آیا خانه محروقه خانه وحی بود؟ چرا؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا خانه محروقه خانه وحی بود؟ چرا؟

آیا خانه حضرت فاطمه س همان خانه وحی و نبی ص بود که آن دومی لعین و یارانش آنرا بآتش کشیدند؟

با نام الله





با سلام و عرض ادب

آن خانه خانه ای بود که برترین انسانهای روی زمین در آن ماوی و سکونت داشتند، خانه ای که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در مورد آن فرموده بودند: که بیت فاطمه و علی علیهما السلام از برترین بیوت است.

سيوطى در تفسیر آيۀ شریفۀ فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصال »؛[1]به سند خود روایت می کند: وقتى اين آيه نازل شد و پيامبر اکرم صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم آن را در مسجد تلاوت كرد، فردى برخاست و از رسول خدا پرسيد: اين بيوت با عظمت از آن كيست؟ پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم فرمود: «بيوت انبيا و پيامبران است».
در اين هنگام ابوبكر برخاست و در حالى كه به خانه فاطمه و على عليهما السَّلام اشاره می كرد،عرض نمود: یا رسول الله آيا اين خانه نيز از آن خانه هاست؟ پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم فرمودند: «نعم من أفاضلها ؛ آرى! از برترين آنهاست».[2]

آن خانه خانۀ اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بود، خانه ای که هر روز پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله سلم در آستانۀ آن می ایستادند و به اهل آن سلام می دادند.

«عن ابن عباس قال شهدنا رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم تسعة اشهر يأتى كل يوم باب على بن ابيطالب رضى اللَّه عنه عند وقت كل صلوة فيقول السلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته اهل البيت، انما يريداللَّه ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهر كم تطهيراً، الصلوة رحمكم اللَّه‏»؛[3] ابن عباس روایت می کند شاهد بودیم به مدت نه ماه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هر روز به هنگام وقت نمازها ی یومیه به کنار خانۀ علی بن ابی طالب علیه السلام می آمدند و می فرمودند سلام و رحمت و برکات خدا بر اهل این خانه باد، همانا خداوند مى‏خواهد از شما خاندان پيامبر، پليدى را ببرد و شما را پاك كند، پاكى كامل، هنگام نماز است رحمت خدا برشما باد.

براستی در این خانۀ با عظمت چه کسانی زندگی می کردند؟
در آن خانه سیدۀ زنان اهل بهشت بود، همانکه خوشنود ساختنش موجب خوشنودی رسول خدا صلی الله علیه واله و غضبناک ساختنش موجب غضبناکی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بود.
در آن خانه امام حسن و امام حسین علیهما السلام بودند که دو سرور جوانان اهل بهشت بودند.
و در آن خانه برادر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم بود که محبتش نشانۀ ایمان و بغض او نشانۀ نفاق بود، وولایتش مجوز عبور از صراط بود.

امام باقر علیه السلام در مورد خانۀ علی و فاطمه علیهما السلام فرمودند:
«خانه علی علیه السلام و فاطمه علیها السلام بخشی از حجرۀ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است و سقف خانه آنها عرش پروردگار است و در دل آن خانه شكافى است به عرش كه معراج وحى و ملائكه‏ كه بر آنها وحى[4] نازل مى‏شود در شب و روز و در هر ساعت و چشم به هم زدن. هرگز رفت و آمد فرشتگان در آن، پایانی ندارد،فوجی فرود مى‏آيند و فوجی صعود مي كنند. خداوند تبارك و تعالى آسمانها را براى ابراهيم علیه السلام گشود تا چشمش به عرش افتاد و قدرت ديدش را افزون كرد. و خداوند قدرت ديد محمّد و علي و فاطمه‏ و حسن و حسين صلوات اللَّه عليهم اجمعين را افزايش داد و آن ها عرش پروردگار را از خانه های خود می دیدند و هرگز سقفی برای خانه هایشان جز عرش پروردگار نمی دیدند... [5]

و از امام جعفر صادق عليه السلام روایت شده كه آنحضرت فرمودند:
فاطمه سلام اللَّه عليها را بخاطر اين محدّثه ناميدند كه فرشتگان از آسمان فرود مى‏آمدند و آن حضرت را مى‏خواندند همان طورى كه مريم دختر عمران را صدا مى‏زدند، بارى فرشتگان مى‏گفتند: اى فاطمه خدا تو را برگزيد و پاكيزه‏ات نمود و بر تمام زنان عالم اختيارت كرد، اى فاطمه پروردگارت را بخوان و سجده‏اش نما و با ركوع‏كنندگان ركوع كن و بدين ترتيب حضرتش با آنها سخن مى‏گفت و آنها نيز با آن حضرت حديث و سخن مى‏گفتند، شبى فاطمه سلام اللَّه عليها به فرشتگان فرمود: مگر مريم بنت عمران بر تمام زنان عالم برترى ندارد؟
فرشتگان عرضه داشتند: مريم بانو و سرور زنان عالم خودش بود و خداوند عزّ و جلّ تو را بانو و سرور زنان عالم خودت و عالم مريم قرار داده و بدين ترتيب تو سرور تمام زنان عالم هستى از اوّلين تا آخرين.[6]

و باز از امام صادق علیه السلام روایت شده است که آنحضرت- هنگامى كه جماعتى از اهل كوفه خدمتش بودند- فرمودند:
شگفتا از اين مردم كه علم را از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله وسلم گرفتند و به آن عمل كردند و هدايت شدند، و باز عقيده دارند كه اهل بيتش علم او را فرانگرفته‏اند، ما هستيم اهل بيت و ذريه او كه وحى خدا در منازل‏ ما فرود آمده و علم از ما به ايشان رسيده است، آيا عقيده دارند كه آنها دانستند و هدايت يافتند و ما ندانستيم و گمراه شديم؟!! چنين چيزى محال است.[7]

با این حال می بینیم که امت پیامبر صلی الله علیه وآله بعد از آنحضرت به رهبری ابوبکر و عمر چگونه مزد رسالت را ادا نمودند و در ظلم به ان خانواده اجتماع نمودند و به دستور ابوبکر این خانه که محل تردد ملائکه و اجتماع بهترین خلق خدا بود را به آتش کشیدند، وخود را مشمول سخط الهی نمودند.

«وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون؛آنها كه ستم كردند به زودى مى‏دانند كه بازگشتشان به كجاست؛الشعرا/227».

موفق باشید.

:Gol: --------------------------------------------------------------------------------:Gol:

[1]. النور/36:(اين چراغ پرفروغ) در خانه‏هايى قرار دارد كه خداوند اذن فرموده ديوارهاى آن را بالا برند (تا از دستبرد شياطين و هوسبازان در امان باشد) خانه‏هايى كه نام خدا در آنها برده مى‏شود، و صبح و شام در آنها تسبيح او مى‏گويند ...

[2]. الدرالمنثور، ج5،ص50:« و أخرج ابن مردويه عن أنس بن مالك و بريدة قال قرأ رسول الله صلى الله عليه و سلم هذه الآية فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ فقام اليه رجل فقال اى بيوت هذه يا رسول الله قال بيوت الأنبياء فقام اليه أبو بكر فقال يا رسول الله هذا البيت منها لبيت علي و فاطمة قال نعم من أفاضلها».

[3]. الدر المنثور، ج5،ص199؛ شواهد التنزیل، ج2،ص48؛تاریخ مدینة دمشق،ج42،ص137.

[4]. مراد وحی تشریعی نمی باشد.

[5].بحار الانوار، ج25، ص97:«عن عبد الله بن عجلان السكوني قال : سمعت أبا جعفر - عليه السلام - يقول : بيت علي وفاطمة - عليها السلام - [ من ] حجرة رسول الله - صلى الله عليه وآله - وسقف بيتهم عرش رب العالمين وفي قعر بيتهم فرجة مكشوطة إلى العرش معراج الوحي والملائكة تنزل عليهم بالوحي صباحا ومساء و [ في ] كل ساعة وطرفة عين والملائكة لا ينقطع فوجهم فوج ينزل وفوج يصعد وان الله تبارك وتعالى كشف لإبراهيم - عليه السلام - عن السماوات حتى أبصر العرش وزاد الله في قوة ناظره ، وان الله زاد في قوة ناظر محمد وعلي وفاطمة والحسن والحسين - صلوات الله عليهم - وكانوا يبصرون العرش ولا يجدون لبيوتهم سقفا غير العرش فبيوتهم مسقفة بعرش الرحمن ومعارج [ معراج ] الملائكة ، والروح فوج بعد فوج لا انقطاع لهم ،...».

[6]. علل الشرایع، صدوق، ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى، 2جلد، انتشارات مؤمنين - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1380ش.

[7]. الکافی، ج1،ص398:«عدة من أصحابنا ، عن أحمد بن محمد ، عن ابن محبوب قال : حدثنا يحيى بن عبد الله أبي الحسن صاحب الديلم قال : سمعت جعفر بن محمد عليهما السلام يقول - وعنده انا من أهل الكوفة - : عجبا للناس إنهم اخذوا علمهم كله عن رسول الله صلى الله عليه وآله ، فعملوا به واهتدوا ويرون أن أهل بيته لم يأخذوا علمه ، ونحن أهل بيته وذريته في منازلنا نزل الوحي ، ومن عندنا خرج العلم إليهم ، أفيرون أنهم علموا واهتدوا وجهلنا نحن وضللنا ، إن هذا لمحال».

عالی است. اما آیا درآن خانه به رسول الله ص وحی میشد یا در خانه دیگری وحی میشد؟ بنابر چه حدیثی میگویند خانه وحی؟

مشتاق فاطمه(س);335276 نوشت:
عالی است. اما آیا درآن خانه به رسول الله ص وحی میشد یا در خانه دیگری وحی میشد؟ بنابر چه حدیثی میگویند خانه وحی؟

با سلام و عرض ادب

1) شرافت هر خانه و بیتی به شرافت صاحب آن بیت است، و در میان مخلوقات عالم مخلوقی برتر از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و اهل بیت طاهرینش وجود ندارد؛ لذا آنها در هرکجا که باشند محل رحمت و برکت[1] وطهارت [2]و مهبط و جایگاه نزول وحی و فرشتگان خواهند بود.و همچنان که علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام اهل آن حضرت بودند، محل سکونت آنها نیز محل وحی بوده است.

بيت فاطمه علیها السلام، گذشته از اينكه يكى از بيوت رسول خدا صلی الله علیه وآله است و همه فضائل را كه ساير بيوت از آنها برخوردارند دارا است، خانه و بيت كسانى است كه‏ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً.

در زیارت شریف جامعه خطاب به خاندان وحی می خوانیم:«السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْيِ‏ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ»؛سلام بر شما ای خاندان نبوت و جایگاه و موضع ودایع رسالت و محل نزول ملائکه و هبوط انوار وحی خدا...

2) شرافت باب و در خانه زهرا سلام الله علیها
یکی از آثار مبارک مسجد النبی صلی الله علیه وآله استوانه مربعة القبر يا مقام جبرئيل‏ علیه السلام است.
اين محل بدان جهت به عنوان «مقام جبرئيل» شناخته شده كه ملك مقرّب از آنجا بر رسول خدا صلى الله عليه و آله وارد مى‏شد و خدمت آن حضرت مى‏رسيد. اينجا درِ ورودى خانه حضرت فاطمه زهرا عليها السلام نيز بوده است.‏[3]
نام ديگر اين محل، «اسطوانۀ مربعة القبر» است كه اكنون در داخل حجره شريفه واقع است و قرن‏هاست كه قابل دسترسى نيست.

در فضيلت اين استوانه كه در ضمن، باب و در خانۀ حضرت فاطمه عليها السلام نيز بوده، آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله به نقل ابن عباس نه ماه در كنار اين در مى‏رفت و خطاب به اهل خانه كه امام على عليه السلام، حضرت فاطمه عليها السلام و حَسَنَيْن عليهما السلام بوده‏اند، مى‏فرمود: «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا أهْلَ الْبَيت». واين آيه را مى‏خواند: انَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً. [4]

3) در قسمتى از روايت ابى عبيده آمده است: بعضى از اصحاب امام صادق عليه السلام درباره مُصحَف فاطمه عليها السلام از حضرت سؤال كردند، آن بزرگوار پس از سكوت طولانى فرمود:
شما از هرچه كه مى‏خواهيد (چه نياز داشته باشيد، يا نياز نداشته باشيد) بحث و فحص مى‏كنيد. فاطمه عليها السلام بعد از رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلم، تنها هفتاد وپنج روز در دنيا بود و حزن شديدى به واسطه فقدان پدر بزرگوارش بر او عارض مى‏شد،

«وَكانَ جَبْرَئيلُ يَأْتيها فَيُحْسِنُ عَزآءَها عَلى‏ أَبيها، وَ يُطَيِّبُ نَفْسَها، وَ يُخْبِرُها عَنْ أَبيها وَ مَكانِهِ، وَ يُخْبِرُها بِما يَكُونُ بَعْدَها في ذُرِّيَّتِها، وَ كانَ عَلِيٌّ عليه السلام يَكْتُبُ ذلِكَ؛ فَهذا مُصْحَفُ فاطِمَةَ»؛[5]

و جبرئيل نزد وى مى‏آمد و او را در مصيبت پدر بزرگوارش دلدارى و سرسلامتى مى‏داد، و از پدر گرامى و جايگاهش و نيز از آنچه بعد از وى درباره ذرّيّه‏اش روى مى‏دهد، خبر مى‏داد، و علىّ عليه السلام آن را مى‏نوشت. اين مصحف فاطمه است.

موفق باشید.

:Gol:---------------------------------------------------------:Gol:

[1]. :«وَ جَعَلَنِي مُبارَكاً أَيْنَ‏ ما كُنْتُ ...مریم/31»؛ و مرا در هر كجا كه باشم، فرخنده قرار داد .

[=Times New Roman][2][=Times New Roman] .همچنان که در زیارت سید الشهدا علیه السلام می خوانیماَشْهَدُ أَنَّكَ‏ طُهْرٌ طَاهِرٌ مِنْ طُهْرٍ طَاهِرٍ قَدْ طَهُرَتْ بِكَ الْبِلَادُ وَ طَهُرَتْ أَرْضٌ أَنْتَ فِيهَا »؛[2]گواهى مى‏دهم كه تو پاك و طاهرى و از پاك و طاهر متولّد شدى، بلاد و شهرها به تو پاكيزه گشت، و نيز حرم و زمينى كه تو در آن قرار دارى. کامل الزیارات، باب 79.

[3]. وفاء الوفا، ج 2، ص 450؛ المسجد النبوى عبر التاريخ، ص 55.

[4].آثار اسلامی مکه و مدینه، رسول جعفریان، ص228.

[5]. بحار الانوار، ج 43، ص 79، روايت 67.

موضوع قفل شده است