استفتائاتی از احکام جدید (احکام تاتو - خالکوبی - موی ترمیم شده)

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
استفتائاتی از احکام جدید (احکام تاتو - خالکوبی - موی ترمیم شده)

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

از آنجایی که برخی از احکام دچار تحولات و تغییرات ظاهری وماهوی شده اند به نظرم رسید که بد نباشد دوستان اگر به این گونه مطالب واستفتائات برخوردند با ذکر منبع ونام فقیه محترم ؛ آن مطلب را برای آگاهی سایر دوستان نیز در اینجا قرار دهند .

حق یارتان :Gol:

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

استفتائاتی در باره ی خالکوبی ؛ تاتو ؛ موی مصنوعی

خالکوبی چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو اشکالی ایجاد می کند؟ کسی که از موی مصنوعی استفاده می کند، مسح سر را چگونه انجام دهد و وظیفه او برای غسل چیست؟
تاتو همان خالکوبی است که افراد در گذشته برای اثبات پهلوانی تصاویری از شیر و اژدها را بر بازوانشان خالکوبی می کردند. اما این روزها فقط برای زیبایی، خط باریکی روی پلک، داخل ابرو یا دور لب کشیده می شود که به اعتقاد عده ای از علما مورد اشکال است. پزشکان نیز ازمنتقدین سرسخت تاتو و خالکوبی هستند و معتقدند افرادی که این کار را انجام می دهند حتی با رعایت مسائل بهداشتی 9 برابر بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت C قرار دارند و خطر ابتلا به ایدز و بیماریهای عفونی دیگر هم وجود دارد.
اینکه برای نخستین بار چه کسی، در چه تاریخ و در کجا اقدام به نقش طرح یا نوشته روی پوست خود کرده مشخص نیست ولی بیشترین احتمال کشف اتفاقی پدیده توسط انسان اولیه هنگام تلاش برای بقا بوده است. قدیمی ترین نمونه خالکوبی در جسد یک کولی ایتالیایی با قدمت بیش از 5 هزار سال یافت شده است. روی اجساد مومیایی شده مصری نیز خالکوبی هایی وجود دارد و به نظر می رسد خالکوبی از آن جا به دیگر کشورها (یونان، ایران، عربستان، هند، چین و ژاپن) رفته و پس از گذر از هند ماهیتی مذهبی و آیینی یافته است. در ایران نیز خالکوبی قدمت زیادی دارد و داستان شیر بی یال و دم و اشکم مولانا در قرن هفتم هجری معروف ترین و مشهورترین روایت پارسی در این مورد است. البته این کار بعد از حملات مغول و رواج زورخانه ها و نیز زمان قاجار و بعد از آن پهلوی اول بین همین گروه و کلاه مخملی ها کاملاً رواج یافت. در دوره ای هم در یونان باستان صورت کنیزان و بازوی غلامان را خالکوبی می کردند تا در جامعه شناخته شوند. روایت هایی که در مورد خالکوبی از ائمه معصومین (علیهم السلام) آمده، نشان دهنده این است که خالکوبی در جزیره العرب قبل از اسلام وجود داشته.

حق یارتان :Gol:

سلام بر بقیةالله الاعظم و منتظرانش

استفتاء از مقام معظم رهبری
سوال؛
بعضی از قسمت های بدنم خالکوبی شده است. گفته می شود که غسل یا وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمی شود. امیدوارم مرا در این باره راهنمایی فرمایید.
پاسخ؛ اگر خالکوبی مجرد رنگ باشد یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب بر آن شود وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است.

سوال؛ کسی که در جلوی سرش موی مصنوعی گذاشته است و در صورت نگذاشتن آن به مشقت می افتد، آیا مسح بر موی مصنوعی برای او جایز است؟
پاسخ؛ موی مصنوعی اگر به نحو کلاه گیس باشد، واجب است برای مسح آن را بردارد ولی اگر موی مصنوعی بر پوست سر کاشته شده باشد و برداشتن آن از جلوی سر باعث عسر و حرجی شود که عادتاً قابل تحمل نیست، مسح بر روی آن جایز است.

سوال؛ کسی که از موی مصنوعی استفاده می کند، مسح سر را چگونه انجام دهد و وظیفه او برای غسل چیست؟
پاسخ؛ اگر موی کاشته شده، قابل برداشت نباشد و یا ازاله آن مستلزم ضرر و مشقت باشد و با وجود موها، قدرت بر رساندن رطوبت به پوست سر نباشد، مسح بر روی همین موها کافی است و غسل نیز همین حکم را دارد.

حق یارتان :Gol:

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

نظرات آیت الله مکارم شیرازی

سوال؛ خالکوبی چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو اشکالی ایجاد می کند؟
پاسخ؛ هرگاه ضرر خاصی برای بدن نداشته باشد و تصاویر آن موجب فساد اخلاق نباشد، جایز است و در هر حال برای وضو و غسل اشکالی ایجاد نمی کند.

سوال: آیا خالکوبی در اسلام حرام است؟ چرا؟
پاسخ:حرام نیست، مگر عکس های خالکوبی شده مستهجن باشد یا اسامی مقدس که در حالت وضو نداشتن یا جنابت مایه اشکال شود.

سوال: در آرایشگاه های زنانه خط ابرو را ترمیم می کنند. این حکم چیست؟ آیا برای وضو و غسل اشکالی ندارد؟
پاسخ: اگر منظور از ترمیم، کاشتن موست و آب به پوست بدن برای وضو و غسل می رسد، اشکالی ندارد و اگر منظور خالکوبی با رنگ است که زیر پوست قرار می گیرد آن هم اشکالی ندارد.

سوال: این روزها برخی از بانوان نسبت به ابرو یا دور لب، تاتو انجام می دهند مانند پررنگ کردن دور ابرو و لب با خالکوبی که زینت تلقی می شود و پوشاندن آن نیز مقدور نیست. لطفا بفرمایید این عمل مشمول آیه شریفه «وَ لایُبدینَ زینَتهنَّ» است یا نه؟ نگه به صورت چنین زنانی چه حکمی دارد؟
پاسخ: آیه «و لا یُبدینَ زینَتَهُنَّ» با توجه به جمله «الّاما ظَهَرَ مِنها» زینت های موجود در صورت و دست ها تا مچ را شامل نمی شود ولی اگر این زنیت تند و زننده باشد و منشاء مفاسدی شود،جایز نیست.

حق یارتان :Gol:

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

نظر آیت الله سیستانی
سوال: تاتوکردن ابروها چه حکمی دارد؟
پاسخ: مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود، زنان باید آن را از نامحرم بپوشانند.
سوال: تاتو کردن ابروها و لب ها چه حکمی دارد؟
پاسخ: اشکالی ندارد ولی زن ها باید آن را چنانچه عرفا زینت حساب شود از نامحرم بپوشانند.
سوال: حکم خالکوبی بر روی بدن چیست؟
پاسخ: بلامانع است.

نظرآیت الله علوی گرگانی
سوال:
حکم تاتوی ابرو برای خانم ها چیست؟
پاسخ: اگر واقعا زیر پوست اثر می گذارند و مانع از وضو نیست اشکالی ندارد اما اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از دید نامحرم محفوظ بماند.

سوال: تاتوی ابروی خانم ها چه حکمی دارد و آیا نماز و روزه ایشان با تاتوکردن قبول می شود؟
پاسخ: تاتو از نظر ما حرام است اما بعد از آن نماز و روزه صحیح است.

برگرفته از پایگاه تحلیلی شیعیان

حق یارتان :Gol:

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

نظر آیت الله شاهرودی
سؤال :اگر وسیله کاشتن مو، موهای سر یا ابرو ترمیم شوند، وضو یا غسل با موی کاشته شده صحیح است؟
پاسخ:اگر موهای کاشته شده جزء بدن شوند، وضو و غسل صحیح است و اگر جزء بدن نشوند، چنانچه مانع رسیدن آب به ظاهر پوست (بشره) باشد وضوع و غسل باطل و اگر مانع نشود صحیح است. همچنین است حکم موی کاشته شده در ابرو. یعنی اگر مقداری از ظاهر پوست صورت به مو چسبیده باشد به گونه ای که مانع رسیدن آب به آن قسمت شود، وضو و غسل باطل است و اگر آب به تمام اجزا برسد وضو و غسل صحیح است.

نظر آیت الله صافی گلپایگانی
اگر عمل مذکور مانع از رسیدن آب وضو و غسل به بشره باشد، جایز نیست
سؤال : بعد از فوت مادرم ابرو و مژه هایم ریزش شدید پیدا کرد، به طوری که حتما باید از مداد برای کشیدن ابرو استفاده می کردم. عمل تاتو را انجام دادم. با توجه به اینکه کارمند هستم و طبق فرمایش شما نمی توانم ابرو و چشم­هایم را بپوشانم حکمش چیست؟
پاسخ : لازم است از نامحرم بپوشانید.

نظر آیت الله مهدی هادوی تهرانی
سؤال :بعد از فوت مادرم ابرو و مژه هایم ریزش شدید پیدا کرد، به طوری که حتما باید از مداد برای کشیدن ابرو استفاده می کردم. عمل تاتو را انجام دادم. با توجه به اینکه کارمند هستم و طبق فرمایش شما نمی توانم ابرو و چشم­هایم را بپوشانم حکمش چیست؟
پاسخ :اگر تاتو شما در حد ابرو و مژه معمولی است و آرایش خاصی از نظر عموم مردم محسوب نمی شود، حکم ابرو و مژه را دارد و پوشاندن آن واجب نیست.
بنابر این، اگر عمل تاتو زینت و زننده باشد، و منشأ مفاسدى شود، جایز نیست.
امّا اصل عمل تاتو اگر ضرری برای بدن نداشته باشد، و اشکال آن مستهجن نباشد و باعث وهن شخصیت شخص نشود، بلامانع است.
اکثر مراجع تقلید در خصوص خالکوبی فرموده اند: اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزى که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است و ابتدا مانع را برطرف وسپس اقدام به غسل یا وضو کرد
( توضیح المسائل (اامام الخمینی)، ج‏۱، ص: ۲۰۵٫)

بنابراین؛ اگر تاتو ، جِرم داشته باشد و مانع از رسیدن آب وضوء و غسل به بدن شود باید قبل از وضوء یا غسل برطرف شود
مجمع المسائل (گلپایگانی)، ج‏۱،

حق یارتان :Gol:

سلام آیا صحبت بایک مشاور مرد درباره ی مسایل خصوصی اشکالی دارد؟ حکمش چیست؟؟


سلام
خیلی ممنون از شما بابت ایجاد این تاپیک
من هم یک سوال داشتم راجع به کاشت ناخن

- اینکه کاشت ناخن در اصل مجاز هست یانه ؟
- و حال اگر کسی ناخن کاشته باشد ، حکم وضو و غسل او چه خواهد بود ؟
از چند تا از دوستان شنیدم با دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفتن و این سوال رو پرسیدن ، دفتر آقا گفتن که اشکالی نداره ، اما استفتاء کتبی از ایشان ندیده ام .
اگر شما استفتاء کتبی از ایشان دیدید ، لطفا راهنمایی بفرمائید.
مرجع : مقام معظم رهبری


سلام یعنی خالکوبی هم برای مرد حرام نیست

مه حنانه;336827 نوشت:
سلام آیا صحبت بایک مشاور مرد درباره ی مسایل خصوصی اشکالی دارد؟ حکمش چیست؟؟

با سلام و عرض ادب

صحبت کردن با نامحرم حتی در مقام مشاوره درصورتی که مفسده داشته باشد و خوف وقوع در گناه برود یا محرک شهوت باشد جایز نیست.

استفتا از دفتر آیه الله خامنه ای در قم

گل نیلوفر;336949 نوشت:
سلام خیلی ممنون از شما بابت ایجاد این تاپیک من هم یک سوال داشتم راجع به کاشت ناخن - اینکه کاشت ناخن در اصل مجاز هست یانه ؟ - و حال اگر کسی ناخن کاشته باشد ، حکم وضو و غسل او چه خواهد بود ؟ از چند تا از دوستان شنیدم با دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفتن و این سوال رو پرسیدن ، دفتر آقا گفتن که اشکالی نداره ، اما استفتاء کتبی از ایشان ندیده ام . اگر شما استفتاء کتبی از ایشان دیدید ، لطفا راهنمایی بفرمائید. مرجع : مقام معظم رهبری

با سلام و عرض ادب

در این زمینه به دو استفتای کتبی از مقام معظم رهبری توجه بفرمایید:
1. کاشت ناخن مصنوعى براى بانوان چه حكمى دارد؟
ج) کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زينت، بايد از نامحرم پوشانده شود.

2.اگر كسى ناخن مصنوعى بكارد، براى وضو و غسلش چه بايد بكند؟
ج) در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.

پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49

mohamad hamzeh;337021 نوشت:
سلام یعنی خالکوبی هم برای مرد حرام نیست

با سلام و عرض ادب

خالکوبى برای مرد به خودی خود حرام نيست و اثرى که از آن در زير پوست باقى مى‏ ماند مانع از رسيدن آب نيست و وضو و غسل با آن صحيح است.

آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتائات س 1227

نور;337891 نوشت:
با سلام و عرض ادب

در این زمینه به دو استفتای کتبی از مقام معظم رهبری توجه بفرمایید:
1. کاشت ناخن مصنوعى براى بانوان چه حكمى دارد؟
ج) کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زينت، بايد از نامحرم پوشانده شود.

2.اگر كسى ناخن مصنوعى بكارد، براى وضو و غسلش چه بايد بكند؟

ج) در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.

پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49

باسلام و احترام
از پاسختون سپاسگزارم
میشه لطفا جواب همین سوالها رو از نظر آیت الله سیستانی هم بفرمائین.
با تشکر فراوان

گل نیلوفر;370361 نوشت:
باسلام و احترام
از پاسختون سپاسگزارم
میشه لطفا جواب همین سوالها رو از نظر آیت الله سیستانی هم بفرمائین.
با تشکر فراوان

با سلام و عرض ادب و تشکر از شما

به نظرآیه الله سیستانی،کاشت ناخن و مژه که تامدتی برداشتن آن ممکن نباشد جایز نیست و اگر این کار انجام شده باید برطرف نماید وتازمانی که امکان برطرف کردن آن نباشد احتیاطا بین وضو یاغسل و تیمم جمع کند.

استفتائات کتبی موجود مطابق با نظر آیه الله سیستانی

موضوع قفل شده است