در مورد رحلت محسن ـ عليه السّلام ـ كدام قول صحيح است؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
در مورد رحلت محسن ـ عليه السّلام ـ كدام قول صحيح است؟

در مورد رحلت محسن ـ عليه السّلام ـ كدام قول صحيح است؟

[=Times New Roman]شهادت حضرت محسن پسر حضرت فاطمه در روزهای اول ماه ربیع الاول سال یازده هجری قمری اتفاق افتاده است .زیرا که حضرت محسن بر اثر صدمات وارده بر فاطمه زهرا به هنگام هجوم ماموران خلیفه اول به خانه امیر المومنین برای بیعت گرفتن از امام علی علیه السلام ،محسنش را سقط کرد . و این ماجرا چند روز بعد از رحلت رسول خدا اتفاق افتاد . . سید مرتضی می نویسد : در آغاز کار تاریخ نویسان از نقل جسارتهایی که که به ساحت دخت رسول خدا صورت گرفته بود ،امتناع نمی کردند و این مطلب میان آنان مشهور بودکه مامور خلیفه با فشار درخانه رابر حضرت فاطمه زد و او فرزندی را که در رحم داشت سقط کرد . شهرستانی از ابراهیم بن سیار معروف به نظام رئیس معتزله نقل می کند که وی می گفت : عمر در ا یام اخذ بیعت ،در را به پهلوی فاطمه زد و او بچه ای راکه در رحم داشت سقط کرد [=Times New Roman][1]. عده ای از مفسران آیه « الا لعنة الله علی الظالمین الذین یصدون عن سبیل الله و یبغونها عوجا و هم بالآخرة هم کافرون » را به جریان شهادت حضرت محسن تاویل کرده اند [=Times New Roman][2]. در کتاب « المعارف » از ابن قتیبه که در سال 1353 قمری چاپ شده،در ص 92 آمده است : «و اما محسن بن علی فهلک ، و هو صغیر » [=Times New Roman][3]. ابن قدامه مقدسی هم این مطلب را تاکید کرده است [=Times New Roman][4]. جمال الدین محدث هروی هم این سخن را آورده و اضافه نموده است که حق آن است که محسن سقط شد [=Times New Roman][5]. حقیقت آن است که در کتاب المعارف ابن قتیبه درباره محسن چنین آمده بود : « محسن بر اثر قنفذ عدوی – هم قبیله عمر – سقط شد » [=Times New Roman][6] اما متاسفانه این کتاب بعدها تحریف شد و امروزه در کتاب همان نقلی که پیشتر گذشت آمده است . پس در نهایت می توان گفت محسن بن علی به شهادت رسید و شهادت او همزمان با حمله به خانه حضرت فاطمه بود . در این میان از نویسندگان اهل سنت از جمله شوکانی ،ابن حجردر فتح الباری آورده که محسن رد زمان حضرت رسول از دنیا رفت .[=Times New Roman][7] در مقابل در کامل الزیارات از ابن قولویه ،سقط شهادت گونه محسن مورد اشاره قرار گرفته است .[=Times New Roman][8] . ابن طلحه از عالمان سنی نیز آودره : که اکثرا می گویند محسن سقط شد ه است . در این بین ابراهیم طرابلسی بدین گونه نگاشته که : محسن بن فاطمه سقط شد . [=Times New Roman][9] اسد الغابة در ج 4 ص 300 به سقط محسن بن علی ونیز البدء و التاریخ ج 5 ص 75 به آن اشاره کرده است .

[=Times New Roman][=Times New Roman][1][=Times New Roman] - جعفر سبحانی ،فروغ ولایت ، ص 188

[=Times New Roman][2][=Times New Roman] -تاویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة ، ص 840

[=Times New Roman][3][=Times New Roman] - ماساة الزهرا ج1 ص 313

[=Times New Roman][4][=Times New Roman] - همان صج 2 ص 123

[=Times New Roman][5][=Times New Roman] - همو ج 2 ص 131

[=Times New Roman][6][=Times New Roman] - مناقب آل ابی طالب ج 3 ص 407 ، وبحارالانوار ، ج 43 ص 233

[=Times New Roman][7][=Times New Roman] - نیل الاوطار ج 4 ص 151

[=Times New Roman][8][=Times New Roman] - کامل الزیارات ص 551

[=Times New Roman][9][=Times New Roman] - بعض ما ورد فی ذریة فاطمه ، مرکز المصطفی

[="times new roman"]بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عیلکم
در مورد شهادت حضرت محسن ( ع ) از مسلمات تاریخ می باشد که هم علمای شیعه و هم علمای اهل سنت این مطلب را بیان کرده اند. در اینجا به اختصار به برخی از اقوال اشاره می کنم:
1) جناب ابو جعفر محمد بن جریر طبری در کتاب تاریخ الامم و الملوک خود ج 4 ص 114 می نویسد: «... و یذكر انه كان لها (لفاطمه) منه (من علی) ابن آخر سمی محسناً توفی صغیراً...»
2) جناب احمد بن یحیی بلاذری در کتاب انساب الاشراف خود خود ج 2 ص 99 می نویسد : «... و محسن درج صغیراً...»
3) جناب ابن واضح یعقوبی در کتاب تاریخ خود ج 2 ص 213 می نویسد : «... و محسن در كودكی از دنیا رفت...»
4) جناب ابن حجر عسقلانی در کتاب های لسان المیزان ج 1ص 268 و نیز در الاصابه، ج 3،‌ص 471 خود مطلب بالا را آورده است.
5) جناب ابن اثیر جزری در کتاب الكامل فی التاریخ ج 2 ص 441 و نیز ج 3، ص 397. کتاب خود همین مطلب را آورده است.
6. عمر بن شباع الدین الموصلی، النعیم المقیم لعتره‌النباء العظیم: «فمن فاطمه(ـ علیه السّلام ـ) الحسن والحسین و محسن درج صغیراً لِرَفسهٍ و قیل لرد باب علی صدرها و ذلك مشهور و بعض الناس ینكر وقوعه؛ رفسهٍ در لغت بمعنای لگد و ضربه لگد آمده است، موصلی معتقد است محسن در كودكی مرد و علت مرگ او ضربه لگدی بود كه به مادرش برخورد كرد و گفته شده علت مرگ برخورد در خانه به سینه مادرش بود،‌این قول مشهور است در حالی كه برخی از مردم این مسئله را انكار می‎كنند...»
7. شهرستانی در کتاب ملل و نحل ج 1، ص 57 به نقل از نظام گفته: «در روز بیعت عمر چنان ضربه‎ای به پهلوی فاطمه زد كه جنین او سقط شد.»
8. ابن عبد ربه قرطبی در العقد الفرید، ج 5، ص 12، این حقیقت را بیان كرده.
9. ابن ابی الحدید شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 50 ـ 56 و ج 6، ص 47، عین این مطلب را ذكر كرده «... إن عمر ضرب فاطمه ـ علیها السلام ـ بسوطٍ و قصد منزله...» عمر فاطمه را با شلاق زد و منزلش را محاصره كرد.
10. ذهبی در سیر اعلام و النبلاء، ج 15، ص 578،‌این مطلب را نقل كرده: «... ان عمر رفس فاطمه حتی اسقطت بمحسن» عمر به فاطمه لگد زد تا اینكه محسن سقط شد.
11. جمال الدین مزی از علمای بزرگ اهل سنت در كتاب تهذیب الكمال فی اسماء الرجال، ج 13، ص 297 می نویسد : «... محسن درج سقطاً..» (محسن بر اثر سقط از دنیا رفت...)
اینها مواردی از سقط جنین حضرت فاطمه می باشند که امیدواریم متصبان از تعصب دست برداشته و به این حقیقت مسلم اعتراف کنند.
اما سقط حضرت محسن ( ع ) که علمای مشهور شیعه نیز آنرا آورده اند :
1. شیخ مفید در الارشاد به این مسئله اشاره كرده، ج 1، ص 455 ... و فی الشیعه من یذكر ان فاطمه ـ علیها السلام اسقطت بعد النبی ولداً ذكراً كان سماه رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ و هو حمل محسناً...» و در شیعه برخی قائلند كه حضرت فاطمه پس از پیامبر فرزندی سقط كرد كه پیامبر او را محسن نامیده بود.
2. كلینی در كافی، ج 6، ص 18، به سندش از امام صادق و او از امیر مؤمنان نقل می‎كند كه اولاد خود را هنگام حمل نام‎گذاری كنید ... چنانكه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ محسن را در حمل نام‎گذاری كرده بود.
موفق باشید
و من الله التوفیق[/]

برکسی پوشیده نیست حضرت محسن علیه السلام روح الله( درتوطئه منافقین تروریست بیعت خلیفه) توسط عمر و ابوبکر و افراد مصلح در حادثه تجاوز بخانه امام علی (ع) اتفاق افتاد . خداوند بشدت در آیات سوره توبه منافقین را توبیخ کردند و وعده عذاب دردناک دادند . موفق باشید .

سلام علیکم
تحقیقات جدید بنا بر گزارشها و شواهد تاریخی نشان می دهندT شهادت حضرت محسن علیه السلام در اوایل ربیع نبوده بلکه با فاصله لااقل پتجاه روزه از رحلت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم انجام شده است. فرمایش جناب کارشناس محترم جناب کاوه نیز معطوف به قبل از این تحقیقات جدید است
برای اطلاع بیشتر به آدرس زیر که کارشناس محترم جناب سید محسن زیر گذاشته اند مراجعه فرمائید.

درخواست ذکر تاریخ دقیق وقایع 8 روز اول ماه ربیع الاول

موضوع قفل شده است