احكام بانكي

تب‌های اولیه

73 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احكام بانكي

لطفا در مورد بانکداری اسلامی توضیحاتی ارائه بفرمایید . آیا در حال حاضر بانکهای کشور ما به این شیوه اداره می شوند؟

مقدمه:
نهادهای مالی اسلامی در سال های گذشته رشد چشمگیری را به دنبال داشته اند. اکثر این نهادها، در جهت تخصّصی شدن حرکت کرده، اصول و مبانی مالیه اسلامی را به صور مختلف برای استفاده نیازهای جامعه به کار گرفته اند. حتّی نهادهای مالی غیر اسلامی هم به علّت اهمّیت خاصّ بازارهای مالی اسلامی، فعالیّت خود را در این زمینه توسعه و رونق داده اند. در این میان نقش بانک های سرمایه گذاری یا مؤسّسات تأمین سرمایه اسلامی بسیار بااهمّیت است که در بعضی کشورهای اسلامی به آن توجّه می شود.[1] چون بانک ها نقشی تخصّصی در جهت به روز کردن فعالیت نهادهای مالی (پولی و سرمایه ای) و به خصوص بازار سرمایه و نهادهای صنعتی کشور را دارند، بانکداری غیر ربوی به عنوان جایگزینی راه گشا، مطرح شده که در این نوشتار به تشریح آن می پردازیم.

تاریخچه بانکداری:
با تعقیب شدید کلیسا علیه دریافت بهره و منع مشروط آن در مذاهب یهود، فعالیّت بانکداری و صرافی و ربا خواری منحصراً در اختیار قوم یهود قرار گرفت. و در مذهب یهود منع گرفتن بهره منحصراً به منع دریافت بهره از هم کیشان یهودی، تفسیر شده است. بعلاوه ورود طلا و نقره فراوان از آمریکا و رفع ممنوعیّت دریافت بهره در آئین مسیح بر اثر فتوای "جان کالوین" رهبر پروتستانها به افزایش فعالیّتهای بانکی کمک زیادی نمود و بانکهای مختلفی تأسیس شدند که تا به امروز فعالیّت آنها ادامه دارد.[2] بنابر این دریافت سود و ربا، ماهیت بانکداری موجود در آئین یهود و مسیحیت را تشکیل می دهد.

بانکداری در ایران و نقش اقتصادی آن:
بانک شاهنشاهی ایران در سال 1267 تأسیس شد. بدین ترتیب بانک تدریجاً مرکز معاملات پولی و بازار سرمایه ایران شد و مؤسسۀ مزبور قدرت اقتصادی کامل و تسلّط قوی بر عملیات بازار پیدا کرد و نرخ بهره و نبض بازار تابع سیاست پولی و اعتباری آن گردید. بعد از این زمان به ترتیب بانکهای ملّی و سپه و سایر بانکها تأسیس شدند.[3] در ایران نیز بانکداری مبتنی بر سود و بهره بوده است.
بانک ها وجوه لازم را از سرمایه داران کوچک و پس انداز کنندگان گرفته و جمع آوری کرده و به کسانی که بخواهند عملیات اقتصادی انجام دهند یا عملیات خورد را توسعه دهند، وام می دهد. بانکها از تفاوت نرخ پولی که به سرمایه گذارها بابت بهره می پردازند و از بهره ای که از وام گیرندگان و بازرگانان دریافت می کنند، ارتزاق می نمایند. بانکها می توانند برای هدایت پس انداز و برای سرمایه گذاری مولّد و بر حسب درجه سودمندی وامهای درخواستی مشتریان، نرخهای متفاوت بهره تعیین نمایند.[4]

مبانی بانکداری ربوی و غیر ربوی:
در بانکداری متعارف (ربوی) سپرده گذاران هیچ مسئولیّتی در قبال فعالیت های بانک ندارند و نتایج عملیات بانکی سود باشد یا ضرر، هیچ فرقی برای آنان ندارد و بانکدار متعهّد است در هر وضعیّتی اصل سپرده و بهرۀ آن را در موعد مقرّر به سپرده گذار بپردازد. در بخش اعطای وام هم، وقتی بانک وام می دهد، رابطۀ مالکیّتی خود را از آن وام قطع کرده و به مالکِیّت متقاضی در می آورد و او متعهّد می شود در سر رسیدهای معیّن اصل وام و بهره آن را به بانک برگرداند. نظام بانکی ربوی سعی کرده صنعت بانکداری را از درگیر شدن با اقتصاد حقیقی دور کند. به طوری که در اکثر کشورها، بانک ها از سرمایه گذاری مستقیم در فعالیتهای اقتصادی، خرید سهام شرکت ها، حتّی خرید اوراق قرضۀ قابل تبدیل به سهام منع شده اند. این در حالی است که با حذف سیستم بهره و بانکداری مبتنی بر آن، ماهیّت بانکداری متحوّل می شود و بانک دیگر تنها به عنوان یک مؤسسۀ گردش وجوه نیست، و سپرده گذاران، بانکها و بنگاه های اقتصادی دیگر به صورت عناصر مجزّی از هم نیستند. سود و زیان بانکها و به دنبال آن سود و زیان سپرده گذاران، بستگی به عملکرد و موفقیّت بنگاه ها دارد. پس در ساختار غیر ربوی علاوه بر آنکه بانکها و مردم به یکدیگر متعهّد بوده و مسئولیت دارند، بانکها در چرخۀ اقتصادی نیز فعالیت دارند تا بتوانند پاسخگوی سپرده گذاران باشند.[5]

ساز و کار تجهیز منابع در بانکداری اسلامی:
تفاوتهای دو نوع بانکداری ربوی با غیر ربوی عمدتاً در مسئله تجهیز منابع و اعطای تسهیلات می باشد. روش های تجهیز منابع در بانکداری بدون ربا عبارتند از :
1- سپرده های قرض الحسنه جاری؛ که مانند سایر بانکها، ماهیّت قرض دارد، و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با افتتاح حساب قرض الحسنه جاری، وجوه مورد نظر خود را به بانک سپرده و دسته چک دریافت کنند و سپس از طریق نوشتن چک به هر اندازه و به هر صورتی که مایل باشند، مطابق مقرّرات بانک از موجودی خود برداشت کنند. به موجودی این گونه حساب های سودی تعلّق نمی گیرد و وجوه این حساب به مقتضای عقد قرض به مالکیّت بانک در آمده و جزء منابع بانک خواهد بود و در نتیجه بانک ها می توانند از طریق عقود بانکی، سرمایه گذاری کرده و کسب سود کنند.
2- سپرده قرض الحسنه پس انداز؛ که این حساب نیز ماهیّت قرض دارد که افراد سپرده گذار با دریافت دفترچه پس انداز حق برداشت از حساب خود را در هر زمان دارند. وجوه این حساب نیز به مالکیّت بانک در آمده و بانکها بخشی از آن را به اعطاء قرض الحسنه و بخشی دیگر را از طریق عقود و تشویق مردم به پس انداز، پاره ای از اولویّت ها، امتیازات و جوایز نقدی و غیر نقدی به صاحبان این حساب ها می پردازند.
3- سپرده سرمایه گذاری مدّت دار؛ که این سپرده ها را افراد به قصد انتفاع از سرمایه نقدی خود در بانک سپرده گذاری می کنند. اشخاص حقیقی یا حقوقی، سرمایۀ نقدی خود را با عنوان وکالت به بانک تحویل می دهند و بانک بعد از کسر ذخایر احتیاطی، مابقی را از طریق عقود بانکی سرمایه گذاری می کند. بانکها بازپرداخت اصل سپرده سرمایه گذاری مدّت دار را متعهّد می شوند، ولی میزان سود از ابتدا معلوم نیست، بانکها بعد از پایان دورۀ مالی، سود واقعی را محاسبه کرده و بعد از کسر سهم بانک و حقّ الوکالۀ بانک، مابقی را به عنوان سود قابل تقسیم، بین صاحبان سپرده های سرمایه گذاری تقسیم می کنند.[6]



منابع:
1- مطهری، مرتضی؛ (ربا، بانک، بیمه) صدرا، قم، 1364، چاپ اوّل.
2- برزگر، صادق؛ بانکداری، بی جا، 1350، چاپ اوّل.
3- مؤسسۀ عالی بانکداری؛ مجموعه سخنرانیها و مقالات بانکداری اسلامی، تهران، خورشید، 1378، چاپ اوّل.


[1] . مؤسسۀ عالی بانکداری؛ مجموعه سخنرانیها و مقالات بانکداری اسلامی، تهران، خورشید، 1378، چاپ اوّل، ص 210.

[2] . برزگر، صادق؛ بانکداری، بی جا، 1350، چاپ اوّل، ص 10-7.

[3] . پیشین، ص 18-12.

[4] . پیشین، ص 57-56.

[5] . مؤسسۀ عالی بانکداری؛ مجموعه سخنرانیها و مقالات بانکداری اسلامی، تهران، خورشید، 1378، چاپ اوّل، ص 218-215.

[6] . پیشین، ص 218-21.

http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=31558

احکام بانکی
واگذاری وام به دیگران
برخی کارمندان در ادارات حق استفاده از وام دارند ،ایا میتوانند این حق را به دیگری فروخته واز این امور تسهیلات فرد دیگری استفاده کند ؟
1)واگذارنمودن وام به دیگران در صورتی برخلاف مقررات بانک نباشد
2)وام به نام دیگری شود که اگر سودی روی وام باشد شخص دیگر (شخص ثانی)بپردازد
3)چیزی به نام فروش وام نداریم (که در این صورت حرام است ) بلکه مصالحه است یعنی صاحب امتیاز بخاطر واگذاری حق خود به دیگری (شخص ثانی) چیزی (مبلغی) که رضایت طرفین است (مصالحتا) پرداخت میشود .
مسائل جدید از دیدگاه علماء ومراجع ج/3.
و استفتائات کتبی موجود درمرکز ملی پاسخگوئی به سوالات دینی

سلام
نکته ای بد نیست این جا اضافه کنم
یاد حکم میرزای شیرازی بخیر(قدرت و نفوذ مرجعیت)
به نظرم ما با عدم حمایت از مراجع در هر شغلی که هستیم سبب عدم اجرای حکم آنها می شویم آنها کار خود که استنباط احکام شرعی است انجام داده اند وظیفه ما است که با حمایت از نظرات کارشناسانه آنها که ریشه در وحی الاهی دارد زمینه اجرای آن ایجاد کنیم.
بسیاری از مراجع سیستم بانکی فعلی( برخی احکام) را بر خلاف مواضع اسلامی می دانند مثلا بحث کارمزد با سود بالا.
به امید روزی که به خود آییم

خرید وفروش چک
فروش مبلغ چک مدت دار به صورت نقد با قیمت کمتر چه حکمی دارد؟
امام ،خامنه ای:فروش ان از سوی طلبکار ،به بدهکار اشکال ندارد؛ ولی فروش ان به شخص سوم صحیح نیست .
تبریزی ،سیستانی ،فاضل ،مکارم و نوری :اگر فروشنده چک مبلغ ان را از صادر کننده چک،طلبکار باشد؛فروش ان (به بدهکار یا شخص)به قیمت کمتر مبه صورت نقد،اشکال ندارد
وحید: بنابر احتیاط واجب،جایز نیست.واگربه مصالحه باشد اشكال ندارد
بهجت:اگرفروشنده چک،مبلغ ان را از صادرکننده چک،باشدفروشان به مبلغ کمتر ،در صورتی جایز است که در ما به التفاوت ،معامله معامله شرعی انجام گیرد ودر ضمن ان ،شرط قرض (به مبلغ فروش چک)شود
تبصره:با توجه به اینکه ایت الله بهجت رجوع به مرجع مساوی را جایز میدانند مقلدلن ایشان می توانند به مرجع تقلید مساوی با اورجوع کنند ؛که فتوا به جواز فروش چک داده اند
.نوری استفتائات ج/2،س426فاضل :جامع المسائل ج/1 س1032 مکارم توضیح المسائل م/429 2 تبریزی استفتائات س:2144 وتوضیح المسائل احکام سفته م/6 وسیستانی توضیح المسائل عملیات بانکی م/28 بهجت:توضیح المسائل مسائل متفرقه م/ 29 وحيد 2869

ایادرمضاربه می توان شرط کرد که در صد مشخصی ازسود هر ماه به شخص داده شود (مثلا هر یک میلیون تومان در هر ماه، سی هزار تومان حتما پرداخت شود)
همه مراجع (به غيراز مكارم وفاضل):
از شرائط مضاربه د رکتاب مضاربه د رشرط پنجم اشاره شده است که اگر یکی از دو نفر(عامل ومالک)مقدار معینی از سودرا به طور حتم پرداخت و بقیه برای دیگری(عامل) باشدصحیح نیست .
اقاي مكارم وفاضل مي فرمايند مي تواند درصد مشخصي از سود رامشخص كنند مشروط به اينكه حتما مقدار بيشتري را بدست بياورند
[=tahoma][=&quot]کتاب العروة الوثقی ج/2 شرط پنجم کتاب مضاربه[/][/]

حکم حساب باز کردن در بانکها به قصد بردن جایزه چیست؟
امام:جایزه هائی که بانکها یا غیر انها برای تشویق قرض دهنده می دهند یا موسسات دیگر برای تشویق خریدار ومشتری می دهندبا قرعه کشی ،حلال است.
اراکی: در صورتی که شرط نکرده باشد وبانک برای تشویق مردم از خودش بدهد وضرران به کسی نرسد حلال است
بهجت:جایزه ای که بانک در مقابل ان به بعضی از مشترکین پرداخت میکند حلال است.
تبریزی :چنانچه در باز کردن حساب شرط نکنند که بانک قرعه کشی کند به طوری که اگر بانک قرعه کشی نکرد یا قرعه کشی شده وجایزه را به اسم او در امده ندادند بازکننده حساب برای خود حق مطالبه انرا برای خود قائل نباشد مانعی ندارد وهر وقت حایزه را گرفت باید حکم مجهول المالک را در مورد ان رعایت کند.
رهبری : پس انداز های قرض الحسنه وجایزه های ان اشکال ندارد.
سیستانی:اگر سپرده گذار،سپرده خود را در ضمن عقدیا مانند ان مشروط به قرعه کشی کرده باشد وبانکدر پی اجرای این شرط دست به قرعه کشی بزند این کار جایز نیست وهمچنین گرفتن جایزه از سوی کسی که قرعه به نامش درامده –در صورتی که به عنوان وفای به شرط باشد –جایز نیست وبدون ان جایز است
صافی:اگر باز کردن حساب مشروط به وارد کردن او در لیست قرعه کشی باشد بطوری که اگر وارد نکنند اعتراض میکنند ربامحسوب می شود. واخذ جايزه حرام است واگر مشروط نباشد هرچند بداند كه او را وارد ليست مي كنند اشكال ندارد.
فاضل : چون به قصد و انگيزه جايزه بردن بوده اشكال ندارد مگر اينكه از اول شرط كند.
گلپايگاني:جايزهاي كه بانك به بعضي از كساني كه در صندوق پس انداز حساب دارند مي دهد ، چون براي تشويق مردم از خودش مي دهد وضرر ان به كسي نمي رسد حلال است.
مكارم :واريز نمودن پول به مقدار معين جهت قرعه كشي اگر شرط كند كه پول را به اين جهت واريزي كند اشكال دارد ولي اگر جنبه داعي داشته باشد اشكال ندارد وتفاوت اين دو از اينجا روشن مي شود كه شخص سپرده گذار براي خود حق مطالبه از بانك قائل نباشد.
نوري: اشكال ندارد.
وحيد : اگر قرعه كشي بر بانك شرط نشود ،بلكه قرعه فقط به عنوان تشويق باشد در اين صورت عمل قرعه جايز است وكسي كه قرعه به نام او اصابت كند جايز است ان جايزه را بگيرد . هرچند احوط ان است اگر بانك دولتي يا مشترك باشد گرفتن جايزه به اذن حاكم شرع باشد.
امام توضيح المسائل م/2858 اراكي توضيح المسائل بخش استفتائات م:2834 بهجت تو ضيح المسائل مسائل متفرقه م/22 سيستاني م/24 از ص598 جامع المسائل ج/1 س:1094 گلپايگاني توضيح المسائل م/2830 مكارم استفتائات ج/2 س:1695 وحيد توضيح المسائل م/2862
نوري ، صافي ،تبريزي: استفتائات كتبي موجود در مركز ملي پاسخ گوئي به سوالات ديني

مضاربه چيست؟شرايط آنرا بيان نماييد .آيا تعيين سود قطعي در آن اشكال دارد؟(آيت الله خامنه اي)



سؤال 1_ معنای عقد « مضاربه » چیست؟
جواب _ عقد مضاربه یعنی مالک با عامل چنین معامله کند: مقداری از مال خود را به عنوان سرمایه به او می دهد تا با آن تجارت کند و به مقدار قرار داد، از سود آن می گیرد.
س 2_ آیا عقد مضاربه نیاز به ایجاب و قبول دارد؟
ج _ عقد مضاربه احتیاج به ایجاب از طرف مالک و قبول از طرف عامل دارد. ولی اگر مالک به قصد مضاربه، سرمایه را به عامل بدهد و او نیز به همین قصد بگیرد، مضاربه صحیح است.
س 3_ مالک و عامل چه شرایطی باید داشته باشند؟
ج _ باید بالغ و عاقل باشند، کسی آنها را مجبور نکرده باشد و قصد مضاربه داشته باشند. پس اگر به شوخی بگوید: این مال را بگیر و با آن تجارت کن، مضاربه تحقق نمی پذیرد.
س 4_ در عقد مضاربه چند چیز معتبر است؟
ج _ در عقد مضاربه چند چیز معتبر است گرچه بعضی از آنها از باب احتیاط می باشد. این امور عبارتند از:
1. باید مالک سرمایه را معین کند و اگر بگوید: « با یکی از این دو مال مضاربه کن » و هر دو مال به یک مقدار باشد معامله صحیح است.
2. باید مقدار سرمایه و خصوصیات آن را تعیین کند.مثلاً بگوید: « هزار اشرفی طلا »
3. باید سهم عامل را تعیین کند. اما اگر بگوید: « با این مال تجارت کن هر قدر فلانی به عامل خود می دهد، برای تو باشد » در صورتی که مقدار آن را نداند، صحیح نیست.
4. باید سهم عامل مشاع باشد. یعنی نصف یا ثلث یا مانند آن. پس اگر بگوید: با این مال تجارت کن و هزار تومان از سود را بردار صحیح نیست.
5. باید فقط مالک و عامل در سود شریک باشند، پس اگر مقداری از آن را برای شخص دیگری قرار دهند، باطل است.
6. باید عامل، مال را در تجارت صرف کند. پس اگر پولی را به عامل بدهد تا آن را در زراعت مصرف نماید و در سود شریک باشند، مضاربه نیست، گر چه معامله صحیح است.
س 5_ آیا لازم است سرمایه طلا یا نقره سکه دار باشد؟
ج _ لازم نیست و اگر با جنس یا طلا و نقره که سکه نخورده است و با پول های رایج امروزی مضاربه کند، صحیح است گرچه احوط ترک مضاربه با غیر نقد است و هم چنین لازم نیست پولی که صاحب مال می دهد، عین موجود باشد و اگر بدهی بر گردن عامل داشته باشد، می تواند آن را سرمایه قرار دهد.
س 6_ آیا بر هم زدن معامله، زمان خاصی می خواهد؟
ج _ صاحب مال و عامل، هر وقت بخواهند، می توانند معامله را بر هم بزنند، خواه قبل از شروع در عمل باشد یا بعد از آن. سودی حاصل شده باشد یا نه.
س 7_ اگر صاحب مال یا عامل مُرد، معامله چه حکمی می یابد؟
ج _معامله بر هم می خورد.
س 8_ در چه صورت اگر سرمایه تلف شود، عامل ضامن نیست؟
ج _ اگر در نگهداری پول، کوتاهی و زیاده روی ننماید و اتفاقا سرمایه تلف شود و چنانچه مالک ادعا کند که عامل در حفظ مال کوتاهی کرده، عامل می تواند قسم بخورد و تبرئه شود.
س 9_ اگر در مضاربه تجارت خاصی را تعیین کنند، آیا عامل می تواند از آن تخطی کند؟
ج _ عامل نمی تواند تجارت دیگری در پیش گیرد و چنانچه تجارتی تعیین نکرده باشند، عامل باید سرمایه را در تجارتی که معمول است، صرف نماید.
س 10_ اگر یکی از شرط هایی که گفته شد در مضاربه نباشد، مالک چه کارهایی می تواند انجام دهد؟
ج _ می تواند سرمایه را به عامل فروخته و آنچه را که می خواهند، به صورت شرط در خرید و فروش ذکر نمایند، یا اینکه دو معامله بیع و شراء کنند، یکی نقد، یکی نسیه.

محمد;9237 نوشت:
مضاربه چيست؟شرايط آنرا بيان نماييد .آيا تعيين سود قطعي در آن اشكال دارد؟(آيت الله خامنه اي)[/quote]

[=&quot]تعريف مضاربه[/]
[=&quot]مضاربه عقدي است كه بين دو نفر واقع مي شود بر اين اساس كه سرمايه تجارت از يك نفر و وكار از ديگري باشد واگر سودي پيدا شد مال هردو باشدواگر ضرري هم باشد ازبراي هردو باشد[/]
[=&quot]مضاربه عقد است ونياز به ايجاب وقبول دارد ودر ايجاب هر لفظي كه اين معناي عرفي را بفهماند كافي است [/]
[=&quot]شرائط مضاربه[/]
[=&quot]1) در متعا قدين شر ط است كه بلوغ وعقل واختيارداشته باشند [/]
[=&quot] 2)ودر عامل قدرت بر تجارت با سرمايه شرط است [/]
[=&quot] 3)در صاحب مال بخاطر بي پولي محجور نبودن شرط است[/]
[=&quot] 4)در سرمايه شرط است كه عين باشد نه منفعت يا دين[/]
[=&quot] 5)مالك بايد نوع تجارت را مشخص نمايد وبه مبهم صحيح نيست اگر بگويد با تو مضاربه مي كنم به يكي از اين دو كار، صحيح نيست.[/]
[=&quot] 6)ومالك بايد سرمايه را از نظر اندازه ومقدار وخصوصيات معلوم كند [/]
[=&quot]7) ربح بايدمعلوم باشد وبايد به كسر مشاع هم باشد مثلا بگويد كه نصف سود يا ثلث سود از ان تو باشد و اگرنسبت به درصد اصل سرمايه،سودرا مشخص نمايد مثلا بگويد دويست هزارتومان كه سه درصدسرمايه است مال تو وبقيه مال من ، صحيح نيست [/]
[=&quot]8)همچنين شرط است كه سود بين عامل ومالك باشد وديگري در ان شريك نباشد پس اگر مقداري از سود را براي بيگانه تعيين كنند مضاربه باطل است [/]
[=&quot]9)شرط است كه سود اوري با تجارت باشد (يعني در خريد وفروش باشد) پس دركارهاي توليدي ويا غيره صحيح نيست مثلا مالي رابه صنعتكار بدهد كه در حرفه اش مصرف كند وفايده اش براي هردو باشد صحيح نيست [/]
[=&quot]تعيين سود قطعي [/]
[=&quot]تعيين سود اگر منظورتان اين باشد كه بابت هريك ميليون تومان 30هزار تومان بدهيد اين حرا م وربا است ولي اگر درصدسود را به كسرمشاع تعيين كنند (مثلا يك دومِ سود ) صحيح است [/]

[=&quot]تحرير ج/1 مضاربه كه مطابق با نظر رهبري است [/]

آيا تاخير در پرداخت اقساط بانكها ومراكز مالي اشكال دارد؟(آيت الله خامنه اي)

محمد;10033 نوشت:
آيا تاخير در پرداخت اقساط بانكها ومراكز مالي اشكال دارد؟(آيت الله خامنه اي)

شما نگران نباش ، جریمه تأخیر رو هم دریافت می کنند. به فکر جریمه باش!!! :Khandidan!:

نیایش سبز;10048 نوشت:
شما نگران نباش ، جریمه تأخیر رو هم دریافت می کنند. به فکر جریمه باش!!!

شما ظاهرا خوشه تون خيلي بزرگه كه به جاي پرداخت قسط دنبال جريمه اش هستيد:khandeh!:

محمد;10033 نوشت:
آيا تاخير در پرداخت اقساط بانكها ومراكز مالي اشكال دارد؟(آيت الله خامنه اي)[/quote]
با سلام وتشكر از همكاران محترم:
همه مراجع: توضيح المسائل مراجع م/2276 :اگر طلبكار طلب خود رامطالبه كندچنانچه بدهكار بتواند بدهي خودرا بدهد بايد فورا انرا بدهد واگر تاخير بيندازد گنهكار است
همينكه بانكها قسط بندي ميكننداين همان مطالبه بانك در موعد مقرراست وبدهكاربايد در موعد مقرربپردازددر صورت كوتاهي گناهكار است

in jarimeh iy ke bank baraye takhir dar pardakhte ghest migire doroste
????

[=Palatino Linotype]با سلا خدمت کاربرمحترم جنابsnazzy
[=Palatino Linotype]احتراما
[=Palatino Linotype]سعی کنید با فونت فارسی سوال را ارسال کنید تا برای همگان قابل استفاده باشد
[=Palatino Linotype]اما جواب سوال شما که از جریمه تاخیر قسط سوال نمودید[=Palatino Linotype]
[=Palatino Linotype]اگر وام گيرنده پرداخت وام را از مهلت مقرر تاخير بيندازد،ايا وام دهنده مي تواندمبلغي بيشتر از مقداروام را از او مطالبه كند؟
[=Palatino Linotype] جواب: [=Palatino Linotype]وام دهنده از نظر شرعي حق مطالبه چيزي بيشتر ازاصل وام را ندارد
[=Palatino Linotype]اجوبه /س1772
[=Palatino Linotype]

[=Palatino Linotype] [=Palatino Linotype]

این سودهای بانکی که حتی بانکهای دولتی که ادعای اسلمی بودن رو می کنن چند روز پیش تصویب کردن و از 9 % صوری یهو رسید به 14 % صوری که وقتی یه نفر اهل فن حساب کتاب کنه میشه 27 % چیه قضیش ؟

لطفا برای اینجانب تفاوت بین ربا(نزول) و وام را تشریح کنید؟
سود وام ها معمولا بر چه اساسی محاسبه میشه؟ اگر این سود فقط بخاطر تورم باشه اشکالی نداره ولی در بعضی از وام ها سودی که از وام گیر می گیرند بیشتر است از نرخ تورم است

بطور کلی گرفتن پول به عنوان قرض یا وام اگر بر اساس یکی از عقود شرعی صورت بگیرد مثل جعاله ، شرکت ، مضاربه و .... اشکال ندارد و سود آن هم حلال است اما اگر پولی به عنوان قرض یا وام داده شود به شرط سود، ربا و حرام است و اینکه به علت تورم ویا کاهش ارزش پول بخواهند مبلغی اضافه تر بگیرند ؛ جایز نیست . همچنین جریمه دیرکرد نیز جنبه شرعی ندارد .

اجوبه الاستفتائات ،س 1772 و 1774

kiuhnmgtrdcv;32670 نوشت:
لطفا برای اینجانب تفاوت بین ربا(نزول) و وام را تشریح کنید؟
سود وام ها معمولا بر چه اساسی محاسبه میشه؟ اگر این سود فقط بخاطر تورم باشه اشکالی نداره ولی در بعضی از وام ها سودی که از وام گیر می گیرند بیشتر است از نرخ تورم است

باسلام و تشکر از شما پرسشگر محترم :

اینکه شما فرموده اید که چه تفاوتی میان وام و قرض ربوی است به این صورت است که قرض بدون در نظر گرفتن عقود شرعی است ولی وام اگر در مورد خود مصرف شود و با عقود شرعی با شد در اصل یک نوع معا مله نقد و نسیه است به این صورت که در ضمن یک معامله با نک جنسی را یا یک وسیله ای را به صورت نقد میخرد و به صورت نسیه به شما میفروشد واین اشکال شرعی ندارد البته با ید مدت آن مشخص با شد
که در همین مورد در اجوبة الاستفتائات دارد که پول هایی
را که بانک به منظور خرید یا ساخت خانه میدهد عنوان قرض ندارد بلکه آن را طبق یکی از عقود شرعی مانند جعاله یا شرکت یا اجاره و امثال آن پرداخت میکنند که اگر شرایط آن عقود را رعایت نمایند اشکالی ندارد

اجوبه ص501س1913:Gol::Gol::Gol:

iranp301;32628 نوشت:
پیش فرض سود بانكي این سودهای بانکی که حتی بانکهای دولتی که ادعای اسلامی بودن رو می کنن چند روز پیش تصویب کردن و از 9 % صوری یهو رسید به 14 % صوری که وقتی یه نفر اهل فن حساب کتاب کنه میشه 27 % چیه قضیش ؟


با تشكر از سوال شما
ضمن اينكه پاسخ هاي پست 20و19تا حدي مي تواند شما را در گرفتن جواب سوال كمك كند.
احتراما انچه در اجوبه رهبري امده اين است:
همانطوري كه شما مي دانيد اين وام اگر به صورت قرض الحسنه باشد وسود اضافي بگيرند اشكال شرعي داردونسبت به قرض نمي شود سود گرفت(اجوبه /س/1772)
ولي اگر اين وام ها به صورت فروش اقساط ويا نقد ونسيه باشد اشكالي ندارديعني بانك به صورت نقد اين خودرو را ازشركت سايپا مي خرد وبه شما به صورت نسيه با سود بالا (14درصد ويا حتي 27درصد)به شما مي فروشداينكه شما مي فرمائيد به نام 14درصد است ولي درواقع 27درصد است باز هم اشكالي ندارد اين در واقع مثل اين است شما يك جنس رادر دو مغازه قيمت مي كنيديك مغازه دوبرابر ديگري مي فروشد وشما هم با اختيار خودت از فروشنده گرانتر رامي خريد در اين فروش نسيه اي بانك هم شما اختيار داريد مي توانيد انتخاب نكنيد ولي شما با اختيار شما ازنسيه اي كه سود بالاتر دارد را انتخاب كرديدواين اشكالي ندارد.(اجوبه 1913و..)

كارمزدي كه به خاطر عقب افتادن اقساط ميگيرند چه حكمي داره؟؟:Gig:

ستايش;33211 نوشت:
كارمزدي كه به خاطر عقب افتادن اقساط ميگيرند چه حكمي داره؟؟

سلام
ظاهراً كلام شما ناظر به جريمه ودير كرد است كه حكمش ، اشكال دارد (حرام استدر پست هاي قبل اشاره شد
امادر مورد كار مزد هم اشاره اي كنيم اين است ؛اگر واقعاًاين اجرت براي ثبت سند ووساير مخارج صندوق مثل اب وبرق و..باشد اشكالي ندارد(اجوبه خامنه اي س/1786 )

دادن و گرفتن دير كرد حرامه؟؟؟

اينها كه مارا مجبور ميكنند بديم و چاره اي جز دادن نداريم بايد چه كار كنيم؟؟؟

ستايش;33229 نوشت:
دادن و گرفتن دير كرد حرامه؟؟؟ اينها كه مارا مجبور ميكنند بديم و چاره اي جز دادن نداريم بايد چه كار كنيم؟؟؟

باسلام وتشكر از سوال شما
با توجه به م/13 ازموضوع قرض از تحرير امام اينجور بر ميايد:
در صورتي كه اين شخص از شخص يا جايي بايدقرض(وام) بگيرد كه جزء با ربا وزيادت به كسي قرض نميدهدمانند بانكها وغيره جايز است به شرطي كه واقعاو به طور جد زيادت ويا جريمه را قبول نكند وتنها قرض را قبول كنداشكالي ندارد
به قول خودموني ما كه قصد دادن جريمه نداريم ولي با ندادن جريمه مامور به دم در مي اورند ويا ابرو ريزي وغيره مطرح مي شود دادنش اشكالي ندارد.ولي شما ازاول حتي زمان دادن جريمه ، قصد دادن نداشته باشيد.
مستفاداز م/13 /موضوع قرض / تحرير امام

باز سلام

اسراء;33221 نوشت:


در مورد كار مزد هم اشاره اي كنيم اين است ؛اگر واقعاًاين اجرت براي ثبت سند ووساير مخارج صندوق مثل اب وبرق و..باشد اشكالي ندارد(اجوبه خامنه اي س/1786 )


استاد بزرگوار ما كه مطمئن هستيم اين كارمزد براي ثبت سند و .... مصرف نميشود چون اگر واقعا براي اين منظور دريافت ميكردند نسبت به هر وامي با مبالغ مختلف يك كارمزد را بايد دريافت كنند ولي اين طور نيست.

اشتباه مي كنم؟؟؟

*طبق نظر همه مراجع عظام تقلید اگر عملیات بانکی طبق موازین شرعی باشد اشکال ندارد ، در غیر این صورت ؛ جایز نیست
با این قید، اگر می دانید اصول یاد شده در بانکی رعایت نمی شود نمی توانید از تسهیلات آن بانک استفاده کنید.

*استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی

پس چرا ما اجازه ميديم كه نام اسلام را روي اين بانكها بگذارند(بانك داري اسلامي!!!!!!!!!!)

كار كردن در همچين بانكها و قرض الحسنه ها مشكل داره؟؟؟حقوقش چي؟؟؟؟

اگر کار بانکهاطبق عقود شرعی و قوانینی که به تصویب شورای نگهبان رسیده باشد ؛اشکال ندارد وهمان بانک داری اسلامی است.

اصل انجام این کار یعنی کار کردن در بانک اشکال ندارد ولی اشتغال به عملیات بانکی که مربوط به معاملات ربوی است؛جایز نیست وانسان در برابر انجام آن مستحق گرفتن حقوق نیست واما دریافت حقوق از درامد شعبه بانکی در صورتی که شخص علم به وجود مال حرام در آنچه که دریافت می شودنداشته باشد؛اشکال ندارد

اجوبه الاستفتائات ،س1948

با سلام وتشكر از شفا .منظور از همه مراجع بايد مشخص بشه .اگر منظور عقود شرعي بين اشخاص واقعي است بله سود گرفتن جايز است .ولي از بانك را همه جايز نميدانند

گرفتن سود سپرده های کوتاه مدت وبلند مدت چه حکمی دارند؟

..با سلام..

این سودهایی که بانکها در برابر پول می گیرند چگونه است..

مثلا کسی 10 میلیون وام می گیره با سود علی الحساب 10 درصد ؛ایا این سود ؛پول در برابر پول درست است یا خیر؟

البته خیلی از بانکها به این صورت وام می دهند ؛البته با سپرده کوتاه مدت شخص...

------------------------------------

مهربان رز;43137 نوشت:
گرفتن سود سپرده های کوتاه مدت وبلند مدت چه حکمی دارند؟

گرفتن این سودها اگر طبق عقود شرعی باشد ؛ اشکال ندارد

اجوبه الاستفتائات ، س1905

erfan_alavi;43149 نوشت:
..با سلام..

این سودهایی که بانکها در برابر پول می گیرند چگونه است..

مثلا کسی 10 میلیون وام می گیره با سود علی الحساب 10 درصد ؛ایا این سود ؛پول در برابر پول درست است یا خیر؟

البته خیلی از بانکها به این صورت وام می دهند ؛البته با سپرده کوتاه مدت شخص...

------------------------------------

باسلام
این سوال در پستهای قبلیه همین تاپیک پاسخ داده شده
پس از مراجعه اگر باز هم ابهامی بود ، لطفا با ذکر نام مرجع تقلیدتان ؛ مطرح بفرمائید.

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

چیزیکه تقزیباً همه یه جورایی بهش واقفن اینه که خود بانک و سیستم بانکداری در دین اسلام یه بحث رد شده است !
خب بانک با شرایطی که شکل میگیره و اقدام به نگهداری و انباشت سرمایه مردم میکنه و اقدامات دیگه ای نظیر دادن بهره مشخص شده و همینطور گرفتن بهره مشخص شده و . . . یه سیستم رد شده است که با احکام اقتصادی اسلام منافات داره ، حالا انواع فعالیت های بانکی به کنار ، بخوره تو سرشون ، جالب اینجاست که در اسلام حتی کراهت داره که انسان زندگیش رو با قرض و غوله و وام بسازه !

همه ما اینا رو میدونیم . . .

ولی یه نکته ای که نباید ازش گذشت اینه که متأسفانه الان اقتصاد دنیا یه سیستم یکپارچه شده و وجود بانک و سیستم بانکداری تو این اقتصاد یه ضرورته !
دقت کنید سیستم اقتصادی حاکم بر دنیا در حال حاضر سیستمی است بر مبنای نظرات دانشمندان و متفکران غیر مسلمان ! و از همین جهته که مثلاً فقط تو بحث بهره ما کلی مطلب داریم و کلی کتاب و مقاله و . . . !
از بد روزگار این سیستم در حال حاضر بر کل دنیا حاکمه ! و ایران هم نمی تونه اقتصادش رو از بقیه جهان منفک و جدا کنه ! رو همین حساب مجبوره که سیستم بانکی رو در کشور پیاده کنه ! ( البته غافل نباشید که یه عده هم بدشون نمیاد و تا حالا از همین مسئله کلی برُد کردن!!!!!! :Gig: )

بماند !
نهایت کاری که من و شما میتونیم بکنیم ( یا هر انسانی که اصولاً اینطور مسائل براش مهمه ) اینه که مراوده مون رو با بانکها کم کنیم ! مگر به حد ضرورت !
اگه شیعیان بتونن با هم یکپارچه بشن و تو مسائل مالی کمک حال همدیگه باشن مطمئناً احتیاجشون به بانکها هم کمتر میشه ! ولی خب متأسفانه من که جایی ندیدم کسی . . .

البته بگم برخی مراجع با قید یه سری شروط خاص بعضی از مراودات با بانکها رو بی اشکال میدونن ! که وقتی ریز میشی میفهمی شاید فقط یک درصد مردم ( خیلی خوش بینانه !!!!! ) میتونن از این شروط استفاده کنن و از طریق بانکها پولی رو تو زندگیشون بیارن که شبهه نداشته باشه !

ببینید دوستان من این قضیه خیلی مهمه آ ، فکر میکنید چند درصد مردم مال و اموالشون شبهه ناک نیست !
خیلی سخته که آدم تو این شرایط مالش رو پاک نگهداره ، اون از وام ازدواجی که خیلی از جوونها برای شروع زندگی میگرن و 4 درصده !!!!! تا الی ماشاءالله . . . . خدمات نوین و ارزنده بانکداری دیگر

ولی خب در هر صورت امروز از بانک گریزی نیست ، بانک یه ضرورته واسه کلیت اقتصاد !! بخاطر همین هم هست که اقتصاد دنیا هیچ وقت پویا نیست ، همیشه مردم عادی بدبختن و یه عده اقلیت خوش بخت ! ولی خب چیکار میشه کرد !

بیاید تنها و تنها دعا کنیم تا بدست خود حضرت و انشاءالله با ظهورشون این مراکز بی هویت !!!! هر چه سریعتر جمع بشه !

آمین

شفا;43195 نوشت:
باسلام
این سوال در پستهای قبلیه همین تاپیک پاسخ داده شده
پس از مراجعه اگر باز هم ابهامی بود ، لطفا با ذکر نام مرجع تقلیدتان ؛ مطرح بفرمائید.


.سلام ..

من از پستهای قبلی چیزی در این مورد دستگیرم نشد...

مرجع من ایت الله مکارم هستش..

------------------------------------------

erfan_alavi;43322 نوشت:

.سلام ..

من از پستهای قبلی چیزی در این مورد دستگیرم نشد...

مرجع من ایت الله مکارم هستش..

------------------------------------------


چنانچه با این سپرده ها یکی از معاملات شرعی مثل مضاربه ویا مشارکت صورت می گیرد سود حاصل از این معاملات حلال است (رساله توضیح المسائل مراجع ،ج2،ملحقات رساله آیت الله مکارم)

سلام
چرا وقتی بانک پولی به کسی به عنوان وام میده و در ازاش سود میگیره ربا نیست ولی اگه یه غیر بانکی این کارو انجام بده رباست؟؟:Gig:


با سلام و تشكر از پرسش شما

بانک ها اگر درقالب انواع معاملات شرعي مثل خريد و فروش و جعاله و مضاربه و مشارکت کار کنند وسود بدهند ، اشکال ندارد . و با اختيار خودشان مي توانند در صورت ضرر در معامله از پول ديگر شان ضرر صاحب پول را جبران کنند.

مردم عادي هم مي توانند پول خود را درقالب مضاربه يا مشارکت به فرد ديگري بدهند . مطابق قرارداد خودشان مثلا سي درصد از سود حاصل از به کار گيري سرمايه را بابت سود بگيرند.اگر به کار گيرنده پول نفعي نبرد و يا ضررکند ، مي تواند از پول خودش به صاحب پول سود بدهد. البته دراين صورت صاحب پول حق مطالبه ندارد بلکه اگر عامل با اختيار خود پولي داد ، طرف مقابل مي تواند بگيرد وحلال است.

آنچه حرام و ربا است، اين است که انسان پولش را قرض بدهد و زيادي بگيرد، مثلا يک ميليون تومان به مدت يک ماه قرض بدهد. بعد از يک ماه يک ميليون وسي هزار تومان بگيرد. اين ربا وحرام است اما اگر پولش را به کاسبي بدهد که با آن پول خريد و فروش کند و مقداري از سودش را(مطابق قرار داد)به صاحب پول بدهد، اشکال ندارد وحلال است.

احکام مضاربه و مشارکت و جعاله در رساله هاي عمليه مراجع معظم تقليد ذکر شده است . هرکس مي تواند مراجعه و مطالعه کند . با رعايت شرايط پولش را در قالب قرار داد هاي شرعي به کار انداخته و سود ببرد.

موفق و پيروز باشيد

architect;48462 نوشت:
سلام چرا وقتی بانک پولی به کسی به عنوان وام میده و در ازاش سود میگیره ربا نیست ولی اگه یه غیر بانکی این کارو انجام بده رباست؟؟

باسلام وتشكر از سوال شما وهمچنين تشكر ازجنابِ عاشق
براي توضيح بيشتر به همين تاپيك در پست هاي 18و19و20و21و.... متوانيد رجوع كنيد

ایاسپردن
پول به بانک (جهت دریافت سود) یا دریافت وام از بانک اشکال شرعی دارد؟

زاگرسی;151785 نوشت:
ایاسپردن پول به بانک (جهت دریافت سود) یا دریافت وام از بانک اشکال شرعی دارد؟

با تشکر از سئوال شما کاربر محترم زاگرسی گرانقدر

پاسخ سئوال شما در صفحات قبلی همین تاپیک آمده است لطفا پس از مطالعه دقیق پاسخ های کارشناسان اگر پرسش و ابهامی دارید همینجا مطرح فرمایید .

همیشه موفق باشید

به این وبلاگ سر بزنید جوابش توی مطالبم هست منتظرتونم:esam.parsiblog.com

عنوان مطلب:احکام نسیه و دیر کرد

[="Tahoma"][="Black"]

سلام*
من رشته تحصیلی م چیز دیگه ایه منتها از اونجا که در رشته ی خودم هنوز موفق نشدم شغل مناسبی پیدا کنم، و هم اینکه احتمال پیشنهاد کار در بانک هم بزودی خواهم داشت... یه سوالی برام پیش اومده!...
اینکه : با توجه به نظام بانکی کشور که خیلی صحیح نیست و از نظر خیلی از مراجع و بزرگان مورد تأیید نیست، استخدام شدن در بانک به عنوان کارمند، چه حکمی دارد؟؟
آیا حقوقی که از این راه به دست می آید کاملا حلال است؟؟ شبهه ای توش نیست؟؟
پیشاپیش ممنونم از راهنمایی دوستان و کارشناسان محترم...

مرجع : حضرت آقا (امام خامنه ای*)
[/]

[="Tahoma"][="Black"]

maneli;282586 نوشت:
سلام* من رشته تحصیلی م چیز دیگه ایه منتها از اونجا که در رشته ی خودم هنوز موفق نشدم شغل مناسبی پیدا کنم، و هم اینکه احتمال پیشنهاد کار در بانک هم بزودی خواهم داشت... یه سوالی برام پیش اومده!... اینکه : با توجه به نظام بانکی کشور که خیلی صحیح نیست و از نظر خیلی از مراجع و بزرگان مورد تأیید نیست، استخدام شدن در بانک به عنوان کارمند، چه حکمی دارد؟؟ آیا حقوقی که از این راه به دست می آید کاملا حلال است؟؟ شبهه ای توش نیست؟؟ پیشاپیش ممنونم از راهنمایی دوستان و کارشناسان محترم... مرجع : حضرت آقا (امام خامنه ای*)

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سئوال شما

در فرض سئوال استخدام در بانک اشکال شرعی ندارد و حقوق آن حلال است .(1)

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم[/]

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

سوالی از کارشناس محترم داشتم.
در جایی خوانده بودم اگر اعتقاد دارید که سود بانک رباست،با اینکه ربا نیست،اما برای شما حرام است
چون اعتقاد دارید حرام است.نمیدانم چقدر این گفته حقیقت دارد.اما سوال:

شخصی از بانک وام میگیرد و کار میکند و بهره بانکی را بنا بر توافق پرداخت میکند.
اما این شخص اعتقاد دارد که بانک دارد ربا میگیرد و همان نزول است.و خودش هم همین اصطلاح را
به کار میبرد و میگوید فلان قدر ماهی داریم به بانک نزول میدیم!!
آیا درآمد این شخص برای خانواده او حلال است؟
با تشکر

[="Tahoma"][="Black"]

سجاد;283042 نوشت:

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سئوال شما

در فرض سئوال استخدام در بانک اشکال شرعی ندارد و حقوق آن حلال است .(1)

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم


عرض سلام و تشکر از شما:Gol:

سوال من به این دلیل بود که بانک داره سود می گیره از مردم در قبال وام و...

بهرحال حقوق کارمندانش رو از همین طریق داره پرداخت میکنه...

این موضوع سود و... یعنی هیچ مشکلی در حلال بودن اون پولی که حقوق محسوب میشه بوجود نمیاره؟؟؟[/]

[="Tahoma"][="Black"]

مخفی;283132 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم سلام سوالی از کارشناس محترم داشتم. در جایی خوانده بودم اگر اعتقاد دارید که سود بانک رباست،با اینکه ربا نیست،اما برای شما حرام است چون اعتقاد دارید حرام است.نمیدانم چقدر این گفته حقیقت دارد.اما سوال: شخصی از بانک وام میگیرد و کار میکند و بهره بانکی را بنا بر توافق پرداخت میکند. اما این شخص اعتقاد دارد که بانک دارد ربا میگیرد و همان نزول است.و خودش هم همین اصطلاح را به کار میبرد و میگوید فلان قدر ماهی داریم به بانک نزول میدیم!! آیا درآمد این شخص برای خانواده او حلال است؟ با تشکر

با تشکر از سئوال شما

اگر طبق نظر مرجع کسی ، وامی ربا نباشد اعتقاد او به حرمت آن موجب حرام شدنش نمی شود.
در مورد سئوال هم همین حکم جاری است یعنی اعتقاد او به نزول بودن پول موجب حرمت آن نیست. (1)

همیشه موفق باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم[/]

maneli;283201 نوشت:
عرض سلام و تشکر از شما سوال من به این دلیل بود که بانک داره سود می گیره از مردم در قبال وام و... بهرحال حقوق کارمندانش رو از همین طریق داره پرداخت میکنه... این موضوع سود و... یعنی هیچ مشکلی در حلال بودن اون پولی که حقوق محسوب میشه بوجود نمیاره؟؟؟

حقیر هم عرض سلام و احترام مجدد دارم

پاسخ حقیر مطابق فرض سئوال شما بود و علت اشکال نداشتن آن این است که همه سود های بانکی ربا نیست و اگر بانک طبق قوانین مصوب خود دقیقا عمل کند ، دچار ربا نمی شود از این رو تنها شبهه ربا آلوده بودن پول ها وجود دارد که موجب حرام شدن حقوق نمی گردد.

در پناه خداوند بزرگ باشید

به نظر من ربا محسوب نمی شود .

سلام علیکم
آیا این پول حلال است؟
طرح گنجینه سپهر صادرات که شرایط آن اینگونه است
ابتدا یک میلیون تومان گذاشته و ماهانه هم حدود 80 هزار تومان میدهیم
بعد از 5 سال بانک 10 میلیون تومان میدهند
مرجع :آیت الله مکارم
با تشکر

موضوع قفل شده است