جمع بندی با دوست حسود چه کنیم؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
با دوست حسود چه کنیم؟

با سلام و عرض ادب

من یه دوستی دارم که یه مقدار حسودی میکنه، توی جمع کلاس دانشگاه سعی داره منو ضایع کنه حالا نمیدونم به چه علتی در صورتی که من تمام سعیم این بوده که احترامشو نگه دارم. چیزی که برام جای تعجبه اینه که این شخص نمازش همیشه سروقته. و من سعی داشتم دوستی مو بهش ثابت کنم و میخواستم رابطه دوستی مونو تقویت کنم ولی اون اصلا برای دوستی ارزش و احترام قائل نیست...

مثلا وقتی صحبت می کنم وسط حرفم می پره
دست دادنش هم از روی بی محلی و تکبره، فکر میکنه واسه خودش کسیه درحالیکه اگه به مقایسه کردن باشه من از همه لحاظ از اون سر ترم
یا بهش زنگ زده بودم بعد از چند بار تماس گرفتن تازه جواب تلفن رو داد اونم با بی حوصلگی و ازش یه کمکی خواستم که دریغ کرد
جدیدا حس کردم که پشت سرم هم صحبت می کنه، یا میدونم اگه پشت سرم صحبت بشه توی دلش خوشحال میشه
به شدت علاقه داره وجهه ی من توی جمع خراب بشه
مثلا توی جمع یه نظری میدم یا صحبتی میکنم همش سعی داره به طریقی مخالفت کنه یا ثابت کنه من دارم چرت و پرت میگم حتی اگه خیلی حرف منطقی و پرباری زده باشم

در صورتی که منم که خیلی راحت میتونم مقابله به مثل کنم یا تحقیر کردنش برام مثل آب خوردن آسونه

میخوام ببینم دین در اینجور مواقع چه گفته؟ بازم احترام این شخص واجبه؟

میخوام باهاش قطع رابطه کنم اما مشکل اینجاست که توی یه جمع هستیم، اگر ازم پرسیدند چرا به او رابطه برقرار نمیکنی چه بگم که غیبت نشود؟ بگم حسود است؟

ممنون

با نام الله


کارشناس بحث: استاد سینا



[=microsoft sans serif]یکی از رذائل اخلاقی که متاسفانه بسیار مبتلا به می باشد مساله حسادت است.حسد يكى از بلاهاى زندگى انسان است. بدین معنا که انسان تحمل دیدن کمالات مادی وحتی معنوی را در دیگران نداردوالبته شخص حسودخودش بیش از دیگران در نا آرامی بسر می برد .

بیماری حسد از جمله امراضیست که انسان را به انجام گناهان دیگر نیز وادار می کند انسان حسود غیبت نیز می کند وچون تحمل ندارد به بدگویی نیز دچار می شود.تهمت ،افترا ،تکبر وتحقیر نیز ممکن است در ادامه دامنگیر شخص حسود شود چرا که دائما با این فکر روزگار طی می کند که به هر روشی شخصیت محسود را کوچک نماید.

البته برای حسادت مراتبی وجود دارد گاهی حسادت صرفا در قلب انسان جای دارد وانسان نسبت به نعمتی که دیگران دارا هستند فقط وفقط ناراحت است اما گاهی انسان حسود پا را از این فراتر می نهد به گونه ای که آرزوی زوال نعمت می کند ودرادامه اگر این وصف شدت یابد انسان به دنبال اقدام عملیست برای تسکین بخشیدن به خود.

در کتاب اخلاق در قرآن حضرت آیه الله مکارم شیرازی مطلبی به این مضمون داریم:می شودچنین گفت که شخص حسود بارفتار خودبه خداوند اعتراض مى‏ كند كه چرا فلان نعمت را به فلان شخص دادی وبه من ندادی ومی توان گفت که در مرتبه توحید افعالی دچار مشکل است. حسود در واقع پايه ‏هاى اعتقادى محكمى ندارد.

[=microsoft sans serif]
در حديثى از زكريّا (پيامبر بزرگ الهى) آمده است كه خداوندمى‏ فرمايد:

«الْحَاسِدُ عَدُوٌّ لِنِعْمَتِى، مُتَسَخِّطٌ لِقَضَائِى، غَيْر رَاضٍ لِقِسْمَتِىَ الَّتِى قَسَمْتُ بَيْنَ عِبَادي؛

حسود دشمن نعمت من است، او خشمگين در برابر قضا و تقدير من و ناراضى از قسمتى است كه در ميان بندگانم كرده‏ ام»!

[=microsoft sans serif]«المحجه البیضاء ج 5 ص 326»[=microsoft sans serif]

در رابطه با پرسشی که مطرح فرمودید در مرحله ی اول ترک وقطع ارتباط توصیه نمی شود بهتر است شرایط رفع حسادت را ایجاد نمایید ودر عین حال مدارا نموده وصبور باشید چنانچه بعد از مدتی این روش موثر نبود می توانید به کم کردن ارتباط اقدام نمایید.

[=microsoft sans serif]لازم است به این موضوع دقت نمایید که در مرحله ی اول به رفتار خودتان رجوع کنید.[=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif]

حسادت شخص حسود را با رفتارتان تحریک ننماییدچرا که انسان های حسود منتظر یک جرقه اند .د رابتدا روی رفتار خود تامل نمایید وعواملی که باعث برانگیخته شدن حسادت در دیگران می شود را کاهش دهید.

[=microsoft sans serif]
گاهی شخص حسود نسبت به ویژگی های خاصی حسادت می ورزد بنابراین بر شما لازم است تا جایی که امكان دارد آن ویژگی ها را از او مخفی نگه دارید. وکمتر در معرض دید او قرار دهید.

[=microsoft sans serif]پيامبر صلى الله عليه و آله:


[=microsoft sans serif] [=microsoft sans serif] اِستَعينوا عَلى قَضاءِ حَوائِجِكُم بِالكِتمانِ، فَإِنَّ كُلَّ ذى نِعمَةٍ مَحسودٌ؛


[=microsoft sans serif] در برآوردن نيازهاى خود از پنهان كارى كمك بگيريد، زيرا هر صاحب نعمتى مورد حسد واقع مى شود.

[=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif] (شرح نهج البلاغه، ج1، ص316)
[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif]قوی کردن رابطه ی دوستی با انسان های حسود بهترین پیشنهاد است تا شعله حسادت در وجود آنها کم رنگ شود.در صحبت کردن با او، او را از کمالات وجودی اش با خبر کنید واز اوتعریف نمایید تا بدین وسیله حسن نیت خود را به او ثابت نمایید.[=microsoft sans serif]

مواظب باشید که شما برای دفع خطر حسادت او مقابله به مثل ننمایید که انتخاب این مسیر عواقب خوبی نخواهد داشت.


در برخورد با حسود، آرام سخن بگوييم و آتش حسد را با نرمش در گفتار، خاموش كنيد. اگر روش مدارا موثر نیافتاد می توانید رابطه را کم نمایید وباخبر کردن دیگران از اصل موضوع ودلیل این امر، لازم نمی باشد تا گرفتار گناه غیبت هم نشوید.

ممنونم، خیلی جالب بود،

پس علت اصلیش به پایه های اعتقادی مربوط میشه، واقعا هم دوتا مسلمون چه دلیلی داره به نوعی به هم دشمنی کنند یا به قولی آبشون تو یه جوی نره، جز اینکه پایه های اعتقادیشون ضعیف باشه.

البته گمان کنم حسادت نوعی ناامیدی از فضل و رحمت خدا هم هست، چون کسی که به خدا توکل کند و به فضل و رحمت خدا ایمان داشته باشد هیچوقت دچار حسادت نمی شود.


[=arial]سوال :
[=arial] با دوست حسود چه کنیم ؟[=arial]

پاسخ :
یکی از رذائل اخلاقی که متاسفانه بسیار مبتلا به می باشد مساله حسادت است. بدین معنا که انسان تحمل دیدن کمالات مادی وحتی معنوی را در دیگران ندارد.بیماری حسد از جمله امراضیست که انسان را به انجام گناهان دیگر نیز وادار می کند انسان حسود غیبت نیز می کند وچون تحمل ندارد به بدگویی نیز دچار می شود.تهمت ،افترا ،تکبر وتحقیر نیز ممکن است در ادامه دامنگیر شخص حسود شود.

گاهی حسادت صرفا در قلب انسان جای دارد وانسان نسبت به نعمتی که دیگران دارا هستند فقط وفقط ناراحت است اما گاهی انسان حسود پا را از این فراتر می نهد به گونه ای که آرزوی زوال نعمت می کند ودرادامه اگر این وصف شدت یابد انسان به دنبال اقدام عملیست برای تسکین بخشیدن به خود.می توان گفت حسود در مرتبه توحید افعالی دچار مشکل است. حسود در واقع پايه ‏هاى اعتقادى محكمى ندارد.
برای حل مشکل در ارتباط ودوستی با شخص حسود، بهتر است شرایط رفع حسادت را ایجاد نمایید ودر عین حال مدارا نموده وصبور باشید چنانچه بعد از مدتی این روش موثر نبود می توانید به کم کردن ارتباط اقدام نمایید.لازم است به این موضوع دقت نمایید که در مرحله ی اول به رفتار خودتان رجوع کنید.حسادت شخص حسود را با رفتارتان تحریک ننماییدچرا که انسان های حسود منتظر یک جرقه اند .
درابتدا روی رفتار خود تامل نمایید وعواملی که باعث برانگیخته شدن حسادت در دیگران می شود را کاهش دهید.گاهی شخص حسود نسبت به ویژگی های خاصی حسادت می ورزد بنابراین بر شما لازم است تا جایی که امكان دارد آن ویژگی ها را از او مخفی نگه دارید. وکمتر در معرض دید او قرار دهید.
قوی کردن رابطه ی دوستی با انسان های حسود بهترین پیشنهاد است تا شعله حسادت در وجود آنها کم رنگ شود.در صحبت کردن با او، او را از کمالات وجودی اش با خبر کنید واز اوتعریف نمایید تا بدین وسیله حسن نیت خود را به او ثابت نمایید.مواظب باشید که شما برای دفع خطر حسادت او مقابله به مثل ننمایید که انتخاب این مسیر عواقب خوبی نخواهد داشت.

موضوع قفل شده است