:: جوملا :: آموزش و افزونه های جوملای فارسی

تب‌های اولیه

31 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
:: جوملا :: آموزش و افزونه های جوملای فارسی

در این موضوع آموزش و افزونه های جوملای فارسی به مرور قرار خواهد گرفت.
دوستان هر سوالی دارند در قسمت جداگانه ای مطرح فرمائید.
با تشکر

[h=1]دانلود جوملا 2.5.11 فارسی[/h]بسته ی بروز رسانی به 2.5.11

بسته ی کامل جوملا 2.5.11 فارسی

آنچه در این نسخه اضافه شده است در یک نگاه :

  • اضافه شدن امکان تنظیم کد امنیتی
  • اضافه شدن سیستم یادداشت برای کاربران
  • اضافه شدن بروز رسانی خودکار افزونه ها و خود هسته
  • اضافه شدن سیستم جستجو هوشمند
  • ارتقا سئو سیستم مخصوصا در قسمت تصاویر
  • و ده ها امکان دیگر که این سیستم مدیریت محتوا را در حال حاضر در نوع خود بینظیر و منحصر به فرد مینماید .

بروز رسانی دستی
برای بروز رسانی نسخه های قدیمی تر به نسخه جدید کافی است بسته ی بروز رسانی را دانلود نموده ، و از قسمت مدیریت افزونه ها > حذف/نصب، بسته بروز رسانی را نصب نمایید، در صورتیکه کاربر جدید هستید میتوانید جهت استفاده از آخرین نسخه ی جوملا 2.5 جومینا استفاده کنید.

بروز رسانی خودکار
بروزرسانی های پی در پی دستی جوملا شاید برای برخی از کاربران خوش آیند محسوب نشود، البته جوملای جهانی در نسخه ی 2.5 امکان بروز رسانی سریع از طریق پنل ادمین را در نظر گرفته است اما این امکان بدلیل تغییرات مبتنی برزبان در جوملای فارسی برای کاربران جوملا فارسی کاربرد ندارد. اما در نسخه ی جوملا فارسی 2.5 جومینا امکان بروز رسانی نسخه ی فارسی بصورت آسان از طریق پنل ادمین مهیا شده است. بنا بر این از این پس نیازی به دانلود و نصب بسته ی بروز رسانی در جوملا فارسی جومینا نخواهد بود و هنگام ارائه ی نسخه ی جدید می توانید از طریق کامپوننت پیشفرض بروز رسان جوملا و با فشردن تنها چند کلید جوملا فارسی خود را به آخرین نسخه ی فارسی جومینا بروز رسانی کنید.

تکنولوژی Responsive
در تکنولوژی Responsive که البته در جوملا 3 بصورت پیشفرض فعال است مخاطبین شما اگر با موبایل به سایت شما سر بزنند نسخه ی موبایل سایت را خواهند دید! اگر با تبلت خود بیایند نسخه ی تبلت و اگر با رایانه حضور یابند متناسب با ابعاد صفحه ی رایانه ی خود سایتی متفاوت را خواهند دید... اکنون این تکنولوژی در بسته ی شروع ( کامل) جوملا فارسی 2.5 جومینا افزوده شده و شما قالبی با این امکان در اختیار خواهید داشت.

آموزش بروز رسانی خودکار:
توجه: جهت بروز رسانی خوکار لازم است یکی از نسخ جوملا 2.5.7 یا بالاتر جوملا 2.5 جومینا را در اختیار داشته باشد. در صورتیکه نسخه ی دیگری از جوملا را در اختیار دارید، ابتدا بسته ی بروز رسانی جوملا 2.5.11 جومینا را دانلود و نصب کنید، بدینصورت در نوبت های بعدی می توانید از شیوه ی بروز رسانی خودکار جوملا 2.5 جومینا استفاده کنید.
جهت بروز رسانی خودکار می بایست در تنظیمات php سرور شما مقدار allow_url_fopen فعال باشد. جهت انجام بروز رسانی خودکار، ابتدا از طریق صفحه ی اصلی بخش مدیریت سایت روی دکمه ی " انجام بروز رسانی " که با علامت قرمز گویای وجود یک نسخه ی جدید از جوملاست، کلیک کنید. تصویر زیر:
و یا می تونید از طریق ( منوی مدیریت > کامپوننت ها > بروز رسانی جوملا فارسی جومینا ) اقدام کنید. تصویر زیر:
سپس وارد صفحه ی مخصوص بروز رسانی خواهید شد. در این مرحله لازم است روی دکمه ی " نصب نسخه بروز رسانی " کلیک کنید. تصویر زیر:
سپس کمی صبور باشید تا وارد مرحله ی بعدی شوید. تصویر زیر:
تحمل کنید تا بروز رسانی تکمیل گردد. در این مدت نباید صفحه را بسته و یا روی لینکی کلیک کنید. در نهایت با پیامی مبنی بر موفقیت بروز رسانی مواجه خواهید شد. تصویر زیر:
اکنون جوملا ی شما با موفقیت بروز رسانی شده است. موفق باشید

سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) چیست؟

CMS مخفف عبارت Content Management System می باشد که معنای لغوی آن , سیستم مدیریت محتوا می باشد و به نرم افزارهایی اطلاق می شود که به روزرسانی و مدیریت اطلاعات وب سایت اینترنتی سازمان را , برای مدیران سازمان میسر می سازد . CMS ها با بهره گیری از برنامه نویسی تحت وب و با استفاده از بانک های اطلاعاتی , مکانیزمی بوجود می آورند که وب مستر سازمان – کسی که عهده دار مسوولیت بروزرسانی اطلاعات سایت اینترنتی سازمان است - , بتواند بدون داشتن اطلاعات فنی مهندسی پیچیده ای , به راحتی سایت سازمان را مدیریت نماید .
CMS چرخه زندگی صفحات وب را از لحظه ایجاد تا زمان انقضا در بر می‌گیرد . چرا به جای استفاده از شیوه سنتی طراحی وب سایت - برنامه نویسی اختصاصی سایت اینترنتی سازمان - , از نرم افزار مدیریت محتوا استفاده کنیم ؟ استفاده از این گونه نرم افزارها , مزایای بسیار زیادی دارد که عبارتند از :

  • صرفه‌جویی در زمان طراحی , پیاده سازی و راه اندازی وب سایتها * جامعیت سایت و پوشش دادن گستره وسیعی از نیازهای وب مستر . زیرا CMS ها عام منظوره طراحی می شوند و می توانند برای هر سازمانی اختصاصی شوند .
    * مشخص بودن نتیجه نهایی . بدین معنا که اگر سازمانی اقدام به طراحی اختصاصی وب سایت خود نماید , معلوم نیست پس از چندین ماه , وب سایت از آب در آمده تا چه حد کارآمد , بی نقص و جامع باشد . لکن CMS , کاملا آماده , امتحان پس داده و کارایی آن روشن و قابل برآورد است .
    * عدم نیاز صاحبان سایت به طراحان آن پس از راه اندازی سایت , جهت انجام هرگونه تغییر یا به روز رسانی اطلاعات و جزئیات سایت
    * امنیت بالاتر وب‌سایت
    * کاهش چشمگیر هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی
سیستم مدیریت محتوا تحولی شگرف در زمینه طراحی و مدیریت سایت‌های اینترنتی به‌شمار می‌آید. امروزه توقع بینندگان سایت‌ها بسیار بالا رفته و دیگر مرور سایت‌هایی با صفحات ثابت و راکد که ماه ها بدون تغییر باقی می مانند , هیجانی در آنها ایجاد نمی‌کند. امروز کاربران به‌‌دنبال سایت‌هایی می‌گردند که در هربار مراجعه , علاوه بر دریافت اطلاعات جدید , بتوانند به نوعی در گوشه‌ای از سایت سهمی داشته باشند و در پرباری سایت مشارکت کنند. یکی از مشکلاتی که تا امروز به نوعی باعث می‌شد تا افراد کمتری به فکر داشتن یک وب‌ سایت بیفتند هزینه‌های بالای آن بوده به عنوان نمونه برای طراحی وب سایتهای اینترنتی ، سابق بر این تعدادی نیروی متخصص طراح وب ، مشغول طراحی آن در چندین ماه و رفع ایراد و پشتیبانی از وب سایت موسسه صاحب سایت می شدند لذا هزینه طراحی و پشتیبانی سایت به شدت بالا بود ، ولی امروزه با در دسترس بودن سیستم های CMS , تمامی این مشکلات مرتفع شده است.

[h=1]جوملا چیست؟[/h]توضیح مختصر جوملا یک سیستم مدیریت محتوای کد باز و قدرتمند است که برای هر نوع سایت ساده و یا پیچیده قابل بکارگیری می باشد. زبان برنامه نویسی آن PHP بوده و از بانک اطلاعاتی MySQL استفاده می کند. از ویژگیهای آن می توان به ذخیره گاه صفحه اشاره نمود که به افزایش قدرت اجرای آن کمک می کند.نام جوملا گرفته شده از واژه‌ای در زبان سواحیلی است که به معنی «همه با هم» یا «همگی» است. این cms بسیار زیبا و قدرتمند دارای توانایی های بسیار زیادی می باشد از جمله: -ایجاد فروشگاه اینترنتی -راه اندازی فروم -چت و پشتيباني -مدیرت فایلها -سيستمهاي پيشرفته تبليغات و ... -امكان ساخت انواع فرمها -امكانات مقالات و اخبار -گالري و مولتي مديا -تفویم شمسی و میلادی -اديتور(ويرايشگر) -مدیریت و ثبت نام حرفه ای از کاربران سایت -وضعیت هواشناسی -قالب های متنوع و زیبا -دانلود و اشتراك فايلها -و...
این نرم افزار رایگان بوده و تحت اجازه‌نامهٔ گنو (GNU/GPL) که قانونی برای نرم افزاری های آزاد ارایه شده می باشد.(gnu gpl چیست؟ )

با نرم افزار مدیریت و محتوای وب جوملا می توانید هر نوع وب سایتی را راه اندازی نمایید.
جوملا بسیار کارآمد و کامل و دارای هسته بسیار قدرتمند و توسعه پذیر می باشد.
معرفی جوملا
جوملا! یک سیستم مدیریت فوق العاده تحت وب است که در ساختن وب سایت و دیگر برنامه های تحت اینترنت به شما کمک می کند. مهم تر اینکه جوملا یک برنامه open source میباشد که به طور رایگان دراختیار همه قرار دارد.

جوملا! در عمل جوملا در سراسر دنیا برای قدرت بخشی به کلیه برنامه ها، از یک صفحه شخصی ساده تا برنامه های تحت وب شرکت های عظیم استفاده می شود. چند مورد از موارد استفاده نرم افرار ما به شرح زیر است:پرتال ها و یا وب سایت های شرکت های عظیم

تجارت آنلاین

وب سایت های تجاری در مقیاس کوچک

وب سایت های سازمانی و رایگان

کاربرد های دولتی

اینترنت و اینترانت های شرکت های عظیم

سایت های مذهبي و مرتبط با آموزش

صفحات شخصی و خانوادگی

پورتال های مبتنی بر گروه ها و اصناف

مجلات و روزنامه ها

قابلیت های جوملا نامحدود هستند ...

جوملا! میتواند به سادگی در کنترل تمامی قسمت های وب سایت شما، از اضافه کردن محتوا و تصویر تا بروز رسانی کاتالوگ محصولات و یا رزرواسیون آنلاین استفاده شود.
جوملا! برای مصرف کنندگان نهایی بسته نرم افزاری جوملا! طوری طراحی شده که حتی کاربران عادی می توانند آن را به سادگی نصب کنند. اکثر کاربران در نصب و استفاده از نرم افزار ما به مشکلی بر نخورده اند و کاربران مبتدی از پشتیبانی فراوان برخوردارند. ما از جمعی فعال و علاقه مند، بیش از چندين هزار نفر کاربر و برنامه نویس در انجمن هاي خود برخورداریم که این تعداد همواره در حال افزایش است.
هنگامی که جوملا! نصب و آماده به کار شد، حتی کاربران مبتدی میتوانند به سادگی محتوا را اضافه و یا ویرایش، عکس ها را بروزرسانی و اطلاعاتی را که جربان حیاتی شرکت شماست کنترل کنند. هر شخصی با دانش مقدماتی پردازش متن میتواند یک سایت مبتنی بر جوملا! را مدیریت کند.
توسط یک واسط مبتنی بر مرورگر اینترنتی شما قادر خواهید بود تا به راحتی مطالب یا اخبار جدید را اضافه، صفحات پرسنلی، لیست مشاغل و عکس های محصولات را کنترل و تعداد نامحدودی بخش و مطلب روی سایت خود ایجاد کنید. شما میتوانید از دموی ساده ما برای آشنایی سریع با جوملا! استفاده کنید.
با جوملا! برای حرکت به مرحله بعد در یک جوملا، جوملا! سهم بسزائی در اداره و رهبری محتویات مورد احتیاج برای راه اندازی سایت شما را بازی می کند. اما برای بسیاری از کاربرها، قدرت واقعی جوملا! در ساختار برنامه آن قرار دارد که دست هزاران کاربر حرفه ای در سر تا سر جهان را برای خلق add-ons (ضمائم) و پسوند ها extension قوی باز گذاشته است.
این ها تنها چند مثال از صدها extension موجود هستند:
دینامیک برای سازنده ها

دایرکتوری های تجاری یا سازمانی

مدیریت اسناد

تصویر و گالری های چند رسانه ای

ابراز های سبد خرید و تجارت الکترونیکی

نرم افزار گپ و محل و تالارهای گفتگو و تبادل نظر
تقویم
نرم افزار بلاگ و مديريت و توليد وبلاگ
خدمات کتابچه راهنما
خبرنامه های و نامه الکترونیکی
ابزارهای گزارش دهی و جمع آوری داده ها
سیستم های تبلیغات توسط بنر
خدمات آبونمان شدن
و بیشتر ، خیلی بیشتر .....

شما می توانید مثال های بیشتری را در لیست راهنمای رو به رشد extensionهای ما پیدا کنید . آمادگی متحیر شدن از کارهای مهیج که حاصل جامعه برنامه نویسان فعال ما است را داشته باشید.
جوملا!! برای توسعه دهنده ها خیلی از شرکت ها و یا سازمانها انتظاراتی دارند که فعلا از توان جوملا! ی اولیه و یا extension موجود و آزاد خارج است. خوشبختانه جوملا! ، یک ساختار برنامه قوی را ارائه میدهد بطوریکه توسعه دهنده گان را قادر می سازد تا ضمائم های ناب بسازند که این خود توان جوملا! را به مسیرهای بی حد و مرز مجازی بسط میدهد.
با استفاده از ساختار اصلی ، توسعه دهنده گان می توانند به راحتی موارد ذیل را بسازند: سیستمهای تجارت الکترونیکی یکپارچه سیستم های نظارت بر موجودی کالاابزارهای گزارش نویسی داده ها
راهنمای محصولات ویژه
دفترچه های راهنمای تجارت مرکب (مجموعه ای)
سیستم های رزرواسیون
ابزارهای ارتباطی
پل های برنامه
یا هر نوع برنامه دیگری که مناسب یک نیاز خاص باشد . . .

اگر شرکت و یا سازمان شما عامل سومی به نام توسعه دهنده جوملا! را به خدمت بگیرد و یا با بهره گیری از ساختار جوملا! یک نرم افزار درون سازمانی بسازید، شما سکوی بازی را ساخته اید که شما را محدود به هیچ توسعه دهنده و یا برنامه بسته و انحصاری دیگری نمی کند.
شما می توانید درباره توسعه دادن روی ساختار جوملا! در شبکه توسعه دهنده ما بیشتر آگاه شوید. زیبائی جوملا! در این است که شما می توانید با استفاده قدرتمندانه از ساختار جوملا! و نحوه داده پردازی برنامه با کاربر، محصولات خود را به کاربرهای نهائی خود در محیطی آشنا و قدرتمند ارائه دهید.
هیچ خرجی ندارد، جوملا! رایگان و باز بوده و تحت لیسانس GPL در دسترس همه می باشد. ما ادعا نمی کنیم که کامل هستیم و نمی توانیم قول دهیم که تمام نیاز دنیا را بر آورده کنیم. اما برای خیلی از برنامه های وب، برنامه ما همان چیزی است که برای اینکار به آن احتیاج است.

[h=1]دامنه چیست ؟[/h]برای اینکه شما دارای یک نام شخصی در اینترنت باشید و بتوانید سایت خود را در میان میلیاردها سایت دیگر قراردهید باید آن را ثبت کنید. از این طریق می توانید سایت طراحی شده خود را بر روی یک دامنه قرار دهید. از طریق آدرس سایت مشتری می تواند به سایت شما رجوع کند و از سرویسهای شما با خبر شود ویا سفارش دهد. چگونه می توان یک نام خوب برای دامنه انتخاب کرد؟ خوب البته این یک موضوع ذهنی است ،اما برای یک انتخاب خوب بهتر ایت این نکات را در نظر بگیرید.

۱- نام دامنه خوب به راحتی به ذهن سپرده می شود و به راحتی نیز تایپ می شود. بطورکلی یعنی یک نام کوتاه انتخاب کنید.
۲- اگر محصولات یا خدماتتان را برای مصرف کننده های یک کشور خاص بازار یابی می کنید ، حتما از دامنه های top-level آن کشور استفاده کنید.
مثلا اگر خرده فروشی محصولی درنیوزلند انجام می دهید از دامنه های .nz و درایران ازدامنه های .ir استفاده کنید. این به شناخت محلی بودن سایت شما خیلی کمک خواهد کرد. از طرف دیگر اگر محصولات یا سرویسهای خود را می خواهید جهانی بازاریابی کنید از دامنه های .com استفاده کنید.
۳- مطمئن شوید که اسم دامنه ای که انتخاب می کنید نام تجاری شرکتی نباشد یا اینکه مشکلات قانونی از این قبیل نداشته باشد.
۴- اسامی که مارک هستند مانند (BarnesAndNoble.com) شاید بهتر از نامهای عمومی مانند Books.com باشند. سالیان زیاد همه بر این باور بودند که نامهای عمومی ارزش و اعتبار خیلی زیادی دارند .( مثلا در دهه ۹۰ بعضی از نامهای عمومی به قیمتهای چند میلیون دلار خرید و فروش میشد).
جدیدا ، تحلیلگران این رشته استدلال می کنند که انتخاب دامنه ای که نام تجاری شما را بیشتر نمایان کند خیلی مهم است. مثلا اگر شما سرمایه گذاری زمانی و پولی برای جا انداختن نام (مارک) خود (مثلاToyota ) کرده اید بهتر است نام Toyota.com را برای وب سایتتان انتخاب کنید بجای یک نام عمومی از قبیل GreatCars.com .

۵- از انتخاب نامهای خیلی مشابه با نامهای موجود اجتناب کنید، چرا که می خواهید نام تجاری خود را بیشتر از رقبایتان جا بیاندازید.
۶- به خاطر داشته باشید که شما مالک نام دامنه خود نیستید. شما فقط برای مدت زمان محدودی این نام را اجاره می کنید . مواظب باشید نام دامنه تان منقضی نشود یا اینکه ممکن است رقبای شما آن را از چنگ شما در بیاورند.

[h=1]فضا چیست؟[/h] زمانی که یک کاربر بخواهد اطلاعات مورد نظرش را از طریق اینترنت در دسترس همگان قرار دهد، با طراحی صفحات اینترنتی (سایت دلخواه) و ثبت یک دامنه اقدام به انتشار مطالب خود می کند.
از آنجایی که این صفحات می بایست در هر زمان و از هر مکانی قابل رویت باشد، می بایست صفحات طراحی شده را بر روی یک کامپیوتر که دائمآ به اینترنت متصل می باشد قرار داد. این کامپیوتر که معمولاً سروری قوی با امکانات متعدد می باشد در مکانی قرار گرفته که با خطوط پر سرعت به شبکه اینترنت متصل بوده و کلیه موارد امنیتی و ایمنی را دارا می باشد.اصطلاحا به این سرور میزبان وب گفته می شود.

[h=1]مدیریت جوملا[/h] در جوملا به بخشی که تنها کاربران خاصی مانند مدیران به آن بخش دسترسی دارند را بخش مدیریت جوملا گفته می شود.

این بخش معمولا بخشی مهم و امنیتی است که هر کس نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد.
در صورتی که شما مدیر سایت جوملایی هستید ، با تایپ کردن لینک yoursite.com/administrator در آدرس بار مرورگر ( مرور گرهایی چون : فایرفاکس ، اپرا ، اینترنت اکسپلورر و ... ) خود ، می توانید وارد بخش مدیریتی جوملای خود شوید.

توجه : بجای نوشته ی yoursite.com بایستی نام وب سایتتان را بنویسید.

این بخش را back-end نیز می گویند.

[h=1]نصب جوملا در سی پنل[/h] در اين آموزش قصد داريم نحوه نصب جوملا 1.5 را توضيح دهيم.
براي نصب جوملا بر روی کنترل پنل هاستینگ سی پنل چند مرحله را بايستي طي كرد.

1- دريافت آخرين نسخه جوملا فارسي
2- آپلود و خارج كردن فايل از حالت فشرده (Zip)
3- ساخت بانك اطلاعات(ديتابيس) و نام كاربري آن
4- شروع نصب جوملا

[h=2]1- دريافت آخرين نسخه جوملا فارسي[/h] ابتدا آخرين جوملاي فارسي را از دومین پست این تایپیک دریافت کنید دريافت نماييد

[h=2]2- آپلود و خارج كردن فايل از حالت فشرده (Zip)[/h] به بخش سي پنل (Cpanel) http://yoursite.com/cpanel بروید.

حال همانند شكل زير بر روي File Manager كليك نماييد تا صفحه مديريت فايلها باز شود.

سپس در قسمت بالاي File Mananger آيكن Upload را مشاهده ميكنيد.بر روي اين آيكن كليك نماييدو همانند شكل زير فايل جوملا فارسي را انتخاب نماييد.

بعد از پايان مرحله آپلود File Manager را Refresh نماييد.سپس بر روي جوملاي آپلود شده كليك راست نماييد و همانند شكل زير بر روي Extract كليك نماييد.

حال صفحه كوچكي كه از شما آدرس محلي كه ميخواهيد جوملا در آنجا ذخيره شود را ميپرسد. بعنوان مثال ما /public_html را انتخاب كرده ايم. (همانند شكل زير).

حال صفحه اي باز ميشود كه ليست فايلهايي كه از حالت فشرده خارج شده اند را ليست ميكنيد.اين مرحله به پايان رسيد.
[h=2]3- ساخت بانك اطلاعات(ديتابيس) و نام كاربري آن[/h] در اين مرحله همانند شكل زير بر روي MySQL® Databases كليك نماييد تا به صفحه ديگري ما را هدايت كنيد.

حال در اين صفحه در بخش Create New Database نام بانك اطلاعاتي كه ميخواهيم اطلاعات جوملا در ان ذهيره شود را وارد كرده و اين بانك اطلاعاتي را ميسازيم.(همانند شكل زير).

سپس Back را زده و در اينجا در قسمت پايين صفحه،‌در بخش Add New User نام كاربري بانك اطلاعاتي را ميسازيم و بعد از ساخته شدن بر روي Back كليك مينماييد.

در اينجا بايستي نام كاربري و ديتابيس را با هم ست كنيم.همانند شكل زير در بخش Add User To Database نام كاربري و ديتابيس را انتخاب مينماييم.

.سپس بر روي ALL PRIVILAGES كليك نماييد.

اين مرحله نيز به پايان رسيد.
[h=2]4- شروع نصب جوملا[/h] بعد از تمام مراحل فوق وب سايت خود را در مرورگرتان (FireFox,Internet Explorer,..) وارد نماييد.(http://www.joomla.org/administrator/index.php)در اين لحظه مرحله نصب جوملا اغاز ميشود. fa-IR(Cpanel) را انتخاب نماييد و بر روي ادامه كليك نماييد.با فارسي شدن اين بخش شما براحتي ميتوانيد مراحل را دنبال كنيد. بر روي ادامه كليك نماييد.در اين مرحله سايت شما را كنترل كرده و به شما اطلاعات خاصي را ميدهد كه ميتواند براي جوملاي شما مفيد باشد.

مرحله بعد از شما ميخواهد قوانين را مطالعه نماييد.بر روي ادامه كليك نماييد.در اين مرحله اطلاعات بانک اطلاعاتی و ... را از شما ميخواهد. نام هاست را كه بايد از قبل بدانيم و معمولا نيز برابر با localhost ميباشد. در بخش نام كاربري و نام ديتابيس ، همان نام كاربري و نام ديتابيس و رمز عبوري كه در مرحله 4 ساختيم را وارد مينماييم. بقيه اطلاعات نيز كاملا روشن و شفاف ميباشد.

حال بر روي ادامه كليك مينماييم.از شما نام كاربري و رمز عبور و همچنين مسير جوملاي شما را درخواست ميكند كه همانند شكل زير وارد مينماييم.

بر روي ادامه كليك نماييد. در اين بخش از شما نام سايت ، ايميل مدير و همچنين رمز عبور مدير را ميخواهد كه وارد ميكنيد.همچنين همانند شكل زير بر روي نصب اطلاعات نمونه كليك كردن تا اطلاعات منتقل شوند.سپس بر روي ادامه كليك نماييد.

جومفاي شما نصب شد.لطفا قبل از هر كاري پوشه installation را بطور كامل خذف نماييد. با آرزوي موفقيت براي شما عزيزان.

[h=1]انتقال جوملا از لوکال به هاست[/h]ما فرض می کنیم که شما جوملا را در لوکال نصب و تغییرات لازم را انجام داده اید و در حال حاضر آماده انتقال به سرور اصلی می باشد . خوب برای این کار مراحل زیر را انجام میدهیم

در ابتدا باید از دیتابیس خود بکاپ تهیه کنیم . برای این کار بر روی آیکن wampserver کلیک می کنیم و گزینه phpmyadmin را انتخاب می کنیم . بعد از اینکه وارد محیط آن شدیم از گوشه سمت چپ دیتابیس خود را انتخاب می کنیم و از منوهای بالا بر روی گزینه export کلیک می کنیم
در این مرحله تمام جداول را از قسمت export انتخاب می کنیم و برای اینکار بر روی گزینه Select All کلیک می کنیم .
در قسمت data تیک گزینه Complete inserts را بر می داریم تا از حجم فایل خروجی کاسته شود . بعد از قسمت Save as file گزینه gzipped را انتخاب می کنیم . این فرمت کاملا فشرده می باشد و برای انتقال دیتابیس های حجیم بسیار مناسب است . در انتها بر روی دکمه go کلیک و فایل خروجی را ذخیره می کنیم

خوب تا اینجا موفق شدیم تا از دیتابیس جوملا بکاپ کامل تهیه کنیم . در این مرحله باید به مسیر نصب جوملا برویم . به صورت پیش فرض بر روی سیستم ما به این صورت می باشد : C:wampwwwtjoomla
تمام فایل ها و پوشه ها را انتخاب و تبدیل به فایل zip می کنیم .

در این مرحله وارد کنترل پنل هاست می شویم و طبق آموزش نصب جوملا بر روی هاست دیتابیس را می سازیم و بسته فشرده شده را آپلود و درپوشه روت هاست از حالت فشرده خارج می کنیم
در صفحه اول کنترل پنل بر روی گزینه phpmyadmin کلیک می کنیم تا وارد محیط آن بشویم .

دیتابیس ساخته شده را انتخاب می کنیم و بر روی تب import کلیک می کنیم . گزینه browse را انتخاب و فایل دیتابیس را که در مراحل قبل خروجی گرفتیم را انتخاب می کنیم . دقت کنید که انکدینگ بر روی UTF8 باشد . بعد از انتخاب بر روی گزینه Go کلیک می کنیم . همانطور که می بینید بعد از چند لحظه جداول کامل ایجاد می شوند

خوب تا اینجای کار ما تونستیم فایل ها و دیتابیس را منتقل کنیم . تنها کار باقی مانده تغییرات فایل configuration.php می باشد . خوب به قسمت file manager می رویم و از لیست فایل های موجود فایل configuration.php را انتخاب و از گزینه های بالا بر روی ادیت کلیک می کنیم . خطوط ذکر شده در پایین را با توجه به اطلاعات ساخته شده در هاست تغییر می دهیم :

Line Var log path : مسیر فایل log در سرور
Line Var tmp path : مسیر فایل tmp در سرور
Line User Var : شناسه کاربری دیتابیس در هاست
Line Var db : نام دیتابیس جدید در هاست
Line Var password : پسورد کاربری دیتابیس در هاست

بعد از تغییر این موارد بر روی save change کلیک می کنیم . توجه داشته باشید برای اینکه فرمت نوشتاری نوشته های فارسی از حالت استاندارد خارج نشود انکدینگ را بر روی UTF8 قرار بدید .

خوب تبریک می گم ، شما می توانید با زدن ادرس دامین خود سایت خود را مشاهده کنید . امیدوارم که این آموزش برای دوستان مفید بوده باشد .
در این آموزش قصد داریم به روشی سریع و آسان طریقه انتقال جوملا از لوکال به هاست را آموزش بدهیم .
برای اینکار لازمه که شما دو آموزش قبل یعنی نصب جوملا در لوکال و نصب جوملا در هاست را مطالعه کرده باشید

ما فرض می کنیم که شما جوملا را در لوکال نصب و تغییرات لازم را انجام داده اید و در حال حاضر آماده انتقال به سرور اصلی می باشد . خوب برای این کار مراحل زیر را انجام میدهیم

در ابتدا باید از دیتابیس خود بکاپ تهیه کنیم . برای این کار بر روی آیکن wampserver کلیک می کنیم و گزینه phpmyadmin را انتخاب می کنیم . بعد از اینکه وارد محیط آن شدیم از گوشه سمت چپ دیتابیس خود را انتخاب می کنیم و از منوهای بالا بر روی گزینه export کلیک می کنیم
در این مرحله تمام جداول را از قسمت export انتخاب می کنیم و برای اینکار بر روی گزینه Select All کلیک می کنیم .
در قسمت data تیک گزینه Complete inserts را بر می داریم تا از حجم فایل خروجی کاسته شود . بعد از قسمت Save as file گزینه gzipped را انتخاب می کنیم . این فرمت کاملا فشرده می باشد و برای انتقال دیتابیس های حجیم بسیار مناسب است . در انتها بر روی دکمه go کلیک و فایل خروجی را ذخیره می کنیم

خوب تا اینجا موفق شدیم تا از دیتابیس جوملا بکاپ کامل تهیه کنیم . در این مرحله باید به مسیر نصب جوملا برویم . به صورت پیش فرض بر روی سیستم ما به این صورت می باشد : C:wampwwwtjoomla
تمام فایل ها و پوشه ها را انتخاب و تبدیل به فایل zip می کنیم .

در این مرحله وارد کنترل پنل هاست می شویم و طبق آموزش نصب جوملا بر روی هاست دیتابیس را می سازیم و بسته فشرده شده را آپلود و درپوشه روت هاست از حالت فشرده خارج می کنیم
در صفحه اول کنترل پنل بر روی گزینه phpmyadmin کلیک می کنیم تا وارد محیط آن بشویم .

دیتابیس ساخته شده را انتخاب می کنیم و بر روی تب import کلیک می کنیم . گزینه browse را انتخاب و فایل دیتابیس را که در مراحل قبل خروجی گرفتیم را انتخاب می کنیم . دقت کنید که انکدینگ بر روی UTF8 باشد . بعد از انتخاب بر روی گزینه Go کلیک می کنیم . همانطور که می بینید بعد از چند لحظه جداول کامل ایجاد می شوند

خوب تا اینجای کار ما تونستیم فایل ها و دیتابیس را منتقل کنیم . تنها کار باقی مانده تغییرات فایل configuration.php می باشد . خوب به قسمت file manager می رویم و از لیست فایل های موجود فایل configuration.php را انتخاب و از گزینه های بالا بر روی ادیت کلیک می کنیم . خطوط ذکر شده در پایین را با توجه به اطلاعات ساخته شده در هاست تغییر می دهیم :

Line Var log path : مسیر فایل log در سرور
Line Var tmp path : مسیر فایل tmp در سرور
Line User Var : شناسه کاربری دیتابیس در هاست
Line Var db : نام دیتابیس جدید در هاست
Line Var password : پسورد کاربری دیتابیس در هاست

بعد از تغییر این موارد بر روی save change کلیک می کنیم . توجه داشته باشید برای اینکه فرمت نوشتاری نوشته های فارسی از حالت استاندارد خارج نشود انکدینگ را بر روی UTF8 قرار بدید .

خوب تبریک می گم ، شما می توانید با زدن ادرس دامین خود سایت خود را مشاهده کنید . امیدوارم که این آموزش برای دوستان مفید بوده باشد .

[h=1]نصب جوملا در لوکال[/h]
در این آموزش قصد داریم طریقه نصب جوملا در لوکال یا کامپیوتر شخصی را آموزش بدهیم . به دلیل اینکه امروزه خیلی از کاربران دوست دارند در لوکال ، سایت خود را امتحان و آماده کنند این آموزش را آماده کردیم
برای نصب جوملا فارسی به صورت لوكال می بایست ابتدا Apache، MySQL و php را نصب کنید. برای راه اندازی وب سرور به صورت آسان می توانید از برنامه wamp server استفاده کنید، به کمک این برنامه شما در کامپیوتر شخصی خود که دارای سیستم عامل windows می‌باشد می‌توانید یک سرور اختصاصی مجازی شبیه‌سازی کنید.
ابتدا این برنامه را از این مسیر دریافت و نصب کنید
بعد از نصب برنامه آن را اجرا کنید ، بعد از اجرای برنامه آیکونی کتار ساعت ویندوز قرار میگیرد که نشان دهنده اجرا بودن برنامه می باشد .

خوب تا اینجا برنامه نصب و آماده استفاده می باشد . برای نصب جوملا مراحل زیر را انجام می دهیم :
- ایجاد دیتابیس
برای ایجاد دیتابیس بر روی آیکن wapm erver کلیک می کنیم و از لیست گزینه phpmyadmin را انتخاب می کنیم

در پنجره باز شده در قسمت Create new database نام دیتابیس مورد نظر را انتخاب می کنیم . مثلا tcjoomla ، توجه داشته باید که گزینه MySQL connection collation باید روی UTF8_unicode_ci و گزینه collation بر روی UTF8_persian_ci تنظیم شود . این مورد برای سازگاری با زبان فارسی می باشد . در آخر روی دکمه create کلیک کنید .

دانلود جوملا
شما می تونید آخرین بسته جوملا را از این مسیر دانلود کنید
کپی جوملا در پوشه ومپ سرور
در این مرجله بسته دانلود شده را در مسیر www کپی می کنیم ، این پوشه در مسیر نصب ومپ سرور وجود دارد . پوشه را از حالت فشرده خارج می کنیم و نام آن را به نام دلخواه خودمون تغییر میدهیم . مثلا testjoomla
در مرحله بعد شما می بایست بر روی ایکن Wampserver‌ کلیک نمایید و گزینه local host را انتخاب نمایید

در این مرحله در پایین صفحه در بخش Your Projects از لیست موجود بر روی نام انتخابی خود کلیک کنید تا وارد مرحله نصب جوملا بشوید
برای نصب جوملا باید 7 مرحله را سپری کنید :
1- در این مرحله شما باید زبان جوملا را برای نصب انتخاب کنید ، زبان پارسی را انتخاب و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

2- دراین بخش بررسی هایی مبنی بر اینکه آیا امکانات حداقلی برای نصب جوملا بر روی سرور شما وجود دارد یا خیر انجام می شود، همانطور که مشاهده می نمایید اگر هر کدام از این گزینه پشتیبانی نشوند (با خیر نشانه گذاری شوند)، به آن معناست که سیستم شما حداقل نیازمندی های نرم افزاری برای نصب را دارا نمی باشد.
بدون کسب حداقل نیازمندی ها نرم افزار، ممکن است نصب جوملا دچار مشکل شود

لازم به ذکر است که این تنظیمات در فایل php.ini انجام میشود و ما در لوکال با کلیک بر روی آیکن ومپ سرور و گزینه php می تونید به این فایل دسترسی داشته باشد . مقادیر داخلی را می توانید تغییر و بعد از تغییرات فایل را ذخیره کنید و برای اعمال تغییرات بر روی آیکن ومپ سرور کلیک و گزینه restart all services کلیک کنید و از گزینه های بالای همین مرحله روی دکمه کنترا مجدد این بخش کلیک کنید
در صورتی که تمام گزینه ها بله و سبز رنگ بود روی دکمه ادامه کلیک کنید

3- در این مرحله قوانین را مطالعه و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

4- در این مرحله اطلاعات دیتابیسی که ساخته اید را باید وارد کنید
- نوع دیتابیس : MySQL
- نام هاست : localhost
- نام کاربری : نام کاربری پیش فرض ومپ root می باشد
- رمز عبور : رمز عبور پیش فرض ومپ سرور خالی و بدون پسورد م باشد . پس این گزینه را خالی بگذارید . در صورتی که از سرور دیگری استفاده می کنید یا نام کاربری و پسورد پیشفرض را تغییر داده اید باید رمز عبور تعیین شده را در این گزینه وارد کنید
- نام دیتابیسی را که در مرحله اول آموزش ساخته اید را وارد کنید
بعد از وارد کردن مشخصات روی دکمه ادامه کلیک کنید

5- این مرحله از نصب جوملا در لوکال هاست به دلیل ان که ما Ftp نداریم با انتخاب گرینه خیر به مرحله بعد می رویم.

6- در این مرحله تنظیمات اصلی را انجام میدهیم ، در قسمت بالای سایت نام سایت خود را وارد کنید و در قسمت اطلاعات مربوط به مدیر سایت ایمیل و رمز ورود به بخش ادمین جوملا را انتخاب کنید . توجه داشته باشید که نام کاربری پیشفرض جوملا admin می باشد . در قسمت پایین بر روی نصب اطلاعات نمونه کلیک کنید ، این اطلاعات به عنوان نمونه بر روی سایت شما نصب می شود و بعد از نصب توسط شما قابل تغییر می باشد .

بعد از انجام تنظیمات بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

7- این مرحله پایانی نصب می باشد و در این مرحله باید پوشه installation را بصورت کامل حذف کنید . بعد از حذف این پوشه می توانید از طریق دکمه سایت در بالای صفحه وارد سایت و از طریق دکمه مدیر وارد قسمت مدیریت جوملا شوید .

در این آموزش قصد داریم طریقه نصب جوملا در لوکال یا کامپیوتر شخصی را آموزش بدهیم . به دلیل اینکه امروزه خیلی از کاربران دوست دارند در لوکال ، سایت خود را امتحان و آماده کنند این آموزش را آماده کردیم
برای نصب جوملا فارسی به صورت لوكال می بایست ابتدا Apache، MySQL و php را نصب کنید. برای راه اندازی وب سرور به صورت آسان می توانید از برنامه wamp server استفاده کنید، به کمک این برنامه شما در کامپیوتر شخصی خود که دارای سیستم عامل windows می‌باشد می‌توانید یک سرور اختصاصی مجازی شبیه‌سازی کنید.
ابتدا این برنامه را از این مسیر دریافت و نصب کنید
بعد از نصب برنامه آن را اجرا کنید ، بعد از اجرای برنامه آیکونی کتار ساعت ویندوز قرار میگیرد که نشان دهنده اجرا بودن برنامه می باشد .

خوب تا اینجا برنامه نصب و آماده استفاده می باشد . برای نصب جوملا مراحل زیر را انجام می دهیم :
- ایجاد دیتابیس
برای ایجاد دیتابیس بر روی آیکن wapm erver کلیک می کنیم و از لیست گزینه phpmyadmin را انتخاب می کنیم

در پنجره باز شده در قسمت Create new database نام دیتابیس مورد نظر را انتخاب می کنیم . مثلا tcjoomla ، توجه داشته باید که گزینه MySQL connection collation باید روی UTF8_unicode_ci و گزینه collation بر روی UTF8_persian_ci تنظیم شود . این مورد برای سازگاری با زبان فارسی می باشد . در آخر روی دکمه create کلیک کنید .

دانلود جوملا
شما می تونید آخرین بسته جوملا را از این مسیر دانلود کنید
کپی جوملا در پوشه ومپ سرور
در این مرجله بسته دانلود شده را در مسیر www کپی می کنیم ، این پوشه در مسیر نصب ومپ سرور وجود دارد . پوشه را از حالت فشرده خارج می کنیم و نام آن را به نام دلخواه خودمون تغییر میدهیم . مثلا testjoomla
در مرحله بعد شما می بایست بر روی ایکن Wampserver‌ کلیک نمایید و گزینه local host را انتخاب نمایید

در این مرحله در پایین صفحه در بخش Your Projects از لیست موجود بر روی نام انتخابی خود کلیک کنید تا وارد مرحله نصب جوملا بشوید
برای نصب جوملا باید 7 مرحله را سپری کنید :
1- در این مرحله شما باید زبان جوملا را برای نصب انتخاب کنید ، زبان پارسی را انتخاب و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

2- دراین بخش بررسی هایی مبنی بر اینکه آیا امکانات حداقلی برای نصب جوملا بر روی سرور شما وجود دارد یا خیر انجام می شود، همانطور که مشاهده می نمایید اگر هر کدام از این گزینه پشتیبانی نشوند (با خیر نشانه گذاری شوند)، به آن معناست که سیستم شما حداقل نیازمندی های نرم افزاری برای نصب را دارا نمی باشد.
بدون کسب حداقل نیازمندی ها نرم افزار، ممکن است نصب جوملا دچار مشکل شود

لازم به ذکر است که این تنظیمات در فایل php.ini انجام میشود و ما در لوکال با کلیک بر روی آیکن ومپ سرور و گزینه php می تونید به این فایل دسترسی داشته باشد . مقادیر داخلی را می توانید تغییر و بعد از تغییرات فایل را ذخیره کنید و برای اعمال تغییرات بر روی آیکن ومپ سرور کلیک و گزینه restart all services کلیک کنید و از گزینه های بالای همین مرحله روی دکمه کنترا مجدد این بخش کلیک کنید
در صورتی که تمام گزینه ها بله و سبز رنگ بود روی دکمه ادامه کلیک کنید

3- در این مرحله قوانین را مطالعه و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

4- در این مرحله اطلاعات دیتابیسی که ساخته اید را باید وارد کنید
- نوع دیتابیس : MySQL
- نام هاست : localhost
- نام کاربری : نام کاربری پیش فرض ومپ root می باشد
- رمز عبور : رمز عبور پیش فرض ومپ سرور خالی و بدون پسورد م باشد . پس این گزینه را خالی بگذارید . در صورتی که از سرور دیگری استفاده می کنید یا نام کاربری و پسورد پیشفرض را تغییر داده اید باید رمز عبور تعیین شده را در این گزینه وارد کنید
- نام دیتابیسی را که در مرحله اول آموزش ساخته اید را وارد کنید
بعد از وارد کردن مشخصات روی دکمه ادامه کلیک کنید

5- این مرحله از نصب جوملا در لوکال هاست به دلیل ان که ما Ftp نداریم با انتخاب گرینه خیر به مرحله بعد می رویم.

6- در این مرحله تنظیمات اصلی را انجام میدهیم ، در قسمت بالای سایت نام سایت خود را وارد کنید و در قسمت اطلاعات مربوط به مدیر سایت ایمیل و رمز ورود به بخش ادمین جوملا را انتخاب کنید . توجه داشته باشید که نام کاربری پیشفرض جوملا admin می باشد . در قسمت پایین بر روی نصب اطلاعات نمونه کلیک کنید ، این اطلاعات به عنوان نمونه بر روی سایت شما نصب می شود و بعد از نصب توسط شما قابل تغییر می باشد .

بعد از انجام تنظیمات بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

7- این مرحله پایانی نصب می باشد و در این مرحله باید پوشه installation را بصورت کامل حذف کنید . بعد از حذف این پوشه می توانید از طریق دکمه سایت در بالای صفحه وارد سایت و از طریق دکمه مدیر وارد قسمت مدیریت جوملا شوید .

[h=1]نصب جوملا در هاست[/h]


این آموزش برای نصب جوملا در Cpanel می باشد . شما می توانید توسط این آموزش جوملای خودتات را در هاست نصب و استفاده کنید . امیدوارم که مورد استفاده دوستان قرار بگیرد
قبل از شروع نصب باید در cpanel برای جوملا دیتابیس و نام کاربری تعریف کنیم . برای این کار مراحل زیر را انجام میدهیم

بعد از آدرس سایت عبارت cpanel را تایپ می کنیم تا به صفحه ورود کنترل پنل وارد بشیم . نام کاربری و رمز عبور را می دهیم و وارد کنترل پنل هاست می شویم .

برای ایجاد بانک اطلاعاتی بر روی کلید MYSQL Databases (بانک اطلاعاتی)کلیک کنید .

پس از باز شدن صفحه ایجاد بانک اطلاعاتی(MYSQL Databases) در Cpanel 11در قسمت Create New Database و در فیلد New Database نام بانک اطلاعاتی جدید خود را وارد کنید، پس از وارد کردن نام بانک اطلاعاتی تیک سبز رنگی به نشانه تائید در کنار نام بانک اطلاعاتی مشاهده خواهد شد و در انتها برای ثبت نام و ایجاد بانک اطلاعاتی بر روی کلید Create database کلیک کنید، همانند تصویر زیر

پس از کلیک کردن بر روی کلید Create Database وارد قسمت Create My SQL database می شوید، در این قسمت نام بانک اطلاعاتی را که ساخته اید را به شما نشان می دهد، برای برگشتن به صفحه قبلی کلید Go Back را کلیک کنید. با زدن کلید Go Back به قسمت My SQL Database (بانک اطلاعاتی) برمی گردید، نام بانک اطلاعاتی ایجاد شده را می توانید در قسمت Current Databases مشاهده کنید.
پس از ایجاد بانک اطلاعاتی، نوبت به ایجادشناسه برای بانک اطلاعاتی می رسد، برای انجام این کار در قسمت (My SQL Users (Add New User در فیلد Username (شناسه) نام شناسه مورد نظر را وارد می کنید، پس از وارد کردن نام شناسه تیک سبزرنگی به نشانه تائید در کنار نام شناسه مشاهده می شود
مقابل فیلد شناسه پیغام Seven Characters max وجود دارد، به این معنا که نام شناسه شما حداکثر باید هفت کاراکتر باشد
سپس در فیلد Password (گذرواژه) گذرواژه مورد نظر خود را برای شناسه بانک اطلاعاتی وارد کنید ،{بهتر است گذرواژه انتخابی تلفیقی از حروف بزرگ، حروف کوچک و اعداد باشد} پس از وارد کردن گذرواژه خود تیک سبزرنگی به نشانه تائید گذرواژه مشاهده می کنید،
مقابل فیلد Password کلیدی با نام Generate password وجود دارد، این کلید زمانی مورد استفاده قرارمی گیرد که تمایل به انتخاب گذرواژه تصادفی توسط خود نرم افزار مدیریت هاستینگ Cpanel داشته باشید
سپس در قسمت ((Password(Again)(گذر واژه (تائید))مجددا گذرواژه مورد نظر خود را برای اطمینان بیشتر وارد کنید و پس از وارد کردن گذر واژه در فیلد گذرواژه تائید چنانچه گذرواژه دوم با گذرواژه اول مطابقت داشته باشد تیک سبزرنگی به نشانه تائید مشاهده می کنید حالا بعد از انجام دادن همه این مراحل بر روی کلید Create User کلیک کنید تا شناسه برای بانک اطلاعاتی ایجاد شود.

تذکر : نام دیتابیس و نام کاربری که ایجاد می کنید را حتما در فایل متنی ذخیره کنید تا هنگام نصب جوملا به مشکلی بر نخورید
حالا پس از ایجادبانک اطلاعاتی و شناسه به همراه گذرواژه، شما باید بانک اطلاعاتی و شناسه ایجاد شده خود را به هم معرفی و اختصاص دهید، برای انجام این کار باید در قسمت Add User To Database در فیلد User نام شناسه و در فیلد Database نام بانک اطلاعاتی مورد نظرخود را انتخاب کنیدو بعد از انتخاب این دو گزینه بر روی کلید Add کلیک کنید.

پس از کلیک کردن بر روی کلید Add وارد قسمت My SQL Account Maintenance می شوید ، که در سمت بالای این قسمت نام شناسه و نام بانک اطلاعاتی مورد نظر نمایش داده شده است، در این صفحه در واقع سطح دسترسی شناسه بانک اطلاعاتی را مشخص می کنید، می توانید گزینه ها را بنا بر میزان دسترسی که می خواهید به شناسه بدهید مشخص کنید. (توصیه می شود که دسترسی کامل را در این قسمت به کاربر بانک اطلاعاتی داده شود)

برای این کار گزینه ALL PRIVILEGES که شامل همه موارد می شود را انتخاب کنید و دسترسی کامل به شناسه بانک اطلاعاتی دهید، برای تائید و ذخیره این فرایند بر روی کلید make changes را کلیک کنید.

درقسمت MySQL Database wizard شناسه و بانک اطلاعاتی معرفی شده را نشان می دهد، که به یکدیگر اختصاص داده شده است، بعد از مشاهده بر روی کلید Go Back کلیک کنید.
تا اینجا تونستیم دیتابیسی برای نصب جوملا بسازیم . بعد از این مرحله نوبت به دانلود و آپلود فایل های اصلی جوملا داخل هاست می شود .
دانلود جوملا
شما می تونید آخرین بسته جوملا را از این مسیر دانلود کنید
کپی جوملا در ریشه اصلی هاست
در این مرحله در صفحه اول سی پنل در قسمت File بر روی کلید File Manager کلیک می کنیم .

پس از کلیک کردن بر روی گزینه FileManager پنجره File Manager Directory Selection نمایش داده می شود که می توانید مسیر مدیریت فایل ها را انتخاب نمائید.

در این پنجره شش گزینه وجود دارد، که به شرح آن ها می پردازیم.
1.گزینه Home Directory = پوشه اصلی فضای فیزیکی هاستینگ (root) را نمایش می دهد.
Web Root (public_html/www ).2 = پوشه www فضای فیزیکی هاستینگ را نمایش می دهد.
3.Public FTP Root (public_ftp) = پوشه اصلی FTP فضای فیزیکی هاستینگ را نمایش می دهد.
Document Root for.4 = در صورتی domain های دیگری بر روی این فضا تعریف کرده باشید، می توانید در این قسمت مسیر اصلی فیزیکی هاستینگ آن دامنه را مشاهده نمائید.
5.گزینه دیگر ShowHidden Files(dotfiles) نام دارد، که در واقع عمل نمایش دادن فایل های پنهان (مخفی) را در لینوکس اجرا می کند.
Skip this question, and always open this directory in the future when opening File Manager.6
با زدن تیک در کنار این گزینه از این به بعد پوشه File manager برای شما بدون پرسیدن هیج سئوالی باز می شود. در این پنجره بهتر است آنچه که به صورت پیش فرض وجود دارد را بپذیرید و سپس بر روی کلید Go کلیک کنیم.

بعد از کلیک کردن بر روی گزینه GO وارد قسمت File Manager setting می شوید، در قسمت نوار ابزار بر روی گزینه Upload کلیک کنید

سپس وارد قسمت files Upload می شوید، در این قسمت شما بر روی گزینه Browse کلیک کنید . به مسیری که آخرین نسخه جوملا را دانلود کردید برید و فایل مربوطه را انتخاب کنید
پس از انتخاب کلید Open سیستم به صورت خودکار شروع به آپلود کردن فایل بسته جوملا می کند، میزان آپلود را به صورت درصد نشانتان می دهد
زمانیکه آپلود فایل به پایان رسید، بر روی متن Back to/home/joomlale/public html کلیک کنید تا به قسمت File Manager setting بروید.
در این مرحله فایل فشرده شده را که آپلود کردید را انتخاب و از گزینه های بالا Extract را انتخاب کنید . اگر در ریشه هاست جوملا را نصب می کنید معمولا مسیر به صورت Public_ html می باشد ، حالا گزینه Extract file ر انتخاب کنید تا فایل ها از حالت فشرده خارج شوند

نکته : برای اینکه در طول نصب به مشکلی بر نخورید از لیست فایل ها فایل configuration.php-dist را انتخاب و سطح دسترسی آن را 777 قرار بدید
در این مرحله در مرورگر نام دامین خود را وارد کنید تا وارد مرحله نصب جوملا بشوید .

برای نصب جوملا باید 7 مرحله را سپری کنید :

1- در این مرحله شما باید زبان جوملا را برای نصب انتخاب کنید ، زبان پارسی را انتخاب و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

2- دراین بخش بررسی هایی مبنی بر اینکه آیا امکانات حداقلی برای نصب جوملا بر روی سرور شما وجود دارد یا خیر انجام می شود، همانطور که مشاهده می نمایید اگر هر کدام از این گزینه پشتیبانی نشوند (با خیر نشانه گذاری شوند)، به آن معناست که سیستم شما حداقل نیازمندی های نرم افزاری برای نصب را دارا نمی باشد.
بدون کسب حداقل نیازمندی ها نرم افزار، ممکن است نصب جوملا دچار مشکل شود

در صورتی که مواردی با نصب جوملا سازگار نبود با هاست تماس و درخواست تصحیح فایل ها را بکنید

3- در این مرحله قوانین را مطالعه و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

4- در این مرحله اطلاعات دیتابیسی که ساخته اید را باید وارد کنید
- نوع دیتابیس : MySQL
- نام هاست : معمولا localhost
- نام کاربری : نام کاربری را که در ابتدای آموزش ساختید را وارد کنید
- رمز عبور : رمز عبوری را که برای کاربر دیتابیس ساختید را وارد کنید
- نام دیتابیسی را که در مرحله اول آموزش ساخته اید را وارد کنید
بعد از وارد کردن مشخصات روی دکمه ادامه کلیک کنید
نکته : امکان داره در این مرحله خطایی مبنی بر اتصال نشدن به دیتابیس دریافت کنید ، در این صورت مشخصات وارد شده اشتباه است ريال باید یک مرحله عقب برگردید و اطلاعات را تصحیح کنید

5- در این مرحله باید اطلاعات FTP را وارد کنید ، درابتدا در پاسخ به سوال فعال نمودن لایه سیستمی فایل FTP گزینه بله را در قسمت تنظیمات پایه انتخاب کنید ، یوزر و پسورد FTP را وارد کنید و برای پیدا کردن مسیر بر روی گزینه پیدا کردن مسیر خودکار FTP کلیک کنید . بعد از اعمال تنظیمات و دریافت پیغام معتبر بودن تنظیمات به مرحله بعد بروید

6- در این مرحله تنظیمات اصلی را انجام میدهیم ، در قسمت بالای سایت نام سایت خود را وارد کنید و در قسمت اطلاعات مربوط به مدیر سایت ایمیل و رمز ورود به بخش ادمین جوملا را انتخاب کنید . توجه داشته باشید که نام کاربری پیشفرض جوملا admin می باشد . در قسمت پایین بر روی نصب اطلاعات نمونه کلیک کنید ، این اطلاعات به عنوان نمونه بر روی سایت شما نصب می شود و بعد از نصب توسط شما قابل تغییر می باشد .

بعد از انجام تنظیمات بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

7- این مرحله پایانی نصب می باشد و در این مرحله باید پوشه installation را بصورت کامل حذف کنید . برای این کار در FileManager می تونید این پوشه را انتخاب و از گزینه های بالا حذف را بزنید . بعد از حذف این پوشه می توانید از طریق دکمه سایت در بالای صفحه وارد سایت و از طریق دکمه مدیر وارد قسمت مدیریت جوملا شوید .

این آموزش برای نصب جوملا در Cpanel می باشد . شما می توانید توسط این آموزش جوملای خودتات را در هاست نصب و استفاده کنید . امیدوارم که مورد استفاده دوستان قرار بگیرد
قبل از شروع نصب باید در cpanel برای جوملا دیتابیس و نام کاربری تعریف کنیم . برای این کار مراحل زیر را انجام میدهیم

بعد از آدرس سایت عبارت cpanel را تایپ می کنیم تا به صفحه ورود کنترل پنل وارد بشیم . نام کاربری و رمز عبور را می دهیم و وارد کنترل پنل هاست می شویم .

برای ایجاد بانک اطلاعاتی بر روی کلید MYSQL Databases (بانک اطلاعاتی)کلیک کنید .

پس از باز شدن صفحه ایجاد بانک اطلاعاتی(MYSQL Databases) در Cpanel 11در قسمت Create New Database و در فیلد New Database نام بانک اطلاعاتی جدید خود را وارد کنید، پس از وارد کردن نام بانک اطلاعاتی تیک سبز رنگی به نشانه تائید در کنار نام بانک اطلاعاتی مشاهده خواهد شد و در انتها برای ثبت نام و ایجاد بانک اطلاعاتی بر روی کلید Create database کلیک کنید، همانند تصویر زیر

پس از کلیک کردن بر روی کلید Create Database وارد قسمت Create My SQL database می شوید، در این قسمت نام بانک اطلاعاتی را که ساخته اید را به شما نشان می دهد، برای برگشتن به صفحه قبلی کلید Go Back را کلیک کنید. با زدن کلید Go Back به قسمت My SQL Database (بانک اطلاعاتی) برمی گردید، نام بانک اطلاعاتی ایجاد شده را می توانید در قسمت Current Databases مشاهده کنید.
پس از ایجاد بانک اطلاعاتی، نوبت به ایجادشناسه برای بانک اطلاعاتی می رسد، برای انجام این کار در قسمت (My SQL Users (Add New User در فیلد Username (شناسه) نام شناسه مورد نظر را وارد می کنید، پس از وارد کردن نام شناسه تیک سبزرنگی به نشانه تائید در کنار نام شناسه مشاهده می شود
مقابل فیلد شناسه پیغام Seven Characters max وجود دارد، به این معنا که نام شناسه شما حداکثر باید هفت کاراکتر باشد
سپس در فیلد Password (گذرواژه) گذرواژه مورد نظر خود را برای شناسه بانک اطلاعاتی وارد کنید ،{بهتر است گذرواژه انتخابی تلفیقی از حروف بزرگ، حروف کوچک و اعداد باشد} پس از وارد کردن گذرواژه خود تیک سبزرنگی به نشانه تائید گذرواژه مشاهده می کنید،
مقابل فیلد Password کلیدی با نام Generate password وجود دارد، این کلید زمانی مورد استفاده قرارمی گیرد که تمایل به انتخاب گذرواژه تصادفی توسط خود نرم افزار مدیریت هاستینگ Cpanel داشته باشید
سپس در قسمت ((Password(Again)(گذر واژه (تائید))مجددا گذرواژه مورد نظر خود را برای اطمینان بیشتر وارد کنید و پس از وارد کردن گذر واژه در فیلد گذرواژه تائید چنانچه گذرواژه دوم با گذرواژه اول مطابقت داشته باشد تیک سبزرنگی به نشانه تائید مشاهده می کنید حالا بعد از انجام دادن همه این مراحل بر روی کلید Create User کلیک کنید تا شناسه برای بانک اطلاعاتی ایجاد شود.

تذکر : نام دیتابیس و نام کاربری که ایجاد می کنید را حتما در فایل متنی ذخیره کنید تا هنگام نصب جوملا به مشکلی بر نخورید
حالا پس از ایجادبانک اطلاعاتی و شناسه به همراه گذرواژه، شما باید بانک اطلاعاتی و شناسه ایجاد شده خود را به هم معرفی و اختصاص دهید، برای انجام این کار باید در قسمت Add User To Database در فیلد User نام شناسه و در فیلد Database نام بانک اطلاعاتی مورد نظرخود را انتخاب کنیدو بعد از انتخاب این دو گزینه بر روی کلید Add کلیک کنید.

پس از کلیک کردن بر روی کلید Add وارد قسمت My SQL Account Maintenance می شوید ، که در سمت بالای این قسمت نام شناسه و نام بانک اطلاعاتی مورد نظر نمایش داده شده است، در این صفحه در واقع سطح دسترسی شناسه بانک اطلاعاتی را مشخص می کنید، می توانید گزینه ها را بنا بر میزان دسترسی که می خواهید به شناسه بدهید مشخص کنید. (توصیه می شود که دسترسی کامل را در این قسمت به کاربر بانک اطلاعاتی داده شود)

برای این کار گزینه ALL PRIVILEGES که شامل همه موارد می شود را انتخاب کنید و دسترسی کامل به شناسه بانک اطلاعاتی دهید، برای تائید و ذخیره این فرایند بر روی کلید make changes را کلیک کنید.

درقسمت MySQL Database wizard شناسه و بانک اطلاعاتی معرفی شده را نشان می دهد، که به یکدیگر اختصاص داده شده است، بعد از مشاهده بر روی کلید Go Back کلیک کنید.
تا اینجا تونستیم دیتابیسی برای نصب جوملا بسازیم . بعد از این مرحله نوبت به دانلود و آپلود فایل های اصلی جوملا داخل هاست می شود .
دانلود جوملا
شما می تونید آخرین بسته جوملا را از این مسیر دانلود کنید
کپی جوملا در ریشه اصلی هاست
در این مرحله در صفحه اول سی پنل در قسمت File بر روی کلید File Manager کلیک می کنیم .

پس از کلیک کردن بر روی گزینه FileManager پنجره File Manager Directory Selection نمایش داده می شود که می توانید مسیر مدیریت فایل ها را انتخاب نمائید.

در این پنجره شش گزینه وجود دارد، که به شرح آن ها می پردازیم.
1.گزینه Home Directory = پوشه اصلی فضای فیزیکی هاستینگ (root) را نمایش می دهد.
Web Root (public_html/www ).2 = پوشه www فضای فیزیکی هاستینگ را نمایش می دهد.
3.Public FTP Root (public_ftp) = پوشه اصلی FTP فضای فیزیکی هاستینگ را نمایش می دهد.
Document Root for.4 = در صورتی domain های دیگری بر روی این فضا تعریف کرده باشید، می توانید در این قسمت مسیر اصلی فیزیکی هاستینگ آن دامنه را مشاهده نمائید.
5.گزینه دیگر ShowHidden Files(dotfiles) نام دارد، که در واقع عمل نمایش دادن فایل های پنهان (مخفی) را در لینوکس اجرا می کند.
Skip this question, and always open this directory in the future when opening File Manager.6
با زدن تیک در کنار این گزینه از این به بعد پوشه File manager برای شما بدون پرسیدن هیج سئوالی باز می شود. در این پنجره بهتر است آنچه که به صورت پیش فرض وجود دارد را بپذیرید و سپس بر روی کلید Go کلیک کنیم.

بعد از کلیک کردن بر روی گزینه GO وارد قسمت File Manager setting می شوید، در قسمت نوار ابزار بر روی گزینه Upload کلیک کنید

سپس وارد قسمت files Upload می شوید، در این قسمت شما بر روی گزینه Browse کلیک کنید . به مسیری که آخرین نسخه جوملا را دانلود کردید برید و فایل مربوطه را انتخاب کنید
پس از انتخاب کلید Open سیستم به صورت خودکار شروع به آپلود کردن فایل بسته جوملا می کند، میزان آپلود را به صورت درصد نشانتان می دهد
زمانیکه آپلود فایل به پایان رسید، بر روی متن Back to/home/joomlale/public html کلیک کنید تا به قسمت File Manager setting بروید.
در این مرحله فایل فشرده شده را که آپلود کردید را انتخاب و از گزینه های بالا Extract را انتخاب کنید . اگر در ریشه هاست جوملا را نصب می کنید معمولا مسیر به صورت Public_ html می باشد ، حالا گزینه Extract file ر انتخاب کنید تا فایل ها از حالت فشرده خارج شوند

نکته : برای اینکه در طول نصب به مشکلی بر نخورید از لیست فایل ها فایل configuration.php-dist را انتخاب و سطح دسترسی آن را 777 قرار بدید
در این مرحله در مرورگر نام دامین خود را وارد کنید تا وارد مرحله نصب جوملا بشوید .

برای نصب جوملا باید 7 مرحله را سپری کنید :

1- در این مرحله شما باید زبان جوملا را برای نصب انتخاب کنید ، زبان پارسی را انتخاب و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

2- دراین بخش بررسی هایی مبنی بر اینکه آیا امکانات حداقلی برای نصب جوملا بر روی سرور شما وجود دارد یا خیر انجام می شود، همانطور که مشاهده می نمایید اگر هر کدام از این گزینه پشتیبانی نشوند (با خیر نشانه گذاری شوند)، به آن معناست که سیستم شما حداقل نیازمندی های نرم افزاری برای نصب را دارا نمی باشد.
بدون کسب حداقل نیازمندی ها نرم افزار، ممکن است نصب جوملا دچار مشکل شود

در صورتی که مواردی با نصب جوملا سازگار نبود با هاست تماس و درخواست تصحیح فایل ها را بکنید

3- در این مرحله قوانین را مطالعه و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

4- در این مرحله اطلاعات دیتابیسی که ساخته اید را باید وارد کنید
- نوع دیتابیس : MySQL
- نام هاست : معمولا localhost
- نام کاربری : نام کاربری را که در ابتدای آموزش ساختید را وارد کنید
- رمز عبور : رمز عبوری را که برای کاربر دیتابیس ساختید را وارد کنید
- نام دیتابیسی را که در مرحله اول آموزش ساخته اید را وارد کنید
بعد از وارد کردن مشخصات روی دکمه ادامه کلیک کنید
نکته : امکان داره در این مرحله خطایی مبنی بر اتصال نشدن به دیتابیس دریافت کنید ، در این صورت مشخصات وارد شده اشتباه است ريال باید یک مرحله عقب برگردید و اطلاعات را تصحیح کنید

5- در این مرحله باید اطلاعات FTP را وارد کنید ، درابتدا در پاسخ به سوال فعال نمودن لایه سیستمی فایل FTP گزینه بله را در قسمت تنظیمات پایه انتخاب کنید ، یوزر و پسورد FTP را وارد کنید و برای پیدا کردن مسیر بر روی گزینه پیدا کردن مسیر خودکار FTP کلیک کنید . بعد از اعمال تنظیمات و دریافت پیغام معتبر بودن تنظیمات به مرحله بعد بروید

6- در این مرحله تنظیمات اصلی را انجام میدهیم ، در قسمت بالای سایت نام سایت خود را وارد کنید و در قسمت اطلاعات مربوط به مدیر سایت ایمیل و رمز ورود به بخش ادمین جوملا را انتخاب کنید . توجه داشته باشید که نام کاربری پیشفرض جوملا admin می باشد . در قسمت پایین بر روی نصب اطلاعات نمونه کلیک کنید ، این اطلاعات به عنوان نمونه بر روی سایت شما نصب می شود و بعد از نصب توسط شما قابل تغییر می باشد .

بعد از انجام تنظیمات بر روی دکمه ادامه کلیک کنید

7- این مرحله پایانی نصب می باشد و در این مرحله باید پوشه installation را بصورت کامل حذف کنید . برای این کار در FileManager می تونید این پوشه را انتخاب و از گزینه های بالا حذف را بزنید . بعد از حذف این پوشه می توانید از طریق دکمه سایت در بالای صفحه وارد سایت و از طریق دکمه مدیر وارد قسمت مدیریت جوملا شوید .

تنظیمات اصلی
طریقه دسترسی به این قسمت

برای دسترسی به این صفحه بعد از ورود به صفحه کنترل با کلیک بروی تتنظیماات اصلی میتوانید وارد این بخش شوید . همچنین می توانید از قسمت سایت>تنظیمات اصلی

توضیحات

این گزینه به شما این امکان را میدهد که سایت خود را به صورت شخصی تنظیم کنید و آن را سفارشی کنید سایت

تنظیمات اصلی
سایت نیست (سایت آفلاین. )
این تنظیمات برای بستن سایت است.در این حالت فقط مدیران قادر به دیدن سایت هستند و سایت برای بازدید کنندگان عادی بسته خواهد بود .
وقتی گزینه بلی فعال شود بدین معناست که سایت بسته است و گزینه خیر بدین معناست که سایت باز است .
به صورت پیش فرض بروی این گزینه تنظیم شده است

نام سایت.
در این قسمت نامی که شما برای سایت خود انتخاب کرده اید قرار میگیرد .

پیش فرض ویرایشگر WYSIWYG.
WYSIWYG) مخفف این جمله است که آنچه شما ببینید همان را کسب می کنید) ویرایشگر یک پلاگین و برنامه است که به صورت پیش فرض هنگام ایجاد مقاله فعال میشود و شما میتوانید از آن برای ویرایش مطالب استفاده کنید .

فهرست طول (طول لیست)
طول لیست در کنترل پنل تعدادمطالبی است که در مجموعه ها برای همه کاربران به نمایش در میآید . به طور پیش فرض ، بروی 20 تنظیم شده است.

اشتراک طول(طول خبر)
تعداد مورد از مطالب راا نشان میدهد به صورت پیش فرض ، این گزینه بروی 10 تنظیم شده است.

تنظیمات فراداده (ابر داده)

توضیحات اصلی مرتبط با سایت:
توضیحاتی است از سایت که توسط عنکبوت های موتور جستجوگر فهرست میشود

کلیدواژه های اصلی مرتبط با سایت
این امکان برای بهبود بخشیدن به عملکرد موتورهای جستجوگر میباشد کلید واژه ها لغات اصلی مرتبط با هدف کاری سایت شما هستند

نمایش عنوان متا برچسب (نمایش عنوان متاتگ)
نشان دهند ه اطلاعات متا از هر مقاله است.
این اطلاعات توسط متا عنکبوتهای موتورهای جستجوگر خوانده میشود این برچسبها در شاخص سایت شما قرار خواهند گرفت به صورتی که کاربران با باز کردن ر صفحه عنوان آن مقاله یا مطلب را در مرور گر خود مشاهده خواهند کرد

شما برای هر یک از مقاله خود می توانید اطلاعات خود را به صورت متا داده ها داشته باشد.

نمایش نویسنده متا برچسب(نمایش مالک متاتگ)
نشانده نام نویسنده مطلب و مقاله است که توسط موتورهای جستوگر نگهدداری میشود

تنظیمات برای جستجوگرها (نظیمات SEO)
SEO مخفف بهینه سازی برای موتورهای جستجو است .

آدرس دوستانه برای یک موتور جستجو

هنگامی که گزینه را بروی بله تنظیم کنید ، برای عنکبوت های موتور جستجو آدرس ها مجددا بازنویسی می شود
به عنوان مثال ، فرض کنید آدرس شما بعد از ارسال مطلب این گونه است :
example.com/index2.php?option=com_content&view=etc...,

،حال این ادرس تبدیل میشود به این شیوه آدرس دهی :
نام مستعار مطلب شما / example.com.

اکثر اقلام ایجاد شده در جوملا! باید دارای یک نام مستعار باشد که در کادری که هنگام ارسال مطلب به عنوان نام مستعار تعبیه شده میتواند قرار بگیرد
به این امکان آدرس دوستانه برای یک موتور جستجو گفته میشود . این امکان در تنظیمات پیش فرض به صورت خیر تنظیم شده است

استفاده از آپاچی mod_rewrite.

با تایید این گزینه شما به جوملا اجازه میدهد تا از ماژول سرور آپاچی شما برای ساخت یک آدرس دوستانه استتفاده کند

لطفا توجه داشته باشید :
به شما توصیه میشود که گزینه های پیشفرض را تغییر ندهید. چرا که شما بدون داشتن درک درست ازفایل htaccessو طریقه استفاده از آن قادر به تنظیم این گزینه نخواهید بود.

Htaccess فایل ارائه شده همراه با جوملا! است که (در دایرکتوری ریشه) قرار گرفته

به منظور استفاده از این تنظیم، شما بایدد فایل htaccess.txt (در دایرکتوری ریشه) را بهhtaccess. تغییر نام دهید
به طور پیش فرض ، این تنظیم بروی خیر قرار گرفته

ادامه دارد...

اضافه کردن پسوند به آدرس.
هنگامی که این گزینه را بروی بلی تنظیم کنید جوملا در پایان آدرس مطالب یا بخش های شما پسوند .html را اضافه خواهد نمود
این گزینه به صورت پیشفرض بروی خیر تنظیم شده است

سیستم

تنظیمات سیستم

حرف رمز: این حرف رمز وقتی که جوملا!برای اولین بار نصب شده است ساخته میشود و تغییر پذیر نیست. و از آن برای مقاصد امنیتی جوملا هنگام ارتباط جوملا با سایر نرم افزارها با تکنولوژی ایکسمال xml استفاده میشود

مسیر پوشه ورود به سیستم مسیر پوشه وقایع (log).

در صورت فعال بودن ثبت وقایع توسط جوملا وقایع رخ داد در این پوشه ذخیره میشود

خدمات طراحی وب را فعال کنید(فعال بودن خدمات وب.

این قابلیت جوملا! را قادر می سازد تا از RPC مخفف (روش کار تلفن از راه دور )و با استفاده از HTTP به عنوان وسیله حمل و نقل و xml بعنوان زبان رمزگذاری بهره مند شود .
مطمین باشید که این تابع برای استفااده از الحاقات نسل سوم در سیاستهای کاری جوملا باقی خواهد ماند.

به طور پیش فرض بروی بله تنظیم شده است .

( راهنمای سرور )

این امکان جوملا که در بسیاری ااز قسمتهای جوملا قابل مشاههه است که برای راهنمایی کاربران تعبیه شده و با کلیک بروی آن به قسمت راهنمایی سایت جوملا واردخواهید شد

تنظیمات کاربری

اجازه ثبت نام کاربر: تعیین میکند که آیا کاربران می توانند در این سایت ثبت نام کنند . در تنظیمات پیش فرض این گزینه بله است

نوع ثبت کاربر جدید
فعال بودن این گزینه منوط به بلی بودن اجازه ثبت نام کاربر است در این امکان به جوملا اجازه داده میشود تا سطح دسترسی کاربر ثبت شده جدید را تعیین کند
تنظیم پیش فرض نوع فعالیت کاربر . کاربر ثبت شده است.

فعال سازی حساب کاربری جدید.
این تنظیمات برای تعیین این است که یک کاربر جدید را به فعال کردن حساب خود قبل از ثبتت نام نهایی وادار کنید . اگر مجموعه را به بله قرار دهید ، یک ایمیل حاوی یک لینک به آدرس وب کاربران ارسال خواهد شد. کاربر باید به این لینک فعال سازی کلیک کند تا حساب او فعال شود
به طور پیش فرض ، این تنظیم بروی بله تنظیم شده است.

پارامترهای کاربر سطح پایین.
زمانی که این تنظیم به صورت نمایش باشد ، کاربران قادر خواهند بود که زبان خود را انتخابکنند ، مقاله ای را ویرایش کنند ، و تنظیمات زمانی سایت خود را از درون صفحه نمایش جزئیات تغییر دهند .
در تنظیمات پیش فرض این گزینه به صورت نمایش می باشد.

تنظیمات رسانه
در این بخش میتوانید رسانه های سایت فایلهای مجاز برای آپلود و حجم آنها و نیز گزینه های آنرا مشخص کنید

پسوندهای مجاز (نوع فایلها)
به کاربران تنها اجازه آپلود ااین نوع فایلها داده خواهد شد . در تنظیم اصلی جوملا تصاویر غیر متحرک و اسناد متنی اجازه آپلود دارند

حداکثر اندازه (برحسب بایت).
کاربران مجازند تا این میزان فایل را آپلود کنند ،این اندازه بر حسب بایت تنظیم شده است . مقدار فضای مجاز برای هر کاربر 10000000 بایت است (و یا 10mb).

مسیر پوشه فایلها.
مسیر جایی است که فایلهای غیر رسانه های تصویری ، واقع شده است از جمله فیلم و فایلهای سند. به طور پیش فرض در پوشه images واقع در " / شما می توانید یک پوشه جدیدبرای این منظور بسازید .
اخطار : هرگز پوشه images موجود در " / را حذف و یا تغییر نام ندهید به علت اینکه در این پوشه subfolders و زیر پوشه های images/M_images " تصاویر خود . تصاویر / آگهی images/banners . ، تصاویر / لبخند images/smiles ، و تصاویر / داستان images/stories قرار دارند و توسط جوملا استفاده می شود!. حذف و یا renaming این پوشه ممکن است باعث اخطار جوملا شود

محدود ارسال(محدودیت های آپلود)
محدودیتهایی برای آپلود کاربر، فعال میکند به صورت پیش فرض بروی بلی تنظیم شده است

بررسی انواع mime

Mime به معنای تقلید در آوردن است
قابلیت جادویی بررسی تقلید در آوردن یا MIME به شما این اجازه را میدهد تا مانع ار آن شوید تا کاربران شما از فایلها و رسانه هایی که شما در سایت خود استفاده میکنید هرگز استفاده نکنند اگر این گزینه فعال باشد کاربران در صورت آپلود فایلهای همنام با اخطار مواجه خواهند شد

الحاقات حقوقی تصویر (نوع فایل).
به شما اجازه می دهد که به منظور محدود کردن انواع تصاویر ی که کاربران می توانند ارسال کنند اقدام نمایید .

به طور پیش فرض ، جوملا! تنها اجازه می دهد که bmp ، gif ، jpg ، آپلود شوند

چشم پوشی از پسوند ها :

فایلهایی که پسوند آنها در این قسمت قرار بگیرد دیگر چک کردن نوع تقلید ، برای آنها نادیده گرفته و محدودیت ارسال برای آنها وجود نخواهد داشت

. به طور پیش فرض ، آپلود فایلهایی که بدون پسوند هستند نادیده گرفته میشوند.

انواع های قانونی( MIME( Minimum User Level for Media Manager :در این مجموعه ها لیستی از انواع تقلید قانونی برای ارسال وجود دارد . به طور پیش فرض ، جوملا! به طور خودکار برخی از انواع فایل های استاندارد برای این منظور را قرار داده است . به شما توصیه میشود در صورت عدم اشنایی این گزینه را تغییر ندهید

انواع های غیر قانونی MIME.( برسی انواع MIME در در لیست این مجموعه ها انواع تقلید غیر قانونی برای ارسال وجود دارد . به طور پیش فرض ، جوملا!
به شما توصیه میکند تا در صورت عدم اشنایی این گزینه را تغییر ندهید

عیب یابی تنظیمات
عیب یابی سیستم(خطایابی سیستم)
اگر شما خطایابی سیستم را فعال کنید جوملا ایرادهای مربوط به زبان ترجمه شده شده سیستم و همچنین بانک اطلاعاتی شما را بررسی کرده و ایرادهای آنرا مشخص میکند . در هر صفحه پرس و جوهای پایگاه داده ای در پایین صفحه نمایش داده میشود

خطا یابی زبان :

این امر بستگی به شاخص های اشکال زدایی (*...*)یا (؟...؟)برای فایل های زبان جوملا دارد ! این گزینه به شما کمک میکند تا با ساتفاده از این شاخصها اشکالات را شناسایی کنید و آنها را برطرف نمایید

حافظه پنهان تنظیمات (تنظیمات کش)

حافظه پنهان: در این مجموعه ها به این عامل بستگی دارد که آیا تنظیم caching سایت فعال باشد یا نه.
هنگام فعال بودن این گزینه ، یک کپی محلی از محتویات بر روی سرور برای سرعت بخشیدن به دسترسی و کاهش دادن استرس وفشار در پایگاه داده گرفته میشود . در تنظیمات پیش فرض بروی خیر قرار دارد

این گزینه برای تعیین طول عمر حداکثر زمان (بر حسب دقیقه ) برای ذخیره فایلها بروی سیستم است تا پس از گذشت این زمان صفحه ها مجددا بارگزاری شوند . تنظیمات پیش فرض 15 دقیقه است.

نحوه ذخیره سازی
شما میتوانید نحوه ذخیره سازی برای صفحات را مشخص کنید که از نوع فایل یا پایگاه داده باشد گزینه فایل تنها سرعت سیستم را افزایش میدهد

تنظیمات جلسه

منظور از جلسه مقدار زمان حضور یک کاربر بعد از ورود به سایت است در تنظیمات پیش فرض 15 دقیقه می باشد.

ناظر جلسه

میتوانید مشخص کنید که اطلاعات جلسه در کجا ذخیره شود . در تنظیمات پیش فرض بروی بانک اطلاعاتی قرار دارد .

سرور

تنظیمات سرور
این گزینه برای تنظیمات سرور جوملا میباشد

مسیر پوشه فایلهای موقتی (temp) پوشه و مسیری را مشخص میکند که فایلهای موقتی جوملا در آن قرار میگرد این گزینه در هنگام نصب جوملا ایجاد میشود

GZIP فشرده سازی صفحه با تکنینک GZIP ، فشرده سازی باعث افزایش سرعت صفحات سایت شما است. البته فعال سازی این گزینه منوط به پشتیبانی مرورگر و سرور است .در تنظیمات پیش فرض خیر است

گزارش خطا
نحوه نمایش ایرادهای پیش آمده و نحوه نمایش آنهاست . در حالت پیش فرض سیستم ایرادات به صورت php.ini نمایش داده میشود

تنظیمات محلی
برای تنظیم اختلاف زمان سایت با سرور است . تنظیم پیش فرض (UTC 00:00) اروپا ، ساعت ، لندن ، لیسبون ، کازابلانکا است. به عنوان مثال برای تهران +3.5 ساعت از utc میباشد

FTP تنظیمات

FTP مخفف پروتکل انتقال فایل است .

بسیاری از این تنظیمات در نصب اولیه جوملا وجود دارد .

Enable ftp = به معنای فعال شدن لایه ftp هست که بایستی بر روی بلی یا yes انتخاب شده باشد
Ftp host = منظور سروری که اجازه استفاده از ftp رو به شما داده و فایلهای شما در آن قرار دارد که پیش فرض 127.0.0.1 یا localhost میباشد . همچنین میتوانید از نام سایت یا آی پی نیز استفاد نمایید
Ftp port = عنوان پورتی است که دسترسی به آن برای جوملا آزاد است و معموملا ۲۱ هست.برای اطلاع دقیق میتوانید از مدیر سرور سوال کنید
Ftp user name = نام کاربری است که جوملا میتواند با آن وارد سرور بشود . و معمولا همان نام کاربری کنترل پنل سرور است
Ftp password : رمز عبور سرور
Ftp root : آدرس قرار گرفته فایل جوملا بروی سرور است

بانک اطلاعات تنظیمات(تنظیمات پایگاه داده)

این تنظیمات در نصب اولیه جوملا انجام میشوند
توصیه میشود در صورتی که درک درستی از پایگاه داده ای ندارید این گزینه ها را تغییر ندهید چرا که باعث از کار افتادن سایت میشود

نوع پایگاه داده
نوع data based مورد استفاده را مشخص میکند . تنظیم پیش فرض بروی mysql است ، این گزینه تنها می تواند در طول راه اندازی اولیه جوملا تغییر کند !

نام سرور: به نام سرور پایگاه داده است که در آن واقع شده است. به طور معمول برای اکثر سرورهای localhost است ممکن است سرور بانک اطلاعاتی در خارج از سرور باشد

نام کاربری: نام کاربری برای دسترسی به پایگاه داده.

پیشوند بانک اطلاعات: این به شما اجازه می دهد که چند جوملا! و تاسیسات آنرا در یک بانک اطلاعاتی ایجاد کنید در تنظیمات پیش فرض است که jos_ میباشد ، این گزینه تنها در هنگام نصب اولیه جوملا قابل تغییر است

تنظیمات ایمیل
این گزینه نیز در راه اندازی اولیه جوملا تنظیم میشود اما شما در هر زمان قابل به تغییر آن هستید

سرویس ایمیل : برای ارسال ایمیل از طرف سیستم است که به صورت پیش فرض تابع php میباشد

فرستنده ایمیل : استفاده از این برنامه Sendmail ، که به طور معمول هنگام ایجاد فرم های متنی ایمیل مورد استفاده قرار میگیزد

ازنام : نامی است که در نامه های ارسالی توسط جوملا از آن استفاده میشود

مسیرارسال نامه : مسیر جایی که برنامه Sendmail وافع شده است برای دانستن این مسیر به اطلاعات خرید سرور مراجعه نمایید

استفاده از smtp : با فعال کردن این گزینه برای ارسال نامه از طرف سیستم از سرور smtp استفاده میشود که باید گزینه های آن تکمیل شود

نام کاربری کلمه عبور و هاست smtp : شما هنگام ساخت یک ایمیل smtp
این گزینه ها را از طرف سرویس دهنده ایمیل smtp دریافت مکنید که باید دقیقا در این فیلد ها قرار بگیرد

نوار ابزار

این نوار ابزار در قسمت بالا سمت چپ صفحه قرار گرفته است

ذخیره: با فشردن این دکمه اطلاعات ذخیرع و سپس به صفحه مدیریت منو برگشت داده خواهید شد
بکارگیری : با فشردن این دکمه تغییرات شما ذخیره و در همان صفحه باقی می مانید
بستن: با فشردن این دکمه اطلاعات ورودی در نطر گرفته نخواهد شد و سپس به صفحه قبل برگشت داده خواهید شد
راهنما: این صفحه راهنما برای شما نمایان خواهد شد

نکات :

  • اگر می خواهید ماژول یا بسته ای را تست کنید می توانید سایت را در حالت آفلاین بزارید و تنظیمات را اعمال کنید
  • توجه داشته باشید که تنظیمات در فایل configuration.php در ریشه جوملا ذخیره میشود و این فایل برای اعمال تغییرات باید قابل نوشتن باشد یا باید تنظیمات FTP تنظیم باشد تا به مشکلی بر نخورید
  • این فایل و تنظیمات بسیار مهم می باشند . پس حتما بعد از اعمال تغییرات دسترسی آن را روی 644 یا 444 قرار بدید .
تنظیمات اصلی

طریقه دسترسی به این قسمت

برای دسترسی به این صفحه بعد از ورود به صفحه کنترل با کلیک بروی تتنظیماات اصلی میتوانید وارد این بخش شوید . همچنین می توانید از قسمت سایت>تنظیمات اصلی

توضیحات

این گزینه به شما این امکان را میدهد که سایت خود را به صورت شخصی تنظیم کنید و آن را سفارشی کنید
سایت

تنظیمات اصلی
سایت نیست (سایت آفلاین. )
این تنظیمات برای بستن سایت است.در این حالت فقط مدیران قادر به دیدن سایت هستند و سایت برای بازدید کنندگان عادی بسته خواهد بود .
وقتی گزینه بلی فعال شود بدین معناست که سایت بسته است و گزینه خیر بدین معناست که سایت باز است .
به صورت پیش فرض بروی این گزینه تنظیم شده است

نام سایت.
در این قسمت نامی که شما برای سایت خود انتخاب کرده اید قرار میگیرد .

پیش فرض ویرایشگر WYSIWYG.
WYSIWYG) مخفف این جمله است که آنچه شما ببینید همان را کسب می کنید) ویرایشگر یک پلاگین و برنامه است که به صورت پیش فرض هنگام ایجاد مقاله فعال میشود و شما میتوانید از آن برای ویرایش مطالب استفاده کنید .

فهرست طول (طول لیست)
طول لیست در کنترل پنل تعدادمطالبی است که در مجموعه ها برای همه کاربران به نمایش در میآید . به طور پیش فرض ، بروی 20 تنظیم شده است.

اشتراک طول(طول خبر)
تعداد مورد از مطالب راا نشان میدهد به صورت پیش فرض ، این گزینه بروی 10 تنظیم شده است.

تنظیمات فراداده (ابر داده)

توضیحات اصلی مرتبط با سایت:
توضیحاتی است از سایت که توسط عنکبوت های موتور جستجوگر فهرست میشود

کلیدواژه های اصلی مرتبط با سایت
این امکان برای بهبود بخشیدن به عملکرد موتورهای جستجوگر میباشد کلید واژه ها لغات اصلی مرتبط با هدف کاری سایت شما هستند

نمایش عنوان متا برچسب (نمایش عنوان متاتگ)
نشان دهند ه اطلاعات متا از هر مقاله است.
این اطلاعات توسط متا عنکبوتهای موتورهای جستجوگر خوانده میشود این برچسبها در شاخص سایت شما قرار خواهند گرفت به صورتی که کاربران با باز کردن ر صفحه عنوان آن مقاله یا مطلب را در مرور گر خود مشاهده خواهند کرد

شما برای هر یک از مقاله خود می توانید اطلاعات خود را به صورت متا داده ها داشته باشد.

نمایش نویسنده متا برچسب(نمایش مالک متاتگ)
نشانده نام نویسنده مطلب و مقاله است که توسط موتورهای جستوگر نگهدداری میشود

تنظیمات برای جستجوگرها (نظیمات SEO)
SEO مخفف بهینه سازی برای موتورهای جستجو است .

آدرس دوستانه برای یک موتور جستجو

هنگامی که گزینه را بروی بله تنظیم کنید ، برای عنکبوت های موتور جستجو آدرس ها مجددا بازنویسی می شود
به عنوان مثال ، فرض کنید آدرس شما بعد از ارسال مطلب این گونه است :
example.com/index2.php?option=com_content&view=etc...,

،حال این ادرس تبدیل میشود به این شیوه آدرس دهی :
نام مستعار مطلب شما / example.com.

اکثر اقلام ایجاد شده در جوملا! باید دارای یک نام مستعار باشد که در کادری که هنگام ارسال مطلب به عنوان نام مستعار تعبیه شده میتواند قرار بگیرد
به این امکان آدرس دوستانه برای یک موتور جستجو گفته میشود . این امکان در تنظیمات پیش فرض به صورت خیر تنظیم شده است

استفاده از آپاچی mod_rewrite.

با تایید این گزینه شما به جوملا اجازه میدهد تا از ماژول سرور آپاچی شما برای ساخت یک آدرس دوستانه استتفاده کند

لطفا توجه داشته باشید :
به شما توصیه میشود که گزینه های پیشفرض را تغییر ندهید. چرا که شما بدون داشتن درک درست ازفایل htaccessو طریقه استفاده از آن قادر به تنظیم این گزینه نخواهید بود.

Htaccess فایل ارائه شده همراه با جوملا! است که (در دایرکتوری ریشه) قرار گرفته

به منظور استفاده از این تنظیم، شما بایدد فایل htaccess.txt (در دایرکتوری ریشه) را بهhtaccess. تغییر نام دهید
به طور پیش فرض ، این تنظیم بروی خیر قرار گرفته

اضافه کردن پسوند به آدرس.
هنگامی که این گزینه را بروی بلی تنظیم کنید جوملا در پایان آدرس مطالب یا بخش های شما پسوند .html را اضافه خواهد نمود
این گزینه به صورت پیشفرض بروی خیر تنظیم شده است

سیستم

تنظیمات سیستم

حرف رمز: این حرف رمز وقتی که جوملا!برای اولین بار نصب شده است ساخته میشود و تغییر پذیر نیست. و از آن برای مقاصد امنیتی جوملا هنگام ارتباط جوملا با سایر نرم افزارها با تکنولوژی ایکسمال xml استفاده میشود

مسیر پوشه ورود به سیستم مسیر پوشه وقایع (log).

در صورت فعال بودن ثبت وقایع توسط جوملا وقایع رخ داد در این پوشه ذخیره میشود

خدمات طراحی وب را فعال کنید(فعال بودن خدمات وب.

این قابلیت جوملا! را قادر می سازد تا از RPC مخفف (روش کار تلفن از راه دور )و با استفاده از HTTP به عنوان وسیله حمل و نقل و xml بعنوان زبان رمزگذاری بهره مند شود .
مطمین باشید که این تابع برای استفااده از الحاقات نسل سوم در سیاستهای کاری جوملا باقی خواهد ماند.

به طور پیش فرض بروی بله تنظیم شده است .

( راهنمای سرور )

این امکان جوملا که در بسیاری ااز قسمتهای جوملا قابل مشاههه است که برای راهنمایی کاربران تعبیه شده و با کلیک بروی آن به قسمت راهنمایی سایت جوملا واردخواهید شد

تنظیمات کاربری

اجازه ثبت نام کاربر: تعیین میکند که آیا کاربران می توانند در این سایت ثبت نام کنند . در تنظیمات پیش فرض این گزینه بله است

نوع ثبت کاربر جدید
فعال بودن این گزینه منوط به بلی بودن اجازه ثبت نام کاربر است در این امکان به جوملا اجازه داده میشود تا سطح دسترسی کاربر ثبت شده جدید را تعیین کند
تنظیم پیش فرض نوع فعالیت کاربر . کاربر ثبت شده است.

فعال سازی حساب کاربری جدید.
این تنظیمات برای تعیین این است که یک کاربر جدید را به فعال کردن حساب خود قبل از ثبتت نام نهایی وادار کنید . اگر مجموعه را به بله قرار دهید ، یک ایمیل حاوی یک لینک به آدرس وب کاربران ارسال خواهد شد. کاربر باید به این لینک فعال سازی کلیک کند تا حساب او فعال شود
به طور پیش فرض ، این تنظیم بروی بله تنظیم شده است.

پارامترهای کاربر سطح پایین.
زمانی که این تنظیم به صورت نمایش باشد ، کاربران قادر خواهند بود که زبان خود را انتخابکنند ، مقاله ای را ویرایش کنند ، و تنظیمات زمانی سایت خود را از درون صفحه نمایش جزئیات تغییر دهند .
در تنظیمات پیش فرض این گزینه به صورت نمایش می باشد.

تنظیمات رسانه
در این بخش میتوانید رسانه های سایت فایلهای مجاز برای آپلود و حجم آنها و نیز گزینه های آنرا مشخص کنید

پسوندهای مجاز (نوع فایلها)
به کاربران تنها اجازه آپلود ااین نوع فایلها داده خواهد شد . در تنظیم اصلی جوملا تصاویر غیر متحرک و اسناد متنی اجازه آپلود دارند

حداکثر اندازه (برحسب بایت).
کاربران مجازند تا این میزان فایل را آپلود کنند ،این اندازه بر حسب بایت تنظیم شده است . مقدار فضای مجاز برای هر کاربر 10000000 بایت است (و یا 10mb).

مسیر پوشه فایلها.
مسیر جایی است که فایلهای غیر رسانه های تصویری ، واقع شده است از جمله فیلم و فایلهای سند. به طور پیش فرض در پوشه images واقع در " / شما می توانید یک پوشه جدیدبرای این منظور بسازید .
اخطار : هرگز پوشه images موجود در " / را حذف و یا تغییر نام ندهید به علت اینکه در این پوشه subfolders و زیر پوشه های images/M_images " تصاویر خود . تصاویر / آگهی images/banners . ، تصاویر / لبخند images/smiles ، و تصاویر / داستان images/stories قرار دارند و توسط جوملا استفاده می شود!. حذف و یا renaming این پوشه ممکن است باعث اخطار جوملا شود

محدود ارسال(محدودیت های آپلود)
محدودیتهایی برای آپلود کاربر، فعال میکند به صورت پیش فرض بروی بلی تنظیم شده است

بررسی انواع mime

Mime به معنای تقلید در آوردن است
قابلیت جادویی بررسی تقلید در آوردن یا MIME به شما این اجازه را میدهد تا مانع ار آن شوید تا کاربران شما از فایلها و رسانه هایی که شما در سایت خود استفاده میکنید هرگز استفاده نکنند اگر این گزینه فعال باشد کاربران در صورت آپلود فایلهای همنام با اخطار مواجه خواهند شد

الحاقات حقوقی تصویر (نوع فایل).
به شما اجازه می دهد که به منظور محدود کردن انواع تصاویر ی که کاربران می توانند ارسال کنند اقدام نمایید .

به طور پیش فرض ، جوملا! تنها اجازه می دهد که bmp ، gif ، jpg ، آپلود شوند

چشم پوشی از پسوند ها :

فایلهایی که پسوند آنها در این قسمت قرار بگیرد دیگر چک کردن نوع تقلید ، برای آنها نادیده گرفته و محدودیت ارسال برای آنها وجود نخواهد داشت

. به طور پیش فرض ، آپلود فایلهایی که بدون پسوند هستند نادیده گرفته میشوند.

انواع های قانونی( MIME( Minimum User Level for Media Manager :در این مجموعه ها لیستی از انواع تقلید قانونی برای ارسال وجود دارد . به طور پیش فرض ، جوملا! به طور خودکار برخی از انواع فایل های استاندارد برای این منظور را قرار داده است . به شما توصیه میشود در صورت عدم اشنایی این گزینه را تغییر ندهید

انواع های غیر قانونی MIME.( برسی انواع MIME در در لیست این مجموعه ها انواع تقلید غیر قانونی برای ارسال وجود دارد . به طور پیش فرض ، جوملا!
به شما توصیه میکند تا در صورت عدم اشنایی این گزینه را تغییر ندهید

عیب یابی تنظیمات
عیب یابی سیستم(خطایابی سیستم)
اگر شما خطایابی سیستم را فعال کنید جوملا ایرادهای مربوط به زبان ترجمه شده شده سیستم و همچنین بانک اطلاعاتی شما را بررسی کرده و ایرادهای آنرا مشخص میکند . در هر صفحه پرس و جوهای پایگاه داده ای در پایین صفحه نمایش داده میشود

خطا یابی زبان :

این امر بستگی به شاخص های اشکال زدایی (*...*)یا (؟...؟)برای فایل های زبان جوملا دارد ! این گزینه به شما کمک میکند تا با ساتفاده از این شاخصها اشکالات را شناسایی کنید و آنها را برطرف نمایید

حافظه پنهان تنظیمات (تنظیمات کش)

حافظه پنهان: در این مجموعه ها به این عامل بستگی دارد که آیا تنظیم caching سایت فعال باشد یا نه.
هنگام فعال بودن این گزینه ، یک کپی محلی از محتویات بر روی سرور برای سرعت بخشیدن به دسترسی و کاهش دادن استرس وفشار در پایگاه داده گرفته میشود . در تنظیمات پیش فرض بروی خیر قرار دارد

این گزینه برای تعیین طول عمر حداکثر زمان (بر حسب دقیقه ) برای ذخیره فایلها بروی سیستم است تا پس از گذشت این زمان صفحه ها مجددا بارگزاری شوند . تنظیمات پیش فرض 15 دقیقه است.

نحوه ذخیره سازی
شما میتوانید نحوه ذخیره سازی برای صفحات را مشخص کنید که از نوع فایل یا پایگاه داده باشد گزینه فایل تنها سرعت سیستم را افزایش میدهد

تنظیمات جلسه

منظور از جلسه مقدار زمان حضور یک کاربر بعد از ورود به سایت است در تنظیمات پیش فرض 15 دقیقه می باشد.

ناظر جلسه

میتوانید مشخص کنید که اطلاعات جلسه در کجا ذخیره شود . در تنظیمات پیش فرض بروی بانک اطلاعاتی قرار دارد .

سرور

تنظیمات سرور
این گزینه برای تنظیمات سرور جوملا میباشد

مسیر پوشه فایلهای موقتی (temp) پوشه و مسیری را مشخص میکند که فایلهای موقتی جوملا در آن قرار میگرد این گزینه در هنگام نصب جوملا ایجاد میشود

GZIP فشرده سازی صفحه با تکنینک GZIP ، فشرده سازی باعث افزایش سرعت صفحات سایت شما است. البته فعال سازی این گزینه منوط به پشتیبانی مرورگر و سرور است .در تنظیمات پیش فرض خیر است

گزارش خطا
نحوه نمایش ایرادهای پیش آمده و نحوه نمایش آنهاست . در حالت پیش فرض سیستم ایرادات به صورت php.ini نمایش داده میشود

تنظیمات محلی
برای تنظیم اختلاف زمان سایت با سرور است . تنظیم پیش فرض (UTC 00:00) اروپا ، ساعت ، لندن ، لیسبون ، کازابلانکا است. به عنوان مثال برای تهران +3.5 ساعت از utc میباشد

FTP تنظیمات

FTP مخفف پروتکل انتقال فایل است .

بسیاری از این تنظیمات در نصب اولیه جوملا وجود دارد .

Enable ftp = به معنای فعال شدن لایه ftp هست که بایستی بر روی بلی یا yes انتخاب شده باشد
Ftp host = منظور سروری که اجازه استفاده از ftp رو به شما داده و فایلهای شما در آن قرار دارد که پیش فرض 127.0.0.1 یا localhost میباشد . همچنین میتوانید از نام سایت یا آی پی نیز استفاد نمایید
Ftp port = عنوان پورتی است که دسترسی به آن برای جوملا آزاد است و معموملا ۲۱ هست.برای اطلاع دقیق میتوانید از مدیر سرور سوال کنید
Ftp user name = نام کاربری است که جوملا میتواند با آن وارد سرور بشود . و معمولا همان نام کاربری کنترل پنل سرور است
Ftp password : رمز عبور سرور
Ftp root : آدرس قرار گرفته فایل جوملا بروی سرور است

بانک اطلاعات تنظیمات(تنظیمات پایگاه داده)

این تنظیمات در نصب اولیه جوملا انجام میشوند
توصیه میشود در صورتی که درک درستی از پایگاه داده ای ندارید این گزینه ها را تغییر ندهید چرا که باعث از کار افتادن سایت میشود

نوع پایگاه داده
نوع data based مورد استفاده را مشخص میکند . تنظیم پیش فرض بروی mysql است ، این گزینه تنها می تواند در طول راه اندازی اولیه جوملا تغییر کند !

نام سرور: به نام سرور پایگاه داده است که در آن واقع شده است. به طور معمول برای اکثر سرورهای localhost است ممکن است سرور بانک اطلاعاتی در خارج از سرور باشد

نام کاربری: نام کاربری برای دسترسی به پایگاه داده.

پیشوند بانک اطلاعات: این به شما اجازه می دهد که چند جوملا! و تاسیسات آنرا در یک بانک اطلاعاتی ایجاد کنید در تنظیمات پیش فرض است که jos_ میباشد ، این گزینه تنها در هنگام نصب اولیه جوملا قابل تغییر است

تنظیمات ایمیل
این گزینه نیز در راه اندازی اولیه جوملا تنظیم میشود اما شما در هر زمان قابل به تغییر آن هستید

سرویس ایمیل : برای ارسال ایمیل از طرف سیستم است که به صورت پیش فرض تابع php میباشد

فرستنده ایمیل : استفاده از این برنامه Sendmail ، که به طور معمول هنگام ایجاد فرم های متنی ایمیل مورد استفاده قرار میگیزد

ازنام : نامی است که در نامه های ارسالی توسط جوملا از آن استفاده میشود

مسیرارسال نامه : مسیر جایی که برنامه Sendmail وافع شده است برای دانستن این مسیر به اطلاعات خرید سرور مراجعه نمایید

استفاده از smtp : با فعال کردن این گزینه برای ارسال نامه از طرف سیستم از سرور smtp استفاده میشود که باید گزینه های آن تکمیل شود

نام کاربری کلمه عبور و هاست smtp : شما هنگام ساخت یک ایمیل smtp
این گزینه ها را از طرف سرویس دهنده ایمیل smtp دریافت مکنید که باید دقیقا در این فیلد ها قرار بگیرد
نوار ابزار
این نوار ابزار در قسمت بالا سمت چپ صفحه قرار گرفته است

ذخیره: با فشردن این دکمه اطلاعات ذخیرع و سپس به صفحه مدیریت منو برگشت داده خواهید شد
بکارگیری : با فشردن این دکمه تغییرات شما ذخیره و در همان صفحه باقی می مانید
بستن: با فشردن این دکمه اطلاعات ورودی در نطر گرفته نخواهد شد و سپس به صفحه قبل برگشت داده خواهید شد
راهنما: این صفحه راهنما برای شما نمایان خواهد شد

نکات :

  • اگر می خواهید ماژول یا بسته ای را تست کنید می توانید سایت را در حالت آفلاین بزارید و تنظیمات را اعمال کنید
  • توجه داشته باشید که تنظیمات در فایل configuration.php در ریشه جوملا ذخیره میشود و این فایل برای اعمال تغییرات باید قابل نوشتن باشد یا باید تنظیمات FTP تنظیم باشد تا به مشکلی بر نخورید
  • این فایل و تنظیمات بسیار مهم می باشند . پس حتما بعد از اعمال تغییرات دسترسی آن را روی 644 یا 444 قرار بدید .

[h=1]صفحه کنترل[/h]
نحوه دسترسی :
زمانی که وارد قسمت ادمین جوملا میشوید می توانید این صفحه را ببینید و یا از منوی سایت و انتخاب گزینه صفحه کنترل می توانید به این صفحه دسترسی داشته باشید .

توضیحات :
این قسمت صفحه اصلی مدیریت جوملا می باشد که در آن دکمه هایی برای دسترسی سریع تر به قسمت های پرکاربرد مدیریت جوملا قرار داده شده است و در سمت چپ این صفحه می توانید اطلاعات کلی در مورد افراد حاضر در سایت ، آخرین مطالب اضافه شده ، مطالب پربازدید و آمار فهرست ها را مشاهده کنید . برای کنترل این موارد می توانید به مدیریت ماژول ها بروید و در تب مدیر آن را ویرایش کنید .

اسکرین شات :

آیکن ها :

افزودن مطلب جدید : دسترسی سریع به قسمت ایجاد مطلب برای ایجاد مطلب جدید در سایت
مدیریت مطالب : دسترسی سریع به قسمت مدیریت مطالب برای ایجاد ، حذف و مدیریت آن
مدیریت صفحه اصلی : دسترسی سریع به سمت مدیریت صفحه اصلی
مدیریت بخش : دسترسی سریع به قسمت مدیریت بخش های مطالب برای ایجاد ، حذف و مدیریت آن
مدیریت مجموعه : دسترسی سریع به قسمت مدیریت مجموعه های مطالب برای ایجاد ، حذف و مدیریت آن
مدیریت تصاویر : دسترسی سریع به قسمت مدیریت تصاویر برای آپلود یا حذف تصاویر
مدیریت منو : دسترسی سریع به قسمت مدیریت منوها برای ایجاد و مدیریت منوها
مدیریت زبان : دسترسی سریع به قسمت مدیریت زبان سایت و قسمت ادمین
مدیریت کاربران : دسترسی سریع به قسمت مدیریت کاربران برای حذف ، اضافه کردن و ... کاربر
تنظیمات اصلی : دسترسی به تنظیمات اصلی سایت از قبیل تنظیم ایمیل ، هاست ، سئو و ....

نحوه دسترسی :
زمانی که وارد قسمت ادمین جوملا میشوید می توانید این صفحه را ببینید و یا از منوی سایت و انتخاب گزینه صفحه کنترل می توانید به این صفحه دسترسی داشته باشید .

توضیحات :
این قسمت صفحه اصلی مدیریت جوملا می باشد که در آن دکمه هایی برای دسترسی سریع تر به قسمت های پرکاربرد مدیریت جوملا قرار داده شده است و در سمت چپ این صفحه می توانید اطلاعات کلی در مورد افراد حاضر در سایت ، آخرین مطالب اضافه شده ، مطالب پربازدید و آمار فهرست ها را مشاهده کنید . برای کنترل این موارد می توانید به مدیریت ماژول ها بروید و در تب مدیر آن را ویرایش کنید .

اسکرین شات :

آیکن ها :

افزودن مطلب جدید : دسترسی سریع به قسمت ایجاد مطلب برای ایجاد مطلب جدید در سایت
مدیریت مطالب : دسترسی سریع به قسمت مدیریت مطالب برای ایجاد ، حذف و مدیریت آن
مدیریت صفحه اصلی : دسترسی سریع به سمت مدیریت صفحه اصلی
مدیریت بخش : دسترسی سریع به قسمت مدیریت بخش های مطالب برای ایجاد ، حذف و مدیریت آن
مدیریت مجموعه : دسترسی سریع به قسمت مدیریت مجموعه های مطالب برای ایجاد ، حذف و مدیریت آن
مدیریت تصاویر : دسترسی سریع به قسمت مدیریت تصاویر برای آپلود یا حذف تصاویر
مدیریت منو : دسترسی سریع به قسمت مدیریت منوها برای ایجاد و مدیریت منوها
مدیریت زبان : دسترسی سریع به قسمت مدیریت زبان سایت و قسمت ادمین
مدیریت کاربران : دسترسی سریع به قسمت مدیریت کاربران برای حذف ، اضافه کردن و ... کاربر
تنظیمات اصلی : دسترسی به تنظیمات اصلی سایت از قبیل تنظیم ایمیل ، هاست ، سئو و ....

مدیریت منو
توضیحات :
مدیریت منو نحوه فعالیت و نمایش منو های جوملا را کنترل مینماید
تصویر :

عناوین ستون ها :
عنوان : نام منویی است که خود از گزینه ای منو تشکیل شده است . در حقیقت یک منو شامل چندین زیر مجموعه میباشد که گزینه های منو نامیده میشود .شما با کلیک بر روی عناوین منو ها میتوانید نام آنها را تغییر داده و یا ویرایش نمایید
نوع : در ستون نوع در حقیقت نام منحصربفرد منو نمایش داده میشود از این نام میتوان دز نمایش گزینه های یک منو استفاده نمود
گزینه منو : در ستون گزینه منو آیکونی نمایش داده میشود که شما بوسیله آن به قسمت مدیریت گزینه های منو هدایت میشوید . منو مدیریت گزینه های منو محلی است که در آن میتوانید به یک منو گزینه اضافه یا کسر نمایید
منتشر شده : اعداد موجود در این ستون نمایانگر تعداد گزینه های منشر شده که در منو قرار دارند میباشتد
منتشر نشده : اعداد این ستون نمایانگر تعداد گزینه های منو منتشر نشده موجود در این منو میباشد
سطل زباله : اعداد موجود در این ستون نمایانگر تعداد گزینه های منویی است که در این منو حذف شده اند اما هنوز بطور قطعی از سیستم پاک نشده اند
ماژول : از آنجایی که تمامی منو خود تبدیل به ماژول میشند اغداد موجود در این ستون نمایانگر تعداد ماژول هایی است که در سایت از این منو استفاده مینمایند
شناسه : اعداد موجود در این ستون به صورت خودکار در جوملا ساخته میشوند و شما قادر به تغییر آن نخواهید بود . این اعداد برای شناسایی داخلی جوملا کاربرد دارند به عنوان مثال زمانی که یک لینک داخلی به منو داده میشود از این شناسه ها استفاده میگردد
نوار ابزار :
در قسمت بالا سمت چپ شما نوار ابزاری همانند شکل زیر مشاهده مینمایید :

عمل کردهای این نوار ابزار عبارتند از :
کپی : برای کپی نمودن منو از جعبه های کتار نام منو ها یکی را انتخاب نموده و بر روی دکمه کپی کلیک نمایید . مرور گر شما را به صفحه جدیدی هدایت مینماید که در این صفحه اطلاعات منو جدید را باید وارد نمایید و سپس روی دکمه کپی کلیک کنید بدین صورت شما 2 منو یکسان با نام های مختلف ایجاد نموده اید . کپی منو ها برای زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید از یک منو با تغییراتی در ماژولی دیگر استفاده نمایید .
حذف : برای حذف نمودن یک منو از جعبه کنار نام منو یکی را انتخاب نموده و بر روی دکمه حذف کایک کنید سپس شما به صفحه ای منتقل میشود که برای آخرین بار این فرصت به شما داده میشود که در صورت تغییر تصمیمتان از حذف منو منصرف شوید در صورتی که همچنان به حذف منو تمایل داشتید دوباره بر روی دکمه حذف کلیک کنید
ویرایش : با انتخاب جعبه کنار نام منو مورد نظر و کلیک بر روی دکمه ویرایش به شما این امکان داده میشود تا مشخصات منو را تغییر دهید این مشخصات شامل نام منحصر بفرد ( که برای فراخوانی ماژول بکار میرود) عنوان و توضیحات میباشد .
جدید : با فشردن این دکمه این امکان را خواهید داشت تا منو جدیدی ایجاد نمایید که شامل 3 مولفه میباشد

  • نام منحصر بفرد : نامی است که توسط ماژول ها فراخوانی میشود
  • عنوان : نام منو شما میبلشد که به نمایش در میاید
  • توضیحات : قادر خواهید بود تا توضیح کوتاهی در مورد منو قید نمایید

خلاصه دستورات :

  1. وارد نمودن توضیحات برای منو ها کار شایسته ای است که باید انجام دهید در صورتی که منو ایجاد نموده باشید که نام کوتاهی داشته باشد در آینده با مراجعه به توضیحات منو میتوانید هدف ازایجاد منو را دریابید . همچنین نام منحصربفرد کوتاه باعث تسهیل در فراخوانی منو از قسمت مدیریت مازول ها خواهد شد
  2. با انتخاب جعبه کنار نام منو و فشردن دکمه کپی قادر خواهید بود تا یک منو همانند منو مورد نظرتان ایجاد نمایید در حقیقت ماژولی یکسان را ایجاد نموده اید که کار برد بسیار برای شما خواهد داشت
  3. زمانی که اقدام به ایجاد یک منو جدید مینمایید برای نام منحصر بفرد از حروف انگلیسی استفاده نموده و همچنین از کاراکترهای مجاز A-Z , 0-9 استفاده نمایید
  4. اگر نام منحصر بفرد را انتخاب ننمایید جوملا به صورت خودکار منو شما را به منو اصلی MAINMENU اضافه خواهد نمود و امکان نمایش تنها منو از بین خواهد رفت
  5. به یاد داشته باشید زمانی که یک منو را حذف مینمایید تمامی گزینه های منو همراه آن نیز حذف میکردد
  6. به یاد داشته باشید که هیچ گاه منو پیش فرض را حذف ننمایید . منو پیش فرض در حقیقت جوملا را به صفحه قالب شما هدایت میکند به عنوان مثال اگر تمایل داشتید تا فهرست اصلی را حذف نمایید ابتدا منو پیش فرض را مشخص نمایید منو پیش فرض با علامت ستاره نشان داده میشود


مدیریت منو
توضیحات :
مدیریت منو نحوه فعالیت و نمایش منو های جوملا را کنترل مینماید
تصویر :

عناوین ستون ها :
عنوان : نام منویی است که خود از گزینه ای منو تشکیل شده است . در حقیقت یک منو شامل چندین زیر مجموعه میباشد که گزینه های منو نامیده میشود .شما با کلیک بر روی عناوین منو ها میتوانید نام آنها را تغییر داده و یا ویرایش نمایید
نوع : در ستون نوع در حقیقت نام منحصربفرد منو نمایش داده میشود از این نام میتوان دز نمایش گزینه های یک منو استفاده نمود
گزینه منو : در ستون گزینه منو آیکونی نمایش داده میشود که شما بوسیله آن به قسمت مدیریت گزینه های منو هدایت میشوید . منو مدیریت گزینه های منو محلی است که در آن میتوانید به یک منو گزینه اضافه یا کسر نمایید
منتشر شده : اعداد موجود در این ستون نمایانگر تعداد گزینه های منشر شده که در منو قرار دارند میباشتد
منتشر نشده : اعداد این ستون نمایانگر تعداد گزینه های منو منتشر نشده موجود در این منو میباشد
سطل زباله : اعداد موجود در این ستون نمایانگر تعداد گزینه های منویی است که در این منو حذف شده اند اما هنوز بطور قطعی از سیستم پاک نشده اند
ماژول : از آنجایی که تمامی منو خود تبدیل به ماژول میشند اغداد موجود در این ستون نمایانگر تعداد ماژول هایی است که در سایت از این منو استفاده مینمایند
شناسه : اعداد موجود در این ستون به صورت خودکار در جوملا ساخته میشوند و شما قادر به تغییر آن نخواهید بود . این اعداد برای شناسایی داخلی جوملا کاربرد دارند به عنوان مثال زمانی که یک لینک داخلی به منو داده میشود از این شناسه ها استفاده میگردد
نوار ابزار :
در قسمت بالا سمت چپ شما نوار ابزاری همانند شکل زیر مشاهده مینمایید :

عمل کردهای این نوار ابزار عبارتند از :
کپی : برای کپی نمودن منو از جعبه های کتار نام منو ها یکی را انتخاب نموده و بر روی دکمه کپی کلیک نمایید . مرور گر شما را به صفحه جدیدی هدایت مینماید که در این صفحه اطلاعات منو جدید را باید وارد نمایید و سپس روی دکمه کپی کلیک کنید بدین صورت شما 2 منو یکسان با نام های مختلف ایجاد نموده اید . کپی منو ها برای زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید از یک منو با تغییراتی در ماژولی دیگر استفاده نمایید .
حذف : برای حذف نمودن یک منو از جعبه کنار نام منو یکی را انتخاب نموده و بر روی دکمه حذف کایک کنید سپس شما به صفحه ای منتقل میشود که برای آخرین بار این فرصت به شما داده میشود که در صورت تغییر تصمیمتان از حذف منو منصرف شوید در صورتی که همچنان به حذف منو تمایل داشتید دوباره بر روی دکمه حذف کلیک کنید
ویرایش : با انتخاب جعبه کنار نام منو مورد نظر و کلیک بر روی دکمه ویرایش به شما این امکان داده میشود تا مشخصات منو را تغییر دهید این مشخصات شامل نام منحصر بفرد ( که برای فراخوانی ماژول بکار میرود) عنوان و توضیحات میباشد .
جدید : با فشردن این دکمه این امکان را خواهید داشت تا منو جدیدی ایجاد نمایید که شامل 3 مولفه میباشد

  • نام منحصر بفرد : نامی است که توسط ماژول ها فراخوانی میشود
  • عنوان : نام منو شما میبلشد که به نمایش در میاید
  • توضیحات : قادر خواهید بود تا توضیح کوتاهی در مورد منو قید نمایید

خلاصه دستورات :

  1. وارد نمودن توضیحات برای منو ها کار شایسته ای است که باید انجام دهید در صورتی که منو ایجاد نموده باشید که نام کوتاهی داشته باشد در آینده با مراجعه به توضیحات منو میتوانید هدف ازایجاد منو را دریابید . همچنین نام منحصربفرد کوتاه باعث تسهیل در فراخوانی منو از قسمت مدیریت مازول ها خواهد شد
  2. با انتخاب جعبه کنار نام منو و فشردن دکمه کپی قادر خواهید بود تا یک منو همانند منو مورد نظرتان ایجاد نمایید در حقیقت ماژولی یکسان را ایجاد نموده اید که کار برد بسیار برای شما خواهد داشت
  3. زمانی که اقدام به ایجاد یک منو جدید مینمایید برای نام منحصر بفرد از حروف انگلیسی استفاده نموده و همچنین از کاراکترهای مجاز A-Z , 0-9 استفاده نمایید
  4. اگر نام منحصر بفرد را انتخاب ننمایید جوملا به صورت خودکار منو شما را به منو اصلی MAINMENU اضافه خواهد نمود و امکان نمایش تنها منو از بین خواهد رفت
  5. به یاد داشته باشید زمانی که یک منو را حذف مینمایید تمامی گزینه های منو همراه آن نیز حذف میکردد
  6. به یاد داشته باشید که هیچ گاه منو پیش فرض را حذف ننمایید . منو پیش فرض در حقیقت جوملا را به صفحه قالب شما هدایت میکند به عنوان مثال اگر تمایل داشتید تا فهرست اصلی را حذف نمایید ابتدا منو پیش فرض را مشخص نمایید منو پیش فرض با علامت ستاره نشان داده میشود

نحوه دسترسی
از لیست کشویی بالا منو >نام منو مورد نظر شما ، را انتخاب کنید گزینه منو در قسمت سرپرستی سایت شما وجود دارد . برای مثال اگر یک منو به نام فهرست اصلی خوانده میشود میباید منو و سپس فهرست اصلی را انتخاب نمایید و یا نیتواید برای تنظیمات پایه ای از مدیریت منو آیکونی که در کنار عنوان فهرست اصلی در قسمت گزینه ها قرار دارد را فشار دهید
توضیحات :
گزینه های منو عناوینی است که یک منو ممکن است در بر داشته باشد . هر منو میتواند شامل تعدادی گزینه منو باشد .
تصویر :

ستون عناوین :

  • # شاخص خود کار شماره گذاری منو ها جهت تسهیل در منابع
  • گزینه منو : نام گزینه منو را در بر دارد
  • پیش فرض : شاخص قالب پیش فرض
  • منتشر شده : نمایانگر انتشار یا عدم انتشار یک گزینه منو میباشد . شما میتوانید با کلیک روی علامت موجود در ستون انشار یک منو را منتشر نموده و یا از انتشار آن جلوگیری نمایید
  • ترتیب : نمایانگر ترتیب نمایش منو ها است . شما میتوانید با فشردن فلش های کوچک حهت دار در ستون ترتیب یک منو را به بالای منو دیگر یا به پایین آن هدایت کنید . همچنی میتوانید ملاک نمایش ترتیب منو ها را با کلیک بر روی خود کلمه ترتیب تغییر دهید و سپس آیکون ذخیره را در کنار کلمه ترتیب بفشارید . به عنوان مثال اگر ملاک ترتیب را روی نمایش بر اساس حروف الفبا قرار دهید شماره ترتیب برای نمایش در نظر گرفته نمیشود و منو ها بر اساس حروف الفبا مرتب میگردند
  • سطح دسترسی
  • عمومی : دسترسی برای همه آزاد خواهد بود
  • ثبت نام شده : تنها کاربران ثبت نام شده دسترسی خواهند داشت
  • ویژه : تنها کاربرانی که مجوز نگارش دارند و یا در سطوح بالاتری قرار دارند قادر به دسترسی به این گزینه منو خواهند بود
شما میتوانید با کلیک بر روی کلمات 3 گانه که در ستون سطح دسترسی قرار دارند ، سطح دسترسی هر گزینه منو را تغییر دهید

  • نوع : نوع گزینه منو
  • شناسه گزینه : جایی شما میتوانید شناسه منو را شماهده نمایید . در نظر داشته باشید که شما قادر به تغییر شناسه ها نخواهید بود
نوار ابزار
در قسمت بالای صفحه و سمت چپ شما این نوار ابزار را مشاهده مینمایید

عملکردهای این نوار ابزار عبارتند از :

  • منو ها : با فشردن این دکمه به مدیریت منو هدایت میشوید
  • پیش فرض : برای انتخاب یک گزینه منو به عنوان پیش فرض قالب سایتتان بدان معنی که کاربر با وارد شدن به سایت شما به این منو هدایت شود . شما میتوانید ابتدا منو را انتخاب نموده و سپس بر روی دکمه پیش فرض کلیک کنید .
  • انتشار : برای انتشار 1 یا چند گزینه منو میتوانید گزینه ها را نتخاب و سپس دکمه انتشار را فشار دهید
  • منتشر نشده : برای جلوگیری از انتشار 1 یا چند گزینه منو میتوانید گزینه ها را نتخاب و سپس دکمه منشر نشده را فشار دهید
  • انتقال : یک یا چند گزینه را انتخاب نموده و سپس دکمه انتقال را جهت انتقال آنها فشار دهید . صفحه جدید باز شده دارای دو ستون است که ستون سمت راست محل هایی که امکان انتقال به آن وجود دارد را نشان داده و ستون سمت چپ گزینه هایی که برای انتقال انتخاب شده اند نمایش داده میشود. جهت اتمام مراحل انتقال محل مورد نظر را انتخاب نموده و دوباره ئکمه انتقال را فشار دهید در صورت انصراف را فشار دهید
  • سطل زباله : یک یا چند گزینه را انتخاب نموده و دکمه سطل زباله را فشار دهید تا به مدیریت سطل زباله منتقل شوند . در نظر داشته باشید که در جوملا مطالب در مدیریت سطل زباله انبار میشوند و پاک نمیگردند مگر آنکه شما اقدام به حذف آنان بنمایید
  • ویرایش : یک گرینه را انتخاب نموده و روی دکمه ویرایش کلیک کنید تا بتوانبد آن گزینه را ویرایش نمایید . در نظر داشته باشید اگر چند گزینه انتخاب شده باشد گزینه اول ویرایش خواهد شد . همچنین شما میتوانید با فشردن نام گزینه نیز وارد قسمت ویرایش گردید
  • جدید : با فشردن این دکمه شما قادر خواهید بود تا یک گزینه منو جدید ایجاد نمایید . پس از فشردن دکمه وارد صفحه ای خواهید شد که این امکان را برای شما فرآهم میاورد
  • راهنما : شما را به این صفحه راهنمایی خواهد نمود
دستورات خلاصه

  • یک گزینه منو را انتخاب و روی دکمه پیش فرض فشار دهید تا به عنوان پیش فرض صفحه اصلی شما قرار گیرد
  • با استفاده از تنظیم فیلتر های مختلف میتوانید تنها منو هایی را که تمایل دارید به نمایش بگذارید

نحوه دسترسی
از لیست کشویی بالا منو >نام منو مورد نظر شما ، را انتخاب کنید گزینه منو در قسمت سرپرستی سایت شما وجود دارد . برای مثال اگر یک منو به نام فهرست اصلی خوانده میشود میباید منو و سپس فهرست اصلی را انتخاب نمایید و یا نیتواید برای تنظیمات پایه ای از مدیریت منو آیکونی که در کنار عنوان فهرست اصلی در قسمت گزینه ها قرار دارد را فشار دهید
توضیحات :
گزینه های منو عناوینی است که یک منو ممکن است در بر داشته باشد . هر منو میتواند شامل تعدادی گزینه منو باشد .
تصویر :

ستون عناوین :

  • # شاخص خود کار شماره گذاری منو ها جهت تسهیل در منابع
  • گزینه منو : نام گزینه منو را در بر دارد
  • پیش فرض : شاخص قالب پیش فرض
  • منتشر شده : نمایانگر انتشار یا عدم انتشار یک گزینه منو میباشد . شما میتوانید با کلیک روی علامت موجود در ستون انشار یک منو را منتشر نموده و یا از انتشار آن جلوگیری نمایید
  • ترتیب : نمایانگر ترتیب نمایش منو ها است . شما میتوانید با فشردن فلش های کوچک حهت دار در ستون ترتیب یک منو را به بالای منو دیگر یا به پایین آن هدایت کنید . همچنی میتوانید ملاک نمایش ترتیب منو ها را با کلیک بر روی خود کلمه ترتیب تغییر دهید و سپس آیکون ذخیره را در کنار کلمه ترتیب بفشارید . به عنوان مثال اگر ملاک ترتیب را روی نمایش بر اساس حروف الفبا قرار دهید شماره ترتیب برای نمایش در نظر گرفته نمیشود و منو ها بر اساس حروف الفبا مرتب میگردند
  • سطح دسترسی
  • عمومی : دسترسی برای همه آزاد خواهد بود
  • ثبت نام شده : تنها کاربران ثبت نام شده دسترسی خواهند داشت
  • ویژه : تنها کاربرانی که مجوز نگارش دارند و یا در سطوح بالاتری قرار دارند قادر به دسترسی به این گزینه منو خواهند بود
شما میتوانید با کلیک بر روی کلمات 3 گانه که در ستون سطح دسترسی قرار دارند ، سطح دسترسی هر گزینه منو را تغییر دهید

  • نوع : نوع گزینه منو
  • شناسه گزینه : جایی شما میتوانید شناسه منو را شماهده نمایید . در نظر داشته باشید که شما قادر به تغییر شناسه ها نخواهید بود
نوار ابزار
در قسمت بالای صفحه و سمت چپ شما این نوار ابزار را مشاهده مینمایید

عملکردهای این نوار ابزار عبارتند از :

  • منو ها : با فشردن این دکمه به مدیریت منو هدایت میشوید
  • پیش فرض : برای انتخاب یک گزینه منو به عنوان پیش فرض قالب سایتتان بدان معنی که کاربر با وارد شدن به سایت شما به این منو هدایت شود . شما میتوانید ابتدا منو را انتخاب نموده و سپس بر روی دکمه پیش فرض کلیک کنید .
  • انتشار : برای انتشار 1 یا چند گزینه منو میتوانید گزینه ها را نتخاب و سپس دکمه انتشار را فشار دهید
  • منتشر نشده : برای جلوگیری از انتشار 1 یا چند گزینه منو میتوانید گزینه ها را نتخاب و سپس دکمه منشر نشده را فشار دهید
  • انتقال : یک یا چند گزینه را انتخاب نموده و سپس دکمه انتقال را جهت انتقال آنها فشار دهید . صفحه جدید باز شده دارای دو ستون است که ستون سمت راست محل هایی که امکان انتقال به آن وجود دارد را نشان داده و ستون سمت چپ گزینه هایی که برای انتقال انتخاب شده اند نمایش داده میشود. جهت اتمام مراحل انتقال محل مورد نظر را انتخاب نموده و دوباره ئکمه انتقال را فشار دهید در صورت انصراف را فشار دهید
  • سطل زباله : یک یا چند گزینه را انتخاب نموده و دکمه سطل زباله را فشار دهید تا به مدیریت سطل زباله منتقل شوند . در نظر داشته باشید که در جوملا مطالب در مدیریت سطل زباله انبار میشوند و پاک نمیگردند مگر آنکه شما اقدام به حذف آنان بنمایید
  • ویرایش : یک گرینه را انتخاب نموده و روی دکمه ویرایش کلیک کنید تا بتوانبد آن گزینه را ویرایش نمایید . در نظر داشته باشید اگر چند گزینه انتخاب شده باشد گزینه اول ویرایش خواهد شد . همچنین شما میتوانید با فشردن نام گزینه نیز وارد قسمت ویرایش گردید
  • جدید : با فشردن این دکمه شما قادر خواهید بود تا یک گزینه منو جدید ایجاد نمایید . پس از فشردن دکمه وارد صفحه ای خواهید شد که این امکان را برای شما فرآهم میاورد
  • راهنما : شما را به این صفحه راهنمایی خواهد نمود
دستورات خلاصه

  • یک گزینه منو را انتخاب و روی دکمه پیش فرض فشار دهید تا به عنوان پیش فرض صفحه اصلی شما قرار گیرد
  • با استفاده از تنظیم فیلتر های مختلف میتوانید تنها منو هایی را که تمایل دارید به نمایش بگذارید

ایجاد و ویرایش منو
نحوه دسترسی :
ایتدا از طریق آیکون مدیریت منو در صفحه کنترل به بخش مدیریت منو وارد شوید و یا با انتخاب منو از لیست کشویی و سپس مدیریت منو به این بخش وارد شوید سپس بر روی دکمه جدید کلیک نمایید و یا یک منو را انتخاب و دکمه ویرایش را فشار دهید .
توضیحات :
شما میتوانید در این صفحه یک منو را اضافه و یا تعریف نمایید
تصویر صفحه مورد نظر :

نام منحصر به فرد : این نامی است که منو توسط آن برای جوملا شناسائی میشود این نام بایئ یکتا و منحصر به فرد باشد . پیشنهاد میگردد از قراردادن فاصله در این نام خودداری نمایید
عنوان : نامی از گزینه ها . برای گزینه های منو عنوان منو نمایش داده میشود . برای مطلب ، مجموعه و بخش عنوان در صفحه وب سایت نمایش داده میشود . شما میتوانید برای ویرایش گزینه های با کلیک بر روی عنوان منو وارد بخش ویرایش گردید .
توضیحات : توضیحاتی مربوط به مورد را بیان میکند . این توضیحات برای بخش ها و مجموعه ممکن است در صفحه وب سایت نمایش داده شود و البته این نمایش بستگی به تنظیماتی دارد که شما برای نمایش جزئیات مشخص مینمایید . در نظر داشته باشید که نوضیحات بخش و مجموعه در وب سایت قالب ویرایش نیستند .
عنوان ماژول : عنوان که به ماژول تعلق میگیرد در نطر داشته باشید که در صورتی که این جعبه را خالی بگذارید قادر نخواهید بود تا منو را در صفحه وب سایت نمایش دهید . این عنوان تنها زمانی نمایش داده میشود مه شما یک منو جدید میشازید
نوار ابزار
این نوار ابزار در قسمت بالا سمت چپ صفحه قرار گرفته است

عملکردهای نوار ابزار عبارتند از

  • ذخیره : با فشردن این دکمه اطلاعات ذخیرع و سپس به صفحه مدیریت منو برگشت داده خواهید شد
  • انصراف : با فشردن این دکمه اطلاعات ورودی در نطر گرفته نخواهد شد و سپس به صفحه مدیریت منو برگشت داده خواهید شد
  • راهنما : این صفحه راهنما برای شما نمایان خواهد شد
خلاصه دستورات

  1. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر جعبه میتوانید موس خود را روی دکمه "i" برده و اطلاعات بیشتر را مطالعه فرمایید
  2. اگر فراموش نمودید تا یک ماژول برای این منو بسازید ، میتوانید به قسمت مدیریت ماژول مراجعه نموده
  3. پر نمودن فیلد توضیحات ایده خوبی است که به شما کمک میکند تا همیشه اطلاعات دقیق تری در مورد منو که ساخته اید را داشته باشید
  4. زمانی که میخواهید یک منو جدید بسازید تنها میتوانید از حرف مجاز استفاده نمایید و از بکار بردن فاصله بین حروف بپرهیزید

ایجاد و ویرایش منو
نحوه دسترسی :
ایتدا از طریق آیکون مدیریت منو در صفحه کنترل به بخش مدیریت منو وارد شوید و یا با انتخاب منو از لیست کشویی و سپس مدیریت منو به این بخش وارد شوید سپس بر روی دکمه جدید کلیک نمایید و یا یک منو را انتخاب و دکمه ویرایش را فشار دهید .
توضیحات :
شما میتوانید در این صفحه یک منو را اضافه و یا تعریف نمایید
تصویر صفحه مورد نظر :

نام منحصر به فرد : این نامی است که منو توسط آن برای جوملا شناسائی میشود این نام بایئ یکتا و منحصر به فرد باشد . پیشنهاد میگردد از قراردادن فاصله در این نام خودداری نمایید
عنوان : نامی از گزینه ها . برای گزینه های منو عنوان منو نمایش داده میشود . برای مطلب ، مجموعه و بخش عنوان در صفحه وب سایت نمایش داده میشود . شما میتوانید برای ویرایش گزینه های با کلیک بر روی عنوان منو وارد بخش ویرایش گردید .
توضیحات : توضیحاتی مربوط به مورد را بیان میکند . این توضیحات برای بخش ها و مجموعه ممکن است در صفحه وب سایت نمایش داده شود و البته این نمایش بستگی به تنظیماتی دارد که شما برای نمایش جزئیات مشخص مینمایید . در نظر داشته باشید که نوضیحات بخش و مجموعه در وب سایت قالب ویرایش نیستند .
عنوان ماژول : عنوان که به ماژول تعلق میگیرد در نطر داشته باشید که در صورتی که این جعبه را خالی بگذارید قادر نخواهید بود تا منو را در صفحه وب سایت نمایش دهید . این عنوان تنها زمانی نمایش داده میشود مه شما یک منو جدید میشازید
نوار ابزار
این نوار ابزار در قسمت بالا سمت چپ صفحه قرار گرفته است

عملکردهای نوار ابزار عبارتند از

  • ذخیره : با فشردن این دکمه اطلاعات ذخیرع و سپس به صفحه مدیریت منو برگشت داده خواهید شد
  • انصراف : با فشردن این دکمه اطلاعات ورودی در نطر گرفته نخواهد شد و سپس به صفحه مدیریت منو برگشت داده خواهید شد
  • راهنما : این صفحه راهنما برای شما نمایان خواهد شد
خلاصه دستورات

  1. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر جعبه میتوانید موس خود را روی دکمه "i" برده و اطلاعات بیشتر را مطالعه فرمایید
  2. اگر فراموش نمودید تا یک ماژول برای این منو بسازید ، میتوانید به قسمت مدیریت ماژول مراجعه نموده
  3. پر نمودن فیلد توضیحات ایده خوبی است که به شما کمک میکند تا همیشه اطلاعات دقیق تری در مورد منو که ساخته اید را داشته باشید
  4. زمانی که میخواهید یک منو جدید بسازید تنها میتوانید از حرف مجاز استفاده نمایید و از بکار بردن فاصله بین حروف بپرهیزید

ایجاد و ویرایش گزینه های منو
نحوه دسترسی :
برای دستیابی به صفحه تعریف گزینه های منو از نوار ابزار بالا وارد منو > انتخاب منو مورد نظر > کلیک روی دکمه جدید را انتخاب نمایید .
توضیحات :
از طریق این صفحه میتوانید نوع گزینه منوی دلخواه خود را مشخص نمایید بدان معنی که مشخص نمایید که در صورتی که کاربر بر گزینه منو مورد نظر شما کلیک کرد وارد چه صفحه ای شود .
تصویر صفحه :

در صورتی که شما اضافات دیگری شامل کامپوننت را روی جوملا خود نصب نموده باشید فهرست زیر انتخاب گزینه های منو موارد بیشتری را نمایش میدهد که شما قادر به انتخاب آنها خواهید بود
انواع گزینه های منو :
یه صورت پیش فرض انواغ منو ها در 4 گروه طبقه بندی شده اند . لینک داخلی ، لینک خارجی ، تفکیک کننده و نام مستعار .
لینک داخلی غالبا بیشتریت استفاده و کاربرد را برای شما خواهد داشت و در صحقیقت نمایشگر صفحاتی است که شما تمایل دارید به کاربر خود نشان دهید . لینک خارجی کاربر را به یک پیوند خارج از سایت شما ارجاع میدهد و تفکیک کننده در حقیقت محلی برای درج گرافیک و جدا کننده گزینه های منو است . نام مستعار جهت ارجاع کاربر به گزینه منویی است که از قبل موجود بوده است .
لینک داخلی مطالب :
زمانی که در لینک داخلی مطالب را نتخاب مینمایید فهرست باز شونده ای مانند زیر را مشاهده خواهید نمود


که هرکدام از موارد بالا به صورت جداگانه ای تشریح میشود :
لیست مطالب بایگانی شده:
استفاده از مطالبی در گذشته بایگانی شده است و قابل جستجو میباشد . اگر مطالب بایگانی شده جزو مطالب منتشر شده در سایت نمیباشند اما همچنان در وب سایت شما قابل رویت میباشند . برای بایگانی مطالب میتوانید از مدیریت مطالب بایگانی شده استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که مطالب که طبقه بندی نشده باشند در قسما بایگانی مطالب قابل رویت نمیباشند .
پارامترهای اصلی : این گزینه نمایش دهنده ترتیبی است که مطالب بایگانی شده قرار است در وب سایت شما به نمایش در بیاید . انواع فهرست بندی نمایش ترتیب مطالب بایکانی شده در شکل زیر به نمایش درآمده است .
به صورت پیش فرض ملاک نمایش براساس تاریخ آخرین مطالب بایگانی شده است .گزینه های ترتیب بندی در منو مدیریت مطلب قابل نمایش است .
طرح بندی مطلب :
این نوع زمانی استفاده میشود که شما میخواهید یک مطلب را در صفحه نمایش دهید .
پارامتر اصلی :
پارامتر اصلی در طرح بندی مطلب تنها یک گزینه دارد که بوسیله آن میتوانید مطلب مورد نظرتان را در صفحه نمایش دهید

با فشردن دکمه انتخاب میتوانید مطلب مورد نظرتان را در طرح بندی انتخاب و در سایتتان به نمایش گذارید
طرح بندی ارسال مطلب :
انتخاب این نوع به کاربران سایت شما این امکان را میدهد تا قادر به ارسال مطلب باشند . در نظر داشته باشید تنها کاربرانی که سطح دسترسی آنان نویسنده ، ویرایشگر و ... میباشند قادر به ارسال مطلب خواهند بود و کاربران عمومی و عادی قادر به ارسال مطلب برای سایت نخواهند بود حتی اگر این صفحه برای آنان قابل رویت باشد . اگر سطح دسترسی این صفحه روی عمومی تنظیم نمایید زمانی که کاربران عادی قصد دیدن این صفحه را داشته باشند با یک پیغام خطا روبرو خواهند شد .
پارامتر اصلی :
پارامتر اصلی برای طرح بندی ارسال مطلب دارای پارامتر اصلی نمیباشد
طرح بندی مجموعه ثبت وقایع :
این طرح بندی یک مجموعه مطلب را در قالب بلاگ نمایش میدهد .
طرح بندی بلاگ در جوملا از 3 بخش تشکیل شده است . مطالب بند (Leading Area) ، مختصر (Intro Area) ، و مجموعه لینکها
مطالب در محدوده مطالب بند همواره به صورت یک ستونی و با عرض کامل نمایش داده میشود . مطالب در قسمت محدوده مختصر همواره در 2 یا 3 و تعداد بیشتری ستون بسته به نوع تنظیمات شما برای تعداد ستون ها نمایش داده میشود. پارامترهای زیر نمایانگر نحوه کنترل تعداد نمایش ستون های مطلب در محدوده میباشد . اگر در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر یا شکست در مطالب استفاده شده باشد در محدوده مختصر تنها متن قبل از شکست یا دکمه به نمایش درمیاید و در ادامه دکمه نیز به نمایش در خواهد آمد .
پارامترهای اصلی :
پارامتر های طرح بندی مجموعه ثبت وقایع دارای پارامترهای اصلی به شرح تصویر زیر است :

مجموعه: مجموعه ای که برای این طرح بندی انتخاب میشود
توضیحات: در صورت تنظیم این گزینه بر روی نمایش توضیحات بخش مجموعه در زیر عنوان صفحه و همچنین در زیر مطلب بخ نمایش در خواهد آمد
تصویر توضیحات: پنهان و آشکار نمودن تصویر توضیحات در این طرح بندی . در صورت تنظیم این گزینه بر روی نمایش تصویر توضحیات مجموعه و بخش در سمت راست یا چپ توضیحات بسته به نحوه تنظیم شما در صفحه ویرایش بخش و یا مجموعه به نمایش درخواهد آمد
# مطالب بند : تعداد مطالب که با عرض کامل در صفحه این طرح بندی به نمایش درخواهد آمد . عدد صفر به معنای این است که هیچ مطلب با عرض کامل به نمایش در نیاید . اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشذ متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه با عرض کامل به نمایش در خواهد امد
# مختصر: مشخص کننده تعداد مطلب پس از مطلبی لست که در قسمت مطالب بند به نمایش در میاید . این مطالب تحت تعداد ستون هایی که شما در قسمت بعدی مشخص مینمایید به نمایش در میایند اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشد متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه به نمایش در خواهد امد
ستون ها : تعداد ستون هایی است که برای محدوده مختصر استفاده میشود . معمولا برای نمایش مطالب در محدوده مختصر از 2 یا 3 ستون استفاده میشود اما اگر شما این عدد را 1 انتخاب نمایید همانند آن است که یک مطالب را باعرض کامل همانند محمدوده مطالب بند به نمایش در بیارید
# لینک ها : شماره تعداد لینکهایی است که برای نمایش مطالب بیشتر مشخص مینمایید به عنوان مثال اگر مطالب شما بیشتر از آن باشد که بتوانبد آن را در یک صفحه به نمایش بگذارید با مشخص نمودن تعداد لینکها تعداد لیک مطالب بیشتر را در صفحه به نمایش میگذارید
پارامتر های تجهیزات :
طرح بندی مجموعه ثبت وقایع دارای پارامترهای تنظیمی پیشرفته ای است که به شرح نصویر زیر است .
ترتیب مجموعه :ترتیب مجموعه ها در این طرح بندی به شرح زیر است .
ترتیب اولیه: نمایانگر ترتیب نمایش مطالب در در مجموعه است . تصویر زیر گزینه های در دسترسی را به نمایش میگذارد .
در نظر داشته باشید که انتخاب پیش فرض به معنای آن است که اخرین افزوده شده ها در اول نشان دهد
چینش چند ستونه :در طرح بندی مجموعه ثبت وقایع شما این امکان را دارید تا بتوانید نحوه قرار گیری مطالب را در محدوه مختصر مشخص نمایید برای این منظور در جوملا 2 گزینه وجود دارد .
پایین : منظور از پایین آن است که مطالب در ستون اول چیده شده و سپس ستون دوم را پر نماید همانند جدول زیر

مطلب 1
ادامه ستون مطلب 1
مطلب 2
مطلب 4
مطلب 3
مطلب 5

سراسری:
منظور از سراسر ی آن است که مطالب در ریف های ستون چیده میشود همانند جدول زیر:

مطلب 1
ادامه مطلب 1
مطلب 2
مطلب 3
مطلب 4
مطلب 5

صفحه بندی :
در مورد پنهان یا آشکار نمودن امکانات صفحه بندی میباشد . این گزینه لینکهایی را در پایین صفحه بوجود میاورد که به کاربر این امکان را میدهد تا به مطالب بیشتر دسترسی داشته باشد . این گزینه زمانی نیاز میشود که مطالب از یک صفحه بیشتر باشد . به مثالی که ما برای شما آمورده ایم توجه فرمایید

گزینه هایی که برای انتخاب صفحه بندی وجود دارند عبارتند از :

  • خودکار : در صورتی که صفحه بندی (فلش های قبلی و بعدی ) نیاز باشد آن را به نمایش میکذارد
  • نمایش : نمایش فهرست صفحه بندی در صورتی که نیاز باشد
  • پنهان : به هیچ عنوان صفحه بندی را نشان نمیدهد . توجه داشته باشید در صورتی که این گزینه روی پنهان قرار داشته باشد حتی اگر مطالب از یک صفحه بیشتر باشد نیز صفحه بندی نمایش داده نمیشود .
نتایج صفحه بندی :
دارای دو گزینه میباشد. پنهان و آشکار . در صورتی که شما این گزینه را روی نمایش قرار دهیدصفحه ای کار بر در آن قرار دارد به نمایش در میاید مانند صفحه 2 از 5
نمایش لیک خبر :
پنهان و یا نمایش دادن لینک خبر خوان
طرح بندی لیست مجموعه :
این طرح بندی جهت نمایش مطالب که به یک مجموعه تعلق دارند بکار برده میشود . با انتخاب این طرح بندی عناوین مطالبی که در یک مجموعه قرار دارد به صورت لینک در اختیار کاربران قرار داده میشود . به مثالی از این طرح بندی توجه فرمایید



پارامتر های اصلی :
طرح بندی لیست مجموعه دارای پارماترهای اصلی به شرح تصویر زیر میباشند :

مجموعه : انتخاب مجموعه که تمایل دارید تا مطالب آن به نمایش دربیاید
#لینک : تعداد مطالب که در صفحه اول طرح بندی به کاربر نمایش داده میشود . در این حالت کاربر قادر خواهد بود تا لیست کشویی نمایش صفحه در قسمت راست و بالای صفحه تعداد مطالبی را که تمایل به نمایش ان دارد را انتخاب یا از لینک بعدی که کاربر را به صفحه بعد هدایت میکند مابقی مقالات را مشاهده نماید .
عنوان جداول : پنهان و آشکار نودن عناوین ستون ها که در بالای فیلدها قرار دارند برای هر گزینه
ستون تاریخ : نمایش یا پنهان نمودن ستون تاریخ نگارش مطلب که بین ستون نام نویسنده و ستون عنوان قرار میگیرد
فرمت تاریخ : تعیین نحوه نمایش تاریخ نکارش مطلب . در صورتی که شما این تنظیم را خالی بگذارید سیستم از تنظیمات پیش فرض استفاده مینماید
فیلتر : پنهان و یا آشکار نمودن فرم فیلتر . این فرم به کاربران امکان میدهد تا مطالب را که مایل به نمایش آن هستند فیلتر نمایند.
فیلد فیلتر : فیلدی که برای فیلتر نودن استفاده میشود و دارای سه گزینه عنوان ، نویسنده و امتیاز مطلب میباشد
پارامترهای تجهیزات:
طرح بندی لیست مجموعه دارای پارامترهای پیشرفته ای برای تنظیمات به شرح زیر میباشد

ترتیب اولیه : ترتیب نمایش مطالب یک مجموعه در این طرح بندی که دارای گزینه هایی همانند شکل زیر میباشد
در نظر داشته باشید که گزینه پیش فرض به معنای انتخاب نمایش مطالب ابتدایی از آخرین افزوده شده ها میباشد
صفحه بندی :
در مورد پنهان یا آشکار نمودن امکانات صفحه بندی میباشد . این گزینه لینکهایی را در پایین صفحه بوجود میاورد که به کاربر این امکان را میدهد تا به مطالب بیشتر دسترسی داشته باشد . این گزینه زمانی نیاز میشود که مطالب از یک صفحه بیشتر باشد . به مثالی که ما برای شما آورده ایم توجه فرمایید
گزینه های صفحه بندی به شرح زیر تعریف میشوند

  • نمایش : نمایش فهرست صفحه بندی در صورتی که نیاز باشد
  • پنهان : به هیچ عنوان صفحه بندی را نشان نمیدهد . توجه داشته باشید در صورتی که این گزینه روی پنهان قرار داشته باشد حتی اگر مطالب از یک صفحه بیشتر باشد نیز صفحه بندی نمایش داده نمیشود .
انتخاب نمایش : پنهان و آشکار نمودن لیست کشویی جعبه نمایش . این گزینه به شما امکان میدهد تا برای کاربرانتان تعداد مطالب نمایش داده شده در طرح بندی را محدود نمایید
نمایش لینک خبر : پنهان و یا آشکار نمودن لینک خبر خوان

طرح بندی بلاگ صفحه اول :
این طرح بندی جهت نمایش تمام مطالبی که برای صفحه اول منتشر شده اند به صورت بلاگ میباشد . یک طرح بلاگ در جوملا دارای 3 محدوده میباشد . مطالب بند (Leading Area) ، مختصر (Intro Area) ، و مجموعه لینکها


مطالب در محدوده مطالب بند همواره به صورت یک ستونی و با عرض کامل نمایش داده میشود . مطالب در قسمت محدوده مختصر همواره در 2 یا 3 و تعداد بیشتری ستون بسته به نوع تنظیمات شما برای تعداد ستون ها نمایش داده میشود. پارامترهای زیر نمایانگر نحوه کنترل تعداد نمایش ستون های مطلب در محدوده میباشد . اگر در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر یا شکست در مطالب استفاده شده باشد در محدوده مختصر تنها متن قبل از شکست یا دکمه به نمایش درمیاید و در ادامه دکمه نیز به نمایش در خواهد آمد .
پارامترهای اصلی :
طرح بندی بلاگ صفحه اول دارای پارامترهای اصلی به شرح شکل زیر میباشد
# مطالب بند : تعداد مطالب که با عرض کامل در صفحه این طرح بندی به نمایش درخواهد آمد . عدد صفر به معنای این است که هیچ مطلب با عرض کامل به نمایش در نیاید . اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشذ متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه با عرض کامل به نمایش در خواهد امد
# مختصر: مشخص کننده تعداد مطلب پس از مطلبی لست که در قسمت مطالب بند به نمایش در میاید . این مطالب تحت تعداد ستون هایی که شما در قسمت بعدی مشخص مینمایید به نمایش در میایند اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشد متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه به نمایش در خواهد امد
ستون ها : تعداد ستون هایی است که برای محدوده مختصر استفاده میشود . معمولا برای نمایش مطالب در محدوده مختصر از 2 یا 3 ستون استفاده میشود اما اگر شما این عدد را 1 انتخاب نمایید همانند آن است که یک مطالب را باعرض کامل همانند محمدوده مطالب بند به نمایش در بیارید
# لینک ها : شماره تعداد لینکهایی است که برای نمایش مطالب بیشتر مشخص مینمایید به عنوان مثال اگر مطالب شما بیشتر از آن باشد که بتوانبد آن را در یک صفحه به نمایش بگذارید با مشخص نمودن تعداد لینکها تعداد لیک مطالب بیشتر را در صفحه به نمایش میگذارید
پارامتر های تجهیزات :
طرح بندی بلاگ صفحه اول دارای پارامترهایی پیشرفته تر برای تنظیمات احتمالی به شرح تصویر زیر میباشند

ترتیب مجموعه :ترتیب مجموعه ها در این طرح بندی به شرح زیر است .


ترتیب اولیه: نمایانگر ترتیب نمایش مطالب در در مجموعه است . تصویر زیر گزینه های در دسترسی را به نمایش میگذارد .
در نظر داشته باشید که انتخاب پیش فرض به معنای آن است که اخرین افزوده شده ها در اول نشان دهد

چینش چند ستونه :
در طرح بلاگ صفحه اول شما این امکان را دارید تا بتوانید نحوه قرار گیری مطالب را در محدوه مختصر مشخص نمایید برای این منظور در جوملا 2 گزینه وجود دارد .
پایین : منظور از پایین آن است که مطالب در ستون اول چیده شده و سپس ستون دوم را پر نماید همانند جدول زیر

مطلب 1
ادامه ستون مطلب 1
مطلب 2
مطلب 4
مطلب 3
مطلب 5

سراسری:
منظور از سراسر ی آن است که مطالب در ریف های ستون چیده میشود همانند جدول زیر:
مطلب 1
ادامه مطلب 1
مطلب 2
مطلب 3
مطلب 4
مطلب 5

صفحه بندی :
در مورد پنهان یا آشکار نمودن امکانات صفحه بندی میباشد . این گزینه لینکهایی را در پایین صفحه بوجود میاورد که به کاربر این امکان را میدهد تا به مطالب بیشتر دسترسی داشته باشد . این گزینه زمانی نیاز میشود که مطالب از یک صفحه بیشتر باشد . به مثالی که ما برای شما آورده ایم توجه فرمایید

گزینه هایی که برای انتخاب صفحه بندی وجود دارند عبارتند از :

  • خودکار : در صورتی که صفحه بندی (فلش های قبلی و بعدی ) نیاز باشد آن را به نمایش میکذارد
  • نمایش : نمایش فهرست صفحه بندی در صورتی که نیاز باشد
  • پنهان : به هیچ عنوان صفحه بندی را نشان نمیدهد . توجه داشته باشید در صورتی که این گزینه روی پنهان قرار داشته باشد حتی اگر مطالب از یک صفحه بیشتر باشد نیز صفحه بندی نمایش داده نمیشود .
نتایج صفحه بندی :
دارای دو گزینه میباشد. پنهان و آشکار . در صورتی که شما این گزینه را روی نمایش قرار دهیدصفحه ای کار بر در آن قرار دارد به نمایش در میاید مانند صفحه 2 از 5
نمایش لیک خبر :
پنهان و یا نمایش دادن لینک خبر خوان
[h=2]طرح بندی بلاگ بخش[/h] [h=2]جهت نمایش مطالب یک بخش به صورت بلاگ بکار میرود.[/h] یک طرح بلاگ در جوملا دارای 3 محدوده میباشد . مطالب بند (Leading Area) ، مختصر (Intro Area) ، و مجموعه لینکها

مطالب در محدوده مطالب بند همواره به صورت یک ستونی و با عرض کامل نمایش داده میشود . مطالب در قسمت محدوده مختصر همواره در 2 یا 3 و تعداد بیشتری ستون بسته به نوع تنظیمات شما برای تعداد ستون ها نمایش داده میشود. پارامترهای زیر نمایانگر نحوه کنترل تعداد نمایش ستون های مطلب در محدوده میباشد . اگر در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر یا شکست در مطالب استفاده شده باشد در محدوده مختصر تنها متن قبل از شکست یا دکمه به نمایش درمیاید و در ادامه دکمه نیز به نمایش در خواهد آمد .
پارامترهای اصلی :
طرح بندی مطالب یک بخش به صورت بلاگ دارای پارامترهای اصلی به شرح شکل زیر میباشد

بخش: بخشی که برای این طرح بندی انتخاب میشود
توضیحات: در صورت تنظیم این گزینه بر روی نمایش توضیحات بخش مجموعه در زیر عنوان صفحه و همچنین در زیر مطلب به نمایش در خواهد آمد
تصویر توضیحات: پنهان و آشکار نمودن تصویر توضیحات در این طرح بندی . در صورت تنظیم این گزینه بر روی نمایش تصویر توضحیات مجموعه و بخش در سمت راست یا چپ توضیحات بسته به نحوه تنظیم شما در صفحه ویرایش بخش و یا مجموعه به نمایش درخواهد آمد
# مطالب بند : تعداد مطالب که با عرض کامل در صفحه این طرح بندی به نمایش درخواهد آمد . عدد صفر به معنای این است که هیچ مطلب با عرض کامل به نمایش در نیاید . اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشذ متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه با عرض کامل به نمایش در خواهد امد
# مختصر: مشخص کننده تعداد مطلب پس از مطلبی لست که در قسمت مطالب بند به نمایش در میاید . این مطالب تحت تعداد ستون هایی که شما در قسمت بعدی مشخص مینمایید به نمایش در میایند اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشد متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه به نمایش در خواهد امد
ستون ها : تعداد ستون هایی است که برای محدوده مختصر استفاده میشود . معمولا برای نمایش مطالب در محدوده مختصر از 2 یا 3 ستون استفاده میشود اما اگر شما این عدد را 1 انتخاب نمایید همانند آن است که یک مطالب را باعرض کامل همانند محمدوده مطالب بند به نمایش در بیارید
# لینک ها : شماره تعداد لینکهایی است که برای نمایش مطالب بیشتر مشخص مینمایید به عنوان مثال اگر مطالب شما بیشتر از آن باشد که بتوانبد آن را در یک صفحه به نمایش بگذارید با مشخص نمودن تعداد لینکها تعداد لیک مطالب بیشتر را در صفحه به نمایش میگذارید

پارامتر های تجهیزات :
طرح بندی نمایش مطالب یک بخش به صورت بلاگ دارای پارامترهایی پیشرفته تر برای تنظیمات احتمالی به شرح تصویر زیر میباشند

ترتیب مجموعه :ترتیب مجموعه ها در این طرح بندی به شرح زیر است .

ترتیب اولیه: نمایانگر ترتیب نمایش مطالب در مجموعه های بخش است . تصویر زیر گزینه های در دسترسی را به نمایش میگذارد .

در نظر داشته باشید که انتخاب پیش فرض به معنای آن است که اخرین افزوده شده ها در اول نشان دهد
چینش چند ستونه :
در طرح بندی بلاگ بخششما این امکان را دارید تا بتوانید نحوه قرار گیری مطالب را در محدوه مختصر مشخص نمایید برای این منظور در جوملا 2 گزینه وجود دارد .
پایین : منظور از پایین آن است که مطالب در ستون اول چیده شده و سپس ستون دوم را پر نماید همانند جدول زیر

مطلب 1
ادامه ستون مطلب 1
مطلب 2
مطلب 4
مطلب 3
مطلب 5

سراسری:
منظور از سراسر ی آن است که مطالب در ریف های ستون چیده میشود همانند جدول زیر:

مطلب 1
ادامه مطلب 1
مطلب 2
مطلب 3
مطلب 4
مطلب 5

صفحه بندی :
در مورد پنهان یا آشکار نمودن امکانات صفحه بندی میباشد . این گزینه لینکهایی را در پایین صفحه بوجود میاورد که به کاربر این امکان را میدهد تا به مطالب بیشتر دسترسی داشته باشد . این گزینه زمانی نیاز میشود که مطالب از یک صفحه بیشتر باشد . به مثالی که ما برای شما آمورده ایم توجه فرمایید
گزینه هایی که برای انتخاب صفحه بندی وجود دارند عبارتند از :

  • خودکار : در صورتی که صفحه بندی (فلش های قبلی و بعدی ) نیاز باشد آن را به نمایش میکذارد
  • نمایش : نمایش فهرست صفحه بندی در صورتی که نیاز باشد
  • پنهان : به هیچ عنوان صفحه بندی را نشان نمیدهد . توجه داشته باشید در صورتی که این گزینه روی پنهان قرار داشته باشد حتی اگر مطالب از یک صفحه بیشتر باشد نیز صفحه بندی نمایش داده نمیشود .
نتایج صفحه بندی :
دارای دو گزینه میباشد. پنهان و آشکار . در صورتی که شما این گزینه را روی نمایش قرار دهیدصفحه ای کار بر در آن قرار دارد به نمایش در میاید مانند صفحه 2 از 5
نمایش لیک خبر :
پنهان و یا نمایش دادن لینک خبر خوان
طرح بندی بخش :
[h=2]جهت نمایش مجموعه ها ی یک بخش همراه با تعداد مقالاتی است که در هر مجموعه بخش وجود دارد به مثال زیر توجه کنید :[/h] [h=2][/h] [h=2]هر مجموعه به صفحه ای مرتبط میشود که همانند صفحه طرح بندی لیست مجموعه میباشد .[/h] [h=2]پارامتر های اصلی :[/h] [h=2]طرح بندی بخش دارای پارامترهای اصلی به شرح زیر است :[/h] [h=2][/h] بخش : انتخاب بخش که تمایل دارید تا مجموعه های آن به نمایش دربیاید
[h=2]توضیحات : مشخص مینماید که توضیحات بخش برای کاربر نمایش داده شود یا خیر . اگر شما نمایش را انتخاب نمایید توضیحات بخش زیر عنوان بخش در بالای صفحه به نمایش در میاید[/h] [h=2]تصویر توضیحات : مشخص مینماید که آیا تصویر توضیحات بخش برای کاربر به نمایش در بیاید یا خیر . اگر گزینه نمایش را انتخاب نمایید تصویر در سمت راست یا چپ صفحه بسته به تنظیمات شما نمایش داده میشود .[/h] [h=2]لیست مجموعه – بخش : نمایش و یا عدم نمایش فهرست مجموعه ها در این بخش . به صورت عمومی شما تمایل دارید تا فهرست مجموعه ها به نمایش در بیاید . اگر تنظیم این گزینه را بر روی پنهان قرار دهید هیچ مجموعه ای به نمایش در نمایید و کاربران قادر نخواهند بود با به مطالب (مقاله های ) موجود در مجموعه ها دسترسی داشته باشند .[/h] [h=2]مجموعه های خالی در بخش : مشخص میکند که آیا مجموعه هایی که در بخش دارای مطلب (مقاله) نمیباشند در این طرح بندی به نمایش در بیایند یا خیر .[/h] [h=2]#گزینه مجموعه : نمایش و یا آشکار نمودن تعداد مقالات موجود در هر مجموعه[/h] [h=2]توضیحات مجموعه : نماش و یا پنهان نمودن توضیحات موجود در هر مجموعه[/h] [h=2]پارامترهای تجهیزات :[/h] [h=2]طرح بندی بخش دارای پارامتر های پیشرفته تری نیز برای کنترل نمایش میباشد که به شرح زیر است[/h] [h=2][/h] [h=2] ترتیب :ترتیب مجموعه ها در این طرح بندی به شرح زیر است [/h]
ترتیب مطلب : تنظیم ترتیب نمایش مطالب در مجموعه ها که شامل موارد زیر است :

در نظر داشته باشید که انتخاب پیش فرض به معنای آن است که اخرین افزوده شده ها در اول نشان دهد

لینک خبر : نمایش و یا پنهان نمودن لینک خبر خوان
تماس ها

زمانی که تماس ها را انتخاب مینمایید منو باز شونده زیر را مشاهده مینمایید

که هر کدام از گزینه ها به شرح زیر تعریف میشود
طرح بندی مجموعه تماس
زمانی استفاده میشود که تمامی تماس های یک مجموعه را بخواهید در یک صفحه نمایش دهید . در نظر داشته باشید که مجموعه تماس ها با مجموعه های مطلب متفاوت . تماس ها و مجموعه های تماس از طریق منو بالایی جوملا و از کامپوننت قابل دستیابی است

پارامترهای اصلی
طرح بندی مجموعه تماس دارای پارامتر های اصلی به شرح زیر است

انتخاب مجموعه : مجموعه ای که برای این طرح بند انتخاب میشود
تصویر تماس : تصویری که برای این صفحه انتخاب میشود . این تصویر باید در پوشه “image/stories” قرار داشته باشد
تراز بندی تصویر : قرار دادن تصویر در سمت چپ را راست صفحه نمایش
جعبه محدودیت : نمایش یا پنهان نمودن جعبه نمایش تعداد مطلب یا تماس
نمایش لینک خبر خوان : پنهان یا آشکار نمودن لینک خبرخوان

ایجاد و ویرایش گزینه های منو
نحوه دسترسی :
برای دستیابی به صفحه تعریف گزینه های منو از نوار ابزار بالا وارد منو > انتخاب منو مورد نظر > کلیک روی دکمه جدید را انتخاب نمایید .
توضیحات :
از طریق این صفحه میتوانید نوع گزینه منوی دلخواه خود را مشخص نمایید بدان معنی که مشخص نمایید که در صورتی که کاربر بر گزینه منو مورد نظر شما کلیک کرد وارد چه صفحه ای شود .
تصویر صفحه :

در صورتی که شما اضافات دیگری شامل کامپوننت را روی جوملا خود نصب نموده باشید فهرست زیر انتخاب گزینه های منو موارد بیشتری را نمایش میدهد که شما قادر به انتخاب آنها خواهید بود
انواع گزینه های منو :
یه صورت پیش فرض انواغ منو ها در 4 گروه طبقه بندی شده اند . لینک داخلی ، لینک خارجی ، تفکیک کننده و نام مستعار .
لینک داخلی غالبا بیشتریت استفاده و کاربرد را برای شما خواهد داشت و در صحقیقت نمایشگر صفحاتی است که شما تمایل دارید به کاربر خود نشان دهید . لینک خارجی کاربر را به یک پیوند خارج از سایت شما ارجاع میدهد و تفکیک کننده در حقیقت محلی برای درج گرافیک و جدا کننده گزینه های منو است . نام مستعار جهت ارجاع کاربر به گزینه منویی است که از قبل موجود بوده است .
لینک داخلی مطالب :
زمانی که در لینک داخلی مطالب را نتخاب مینمایید فهرست باز شونده ای مانند زیر را مشاهده خواهید نمود


که هرکدام از موارد بالا به صورت جداگانه ای تشریح میشود :

لیست مطالب بایگانی شده:
استفاده از مطالبی در گذشته بایگانی شده است و قابل جستجو میباشد . اگر مطالب بایگانی شده جزو مطالب منتشر شده در سایت نمیباشند اما همچنان در وب سایت شما قابل رویت میباشند . برای بایگانی مطالب میتوانید از مدیریت مطالب بایگانی شده استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که مطالب که طبقه بندی نشده باشند در قسما بایگانی مطالب قابل رویت نمیباشند .
پارامترهای اصلی : این گزینه نمایش دهنده ترتیبی است که مطالب بایگانی شده قرار است در وب سایت شما به نمایش در بیاید . انواع فهرست بندی نمایش ترتیب مطالب بایکانی شده در شکل زیر به نمایش درآمده است .
به صورت پیش فرض ملاک نمایش براساس تاریخ آخرین مطالب بایگانی شده است .گزینه های ترتیب بندی در منو مدیریت مطلب قابل نمایش است .

طرح بندی مطلب :
این نوع زمانی استفاده میشود که شما میخواهید یک مطلب را در صفحه نمایش دهید .
پارامتر اصلی :
پارامتر اصلی در طرح بندی مطلب تنها یک گزینه دارد که بوسیله آن میتوانید مطلب مورد نظرتان را در صفحه نمایش دهید

با فشردن دکمه انتخاب میتوانید مطلب مورد نظرتان را در طرح بندی انتخاب و در سایتتان به نمایش گذارید
طرح بندی ارسال مطلب :
انتخاب این نوع به کاربران سایت شما این امکان را میدهد تا قادر به ارسال مطلب باشند . در نظر داشته باشید تنها کاربرانی که سطح دسترسی آنان نویسنده ، ویرایشگر و ... میباشند قادر به ارسال مطلب خواهند بود و کاربران عمومی و عادی قادر به ارسال مطلب برای سایت نخواهند بود حتی اگر این صفحه برای آنان قابل رویت باشد . اگر سطح دسترسی این صفحه روی عمومی تنظیم نمایید زمانی که کاربران عادی قصد دیدن این صفحه را داشته باشند با یک پیغام خطا روبرو خواهند شد .
پارامتر اصلی :
پارامتر اصلی برای طرح بندی ارسال مطلب دارای پارامتر اصلی نمیباشد

طرح بندی مجموعه ثبت وقایع :
این طرح بندی یک مجموعه مطلب را در قالب بلاگ نمایش میدهد .
طرح بندی بلاگ در جوملا از 3 بخش تشکیل شده است . مطالب بند (Leading Area) ، مختصر (Intro Area) ، و مجموعه لینکها
مطالب در محدوده مطالب بند همواره به صورت یک ستونی و با عرض کامل نمایش داده میشود . مطالب در قسمت محدوده مختصر همواره در 2 یا 3 و تعداد بیشتری ستون بسته به نوع تنظیمات شما برای تعداد ستون ها نمایش داده میشود. پارامترهای زیر نمایانگر نحوه کنترل تعداد نمایش ستون های مطلب در محدوده میباشد . اگر در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر یا شکست در مطالب استفاده شده باشد در محدوده مختصر تنها متن قبل از شکست یا دکمه به نمایش درمیاید و در ادامه دکمه نیز به نمایش در خواهد آمد .
پارامترهای اصلی :
پارامتر های طرح بندی مجموعه ثبت وقایع دارای پارامترهای اصلی به شرح تصویر زیر است :

مجموعه: مجموعه ای که برای این طرح بندی انتخاب میشود
توضیحات: در صورت تنظیم این گزینه بر روی نمایش توضیحات بخش مجموعه در زیر عنوان صفحه و همچنین در زیر مطلب بخ نمایش در خواهد آمد
تصویر توضیحات: پنهان و آشکار نمودن تصویر توضیحات در این طرح بندی . در صورت تنظیم این گزینه بر روی نمایش تصویر توضحیات مجموعه و بخش در سمت راست یا چپ توضیحات بسته به نحوه تنظیم شما در صفحه ویرایش بخش و یا مجموعه به نمایش درخواهد آمد
# مطالب بند : تعداد مطالب که با عرض کامل در صفحه این طرح بندی به نمایش درخواهد آمد . عدد صفر به معنای این است که هیچ مطلب با عرض کامل به نمایش در نیاید . اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشذ متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه با عرض کامل به نمایش در خواهد امد
# مختصر: مشخص کننده تعداد مطلب پس از مطلبی لست که در قسمت مطالب بند به نمایش در میاید . این مطالب تحت تعداد ستون هایی که شما در قسمت بعدی مشخص مینمایید به نمایش در میایند اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشد متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه به نمایش در خواهد امد
ستون ها : تعداد ستون هایی است که برای محدوده مختصر استفاده میشود . معمولا برای نمایش مطالب در محدوده مختصر از 2 یا 3 ستون استفاده میشود اما اگر شما این عدد را 1 انتخاب نمایید همانند آن است که یک مطالب را باعرض کامل همانند محمدوده مطالب بند به نمایش در بیارید
# لینک ها : شماره تعداد لینکهایی است که برای نمایش مطالب بیشتر مشخص مینمایید به عنوان مثال اگر مطالب شما بیشتر از آن باشد که بتوانبد آن را در یک صفحه به نمایش بگذارید با مشخص نمودن تعداد لینکها تعداد لیک مطالب بیشتر را در صفحه به نمایش میگذارید
پارامتر های تجهیزات :
طرح بندی مجموعه ثبت وقایع دارای پارامترهای تنظیمی پیشرفته ای است که به شرح نصویر زیر است .
ترتیب مجموعه :ترتیب مجموعه ها در این طرح بندی به شرح زیر است .
ترتیب اولیه: نمایانگر ترتیب نمایش مطالب در در مجموعه است . تصویر زیر گزینه های در دسترسی را به نمایش میگذارد .
در نظر داشته باشید که انتخاب پیش فرض به معنای آن است که اخرین افزوده شده ها در اول نشان دهد
چینش چند ستونه :در طرح بندی مجموعه ثبت وقایع شما این امکان را دارید تا بتوانید نحوه قرار گیری مطالب را در محدوه مختصر مشخص نمایید برای این منظور در جوملا 2 گزینه وجود دارد .
پایین : منظور از پایین آن است که مطالب در ستون اول چیده شده و سپس ستون دوم را پر نماید همانند جدول زیر

مطلب 1
ادامه ستون مطلب 1
مطلب 2
مطلب 4
مطلب 3
مطلب 5

سراسری:
منظور از سراسر ی آن است که مطالب در ریف های ستون چیده میشود همانند جدول زیر:

مطلب 1
ادامه مطلب 1
مطلب 2
مطلب 3
مطلب 4
مطلب 5

صفحه بندی :
در مورد پنهان یا آشکار نمودن امکانات صفحه بندی میباشد . این گزینه لینکهایی را در پایین صفحه بوجود میاورد که به کاربر این امکان را میدهد تا به مطالب بیشتر دسترسی داشته باشد . این گزینه زمانی نیاز میشود که مطالب از یک صفحه بیشتر باشد . به مثالی که ما برای شما آمورده ایم توجه فرمایید

گزینه هایی که برای انتخاب صفحه بندی وجود دارند عبارتند از :

  • خودکار : در صورتی که صفحه بندی (فلش های قبلی و بعدی ) نیاز باشد آن را به نمایش میکذارد
  • نمایش : نمایش فهرست صفحه بندی در صورتی که نیاز باشد
  • پنهان : به هیچ عنوان صفحه بندی را نشان نمیدهد . توجه داشته باشید در صورتی که این گزینه روی پنهان قرار داشته باشد حتی اگر مطالب از یک صفحه بیشتر باشد نیز صفحه بندی نمایش داده نمیشود .
نتایج صفحه بندی :
دارای دو گزینه میباشد. پنهان و آشکار . در صورتی که شما این گزینه را روی نمایش قرار دهیدصفحه ای کار بر در آن قرار دارد به نمایش در میاید مانند صفحه 2 از 5
نمایش لیک خبر :
پنهان و یا نمایش دادن لینک خبر خوان
طرح بندی لیست مجموعه :
این طرح بندی جهت نمایش مطالب که به یک مجموعه تعلق دارند بکار برده میشود . با انتخاب این طرح بندی عناوین مطالبی که در یک مجموعه قرار دارد به صورت لینک در اختیار کاربران قرار داده میشود . به مثالی از این طرح بندی توجه فرمایید



پارامتر های اصلی :
طرح بندی لیست مجموعه دارای پارماترهای اصلی به شرح تصویر زیر میباشند :

مجموعه : انتخاب مجموعه که تمایل دارید تا مطالب آن به نمایش دربیاید
#لینک : تعداد مطالب که در صفحه اول طرح بندی به کاربر نمایش داده میشود . در این حالت کاربر قادر خواهد بود تا لیست کشویی نمایش صفحه در قسمت راست و بالای صفحه تعداد مطالبی را که تمایل به نمایش ان دارد را انتخاب یا از لینک بعدی که کاربر را به صفحه بعد هدایت میکند مابقی مقالات را مشاهده نماید .
عنوان جداول : پنهان و آشکار نودن عناوین ستون ها که در بالای فیلدها قرار دارند برای هر گزینه
ستون تاریخ : نمایش یا پنهان نمودن ستون تاریخ نگارش مطلب که بین ستون نام نویسنده و ستون عنوان قرار میگیرد
فرمت تاریخ : تعیین نحوه نمایش تاریخ نکارش مطلب . در صورتی که شما این تنظیم را خالی بگذارید سیستم از تنظیمات پیش فرض استفاده مینماید
فیلتر : پنهان و یا آشکار نمودن فرم فیلتر . این فرم به کاربران امکان میدهد تا مطالب را که مایل به نمایش آن هستند فیلتر نمایند.
فیلد فیلتر : فیلدی که برای فیلتر نودن استفاده میشود و دارای سه گزینه عنوان ، نویسنده و امتیاز مطلب میباشد
پارامترهای تجهیزات:
طرح بندی لیست مجموعه دارای پارامترهای پیشرفته ای برای تنظیمات به شرح زیر میباشد

ترتیب اولیه : ترتیب نمایش مطالب یک مجموعه در این طرح بندی که دارای گزینه هایی همانند شکل زیر میباشد
در نظر داشته باشید که گزینه پیش فرض به معنای انتخاب نمایش مطالب ابتدایی از آخرین افزوده شده ها میباشد

صفحه بندی :
در مورد پنهان یا آشکار نمودن امکانات صفحه بندی میباشد . این گزینه لینکهایی را در پایین صفحه بوجود میاورد که به کاربر این امکان را میدهد تا به مطالب بیشتر دسترسی داشته باشد . این گزینه زمانی نیاز میشود که مطالب از یک صفحه بیشتر باشد . به مثالی که ما برای شما آورده ایم توجه فرمایید

گزینه های صفحه بندی به شرح زیر تعریف میشوند

  • نمایش : نمایش فهرست صفحه بندی در صورتی که نیاز باشد
  • پنهان : به هیچ عنوان صفحه بندی را نشان نمیدهد . توجه داشته باشید در صورتی که این گزینه روی پنهان قرار داشته باشد حتی اگر مطالب از یک صفحه بیشتر باشد نیز صفحه بندی نمایش داده نمیشود .
انتخاب نمایش : پنهان و آشکار نمودن لیست کشویی جعبه نمایش . این گزینه به شما امکان میدهد تا برای کاربرانتان تعداد مطالب نمایش داده شده در طرح بندی را محدود نمایید
نمایش لینک خبر : پنهان و یا آشکار نمودن لینک خبر خوان
طرح بندی بلاگ صفحه اول :
این طرح بندی جهت نمایش تمام مطالبی که برای صفحه اول منتشر شده اند به صورت بلاگ میباشد . یک طرح بلاگ در جوملا دارای 3 محدوده میباشد . مطالب بند (Leading Area) ، مختصر (Intro Area) ، و مجموعه لینکها


مطالب در محدوده مطالب بند همواره به صورت یک ستونی و با عرض کامل نمایش داده میشود . مطالب در قسمت محدوده مختصر همواره در 2 یا 3 و تعداد بیشتری ستون بسته به نوع تنظیمات شما برای تعداد ستون ها نمایش داده میشود. پارامترهای زیر نمایانگر نحوه کنترل تعداد نمایش ستون های مطلب در محدوده میباشد . اگر در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر یا شکست در مطالب استفاده شده باشد در محدوده مختصر تنها متن قبل از شکست یا دکمه به نمایش درمیاید و در ادامه دکمه نیز به نمایش در خواهد آمد .
پارامترهای اصلی :
طرح بندی بلاگ صفحه اول دارای پارامترهای اصلی به شرح شکل زیر میباشد
# مطالب بند : تعداد مطالب که با عرض کامل در صفحه این طرح بندی به نمایش درخواهد آمد . عدد صفر به معنای این است که هیچ مطلب با عرض کامل به نمایش در نیاید . اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشذ متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه با عرض کامل به نمایش در خواهد امد
# مختصر: مشخص کننده تعداد مطلب پس از مطلبی لست که در قسمت مطالب بند به نمایش در میاید . این مطالب تحت تعداد ستون هایی که شما در قسمت بعدی مشخص مینمایید به نمایش در میایند اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشد متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه به نمایش در خواهد امد
ستون ها : تعداد ستون هایی است که برای محدوده مختصر استفاده میشود . معمولا برای نمایش مطالب در محدوده مختصر از 2 یا 3 ستون استفاده میشود اما اگر شما این عدد را 1 انتخاب نمایید همانند آن است که یک مطالب را باعرض کامل همانند محمدوده مطالب بند به نمایش در بیارید
# لینک ها : شماره تعداد لینکهایی است که برای نمایش مطالب بیشتر مشخص مینمایید به عنوان مثال اگر مطالب شما بیشتر از آن باشد که بتوانبد آن را در یک صفحه به نمایش بگذارید با مشخص نمودن تعداد لینکها تعداد لیک مطالب بیشتر را در صفحه به نمایش میگذارید
پارامتر های تجهیزات :
طرح بندی بلاگ صفحه اول دارای پارامترهایی پیشرفته تر برای تنظیمات احتمالی به شرح تصویر زیر میباشند

ترتیب مجموعه :ترتیب مجموعه ها در این طرح بندی به شرح زیر است .


ترتیب اولیه: نمایانگر ترتیب نمایش مطالب در در مجموعه است . تصویر زیر گزینه های در دسترسی را به نمایش میگذارد .
در نظر داشته باشید که انتخاب پیش فرض به معنای آن است که اخرین افزوده شده ها در اول نشان دهد

چینش چند ستونه :
در طرح بلاگ صفحه اول شما این امکان را دارید تا بتوانید نحوه قرار گیری مطالب را در محدوه مختصر مشخص نمایید برای این منظور در جوملا 2 گزینه وجود دارد .
پایین : منظور از پایین آن است که مطالب در ستون اول چیده شده و سپس ستون دوم را پر نماید همانند جدول زیر

مطلب 1
ادامه ستون مطلب 1
مطلب 2
مطلب 4
مطلب 3
مطلب 5

سراسری:
منظور از سراسر ی آن است که مطالب در ریف های ستون چیده میشود همانند جدول زیر:
مطلب 1
ادامه مطلب 1
مطلب 2
مطلب 3
مطلب 4
مطلب 5

صفحه بندی :
در مورد پنهان یا آشکار نمودن امکانات صفحه بندی میباشد . این گزینه لینکهایی را در پایین صفحه بوجود میاورد که به کاربر این امکان را میدهد تا به مطالب بیشتر دسترسی داشته باشد . این گزینه زمانی نیاز میشود که مطالب از یک صفحه بیشتر باشد . به مثالی که ما برای شما آورده ایم توجه فرمایید

گزینه هایی که برای انتخاب صفحه بندی وجود دارند عبارتند از :

  • خودکار : در صورتی که صفحه بندی (فلش های قبلی و بعدی ) نیاز باشد آن را به نمایش میکذارد
  • نمایش : نمایش فهرست صفحه بندی در صورتی که نیاز باشد
  • پنهان : به هیچ عنوان صفحه بندی را نشان نمیدهد . توجه داشته باشید در صورتی که این گزینه روی پنهان قرار داشته باشد حتی اگر مطالب از یک صفحه بیشتر باشد نیز صفحه بندی نمایش داده نمیشود .
نتایج صفحه بندی :
دارای دو گزینه میباشد. پنهان و آشکار . در صورتی که شما این گزینه را روی نمایش قرار دهیدصفحه ای کار بر در آن قرار دارد به نمایش در میاید مانند صفحه 2 از 5
نمایش لیک خبر :
پنهان و یا نمایش دادن لینک خبر خوان
[h=2]طرح بندی بلاگ بخش[/h] [h=2]جهت نمایش مطالب یک بخش به صورت بلاگ بکار میرود.[/h] یک طرح بلاگ در جوملا دارای 3 محدوده میباشد . مطالب بند (Leading Area) ، مختصر (Intro Area) ، و مجموعه لینکها

مطالب در محدوده مطالب بند همواره به صورت یک ستونی و با عرض کامل نمایش داده میشود . مطالب در قسمت محدوده مختصر همواره در 2 یا 3 و تعداد بیشتری ستون بسته به نوع تنظیمات شما برای تعداد ستون ها نمایش داده میشود. پارامترهای زیر نمایانگر نحوه کنترل تعداد نمایش ستون های مطلب در محدوده میباشد . اگر در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر یا شکست در مطالب استفاده شده باشد در محدوده مختصر تنها متن قبل از شکست یا دکمه به نمایش درمیاید و در ادامه دکمه نیز به نمایش در خواهد آمد .

پارامترهای اصلی :
طرح بندی مطالب یک بخش به صورت بلاگ دارای پارامترهای اصلی به شرح شکل زیر میباشد


بخش: بخشی که برای این طرح بندی انتخاب میشود
توضیحات: در صورت تنظیم این گزینه بر روی نمایش توضیحات بخش مجموعه در زیر عنوان صفحه و همچنین در زیر مطلب به نمایش در خواهد آمد
تصویر توضیحات: پنهان و آشکار نمودن تصویر توضیحات در این طرح بندی . در صورت تنظیم این گزینه بر روی نمایش تصویر توضحیات مجموعه و بخش در سمت راست یا چپ توضیحات بسته به نحوه تنظیم شما در صفحه ویرایش بخش و یا مجموعه به نمایش درخواهد آمد
# مطالب بند : تعداد مطالب که با عرض کامل در صفحه این طرح بندی به نمایش درخواهد آمد . عدد صفر به معنای این است که هیچ مطلب با عرض کامل به نمایش در نیاید . اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشذ متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه با عرض کامل به نمایش در خواهد امد
# مختصر: مشخص کننده تعداد مطلب پس از مطلبی لست که در قسمت مطالب بند به نمایش در میاید . این مطالب تحت تعداد ستون هایی که شما در قسمت بعدی مشخص مینمایید به نمایش در میایند اگر یک در یک مطلب از دکمه مطالب بیشتر استفاده شده باشد متن قبل از دکمه همراه با خود دکمه به نمایش در خواهد امد
ستون ها : تعداد ستون هایی است که برای محدوده مختصر استفاده میشود . معمولا برای نمایش مطالب در محدوده مختصر از 2 یا 3 ستون استفاده میشود اما اگر شما این عدد را 1 انتخاب نمایید همانند آن است که یک مطالب را باعرض کامل همانند محمدوده مطالب بند به نمایش در بیارید
# لینک ها : شماره تعداد لینکهایی است که برای نمایش مطالب بیشتر مشخص مینمایید به عنوان مثال اگر مطالب شما بیشتر از آن باشد که بتوانبد آن را در یک صفحه به نمایش بگذارید با مشخص نمودن تعداد لینکها تعداد لیک مطالب بیشتر را در صفحه به نمایش میگذارید

پارامتر های تجهیزات :
طرح بندی نمایش مطالب یک بخش به صورت بلاگ دارای پارامترهایی پیشرفته تر برای تنظیمات احتمالی به شرح تصویر زیر میباشند

ترتیب مجموعه :ترتیب مجموعه ها در این طرح بندی به شرح زیر است .

ترتیب اولیه: نمایانگر ترتیب نمایش مطالب در مجموعه های بخش است . تصویر زیر گزینه های در دسترسی را به نمایش میگذارد .

در نظر داشته باشید که انتخاب پیش فرض به معنای آن است که اخرین افزوده شده ها در اول نشان دهد
چینش چند ستونه :
در طرح بندی بلاگ بخششما این امکان را دارید تا بتوانید نحوه قرار گیری مطالب را در محدوه مختصر مشخص نمایید برای این منظور در جوملا 2 گزینه وجود دارد .
پایین : منظور از پایین آن است که مطالب در ستون اول چیده شده و سپس ستون دوم را پر نماید همانند جدول زیر

مطلب 1
ادامه ستون مطلب 1
مطلب 2
مطلب 4
مطلب 3
مطلب 5

سراسری:
منظور از سراسر ی آن است که مطالب در ریف های ستون چیده میشود همانند جدول زیر:

مطلب 1
ادامه مطلب 1
مطلب 2
مطلب 3
مطلب 4
مطلب 5

صفحه بندی :
در مورد پنهان یا آشکار نمودن امکانات صفحه بندی میباشد . این گزینه لینکهایی را در پایین صفحه بوجود میاورد که به کاربر این امکان را میدهد تا به مطالب بیشتر دسترسی داشته باشد . این گزینه زمانی نیاز میشود که مطالب از یک صفحه بیشتر باشد . به مثالی که ما برای شما آمورده ایم توجه فرمایید
گزینه هایی که برای انتخاب صفحه بندی وجود دارند عبارتند از :

  • خودکار : در صورتی که صفحه بندی (فلش های قبلی و بعدی ) نیاز باشد آن را به نمایش میکذارد
  • نمایش : نمایش فهرست صفحه بندی در صورتی که نیاز باشد
  • پنهان : به هیچ عنوان صفحه بندی را نشان نمیدهد . توجه داشته باشید در صورتی که این گزینه روی پنهان قرار داشته باشد حتی اگر مطالب از یک صفحه بیشتر باشد نیز صفحه بندی نمایش داده نمیشود .
نتایج صفحه بندی :
دارای دو گزینه میباشد. پنهان و آشکار . در صورتی که شما این گزینه را روی نمایش قرار دهیدصفحه ای کار بر در آن قرار دارد به نمایش در میاید مانند صفحه 2 از 5
نمایش لیک خبر :
پنهان و یا نمایش دادن لینک خبر خوان
طرح بندی بخش :
[h=2]جهت نمایش مجموعه ها ی یک بخش همراه با تعداد مقالاتی است که در هر مجموعه بخش وجود دارد به مثال زیر توجه کنید :[/h] [h=2][/h] [h=2]هر مجموعه به صفحه ای مرتبط میشود که همانند صفحه طرح بندی لیست مجموعه میباشد .[/h] [h=2]پارامتر های اصلی :[/h] [h=2]طرح بندی بخش دارای پارامترهای اصلی به شرح زیر است :[/h] [h=2][/h] بخش : انتخاب بخش که تمایل دارید تا مجموعه های آن به نمایش دربیاید
[h=2]توضیحات : مشخص مینماید که توضیحات بخش برای کاربر نمایش داده شود یا خیر . اگر شما نمایش را انتخاب نمایید توضیحات بخش زیر عنوان بخش در بالای صفحه به نمایش در میاید[/h] [h=2]تصویر توضیحات : مشخص مینماید که آیا تصویر توضیحات بخش برای کاربر به نمایش در بیاید یا خیر . اگر گزینه نمایش را انتخاب نمایید تصویر در سمت راست یا چپ صفحه بسته به تنظیمات شما نمایش داده میشود .[/h] [h=2]لیست مجموعه – بخش : نمایش و یا عدم نمایش فهرست مجموعه ها در این بخش . به صورت عمومی شما تمایل دارید تا فهرست مجموعه ها به نمایش در بیاید . اگر تنظیم این گزینه را بر روی پنهان قرار دهید هیچ مجموعه ای به نمایش در نمایید و کاربران قادر نخواهند بود با به مطالب (مقاله های ) موجود در مجموعه ها دسترسی داشته باشند .[/h] [h=2]مجموعه های خالی در بخش : مشخص میکند که آیا مجموعه هایی که در بخش دارای مطلب (مقاله) نمیباشند در این طرح بندی به نمایش در بیایند یا خیر .[/h] [h=2]#گزینه مجموعه : نمایش و یا آشکار نمودن تعداد مقالات موجود در هر مجموعه[/h] [h=2]توضیحات مجموعه : نماش و یا پنهان نمودن توضیحات موجود در هر مجموعه[/h] [h=2]پارامترهای تجهیزات :[/h] [h=2]طرح بندی بخش دارای پارامتر های پیشرفته تری نیز برای کنترل نمایش میباشد که به شرح زیر است[/h] [h=2][/h] [h=2] ترتیب :ترتیب مجموعه ها در این طرح بندی به شرح زیر است [/h]
ترتیب مطلب : تنظیم ترتیب نمایش مطالب در مجموعه ها که شامل موارد زیر است :

در نظر داشته باشید که انتخاب پیش فرض به معنای آن است که اخرین افزوده شده ها در اول نشان دهد

لینک خبر : نمایش و یا پنهان نمودن لینک خبر خوان
تماس ها

زمانی که تماس ها را انتخاب مینمایید منو باز شونده زیر را مشاهده مینمایید

که هر کدام از گزینه ها به شرح زیر تعریف میشود
طرح بندی مجموعه تماس
زمانی استفاده میشود که تمامی تماس های یک مجموعه را بخواهید در یک صفحه نمایش دهید . در نظر داشته باشید که مجموعه تماس ها با مجموعه های مطلب متفاوت . تماس ها و مجموعه های تماس از طریق منو بالایی جوملا و از کامپوننت قابل دستیابی است

پارامترهای اصلی
طرح بندی مجموعه تماس دارای پارامتر های اصلی به شرح زیر است

انتخاب مجموعه : مجموعه ای که برای این طرح بند انتخاب میشود
تصویر تماس : تصویری که برای این صفحه انتخاب میشود . این تصویر باید در پوشه “image/stories” قرار داشته باشد
تراز بندی تصویر : قرار دادن تصویر در سمت چپ را راست صفحه نمایش
جعبه محدودیت : نمایش یا پنهان نمودن جعبه نمایش تعداد مطلب یا تماس
نمایش لینک خبر خوان : پنهان یا آشکار نمودن لینک خبرخوان

سطل زباله :
تشریح سطل زباله برای مطالب و منو ها یکسان است که در این بخش به تشریح هر دو بخش میپردازیم
نحوه دسترسی :
برای منو ها
مدیریت منو > سطل زباله منو ، از لیست کشویی منو بالا مدیریت منو را انتخاب سپس سطل زباله را انتخاب نمایید
برای مطالب
مدیریت مطالب > سطل زباله مطلب ، از لیست کشو منو بالایی صفحه سرپرستی مدیریت منو را انتخاب و سطل زباله را انتخاب کنید
تصویر صفحه :
برای سطل زباله منو ها

برای سطل زباله مطالب

عناوین ستون ها :
برای سطل زباله منو
# : عددی که توسط خود سیستم جوملا به صورت خودکار جهت تسهیل در دسترسی منابع داخلی ایجاد میگردد.
جعبه انتخابی : با کمک این جعبه میتوانید یک یا چند مورد را انتخاب و با فشردن دکمه های نوار ابزار بالا عملیات مورد نظر را روی موارد انتخابی به انجام برسانید . در صورتی که جعبه موجود در ردیف عناوین را انتخاب نمایید تمامی گزینه ها انتخاب خواهد شد
نام : نام منو مورد نظر
شناسه : عددی است که به صورت خود کار توسط جوملا به هر گزینه ای تعلق میگیرد و قابل تغییر نمیباشد
منو : نام منویی که این منو به آن تعلق دارد
نوع : نوع منو مورد نظر
برای سطل زباله مطالب

# : عددی که توسط خود سیستم جوملا به صورت خودکار جهت تسهیل در دسترسی منابع داخلی ایجاد میگردد.
جعبه انتخابی : با کمک این جعبه میتوانید یک یا چند مورد را انتخاب و با فشردن دکمه های نوار ابزار بالا عملیات مورد نظر را روی موارد انتخابی به انجام برسانید . در صورتی که جعبه موجود در ردیف عناوین را انتخاب نمایید تمامی گزینه ها انتخاب خواهد شد
عنوان : عنوان مطلب را به نمایش میگذارد
شناسه : عددی است که به صورت خود کار توسط جوملا به هر گزینه ای تعلق میگیرد و قابل تغییر نمیباشد
بخش : نام بخشی که مطلب مورد نظر به آن تعلق دارد
مجموعه : نام مجموعه ای که مطلب مورد نظر به آن تعلق دارد
نوار ابزار
در فسمت بالا و سمت چپ صفحه شما این نوار ابزار را مشاهده خواهید نمود

  • بازگرداندن : با انتخاب یک یا چند مورد و فشردن این دکمه صفحه دیگری نمایان خواهد شد که تصمیم نهایی شما را برای باز گرداندن کامل موارد را جویا خواهد شد .
  • حذف : با انتخاب یک یا چند مورد و فشردن این دکمه صفحه دیگری نمایان خواهد شد که تصمیم نهایی شما را برای حذف کامل موارد را جویا خواهد شد . صفحه جدید دارای 2 گزینه است حذف و انصراف در صورتی که حذف را فشار دهید برای همیشه موارد حذف خواهد شد و دیگر امکان بازگرداندن اطلاعات موجود نمیباشد
  • راهنما : که فشردن این دکمه شما را به این صفحه هدایت خواهد نمود.
خلاصه دستورات :

  1. شما میتوانید تمامی مطالب و منوهایی را که دیگر نیاز ندارید در سطل زباله نگهداری نمایید لذا تا زمانی که از حذف کامل آنها اطمینان کامل حاصل نکرده اید اقدام به حذف از سطل زباله نفرمایید
  2. در نظر داشته باشید که یک مطلب موجود در سطل زباله باید یک مطلب بایگانی شده تفاوت دارد . مطالب موجود در سطل زباله قابل نمایش و یا ویرایش نمیباشند در صورتی که مطالب موجود در بایگانی قابل نمایش و یا حتی ویرایش میباشند

سطل زباله :
تشریح سطل زباله برای مطالب و منو ها یکسان است که در این بخش به تشریح هر دو بخش میپردازیم
نحوه دسترسی :
برای منو ها
مدیریت منو > سطل زباله منو ، از لیست کشویی منو بالا مدیریت منو را انتخاب سپس سطل زباله را انتخاب نمایید
برای مطالب
مدیریت مطالب > سطل زباله مطلب ، از لیست کشو منو بالایی صفحه سرپرستی مدیریت منو را انتخاب و سطل زباله را انتخاب کنید
تصویر صفحه :
برای سطل زباله منو ها

برای سطل زباله مطالب

عناوین ستون ها :
برای سطل زباله منو
# : عددی که توسط خود سیستم جوملا به صورت خودکار جهت تسهیل در دسترسی منابع داخلی ایجاد میگردد.
جعبه انتخابی : با کمک این جعبه میتوانید یک یا چند مورد را انتخاب و با فشردن دکمه های نوار ابزار بالا عملیات مورد نظر را روی موارد انتخابی به انجام برسانید . در صورتی که جعبه موجود در ردیف عناوین را انتخاب نمایید تمامی گزینه ها انتخاب خواهد شد
نام : نام منو مورد نظر
شناسه : عددی است که به صورت خود کار توسط جوملا به هر گزینه ای تعلق میگیرد و قابل تغییر نمیباشد
منو : نام منویی که این منو به آن تعلق دارد
نوع : نوع منو مورد نظر
برای سطل زباله مطالب

# : عددی که توسط خود سیستم جوملا به صورت خودکار جهت تسهیل در دسترسی منابع داخلی ایجاد میگردد.
جعبه انتخابی : با کمک این جعبه میتوانید یک یا چند مورد را انتخاب و با فشردن دکمه های نوار ابزار بالا عملیات مورد نظر را روی موارد انتخابی به انجام برسانید . در صورتی که جعبه موجود در ردیف عناوین را انتخاب نمایید تمامی گزینه ها انتخاب خواهد شد
عنوان : عنوان مطلب را به نمایش میگذارد
شناسه : عددی است که به صورت خود کار توسط جوملا به هر گزینه ای تعلق میگیرد و قابل تغییر نمیباشد
بخش : نام بخشی که مطلب مورد نظر به آن تعلق دارد
مجموعه : نام مجموعه ای که مطلب مورد نظر به آن تعلق دارد
نوار ابزار
در فسمت بالا و سمت چپ صفحه شما این نوار ابزار را مشاهده خواهید نمود

  • بازگرداندن : با انتخاب یک یا چند مورد و فشردن این دکمه صفحه دیگری نمایان خواهد شد که تصمیم نهایی شما را برای باز گرداندن کامل موارد را جویا خواهد شد .
  • حذف : با انتخاب یک یا چند مورد و فشردن این دکمه صفحه دیگری نمایان خواهد شد که تصمیم نهایی شما را برای حذف کامل موارد را جویا خواهد شد . صفحه جدید دارای 2 گزینه است حذف و انصراف در صورتی که حذف را فشار دهید برای همیشه موارد حذف خواهد شد و دیگر امکان بازگرداندن اطلاعات موجود نمیباشد
  • راهنما : که فشردن این دکمه شما را به این صفحه هدایت خواهد نمود.
خلاصه دستورات :

  1. شما میتوانید تمامی مطالب و منوهایی را که دیگر نیاز ندارید در سطل زباله نگهداری نمایید لذا تا زمانی که از حذف کامل آنها اطمینان کامل حاصل نکرده اید اقدام به حذف از سطل زباله نفرمایید
  2. در نظر داشته باشید که یک مطلب موجود در سطل زباله باید یک مطلب بایگانی شده تفاوت دارد . مطالب موجود در سطل زباله قابل نمایش و یا ویرایش نمیباشند در صورتی که مطالب موجود در بایگانی قابل نمایش و یا حتی ویرایش میباشند

نحوه دسترسی :
از منوهای مدیریت گزینه کامپوننت -- > بنر-- جدید را انتخاب کنید . همچنین با کلیک بر روی نام هر کدام از بنر ها می توانید آن را ویرایش و وارد این صفحه بشوید .

توضیحات :
این قسمت برای ایجاد یک بنر می باشد . در این قسمت شما تصویر مورد نظر یا کدهای تبلیغاتی را می توانید منتشر کنید .
اسکرین شات :

جزئیات :

نام بنر : نام بنر را در این قسمت ذکر می کنید
نام مستعار : نامی که در لینک ها و به هنگام استفاده از سئو بسیار یودمند می باشد و بهتر است که از نام انگلیسی استفاده کنید
نمایش بنر : منتشر کردن یا عدم انتشار بنر مورد نظر
چسبنده ( مهم ) : مهم بودن یا عادی بودن بنر را مشخص می کند
ترتیب : ترتیب نمایش بنر را مشخص می کند
مجموعه : مجموعه مورد نظر برای ایجاد بنر زا انتخای می کنید
مشتری : در این قسمت مشخص می کنید که بنر مربوط به کدام یک از مشتری های شما می باشد .
تعداد نمایش : در این قسمت می توانید تعداد نمایش بنر را مشخص کنید ، مثلا بنر 200 بار نمایش داده بشود . با زدن تیک نامحدود این محدودیت اعمال نمیشود
كلیك بر روی آدرس: آدرس وبسایت یا مقصدی که می خواهید با کلیک بر روی بنر کاربر به آن منتقل بشود .
کلیک ها : تعداد کلیک های بنر را نمایش میدهد که می توانید با زدن دکمه ریست آن را صفر کنید .
کد بنر بصورت دستی: در این قسمت می توانید به جای انتخاب و آپلود تصوسر در هاست خود کد بنر را قرار بدهید . برای مثال خیلی از سایت ها کدهایی را برای تبلیغات خود قرار میدهند که می توانید آن را در این قسمت کپی کنید . در این حالت آدرس تصویر یا فلش را در کد ها مشخص می کنید و نیازی به آپلود در سرور خودتان نیست .
توضیحات : در این قسمت می توانید توضیحاتی در مورد بنر یادداشت کنید .
انتخاب کننده تصویر بنر: اگر بنر را در سرور خود آپلود کرده اید با زدن فلش باز شو می توانید تصویر مورد نظر را برای نمایش انتخاب کنید .
عرض : می توانید عرض تصویر را به صورت دستی وارد کنید .
ارتفاع : می توانید ارتفاع تصویر را به صورت دستی وارد کنید .
تصویر بنر: پیشنمایشی از تصویر انتخاب شده را نمایش میدهد .
تگ ها: می توانید در این قسمت تگ های مدنظر را برای بنر وارد کنید . این قسمت در جستجو ها به کار خواهد آمد .

نوار ابزار :
در بالا سمت چپ شما می توانید نوار ابزار را ببینید .

• ذخیره کردن : ذخیره می کند و به صفحه اصلی مدیریت باز می گردد .
• اعمال کردن : ذخیره می کند اما در همین صفحه باقی می ماند . اگر شما روی یک صفحه برای مدت طولانی کار میکنید و نمی خواهید که ریسک از دست رفتن کارتان را بکنید دکمه اعمال کردن را برای ذخیره تغییرات و باقی ماندن در همان صفحه وادامه کارتان فشار دهید . اگر برای مثال ارتباط اینترنت شما قطع شد کار ویا پروژه شما تا همین نقطه ذخیره شده است .
• خروج : بدون ذخیره کردن به صفحه قبلی باز میگردد .
• راهنما : صفحه راهنما را باز می کند .

نکات :
برای انتشار و نمایش بنر های ایجاد شده می توانید از مدیریت ماژول ها و ماژول تبلیغات تصویری را انتخای کنید .

نحوه دسترسی :
از منوهای مدیریت گزینه کامپوننت -- > بنر-- جدید را انتخاب کنید . همچنین با کلیک بر روی نام هر کدام از بنر ها می توانید آن را ویرایش و وارد این صفحه بشوید .

توضیحات :
این قسمت برای ایجاد یک بنر می باشد . در این قسمت شما تصویر مورد نظر یا کدهای تبلیغاتی را می توانید منتشر کنید .
اسکرین شات :

جزئیات :

نام بنر : نام بنر را در این قسمت ذکر می کنید
نام مستعار : نامی که در لینک ها و به هنگام استفاده از سئو بسیار یودمند می باشد و بهتر است که از نام انگلیسی استفاده کنید
نمایش بنر : منتشر کردن یا عدم انتشار بنر مورد نظر
چسبنده ( مهم ) : مهم بودن یا عادی بودن بنر را مشخص می کند
ترتیب : ترتیب نمایش بنر را مشخص می کند
مجموعه : مجموعه مورد نظر برای ایجاد بنر زا انتخای می کنید
مشتری : در این قسمت مشخص می کنید که بنر مربوط به کدام یک از مشتری های شما می باشد .
تعداد نمایش : در این قسمت می توانید تعداد نمایش بنر را مشخص کنید ، مثلا بنر 200 بار نمایش داده بشود . با زدن تیک نامحدود این محدودیت اعمال نمیشود
كلیك بر روی آدرس: آدرس وبسایت یا مقصدی که می خواهید با کلیک بر روی بنر کاربر به آن منتقل بشود .
کلیک ها : تعداد کلیک های بنر را نمایش میدهد که می توانید با زدن دکمه ریست آن را صفر کنید .
کد بنر بصورت دستی: در این قسمت می توانید به جای انتخاب و آپلود تصوسر در هاست خود کد بنر را قرار بدهید . برای مثال خیلی از سایت ها کدهایی را برای تبلیغات خود قرار میدهند که می توانید آن را در این قسمت کپی کنید . در این حالت آدرس تصویر یا فلش را در کد ها مشخص می کنید و نیازی به آپلود در سرور خودتان نیست .
توضیحات : در این قسمت می توانید توضیحاتی در مورد بنر یادداشت کنید .
انتخاب کننده تصویر بنر: اگر بنر را در سرور خود آپلود کرده اید با زدن فلش باز شو می توانید تصویر مورد نظر را برای نمایش انتخاب کنید .
عرض : می توانید عرض تصویر را به صورت دستی وارد کنید .
ارتفاع : می توانید ارتفاع تصویر را به صورت دستی وارد کنید .
تصویر بنر: پیشنمایشی از تصویر انتخاب شده را نمایش میدهد .
تگ ها: می توانید در این قسمت تگ های مدنظر را برای بنر وارد کنید . این قسمت در جستجو ها به کار خواهد آمد .

نوار ابزار :
در بالا سمت چپ شما می توانید نوار ابزار را ببینید .

• ذخیره کردن : ذخیره می کند و به صفحه اصلی مدیریت باز می گردد .
• اعمال کردن : ذخیره می کند اما در همین صفحه باقی می ماند . اگر شما روی یک صفحه برای مدت طولانی کار میکنید و نمی خواهید که ریسک از دست رفتن کارتان را بکنید دکمه اعمال کردن را برای ذخیره تغییرات و باقی ماندن در همان صفحه وادامه کارتان فشار دهید . اگر برای مثال ارتباط اینترنت شما قطع شد کار ویا پروژه شما تا همین نقطه ذخیره شده است .
• خروج : بدون ذخیره کردن به صفحه قبلی باز میگردد .
• راهنما : صفحه راهنما را باز می کند .

نکات :
برای انتشار و نمایش بنر های ایجاد شده می توانید از مدیریت ماژول ها و ماژول تبلیغات تصویری را انتخای کنید .


ایجاد و ویرایش بنر های مشتری

نحوه دسترسی :
در قسمت مدیریت بنر مشتری برای اضافه کردن مشتری جدید روی آیکن جدید در نوار ابزار کلیک کنید .
برای ویرایش یک مشتری موجود روی نام مشتری کلیک کنید و یا آن را انتخاب کنید و دکمه ویرایش را در نوار ابزار بزنید .

توضیحات :
برای اینکه بتوانید تبلیفی اضافه کنید اول باید برای ان مشتری تعریف کنید . بعد از تعریف مشتری می توانید برای آن یک یا چندین تیلیغ داشته باشید و آن را مدیریت کنید .

اسکرین شات :

جزئیات :

نام مشتری : در این قسمت نام مشتری یا شرکت آن نوشته میشود
نام تماس : در این قسمت نام شخصی که را که می توان با آن تماس گرفت را قرار میدهیم
ایمیل تماس : در این قسمت ایمیلی را که می توانیم با مشتری تماس بگیریم را قرار میدهیم
اطلاعات افزون : این بخش اختیاری می باشد و می توانید در رابطه با مشتری نکاتی را یادداشت کنید

نوار ابزار :
در بالا سمت چپ شما می توانید نوار ابزار را ببینید .

• ذخیره کردن : ذخیره می کند و به صفحه اصلی مدیریت باز می گردد .
• اعمال کردن : ذخیره می کند اما در همین صفحه باقی می ماند . اگر شما روی یک صفحه برای مدت طولانی کار میکنید و نمی خواهید که ریسک از دست رفتن کارتان را بکنید دکمه اعمال کردن را برای ذخیره تغییرات و باقی ماندن در همان صفحه وادامه کارتان فشار دهید . اگر برای مثال ارتباط اینترنت شما قطع شد کار ویا پروژه شما تا همین نقطه ذخیره شده است .
• خروج : بدون ذخیره کردن به صفحه قبلی باز میگردد .
• راهنما : صفحه راهنما را باز می کند .


ایجاد و ویرایش بنر های مشتری

نحوه دسترسی :
در قسمت مدیریت بنر مشتری برای اضافه کردن مشتری جدید روی آیکن جدید در نوار ابزار کلیک کنید .
برای ویرایش یک مشتری موجود روی نام مشتری کلیک کنید و یا آن را انتخاب کنید و دکمه ویرایش را در نوار ابزار بزنید .

توضیحات :
برای اینکه بتوانید تبلیفی اضافه کنید اول باید برای ان مشتری تعریف کنید . بعد از تعریف مشتری می توانید برای آن یک یا چندین تیلیغ داشته باشید و آن را مدیریت کنید .

اسکرین شات :

جزئیات :

نام مشتری : در این قسمت نام مشتری یا شرکت آن نوشته میشود
نام تماس : در این قسمت نام شخصی که را که می توان با آن تماس گرفت را قرار میدهیم
ایمیل تماس : در این قسمت ایمیلی را که می توانیم با مشتری تماس بگیریم را قرار میدهیم
اطلاعات افزون : این بخش اختیاری می باشد و می توانید در رابطه با مشتری نکاتی را یادداشت کنید

نوار ابزار :
در بالا سمت چپ شما می توانید نوار ابزار را ببینید .

• ذخیره کردن : ذخیره می کند و به صفحه اصلی مدیریت باز می گردد .
• اعمال کردن : ذخیره می کند اما در همین صفحه باقی می ماند . اگر شما روی یک صفحه برای مدت طولانی کار میکنید و نمی خواهید که ریسک از دست رفتن کارتان را بکنید دکمه اعمال کردن را برای ذخیره تغییرات و باقی ماندن در همان صفحه وادامه کارتان فشار دهید . اگر برای مثال ارتباط اینترنت شما قطع شد کار ویا پروژه شما تا همین نقطه ذخیره شده است .
• خروج : بدون ذخیره کردن به صفحه قبلی باز میگردد .
• راهنما : صفحه راهنما را باز می کند .