این چه بهشتی است ؟

تب‌های اولیه

59 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
این چه بهشتی است ؟

سلام:Gol:
از تعابیر قرآن نوعی دوام و همیشگی بودن درباره بهشت و نعمتهای آن برداشت می شود
[سوره الرعد (13): آيه 35]
مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى الْكافِرِينَ النَّارُ (35)
ترجمه:
35- بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده است نهرهاى آب از زير درختانش جارى است، ميوه ‏هاى آن هميشگى و سايه‏ هايش دائمى است، اين سرانجام كسانى است كه پرهيزگارى پيشه كردند و سرانجام كافران، آتش است

اما در برخی روایات آمده که انسان با اعمالش در بهشت درختانی می کارد به شرط این که به آتش اعمال ناشایست آنرا از بین نبرد
سوال این است که با وجود دوام نعم بهشتی این چه بهشتی است که درختانش قابل سوختن هستند ؟
والله الموفق

به نام خدا ی مهربون
توی این دنیا هم خیلی چیزا هست که عمرشون طولانیه اما به واسطه استفاده نادرست عمرشون کم میشه توی بهشت هم امکان داره یه چیزی عمر ابدی داشته باشه اما با استفاده نادرست خراب بشه .
اونجا گفته ابدی هست اما نگفته که بدون قیدو شرط ابدیه.
اینم یه مختصر جواب التماس دعا

javad_n;343695 نوشت:
توی این دنیا هم خیلی چیزا هست که عمرشون طولانیه اما به واسطه استفاده نادرست عمرشون کم میشه توی بهشت هم امکان داره یه چیزی عمر ابدی داشته باشه اما با استفاده نادرست خراب بشه . اونجا گفته ابدی هست اما نگفته که بدون قیدو شرط ابدیه.

سلام
درست به نظر نمی آید
نظر دوستان چیست ؟
والله الموفق

خوب ما تو دنيا يه خورده ميشوزونيم و يه خورده ميكاريم! دست آخر يه چيزي از توش در مياد!
ما ميريم توي نتيجه اش ديگه!
نكنه انتظار دارين وقتي داره ميسوزه خدا مارو بگذاره وسطش!:khaneh:
خدايا قربونت برم اگه اين طوريه منو با يه ماشين آتش نشاني محشور كن!!!:khandeh!:

بهشت قیامت ابدی و جاودانی است
بعد از اینکه به محاسبه اعمال رسیدگی شد و شخص وارد در بهشت شد دیگر نه نقصی میبیند نه از آن بهشت بیرون رانده میشود

اما هنگام حساب و کتاب جایگاهی را که بنده میتوانست داشته باشد را به او نشان میدهند
اگر به واسطه گناهی که انجام داده حبط عملی صورت گرفته باشد اینجاست که میبیند
به همین جهت است که نام قیامت را یوم الحسره نهاده اند.

[="blue"]بهشتی که اشاره شده به نظر بهشت برزخی می آیدنه بهشت جاودان آخرتی[/]

فضه الزهرا;343741 نوشت:
خوب ما تو دنيا يه خورده ميشوزونيم و يه خورده ميكاريم! دست آخر يه چيزي از توش در مياد! ما ميريم توي نتيجه اش ديگه! نكنه انتظار دارين وقتي داره ميسوزه خدا مارو بگذاره وسطش! خدايا قربونت برم اگه اين طوريه منو با يه ماشين آتش نشاني محشور كن!!!

سلام
باید این تعارض ظاهری حل بشه
از یک طرف دوام نعم از طرف دیگه آتش گرفتن

کنیزفاطمه;343744 نوشت:
بهشتی که اشاره شده به نظر بهشت برزخی می آیدنه بهشت جاودان آخرتی

آنوقت نسبت این دو بهشت چگونه است
یعنی چه ربطی به هم دارند
وقتی شما اعمالتان را در بهشت برزخی میکارید و چه بسا آتش می زنید چرا باید بهشت آخرتی بر اساس اعمال خود داشته باشید ؟
والله الموفق

جناب حامد
ما در دنیا لعمالی را انجام میدهیم
محاسبه جزیی اعمال ما در عالم برزخ است
و محاسبه کلی در قیامت
هرچی کم و زیاد باید بشه اینجا میشه
بعد اینکه رفتیم داخل در بهشت جاودان آخرتی شدیم دیگه سوختنی در کار نیست

این قبل از ورود در بهشت است

نشانمان میدهند که اگر فلان عمل را انجام نمیدادی باغ های بهشتت اینقدر بود ولی حالا که انجام ددادی و آنها را سوزاندی اینقدر است
اینجاست که آه از نهادمان بر میخیزد و حسرت میخوریم

با سلام
همانطور که متکلمین می گویند این اعمال ماست که بهشت و جهنم رو درست می کند و مادامی که در دنیا هستیم این نعمت ها در تغییر و تحول هستند مثل روایاتی که فرمودید و هیچ ایرادی هم ندارد مثل بدا و توبه از گناهان و ... که سرنوشت رو عوض می کنند در آخرت و تغییرات آن موثر است.
آیه و آیات مشابهی که فرمودید در واقع اون چیزی را مد نظر دارد که به بنده با تایید نهایی داده می شود و یا به عبارتی وقتی قیامت می شود و دیگه عملی و تکلیفی نیست هر آنچه داده می شود جاویدان است.
در ثانی در آیات قرآن جاوید بودن اصل نعمت بیشتر منظور است اما وقتی مصادیق نعمت ها تبدیل به احسن شوند مشکلی ندارد و منافاتی هم با آیه ندارد.

کنیزفاطمه;343753 نوشت:
جناب حامد ما در دنیا لعمالی را انجام میدهیم محاسبه جزیی اعمال ما در عالم برزخ است و محاسبه کلی در قیامت هرچی کم و زیاد باید بشه اینجا میشه بعد اینکه رفتیم داخل در بهشت جاودان آخرتی شدیم دیگه سوختنی در کار نیست این قبل از ورود در بهشت است نشانمان میدهند که اگر فلان عمل را انجام نمیدادی باغ های بهشتت اینقدر بود ولی حالا که انجام ددادی و آنها را سوزاندی اینقدر است اینجاست که آه از نهادمان بر میخیزد و حسرت میخوریم

سلام
متشکر از پاسخ شما
بالاخره خاصیت بهشت دوامه یا زوال
اگر دوامه پس چرا آتیش
اگر زواله پس چرا فرمود دائم

شیخ هادی;343759 نوشت:
با سلام همانطور که متکلمین می گویند این اعمال ماست که بهشت و جهنم رو درست می کند و مادامی که در دنیا هستیم این نعمت ها در تغییر و تحول هستند مثل روایاتی که فرمودید و هیچ ایرادی هم ندارد مثل بدا و توبه از گناهان و ... که سرنوشت رو عوض می کنند در آخرت و تغییرات آن موثر است. آیه و آیات مشابهی که فرمودید در واقع اون چیزی را مد نظر دارد که به بنده با تایید نهایی داده می شود و یا به عبارتی وقتی قیامت می شود و دیگه عملی و تکلیفی نیست هر آنچه داده می شود جاویدان است. در ثانی در آیات قرآن جاوید بودن اصل نعمت بیشتر منظور است اما وقتی مصادیق نعمت ها تبدیل به احسن شوند مشکلی ندارد و منافاتی هم با آیه ندارد.

با تبدیل به احسن مشکلی نداریم
سوال بالارا از شما هم میپرسم
والله الموفق

حامد;343763 نوشت:
اگر زواله پس چرا فرمود دائم

در جواب دقت نفرمودید.
زوال مربوط به قبل قیامت است و این از روایات تفسیری برداشت می شود.
دوام مربوط به بعد قیامت و نهایی شدن اعمال است که هیچ کاری دیگر تاثیر ندارد و عمل و تکلیفی نیست.

شیخ هادی;343766 نوشت:
در جواب دقت نفرمودید. زوال مربوط به قبل قیامت است و این از روایات تفسیری برداشت می شود. دوام مربوط به بعد قیامت و نهایی شدن اعمال است که هیچ کاری دیگر تاثیر ندارد و عمل و تکلیفی نیست.

سلام
بالاخره خاصیت بهشت چیست برادر؟
دوام یا زوال
تفاوت قبل و بعد به چیست ؟
والله الموفق

حامد;343791 نوشت:
تفاوت قبل و بعد به چیست ؟

خاصیت بهشت یا نعمت های بهشتی؟این دو رو خلط نکنید.در ادامه مشخص میشه جواب.
حامد;343791 نوشت:
بالاخره خاصیت بهشت چیست برادر؟

چند بار عرض کردم در قبل(یعنی قبل قیامت)پرونده انسان برای تغییر و تحول یا زوال و ثبت نعمت باز است.
اما بعد قیامت این نعمات ثابت هستند چون عمل و تکلیفی دیگر نیست. هر چند ممکن است کیفیت تغییر کند.چرا که طبق روایات حتی میوه ها هم مزه شان از دفعه قبل بهتر می شود یعنی میوه با مزه خاص محو مزه جدیدی جایگزین می شود.

شیخ هادی;343801 نوشت:
چند بار عرض کردم در قبل(یعنی قبل قیامت)پرونده انسان برای تغییر و تحول یا زوال و ثبت نعمت باز است. اما بعد قیامت این نعمات ثابت هستند چون عمل و تکلیفی دیگر نیست. هر چند ممکن است کیفیت تغییر کند.چرا که طبق روایات حتی میوه ها هم مزه شان از دفعه قبل بهتر می شود یعنی میوه با مزه خاص محو مزه جدیدی جایگزین می شود.

سلام
به نظرم دارید به محور مطلب نزدیک میشوید اما باز هم اصل مطلب روشن نیست
یعنی اگر خاصیت بهشت دوام است حال چه خودش چه نعماتش (همانطور که آیه می فرمود) چگونه میشود که نعمتی بهشتی به عملی دیگر بسوزد ؟
والله الموفق

حامد;343689 نوشت:
سلام از تعابیر قرآن نوعی دوام و همیشگی بودن درباره بهشت و نعمتهای آن برداشت می شود [سوره الرعد (13): آيه 35] مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى الْكافِرِينَ النَّارُ (35) ترجمه: 35- بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده است نهرهاى آب از زير درختانش جارى است، ميوه ‏هاى آن هميشگى و سايه‏ هايش دائمى است، اين سرانجام كسانى است كه پرهيزگارى پيشه كردند و سرانجام كافران، آتش است اما در برخی روایات آمده که انسان با اعمالش در بهشت درختانی می کارد به شرط این که به آتش اعمال ناشایست آنرا از بین نبرد سوال این است که با وجود دوام نعم بهشتی این چه بهشتی است که درختانش قابل سوختن هستند ؟ والله الموفق

علیکم السلام.
تمام تصویر سازی های قرآن متناسب با فهم و درک و سلیقه و علاقه اعراب آن زمان بیان شده است و غیر واقعی به نظر می رسد. به کلمه حور العین توجه کنید.
جناب حامد انصافا شما از زنان چشم سیاه خوشتان می آید یا چشم آبی یا چشم سبز و یا ... .
یا اینکه کسی که در دل جنگل های سرسبز و خوش آب و هوا زندگی می کند آیا از زرق و برق و پیشرفت و تکنولوژی شهری لذت نمی برد؟ آیا ترجیح نمی دهد که به جای درختان و رودهای جاری زیر آن فضای با امکانات شهری مثلا یک آپارتمان با کلیه امکانات و تجهیزات پیشرفته و .... در بهشت داشته باشد.
باید قبول کنیم این تصویر سازی ها متناسب به زمانه ظهور اسلام است.
بهشت جسمانی ( در صورت وجود ) می تواند اینگونه باشد که برای هر شخص یک جور است و قابل رویت برای دیگری نیست. بهشت من فقط برای خود من است با تمام خصوصیاتی که من دوست دارم. هم اکنون هم وجود ندارد. بلکه لحظه به لحظه با اعمال و رفتار من ساخته می شود. در لحظه ای درختی سبز می شود و در لحظه دیگر همان درخت با اعمال بد من از بین می رود.
شعر زیر از صغیر اصفهانی است:

داد درویشــــــی از سر تمــــهــیــــد
سر قلیــــان خویش را به مــــریـــــد

گفت کز دوزخ ای نـــــکـــو کـــــــردار

قـــــدری آتــــش به روی آن بگــــذار

بگــــرفت و بـــبـــــرد و بـــــــــاز آورد

عقـــــــــد گوهـــــــــر ز درج راز آورد

گــــــــفت در دوزخ هــرچـه گـــردیدم

درکـــات جحیـــــــــــم را دیــــــــــدم

آتـــش و هیــــــزم و ذغــــال نبــــــود

اخگـری بهــــــر اشتــعـــــال نبــــــود

هیــــچ کس آتشــــــی نمی افروخت

ز آتش خویش هر کسی می سوخت




فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرِین (بقره/24)
از آتشی بترسید که هیزم آن بدن‌های مردم (گنهکار) و سنگ‌ها است و برای کافران آماده شده است.

و من الله توفیق

شریعت عقلانی;344028 نوشت:
علیکم السلام. تمام تصویر سازی های قرآن متناسب با فهم و درک و سلیقه و علاقه اعراب آن زمان بیان شده است و غیر واقعی به نظر می رسد. به کلمه حور العین توجه کنید. جناب حامد انصافا شما از زنان چشم سیاه خوشتان می آید یا چشم آبی یا چشم سبز و یا ... . یا اینکه کسی که در دل جنگل های سرسبز و خوش آب و هوا زندگی می کند آیا از زرق و برق و پیشرفت و تکنولوژی شهری لذت نمی برد؟ آیا ترجیح نمی دهد که به جای درختان و رودهای جاری زیر آن فضای با امکانات شهری مثلا یک آپارتمان با کلیه امکانات و تجهیزات پیشرفته و .... در بهشت داشته باشد. باید قبول کنیم این تصویر سازی ها متناسب به زمانه ظهور اسلام است. بهشت جسمانی ( در صورت وجود ) می تواند اینگونه باشد که برای هر شخص یک جور است و قابل رویت برای دیگری نیست. بهشت من فقط برای خود من است با تمام خصوصیاتی که من دوست دارم. هم اکنون هم وجود ندارد. بلکه لحظه به لحظه با اعمال و رفتار من ساخته می شود. در لحظه ای درختی سبز می شود و در لحظه دیگر همان درخت با اعمال بد من از بین می رود.

سلام برادر
با تشکر از ارسال مطلب
اما بحث ما در خصوص بیان سمبلیک قرآن کریم در توصیف بهشت نیست بلکه بحث بر زوال پذیری یا زوال ناپذیری امور بهشتی است
والله الموفق

حامد;343819 نوشت:
سلام به نظرم دارید به محور مطلب نزدیک میشوید اما باز هم اصل مطلب روشن نیست یعنی اگر خاصیت بهشت دوام است حال چه خودش چه نعماتش (همانطور که آیه می فرمود) چگونه میشود که نعمتی بهشتی به عملی دیگر بسوزد ؟ والله الموفق

با سلام
بنده محور و غیر محور نمیدونم منظورتون چیه.اما جواب واضح هست.
مشکلش چیست اگه عملی که هنوز ثبت کامل نشده محو شود؟

شیخ هادی;344177 نوشت:
مشکلش چیست اگه عملی که هنوز ثبت کامل نشده محو شود؟

سلام
اتفاقا به نکته خوبی اشاره کردید
خوب است مطلب را از همین جا پیش ببریم
رابطه عمل با نعم بهشتی به لحاظ تکوینی چطور رابطه ای است
شاید جواب این سوال ما را به مقصود خیلی نزدیک کند
والله الموفق

در تکمیل سخنان دوستان باید عرض کنم که ما نباید عالم برزخ و قیامت را یکی فرض کنیم این دو تفاوت های زیادی دارند از جمله این که در عالم برزخ پرونده اعمال هنوز بسته نشده در صورتی که در قیامت پرونده اعمال بسته می شود . عالم برزخ میان زندگی دنیایی و حیات اخروی قرارگرفته و آدمیان پس از مرگ وارد آن شده و تا قیامت آنجا می مانند .
بخشی از پاداش و جزای مردم در عالم برزخ داده می شود . مومنان در بهشت برزخی و کافران در جهنم برزخی که تجلی کوچکی از بهشت و جهنم آخرت است به سر می برند .
ارتباط عالم برزخ با دنیا پس از مرگ هم چنان برقرار است .

حامد;343689 نوشت:
انسان با اعمالش در بهشت درختانی می کارد به شرط این که به آتش اعمال ناشایست آنرا از بین نبرد

پس این روایت اشاره به اعمال ماتقدم در دنیا و اعمال ما تاخر ما بعد از مرگ دارد که شامل بهشت برزخی می شود و با اعمال بد ما در دنیا یا آثار اعمال بد ما بعد از مرگ میتواند آثار خوبی های ما را که در بهشت برزخی نمود پیدا کرده است از بین ببرد یعنی این بهشت برزخی جاودانه نبوده و تغییر پذیر است .
پس می بینیم که تا زمان قیامت هنوز به طور کامل به حساب ها رسیدگی نشده و بهشت و جهنم اخروی وجود نخواهد داشت . پس این روایت به این بهشت اشاره دارداما بهشت جاودان اشاره شده در آیه زیر به بهشت جاودان اخروی اشاره داشته است .

حامد;343689 نوشت:
مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى الْكافِرِينَ النَّارُ

حس خدا;344195 نوشت:
پس این روایت اشاره به اعمال ماتقدم در دنیا و اعمال ما تاخر ما بعد از مرگ دارد که شامل بهشت برزخی می شود و با اعمال بد ما در دنیا یا آثار اعمال بد ما بعد از مرگ میتواند آثار خوبی های ما را که در بهشت برزخی نمود پیدا کرده است از بین ببرد یعنی این بهشت برزخی جاودانه نبوده و تغییر پذیر است . پس می بینیم که تا زمان قیامت هنوز به طور کامل به حساب ها رسیدگی نشده و بهشت و جهنم اخروی وجود نخواهد داشت . پس این روایت به این بهشت اشاره دارداما بهشت جاودان اشاره شده در آیه زیر به بهشت جاودان اخروی اشاره داشته است .

سلام
مطالب خوبی است اما هنوز رابطه عمل با بهشت برزخی و قیامتی روشن نیست
والله الموفق

حامد;344202 نوشت:
هنوز رابطه عمل با بهشت برزخی و قیامتی روشن نیست


یعنی چی هنوز روشن نیست ؟؟؟!!!!!!

به نظر من چیز مبهمی نداره .
شاید هم من منظور شما رو درست متوجه نشدم .
میشه یه کم توضیح بدید راجع به این که چی روشن نیست ؟
ممنون

حس خدا;344206 نوشت:
یعنی چی هنوز روشن نیست ؟؟؟!!!!!! به نظر من چیز مبهمی نداره . شاید هم من منظور شما رو درست متوجه نشدم . میشه یه کم توضیح بدید راجع به این که چی روشن نیست ؟ ممنون

سلام
شما می فرمایید عمل با بهشت برزخی در ارتباطه خوب چرا ؟ چه ربطی به هم دارند ؟ اصلا عمل و پاداش چه ربطی به هم دارند ؟
می فرمایید بهشت برزخی امکان تغییر و تحول داره ؟ چه نوع تغییری ؟ تغییری از جنس سوختن اعمال ؟ چرا ؟
میفرمایید روایت در مورد بهشت برزخی است و آیه در مورد بهشت قیامتی ؟ نشانه ها و قرینه ها یا مبانی مثبت مطلب چیست ؟
والله الموفق

حامد;343819 نوشت:
به نظرم دارید به محور مطلب نزدیک میشوید اما باز هم اصل مطلب روشن نیست یعنی اگر خاصیت بهشت دوام است حال چه خودش چه نعماتش (همانطور که آیه می فرمود) چگونه میشود که نعمتی بهشتی به عملی دیگر بسوزد ؟

سلام
شايد جواب اين باشد كه بهشت جداي از اعمال ما وجود دارد ليكن اعمال ما نقش اتحاد و يا عدم اتحاد با بهشت را ايفا مي كند
در واقع سوختن عمل مي تواند به معناي منقطع شدن عمل از بهشت(كه همان اسماء رحماني بادوام است) باشد

حامد;344153 نوشت:
اما بحث ما در خصوص بیان سمبلیک قرآن کریم در توصیف بهشت نیست بلکه بحث بر زوال پذیری یا زوال ناپذیری امور بهشتی است

با سلام خدمت جناب حامد عزیز.
سوال اصلی شما در پست شماره 1 بر اساس آیا قرآن بود. همین بحث زوال پذیری و یا زوال ناپذیری بهشت هم از قرآن استنتاج کردید. شما می خواهید تناقض ظاهری یک آیه قرآن را با یک روایت حل کنید. در صورتی که بنده عرض کردم تمام قول های قرآن و روایات واقعی نیستند. یعنی شما چگونه از بیان سمبلیک قرآن برداشت زوال ناپذیری کردید؟ بنده می گویم همین بحث زوال ناپذیری بهشت و نعمت های آن هم بر اساس ذوق انسان بیان شده است و سمبلیک است.
اگر هم دنبال پاسخ های فلسفی هستید باید خصوصیات بهشت را از دیدگاه های فلسفی لیست کنید و اگر تناقضی بود آن وقت بحث کنیم. ولی نمی توان از یک سری آیات سمبلیک قرآن و روایات تناقض در آوریم و بعد به دنبال پاسخ فلسفی باشیم.
در واقع سوال پیرامون مسایل سمبلیک پاسخ سمبلیک می طلبد و پرسش های فلسفی هم پاسخ های فلسفی.
و من الله توفیق

ببخشید یعنی اعمال خوب باعث درست کردن بهشته

معلق;344256 نوشت:
سلام شايد جواب اين باشد كه بهشت جداي از اعمال ما وجود دارد ليكن اعمال ما نقش اتحاد و يا عدم اتحاد با بهشت را ايفا مي كند در واقع سوختن عمل مي تواند به معناي منقطع شدن عمل از بهشت(كه همان اسماء رحماني بادوام است) باشد

سلام
باتشکر
باید برای این مطلب مبانی معرفی کرد
والله الموفق

ما اعمال خوب انجام ندیم بهشت ساخته نمیشه یعنی!!!

شریعت عقلانی;344309 نوشت:
سوال اصلی شما در پست شماره 1 بر اساس آیا قرآن بود. همین بحث زوال پذیری و یا زوال ناپذیری بهشت هم از قرآن استنتاج کردید. شما می خواهید تناقض ظاهری یک آیه قرآن را با یک روایت حل کنید. در صورتی که بنده عرض کردم تمام قول های قرآن و روایات واقعی نیستند. یعنی شما چگونه از بیان سمبلیک قرآن برداشت زوال ناپذیری کردید؟ بنده می گویم همین بحث زوال ناپذیری بهشت و نعمت های آن هم بر اساس ذوق انسان بیان شده است و سمبلیک است. اگر هم دنبال پاسخ های فلسفی هستید باید خصوصیات بهشت را از دیدگاه های فلسفی لیست کنید و اگر تناقضی بود آن وقت بحث کنیم. ولی نمی توان از یک سری آیات سمبلیک قرآن و روایات تناقض در آوریم و بعد به دنبال پاسخ فلسفی باشیم. در واقع سوال پیرامون مسایل سمبلیک پاسخ سمبلیک می طلبد و پرسش های فلسفی هم پاسخ های فلسفی.

سلام
این بیان شما اینطور فهمیده میشه که هیچ چیز قابل تکیه رو نمیشه از قرآن فهمید چرا ؟ چون سمبلیکه
خوب اگر تمام قرآن سمبلیکه بفرمایید توحید و معادش هم سمبلیکه
نمازش سمبلیکه وووو
یعنی قرآن نعوذ بالله یک داستانی است که هرکس هرجور دلش می خواهد تفسیرش می کند
آنوقت بفرمایید این چه هدایتی است ؟
و اما قضیه تناقض ظاهری
این تناقض در قرآن نیست بلکه قرآن و روایته
و البته ظاهری است
و قابل حل
بنده دارم دوستان رو در بحث هدایت می کنم
متشکر
والله الموفق

«شايد جواب اين باشد كه بهشت جداي از اعمال ما وجود دارد ليكن اعمال ما نقش اتحاد و يا عدم اتحاد با بهشت را ايفا مي كند
در واقع سوختن عمل مي تواند به معناي منقطع شدن عمل از بهشت(كه همان اسماء رحماني بادوام است) باشد »

حامد;344324 نوشت:
باید برای این مطلب مبانی معرفی کرد

اگر ذات اقدس الهي از ما جدا باشد بهشت و جهنم نيز كه اسماي الهي اند از ما جدا خواهد بود

معلق;344500 نوشت:
همانطور كه ذات اقدس الهي از ما جداست بهشت و جهنم نيز كه اسماي الهي اند از ما جداست

سلام
کی گفت جداست ؟
قال الحکیم :
لم یلد و لم یولد
و قال امیر المومنین علیه اسلام
و خارج عن الاشیاء لا بالمباینه
والله الموفق

حامد;344503 نوشت:
کی گفت جداست ؟ قال الحکیم : لم یلد و لم یولد و قال امیر المومنین علیه اسلام و خارج عن الاشیاء لا بالمباینه

درسته
اما مي توان اينگونه تبيين كرد كه همانطور كه نعمت هاي بهشت قائم به درك و اعمال ما هستند ، قائم به خود و خداوند نيز هستند.
در روايات هم داريم كه آفرينش بهشت و جهنم قبل از عالم طبيعت بوده ، پس نمي توان گفت مستقيما تجلي اعمال و عقايدند.
با اين حساب سوختن اعمال ايرادي به دوام نعمت ها وارد نميكند

حامد;343689 نوشت:
سلام:gol:
از تعابیر قرآن نوعی دوام و همیشگی بودن درباره بهشت و نعمتهای آن برداشت می شود
[سوره الرعد (13): آيه 35]
مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى الْكافِرِينَ النَّارُ (35)
ترجمه:
35- بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده است نهرهاى آب از زير درختانش جارى است، ميوه ‏هاى آن هميشگى و سايه‏ هايش دائمى است، اين سرانجام كسانى است كه پرهيزگارى پيشه كردند و سرانجام كافران، آتش است

اما در برخی روایات آمده که انسان با اعمالش در بهشت درختانی می کارد به شرط این که به آتش اعمال ناشایست آنرا از بین نبرد
سوال این است که با وجود دوام نعم بهشتی این چه بهشتی است که درختانش قابل سوختن هستند ؟
والله الموفق

با سلام

لزوما هر عمل خوبی مورد قبول خداوند نیست و شایستگی پاداش نداره تا بگیم که کار خوب عین بهشت هست پس چرا در اون زوال هست

همانطور که میفرماید: لاتبطلوا صدقاتکم بالمن والاذی...
ایود احدکم ان تکون له جنه من نخیل واعناب تجری من تحتها الانهار له فیها من کل الثمرات واصابه الکبر وله ذریه ضعفاء فاصابها اعصار فیه نار فاحترقت کذلک یبین الله لکم الایات لعلکم تتفکرون بقره 266

و اینکه مساله حبط اعمال رو در قرآن کریم میبینیم اولئک حبطت اعمالهم

پس همانطور که این آیه شریفه وعده داده : مثل الجنه التی وعد المتقون... این بهشت تنها برای متقین هست که اعمالشون صرفا برای خداست اینچنین عملی پاداشش بهشت هست که هیچ زوال و نابودی درش نیست

حامد;343689 نوشت:
سلام از تعابیر قرآن نوعی دوام و همیشگی بودن درباره بهشت و نعمتهای آن برداشت می شود [سوره الرعد (13): آيه 35] مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى الْكافِرِينَ النَّارُ (35) ترجمه: 35- بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده است نهرهاى آب از زير درختانش جارى است، ميوه ‏هاى آن هميشگى و سايه‏ هايش دائمى است، اين سرانجام كسانى است كه پرهيزگارى پيشه كردند و سرانجام كافران، آتش است اما در برخی روایات آمده که انسان با اعمالش در بهشت درختانی می کارد به شرط این که به آتش اعمال ناشایست آنرا از بین نبرد سوال این است که با وجود دوام نعم بهشتی این چه بهشتی است که درختانش قابل سوختن هستند ؟ والله الموفق

با سلام

بنده تخصص فلسفی ندارم اما با اجازه دوستان نظرم را عرض می کنم:

به نظر حقیر دوام و زوال هیچ یک خاصیت ذاتی ماده و نعمت های بهشتی نیستند. نه دوام نعمت های بهشتی پس از بسته شدن پرونده اعمال خاصیت ذاتی آنهاست و نه زوال آنها در زمان باز بودن پرونده.

حتی ملکات روح و آثار آنها نیز می توانند به اراده خداوند از بین بروند چه برسد به نعمت های مادی.

بنابراین آیات فوق هیچ تعارضی با یکدیگر ندارند.

حامد;344385 نوشت:
این بیان شما اینطور فهمیده میشه که هیچ چیز قابل تکیه رو نمیشه از قرآن فهمید چرا ؟ چون سمبلیکه خوب اگر تمام قرآن سمبلیکه بفرمایید توحید و معادش هم سمبلیکه نمازش سمبلیکه وووو یعنی قرآن نعوذ بالله یک داستانی است که هرکس هرجور دلش می خواهد تفسیرش می کند آنوقت بفرمایید این چه هدایتی است ؟

سلام.
چرا شلوغش می کنید. بنده کی گفتم تمام قرآن سمبلیک است؟ هر چند که در مورد توحید هم بیانات سمبلیک دارد مانند نشستن خدا روی عرش یا بالا بودن دست خدا بر دست های دیگران و .... که البته موضوع بحث ما نیست. ولی بنده منظورم بحث معاد بود. در پست اول هم اثبات کردم که بیانات قرآن در مورد معاد و بهشت و جهنم سمبلیک است و واقعی نیستند. بیانات روایات هم همینطور. مثل اینکه فراموش کردید در موارد اعتقادی ( اصول دین ) باید از طریق عقل موارد را ثابت کنیم پذیرش تعبدی بیانات دین در این موارد جایز نیست.
و من الله توفیق

معلق;344513 نوشت:
اما مي توان اينگونه تبيين كرد كه همانطور كه نعمت هاي بهشت قائم به درك و اعمال ما هستند ، قائم به خود و خداوند نيز هستند. در روايات هم داريم كه آفرينش بهشت و جهنم قبل از عالم طبيعت بوده ، پس نمي توان گفت مستقيما تجلي اعمال و عقايدند. با اين حساب سوختن اعمال ايرادي به دوام نعمت ها وارد نميكند

سلام
رابطه ای بین قائم بودن بهشت به خدای متعال و دوام و عدم دوام نعمتهای آن هست ؟ خوب عالم طبیعت هم قائم به اوست پس چرا دائم در حال تحول است ؟ عالم عقل هم قائم به اوست چرا ثابت است ؟
در روایات نفرمود قبل از طبیعت بوده فقط عنوان شده که مخلوقند . درباره جهنم و عذاب جهمنیان هم تصریح فرمود که عین عمل آنهاست لذا دو چیز نمی تواند باشد
والله الموفق

rahavard;344530 نوشت:
لزوما هر عمل خوبی مورد قبول خداوند نیست و شایستگی پاداش نداره تا بگیم که کار خوب عین بهشت هست پس چرا در اون زوال هست همانطور که میفرماید: لاتبطلوا صدقاتکم بالمن والاذی... ایود احدکم ان تکون له جنه من نخیل واعناب تجری من تحتها الانهار له فیها من کل الثمرات واصابه الکبر وله ذریه ضعفاء فاصابها اعصار فیه نار فاحترقت کذلک یبین الله لکم الایات لعلکم تتفکرون بقره 266 و اینکه مساله حبط اعمال رو در قرآن کریم میبینیم اولئک حبطت اعمالهم پس همانطور که این آیه شریفه وعده داده : مثل الجنه التی وعد المتقون... این بهشت تنها برای متقین هست که اعمالشون صرفا برای خداست اینچنین عملی پاداشش بهشت هست که هیچ زوال و نابودی درش نیست

سلام
یعنی بهشت متقین زوال ندارد اما مثلا بهشت مسلمین زوال دارد ؟
چه تفاوتی است بین این بهشتها ؟
والله الموفق

مؤمن;344557 نوشت:
بنده تخصص فلسفی ندارم اما با اجازه دوستان نظرم را عرض می کنم: به نظر حقیر دوام و زوال هیچ یک خاصیت ذاتی ماده و نعمت های بهشتی نیستند. نه دوام نعمت های بهشتی پس از بسته شدن پرونده اعمال خاصیت ذاتی آنهاست و نه زوال آنها در زمان باز بودن پرونده. حتی ملکات روح و آثار آنها نیز می توانند به اراده خداوند از بین بروند چه برسد به نعمت های مادی. بنابراین آیات فوق هیچ تعارضی با یکدیگر ندارند.

سلام
چیزی در بودنش ذاتی نیست جز خدای متعال اما در عین حال ویژگیهای هر موجودی در مراتب مختلف مشخص است و بر اساس آیه شریفه خصلت نعم بهشتی دوام است
والله الموفق

شریعت عقلانی;344590 نوشت:
ولی بنده منظورم بحث معاد بود. در پست اول هم اثبات کردم که بیانات قرآن در مورد معاد و بهشت و جهنم سمبلیک است و واقعی نیستند. بیانات روایات هم همینطور. مثل اینکه فراموش کردید در موارد اعتقادی ( اصول دین ) باید از طریق عقل موارد را ثابت کنیم پذیرش تعبدی بیانات دین در این موارد جایز نیست.

سلام برادر
فرض بگیریم سمبلیک است حالا شما بفرمایید عنوان دوام برای نعم بهشتی سمبل چه حقیقتی است ؟
والله الموفق

سلام

پاسخ سوال تاپیک

از تمامی دوستانی که در گفتگوها شرکت کردند تشکر میکنم
روش بنده این است که اندیشه دوستان را برای کشف مطلبی بشورانم و الحمدلله برخی همراهی کردند و می کنند
چیزی که در جواب سوال تاپیک در ذهن بنده است مطرح می کنم و به بوته نقد دوستان می سپارم .

اول : رابطه عمل به پاداش و جزا
بر اساس آیات قرآن کریم این رابطه رابطه عینیت است
هل تجزون الا ما کنتم تعملون
دوم : ادراک انسان از فضای عالم آخرت ( بهشتی بودن یا جهنمی بودن ) تابع عقیده و عمل اوست .
آیاتی که بر احاطه جهنم بر کافران دلالت دارد با اینکه آنها در عالم دنیا به سر می برند یا تمامی آیات آخرت که تصریح به تفاوت بهشتیان و جهنمیان دارد بیانگر همین تفاوت است
سوم : انسان به حسب حضور در شوون و مراتب مختلف وجودی دارای ثبات یا عدم ثبات شوون وجودی است آیات توبه آیات دعوت کننده به ایمان که بیان امکان تغییر است در دنیا و در مقابل آیات خلود و غیره که بر ثبات آخرت دلالت دارد
نتیجه :
بهشت و جهنم به نوع ادراک انسان از حقایق وجودی اطلاق می شود لذا فرمود بهشت و جهنم هیچگاه از ارواح مومنان و کافران خالی نبوده است که اشاره دارد بر محوریت روح و ادراک درونی در درک بهشت و جهنم
در عالم ماده که انسان در حالات درونی اش دارای تحول است بهشتش (ادراکش ) می تواند آتش بگیرد ( متحول شود ) اما وقتی ایمان و عمل صالح را حفظ کرد و به عالم آخرت که عالم ثبات است راه یافت به تبع حضور در عالم ثبات تمام شوونش ثابت می شود و دیگر تغییر و تحول نزولی نخواهد داشت . البته ثبات از نظر ما در مراتب تجرد که معاد حقیقیش می دانیم یکسان نیست لذا ارتقاء ( و نه نزول ) در مراتب امکان پذیر است .
والله الموفق

حامد;344707 نوشت:
درباره جهنم و عذاب جهمنیان هم تصریح فرمود که عین عمل آنهاست لذا دو چیز نمی تواند باشد

سلام
يعني شما مي فرماييد وراي عمل ما و اعتقادات ما بهشت و جهنمي وجود ندارد؟
با اين حساب ديوانه ها و كودكان هيچگاه با بهشت و جهنم نبايد مواجه شوند

حامد;344711 نوشت:
رابطه عمل به پاداش و جزا بر اساس آیات قرآن کریم این رابطه رابطه عینیت است

اگر عين عمل است پس چرا بهش دسترسي نداريم؟ در درون ارزش ها و اسحقاق ها را مي توان پيدا كرد نه بهشت را

معلق;344722 نوشت:
يعني شما مي فرماييد وراي عمل ما و اعتقادات ما بهشت و جهنمي وجود ندارد؟

سلام
عرض کردم عمل با پاداش عینیت دارد
در یک تشبیه بهشت و جهنم مثل دیدن عالم از پشت شیشه های صاف یا کدر است
اگر صحنه وجود پاک بود حقیقت برین هستی برایت در چهره بهشت جلوه گر می شود
اگر آلوده بود در چهره جهنم سوزان
پس هم واقعیتی در خارج است و هم نوع ارتباط خاص که تعیین کننده است در بهشتی بودن یا جهنمی بودن
والله الموفق

یعنی منظور از بهشت زوال پذیر در روایت مطرح شده نه بهشت برزخی بوده و نه بهشت اخروی ؟
بلکه تنها به بهشت ساختگی خود ما در ذهن مان اشاره داشته ؟

حس خدا;344740 نوشت:
یعنی منظور از بهشت زوال پذیر در روایت مطرح شده نه بهشت برزخی بوده و نه بهشت اخروی ؟ بلکه تنها به بهشت ساختگی خود ما در ذهن مان اشاره داشته ؟

سلام
این تصور جالب نیست
بهتر است بگوییم بیانگر زوال پذیری فعلی است که اساس ادراک بهشت است
به عبارت دیگر معلول(نعمت بهشتی) را گفته اما منظورش علت(عمل شایسته) است
والله الموفق

معلق;344724 نوشت:
اگر عين عمل است پس چرا بهش دسترسي نداريم؟ در درون ارزش ها و اسحقاق ها را مي توان پيدا كرد نه بهشت را

سلام
مگر هرچه در دسترس نیست ، نیست ؟ از امور دنیوی هم خیلی چیزها در دسترس ما نیست پس نیست ؟
انشاء الله وقتی چشمهای جان باز شد خود را در آن حقیقت می یابد
[سوره ق (50): آيات 19 تا 22]
وَ جاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِكَ ما كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ (19)
وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ ذلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ (20) وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِيدٌ (21)
لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ (22)
ترجمه:
19- و سرانجام سكرات مرگ به حق فرا مى‏رسد (و به انسان گفته مى‏شود) اين همان چيزى است كه از آن مى‏ گريختى!
20- و در صور دميده مى ‏شود، آن روز، روز تحقق وعده وحشتناك است.
21- و هر انسانى وارد محشر مى ‏گردد در حالى كه همراه او سوق دهنده و گواهى است.
22- (به او خطاب مى‏ شود) تو از اين صحنه غافل بودى، و ما پرده را از چشم تو كنار زديم، و امروز چشمت كاملا تيز بين است
والله الموفق

حامد;344768 نوشت:
مگر هرچه در دسترس نیست ، نیست ؟ از امور دنیوی هم خیلی چیزها در دسترس ما نیست پس نیست ؟ انشاء الله وقتی چشمهای جان باز شد خود را در آن حقیقت می یابد [سوره ق (50): آيات 19 تا 22] وَ جاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِكَ ما كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ (19) وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ ذلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ (20) وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِيدٌ (21) لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ (22) ترجمه:

حامد جان !

امور دنيوي قائم به اعمال ما نيستند كه بگوييم چرا در دسترس نيستند.
من متوجه اين تعبير كه « عمل عين پاداش است» نمي شوم، قصر و كاخ و چشمه سار كدام عمل من است؟ آيا به عنوان مثال من وقتي كه نماز مي خوانم يا به كسي كمك مي كنم در نفسم حورالعين ايجاد مي شود و من از آن موقتا بي خبرم؟ آخه اينطور كه نميشه فرض كرد برادرم

معلق;344791 نوشت:
حامد جان ! امور دنيوي قائم به اعمال ما نيستند كه بگوييم چرا در دسترس نيستند. من متوجه اين تعبير كه « عمل عين پاداش است» نمي شوم، قصر و كاخ و چشمه سار كدام عمل من است؟ آيا به عنوان مثال من وقتي كه نماز مي خوانم يا به كسي كمك مي كنم در نفسم حورالعين ايجاد مي شود و من از آن موقتا بي خبرم؟ آخه اينطور كه نميشه فرض كرد برادرم

سلام جانم
ببین برادر
نماز و عبادت ظاهری دارد و باطنی
ظاهرش میرود و باطنش میماند
باطن یا روح عمل جزء شوون ذاتی انسان می شود
و چون در عالم مجردات از عالم بالا به این حقیقت نور تابید
در شوون نازلتر وجودی در شکل و مثال حور و قصر و درخت جلوه گر می شود
پس ظاهر نماز است و مظهر حور و قصور
و ظاهر ومظهر عینیت دارند
والله الموفق

حامد;344800 نوشت:
و چون در عالم مجردات از عالم بالا به این حقیقت نور تابید در شوون نازلتر وجودی در شکل و مثال حور و قصر و درخت جلوه گر می شود

ممنون
نعمت و مواهب دنيايي چه طور؟ آيا مظهر عمل نيكند
آيا مي توان گفت كه بطن نماز و عمل نيك همان روح هستي بخشي است كه مواهب دنيا را نيز به وجود آورده؟

معلق;344884 نوشت:
ممنون نعمت و مواهب دنيايي چه طور؟ آيا مظهر عمل نيكند آيا مي توان گفت كه بطن نماز و عمل نيك همان روح هستي بخشي است كه مواهب دنيا را نيز به وجود آورده؟

سلام
مواهب دنیایی در تحت اسم الرحمان و عام است در حالیکه مواهب اخروی خاص و در تحت الرحیم خدای متعال است
البته نماز در مراتبی می تواند جلب کننده مواهب باشد و در مراتبی زداینده
حکم مقامات مومن فرق دارد
والله الموفق

حامد;344708 نوشت:
سلام
یعنی بهشت متقین زوال ندارد اما مثلا بهشت مسلمین زوال دارد ؟
چه تفاوتی است بین این بهشتها ؟
والله الموفق

سلام علیکم
جواب شما همان است که در خط اول گفتم فرق است بین عملی که مورد پذیرش خداوند قرار میگیرد و اعمالی که قبول درگاه الهی واقع نمیشوند. اعمالی که رنگ و بوی الهی دارند زوال ناپذیرند.

rahavard;344953 نوشت:
جواب شما همان است که در خط اول گفتم فرق است بین عملی که مورد پذیرش خداوند قرار میگیرد و اعمالی که قبول درگاه الهی واقع نمیشوند. اعمالی که رنگ و بوی الهی دارند زوال ناپذیرند.

سلام
دلیلش چیست ؟
آیا در بهشت تنها عملی است که صد درصد برای خدا باشد
پس از هر صد مومن 98 نفر عملی در بهشت ندارند چون عمل هیچیک از اینها صد درصد برای خدا نیست بالاخره به اموری آلوده است
والله الموفق

حامد;345203 نوشت:
سلام
دلیلش چیست ؟



سلام علیکم


بنا به فرموده قرآن کریم هرچیزی نابود شدنی هست مگر چیزی که صورت الهی داشته باشد.

جناب حامد آیات قرآن برای کسانی هدایتگر هست و به سرمنزل مقصودشان میرساند که به اون عمل کنند.

خداوند در قرآن کریم میفرماید: انما یتقبل الله من المتقین. فقط خداوند از متقین قبول میکند

مخاطب این کلام همه مسلمین و مومنین هستند که شما بهشون اشاره کردید .


حامد;345203 نوشت:

پس از هر صد مومن 98 نفر عملی در بهشت ندارند چون عمل هیچیک از اینها صد درصد برای خدا نیست بالاخره به اموری آلوده است
والله الموفق


اگر به این سادگی بود که با این اعمال آلوده برای بهشت رفتن مشکلی نبود. همه ترس امثال بنده از این هست که عملی نداریم همین اعمال ناچیز هم که داریم و باز هم از خودمان نبوده و به توفیق الهی بوده از روی ریا و خشم احساسات یه آتش زده باشیم بهش... آخرشم اینه که اگر به بهشت راه پیدا کنیم از فضل خداوند هست نه بخاطر اونن اعمال ....

اعمالی که کوچکترین ناخالصی دارند نزد خداوند پذیرفته نیستند مگر اینکه انسان توبه کنه و اعمال شایسته انجام بده در اینصورت هست که خداوند وعده داده حتی سیئاتشان را هم به حسنات تبدیل میکند. در اینجا باز هم به این علت که عمل وجه الهی پیدا کرده باقی و زوال ناپذیر میشه



حال دلیل شما چیست منتظریم تا بفرمایید