جمع بندی معرفی کتاب درباره توحید

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
معرفی کتاب درباره توحید

سلام خدمت کارشناسان محترم این سایت .

من مسلمون هستم و اعتقاد به یگانگی خدا دارم . ولی اینگار مبحث توحید خیلی گسترده تر از اینه که " خدا یکیه " . در صورت امکان نام کتاب تایید شده توسط علمای شیعی در این زمینه رو ذکر کنید ... تا بتونم ازشون استفاده کنم .

راستی توحید مفضل کتاب خوبی هست ؟؟؟ آیا بدرد سطح من میخوره ؟؟؟

با تشکر ...



با نام و یاد دوست






سؤال:
در صورت امکان، نام کتاب تأیید شده توسط علماء شیعی در زمینه توحید را ذکر کنید. آیا توحید مفضل، کتاب خوبی هست؟ آیا به درد سطح من می‌خورد؟

پاسخ:
بحث توحید از مهم‌ترین مسایل دین‌های الهی است که پیامبران برای دعوت مردم به این امر مهم و پرستش خدای یگانه مبعوث شده‌اند.
توحید رأس عبادات و افضل عبادات است همان گونه که شرک بزرگ‌ترین بدی‌ها و گرفتاری‌هاست خدای تبارک و تعالی کلمه «لا اله الا الله» را ثمن بهشت قرار داده که آن کلامی بزرگ و والا است که احادیث زیادی در فضل توحید و ثواب موحدین وارد شده است:
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مکرر می‌فرمود: «قولو لا اله الا الله تفلحو» و می‌فرمود: «خیر العباده قول لا اله الا الله»
و می‌فرماید که خدا فرمود: «کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی»
توحید دارای گستره‌ای وسیع و دامنه‌ای باز و دارای مراتبی از جمله توحید ذاتی و توحید صفاتی، توحید ربوبی، توحید عبادی، توحید احدی توحید واحدی و ... است.
در این زمینه کتاب‌های مختلفی در سطوح مختلفی به طبع رسیده است و برخی از کتاب‌ها در ضمن بررسی اصول دین در بخش ابتدایی به آن پرداخته‌اند. پس می توان در کتاب هایی که به صورت کلی درباره اعتقادات منتشر می‌شوند مسأله توحید را یافت.
در مورد کتاب توحید مفضل هم که سؤال فرموده بودید باید گفت که: این کتاب حدیثی طولانی از وجود مقدس آقا امام صادق (علیه السلام) است که به مفضل درباره آثار خدا و یگانگی او در زندگی پیرامونی ما نکات بسیار زیبا و بی بدیلی را بیان می‌کنند این حدیث بارها در قالب‌های مختلف (و حتی مصور) به چاپ رسیده است که خواندن آن برای هر جویای حقیقتی سفارش می‌شود.
در زیر کتاب‌هایی با سطوح علمی آسان به مشکل آورده می‌شود که انشاء الله با خواندن آن‌ها دروازه‌هایی از علم توحید به روی شما باز شود.
البته باید دانست خواندن علم توحید باید مقدمه‌ای برای توحید عملی و موحد شدن واقعی باشد که آن را هم مراتبی است که ان شاء الله از هر مرتبه پله‌ای برای بالا رفتن به مرتبه‌ای دیگر بسازیم.

به قول مولانا:
همچو مستسقی کزآبش سیر نیست بر هر آن چه یافتی بالله مایست
بی‌نهایت درگه است این بارگاه صدر را بگذار صدر توست راه

در این زمينه می‌توانید به این کتاب‌ها مراجعه نمایید:
1. درس‌هایی از اصول عقاید (استاد قرائتی)
2. ده درس در اصول عقاید
3. آفریدگار جهان؛ تألیف آیت‏ الله ناصر مکارم شیرازى.
4. خدا را چگونه بشناسیم؛ از همین مؤلف (که این دو کتاب دارای بیانی روان و قابل فهم برای اکثر افراد هستند).
5. توحید؛ تألیف شهید مطهری (از بهترین کتاب‌ها در این زمینه که دارای بیان قوی و علمی در خصوص براهین مشهور اثبات خداوند است)
6. خدا و علم (در برخی چاپ‌ها "خدا و دانش") اثر فیلسوف مشهور ژان گیتون و برادران بوگدانف، منتشر شده توسط دفتر نشر تبلیغات اسلامی، اثری مفید و خواندنی در پذیرش اصل خدا هست.
7. تبیین براهین اثبات خدا؛ از آیت الله جوادی آملی، (کتابی دقیق، اما دارای متن فلسفی و سنگین است.)
8. خداشناسی؛ رضا روزبه، انتشارات اسلامی.
9. اصول عقاید (آیت الله مصباح)
10. محاضرات آیت الله سبحانی (عربی و فارسی)
11. توحید شیخ صدوق (کتابی روایی درباره مباحث توحید)

والسلام علیکم و علینا و عبادالله الصالحین.

سلام خدمت استاد گرامی شعیب و همچنین خواهر بزرگوار
در یکی از تاپیک ها به مساله ی توحید به صورت بسیار خوبی پرداخته شده است که ابتدا قبل از هر نوع مطالعه به شما پیشنهاد میکنم:
□◆□ قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!

در آنجا هم به بعضی کتب توحیدی اشاره شد که بعضی از کتبی که استاد شعیب معرفّی فرمودند هم در آنجا معرّفی شد.البته آنجا بدین صورت کتب معرّفی میشد که بعد از مطالعه ی کتاب اوّل و اعلام دوستان،استاد کتاب دوم را معرّفی میفرمودند.و البته نکات ارزنده ای هم خود استاد اضافه میفرمودند که خود،کتابی جدا بود!

گرچه در آن تاپیک بحث منقطع شد(متاسّفانه)،امّا همانطور که استاد شعیب فرمودند میتوانید سوالات پیش آمده در طول مطالعاتتان را همینجا مطرح بفرمایید،قطعاً ایشان پاسخگوی ما و شما خواهند بود.اجرشان با امام عصر(عج)
[SPOILER]
بنده در مواردی شاهد کمک های بی دریغ استاد شعیب به دوستان،با صبر بسیار بسیار بالا بوده ام.خداوند این شرح صدر را نصیب همه ی مشتاقان درگاهش بگرداند:Gol:[/SPOILER]
یا حقّ
:Gol:

موضوع قفل شده است