اگاهی امام زمان از اعمال ما

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اگاهی امام زمان از اعمال ما

با سلام . گاهی اخباری میشنویم که شاید به گوشمون عادی شده شنیدنشون ولی وقتی فکرمیکنیم وسواس بیشتری سراغمون میاد .
شنیدن اینکه امام زمان همیشه پرونده ی مارو بررسی میکنه بر چه مبنایی هست؟
بر مبنای کدوم احادیث و روایات هست؟
اگر احادیث معتبری موجود نیست مرجع من آیت الله جوادی آملی هست نظر ایشون رو قبول دارم .

کارشناس بحث: اندیشمند

با سلام خدمت شما



با توجه به مسئولیت هاى مهمّى که امام، در بینش اسلامى، در نظام هستى و جامعه اسلامى عهده ‏دار است و مردم هم ملزم به تبعیت کامل و پیروى بى‏ چون و چرا از او هستند؛ اقتضاى طبیعى چنین حقیقتى آن است که امام در تمام زمینه ‏ها اعم از امور دینى و دنیوى و کلى و جزئى و همین طور آنچه مربوط به هدایت مردم است علم و اطلاع کاملى داشته باشد. حتى براین اساس شیعه معتقد است: اولاً امام باید اعلم اشخاص باشد. ثانیاً علم او همانند علم پیامبر، حضورى، موهبتى و عام و فراگیر باشد، لذا در بخشى از روایات وقتى به توصیف علم امام پرداخته مى‏شود از کم و کیف آن با تعابیرى چون علم به "ما کان و ما یکون و ما هو کائن"» یاد مى‏شود[1]


مأموريت انبيا و اوصياي الهي ـ عليهم السّلام ـ محدود به مكان و زمان خاصّي نبوده، بلكه رسالت پيامبر و امامت امامان ـ عليهم السّلام ـ، جهاني و جاوداني است. چگونه ممكن است كسي چنين مأموريت گسترده‌اي داشته باشد، در حالي‌كه هيچ گونه آگاهي جز بر زمان و محيط محدود خود نداشته باشند؟ آيا كسي را كه مثلاً مأمور امارت و استانداري بخش عظيمي از كشوري مي‌كنند، مي‌تواند از آن منطقه آگاهي نداشته باشد و در عين حال، مأموريت خود را به خوبي انجام دهد؟! به تعبير ديگر پيامبر و امام ـ عليهم السّلام ـ در مدّت حيات خود بايد آنچنان احكام الهي را بيان و اجرا كند كه جوابگوي نيازمندي‌هاي همة انسان‌ها در هر زمان و هر مكان باشد و اين ممكن نيست مگر اينكه بخشي از اسرار غيبت را بداند[2]


مرحوم علامه طباطبائي(ره) مي گويد: «به دليل عقلي و نقلي، امام ـ عليه السلام ـ انسان كامل و داراي مقام نورانيت، بلكه كامل ترين انسان هاي عصر خويش و مظهر تام همه اسماء و صفات و داراي اسم اعظم الهي است لذا (عالم بماكان و ما يكون و ما هو كائن) تا روز قيامت مي باشد. و به محض توجه به مقام نورانيت خود. بالفعل به همه جهان و جهانيان و به همه امور عالم و به هر حادثه (خواه شخصي و خواه اجتماعي) كه پيش آمده و در حال وقوع است و يا رخ خواهد داد، آشنا و با خبر مي گردد. و بدين ترتيب همه اشياء براي امام ـ عليه السلام ـ روشن و هيچ چيز از نظر و ديده باطني او پوشيده نيست. هر چند در رفتار و كردار مانند ساير مردم، به علل و اسباب ظاهري روي مي آورد».[3]



بنابر آنچه در قرآن مجيد و روايات معصومين(عليهم السلام)آمده است، همه ي ائمه و از جمله امام زمان (عليه السلام) از اعمال و رفتار ما آگاه هستند. قرآن مجيد مي فرمايد: (وقل اعملوا فسيري الله عملکم ورسوله والمؤمنون ...)[4] / بگو: هر عملي مي خواهيد انجام دهيد، پس خدا، رسولش و مؤمنان عمل شما را مي بينند ...


يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْب می گوید از امام صادق(عليه السّلام) از قول خدای عزّ وجلّ پرسیدم که می فرماید: «عمل كنيد! خداوند و فرستاده ی او و مؤمنان، اعمال شما را مى‏بينند.» امام فرمودند: ایشان(مومنان) همان ائمه هستند.»[5]


ابو بصير گفت به حضرت صادق عليه السّلام عرض كردم ابو الخطاب مى‏گويد اعمال امت پيغمبر هر هفته روز پنجشنبه خدمت پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله عرضه مى‏شود.حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: چنين نيست بلكه اعمال امتش هر روز صبح ،چه مردمان خوب و چه بد ، بر آن جناب عرضه مى‏شود، مواظب باشيد همين است تفسير آيه ی« وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» و امام عليه السّلام سكوت كرد از تفسير «مؤمنين» ابو بصير گفت منظور از مؤمنين ائمه عليهم السّلام هستند.»[6]


داود بن كثير رقى گفت خدمت حضرت صادق عليه السّلام نشسته بودم قبل از اينكه من سخنى بگويم ايشان بى‏سابقه فرمودند: ای داود! روز پنجشنبه اعمال شما را بر من عرضه داشتند در بين آنچه از اعمال تو عرضه شد مشاهده كردم صله ی رحمى كه در مورد پسر عمويت فلانى كرده بودى مرا خوشحال نمود من مي دانم اين صله ی رحم تو زودتر موجب هلاك او مى‏شود.
داود گفت پسر عموئى داشتم که دشمن اهل بيت و خيلى خبيث بود ، شنيدم وضع مالى او خوب نيست قبل از رفتن به مكه مقدارى پول برايش حواله دادم وقتى به مدينه رسيدم حضرت صادق عليه السّلام جريان را به من فرمود.»[7]



از دقّت در مضمون این دسته از روایات به خوبى معلوم مى‏شود که ائمه اطهار(علیهم السلام)، از عملکردها و رفتار و حتى نیت هاى شیعیان خود باخبر مى‏شوند. به علاوه در این خصوص از امام زمان، (عج)، روایتى وارد شده است که می فرماید: «لایعزب عنا شیء من اخبارکم»[8]؛ هیچ یک از اخبار شما از دید ما پنهان نمى‏ماند. ما بر همه امور شما اطلاع پیدا مى‏کنیم. بنابراین بر اساس این روایت کمترین جایى براى شک در احاطه علم امام‏ زمان (ع) باقى نمى‏ماند.
در روايات آمده است که هفته اي دو بار نامه ي اعمال بندگان به امام زمان (عليه السلام) عرضه مي شود. در برخي از روايات مي خوانيم که در روزهاي دوشنبه و پنج شنبه نامه ي اعمال بندگان به حضرت عرضه مي شود «ان الاعمال تعرض علي النبي (صلي الله عليه وآله وسلم) في کل اثنين و خميس فيعلمها وکذلک تعرض علي الائمة (عليه السلام) فيعرفونها». [9]

امااين كه عرضه ي اعمال درهفته است يادرهرروز؟روايا مختلف است:
بعضي از روايات، عرضه اعمال را عصر پنج شنبه و بعضي ديگر همه روزه و بعضي ديگر هفته اي دو روز و برخي ديگر در آغاز هر ما و برخي هم به هنگام مرگ و گزاردن در قبر، معرفي مي كنند ولي روشن است كه اين اختلاف روايات با هم منافاتي ندارند مثل اين كه در بسياري از ادارات و نهادها گزارش، گاهي به صورت روزانه و گاهي به صورت هفته اي و گاهي ماهانه يا ساليانه مي باشد.[10]


مؤيد ديگري هم در دست داريم و آن قسمتي از نامه امام عصر(عج) به شيخ مفيد(ره) مي باشد كه آن حضرت چنين فرموده اند : «فانّا نحيط بأنبائكم و عنّا شيئ من أحياركم...»( پس آن چه در اطراف شما اتفاق مي افتد و در جوامع شما حادث مي شود مي دانيم و چيزي از اخبار و قضاياي شما از ما پنهان نمي ماند.)


امام عصر(عج) در ابتداي اين نامه خود را «محل نگهداري و امانت سپاري و پي گيري» معرفي مي كنند وبايد وسايل اطلاع را بر آن چه جاري است و آن چه حادث مي شود، فراهم نمايد. البته وسايل خبرگيري امام عصر(عج) براي ما دقيقاً معلوم نيست ممكن است فرشتگان و جن و بشر را استخدام نموده باشند و ممكن است به آن چه كه از ويژگي هاي امامت نزدشان هست اكتفاء كنند در آن صورت پرده ها براي ايشان برداشته مي شود و پنهاني ها به اذن الهي منكشف مي شود و بر آن چه كه گذشته و مي گذرد آگاهي مي يابند[11]

[1] مظفر، محمدحسین، علم الامام ،ج3 ،ص17؛ مظفر، محمدحسین، امام شناسی ، ج42 ،ص11، درس 65 تا 67 . مکتبه الشامله.
[2] مكارم شيرازي، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1399، ج8، ص127 ـ 128، با تصرف
[3] رخشاد، محمد حسين، در محضر علامه طباطبائي، قم، نشر سماء قلم، 1386ش، ص173
[4] سوره توبه، آيه ۱۰۵
[5] الكافي ، ج‏1، ص: 219 ، نويسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏ ، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد ، ناشر: دار الكتب الإسلامية ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1407 ق‏ ، نوبت چاپ: چهارم
[6] بحار الأنوار، ج‏23 ،ص340، نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏ ، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ، مكان چاپ: بيروت‏ ، سال چاپ: 1403 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم‏
[7] همان ، ص 339
[8] همان ، ج53 ، ص 175
[9] همان، ج ۵، ص ۳۲۹
[10] مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالکتاب الاسلامية، 1371ش، ج8، ص128
[11] کاظم قزويني، سيد محمد، امام مهدي(عج) از ولادت تا ظهور، ترجمه دکتر حسين فريدوني، تهران، نشر آفاق، 1379ش، فصل 11، ص306
[12] برخی از عبارات بر گرفته از سایت اسلام کوئیست می باشد.

با سلام بنده چند سوال برایم پیش آمده است:

وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ‏(توبه 105)
‏ بگو : انجام دهيد ( خواه نيك ، خواه بد . امّا بدانيد كه ) خداوند اعمال ( ظاهر و باطن ) شما را مي‌بيند و پيغمبر و مؤمنان اعمال ( ظاهر ) شما را مي‌بينند و ( به نسبت خوبي و بدي ، با شما دوستي يا دشمني مي‌ورزند . اين در دنيا ، و امّا ) در آخرت به سوي خدا برگردانده مي‌شويد كه آگاه از پنهان و آشكار است و شما را بدانچه مي‌كنيد مطلع مي‌سازد

در اين ايه با قيد "س" ديدن آمده است. سيري يعني به زودي ميبينند و سوف يري نيامده تا حمل شود بر برداشت اشتباه شيعه كه ناظر و حاظر بر امت باشند. در اين ايه اگر ايات قبل از آن را نيز ببينيد درباره ي مومنان و منافقان مي باشد كه خداوند آنها را به توبه كردن و انجام اعمال صالح دعوت ميكند و در آخر ميگويد كه براي اثبات ادعاي راست بودنتان در امتحانات ديگر و جنگ و جهاد هاي ديگر عمل كنيد و ما نيز به زودي "سيري" ميبينم ادعاي صادق بودنتان را كه ايا در ميادين جهاد حظور داريد يا منافقانه رفتار ميكنيد.

اما شما ادعا دارید که مهد مورد نظر شما همواره می بیند و می شنود و تدبیر می کند، از هر کس و هرجاه!!!
تا جایی که پا را فراتر از این نهاده و ادعا دارید که مهدی مدیریت جهان را در دست دارد!!!
و چیزهایی از این قبیل که بنده تنم می لرزد وقتی آنها را می خوانم و می نویسم...

خوب سوال اینجاست که اگر مهدی شما سمیع و بصیر و حکیم و قادر و... می باشد، پس الله چگونه است؟
مگر می توان صفات خاص الله را دون الله داد؟

حکم این کار چیست؟ آیا جایز است؟

ohfreedom;313096 نوشت:
خوب سوال اینجاست که اگر مهدی شما سمیع و بصیر و حکیم و قادر و... می باشد، پس الله چگونه است؟ مگر می توان صفات خاص الله را دون الله داد؟


1- مهدي ما فرزند پيامبر ماست
منصوب من الله است . خليفه غصبي نيست . امام بعد از پيامبر صاحب رسالت است
پيامبر ما به قدرت الهي مي دانست آنچراكه خداوند لازم ميديد كه او بداند
تا بتواند مسئوليت خود را انجام دهد
انبياء گذشته نيز بنا بر فراخور مسئوليتشان ميدانستند آنچراكه خداوند بر عهده آنها نهاده بود

2- اما در مورد صفاتي كه ذكر كرديد
يك مومن بالله بنا بر گنجايشش سميع است بصير است حكيم است ..
با اين حساب
جايگاه خدا اينجا كجاست ؟

3- امام زمان
قائم به ذات نيست ( آنچراكه دارد اعتباري است ) و مخلوق است
خداوند قائم به ذات است و خالق مطلق

جواب پست اللهياري رو هم بدهيد

/

ohfreedom;313096 نوشت:
اگر مهدی شما سمیع و بصیر و حکیم و قادر و... می باشد، پس الله چگونه است؟
مگر می توان صفات خاص الله را دون الله داد؟

حکم این کار چیست؟ آیا جایز است؟


مگر شما سمیع نیستی؟ چطور می شنوی؟ مگر بصیر نیستی؟ چطور می بینی؟ مگر حکیم نیستی؟ خدای نکرده سفیهی!!! مگر قادر نیستی؟ یقینا قدرت بر بعضی از امور داری! آیا اینها سبب می شود تو شریک خداوند باشی؟ البته خواهی گفت من منظورم وجود این صفات در مرتبه بالای آن است! خب اگر کسی در مرتبه پایین این صفات بتواند مورد عنایت خداوند قرار گیرد، چرا نتناند در مرتبه بالا این عنایت را داشته باشد؟! اگر شرک است، پایین و بالا ندارد! اگر هممرتبه پایین آن با توحید ناسازگار نیست خب مرتبه بالایش هم همینطور است!
خداوند بر همه چیز قادر است! یکی از همین چیزها همین است که انسانهایی را آگاه از همه چیز کند! به آنها اجازه دهد تا با اذن او جهان را مدیریت کنند! آیا خداوند نمی تواند این کار را بکند؟ آیا شما مدیر محیط اطرافت نیستی؟ چه کسی این قدرت را به شما داده است؟ آیا آنها که با کمک علم ژنتیک کیفیت کنونی گیاهان و جانواران را ارتقاء می دهند، به نوعی مدیرت پدیده های هستی را بر عهده ندارند؟ اصلا علوم طبیعی مگر رسالتی جز کمک به انسان در مدیریت جهان دارند. اصلا مگر این که بفرموده قرآن، خداوند جهان را در تسخیر انسان قرار داده است چیزی جز اعطاء قدرت مدیریت جهان به انسان است؟!
بله همه جیز انسان عاریتی است. همین امام علی که او را اینقدر مورد عنایت خداوند می دانیم در مناجاتش می فرماید:
انت القادر و انا العاجز و هل یرحم العاجز الا القادر

ohfreedom;313096 نوشت:
در اين ايه با قيد "س" ديدن آمده است. سيري يعني به زودي ميبينند و سوف يري نيامده تا حمل شود بر برداشت اشتباه شيعه كه ناظر و حاظر بر امت باشند

"و ما ارسلنا من قبلک من رسول و لا نبی الا اذا تمنی القی الشیطان فی امنیته فینسخ الله ما یلقی الشیطان ثم یحکم الله آیاته و الله علیم حکیم "

همان قیدی که برای خدا آمده برای بقیه هم آمده. اگر بنا به این برداشت نویسنده پست باشد خدا هم به زودی می بیند و ناظر و حاضر بر امت نیست. نعوذ بالله من الشیطان الرجیم

خدایا شرایطی فراهم کن که به جای راسخون در علم، کسانی که "حاضر" را "حاظر" می نویسند مدعی مفسر قرآن بودن نشوند.

[="Tahoma"][="Navy"]بسمه تعالی

دوش می آمد و رخساره برافروخته بود/تا کجا باز دل غمزده ای سوخته بود.
[/]

موضوع قفل شده است