ارتباط با غیر مسلمانان

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ارتباط با غیر مسلمانان

با سلام

1-در ارتباط با افرادی که مسلمان نیستند آیا باید تحقیق کنیم و از او بپرسیم که در چه حد و به چه چیزی اعتقاد دارند یا همین که فردی صرفا به شکل اسمی اهل کتاب حساب شود (مانند بسیار افراد که فقط در شناسنامه مسلمان هستند)کافی است تا برخی احکام برایش مترتب شود؟

2- همچنین مصرف غذاهای اهل کتاب که در کشورهای اسلامی هستند چه حکمی دارد؟و نیز اگر در کشوری غیراسلامی غذایی که ذبح شرعی شده را از غیرمسلمان بخریم؟

کارشناس بحث: نور

mostafa272;311552 نوشت:
-در ارتباط با افرادی که مسلمان نیستند آیا باید تحقیق کنیم و از او بپرسیم که در چه حد و به چه چیزی اعتقاد دارند یا همین که فردی صرفا به شکل اسمی اهل کتاب حساب شود (مانند بسیار افراد که فقط در شناسنامه مسلمان هستند)کافی است تا برخی احکام برایش مترتب شود؟

با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر بزرگوار

در فرض سوال،تحقیق لازم نیست.

mostafa272;311552 نوشت:
همچنین مصرف غذاهای اهل کتاب که در کشورهای اسلامی هستند چه حکمی دارد؟و نیز اگر در کشوری غیراسلامی غذایی که ذبح شرعی شده را از غیرمسلمان بخریم؟

اگر مرجع تقلید شما اهل کتاب را پاک میداند،مصرف غذاهای اهل کتاب که در کشورهای اسلامی و البته بوسیله مسلمین ذبح شرعی شده باشد تاوقتی یقین به نجاست غذانداشته باشید اشکال ندارد وهمچنین اگر غذایی که ذبح شرعی توسط مسلمین شده است می توانید از دست اهل کتاب ودر کشورهای غیراسلامی تهیه نمایید.
برای اطلاع از نظرات مراجع در مورد اهل کتاب به تاپیک زیر مراجعه نمایید:
http://www.askdin.com/thread617.html

نور;312091 نوشت:
با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر بزرگوار

در فرض سوال،تحقیق لازم نیست.

اگر مرجع تقلید شما اهل کتاب را پاک میداند،مصرف غذاهای اهل کتاب که در کشورهای اسلامی تهیه می شود تاوقتی یقین به نجاست غذا و عدم ذبح شرعی نداشته باشید اشکال ندارد وهمچنین اگر غذایی که ذبح شرعی شده می توانید از دست اهل کتاب ودر کشورهای غیراسلامی تهیه نمایید.
برای اطلاع از نظرات مراجع در مورد اهل کتاب به تاپیک زیر مراجعه نمایید:
http://www.askdin.com/thread617.html

با سلام
و تشکر از استاد گرامی
بنده به روایتی از معصومین برخورد کردم که نهی مطلق کرده
اگر در این مورد توضیح دهید تشکر میکنم

(محمد بن یحیى عن احمد بن محمد عن على بن الحکم عن ابى المغرا عن سماعة عن ابى ابراهیم(ع) (قال: سألته عن ذبیحة الیهودى و النصرانى فقال: لاتقربوها )
در این خبر سماعة از حضرت کاظم(ع) راجع به ذبایح یهود و نصارى سؤال کرده است و حضرت جواب داده است که به آن نزدیک نشوید.

(صحیحه حسین الاحمسى عن ابى عبداللّه(ع) قال: قال له الرجل, اصلحک اللّه ان لنا جاراً قصابا فیجیئ یهودى فیذبح له حتى یشترى منه الیهود, فقال: لاتاکل من ذبیحته ولاتشتر منه.)
حسین احمسى از حضرت صادق(ع) نقل مى کند: شخصى به حضرت عرض کرد: ما یک همسایه قصاب داریم که شخصى یهودى براى او ذبح مى کند تا یهودیان [نیز] از او بخرند.
حضرت فرمود: از ذبیحه آن شخص نخور و از او نخر.

(صحیحه شعیب عقرقوفى: قال کنت عند ابى عبداللّه(ع) و معنا ابو بصیر و اناس من اهل الجبل یسئلونه عن ذبائح اهل الکتاب, فقال لهم ابو عبداللّه(ع) قد سمعتم ما قال اللّه فى کتابه فقالوا له, نحب ان تخبرنا. فقال: لاتاکلوها فلما خرجنا من عنده قال ابوبصیر: کلها فى عنقى ما فیها, فقد سمعته و سمعت اباه جمیعا یأمران بأکلها, فرجعنا الیه, فقال لى ابوبصیر: سله فقلت له: جعلت فداک ما تقول فى ذبائح اهل الکتاب؟ فقال: الیس قد شهدتنا بالغداة وسمعت؟ قلت: بلى. فقال: لاتاکلها. فقال لى ابوبصیر: فى عنقى کلها, ثم قال لى : سله الثانیة فقال لى مثل مقالة الاولى و عاد ابوبصیر فقال لى قوله الاول: فى عنقى کلها ثم قال لى: سله قلت لا اسئله بعد مرتین.)
در این روایت به سند صحیح, شعیب عقر قوفى نقل کرده است که نزد حضرت صادق(ع) بودم و ابوبصیر نیز با ما بود و در آن حال گروهى از اهل جبل از حضرت راجع به ذبایح اهل کتاب سؤال مى کردند.
حضرت فرمود: حتما کلام خدا را در این مورد شنیده اید.
گفتند: دوست داریم که شما به ما خبر دهید. حضرت فرمود: از آن نخورید.
هنگامى که از نزد حضرت خارج شدیم, ابوبصیر گفت: بخور, اشکال و گناهش به گردن من.
من از ایشان و پدرشان شنیده ام که به خوردنش امرمى کردند.
باز نزد حضرت برگشتیم.
ابوبصیر به من گفت: بپرس.
عرض کردم. جانم به قربان شما, نظرتان نسبت به ذبایح اهل کتاب چیست؟
فرمود: آیا صبح نبودید و نشنیدید؟
گفتم: چرا بودم.
فرمود: نخور.
باز ابوبصیر گفت: بخور به عهده من.
سپس گفت: دوباره بپرس. حضرت همان جواب قبلى را داد و باز ابو بصیر کلام قبلى خود را تکرار کرد که بخور, به عهده من و باز گفت: بپرس.
گفتم: بعد از دو بار پرسش, دیگر نخواهم پرسید.

(عدة من اصحابنا عن سهل بن زیاد عن احمد بن ابى نصر عن العلاء بن رزین عن محمد بن مسلم عن ابى جعفر(ع) قال: سألته عن نصارى العرب أتؤکل ذبیحتهم؟ فقال: کان على [بن الحسین] ینهى عن ذبائحهم و صیدهم و مناکحتهم.)
محمد بن مسلم مى گوید: از حضرت باقر(ع) در مورد ذبایح نصاراى عرب پرسیدم, حضرت فرمود: حضرت على ( یا على بن الحسین ) پیوسته از ذبایح و صید و نکاح آنان منع مى کرده است.

رضا;312208 نوشت:
با سلام و تشکر از استاد گرامی بنده به روایتی از معصومین برخورد کردم که نهی مطلق کرده اگر در این مورد توضیح دهید تشکر میکنم

با سلام و عرض ادب و تشکر از پیگیری شما

ذبح توسط غير مسلمان حلال نيست، هر چند ساير شرايط تذكيه شرعيه را مراعات كرده باشند حتما می دانید که یکی از شرایط ذبح شرعی این است که ذابح مسلمان باشد و پاسخ ارائه شده با تاکید بر نجاست و طهارت اهل کتاب بود نه حلیت و حرمت ذبح و اگر غذا از بازار مسلمین تهیه می شود حمل بر حلیت آن و ذبح شرعی می شود ولی درغیر این مورد باید یقین به ذبح شرعی وبا شرایطش(از جمله مسلمان بودن ذابح)باشد.

رساله مراجع،شرایط ذبح

موضوع قفل شده است