جمع بندی غدير يا قدر؟ کدامیک برتر است؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
غدير يا قدر؟ کدامیک برتر است؟

با سلام بنده مقلد حضرت آقاي خامنه اي هستم در كتاب عوالم حديثي از امام صادق خواندم كه فرمود Sad آيا گمان مي كني كه خدا وند روزي بالاتر از غدير آفريده نه به خدا قسم نه به خدا قسم نه به خدا قسم) آيا با اينكه قرآن تاكيد فراوان بر شب قدر دارد من جمله كه از هزار ماه بالاتر است باز هم روز غدير از شب قدر بالاتر است يا به طور كلي آيا شب قدر بالاتر است يا روز غدير؟ با تشكر

با نام و یاد دوست

با سلام و درود

در روایتی از امام صادق علیه السلام در عظمت و بزرگی روز غدیر، چنین آمده:

"لعلّك ترى أنّ الله عزّوجلّ خلق يوماً أعظم حرمة منه؟ لا والله، لا والله، لاوالله"

آیا گمان می کنی خداوند عزّوجلّروزی را بزرگ تر و عظیم تر از روز غدیر خلق کرده است؟ نه! به خدا قسم! نه! به خداقسم! نه! به خدا قسم! (روزی مهم تر و محترم تر از غدیرنیست). (تهذیب، شیخ طوسی، ج 3، ص 144؛ وسائل الشیعه، ج 8، ص 90، ح 1)

در توضیح چنین فرمایشی باید گفت غدیر و قدر، اصلا در عرض هم نیستند تا تعارضی پیدا کنند زیرا نکته شب قدر هم همین ولایتی است که در روز غدیر مشخص شده است.

شب قدر، مقدرات انسانها بر قلب ولیّ خدا نازل می شود، و ولیّ خدا هم همان ولایتی است که در غدیر مشخص شده است.

مطلب دیگر این که می توان از حیثیات مختلف به موضوع غدیر و شب قدر پرداخت. اهمیت شب قدر به جهت تعیین و حتمی شدن مقدرات انسان باشد و اهمیت روز غدیر به جهت نصب ولایت باشد.

بنا بر این، غدیر و قدر در عرض هم نیستند تا تعارضی با هم داشته باشند.

میقات;323352 نوشت:
شب قدر، مقدرات انسانها بر قلب ولیّ خدا نازل می شود

منظور از مقدرات چیست؟

واقعا حرفتان عجیب است!!!
بنده عرض می کنم اگر ممکن است اول سند این روایت را بیاورید ببنیم صحیح السند هست یا خیر؟؟؟

این حرف مخالف کلام الله است

[="Tahoma"][="Black"]

استدلال;323435 نوشت:
منظور از مقدرات چیست؟

منظور آوردن و تعیین سرنوشت و تقدیر انسانها به محضر امام معصوم است.

برای روشنتر شدن موضوع، به مطالب ذیل توجه فرمایید:

مطلب اول:

«تَنزّلُ الْمَلَئكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبّهِم مِّن كلُ‏ِّ أَمْرٍ»
فرشتگان و روح، در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدير) هر كارى نازل مى‏ شوند. (قدر، 4)

با توجه به اينكه "تنزل" فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد روشن مى ‏شود كه شب قدر مخصوص به زمان پیامبر(ص) و نزول قرآن مجيد نبوده، بلكه امرى است مستمر و شبى است مداوم كه در همه سال تكرار مى ‏شود.


مطلب دوم:

شب قدر به اين جهت "قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى‏ شود:

«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ»

ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده ‏ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مى ‏گردد. (دخان، 3 و 4)


مطلب سوم:

در شب قدر، ملائکه و روح، امر الهی را بر قلب ولیّ خدا و حجت او در زمین فرود می‌ آورند، زیرا تنها آن قلب شایستگی و توانایی نزول اوامر الهی را داراست.

این ولایت در عصر رسول خدا(ص) در آن حضرت متجلّی بود و آن حضرت(ص) محور لیلة القدر در زمان حیات خود بودند.

اما استمرار شب قدر در هر سال، و استمرار نزول همه امور به وسیله ملائکه، بعد از رحلت رسول خدا(ص)، وجود جانشین و خلیفه آن حضرت(ص) را، به منظور ایفای همان نقش در شب قدر، اثبات می ‌نماید.

امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به ابن عباس فرمودند:

"إِنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ وَ إِنَّهُ يَنْزِلُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ أَمْرُ السَّنَةِ وَ لِذَلِكَ الْأَمْرِ وُلَاةٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (ص). فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: مَنْ هُمْ؟ قَالَ: أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِي"‏

به حقیقت، شب قدر در هر سال وجود دارد، در آن شب، امر همه سال نازل می‌ شود، و آن امر، بعد از رسول خدا(ص) صاحبانی دارد. ابن عباس عرض کرد: آنان کیستند؟ امام(ع) فرمودند: من و یازده [فرزند] از صلب من (نسل من). (الكافي، ج ‏1، ص 532، ح 11)
[/]

[="Tahoma"][="Black"]

مکه;323548 نوشت:
واقعا حرفتان عجیب است!!!
بنده عرض می کنم اگر ممکن است اول سند این روایت را بیاورید ببنیم صحیح السند هست یا خیر؟؟؟

این حرف مخالف کلام الله است

در پست شماره 3، هم سند روایت ذکر شده و هم به نبود هیچ تعارضی بین روایت و آیه قرآن اشاره شده است.

لذا اگر مطلب خاصی مد نظرتان است به صورت مستدل بیان کنید تا بهتر بتوانیم گفتگو را ادامه دهیم.[/]

[="Tahoma"][="Black"]شب قدر یا روز غدیر؟

پرسش:
در كتاب عوالم حديثي ازامام صادق خواندم كه فرمود Sad آيا گمان مي كني كه خداوند روزي بالاتر از غدير آفريده نه به خدا قسم نه به خدا قسم نه به خدا قسم)
آيا با اينكه قرآن تاكيد فراوان بر شب قدر دارد من جمله كه از هزار ماه بالاتر است باز هم روز غدير از شب قدر بالاتر است
به طور كلي آيا شب قدر بالاتر است يا روز غدير؟

پاسخ:
با سلام و درود
در روایتی از امام صادق علیه السلام در عظمت و بزرگی روز غدیر، چنین آمده:
"لعلّك ترى أنّ الله عزّوجلّ خلق يوماً أعظم حرمة منه؟ لا والله، لا والله، لاوالله"
آیا گمان می کنی خداوند عزّوجلّروزی را بزرگ تر و عظیم تر از روز غدیر خلق کرده است؟ نه! به خدا قسم! نه! به خداقسم! نه! به خدا قسم! (روزی مهم تر و محترم تر از غدیرنیست).(1)
در توضیح چنین فرمایشی باید گفت غدیر و قدر، اصلا در عرض هم نیستند تا تعارضی پیدا کنند زیرا نکته شب قدر هم همین ولایتی است که در روز غدیر مشخص شده است.
شب قدر، مقدرات انسانها بر قلب ولیّ خدا نازل می شود، و ولیّ خدا هم همان ولایتی است که در غدیر مشخص شده است.
مطلب دیگر این که می توان از حیثیات مختلف به موضوع غدیر و شب قدر پرداخت. اهمیت شب قدر به جهت تعیین و حتمی شدن مقدرات انسان باشد و اهمیت روز غدیر به جهت نصب ولایت باشد.
بنا بر این، غدیر و قدر در عرض هم نیستند تا تعارضی با هم داشته باشند.

پرسش:
منظور از مقدرات چیست؟

پاسخ:
منظور آوردن و تعیین سرنوشت و تقدیر انسانها به محضر امام معصوم است.
برای روشنتر شدن موضوع، به مطالب ذیل توجه فرمایید:
مطلب اول:
«تَنزّلُ الْمَلَئكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبّهِم مِّن كلِ أَمْرٍ»
فرشتگان و روح، در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدير) هر كارى نازل مى‏ شوند.(2)
با توجه به اينكه "تنزل" فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد روشن مى ‏شود كه شب قدر مخصوص به زمان پیامبر(ص) و نزول قرآن مجيد نبوده، بلكه امرى است مستمر و شبى است مداوم كه در همه سال تكرار مى ‏شود.
مطلب دوم:
شب قدر به اين جهت "قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى‏ شود:
«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ»
ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده ‏ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مى ‏گردد.(3)
مطلب سوم:
در شب قدر، ملائکه و روح، امر الهی را بر قلب ولیّ خدا و حجت او در زمین فرود می‌ آورند، زیرا تنها آن قلب شایستگی و توانایی نزول اوامر الهی را داراست.
این ولایت در عصر رسول خدا(ص) در آن حضرت متجلّی بود و آن حضرت(ص) محور لیلة القدر در زمان حیات خود بودند.
اما استمرار شب قدر در هر سال، و استمرار نزول همه امور به وسیله ملائکه، بعد از رحلت رسول خدا(ص)، وجود جانشین و خلیفه آن حضرت(ص) را، به منظور ایفای همان نقش در شب قدر، اثبات می ‌نماید.
امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به ابن عباس فرمودند:
"إِنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ وَ إِنَّهُ يَنْزِلُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ أَمْرُ السَّنَةِ وَ لِذَلِكَ الْأَمْرِ وُلَاةٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (ص). فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: مَنْ هُمْ؟ قَالَ: أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِي"‏
به حقیقت، شب قدر در هر سال وجود دارد، در آن شب، امر همه سال نازل می‌ شود، و آن امر، بعد از رسول خدا(ص) صاحبانی دارد. ابن عباس عرض کرد: آنان کیستند؟ امام(ع) فرمودند: من و یازده [فرزند] از صلب من (نسل من). (4)

___________
(1) تهذیب، شیخ طوسی، ج 3، ص 144؛ وسائل الشیعه، ج 8، ص 90، ح 1.
(2) قدر، 4.
(3) دخان، 3 و 4.
(4) الكافي، ج ‏1، ص 532، ح 11.[/]

موضوع قفل شده است