پوشش صحیح از نظر قرآن

تب‌های اولیه

31 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
پوشش صحیح از نظر قرآن

با سلام

یادم هست که در آیه ای از قرآن آمده بود که زنان گردنهای خود را هم بپوشانند ولی دقیقا یادم نیست کجای قرآن بود...

بعضی از مسلمانان کل صورت خودشون رو می پوشونند و فقط دو تا چشم میاد بیرون! بعضی از مسلمانان هم که بیشتر در امریکا و اروپا یافت میشن... همه جاشون رو می پوشونند ولی با لباس چسبان !!! که هیچ فرقی با لخت بودن نداره!!!

حالا اگر ما بخوایم اینجور آدمهای افراطی و یا تفریطی رو با آیات قرآن نصیحت کنیم به نظر شما صاحب نظران چه خاکی باید بر سرمون بریزیم؟ :please:


کارشناس بحث : هدی

☀ مهدی ☀;256129 نوشت:
با سلام
یادم هست که در آیه ای از قرآن آمده بود که زنان گردنهای خود را هم بپوشانند ولی دقیقا یادم نیست کجای قرآن بود...
بعضی از مسلمانان کل صورت خودشون رو می پوشونند و فقط دو تا چشم میاد بیرون! بعضی از مسلمانان هم که بیشتر در امریکا و اروپا یافت میشن... همه جاشون رو می پوشونند ولی با لباس چسبان !!! که هیچ فرقی با لخت بودن نداره!!!
حالا اگر ما بخوایم اینجور آدمهای افراطی و یا تفریطی رو با آیات قرآن نصیحت کنیم به نظر شما صاحب نظران چه خاکی باید بر سرمون بریزیم؟ :please:
کارشناس بحث : هدی

فلسفه حجاب‏
بدون شك در عصر ما كه بعضى نام آن را عصر برهنگى و آزادى جنسى گذارده‏اند و افراد غربزده، بى بند و بارى زنان را جزئى از آزادى او مى‏دانند سخن از حجاب گفتن براى اين دسته ناخوشايند و گاه افسانه‏اى است متعلق به زمانهاى گذشته! ولى مفاسد بى حساب و مشكلات و گرفتاريهاى روز افزونى كه از اين آزاديهاى بى قيد و شرط به وجود آمده سبب شده كه تدريجا گوش شنوايى براى اين سخن پيدا شود.
البته در محيطهاى اسلامى و مذهبى، مخصوصا در محيط ايران بعد از انقلاب جمهورى اسلامى، بسيارى از مسائل حل شده، و به بسيارى از اين سؤالات عملا پاسخ كافى و قانع كننده داده شده است، ولى باز اهميت موضوع ايجاب مى‏كند كه اين مساله به طور گسترده‏تر مورد بحث قرار گيرد.
مساله اين است كه آيا زنان (با نهايت معذرت) بايد براى بهره كشى از طريق سمع و بصر و لمس (جز آميزش جنسى) در اختيار همه مردان باشند و يا بايد اين امور مخصوص همسرانشان گردد.
بحث در اين است كه آيا زنان در يك مسابقه بى پايان در نشاندادن اندام خود و تحريك شهوات و هوسهاى آلوده مردان درگير باشند و يا بايد اين مسائل از محيط اجتماع بر چيده شود، و به محيط خانواده و زندگى زناشويى اختصاص يابد؟! اسلام طرفدار برنامه دوم است و حجاب جزئى از اين برنامه محسوب مى‏شود، در حالى كه غربيها و غرب‏زده‏هاى هوسباز طرفدار برنامه اولند! اسلام مى‏گويد كاميابيهاى جنسى اعم از آميزش و لذت‏گيريهاى سمعى و بصرى و لمسى مخصوص به همسران است و غير از آن گناه، و مايه آلودگى و ناپاكى جامعه مى‏باشد كه جمله" ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ" در آيات فوق اشاره به آن است.


فلسفه حجاب چيز مكتوم و پنهانى نيست زيرا:
1- برهنگى زنان كه طبعا پيامدهايى همچون آرايش و عشوه‏گرى و امثال آن همراه دارد مردان مخصوصا جوانان را در يك حال تحريك دائم قرار مى‏دهد تحريكى كه سبب كوبيدن اعصاب آنها و ايجاد هيجانهاى بيمار گونه عصبى و گاه سر چشمه امراض روانى مى‏گردد، مگر اعصاب انسان چقدر مي ‏تواند بار هيجان را بر خود حمل كند؟ مگر همه پزشكان روانى نمى‏گويند هيجان مستمر عامل بيمارى است؟
مخصوصا توجه به اين نكته كه غريزه جنسى نيرومندترين و ريشه‏دارترين غريزه آدمى است و در طول تاريخ سرچشمه حوادث مرگبار و جنايات هولناكى شده، تا آنجا كه گفته‏اند" هيچ حادثه مهمى را پيدا نمى‏كنيد مگر اينكه پاى زنى در آن در ميان است"! آيا دامن زدن مستمر از طريق برهنگى به اين غريزه و شعله‏ور ساختن آن بازى با آتش نيست؟ آيا اين كار عاقلانه‏اى است؟
اسلام مى‏خواهد مردان و زنان مسلمان روحى آرام و اعصابى سالم و چشم و گوشى پاك داشته باشند، و اين يكى از فلسفه‏هاى حجاب است.
___________________________________

تفسير نمونه، ج‏14، ص: 444

ادامه ...

2- آمارهاى قطعى و مستند نشان مى‏دهد كه با افزايش برهنگى در جهان طلاق و از هم گسيختگى زندگى زناشويى در دنيا به طور مداوم بالا رفته است، چرا كه" هر چه ديده بيند دل كند ياد" و هر چه" دل" در اينجا يعنى هوسهاى سركش بخواهد به هر قيمتى باشد به دنبال آن مى‏رود، و به اين ترتيب هر روز دل به دلبرى مى‏بندد و با ديگرى وداع مى‏گويد.
در محيطى كه حجاب است (و شرائط ديگر اسلامى رعايت مى‏شود) دو همسر تعلق به يكديگر دارند، و احساساتشان و عشق و عواطفشان مخصوص يكديگر است.
ولى در" بازار آزاد برهنگى" كه عملا زنان به صورت كالاى مشتركى (لا اقل در مرحله غير آميزش جنسى) در آمده‏اند ديگر قداست پيمان زناشويى مفهومى نمى‏تواند داشته باشد و خانواده‏ها همچون تار عنكبوت به سرعت متلاشى مى‏شوند و كودكان بى‏سرپرست مى‏مانند.


3- گسترش دامنه فحشاء، و افزايش فرزندان نامشروع، از دردناكترين پيامدهاى بى حجابى است كه فكر مى‏كنيم نيازى به ارقام و آمار ندارد و دلائل آن مخصوصا در جوامع غربى كاملا نمايان است، آن قدر عيان است كه حاجتى به بيان ندارد.
نمى‏گوئيم عامل اصلى فحشاء و فرزندان نامشروع منحصرا بى حجابى است، نمى‏گوئيم استعمار ننگين و مسائل سياسى مخرب در آن مؤثر نيست، بلكه مى‏گوئيم يكى از عوامل مؤثر آن مساله برهنگى و بى حجابى محسوب مى‏شود.
و با توجه به اينكه" فحشاء" و از آن بدتر" فرزندان نامشروع" سر چشمه انواع جنايتها در جوامع انسانى بوده و هستند، ابعاد خطرناك اين مساله روشن‏تر مى‏شود.
هنگامى كه مى‏شنويم در انگلستان، در هر سال- طبق آمار- پانصد هزار نوزاد نامشروع به دنيا مى‏آيد، و هنگامى كه مى‏شنويم جمعى از دانشمندان انگليس در اين رابطه به مقامات آن كشور اعلام خطر كرده‏اند- نه به خاطر مسائل اخلاقى و مذهبى- بلكه به خاطر خطراتى كه فرزندان نامشروع براى امنيت جامعه به وجود آورده‏اند، به گونه‏اى كه در بسيارى از پرونده‏هاى جنايى پاى آنها در ميان است، به اهميت اين مساله كاملا پى مى‏بريم، و مى‏دانيم كه مساله گسترش فحشاء حتى براى آنها كه هيچ اهميتى براى مذهب و برنامه‏هاى اخلاقى قائل نيستند فاجعه آفرين است، بنا بر اين هر چيز كه دامنه فساد جنسى را در جوامع انسانى گسترده‏تر سازد تهديدى براى امنيت جامعه‏ها محسوب مى‏شود، و پى‏آمدهاى آن هر گونه حساب كنيم به زيان آن جامعه است.
مطالعات دانشمندان تربيتى نيز نشان داده، مدارسى كه در آن دختر و پسر با هم درس مى‏خوانند، و مراكزى كه مرد و زن در آن كار مى‏كنند و بى بند و بارى در آميزش آنها حكمفرما است، كم كارى، عقب افتادگى، و عدم مسئوليت به خوبى مشاهده شده است.


4- مساله" ابتذال زن" و" سقوط شخصيت او" در اين ميان نيز حائز اهميت فراوان است كه نيازى به ارقام و آمار ندارد، هنگامى كه جامعه زن را با اندام برهنه بخواهد، طبيعى است روز به روز تقاضاى آرايش بيشتر و خودنمايى افزونتر از او دارد، و هنگامى كه زن را از طريق جاذبه جنسيش وسيله تبليغ كالاها و دكور اطاقهاى انتظار، و عاملى براى جلب جهانگردان و سياحان و مانند اينها قرار بدهند، در چنين جامعه‏ اى شخصيت زن تا سر حد يك عروسك، يا يك كالاى بى ارزش سقوط مى‏كند، و ارزشهاى والاى انسانى او به كلى به دست فراموشى سپرده مى‏شود، و تنها افتخار او جوانى و زيبايى و خودنمائيش مي ‏شود.
و به اين ترتيب مبدل به وسيله‏اى خواهد شد براى اشباع هوسهاى سركش يك مشت آلوده فريبكار و انسان‏نماهاى ديو صفت! در چنين جامعه‏اى چگونه يك زن مى‏تواند با ويژگيهاى اخلاقيش، علم و آگاهى و دانائيش جلوه كند، و حائز مقام والايى گردد؟! براستى درد آور است كه در كشورهاى غربى، و غرب زده، و در كشور ما قبل از انقلاب اسلامى، بيشترين اسم و شهرت و آوازه و پول و در آمد و موقعيت براى زنان آلوده و بى بند و بارى بود كه به نام" هنرمند و هنر پيشه"، معروف شده بودند، و هر جا قدم مى‏نهادند گردانندگان اين محيط آلوده براى آنها سر و دست مى‏شكستند و قدمشان را خير مقدم مى‏دانستند! شكر خدا را كه آن بساط بر چيده شد، و زن از صورت ابتذال سابق و موقعيت يك عروسك فرنگى و كالاى بى ارزش در آمد و شخصيت خود را باز يافت، حجاب بر خود پوشيد اما بى آنكه منزوى شود و در تمام صحنه‏هاى مفيد و سازنده اجتماعى حتى در صحنه جنگ با همان حجاب اسلاميش ظاهر شد.
اين بود قسمتى از فلسفه‏هاى زنده و روشن موضوع حجاب در اسلام كه متناسب اين بحث تفسيرى بود.
______________________________

تفسير نمونه، ج‏14، ص: 446

رحیق مختوم;256224 نوشت:

فلسفه حجاب‏


بدون شك در عصر ما كه بعضى نام آن را عصر برهنگى و آزادى جنسى گذارده‏ اند و افراد غربزده، بى بند و بارى زنان را جزئى از آزادى او مى‏دانند سخن از حجاب گفتن براى...

گرچه چیزی با استناد به قرآن در دو پست اخیر شما یافت نشد ولی بسیار بسیار مقاله کامل و پر باری بود... من همین الان از این مقاله در جاهای دیگه استفاده کردم... بسیار ممنون از وقتی که گذاشتید... خیلی صلواتتت :Mohabbat:

به نام خدا
با سلام
تشكر از همكار گرامي جهت مطالبي كه بيان نمودند
نكاتي هم به ذهن بنده مي رسد كه در تكميل فرمايشات جناب رحيق مختوم عرض مي كنم

☀ مهدی ☀;256129 نوشت:
یادم هست که در آیه ای از قرآن آمده بود که زنان گردنهای خود را هم بپوشانند ولی دقیقا یادم نیست کجای قرآن بود... بعضی از مسلمانان کل صورت خودشون رو می پوشونند و فقط دو تا چشم میاد بیرون! بعضی از مسلمانان هم که بیشتر در امریکا و اروپا یافت میشن... همه جاشون رو می پوشونند ولی با لباس چسبان !!! که هیچ فرقی با لخت بودن نداره!!! حالا اگر ما بخوایم اینجور آدمهای افراطی و یا تفریطی رو با آیات قرآن نصیحت کنیم به نظر شما صاحب نظران چه خاکی باید بر سرمون بریزیم؟

در قرآن كريم در دو آيه مساله حجاب و پوشش بدن زنان مسلمان بيان شده است و در يك آيه هم زنان مسلمان از تبرج و خودنمايي در مقابل نامحرم نهي شده اند ؛ در هريك از اين آيات شريفه ، دستوراتي بيان شده است كه پوشش خاصي را براي زن مسلمان شكل مي دهد و تبيين پيامبر اكرم و ائمه هدي (ع) نيز كاملا پوشش شرعي و حدود آنرا مشخص مي سازد .
در آيه 31 سوره مباركه نور مي فرمايد :
وقل للمومنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن او ...ولا يضربن بارجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن وتوبوا الي الله جميعا ايها المومنون لعلكم تفلحون
و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا ...و پاهاى خود را [به گونه‏ اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى ‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد
در اين آيه شريفه بر زن مسلمان واجب شده است كه تمام بدنش بجز " ما ظهر منها " را بپوشاند ." الا ما ظهر منها " در روايات (1)به وجه و كفين تعبير شده اند يعني زن مسلمان مواضع زينتش و تمام بدنش را بايد بپوشاند بجز گردي صورت و دو دست از مچ به پايين(2) - البته اين دو موضع هم نبايد زينت داشته باشند - همچنين دستور داده شده كه زنان روسري هايشان را بر سينه بيافكنند - زيرا در جاهليت زنان دنباله روسري را به سمت عقب و پشت گوش و گردن هدايت مي كردند و گردن و سينه آنها مشخص بود لذا حكم آمد كه بايد روسري ها را بر سينه اندازند - (3)
در فراز پاياني آيه هم زنان مسلمان را نهي مي نمايد كه در هنگام راه رفتن به نحوي پا بر زمين بكوبند كه ديگران متوجه آنچه در زير پوشش خود دارند ، بشوند لذا وقتي شنيدن صداي خلخال - كه زينت است - نهي شده مسلما پوشيدن لباس چسبان كه زينت هاي غير ظاهري را نمايان مي سازد نيز جايز نخواهد بود .

(1)- براي ديدن روايات ر. ك : الميزان ، ج 15 ، ص 161. يك نمونه از روايات : در قرب الاسناد حميري از علي بن جعفر از برادرش موسي بن جعفر (عليه‏السلام‏) نقل كرده كه به آن جناب عرضه داشتم : براي مرد چه مقدار جايز است كه به زن غير محرم نگاه كند ؟ فرمود : صورت و كف دست و محل سوار ( دستبند ) .
(2)- ر. ك : همان، ص 156
(3)- همان ، ص 160

همچنين در آيه 59 سوره مباركه احزاب آمده است :
يا ايها النبي قل لازواجك وبناتك ونساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادني ان يعرفن فلا يوذين وكان الله غفورا رحيما
اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است
جلباب پوششی فراگیر مثل چادر بوده که از بالای سر تا پا را می پوشانده است(1). به رغم وجود اختلاف در تفسیر معنای جلباب حتی کسانی که تصریح کرده اند در معنای آن اختلاف است نیز قبول دارند که در اصل لغت به معنای پوشش گسترده و فراگیر است که ظاهر و روی همه بدن را می پوشاند(2)بنابراين بكار بردن اين نوع پوشش در آيه شريفه ، خود حاكي از اين است كه لباس و پوشش شرعي زن مسلمان نبايد اندام نما و تنگ باشد .

(1)- فرهنگ عربي – فارسي متهي الارب في لغة العرب ، ج 1 و 2 ، ص 286
(2)- برگرفته از مقاله همگونی «جلباب» قرآنی و چادر مشکی ، حسين مهدي زاده ، سايت حوزه

بسیار بسیار ممنون هدی عزیز

فقط دو سوال کوچک:

من دو جمله از موارد بالا رو اینطور در ذهنم تعبیر کردم. خواستم ببینم آیا درست تعبیر کردم یا خیر:

مورد اول: مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست = یعنی آن چیزی که سهوا ظاهر شده نه عمداً

مورد دوم: بر خود فروتر گيرند = یعنی صورتشون رو باز کنند تا دیگران اونها رو بشناسن تا وقتی هم که رفتن بانک پول بگیرن برای تائید هویت فقط دو تا چشم نباشه :Nishkhand: (البته بخش دوم رو شوخی بود برای مزاح)

ممنونم از وقتی که میزارید :hamdel:

یا حق

با سلام

☀ مهدی ☀;256770 نوشت:
من دو جمله از موارد بالا رو اینطور در ذهنم تعبیر کردم. خواستم ببینم آیا درست تعبیر کردم یا خیر: مورد اول: مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست = یعنی آن چیزی که سهوا ظاهر شده نه عمداً

قبل از پاسخ اصلي ، يك توضيح :
واژه زينت بطور مطلق از مفهومي عام بر خوردار است كه هم زينت طبيعي (خلقي)و هم زينت اكتسابي (عارضي ) را شامل مي شود .
از عبارت " الا ماظهر منها " نتيجه گرفته مي شود كه زينت زن به دو دسته زينتهايي كه بطور طبيعي آشكار است وزينتهايي كه بطور معمول پنهان است ، تقسيم ميگردد .
در اينكه كدام يك از زينتهاي طبيعي يا اكتسابي زن ، زينت ظاهري است و كداميك ، از زينتهاي پنهان بشمار مي آيد ، ديدگاه هاي گوناگوني دارند . همچنين احاديث متعددي از معصومان (ع) نقل شده اما در اينكه غير ازوجه و كفين اززينتهاي پنهان زن بشمار آمده و پوشانيدن آنها واجب است ، جزء مسلمات وضروريات است ، نه از نظر قران و نه از نظر فتواها ، در اين باره اختلاف وتشكيكي وجود ندارد . (1)
حال به پرسش شما باز مي گرديم :
☀ مهدی ☀;256770 نوشت:
مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست = یعنی آن چیزی که سهوا ظاهر شده نه عمداً

طبعا در مقابل سهوا نيست بلكه به معناي اين است كه يك دسته از زينتها طبعا و طبيعتا آشكار است و يك دسته از زينتها طبعا و طبيعتا پنهان است ؛ زن مسلمان موظف است تمامي زينها را بپوشاند جز " ما ظهر منها " يعني جز آنچه طبيعتا آشكار است .
حال سوال اين است كه چه بخشي از زينتهاي زن طبيعتا آشكار است ؟ روايات - كه در پستهاي پيشين خدمتتان عرض شد - محدوده ي اين زينتي كه طبيعتا آشكار است را مشحص نموده و فرموده اندكه مراد از زينتي كه طبيعتا آشكار است وجه و كفين است ؛ البته برخي نيز بر اين نظر نيستند اما همه بر اين نظر متفقند كه جز وجه و كفين ، بقيه جزء زينت پنهان زن بشمار مي رود و بايد پوشيده شود اما در اينكه آيا وجه و كفين هم از زينتهاي پنهان هست يا از زينتهاي طبيعي آشكار ، اختلاف نظر وجود دارد و هر يك ، روايتي را مبناي نظر خود قرار داده اند . اين است كه مي بينيد برخي ، حكم به پوشاندن وجه و كفين هم نموده اند .

(1)- اكرم سادات دهقاني ، مقنعه و رو سري از ديدگاه قران و احاديث ، ص 56 و 57.

☀ مهدی ☀;256770 نوشت:
مورد دوم: بر خود فروتر گيرند = یعنی صورتشون رو باز کنند تا دیگران اونها رو بشناسن

خير همانطور كه در مطالب قبلي هم عرض شد ، قبل از نزول آيات حجاب زنان دنباله ي روسري ها را به سمت پشت سر هدايت مي كردند لذا گردن و سينه پوشيده نشده و در معرض ديد بود ، آيه 31 سوره نور كه نازل شد به زنان مسلمان فرمان داد تا روسري ها را برسينه بيافكنند تا بدين ترتيب ، گردن گريبان و سينه پوشيده باشد در واقع حد شرعي حجاب را براي آنان بيان نمود فراز " و ليضربن بخمرهن علي جيوبهن " مربوط به پوشش گردن و سينه است و ارتباطي به پوشش صورت ندارد بلكه پوشش صورت يا عدم پوشش آن از فراز " الا ماظهر منها " استنباط مي شود كه عرض كرديم كساني كه صورت را مي پوشانند آنرا جزء زينت پنهان بحساب مي آورند كه لازم است پوشيده شود و عده اي كه نمي پوشانند آنرا جزء زينت طبيعي ظاهر محسوب مي كنند كه پوشاندن آن واجب نيست و البته هر يك به روايات و مستنداتي ، استدلال مي نمايند .

☀ مهدی ☀;264362 نوشت:
در انعکاس بحث های بالا یک بحثی در یک وبسایتی مطرح شده که بنده انعکاس دهنده اون هستم. لطفا کمک بفرمائید:


با سلام

بهتر است که خودشان بیایند و بحث کنند . اما اساس بحث خراب است زیرا اول باید انسان شناخته شود تا حقوق او تعریف گردد . بله اگر انسان را یک حیوان بدانیم مطالب شما درست است وباید بیشترین بهره جنسی را از زن برد و چون در حیات وحش جنس نر قویتر است پس اگر مردان با استفاده از قدرت هم زنان را استثمار جنسی کنند توجیه دارد ونظریات تنازع بقا و انتخاب طبیعی که فلسفه غرب برآن استوار است توجیه کننده رفتار های حیوانی غرب علیه زنان هستند .

اما اسلام که احکامش برپایه خلقت و آفرینش استوار است بعلت تفاوت خلقت زن و مرد ، وظایف و حقوق مختلفی را وضع نموده که اگر وزن همه را در ترازوی عدالت بسنجیم حقوق زن ومرد مساوی میشنوند و بهترین مکیال است.

خدای متعال در یک کلام کلی فرمود که زنان در خانه بمانند وخودنمایی نکنند .... اگر همه دانشمندان جهان هم بیاییند نمیتوانند چنین حکم مترقی و کمال آفرینی برای زنان تصویب کنند هرچند که هریک گوشه هایی از حقوق بشر و زن را بطور ناقص و موقت تصویب کرده اند اما هیچیک به پای کمال اسلام نمیرسند وتجارب فساد در کشورهای لائیک شاهد مدعاست.


اگر تاریخ قبل از اسلام وداشتن صدها زن را در ادیان قبل و تاراج جنسی زنان بیچاره را بررسی کنید آنگاه به نقش اسلام در احیای حقوق زنان و تحدید ازدواج به 4 زن و نابودی برده داری را بوضوح خواهید دید و معلوم نیست اگر اسلام نیامده بود اکنون موجودی بنام زن وجود داشت یا نه !

حدود پوشش مقابل پدر و برادر تا چه اندازه ای باشد اشکال ندارد؟

آیا حضرت رقیه که سه ساله بودند حجاب کامل داشتند؟
آیا درست است که فرزندانمان تا قبل از سن تکلیف حجاب داشته باشند؟

حدود آرایش خانمها در خیابان ؟

آیا حتی یک تار مو هم بیرون باشد به اندازه این گناه دارد که تمام مو؟

دوست عزیزی که این مطلب را عنوان کرده بهتر است ابتدا بگوید دقیقا الان سوالش چی هست؟:Gig:
یعنی چی میخوای بدونی؟:Ealam:

بستگی به خود طرف دارد
منظورم سن اوست
اخه فرق میکنه
تا جاییکه یادم هست مقدار پوشش بچه ممیز با فرد بالغ متفاوته.
درضمن میتونین به رساله عمیله مرجع تقلید خود مراحع کنید.
خدا کنه نگی من مرجع تقلید ندارم:ok:

خیلی بد است که ما هر مساله ای رو به هم ربط بدیم وبرای هر چیز قیاس بیاوریم.
از نظر اسلام پوشش برای سنین زیر بلوغ لازم نیست
البته بستگی به عرف داره یعنی نه اینکه فردا دختر 2ساله رو لخت کنیم.بلکه لباسهای معمول یک بچه این هیچ اشکالی نداره,هیچ کس هم حق نداره ایراد بگیره:ok:

از نظر مراجع آرایش زن در مقابل مرد غریبه و نامحرم حرام است حالا میخواد تو خیابان باشد میخواد تو خانه:ok:

من از شما سوال میپرسم اگه در گاو صندوق یه ذره باز باشه با زمانیکه کاملا باز باشه چه فرقی میکنه برای اون
کسی که میخواد از گاوصندوق دزدی کنه؟:ok:

حمیده هادی;304385 نوشت:
آیا حتی یک تار مو هم بیرون باشد به اندازه این گناه دارد که تمام مو؟

سلام
فکر میکنم موضوع نافرمانی خدا باشه...وقتی خداوند دستور دادند موها پوشیده باشد,بین یک تار مو و همه ان فرقی نیست...
یا بیرون ریختن موها موجب انحراف دیگری میشود که انگاه ان خانم هم درگناه اقا و گناه هایی که در پیش میاید شریک است
یا اینکه فرضا این دختر خانم زیبایی موهایش موجب انحراف کسی نمیشود یا اینکه چمیدانم...اصلا زشت است و کسی نگاهش نمیکند...یا فقط چند تار مویش بیرون است و حساسیتی نسبت به پوشیده بودن موهایش ندارد...انوقت گناهش نافرمانی و سبک شمردن حکم خداست...چه یک تار چه همه مو
و ما فقط اون دنیا میفهمیم که با رعایت نکردن حجابمون چند نفر رو به سمت گناه کشوندیم یا از اون نجات دادیم...وقتی که دیگه خیلی دیره!!

حمیده هادی;304385 نوشت:
آیا حتی یک تار مو هم بیرون باشد به اندازه این گناه دارد که تمام مو؟

با سلام.

گناهان اجتماعی دو نوع پیامد دارند: خسران شخصی و لطمات اجتماعی. بزرگ بودن یک گناه به هر دو پیامد بستگی دارد.

در مورد سؤال شما می توان به طور خلاصه این گونه گفت که گناه آشکار کردن یک تار مو در مقابل نامحرم با تمام مو یکسان نیست. زیرا این دو هم در میزان تأثیرات مخرب اجتماعی گناه با یکدیگر متفاوتند و هم در از بین رفتن شرم و حیا در خود شخص. هرچند هر دو در یک نکته مشترکند که عبارت است از نافرمانی خدا (البته به شرطی که از روی عمد و با نیت مخالفت با فرمان الهی صورت گرفته باشد که طبیعتاً قبح گناه با نیت فرد نیز متناسب است).

موفق باشید. :Gol:

نقل قول:
حدود پوشش مقابل پدر و برادر تا چه اندازه ای باشد اشکال ندارد؟

نقل قول:
آیا حضرت رقیه که سه ساله بودند حجاب کامل داشتند؟
آیا درست است که فرزندانمان تا قبل از سن تکلیف حجاب داشته باشند؟

نقل قول:
حدود آرایش خانمها در خیابان ؟

نقل قول:
آیا حتی یک تار مو هم بیرون باشد به اندازه این گناه دارد که تمام مو؟

در خانه و در برابر پدر و برادر پوشش متعارف خونگی کفایت می کند البته اگه پوششی تحریک آمیز باشد خب درست نیست اما بعضیها هم خلق رفیعی دارند جلوی پدر و برادر خصوصا پدر لباس سنگین و حتی موهای خود را نیز می پوشانند واجب نیست ولی از اخلاف عالیه هست قطعا .

شما زنان بنی هاشم را با کسی مقایسه نکن چه زنان آنها چه دخترانشان آن چه تاریخ نقل کرده و مسلم قطعی است هاشمیات همیشه با مرد و خدم و حشم و با روبندی بیرون می رفته اند خصوصا بیت علوی علیهم السلام .

نه واجب نیست ولی مستحب است و می شه گفت امر نسبت به سید و سیده ها فرق کنه باید بیشتر این مساله را رعایت کرد .

یک تار مو یا چندتا فرقی نمی کند به هر حال آرایش برای نامحرم اشکال دارد .

نقل قول:

با سلام.

گناهان اجتماعی دو نوع پیامد دارند: خسران شخصی و لطمات اجتماعی. بزرگ بودن یک گناه به هر دو پیامد بستگی دارد.

در مورد سؤال شما می توان به طور خلاصه این گونه گفت که گناه آشکار کردن یک تار مو در مقابل نامحرم با تمام مو یکسان نیست. زیرا این دو هم در میزان تأثیرات مخرب اجتماعی گناه با یکدیگر متفاوتند و هم در از بین رفتن شرم و حیا در خود شخص. هرچند هر دو در یک نکته مشترکند که عبارت است از نافرمانی خدا (البته به شرطی که از روی عمد و با نیت مخالفت با فرمان الهی صورت گرفته باشد که طبیعتاً قبح گناه با نیت فرد نیز متناسب است).

دوست من حرف شما به طور کلی اجمالا کاملا درست است ولی نه در خصوص این مورد .

این مساله مطلقا اشکال دارد نصف مو باشد یا 20 مو یا کل مو هیچ فرقی نمی کند .

اما در مورد پوشش زن اصل اولی در مذهب شیعه این است که دستها و گردی صورت اشکال ندارد .

اصل اولی یعنی این که احتمال مفسده ایی در کار نباشد .

الان به اجماع تقریبا کل فقهاء می گویند اگر زن از زیبایی نسبی ( یعنی این که نوع عرف بگویند زیباست ) برخوردار باشد باید روبندی بزند .

همچنان منتظر پاسخ گویی کارشناس مربوطه هستیم!

یونس بن عبد الرحمن;304599 نوشت:
دوست من حرف شما به طور کلی اجمالا کاملا درست است ولی نه در خصوص این مورد . این مساله مطلقا اشکال دارد نصف مو باشد یا 20 مو یا کل مو هیچ فرقی نمی کند .

با سلام و عرض ادب خدمت جناب یونس بن عبد الرحمن :Gol:

بله حق با شماست. در حکم شرعی با هم هیچ فرقی ندارند و همه حرامند. اما آیا حرام با حرام یکی است؟
سؤال پرسشگر محترم در مورد اندازه گناه بود:

حمیده هادی;304382 نوشت:
آیا حتی یک تار مو هم بیرون باشد به اندازه این گناه دارد که تمام مو؟

قطعاً میزان حرمت شکنی و پیامد گناه در آنها متفاوت است. یعنی نمی توانیم در اینجا بگوییم «آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب». این فکر شیطانی است. پرسشگر محترم حمیده هادی نیز در مورد حکم شرعی آن نپرسیدند بلکه در مورد میزان قبح گناه پرسیدند. با این توضیح فکر می کنم شما هم با بنده هم عقیده باشید. :Gol:

یونس بن عبد الرحمن;304600 نوشت:
الان به اجماع تقریبا کل فقهاء می گویند اگر زن از زیبایی نسبی ( یعنی این که نوع عرف بگویند زیباست ) برخوردار باشد باید روبندی بزند .

بله بسیاری از فقها احتیاط واجب یا مستحب دارند. باز هم کارشناسان دقیق تر می توانند حکم را بیان کنند.

به نام خدا
با سلام و عذر خواهي جهت تاخير در پاسخگويي

حمیده هادی;304382 نوشت:
حدود پوشش مقابل پدر و برادر تا چه اندازه ای باشد اشکال ندارد؟

با توجه به آيه شريفه:

"لَّا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا "(1)
و نيز آيه شريفه :
"وقل للمومنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن او آبايهن او آباء بعولتهن او ابنايهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن... "(2)
زن مي تواند زينت خود را در مقابل گروهي كه در آيه فوق نام برده شده اند من جمله پدر و برادر آشكار كند .
البته برخي(3) نيز بر اين باورند كه آنچه قبل از وجوب حكم حجاب در پوشش زنها بود ، همان مقدار در مقابل محارم نسبي و سببي بايد رعايت شود يعني در مقابل محارم نسبي و سببي من جمله پدر و برادر ، بايد تمام بدن از گردن تا مچ پا بجز سر و گردن و قسمتي از پا ، پوشيده شود اما غالب فقها با توجه به آيات و روايات و سيره ، حكم نموده اند كه :
حد پوشش دختر در برابر برادر و پدر آن است که عورت ( شرمگاه ) را بپوشاند و پوشاندن سایر قسمت های بدن در صورتی که مفسده نداشته باشد و اجب نیست.
لیکن اگر مفسده داشته باشد هر جایی از بدن که نپوشاندن آن سبب تحریک برادر گردد و مفسده ایجاد کند. باید پوشانده شود وپوشاندن جاهایی که ایجاد مفسده نمی کند واجب نیست. (4)
اين حكم شرعي مساله است اما خواهر گراميمان توجه بفرمايند بحث مفسده را كه در حكم فوق مطرح شده بايد جدي گرفت زيرا حكم ، مشروط است به نداشتن مفسده و البته در جايي كه برادر جوان - بويژه مجرد - كه در اوج سنين غليان غرايز قرار دارد اگر در معرض نگاه به بدن يك زن جوان - هر چند خواهر يا مادر - قرار گيرد كمتر بتوان حكم كرد كه مفسده نداشته باشد ، لذا مناسب تر است با وجود چنين حكمي ، خانمها جانب احتياط را رعايت كنند ودر محيط منزل و در مقابل برادران جوان خود پوششي متعارف و متعادل داشته باشند .

(1)- احزاب / 55
(2)- نور/31
(3)- در اين زمينه مقالات بسياري وجود دارد كه جهت مطالعه مي توانيد به مقاله آقاي احمد عابديني در اينجا مراجعه بفرماييد .
(4)امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله2437

به نام خدا
با سلام

حمیده هادی;304382 نوشت:
آیا حضرت رقیه که سه ساله بودند حجاب کامل داشتند؟

زنان اهل بيت (ع) معمولا از كودكي با حجاب عجين بودند .
حمیده هادی;304382 نوشت:
آیا درست است که فرزندانمان تا قبل از سن تکلیف حجاب داشته باشند؟

ببينيد حكم شرعي اين است كه قبل از سن تكليف حجاب بر دختران واجب نيست اما خواهر بزرگوار شما خودتان قضاوت كنيد آيا هيچ كار با اهميتي را بدون پيش زمينه و آمادگي قبلي مي توان بدرستي انجام داد ؟ مثلا آيا مي شود به يك دختر 9 ساله - كه مثلاروز 15 ماه رمضان كه مصادف با تير ماه يا مردادماه شمسي است و او به سن تكليف وارد مي شود - و تا روز 14 ماه رمضان هيچ روزه به اصطلاح كله گنجشكي و نيمه كاره هم نگرفته و بدون هيچ پيش زمينه و آمادگي قبلي گفت بايد از فردا 18 ساعت گرسنه و تشنه باشي ؟ يا مثلا درست روز آغاز تكليفش تازه وضو گرفتن و نماز با احكامش را از او بخواهيم در حاليكه هيچ آموزش قبلي نديده است ؟ شما در هيچ كار ديگري هم بدون آمادگي قبلي نمي توانيد موفق باشيد ، حجاب هم همينگونه است ، اگر دختران ما قبل از سنين تكليف ، با حجاب آشنايي نداشته باشند ، حدود حجاب را نشناسند و يا محارم و غير محارمشان را ندانند طبيعتا رعايت حجاب در فصل سرما و گرما بشكلي ناگهاني و بدون آمادگي براي دختري در اين سنين سخت خواهد بود .در روايات ما نيز وارد شده است كه كودكان را قبل از ورود به سنين تكليف با تكاليفشان اعم از نماز و روزه و حجاب آشنا كنيم . (1)لذا هر چند واجب نيست كه قبل از سن تكليف دختران حجاب داشته باشند اما لازمه حجاب پس از سن تكليف ،آشنايي با حجاب قبل از رسيدن به اين سنين است البته با تدابير خاص خود نه به زور و اجبار .

(1)- به عنوان مثال پيامبراكرم(ص) مي‌فرمايد: «نماز را در هفت سالگي به فرزندانتان تعليم دهيد»[ کنز العمّال، ج 16، ص 441، ح45330] و يا امام باقر(ع) مي‌فرمايد: "ما اهل بيت، هنگامي كه كودكانمان به پنج سالگي رسيدند دستور مي‌دهيم نماز بخوانند؛ ولي شما از هفت سالگي آنان را به نماز خواندن امر كنيد، و ما در هفت سالگي امر مي‌كنيم به اندازة توانايي‌شان نصف روز و يا بيشتر و يا كمتر روزه بگيرند و دستور مي‌دهيم هنگامي كه تشنگي و گرسنگي بر آنان غالب شد، افطار كنند. اين عمل براي آن است كه به روزه گرفتن عادت كنند. پس شما كودكان خود را در نُه سالگي به اندازة توانايي‌شان امر به روزه گرفتن كنيد و چون تشنگي و گرسنگي بر آنان غالب گرديد، افطار كنند."[اصول کافي، ترجمة سيدجواد مصطفوي، ج 3،ح 1، ص 409]

به نام خدا
با سلام

حمیده هادی;304382 نوشت:

حدود آرایش خانمها در خیابان ؟


از آنجا كه آرايش مصداق تام زينت است و بنا بر نص قرآن كريم ، زنان مسلمان موظفند زينت خود را از نامحرم بپوشانند: ...و لا يبدين زينتهن الا ماظهر منها ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن او ....(1)
لذا تمامي مصاديق آرايش اعم از رنگ ، مداد ، لوازم آرايش ديگر بر روي صورت مصداق زينت بوده و بايد از نامحرم پوشيده شود .(2)

(1)- نور/31

(2)- آرایش زنان در خیابان‌ها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن جوراب بدن‌نما و لباس‌های محرک چه صورت دارد؟
حضرت آیت‌الله خامنه‎ ای:
بر زن واجب است تمام بدن و موی و زینت خود را از نامحرم بپوشاند.
حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
حرام است.
حضرت آیت‌الله بهجت:
حرام است.
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
حرام است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
بدون شک جایز نیست.
حضرت آیت‌الله تبریزی:
جایز نیست.
حضرت آیت‌الله سیستانی:
جایز نیست.

حمیده هادی;304382 نوشت:
آیا حتی یک تار مو هم بیرون باشد به اندازه این گناه دارد که تمام مو؟

البته حساب عقاب و اجر بندگان با خداست و ما در اين حوزه نمي توانيم قضاوت و يا اظهار نظر كنيم اما چند نكته :
1- از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که «به کوچکی گناه منگرید، بلکه به بزرگی کسی بنگرید که نسبت به او گستاخی کرده اید»(1) لذا كسي كه تعمدا يك تار مويش را بيرون گذاشته بايد به بزرگي خدايي بنگرد كه معصيت او را نموده ولو در امري كوچك .
2- گاه مي شود يك فردي عمدا بخش كمي از موي سرش را بيرون گذاشته اما فرد ديگري بشكلي غير تعمدي - مثل كسي كه در خانواده اي غير مذهبي بزرگ شده و نمي داند كه در مقابل پسر عمويش بايد مويش را بپوشاند - تمام مويش بيرون است . ميان اين دو نفر فرق است و قطعا حكم كسي كه گناه كمي را عمدا انجام مي دهد با كسي كه گناه بيشتري را نادانسته انجام مي دهد متفاوت است و سنگين تر خواهد بود .
3- در شرايط مساوي صحيح نيست حكم كنيم كه اگر بيرون گذاشتن يك تار مو گناه است و نپوشاندن كل موها هم گناه است پس كل مو را نپوشانيم .هر عملي به هر مقداري نزد خداوند حساب و كتاب دارد و خداوند هرگز به اندازه ذره اي در حق بندگان كوتاهي نمي كند و عمل بندگان نيز دقيقا مورد محاسبه قرار خواهد گرفت . خداوند در قرآن مي فرمايد :يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ وَلاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلًا (2)
[ياد كن] روزى را كه هر گروهى را با پيشوايشان فرا مى‏ خوانيم پس هر كس كارنامه‏ اش را به دست راستش دهند آنان كارنامه خود را مى ‏خوانند و به قدر نخك هسته خرمايى به آنها ستم نمي شود.
وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ يُظْلَمُونَ نَقِيرًا (3)
و كسانى كه كارهاى شايسته كنند چه مرد باشند يا آن در حالى كه مؤمن باشند آنان داخل بهشت مى ‏شوند و به قدر گودى پشت هسته خرمايى مورد ستم قرار نمى‏ گيرند
و من يعمل مثقال ذره شرا يره (4)
و هر كه هموزن ذره اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد
لذا هر عملي با هر ميزاني مورد محاسبه خواهد بود و ميزان و اندازه خوبي و بدي يا گناه و ثواب نيز مورد محاسبه است .

(1)- بحارالانوار، ج 77، س 168

(2)- اسراء /71
(3)- نساء/124
(4)- زلزال/8

پرسش : در برخي موارد افراط و تفريطهايي در پوشش زنان ديده مي شود يعني برخي از زنان مسلمان حتي صورت خود را هم مي پوشانند و برخي زنان مسلمان بدنشان پوشيده است ولي لباس چسبان و تنگ دارند كه حجم بدن كاملا پيداست .با توجه به ايات قرآن چگونه براي نقد بر اين پوششها مي توان استدلال نمود ؟
پاسخ :
در قرآن كريم در دو آيه مساله حجاب و پوشش بدن زنان مسلمان بيان شده است و در يك آيه هم زنان مسلمان از تبرج و خودنمايي در مقابل نامحرم نهي شده اند ؛ در هريك از اين آيات شريفه ، دستوراتي بيان شده است كه پوشش خاصي را براي زن مسلمان شكل مي دهد و تبيين پيامبر اكرم و ائمه هدي (ع) نيز كاملا پوشش شرعي و حدود آنرا مشخص مي سازد .
در آيه 31 سوره مباركه نور مي فرمايد :
وقل للمومنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن او ...ولا يضربن بارجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن وتوبوا الي الله جميعا ايها المومنون لعلكم تفلحون
و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا ...و پاهاى خود را [به گونه‏ اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى ‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد
در اين آيه شريفه بر زن مسلمان واجب شده است كه تمام بدنش بجز " ما ظهر منها " را بپوشاند ." الا ما ظهر منها " در روايات (1)به وجه و كفين تعبير شده اند يعني زن مسلمان مواضع زينتش و تمام بدنش را بايد بپوشاند بجز گردي صورت و دو دست از مچ به پايين(2) - البته اين دو موضع هم نبايد زينت داشته باشند - همچنين دستور داده شده كه زنان روسري هايشان را بر سينه بيافكنند - زيرا در جاهليت زنان دنباله روسري را به سمت عقب و پشت گوش و گردن هدايت مي كردند و گردن و سينه آنها مشخص بود لذا حكم آمد كه بايد روسري ها را بر سينه اندازند - (3)
در فراز پاياني آيه هم زنان مسلمان را نهي مي نمايد كه در هنگام راه رفتن به نحوي پا بر زمين بكوبند كه ديگران متوجه آنچه در زير پوشش خود دارند ، بشوند لذا وقتي شنيدن صداي خلخال - كه زينت است - نهي شده مسلما پوشيدن لباس چسبان كه زينت هاي غير ظاهري را نمايان مي سازد نيز جايز نخواهد بود .

همچنين در آيه 59 سوره مباركه احزاب آمده است :
يا ايها النبي قل لازواجك وبناتك ونساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادني ان يعرفن فلا يوذين وكان الله غفورا رحيما
اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است
جلباب پوششی فراگیر مثل چادر بوده که از بالای سر تا پا را می پوشانده است(4). به رغم وجود اختلاف در تفسیر معنای جلباب حتی کسانی که تصریح کرده اند در معنای آن اختلاف است نیز قبول دارند که در اصل لغت به معنای پوشش گسترده و فراگیر است که ظاهر و روی همه بدن را می پوشاند(5)بنابراين بكار بردن اين نوع پوشش در آيه شريفه ، خود حاكي از اين است كه لباس و پوشش شرعي زن مسلمان نبايد اندام نما و تنگ باشد .

پرسش: حدود پوشش مقابل پدر و برادر تا چه اندازه ای باشد اشکال ندارد؟
پاسخ : با توجه به آيه شريفه:

"لَّا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا "(6)
و نيز آيه شريفه :
"
وقل للمومنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن او آبايهن او آباء بعولتهن او ابنايهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن... "(7)
زن مي تواند زينت خود را در مقابل گروهي كه در آيه فوق نام برده شده اند من جمله پدر و برادر آشكار كند .
البته برخي(8) نيز بر اين باورند كه آنچه قبل از وجوب حكم حجاب در پوشش زنها بود ، همان مقدار در مقابل محارم نسبي و سببي بايد رعايت شود يعني در مقابل محارم نسبي و سببي من جمله پدر و برادر ، بايد تمام بدن از گردن تا مچ پا بجز سر و گردن و قسمتي از پا ، پوشيده شود اما غالب فقها با توجه به آيات و روايات و سيره ، حكم نموده اند كه :
حد پوشش دختر در برابر برادر و پدر آن است که عورت ( شرمگاه ) را بپوشاند و پوشاندن سایر قسمت های بدن در صورتی که مفسده نداشته باشد و اجب نیست.
لیکن اگر مفسده داشته باشد هر جایی از بدن که نپوشاندن آن سبب تحریک برادر گردد و مفسده ایجاد کند. باید پوشانده شود وپوشاندن جاهایی که ایجاد مفسده نمی کند واجب نیست. (9)
اين حكم شرعي مساله است اما خواهر گراميمان توجه بفرمايند بحث مفسده را كه در حكم فوق مطرح شده بايد جدي گرفت زيرا حكم ، مشروط است به نداشتن مفسده و البته در جايي كه برادر جوان - بويژه مجرد - كه در اوج سنين غليان غرايز قرار دارد اگر در معرض نگاه به بدن يك زن جوان - هر چند خواهر يا مادر - قرار گيرد كمتر بتوان حكم كرد كه مفسده نداشته باشد ، لذا مناسب تر است با وجود چنين حكمي ، خانمها جانب احتياط را رعايت كنند ودر محيط منزل و در مقابل برادران جوان خود پوششي متعارف و متعادل داشته باشند .
پرسش:

آیا حضرت رقیه که سه ساله بودند حجاب کامل داشتند؟


پاسخ:
زنان اهل بيت (ع) معمولا از كودكي با حجاب عجين بودند .
پرسش:

آیا درست است که فرزندانمان تا قبل از سن تکلیف حجاب داشته باشند؟
پاسخ:
حكم شرعي اين است كه قبل از سن تكليف حجاب بر دختران واجب نيست اما خواهر بزرگوار شما خودتان قضاوت كنيد آيا هيچ كار با اهميتي را بدون پيش زمينه و آمادگي قبلي مي توان بدرستي انجام داد ؟ مثلا آيا مي شود به يك دختر 9 ساله - كه مثلاروز 15 ماه رمضان كه مصادف با تير ماه يا مردادماه شمسي است و او به سن تكليف وارد مي شود - و تا روز 14 ماه رمضان هيچ روزه به اصطلاح كله گنجشكي و نيمه كاره هم نگرفته و بدون هيچ پيش زمينه و آمادگي قبلي گفت بايد از فردا 18 ساعت گرسنه و تشنه باشي ؟ يا مثلا درست روز آغاز تكليفش تازه وضو گرفتن و نماز با احكامش را از او بخواهيم در حاليكه هيچ آموزش قبلي نديده است ؟ شما در هيچ كار ديگري هم بدون آمادگي قبلي نمي توانيد موفق باشيد ، حجاب هم همينگونه است ، اگر دختران ما قبل از سنين تكليف ، با حجاب آشنايي نداشته باشند ، حدود حجاب را نشناسند و يا محارم و غير محارمشان را ندانند طبيعتا رعايت حجاب در فصل سرما و گرما بشكلي ناگهاني و بدون آمادگي براي دختري در اين سنين سخت خواهد بود .در روايات ما نيز وارد شده است كه كودكان را قبل از ورود به سنين تكليف با تكاليفشان اعم از نماز و روزه و حجاب آشنا كنيم . (10)لذا هر چند واجب نيست كه قبل از سن تكليف دختران حجاب داشته باشند اما لازمه حجاب پس از سن تكليف ،آشنايي با حجاب قبل از رسيدن به اين سنين است البته با تدابير خاص خود نه به زور و اجبار .

پرسش:
حدود آرایش خانمها در خیابان چگونه است ؟
پاسخ :
از آنجا كه آرايش مصداق تام زينت است و بنا بر نص قرآن كريم ، زنان مسلمان موظفند زينت خود را از نامحرم بپوشانند: ...و لا يبدين زينتهن الا ماظهر منها ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن او ....(11)
لذا تمامي مصاديق آرايش اعم از رنگ ، مداد ، لوازم آرايش ديگر بر روي صورت مصداق زينت بوده و بايد از نامحرم پوشيده شود .(12)

پرسش: آيا حتی یک تار مو هم بیرون باشد به اندازه این گناه دارد که تمام مو؟
پاسخ : حساب عقاب و اجر بندگان با خداست و ما در اين حوزه نمي توانيم قضاوت و يا اظهار نظر كنيم اما چند نكته :
1-
از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که «به کوچکی گناه منگرید، بلکه به بزرگی کسی بنگرید که نسبت به او گستاخی کرده اید»(13) لذا كسي كه تعمدا يك تار مويش را بيرون گذاشته بايد به بزرگي خدايي بنگرد كه معصيت او را نموده ولو در امري كوچك .
2-
گاه مي شود يك فردي عمدا بخش كمي از موي سرش را بيرون گذاشته اما فرد ديگري بشكلي غير تعمدي - مثل كسي كه در خانواده اي غير مذهبي بزرگ شده و نمي داند كه در مقابل پسر عمويش بايد مويش را بپوشاند - تمام مويش بيرون است . ميان اين دو نفر فرق است و قطعا حكم كسي كه گناه كمي را عمدا انجام مي دهد با كسي كه گناه بيشتري را نادانسته انجام مي دهد متفاوت است و سنگين تر خواهد بود .
3-
در شرايط مساوي صحيح نيست حكم كنيم كه اگر بيرون گذاشتن يك تار مو گناه است و نپوشاندن كل موها هم گناه است پس كل مو را نپوشانيم .هر عملي به هر مقداري نزد خداوند حساب و كتاب دارد و خداوند هرگز به اندازه ذره اي در حق بندگان كوتاهي نمي كند و عمل بندگان نيز دقيقا مورد محاسبه قرار خواهد گرفت . خداوند در قرآن مي فرمايد :يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ وَلاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلًا (14)
[
ياد كن] روزى را كه هر گروهى را با پيشوايشان فرا مى‏ خوانيم پس هر كس كارنامه‏ اش را به دست راستش دهند آنان كارنامه خود را مى ‏خوانند و به قدر نخك هسته خرمايى به آنها ستم نمي شود.
وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ يُظْلَمُونَ نَقِيرًا (15)
و كسانى كه كارهاى شايسته كنند چه مرد باشند يا آن در حالى كه مؤمن باشند آنان داخل بهشت مى ‏شوند و به قدر گودى پشت هسته خرمايى مورد ستم قرار نمى‏ گيرند
و من يعمل مثقال ذره شرا يره (16)
و هر كه هموزن ذره اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد
لذا هر عملي با هر ميزاني مورد محاسبه خواهد بود و ميزان و اندازه خوبي و بدي يا گناه و ثواب نيز مورد محاسبه است .


(1)-
براي ديدن روايات ر. ك : الميزان ، ج 15 ، ص 161. يك نمونه از روايات : در قرب الاسناد حميري از علي بن جعفر از برادرش موسي بن جعفر (عليه‏السلام‏) نقل كرده كه به آن جناب عرضه داشتم : براي مرد چه مقدار جايز است كه به زن غير محرم نگاه كند ؟ فرمود : صورت و كف دست و محل سوار ( دستبند ) .
(2)-
ر. ك : همان، ص 156
(3)-
همان ، ص 160

(4)- فرهنگ عربي – فارسي متهي الارب في لغة العرب ، ج 1 و 2 ، ص 286
(5)- برگرفته از مقاله همگونی «جلباب» قرآنی و چادر مشکی ، حسين مهدي زاده ، سايت حوزه
(6)-
احزاب / 55
(7)-
نور/31
(8)-
در اين زمينه مقالات بسياري وجود دارد كه جهت مطالعه مي توانيد به مقاله آقاي احمد عابديني در اينجا مراجعه بفرماييد .
(9)
امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله2437

(10)- به عنوان مثال پيامبراكرم(ص) مي‌فرمايد: «نماز را در هفت سالگي به فرزندانتان تعليم دهيد»[ کنز العمّال، ج 16، ص 441، ح45330] و يا امام باقر(ع) مي‌فرمايد: "ما اهل بيت، هنگامي كه كودكانمان به پنج سالگي رسيدند دستور مي‌دهيم نماز بخوانند؛ ولي شما از هفت سالگي آنان را به نماز خواندن امر كنيد، و ما در هفت سالگي امر مي‌كنيم به اندازة توانايي‌شان نصف روز و يا بيشتر و يا كمتر روزه بگيرند و دستور مي‌دهيم هنگامي كه تشنگي و گرسنگي بر آنان غالب شد، افطار كنند. اين عمل براي آن است كه به روزه گرفتن عادت كنند. پس شما كودكان خود را در نُه سالگي به اندازة توانايي‌شان امر به روزه گرفتن كنيد و چون تشنگي و گرسنگي بر آنان غالب گرديد، افطار كنند."[اصول کافي، ترجمة سيدجواد مصطفوي، ج 3،ح 1، ص 409]
(11)- نور/31
(12)- آرایش زنان در خیابان‌ها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن جوراب بدن‌نما و لباس‌های محرک چه صورت دارد؟
حضرت آیت‌الله خامنهای:
بر زن واجب است تمام بدن و موی و زینت خود را از نامحرم بپوشاند.
حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
حرام است.
حضرت آیت‌الله بهجت:
حرام است.
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
حرام است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
بدون شک جایز نیست.
حضرت آیت‌الله تبریزی:
جایز نیست.
حضرت آیت‌الله سیستانی:
جایز نیست.

(13)- بحارالانوار، ج 77، س 168
(14)-
اسراء /71
(15)-
نساء/124
(16)-
زلزال/8

موضوع قفل شده است