آیا نماز در ایام حیض باطل است ؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا نماز در ایام حیض باطل است ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

در قرآن حکم خدا درباره حیض چیست؟

در سوره بقره آیه 222 سوالی از پیامبر درباره حیض پرسیده اند، این آیه فقط دستوری به مردان است که با زنان در هنگام حیض نزدیکی نکنند تا دوره حیض آنان به پایان رسد. این آیه هیچ تکلیفی برای زنان تعیین نکرده:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ ﴿222﴾

از تو در باره عادت ماهانه [زنان] مى‏پرسند بگو آن رنجى است پس هنگام عادت ماهانه از [آميزش با] زنان كناره گيرى كنيد و به آنان نزديك نشويد تا پاك شوند پس چون پاك شدند از همان جا كه خدا به شما فرمان داده است با آنان آميزش كنيد خداوند توبه‏كاران و پاكيزگان را دوست مى‏دارد (222)

در این آیه از نزدیکی با زنان در هنگام عادت ماهانه نهی شده. تحقیقات در پزشکی نیز نشان داده که نزدیکی هنگام حیض هم دردناک است و هم سبب انتقال عفونتها می گردد.

ملّاهای شیعه و سنی عبارت حَتَّىَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ را دستاویزی قرار می دهند برای توجیه اینکه زنان در این دوره ناپاک هستند و نباید نماز بخوانندو روزه بگیرندو حج بروند!!!!

پس این ملاها در مورد این آیه چه می گویند؟ آیا به اعتقاد آنها عیسی بن مریم تا هنگام مرگ ناپاک بوده و نمی توانسته نماز بخواند و روزه بگیرد؟؟؟

إِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿3:55﴾

هنگامى را که خدا به عيسى فرمود: «من تو را برمى‏گيرم و به سوى خود، بالا مى‏برم و تو را از کسانى که کافر شدند، پاک مى‏سازم؛ و کسانى را که از تو پيروى کردند، تا روز رستاخيز، برتر از کسانى که کافر شدند، قرارمى‏دهم؛ سپس بازگشت شما به سوى من است و در ميان شما، در آنچه اختلاف داشتيد، داورى مى‏کنم.

مسلّم است که عیسی چنین نبوده و عبارت وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ چنین باید ترجمه گردد: من تو را از کسانی که کفر ورزیده اند رهایی می بخشم یا خلاص می کنم

پس عبارت حَتَّىَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ در 2:222 اشاره به پایان دوره حیض و خلاص شدن از آن دارد و دلیلی برای منع نماز و روزه و حج نیست.



با نام و یاد دوست







کارشناس بحث: هدی



به نام خدا
آن چه در قرآن کریم درباره احکام حیض آمده است، فقط حرمت همبستری با زنان در این ایام است و دیگر احکام مخصوص به زنان حائض در سنت و روایات تبيين شده است.
در روایات احکام خاصی برای زنان حائض دیده شده است، ترک نماز و روزه در این ایام از جمله این احکام است. امام رضا (ع) در روایتی می فرمایند: زن به مجردی که خون حیضش را دید باید نماز و روزه را ترک کند(1)
در روایات باب "وُجُوبِ قَضَاءِ الْحَائِضِ وَ النُّفَسَاءِ، الصَّوْمَ دُونَ الصَّلَاةِ = وجوب قضاء روزه و عدم قضاء نماز های حائض " (2) از معصومین (ع) نقل شده است که زن باید قضای روزه ایی را که در ایام حیض نگرفته است، بگیرد اما گرفتن قضای نمازها، واجب نیست و نباید آنها را قضاء کند. (3) و اين خود بخشي از احكام حائض در خصوص قضاي نماز و روزه است كه نشان مي دهد در اين ايام زنان از نماز و روزه معافند .


(1)- عاملی، محمد بن الحسن،وسائل الشیعة، ج2، ص 334، بَابُ تَحْرِیمِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیَامِ وَ نَحْوِهِمَا عَلَى الْحَائِضِ‏،نرم افزار جامع الاحادیث

(2)- وسائل الشیعة، ج2، ص 346،بَابُ وُجُوبِ قَضَاءِ الْحَائِضِ وَ النُّفَسَاءِ، الصَّوْمَ دُونَ الصَّلَاةِ إِذَا طَهُرَتْ.
(3)- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ السُّنَّةَ لَا تُقَاسُ أَ لَا تَرَى أَنَّ الْمَرْأَةَ تَقْضِی صَوْمَهَا وَ لَا تَقْضِی صَلَاتَهَا الْحَدِیثَ. نک: وسائل الشیعة، ج2،ص 346.

واما اگر مراد شما اين است كه حكم سقوط نماز و روزه از زن حائض در قرآن كريم نيامده است اولا بايد گفت ما احكام بسيار مهمتري داريم كه رد قرآن نيامده اما مورد عمل تمامي مسلمين از صدر اسلام تا كنون بوده اند مثلا در هيچ كجاي قرآن نداريم كه نماز صبح 2 ركعت است و مغرب 3 ركعت و مابقي نماز ها ي يوميه واجب ، 4 ركعت . در حالي كه تمامي مسلمانان نماز صبحشان را دوكعتي و مغرب را 3 ركعتي بجا مي آورند و نيز در حالي كه نماز از احكام بلا منازع و بسيار مهم ديني است .

ثانيا ما بر مبناي نص شريف قرآن ملزم و موظفيم كه به امر و نهي رسول اكرم (ص) گردن نهيم و يكي از مسئوليت هاي رسول گرامي اسلام (ص) تبيين مسائل و معارف و احكام قرآن كريم براي مردم بود :"لتبين للناس مانزل اليهم " (1) مردم هم برابر نص قرآن كريم موظف به گردن نهادن به امر و نهي پيامبر (ص) و بكارگيري عملي احكام و معارف تبيين شده توسط ايشان (ص) بودند: "ما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا" (2) آنچه را فرستاده [او] به شما داد آن را بگيريد و از آنچه شما را باز داشت بازايستيد

بنابراين آنچه از احكام حائض كه به تبيين رسول گرامي اسلام (ص) بيان شده است براي هر مسلماني لازم الاجراست و بر طبق قرآن كريم بايد بدان گردن نهد .



(1) - نحل/44
(2)- حشر/7



موضوع قفل شده است