در جمع خواندن نمازها در مذهب تشیع چه رازی نهفته است؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
در جمع خواندن نمازها در مذهب تشیع چه رازی نهفته است؟

شنیده ام امام صادق ص فرموده در جمع نماز شیعیان ما رازی است.
(یعنی که اگر شیعه نماز ظهر و عصر رو باهم میخونه یه رازی داره)

علاوه بر ذکر منبع حدیث بفرمائید در باهم خواندن نماز ها که ما برخلاف عمری ها سه وعده نماز میخوانیم چه رازی نهفته است؟

اجرکم عند الله

برچسب: 

با نام و یاد دوست




antiuwamism;346134 نوشت:
شنیده ام امام صادق ص فرموده در جمع نماز شیعیان ما رازی است.
(یعنی که اگر شیعه نماز ظهر و عصر رو باهم میخونه یه رازی داره)

با سلام و عرض ادب

حکمت جمع بین صلاتین در منابع روایی شیعه و سنی وارد شده است و آن توسعه و تخفیف و آسان گیری و عدم سختی بر امت بیان گردیده است.

لذا دلیل جواز جمع خواندن نماز بدون هیچ عذری در منابع روایی اهل سنت نیز وارد شده است و از این جهت اختصاصی به تشیع ندارد؛ هرچند که اهل سنت در عمل با چنین امری مخالفت نموده و در صدد توجیه آن برآمده اند.
در روایات فریقین در باره ی حکمت این امر می خوانیم:

1) عبد الملك القمى، مى‏گويد: محضر امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم: آيا بدون هيچ علّت و سببى مى‏توانم بين دو نماز جمع كنم؟
حضرت فرمودند: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله اين كار را كردند و قصدشان تخفيف‏ بر امّت‏ بود.[1]

2) عبد اللَّه بن بكير، از زراره، از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام، حضرت فرمودند:
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله در هنگامى كه آفتاب به زوال رفت نماز ظهر و عصر را با جماعت بدون هيچ علّت و سببى خواندند و بين آن دو فاصله نيانداختند چنانچه نماز مغرب و عشاء را پس از سقوط شفق جماعة بجا آورده و بدون هيچ سببى بين آن دو فاصله نگذاردند و سر اين كار آن بود كه حضرت خواستند وقت بر امّت توسعه داشته باشند.[2]

3) سعيد بن جبير، از ابن عبّاس، وى مى‏گويد: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله بين نماز ظهر و عصر بدون هيچ خوفى و بدون اين كه در سفر باشند جمع فرمودند، سپس وى گفت:
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله مقصودشان از اين كار اين بود كه بر امّتش حرج و مشقّتى پيش نيايد.[3]

4) باز از ابن عباس نقل شده كه وى گفت: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بدون اين كه بارانى بيايد و يا در سفر باشند بين نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع فرمودند:
راوى گفت: به ابن عبّاس گفته شد: مقصود پيامبر از اين كار چه بود؟
ابن عبّاس گفت: آن بود كه بر امّت خود توسعه دهند.[4]

در صحیح مسلم و سایر آثار اهل سنت نیز می خوانیم:« ( في حديث وكيع ) قال قلت لابن عباس لك فعل ذلك قال كي لا يحرج أمته»؛[5]

به ابن عباس گفتم: چرا پیامبر صلی الله علیه وآله چنین کرد؟ وی گفت تا آنکه بر امتش شوار نگردد.

موفق باشید.

:Gol:-----------------------------------------------------------------------------:Gol:

[1] .علل الشرایع، شیخ صدوق، ج2،ص322:«حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ الْقُمِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ‏ قُلْتُ أَ جُمِعَ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ قَالَ قَدْ فَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وَ أَرَادَ التَّخْفِيفَ عَلَى أُمَّتِهِ».‏

[2] .همان:«أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ‏ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ وَ الْعَصْرَ حِينَ زَالَتِ الشَّمْسُ فِي جَمَاعَةٍ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ وَ صَلَّى بِهِمُ الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ بَعْدَ سُقُوطِ الشَّفَقِ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فِي جَمَاعَةٍ وَ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله لِيَتَّسِعَ الْوَقْتُ عَلَى أُمَّتِهِ‏».

[3].همان:« حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الوَرَّاقُ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْقَزْوِينِيُّ الْمَعْرُوفُ بِابْنِ قبرة [مَقْبُرَةَ] قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ سَعِيدٍ الْأَزْرَقُ قَالَ حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ‏ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص بَيْنَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ مِنْ غَيْرِ خَوْفٍ وَ لَا سَفَرٍفَقَالَ أَرَادَ أَنْ لَا يُحَرِّجَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أُمَّتِهِ».

[=Times New Roman][4][=2 Arabic Style] .«حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الوَرَّاقُ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْقَزْوِينِيُّ قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو يَعْلَى بْنِ اللَّيْثِ أَخُو مُحَمَّدِ بْنِ اللَّيْثِ وَالِي قُمَّ قَالَ حَدَّثَنَا عَوْنُ بْنُ جَعْفَرٍ الْمَخْزُومِيُّ عَنْ دَاوُدَ بْنِ قَيْسٍ الْفَرَّاءِ عَنْ صَالِحٍ مَوْلَى التَّوْأَمَةِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ‏ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ جَمَعَ بَيْنَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ وَ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ مِنْ غَيْرِ مَطَرٍ وَ لَا سَفَرٍ قَالَ فَقِيلَ لِابْنِ عَبَّاسٍ مَا أَرَادَ بِهِ قَالَ أَرَادَ التَّوَسُّعَ لِأُمَّتِهِ‏».

[=Times New Roman][5][=2 Arabic Style] . صحیح مسلم، ج 2، ص152،

برادر میشه منبع این حدیث رو بیارید که بر راز نهفته بودن در جمع نماز تاکید دارد(مهم آمدن لفظ راز در حدیث است.)

antiuwamism;348452 نوشت:
برادر میشه منبع این حدیث رو بیارید که بر راز نهفته بودن در جمع نماز تاکید دارد(مهم آمدن لفظ راز در حدیث است.)

با سلام و عرض ادب

حقیر روایتی بدین مضمون بجز حکمت اصلی آن که بیان شد نیافتم.

موفق باشید.

موضوع قفل شده است