نماز جمعه چگونه است ؟؟-----------سوال فقهي

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نماز جمعه چگونه است ؟؟-----------سوال فقهي

با سلام و با تشکر از سایت خوبتون که موجب میشه سوالاتی رو که شاید ما رومون نشه از دیگران بپرسیم و خیلی ابتدایی هستند، بپرسیم :hamdel:
مرجع تقلید بنده نماز جمعه را جز نمازهای واجب می داند و با توجه به اینکه من این مسأله را همین امروز فهمیدم ، قصدم این است که از هفته ی آینده در نماز جمعه شرکت بکنم:Mohabbat:
فقط یک سوال داشتم و آن اینکه نماز جمعه چگونه است ؟
چند رکعت است ؟
به جای چه نمازی خوانده میشود ؟
و ...
لطفاً مرا راهنمایی کنید :hamdel::hamdel::hamdel:
با تشکر

با سلام
نمازي که با توجه و با جماعت اقامه شود و از بهترين و پرفضيلت ترين نمازهاي جماعت ، نماز شکوه مند و فشرده مسلمانان در روز جمعه است.
مراسم نماز جمعه با دو خطبه شروع مي شود امام جمعه که از سوي رهبر تعيين مي شود، در اين دو خطبه درباره تقوا و پرهيزگاري با مردم صحبت مي کند. مسائل سياسي روز و مشکلات جامعه اسلامي را مطرح مي کند و رهنمودهاي و راه حل هاي مفيد ارائه مي دهد. او در پايان هر خطبه با قرائت سوره هاي کوتاه از سوره هاي قرآن كريم سخن خود را تمام مي کند. امام جمعه خطبه ها را در حالت ايستاده و تکيه داده به سلاح ايراد مي کند، تا اعلام كند که جامعه اسلامي، در همه حال ؛ حتي در حالت ايراد خطبه هاي نماز، آمادگي رزمي خود را حفظ خواهد كرد.
نماز جمعه دو رکعت دارد و به جاي نماز ظهر خوانده مي شود. پس از پايان خطبه ها، نمازجمعه آغاز مي شود و نماز گزاران در صف هاي منظم و به هم پيوسته با وحدت و هماهنگي کامل به امام جمعه اقتدا مي کنند.
در نماز جمعه دو قنوت خوانده مي شود. يک قنوت در رکعت اول قبل از رکوع و يک قنوت در رکعت دوم بعد از رکوع . در نماز جمعه مستحب است که در رکعت اول پس از سوره حمد، سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون خوانده شود. نماز جمعه يکي از دقيق ترين دستورهاي اسلام است.
زيرا به اين ترتيب مسلمانان هر هفته به مضمون اين دو سوره توجه مي کنند. و اصول برنامه هفتگي خود را به طور مکرر مي شنوند، منافقان را بهتر مي شناسند و با قدرت و آگاهي دست آنان را از جامعه خويش کوتاه مي کنند.
در پايان نماز جمعه دعا خوانده مي شود و نماز را به پايان مي رسد. آن گاه با روحيه اي بسيار پاک و قدرتمند که از شرکت در نماز جمعه و هم نشيني با مؤمنان بدست مي آيد با نشاطي وصف ناپذير و روحاني نماز گزاران به خانه هاي خود باز مي گردند. آيه اي از قرآن کريم : اي کساني که ايمان آورده ايد، هنگامي که براي نمازجمعه ندا در دهند به سوي ذکر خدا بشتابيد و خريد و فروش را رها کنيد اين براي شما بهتر است اگر بدانيد.(سوره جمعه آيه 9)

در هنگام شنيدن خطبه ها، نماز گزار بايد چگونه باشد؟
نماز گزاران بايد به هنگام هر دو خطبه ساکت بنشيند و در حالتي بگونه حالت نماز جمعه، خطبه ها را گوش کنند، تا با شنيدن پندها و موعظه ها بيشتر به خدا متوجه شوند و راه زندگي را با تقوي و پارسايي بهتر بپويند.

در هر رکعت نماز جمعه، خواندن کدام سوره ها مستحب است؟چرا؟
مستحب است که در رکعت اول بعد از سوره حمد، سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون، خوانده مي شود اين دستور يکي از دقيق ترين دستورهاي اسلام است . براي اين که مسلمانان هر هفته به مضمون اين دو سوره توجه کنند و اصول برنامه هفته خود را مکرر بشنوند و بخصوص منافقين را بهتر بشناسند و با کمال قدرت و بصيرت دست آنان را از جامعه خويش کوتاه نمايند.

ehsan24;27222 نوشت:
با سلام و با تشکر از سایت خوبتون که موجب میشه سوالاتی رو که شاید ما رومون نشه از دیگران بپرسیم و خیلی ابتدایی هستند، بپرسیم :hamdel:
مرجع تقلید بنده نماز جمعه را جز نمازهای واجب می داند و با توجه به اینکه من این مسأله را همین امروز فهمیدم ، قصدم این است که از هفته ی آینده در نماز جمعه شرکت بکنم:Mohabbat:
فقط یک سوال داشتم و آن اینکه نماز جمعه چگونه است ؟
چند رکعت است ؟
به جای چه نمازی خوانده میشود ؟
و ...
لطفاً مرا راهنمایی کنید :hamdel::hamdel::hamdel:
با تشکر

باسلام و تشكر از شما و آرزوي موفقيت روز افزون براي شما ::Sham:

همان طوري كه ديگر عزيزان بيان كردن نماز جمعه دو ركعت است و كيفيت آن مانند نماز صبح است و مستحب است كه حمد و سوره با صداي بلند خوانده شود و در ركعت اول بعداز حمد سوره جمعه و در ركعت دوم بعد از حمد سوره منافقون را قرائت نمايند :Gol:

نماز جمعه داراي دو قنوت است ؛ قنوت اول قبل از ركوع ركعت اول و قنوت دوم بعداز ركوع ركعت دوم است .:Gol:

نماز جمعه داراي دو خطبه است كه مانند اصل نماز واجب بوده و بايد توسط امام جمعه ايراد شود بدون اين دو خطبه نماز جمعه محقق نمي شود :Gol:

نماز جمعه بجاي نماز ظهر خوانده ميشو د هرچند استحباب دارد كه در زمان غيبت نماز ظهررا هم انسان بخواند .:Gol:


(در ضمن براي اطلاع بيشتر از چگونگي و مسائل مربوط به آن ميتوانيد به


بخش احكام نماز جمعه به رساله مرجع خود مراجعه نمايد : متشكرم )
منابع :
رساله مراجع م : 23و 24 و 25و 26 از ص 796و 797و م 2از ص 792:Gol::Sham:

[quote=ehsan24;27222]پیش فرض نماز جمعه چگونه است ؟؟-----------سوال فقهي با سلام و با تشکر از سایت خوبتون که موجب میشه سوالاتی رو که شاید ما رومون نشه از دیگران بپرسیم و خیلی ابتدایی هستند، بپرسیم مرجع تقلید بنده نماز جمعه را جز نمازهای واجب می داند و با توجه به اینکه من این مسأله را همین امروز فهمیدم ، قصدم این است که از هفته ی آینده در نماز جمعه شرکت بکنم فقط یک سوال داشتم و آن اینکه نماز جمعه چگونه است ؟ چند رکعت است ؟ به جای چه نمازی خوانده میشود ؟ و ... لطفاً مرا راهنمایی کنید با تشکر

[=Courier New]ب[=Courier New]ا عر ض سلام وتشكر از سوال خوب شما ؛
لطفاًنام مرجع در اول سوال مرقوم بفرمائید
ضمن تشکر از اقا REZA واستاد امین ضمن تائید جواب انها که قبول زحمت نمودند
کیفیت نماز جمعه؛
نماؤ جمعه دو رركعت است وكيفيت ان مانند نمازصبح است ومستحب است که حمد وسوره با صدای بلند خوانده شود (البته امام جمعه می خواند مثل جماعت که ما هنگام حمد وسوره امام ساکتیم اینجاهم ساکتیم)و دارا ی دو قنوت است قنوت اول قبل از رکوع رکعت اول وقنوت دوم پس از رکوع رکعت دوم می باشد(که همگام با امام انجام می دهیم) وبعد از قنوت به سجده می رویم وبعد از سجده سلام می دهیم

به جای چه نمازی می خوانیم ؟
به جای نماز ظهر خوانده می شود .
اگر به احکام دیگرش نیاز دارید اشاره کنید .
رساله مراجع ص848 م/23و24و25

موضوع قفل شده است