حکم ازدواج دائم کردن زنی که در صیغه موقت کس دیگری است

تب‌های اولیه

38 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حکم ازدواج دائم کردن زنی که در صیغه موقت کس دیگری است

اگر یک زن با یک مرد صیغه موقت باشد و با مرد دیگری عقد دائم بکند حکمش چیست ؟
آیا میتواند این کار رو بکند و حکم شرعی آن چیست ؟
اگر بکند اون کسی که شوهر موقت اون زن هست چه ادعایی میتواند بکند از نظر حقوقی ؟

کارشناس بحث:سجاد

sinaeslami;311463 نوشت:
اگر یک زن با یک مرد صیغه موقت باشد و با مرد دیگری عقد دائم بکند حکمش چیست ؟ آیا میتواند این کار رو بکند و حکم شرعی آن چیست ؟ اگر بکند اون کسی که شوهر موقت اون زن هست چه ادعایی میتواند بکند از نظر حقوقی ؟ کارشناس بحث:سجاد

با تشکر از سئوالتان

1. زن تا زمانی که در عقد کسی است هر چند عقد موقت باشد نمی تواند به عقد دیگری در آید و این کار حرام بوده و عقد دوم باطل می باشد و در صورت وجود شرایط خاصی که در رساله ها آمده است ، زن با این فرد حرام ابد می شود و دیگر هیچگاه نمی تواند با او ازدواج نماید. (1)

2. شوهر زن در عقد موقت اگر مدارکی دال بر این عقد دارد می تواند به دادگاه مراجعه کرده احقاق حق نماید.

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع ، احکام ازدواج های حرام

1- اگر مرد مدرک صیغه نامه رسمی داشته باشد و به دادگاه مراجعه کند چه حکمی برای زنی که با مرد دیگری ازدواج دائم کرده در نظر میگیرند؟

2- سوال دیگر که اگر زنی در صیغه بنده باشد و بعد از آن با مرد دیگری صیغه موقت (نه دائم.مثلا یک روز) بکند حکم شرعی و حقوقی آن چیست؟

3- اگر زنی در صیغه بنده باشد ولی در اختیار من نباشد ، یعنی با پدرش زندگی کند و پدرش به او اجازه ندهد که از خانه بیرون بیاید و با من زندگی کند ، حکم قانونی و شرعی آن چی است ؟
(با توجه به اینکه موقع صیغه کردن زن مطلقه نباشد و برای بکارت گواهی پزشکی نداشته باشد پدر اون حاضر نباشد و اذن پدر هم وجود نداشته باشد و فقط به عاقد تعهدنامه داده باشد که باکره نیست)

4- آیا خود زن هم میتواند از با مرد صیغه ای خود بودن امتناع کتد؟ (یعنی پیش او نیاید و در اختیار او نباشد ؟) و اگر این کار رو کرد باید چه کرد ؟

[="Tahoma"][="Black"]

sinaeslami;312173 نوشت:
1- اگر مرد مدرک صیغه نامه رسمی داشته باشد و به دادگاه مراجعه کند چه حکمی برای زنی که با مرد دیگری ازدواج دائم کرده در نظر میگیرند؟ 2- سوال دیگر که اگر زنی در صیغه بنده باشد و بعد از آن با مرد دیگری صیغه موقت (نه دائم.مثلا یک روز) بکند حکم شرعی و حقوقی آن چیست؟ 3- اگر زنی در صیغه بنده باشد ولی در اختیار من نباشد ، یعنی با پدرش زندگی کند و پدرش به او اجازه ندهد که از خانه بیرون بیاید و با من زندگی کند ، حکم قانونی و شرعی آن چی است ؟ (با توجه به اینکه موقع صیغه کردن زن مطلقه نباشد و برای بکارت گواهی پزشکی نداشته باشد پدر اون حاضر نباشد و اذن پدر هم وجود نداشته باشد و فقط به عاقد تعهدنامه داده باشد که باکره نیست) 4- آیا خود زن هم میتواند از با مرد صیغه ای خود بودن امتناع کتد؟ (یعنی پیش او نیاید و در اختیار او نباشد ؟) و اگر این کار رو کرد باید چه کرد ؟

با تشکر از سئوالات شما

لطفا برای پاسخ دقیق تر نام مرجع تقلید خود را مشخص فرمایید .

همیشه موفق و سلامت باشید[/]

مرجع تقلید بنده امام خامنه ای هستش ولی اگه امکان داره در مواردی که فتوای بقیه مراجع متفاوت هست هم بگین.
جنبه ی حقوقی مسائل هم برام خیلی مهم هستش.

sinaeslami;312173 نوشت:
1- اگر مرد مدرک صیغه نامه رسمی داشته باشد و به دادگاه مراجعه کند چه حکمی برای زنی که با مرد دیگری ازدواج دائم کرده در نظر میگیرند؟

در این مورد باید به دادگاه های خانواده و یا وکلا مراجعه کنید .

sinaeslami;312173 نوشت:
2- سوال دیگر که اگر زنی در صیغه بنده باشد و بعد از آن با مرد دیگری صیغه موقت (نه دائم.مثلا یک روز) بکند حکم شرعی و حقوقی آن چیست؟

پاسخ این سئوال را در پست های گذشته عرض کردم که در اینجا نقل می کنم :

سجاد;311501 نوشت:
زن تا زمانی که در عقد کسی است هر چند عقد موقت باشد نمی تواند به عقد دیگری در آید و این کار حرام بوده و عقد دوم باطل می باشد و در صورت وجود شرایط خاصی که در رساله ها آمده است ، زن با این فرد حرام ابد می شود و دیگر هیچگاه نمی تواند با او ازدواج نماید.

sinaeslami;312173 نوشت:
3- اگر زنی در صیغه بنده باشد ولی در اختیار من نباشد ، یعنی با پدرش زندگی کند و پدرش به او اجازه ندهد که از خانه بیرون بیاید و با من زندگی کند ، حکم قانونی و شرعی آن چی است ؟ (با توجه به اینکه موقع صیغه کردن زن مطلقه نباشد و برای بکارت گواهی پزشکی نداشته باشد پدر اون حاضر نباشد و اذن پدر هم وجود نداشته باشد و فقط به عاقد تعهدنامه داده باشد که باکره نیست)

اگر عقد شرعی صورت گرفته باشد پدر نمی توان ممانعت کند اما طبق نظر آیت الله خامنه ای احتیاطا عقد دختر باکره یا غیر باکره ای که بکارتش بدون روابط زناشویی حلال یا حرام از بین رفته است نیاز به اذن پدر دارد و بدون آن باطل است.

sinaeslami;312173 نوشت:
4- آیا خود زن هم میتواند از با مرد صیغه ای خود بودن امتناع کتد؟ (یعنی پیش او نیاید و در اختیار او نباشد ؟) و اگر این کار رو کرد باید چه کرد ؟

امتناع کردن زنی که عقد موقت شده از بودن با شوهر و تمکین حرام است . (1)

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. امام خمینی ره ، توضیح المسائل م 2427
و استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

ممنون ازینکه مسائل شرعی رو بهم کتمل توضیح دادین
ولی اگه مسائل حقوقی آن رو هم توضیح میدادین ممنون میشدم
مثلا امتناع کردن زن و مانع شدن پدر دختر

[="Tahoma"][="Black"]

sinaeslami;313271 نوشت:
ممنون ازینکه مسائل شرعی رو بهم کتمل توضیح دادین ولی اگه مسائل حقوقی آن رو هم توضیح میدادین ممنون میشدم مثلا امتناع کردن زن و مانع شدن پدر دختر

خواهش می کنم

بنده هم از شما بخاطر سئوالات خوبتان تشکر می کنم .

در این سایت ما تنها پاسخگوی مسائل شرعی و فقهی هستیم و از اینکه نمی توانیم در بحث های حقوقی کمکتان کنیم متأسفیم .

همیشه موفق و سلامت باشید[/]

با سلام
چند سوال از خدمتتان دارم:
1-اگر در هنگام عقد دائم، عروس (زوجه) گمان کند عاقد آقای x است و بعد از اتمام مراسم بفهمد که عاقد آقای y بوده است .آیا عقد اشکال بهم میزند؟
نظر مراجع بزرگوار را بفرمایید.(آیات مکارم و خامنه ای ترجیحا) و حتما بفرمایید آیا در این خصوص بین مراجع اختلاف هست یا خیر.ممنون

2_اگر در هنگامی که عاقد، از زن سوال میکند که آیا به بنده وکالت میدهید... زن در آن لحظه بله را به منظورِ رضایتش به ازدواج با زوج بگوید نه به قصد وکالت دادن.یعنی تمرکز ذهنی ای در بله گفتن نداشته باشد و بله را به معنای رضایتش بگوید نه دادنِ وکالت.(پدرش نیز فوت شده).آیا چنین بله ای خللی در صحت عقد ایجاد نکرده است؟ممنون اگر پاسخ بفرمایید.نظر آیات مراجع را.این نیز اختلاف نظر دارد یا خیر.سپاس

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;315087 نوشت:
با سلام چند سوال از خدمتتان دارم: 1-اگر در هنگام عقد دائم، عروس (زوجه) گمان کند عاقد آقای x است و بعد از اتمام مراسم بفهمد که عاقد آقای y بوده است .آیا عقد اشکال بهم میزند؟ نظر مراجع بزرگوار را بفرمایید.(آیات مکارم و خامنه ای ترجیحا) و حتما بفرمایید آیا در این خصوص بین مراجع اختلاف هست یا خیر.ممنون 2_اگر در هنگامی که عاقد، از زن سوال میکند که آیا به بنده وکالت میدهید... زن در آن لحظه بله را به منظورِ رضایتش به ازدواج با زوج بگوید نه به قصد وکالت دادن.یعنی تمرکز ذهنی ای در بله گفتن نداشته باشد و بله را به معنای رضایتش بگوید نه دادنِ وکالت.(پدرش نیز فوت شده).آیا چنین بله ای خللی در صحت عقد ایجاد نکرده است؟ممنون اگر پاسخ بفرمایید.نظر آیات مراجع را.این نیز اختلاف نظر دارد یا خیر.سپاس

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤالتان

1. در فرض سؤال اگر بعدا به عقد راضی شود صحیح است .

2. مانعی ندارد . (1)

همیشه موفق و سربلند باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم[/]

با عرض سلام مجددا شرمنده سوال میکنم ولی منظور از "در فرض سؤال اگر بعدا به عقد راضی شود صحیح است " چیست؟
و اینکه آیا در این دو مسئله مراجع اتفاق نظر دارند؟
ببخشید که باردیگر سوال کردم.میخواهم مطمئن شوم.ممنون

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;315994 نوشت:
با عرض سلام مجددا شرمنده سوال میکنم ولی منظور از "در فرض سؤال اگر بعدا به عقد راضی شود صحیح است " چیست؟ و اینکه آیا در این دو مسئله مراجع اتفاق نظر دارند؟ ببخشید که باردیگر سوال کردم.میخواهم مطمئن شوم.ممنون

با عرض سلام و احترام مجدد

خواهش می کنم مشکلی نیست ان شاء الله توفیق خدمت داشته باشیم .

منظور این است که اگر عروس محترم بعد از اینکه فهمیدند عقد را عاقدی خوانده که به او وکالت نداده اند (بلکه عاقد دیگری مد نظرشان بوده) به عقد رضایت داشتند ، عقدشان صحیح بوده است.
یعنی رضایت بعدی عروس به عقد ، موجب صحت عقد است حتی اگر وکالت عقد صحیح نبوده باشد.

تا آنجا که بنده اطلاع دارم اختلافی در این مورد نیست.

اگر باز هم ابهامی دارد بفرمایید تا توضیح بدهم .

همیشه موفق و سربلند باشید[/]

سلام ممنونم به مدد توضیحات شما ابهامم رفع شد.سپاسگزارم.فقط سوال دومم را هم که در ذیل آورده ام را هم میشود با همان سلیسی که در توضیحات قبل فرمودید برایم بازگو کنید؟و اینکه همه مراجع اتفاق نظر دارند؟جای ابهامی نیست؟یک دنیا سپاس.ببخشید که وقت گرانمایه تان را برای توضیح من صرف میکنید.حلالم کنید
اگر در هنگامی که عاقد، از زن سوال میکند که آیا به بنده وکالت میدهید... زن در آن لحظه بله را به منظورِ رضایتش به ازدواج با زوج بگوید نه به قصد وکالت دادن.یعنی تمرکز ذهنی ای در بله گفتن نداشته باشد و بله را به معنای رضایتش بگوید نه دادنِ وکالت به عاقد.....(پدرش نیز فوت شده).آیا چنین بله ای خللی در صحت عقد ایجاد نکرده است؟ممنون اگر پاسخ بفرمایید.نظر آیات مراجع را.این نیز اختلاف نظر دارد یا خیر.سپاس
(نمی دانم منظورم را متوجه میشوید یا توضیح بیشتری بدهم؟)
2-آیا عروس باید بداند عاقد کیست؟
3- آیا بله گفتن باید به قصد وکالت دادن باشد؟یا بی قصد هم میشود؟یا در کل به قصد رضایت؟
معذرت میخوام از سوالاتم.ممنون

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;319191 نوشت:
سلام ممنونم به مدد توضیحات شما ابهامم رفع شد.سپاسگزارم.فقط سوال دومم را هم که در ذیل آورده ام را هم میشود با همان سلیسی که در توضیحات قبل فرمودید برایم بازگو کنید؟و اینکه همه مراجع اتفاق نظر دارند؟جای ابهامی نیست؟یک دنیا سپاس.ببخشید که وقت گرانمایه تان را برای توضیح من صرف میکنید.حلالم کنید اگر در هنگامی که عاقد، از زن سوال میکند که آیا به بنده وکالت میدهید... زن در آن لحظه بله را به منظورِ رضایتش به ازدواج با زوج بگوید نه به قصد وکالت دادن.یعنی تمرکز ذهنی ای در بله گفتن نداشته باشد و بله را به معنای رضایتش بگوید نه دادنِ وکالت به عاقد.....(پدرش نیز فوت شده).آیا چنین بله ای خللی در صحت عقد ایجاد نکرده است؟ممنون اگر پاسخ بفرمایید.نظر آیات مراجع را.این نیز اختلاف نظر دارد یا خیر.سپاس (نمی دانم منظورم را متوجه میشوید یا توضیح بیشتری بدهم؟)

با عرض سلام و احترام مجدد

خواهش می کنم

1. نباید در این زمینه وسواس شوید همان طور که در گذشته هم عرض کردم رضایت بعدی این عقد را جبران می کند چون در واقع عقدی که خوانده شده بدون اجازه دختر بوده بنابراین وقتی دختر بعدا به عقد راضی گردد ، مشکلی نخواهد داشت .
اختلافی در این مسئله بین مراجع ندیدم.

2. عروس بخاطر اینکه می خواهد وکالت دهد باید بداند به چه کسی وکالت می دهد البته در همین حد شناخت کافی است و نیازی به شناختن بیشتر عاقد نیست .

3. اساسا بله گفتن عروس هنگام عقد به معنای قبول درخواست وکالت عاقد است.
عاقد می گوید آیا وکیلم ؟!
عروس در پاسخ می گوید : بله !

همیشه موفق و سرفراز باشید[/]

ممنونم از شما.حال اگر عروس بعد از قرائت عقد بداند که عاقد که بوده و راضی به آن عاقد باشد دیگر نیاز به دوباره خواندن عقد نیست؟
و اینکه فرمودید:اساسا بله گفتن عروس هنگام عقد به معنای قبول درخواست وکالت عاقد است.
عاقد می گوید آیا وکیلم ؟!
عروس در پاسخ می گوید : بله !
عروس سوال عاقد را اینطور متوجه شده که "آیا حاضرید با داماد ازدواج کنید؟و در پاسخ به این جواب بله گفته است.نه در پاسخ به وکیلم!در این شرایط تکلیف چیست؟عقد خوانده شده صحیح است؟لطفا بفرمایید که شبهه یا اختلاف نظری میان مراجع در این باره هست یاخیر.یک دنیا ممنون

نباید در این زمینه وسواس شوید همان طور که در گذشته هم عرض کردم رضایت بعدی این عقد را جبران می کند چون در واقع عقدی که خوانده شده بدون اجازه دختر بوده بنابراین وقتی دختر بعدا به عقد راضی گردد ، مشکلی نخواهد داشت .
اختلافی در این مسئله بین مراجع ندیدم.

در باره ی فرمایشات فوق دختر چگونه باید رضایت خود را اعلام کند؟اگر زمانی سپری شود و دختر متوجه این جریان نباشد؟اگر ابتدا راضی نباشد و بعد از زمانی راضی شودآیا این عدم رضایت ابتدایی عامل لغو عقد نشده و کماکان باقی بر آن عقد اولیه است یا بایست دوباره عقد کند؟

با سلام .ببخشید شرمنده ام از سوالات مکررت
اینکه فرمودید:(. عروس بخاطر اینکه می خواهد وکالت دهد باید بداند به چه کسی وکالت می دهد البته در همین حد شناخت کافی است و نیازی به شناختن بیشتر عاقد نیست )
تا چه حد شناخت منظورتان است.چون معمولا به عروس میگویند عاقد آمده و عروس معمولا عاقد را به عاقد میشناسد نه به اسم

از دوستان خواهش دارم جمله زیر را که در برگه صیغه نامه موقت نوشته شده است برایم به طور واضح و کامل معنی کنند.

در ضمن عقد نکاه از جمله شرایط ضمن العقد یا عقد خارج لازم زوج بزوجه وکالت و با حق توکیل بغیر داده که در هر زمان مصلحت بداند با بذل بقیه مدت خود را از قید ازدواج رها و صیغه عقد را ابراء نماید

ترنم بارانی;322574 نوشت:
با سلام .ببخشید شرمنده ام از سوالات مکررت اینکه فرمودید:(. عروس بخاطر اینکه می خواهد وکالت دهد باید بداند به چه کسی وکالت می دهد البته در همین حد شناخت کافی است و نیازی به شناختن بیشتر عاقد نیست ) تا چه حد شناخت منظورتان است.چون معمولا به عروس میگویند عاقد آمده و عروس معمولا عاقد را به عاقد میشناسد نه به اسم

با عرض سلام و احترام مجدد

حد شناخت منظور این است که مثلا بداند به چه کسی وکالت داده مانند عاقد حاضر در مجلس و دانستن نام او ضرورتی ندارد.

همیشه سالم و موفق باشید

[="Tahoma"][="Black"]

sinaeslami;322807 نوشت:
ز دوستان خواهش دارم جمله زیر را که در برگه صیغه نامه موقت نوشته شده است برایم به طور واضح و کامل معنی کنند. در ضمن عقد نکاه از جمله شرایط ضمن العقد یا عقد خارج لازم زوج بزوجه وکالت و با حق توکیل بغیر داده که در هر زمان مصلحت بداند با بذل بقیه مدت خود را از قید ازدواج رها و صیغه عقد را ابراء نماید

با تشکر از سؤال شما

معنای این جمله این است:

یعنی ضمن عقد ازدواج فعلی یا عقد دیگری که از نظر شرعی لازم الاجراست ، شرط شده است که زوج(مرد) به زوجه(زن) ، وکالت با حق توکیل به غیر [یعنی زوجه می تواند این حق وکالت را به دیگری واگذار کند] می دهد تا هر زمانی که زوجه مصلحت بداند بقیه مدت عقد خود را به عنوان وکیل زوج و از جانب او ببخشد و جدایی صورت گیرد.

همیشه موفق و سلامت باشید[/]

سجاد;322824 نوشت:

با عرض سلام و احترام مجدد

حد شناخت منظور این است که مثلا بداند به چه کسی وکالت داده مانند عاقد حاضر در مجلسو دانستن نام او ضرورتی ندارد.

همیشه سالم و موفق باشید


خدای نکرده حمل بر بی ادبی تلقی نفرمایید ولی آیا نظر مراجع عظام چنین است؟

با عرض سلام مجدد.تو را به خدا قسم ببخشید که من مدام سوال میپرسم.شاید بعضی هم تکراری.ولی مدتیست دچار این وسواسم.همش چیزی مثل خوره در ذهنم ایجاد میشود.دختری 18 ساله بودم.فکر میکنم اون لحظه که عاقد عقدم را میخواند من تمرکز نداشتم و سوال عاقد را چنین برداشت کردم که میپرسد"آیا حاضرید با آقای ... ازدواج کنید.و در پاسخ به این پرسش بله را گفتم.در صورتیکه حالا یعنی بعد از گذشت چند سال تازه متوجه شدم بله را باید به معنی و با نیت دادن وکالت گفت.تکلیف چیست؟تو رو خدا با توجه به نظر مراجع بزرگ و عزیز مرا شیرفهم نمایید.ممنونتان خواهم بود.(نمی دانم این موضوع گفتنش ضرورت دارد یا خیر :من ولی هم نداشتم.)

سجاد;322826 نوشت:

با تشکر از سؤال شما

معنای این جمله این است:

یعنی ضمن عقد ازدواج فعلی یا عقد دیگری که از نظر شرعی لازم الاجراست ، شرط شده است که زوج(مرد) به زوجه(زن) ، وکالت با حق توکیل به غیر [یعنی زوجه می تواند این حق وکالت را به دیگری واگذار کند] می دهد تا هر زمانی که زوجه مصلحت بداند بقیه مدت عقد خود را به عنوان وکیل زوج و از جانب او ببخشد و جدایی صورت گیرد.

همیشه موفق و سلامت باشید


1- یعنی با توجه به این بند که در صیغه نامه نوشته شده است ، زن هر موقع بخواهد میتواند شوهر خود را ترک کند و با شخص دیگری ازدواج بکند؟
2- اگر جواب سوال بالا بله هستش ، اگر این بند در صیغه نامه نوشته نشده باشد زن باز هم میتواند هر موقع خواست شوهر خود را ترک و با شخص دیگر ازدواج دائم بکند ؟

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;323084 نوشت:
خدای نکرده حمل بر بی ادبی تلقی نفرمایید ولی آیا نظر مراجع عظام چنین است؟

با تشکر از سؤال شما

قطعا از نظر همه مراجع ، وکالتی را که عرض کردم کافی و صحیح است یعنی عاقدی را که در مجلس است حتی بدون دانستن نام او ، وکیل کند و او هم قبول نماید . (1)

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع ، احکام وکالت[/]

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;323090 نوشت:
با عرض سلام مجدد.تو را به خدا قسم ببخشید که من مدام سوال میپرسم.شاید بعضی هم تکراری.ولی مدتیست دچار این وسواسم.همش چیزی مثل خوره در ذهنم ایجاد میشود.دختری 18 ساله بودم.فکر میکنم اون لحظه که عاقد عقدم را میخواند من تمرکز نداشتم و سوال عاقد را چنین برداشت کردم که میپرسد"آیا حاضرید با آقای ... ازدواج کنید.و در پاسخ به این پرسش بله را گفتم.در صورتیکه حالا یعنی بعد از گذشت چند سال تازه متوجه شدم بله را باید به معنی و با نیت دادن وکالت گفت.تکلیف چیست؟تو رو خدا با توجه به نظر مراجع بزرگ و عزیز مرا شیرفهم نمایید.ممنونتان خواهم بود.(نمی دانم این موضوع گفتنش ضرورت دارد یا خیر :من ولی هم نداشتم.)

با عرض سلام مجدد

قبلا هم خدمتتان عرض کردم متأسفانه وسواس بر شما عارض شده و نباید به اینگونه افکار اعتنا کنید که بیشتر شما را آزار خواهد داد .
پاسخ شما در پست های گذشته حقیر موجود است همین که شما بعدها به عقد وکیل راضی شده اید کفایت می کند و این نظر همه مراجع است .

موفق و سلامت باشید[/]

[="Tahoma"][="Black"]

sinaeslami;323116 نوشت:
1- یعنی با توجه به این بند که در صیغه نامه نوشته شده است ، زن هر موقع بخواهد میتواند شوهر خود را ترک کند و با شخص دیگری ازدواج بکند؟ 2- اگر جواب سوال بالا بله هستش ، اگر این بند در صیغه نامه نوشته نشده باشد زن باز هم میتواند هر موقع خواست شوهر خود را ترک و با شخص دیگر ازدواج دائم بکند ؟

با تشکر از سؤال مجددتان

بله با این شرط ، زوجه قادر خواهد بود هر زمان که صلاح می داند به عقد موقت پایان دهد و با نگه داشتن عده در صورت لزوم ازدواج دیگری نماید .

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;323186 نوشت:

با تشکر از سؤال مجددتان

بله با این شرط ، زوجه قادر خواهد بود هر زمان که صلاح می داند به عقد موقت پایان دهد و با نگه داشتن عده در صورت لزوم ازدواج دیگری نماید .

در پناه حضرت حق باشید


1- اینجا که شما نوشتین در صورت لزوم ازدواج دیگری نماید ، اگر لزومی وجود نداشته باشد اشکالی ایجاد میکند ؟

2- اگر عده رو نگه ندارد و ازدواج بکند از نظر شرعی و حقوقی چه اشکالی ایجاد میشود ؟


3- اگر این بند در صیغه نامه نوشته نشده باشد زن باز هم میتواند هر موقع خواست شوهر خود را ترک و با شخص دیگر ازدواج دائم بکند ؟

[="Tahoma"][="Black"]

sinaeslami;323274 نوشت:
1- اینجا که شما نوشتین در صورت لزوم ازدواج دیگری نماید ، اگر لزومی وجود نداشته باشد اشکالی ایجاد میکند ؟ 2- اگر عده رو نگه ندارد و ازدواج بکند از نظر شرعی و حقوقی چه اشکالی ایجاد میشود ؟ 3- اگر این بند در صیغه نامه نوشته نشده باشد زن باز هم میتواند هر موقع خواست شوهر خود را ترک و با شخص دیگر ازدواج دائم بکند ؟

با تشکر مجدد از سؤالات شما

1. خیر اشکالی ایجاد نمی کند .

2. ازدواج در عده باطل است .

3. حق طلاق و جدایی در صیغه موقت (قبل از اتمام وقت آن) به دست مرد است و زن بدون شرط یاد شده نمی تواند از جانب خود عقد را بهم بزند. (1)

همیشه موفق و پیروز باشید

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع ، احکام ازدواج[/]

با سلام
همانطور که می دانید عرفا در عقد عاقد زوج را عقد میکند.حال آنکه زوج و زوجه خودشان نیز با توجه به دانستن زبان عربی و داشتن سایر شرایط (اذن ولی و.شرط انشاء....) میتوانند انجام دهند.حال در فرض داشتن این شرایط، کدام افضل است؟گرفتن وکیل (عاقد) یا خواندن خودشان؟
2-در صورت داشتن شرایط اما ندانستن این مسئله که خود میتوانند بخوانند ، بنا بر عرف عاقد بگیرند اشکال دارد؟یعنی به بیان ساده تر عروس قادر به قرائت و انشای صیغه دائم است ولی نمی دانسته که خودش میتواند و بر مبنای رسم ، عاقد صیغه را جاری کرده.آیا دادن این وکالت صحیح میباشد؟

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;324855 نوشت:
با سلام همانطور که می دانید عرفا در عقد عاقد زوج را عقد میکند.حال آنکه زوج و زوجه خودشان نیز با توجه به دانستن زبان عربی و داشتن سایر شرایط (اذن ولی و.شرط انشاء....) میتوانند انجام دهند.حال در فرض داشتن این شرایط، کدام افضل است؟گرفتن وکیل (عاقد) یا خواندن خودشان؟ 2-در صورت داشتن شرایط اما ندانستن این مسئله که خود میتوانند بخوانند ، بنا بر عرف عاقد بگیرند اشکال دارد؟یعنی به بیان ساده تر عروس قادر به قرائت و انشای صیغه دائم است ولی نمی دانسته که خودش میتواند و بر مبنای رسم ، عاقد صیغه را جاری کرده.آیا دادن این وکالت صحیح میباشد؟

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

1. در صورت مساوی بودن همه شرایط ، ترجیح فقهی برای یک از دو طرف یعنی خواندن صیغه توسط خود شخص یا وکیل او یافت نشد.

2. در فرض سؤال دادن وکالت مانعی ندارد .

همیشه موفق و سلامت باشید[/]

سلام و وقتتان بخیر
بله متوجه هستم که فرقی ندارد.سوالم این است که اگر زوجه از این مسئله که میتوانسته خودش بخواند آگاهی نداشته باشد و عاقد عقدشان را بخواند ایرادی دارد یا حتما بایست زوجه واقف بر این موضوع باشد و با این وجود بخواهد عاقد بخواند؟

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;325203 نوشت:
سلام و وقتتان بخیر بله متوجه هستم که فرقی ندارد.سوالم این است که اگر زوجه از این مسئله که میتوانسته خودش بخواند آگاهی نداشته باشد و عاقد عقدشان را بخواند ایرادی دارد یا حتما بایست زوجه واقف بر این موضوع باشد و با این وجود بخواهد عاقد بخواند؟

با عرض سلام مجدد

پاسخ این پرسش که همان سؤال دوم شما در تاپیک قبلی است در پست قبلی حقیر داده شده بدین صورت که همان عقد وکالتی چه زوجه بداند و چه نداند کفایت می کند.

موفق و پیروز باشید[/]

ببخشید ندیده بودم جوابتون رو در تایپیک قبل.ولی ممنون که پاسخ فرمودید.این جواب یه قاعده کلی هست دیگه؟یعنی اختلاف نظر نیست میان مراجع؟
ببخشید تو رو خدا من خیلی اذیتتون کردم با سوالاتم

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;325551 نوشت:
ببخشید ندیده بودم جوابتون رو در تایپیک قبل.ولی ممنون که پاسخ فرمودید.این جواب یه قاعده کلی هست دیگه؟یعنی اختلاف نظر نیست میان مراجع؟ ببخشید تو رو خدا من خیلی اذیتتون کردم با سوالاتم

خواهش می کنم

بنده اختلافی در این باره در بین مراجع ندیدم .

همیشه موفق و سربلند باشید[/]

اگز رنی عده رو تگه ندارد و بعد از طلاف یا پایان یافتن ازدواج موقت بلاقاصله با کسه دیگه ازدواج کند ولی به اندازه وقت عده با شوهر جدیدش نزدیکی نکند کارش درست است ؟

[="Tahoma"][="Black"]

sinaeslami;327912 نوشت:

اگز رنی عده رو تگه ندارد و بعد از طلاف یا پایان یافتن ازدواج موقت بلاقاصله با کسه دیگه ازدواج کند ولی به اندازه وقت عده با شوهر جدیدش نزدیکی نکند کارش درست است ؟

با تشکر از سؤال شما

لطفا نام مرجع تقلیدتان را بفرمایید تا بر اساس نظر ایشان پاسخ داده شود .

همیشه سلامت و سر بلند باشید[/]

با عرض سلام
شرمنده من سوالات تکراری میپرسم.خواهش میکنم مرا ببخشید اما این سوالم را متوجه نشدم.اگر لطف کرده این سوال را از دید مراجع بزرگوار برایم توضیح دهید.دیگر مزاحم وقت شریفتان نخواهم شد.
عروس سوال عاقد را اینطور متوجه شده که "آیا حاضرید با داماد ازدواج کنید؟و در پاسخ به این جواب بله گفته است.نه در پاسخ به وکیلم!در این شرایط تکلیف چیست؟عقد خوانده شده صحیح است؟لطفا بفرمایید که شبهه یا اختلاف نظری میان مراجع در این باره هست یاخیر.یک دنیا ممنون

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;328869 نوشت:

با عرض سلام
شرمنده من سوالات تکراری میپرسم.خواهش میکنم مرا ببخشید اما این سوالم را متوجه نشدم.اگر لطف کرده این سوال را از دید مراجع بزرگوار برایم توضیح دهید.دیگر مزاحم وقت شریفتان نخواهم شد.
عروس سوال عاقد را اینطور متوجه شده که "آیا حاضرید با داماد ازدواج کنید؟و در پاسخ به این جواب بله گفته است.نه در پاسخ به وکیلم!در این شرایط تکلیف چیست؟عقد خوانده شده صحیح است؟لطفا بفرمایید که شبهه یا اختلاف نظری میان مراجع در این باره هست یاخیر.یک دنیا ممنون

با عرض سلام و احترام مجدد

به نظر می رسد بخاطر وسواسی که وجود دارد پاسخ ها مورد پذیرش قرار نمی گیرد از این رو بهتر است به صورت تلفنی با 09640 تماس بگیرید یا اگر مقدور نیست حداقل به صورت آنلاین و با چت از طریق سایت
09640.ir
تماس حاصل فرمایید تا بهتر در خدمت شما باشیم.

همیشه موفق و سلامت باشید[/]

موضوع قفل شده است