این چه بهشتی است ؟

تب‌های اولیه

59 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

حامد;343791 نوشت:
تفاوت قبل و بعد به چیست ؟

خاصیت بهشت یا نعمت های بهشتی؟این دو رو خلط نکنید.در ادامه مشخص میشه جواب.
حامد;343791 نوشت:
بالاخره خاصیت بهشت چیست برادر؟

چند بار عرض کردم در قبل(یعنی قبل قیامت)پرونده انسان برای تغییر و تحول یا زوال و ثبت نعمت باز است.
اما بعد قیامت این نعمات ثابت هستند چون عمل و تکلیفی دیگر نیست. هر چند ممکن است کیفیت تغییر کند.چرا که طبق روایات حتی میوه ها هم مزه شان از دفعه قبل بهتر می شود یعنی میوه با مزه خاص محو مزه جدیدی جایگزین می شود.

شیخ هادی;343801 نوشت:
چند بار عرض کردم در قبل(یعنی قبل قیامت)پرونده انسان برای تغییر و تحول یا زوال و ثبت نعمت باز است. اما بعد قیامت این نعمات ثابت هستند چون عمل و تکلیفی دیگر نیست. هر چند ممکن است کیفیت تغییر کند.چرا که طبق روایات حتی میوه ها هم مزه شان از دفعه قبل بهتر می شود یعنی میوه با مزه خاص محو مزه جدیدی جایگزین می شود.

سلام
به نظرم دارید به محور مطلب نزدیک میشوید اما باز هم اصل مطلب روشن نیست
یعنی اگر خاصیت بهشت دوام است حال چه خودش چه نعماتش (همانطور که آیه می فرمود) چگونه میشود که نعمتی بهشتی به عملی دیگر بسوزد ؟
والله الموفق

حامد;343689 نوشت:
سلام از تعابیر قرآن نوعی دوام و همیشگی بودن درباره بهشت و نعمتهای آن برداشت می شود [سوره الرعد (13): آيه 35] مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى الْكافِرِينَ النَّارُ (35) ترجمه: 35- بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده است نهرهاى آب از زير درختانش جارى است، ميوه ‏هاى آن هميشگى و سايه‏ هايش دائمى است، اين سرانجام كسانى است كه پرهيزگارى پيشه كردند و سرانجام كافران، آتش است اما در برخی روایات آمده که انسان با اعمالش در بهشت درختانی می کارد به شرط این که به آتش اعمال ناشایست آنرا از بین نبرد سوال این است که با وجود دوام نعم بهشتی این چه بهشتی است که درختانش قابل سوختن هستند ؟ والله الموفق

علیکم السلام.
تمام تصویر سازی های قرآن متناسب با فهم و درک و سلیقه و علاقه اعراب آن زمان بیان شده است و غیر واقعی به نظر می رسد. به کلمه حور العین توجه کنید.
جناب حامد انصافا شما از زنان چشم سیاه خوشتان می آید یا چشم آبی یا چشم سبز و یا ... .
یا اینکه کسی که در دل جنگل های سرسبز و خوش آب و هوا زندگی می کند آیا از زرق و برق و پیشرفت و تکنولوژی شهری لذت نمی برد؟ آیا ترجیح نمی دهد که به جای درختان و رودهای جاری زیر آن فضای با امکانات شهری مثلا یک آپارتمان با کلیه امکانات و تجهیزات پیشرفته و .... در بهشت داشته باشد.
باید قبول کنیم این تصویر سازی ها متناسب به زمانه ظهور اسلام است.
بهشت جسمانی ( در صورت وجود ) می تواند اینگونه باشد که برای هر شخص یک جور است و قابل رویت برای دیگری نیست. بهشت من فقط برای خود من است با تمام خصوصیاتی که من دوست دارم. هم اکنون هم وجود ندارد. بلکه لحظه به لحظه با اعمال و رفتار من ساخته می شود. در لحظه ای درختی سبز می شود و در لحظه دیگر همان درخت با اعمال بد من از بین می رود.
شعر زیر از صغیر اصفهانی است:

داد درویشــــــی از سر تمــــهــیــــد
سر قلیــــان خویش را به مــــریـــــد

گفت کز دوزخ ای نـــــکـــو کـــــــردار

قـــــدری آتــــش به روی آن بگــــذار

بگــــرفت و بـــبـــــرد و بـــــــــاز آورد

عقـــــــــد گوهـــــــــر ز درج راز آورد

گــــــــفت در دوزخ هــرچـه گـــردیدم

درکـــات جحیـــــــــــم را دیــــــــــدم

آتـــش و هیــــــزم و ذغــــال نبــــــود

اخگـری بهــــــر اشتــعـــــال نبــــــود

هیــــچ کس آتشــــــی نمی افروخت

ز آتش خویش هر کسی می سوخت




فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرِین (بقره/24)
از آتشی بترسید که هیزم آن بدن‌های مردم (گنهکار) و سنگ‌ها است و برای کافران آماده شده است.

و من الله توفیق

شریعت عقلانی;344028 نوشت:
علیکم السلام. تمام تصویر سازی های قرآن متناسب با فهم و درک و سلیقه و علاقه اعراب آن زمان بیان شده است و غیر واقعی به نظر می رسد. به کلمه حور العین توجه کنید. جناب حامد انصافا شما از زنان چشم سیاه خوشتان می آید یا چشم آبی یا چشم سبز و یا ... . یا اینکه کسی که در دل جنگل های سرسبز و خوش آب و هوا زندگی می کند آیا از زرق و برق و پیشرفت و تکنولوژی شهری لذت نمی برد؟ آیا ترجیح نمی دهد که به جای درختان و رودهای جاری زیر آن فضای با امکانات شهری مثلا یک آپارتمان با کلیه امکانات و تجهیزات پیشرفته و .... در بهشت داشته باشد. باید قبول کنیم این تصویر سازی ها متناسب به زمانه ظهور اسلام است. بهشت جسمانی ( در صورت وجود ) می تواند اینگونه باشد که برای هر شخص یک جور است و قابل رویت برای دیگری نیست. بهشت من فقط برای خود من است با تمام خصوصیاتی که من دوست دارم. هم اکنون هم وجود ندارد. بلکه لحظه به لحظه با اعمال و رفتار من ساخته می شود. در لحظه ای درختی سبز می شود و در لحظه دیگر همان درخت با اعمال بد من از بین می رود.

سلام برادر
با تشکر از ارسال مطلب
اما بحث ما در خصوص بیان سمبلیک قرآن کریم در توصیف بهشت نیست بلکه بحث بر زوال پذیری یا زوال ناپذیری امور بهشتی است
والله الموفق

حامد;343819 نوشت:
سلام به نظرم دارید به محور مطلب نزدیک میشوید اما باز هم اصل مطلب روشن نیست یعنی اگر خاصیت بهشت دوام است حال چه خودش چه نعماتش (همانطور که آیه می فرمود) چگونه میشود که نعمتی بهشتی به عملی دیگر بسوزد ؟ والله الموفق

با سلام
بنده محور و غیر محور نمیدونم منظورتون چیه.اما جواب واضح هست.
مشکلش چیست اگه عملی که هنوز ثبت کامل نشده محو شود؟

شیخ هادی;344177 نوشت:
مشکلش چیست اگه عملی که هنوز ثبت کامل نشده محو شود؟

سلام
اتفاقا به نکته خوبی اشاره کردید
خوب است مطلب را از همین جا پیش ببریم
رابطه عمل با نعم بهشتی به لحاظ تکوینی چطور رابطه ای است
شاید جواب این سوال ما را به مقصود خیلی نزدیک کند
والله الموفق

در تکمیل سخنان دوستان باید عرض کنم که ما نباید عالم برزخ و قیامت را یکی فرض کنیم این دو تفاوت های زیادی دارند از جمله این که در عالم برزخ پرونده اعمال هنوز بسته نشده در صورتی که در قیامت پرونده اعمال بسته می شود . عالم برزخ میان زندگی دنیایی و حیات اخروی قرارگرفته و آدمیان پس از مرگ وارد آن شده و تا قیامت آنجا می مانند .
بخشی از پاداش و جزای مردم در عالم برزخ داده می شود . مومنان در بهشت برزخی و کافران در جهنم برزخی که تجلی کوچکی از بهشت و جهنم آخرت است به سر می برند .
ارتباط عالم برزخ با دنیا پس از مرگ هم چنان برقرار است .

حامد;343689 نوشت:
انسان با اعمالش در بهشت درختانی می کارد به شرط این که به آتش اعمال ناشایست آنرا از بین نبرد

پس این روایت اشاره به اعمال ماتقدم در دنیا و اعمال ما تاخر ما بعد از مرگ دارد که شامل بهشت برزخی می شود و با اعمال بد ما در دنیا یا آثار اعمال بد ما بعد از مرگ میتواند آثار خوبی های ما را که در بهشت برزخی نمود پیدا کرده است از بین ببرد یعنی این بهشت برزخی جاودانه نبوده و تغییر پذیر است .
پس می بینیم که تا زمان قیامت هنوز به طور کامل به حساب ها رسیدگی نشده و بهشت و جهنم اخروی وجود نخواهد داشت . پس این روایت به این بهشت اشاره دارداما بهشت جاودان اشاره شده در آیه زیر به بهشت جاودان اخروی اشاره داشته است .

حامد;343689 نوشت:
مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى الْكافِرِينَ النَّارُ

حس خدا;344195 نوشت:
پس این روایت اشاره به اعمال ماتقدم در دنیا و اعمال ما تاخر ما بعد از مرگ دارد که شامل بهشت برزخی می شود و با اعمال بد ما در دنیا یا آثار اعمال بد ما بعد از مرگ میتواند آثار خوبی های ما را که در بهشت برزخی نمود پیدا کرده است از بین ببرد یعنی این بهشت برزخی جاودانه نبوده و تغییر پذیر است . پس می بینیم که تا زمان قیامت هنوز به طور کامل به حساب ها رسیدگی نشده و بهشت و جهنم اخروی وجود نخواهد داشت . پس این روایت به این بهشت اشاره دارداما بهشت جاودان اشاره شده در آیه زیر به بهشت جاودان اخروی اشاره داشته است .

سلام
مطالب خوبی است اما هنوز رابطه عمل با بهشت برزخی و قیامتی روشن نیست
والله الموفق

حامد;344202 نوشت:
هنوز رابطه عمل با بهشت برزخی و قیامتی روشن نیست


یعنی چی هنوز روشن نیست ؟؟؟!!!!!!

به نظر من چیز مبهمی نداره .
شاید هم من منظور شما رو درست متوجه نشدم .
میشه یه کم توضیح بدید راجع به این که چی روشن نیست ؟
ممنون

حس خدا;344206 نوشت:
یعنی چی هنوز روشن نیست ؟؟؟!!!!!! به نظر من چیز مبهمی نداره . شاید هم من منظور شما رو درست متوجه نشدم . میشه یه کم توضیح بدید راجع به این که چی روشن نیست ؟ ممنون

سلام
شما می فرمایید عمل با بهشت برزخی در ارتباطه خوب چرا ؟ چه ربطی به هم دارند ؟ اصلا عمل و پاداش چه ربطی به هم دارند ؟
می فرمایید بهشت برزخی امکان تغییر و تحول داره ؟ چه نوع تغییری ؟ تغییری از جنس سوختن اعمال ؟ چرا ؟
میفرمایید روایت در مورد بهشت برزخی است و آیه در مورد بهشت قیامتی ؟ نشانه ها و قرینه ها یا مبانی مثبت مطلب چیست ؟
والله الموفق