جمع بندی چرا برای امام ها مقبره مجلل می سازیم؟ (گنبد طلایی یا نجات جان مسلمانان؟)

تب‌های اولیه

178 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

بله................

پاسخ دهید و یک سوال دارم!!!

این کار را امام زمان تایید کردند؟

muhammad-aga;204525 نوشت:
با سلام به شما دوست عزیز
من در پست 39 و 40 توضیح دادم که حتی اگر همه مردم ایران ثروتمند شوند باز هم تزیین حرم ائمه علیهم السلام با مظاهر دنیا مثل طلا و نقره صحیح نیست. چون این تزیینات با روح عبادت و توسل منافات دارد. مردم برای به حرم می آیند که برای لحظه ای از مسائل مادی و دنیوی راحت شوند و غرق در معنویت گردند. همانطور که آقا حمید گفتند حرم رو میشه با وسایل ارزان قیمت و یا با وسایلی غیر از طلا و نقره زیبا کرد.

سلام. یک سوال اگر بخواهید یک انگشتری برای عقد همسرتان انتخاب کنید از جنس فلزات کم ارزش انتخاب می کنید یا از طلای ناب و گران قیمت؟

آیا ائمه به اندازه همسرتان یا بیشتر برای شما ارزش ندارند؟ اگر تمام طلاهای دنیا را هم برای مقبره ایشان خرج کنیم باز هم کم است.

ذوالفقار;205353 نوشت:
ولی این بد نیست که ما دیدن یک جسم پنجره شکل یاد ائمه بیفتیم؟ هدف از زیارت کسب معرف است و اساسا زیارت بدون معرفت ارزش ندارد حالا آیا این پنجره برای ما معرفت می آورد که حالا یاد ائمه انداختنش ارزش داشته باشد؟؟؟؟

با سلام مجدد
همه زیارت ها سبب کسب معرفت نیست، بلکه به حسب درجه ایمان افراد فرق می کند.
مردم عادی همین که به امامان علیهم السلام اظهار محبت کنند برایشان بس است. شما از هر طریق معقولی یاد امامان بیافتی و محبت آنها در دلت تازه شود، مورد پسند خداست.
وقتی شما به زیارت میروید چرا درب را میبوسید؟ نه به خاطر اینکه فقط درب حرم است بلکه به خاطر اینکه منسوب به امام است. حالا این درب چه قبل از نصب چه بعد از نصب و چه مثل در عالی قاپو که از جایش جدا شده است، چون منسوب و مرتبط با حرم امام علی علیه السلام است، ارزش دارد.
پس این کار مردم فقط برای ابراز محبت است، نه برای زیارت. و انسان عاشق از خیلی چیز ها یاد معشوقش میافتد و آن چیز نزد او ارزشمند است.
زیارت درب چه بعد از نصب و چه قبل از آن برای کسی معرفت نمی آورد، مهم این است که از یک راهی به یاد محبوب خود بیافتی. پس درب حرم وسیله است نه هدف.
mkk1369;205424 نوشت:
بله................ پاسخ دهید و یک سوال دارم!!! این کار را امام زمان تایید کردند؟

سلام آقای Mkk عزیز، با بنده بودید؟ سوالتون رو متوجه نشدم.

سادات;205595 نوشت:
سلام. یک سوال اگر بخواهید یک انگشتری برای عقد همسرتان انتخاب کنید از جنس فلزات کم ارزش انتخاب می کنید یا از طلای ناب و گران قیمت؟

با سلام خدمت همکار علمی عزیز
براش انگشتری از جنس هوا یا خاک میخرم، چون بدون هوا و خاک نمیتونیم زندگی کنیم، اما بدون طلا میشه زندگی کرد. پس هوا ارزشش بیشتره. (مزاح)
سادات;205595 نوشت:
آیا ائمه به اندازه همسرتان یا بیشتر برای شما ارزش ندارند؟ اگر تمام طلاهای دنیا را هم برای مقبره ایشان خرج کنیم باز هم کم است.

به هر کس باید طوری محبت کرد که او راضی باشد، برای همسر آینده ام طلا میخرم، نه به خاطر اینکه طلا ارزش دارد، بلکه چون همسرم به طلا علاقه دارد.
ما باید محبت خودمان را به ائمه طوری نشان دهیم که خودشان راضی باشند، به نظر من باید حرم، معماریی زیبا، چشم نواز و در عین حال دور از تجملات داشته باشد. و در عوض پول ها را برای خدمت به زائران و شیعیان و ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام اختصاص دهند.
حتی اگر روزی همه زائران پول دار شدند باز هم نباید از تجملات استفاده کنیم.
مخصوصا من روی طلا و نقره تاکید میکنم، چون این دو مظهر دنیا هستند. غذا خوردن در طلا و نقره حرام است، پوشیدن لباس زرباف حرام است.
خدا از همه مقامش بالاتر است اما خودش دستور داده که خانه مرا با طلا زینت نکنید. تزیین مسجد با طلا تا جایی که یادم می آید حرام است. ائمه هم متخلق به اخلاق الهی هستند و به این کار راضی نیستند.

با سلام

درباره موضوع تذهیب گنبد حرم اهل بیت(ع) مطلبی از آیه الله بهجت خواندم که جهت اطلاع دوستان از نظر این مرجع بزرگ تقدیم می دارم.

آقای ری شهری در کتاب زمزم عرفان(که درباره آیه الله بهجت نوشته شده) می نویسد: در تاریخ22/2/1379 آقای بهجت فرمودند:به آقای مسعودی(تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)) گفتم که گنبد حرم حضرت معصومه را تذهیب(طلاکاری) کند.اگر خودشان برای این اقدام مشکل دارند ایجاد مانع نکنند.دفتر خاصی برای این کار مشخص کنند.(طلاکاری گنبد با شروع کمک مالی توسط آن مرحوم آغاز گردید).

پیام حضرت آیه الله العظمی بهجت قدس سره درباره ی تعظیم شعائر به مناسبت پرده برداری از گنبد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلاه علی سیدالأنبیاء محمد و آله الطاهرین و اللعن الدائم علی اعدائهم أجمعین .


و بعد ؛ قال الله – عزّ من قائل – و من یعظّم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب – (حج آیه ی 32 )
تمام تقواها مرتبط به قلب است و جسد به منزله ی خادم است و اختصاص شعائر به این است که تقوا را در قلوب دیگران تثبیت می نماید و علاماتی هستند که به واسطه ی آنها به ذی العلامه پی می برند .

فرموده اند : علامات المؤمن خمس : صلاه الإحدی و الخمیس ، و زیاره الأربعین و التختّم بالیمین و تعفیر الجبین و الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم (المزار ص 53 – بحارالانوار ج 98 ص 339 - وسائل الشيعه ج 10 ص 373 )
و همه ی انها معلوم دیگران می شوند و به { وسیله ی } آنها به یاد خدای اجل و طاعت او می رسند .
شعائر منصوبه و مورد نظر امر مانند « إنّ الصّفا و المروه من شعائر الله »( البقره آیه 160 ) و « لا الشهر الحرام و لا الهدی و لا القائد »( المائده آیه ی 2)
و همچنین منصوص از منع – مثل تزیین مساجد با ذهب – مورد بحث نیستند و اگر منصوص نباشد ، امر یا نهی محل تمسک به عموم « و من یعظّم شعائر الله » می باشد .


پس هر عبادتی که سبب شود از برای دخول دیگران در یاد خدا و در اطاعت خدا ، مقرب است از دو جهت ؛ یکی از آن جهت که خود ، مأمورٌبه است و دیگری از آن جهت که تهییج دیگران به سوی اطاعت است و ذوالشرافتین است .
نماز شب عبادت است اگر چه کسی نفهمد ، از یک جهت ؛ و نماز روز عبادت است اگر چه کسی نشنود ، از دو جهت ، لذا در علل { الشرایع } مذکور است حکمت جهر به نماز شب و اخفات در نماز روز ؛ و ادخال سرور در قلب مؤمن به مباح ، عبادت است از یک جهت ، و به عبادت از دو جهت ؛ طوافِ بیت { الله } عبادت است از دو جهت ؛ زیرا خودش مأمورٌبه است و سبب می شود برای دخول دیگران به آنو امثالِ آن .

کسانی که خیال می کنند اینگونه امور شرک است ، در اشتباهند از جهت تمرّد از مولای عالَم و از جهت جهل به قابلیت گِل برای چیزهایی که آتش قابلِ آنها نیست . اگر قبل از إنباءِ اسماء ، قبح مخالفتِ فاحش نبود ، { پس } بعد از آن و بعد از امتحان ، { که} قبح مخالف افحش شد ؛ چرا توبه نکرد ؟!

اگر در زمانی یا از اشخاصی تعمییر مسجدی یا تعمییر مشهدی یا تذهیب قبّه ی ولی خدا ، مقدور نبود و نشد ، دلیل عدم عبادیت و بدعت آن نیست .

اگر دول کفر تشخیص دادند که شرط وصول به مقاصد خبیثه جمع بین دین – یعنی دین مجعول باطل – و قدرت با سیف ، محرّم است ، لازمه ی آن همان است که دیده شد. و از این جهت است که اقبال مردم به حج بیت الله و زیارت مشاهد مقدسه ی اوصیاء و اولیاء و انبیاء – صلوات الله علیهم اجمعین – و توسل به آنها موجب کرامات متواتره ی قطعیه شده و می شود ؛ چون وساطت در فیوضات ثابت است و این واقعیت ، معلوم اهل تقوا است .
کسانی که می گویند کتاب ، کافی است مثل کسانی که می گویند عترت ، کافی است ، هر دو گمراه هستند ؛ بلکه اولی کتابی نیست و دومی عترتی نیست ؛ {زیرا} متلازمین مثل شیءِ واحد می باشد .
آیا کتاب ، کافی است ؟! {در حالی که } در کتاب است : الیوم اکملت لکم دینکم و در کتاب است : إنما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون و : کونوا مع الصادقین ؛ و إلی ماشاء الله از آیات وارده در ارجاع به عترت .
و همجنین عترت از کتاب جدا نیست « قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : سألت الله أن لایفرق بینهما – یعنی الثقلین – حتّی یردا علیَّ الحوض ، فاستجاب لی » و این دلیل وجود غائب – عجل الله تعالی فرجه – است و گرنه تفرقه ی بین کتاب و عترت حاصل می شد و نیز فرموده اند « ما خالف کتاب الله لم نقله »
نهج البلاغه – که فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است – مهجور جاهل هاست ، برای حق گویی در خطبه ی شقشقیه و امثال آن !
لاجعلنا الله من اهل الکذب و الإفتراء ! و وفّقنا الله بملازمه الثقلین الموروثین فی الدنیا و الآخره و فی أمور الدنیا و الآخره ، أعنی الکتاب و العتره الطّاهره و جزی الله من سعی فی تعمیر المساجد و المشاهد المشرفه سیما قبّه فاطمه المعصومه الطاهره بنت موسی بن جعفر – سلام الله علیهم – خیرا یلیق بفضله ، إنّه جواد کریم بحق محمد و اله الطاهرین – صلوات الله علیهم أجمعین - .
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
17 / ربیع الاول / 1426
العبد محمد تقی بهجت

http://www.mtb.ir/index.php/2011-09-08-10-59-52/15-2011-09-06-08-12-19/721-2011-09-28-22-47-00.html

در حدیثی آمده است از علایم آخرالزمان زینت دادن مساجد است.
اگر قرار باشد حرمهای ائمه مطهر ما به قول کارشناسان و اساتید حاضر به بهترین نحو معماری شوند و با طلا و آینه کاری زینت داده شوند و همه چیزش درجه یک باشد آنوقت دارد با کاخهای سلاطین. مگر ما داریم با آنها رقابت می کنیم. مگر ارزش دادن به یک حضرت مقدس با ارزشهای دنیایی سنجیده میشود.مگر خانه خدا که وقتی به آن فکر میکنیم یک چهاردیواری سنگی در نظرمان می آید چیزی از اعتبارش کم کرده؟ یا مثلا به قول شما باعث جذب مسلمانان نشده است؟
مگر این پیامبر ما نبود که وقتی یک پرده رنگی در خانه اشان نصب شد دستور داد آنرا پایین بیاورند. آن بزرگواران زندگی شان آنگونه بود حال چگونه در حال حیات نداشتن آنها در این دنیا حرمشان اینگونه است. اگر یک غیر مسمان اینرا ببیند آیا باور میکند آ«نها زندگی تا آن حد ساده داشتند آیا من بپزیرم حرم ائمه چنان باشد آنوقت خانه ام حتی یک پرده تزیینی و رنگی نداشته باشد؟؟؟؟
دنیا شاید منافاتی با آخرت نداشته باشد اما زینت دنیا با معنویت منافات دارد. چرا برای نماز محراب است در جایی چسبیده به دیوار که هیچ جیز دیگر توجه تو را جلب نکند؟ چرا آینه موقع نماز خواندن مکروه است چرا عکس حیوان یا انسان روربروی نمازگار مکروه است؟
برای این نیست که توجه را از نماز پرت میکند و معنویت را دور میکند؟ حال من وقتی وارد حرم ائمه میشوم یک ساعت اول فقط گچبری و آینه کاری و... آنرا نگاه کنم. خب این زینتها شده است تا دیده شود دیگر.

ذوالفقار;205838 نوشت:
برای این نیست که توجه را از نماز پرت میکند و معنویت را دور میکند؟ حال من وقتی وارد حرم ائمه میشوم یک ساعت اول فقط گچبری و آینه کاری و... آنرا نگاه کنم. خب این زینتها شده است تا دیده شود دیگر.

سلام

شما حرم نبوی را دیده اید؟:Gol:

vahid_barvarz;204521 نوشت:
من نظرم اینه که هرچیزی بودجه خودش رو داره . نمیشه که مثلا به وزارت بهداشت بودجه داد ولی چون الان خبری از جنگ نیست به وزارت دفاع بودجه نداد . بودجه مقابله با فقر هم تو کشور خودش یک بخش جدا داره . این بخش ها توی نظام ما از هم جدا هستن . یک تایپیک ایجاد کنیم و بگیم چه معنی داره ساختمان های این همه بانک که تو ایران هست با این تجملات ساخته بشه ؟ اگر قراره ایراد بگیریم باید از بانک ها ایراد بگیریم نه اماکنی که پول ساختش رو مردم با اعتقاد دارن میدن . کلا تجملات بد هستا ولی ایراد جای دیگس نه اماکن مقدس .
با سلام و احترام
من چند جا عرض کردم که آیا تجمل اون هم در این زمان که فقر داره باعث کفر میشه ! یعنی آیا هزینه ای که در زمان صلح به وزارت دفاع میدهیم با بودجه ای که در زمان جنگ میدیم برابره؟ ضمن اینکه بودجه برای دفاع کجا و هزینه برای تجمل کجا؟!
در خصوص بانکها باید بگویم که والله فعلا در خصوص آب آشامیدنی بانکها هم حرف و حدیث هست ته چه برسه به دیوار زرکوبشون ضمن اینکه نیت مردم در پول دادن به بانکها با نیتشون با پول دادن به حرم خیلی فرق داره. نباید عذر بدتر از گناه بیاریم.

muhammad-aga;204563 نوشت:
من کی گفتم خشت باشه؟ عظمت اهل بیت رو با معماری های دیگر هم میشه رسوند.

بینی وبین الله ende سادگی که چه عرض کنم غریبی و مظلومیت در قبرستان بقیع نیست ؟!آیا شیعه ای هست که آرزومند اونجا نباشه؟ چون حرم یا تجمل نداره؟!
سادات;205595 نوشت:
سلام. یک سوال اگر بخواهید یک انگشتری برای عقد همسرتان انتخاب کنید از جنس فلزات کم ارزش انتخاب می کنید یا از طلای ناب و گران قیمت؟

بستگی داره به رفتا همسرم :اگه در زمان زندگیش همیشه پز میداد که من چنینم و چنانم و این طلا و جواهراتمه مسلماً اگه ادعای عشقش رو داشته باشم هم در حیات و هم پس از مرگش برای تجملات مراسم ترحیم و همچنین برای تجمل در مزارش سنگ تموم میذاشتم. و میدونستم که روحش داره عشق میکنه!
ولی اگه در دوران زندگیش همش دم از ساده زیستی میزد و برای ترویج اون حاضره حلقه طلاش رو بده به مسکین و یه حلقه ساده و ارزون بندازه .اون وقت اکه براش اسراف کرده و چه در زندگی و چه پس از مرگ تجمل گرائی میکردم .میدونم که ناراحت میشه و اگه به نیت اون یه کار منطقی تر میکردم خوشحال میشد.

رسا;205631 نوشت:
قای ری شهری در کتاب زمزم عرفان(که درباره آیه الله بهجت نوشته شده) می نویسد: در تاریخ22/2/1379 آقای بهجت فرمودند:به آقای مسعودی(تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)) گفتم که گنبد حرم حضرت معصومه را تذهیب(طلاکاری) کند.اگر خودشان برای این اقدام مشکل دارند ایجاد مانع نکنند.دفتر خاصی برای این کار مشخص کنند.(طلاکاری گنبد با شروع کمک مالی توسط آن مرحوم آغاز گردید).

به نظرم بحث گنبد فرق داره (گنبد به عنوان سمبل یک محل متبرکه و عبادت و همچنین معماری اسلامی شاید اگه از طلا باشه خیلی جای اشکال نباشه چون علامت تجمل نیست) با اینکه دیگه تا ابد اینهمه تجمل به خرج بدیم و از آبنما و سنگ و در و و حتی پرده جلوی درب ورودیها (ماشاا... فرش 12 متری آویزون میکنن در حالیکه خیلیها برای زیر پاشون هم فرش ندارن)
توجه بشه که اشکال من به ساخت و ساز و توسعه و مرمت نیست بلکه فقط به "تجماگرائی است"

این هم پاسخ یکی از دوستان:

دو سه روز پیش ایمیلی دریافت کردم که نویسنده ی مغرض آن با نوشتن عبارت اینکه ایران چند کیلو طلا برای کاظمین داده است و نشان دادن عکس چند فقیر و بی نوا در خیابان ها کوشیده بود به مخاطب القا کند که مثلا کاش این پول برای فقرا هزینه می شد. پاسخ مختصر زیر به این ایمیل ارسال شد:
اینکه این فرد با چه انگیزه ای این مطالب را می‌نویسد و چه هدفی دارد (ارتزاق یا بیکاری یا نادانی) به بنده ارتباطی ندارد. لکن گفتم شاید این شبهه واقعا وجود دارد و سکوت سزاوار نباشد. چند نکته وجود دارد:

[="red"]اول.[/] ما معتقدیم که کل جهان هستی طفیلی وجود خاندان حضرت رسول و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند که دلیل آن احادیث متعددی است که بعنوان مثال «ای محمد (ص) اگر تو نبودی آسمان و زمین را خلق نمی کردم» و یا ده ها حدیث دیگر در مورد خلقت نور پیامبر (ص) و علی (ع) و فاطمه (س) و ... که اگر علاقمند بودید قابل شرح بیشتر است. ما امام زمان را خلیفه الله می‌دانیم که تمام امور فعلی جهان بواسطه فیض وجود ایشان به بندگان خدا می‌رسد و تمامی گنج‌ها و معادن حکمت و برهان و مادیات باذن الله از طریق ایشان واصل می‌گردد.

[="red"]دوم.[/] همه سوالات را نمی‌توان با نگاه مادی پاسخ داد. یکی از دلایل کوچکی که برای بزرگی منزلت اولیاءالله هست سالم ماندن پیکر اینان بعد از قرن‌هاست. مثلا در زیارت امام‌زاده صالح که در میدان تجریش است می‌خوانیم که پیکر ایشان بعد از چند قرن (مثلا هزار سال) همچنان سالم بوده است. یا نقل شده است که اگر اشتباه نکنم شاه اسماعیل صفوی که قصد بازسازی مقبره حر بن یزید ریاحی را داشت بدن ایشان را سالم یافت و دستمالی که دور سر ایشان بود و توسط امام حسین بسته شده بود باز کرد که بعنوان تبرک داشته باشد که خون تازه آمد و هر دستمال دیگری که بست خون بند نیامد تا نهایتا دوباره همان دستمال را سر جایش بست. ما کسانی را داشته‌ایم و داریم که وقتی به قبور ائمه می رسیدند سلام می‌کردند و جواب سلام را می‌شنیدند مانند ابراهیم مجاب که قبرش در کربلاست و .... در زیارت‌نامه اکثر ائمه داریم که «گواهی می دهم که شما مقام مرا می بینید و کلام مرا می شنوید و جواب سلام مرا می‌دهید لکن بر گوش من حجاب هست». در همین امام زاده چهل تنان تهران فبور نوادگان این ائمه بعد از هزار سال سالم پیدا شد. هزاران مورد شفای بیماران و امدادهای غیبی و .... خوب اینها تنها گوشه‌ي کوچکی از هزاران هزار کرامت و معجزات مشاهده شده است که هیچ یک قابل توجیه با علم مادی نیست و شاید ساده ترین راه نیز انکار باشد!!

[="red"]سوم.[/] این نویسنده غافل نوشته است که ایران مثلا چند کیلو طلا داده است. این طلا را دولت ایران یا حکومت آن نداده است، بلکه همان مردم فقیر و بیچاره ای که عشق ائمه را دارند با افتخار و از دل و جان داده‌اند. یعنی برخی نسبت به اهل بیت چنان ارادتی دارند و چنان از آنها لطف و احسان و کرم دیده‌اند که با اینکه محتاج هستند ولی بخشی از اموال خود را در راه اهل بیت خرج می‌کنند و این کار را از ته دل و با شوق انجام می‌دهند. ضمن اینکه این طلا دور ریخته نشده و در گنبد موجود و قابل بازیابی است. همان‌طور که دهها تن طلا در گنجینه بانک مرکزی موجود است. این حرم‌ها مایه امن و آرامش بندگان است. الان هر کسی که مشهد می‌رود حتی اگر جایی برای سکونت نداشته باشد گوشه‌ای از حرم مانده و از امکانات آن بهره می‌برد. یا امام کاظم که به باب الحوائج مشهور است حاجت بسیاری از حاجتمندان را روا فرموده است.

[="red"]چهارم.[/] تعمیر و زیباسازی قبور ائمه اطهار(ع) تعظیم شعائر الهی است و قرآن مجید آن را نشانه تقوای قلوب و تسلّط پرهیزگاری بر دل‏ها می‏داند: « وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ » حج، آیة ۳۲ مقصود از شعائر در این آیه، نشانه‏های دین الهی است. اولیای خدا ـ به ویژه آنان که در راه گسترش دین جانبازی کرده‏اند ـ از شعائر و نشانه‏های دین او هستند. یکی از راه‏های بزرگداشت آنان ـ علاوه بر حفظ آثار و مکتب آنها ـ حفظ و تعمیر قبور آنان است. معمولاً در میان تمام ملل، شخصیت‏های بزرگ سیاسی و دینی در نقاط حساس به خاک سپرده می‏شوند و از مقبرة آنان به عنوان نشانه مکتب و نماد افتخار، محافظت می‏شود. قرآن مجید به روشنی به ما دستور می‏دهد که به بستگان و خویشاوندان پیامبر گرامی(ص) مهر ورزیم: « قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى » شوری، آیة ۲۳ و مسلماً یکی از راه‏های ابراز علاقه به خاندان رسالت، حفظ و بزرگداشت مرقدهای آنان است. به دلیل همین ابراز احساسات و نشان دادن عشق و علاقه فراوان به اهل بیت(ع)، شیعیان همواره سعی کرده‏اند که زیباترین هنرهای معماری و آیینه‏کاری و منبت‏کاری را در حرم‏ها و بناهای متعلّق به آنان، به کار برند و ارزنده‏ترین و با ارزش‏ترین فلزات ـ اعم از طلا و نقره و سایر جواهرات ـ را وقف آن قبور مطهر نمایند و در تزیین گنبد و بارگاه آن بزرگان استفاده کنند. این، نشانه تعظیم شعائر و بیانگر شکوه و اجلال آن بزرگواران در نزد مردم است. همچنین دیدن این حرم‏های نورانی، یادآور عظمت معنوی و مقام والای صاحب آن بارگاه است.

[="red"]پنجم.[/] به ما سفارش کرده اند که حتی نمک سفره تان را از ما اهل بیت بخواهید. در احادیث نقل شده که تمام پولی که در راه زیارت ما صرف می کنید به شما برمی گردانیم و حتی اگر کسی مدتی به زیارت نرود مالش فزونی نیابد.
....
نقل شده است [۱] مردي خدمت امام صادق (ع) آمد و پول فراواني به عنوان سهم امام آورده بود، آن هم با امكانات آن زمان، با راه هاي دور و نبودن وسايل سفر و بودن راهزن هاي در كمين كه با قافله حركت مي كردند. خلاصه زحمت فراواني كشيد تا خود را به مدينه و خدمت امام صادق (ع) رسانيد. وقتي آمد امام احساس كرد كه عجب و غروري او را گرفته كه من خيلي كار كرده ام كه اين همه پول آورده ام. عجب بيماري مهلكي است و امام هم طبيب حاذق است. بايد بيمار را معالجه كند و غرور و تكبر او را بشكند. لذا خادمشان را صدا زدند كه بيا و آن تشت رختشويي را كه در گوشه حياط افتاده بياور. وقتي آورد. فرمود: سرازيرش كن. وقتي سرازير كرد، آن مرد ديد سكه هاي طلا و نقره و جواهرات فراوان از تشت فرو ريخت. تلي شد حايل ميان اين مرد با غلام امام. سپس فرمود: شما خيال نكنيد كه ما به شما نياز داريم كه از شما پول مي گيريم. ما منت بر شما داريم كه از شما مي پذيريم. «انما ناخذ منكم ما ناخذلنطهركم» ما كه از شما پول مي پذيريم، براي اين است كه شما را پاك كنيم [۱].

به ذره گر نظر لطف بوتراب کند به آسمان رود و کار آفتاب کند

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند آیا بود که گوشه ی چشمی به ما کنند

[۱] صفير هدايت، انفال 31، آيه الله ضياءآبادي

دانشجویان پیرو ولایت

سادات;205966 نوشت:
این نویسنده غافل نوشته است که ایران مثلا چند کیلو طلا داده است. این طلا را دولت ایران یا حکومت آن نداده است، بلکه همان مردم فقیر و بیچاره ای که عشق ائمه را دارند با افتخار و از دل و جان داده‌اند.

با سلام خدمت همکار علمی عزیز
بله نویسنده اون مقاله مغرض بوده و ما هم قبول داریم که دولت گنبد طلا نمیسازه، بلکه مردم خودشون پول میدن. اما ما به عنوان نسل جدید وظیفه داریم به مردم یاد بدیم که پولشون رو چطور خرج کنند. خیلی از مردم میخواهند محبت خودشون رو به امامان نشون بدن اما راه و روش رو بلد نیستند. پس اینکه مردم خودشون پول میدن توجیه خوبی برای تجملات نیست.

ثانیا من بارها گفتم، من نمیگم پول گنبد رو بدن به فقرا، اما در امور مفید تری خرج کنند.

بزارید به مثال بزنم، وقتی یک نفر انسان مومن داره از دنیا میره، چه وصیتی به خانوادش میکنه؟ میگه با پول های من کار خیر انجام بدید. یعنی باهاش مدرسه بسازید یا جهیزیه بخرید و ....
به نظر شما الان امامان ما چه وصیتی به ما دارند؟
حتی مسجد النبی هم مطابق با معماری اسلامی و مذهبی نیست. خدا لعنت کنه معاویه رو که این تجمل گرایی رو وارد مساجد کرد. اگر تاریخ مساجد اسلامی رو بخونید میبیندید که تاریخدان ها اعتقاد دارند معاویه چون مرکز حکومتش قبلا دست مسیحیت بود، و مسیحیان کلیساهای باشکوه میساختند، معاویه هم به خیال خودش میخواست عظمت مسجد رو بیشتر کنه، مساجد رو مثل کلیسا تزیین کرد.
عظمت مسجد به سادگیشه. به معنویتشه.

[="Navy"]سلام:Gol:
پست زیر به دلیل ادغام با این تاپیک و قدیمی تر بودن تاریخش نسبت به پستهای اخیر این تاپیک ، دو صفحه قبل مونده بود! و برای اینکه از دید باقی کاربران پنهان نمونه دوباره نقلش میکنم.
[/]

ذوالفقار;205336 نوشت:
با عرض سلام ایمیلی برایم آمده بود که عکسهایی بود از رونمایی گنبد کاظمین که با 110 کیلو طلا که هدیه ایرانیها بوده ساخته شده و در پس آ« تصاویر مردمی بسیار فقیر.
کدام بهتر است ساخت گنبدی از طلا یا نجات مردی که به خاطر فقر جان و یا دین خود را از دست می دهند؟ اصلا نه، کدام واجب است؟!؟!؟!؟!؟!؟؟؟؟؟
قصدم چالش افکنی نیست، شبهه ایست در ذهنم که از کارشناسان محترم درخواست پاسخ دارم.

و اما یک سوال دیگر مگر نه اینکه قداست ضریح و گنبد و بارگاه ائمه علیه السلام به خاطر قبر مبارک و مطهر آنهاست که محیطش را هم متبرک کرده، حال ضریحی که هنوز در مقبره ائمه نصب نشده چه قداست و تبرکی دارد که در شهرهای ما به آن متوسل می شوند؟ اگر اینگونه است درب ورودی عالی قاپو اصفهان که متبرک تر است چون درب حرم مام علی علیه السلام بوده است.؟؟
با تشکر


متاسفانه فرصت ندارم همه نظرات رو بخونم اما خیلی پیش از این همین سوال رو از دفتر آیت الله مکارم پرسیده بودم و جوابشون رو هم در اینجا قرار میدم (اگه قبلا دوستان این کار رو کرده اند بابت تکراری بودنش عذرخواهی می کنم). البته الآن طلا خیلی گران تر از زمانی شده که من سوال کرده بودم اما در اون زمان واقعا طلا قیمتش نسبت به حالا پایین بود و ضمنا هزینه تعمیر یک گنبد کاشی کاری شده هم قابل توجه بود.

اما جواب دفتر مرجع بزرگوارم آیت الله مکارم:

برخلاف آنچه بعضی تصوّر می کنند طلای گنبدها که یک ورقه بسیار نازک است هزینه سنگینی ندارد و در مقابل دوام زیادی خواهد داشت و همیشه شفاف است و احتیاج به تعمیرات ندارد.

muhammad-aga;205346 نوشت:

ما الان آدم های خیری داریم که میتونن همه پولش رو یک جا پرداخت کنند. و یا به روش دیگه ای مردم میتونن کمک کنند.

در مورد این که بعضی ها می تونن همه هزینه رو یکجا تقبل کنن شکی نیست اما یادمه یکبار از یکی از مسوولین بازسازی عتبات شنیدم که در آغاز کار رفته بودن خدمت آیت الله بهجت و دعا و راهنمایی خواسته بودن و (نقل به مضمون می کنم) ایشون فرموده بودن که توجه داشته باشن دنبال کمک یکجایی آدمهای خیر و متمول نباشن بلکه تلاش کنن پولهای کم مردم رو و از هرکس متناسب با توانش کمک بگیرن. با توجه به همون سفارش ایشون واقعا ترجیح می داد که هرچند زحمت بیشتری داره اما پولهای خرد (یعنی مثلا همین سال گذشته چیزی در حد یک اسکناس صد تومانی) مردم غیر مرفه رو برای بازسازی جمع آوری کنه. گویا نظر آیت الله بهجت هم این بوده که اجازه بدند و تلاش کنن مردم همه سهیم باشن.

[="Tahoma"][="Black"]لا حول و لا قوة الا بالله

ديشب دو نفر از سازمان عتبات عاليات استان البرز اومده بودن مسجد محل
يكيشون چند دقيقه اي صحبت كرد كه تا بحال چه كرديم و از اين به بعد چه ميخوايم بكنيم و بعد از مردم كمك خواست
مردم هم 5 تومن و 10 تومن و 50 تومن دادن و يه مبلغ زيادي جمع شد
من با اين كمك ها مخالف نيستما ديشب هم خودم مبالغ رو جمع كردم ولي به نظرتون بهتر نبود حداقل در اين شرايط اين كمك ها رو به مردم عزيز و غيور آذربايجان ميدادن ؟

مردمي كه يكي از پايه هاي اصلي انقلابي بودن كه من بواسطه اون ميتونم برم مشهد و به گنبد طلا زل بزنم و لذت ببرم
[/]

سادات;205966 نوشت:
حتی اگر کسی مدتی به زیارت نرود مالش فزونی نیابد

سلام
مطمئن باشین محبان اهل بیت دلشون برای بارگاه ائمه پر میکشه ولی چطور خرج مسافرت و بیارن تا به زیارت برن
احترام برای ائمه درست و جای خود قربونش برم امام رضا (ع) اینهمه حیات داره اگر بخوای بری فقط یک شب بمونی و زیارت کنی و برگردی لااقل تو حیاتش هم نمیزارن بمونی و استراحت کنی
بهتر نبود به قول دستموم به جای اینهمه تجملات یه مکانی برای کم درامدها برای عاشقایی بسازن که به یک ساعت هم راضی هستن برای زیارت؟
چون این مورد برای خودم هم سوال بود همه تایپیکهارو از اول تا اخر خوندم ولی متاسفانه جوابی که قانعم بکنه رو نیافتم
کمک به یه فقیز واجب هست و این امور مستحب بهتر نیست با عمل به واجب راه ائمه رو ادامه بدیم حالا که میبینیم زکات و خمس نمیتونه برطرف کنند فقر باشه خب به جای تجملات اضافی رسیدگی به فقرا واجب نیست؟

آیات وروایاتی در همین رابطه هست که اولویت رو می رسونه واین معنی ازشون بر میاد که چراغی که به خانه رواست به مسجدحرامه....

به نام خدا
سلام

به نظر من هم کمک به مردم نیازمند خوبه هم کمک به سازمان عتبات عاليات . هر دو نیاز به کمک دارن ولی تشخیص اولویتش برام سخته واسه همین اگر دیدم کسی داره واسه عتبات عاليات پول جمع میکنه و من حس میکردم که فقرا واجب تر هستند , میام من هم به موازات پول واسه فقرا جمع میکنم با کمک به عتبات عاليات هم مواجه نمی کنم چون میدونم که که اون ها هم نیاز دارن .
مطمئنا خداوند وقتی ببینه دو گروه دارن پول جمع میکنن یعنی یکیشون واسه فقرا و یکیشون واسه عتبات عالیات , خداوند به صلاح و تشخیص خودش توی دل مردم با غیرت ایران میندازه که به کدام گروه بیشتر کمک بشه .
یک چیز جالب بگم واستون چون موضوعش تازه هست و نقل کلام مردم شده . توی محل کار ما همه در مورد زلزله آذربایجان حرف میزدن خود من هم کلی شاکی بودم که هیچ کس کمک بهشون نمیکنه . یکی از همکارا یک دفعه بلند شد گفت آقا هرکی هرچی میتونه پول بده تا بدیم به زلزله زدگان ! به خودم گفتم خوشا به سعادتش که ثواب این کار نصیبش شد کاشکی من به جای شاکی بودن به این فکر افتاده بودم . پول هم جمع شد همه هم از اون آقا تشکر کردن که بیدارمون کرد .

یا حق

vahid_barvarz;256871 نوشت:
به نام خدا
سلام

به نظر من هم کمک به مردم نیازمند خوبه هم کمک به سازمان عتبات عاليات . هر دو نیاز به کمک دارن ولی تشخیص اولویتش برام سخته واسه همین اگر دیدم کسی داره واسه عتبات عاليات پول جمع میکنه و من حس میکردم که فقرا واجب تر هستند , میام من هم به موازات پول واسه فقرا جمع میکنم با کمک به عتبات عاليات هم مواجه نمی کنم چون میدونم که که اون ها هم نیاز دارن .
مطمئنا خداوند وقتی ببینه دو گروه دارن پول جمع میکنن یعنی یکیشون واسه فقرا و یکیشون واسه عتبات عالیات , خداوند به صلاح و تشخیص خودش توی دل مردم با غیرت ایران میندازه که به کدام گروه بیشتر کمک بشه .
یک چیز جالب بگم واستون چون موضوعش تازه هست و نقل کلام مردم شده . توی محل کار ما همه در مورد زلزله آذربایجان حرف میزدن خود من هم کلی شاکی بودم که هیچ کس کمک بهشون نمیکنه . یکی از همکارا یک دفعه بلند شد گفت آقا هرکی هرچی میتونه پول بده تا بدیم به زلزله زدگان ! به خودم گفتم خوشا به سعادتش که ثواب این کار نصیبش شد کاشکی من به جای شاکی بودن به این فکر افتاده بودم . پول هم جمع شد همه هم از اون آقا تشکر کردن که بیدارمون کرد .

یا حق

عجب!
خب الان یکی یک شماره حساب بذاره تا برای فقرا پول جمع کنیم!
نفری هزار تومن هم بذاریم خیلی میشه!
بعد یکی بره بده واسه جهازیه یک دختر دم بخت که به خاطر جهازیش مونده و نمیره خونه بخت! یا مثلا بده به یک مادری که شب به بچه هاش نون خالی میده بخورن! نون با آب!
یا بده به یک پدری که مریض شده و تو بیمارستان خوابیده و کسی رو نداره خرج زن و بچشو دربیاره
یا به یک زندانی که به خاطر تصادف غیر عمد تو زندان دور از زن و بچشه!

من توی تلوزیون دیدم مردی رو که شش سال توی زندان بود چون ششصد هزار تومن نداشت دیه بده.... به خدا مخم سوت کشید....

الان تو شهر قم اخرین روزهای بازدید ضریح حرم امام حسینه. هر روز صبح که میخوام برم سر کار میبینم هنوز قبل از باز شدن در چه جمعیت عظیمی منتظر وایستاد!طبق اعلامی که کردن غیر از نقره و دیگر تزیینات فقط 118 کیلو طلا استفاده شده. اگه فقط همین رو در نظر بگیرید و طلای گنبد و گلدسته ها رو حساب نکنید و ضرب در قیمت طلا کنید میشه یه چیزی حدود 15 میلیارد و 500 میلیون تومن!
مطالب اساتید اینجا رو هم خوندم. اول یه نکته خارج از موضوع بگم. تو یکی از پستها استاد بزرگوار به سوال یکی از دوستان کلمه شبهه رو اطلاق کردن! به نظر من سوال خیلی بهتره چون وقتی میگیم شبهه یعنی از پیش حرف طرف رو باطل میدونیم .... و اما موضوع تاپیک:
ایت الله جوادی یه مصاحبه در این زمینه تو سال88 داشتن که خلاصش این بود که ائمه تزیین مساجد رو مورد نکوهش قرار دادن و ... که میتونید خودتون پیدا کنید و بخونید
موضوع رو توی فقه دنبال کردم و دیدم علمای قدیم اکثرا قائل به حرمت تزیین مساجد با طلا بودند و عده کمی قائل به کراهت اون هستن که اگه خواستید متن و مستندش رو ذکر کنم
مراجع جدید هم فتاوای مشابهی دارن. از جمله امام بنابر احتیاط واجب میگن ترک بشه و بقیه مراجع که همه متنهاشون موجوده
حالا اینها مستندات بود
و اما دلیل خودم که چرا این کارو نمیپسندم:
کارشناس بزرگوار تو اکثر پستها تکیشون روی تکریم شعائر و بزرگان بود
در پاسخ خدمتشون عرض میکنم که اولا اینها عمومات هستند که خودشون معارض با عمومات دیگه
از جمله نهی ائمه از اسراف است. در ثانی وقتی سراغ عمومات میریم که بصورت خاص نهی نشده باشه. وقتی مولی میگه میوه بخور بعد میگه سیب نخور یعنی هر میوه ای بخور الا سیب. حالا وقتی قران میگه تکریم شعائر و بعد ائمه میگن مساجد و زیارتگاه ها رو با طلا تزیین نکنید میشه خاص بعد از عام که اون رو تخصیص میزنه. خصوصا اینکه همونطور که از فتاوای فقها برمیاد روایات نهی از تزیین مساجد رو معتبر دونستند.
در اخر جمله ای از ایت الله جوادی: تامين امكانات مساجد با تزيين آن متفاوت است، بعضي‌ها در مساجد به تهيه امكاناتي روي مي‌آورند كه هرگز در هيچ يك از روايات، ثوابي براي آن قائل نشده‌اند.

صدیق;87362 نوشت:
مثلاً آیا اینکه در روایات سفارش به پذیرائی میهمان به اکمل وجه و بهترین صورت ممکن شده، با وجودیکه اینهمه گرسنه و نیازمند هستند منافات ندارد و یا نوعی اسراف نیست؟

این اکمل وجه در پاسداشت مهمان و احترام به او و فراهم آوردن رفاه اوست.شما کاری کنید که مهمان احساس راحتی کند و غذای خوب(سیر کننده و در شان او) به او بدهید،اما این درست نیست که در زمانیکه مثلا اکثر مردم نمیتوانند برنج بخورند شما برای مهمان برنج درست کنید.اگر اینطور است هرشب مهمانی مفصل بگیرم و به بهانه آن غذای گران بخورم!

صدیق;89000 نوشت:
چیزی بنام فقر کامل وجود ندارد و این خود نشانی بر ساختگی بودن و عدم واقعیت نوشتار شماست.

ممکن است منظورتان را از فقر کامل بفرمایید؟شما در جامعه نیستید که کسانی ماههاست برنج نخورده اند؟نمیدانم چرا فقر زیاد در جامعه ما را انکار میکنید؟
صدیق;89000 نوشت:
معمولاً کسانی که به حسب ظاهر نقصی دارند در بسیاری مسائل دیگر تلاشگرند و در اکثر موارد به کمال لازم می رسند،

همه انسانها که از یک استعداد و توانایی برخوردار نیستند!

iman321;278349 نوشت:
الان تو شهر قم اخرین روزهای بازدید ضریح حرم امام حسینه. هر روز صبح که میخوام برم سر کار میبینم هنوز قبل از باز شدن در چه جمعیت عظیمی منتظر وایستاد!طبق اعلامی که کردن غیر از نقره و دیگر تزیینات فقط 118 کیلو طلا استفاده شده. اگه فقط همین رو در نظر بگیرید و طلای گنبد و گلدسته ها رو حساب نکنید و ضرب در قیمت طلا کنید میشه یه چیزی حدود 15 میلیارد و 500 میلیون تومن!
مطالب اساتید اینجا رو هم خوندم. اول یه نکته خارج از موضوع بگم. تو یکی از پستها استاد بزرگوار به سوال یکی از دوستان کلمه شبهه رو اطلاق کردن! به نظر من سوال خیلی بهتره چون وقتی میگیم شبهه یعنی از پیش حرف طرف رو باطل میدونیم .... و اما موضوع تاپیک:
ایت الله جوادی یه مصاحبه در این زمینه تو سال88 داشتن که خلاصش این بود که ائمه تزیین مساجد رو مورد نکوهش قرار دادن و ... که میتونید خودتون پیدا کنید و بخونید
موضوع رو توی فقه دنبال کردم و دیدم علمای قدیم اکثرا قائل به حرمت تزیین مساجد با طلا بودند و عده کمی قائل به کراهت اون هستن که اگه خواستید متن و مستندش رو ذکر کنم
مراجع جدید هم فتاوای مشابهی دارن. از جمله امام بنابر احتیاط واجب میگن ترک بشه و بقیه مراجع که همه متنهاشون موجوده
حالا اینها مستندات بود
و اما دلیل خودم که چرا این کارو نمیپسندم:
کارشناس بزرگوار تو اکثر پستها تکیشون روی تکریم شعائر و بزرگان بود
در پاسخ خدمتشون عرض میکنم که اولا اینها عمومات هستند که خودشون معارض با عمومات دیگه
از جمله نهی ائمه از اسراف است. در ثانی وقتی سراغ عمومات میریم که بصورت خاص نهی نشده باشه. وقتی مولی میگه میوه بخور بعد میگه سیب نخور یعنی هر میوه ای بخور الا سیب. حالا وقتی قران میگه تکریم شعائر و بعد ائمه میگن مساجد و زیارتگاه ها رو با طلا تزیین نکنید میشه خاص بعد از عام که اون رو تخصیص میزنه. خصوصا اینکه همونطور که از فتاوای فقها برمیاد روایات نهی از تزیین مساجد رو معتبر دونستند.
در اخر جمله ای از ایت الله جوادی: تامين امكانات مساجد با تزيين آن متفاوت است، بعضي‌ها در مساجد به تهيه امكاناتي روي مي‌آورند كه هرگز در هيچ يك از روايات، ثوابي براي آن قائل نشده‌اند.

با سلام
این سوال دغدغه ذهنی من هم بود
دنبالش رفتم
آرام شدم
در برخی سایت ها بعد از انعکاس خبر زیارت ضریح سیدالشهداء علیه السلام
عده ای از خود بچه شیعه ها مطالب نامناسبی نوشتند که درد آور بود
اما بعد از بررسی این تاپیک و تاپیک های دیگر اسک دین
دو مطلب آرام بخش بود
یک : مطلبی از حضرت آیت الله بهجت (دامت برکاته) به نقل از سایت ایشان
پست:57
http://www.mtb.ir/index.php/2011-09-...-22-47-00.html
دو: مطلبی استفتاء شده به نقل از دفتر حضرت آیت الله مکارم
پست:66
برخلاف آنچه بعضی تصوّر می کنند طلای گنبدها که یک ورقه بسیار نازک است هزینه سنگینی ندارد و در مقابل دوام زیادی خواهد داشت و همیشه شفاف است و احتیاج به تعمیرات ندارد.

البته همین مطلب در بحث طلبگی جوابش گیرم اومد
که یکی از دوستان با دلیل فرانی قانعم کرد
داستان تابوت عهد

بقره (2) آيه 248
تابوت سکینه، صندوقی است که حضرت موسی به امر حق تعالی، از چوب شطیم ساخت. طول آن 3 قدم و 9 قیراط و عرض و ارتفاعش 2 قدم و سه قیراط بود. بیرون و اندورنش را به طلا پوشیده کرد. آن تابوتی که به عدد هر پیغمبری خانه از زبرجد سبز در آن بود، آخرین خانه خانه حضرت رسالت (ص) بود. آن تابوت را «تابوت شهادت» و تابوت «تابوت عهد» هم گفته اند.
بیشتر
چرا یک تابوت این چنین در قران باید مدح شود
بیشتر در مورد بارگاه و ضریح:
قضیه اصحاب کهف و ساختن بارگاه
بیشتر
التماس دعا


سلام علیکم

نمیخواهم حرف سیاسی بزنم و نمیخواهم این مساله را که ضریح 15 میلیارد تومانی مبلغ زیادی است و شرعیت آن مشخص نیست و وضعیت امروز جامعه را مطرح کنم

مطلبی را در اخبار پیگیری کردم که دلم سوخت.

ماجرای 3000 میلیارد تومان اختلاس و مدیری که فرار کرده به کانادا رو میخوندم

با این شرایط دل آدم میسوزد که با این ایرادهائی که سر این ضریح میگیرد ناحقی کرده در حالیکه چنین وضعیتی در کشور وجود داشته که اگر میخواست کار خیری صورت بگیرد باید با این مبلغ صورت میگرفت .

//

حرمت استفاده از طلا در عبادتگاه ها در فقه شیعه:
تقریبا این مساله در فقه شیعه اجماعی است و اکثر فقها به آن حکم داده اند. به عنوان مثال شیخ طوسی در المبسوط میفرمان: ...و لا يجوز أن تكون مزخرفة أو مذهبة(ج‌1، ص: 160)
فقهای جدید نیز تحت عنوان استفاده از طلا در مساجد این مساله را مورد بحث قرار داده اند:
در عروه الوثقی: حرام است زينت كردن مسجد را به طلا
البته عموما احتیاط واجب داده اند: رساله امام خمینی صفحه 201:
بنابر احتياط واجب، مسجد را نبايد با طلا زينت كرد.

و ایت الله سيستانى: احتياط واجب اين است كه مسجد را به طلا زينت نكنند
و رساله توضیح المسائل آیت الله فاضل لنکرانی صفحه 154: بنابر احتياط واجب نبايد مسجد را به طلا زينت كنند

صبحتهای ایت الله جوادی رو هم نقل کردم اما خوب باید توجه کرد که ایشان مساله حرمت رو مطرح نکردند وفرمودند:
1- این امر مورد نکوهش ائمه بوده
2- در تزیین از چیزهایی استفاده میشود که ثوابی برای آن ذکر نشده

در مورد دوست عزیزم فاتح:
15 میلیارد همونطور که گفتم فقط هزینه طلای ضریح ساخته شده است و شما میتونید به این استفاده از چند تن نقره و طلای گنبد و گلدسته ها رو هم اضافه کنید.
مساله اختلاس رو هم که ذکر کردید رو نمیتونم بپذیرم
اولا: هیچوقت نمیشه با اشتباه بزرگتر اشتباه کوچیکتر رو جایز شمرد
دوما: مباحث دینی مباحث بسیار حساسی هستند و علما همیشه در مورد اونها با حساسیت بحث کردند. خیلی کارها الان برای ما با عناوین دیگه جایزه. اما به محض اینکه فعل ما میخواد با مساله دین پیوند بخوره بخاطر مرز باریک مسائل با مساله بدعت، علما حساسیت بسیار بالایی به خرج میدن و همونطور که میبیند از خیلی مسائل در عزاداری امام حسین مارو نهی کردند و مثلا گفتند: لخت نشید، حرکات ناشایست نباشه، عزاداری فقط ذکر مصیبت باشه، در انتخاب الحان مداحی ها دقت بشه، قمه زدن و بعضی مدل زنجیرزنی ها نباشه و .....
لخت شدن و بالا و پایین پریدن مشکلی نداره اما وقتی میخواد در کنار یک مساله دینی قرار بگیره قضیه فرق میکنه و خیلی با دقت باید با اون برخورد بشه.

دوست عزیزم valayat
ایه ای که شما فرمودید اختلافی است اما عموم تفاسیر برخلاف انچه شما گفته اید که تابوتی بوده است، انرا صندوقچه ای دانسته اند که مادر حضرت موسی، ایشان را در آن قرار داد و مطمئنا چنین صندوقی که در آب قرار داده میشه نمیتونه اینهمه طلا و سنگهای قیمتی داشته باشه. چندجا رو نگاه کردم و نفهمیدم شما از چه منبعی گرفتید. انچه مسلمه اینه که این تابوت یا صندوقچه بعدها در دست بنی اسرائیل بوده و انرا با خود به جنگها میبردند و از ان تبرک میجستند و احتمال دادم تزییانی که گفتید بعدا به ان اضافه شده باشه. فکر میکنم بجای مساله ای که گفتید مسائل مصادیق خیلی بهتر و اشکارتری برای استناد وجود دارند. از جمله خود خانه کعبه که بسیار ستوده شده و با اینکه امکانش بود پیامبر به تزیین اون با طلا و جواهر دستور بدند و عظمتش رو بیشتر کنند اما به ساده ترین شکل ممکن ساخته شده و اگه الان طلایی روی اون هست کار وهابی های عربستانه نه دستور دین(من شخصا با طلاکاری عبادت گاه مخالفم اما باید به وهابی هایی که به طلاکاری قبور ائمه اشکال میگیرند گفت چرا خانه خدا رو طلاکاری کردید)

در آخر باز تکرار میکنم نیاز به دلیلهای خیلی قوی تری داریم که این مساله از تحت عنوان اسراف و تجمل خارج بشه

سلام من هم این مورد یعنی استفاده از طلا و نقره در ضریح یا گنبد و بارگاه ائمه برایم جای سئوال جدی شد و خخواستم آنرا مطرح کنم که یکی از مدیران محترم مرا به این سرنگار رهنما شدند .باید بگم که تقریبا تمام این صفحات را خواندم و برایم جالب بود که حتی یک روایت هم برای استفاده از طلا و نقره ذکر نشد و صرفا از برخی روایات یا آیات استفاده معنایی شد که چون گفته شده زیارتگاههای را گرامی بداریم پس استفاده از طلا مشکلی نداره که البته این با عقل محاسبه گر (که اتفاقا موضوع "کل ما حکم به العقل حکم به الشرع"هم هست ) منافات دارد .تنها موردی که شاید تا حدودی قانع کننده بود همان سخن آیت الله مکارم بود که در این پست گفته شده :
برخلاف آنچه بعضی تصوّر می کنند طلای گنبدها که یک ورقه بسیار نازک است هزینه سنگینی ندارد و در مقابل دوام زیادی خواهد داشت و همیشه شفاف است و احتیاج به تعمیرات ندارد.
آنچه مورد را جالبتر میکند دلیل آقای مکارم هست .یعنی استفاده از طلا نه بدلیل زینت یا تجمل بلکه برای ایجاد مقاومت بهتر و کارایی بیشتر !
خب حالا سئوال مطرح میشود که با توجه به تکنولوژی های معماری و ساختمانی جدید واقعا نمیشود از راه ارزانتری به همین کارآیی ها رسید ؟! به نظر من امکان آن هست هرچند تخصصی ندارم اما با توجه به ساختمانهایی که گاها چند هزار سال مانده اند و از طلا هم استفاده نکردند به نظرم امکان پذیر هست .
اما سوال مهمتر آنستکه چرا برخی علما حتی افرادی مانند حضرت آیت الله جوادی آملی به این مهم توجه نکرده اند .راستش وقتی تصویر ایشان را هنگام ساخت ضریح حضرت امام حسین علیه السلام دیدم بسیار متعجب شدم . به نظرم کافی بود ایشان بفرمایید از اینهمه طلا و نقره در جهت رفع فقر که یکی از منشاء های فساد هست استفاده بشود .
بهرحال من کسی را میشناسم که هروقت بخواهد به کودکی یا نوجوان فقیری کمکی مانند کامپیوتر بکند به او میگوید که دعای مکارم الاخلاق از حضرت امام سجاد را حفظ کن و امتحان بده . اگر توانستی این دعا را بصورت روان و با معنی فارسی بگویی یک کامپیوتر خوب که در بازار موجود هست برایت میخرم . من شخصا راه او را در جهت تکریم ائمه (علیهم السلام ) را بیشتر میپسندم و همچنان از ساکت ماندن مراجع معظم در این مورد متعجب هستم .

سلام دوست عزیز تا حالا چند بارشده به جای اینکه برای خونتون گوشت بخری پولش رو ببری نون بخری و بگی منم نون میخورم اما بزار اونها هم سیر بشن؟؟
یک بار دو بار سه بار چهار بار یا....
مطمئنا بار پنجم نرسیده خانوادتون اعتراض میکنن که بابا ما که نمیتونیم همش نون بخوریم بدنمون گوشت هم احتیاج داره!
یا اینکه چه خبره همش میری بیست هزار تومن میدی برای فقراء نون میخری پس خودمون چی؟؟
پس میبینید که توی یک خانواده کوچک هم هر چیزی و هر خرجی ولو گران جایگاهی دارد.

یک گوشت نخریدن بیست هزار تومانی آن هم داخل یک خانواده دو نفری باب اعتراض را باز میکند حالا یک امام حسین (علیه السلام)که مکتبش جهانی است و این خرج 15 میلیارد تومنی هم از جیب محبین ایشان نه جیب دولت و با التماس و اصرار مردم که تورو خدا ما را هم در این امر شریک بدانید خرج شده چه جای اعتراض دارد.
بله ما گنبد امام رضا و ضریح امام حسین علیهم السلام را طلا میکنیم چون طاقت نداریم پایین تر از این باشد به غیرت شیعه بر میخورد که ضریح مولایش را کمتر از این بگذارد.
بلا تشبیه مانند این میماند که به طرف بگویند چرا بالای قبر پدرت یک سنگ صد هزار تومانی گذاشتی (البته الان کمش و سنگ معمولیش اینقدره) چرا یک آجر نذاشتی و باقی پولش رابه فقرا ندادی ؟
میگوید مرد حسابی بابامه، یک عمر برام زحمت کشیده یک سنگ صدتومنی هم روی قبرش نذارم؟
براش صدقه هم میدهم اما غیرتم اجازه نمیدهد کمتر از این باشد!

نمیدونم چقدر تونستم منظورم رو برسونم

راستی فتواهای علماء که راجع به مساجده سنخیتی با حرم ائمه و ساخت ضریح نداره این دوتا رو اشتباه نکنید دو موضوع جدا هستند از لحاظ فقهی.

یا علی

kahani1788;284452 نوشت:
سلام دوست عزیز تا حالا چند بارشده به جای اینکه برای خونتون گوشت بخری پولش رو ببری نون بخری و بگی منم نون میخورم اما بزار اونها هم سیر بشن؟؟
یک بار دو بار سه بار چهار بار یا....
مطمئنا بار پنجم نرسیده خانوادتون اعتراض میکنن که بابا ما که نمیتونیم همش نون بخوریم بدنمون گوشت هم احتیاج داره!
یا اینکه چه خبره همش میری بیست هزار تومن میدی برای فقراء نون میخری پس خودمون چی؟؟
پس میبینید که توی یک خانواده کوچک هم هر چیزی و هر خرجی ولو گران جایگاهی دارد.

یک گوشت نخریدن بیست هزار تومانی آن هم داخل یک خانواده دو نفری باب اعتراض را باز میکند حالا یک امام حسین (علیه السلام)که مکتبش جهانی است و این خرج 15 میلیارد تومنی هم از جیب محبین ایشان نه جیب دولت و با التماس و اصرار مردم که تورو خدا ما را هم در این امر شریک بدانید خرج شده چه جای اعتراض دارد.
بله ما گنبد امام رضا و ضریح امام حسین علیهم السلام را طلا میکنیم چون طاقت نداریم پایین تر از این باشد به غیرت شیعه بر میخورد که ضریح مولایش را کمتر از این بگذارد.
بلا تشبیه مانند این میماند که به طرف بگویند چرا بالای قبر پدرت یک سنگ صد هزار تومانی گذاشتی (البته الان کمش و سنگ معمولیش اینقدره) چرا یک آجر نذاشتی و باقی پولش رابه فقرا ندادی ؟
میگوید مرد حسابی بابامه، یک عمر برام زحمت کشیده یک سنگ صدتومنی هم روی قبرش نذارم؟
براش صدقه هم میدهم اما غیرتم اجازه نمیدهد کمتر از این باشد!

نمیدونم چقدر تونستم منظورم رو برسونم

راستی فتواهای علماء که راجع به مساجده سنخیتی با حرم ائمه و ساخت ضریح نداره این دوتا رو اشتباه نکنید دو موضوع جدا هستند از لحاظ فقهی.

یا علی


عزیز دل برادر
من شیعه هستم و البته پدر و مادرم هم شیعه بودند اما دلیل من برای شیعه بودن داشتن چنین پدر و مادری نیست . من شیعه هستم چون این مکتب را زیبا می بینم چه از نظر عقلی و چه از نظر احساسی . در مکتب شیعه همه چیز تحت امر عقل هست حتی احساس .
هروقت احساسم به من حکمی میکند نمیتوانم آنرا تایید کنم مگر آنکه عقل آنرا درست تشخیص دهد و معیار عقل برای درستی یک حکم مربوط میشود به قران و سنت چهارده معصوم علیهم السلام و وقتی برای یک عمل نه در قرآن و نه در سنت هیچ قرینه ای نباشد و حتی برعکس موارد متعددی مخالف آن وجود داشته باشد ,آن عمل حتما اشتباه است .
اگر توجه کرده باشید در تمام صفحات این سرنگار حتی یک دلیل نقلی یا عقلی برای استفاده از فلزات گرانبها در حرم ائمه آورده نشده . نهایتا همان دلیل آیت الله مکارم بود که بازهم با توجه به تکنولوژی های روز در ساختمان چندان قابل قبول به نظر نمیرسد.
در نهایت وقتی از سنگ قبر پدر صحبت کردید مناسب دیدم که وضعیت خودم را بگویم . پدر من یک سنگ قبر معمولی داشت و خانواده اصرار کردند که این سنگ قبر در شان پدر ما نیست و اگر سنگ قبر بهتری انتخاب کنیم روح او شاد میشود. همانجا به صراحت گفتم بنا بر آیات و روایات روح پدر فقط و فقط و فقط با دادن صدقه و اعمال نیک ما شاد میشود . میخواهید سنگ قبر گرانقیمت بگذارید حرفی نیست و من هم سهم خود را میدهم اما منت بر روح پدر رحمت الله علیه نگذارید . صاف و پوست کنده بگویید برای معروفیت و شهرت خودمان میخواهیم اینکار را بکنیم و من هم پولی که میدهم را مطمئنم به هدر میدهم و فقط برای اینکه در مظان اتهام قرار نگیرم پول میدهم و لاغیر .
خلاصه کلام اینکه تا وقتی هیچ دلیل عقلی یا نقلی برای مطلا کردن گنبد و بارگاه ائمه وجود نداشته باشد این عمل اشتباه است و مخالف سیره ائمه علیهم السلام .

kahani1788;284452 نوشت:
سلام دوست عزیز تا حالا چند بارشده به جای اینکه برای خونتون گوشت بخری پولش رو ببری نون بخری و بگی منم نون میخورم اما بزار اونها هم سیر بشن؟؟
یک بار دو بار سه بار چهار بار یا....
مطمئنا بار پنجم نرسیده خانوادتون اعتراض میکنن که بابا ما که نمیتونیم همش نون بخوریم بدنمون گوشت هم احتیاج داره!
یا اینکه چه خبره همش میری بیست هزار تومن میدی برای فقراء نون میخری پس خودمون چی؟؟
پس میبینید که توی یک خانواده کوچک هم هر چیزی و هر خرجی ولو گران جایگاهی دارد.

یک گوشت نخریدن بیست هزار تومانی آن هم داخل یک خانواده دو نفری باب اعتراض را باز میکند حالا یک امام حسین (علیه السلام)که مکتبش جهانی است و این خرج 15 میلیارد تومنی هم از جیب محبین ایشان نه جیب دولت و با التماس و اصرار مردم که تورو خدا ما را هم در این امر شریک بدانید خرج شده چه جای اعتراض دارد.
بله ما گنبد امام رضا و ضریح امام حسین علیهم السلام را طلا میکنیم چون طاقت نداریم پایین تر از این باشد به غیرت شیعه بر میخورد که ضریح مولایش را کمتر از این بگذارد.
بلا تشبیه مانند این میماند که به طرف بگویند چرا بالای قبر پدرت یک سنگ صد هزار تومانی گذاشتی (البته الان کمش و سنگ معمولیش اینقدره) چرا یک آجر نذاشتی و باقی پولش رابه فقرا ندادی ؟
میگوید مرد حسابی بابامه، یک عمر برام زحمت کشیده یک سنگ صدتومنی هم روی قبرش نذارم؟
براش صدقه هم میدهم اما غیرتم اجازه نمیدهد کمتر از این باشد!

نمیدونم چقدر تونستم منظورم رو برسونم

راستی فتواهای علماء که راجع به مساجده سنخیتی با حرم ائمه و ساخت ضریح نداره این دوتا رو اشتباه نکنید دو موضوع جدا هستند از لحاظ فقهی.

یا علی


عزیز دل برادر
من شیعه هستم و البته پدر و مادرم هم شیعه بودند اما دلیل من برای شیعه بودن داشتن چنین پدر و مادری نیست . من شیعه هستم چون این مکتب را زیبا می بینم چه از نظر عقلی و چه از نظر احساسی . در مکتب شیعه همه چیز تحت امر عقل هست حتی احساس .
هروقت احساسم به من حکمی میکند نمیتوانم آنرا تایید کنم مگر آنکه عقل آنرا درست تشخیص دهد و معیار عقل برای درستی یک حکم مربوط میشود به قران و سنت چهارده معصوم علیهم السلام و وقتی برای یک عمل نه در قرآن و نه در سنت هیچ قرینه ای نباشد و حتی برعکس موارد متعددی مخالف آن وجود داشته باشد ,آن عمل حتما اشتباه است .
اگر توجه کرده باشید در تمام صفحات این سرنگار حتی یک دلیل نقلی یا عقلی برای استفاده از فلزات گرانبها در حرم ائمه آورده نشده . نهایتا همان دلیل آیت الله مکارم بود که بازهم با توجه به تکنولوژی های روز در ساختمان چندان قابل قبول به نظر نمیرسد.
در نهایت وقتی از سنگ قبر پدر صحبت کردید مناسب دیدم که وضعیت خودم را بگویم . پدر من یک سنگ قبر معمولی داشت و خانواده اصرار کردند که این سنگ قبر در شان پدر ما نیست و اگر سنگ قبر بهتری انتخاب کنیم روح او شاد میشود. همانجا به صراحت گفتم بنا بر آیات و روایات روح پدر فقط و فقط و فقط با دادن صدقه و اعمال نیک ما شاد میشود . میخواهید سنگ قبر گرانقیمت بگذارید حرفی نیست و من هم سهم خود را میدهم اما منت بر روح پدر رحمت الله علیه نگذارید . صاف و پوست کنده بگویید برای معروفیت و شهرت خودمان میخواهیم اینکار را بکنیم و من هم پولی که میدهم را مطمئنم به هدر میدهم و فقط برای اینکه در مظان اتهام قرار نگیرم پول میدهم و لاغیر .
خلاصه کلام اینکه تا وقتی هیچ دلیل عقلی یا نقلی برای مطلا کردن گنبد و بارگاه ائمه وجود نداشته باشد این عمل اشتباه است و مخالف سیره ائمه علیهم السلام .:Gol:

با عرض سلام خدمت همه دوستان؛
بنده تقریبا تمام پست ها را خواندم. خلاصه توجیهات عزیزان موافق طلاکاری بدین شرح بود :

عزیزی گفتند که شما برای خانمتان انگشتر طلا نمی خرید ؟!!!!
دوست عزیز اولا امروزه در کشور بسیار در تلاشند تا فرهنگ ازدواج آسان و غیر تجملاتی را نهادینه بکنند تا جوانانی که پول کافی ندارند برای ازدواج بتوانند ازدواج کنند.
ثانیا طلا برای یک خانواده حکم پول نقد را دارد و هر وقت خواستند می توانند آن را به پول تبدیل کنند. ولی حرم اهل بیت که پول طلاهایش را از هزاران نفر جمع آوری می کنند چگونه و با چه توجیه شرعی می توانند در راه دیگر خرج کنند.
عزیز دیگری فرمدند در بانک ها هم تجملات به خرج می دهند؟!!!!
لازم به ذکر است که بنده هیچ بانکی را سراغ ندارم که در و دیوارش را از ظلا ساخته باشند ثانیا شیک ساختن ساختمان بانک امروزه متداول شده که اکثرا بانک ها خصوصی شده اند. شیک ساختن ساختمان به ارزش ملک می افزاید و هنگام فروش آن می تواند به پول نقد تبدیل گردد.
شخص دیگری نیز گفتند که کمک ها از طریق مردم انجام می پذیرد نه حکومت و از بیت المال نیست.
این توجیه هم پاسخ ساده ای دارد. ببینید عزیز بزرگوار طبق نقل معروق مردم به دین حاکمانشان هستند. مردم که نیامدند یک دفعه خودشان را سازماندهی کنند و تشکیلات درست کنند و تبلیغات کنند. همه اینها را حکومت دارد انجام می دهدو بنده خود زمانی فرمانده پایگاه بودم. لازم است بدانید تمام فرماندهان پایگاه ها حداقل در خورستان حکم از اداره عتبات عالیات دارند برای جمع آوری وجوه مردمی در جهت طلا کاری ایوان و ضریح ائمه. آیا این ها همه مردمی است؟!!! امثال کسانی با تفکر کارشناسان سایت هستند که احساسات مردم را در این جهت سوق می دهند. این وظیفه حکومت است که فرهنگ سازی کند. اینه این کمک ها مردمی است دلیلی بر درستی و نادرستی آن نمی شود. باید این پتانسیلی که در مردم وجود دارد را عاقلان در جهت درست و عقلانی سوق دهند.
دوستی هم درمورد گوشت خریدن برای خانه توجیهی ارایه دادند
که در پاسخ باید گفت که حضرت علی (ع) با اینکه امکاناتش را داشت ولی در حد فقیرترین مردم جامعه اش زندگی می کرد و غذا می خورد. و باقی مالش را هم شبانه به در خانه مستمندان می برد. این برای ما ملاک است نه زندگی کاربران سایت.
دوستی هم در مورد بالا بردن مقاومت گنبد و نازکی ضخامت مطلبی فرمودند
که باید گفت فلز طلا در بین فلزات بالاترین مقاومت را دارد ولی در مقایسه با سنگ و سرامیک خیر. لفطا بدلایل علمی تری بیاورید. ثانیا امروزه نه تنها گنبد که ضریح و ایوان را هم دارند از طلا درست می کنند. آمار وزنی اش هم دوستان در پست های قبل گذاشته بودند.
دوستی هم در مورد پاسداشت مهمان مطلبی ذکر کردند
که می توان گفت در مورد مهمان نوازی هم هیچ کجای شرعت توصیه به اسراف نکردند. میتوان جلوی میهمان یک نمونه غدا گذاست و می توان هم چندین نمونه برنج و خورشت و گوشت و مرغ و .... گذاشت. آیا مورد دوم را شریعت می پسندد؟
یکی از کارشناسان هم نظر آیت ا... بهجت را آوردند
باید گفت هر نظری که با عقل در تضاد باشد مردود است حتی اگر نظر مرجع تقلید باشد.
به قول حضرت علی در گفته ها بنگرید نه در گوینده آن. یعنی هر کس می خواهد گفته باشد مهم نیست مهم این است که چه گفته.
عزیزی هم در مورد دلیل فقر در کشور و عدم ارتباط آن با طللاکاری مقبره ها مطلب آوردند
باید گفت علت فقر در کشور به عوامل بسیار زیادی مربوط است که باید کارشناسان اقتصادی نظز دهند و بیشتر به سیاست های دولت مربوط می شود که یکی از همین سیاست های حکومت همین تجمل گرایی است. درواقع هم اختلاس هایی که اتفاق می افتد و هم طلاکاری قبور و هم بسیار عوامل دیگر در بروز فقر در جامعه موثرند.
توجیهات بسیار ی در این مورد عزیزان دادند که مثل توجیهاتی که پاسخ دادم در سطح بسیار پایینی بودند.
اینگونه متوجه شدم که خود کارشناسان سایت هم می دانند که این کار عقلا مورد تایید نیست ولی چون به اعتقاداتشان و احساسشان ضربه می زند در صدد توجیه هستند حال به هر قیمتی.
و من الله توفیق

با سلام دوستان همین سوال رو از جناب ایت الله میلانی فرموده اند که فکر میکنم جواب کامل وفصل الخطاب این بحث باشه و از مدیر انجمن خواهش دارم که این بحث رو همین جا پایان بدهند.

با سلام
آیا هزینه کردن برای ساخت ضریح هایی از طلا و نقره برای حضرات اهل بیت (علیهم السلام) در شرایطی که بسیاری از شیعیان و حتی غیر شیعیان در مخارج روزمره ی خود مانده اند درست است؟
لطفاً کامل توضیح دهید چون این بحث در فضای مجازی به صورت شبهه و سوال بسیار مطرح شده است مخصوصاً بعد از رونمایی از ضریح جدید سیدالشهدا علیه السلام.
با تشکر

پاسخ

بسمه تعالی
السلام علیکم
اوّلاً: مردم از اموال شخصی خود می پردازند.

ثانیاً: همین مردم در هر مورد به کمک نیازمندان می شتابند.

ثالثاً: با عظمت بودن مراقد مقدّسه از شعائر است و عبادت می باشد.

رابعاً: در روایت آمده که در صدر اسلام پیشنهاد شد ستار کعبه را که قیمتی بوده بفروش برسد امیرالمؤمنین علیه السلام مانع شدند. و در زمان ما ستار خانه خدا خیلی قیمتی است که قابل وصف نیست، و با تشریفات خاصّی سالی یکبار بافته می شود.

خامساً: این سؤال هر چند به ظاهر بین شیعیان مطرح است ریشه وهّابی دارد.

سادساً: برای اداره امور زندگی فقرا در شریعت زکات جعل شده.

سابعاً: هر چیزی در جای خود لازم است، شما پارک ها را، میادین ورزش را، ساختمان های ادارات را، جادّه ها را، دانشگاه ها و مدارس را... ملاحظه کنید، که خرج ضریح سیدالشهدا علیه السلام نسبت به یکی از آن ها چیزی نیست.

ثامناً: ما در انتظار روزی هستیم که قبور ائمه بقیع علیهم السلام هم با عظمت هر چه تمامتر از اموال شخصی مردم در مقابل چشم و خشم دشمنان ساخته شود ان شاء الله.

بسیار قانع کننده و وافی و کافی بود
یا علی

kahani1788;284815 نوشت:
با سلام دوستان همین سوال رو از جناب ایت الله میلانی فرموده اند که فکر میکنم جواب کامل وفصل الخطاب این بحث باشه و از مدیر انجمن خواهش دارم که این بحث رو همین جا پایان بدهند. با سلام آیا هزینه کردن برای ساخت ضریح هایی از طلا و نقره برای حضرات اهل بیت (علیهم السلام) در شرایطی که بسیاری از شیعیان و حتی غیر شیعیان در مخارج روزمره ی خود مانده اند درست است؟ لطفاً کامل توضیح دهید چون این بحث در فضای مجازی به صورت شبهه و سوال بسیار مطرح شده است مخصوصاً بعد از رونمایی از ضریح جدید سیدالشهدا علیه السلام. با تشکر پاسخ بسمه تعالی السلام علیکم اوّلاً: مردم از اموال شخصی خود می پردازند. ثانیاً: همین مردم در هر مورد به کمک نیازمندان می شتابند. ثالثاً: با عظمت بودن مراقد مقدّسه از شعائر است و عبادت می باشد. رابعاً: در روایت آمده که در صدر اسلام پیشنهاد شد ستار کعبه را که قیمتی بوده بفروش برسد امیرالمؤمنین علیه السلام مانع شدند. و در زمان ما ستار خانه خدا خیلی قیمتی است که قابل وصف نیست، و با تشریفات خاصّی سالی یکبار بافته می شود. خامساً: این سؤال هر چند به ظاهر بین شیعیان مطرح است ریشه وهّابی دارد. سادساً: برای اداره امور زندگی فقرا در شریعت زکات جعل شده. سابعاً: هر چیزی در جای خود لازم است، شما پارک ها را، میادین ورزش را، ساختمان های ادارات را، جادّه ها را، دانشگاه ها و مدارس را... ملاحظه کنید، که خرج ضریح سیدالشهدا علیه السلام نسبت به یکی از آن ها چیزی نیست. ثامناً: ما در انتظار روزی هستیم که قبور ائمه بقیع علیهم السلام هم با عظمت هر چه تمامتر از اموال شخصی مردم در مقابل چشم و خشم دشمنان ساخته شود ان شاء الله. بسیار قانع کننده و وافی و کافی بود یا علی

سلام خدمت دوست عزیز
فکر می کنم جوابتان را ددر پست قبلی داده ام ولی دوباره تکرار می کنم.
ظاهرا شما فرض کرده اید که ما یک سری هزینه داریم که در جای خود باید انجام دهیم مانند رسیدگی به فقرا و طلاکاری مقبره ها و .... . ولی این فرض غلطی است. طلاکاری مقبره ها عملی تجملاتی است هیچ ربطی هم به فقرا ندارد. ما چه فقیر داشته باشیم و چه نداشته باشیم این امر امری تجملاتی است که محکوم است. اسراف است. مثل خانواده ای که به فقرا کمک می کند در جایی دیگر مهمانی های آنچنانی می دهد و ده ها نمونه غذا تهیه می کند و بیز و بپاش راه می اندازد و وقتی انتقاد می کنیم می گوید خوب من به فقرا کمک می کنم این هزینه هم در جای خودش لازم است. آیا شما اینگونه مهمانیها را تایید می کنید؟
از مردمی بودن کمک ها صحبت شد که جواب در پست قبلی بود باز هم می گویم مردم ما تعصب دینی بالایی دارند ولی این وظیفه عاقلان و عالمان است که این احساسات قوی مردم را در جهت نیکو و به بهترین روش سوق دهند. ثانیا مدیریت و سازماندهی و فرهنگ سازی این مسئله اصلا مردمی نیست. گفته بودم که بنده رسما از سوی بسیح حکم گرفتم که نذورات مردم را در این بابا جمع آوری کنم که البته نکردم.
پرعظمت کردن و باشکوه کردن مقبره ها به طلاکاری نیازی ندارد. ما در همین کشورمان بناهای قدیمی ولی بسیار باشکوهی داریم که از سنگ هستند. بسیار ارزان ساخته می شوند. اتفاقا باشکوهی بناها به قدمت آنها بستگی دارد نه اینکه ما در روزگار خود بنای تجملاتی بسازیم و بگوییم به خاطر باشکوه کردن آن هاست.
از خانه کعبه سخن گفتید. اولا باید سندش را بیاورید. ثانیا باید بگویید در چه زمانی ساخته شد. ثالثا امری که به لحاظ عقلی نادرست است نمی توان به لحاظ نقلی توجیهش کرد. چراکه باید در شرایط آن زمان قرار بگیریم بعد قضاوت کنیم.
در مورد وهابی بودن این اعتقاد هم در پست قبلی گفتم که امام علی گفت که به کلام بنگرید نه به گوینده. مهم نیست چه کسی این را گفته است. به درستی و نادرستی اعتقاد باید نگریت. حتی اگر شیطان گفته باشد. مثلا اگر شیطان می آمد به حضرت آدم می گفت به حرف پروردگار گوش ده و از این میوه نخور آدم باید می خورد. امیدوارم متوجه کلامم شده باشید.
در مورد زکات هم باید گفت این دلیل بر این نمی شود که چون زکات هست پس دیگر نباید دنبال منبع دیگری گشت. این امری نادرست است. در هر عصر و زمانه باید به لحاط علمی تحقیق کرد و بهترین روشها را برای اداره جامعه و کاهش فقر و بیکاری انجام داد. شاید زکات برای جامعه آنزمان کفایت می کرد ولی برای جامعه این زمانی شاید کافی نباشد.
مورد 6 که در مورد پارک ها و میادین و .... بود هم عدم اشراف آیت ا.... در زمینه کشورداری و شهرسازی را
می رساند. اینکه هزینه اینها بیشتر از طلاکاری مقبره هاست دلیلی مردود است. آدر این زمینه باید علم شهرسازی داشته باشیم و بعد قضاوت کنیم. پارک ها و میادین برای راحتی مردم ساخته می شوند طلاکاری مقبره ها چه راحتی ای برای مردم به ارمغان می آورد.
به اعتقاد بنده دلایل اصلا قانع کننده نبود. کمی تامل کنید آنوقت بسادگی هر چه تمام تر این دلایل برای خودتان هم مردود می شود.
و من ا.... توفیق

شریعت عقلانی;284821 نوشت:
فکر می کنم جوابتان را ددر پست قبلی داده ام ولی دوباره تکرار می کنم. ظاهرا شما فرض کرده اید که ما یک سری هزینه داریم که در جای خود باید انجام دهیم مانند رسیدگی به فقرا و طلاکاری مقبره ها و .... . ولی این فرض غلطی است. طلاکاری مقبره ها عملی تجملاتی است هیچ ربطی هم به فقرا ندارد. ما چه فقیر داشته باشیم و چه نداشته باشیم این امر امری تجملاتی است که محکوم است. اسراف است. ...............

دوست عزیز نمیدونم شما اصلا اهداف ساخت این ضریح را میدانید یا نه
یا اصلا شیعه هستید یا متمایل به افکار وهابیت(نمیدانم )
اصلا شاید برخی ها بگویند اقا ضریح داشت دوباره چرا اینقدر خرج کردند و ساختند؟

جواب همه این سوالها را با از حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای سخنگوی هیئت امنای ساخت ضریح امام حسین (ع) پاسخ میگوییم:
از ایشان پرسیدند چرا میخواهید این کار را بکنید گفتند:
یکی از علتهای تعویض ضریح این بود که به دلیل قدمت و به لحاظ هنری کاملا کهنه شده بود. چوب ها پوسیده شده بود و مقداری هم حشرات آسیب رسانده اند و مهمتر اینکه در جریان انتفاضه عراق که مردم به حرم پناه آوردند، ضریح مورد اصابت گلوله صدامیان واقع شده بود و ضریح فعلی تعمیر شده است. تعویض ضریح جزو اولویت های اصلی عتبه مقدسه حسینی بود که ما دست روی آن گذاشتیم.

اما پشت این قصه قضیه ای دیگر نهفته است که فقط نکته بینان میبینند و آن پاسخ اصلی ایشان به ساخت ضریح است
که ساخت ضریح بهانه بود و هدف اصلی به راه انداختن شور حسینی دوباره در ایران اسلامی با کاروان انتقال ضریح در کل کشور بود
از زبان خود ایشان بشنوید:
بله، کاروانی وسیع به وسعت کشور با حضور همه دلدادگان شهر به شهر دیار به دیار به صورتی فراگیر و با یک حرکت فرهنگی و عاشورایی، این حتما باید یک انقلاب فرهنگی حسینی را رقم بزند.
کدام 15 میلیاری میتواند از نظر فرهنگی چنین فرهنگ و شوری را آن هم در کل کشور و
برای فقیر و غنی و عالم و بی سواد و بچه و بزرگ زن و مردو...
به راه بیندازد که همه با درک و فهم خود محبت حسین علیه السلام را صد چندان احساس کنند و مشتاق تر از قبل به سوی مکتب اهل البیت علیهم السلام سر سپرده شوند.
کدام 15 میلیارد تومان میتواند چنین حرکت عظیمی را راه بیندازد و چنین فرهنگی را جان دوباره دهد آن هم در ایام عزا حسینی راه بیندازد، 15 میلیارد که کم است اگر 150 میلیارد هم بود باز هم ارزشش بیشتر از آن بود
اگر کسی با این دانستن این هدف و وصف حرف از اسراف و زیاده روی برای ساخت ضریح میکند یاوه سرایی بیش نیست که فقط میخواهد افکار وهابیت را رواج دهد.

سالیانه صدها میلیارد هزینه فرهنگی در کشور صرف میشود اما کدام 15 میلیارد میتواند چنین برکتی برای اشاعه و جوشش دوباره محبت و معرفت مردم در سرسپردگی به مکتب اهل البیت علیهم السلام میتواند داشته باشد.

kahani1788;284910 نوشت:
دوست عزیز نمیدونم شما اصلا اهداف ساخت این ضریح را میدانید یا نه

اولا سلام دوست عزیز؛ بنده هدفش را می دانم. نیت همه دست اندرکاران چه آنهایی که مدیریت می کنند و چه آنهایی که پول می دهند پاک است جز عده ای اندک که می توان در نظر نگرفت. ولی باید اینن را هم در نظر گرفت که پاک بودن نیت هیچ ربطی به درستی و غلطی این کار ندارد. تنها منبعی که می تواند درستی و نادرستی عمل را مشخص کند عقل است. یکی دیگر از اهداف آن تعظیم شعادر الهی است که باید ربطش را پیدا کنیم. دلیل دیگر محبت اهل بیت است که باز هم راهش را باید از طریق عقل و نقل پیدا کرد. دلیل شما هم در ادامه پاسخ می گویم. ( شور حسینی!!!)
kahani1788;284910 نوشت:
یا اصلا شیعه هستید یا متمایل به افکار وهابیت(نمیدانم )

این را هم گمان نمی کنم ربطی به بحث داشته باشد. حدیثی از امام علی دو بار در پست آوردم که گوینده مهم نیست گفته مهم است. نام پروفایلم هم مسلک مرا مشخص می کند. شریعت عقلانی. شریعت من عقل من است.
kahani1788;284910 نوشت:
بله، کاروانی وسیع به وسعت کشور با حضور همه دلدادگان شهر به شهر دیار به دیار به صورتی فراگیر و با یک حرکت فرهنگی و عاشورایی، این حتما باید یک انقلاب فرهنگی حسینی را رقم بزند.

می توانید بیشتر راجع به ربط طلاکاری حرم امام حسین (ع) و حرکت امام حسین تحلیلی ارائه دهید تا اطلاعات ما هم بیشتر شود؟ یا اصلا کدام انقلاب فرهنگی ار این طریق بوجود آمد؟ گویا شما از حرکت امام حسین(ع) هیچ نمی دانید! هیچ جای حرکت امام حسین (ع) دور از عقل نبود. می توانم برای شما اثبات کنم که امام حسین اصلا آن طور که ما فکر می کنیم انقلاب نکرد. البته شاید جای بحث اینجا نباشد و ممکن است به دلیل انحراف بحث تاپیک قفل شود . می توانید تاپیک دیگری را معرفی کنید تا راجبش بحث کنیم. البته اگر مایلید.
kahani1788;284910 نوشت:
کدام 15 میلیارد تومان میتواند چنین حرکت عظیمی را راه بیندازد و چنین فرهنگی را جان دوباره دهد آن هم در ایام عزا حسینی راه بیندازد، 15 میلیارد که کم است اگر 150 میلیارد هم بود باز هم ارزشش بیشتر از آن بود

بازهم سوال می کنم عظمت این حرکت به کدام بخش آن است؟ به میزان طلایش؟ به تعداد مردمی که پول دادند؟ به قشنگ شدن ضریح و گنبد و ...؟ به چیست؟ بیشتر توضیح دهید.
kahani1788;284910 نوشت:
اگر کسی با این دانستن این هدف و وصف حرف از اسراف و زیاده روی برای ساخت ضریح میکند یاوه سرایی بیش نیست که فقط میخواهد افکار وهابیت را رواج دهد.

ممنون که مرا به یاوه گویی متهم کردید. لطفا جانب ادب را رعایت کنید. این سایت محل گفتگوی منطقی و عقلانی است. بحث را به اهانت نکشانید. نهایتا می توانید بگویید با نظر شما مخالفم. همین.
و من الله توفیق

kahani1788;284910 نوشت:
بله، کاروانی وسیع به وسعت کشور با حضور همه دلدادگان شهر به شهر دیار به دیار به صورتی فراگیر و با یک حرکت فرهنگی و عاشورایی، این حتما باید یک انقلاب فرهنگی حسینی را رقم بزند.
کدام 15 میلیاری میتواند از نظر فرهنگی چنین فرهنگ و شوری را آن هم در کل کشور و
برای فقیر و غنی و عالم و بی سواد و بچه و بزرگ زن و مردو...
به راه بیندازد که همه با درک و فهم خود محبت حسین علیه السلام را صد چندان احساس کنند و مشتاق تر از قبل به سوی مکتب اهل البیت علیهم السلام سر سپرده شوند.
کدام 15 میلیارد تومان میتواند چنین حرکت عظیمی را راه بیندازد و چنین فرهنگی را جان دوباره دهد آن هم در ایام عزا حسینی راه بیندازد، 15 میلیارد که کم است اگر 150 میلیارد هم بود باز هم ارزشش بیشتر از آن بود
اگر کسی با این دانستن این هدف و وصف حرف از اسراف و زیاده روی برای ساخت ضریح میکند یاوه سرایی بیش نیست که فقط میخواهد افکار وهابیت را رواج دهد.

سالیانه صدها میلیارد هزینه فرهنگی در کشور صرف میشود اما کدام 15 میلیارد میتواند چنین برکتی برای اشاعه و جوشش دوباره محبت و معرفت مردم در سرسپردگی به مکتب اهل البیت علیهم السلام میتواند داشته باشد.


عجبا مردم پاره آهنی را می بوسیدند که هنوز متبرک به قبری هم نشده...
این افتضاح توجیه ندارد.
بوسیدن یک پاره آهن آن هم توسط بزرگان یک کشور...
پاره آهنی که هنوز به مقصد هم نرسیده...
جز بت پرستی است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

:Gol:سلام علیکم و رحمةالله و برکاته:Gol:

صادق صادق;284506 نوشت:
عزیز دل برادر
من شیعه هستم و البته پدر و مادرم هم شیعه بودند اما دلیل من برای شیعه بودن داشتن چنین پدر و مادری نیست . من شیعه هستم چون این مکتب را زیبا می بینم چه از نظر عقلی و چه از نظر احساسی . در مکتب شیعه همه چیز تحت امر عقل هست حتی احساس .
هروقت احساسم به من حکمی میکند نمیتوانم آنرا تایید کنم مگر آنکه عقل آنرا درست تشخیص دهد و معیار عقل برای درستی یک حکم مربوط میشود به قران و سنت چهارده معصوم علیهم السلام و وقتی برای یک عمل نه در قرآن و نه در سنت هیچ قرینه ای نباشد و حتی برعکس موارد متعددی مخالف آن وجود داشته باشد ,آن عمل حتما اشتباه است .
اگر توجه کرده باشید در تمام صفحات این سرنگار حتی یک دلیل نقلی یا عقلی برای استفاده از فلزات گرانبها در حرم ائمه آورده نشده . نهایتا همان دلیل آیت الله مکارم بود که بازهم با توجه به تکنولوژی های روز در ساختمان چندان قابل قبول به نظر نمیرسد.
در نهایت وقتی از سنگ قبر پدر صحبت کردید مناسب دیدم که وضعیت خودم را بگویم . پدر من یک سنگ قبر معمولی داشت و خانواده اصرار کردند که این سنگ قبر در شان پدر ما نیست و اگر سنگ قبر بهتری انتخاب کنیم روح او شاد میشود. همانجا به صراحت گفتم بنا بر آیات و روایات روح پدر فقط و فقط و فقط با دادن صدقه و اعمال نیک ما شاد میشود . میخواهید سنگ قبر گرانقیمت بگذارید حرفی نیست و من هم سهم خود را میدهم اما منت بر روح پدر رحمت الله علیه نگذارید . صاف و پوست کنده بگویید برای معروفیت و شهرت خودمان میخواهیم اینکار را بکنیم و من هم پولی که میدهم را مطمئنم به هدر میدهم و فقط برای اینکه در مظان اتهام قرار نگیرم پول میدهم و لاغیر .
خلاصه کلام اینکه تا وقتی هیچ دلیل عقلی یا نقلی برای مطلا کردن گنبد و بارگاه ائمه وجود نداشته باشد این عمل اشتباه است و مخالف سیره ائمه علیهم السلام .:Gol:

نه اینطور نیست همیشه وقتی قبر کسی رو طوری درست میکنیم که زیبا نباشد حس غربت به آدم دست میدهد.
همانا دنیا و آخرت برای محمد و ال محمد و شیعیانشان میباشد و این به نظر من رحمتیست از جانب خداوند بر ما و آنها مردم خود خواستند کمک کنند برای ساخت در ثانی مقبره این بزرگواران به خاطر اینکه حتی ثانیه ای خالی از زائر نیست(مگر ببندندش) باید در استحکام و طول عمر زیاد باشد نقره و مخصوصا طلا هم دارای عمر هستند و همینطور سنگها که باید زیبا و مقاوم باشد و همینطور شیشه کاری ها البته نباید زیاده کاری و اسراف شود که ان شاءالله نشود... ولی من در عجبم مگر همین چندسال پیش ضریح امام حسین(ع) رو تعویض نکردند ؟
چه مشکلی داشت که دوباره تعویض شد؟:Gig:

البته این ها حرف های من بود و میتواند اشتباه باشد...


[=Courier]اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم ان شاءلله

ohfreedom;285039 نوشت:
عجبا مردم پاره آهنی را می بوسیدند که هنوز متبرک به قبری هم نشده...
این افتضاح توجیه ندارد.
بوسیدن یک پاره آهن آن هم توسط بزرگان یک کشور...
پاره آهنی که هنوز به مقصد هم نرسیده...
جز بت پرستی است؟

دوست گرامی
لطفا از ادبیات مناسب استفاده فرمایید . اگر توجه کرده باشید من هم کاملا مخالف تزیین حرم ائمه علیهم السلام آنهم با فلزات گرانبها هستم و اینرا مخالف عقل و شرع میدانم اما بدلیل آنکه نمیخواهم بهانه ای جهت قفل شدن تاپیک پیدا شود و نیز ضرورت آرامش برای رسیدن به یک نتیجه معقول از این گونه ادبیات پرهیز میکنم .:Gol:
بهرحال تا اینجا معلوم شد که متاسفانه طرفداران مطلا کردن حرم ائمه علیهم السلام هیچ دلیل عقلی و یا نقلی بر اینکار ندارند .

* ثقلین *;285059 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

:gol:سلام علیکم و رحمةالله و برکاته:gol:

نه اینطور نیست همیشه وقتی قبر کسی رو طوری درست میکنیم که زیبا نباشد حس غربت به آدم دست میدهد.
همانا دنیا و آخرت برای محمد و ال محمد و شیعیانشان میباشد و این به نظر من رحمتیست از جانب خداوند بر ما و آنها مردم خود خواستند کمک کنند برای ساخت در ثانی مقبره این بزرگواران به خاطر اینکه حتی ثانیه ای خالی از زائر نیست(مگر ببندندش) باید در استحکام و طول عمر زیاد باشد نقره و مخصوصا طلا هم دارای عمر هستند و همینطور سنگها که باید زیبا و مقاوم باشد و همینطور شیشه کاری ها البته نباید زیاده کاری و اسراف شود که ان شاءالله نشود... ولی من در عجبم مگر همین چندسال پیش ضریح امام حسین(ع) رو تعویض نکردند ؟
چه مشکلی داشت که دوباره تعویض شد؟:gig:


اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم ان شاءلله

دوست گرامی
من نگفتم قبر زیبا نباشد بلکه گفتم اینکار ربطی به روح در گذشته ندارد و همانطور که خودتان میفرمایید بازماندگان احساس غربت یا شعف میکنند ! حال بماند که هنگام زیارت قبر یک در گذشته تناسب احساس غربت با آن جایگاه بیشتر است یا حال شعف !
اما در مورد قبور ائمه علیهم السلام که دیگر موضوع از احساس گذشته و مطلا کردن آن حتی توجیه ساختمانی هم ندارد .همانطور که دوست عزیز آقای شریعت عقلانی گفتند بسیار سنگهای مقاومتر و کم هزینه تر از جنس طلا وجود دارد . نظر شما را به این عبارت آقای شریعت عقلانی جلب میکنم و یادآوری میکنم که ایشان لیسانس عمران دارند .
"باید گفت فلز طلا در بین فلزات بالاترین مقاومت را دارد ولی در مقایسه با سنگ و سرامیک خیر. لفطا بدلایل علمی تری بیاورید. ثانیا امروزه نه تنها گنبد که ضریح و ایوان را هم دارند از طلا درست می کنند. آمار وزنی اش هم دوستان در پست های قبل گذاشته بودند."

kahani1788;284910 نوشت:
اگر کسی با این دانستن این هدف و وصف حرف از اسراف و زیاده روی برای ساخت ضریح میکند یاوه سرایی بیش نیست که فقط میخواهد افکار وهابیت را رواج دهد.

دوست عزیز
خیلی از ادبیات بدی استفاده کردید. کسی از دوستان شما در اینجا قصد یاوه سرایی و ترویج افکار وهابیت را ندارد. فقط اینکه "نه به آن شوری شور و نه به این بی نمکی" - هر دو جنبه افراط و تفریط مذموم است. نه اینکه مقبره ائمه را خراب میکنند و نه به اینکه در ساخت آن از صدها کیلو طلا استفاده میکنند.

یک مساله غلط جنبه عمومی پیدا کرده که "نباید کاری به دستگاه امام حسین داشت"
به شخصه با این نظر مخالفم. مردم عوام خیلی کارها میکنن که بعدا مورد نهی برخی علما قرار میگرند. آقای خامنه ا ی خیلی از این مسائل رو گوشزد کردند تا برخی پیرایه ها از مراسم مربوط به امام حسین برداشته بشه: حکم ایشون در مورد قمه زنی، استفاده از موسیقی در عزاداری، دعوت مردم به شیون و فریاد، شیوه مداحان و ....
بهر تقدیر باید پیرایه ها را زدود بخصوص در امور دینی که بسیار حساس هستن
سخن آقای تکیه ای با اینکه به شخص ایشون ارادت دارم، برایم مقبول نیست. جنبه هنری فقط با زیور آلات آشکار نمیشه. شور حسینی هم الزاما نیازی به استفاده از طلا نداره.
عدد 15 میلیاردی که در یکی از پستها عرض کردم و چندبار هم تکرار شد، فقط و فقط مربوط به ضریح است. همانطور که میدانید قسمتهای زیادی از حرم با طلا ساخته میشود: گنبد، گلدسته، ایوان، ضریح که رویهم رفته چندصد کیلو طلا فقط برای زیارتگاه یکی از ائمه خواهد بود و مطمئنا عددی چندبرابر 15 میلیارد بدست خواهد آمد.
دوستانی که اصرار دارند حتما باید از طلا استفاده شود، چه دلیلی دارند که از این بالاتر نرویم. مثلا چرا از الماس و سنگهای گرانبها استفاده نکنیم؟ به نظرتان جذابیت و خیره کنندگی بیشتر نمیشود؟پس شاید بد نباشد پا را از طلا هم فراتر بگذاریم!!!!
اصل کلی تعظیم شعائر با اصل کلی حرمت تجمل و اسراف تعارض پیدا میکند. رفع این تعارض بسیار ساده است. تعظیم شعائر با مواردی که تحت عنوان تجمل و اسراف قرار نمیگیرند. هر چه فکر میکنم مساله دو دوتا چهارتا است.
یکی از دوستان از آیت الله جوادی دلگیر شده بودند. اتفاقا ایشان از معدود عملایی بودند که تا حدودی مخالفت خود را نسبت به این مساله نشان دادند.

یادم می آید کودک که بودیم و مدرسه که می رفتیم وقتی 12 اردیبهشت برای معلممان هدیه می گرفتیم معمولا می گفتند : بچه ها بهترین هدیه برای من این است که درستان را خوب بخوانید. اگر شما درستان را خوب بخوانید من خوشحال می شوم. من به این هدیه ها نیازی ندارم. ( البته اگر معلم دانا و عاقل و عالم و بزرگواری بود. )
و من الله توفیق

iman321;285602 نوشت:
د
یکی از دوستان از آیت الله جوادی دلگیر شده بودند. اتفاقا ایشان از معدود عملایی بودند که تا حدودی مخالفت خود را نسبت به این مساله نشان دادند.

من وقتی تصاویر ایشان هنگام بازدید از ضریح مطلای حضرت امام حسین علیه السلام را دیدم بسیار متعجب شدم و اطلاعی از مخالفت ایشان حتی تا حدودی ندارم . اگر ممکن است لطف نموده لینکی حاوی مخالفت ایشان را بگذارید . ممنون

انتقاد آیه الله جوادی از تزیین مساجد

ایشان در خصوص ضریح صحبت نکرده اند اما باز جمله ای دارند که هم خیلی با احتیاط بیان کرده اند و هم تا حدودی عمومیت دارد:
"بعضي‌ها به تهيه امكاناتي روي مي‌آورند كه هرگز در هيچ يك از روايات، ثوابي براي آن قائل نشده‌اند."

iman321;286120 نوشت:
انتقاد آیه الله جوادی از تزیین مساجد

ایشان در خصوص ضریح صحبت نکرده اند اما باز جمله ای دارند که هم خیلی با احتیاط بیان کرده اند و هم تا حدودی عمومیت دارد:
"بعضي‌ها به تهيه امكاناتي روي مي‌آورند كه هرگز در هيچ يك از روايات، ثوابي براي آن قائل نشده‌اند."


خیلی ممنون . اما متاسفانه کافی نیست . اگر ایشان به صراحت عنوان میکردند یا حداقل تکلیف را روشن میکردند که مطلاکردن ضریح ائمه ثواب دارد یا ندارد چقدر خوب بود .من مخصوصا در این تالار ابهامم را گفتم تا حداقل روایت صریحی در این مورد پیدا کنم که تاکنون کسی چنین روایتی را نشان نداده . حالا چرا بطور صریح علما چنین موردی را نشان نمیدهند ؟!!

من هم انتظار جبهه گیری مستقیم ایشون رو داشتم، مخصوصا اینکه خودشون گفتن "به امكاناتي روي مي‌آورند كه هرگز در هيچ يك از روايات، ثوابي براي آن قائل نشده‌اند."
و طلاکاری هم مصداق همین حرف ایشون میشه
همون طور که توی پست قبلی گفتم بعضی فکر میکنن چون مساله مربوط به امام حسین میشه نباید در مورد اون دخالت کرد. افرادی مثل ایت الله خامنه ای خیلی مواردی از این دست رو تذکر دادند که خوشبختانه اصلاح شد اما قبل از اون علمای دیگه تذکر نداده بودند. حتی مورد قمه زنی مخالفت علمای دیگه رو هم داشت. با اینکه خیلی باعث وهن شیعه شده بود اصرار داشتند که از روی یکسری عمومات دیگه جواز قمه زنی رو اثبات کنن.
مساله بکار بردن چند صدکیلو در یک حرم رو هم میشه تحت عموم تعظیم شعائر جاداد به شرطی که با عموم دیگه ای از جمله دستور به دوری از تجمل و اسراف تعارض نداشته باشه.

iman321;286312 نوشت:

مساله بکار بردن چند صدکیلو در یک حرم رو هم میشه تحت عموم تعظیم شعائر جاداد به شرطی که با عموم دیگه ای از جمله دستور به دوری از تجمل و اسراف تعارض نداشته باشه.

نه ایمان گرامی
به نظرم بکار بردن یک گرم طلا را در این اماکن نمیتوان توجیه عقلانی کرد .در پستهای قبلی برخی از دوستان در این باره هم توضیحات خوبی داده اند .
و اما در مورد نقش علما این متن به یاد من آمد
---------------------------------------------------------------------------
وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَب لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظهُورِهِمْ وَ اشترَوْا بِهِ ثمَناً قَلِيلاًفَبِئْس مَا يَشترُونَ‏(187)

ترجمه:

187 -و ( بخاطر بياوريد ) هنگامى را كه خداوند از اهل كتاب پيمان گرفت كه حتما آنرا براى مردم آشكار سازيد و كتمان نكنيد ، اما آنها آنرا پشت سر افكندند ، و به بهاى كمى مبادله كردند ، چه بد متاعى خريدند ؟

تفسير:

و اذ اخذ الله ميثاق الذين اوتوا الكتاب لتبيننه للناس و لا تكتمونه به دنبال ذكر پاره‏اى از خلافكاريهاى اهل كتاب ، اين آيه به يكى ديگر از اعمال زشت آنها كه مكتوم ساختن حقايق بوده اشاره مى‏كند ، و مى‏گويد : فراموش نكنيد زمانى را كه خداوند از اهل كتاب پيمان گرفت كه آيات كتاب را براى مردم آشكار سازند ، و هرگز آن را كتمان نكنند.

جالب توجه اين كه جمله لتبيننه با اينكه با لام قسم و نون تاكيد ثقيله

تفسير نمونه ج : 3ص :206

همراه است و نهايت تاكيد را مى‏رساند ، باز با جمله و لا تكتمونه بدرقه شده است كه آن هم دستور بعدم كتمان مى‏دهد.

از مجموع اين تعبيرات برمى‏آيد كه خداوند بوسيله پيامبران پيشين ، مؤكدترين پيمان را از آنها براى بيان حقايق گرفته بوده ، اما با اين همه ، در اين پيمان محكم الهى خيانت كردند و حقايق كتب آسمانى را كتمان نمودند و لذا مى‏گويد : فنبذوه وراء ظهورهم آنها كتاب خدا را پشت سر انداختند - اين جمله كنايه جالبى است از عمل نكردن و بدست فراموشى سپردن ، زيرا انسان هر برنامه‏اى را مى‏خواهد ملاك عمل قرار دهد پيش روى خود ميگذارد و پى در پى به آن نگاه مى‏كند ، ولى هر گاه نخواهد به آن عمل كند ، و بكلى بدست فراموشى بسپارد آن را از پيش رو برداشته پشت سر مى‏افكند .

و اشتروا به ثمنا قليلا فبئس ما يشترون اين جمله اشاره به دنياپرستى شديد و انحطاط فكرى آنها مى‏كند و مى‏گويد : آنها با اين كار تنها بهاى ناچيزى بدست آوردند و چه بد متاعى خريدند اگر آنها در برابر اين جنايت بزرگ ( كتمان حقايق ) ثروت عظيمى گرفته بودند جاى اين بود كه گفته شود ، عظمت آن مال و ثروت ، چشم و گوش آنها را كور و كر ساخته ، ولى تعجب در اين است كه همه اينها را به متاع قليلى فروختند ( البته منظوراز اين جمله كار دانشمندان دون همت آنها است).

وظيفه بزرگ دانشمندان

آيه فوق گرچه در باره دانشمندان اهل كتاب ( يهود و نصارى ) وارد شده ولى در حقيقت اخطارى به تمام دانشمندان و علماى مذهبى است كه آنها موظفند در تبيين و روشن ساختن فرمانهاى الهى و معارف دينى بكوشند و خداوند از همه

تفسير نمونه ج : 3ص :207

آنها پيمان مؤكدى در اين زمينه گرفته است.

توجه به ماده تبيين كه در آيه فوق به كار رفته نشان مى‏دهد كه منظور تنها تلاوت آيات خدا و يا نشر كتب آسمانى نيست ، بلكه منظور اين است ، حقايق آنها را عريان و آشكار در اختيار مردم بگذارند تا بروشنى همه توده‏ها از آن آگاه گردند ، و به روح و جان آنها برسند ، و آنها كه در تبيين و توضيح و تفسير و روشن ساختن مسلمانان كوتاهى كنند ، مشمول همان سرنوشتى هستند كه خداوند در اين آيه و مانند آن براى علماى يهود بيان كرده است .

از پيغمبر گرامى اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نقل شده كه فرمود : من كتم علما عن اهله الجم يوم القيامة بلجام من نار : هر كس كه علم و دانشى را از آنها كه اهل آن هستند ( و نياز به آن دارند ) كتمان كند خداوند در روز رستاخيز ، دهنه‏اى از آتش به دهان او مى‏زند .

منبع

دوست عزيز دقت و حساسيت شما نسبت به اجراي صحيح آموزه هاي اسلامي ستودني و قابل تقدير است. به پرسشي که مطرح نموديد مي توان از ديدگاه هاي مختلف پاسخ گفت:
1. از نظر عقل: انسانها به هر چه ارزش بيشتري قائل باشند، آن را زيباتر و... مي سازند. و شايد همين علت است كه سعي مي كنند، حرمها و زيارتگاه هاي خود راکه از اهميت بيشتري برخوردارند، با بيشترين امكانات مي سازند و تزيين مي كنند.
2. از لحاظ ديني و مذهبي: قرآن مجيد به روشني به ما دستور مي‏دهد كه به بستگان و خويشاوندان پيامبر گرامي(ص) مهر ورزيم‏: و مسلماً يكي از راه‏هاي ابراز علاقه به خاندان رسالت، حفظ و بزرگداشت حرم هاي آنان است. به دليل همين ابراز احساسات و نشان دادن عشق و علاقه فراوان به اهل بيت(ع)، شيعيان همواره سعي كرده‏اند كه ارزنده‏ترين و با ارزش‏ترين فلزات ـ اعم از طلا و نقره و ساير جواهرات ـ را وقف آن قبور مطهر نمايندوبا زيباترين هنرهاي معماري و آيينه‏كاري و منبت‏كاري آنها را در حرم‏ها و بناهاي متعلّق به آنان، در تزيين گنبد و بارگاه به كار برند. «طلاكاري گنبد و ضريح نيز نشان دهنده عشق به اهل بيت است، خداوند به پيامبرش مي فرمايد: (قل لا اسئلكم عليه اجرا الاّ المودّة في القربي بگو:من چيزي به عنوان مزد رسالت از شما مطالبه نمي كنم، مگر دوستي با اهل بيت من. در واقع طلا كاري گنبد و ضريح ، نوعي ابراز علاقه و محبّت به اهل بيت پيامبر و تعظيم شعائر و تشكّر از آنهاست. علاوه بر آنكه نوعي زينت و زيبايي است و زيبايي نيز هيچ ايراد و اشكالي ندارد، بلكه امري پسنديده است». (حجت الاسلام محسن قرائتيhttp://www.qaraati.net/library/)
بنابر اين از لحاظ ديني نه تنها هيچ مشکل ومنعي ندارد بلکه بر مسلمانان لازم است در تکريم و حراست بيوتي که به پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله منسوب است، بکوشند و آن را يک امر قربي تلقي کنند.
3. از لحاظ فقهي: طبق احکام فقهي نيز،بسياري از مبالغي که صرف ساخت و توسعه مکانهاي متبرکه و مشرفه مي شود، از طريق نذورات و موقوفات مردمي است که با عشق و علاقه آن را به زيباسازي و توسعه بارگاه امامان معصوم(ع) اختصاص داده اند و از نظر شرعي تنها مي بايست در همين راه استفاده شود. وچه بسا خيريني که به طور خود جوش در اين امر مهم سهيم مي شوند.از اين رونبايد اين گونه عشق ورزي و طلاکاري گنبد هاي حرم هاي ائمه را اسراف تلفي کرد.
4. از لحاظ فرهنگي: خردمندان جهان، به بزرگان مذهبي و ملي خود ارزش والايي قائلند و در نگهداري آثار آنان کوشا بوده و آن را تحت عنوان ميراث فرهنگي از گزند روزگار حفظ مي کنند. اين کار حرکت ملتها را در تبيين سير و ترقي وتعالي به روشني ترسيم مي کند. و در حفظ ايمان و عقيده مردم نسبت به آنها، تأثير به سزايي دارد.
روي اين اصل مسلمانان نيز در ساخت هرچه پر شکوه تر و زيباتر و نگهداري آن کوشش مي کنند.
4.از لحاظ علمي: زيباسازي فضا هاي معنوي از جمله مساجد و حرمها، در ايجاد جذابيت براي زائران، داراي آثار ثمربخش و سازنده اي است. به عبارت ديگر تعظيم جلال و عظمت بزرگان دين از طريق آباداني و زيباسازي قبور آنان و در كنار آن به وجود آوردن امكانات رفاهي، براي زائران و ارائه خدمات فرهنگي، و... مي تواند نقش سازنده اي در گسترش و ترويج فرهنگ و ارزش هاي اسلامي، اسوه قراردادن ائمه اطهار(ع )، تمسك به سيره آن بزرگواران براي عموم مردم و... داشته باشد. اين نتايج مهم و ارزشمندي در حوزه فردي و اجتماعي به دنبال دارد و در نهادينه كردن ارزش هاي الهي و انساني موثر است. چنانچه بسياري از امور عام المنفعه (مانند خيرات، نذورات، اوقاف،، سرپرستي ايتام، پرداخت وجوهات شرعي، كمك به نيازمندان و...) از تاثيرات و نتايج بسيار ارزنده ساخت و ساز صحن و بارگاه امامان و امامزاده ها مي باشد; زيرا شكوه اين مكان هاي مقدس در جذب مردم، براي زيارت و انجام دادن خيرات موثر است و با يادآوري مقام و عظمت والا و سيره و سنت آن بزرگان مردم بسيار زيادي را به سوي خود جلب مي كند و در گسترش فرهنگ و ارزش هاي الهي و سيره و منش فردي و اجتماعي آن بزرگواران در کمک به محرومان موثر است.
البته بايد از هرگونه اسراف، ريخت و پاش و انجام دادن اموري كه به هيچ وجه زيبنده نظام اسلامي و مكتب اهل بيت (ع) نيست جلوگيري كرد و براي استفاده بهينه از امكانات موجود، در جهت گسترش فرهنگ صحيح اسلامي و ارائه خدمات گوناگون (مانند ايجاد كتابخانه، زائرسرا، سالن اجتماعات، مراكز درماني، امكانات آسايش، مراكز فرهنگي، تفريحي ورزشي و... براي عموم افرادي جامعه خصوصا افراد نيازمند و كمك به آنان) بايد برنامه ريزي هاي مناسب انجام داد. همان طور كه شاهد انجام اين گونه اقدامات، از سوي برخي مراكز ديني و زيارتي (مانند آستان قدس رضوي در مشهد، آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) در قم و...) مي باشيم.

گمنام گرامی ضمن تشکر از حسن ظنی که نسبت به من داشته اید .
اگر پستهای متعدد این سرنگار را مطالعه کرده باشید حتما دیده اید که این پاسخ شما خلاصه ای از پستهای قبلی است که توسط طرفداران مطلا نمودن حرم ائمه علیهم السلام ارسال گردیده است و پاسخهایی هم در پی داشته که من نمیخواهم با تکرار آن پاسخها موجب اطاله کلام گردم .فقط یک مورد از پست خودتان را انتخاب میکنم و خواهان توضیح بیشتری هستم .میفرمایید :

نقل قول:
البته بايد از هرگونه اسراف، ريخت و پاش و انجام دادن اموري كه به هيچ وجه زيبنده نظام اسلامي و مكتب اهل بيت (ع) نيست جلوگيري كرد و براي استفاده بهينه از امكانات موجود، در جهت گسترش فرهنگ صحيح اسلامي و ارائه خدمات گوناگون (مانند ايجاد كتابخانه، زائرسرا، سالن اجتماعات، مراكز درماني، امكانات آسايش، مراكز فرهنگي، تفريحي ورزشي و... براي عموم افرادي جامعه خصوصا افراد نيازمند و كمك به آنان) بايد برنامه ريزي هاي مناسب انجام داد.
خب این اسراف (به معنی زیاده روی ) چگونه تعیین میشود ؟! ملاک تعیین اسراف در این مورد چیست و از کجا آمده ؟!
عزیز من وقتی خود ائمه در زندگی خود از طلا استفاده ننموده اند با چه توجیهی شرعی میتوان مطلا نمودن حرم ایشان را بزرگداشت و تعظیم شعائر آنان دانست ؟! اصلا معنی شعائر چیست ؟ که با طلا کاری قبور آنها بزرگ داشته میشود !
اصلا اگر بنا بر این باشد باید در مساجد هم طلا بکار رود چون تعظیم شعائر است ؟ اصلا مردان مومن هم میتوانند از انگشتری طلا استفاده کنند ! چون تعظیم مومن است !
عزیز دل برادر فقر و فساد ناشی از آن در بین همین مردم طرفدار ائمه غوغا میکند آنوقت شما با طلاکاری بدنبال تعظیم شعائر ایشان هستید و. چه خوب فرمودهند حضرت خاتم المرسلین علیه آلاف الاتحیت و ثنا :
"اللهمّ بارِک لنا فی الخُبز و لا تُفَرِّقْ بیننا و بینَه فلولا الخبزُ ما صلّینا و لا صُمْنا و لا ادَّینا فرائضَ ربّنا"
لینک
من که کاره ای نیستم اما متعجبم اگر همین حالا قیامت بشود و از علمای ما سئوال شود در باره فقر مستمدان چه کردید ؟ وپاسخ بگویند در تعظیم شعائر طلا به گنبد نصب کردیم ! تکلیف آنها چه میشود .
آیا گفته نمیشود که مگر همان ائمه نگفتند حرمت آبروی مومن از کعبه بالاتر است چطور شما بیشتر در حفظ آبروی مومن کوشا نبودید چه میگویند ؟!
شوخی نیست برادر . تازه وقتی گفته میشود اینها نذورات است و از نظر شرعی نمیتوان جای دیگری خرج کرد بیشتر متاسف میشوم ! خب چه کسی تبلیغ کرده و ترویج کرده که طلا نذر گنبد بکنند و گروهی در فقر و فاقه به سر برند ؟! پس شما علما چکاره هستید ؟! چیزی را نذر میکنند که کوچکترین سندی در روایت و آیات مبنی بر ثواب آن نیست .
استغفرالله ربی واتوب الیه

ممنون صادق جان. آیه قشنگی بود. تا بحال با این دید به اون توجه نکرده بودم
از انتقاد صریح به علما اباء دارم اما باز ته دلم یه حالت دلسردی پیدا میکنم
از یک طرف به نظرم قضیه کاملا روشن و بدیهی میاد.
اما از طرف دیگه:
1- بعضی ها خیلی سعی در توجیه میکنن، حتی متخصصین سایت!
2- علما همه ساکت!
3- همون طور که تو پستهای صفحه قبل پیداست بعضیها هم میان میگن: یاوه سرای وهابی!

اینکه علما نسبت به مساله ای ساکت میمونن و عده ای هم احساس مسئولیت میکنن و با لحن زننده صحبتت میکنن حرف امروز و دیروز نیست! متاسفانه نمونه هاش ...
یادمه سر کلاس رسائل شیخ انصاری، ایشون مفصل بحث "اجماع" رو مطرح میکنن و به اصطلاح حسابی زیرآبش رو میزنن! فردای همون روز تو کلاس مکاسب شیخ انصاری، عبارتی بود که حکم به حرمتی داده بودن و نوشته بودن هیچ دلیلی نداره مگر اجماع!!! گفتم استاد مگه ایشون همون شیخ انصاری نیستن؟ استاد گفتن بله اما به نظر خودشون توی اصول عمل نمیکنن و سعی میکنن سیر علمای قبلی رو ادامه بدن!
پرسیدم این مدل کار نمونه دیگه هم داره؟ ایشون هم چندمثال زدن و گفتن از جمله بحث تراشیدن ریش و .... که همه از روی اجماع قبلی حکم میکنن در حالی که سند قطعی که مثبت حرمت باشه نداره و چند نمونه دیگه...
بگذریم ازاینکه اصلا بحث "اجماع" در اصول یک بحث وارداتیه و از اهل تسنن گرفته شده. بحثی که علمای اهل تسنن باهاش خلافت خلفاشون رو ثابت میکنن و وارد مباحث شیعه شده و حتی جزو ادله اربعه قرار گرفته!!!
عذر میخوام که بحث فنی شد و از محور تاپیک هم دور شدم
اما چه کنم وهابی خوانده شدن صفحه قبل و آیه پست قبل من رو به درد دل واداشت!
توی هر رشته دانشگاهی میتونی سوال داشته باشی اما تا قضیه دینی باشه به سوالت عنوان "شبه" اطلاق میشه و با این اطلاق، پیشاپیش فرض گرفته میشه که حرفت باطله!!!!
واقعا گاهی حالت یاس پیدا میکنم!

ایمان عزیزم ممنون از لطفتان
راستش من هم از ایراد گرفتن به علما ابا دارم وحتی ته دلم میترسم وخداشاهد است این ابهام که چند سالی هست گریبان من را گرفته را تاکنون هیچ جا و نزد هیچ عوامی نگفتم و همیشه در دلم میگفتم حالا قدیمها یک شاهی یک اشتباهی کرده و علما هم چون نمیتونستند نزد عوام افشا کنند چیزی نگفتند تا اینکه تصاویر دیدار علما از ضریح حضرت امام حسین علیه السلام را دیدم .با دیدن تصویر حضرت آیت الله جوادی آملی واقعا حالم منقلب شد و دیگر نتونستم صبر کنم و در اولین فرصت رفتم اسک قران و موضوع را خیلی مودبانه مطرح کردم که چون با روال آشنا نبودم چند روز منتظر جواب شدم و بعد متوجه شدم که ای بابا اصلا موضوع را قفل کردند ! بعد اومدم اسک دین و همون را مطرح کردم و یکی از مدیران محترم اسک دین زحمت کشید و مرا به این سرنگار راهنامایی کرد . اینجا تقریبا تمام پستها را به دقت خوندم و حتی یک روایت در تایید مطلا کردن ندیدم . اینطور شد که کمی جرات کردم و به علما پرداختم . خلاصه خدا از سر تقصیرات من بگذره انشاالله . من یک دوستی دارم که هروقت به یک نوجوان مستمند برسه که توقع دوچرخه ای کامپیوتری چیزی داشته باشه بهش میگه یک مسابقه هست توی یک کانون فرهنگی برای حفظ دعای مکارم الاخلاق که باید عربی و فارسی روان بخونی و مثلا 3 ماه وقت داره .اگر حفظ کردی به من بگو .بعد که نوجوان میاد میگه حفظ کردم چند بار میگه روان حفظ کردی چون تو مسابقه روان میخواهند و وقتی اون دوباره تایید بکنه که روان حفظ کرده با یک کانون فرهنگی که دوست هست میگه ازش امتحان بگیرند و اگر روان حفظ شده بود روز بعد از طرف همون کانون دوچرخه یا کامپیوتر را میده . یکبار بهش گفتم فکر میکنی اینها که حفظ میکنند واقعا بهش عمل میکنند ؟! گفت من فقط یک نگاه محبت آمیز خدا را هنگام فوت و برزخ و حساب میخواهم و کار دیگری به ذهنم نمیرسه .

گمنام;286333 نوشت:
طبق احکام فقهي نيز،بسياري از مبالغي که صرف ساخت و توسعه مکانهاي متبرکه و مشرفه مي شود، از طريق نذورات و موقوفات مردمي است که با عشق و علاقه آن را به زيباسازي و توسعه بارگاه امامان معصوم(ع) اختصاص داده اند و از نظر شرعي تنها مي بايست در همين راه استفاده شود....

یادمه چند سال پیش توی شهر قم از طرف استان مقدسه پلاکاردهایی در اطراف شهر نصب شده بود که بازسازی گنبد نیاز به فلان مقدار طلا دارد، (حدود 100 یا 200 کیلو طلا که الان مقدار دقیق را بخاطر نمی آورم) از مردم خواسته بودن که طلاهاشون رو وقف ساخت گنبد بکنن!!!

------------
به قول آیت الله جوادی چرا باید مردم رو به سمت کاری سوق بدیم که در روایات هیچ ثوابی برای آن ذکر نشده است!! حالا اصلا به نظرتون چطوره پس فردا آستان مقدسه پلاکارد بزنه که الماس هم بیارین روی گنبد کار کنیم! آیا باز این کار رو هم جزو ابراز مودت به اهل بیت میدانید؟ لطفا مشخص کنید که از کجای کار و اسراف میدونید و به چه دلیل؟
مگه قمه زنی نبود که ابراز عشق به ائمه محسوب میشد؟ خوب با حکم اضرار به بدن تعارض پیدا کرد. حالا چرا طلاکاری با حکم اسراف و تجمل تعارض پیدا نمیکنه؟
-----------
راستی دوست عزیز گمنام من
ظاهرا متن خودتون رو از پرسمان دانشجویی کپی پیست کرده بودین. زیبنده بود که منبع رو هم ذکر میکردین

موضوع قفل شده است