آیا حضرت موسی (ع) دیه پرداخت کرد؟

تب‌های اولیه

21 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا حضرت موسی (ع) دیه پرداخت کرد؟

باسلام
همانطور که میدانید حضرت موسی با آن مشت یا سیلی که اون شخص زد ؛ مُرد
آیا دیه داد؟ یا اون وقت دیه نبوده با استغفار مشکل حل میشده/؟

user;304577 نوشت:
باسلام همانطور که میدانید حضرت موسی با آن مشت یا سیلی که اون شخص زد ؛ مُرد آیا دیه داد؟ یا اون وقت دیه نبوده با استغفار مشکل حل میشده/؟

با سلام و عرض ادب

در زندگي حضرت موسي‌ مي‌خوانيم كه وارد شهر شد. دو نفر را كه يكي از بني اسرائيل و ديگري از فرعونيان بود، مشغول زد و خورد ديد. بني اسرائيلي‌، حضرت را به كمك طلبيد. حضرت نيز به كمك او شتافت و با زدن مشتي بر سينه مرد قبطي‌، نقش بر زمين شد و مُرد. در اين موقع حضرت فرمود:
"هَـَذَا مِن‌ْ عَمَل‌ِ الشَّيْطَـَن‌ِ إِنَّه‌ُو عَدُوُّ مُّضِل‌ُّ مُّبِين‌;(1) اين كار شيطان است‌; چرا كه دشمني گمراه كننده و آشكار است‌."
بعد خود را ظالم بر خويشتن خواند و سپس از خداوند طلب مغفرت كرد و گفت‌: "رَب‌ِّ إِنِّي ظَـلَمْت‌ُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي‌..."(2) پروردگارا! برخويشتن ستم كردم‌، مرا ببخش‌...".
در مورد اين كه چرا حضرت قبطي را كشت و بعد استغفار كرد، نكاتي شايان توجه است‌:
1. با دلايل عقلي و نقلي‌، عصمت انبيا ثابت شده است . عصمت آنان از اصول اعتقادي ماست‌. بنابراين مواردي كه ظاهراً با اين اصل متعارضند، بايد معناي شان بررسي شود.
2. جنايتكاران فرعوني مفسدان بي‌رحمي بودند كه هزاران نوزاد بني اسرائيل را سر بريده بودند. از هيچ گونه جنايتي ابا نداشتتند. به اين ترتيب نوعا افرادي نبودند كه خونشان مخصوصاً براي بني اسرائيل محترم باشد.
3. كشتن اين فرد در آن شرايط خاص جايز بود; چرا كه مرد قبطي‌، متجاوزوظالم بود. كشتن چنين فردي در هنگام "مقاتله با مؤمن‌" و دفاع از مظلوم جايز است‌ .
4. موسي به قصد كشت با آن مرد گلاويز نشد، بلكه براي رهايي آن بني اسرائيل از دست ظالم بود و اين كار نه تنها جايز، بلكه واجب است.
4. چون حضرت احساس مي‌كرد اين برخورد موجب نا خرسندي خدا گردد، دل مشغولي وادارش ساخت كه استغاثه به درگاه ايزدي برد و طلب مغفرت نمايد; خداوند نيز استغاثه او را پذيرفت و او را بخشيد.
5. اگر فردي حفظ خونش محترم نباشد و به هر علتي (عمدي يا غير عمدي‌) كشته شود، طرف مقابل مجازات نخواهد شد و پرداخت ديه لازم نيست‌.
6. در صورتي كه خون مقتول محترم باشد و خطاً به قتل برسد، متهم قصاص نمي‌شود; بلكه تنها بايد ديه پرداخت شود. پرداخت ديه در برخي موارد به عهده بيت المال و گاهي به عهده عاقله( اقوام )متهم است‌.(3)

در ادامه چند نکته دیگر هم در این زمینه عرض می شود ازجمله اینکه:

1. دفاع و کمک و یاری رساندن به کسی که آیین الهی ایمان آورده و پیرو حضرت موسی(ع) بوده، در مقابل دشمنی که با او درگیر شده و در جنگ و دعوا هستند، و آن فرد مؤمن از موسی کمک و یاری طلب می کند، کاملا عادی و طبیعی است.

2. سربازان فرعون جنایات زیادی مرتکب شده و افراد زیادی از بنی اسرائیل را کشته اند لذا در این که آن قبطی، محکوم به قتل بوده شکی نیست. ولی وقوع قتل در آن موقع، وقت مناسبی نبوده است.

3. موسی(ع) بدن و مشتی قوی داشته و فقط مشتی به سینه آن قبطی می زند و بدون این که قصد کشتن او را داشته باشد او می میرد.

4. کل این درگیری و دعوا و کشته شدن آن قبطی، زمینه ای ایجاد کرد که ورود مخفیانه موسی را بر هم زد و باعث دردسر و مشکلاتی برای موسی شد. حتی موسی مجبور شد از مصر را ترک کند. لذا این جنگ و دعوا، شیطانی بود.

این مطلب در روایتی از امام رضا(علیه السلام) نیز آمده است.در عيون اخبارالرضا(علیه السلام)نقل شده است كه مأمون از امام رضا-عليه السلام- سؤال كرد: يابن رسول اللّه! آيا شما نمي‏گوييد كه انبيا معصومند؟ امام فرمود: بلي. مأمون گفت: پس مرا آگاه ساز درباره‏ي اين سخن خدا كه مي‏فرمايد: "فوكزه موسي فقضي عليه قال هذا من عمل الشيطان" امام فرمود: حضرت موسي به هنگام غافل بودن اهالي يكي از شهرهاي فرعون، وارد آن شهر شد كه آن هنگام بين مغرب و عشا بود. در آن وقت دو مرد را ديد كه به جنگ و نزاع مشغولند؛ يكي از پيروان او و ديگري از دشمنان او بود؛ پس (در دفاع از فرد مؤمن) يك مشت به دشمن او زد كه او در دم جان سپرد، و حضرت موسي گفت: "هذا من عمل الشيطان" يعني اين جنگ كه ميان اين دو مرد واقع شده بود، از عمل شيطان است؛ نه اين كه عمل موسي-‏عليه السلام- عمل شيطان باشد. مأمون گفت: پس معناي سخن موسي كه مي‏گويد: "ربّ اني ظلمت نفسي فاغفرلي" چيست؟ حضرت فرمود: يعني من با ورود به اين شهر خود را در جايي قرار دادم كه نبايد قرار مي‏دادم؛ پس مرا از ديد دشمنان پوشيده و پنهان دار تا به من دست‏رسي پيدا نكنند و مرا به جرم قتل قبطي نكشند. خدا نيز او را پنهان داشت... موسي گفت: خدايا به خاطر اين نعمت كه به من دادي و آن نيرويي است با آن يك مرد را با ضربه‏ ي يك مشت كشتم، هيچ‏گاه پشتيبان مجرمان نخواهم بود؛ بلكه با همين نيرو با آنان مبارزه خواهم كرد. "
5. آن ظلمی که حضرت موسی(ع) از آن در مورد خودش می گوید، همین بی احتیاطی و آشکار شدن حضور او و اتفاقاتی بود که به مصلحت نبود و وقت وقوعش الآن نبود و موسی را مجبور کرد که مصر را ترک کند و به سوی مدین برود.

6. یکی از معانی مغفرت، پوشاندن و مستور کردن است، و موسی از خدا می خواهد که او را مستور کرده و بپوشاند تا در چنگال فرعونیان گرفتار نشود. خداوند هم دعای او را قبول کرد و او را از دست فرعونیان نجات داد.(4)

پي نوشت ها:
1. قصص(28) آيه‌15.
2.همان، آيه16.
3. تنزيه الانبيأ، آية اللّه معرفت‌، ص 297، انتشارات نبوغ‌؛
منشور جاويد، آيت اللّه سبحاني‌، ج 5، ص 67 ـ 116، انتشارات اسلامي‌؛
معارف قرآن‌، در راه و راهنما شناسي‌، آية اللّه مصباح يزدي‌، 4 و 5، ص 172، مؤسسه پژوهشي امام خميني‌.
4.ترجمه الميزان، ج ‏16، ص 21؛ تفسير نمونه، ج ‏16، ص 41؛ مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص130.

user;304577 نوشت:
باسلام
همانطور که میدانید حضرت موسی با آن مشت یا سیلی که اون شخص زد ؛ مُرد
آیا دیه داد؟ یا اون وقت دیه نبوده با استغفار مشکل حل میشده/؟


با سلام
حکم خدا که دیه ندارد!!!!!

با توجه به اینکه این تاپیک باز هست و هنوز بسته نشده من یه سری سوال دارم
کارشناس محترم فرمودند خون اون فرد محترم نبوده و به فرد بنی اسرائیلی هم ظلم کرده و ضمنا پیامبران همگی معصوم هستند

1-حالا برای من سواله که این حرکت درست است که موسی وقتی نمیداند چه چیزی باعث جنگ و نزاع بین این دو نفر شده ، حالا بیاد و به درخواست کمک بنی اسرائیل لبیک بگه؟یه وقت واقعا اون بنی اسرائیلیه تقصیر کار بوده
2-آیا وقتی خون کسی محترم نیست حتما باید هرجا دیدیمش بکشیمش؟من یه قاتل رو مثلا توی خیابون اگر دیدم مجازم بکشمش؟قانون اسلامی میگه خیر
3-شما میگین کشتنش توی اون شرایط جایز و لازم بوده اون وقت چند خط بعد میگین که
"ولی وقوع قتل در آن موقع، وقت مناسبی نبوده است.".اینا متناقض نیست؟
بالاخره جایز و درست بوده یا نه؟

نقل قول:
با سلام
حکم خدا که دیه ندارد!!!!!

اون وقت حکم خدا دقیقا کجای این کار بوده؟خدا به موسی گفته بود برو وسط دعوا و از غیر عمد! یه مشت به یارو بزن وقتی مرد هم بگو حکم من بوده؟!

muiacir;380458 نوشت:

1-حالا برای من سواله که این حرکت درست است که موسی وقتی نمیداند چه چیزی باعث جنگ و نزاع بین این دو نفر شده ، حالا بیاد و به درخواست کمک بنی اسرائیل لبیک بگه؟یه وقت واقعا اون بنی اسرائیلیه تقصیر کار بوده
2-آیا وقتی خون کسی محترم نیست حتما باید هرجا دیدیمش بکشیمش؟من یه قاتل رو مثلا توی خیابون اگر دیدم مجازم بکشمش؟قانون اسلامی میگه خیر
3-شما میگین کشتنش توی اون شرایط جایز و لازم بوده اون وقت چند خط بعد میگین که
"ولی وقوع قتل در آن موقع، وقت مناسبی نبوده است.".اینا متناقض نیست؟
بالاخره جایز و درست بوده یا نه؟

با سلام.
1- علّت نزاع معلوم بود، در بعضی از روایات هست که مرد قبطی اون مرد بنی اسرائیلی رو به زور و ظلم وادار می‌کرد که برای آشپزخانه فرعون هیزم ببره:
در تفسیر مجمع البیان 7/421 گفته: «و الآخر قبطی یسخر الإسرائیلی لیحمل حطبا إلی مطبخ فرعون» (اون مرد قبطی این مرد اسرائیلی رو وادار می‌کرد که به آشپزخانه فرعون هیزم حمل کند)

2- نه، البته هر چند حکم کافر حربی با کافر ذمّی در این مورد فرق داره، ولی در این جریان اینطوری که شما میگید نبوده چون اون مرد کافر فقط توی خیابون راه نمیرفته بلکه در حال ارتکاب یک ظلم بر علیه یک بی‌گناه بوده و اون بی‌گناه هم حضرت موسی را به استمداد می‌طلبیده و اسلام میفرماید: کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عونا،
بعلاوه، حضرت موسی(ع) عمداً قصد کشتن اون مرد رو نداشته بلکه هدفش فقط دفع کردنش بوده، و شاهد این مطلب اینه که خداوند در سوره قصص می‌فرماید: «فوَکَزه» (او را با مشتش دفع کرد)
اگه قصدش کشتن او بود می‌بایست بفرماید: فقتَلَه.

3- تناقض نیست چون یکی از شرطهای تناقض، وحدت زمان است، و در اینجا زمان این دو حکم فرق داره،
یعنی کشتن اون مرد در زمانهای دیگه مطلقاً جایز و لازم بود ولی در اون زمان و شرائط خاص، اون کار، مناسب نبود چون باعث به زحمت افتادن حضرت موسی شد، هرچند که گناهی هم نبود،
و با اینکه عمل شیطان بود ولی شیطان اینگونه نیست که همیشه انسان را به گناه بیفکند بلکه گاهی هم سعی می‌کند که انسان را به زحمت و دردسر بیندازد.



muiacir;380458 نوشت:
اون وقت حکم خدا دقیقا کجای این کار بوده؟خدا به موسی گفته بود برو وسط دعوا و از غیر عمد! یه مشت به یارو بزن وقتی مرد هم بگو حکم من بوده؟!

این مورد برای من هم سؤال هست!

Hadi99g;380540 نوشت:
با سلام.
[/][/]1- علّت نزاع معلوم بود، در بعضی از روایات هست که مرد قبطی اون مرد بنی اسرائیلی رو به زور و ظلم وادار می‌کرد که برای آشپزخانه فرعون هیزم ببره:
در تفسیر مجمع البیان 7/421 گفته: «و الآخر قبطی یسخر الإسرائیلی لیحمل حطبا إلی مطبخ فرعون» (اون مرد قبطی این مرد اسرائیلی رو وادار می‌کرد که به آشپزخانه فرعون هیزم حمل کند)

2- نه، البته هر چند حکم کافر حربی با کافر ذمّی در این مورد فرق داره، ولی در این جریان اینطوری که شما میگید نبوده چون اون مرد کافر فقط توی خیابون راه نمیرفته بلکه در حال ارتکاب یک ظلم بر علیه یک بی‌گناه بوده و اون بی‌گناه هم حضرت موسی را به استمداد می‌طلبیده و اسلام میفرماید: کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عونا،
بعلاوه، حضرت موسی(ع) عمداً قصد کشتن اون مرد رو نداشته بلکه هدفش فقط دفع کردنش بوده، و شاهد این مطلب اینه که خداوند در سوره قصص می‌فرماید: «فوَکَزه» (او را با مشتش دفع کرد)
اگه قصدش کشتن او بود می‌بایست بفرماید: فقتَلَه.

3- تناقض نیست چون یکی از شرطهای تناقض، وحدت زمان است، و در اینجا زمان این دو حکم فرق داره،
یعنی کشتن اون مرد در زمانهای دیگه مطلقاً جایز و لازم بود ولی در اون زمان و شرائط خاص، اون کار، مناسب نبود چون باعث به زحمت افتادن حضرت موسی شد، هرچند که گناهی هم نبود،
و با اینکه عمل شیطان بود ولی شیطان اینگونه نیست که همیشه انسان را به گناه بیفکند بلکه گاهی هم سعی می‌کند که انسان را به زحمت و دردسر بیندازد.


[/]
[=13][=black][=12]
این مورد برای من هم سؤال هست!

1-خوب تو قرآن که علت نزاع رو نگفته ، حضرت موسی هم که بعد کشتن یارو نپرسیده برای چی دعوا میکردین اون وقتروایات اینا رو از کجا در آوردند؟چرا توی تفسیر المیزان و نمونه از این علت نزاع سخنی نگفته؟
2-بابا من برام سواله درسته که ظالم داشته به مظلوم ظلم میکرده اون وقت حضرت موسی به جای جدا کردن باید میرفته بهش مشت میزده؟خوب چرا قرآن کار یاده ملت میده!
3-آقا من یه سوال برام هست اونم اینکه مگه پیامبرا از خطا و اشتباه هم معصوم نیستند؟پس چرا موسی همچین کاری کرد که به اشتباه بزنه طرفو بکشه؟یه جاهایی شنیدم موسی اون زمان جوان بوده و هنوز به درجه پیغمبری نرسیده بود!

رضا;305207 نوشت:
حکم خدا که دیه ندارد!!!!!

وقتی موسی ان فردو کشت هنوز پیامبر نبود پس حکم خدا نبوده

بی نظیر;380650 نوشت:
وقتی موسی ان فردو کشت هنوز پیامبر نبود پس حکم خدا نبوده

نه فکر کنم منظور جناب رضا رو فهمیدم:
اینه که حکم کشتن کافر حربی یک حکم عامّ الهی است که در همه شریعتها بوده و دیگه نیازی نیست که یک حکم خاص جدید از سوی خدا برای حضرت موسی نازل بشه.

Hadi99g;380728 نوشت:
نه فکر کنم منظور جناب رضا رو فهمیدم:
اینه که حکم کشتن کافر حربی یک حکم عامّ الهی است که در همه شریعتها بوده و دیگه نیازی نیست که یک حکم خاص جدید از سوی خدا برای حضرت موسی نازل بشه.

بر فرض که کافر بود ولی حربی نبود و یک نزاع بود بین چند نفر نه جنگ

و دلیلش هم این هست که بعد موسی گفت

در اين موقع حضرت فرمود:
"هَـَذَا مِن‌ْ عَمَل‌ِ الشَّيْطَـَن‌ِ إِنَّه‌ُو عَدُوُّ مُّضِل‌ُّ مُّبِين‌;(1) اين كار شيطان است‌; چرا كه دشمني گمراه كننده و آشكار است‌."
بعد خود را ظالم بر خويشتن خواند و سپس از خداوند طلب مغفرت كرد و گفت‌: "رَب‌ِّ إِنِّي ظَـلَمْت‌ُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي‌..."(2) پروردگارا! برخويشتن ستم كردم‌، مرا ببخش‌...".

بی نظیر;380742 نوشت:
بر فرض که کافر بود ولی حربی نبود و یک نزاع بود بین چند نفر نه جنگ

و دلیلش هم این هست که بعد موسی گفت : "هَـَذَا مِن‌ْ عَمَل‌ِ الشَّيْطَـَن‌ِ


کلمه «هذا» اشاره به چیه؟
در «عیون أخبار الرضا علیه‌السلام» از امام رضا(ع) روایت کرده که اشاره به درگیری میان قبطی و اسرائیلی است.
بنابراین حضرت موسی(ع) میخواهد این را برساند که اون درگیری از عمل شیطان نشأن گرفته بود که منجر به مداخله موسی و ایجاد خطر بزرگ برای آن حضرت شد.

[=arial]با سلام و ادب
همانطور که بعضی از دوستان هم اشاره کردند آنچه از حضرت موسى سر زد ترك اولائى بیش نبود، و روشن است كه ترك اولى به معنى كارى است كه ذاتاً حرام نیست بلكه موجب مى‏شود كه كار خوبتر ترك گردد بى آنكه خلافى انجام شده باشد. و موسى (ع) با این عمل، خودش را به زحمت انداخت چرا كه قتل یك قبطى بتوسط موسى چیزى نبود كه فرعونیان به آسانى از آن بگذرند. و اضافه بر آن اینكه حضرت موسى (ع) در دعواى مرد قبطى و مرد بنى اسرائیل قصد كشتن مرد قبطى را نداشت، و این عدم قصد موسى نه به خاطر آنكه آنها مستحق قتل نبودند بلكه به خاطر پى‏آمدهایى كه این عمل ممكن بود براى موسى و بنى اسرائیل داشته باشد.

و اینكه حضرت موسى (ع) بعداز كشته شدن مرد قبطى گفت:
«قالَ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِینٌ[قصص/15] این (نزاع شما) از عمل شیطان بود، كه او دشمن و گمراه‏ كننده آشكارى است»

منظور این است كه در آن شرایط اقدام به چنین كارى مصلحت نبود، و همانطور هم شد، یعنى همین عمل سبب شد كه موسى دیگر نتواند در مصر بماند و راه مدین را پیش گرفت. لذا اصل عمل «كشته شدن قبطى» مسأله مهمى نبوده، چرا كه جنایتكاران فرعونى مفسدان بى رحمى بودند كه هزاران نوزاد بنى اسرائیل را سربریدند و از هیچگونه جنایت بر بنى اسرائیل ابا نداشتند و به این ترتیب افرادى نبودند كه خونشان مخصوصاً براى بنى اسرائیل محترم باشد.

تنها مشكلى كه براى علماى تفسیر ایجاد شده است این است كه چطور حضرت موسى با داشتن مقام عصمت مى ‏گوید.

قالَ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ
یا
«رَبِّ إِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى[قصص/16] پروردگارا! من به خویشتن ستم كردم مرا ببخش!»

جواب این سؤال نیز در توضیح بالا آمد كه منظور از جمله «هذا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ» كه موسى (ع) مى ‏گوید وارد این ماجرا شدن و نزاع و جدال مرد بنى اسرائیلى و مرد قبطى كه منجر به كشته شدن مرد قبطى مى ‏شود و اینكه مى ‏گوید رَبِّ إِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى مسلماً موسى (ع) گناهى مرتكب نشد بلكه در واقع ترك اولائى از او سرزد و بى احتیاطى كرد و خود را به مشقت و زحمت و درد سر انداخت.

در حدیثى نیز از امام على بن موسى الرضا (ع) در تفسیر این آیات آمده است كه امام فرمود: «منظور از جمله هذا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ نزاع و جدال آن دو مرد با یكدیگر بوده كه عمل شیطانى محسوب مى‏شده، نه عمل موسى، و منظور از جمله رَبِّ إِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى این است كه من خود را در آنجا كه نباید بگذارم گذاردم، من نباید وارد این شهر مى ‏شدم، و منظور از جمله فَاغْفِرْ لِى» این است كه مرا از دشمنانت مستور دار تا بر من دست پیدا نكنند (و یكى از معانى غفران پوشانیدن است.(1)

بنابراین حضرت موسى (ع) مرتكب گناهى نشد كه با مقام عصمت آن حضرت منافات داشته باشد بلكه كشتن مرد قبطى را كه در آنجا نیز قصد كشتن نداشت ترك اولى بود و بى احتیاطى از طرف آنحضرت به حساب مى‏آید. كه براى خودش مشكل ایجاد كرد.

1. تفسیر نمونه، جلد 16، صفحه 24، 34، 44، 45.
http://www.soalcity.ir/node/683

[=courier new]حسنات الأبرار سیّئات المقرّبین

من الان سوالم اینه که اومدیم و اون جنایتکار فرعونی خونش محترم نبوده؟
اصلا از کجا معلوم اون یارو نوزادی رو کشته بوده؟
توی قانون قضاوت در صورتی حکم مرگ برای کسی بریده میشه که کاملا مطمئن باشیم خطایی ازش سر زده
اون وقت موسی زده یکی رو خیلی راحت کشته بعد شما میگین خون همه جنایتکاران فرعونی محترم نیست و موسی فقط چون جای کشتنش طرف اون جا نبوده میگه ظلمت نفسی؟!!!
الان من یه سوال از کارشناس محترم دارم.
بنده اجازه دارم کسی که خونش محترم نیست مثلا قاتل هست و کسی رو به عمد کشته ، حالا من هر جا تو خیابون دیدمش بگیرم بکشمش؟

[=arial]

muiacir;384205 نوشت:
من الان سوالم اینه که اومدیم و اون جنایتکار فرعونی خونش محترم نبوده؟
اصلا از کجا معلوم اون یارو نوزادی رو کشته بوده؟
توی قانون قضاوت در صورتی حکم مرگ برای کسی بریده میشه که کاملا مطمئن باشیم خطایی ازش سر زده
اون وقت موسی زده یکی رو خیلی راحت کشته بعد شما میگین خون همه جنایتکاران فرعونی محترم نیست و موسی فقط چون جای کشتنش طرف اون جا نبوده میگه ظلمت نفسی؟!!!

با سلام
بزرگوار صرف با لفظ اومدیم و شاید و... شما نمیتونی استدلال کنید و الا همه تاریخ و وقایع آن را با شاید می شود زیر سوال برد.باید مستند و با دلیل حرف بزنید.
ما در جای خود ثابت کردیم که پیامبران الهی معصوم هستند و هیچ گناهی از اینها سر نمیزند و اگر شما در همین موضوع اشکال داری باید در تاپیک های مربوطه بحث گنی تا مسئله براتون جا بیفته و بعد که مشخص شد آنها معصومند این جریان رو باید دید چگونه است و مسلما با توجه به عصمتشان آنچه که گفته شده درست است.

muiacir;384205 نوشت:
الان من یه سوال از کارشناس محترم دارم.
بنده اجازه دارم کسی که خونش محترم نیست مثلا قاتل هست و کسی رو به عمد کشته ، حالا من هر جا تو خیابون دیدمش بگیرم بکشمش؟

این سوال شما فقهی هست و باید ببینید شرع اجازه میدهد یا نه. چون حکومت اسلامی می باشد حق ندارید و الا عند الله اگر مقتول مستحق باشه شما هیچ گناهی که نکردید هیچ حتی ثواب هم کسب کردید.
شما خودتون رو با حضرت موسی مقایسه نکنید چون او خود حاکم شرع بوده و عملش اجرای حکم الهیست.

[="Tahoma"][="SeaGreen"]

بی نظیر;380650 نوشت:
وقتی موسی ان فردو کشت هنوز پیامبر نبود پس حکم خدا نبوده

اللهم عجل لولیک الفرج

سلام

از کجا می گویید پیامبر نبودند؟

یک سوال اگر کسی نبوتش آشکار نباشد به معنای نبی نبودنشان است؟
(بر فرض که آشکار نباشد گفتم والا به نظر من انبیا از کودکیشان که خیر بلکه از قبل از ولادت هم نبی و پیامبرند که در مورد پیامبر های والا مقامی چون حضرت موسی که بیشتر این سخن صدق می کنه):Gig:[/]

عمار;384935 نوشت:
[=arial]
با سلام
بزرگوار صرف با لفظ اومدیم و شاید و... شما نمیتونی استدلال کنید و الا همه تاریخ و وقایع آن را با شاید می شود زیر سوال برد.باید مستند و با دلیل حرف بزنید.
ما در جای خود ثابت کردیم که پیامبران الهی معصوم هستند و هیچ گناهی از اینها سر نمیزند و اگر شما در همین موضوع اشکال داری باید در تاپیک های مربوطه بحث گنی تا مسئله براتون جا بیفته و بعد که مشخص شد آنها معصومند این جریان رو باید دید چگونه است و مسلما با توجه به عصمتشان آنچه که گفته شده درست است.

این سوال شما فقهی هست و باید ببینید شرع اجازه میدهد یا نه. چون حکومت اسلامی می باشد حق ندارید و الا عند الله اگر مقتول مستحق باشه شما هیچ گناهی که نکردید هیچ حتی ثواب هم کسب کردید.
شما خودتون رو با حضرت موسی مقایسه نکنید چون او خود حاکم شرع بوده و عملش اجرای حکم الهیست.


سلام
تشکر از پاسخ گوییتون
یه دفعه تاپیکی باز کردم و سوالی پرسیدم چرا خدا اجازه میده بدون اطلاع همسر اول خیلی راحت بریم و همسر دیگه اختیار کنیم.اون تاپیک بسته شد و جوابی که شنیدم این بود که اگر برامون ثابت شده خداوند حکیمه و به کسی هم ظلم نمیکنه پس حتما در این کار حکمتی هست
حالا دوباره توی این تاپیک من اینو شنیدم که شما میگین بهم ثابت بشه پیامبر معصومه پس دیگه هیچی نباید بپرسم
این طور جواب دادن ها به نظر من درست نیست
بگذریم
اما بهم گفتین با شاید و ممکنه و .... حرف نزنم.شما خودتون چجوری قطعی اثبات میکنین اون فرد قاتل نوزادادن بوده و خونش حرامه؟لطفا به قول خودتون قطعی حرف بزنین نه اینکه بگیم چون همشون نوزاد میکشتند پس حتما این هم نوزادای زیادی رو کشته.اگر بنا بر حرف قطعی است پس با سند و مدرک بیاند جلو که فلان شخص که موسی کشتش خونش صد درصد حلال بوده
ضمنا موسی توی اون لحظه کجا حکم الهی رو انجام داده.بعدش داره میگه من با اجرای حکم توی این مکان به خودم ظلم کردم.

[=arial]

muiacir;385019 نوشت:
حالا دوباره توی این تاپیک من اینو شنیدم که شما میگین بهم ثابت بشه پیامبر معصومه پس دیگه هیچی نباید بپرسم
این طور جواب دادن ها به نظر من درست نیست

با سلام و ادب
بله بزرگوار همینطور است که عرض کردم.این همه وقایعی که اتفاق افتاده اگر قرار باشه ما حکمت همه را دقیق بدانیم باید قرآن هزاران جلد می شد.ما که نبودیم و نمی دانیم اما وقتی مقدمات برای ما مشخص شود با خود کنار میایم و میگیم حکمتی داره که ما نمی دانیم.
مثالی عرض کنم: شما وقتی وارد منزل بشید و ناگهان ببینید پدر مهربانتان سیلی محکمی بر گوش برادر یا خواهر شما زد و شما از علت کار مطلع نباشید و بعدا هم هیچی نگویند آیا با شناختی که از پدرتان دارید می گویید ظلم کرده؟ یا نه می گویید حتما چیزی بوده که من نمیدانم چون این پدر من مهربان و دلسوز است و ظلم بی مورد نمی کند؟
پس اگر دقت کنید جواب کارشناسان ما حساب شده است و شما دقتی در پاسخ ها ندارید.

muiacir;385019 نوشت:
اما بهم گفتین با شاید و ممکنه و .... حرف نزنم.شما خودتون چجوری قطعی اثبات میکنین اون فرد قاتل نوزادادن بوده و خونش حرامه؟لطفا به قول خودتون قطعی حرف بزنین نه اینکه بگیم چون همشون نوزاد میکشتند پس حتما این هم نوزادای زیادی رو کشته.اگر بنا بر حرف قطعی است پس با سند و مدرک بیاند جلو که فلان شخص که موسی کشتش خونش صد درصد حلال بوده

بزرگوار آنچه ما گفتیم طبق قرآن که می فرماید دشمن حضرت موسی بود و علت نزاع هم تفاسیری است که از روایات استخراج شده(بحارالانوار، ج13، ص 57) و متواتر مفسیرین در ذیل این آیات ذکر کردند پس تعجب میکنم شما هنوز مردد هستید در مباح بودن قتل اون شخص.
در ثانی علت مباح بودن قتل او تنها بخاطر نوزاد کشی نب.د که شما مدرک می خواهید،بلکه از جنايت‏كاران فرعوني و مفسدان بي‏رحمي بوده ااز هيچ جنايتي بر بني اسرائيل اِبا نداشتند؛ بنا بر اين خونشان بر بني اسرائيل محترم نبوده است.(مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتاب الاسلاميه، ج 16، ص 45.)
muiacir;385019 نوشت:
ضمنا موسی توی اون لحظه کجا حکم الهی رو انجام داده.بعدش داره میگه من با اجرای حکم توی این مکان به خودم ظلم کردم.

در جواب هایی که داده میشه دقت کنید و خوب مطالعه کنید که سوالات تکراری نپرسید.بالا جواب این سوال شما داده شده.

[="Tahoma"][="SeaGreen"]

muiacir;385019 نوشت:
سلام
تشکر از پاسخ گوییتون
یه دفعه تاپیکی باز کردم و سوالی پرسیدم چرا خدا اجازه میده بدون اطلاع همسر اول خیلی راحت بریم و همسر دیگه اختیار کنیم.اون تاپیک بسته شد و جوابی که شنیدم این بود که اگر برامون ثابت شده خداوند حکیمه و به کسی هم ظلم نمیکنه پس حتما در این کار حکمتی هست
حالا دوباره توی این تاپیک من اینو شنیدم که شما میگین بهم ثابت بشه پیامبر معصومه پس دیگه هیچی نباید بپرسم
این طور جواب دادن ها به نظر من درست نیست
بگذریم
اما بهم گفتین با شاید و ممکنه و .... حرف نزنم.شما خودتون چجوری قطعی اثبات میکنین اون فرد قاتل نوزادادن بوده و خونش حرامه؟لطفا به قول خودتون قطعی حرف بزنین نه اینکه بگیم چون همشون نوزاد میکشتند پس حتما این هم نوزادای زیادی رو کشته.اگر بنا بر حرف قطعی است پس با سند و مدرک بیاند جلو که فلان شخص که موسی کشتش خونش صد درصد حلال بوده
ضمنا موسی توی اون لحظه کجا حکم الهی رو انجام داده.بعدش داره میگه من با اجرای حکم توی این مکان به خودم ظلم کردم.

اللهم عجل لولیک الفرج

سلام

اگر این نزاع به جهت دستگیری مومن باشد چطور؟

یعنی سرباز یک فرعونی یک بنی اسرائیلی رو دستگیر می کند
و حضرت موسی برای نجات جان و رهایی بنی اسرائیلی مروند و مشتی بر سینه ظالم می زنند و از حالت تقیه خودشان نیز خارج می شوند هیچ
برای تبلیغ شریعتشان نیز مشکل بر می خورد
چرا که فرصتی میشه برای اینکه بگند بیایید موسی ادم کش است!!و دلایل عقلی دیگه
که باید حال دید پیامبر گرامی انجا چه کار داشتند؟
فضای انموقع چگونه بوده است آیا در تقیه بودند یا خیر؟
آیا بنی اسرائیل در آن زمان در آرامش بودند یا نزاع بین فرعونیان و بنی اسرائیل بوده است؟
این واقعه منتهی می شود به نجات قوم از دست فرعونیان و ماجرای رود نیل؟
و چگونه است؟

از استاد گرامی تقاضی دارم سرگذشت حضرت موسی را بیان نمایند و شرایط امنیت جانی و مالی و... مومنین به شریعت موسوی رای بیان کنند تا گره از حل این معما ان شاء الله حل شود

در پناه حق

[SPOILER]در مورد بخش اولم یکم تو کشور بگردید شاید بشه دلیل عقلی برایش یافت :Gol::Gol:[/SPOILER][/]

رستگاران;385563 نوشت:
اگر این نزاع به جهت دستگیری مومن باشد چطور؟

یعنی سرباز یک فرعونی یک بنی اسرائیلی رو دستگیر می کند
و حضرت موسی برای نجات جان و رهایی بنی اسرائیلی مروند و مشتی بر سینه ظالم می زنند و از حالت تقیه خودشان نیز خارج می شوند هیچ
برای تبلیغ شریعتشان نیز مشکل بر می خورد
چرا که فرصتی میشه برای اینکه بگند بیایید موسی ادم کش است!!و دلایل عقلی دیگه
که باید حال دید پیامبر گرامی انجا چه کار داشتند؟
فضای انموقع چگونه بوده است آیا در تقیه بودند یا خیر؟
آیا بنی اسرائیل در آن زمان در آرامش بودند یا نزاع بین فرعونیان و بنی اسرائیل بوده است؟
این واقعه منتهی می شود به نجات قوم از دست فرعونیان و ماجرای رود نیل؟
و چگونه است؟

از استاد گرامی تقاضی دارم سرگذشت حضرت موسی را بیان نمایند و شرایط امنیت جانی و مالی و... مومنین به شریعت موسوی رای بیان کنند تا گره از حل این معما ان شاء الله حل شود

در پناه حق


[=arial]با سلام و تشکر از سوال شما.
این موضوع شما تاریخی می باشد که جداگانه باید در تاپیکی بحث شود یا کارشناس تاریخ وارد شده و پاسخگو باشند.
بنده اطلاع میدم که اگر بود وارد بحث شوند.
موفق باشید.

muiacir;380458 نوشت:

اون وقت حکم خدا دقیقا کجای این کار بوده؟خدا به موسی گفته بود برو وسط دعوا و از غیر عمد! یه مشت به یارو بزن وقتی مرد هم بگو حکم من بوده؟!


با سلام

گفتیم حکم خدا چون :

مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان در این زمینه نوشته است: منظور از کلمه «هذا» که موسی(ع) به آن اشاره کرده درگیری و جنگ بین آن دو بود که سرانجام منجر به مرگ مرد قبطی شد و موسی(ع) آن عمل را به نحوی به شیطان نسبت داد.

حضرت موسی(ع) طبق نقل آیات قرآن مجید تحت نظر مستقیم و خاص پروردگار پرورش می یافت.
کما اینکه خداوند در مورد او می فرماید:«و القیت علیک محبة منّی و لتُصنِع علی عینی» (سوره طه، آیه 39) یعنی من از خودم محبتی به تو القا کردم تا اینکه تو مقابل چشم ـ توجه ـ من پرورش یابی.
و همچنین در آیه دیگر می فرماید: من تور را برای خود برگزیدم و خالص کردم!
:Sham:

و در جای دیگری از قرآن مجید، خداوند حضرت موسی(ع) را از مخلصینی شمرده است و می فرماید: «و اذکر فی الکتاب موسی أنّه کان مخلصا و کان رسولاً نبیاً» (سوره مریم، آیه 51)


با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد نور و استاد عمار
موضوع قفل شده است