ازدواج موقت در كلام امام رضا عليه‏السلام‏

تب‌های اولیه

44 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ازدواج موقت در كلام امام رضا عليه‏السلام‏



امام رضا عليه‏السلام مى‏فرمايد: عاشقانه در تمام موارد كار كنيد. برخورد زن و شوهر در خانه هم بايد برخورد عاشقانه باشد، اگر نباشد ما اصلًا آن زندگى را قبول نداريم آن خانه را قبول نداريم.

مردى خدمت حضرت رضا عليه‏السلام رسيد راجع به ازدواج موقت از حضرت سؤال‏
كرد،
گفت: شرايط ازدواج موقت چيست؟ حضرت عرض فرمود: زن دارى؟ عرض‏
كرد: بله،

فرمود: اين سؤال به تو ربطى ندارد،

چون امام مى‏داند اگر به او بگويد خوب است مى‏رود يك زيباتر از زن خود پيدا مى‏كند بعد دلگرم به او مى‏شود، بعد زن سى ساله خود كه شش تا بچه را بزرگ كرده، تمام ارزش‏هاى خانه را زير پا مى‏گذارد مى‏رود دنبال شهوت، خيلى چيزها را ائمه عليهم‏السلام قبول ندارند و ما قبول داريم خيلى چيزها را خدا قبول ندارد و ما قبول داريم، خيلى چيزها را آنها قبول دارند و ما قبول نداريم و خيلى به نظرمان عادى و ساده است.

بعضى چيزها عيب‏هاى خيلى بزرگ پيدا مى‏كند، اگر هم اولش عيب نداشته باشد، بعداً پيدا مى‏كند.

چرا مى‏گويد: دروغ به شوخى هم حرام است؟ براى اينكه مقدمه ورود به دروغ جدى است، چرا مى‏گويد: نگاه كردن شعبه‏اى از زنا است و هر نگاه كردنى تيرى از تيرهاى مسموم شيطان است كه به چشمت خورده و چرا مى‏گويد: اگر هر كسى به نامحرم نگاه كند به تعداد نگاه‏هايش در جهنم تيرهايى از آتش و آهن گداخته به چشم او مى‏زنند چون مقدمه زناست، چون مقدمه هجوم به ناموس يك مملكت‏ است،

چون مقدمه خراب كردن يك خانواده است، چون مقدمه متلاشى كردن يك كانون گرم خانه مسلمان است، چرا بايد دروغ گفت؟

ما اول بايد سراغ قرآن برويم قبل از روايت، آنجايى كه قرآن براى ما روشن نبود واجب است سراغ روايت برويم، حالا وقتى مى‏گويد: اگر انسان دروغ بگويد بوى بدى از اين دهان به فضا مى‏رسد كه ملائكه عالم از استشمام اين بوى بد چون‏
موجود زنده‏اند، چنان ناراحت مى‏شوند كه همه يك پارچه فرياد مى‏زنند الهى اين‏
دروغگو را لعنت كن. حالا آدم در نماز دروغ بگويد، به پروردگار آنجا كه مى‏گويد:
«إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ‏» من بنده تو هستم اما خدا مى‏بيند كه او بنده شكمش هم هست، بنده هوايش هم است، بنده شرق و غرب هم است، خوب اين دروغ است.
چه كسى گفته شخصيت افراد شكسته شود؟ اسلام كه دين شخصيت دهى است، زن بايد كمال اعتماد را به مردش داشته باشد، مرد هم بايد كمال اعتماد را به زنش داشته باشد، رابطه خانه هم بايد عاشقانه باشد.
آن وقت امام صادق عليه‏السلام مى‏فرمايد:
ما اين خانه را به عنوان خانه اسلامى امضا مى‏كنيم.

کتاب:صبر از ديدگاه اسلام نوشته: حضرت آیت الله حسین انصاریان

سوال

آیا مرد زن دار به جایی دور از شهر خودش برای مدتی موقت (1-2 ماه) برود و دسترسی به همسرش نداشته باشد و مردی به او برای زن آزادی پیشنهاد ازدواج موقت بدهد آیا مرد زن دار میتواند ازدواج موقت در این مواقع هرچند ضرورت هم داشته باشه بکند ؟

بسم الله
ازدواج موقت
تو جوامع ما با مفهوم اشتباه جایگاه پیدا کرده
و هرکسی خودش رو ملزم به داشتن چندین زن صیغه ی رو میدونه و با این پاسخ که حرام نیست و جرم نیست به این کار خود می پردازد
غافل از اینکه این نوع ازدواج تنها برای این است که شخصی که شوهر ندارد و شخصی که زن ندارد بتوانند بدون اینکه درگناه بی افتند برای هم باشند و اگر خواستند همیشه
ولی برداشتی که الان دارند مردان ما فکر میک ننند این نوع ازدواج جوازیست برای گرفتند هزاران همسر
در حالی که از وفاداری هیچ بوی نبردند
خیلی ها میگند چرا پیامبر پس صیغه می کرد بهتره بدونید تا زمانی که حضرت خدیجه زنده بودند هیچ همسر دیگری نداشتند
ای کاش مفهوم درست ازدواج موقت در جامعه وجود داشت...

mohammad+ali;276554 نوشت:

یعنی این قدر سخته که چند ماه دوری از همسرت باعث میشه به فکر ازدواج بیفتی....
ای دل غافل یاد یه جک یا لطیفه افتادم که اقای ماهی صفت می گند
آلمانی ها یه معشوقه دارند یه زن که معشوقه شونو بیشتر دوست دارند
آمریکایی ها یه زن دارند و یه معشوقه که زن شو نو بیشتر دوست دارند
ایرانی ها دو زن دارند شش تا صیغه آخرش هم مادرشونو دوست دارند

چه بلایی سر مردان ایرانی بعد از بنی امیه افتاده که این همه جنس پرست شدیم
کجاست اون مردان ایرانی که به غیرت معروف بودند ...
کجاست....

seraj73;276559 نوشت:
یعنی این قدر سخته که چند ماه دوری از همسرت باعث میشه به فکر
ایرانی ها دو زن دارند شش تا صیغه آخرش هم مادرشونو دوست دارند

کجاست....



طبق حدیث امام رضا (ع) حرام است گرفتن زن موقت زیبا زمانیکه زن دایمت دسترسی داری/////

نقل قول:
سوال

آیا مرد زن دار به جایی دور از شهر خودش برای مدتی موقت (1-2 ماه) برود و دسترسی به همسرش نداشته باشد و مردی به او برای زن آزادی پیشنهاد ازدواج موقت بدهد آیا مرد زن دار میتواند ازدواج موقت در این مواقع هرچند ضرورت هم داشته باشه بکند ؟

سلام. هر چند از نظر شرعي مانعي ندارد اما از نظر اخلاقي و بدون اطلاع همسر ديگر صورت خوشي ندارد مگر اينكه با رضايت يا اطلاع همسر اول باشد . اما نكته مهم اينجاست كه اگر واقعا اين فرد بيم گناه دارد يا تحت فشار شهوت است بهترين راه ازدواج موقت است اما اگر مي تواند كف نفس كند بهتر است كه اين كار را نكند و سعي كند برنامه ريزي كاري و زندگي خود را طوري انجام دهد كه بيشتر در كنار همسر و فرزندان باشد يا امكان نقل مكان ايشان را فراهم كند.

نقل قول:
یعنی این قدر سخته که چند ماه دوری از همسرت باعث میشه به فکر ازدواج بیفتی....
ای دل غافل یاد یه جک یا لطیفه افتادم که اقای ماهی صفت می گند
آلمانی ها یه معشوقه دارند یه زن که معشوقه شونو بیشتر دوست دارند
آمریکایی ها یه زن دارند و یه معشوقه که زن شو نو بیشتر دوست دارند
ایرانی ها دو زن دارند شش تا صیغه آخرش هم مادرشونو دوست دارند

چه بلایی سر مردان ایرانی بعد از بنی امیه افتاده که این همه جنس پرست شدیم
کجاست اون مردان ایرانی که به غیرت معروف بودند ...
کجاست....

سلام بزرگوار. اينجا مسئله غيرت مطرح نيست. مسئله همان كنترل شهوت است. همه انسانها يكسان نيستند و از نظر ايمان و كنترل نفس در يك درجه نيستند بنابراين اسلام هم براي اون دسته از كساني كه بيم گناه كردن دارند اين راه رو پيشنهاد داده كه بسيار بهتر از اين است كه خداي نكرده در خفا و به طريقه حرام ارضاء شهوت كنند كه در اين صورت بنيان خانواده ها بيشتر در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

سلام
من با اون که دو ساله خیلی شهوت دارم و هنوز نتونستم کاری کنم که از این درد خلاص بشم
تا الان نتوستم تو محل زندیگیم زنی یا دختری رو پیدا کنم که باهاش ازدواج موقت کنم
فکر میکنم به خاطر خحالتی بودنم هست
امثال من حاضرن برن تو خفا هزار تا گناه بکنن بعد کلی هم ناله بکنن بگن چرا وضع اینطوریه
بعدش که میایم تو جماعت همه منو نگاه میکنن میگن عجب پسر خوبیه چه پسر مثبت و دینداری هست (تف به این زندگی)
یه طوری نگاه میکنن که انگاری ما ها هیچ مشکلی نداریم البته این جور چیزا رو نمیشه فهمید تا خود فرد نگه نمیشه فهمید یعنی فقط خودش رو میفهمه

حالا صحبت من این بود که شما همون طوری که میگید ازدواج موقت ذاتا خوبه یه روش ها و یه سری چیزایی هم یادمون بدید که ما یکی رو عین خودمون پیدا کنیم
الان من بخوام برم تو خیابون با یه دختر (حالا چادری غیر چادری ) باهاش درمورد ازدواج موقت صحبت کنم هزار نفر نگامون میکنن (البته فکر میکنم اونایی هم که نگاه میکنن یا خودشون شهوت دارن یا طمع کردن دلم می خواد هزار تا فحش به اینا بگم)

با سلام
دوستان بارها و بارها این موضوع در سایت مطرح شده و تاپیکهای زیادی در این خصوص زده شده لطفا دوستان را به تاپیکها راهنمایی کنید .
که کسی به بیراه نرود !

bidaridonya;276578 نوشت:
سلام
من با اون که دو ساله خیلی شهوت دارم و هنوز نتونستم کاری کنم که از این درد خلاص بشم
تا الان نتوستم تو محل زندیگیم زنی یا دختری رو پیدا کنم که باهاش ازدواج موقت کنم
فکر میکنم به خاطر خحالتی بودنم هست
امثال من حاضرن برن تو خفا هزار تا گناه بکنن بعد کلی هم ناله بکنن بگن چرا وضع اینطوریه
بعدش که میایم تو جماعت همه منو نگاه میکنن میگن عجب پسر خوبیه چه پسر مثبت و دینداری هست (تف به این زندگی)
یه طوری نگاه میکنن که انگاری ما ها هیچ مشکلی نداریم البته این جور چیزا رو نمیشه فهمید تا خود فرد نگه نمیشه فهمید یعنی فقط خودش رو میفهمه

حالا صحبت من این بود که شما همون طوری که میگید ازدواج موقت ذاتا خوبه یه روش ها و یه سری چیزایی هم یادمون بدید که ما یکی رو عین خودمون پیدا کنیم
الان من بخوام برم تو خیابون با یه دختر (حالا چادری غیر چادری ) باهاش درمورد ازدواج موقت صحبت کنم هزار نفر نگامون میکنن (البته فکر میکنم اونایی هم که نگاه میکنن یا خودشون شهوت دارن یا طمع کردن دلم می خواد هزار تا فحش به اینا بگم)

سلام. شما در صورتي كه مجرد هستيد و ازدواج نكرديد بايد اولويت شما ازدواج دائم باشه اما اگر سابقه ازدواج داشتيد يا اگر شرايطي داريد كه امكان ازدواج دائم نيست اون وقت بايد از راه درستش اقدام كنيد نه اينكه در خيابان به كسي پيشنهاد بدهيد . بايد در خانواده يا فاميل يا دوستان به كساني كه معتمد شما هستند يا در جاهايي كه مورد اطمينان هستد بسپاريد تا براي شما موردي كه شرايط ازدواج موقت داره رو پيدا كنند.

سادات;276574 نوشت:

سلام چرا اتفاقا بحث غیرت مهمه
شما نگاه کنید به دوره قبل از بنی امیه
که پادشاهان ایرانی چگونه پادشاهانی بودند
هیچ کدام از آنها زن پرست نبودند و همگی برای زن ها احترام زیادی قائل بودند
ولی از دوره بنی امیه تا کنون ببنید چه تغییراتی ایجاد شده
یا اینکه
زمان انقلاب دلیل اصلی تجاوز به حریم خصوصی بود من که در اون زمان نبودم ولی پدرم و کسانی که اون دوران رو دیدن بازگو می کنند که چه اتفاقاتی افتاده و عرب ها و غربی ها با زنان و دختران ما چه ها می کردند (دلیل اصلی که انقلاب کردند چی بود؟؟؟؟مبارزه با شهوت...)
درسته ازدواج موقت برای اینکه تو گناه نی افتیم هست
ولی الان به نظر شما رعایت می کنند؟؟؟

در ضمن من اون جواب رو که شما نقل قول کردید برای جواب کاربرmohammad+ali
و گرنه می دونستم برای جلو گیری از افتادن به گناه هست

mohammad+ali;276554 نوشت:
سوال

آیا مرد زن دار به جایی دور از شهر خودش برای مدتی موقت (1-2 ماه) برود و دسترسی به همسرش نداشته باشد و مردی به او برای زن آزادی پیشنهاد ازدواج موقت بدهد آیا مرد زن دار میتواند ازدواج موقت در این مواقع هرچند ضرورت هم داشته باشه بکند ؟

چقدر دلم برا زنها سوخت..


سلام علیکم

شخص زانی همسر خوبی نمیتواند باشد پس اگر ازدواج موقت هست برای این است که مرد زانی نشود.

حکم
ازدواج موقت مانند نبود آب برای غسل و تیمم بر خاک است.
در این حکم غسل با آب انکار نمیشود و خاک طاهری موقت است.

اگر انکار تیمم شود نمازی خوانده نخواهد شد و روزه ای نخواهد بود و مسلمانی به انحطاط میرود و انکار میشود.

مردی که به زنا برود یا زنی که به زنا برود همسر نخواهد بود و همسر نتوانست شد پس اگر حلالی در اینجاد ذکر شده بخاطر این است که مرد شوهر بماند برای همسرش.و مردی نباشد که زنا را عادت کرده و شهوت ران است.

این مساله حکمی است بر اساس ماهیت مرد - جنس مرد و خصوصیات جسمانی و روحی او که مختص به مرد است.

همانطوریکه احکامی مختص زن و خصوصیاتش و جسمانیتت و روحیات او وجود دارد.

ومن الله التوفیق

یاحق

فاتح;276626 نوشت:
این مساله حکمی است بر اساس ماهیت مرد - جنس مرد و خصوصیات جسمانی و روحی او که مختص به مرد است.

بله........نياز مرد،جنس مرد،ماهيت مرد،خصوصيات جسمي و روحي مرد..........
گوشمان پر شده است از اين چيز ها.
مگر زن ها آدم نيستند؟ نياز ندارند؟ ماهيت ندارند؟
پس چطور خود را كنترل ميكنند؟
ريشه اين مسائل اين است كه به مردان اجازه هر كاري داده شده و به زنان خير.
مردان اجازه دارند با هر زني كه خواستند در شرايط شرعي ازدواج كنند ولي زنان خير.
اين است كه راه جلوي مردان باز است.
يك زن متاهل حق فكر به مرد ديگر را ندارد و به ذهن خود اين اجازه را نميدهد پس تلاش ميكند تا تمام نياز هايش را از همين مرد برآورده سازد.
اما يك مرد متاهل محدوديتي براي اين تفكرات ندارد
لذا ميبينيد كه كاربري بعد از سالها زندگي مجردي و نه گفتن به تمام غرايز خود،ازدواج ميكند.
ازدواج با زني كه با تمام وجود او را تكيه گاهي براي يك عمر زندگي مشترك از بين هزاران خاستگار انتخاب ميكند. بنا به شرايط مرد مجبور است چند ماهي دور از همسر باشد.
حال اين مرد تمام اين دوران مجردي كه دور از زن بوده را نميبيند؟
زنش را كه با 100 اميد وي را انتخاب كرده نمي بيند؟
يعني كنترل اين غرايز اينقدر سخت است؟
تعجب ميكنم چطور به خود اجازه داده كه فكر ازدواج موقت به ذهنش خطور كند!!!!!!!

اگر ازدواج موقت نباشد پس میتوان گفت که ازدواج دایم هم نباشد چون این دو هیچ احکامش باهم فرق نداره . اما نمیشه با این حجم تبلیغات غرب و شرق در مورد خارج از حدود ازدواج مبارزه کرد . حال چطور میخواید مردم رو از فکر ازدواج دایم در بیارید حتما با توهین که تو اینی تو اونی .
پس صبر بر شما بهتر است .

hedye;276629 نوشت:
بله........نياز مرد،جنس مرد،ماهيت مرد،خصوصيات جسمي و روحي مرد..........
گوشمان پر شده است از اين چيز ها.
مگر زن ها آدم نيستند؟ نياز ندارند؟ ماهيت ندارند؟
پس چطور خود را كنترل ميكنند؟
ريشه اين مسائل اين است كه به مردان اجازه هر كاري داده شده و به زنان خير.
مردان اجازه دارند با هر زني كه خواستند در شرايط شرعي ازدواج كنند ولي زنان خير.
اين است كه راه جلوي مردان باز است.
يك زن متاهل حق فكر به مرد ديگر را ندارد و به ذهن خود اين اجازه را نميدهد پس تلاش ميكند تا تمام نياز هايش را از همين مرد برآورده سازد.
اما يك مرد متاهل محدوديتي براي اين تفكرات ندارد
لذا ميبينيد كه كاربري بعد از سالها زندگي مجردي و نه گفتن به تمام غرايز خود،ازدواج ميكند.
ازدواج با زني كه با تمام وجود او را تكيه گاهي براي يك عمر زندگي مشترك از بين هزاران خاستگار انتخاب ميكند. بنا به شرايط مرد مجبور است چند ماهي دور از همسر باشد.
حال اين مرد تمام اين دوران مجردي كه دور از زن بوده را نميبيند؟
زنش را كه با 100 اميد وي را انتخاب كرده نمي بيند؟
يعني كنترل اين غرايز اينقدر سخت است؟
تعجب ميكنم چطور به خود اجازه داده كه فكر ازدواج موقت به ذهنش خطور كند!!!!!!!

سلام علیکم

این پرسشها رو زمانی میتوان پاسخش را فهمید که ماهیت مرد و ماهیت زن با دقت بیشتری مورد توجه واقع شود.

بگذارید مثالی برای درک تفاوت جنسی و جسمانی مرد با زن را برای تان بزنم :

اگر من خبری با عنوان تجاوز جنسی برایتان بخواهم نقل کنم و در عنوان چنین بیاورم :

خبر تکان دهنده و جدید : تجاوز جنسی ای در امریکا در ایران یا در هر کشوری صورت گرفت

ذهن شما ناخودآگاه بسوی تجاوز مردی بر زنی یا فلان میرود

چرا ؟ چون اگر خودتان بصورت عقلی و علمی و استدلالی به این نتیجه نرسیده باشید که شرایط جسمانی و جنسی مرد با زن تفاوت دارد

حداقل بشکل احساسی به این نتیجه رسیده اید که تجاوز جنسی بشکل عامه و معمول یعنی زن یا کودکی یا کسی توسط مردی مورد تجاوز واقع شده است.

و

هرگز این ذهنیت را نخواهید داشت و به ذهن کسی خطور نمیکند که که زنی بر مردی یا کودکی تجاوز کرده

چرا ؟

میتوانید جواب من را بدهید ؟

یاحق

فاتح;276674 نوشت:
این پرسشها رو زمانی میتوان پاسخش را فهمید که ماهیت مرد و ماهیت زن با دقت بیشتری مورد توجه واقع شود. بگذارید مثالی برای درک تفاوت جنسی و جسمانی مرد با زن را برای تان بزنم

بگذاريد من مثالي برايتان بزنم.
همه ميدانند كه زن سرچشمه عواطف و بسيار احساساتي است.
من خودم زن هستم و به طور قطع به شما ميگويم تقريبا هيچ زني وجود ندارد كه دوست داشته باشد همسرش با چند زن ارتباط داشته باشد.
برخي به حساب حسادت زنانه مينويسند ولي اين سرشت زن است كه دوست دارد تنها و تنها او مركز توجه همسرش شود.
تا به حال شنيده ايد زني از ازدواج مجدد همسرش خوشحال شود؟؟؟؟
حال به من بگوييد اين نيازهاي غريزي در مردان و اين عواطف احساسي در زنان با هم جور درمي آيد؟؟؟؟؟؟
بالاخره كسي بايد از نياز خود چشم بپوشد كه ...................بله اين زنان هستند كه هميشه چشمشان را بر احساسات بايد ببندند تا مردان هر كاري دلشان خواست بكنند:Ghamgin:

hedye;276677 نوشت:
بگذاريد من مثالي برايتان بزنم.
همه ميدانند كه زن سرچشمه عواطف و بسيار احساساتي است.
من خودم زن هستم و به طور قطع به شما ميگويم تقريبا هيچ زني وجود ندارد كه دوست داشته باشد همسرش با چند زن ارتباط داشته باشد.
برخي به حساب حسادت زنانه مينويسند ولي اين سرشت زن است كه دوست دارد تنها و تنها او مركز توجه همسرش شود.
تا به حال شنيده ايد زني از ازدواج مجدد همسرش خوشحال شود؟؟؟؟
حال به من بگوييد اين نيازهاي غريزي در مردان و اين عواطف احساسي در زنان با هم جور درمي آيد؟؟؟؟؟؟
بالاخره كسي بايد از نياز خود چشم بپوشد كه ...................بله اين زنان هستند كه هميشه چشمشان را بر احساسات بايد ببندند تا مردان هر كاري دلشان خواست بكنند:ghamgin:

ازدواج موقت که برای مرد زندار حرام است چون مردی که زن داره پس اونقدر داره که با گسترش مالش زن دیگه هم بگیره و گرفتن چند زن در قرآن تا 4 زن رسیده به شرطی که به زنهای قبلیش ظلم نکند

seraj73;276602 نوشت:
که پادشاهان ایرانی چگونه پادشاهانی بودند هیچ کدام از آنها زن پرست نبودند و همگی برای زن ها احترام زیادی قائل بودند

سلام
در مورد این مطلبتون اینکه خسرو پادشاه ایران بود و در زمان پیامبر اکرم (ص) پادشاهی میکرده اونطوری که شنیدم زنهای زیادی داشت و حرم سرا واسه خودش داشت چطور شما میگین از بعد از بنی امیه؟

hedye;276677 نوشت:
برخي به حساب حسادت زنانه مينويسند ولي اين سرشت زن است كه دوست دارد تنها و تنها او مركز توجه همسرش شود. تا به حال شنيده ايد زني از ازدواج مجدد همسرش خوشحال شود؟؟؟؟

عزیز اگر سرشت زن اینطور هست ایا خداوند حکم متناقضی میدهد از یک طرف ذات زن را میافریند تا فقط او همسر مرد باشد و الا غیر و از طرف دیگر میفرماید مردان میتوانند تا 4 همسر را به عقد خود دراورند جدای از ازدواج موقت؟ایا اینها باهم متناقض نیستن؟ و اینکه چطور در زمان پیامبر و همچنین زنانی هستند که همسر مردی هستند که سه زن دیگر دارد و میتوانند باهم گاها دریک اتاق زندگی کنند و مشکلی هم وجود نداشته باشد؟
و همچنین چطور در حرم سراها زنها باهم زندگی میکردند با وجود یک همسر؟
در مورد این سوالتون هم که نیاز مردان و احساسات زنها چطور جور در می اید در قران امده زن و مرد رو مکم هم قرار دادیم اگر قرار بود که هر دو نیاز غریزشون به یک حد باشه و یا از نظر عاطفی یکی باشند پس تکامل چی بود؟
هر چیزی شرایطی داره و قانونی اینطور نیست که هر کسی هر کاری بخواهد بکند خداوند از یک طرف ازدواج موقت رو قرار داده و از طرفی هم سفارشاتی کرده نه اینکه هر مرد هوسباز بخواد از این حکم استفاده کنه
متاسفانه در هر زمان و هر جامعه ای کسای بودند که از هر چیزی سوئ استفاده کردند و ان موضوع رو زیر سوال بردند و باعث بدبینی شدند

hedye;276677 نوشت:
بگذاريد من مثالي برايتان بزنم.
همه ميدانند كه زن سرچشمه عواطف و بسيار احساساتي است.
من خودم زن هستم و به طور قطع به شما ميگويم تقريبا هيچ زني وجود ندارد كه دوست داشته باشد همسرش با چند زن ارتباط داشته باشد.
برخي به حساب حسادت زنانه مينويسند ولي اين سرشت زن است كه دوست دارد تنها و تنها او مركز توجه همسرش شود.
تا به حال شنيده ايد زني از ازدواج مجدد همسرش خوشحال شود؟؟؟؟
حال به من بگوييد اين نيازهاي غريزي در مردان و اين عواطف احساسي در زنان با هم جور درمي آيد؟؟؟؟؟؟
بالاخره كسي بايد از نياز خود چشم بپوشد كه ...................بله اين زنان هستند كه هميشه چشمشان را بر احساسات بايد ببندند تا مردان هر كاري دلشان خواست بكنند:ghamgin:

سلام علیکم

بلی چنین است حسادت صرف نیست و اصلا مبنایش حسادت نیست بلکه دلیل اصلی چیز دیگری است و بازخورد آن میشود رفتاری شبیه به حسادت
بسیار خب
ماهیت زن رو باید از خواسته اش و نیازش از ازدواج مورد یک بازنگری قرار میدهیم.

دلیل زن برای ازدواج فراتر از جنبه جنسی او

بر مبنای یافتن همسری که تکیه گاهش شود. شخصی که امنیت را برای او و فرزندانش می آورد.

به همین خاطر
مثلا
مرد موجه و متعهد ومسئولیت پذیر را
بر مرد خوش تیپ زیبا روی غیر مسئول و بدون مسئولیت ترجیح میدهند.

حال این مرد اگر برود زن دیگری بگیرد یعنی آن مسئولیت و اطمینان در مخاطره افتاده لذا خانمها مقابله میکنند و به اشتباه میگویند آنها فقط بخاطر حسادت چنین میکنند حال آنکه اساس آن چیز دیگری است.

برای اطمینان زن در اسلام اولا حقوق مادی بسیاری در نظر گرفته شده.

و در بخش دوم رضایت او در ازدواج مجدد همسرش

و در بحث ازدواج موقت ( طبق آنچه که در شریعت آمده ) مشخصا این امنیت به مخاطره نمی افتد.

یاحق

یک مطلب در تکمیل موضوع تفاوت مرد و زن

مطلع هستید که زن حدودا 10 درصد میل مقاربتی اش از مرد بیشتر است.

ولی با این وجود خداوند احساسات و میزانهائی برای زن قرار داده در انتخاب مرد که این میزانها تا تامین نشود زنان میل مقاربتی ای در خود حس نمیکنند.
آن میزانها برای زنان شامل شروطی همچون تامین امنیت و اطمینان چه از دید جنسی و حتی از دید آینده ارتباط
چگونگی رفتار مرد و...
طبعا واضح است که
این گزینه ها در مرد وجود ندارد و
همین امر باعث شده که زن متجاوز نیست .

به همین لحاظ در عین اینکه زن به مرد مطمئنی میخواهد اتکاء کند خود زن بواسطه این روحیات مرکز ثقل کانون خانواده اش است.

بشکلی که اگر زن را از خانواده حذف کنیم معنای خانواده از بین میرود چون کانونش از بین رفته و تنها افرادی میمانند که با هم نسبت نزدیکی دارند.

حال اگر زن بعنوان همسر دست به عمل جنسی نامشروع بزند
نیاز اطمینان و امنیت در او از بین می رود

او دیگر مادر نخواهد شد و نخواهد توانست خانواده ای سالم را دارا باشد.

همانطوریکه مرد حدود دینی را رعایت نکند و به مفسده بیفتد بسیار ممکن است مسئولیت در خانواده را فراموش کند و خانواده او را طرد نماید.

امیدوارم این مفاهیم را مفهوم و قابل درک ذکر کرده باشم./

در قرآن داریم هرکس از شما توان مالی برای ازدواج ندارد پس با دختران جوان با اجازه خانواده نکاح کند و مهریه بدهد . از آنجایی که در ازدواج دایم پس از تمتع مهریه دادن واجب نیست خداوند نوع دیگری از ازدواج را به هرکس از شما توان مالی برای ازدواج ندارد را بیان فرمودند که مختص هر کسی است که زن ندارد و در این آیه نیز حدیث امام رضا (ع) مبنی بر "منع ازدواج موقت زندار" با آن همسو است .

فاتح;276695 نوشت:
دلیل زن برای ازدواج فراتر از جنبه جنسی او بر مبنای یافتن همسری که تکیه گاهش شود. شخصی که امنیت را برای او و فرزندانش می آورد. به همین خاطر مثلا مرد موجه و متعهد ومسئولیت پذیر را بر مرد خوش تیپ زیبا روی غیر مسئول و بدون مسئولیت ترجیح میدهند. حال این مرد اگر برود زن دیگری بگیرد یعنی آن مسئولیت و اطمینان در مخاطره افتاده لذا خانمها مقابله میکنند و به اشتباه میگویند آنها فقط بخاطر حسادت چنین میکنند حال آنکه اساس آن چیز دیگری است. برای اطمینان زن در اسلام اولا حقوق مادی بسیاری در نظر گرفته شده. و در بخش دوم رضایت او در ازدواج مجدد همسرش و در بحث ازدواج موقت ( طبق آنچه که در شریعت آمده ) مشخصا این امنیت به مخاطره نمی افتد.

قبل از هر چيز تشكر ميكنم كه خيلي روان و منطقي پاسخ داديد.:Gol:
اما شما صرفا تنها يكي از ابعاد زن براي ازدواج را در نظر گرفتيد.
درست است كه زنان يك مرد مسئوليت پذير را مي پسندند و يا فردي كه به وي اطمينان كنند و در اين ميان خوش تيپ و اين حرفا هم باشد كه چه بهتر!!! ولـــــــي اگر شما برويد و از خانوم ها بپرسيد اگر همسرتان بدون اينكه ذره اي از مسئوليت پذيري او نسبت به شما كم شود و از نظر مالي و عاطفي تامينتان كند و برود ازدواج مجدد بكند حاضر به ادامه زندگي خواهيد بود؟؟؟
يقين بدانيد اكثر زنهايي كه همسر خود را صرفا به خاطر پول وي نميخواهند پاسخشان منفي خواهد بود.
در ميان صحبتهايتان احساسات را ناديده گرفته ايد.
وقتي يك زن همه چيزش را براي زندگي اش ميدهد،فرزند خوب تربيت ميكند،همسرش را همه جوره تامين ميكند پس انتظار متقابل هم دارد.
همه ميدانيم زنان دوست دارند مركز توجه باشند و تمام نگاه ها به سمتشان باشد.
حال زني كه حجاب ميكند دارد جلوي اين نياز را ميگيرد.
در مردان نيازها متفاوت است ولي چرا نبايد هيچ تلاشي انجام بدند و جلوي نيازشان را بگيرند؟ چرا بايد تا احساس نياز كردند و شرايط ازدواج ندارند، بروند سراغ ازدواج موقت؟؟

در ضمن يك سوال . آيا ازدواج مجدد از نظر شرع نياز به اجازه زن دارد؟؟؟؟؟؟؟

hedye;276784 نوشت:
قبل از هر چيز تشكر ميكنم كه خيلي روان و منطقي پاسخ داديد.:gol:

در مردان نيازها متفاوت است ولي چرا نبايد هيچ تلاشي انجام بدند و جلوي نيازشان را بگيرند؟ چرا بايد تا احساس نياز كردند و شرايط ازدواج ندارند، بروند سراغ ازدواج موقت؟؟

این پیشنهاد زناشویى با دختران جوان براى کسى از شماست که از آلایش گناه بیم دارد و صبر کردن براى شما بهتر است

نقل قول:
در ضمن يك سوال . آيا ازدواج مجدد از نظر شرع نياز به اجازه زن دارد؟
از نظر وحی قرآن ازدواج مجدد اگر باعث اینشه که زندگی تلخ و یا ظالمانه شه حرام است

سلام علیکم

hedye;276784 نوشت:
همه ميدانيم زنان دوست دارند مركز توجه باشند و تمام نگاه ها به سمتشان باشد. حال زني كه حجاب ميكند دارد جلوي اين نياز را ميگيرد. در مردان نيازها متفاوت است ولي چرا نبايد هيچ تلاشي انجام بدند و جلوي نيازشان را بگيرند؟ چرا بايد تا احساس نياز كردند و شرايط ازدواج ندارند، بروند سراغ ازدواج موقت؟؟ در ضمن يك سوال . آيا ازدواج مجدد از نظر شرع نياز به اجازه زن دارد؟؟؟؟؟؟؟

این شرایط جسمانی شان است و عرض کردم که از دیدگاه جنسی و روانی مرد با زن تفاوت دارد

اما در مورد ازدواج مجدد
ازدواج مجدد باید با جلب رضایت همسر صورت پذیرد .

یاحق

اینکه چون در اسلام مرد به گرفتن چند همسر مجاز است نتیجه بگیریم مخالف سرشت زن نیست اشتباه است.همه قبول دارند که بنده یا مال کسی بودن یا کسی را به عنوان بنده یا مال خود داشتن مخالف سرشت (هم بنده و هم ارباب) است.اما اسلام به چنین چیزی اجازه داده.

در زبان عربی از هوو به ضار یاد میشود که بمعنی ضرر دهنده است.هیچوقت و در هیچ شرایط فرهنگی زنان این مطلب را دوست ندارند.دلیل اینکه این مطلب مخالف سرشت زن است اینکه هیچ مردی دوست ندارد دختر یا خواهرش هوو داشته باشد!

شما میگویید مرد برای ازدواج موقت باید از زنش اجازه بگیرد.اما قوانین کشور ما چیز دیگری میگوید.

از کارشناسان میخوام موضوع "اذن زن دائم برای صیغه" بهمراه روشن کردن اینکه "چند زن صیغه ای در یه زمان میتوان داشت" را کمی بسط دهند.
باتشکر

صیغه امریست الهی که در قرآن کریم ذکر شده. اما این نکته قابل توجه است که اسلام آن را تجویز کرده اما توصیه نکرده مثل طلاق که امریست بسیار مکروه اما درعین حال که تجویز شده توصیه نشده است.

و اگر مستندترین حدیث ها اشاره برآن دارد که ائمه اطهار ما بسیار توصیه بر صیغه کرده اند. تنها دلیل آن اینست که از فراموش شدن این امر الهی در بین امت اسلام جلوگیری گردد. اکثر اسلام(اهل سنت) مخالف صیغه اند و اگر این سفارش های ائمه اطهار نبود آنقدر این امر الهی تضعیف و کمرنگ میشد تاکه فراموش گردد.

قدس شریف;277166 نوشت:
از کارشناسان میخوام موضوع "اذن زن دائم برای صیغه" بهمراه روشن کردن اینکه "چند زن صیغه ای در یه زمان میتوان داشت" را کمی بسط دهند.
باتشکر

امام رضا (ع) فرمود : این به تو مربوط نمیشه . یعنی به مرد زندار مربوط نمیشه چه برسه به زن شوهر دار . !!!!///////

فاطمه ۶۵;277150 نوشت:

شما میگویید مرد برای ازدواج موقت باید از زنش اجازه بگیرد.اما قوانین کشور ما چیز دیگری میگوید.


لطفا پست اول و پست های بالا توجه کنید . ازدواج موقت به زن و شوهر ربطی ندارد

[=times new roman,times,serif]به این دو روایت از امام صادق (ع) در مورد شخص بی زن است توجه کنید :

[=times new roman,times,serif] 1) شخصی میگوید از امام صادق در مورد ازدواج موقت با دختران باکره پرسیدم

[=times new roman,times,serif]حضرت فرمودند ایا این کار برای غیر آنها قرار داده شده آنها هستند که باید به این وسیله خود را بپوشانند و با این کار حیا و عفت خود را حفظ کنند.

[=times new roman,times,serif]

[=times new roman,times,serif]2) شخصی میگوید : به امام صادق علیه السلام گفتم دختریست باکره ودر کنار پدر و مادر خود .او مرا به سمت خود فرا میخواند و(از من تقاضای خواستگاری ازدواج موقت دارد) این کار را از خانواده اش پنهان میدارد . ایا به در خواستش پاسخ دهم ؟ فرمودند بلی([=times new roman,times,serif] تقاضای خواستگاری ازدواج موقت با اجازه خانواده اش قبول کن [=times new roman,times,serif]) ولی از موضع فرج (دخول الت تناسلی) او پرهیز کن . گفتم : هر چند راضی باشد ؟ فرمودند: هرچند راضی باشد چرا که این کار موجب بی آبرویی دختران است .

[=times new roman,times,serif]وروایات زیادی که در این زمینه داریم که همگی با آیه ( 24 سوره نساء) وفاق و همخوانی کامل دارند.
این احادیث نیز هم با حدیث امام رضا(ع) و قرآن همسو است . موفق باشید .

قدس شریف;277166 نوشت:
از کارشناسان میخوام موضوع "اذن زن دائم برای صیغه" بهمراه روشن کردن اینکه "چند زن صیغه ای در یه زمان میتوان داشت" را کمی بسط دهند. باتشکر

با تشکر از سئوال جناب عالی

از نظر شرعی در ازدواج مجدد نیازی به اجازه یا اذن همسر اول نیست مگر اینکه زن دوم برادر زاده یا خواهر زاده زن اول باشد که لازم است همسر اول برای عقد اجازه دهد. (1)

البته اگر اجازه گرفتن از نظر قانون مصوب جمهوری اسلامی لازم باشد ، مراعات آن واجب است . (2)

تعداد ازدواج موقت فی نفسه محدودیت خاصی ندارد.

در پناه خداوند بزرگ باشید

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع م 2392
2. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

سجاد;277540 نوشت:

با تشکر از سئوال جناب عالی

از نظر شرعی در ازدواج مجدد نیازی به اجازه یا اذن همسر اول نیست مگر اینکه زن دوم برادر زاده یا خواهر زاده زن اول باشد که لازم است همسر اول برای عقد اجازه دهد. (1)

البته اگر اجازه گرفتن از نظر قانون مصوب جمهوری اسلامی لازم باشد ، مراعات آن واجب است . (2)

تعداد ازدواج موقت فی نفسه محدودیت خاصی ندارد.

در پناه خداوند بزرگ باشید

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع م 2392
2. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم


1[=Times New Roman])داشتن چند زن همزمان برای مرد در کدام آیه از قرآن کریم آمده ؟ . ممنون .

[=Times New Roman]2)دوم اگه زن اول و فرزندان (در مضیغه باشند) دوست نداشته باشند ولی مرد اسرار داشته ویا بی اجازه زن دومی بگیرد (بی خبر ) چه؟ و دعواهایی بوجود آید چه؟

[=Times New Roman]:Moteajeb!:
[=Times New Roman]3)اگر درگرفتن زن دوم مرد از پس مخارج برنیاید آیا بهتر نبود قبل از آن با زن اول مشورت میکرد و زندگی ظالمانه نمیشد ؟:Gig:

[="Tahoma"][="Black"]

mohammad+ali;277555 نوشت:
1)داشتن چند زن همزمان برای مرد در کدام آیه از قرآن کریم آمده ؟ . ممنون .

با تشکر از سئوالات حضرت عالی

1. لطفا این سئوال را با انجمن قرآن سایت در میان بگذارید .

2 و 3. تنها حکم شرعی مسئله را عرض کردم اما این مسائلی که مطرح می فرمایید و مشکلاتی که ممکن است در برخی از موارد پیش آید ، ارتباطی با حکم شرعی ندارد چرا که حکم شرعی یک قانون است و قانون برای همه افراد جامعه تنظیم می شود و نگاه قانون کلی است این موارد جزئی مثل نفقه ندادن مرد یا ظالمانه بودن رفتار او را لازم است با تفاهم یا مراجعه به حاکم شرع حل نمود .

همیشه موفق و سربلند باشید[/]

سجاد;277540 نوشت:

از نظر شرعی در ازدواج مجدد نیازی به اجازه یا اذن همسر اول نیست مگر اینکه زن دوم برادر زاده یا خواهر زاده زن اول باشد که لازم است همسر اول برای عقد اجازه دهد. (1)

وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ ﴿3﴾


و اگر در اجراى عدالت ميان دختران يتيم بيمناكيد هر چه از زنان [ديگر] كه شما را پسند افتاد دو , سه , چهار به زنى گيريد پس اگر بيم داريد كه به عدالت رفتار نكنيد به يك [زن آزاد] يا به آنچه [از كنيزان] مالك شده‏ايد [1 زن موقت اکتفا کنید] اين [خوددارى] نزديكتر است تا به ستم گراييد [و بيهوده عيال‏وار گرديد] (3)


موفق باشید .

[="Tahoma"][="Navy"]

سادات;276574 نوشت:
سلام. هر چند از نظر شرعي مانعي ندارد اما از نظر اخلاقي و بدون اطلاع همسر ديگر صورت خوشي ندارد مگر اينكه با رضايت يا اطلاع همسر اول باشد . اما نكته مهم اينجاست كه اگر واقعا اين فرد بيم گناه دارد يا تحت فشار شهوت است بهترين راه ازدواج موقت است اما اگر مي تواند كف نفس كند بهتر است كه اين كار را نكند و سعي كند برنامه ريزي كاري و زندگي خود را طوري انجام دهد كه بيشتر در كنار همسر و فرزندان باشد يا امكان نقل مكان ايشان را فراهم كند.

با سلام و ضمن تشکر از همه گرامیان
این کلام مورد تایید اینجانب می باشد.[/]


[=Times New Roman]بنظر من هم امروزه حمل ونقل آسان شده میتواند همسر خود با خود ببرد . اما ممکن سخت باشه حمل و نقل و یا فرزندانش رو نتونه ببره و مثلا سفر خارج مرز باشه که گران باشه .
سوال ::Mohabbat:
اگه بدونه اجازه زن در شرایط بالا ازدواج موقت(به مدت 4-5 هفته) کند از نظر معنوی ثواب و اجر دارد یا نه ؟

mohammad+ali;278714 نوشت:
اگه بدونه اجازه زن در شرایط بالا ازدواج موقت(به مدت 4-5 هفته) کند از نظر معنوی ثواب و اجر دارد یا نه ؟

با عرض سلام
برخی دوستان سوالاتی می کنند که جواب دادن به آنها مساوی است با حملاتی از ناحیه برخی بانوان گرامی سایت.(البته ایرادی هم ندارد)
اینکه بخواهیم بگوئیم این کار ثواب دارد یا نه؟دائر مدار آنست که موضوعات مختلفی را بررسی کنیم،که از حوصله این پاسخ گوئی قطعا خارج است.
مثلا باید دید که آیا اطلاع آن خانم از این کار همسرش موجب رنجش به حقی برای او می شود؟
یا این کار اگر به صرف شهوت رانی و لذت جوئی حلال (نه به گناه نیافتادن)انجام شود، باز هم برای فرد متأهل ممدوح است؟
و یا اینکه صرف ارضای شهوت و میل جنسی از راه حلالش، دارای ثواب است ،یا ارضای شهوتی که از راه حلال باشد و تبعات منفی و بازخورد منفی برای اطرافیان(همسر) او نداشته باشد،ثواب دارد؟
این سوالات و چند سوال دیگر را باید از جوانب مختلف پاسخ داد تا به جواب قطعی رسید.
اما آنچه مسلم است،ازدواج موقت با فلسفه ای که در اسلام بن بست وجود ندارد؛جزء احکام اسلامی است و باید مواظب بود این حکم الهی آماج ابراز سلیقه ها و تفسیر به رأی های ما قرار نگیرد.
ما باید بر اساس اطاعت از مولا سر سپرده احکام الهی باشیم،اما این بدان معنا نیست که حتما این کار را انجام دهیم.
همانطور که بنده در پست قبلی ام، کلام همکار گرامیم سرکار خانم سادات را تایید کردم؛این کار را اخلاقا و با توجه به تبعات آن در جامعه فعلی ،برای متأهلین درست نمی دانم،و باز هم همانطور که ایشان فرمودند،قطعا در تخییر ازدواج موقت با گناه،آنرا تایید می کنم که هیچ چیز در این دنیا ارزش نافرمانی پروردگار عالم را ندارد.
ازدواج موقت در یک کلام ،به نظر بنده برای این است که بن بستی وجود نداشته باشد.والسلام.

سلام علیکم

در این سایت در 3 تاپیک حقیر در این باره شرکت کردم و خب چون معنای حلال بر امری خورد عده ای اعتدال را هم قبول ندارند.
یعنی اگر بگوئیم خداوند فرمود کلوا واشربوا ولا تسرفوا یعنی اعتدال یعنی عدالت یعنی مهار جنبه غریزی و نفسانی انسان
میگویند ما را از حلال باز میداری

که البته در میان انها مقاصد و نیات متفاوتی می بینی

عده ای بخاطر تحریکات وهابیت بر موضوع متعه در بحثها بنوعی احساس مسئولیت دارند و مقابله میخواهند بکنند

ولی عد ای قلیل اند که با به افراط کشاندن این حلال قصد تقبیح دین و شریعت و مذهب تشیع را در سر میپروراننند.

بدین معنی که با تبلیغ متعه در هر لحظه و در هر شرایط ابزار تقبیح بدست یهود بدهند.
اما در مورد متعه بگذارید یک مطلبی را با قیاس و محک بر اطرافیان خود عرض کنم
آنقدر مسئولیت مرد و معیشت در این زمانه سنگین است که کسی به این فکر ها نمی افتد من باب مثال
در میان دوستان و فامیل و اشنایان حقیر که متاهل اند تنها 2 نفر را میشناسم که در شرایطی که بر خود سخت میدیدند متعه کردند خب این مسخره است که به آنها کسی بگوید چرا از حلال گریزانی .

والله علیم بما تعملون

یاحق

با این حجم تبلیغات بی بندوباری و اسرار به خارج از حدود ازدواج قرآن در غرب و شرق و افزایش بدحجابی در کشور و گرانی و نبود شغل پردرآمد اکثرا در افساید بن بست هستیم . پس باید هرچه زودتر باید حجاب و عفاف وحدود قرآن رو گسترش بدیم و این نیاز به مدیریت و حکومت قوی معنوی داره . پس همه باید با امام زمان همکاری و اقتدا کنیم تا ایشان زودتر ظهور کنند و برادرانه مشکلاتمان را حل کنیم تا هر کسی برای حدود نکاح قرآن به بنبست کوبیده نشود . موفق باشید .

فاتح;278835 نوشت:
سلام علیکم

اما در مورد متعه بگذارید یک مطلبی را با قیاس و محک بر اطرافیان خود عرض کنم
آنقدر مسئولیت مرد و معیشت در این زمانه سنگین است که کسی به این فکر ها نمی افتد

هر شخص بی زن باید از نکاح آسان متعه خبر داشته باشه .

و هر کس از شما از نظر مالى نمى‏تواند زنان آزاد پاکدامن با ایمان را به همسرى درآورد پس با دختران جوانسال با ایمان شما که مالک آنان هستید و خدا به ایمان شما داناتر است از یکدیگرید پس آنان را با اجازه خانواده‏شان به همسرى درآورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید به شرط آنکه پاکدامن باشند نه زناکار و دوست‏گیران پنهانى نباشند پس چون به ازدواج شما درآمدند اگر مرتکب فحشا شدند پس بر آنان نیمى از مجازات زنان آزاد است این پیشنهاد زناشویى با دختران جوان براى کسى از شماست که از آلایش گناه بیم دارد و صبر کردن براى شما بهتر است و خداوند آمرزنده مهربان است (25)آیات مبارکه سوره نساء

نقل قول:
در میان دوستان و فامیل و اشنایان حقیر که متاهل اند تنها 2 نفر را میشناسم که در شرایطی که بر خود سخت میدیدند متعه کردند خب این مسخره است که به آنها کسی بگوید چرا از حلال گریزانی .

و این به شخص زندار مربوط نمیشه . مگر در شرایطی که از همسرش دسترسی نباشد ازدواج موقت صحیح است .

ابي بصير مي گويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حضرت از من سؤال فرمودند: آيا از وقتي كه از كنار همسرت بيرون آمده اي(سفر دور ) صيغه كرده اي؟ عرض كردم: نه، حضرت فرمود: براي چه؟ عرض كردم: پولم كم بود و به اين كار نمي رسيد. حضرت مقدار پولي را امر كرده، به من دادند و مرا قسم داده كه به منزل نروي مگر اينكه به صيغه عمل كرده باشي، ابن بصير گفت: همين كار را كردم.

نقل قول:
از نظر معنوی ثواب و اجر دارد؟

عقبه مي گويد: از امام باقر عليه السلام سؤال كردم: متعه و ازدواج موقت كردن ثواب دارد؟ حضرت فرمودند: اگر به نيت رضاي خدا و مخالفت با فلان [عمر خطاب] باشد، بله، هيچ حرفي با زنش نميگويد مگر براي او حسنه اي نوشته مي شود. وقتي با او هم آغوش مي شود. خدا براي آن كار، گناهش را مي آمرزد. وقتي غسل مي كند خدا گناهانش را به عدد موهايي كه آب بر آن ريخته مي شود مي آمرزد عرض كردم: به عدد موهاي بدنش؟! فرمود: بلي، به عدد موهايي كه در بدن دارد.

استاد;278736 نوشت:
در اسلام بن بست وجود ندارد

اگر مردی در ژاپن بود و هیچ اهل کتابی برای ازدواج دایم یا موقت پیدا نکرد و برایش ترک آنجا واجب نبود باید چکار کند؟
اگر مردی که همسر دایم مسلمان دارد در سرزمینی بود که همه مسیحی هستند و بنابه قول بعضی فقها چون زن دارد نمیتواند با اهل کتاب صیغه کند باید چکار کند؟
اگر زنی شوهرش همیشه در سفر بود و این میل در او چیره شد باید چکار کند؟
اگر زنی شوهرش به خواسته او اهمیت نمیدهد و زن احتیاج داشته باشد و شوهرش او را طلاق ندهد(گذشته از اینکه کار مرد حرام یا حلال است) باید چکار کند؟
اگر مردی هیچ پولی نداشت که حتی زن صیغه کند باید چکار کند؟
این بن بستها برای آنها چطور برداشته میشود؟

خاک پای اهل بیت;278867 نوشت:
اگر مردی در ژاپن بود و هیچ اهل کتابی برای ازدواج دایم یا موقت پیدا نکرد و برایش ترک آنجا واجب نبود باید چکار کند؟
اگر مردی که همسر دایم مسلمان دارد در سرزمینی بود که همه مسیحی هستند و بنابه قول بعضی فقها چون زن دارد نمیتواند با اهل کتاب صیغه کند باید چکار کند؟
اگر زنی شوهرش همیشه در سفر بود و این میل در او چیره شد باید چکار کند؟
اگر زنی شوهرش به خواسته او اهمیت نمیدهد و زن احتیاج داشته باشد و شوهرش او را طلاق ندهد(گذشته از اینکه کار مرد حرام یا حلال است) باید چکار کند؟
اگر مردی هیچ پولی نداشت که حتی زن صیغه کند باید چکار کند؟
این بن بستها برای آنها چطور برداشته میشود؟

با سلام. براي همه اينها راه حل وجود دارد منتهي بايد اين سوالات در انجمن احكام مطرح بشه تا انشاالله اساتيد پاسخ بدهند.

mohammad+ali;278863 نوشت:
و این به شخص زندار مربوط نمیشه . مگر در شرایطی که از همسرش دسترسی نباشد ازدواج موقت صحیح است .

سلام علیکم

کار فتوی بر عهده اهلش است و کار من و شما نیست.
حضرات مراجع در این باره نظرشان را بتفتضیل توضیح داده اند و چند و چون آن مد نظر است و دارد به این روایات استناد میشود...

بنده با آن حدودی که در آن روایات است قلبا موافق و هم رایم ولی روایات متعددند و غریب و فقه و درایه و تفقه کار بنده و شما نیست.
//

موضوع قفل شده است