جمع بندی چهارمی در زیارت عاشورا کیست؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چهارمی در زیارت عاشورا کیست؟

سلام علیکم خواستم بدونم اول و ثانی و ثالث و رابع در حدیث قدسی عاشورا رابع کیست؟


با نام الله



کارشناس بحث: مجید


قدس شریف;315226 نوشت:
سلام علیکم خواستم بدونم اول و ثانی و ثالث و رابع در حدیث قدسی عاشورا رابع کیست؟

__________________________________
با صلوات بر محمد وآل محمد
اما اينكه منظور از لعن هاى 4 گانه در زيارت عاشورا چيست؟ افشاى اسرار نزد دشمنان و مخالفان و تحريك عواطف مردم عوام دو فاكتور مهمى است كه بايد در ميان مسلمانان به حداقل برسد لذا امامان در دعا و روايات برخى از مختصات شيعه را با كنايه و رمزى بيان مى كردند. اگر ضرورت داشت، خود امام معصوم آن را به صراحت بيان مى‏ كرد. از اين كه امام معصوم به آن تصريح نكرده به دست مى‏ آوريم كه اين از اسرار آل محمد است و فاش ساختن اسرار آل محمد (ص) گناه نابخشودنى است. خواص ياران آل محمد بر اين اسرار آگاهى دارند، شما مى‏ توانيد به يكى از خواص مراجعه كنيد و از
اين «سرّ» سر درآوريد. البته به اين توجه داشته باشيم كه محمد و آل محمد مورد ظلم واقع شده‏ اند و پيروان محمد و آل محمد از آن ظالمان متنفرند. اين عمل براى آنان يك امر طبيعى است و هيچ‏ گونه اشكالى ندارد و اگر ما در خط محمد و آل محمد حركت كنيم، مشمول اين جمله نيستيم و اگر در خط دشمنان محمد و آل محمد باشيم، جزو همان ظالمان هستيم. با توجه به اصل تناسب در عبارت، كسانى كه مورد لعن قرار مى گيرند بايد از جهاتى تشابه داشته باشند كه مهمترين آن ها غصب خلافت، و آزار رساندن خاندان پيامبر (ص) و به حاشيه راندن اهل بيت (ع) و صحابه پاك آن ها مى باشد كه مصاديق در صدر اسلام افرادى مانند معاويه بن ابوسفيان مى باشند و چون به صورت رمز آمده است تفسيرهاى مختلف دارد از جمله: 1- قابيل (قاتل هابيل) 2- قدار بن سالف (پى كننده ء ناقه ء صالح) 3- ابن ملجم (قاتل على (ع) 4- معاويه (پدر يزيد)
[=&quot]درباره اقوال ديگر و توضيح بيشتر ر. ك: شفاءالصدور فى شرح زيارةالعاشور، تأليف ميرزا ابوالفضل طهرانى. [/]وامّا در مورد لعن، بايد گفت لعن به معناى دورى از لطف و رحمت الهى است و آنچه نكوهش شده ناسزاگويى و سب به خدايان مشركان است «لا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم؛ و آنهايى را كه جز خدا را مى خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد» (انعام، آيه 108 )
اما لعن به معناى طلب دورى از رحمت الهى، نسبت به كافران و ظالمان در قرآن نيز آمده است «ان الله لعن الكافرين و اعد لهم سعيرا ؛ خداوند كافران را لعن مى كند و عذاب را براى آنان آماده كرده است» (احزاب، ايه 64)
و هم چنين كسانى كه پيامبر را آزار داده اند مورد لعن قرار گرفته اند. «ان الذين يؤذون الله و رسوله لعنهم الله فى الدنيا و الاخره؛ كسانى كه خداوند و پيامبرش را آزار مى دهند خداوند آنان را در دنيا و آخرت مورد لعن قرار مى دهد» (احزاب، آيه 57)
لعن براى معاندان و محاربان با امام حسين (ع) و ظالمين به اسوه ‏ها و الگوهاى هدايت مردم، ابدى است. زيرا ملاك آن، ابدى است. آن چه كه موجب لعن و نفرين نسبت به ظالمين به حق محمد و آل محمد (ص) شده است، و ملاك لعن است، چون باقى است لعن هم باقى است.
علاوه بر اين، حقيقت و روح دين را همين حب و بغض‏ ها تشكيل مى‏ دهد. حب و عشق نسبت به كسانى كه بندگان مطيع و عارف درگاه الهى بوده‏ اند و بغض نسبت به كسانى كه دشمن حق و حقيقت بوده‏ اند (تولى و تبرى) از نشانه هاى ايمان است. هم چنان كه در متون دينى آمده است «هل الدين الّا الحبّ؟ و هل الايمان الّا الحبّ و البغض؟ آيا دين و ايمان چيزى غير از حبّ و بغض است؟»، (ميزان الحكمه، ج 2، ص 944 )

و در حديث قدسى آمده است: «خداوند به موسى (ع) فرمود: آيا هرگز كارى براى من انجام داده‏ اى؟ موسى عرض كرد: برايت نماز گزاردم، روزه گرفتم، صدقه دادم و تو را ياد كردم خداوند فرمود: نماز برهان و حجّت براى توست و روزه سپر تو در برابر آتش جهنم است و صدقه، سايه‏ ى سرت و ياد من، نورى است براى تو. چه كارى براى من كرده‏ اى؟ موسى (ع) عرض كرد: مرا به كارى كه براى توست راهنمايى فرما. خداوند فرمود: اى موسى آيا هرگز براى من با كسى دوستى كرده‏ اى و براى من با كسى دشمنى كرده‏ اى؟ پس، موسى دانست كه برترين اعمال، حبّ و دوستى به خاطر خدا و بغض و دشمنى به خاطر خداست»، (همان، ص 966)
در زمينه حب و بغض بخاطر خدا، نقل متواتر از شيعه و سنى رسيده است. نبى اكرم مى‏ فرمايد: «حبّ و بغض به خاطر خداوند، واجب است»، (كنزالعمّال، ح 24688 )
بنابراين، يكى ديگر از فلسفه‏ هاى زيارت عاشورا را همين تحكيم حبّ و بغض به خاطر خدا مى‏ توان برشمرد.
نكته آخر آن كه زيارت شريف عاشورا و خواندن با اصل تأكيد بر وحدت اسلامى تنافى و تناقض ندارد زيرا از نظر فقه شيعه آنجا كه انجام كارى باعث نزاع و تفرقه مى شود حتما بايد از آن پرهيز كرد و با تكيه بر اصل ديگر دينى یعنی «تقيه» از انجام آن بايد خوددارى شود چنان كه هر سال در موسم حج اتفاق مى افتد كه طبق نظر فقهاى شيعه براى حفظ وحدت و هماهنگى اسلامى، مهر گذاشتن در نماز لازم نيست و شركت در نماز جماعت اهل سنت جايز بوده و نماز هم اعاده ندارد. گذشته از همه اين ها، خواندن زيارت عاشورا نوعا در جمع شيعيان است و يا هر كسى در خانه خود آن را مى خواند، در اين صورت هيچ ضرر و زيانى به وحدت بين المللى اسلامى با ديگر مسلمانان وارد نمى كند.
[=&quot] [/][=&quot][/] التماس دعا

قدس شریف;315802 نوشت:

قول حقیر اینست که چهارمی عایشه است چرا که معاویه چندین بار علنا لعن شده. و چهارمی عایشه است. لطفا نظرتان را بفرمایید

مدرکی برای اثبات این سخن وجود ندارد

در بعضی از کتب معتبر که این زیارت را نقل کرده اند، این فصل بدین صورت نیست، مثلا در کامل الزیاره ابن قولویه این فصل به این عبارت آمده:
اللهم خص انت اول ظالم ظلم آل نبیک باللعن ثم العن اعداء آل محمد من الاولین و الآخرین اللهم العن یزید و...(1)
سید ابن طاووس هم بعد از ذکر این زیارت می نویسد : در مصباح الکبیر دو فصل آخر که صد بار تکرار می شوند، وجود ندارد.(2)
در تاریخ آمده که وقتی دشمنان شیخ طوسی سعایت او را نزد خلیفه عباسی کردند و خلیفه منظور از این افراد را که در زیارت نقل شده در مصباح آمده، از شیخ پرسید، جواب داد: اولی هابیل است که قابیل را به ناحق کشت .
دوم قیدار پی کننده شتر صالح است .
سوم قاتل یحیی بن زکریا است .
چهارم ابن ملجم قاتل علی بن ابی طالب است .
افراد نامبرده هم قاتلان امام حسین هستند.(3)

پی نوشت

1.ابن قولویه ، کامل الزیارات ، قم ، انتشارات اسلامی ، 1417 ق ، ج332.
2.ابن مشهدی ، مزار ، ص485 پاورقی.
3. شیخ طوسی ، استبصار ، تهران ، دار الکتب الاسلامیه ، 1363 ش ، ج1 ، ص16 (مقدمه در ترجمه و زندگی نامه شیخ).

به نظر بنده البته نظر شخص هست

امکان دارد اشتباه باشد .

اولین ظالم یه نوع جریان فکری میخواد اشاره کنه جریان فکری منحرف یهودیت را که بر گرفته از خود شیطان هست که قابیل اولین کسی بود که از این تفکر اطلاعت کرد ولی شخص قابیل مد نظر نیست.

چون دقت کرده باشید نوشته شده اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد .

چون اگر قابیل باشه در زمان حضرت محمد نبود که لعن کنه ولی یک جریان فکری بود که کسانی که به اهل بیت ظلم کردن و به خود پیامبر از این جریان فکری تبعیت میکردن .

و این خود کدی هست برای کسانی که میخواند اولین طالم را پیدا کنند که قرآن نیز این جریان فکری را کامل شرح داده و در حدیث ها هم در جنگ های پیامبر و حضرت علی نیز به چشم میخورد .

و موانع پیامبر و قبیله های مورد نظر بینی قریضه بنی تمیم و خیبر و ... اگر نیاز به توضیح بیشتر بود میدهم ...

اما بعد در دعا گفته شده الهم خص انت اول ظالم و بالعن منی و ابدا به اولا ثم

در این قسمت دعا هم توجه کنید دوبار اول گفته شده یعنی اولین طالم همان جریان فکری هست که هابیل را کشت و عیسی را و حکومت موسی و ...

و بعد تقلبی نیز میدهد و اولین ظالم نیز اشاره میکند که از همان جریان فکری اطاعت کرد یعنی اگر ابوکر باشد اولین ظالم پس او هم از همین جریان فکری اطلاعت کرد که برای بحث مفصل به کتاب استاد طائب مراجعه کنید در مورد شناخت ابوبکر

چهارومین ظالم یزید نیز با مشاورش سرجون از این اندیشه تبعیت کرد و واقعه عاشورا ایجاد شد در دعا هم همینطوری میفرمایید

اولین ظالم را به لعنت من مخصوص گردان و آغاز کن به آن لعنت اولین را و سپس دو می و سومی و چهارمی

پس اولین ظالم کسی هست که هم توانسته بر محمد (ص) ظلم کند هم بر خاندان پیامبر پس نمیتوان شخص باشد چون یک شخص نمیتواند هم پیامبر را درک کند و هم خاندان پیامبر .

و بقیه لعن شوندگان زیر مجموعه اولین ظالم هستن که در دعا میفرمایید آغاز کن با لعن اولی بقیه را.

انشا الله شاید مقاله ای اماده کنم . کپی برداری نیز با اسم سایت بلامانع است

سلام

به نظر بنده اول ظالمین شیطان است و شیطان من است منیت است و این مطلب از اول تاریخ بوده یعنی وقتی قابیل به هابیل میگوید تورا میکشم هابیل میگوید اگر دست بسوی من باز کنی تا مرابکشی من دست بسوی تو دراز نمیکنم یعنی اگر منیت تو باعث مرگ من شود باکی نیست من منیتی ندارم تا تورا بکشم که خود زنده بمانم واین موضوع در صدر اسلام نیز اتفاق افتاد و منیت برخی دیگران را به حاشیه راند و اهل حق منیتی نداشتند تا مقابله به مثل کنند و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ! و این داستان ادامه دارد !

قدس شریف;315802 نوشت:
ولی گرامی طبق این حدیث:

حسین بن ثویر و ابوسلمه سراج نقل کرده اند که: از امام صادق علیه السلام شنیدیم که آن حضرت بعد از هر نماز واجب لعن می کرد چهار مرد ملعون و چهار زن ملعون را. اما مردان عبارتند از: ابابکر, عمر, عثمان, معاویه و زنان عبارت بودند از: عائشه,حفصه, هند و ام الحکم خواهر معاویه. الكافي ج3 ص342

قول حقیر اینست که چهارمی عایشه است چرا که معاویه چندین بار علنا لعن شده. و چهارمی عایشه است. لطفا نظرتان را بفرمایید


_________________________________________________--
با صلوات بر محمد وآل محمد
روایت وارده در اصول کافی با این مضمون آمده است ؛توجه بفر مایید واز خود سخنی به روایت اضافه نکنید.لطفاً
10 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنِ الْخَيْبَرِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ ثُوَيْرٍ وَ أَبِي سَلَمَةَ السَّرَّاجِ قَالا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ يَلْعَنُ فِي دُبُرِ كُلِّ مَكْتُوبَةٍ أَرْبَعَةً مِنَ الرِّجَالِ وَ أَرْبَعاً مِنَ النِّسَاءِ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ وَ مُعَاوِيَةُ وَ يُسَمِّيهِمْ وَ فُلَانَةُ وَ فُلَانَةُ وَ هِنْدٌ وَ أُمُّ الْحَكَمِ أُخْتُ مُعَاوِيَه.(کافی ،ج3،ص342)

سلام علیکم هر بحثی که توهین به مقدسات عده ای باشد گناه است نقشه یهود ایجاد تفرقه ونابودی مسلمان ها به دست خودشان است به همه ما می خندند

پرسش: اول و ثانی و ثالث و رابع در حدیث قدسی عاشورا منظور چه کسی است؟

پاسخ:
سلام علیکم و رحمت الله
کاربر گرامی، اين كه سوال شده منظور از لعن هاى 4 گانه در زيارت عاشورا چيست؟
باید عرض کنم که؛ افشاى اسرار نزد دشمنان و مخالفان و تحريك عواطف مردم عوام دو فاكتور مهمى است كه بايد در ميان مسلمانان به حداقل برسد لذا امامان در دعا و روايات برخى از مختصات شيعه را با كنايه و رمزى بيان مى كردند. اگر ضرورت داشت، خود امام معصوم آن را به صراحت بيان مى‏ كرد. از اين كه امام معصوم به آن تصريح نكرده به دست مى‏ آوريم كه اين از اسرار آل محمد است و فاش ساختن اسرار آل محمد (ص) گناه نابخشودنى است. خواص ياران آل محمد بر اين اسرار آگاهى دارند، شما مى‏ توانيد به يكى از خواص مراجعه كرده و از اين «سرّ» سر درآوريد.

البته به اين نکته توجه داشته باشيد كه محمد و آل محمد مورد ظلم واقع شده‏ اند و پيروان محمد و آل محمد از آن ظالمان متنفرند. اين عمل براى آنان يك امر طبيعى است و هيچ‏ گونه اشكالى ندارد و اگر ما در خط محمد و آل محمد حركت كنيم، مشمول اين جمله نيستيم و اگر در خط دشمنان محمد و آل محمد باشيم، جزو همان ظالمان هستيم. با توجه به اصل تناسب در عبارت، كسانى كه مورد لعن قرار مى گيرند بايد از جهاتى تشابه داشته باشند كه مهمترين آن ها غصب خلافت، و آزار رساندن خاندان پيامبر (ص) و به حاشيه راندن اهل بيت (علیهم السلام) و صحابه پاك آن ها مى باشد، که ازجمله مصاديق آن در صدر اسلام افرادى مانند معاويه بن ابوسفيان مى باشند و چون به صورت رمز آمده است تفسيرهاى مختلف دارد از جمله: 1- قابيل (قاتل هابيل) 2- قدار بن سالف (پى كننده ء ناقه ء صالح) 3- ابن ملجم قاتل امام على (ع) -4 معاويه (پدر يزيد)
درباره اقوال ديگر و توضيح بيشتر ر. ك: شفاءالصدور فى شرح زيارةالعاشور، تأليف ميرزا ابوالفضل طهرانى.

موضوع قفل شده است