آداب دعا

تب‌های اولیه

74 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

[=&quot]آداب دعا[/]

[=&quot]1- [/][=&quot]بسم الله گفتن در ابتداي دعا[/][=&quot]. دعايي كه در ابتداي آن نام خدا باشد رد نخواهد شد.[/]
[=&quot]2-[/][=&quot] ستايش نمودن خداوند.[/][=&quot] دعايي كه قبل از آن حمد خداوند نباشد سرانجامي نخواهد داشت.[/]
[=&quot]3- [/][=&quot]درود بر پيامبر و آل او.[/][=&quot] دعا، راه به سوي آسمان ندارد مگر اين كه با صلوات همراه باشد.[/]
[=&quot]4-[/][=&quot] شفيع قرار دادن پيامبر و آل او[/][=&quot]. زماني كه از خداوند چيزي خواسته مي­شود در ابتداي آن گفته شود: خدايا تو را به حق محمد و علي وفاطمه و حسن و حسين قَسَمت مي­دهم كه خواسته­ام را برآورده سازي. [/]
[=&quot]5-[/][=&quot] اقرار به گناه.[/][=&quot] تا اقرار به گناه صورت نپذيرد و تقصير مشكلات را انسان خود به گردن نگيرد خداوند او را براي حلّ مشكلات كمك نخواهد كرد.[/]
[=&quot]6- [/][=&quot]زاري نمودن و دست گدايي دراز كردن.[/][=&quot] پيامبر اعظم[/][=&quot] (صلي­الله­عليه­وآله­وسلم)[/][=&quot] وقتي دعا مي­نمودند دستانشان را همچون فقيري كه دستش را براي گرفتن غذا دراز مي­كند، دراز مي­نمودند.[/]
[=&quot]7-[/][=&quot] به جاي آوردن دو ركعت نماز.[/][=&quot] گرفتن وضوي نيكو و نمازي با ركوع و سجود كامل زمينه­ي استجابت دعا را آماده مي­كند.[/]
[=&quot]8- [/][=&quot]كوچك نشمردن چيزي از دعا.[/][=&quot] لزوما دعاي مستجاب داراي شرائط خاصي نيست لذا نبايد دعاهاي معمولي را كه در حالات معمولي خوانده مي­شود كم اهميت شمرد.[/]
[=&quot]9-[/][=&quot] بزرگ نشمردن خواسته.[/][=&quot] اگر همه انسان­ها يك چيز را بخواهند خداوند آن خواسته را اجابت نموده و ذرّه­اي از ملكش كاسته نخواهد شد. [/]
[=&quot]10-[/][=&quot] بلند همّتي در طرح خواسته­ها.[/][=&quot] وقتي انسان مي­تواند از خداوند بخواهد كه او را با پيامبر تا منازل بالاي بهشت همراه نمايد، ديگر نبايد دعايش را به چند خواسته­ي مادّي محدود سازد.[/]
[=&quot]11- [/][=&quot]تعميم دعا.[/][=&quot] كسي كه ابتدا براي چهل مؤمن دعا نمايد و بعد خواسته خود را مطرح نمايد، دعايش را به اجابت نزديك نموده است.[/]
[=&quot]12- [/][=&quot]طرح دعاهاي فردي در خفا و دعاهاي اجتماعي در جمع.[/][=&quot] دعاي پنهاني هفتاد برابر دعاي آشكار به اجابت نزديك­تر است. و از طرفي اگر چهل مؤمن نسبت به دعايي متفق باشند از يكديگر جدا نمي­شوند مگر اين كه دعاهاي آن­ها مستجاب مي­شود.[/]
[=&quot]13- [/][=&quot] انتخاب وقت­ها و زمان­هاي خاص براي دعا.[/][=&quot] مثل: بعد از نمازهاي واجب، وقت نزول باران، وقت بروز آياتي مثل كسوف و خسوف، وقت سحر، هنگام عيادت مريض، بين اذان و اقامه، بعد از قرائت قرآن، شب و روز جمعه، در محل قبور ائمه [/][=&quot](عليهم السلام)[/][=&quot]. [/]
[=&quot]14- [/][=&quot]اصرار در دعا.[/][=&quot] خداوند دوست ندارد كه مردم با اصرار خواسته­هايشان با يكديگر مطرح كنند! ولي اين خصلت را براي خودش بسيار دوست مي­دارد.[/]

[=&quot]شرايط استجابت دعا[/][=&quot][/]
[=&quot]1- [/][=&quot]معرفت نسبت به خداوند.[/][=&quot] چگونه دعاي كسي مستجاب شود و حال آن كه كسي را كه مي­خواند نمي­شناسد؟! معرفت خداوند به اين است كه انسان يقين داشته باشد خداوند اين قدرت و مهرباني را دارد كه درخواست او را اگر به مصلحتش باشد يقيناً برآورده سازد.[/]
[=&quot]2- [/][=&quot]تلاش نمودن در مسير تحقّق استجابت دعا.[/][=&quot] كسي كه تنها دعا مي­كند و عمل مربوط به آن را انجام نمي­دهد مانند تيرانداز بدون كمان است. [/]
[=&quot]3- [/][=&quot]داشتن درآمد حلال.[/][=&quot] بنده­اي كه دستش را سوي خداوند بلند مي­كند ولي درآمد حرام دارد، دعايش مستجاب نخواهد شد. زيرا در حال انجام گناهي است كه از آن توبه ننموده است.[/]
[=&quot]4- [/][=&quot]حضور قلب و شكستن دل.[/][=&quot] خداوند دعاي كسي را كه قلبش مشغول جايي ديگر است قبول نخواهد نمود.[/]

[=&quot]موانع استجابت دعا[/]

[=&quot]1- [/][=&quot]گناهاني كه بعد از دعا انجام مي­گيرد.[/][=&quot] خداوند بعد از گناه بنده، به فرشته­اي كه مسؤول استجابت دعاي اوست مي­فرمايد: خواسته­ اش را برآورده نكن! زيرا او خود را در معرض خشم من قرار داده است.[/]
[=&quot]2- [/][=&quot]ستمي كه باعث نفرين مظلوم شود.[/][=&quot] خداوند به ستمگري كه دعا نموده است مي­فرمايد: من چگونه دعاي تو را مستجاب كنم و حال آن كه كسي ديگر مشغول نفرين كردن توست؟![/]
[=&quot]3- [/][=&quot]مخالفت مضمون دعا با مصلحت دعا كننده.[/][=&quot] خداوند هيچ­گاه حكمت خودش را به خاطر استجابت يك دعا نقض نمي­كند.[/]
[=&quot]4-[/][=&quot] توجه به امكان و يا حِلّيّت مضمون دعا.[/][=&quot] مثلاً اگر انسان از خداوند بخواهد كه او را محتاج ديگران نكند! اين دعا مستجاب نخواهد شد؛ زيرا انسان­ها چاره­ اي جز استفاده از امكانات يكديگر ندارند. بلكه بايد از خداوند خواست تا او را محتاج انسان­هاي پست نكند.[/]
[=&quot]5- [/][=&quot]تعجيل در استجابت.[/][=&quot] خداوند بعد از دعاي بنده­ي خويش، در پي استجابت دعاي اوست البتّه تا زماني كه او عجله نكند.[/]

[=&quot]دعاهاي مستجاب[/][=&quot][/]

[=&quot]1- [/][=&quot]دعاي امام براي امّت خويش.[/][=&quot][/]
[=&quot]2- [/][=&quot]دعاي پدر براي فرزند نيكوكار[/][=&quot].[/]
[=&quot]3-[/][=&quot] نفرين پدر براي فرزند نافرمان.[/][=&quot][/]
[=&quot]4- [/][=&quot]نفرين مظلوم براي ظالم.[/][=&quot][/]
[=&quot]5- [/][=&quot]دعاي مؤمن براي مؤمني ديگر.[/][=&quot] [/]
[=&quot]6- [/][=&quot]دعاي كودكان بي­گناه.[/]

[=&quot]رابطه­ ي دعا و تلاش[/]

[=&quot]انسان براي رسيدن به هر هدفي، نيازمند به ارزيابي هدف - از نظر صحّت آن - و پيدا نمودن ابزار مناسب براي رسيدن به آن هدف است. براي آن ارزيابي و يافتن اين ابزار بايد از خداوند كمك خواست.[/]
[=&quot]اهداف انسان ممكن است صحيح نباشد آن­وقت ضرورت دارد از آن فاصله گرفته شود. البتّه بسياري از مواقع اين اهداف صحيح است و بايد آن­ها را پي گرفت و اين، نيازمند عزم جدّي است. جدّي شدن اين عزم را بايد از خدا خواست.[/]
[=&quot]ممكن است انسان تلاش زيادي بكند و با وجود صحيح بودن هدف و درست بودن ابزار تلاش­هاي او به نتيجه نرسد. بايد از خداوند نتيجه­ دهي اين تلاش­ها را در خواست نمود.[/]
[=&quot]به هر حال حرف اول و آخر را خدا مي­زند. بايد از خداوند خواست تا دل ما را راضي به رضاي او نمايد.[/]
[=&quot]آري دعا با زندگي پرتلاش و عقلاني انسان­ها عجين شده است. [/]

[=&quot]پنج بحث فوق بر اساس احاديث كتاب ميزان الحكمه ج: 2 ص: 857 تنظيم شده است.[/]

روح بخش;304553 نوشت:
دعاهاي مستجاب 1- دعاي امام براي امّت خويش. 2- دعاي پدر براي فرزند نيكوكار. 3- نفرين پدر براي فرزند نافرمان. 4- نفرين مظلوم براي ظالم. 5- دعاي مؤمن براي مؤمني ديگر. 6- دعاي كودكان بي­گناه.

به نظر شما یا بر اساس متون اخلاقی منظور از مستجاب در این نقل چیست؟ یعنی دریافت عین آنچه از خدا تقاضا کرده ایم؟ یا منظور نزدیک تر بودن به استجابت است؟ یا منظور استجابت با اعطای کریمانه تر خداوند است؟

مواردی هم در روایات آمده که مثلاً دعا در هنگام نزول باران رحمت الهی یا بین دو فریضه مستجاب است.

روح بخش;304549 نوشت:
9- بزرگ نشمردن خواسته. اگر همه انسان­ها يك چيز را بخواهند خداوند آن خواسته را اجابت نموده و ذرّه­اي از ملكش كاسته نخواهد شد. 10- بلند همّتي در طرح خواسته­ها. وقتي انسان مي­تواند از خداوند بخواهد كه او را با پيامبر تا منازل بالاي بهشت همراه نمايد، ديگر نبايد دعايش را به چند خواسته­ي مادّي محدود سازد.


بله. در روایات ما آمده است که از خدا چیزهای بزرگ بخواهید مثلاً شفای همه‌ی بیماران.

از طرفی می‌گویند طوری دعا کنید و طوری به رحمت خدا امید داشته باشید که گویی پس از دعای شما حاجت شما پشت در منزل شما آماده است!

از طرفی می‌دانیم بسیاری از دعاها هرگز به همان شکل مستجاب نمی‌شود. مثلاً هیچ‌گاه حتی در صورت دعای اولیای الهی نیز همه‌ی بیماران شفا پیدا نخواهند کرد. این مطالب چگونه قابل جمع است؟

چیزی که می‌دانیم احتمال استجابت آن بسیار کم است چگونه با اطمینان از استجابت الهی بخواهیم؟ آیا ما دعا می‌کنیم چون خدا دوست دارد که التماسش کنیم؟ آیا دعا می‌کنیم که چیز دیگری جای آن به ما بدهند؟

اگر این طور است معنای استجابت و حاضر بودن حاجت ما پس از دعا تغییر می‌کند. یعنی مثلاً زنگ می‌زنیم به آدرس ما پیتزا بفرستند اما بجای آن آش می‌فرستند گاهی هم جعبه‌ی خالی پیتزا را می‌فرستند و می‌گویند پیتزایش باشد برای بعد! ضمناً می‌گویند همیشه مطمئن باشید که یک چیزی می‌فرستیم اما ممکن است همان چیزی که شما خواستید نباشد. آیا این تشبیه برای استحابت دعا اشتباه است؟

البته بحث مشابهی در تاپیک سؤالاتی در مورد دعا؟ مطرح شده بود. اما گفتم شاید اینجا هم دوستان و اساتید پاسخ تکمیلی خوبی برای این شبهه داشته باشند که برای همه قابل استفاده باشد.


ممنون. :Gol:

روح بخش;304549 نوشت:
[=&quot]آداب دعا[/]

[=&quot]1- [/][=&quot]بسم الله گفتن در ابتداي دعا[/][=&quot]. دعايي كه در ابتداي آن نام خدا باشد رد نخواهد شد.[/]
[=&quot]2-[/][=&quot] ستايش نمودن خداوند.[/][=&quot] دعايي كه قبل از آن حمد خداوند نباشد سرانجامي نخواهد داشت.[/]
[=&quot]3- [/][=&quot]درود بر پيامبر و آل او.[/][=&quot] دعا، راه به سوي آسمان ندارد مگر اين كه با صلوات همراه باشد.[/]
[=&quot]4-[/][=&quot] شفيع قرار دادن پيامبر و آل او[/][=&quot]. زماني كه از خداوند چيزي خواسته مي­شود در ابتداي آن گفته شود: خدايا تو را به حق محمد و علي وفاطمه و حسن و حسين قَسَمت مي­دهم كه خواسته­ام را برآورده سازي. [/]
[=&quot]5-[/][=&quot] اقرار به گناه.[/][=&quot] تا اقرار به گناه صورت نپذيرد و تقصير مشكلات را انسان خود به گردن نگيرد خداوند او را براي حلّ مشكلات كمك نخواهد كرد.[/]
[=&quot]6- [/][=&quot]زاري نمودن و دست گدايي دراز كردن.[/][=&quot] پيامبر اعظم[/][=&quot] (صلي­الله­عليه­وآله­وسلم)[/][=&quot] وقتي دعا مي­نمودند دستانشان را همچون فقيري كه دستش را براي گرفتن غذا دراز مي­كند، دراز مي­نمودند.[/]
[=&quot]7-[/][=&quot] به جاي آوردن دو ركعت نماز.[/][=&quot] گرفتن وضوي نيكو و نمازي با ركوع و سجود كامل زمينه­ي استجابت دعا را آماده مي­كند.[/]
[=&quot]8- [/][=&quot]كوچك نشمردن چيزي از دعا.[/][=&quot] لزوما دعاي مستجاب داراي شرائط خاصي نيست لذا نبايد دعاهاي معمولي را كه در حالات معمولي خوانده مي­شود كم اهميت شمرد.[/]
[=&quot]9-[/][=&quot] بزرگ نشمردن خواسته.[/][=&quot] اگر همه انسان­ها يك چيز را بخواهند خداوند آن خواسته را اجابت نموده و ذرّه­اي از ملكش كاسته نخواهد شد. [/]
[=&quot]10-[/][=&quot] بلند همّتي در طرح خواسته­ها.[/][=&quot] وقتي انسان مي­تواند از خداوند بخواهد كه او را با پيامبر تا منازل بالاي بهشت همراه نمايد، ديگر نبايد دعايش را به چند خواسته­ي مادّي محدود سازد.[/]
[=&quot]11- [/][=&quot]تعميم دعا.[/][=&quot] كسي كه ابتدا براي چهل مؤمن دعا نمايد و بعد خواسته خود را مطرح نمايد، دعايش را به اجابت نزديك نموده است.[/]
[=&quot]12- [/][=&quot]طرح دعاهاي فردي در خفا و دعاهاي اجتماعي در جمع.[/][=&quot] دعاي پنهاني هفتاد برابر دعاي آشكار به اجابت نزديك­تر است. و از طرفي اگر چهل مؤمن نسبت به دعايي متفق باشند از يكديگر جدا نمي­شوند مگر اين كه دعاهاي آن­ها مستجاب مي­شود.[/]
[=&quot]13- [/][=&quot] انتخاب وقت­ها و زمان­هاي خاص براي دعا.[/][=&quot] مثل: بعد از نمازهاي واجب، وقت نزول باران، وقت بروز آياتي مثل كسوف و خسوف، وقت سحر، هنگام عيادت مريض، بين اذان و اقامه، بعد از قرائت قرآن، شب و روز جمعه، در محل قبور ائمه [/][=&quot](عليهم السلام)[/][=&quot]. [/]
[=&quot]14- [/][=&quot]اصرار در دعا.[/][=&quot] خداوند دوست ندارد كه مردم با اصرار خواسته­هايشان با يكديگر مطرح كنند! ولي اين خصلت را براي خودش بسيار دوست مي­دارد.[/]

میتونم بگم اکثر اینارو انجام دادم

راستش من برای به دست اوردن چیزایی که میخوام خیلی سمجم

نسبت به حاجتم احساس ارامش میکنم ولی نمیدونم واقعا قبول شده که این احساس رو دارم یا نه..!

حالا من به مناجات و دعاهام ادامه بدم؟

البته تو این موضوع خداوند بهم نشون داد که کافیه فقط خودش بخواد

خودش بخواد کاأنات مامور میشن و همه چیزو رو به راه میکنن خودم به این ایمان دارم

ولی اونقدر در برابر قبول شدنش اصرار دارم که یه لحظه نمیتونم اروم بشینم هی میخوام دعا کنم و نماز حاجات بخونم...

شاید بهتر باشه تا وقتی که قبول بشه من به کارام ادامه بدم نه؟؟

*شیوا*;304653 نوشت:
میتونم بگم اکثر اینارو انجام دادم

راستش من برای به دست اوردن چیزایی که میخوام خیلی سمجم

نسبت به حاجتم احساس ارامش میکنم ولی نمیدونم واقعا قبول شده که این احساس رو دارم یا نه..!

حالا من به مناجات و دعاهام ادامه بدم؟

البته تو این موضوع خداوند بهم نشون داد که کافیه فقط خودش بخواد

خودش بخواد کاأنات مامور میشن و همه چیزو رو به راه میکنن خودم به این ایمان دارم

ولی اونقدر در برابر قبول شدنش اصرار دارم که یه لحظه نمیتونم اروم بشینم هی میخوام دعا کنم و نماز حاجات بخونم...

شاید بهتر باشه تا وقتی که قبول بشه من به کارام ادامه بدم نه؟؟


باسمه تعالی
باسلام:
بله حتما باید اینگونه باشد که پيامبراسلام صل لله علیه واله وسلم مي فرمايند: "مَن قَرَع بابأ وَ لَجَّ وَ لَجَ": هر كس دري را زد و اصرار كرد آن در باز خواهد شد. (1
مولانا در شرح اين حديث مي گويد:
گفت پيغمبر كه چــون كــوبي دري عـاقبت زان در بــرون آيــد سري
چون نشینی بر سر کوی کسی عاقبت بینی تو هم روی کسی
چون ز چاهي مي كني هر روز ، خاك عـاقبت انــدر رسـي در آب پــاك
پی نوشت:
1-شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم ودررالکلم ج4 ص 494

سمیع;304777 نوشت:
پيامبراسلام صل لله علیه واله وسلم مي فرمايند: "مَن قَرَع بابأ وَ لَجَّ وَ لَجَ": هر كس دري را زد و اصرار كرد آن در باز خواهد شد. (1
سمیع;304777 نوشت:

از کسی شنیده بودم که روی حاجتتون پافشاری نکنین چون گاهی برآورده میشه اما به صلاح شما نیست و در یک گیر بزرگتری گرفتار میشین!
با توجه به پاسخ شما این حرف صحت داره؟

محمد;11963 نوشت:
چه بسا همين پاسخ نيافتن ما، اجابت از سوى خدا باشد يعنى، خداوند منان با طول دادن اجابت، ما را بيشتر به حالت انابه و تضرع در درگاهش نگه مى‏دارد و اين لطف بزرگى است كه به اين وسيله، ارتباط عبد با معبود حفظ مى‏گردد و در پى آن الطاف بى‏شمار ديگرى نصيب او مى‏شود.

اگر همین عدم استجابت باعث بدبینی شخص به خدا بشه چه توجیهی داره؟

golenarges.a65;304793 نوشت:
سمیع;304777 نوشت:

از کسی شنیده بودم که روی حاجتتون پافشاری نکنین چون گاهی برآورده میشه اما به صلاح شما نیست و در یک گیر بزرگتری گرفتار میشین!
با توجه به پاسخ شما این حرف صحت داره؟

باسمه تعالی
باسلام:
حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس/در بند آن مباش که شنید یا نشنید

البته ما باید برای رفع گرفتاری یا رسیدن به حاحت خود تمام سعی وتلاش خود را بکنیم ولی چون از پشت صحنه کار خبر نداریم،در دل خود باید بگوییم خدایا آنچه به صلاح من است را برایم رقم بزن.که به قول جناب حافظ:

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن/که خواجه خود صفت بنده پروری داند
موفق باشید

سمیع;304802 نوشت:
در بند آن مباش که شنید یا نشنید

در بند آن مباش که نشنید یا شنید

سمیع;304777 نوشت:
هر كس دري را زد و اصرار كرد آن در باز خواهد شد.


به نظرم این روایت به طور مطلق صحیح نیست. باید در کنار روایات دیگر قرار گیرد. هر دری برای هر کسی باز نمی شود حتی اگر تا قیامت هم اصرار کند.

golenarges.a65;304795 نوشت:
اگر همین عدم استجابت باعث بدبینی شخص به خدا بشه چه توجیهی داره؟

متأسفانه معمولاً هم همین اتفاق می افته. چون معنای استجابت و چرایی دعا کردن برای اکثر ما توسط علمای دین بخوبی تبیین نشده.

مؤمن;305385 نوشت:
متأسفانه معمولاً هم همین اتفاق می افته. چون معنای استجابت و چرایی دعا کردن برای اکثر ما توسط علمای دین بخوبی تبیین نشده.

باسمه تعالی
با سلام:
اوقات خوش آن بود ک با دوست به سر شد
باقی همه بی حاصلی و بی خبری بود (1)
در اینکه دعا ودرخواست ها از حق تعالی به اجابت می رسد شکی نیست در آیه شریفه آمده (ادعونی استجب لکم2) مرابخوانید تا شما را اجابت کنم
لکن بادی دو مطلب را از هم تفکیک کرد یکی استجابت دعا و دیگر تحقق آنچه ما از خدا طلب می کنیم
استجابت دعا این است که وقتی ما می گوییم یا الله ،اللهم خداوند می فرماید لبیک ما وقتی ذکر او را بر زبان جاری می سازیم او هم متذکر ما باشد و توجه به ما نماید که بالاترین استجابت ادعیه و اذکار همین است و این مسلما با شرائط خاص دعا وذکر محقق می شود که به آن اجابت لبیکی می گویندو اجابت لبیکی تاخیر ندارد و لذا در بیانات ائمه (ع)آمده هرگاه دست به دعا برداشتی در پایان دستت را روی سر و روی خود بکش اشاره به اینکه عطیه الهی را گرفتی و به علاوه با گرفتن این عطیه قابلیت بیشتر برای قرب الهی پیدا کردی (3)
لذا جناب مولوی در مثنوی شیرین فرموده است
آن یکی الله می گفتی شبی /تا که شیرین گردد از ذکرش لبی
گفت شیطانش خمش ای سخت رو/چند گوئی آخر ای بسیار گو
اینهمه الله گفتی ای عتو / خود یکی الله را لبیک گو
می نیاید یک جواب از پیش تخت /چند الله می زنی با روی سخت
او شکسته دل شد و بنهاد سر /دید در خواب او خضر را در خضر
گفت هین از ذکر چون وا مانده ای/چه پشیمانی از آن کش خوانده ای
گفت لبیکم نمی آید جواب /زان همی ترسم که باشم رد باب
گفت خضرش که خدا این گفت به من/که برو با بگو ای ممتحن
بلکه آن الله تو لبیک ماست /وان نیاز و درد وسوزت پیک ماست
نی تو را در کار من آورده ام /نه که من مشغول ذکرت کرده ام
خیله ها و چاره جوئی های تو /جذب ما بوده گشاده پای تو
درد عشق تو کمند لطف ماست / زیر هر یا رب تو لبیک ماست
پی نوشت
1- حافظ
2-سوره غافر آیه 60
3- کافی کتاب دعا ج2 ص342
ادامه دارد.....

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود صفت بنده پروری داند(1)
واما اینکه در دعاها حتما آنچه که می طلبیم محقق گردد معلوم نیست چون طبق بیان قران (عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم و الله یعلم و انتم لا تعلمون)2
ما از پشت پرده بی خبریم ماهمه مصالح و مفاسد را نمی شناسیم و در جای دیگر قرآن فرموده (فعسی ان تکرهوا شیئاًو یجعل الله فیه خیراًکثیراً)3
البته در همان مواردیکه ما درخواست امری را داریم چون در نهایت به مصلحت ما نیست خداوند رئوف و مهربان آن امر را برایمان مححق نمی سازد بجایش آنچه که به مصلحت ما است به ما می بخشد به عنوان مثال اگر در منقلی حبه های ذغال را قرار دهیم و آتش روشن کنیم بطوریکه حبه های سیاه ذغال بطور کامل قرمز و بر افروخته گردند کودکی که نگاه به آن حبه ها دارد به تصور آنکه شکلات است از مادرش مطالبه می کند و چه بسا گریه و ناله هم دارد لکن مادر مهربان و دلسوز هرگز ان ذغال سرخ شده را در اختیار کودک خود قرار نمی دهد تا مبادا آسیب ببیند لکن در عین حال بی توجه به خواست وناله او هم نخواهد بود او بجای آن ذغال سرخ شده شکلاتی واقعی ،شیرینی ،میوه ای که به حال کودکش مفید است به او می دهد
بنابراین اذکار و ادعیه اولاًاستجابت به معنی توجه حق تعالی را به دنبال دارد و ثانیا اگر مورد درخواست در ذکر ودعا به جهت رعایت مصلحت بنده و یا جامعه محقق نگردد جایگزین او و عوض او داده می شود و اگر این عوض در دنیا به جهاتی داده نشود مسلما در قیامت داده می شوددر همین زمینه جناب مولوی در مثنوی نقل کرده:
دزدکی از مارگیری مار برد /ز ابلهی آن راغنیمت می شمرد
وارهید آن مارگیر از زخم مار /کشت آن مار دزد خود را زاز زاز
مارگیرش دیدو پس بشناختش/گفت از جان مار من پرداختش
در دعا می خواستی جانم به او /کش بیابم مار بستانم از او
شکر حق را کان دعا مردود شد/من زیان پنداشتم آن سود شد
پس دعاها کان زیان است و هلاک/وز کرم می نشنود یزدان پاک
مصلح است و مصلحت را داند او /زان دعا را باز می گرداند او
وان دعا گوینده شاکی می شود /می برد ظن بد و آن بد بود
می ندانست کو بلای خویش خواست/وز کرم حق آن بد وناورد راست
پی نوشت
1- حافظ
2-بقره 216
3- نساء 19

[="Tahoma"][="Navy"]بسمه تعالی
کلامی شریف از حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی حفظه الله:
اعمال و عبادات مستحبى كه انسان انجام مى‏ دهد، ضمن آنكه بايد با خصوصيات روحى و حال معنوى او مناسب باشد، لازم است حتى المقدور با شوق و نشاط نيز همراه باشد. لذا اگر انجام برخى اعمال مستحب، موجب ملال و تنفّر نفس كسى گرديد، بايد از آن پرهيز نموده و به اصلاح عوامل آن بپردازد، همچنان كه اگر كسى بخواهد به اعمال و عبادات خود بيفزايد بايد به تدريج و به گونه‏ اى عمل نمايد كه رغبت نفس به عبادت محفوظ مانده و باعث ملالت آن نگردد.
[/]

[="Tahoma"][="Navy"]بسمه تعالی
کلامی شریف از حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی حفظه الله:
بى ‏شك وعده‏ هاى خداوند هيچگاه خلاف ندارد. پس علت اينكه گاهى انسان از عمل خود نتيجه نمى‏ گيرد، بيشتر مربوط به نقصان ايمان و باور خود اوست. لذا كسى كه دعاهاى وارده را مى‏ خواند و به دستورات عبادى عمل مى‏ كند، پيش از هر چيز بايد به گفته‏ هاى پيامبر اكرم و ائمه‏ ى اطهار عليهم‏ السلام «ايمان» داشته باشد.
مهم اين است كه فرموده‏ هاى آنها را «باور» داشته باشيم، لذا اگر كسى عملى را با ترديد، انجام دهد و بگويد: «فعلاً اين دعا را مى‏ خوانم تا ببينم چه مى ‏شود» نه تنها فايده ‏اى نبرده، بلكه خودش را خسته مى ‏كند. و البته اگر متوجه شود كه باور ندارد، پيش از هر چيز بايد بررسى كند كه چرا باور ندارد و علت آن را برطرف سازد.
[/]

[="Tahoma"][="Navy"]بسمه تعالی
کلامی شریف از حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی حفظه الله:

انسان هنگام توجه به خداى متعال، نبايد در ذهن خود چيزى را تصور كند يا براى خودش چيزى را درست كرده و به آن توجه نمايد. در اين مقام راه‏ هاى گوناگونى از سوى عرفا ارائه شده است، ولى بهترين راه براى «توجّه» همان طريقى است كه حضرات معصومين عليهم ‏السلام ارائه فرموده ‏اند. چنانكه امام صادق عليه ‏السلام ضمن حديثى مى‏ فرمايند: پس از گفتن تكبيرة الاحرام مى ‏گويى:

وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى فَطَرَ السَّماواتِ وَ الارْض عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ حَنيفًا مُسْلِمًا وَ ما اَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ . . .

از اين طريق بدون اينكه انسان تصوّر كند كه او جلّ جلاله چيست يا چگونه است توجه مى‏ كند به «كسى كه آسمان‏ ها و زمين را خلق فرموده است».
و اين همان معنايى است كه قرآن كريم از قول حضرت ابراهيم عليه‏ السلام نقل نموده و گفتن آن هنگام نماز مستحب مى‏ باشد.
[/]

باسمه تعالی:
باسلام:
در آستانه فرا رسیدن نوروز،خطاب به تک تک شما عزیزان:

چه دعایی کنمت بهتر از این که خدا پنجره باز اتاقت باشد.

بدان ای عزیز که دعا را نیز چون امور دیگر آدابی است که با رعایت آن به استجابت نزدیک تر می شود...

۱٫ طهارت بدن از حدث و خبث

۲٫استعمال بوی خوش

۳٫ دادن صدقه به محتاجان

۳٫ تشرف به مساجد و بقاع متبرکه

۴٫ توجه به خانه خداکسی که دست به دعا برمی دارد باید که:
۱٫ به خداوند و حصول حاجت خود از سوی پروردگار عالم حسن ظن داشته باشد
۲٫ با تمام وجود و از عمق قلب خویش دعا کند
۳٫ به وسیله روزه اندرون از حرام خالی دارد
۴٫ توبه از گناهان را تجدید کند

۵٫ در دعا اصرار ورزد

۶٫ حاجت خویش به زبان بازگوید

۷٫ با خشوع و گریه نیاز به درگاه بی نیاز برد

۸٫ حاجت برادران اهل ایمان را مقدم دارد

۹٫ دعای خود را با اسمای اعظم الهی همراه کند و از مدح و ثنای پروردگار خود فرونگذارد

۱۰٫ و در آغاز و انجام دعای خود بر محمد(ص) و دودمانش صلوات و درود فرستد.

موضوع قفل شده است