نقش ازدواج در سلامت روان جوانان

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نقش ازدواج در سلامت روان جوانان





ازدواج یك امر طبیعی و فطری و یكی از نیازهای ناگزیربشر است.
كسی كه به این نیاز طبیعی پشت كند بدون تردید،
احساس كمبود خواهد كرد وچون برخلاف فطرت حركت می كندبه
دشواری ها و مشكلات جسمی وروانی برخورد می نماید.

بی شك ، یكی از مهمترین عوامل فشارهای روانی و استرس های رو به افزایش در دنیای امروز كه گریبانگیر بسیاری از جوانان است، عدم ازدواج به موقع آنان است.

دختران و پسران جوان ، درفراز و نشیب زندگی ، به محیطی امن و پایگاهی عاطفی نیازمندند و بهترین فردی را كه می توانند برای تأمین این نیاز، برگزینند، همسراست. دختر و پسر جوان به وسیله ی ازدواج ، دركنار یكدیگر از آرامش ، امنیت و سلامت روان برخوردارمی گردند.

حالا چه موافق و چه مخالف منتظر نظرات شما عزیزان هستیم

كمال‌ پاكي‌

پاكيزگي‌ جوان‌ در گرو همسر گزيني‌ است‌ و
پاكي‌ دل‌ در پرتو ازدواج‌تأمين‌ مي‌شود

من‌ احب‌ ان‌ يلقي‌ الله‌ طاهرا مطهرا فليلقه‌ بزوجه‌؛ هر كس‌ كه‌ دوست‌ داردپاك‌ و پاكيزه‌ با خداوند ملاقات‌ كند، بايد همراه‌ با همسر و همدم‌ خودبه‌ ديدار محبوب‌ برود

در سخنان‌ معصومان‌:، از گشوده‌ شدن‌ درهاي‌ رحمت‌ آسماني‌ و وزش‌نسيم‌ احسان‌ و فيض‌ الهی به‌ هنگام‌ ازدواج‌ خبر داده‌ شده‌ است‌.

بی تردید کامل شدن‌ دين‌ فرد را نيز مي‌توان‌ جلوه‌اي‌ از لطف‌ خدا دانست‌:
لم‌ يكن‌ احد من‌ اصحاب‌ الرسول‌ يتزوج‌ الا قال‌ رسول‌ الله‌ كمل‌ دينه‌؛ هيچ‌يك‌ از ياران‌ رسول‌ خدا(ص) ازدواج‌ نمي‌كرد؛ مگر اين‌ كه‌ پيامبر اكرم‌درباره‌اش‌ مي‌فرمود: دينش‌ كامل‌ شد


بر گرفته شده از گفته های امام علی

سلام

راستش هیچکس منکر فواید ازدواج نیست ولی هیچکس منکر مشکلات پیش روی جوانان ما در زمان کنونی نیز نیست.

مشکلات اقتصادی حل بشه مشکل ازدواج هم حل میشه

البته ریشه بسیاری از نابسامانی های اجتماعی و فساد همین فقر و مشکلات اقتصادی است.
زنده ایم به امید . امیدواریم که حل بشه

یا حق



افراد متأهل درمقایسه با افراد مجرد در وضعیت بهتری از سلامت روانی قرار دارند. نشانه های نوروتیكی درمقایسه ، كمتر در آنها دیده می شود و درصد كمتری از آنها دربیمارستان های روانی بستری اند.

همین فواید ازدواج و تشكیل خانواده ، یعنی ایجاد اخلاق نیكو در افراد ، سلامت و بهداشت روانی ، انس ، آرامش ، مودت ورحمت است كه خانواده را بین دیگر نهادها ی اجتماعی ، ناهمانند و منحصر به فرد ساخته است به طوری كه از آن به عنوان ریشه ای ترین نهاد اجتماعی یاد می شود.

عشق‌، مصاحبت‌ و دستيابي‌ به‌ انتظارات‌ سه‌ دليل‌ مهم‌ ازدواج‌ شمرده‌ شده‌است‌.

روان‌ شناسان‌ در تعريف‌ اين‌ سه‌ مقوله‌ چنين‌ گفته‌اند:

عشق‌، مجموعه‌اي‌ از احساسات‌ عاطفي‌ مثبت‌ به‌ طرف‌ مقابل‌ است‌. از نظرماهيت‌، توجه‌، مراقبت‌، صميميت‌ و نزديكي‌، انگيختگي‌ و رابطه‌ حسنه‌ اجراي‌گونه‌ گون‌ اين‌ احساسات‌ به‌ شمار مي‌آيد.

مصاحبت‌، ميل‌ شديد به‌ گفت‌ گو و همنشيني‌ آميخته‌ با همدلي‌ است‌ كه‌زندگي‌ زناشويي‌ به‌ آن‌ نياز خاص‌ دارد. تبادل‌ تجربه‌، شناخت‌ و پذيرش‌ وتفاهم‌ در پرتو مصاحبت‌ پديد مي‌آيد.

انتظارات‌، همان‌ علاقه‌ به‌ تأمين‌ نيازهاي‌ خود و طرف‌ مقابل‌ است‌ كه‌ درپرتو آن‌ دو طرف‌ از مواهب‌ عمومي‌ زندگي‌ بهره‌مند مي‌شوند.

قرآن‌ كريم‌آرامش‌ و روان‌ را كه‌ برآيند پيوند ازدواج‌ است‌، چنين‌ توصيف‌ مي‌كند:
وَ مِن‌ ءَايتِه‌ِ أن‌ْ خَلَق‌َ لَكُم‌ مِّن‌ أَنفُسِكُم‌ أَزْوَجاً لِّتَسْكُنُو´ا اءلَيْهَا وَ جَعَل‌َ بَيْنَكُم‌ مَّوَدَّه‌ً وَرَحْمَه‌ً اءن‌َّ فِي‌ ذَلِك‌َ لايَت‌ٍلِّقَوْم‌ٍ يَتَفَكَّرُون‌َ؛ از نشانه‌هاي‌ او اين‌ كه‌ از ]نوع‌[خودتان‌ همسراني‌ براي‌ شما آفريد تا بدان‌ها آرام‌ گيريد؛ و ميانتان‌دوستي‌ و رحمت‌ نهاد. آري‌، در اين‌ ]نعمت‌[ براي‌ مردمي‌ كه‌مي‌انديشند قطعا نشانه‌ هايي‌ است‌.

زيباترين‌ و كامل‌ترين‌ كانوني‌ كه‌ مي‌توان‌ آن‌ را الگوي‌ زندگي‌ ازدواج‌كردگان‌ به‌ شمار آورد، زندگي‌ مشترك‌ امام‌ علي‌(ع) و حضرت‌ زهرا(س)است‌.

امام‌ به‌ همسرش‌ چنين‌ مي‌فرمايد:
كُنّا كزوج‌ حَمامه‌ٍ في‌ أيكِه‌ٍمُتَمَتِّعين‌ِ بصحَّه‌ٍ و شباب‌؛
من‌ و تو همانند دوكبوتر در يك‌ آشيانه‌، بوديم‌ از سلامتي‌ و نشاط‌ جواني‌ بهره‌ مي‌برديم‌

ارضاي‌ احساس‌ جنسي‌


ازدواج‌ را مي‌توان‌ وسيله‌ كامجويي‌ و ارضاي‌ نيازهاي‌ جنسي‌ جوان‌دانست‌. تمايل‌ جنسي‌ از نيرومندترين‌ غرايز انسان‌ است‌. اين‌ نيرو كه‌ از آغازتولد به‌ صورت‌ نهفته‌ در وجود آدمي‌ به‌ وديعه‌ نهاده‌ شده‌ است‌، با شروع‌دوران‌ نوجواني‌، آرام‌ آرام‌ بيدار مي‌شود و رفته‌ رفته‌ تمام‌ وجود نوجوان‌ راتحت‌ تاثير قرار مي‌دهد. نوجوان‌ خود را در چنگال‌ نيرومند اين‌ غريزه‌ بي‌دفاع‌ و ناتوان‌ مي‌يابد و آن‌ را از اراده‌ و اقتدار شخصي‌ خويش‌ بيرون‌ احساس‌مي‌كند. به‌ همين‌ دليل‌، بيداري‌ اين‌ غريزه‌ مشكلاتي‌ به‌ ارمغان‌ مي‌آورد.

غريزه‌ جنسي‌، مانند تشنگي‌ و گرسنگي‌ و ديگر نيازها، وجود آدمي‌ را درجهت‌ ارضا به‌ فعاليت‌ وا مي‌دارد و سمت‌ حصول‌ نتيجه‌ پيش‌ مي‌برد. شيوه‌هاي‌ارضاي‌ اين‌ غريزه‌ مختلف‌ است‌. برخي‌ از آن‌ها مانند ازدواج‌ با طبيعت‌ انساني‌سازگاري‌ دارد؛ پاره‌اي‌ ديگر با طبيعت‌ بشر ناسازگار است‌ و انحراف‌ جنسي‌خوانده‌ مي‌شود. كامجويي‌ از خود (خود ارضايي‌) و همجنس‌ گرايي‌ نمونه‌اي‌از اين‌ انحرافات‌ شمرده‌ مي‌شود. تكيه‌ بر نظام‌ اخلاقي‌ و معنوي‌، خويشتن‌داري‌ و كنترل‌ تظاهرات‌ حيات‌ جنسي‌ از اصول‌ مهم‌ فرهنگ‌ اسلامي‌ است‌. ازاين‌ رو ازدواج‌ و بهره‌ جستن‌ از اين‌ لذت‌ در اوان‌ جواني‌ بهترين‌ و مهمترين‌تصميم‌ شمرده‌ مي‌شود.

تسهيل‌ و تسريع‌ ازدواج‌ جوانان‌ در شمار وظايف‌والدين‌ جاي‌ دارد:
از حقوقي‌ كه‌ فرزند به‌ پدر خود دارد، يكي‌ اين‌ است‌ كه‌ وقتي‌ فرزندبالغ‌ شد، وسايل‌ ازدواجش‌ را فراهم‌ كند

حضرت‌ علي‌(ع) فراهم‌ آوردن‌ زمينه‌ ازدواج‌ جوانان‌ را از بهترين‌ كارهامي‌داند و مي‌فرمايد:
افضل‌ الشفاعات‌ ان‌ يشفع‌ بين‌ اثنين‌ في‌ نكاح‌ حتي‌ يجمع‌ شملها؛ بهترين‌وساطت‌ها اين‌ است‌ كه‌ ميان‌ دو تن‌ در امر ازدواج‌ وساطت‌ شود تا سرو سامان‌ يابند.


مودت و رحمت‎:‎

از ديگر آثار ازدواج، مودت و رحمت است: «و جعل بينكم‎ ‎موده و رحمه...» ‏آن چه در آغاز زندگي مشترك بين زن و شوهر، يگانگي برقرار مي‌كند،‎ ‎و ‏اثر آن در مقام عمل ظاهر مي‌شود، مودت است؛

ولي پس از گذشت ‏زمان و رسيدن دوران‎ ‎ضعف و ناتواني، رحمت جاي مودت را پر مي‌كند. ‏رحمت و مودت به تعبير قرآن، دو نشانه‎ ‎الهي و ضامن به پاماندن بناي ‏زندگي و تداوم وحدت است؛ البته رحمت در همان آغاز‎ ‎زندگي نيز در‏زندگي نقش دارد.

گاهي زحمات و خدمات بلاعوض و ايثارگرانه بدون هيچ‎ ‎گونه چشمداشتي حتي گاهي با برخورد سرد از طرف مقابل، از انسان ‏سر مي‌زند.

در اينجا‏‎ ‎براي حفظ نظام خانواده يكي از خواسته‌هاي غريزي انسان، نياز فطري به‏‎ ‎پدر و مادر شدن‏شمرده، و پاسخ به اين خواسته با ازدواج و داشتن فرزند تامين مي‌شود؛‎ دگر، مودت رنگ مي‌بازد؛ ولي ‏رحمت جايگزين آن مي‌شود‎.‎

يكي از خواسته‌هاي غريزي انسان، نياز فطري به‏‎ ‎پدر و مادر شدن ‏شمرده، و پاسخ به اين خواسته با ازدواج و داشتن فرزند تامين مي‌شود؛‎



بازداشتن از گناه‎:‎




يكي از آثار ازدواج براي زن و مرد، ايجاد زمينه‏‎ ‎تقوا و دوري از گناهان است. ‏با اشباع غريزه جنسي در زن و مرد، زمينه گناهان شهوت‏‎ ‎انگيز از ميان ‏مي‌رود. اين كه در قرآن از كسي كه ازدواج كرده، به «مُحصن و محصنه» ‏تعبير شده: «فاذااحصن...»، به جهت اين است كه زن و مرد، با ازدواج در ‏حِصن سنگر‎ ‎مستحكمي قرارمي‌گيرند و خود را حفظ مي‌كنند تا ‏وسوسه‌هاي شهواني در آنان اثر‏‎ ‎نگذارد؛ بلكهازدواج، زمينه گناهان ديگر ‏را نيز از بين مي‌برد؛ زيرا پذيرفتن‎ ‎مسئوليت تامين وتربيت اولاد، انسان را ‏به استفاده بهينه از عمر وا مي‌دارد و براي‎ ‎گناه ومعاشرت‌هاي گمراه ‏كننده جايي باقي نمي‌ماند.

پيامبر اكرم (ص) فرمود:
«من‎ ‎تزوج فقد احرز ‏نصف دينه»
با ازدواج، نيمي از دين صيانت مي‌شود. ‏


در روايتي ديگر آمده‏‎ ‎است: بدترين مردم، كساني‌اند كه در تجرد به سر ‏مي‌برند. در تفسير آيه 187 بقره «هن‎ ‎لباس لكم و انتم لباس لهن» برخي ‏گفته‌اند: آن گونه كهانسان، با لباس از سرما و‎ ‎گرما و حشرات و ‏آسيب‌هاي جلدي، محافظت مي‌شود، زن ومرد، با ازدواج، يكديگر را از‎ ‎گناه حفظ مي‌كنند. در آيه 28 نساء حكمت تشريعازدواج اين گونه بيان ‏شده است: «يريد‎ ‎الله ان يخفف عنكم...»؛ زيرا پيروي ازشهوات و در دام ‏گناه افتادن، براي انسان،‏‎ ‎وزانت و سنگيني مي‌آورد و تشريعازدواج و ‏فراهم شدن امكان آن براي كسي كه نمي‌تواند‎ ‎با زنان آزاد ازدواج كند، از‏فساد و گناه جلوگيري مي‌كند و انسان از عواقب آن در‎ ‎امان مي‌ماند و اين ‏نوعي توسعه براي انسان شمرده مي‌شود‎.‎

هر پسر و دخترى كه به سن رشد و بلوغ مى رسند بزرگترين آرزوهايش اين است كه ازدواج كنند، با تاسيس زندگى مشترك زناشوئى استقلال و آزادى بيشترى بدست آورند، يار و مونس مهربان و محرم رازى داشته باشند، آغاز زندگى سعادتمندانه خويش را از زمان ازدواج حساب مى كنند و برايش ‍ جشن مى گيرند.

زن براى مرد آفريده شده و مرد براى زن و مانند مغناطيسى يكديگر را جذب مى كنند.

زناشوئى و تاسيس زندگى مشترك خانوادگى يك خواسته طبيعى است كه غرائزش در وجود انسانها نهاده شده است و اين خود يكى از نعمت هاى بزرگ الهى است .

راستى به غير از كانون گرم خانوادگى كجا را سراغ داريد كه براى جوانان پناهگاه مطمئنى باشد؟ علاقه به خانواده است كه جوانان را از افكار پراكنده و اضطرابهاى درونى نجات مى دهد. در آنجاست كه مى توانند يار و مونس ‍ با وفا و مهربانى پيدا كنند كه در شدائد و گرفتاريها يار و غمگسارشان باشد.

پيمان مقدس زناشوئى رشته اى است آسمانى كه دلها را بهم پيوند مى زند. دلهاى پريشان را آرامش مى دهد افكار پراكنده را به يك هدف متوجه مى سازد، خانه ، جايگاه عشق و محبت ، كانون انس و مودت و بهترين آسايشگاه است .

زن و شوهر همچو دو بال براي يک پروازند.

پرواز به سوي کمال ، پيشرفت و سازندگي

برای پرواز به سوی کمال باید دو بال داشت


برخورداري از سكون و آرامش‏‎:

نياز روح به كانون آرامش، با اهميت‌تر‎ ‎از نياز جنسي است. همسر ‏شايسته در پيشآمدهاي زندگي، راه وصول به آرامش و سعادت را‏‎ ‎نزديك ‏مي‌كند: «و من اياته أن خلقلكم من أنفسكم أزوجا لتسكنوا اليها...»، ‏‏«...و‎ ‎جعل منها زوجها ليسكناليها...»‏

برخي مفسران، مقصود از لباس را در آيه 187 بقره، سكون و آرامش ‏دانسته‌اند؛‎ ‎همان گونه كه خدا شب را لباس (مايه آرامش و سكون) ‏دانسته: «و جعلنا اليل لباس لكمو‎ ‎انتم لباس لهن» نيز به سكون و ‏آرامشي كه با همسر حاصل مي‌شود، اشاره خواهدداشت‎

يكي از بناهاي پر اهميت اجتماع، ازدواج و تشكيل خانواده است در اين ‏واحد‎ ‎اوليه اجتماعي سنگ بناي تعليم و تربيت نهاده مي‌شود و انسان در ‏عرصه ازدواج به‎ ‎آرامش و تكامل مي‌رسد‎


تكمیل

هیچ انسانی به تنهایی كامل نیست و پیوسته در جهت جبران كمبود خویش تلاش می كند. جوان در پی رسیدن به استقلال فكری است؛ برای جبران نواقص و تأمین نیازهای بی شمار خود به سوی ازدواج سوق داده می شود و با گزینش همسری مناسب و شایسته موجبات رشد و تكامل خویش را فراهم می كند .

مرحوم شهید مطهری در این باره می فرماید:
«تشكیل خانواده یعنی یك نوع علاقه مند شدن به سرنوشت دیگران ...

و یكی از علل اینكه در اسلام ازدواج یك امر مقدس و عبادت تلقی شده است همین است... ازدواج اولین مرحله خروج از خود طبیعی فردی و توسعه پبدا كردن شخصیت انسان است ... پختگی ای كه در پرتو ازدواج در تشكیل خانواده ایجاد می شود ، در هیج جای دیگر نمی توان به آن رسید . و آن را فقط در ازدواج و تشكیل خانواده باید بدست آورد . شخصیت انسان پس از ازدواج به یك شخصیت مسئولیت پذیر و اجتماعی تبدیل می شود؛ زیرا در پرتو ازدواج و زندگی مشترك خود را شدیدا مسؤول حفظ همسر و تأمین وسایل زندگی و تربیت فرزندان آینده تلقی می كند و تمام هوش، ابتكار و استعدادهای خود را بكار می گیرد؛ و به عبارت دیگر، احساس مسؤولیت و اجتماعی در او شكل می گیرد و بسیاری از شایستگی ها و توانمندی های نهفته در درونش را شكوفا می سازد.

بنابراین، می توان ازدواج را مایه رشد و كمال یافتن انسان دانست .

خداوند انسان را به گونه ای آفریده كه بدون جنس مخالف ناقص است . و با جنس مخالف كامل می شود. مرد به زن نیازمند و نه به مرد. هر كدام از دو جنس از نظر روحی و جسمی به هم وابسته اند و با قرار گرفتن در كنار هم یكدیگر را تكمیل می كنند.

تسكین

مهم ترین نیازی كه بر اثر ازدواج تأمین می شود ، نیاز به آرامش و احساس امنیت و آسودگی است این نیاز كه در سرشت آدمی ریشه دارد ، چنان مهم است كه خداوند در بیان فلسفه ازدواج می فرماید:

«از آیات و نشانه های خداوند این است كه برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار دادیم. تا در كنار آنان آرامش یابید.»

بنابراین، همسر موجب آرامش و امنیت خاطر و محیط خانه وسیله آرامش روحی زن و مرد قرار داده شده است. در اوایل جوانی احساس تنهایی ، بیهودگی و نداشتن پناهگاه انسان را فرا می گیرد . ازدواج و قرار گرفتن در كنار همسری شایسته و دلسوز این احساس را از بین می برد و او را به آرامش روحی می رساند . این احساس آرامش به ثبات فكری و روحی، وقار، احساس ارزشمند بودن و لذت می انجامد.

دست آفرینش نوعی كشش درونی میان زن و مرد به ودیعت نهاده تا هر كدام در سنین خاص خواهان یكدیگر شوند و اضطراب و پریشانی شان از طریق ازدواج به سكونت و آرامش تبدیل گردد.

دانشمندان علوم تجربی و انسانی نیز ارسال صحیح و به موقع غریزه جنسی و ترشح معتدل غدد جنسی را برای سلامت و روان آدمی لازم دانسته، عدم آن را سبب پاره ای از بیماریهای روانی و گاه جسمانی شمرده اند.


بهلعه

با ازدواج روان جوان آرام میشود!!؟؟؟!!!

madanchi11;95290 نوشت:

با ازدواج روان جوان آرام میشود!!؟؟؟!!!

نامه اي به جوان در سن ازدواج

مهدي عدالتيان

انتشارات : گل محمدي

تعداد صفحات : 104 ص

قيمت : 1000

چكيده اي از مقدمه كتاب:

مگه زوره؟ من نمي خوام ازدواج كنم. مگه ازدواج از واجباته كه ميگن تو داري گناه مي كني كه ازدواج نمي كني؟ اصلا ميخوام بدونم اين ازدواج چه فايده اي داره كه اينقدر اصرار مي كنيد؟ تازه مگه با اين گرفتاري هاي من ميشه ازدواج كرد؟ ادامه تحصيلات، سربازي، بي پولي، بيكاري...
اصلا من با كي ازدواج كنم؟ نمي دونم چطور بايد كسي رو براي خودم پيدا كنم تازه، بعد از اينكه يك نفر پيدا شد، چطور اونو بشناسم و مطمئن بشم براي من مناسبه؟
خلاصه من كلي سوال دارم...

موضوعات بررسي شده در كتاب:

[=Calibri]1-آگاهانه قدم برداشتن
[=Calibri]2-آيا ازدواج از نظر شرعي واجب است؟
[=Calibri]3-فوايد ازدواج
[=Calibri]4-دلايل مخالفان ازدواج
[=Calibri]5-موانع ازدواج
[=Calibri]6-زيان هاي ازدواج نكردن
[=Calibri]7-سن مناسب ازدواج
[=Calibri]8-تفاوت سني
[=Calibri]9-ويژگي هاي همسر خوب
[=Calibri]10-انگيزه هاي نادرست ازدواج
[=Calibri]11-استخاره در امر ازدواج
[=Calibri]12-چگونه فرد مورد نظر را پيدا كنيم؟
[=Calibri]13-چگونه صلاحيت همسر را احراز كنيم؟
[=Calibri]14-دوستي هاي قبل از ازدواج
[=Calibri]15-مهريه
[=Calibri]16-عقد

موضوع قفل شده است