اعتكاف-سه روز اعتكاف ....خوش به حال معتکفین

تب‌های اولیه

57 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اعتكاف-سه روز اعتكاف ....خوش به حال معتکفین

تعریف اعتکاف

اعتکاف از ماده «عکف » در لغت به معنای اقبال و روی آوردن به چیزی و ملازمت آن بر سبیل تعظیم است .
و«اعتکاف در شرع، التزام به توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است .» (1)
در یک تعریف جامع اعتکاف عبارتست از: «اقامت کردن برای حداقل سه روز در مسجد به قصد عبادت با مراعات شرایط لازم .» (2)



پي نوشت:
1) مفردات راغب، ص 350 .
2) دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج 9، ص 355 .

ثواب اعتكاف

از امام رضا (ع) نقل شده است که فرمودند:

ثواب اعتکاف یک شب در ماه رمضان معادل ثواب یک حج است

و اعتکاف یک شب در مسجد رسول خدا(ص) و نزد قبر او معادل یک حج و یک عمره است

و هر کس امام حسین (ع) را زیارت کند در حالی که در دهه آخر ماه رمضان نزد او معتکف باشد، همانند آن است که کنار قبر رسول خدا(ص) اعتکاف کرده است

و هر کس کنار قبر رسول خدا معتکف شود، برای او از یک حج و یک عمره بعد از حج واجب بهتر است .»

پیشینه اعتکاف

درستی این عبادت را که از چه زمانی آغاز شده و کیفیت اجزا و شرایط آن در بدو شکل گیری چگونه بوده است را نمی دانیم.

اما همین قدر می دانیم که خداوند در قرآن به ابراهیم خلیل و پسرش اسماعیل دستور می دهد که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و نمازگزاران پاک کنید.(1)

پس به طور یقین این عبادت در آن زمان وجود داشته و مورد رضایت خداوند نیز بوده است.

مرحوم مجلسی به نقل از مرحوم طبرسی آورده است که : براستی سلیمان همیشه در مسجد بیت المقدس به مدت یک سال و دو سال، یک ماه و دو ماه، کمتر و بیشتر، اعتکاف می­کرد و غذا و آب خود را به آنجا می­برد و در آنجا به عبادت می­پرداخت.»(2)

حضرت مریم (س) آن گاه که به افتخار ملاقات با فرشته الهی نایل آمد، از مردم فاصله گرفت و در خلوت به سر برد تا در مکانی خالی و فارغ از هر گونه دغدغه به راز و نیاز با خدای خود بپردازد و چیزی او را از یاد محبوب غافل نکند.

مرحوم علامه طباطبائی (ره) در المیزان می‏نویسد: هدف حضرت مریم (س) از دوری نمودن از مردم، بریدن از آنان و روی آوردن به سنت اعتکاف بوده است. (3)

برخی از روایات اهل سنت هم نشان می‏دهد که در دوران جاهلیت هم عملی عبادی به عنوان اعتکاف در میان مردم رایج ‏بوده است.(4)

پي نوشت:
1- سوه بقره، آیه 125
2-بحار الانوار، ج 14، ص 141.
3- علامه طباطبائی، المیزان، ج‏14، ص‏34.
4- سید مرتضی، المسائل الناصریات، ص‏119.

اعتكاف از منظر قران

[=arial][=&quot]قرآن کریم در آیاتی به مسئله اعتکاف اشاره کرده است؛ از جمله به حضرت ابراهیم واسماعیل ـ علیهما السلام ـ فرمان می­دهد که خانه خدا را برای طواف کنندگان و معتکفان و نماز­گذاران آماده سازید، آنجا که فرمود[/][=&quot]:

وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَأمْناً وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ اِبْراهیمَ مُصَلّیً وَعَهِدْنا اِلی اِبْراهیمَ وَ اِسْماعیلَ أنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطّائِفینَ وَالْعاکِفینَ وَالرُکَّعِ السُّجُودِ﴾؛(1)

و [به خاطر بیاورید] هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن برای مردم قرار دادیم، و ‍]برای تجدید خاطره] از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید،

و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: خانة مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان پاک و پاکیزه کنید.»[/][/]



[=arial][=&quot]این آیه شریفه به صراحت از اعتکاف در مسجد الحرام سخن به میان آورده است، ولی از آنجا که همه مساجد خانه­ های خداوند در روی زمین هستند،(2)

اعتکاف در هر یک از آنها در صورت جامع بودن مورد توجه خداوند است و دارای پاداش فراوان؛ البته با حفظ مراتب و درجات مساجد[/][=&quot].[/]

[/]


[=arial][=&quot]در آیه­ ای دیگر به یکی از احکام اعتکاف در مسجد پرداخته می­فرماید[/][=&quot]:

وَلا تُباشِرُوهُنَّ وَاَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللهِ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللهُ آیاتِهِ لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ(3)؛

«و در حالی که در مساجد به اعتکاف پرداخته­ اید، با زنان آمیزش نکنید.
این مرزهای الهی است؛ پس به آن نزدیک نشوید! خداوند این چنین آیات خود را برای مردم روشن می­سازد، باشد که پرهیزگار گردند.»

[/]

[/]

[=arial][=&quot]آیه فوق علاوه بر بیان یکی از احکام اعتکاف، این مسئله را بیان می­کند که اعتکاف اختصاص به مسجد­الحرام و یا مسجد النبی ندارد؛ بلکه در مساجد دیگری نیز می­توان اعتکاف کرد

پي نوشت:
[/]
[/]

[=arial][=&quot][/][=&quot]1- بقره / 125.[/][/]


[=arial][=&quot]2- محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 83، ص 383.[/][/]


[=arial][=&quot]3-بقره / 187[/]
[/]

معجوني شفا بخش


[=arial][=&quot]اعتکاف مجموعه­ای مرکب از مهم­ترین عبادات واجب و مستحب است؛ لذا معجونی است شفا بخش و سازنده
-- نماز:

هم اثر نماز در آن است ـ که یاد خدا و باز­دارندگی از گناهان باشد(1)[/][=&quot]

-ـروزه:

و هم نتیجه روزه ـ که سرّی از اسرار الهی است ـ چنانکه حضرت رضا(ع) فرمود:

«اَلصَّوْمُ سِرٌّ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْعَبْدِ؛(2) روزه سرّی بین خدا و بنده است.»

و هم پاداش آن خدا و با خدا است که «اَلصَّوْمَ لی وَ أَنَا اَجْزی بِهِ؛(3)

روزه برای من است و من جزا می­دهم (و یا من جزای او هستم.)[/][/]

[=arial][=&quot]مخصوصا روزة ایام البیض در ماه رجب آثار ویژه­ای دارد، پیامبر اکرم (ص)فرمودند:

«هر کس سه روز از وسط ماه رجب (سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم[/][=&quot]) را روزه بدارد و در شبهایش به نماز شب قیام کند، از دنیا رحلت نمی­کند مگر با توبة نصوح.»(4)[/]

[/]

[=arial][=&quot]علی (ع) فرمود: « هر کس یک روز از ماه رجب را در اول یا وسط یا آخر آن روزه بگیرد، گناهان او بخشیده می­شود.»(5)[/][=&quot][/][/]

[=arial][=&quot]امام صادق(ع) فرمود: «کسی که ایام البیض از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند به ازای هر روز، ثواب روزه داری و شب زنده داری یک سال را برای او بنویسد، و در روز قیامت، در جایگاه ایمن شدگان از آتش دوزخ خواهد ایستاد.»(6)[/][=&quot][/][/]

[=arial][=&quot]-- اعمال حج:

همچنین بعضی از تروک حج در اعتکاف وجود دارد؛ مانند ترک نگاه به آینه، و عطر زدن و مجادله و... که تمرین دوری از محرمات است و بخشش گناهان را در پی دارد[/][=&quot].[/]

[/]


[=arial][=&quot]-- دعا:

و هم دعا در آن است که مغز و مخ عبادات به شمار می­رود. «اَلدُّعاءُ مُخُّ الْعِبادَةِ وَلا یَهْلَکُ مَعَ الدُّعاءِ اَحَدٌ؛
دعا مغز عبادت است و کسی با[/][=&quot] ‍‍[ داشتن حالت] دعا به هلاکت نمی­رسد.»(7)

[/]

[/]

[=arial][=&quot]راستی اگر این مجموعه عبادات، با زمزمه نماز شب و اعتراف به گناهان همراه شود، چه آثار گرانسنگی در پی خواهد داشت[/]

[=&quot]پي نوشت:[/]

[/]
[=arial][=&quot]1- اشاره به آیة ﴿إنَّ الصَّلوةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ﴾.[/][/]


[=arial][=&quot]2- بحار الانوار،ج 69، ص381.[/][/]


[=arial][=&quot]3- همان، ج 96، ص 254.[/][/]


[=arial][=&quot]4-حرّ عاملی، وسائل الشیعه،، ج 7 ص 357، ح21.[/][/]


[=arial][=&quot]5- همان، ص 354، ح10.[/][/]


[=arial][=&quot]6- همان، ص 357، ح22.[/][/]


[=arial][=&quot]7-شیخ عباس قمی، سفینة البحار، ج1، ص446.[/][/]



هو الحق

به مساجد و معابد همه اعتكاف جستن[د]
ز مَلاهي و مَناهي همه احتراز كردن[د]
جلال بقايي

بيايد قدمي اندك در مسير اين حركت معنوي برداريم
:Moshtagh:

تو اين تاپيك از دوستان دعوت مي كنم خاطرات خودشون يا خاطرات بزرگان رو از دوران اعتكاف بيان كنند :Sokhan:

براي شروع با خاطره اي از امام علي عليه السلام شروع مي كنم :

روزي در ايام اعتكاف حضرت علي (عليه السلام) در مسجد كوفه معتكف شده بودند هنگام افطار عربي نزد ايشان آمد و حضرت مقداري از افطار خود را كه از نان جو بود به او دادند آن مرد آن را نخورد و به طرف منزل امام حسن (عليه السلام) و امام حسين (عليه السلام) حركت كرد و بعد از آنكه با آنان هم غذا شد عرض كرد: كه مرد غريبي را در مسجد كوفه ديدم كه جز نان جو چيزي براي خوردن نداشت، خيلي دلم برايش سوخت اگر اجازه بدهيد كمي از اين غذا را براي او ببرم حسنين (عليه السلام) با شنيدن اين جملات به گريه افتادند.( هزار و يك داستان، از زندگي حضرت علي عليه السلام ص440. ) آري ايام اعتكاف آن حضرت نيز به سادگي و زيبايي برگزار مي شد.

آداب اعتكاف:
اعتكاف علاوه بر شرايط فقهي داراي آداب و ملزوماتي است كه با رعايت آنها اعتكاف داراي بار معنوي افزونتر و اثرات گسترده تر و عميق تري مي شود و در روح و جان آدمي نقش بهتري ايفا مي نمايد. كه از آن جمله است:

1 ـ دوري از خانه و خانواده.

2 ـ امساك از لذايذ گوناگون، همچون خوردن و نوشيدن و لذت جنسي اعم از جماع، لمس، بوسيدن به قصد لذّت و... حتي در شب.

3 - قناعت و اكتفا به كمترين امكانات مسجد.

4 ـ يافتن فرصت بيشتر و مناسب تري براي انديشيدن و تلاوت قرآن و تدبّر و تعمق در آيات آن.

5 ـ خواندن نمازهاي نافله، به ويژه تهجّد و شب زنده داري و نماز شب.

6 ـ تمركز و تفكر پيرامون اوضاع و احوال خويش.

7 ـ كنترل نفْس امّاره و تسلط بر خويشتن.

8 ـ عاقبت انديشي و فرجام نگري نسبت به اعمال و رفتار خود.

9 ـ نظر كردن به زاد و توشه آخرت خود كه تاكنون چه پيش فرستاده است.

10 - به دنيا رو نكردن و به ما فيها توجه ننمودن و به جاذبه هاي آن دل نبستن، جز در حدّ لزوم و اكتفا به قدر ضرورت.

11 ـ فرصت بيشتر براي مطالعه و كسب معرفت و فراگيري معارف الهي.
و...

اينها بخشي از امور و نكاتي است كه در اعتكاف بايد مورد توجه و دقت نظر قرار بگيرد.

منبع: استاد قرائتي

آداب اعتكاف از زبان سيد بن طاووس ره:

اعلم أن كمال الاعتكاف هو إيقاف العقول و القلوب و الجوارح علي مجرد العمل الصالح و حبسها علي باب الله جل جلاله و تقدس و إرادته و تقييدها بقيود مراقباته و صيانتها عما يصون الصائم كمال صومه عنه و يزيد علي احتياط الصائم في صومه زيادة معني المراد من الاعتكاف و التلزم بإقباله علي الله و ترك الإعراض عنه فمتي أطلق المعتكف خاطرا لغير الله في طرق أنوار عقله و قلبه أو استعمل جارحة في غير الطاعة لربه فإنه يكون قد أفسد من حقيقة كمال الاعتكاف بقدر ما غفل أو هون به من كمال الأوصاف
[بدان كمال اعتكاف به اين است كه عقل ها و قلب ها و اعضاء بدن تنها به خود عمل متوجه شود و تنها براي خداوند و اراده خداوند متعال بكار گرفته شود و بايد به شرايط مراقبه در آن عمل شود و همانطور كه روزه كامل ، روزه دار را از اعمالي باز مي دارد و او را حفظ مي كند اعتكاف نيز بايد با معتكف چنين كند و حتي احتياط متعكف بايد از روزه دار هم بيشتر باشد اينست معناي اعتكاف و عهده دار شدن انجام آن براي خداوند و ترك دوري از آن لذا هر زمان كه خطوري غير الهي در قلب يا عقل معتكف ايجاد شد و يا عضوي را در كاري غير از اطاعت پروردگار خود بكار برد به همان مقدار از حقيقت كمال اعتكاف يا اوصاف اعتكاف كاسته مي شود ]
منبع: اقبال الاعمال ص 194

اسلام دين انزوا نيست و ديني اجتماعي است و سعي آن در اينست كه حتي برخي از افعال عبادي فردي مانند نماز را با توصيه به نماز جماعت ، اجتماعي كند .
به عنوان مثال در باب اعتكاف روايات متعددي داريم درباره مكان اعتكاف كه بايد در مساجد خاصي باشد از جمله اين روايت :
عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا تَقُولُ فِي الِاعْتِكَافِ بِبَغْدَادَ فِي بَعْضِ مَسَاجِدِهَا فَقَالَ لَا اعْتِكَافَ إِلَّا فِي مَسْجِدِ جَمَاعَةٍ قَدْ صَلَّي فِيهِ إِمَامٌ عَدْلٌ بِصَلَاةِ جَمَاعَةٍ وَ لَا بَأْسَ أَنْ يُعْتَكَفَ فِي مَسْجِدِ الْكُوفَةِ وَ الْبَصْرَةِ وَ مَسْجِدِ الْمَدِينَةِ وَ مَسْجِدِ مَكَّةَ
[الكافي ج 4 ص 176]

از امام صادق عليه السلام سئوال شد كه آيا اعتكاف در برخي از مساجد [احيانا متروكه] بغداد جايز است
امام در پاسخ فرمودند : اعتكاف فقط بايد در مسجدي باشد كه در آن مسجد ، امام جماعت عادلي نماز جماعت بر پا مي كند ...


كه اين نشان مي دهد اسلام براي اعتكاف به ظاهر فردي هم جهت اجتماعي در نظر گرفته است و مي خواهد در منظر افرادي كه به مسجد براي نماز جماعت مي آيند اعتكاف صورت گيرد نه در يك مسجد خلوت كه كسي مثلا مزاحم معتكف نباشد !.

در باب اهميت اعتكاف اين روايت از سيره حضرت محمد صلي الله عليه و آله نقل شده است :

"محمد بن شهاب الزهري ": عجبا للناس تركوا الاعتكاف ، و كان رسول اللّه صلّي اللّه عليه و سلّم يفعل الشي ء و يتركه، و لم يترك الاعتكاف منذ دخل المدينة إلي أن فارق الدنيا.

زهري گفته است : از مردمي كه اعتكاف را ترك مي كنند تعجب مي كنم در حالي كه پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله با اينكه برخي اعمال را گاهي انجام مي دادند و گاهي ترك مي كردند اما از زماني كه به مدينه تشريف آوردند هيچ وقت اعتكاف را ترك نكردند تا زماني كه از دنيا رفتند .

[بطوري كه در رمضان سالي كه جنگ بدر بود و حضرت نتوانستند اعتكاف فرمايند در رمضان سال آينده قضاي آن را به جا آوردند : عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَتْ بَدْرٌ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمْ يَعْتَكِفْ رَسُولُ اللَّهِ ص فَلَمَّا أَنْ كَانَ مِنْ قَابِلٍ اعْتَكَفَ عَشْرَيْنِ عَشْراً لِعَامِهِ وَ عَشْراً قَضَاءً لِمَا فَاتَه - الكافي ج 4 ص 175]

[="purple"]احکام اعتکاف عنوان :

هدیه به "معتکفین" عزیز:

سئوال 1. اعتکاف چیست؟

جواب _ اعتکاف، عبارت از ماندن در مسجد است، به قصد عبادت و تقرّب به درگاه الهی.

س 2. اعتکاف چه حکمی دارد؟

ج _ این کار مستحب است و دارای اجر و ثواب بسیار زیادی می باشد.

س 3. چه قسمتهایی جزء مسجد حساب می شود؟

ج _ پشت بام مسجد، زیر زمین و محراب آن جزء مسجد و هم چنین اگر مسجد توسعه پیدا کرده باشد.

س 4. در حین اعتکاف در چه وضعی باید بود؟

ج _ فرقی نمی کند در حال اعتکاف ایستاده باشد یا نشسته، بیدار باشد یا خواب.

س 5. در چه اوقاتی، اعتکاف صحیح است؟

ج _ هر وقتی که روزه گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است.

س 6. بهترین اوقات اعتکاف چه هنگامی است؟

ج _ بهترین اوقات آن، ماه رمضان می باشد.

س 7. در اعتکاف چند چیز شرط است؟

ج _ چند چیز در اعتکاف شرط می باشد: 1. ایمان 2. عقل 3. نیت قربت 4. روزه گرفتن 5. کمتر از سه روز نباشد.

س 8. حکم روزه در اعتکاف چیست؟

ج _ روزه گرفتن در اعتکاف شرط است و حداقل آن سه روز می باشد. چه روزه مستحب باشد و چه واجب.

س 9. آیا با روزه قضا و استیجاری اعتکاف صحیح است؟

ج _ حتی با روزه قضا و روزه استیجاری نیز اعتکاف صحیح است.

س 10. چه چیزهایی در اعتکاف لازم است؟

ج _ در اعتکاف اجازه پدر و مادر نسبت به فرزند در صوتی که اعتکاف باعث اذیت آنها شود و اجازه شوهر به زن و مولا به غلام خود لازم است.

س 11. حداقل اعتکاف چند روز است؟

ج _ حداقل اعتکاف سه روز است.

س 12. اگر فقط یک یا دو روز نیّت کند، اعتکاف چه حکمی پیدا می کند؟

ج _ اعتکاف باطل است.

س 13. نیت بیش از سه روز اعتکاف چه حکمی دارد؟

ج _ بیشتر از سه روز اشکال ندارد.

س 14. انسان در مدت اعتکاف چه وظیفه ای دارد؟

ج _ در مدت اعتکاف، باید در مسجد به قصد اعتکاف بماند، مگر برای انجام کاری لازم و ضروری یا برای کاری واجب مانند شهادت دادن یا کاری مستحب، مانند تشییع جنازه مؤمن یا صله ارحام بیرون رود.

س 15. اگر مکلف از روی نادانی و جهل در مدت اعتکاف از مسجد بیرون رود آیا اعتکاف او باطل می شود؟

ج _ اگر از روی ندانستن مسأله یا فراموشی از مسجد بیرون برود اشکال ندارد.

س 16. بهترین مکان برای اعتکاف چه مکانهایی است؟

ج _ بهتر است اعتکاف در یکی از این مساجد باشد: مسجد الحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه، مسجد بصره.

س 17. چند چیز معتکف حرام و اعتکاف را باطل می کند؟

ج _ چهار چیز بر معتکف حرام است و اعتکاف را باطل می کند.

س 18. اولین چیزی که باعث ابطال اعتکاف می شود، چیست؟

ج _ جماع و بنابر احتیاط در مدت اعتکاف مرد و زن نمی توانند یکدیگر را ببوسند یا لمس کنند.

س 19. در هنگام اعتکاف، استمناء چه حکمی دارد؟

ج _ استمناء نیز حرام و بنابر احتیاط اعتکاف را باطل می کند.

س 20. دومین چیزی که باعث ابطال اعتکاف می گردد و انجام آن حرام است چه می باشد؟

ج _ بوئیدن عطر و چیزهای خوشبو مانند گلها به منظور لذت.

س 21. سومین چیزی که بر معتکف حرام است، چه می باشد؟

ج _ مجادله و بحث کردن، برای اظهار فضل، علم و برتری، اما اگر برای ثابت کردن حق باشد اشکال ندارد.

س 22. مورد چهارم که بر معتکف حرام می باشد، چیست؟

ج _ خرید و فروش و بنابر احتیاط واجب از هر نوع تجارت اجتناب نماید، مگر برای کارهای ضروری مانند خرید خوردنی و آشامیدنی برای خود.

س 23. آیا انجام چیزهایی که بر معتکف حرام است، در روز یا شب، باعث از بین رفتن حرمت آنها می شود؟

ج _ چیزهای که بر معتکف حرام است، فرقی نمی کند که شب مرتکب شود یا روز.

س 24. آیا چیزهایی که روزه را باطل می کند، باعث ابطال اعتکاف نیز می شود؟

ج _ چیزهایی که روزه را باطل می کند و در احکام روزه بیان شد، اعتکاف را نیز باطل می کند، چنانچه در روز مرتکب شود.

س 25. آیا می توان اعتکاف مستحب را در دو روز اول قطع نمود؟

ج _ می توان اعتکاف مستحب را در دو روز اول قطع نمود.

س 26. اگر دو روز اعتکاف مستحب گذشت، روز سوم چه حکمی پیدا می کند؟

ج _ اگر دو روز گذشت، روز سوم واجب می شود.

س 27. در هنگام نیت اعتکاف چه شرطی جایز است؟

ج _ جایز است در هنگام نیت اعتکاف شرط کند هر وقت خواست، حتی در روز سوم، از اعتکاف رجوع نماید.

س 28. اگر شخص معتکف در مسجد جنب شود، چه وظیفه ای و تکلیفی دارد؟

ج _ از مسجد خارج شود و غسل نماید.

از پایگاه اطلاع رسانی شعائر

التماس دعا[/]

با اجازه از همكاران محترم احكام اعتكاف را در چند پست اشاره خواهيم كرد.

اعتکاف ؛عبارت است از ماندن در مسجد به قصد بندگی خدا وبه خودی خود مستحب است وبواسطه نذر وعهد یا اجاره ومانند ان واجب می شود

شرائط اعتکاف ؛

روزه در اعتکاف ؛کسانیکه به هر علتی نمی توانند روزه بگیرند ، از توفیق در اعتکاف محرومند مثل مسافر یا کسی که روزه برای بدنش ضرر داردالبته هر نوع روزه ای(واجب یا مستحب ،قضا ، نیابتی )برای صحت اعتکاف کافی است ،ومسافر می تواند با نذر سه روزروزه در سفر(البته اختلافي است) ، اعتکاف کند هرچند که نمازش شکسته است.

مدت اعتکاف ؛معتکف باید حداقل سه روزکامل از طلوع فجر روز اول تا اذان مغرب روز سوم در حال اعتکاف باقی بماند دو روز اول اعتکاف مستحب است واگر کسی بخواهد،می تواند از حال اعتکاف خارج شود ولی اگر دو روز کامل به قصد اعتکاف در مسجد بماند روز سوم واجب است در حال اعتکاف باقی بماند.

اجازه صاحب اجازه

بدون اذن ولی یا کسی که با انجام اعتکاف حقی از او ضایع مي شود صحیح نیست.

محرمات اعتکاف؛ از جمله محرمات اعتکاف مباشرت با زنان(لمس وبوسيدن به شهوت) واستمناء بنابر احتياط واجب و بوئیدن واستعمال بوي خوش به قصد لذت ،بحث وجدا ل ،خرید وفروش است .ومحرمات مذکور نیز مبطل می باشد .


[=tahoma] [=&quot]تبصره[/][=&quot]؛ [/][=&quot]از انجا که فرد معتکف روزه دار است باید از مبطلات روزه نیزاجتناب کند وعلاوه بر رعایت حقوق دیگران احکام مسجد را نیز مراعات نماید همچنین حفظ حرمت مسجد وبا وضو بودن وحفظ نظافت مسجد وترک سخن دنیا (سخن از هر چه غیر از خدا وپرداختن به باطل )از موکدات است[/].
تحرير ج/1 القول في احكام الاعتكاف
[/]

زمان اعتکاف ؛در هر زمانی که روزه صحیح باشد اعتکاف نیز صحیح باشدواعتکاف نیز زمان خاصی نداردالبته ایام البیض وبخصوص دهه اخر ماه مبارک رمضان افضل اوقات است .


نیت اعتکاف ؛در اعتکاف نیت وتعیین نوع اعتکاف شرط صحت ان است ولی نیت وجوب یا مستحب لازم نیست.


وقت نیت اعتکاف ؛ از ابتدای طلوع فجر روز اول است وتاخیر نیت از طلوع فجر جایز نیست ولی اگر قبل از طلوع فجر نیت کند اشکال ندارد.


مکان نیت اعتکاف


اعتکاف باید در مسجد باشد بنابراین در غیراز مسجدمثل نماز خانه ها مصلی ها (اگر مسجد نباشد )وووواعتکاف صحیح نیست وبعد از مسجد الحرام ومسجد النبی صلی الله علیه واله ومسجد کوفه و مسجد بصره اعتکاف باید در مسجدی که جامعیت دارد انجام گیرد.


تحرير ج/1 القول في احكام الاعتكاف

مقصود از مسجد جامع، مسجدی که معظم مردم در ان رفت وامد دارند (در مقابل مسجد بازار،مدرسه ،کارخانه وپادگان ،و...اعتکاف صحیح نیست )


صحن و دهلیز(راه ورودی به مسجد )جزو مسجد نیست (مگر اینکه معلوم باشد جزو مسجد است )اگر شک کند که جائی جزو مسجد هست یا نه حکم مسجد نداردپس اعتکاف در انجا صحیح نیست مگر اینکه رفتن به انجا ضرورت داشته باشد.


خارج شدن ازمسجد محل اعتکاف ؛خارج شدن از مسجد جایز نیست مگر به جهت ضرورت عقلی ،عرفی و شرعی مثل مراجعه به پزشک در موارد اضطرار ودستشوئی (ضرورت عقلی ) وعیادت مریض وتشییع جنازه در صورتی که میت با او نسبت داشته باشد (ضرورت عرفی) وغسل کردن ووضو گرفتن (ضرورت شرعی ).خروج برای درس ومباحثه وتبلیغ واینگونه امور خلاف احتیاط است .


اگر در محلی اعتکاف کند که دیگری جای برای اعتکاف گرفته بود حکم غصب دارد اگرچه اعتکاف صحیح باشد .


اگر معتکف محتلم شود وغسل کردن در مسجد ممکن نباشد واجب است از مسجد خارج شو د واگر خارج نشو داعتکافش باطل است همچنین در صورتی که عذر شرعی برای بانوان بوجود اید بایستی از مسجد خارج شوند وروزه ودر نتیجه اعتکاف انها باطل می گردد .


بنابر احتیاط واجب در صورت خارج شدن از مسجد برای ضرورت کوته ترین ونزدیکترین راهها را مراعات کند وواجب است بیشتر از مقدار حاجت وضرورت خارج مسجد توقف نکند وواجب است زیر سایه ننشیند بلکه بنابر احتیاط خارج از مسجد ننشیند مگر جهت ضرورت.


اگر معتکف به جهت ضرورت از مسجد خارج شود ومدت خروج طول بکشد به نحوی که اعتکاف محو شود اعتکافش باطل است.


[="darkgreen"]این مطلب رو از یه وبلاگ که مطالب قشنگ و جمع می کنه گرفتم
در این ساعات ولحظات پایانی اعتکاف
واقعا خوش به حالتون معتکفین
این هم برای دل پاک شما[/]

[="red"]سه روز اعتكاف تمام شد ...[/]

[="Blue"]سه روز تمرين

سه روز تمرين زهد، زندگي فقط با يك ساك كه تازه نصفش هم زيادي بود

سه روز تمرين فقط با تو بودن، بدون موبايل و تلويزيون و اينترنت و ... ، بدون همه فقط با تو

سه روز تمرين دوري از شبه حيوان بودن، كم خوردن ، كم خوابيدن، كم سخن گفتن، سه روز تمرين زنده بودن دل

سه روز استشمام بوي بهشت در همين دنيا، سه روز زندگي خارج از جهنم گناه

سه روز طعم با تو بودن را چشيدن، سه روز بيزاري از بي تو بودن

سه روز اعتكاف تمام شد و حالا در خانه اي به بزرگي دنيا معتكفيم! صاحبخانه كه عوض نشده، كاش ما هم عوض نشويم .

[="Magenta"]كاش ما هم عوض نشويم[/]

كاش ما هم عوض نشويم[/]

[="darkolivegreen"]یه معتکف سال اولی انجمن تبیان نوشته بود

سلام دوستان

معتکفین عزیز قبول باشه . اگه خدا قبول کنه من هم جزو معتکفین درگاهش بودم . واقعا توصیف ناپذیره نمیدونم چطوری باید بگم . سال اولی بود که معتکف شدم اصلا فکر نمیکردم اینقدر قشنگ باشه . واقعا حس و حال زیبایی داره . از همه جا جدا و دور . فقط با خدایی . من که اصلا دوست نداشتم بیام بیرون از مسجد . تازه داشتم با خدا گرم میگرفتم . حرف آخر اینکه خیلی قشنگه هر کسی باید خودش تجربه کنه تا بفهمه چیه !!!![/]

مدیر فرهنگی;30852 نوشت:
یه معتکف سال اولی انجمن تبیان نوشته بود

سلام دوستان

معتکفین عزیز قبول باشه . اگه خدا قبول کنه من هم جزو معتکفین درگاهش بودم . واقعا توصیف ناپذیره نمیدونم چطوری باید بگم . سال اولی بود که معتکف شدم اصلا فکر نمیکردم اینقدر قشنگ باشه . واقعا حس و حال زیبایی داره . از همه جا جدا و دور . فقط با خدایی . من که اصلا دوست نداشتم بیام بیرون از مسجد . تازه داشتم با خدا گرم میگرفتم . حرف آخر اینکه خیلی قشنگه هر کسی باید خودش تجربه کنه تا بفهمه چیه !!!!

سلام
برادر به تجربه نیستش...
من امسالم چندمین سالی بود که میرفتم بین معتکفا
ولی باز ....
خوش به حال شما که همش با خدا بودید
ولی من هنوز خودمو پیدا نکردم چه برسه خدامممممم

البته خیلی شیرین بود ولی حیف که هنوز وابستگی هام از دنیا قطع نشده هنوز بال پرواز ندارم...
من اعمال ام داود رو ان شالله به نیت فرج اقا انجام دادم تا بلکه با اومدن خود اقا درست شم و بیام تو راه....
التماس دعا
یا علی(ع)

چرا اعتکاف ها مثل اوایل قشنگ نیست؟

اولین باری که اعتکاف وارد فرهنگ ما شد من دوم راهنمایی بودم .
با هزار خواهش و التماس رفتم اعتکاف.
بعد او ن تا 10 سال بعدشم رفتم ولی هر سال با اینکه تعداد بیشتر میشد ولی کیفیت میومد پایین .
اعتکاف بیشتر شبیه اردو شده بود تا یه فضای معنوی.

نمیدونم چی بگم .
چرا اینطوری شد؟

سلام علیکم بله صحیح میفرمایید.البته همه مساجداینطورنیستن.به قول یکی ازرفقاالان شده اعتکیف به کسرکاف بخونید.قبلااجازه ورودگوشی همراه رونمیدادن ولی بعدباب شدمثلاطرف یه جورایی ازاونورجداشده امانشده دیگه.یه سال رفته بودیم مسجدجامع،بغل دستیم همش داشت دنبال پریزبرق میگشت برای شارژگوشیش،یاوقتی مااستراحت داشتیم تق تق فقط صدای دکمههای گوشییش میومدیامرتب جلودرصداش میکردن گونی گونی خوردنی میاورد.من موندم این چراداشت روزه میگرفت.خداییش خیلی بچه خوبی بود.البته الان دارن برنامه هاروسامون میدن برای اعتکاف به نظرمن اگه سخنرانای قوی بیان خیلی بهتره.ازنظرینده سخنران قوی بهترازمداح عمل میکنه البته هردولازمه اماتامعرفت نباشه اون گریه چندان ارزشی نداره.ملتمس الدعاء تلاش

میثاقی دوباره

اعتکاف، میثاقی است دوباره، عهدی است صدباره
و نگاهی است یک باره به عمق ناپیدای عشق.

سه روز خود را برای او مخلص کردن،
عشق را در سحر معنا کردن
و روزه را آغاز وصال دانستن.

اعتکاف، حج کوچکی است در دل،
عمره بزرگی است در نفس،
قربانگاه زیبائی است در قلب.

در مساجد جامع شهر محرم شدن،
سه روز خود را کنار کوه «جبل الرّحمة» دیدن.


در کلاس عرفات، مقدمات را چیدن
و ذکر «مَنْ لِی غیرُک» را سرمشق گرفتن
و چون مجنون، نام لیلی را گفتن.

سه شب بیداری از سوز عشق و بیزاری از دنیا
و خود را در زمزم معرفت شستشو دادن.

بین صفا و مروه راه رفتن، میان از خود گذشتن
و به خدا رسیدن و از آتش عشق هروله کردن.


دوباره بر گردنامش طواف کردن،
پشت مقام ابراهیم، زمزمه دعا کردن،
بر سجاده نیاز، سفره دل گشودن
و در روز آخر، تا منی رفتن
و عرفات را پشت سر گذاشتن
و منیّت را قربانی کردن.

در «اعمال امّ داوود» صحبت عاشقانه کردن
و در سجده آخر، خوشه استجابت را درو کردن.

تلاش;221005 نوشت:
البته همه مساجداینطورنیستن

بله
تو شهر ما فقط 2 تا مسجد بود که توش اعتکاف اجرا میشد .
ولی چون متقاضی زیاد شد مساجد هم زیاد شد (الان روستا ها هم اعتکاف میگیرن)و سخنران خوب کم اومد ....
و تمام وقتا به بطالت و الانم که تابستون شده به خواب میگذره .

هدف تو اعتکاف گم شده

nakisa;221363 نوشت:
تو شهر ما فقط 2 تا مسجد بود که توش اعتکاف اجرا میشد . ولی چون متقاضی زیاد شد مساجد هم زیاد شد (الان روستا ها هم اعتکاف میگیرن)و سخنران خوب کم اومد .... و تمام وقتا به بطالت و الانم که تابستون شده به خواب میگذره .

سلام

مسجد دانشگامون می گیره

اما چه فایده؟ باید به قصد رجا بریم!!

nakisa;221363 نوشت:
هدف تو اعتکاف گم شده

به نام خدا
عرض سلام ودرود
البته اینطور تو سر اعتکاف و معتکفین هم نزنیم
نفس اعتکاف و معتکف
در مسجد بودن
من تشبیه می کنم به نفس روزه دار که عبادته
خوابش...(الخ...)
موفق باشید

nakisa;221363 نوشت:
بله
تو شهر ما فقط 2 تا مسجد بود که توش اعتکاف اجرا میشد .
ولی چون متقاضی زیاد شد مساجد هم زیاد شد

خوش به حالتون
ما که الان سه چهار ساله برای خانوما اعتکاف هست .
اینی هم که هست فقط یه مسجده :Ghamgin:
یه طبقه ش خانومان یه طبقه آقایون

مدیر فرهنگی;221367 نوشت:

البته اینطور تو سر اعتکاف و معتکفین هم نزنیم
نفس اعتکاف و معتکف
در مسجد بودن
من تشبیه می کنم به نفس روزه دار که عبادته
خوابش...(الخ...)


واقعا همینطوره
همینکه سه روز تو فضای مسجد آدم نفس بکشه کلی روش تأثیر میذاره
درسته که سخنرانی و برنامه های مفید میتونه مؤثر باشه ولی اینا همه ش حکم مکمل یا بهتر بگم کاتالیزور داره:ok:

یادم میاد دومین سالی که رفتیم اعتکاف ، اینقدر مسجد کاظم بیکی شلوغ بود که طبقه بالاش بچه ها نصفشون میخوابیدن و نصفشون بیدار میموندن ، چون جا نبود همه با هم دراز بکشن . هیچ اعتراضی هم در کار نبود.

نه موبایلی بود نه لپ تاپی نه ادعایی بود نه خوراکی نه بچه بازی. همه انگار کامل بودن .
چقدر چیز از هم یاد گرفتیم .
اخرین روز که داشتیم میرفتیم .
بعد دعای ام داوود و افطاری همو بغل میکردیم و های های گریه میکردیم .

یادم میاد وقتی تو ماشین نشسته بودم و میرفتم سمت خونه ، با همه مردم شهر احساس غریبگی میکردم .
انگار با همشون فرق میکردم .
آخ چه روزگاری بود .

ya zahra;227121 نوشت:
سلام!اگر توی اعتکاف روزی یک ساعت،کار علمی بکنیم مثلا پایان نامه انجام بدیم،از معنویتش کاسته میشه؟
می دونم علم آموختن هم عبادته، اما تجربه ی کسانی رو می خوام که زیاد توی مراسم اعتکاف شرکت کرده اند.

سلام
خیلی ها حتی واسه کنکور هم توی اعتکاف می خونن یا واسه امتحانات ترم یا بعضی ها میرن امتحان میدن و میان هر روز البته به جز روز آخر که نمیشه بیرون رفت البته این کارایی که گفتم داخل اعتکاف کانون رهپویان وصال که جو جوون هست انجام میشه بقیه جاها رو نمی دونم

من دلم میخواد برم اعتکاااااااااااااااااااااااف:cry:

بدم میاد از این همه روز مرگی که دچارش شدیم .:hey:
آخه این چه وضعیه؟
همچین هم غرق شدیم که نمیتونیم خودمونو بیرون بکشیم .

یادش بخیر قدیما . چه دنیای پهناوری داشتیم .

بچه ها قدر این دورانو بدونین . وقتی وارد زندگی بشین ، دیگه حتی اعتکاف رفتن هم ارزو میشه .:makhfi:

سلام علیکم
دوستانی که میرن ما رو از دعای خیرشون فراموش نکنن .

عبد الحجج;227272 نوشت:
قصد رجا کنیم مشکل نداره؟

چرا قصد رجا
وقتی استحبابش اثبات شده س چرا به قصد عمل به سنت این کارو نمیکنید ؟

عبد الحجج;227272 نوشت:
بردن گوشی چه طور؟

اشکال نداره ولی مواظب باشید اونقدر مشغولش نشید که از عباداتتون بمونید .

عبد الحجج;227272 نوشت:
اومدن و سر زدن به مادر و پدر؟

خودتون جز برای ضرورت نمیتونید بیاید بیرون ولی والدینتون میتونن بیان شما رو ببینن

ان شاء الله که همه دوستان معتکف بیشترین بهره رو از این روزا ببرن

به نام خدا
با عرض سلام ودرود
و سوالات خوب شما کاربران بزرگوار
و جوابگویی اساتید و کارشناسان
از این پس سوالات خود را در این تاپیک بیان نمائید
http://www.askdin.com/thread19524.html
متشکرم

:geryeh::geryeh:به خاطر این امتحانا نمیتونم برم:geryeh:
نمیگن بچه دلش میخواد:geryeh:
هر کی رفت منم دعا کنه:geryeh:

سلام
شما بخاطر امتحانای خودت نمیتونی بری
من بخاطر امتحانای دیگرون:Ghamgin:

سلام
من خیلی دلم میخواد برم اعتکاف، ولی تا حالا توفیق اینو نداشتم، نمیدونم چرا، شایدم خدا دلش نمیخواد باهاش خلوت کنم.
اونایی که میرید اعتکاف منم دعا کنید ممنونم

صبا313;227639 نوشت:
سلام
شما بخاطر امتحانای خودت نمیتونی بری
من بخاطر امتحانای دیگرون:Ghamgin:

چراااااااااااااااا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مگه شوما موعلمی!!:nishkand:

laila;227725 نوشت:
شایدم خدا دلش نمیخواد باهاش خلوت کنم.

سلام
شما هر جاهم باشید بازم میتونید با خدا خلوت کنید .
خدا تنها بالادستیه که بالادست نداره و برای ملاقاتش نیازی نیست از منشیش وقت بگیری . هیچوقتم تو جلسه نیست و به بهونه نهار و شام و خواب و خونواده کارشو تعطیل نمیکنه و هرچقدر که بیشتر کنارش باشی بیشتر برات وقت میذاره:ok:

بسم الله الرحمن الرحیم

اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفیقَ الطّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ وَ عِرْفانَ الْحُرْمَةِ وَ

اَكْرِمْنا بِالْهُدى وَ الاِْسْتِقامَةِ وَ سَدِّدْ اَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَ الْحِكْمَةِ وَ امْلاَْ قُلُوبَنا

بِالْعِلْمِ وَ الْمَعْرِفَةِ وَ طَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَ الشُّبْهَةِ ...

الان تقریبا1:20بامداده...(ساعتم رفته جلو)

اما نمیتونم دربیام..چون تنها جایی هست که حال وهوای اعتکاف روداره...

دلم تنگ شده واسه اونجا...باید برگشت:Ghamgin:

سلام
امضای من و یادتونه؟ همون که بنر تبلیغاتی اعتکاف مسجد دانشگاه شریف بود ، اعتکاف پارسال که دفعه اول هم بود اونجا رفته بودم امسال هم مثل پارسال همونجا فقط اسم نوشتم ولی قبل از اعلام اسامی قطعی وقتی اخبار ساعت 10 شب کانال 3 گفت امسال 90% بیشتر از سال گذشته ثبت نام کردن! دلم هری ریخت که نکنه اسمم درنیاد و همون هم شد ...

یکشنبه ساعت 8:30 رفتم اسمم رفت توی ذخیره اونم نفر 36 ذخیره! یعنی حداقل باید 36 نفر از قطعی ها نمیومدن تا من بتونم برم از ساعت 9:30 که شروع پذیرش بود توی حیاط مسجد موندم تا ساعت 12:15 که اسممو خوندن ، خلاصه دعوتنامه من هم توی آخرین لحظه ها امضا شد

اگه لایق بوده باشم خیلی از دوستان و تا جایی که ذهنم یاری کرد با اسم یاد کردم به ویژه در اعمال ام داوود ، بقیه هم که دیگه اسماشون تک تک یادم نیمد کلی دعا کردم

امسال اعتکاف مسجد دانشگاه شریف اتفاقی افتاد که بعید میدونم دیگه تکرار بشه اونم اینکه روز آخر و قبل از شروع اعمال ام داوود اعلام کردن که دانشگاه میزبان یکی از پرستوهای گمنام شده! باورتون نمیشه که چه فضایی شده بود طفلک خانم ها که طبق معمول طبقه بالا بودن و دید نداشتن فقط لحظه ورود شهید به مسجد و از توی ال سی دی میدیدن و اشک میریختن آقایون هم که حسابی سنگ تموم گذاشتن

با لطف خادمین هیئت الزهرا مقدمات حضور شهید در بین خواهران هم فراهم شد ، بهترین اتفاق زندگیم برام افتاد خوب من تاحالا تشییع شهدای گمنام شرکت کرده بودم ولی هیچ وقت خودم رو شونه هام نگرفته بودم هیچ وقت این قدر نزدیک زیارت نکرده بودم ،
اعتکاف لحظه لحظه اش قشنگ بود ولی قشنگ ترین لحظه اش همین لحظاتش بود
جای همتون خالی بود

باسلام معتکفین عزیز بفرمائید دهنتونو شیرین کنید

این حدیث رو تقدیم می کنم به همه دوستای خوبم که توفیق شرکت در مراسم اعتکاف رو داشتن

ان شا الله قبول باشه
از همین الآن برای نگه داشتن حالات معنوی اون سه روز برنامه ریزی کنیم.


حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ نشسته بود كه شیطان بر او وارد شد در حالی كه عرقچین بلند رنگارنگ بر سرش بود، وقتی كه نزدیك موسی رسید عرقچین را كنار گذاشت حضرت موسی بر او توجه نمود و سلام كرد، سپس پرسید تو چه كسی هستی؟ جواب داد من ابلیس هستم، حضرت فرمود: خدا تو را به ما نزدیك نكند، برای چه آمدی؟ گفت: آمدم تا بر تو سلام كنم چون كه نزد خدا مكان و منزلتی داری، موسی پرسید: این عرقچین چیست؟ در پاسخ گفت: تا این كه قلب‌های سلیم انسانها را به سوی خود جلب كنم،

موسی گفت: آگاهم كن به گناهی كه وقتی كسی انجام دهد بر او تسلط پیدا می‌كنی،
گفت:

زمانی كه خودش را برتر ببیند،:no:
و عملش را زیاد بداند،:no:
و گناهش در نظرش كوچك جلوه كند،:no:




نمیدونم چرا بخاطر اعتکاف دیگران اصلا غبطه نخوردم با تعریفاتی که من شنیدم ،برای خودم ، نرفتنش رو بهتر از رفتنش دیدم البته شهر با شهر فرق داره.........

تعجب میکنم از کسی که خیلی راحت حق الناس میکنه و راحت تر از اون میره اعتکاف شرکت میکنه و حتما با خودش الان فکر میکنه چقدر سبکبال شده.........

اما خوش به سعادت کسایی که قبل از رفتنشون با بعد از رفتنشون کلی تغییر در اخلاق ،زندگی و نگرششون پیدا شد، خوش به سعادتشون..........

سلام
امسال قسمت شد رفتم اعتکاف.البته هیچ وقت فکرشم نمیکردم که یه روز منم برم اعتکاف
همیشه با خودم میگفتم اینا چه جوری میرن و از این حرفا تا قبل رفتن خودم:Cheshmak:
فکر میکردم سخت گیری خیلی زیاده.همش مجبور میکنن نماز بخونیم و نخوابیم
اما جالب اینجاس اکثرا تا سحری میخوابیدن من هم بیدار میموندم هم این چند روز بدون اجبار کلی نماز و عبادت داشتم:khandeh!:
خیلی خیلی عالی بود.واقعا به اندازه یه چشم برهم زدن گذشت.
قبل رفتن از همه حلالیت گرفتم.و تو مراسم خیلی چیزها یاد گرفتم و خیلی دوستان خوبی پیدا کردم.
امیدوارم هر سال توفیق شرکت در این مراسم رو داشته باشم:Gol:

برنامه‌های جمعی اعتكاف با خلوت هر كدام از معتكفين منافات پيدا نكند
بخصوص من در اين ايام اعتكاف، صحيفه‏ ى سجاديه را توصيه ميكنم. اين صحيفه‏ ى سجاديه واقعاً كتاب معجزنشانى است. خوشبختانه حالا ترجمه هم شده و ترجمه‏ هائى هست. سال گذشته ترجمه ‏ى خوبى از صحيفه‏ ى سجاديه را به من دادند و آن را ديدم؛ ترجمه ‏ى بسيار خوبى است. از اين معارف موجود در دعاهاى حضرت علی ‏بن‏ الحسين (سلام اللَّه عليه) در صحيفه‏ ى سجاديه، استفاده كنند؛ بخوانند؛ تأمل كنند.
منبع

یه توصیه به معتکفین:
دوستان معتکف عزیز،خواهشا از این سه روزی که قراره دل از دنیا بکنید و در خانه خدا اعتکاف کنید ،نهایت استفاده رو ببرید.وقتتون رو صرفا" به عبادت بپردازید.باورکنید این بیرون(دنیا) چیزی نداره .هرچی از خدا میخواید تو این سه روز ازش بگیرید....بگیرید...سائل بودن خودتون رو در خونه ی خدا نشون بدید.
متاسفم برای افرادی که حتی در اعتکاف هم دلبسته ی دنیای خویش اند!!!
بابا،سه روز داری میری برای اعتکاف،چیه اینهمه بار و خوردنی و ... با خودت میبری؟داخل مسجدی و معتکف شدی اما فکرت بیرونه!!!
به خدا این بیرون خبری نیست جز ظلم و دروغ و گناه و گناه و گناه....
البته شما دوستان این طوری نیستید،این رو برای کسانی گفتم که هنوز دل مشغول دنیان.

سلام
الان رفتم دیدم در مسجد بسته گفتن از ساعت یک در مسجد باز میشه
برگشتم
تا باز ساعت یک برگردم
بعضی اوقات به نیت های خودم که فکر می کنم یه جورایی از خودم شاکی میشم
می خوام امسال خالص خالص باشم
نه برای کسی نه برای چیزی فقط برای رضای خود خدا
ان شالله که اینطوری باشم
دعا کنید عزیزان محتاج دعا هاتون هستم

سلام
اعتکاف رمضانیه مسجد دانشگاه شریف ثبت نامش شروع شده و اولویت با کسانی هست که زود تر ثبت نام کنند ثبت نام هم از دیروز شروع شده .
روز های 14 ، 15 و 16 مرداد که میشه یکشنبه ، دوشنبه و سه شنبه هفته آینده چون وسط هفته است من نمیتونم برم :Ghamgin:
هرکس رفت من و خیلی یاد کنه:Gol:
اینم لینک ثبت نام
http://azzahraa.sharif.ir/EtekafeRamezan/92/Default.aspx