیص عرف مثلا با پرسش از دوستان و اطرافیان به نتیجه ای برسد و اگر نرسید بهتر است احتیاط کند !

عجب مثالی زدید جناب سجاد. ای کاش شما و سایر اساتید محترم سایت فقط کمی از این زحمت فراوانی که برای این مطالب ارزشمند می کشند را به همراهی با کنه سؤال پرسشگر و کشف بی طرفانه حقیقت و پاسخگویی قانع کننده (نه صرفاً رد سؤال) برای جوانان اختصاص می دادند. ... اما در مورد مثال خوب شما:

اگر پدری هر روز به پسرش سرکوفت بزند که مگر من نگفتم موهایت را کوتاه کن چرا کوتاه نکردی؟ و مثلاً یک روز او را تنبیه کند. یا حتی پایین تر. هر روز روی اعصاب پسرش باشد و تن او را بلرزاند که مراقب باش موهایت بلند نشود! این پسر هر روز می رود بیرون و از مردم (عرف) می پرسد موهای من بلند است؟!! یکی می گوید بله خیلی بلند است. دیگری می گوید نه اصلاً! و احتمالاً نفر سوم می گوید نمی دانم از مردم بپرس!! در نهایت مردم هم از دست او کلافه می شوند! اما پدر خوب کیست؟

پدر خوب پدری است که بجای این تذکر و انذار روزانه، یا معیار قابل سنجشی از موی بلند را به پسرش بدهد (مثلاً پنج سانتی متر یعنی بلند) یا اگر اندازه گیری بلد نیست یک بار که موهای پسرش بلند شد یا وقتی پسر دیگری با موهای بلند را دید به پسرش بگوید منظور من از موی بلند این بود. والسلام!

سجاد;360622 نوشت:
آقا پسری سفارش کرده به دوستان و اطرافیان که برایش دختر خوبی را برای ازدواج در نظر بگیرند حالا دختر خوب چه کسی است ؟ باز همین مشکل قبلی وجود دارد .

این مثال شما هم اتفاقاً حرف بنده را تأیید می کند. اگر کسی به دوستانش معیار دقیقی ندهد و هر بار که موردی معرفی می کنند بگوید این که خوب نیست همان دوستانش احتمالاً یک کتک مفصل به او می زنند تا معیار مشخصی به آنها بدهد. خوب که نشد معیار! این جور آدرس دادن در هیچ مکتب علمی و عقلی پسندیده نیست چه برسد به اسلام که ادعای کمال دارد.

سجاد;360622 نوشت:
همان طور که مشاهده می کنید اصولا در همه کارهای روزمره ما چنین بحثی هست و این چیز عجیبی نیست که فقهاء به خانم ها بگویند طوری در جامعه حرکت کنید که جلب توجه نامحرم نکند ! یا بفرمایند اگر از زینت استفاده کنید ( چه آرایش و چه پیرایش ) باید آن را در مقابل نامحرم بپوشانید !

نه چیز عجیبی نیست. برای بنده هم این ضعف عادی شده است. لذا عجیب نیست. اما به نظرم مایه تأسف است. تنها امید بنده در حال حاضر این است که با ظهور صاحب اصلی شریعت از این تاریکی و ضعف رهایی پیدا کنیم چون ظاهراً افراد زیادی در بین فقها نیستند که به این صحبت ها اهمیتی بدهند. البته شاید برداشت دوستان دیگر متفاوت باشد. این نظر شخصی بنده بود که از تنوع سؤالات و شبهات در همین سایت می توان به راحتی به وجود این مسأله پی برد. چرا که اگر مسأله به این وضوحی بود که شما فرمودید این همه تاپیک با این حجم در سایت ما وجود نداشت. چرا کسی نمی پرسد حکم فلان شراب چیست؟ چون حکم آن واضح است. ...

بخاطر اطاله کلام عذرخواهی می کنم. امیدوارم منظورم را به روشنی و به طور مناسبی بیان کرده باشم و از بحث طلبگی بنده دلگیر نشده باشید.

سجاد;360622 نوشت:
در پناه حضرت حق باشید

شما بزرگوار هم همین طور.:Gol:

من معذرت می خوام از بزرگوارن اگه منظورم رو بد رسوندم. منظور من دور باطل در احکام نیس.

منظورم رو در این مثال عرض می کنم:
زمان اوایل انقلاب و جنگ، که خانوم های متدین اکثرا ابروهاشون رو از نامحرم می پوشوندن، "عرف"، ابروی مرتب شده در مقابل نامحرم رو "زینت" می دونست. در طول این سال ها، افرادی مرتکب "گناه" شدن و خلاف عرف عمل کردن. و اونقدر این اتفاق رخ داد تا "عرف" تغییر کرده و الان بسیاری از خانوم های متدین، ابروهای مرتب شده شون رو از نامحرم نمی پوشونن چون زینت حسابش نمی کنن.
حالا ببینید "گناه کردن یه عده ای" باعث شده تا الان دیگه انجام "همون عمل" برای ما در زمان حال گناه حساب نشه.

البته در مورد آرایش کردن هر چند به صورت خیلی ملایم، خیلی واضحه که "عرف" می گه فلانی آرایش می کنه اما خیلی ملایم. نمی گن آرایش نمی کنه! بنابراین زینت حساب می شه.

سها;360497 نوشت:
اسلام همیشه به مرتب بودن و آراسته بودن سفارش کرده. اما گویا باید در این آراستگی حد تعادلی رو رعایت کرد که باعث جلو توجه دیگران نشه و از حد متوسط و نورم محیط، فراتر نره.

ظاهراً در مورد خانم ها این طور نیست. یعنی حد تعادل مد نظر نیست. بلکه کوچک ترین زینتی هم نباید آشکار بشه (البته کیه که امروزه بخواد یا بتونه به این چیزا توجه کنه!)

سها;360497 نوشت:
اما باید دید که "پیرایش" هم از نظر شرع باید از دید نامحرم پوشانده بشه یا نه؟

یه چیزی که در پست قبلی از جناب سجاد یاد گرفتم اینه که وقتی فقها می گن آرایش منظورشون زینته و شامل پیرایش هم می شه:
سجاد;360622 نوشت:
اگر از زینت استفاده کنید ( چه آرایش و چه پیرایش ) باید آن را در مقابل نامحرم بپوشانید !

هرچند در نظر عرف ظاهراً هر پیرایشی زینت نیست:
سها;360497 نوشت:
مثلا در مورد ابرو، زمان جنگ و اون اوایل انقلاب رسم بود خانوم ها ابروهاشونم با چادر می پوشوندن. اما الان به ندرت می شه خانومی رو پیدا کرد که ابروهاشو اون طوری بپوشونه.

خود این مطلب نشون می ده ممکنه در آینده تعریف عرف از آرایش از این هم ساده تر باشه که این به لطف خانم های خط شکن اتفاق می افته.

مؤمن;360843 نوشت:
خود این مطلب نشون می ده ممکنه در آینده تعریف عرف از آرایش از این هم ساده تر باشه که این به لطف خانم های خط شکن اتفاق می افته

سلام

بنده فكر ميكنم مصاديق جلب توجه و آرايش زنان اموري ثابت هستند، عادي شدن آرايش به منزله حل شدن مسئله نيست شايد نشان از توقعات كاذب دارد
البته نقل اين مطلب شايد خالي از لطف نباشد كه اساسا پوشش در زنان، خود نوعي زينت است منتها خداوند دوست دارد زينت زنان در جامعه به اصطلاح خودم« عشقي »باشد نه جنسي.
در مجموع با شما موافقم كه فقه ما در خيلي از مسائل پويا نيست

من حجابمو رعایت میکنم...اما به مرتب بودن صورتمم اهمیت میدم....نمیگذارم ابروهام به قول دوستام پاچه بز:khandeh!:بشه
یا صورتم وقتی طراوت خدادادی نداره با یه کرم نرمال که تابلو نباشه صاف و صوف میکنم
باورکنید بعضی وقتا به نظرم خیــــلی آرایش کردم اما اطرافیانم گفتن ....کو؟؟! چیزیم زدی؟؟!؟!؟:Nishkhand:

موضوع قفل شده است