برداشتهای وارونه در احکام شرعی ....

تب‌های اولیه

45 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
برداشتهای وارونه در احکام شرعی ....

بسمه تعالی


احکام مجموعه ای از بایدها و نبایدهاست که در قالب واجبات ، محرمات ، مستحبات ، مکروهات و مباحات بیان شده است .
از آنجایی که میزان پایبندی هر کس، به وظایف دینی اش متفاوت است ؛ عمل اشخاص هم نسبت به انجام وظایف دینی و تکالیف شرعیشان تفاوت می کند .
در این میان عده ای کاملا پایبند به واجبات و محرمات اند ، وعده ای بی اعتنای به آن ، برخی کم توجه به واجبات و محرماتتد، اما به مستحبات و مکروهات اهمیت میدهند ازاین رو در بسیاری از موارد احکام رنگ و روی دیگری پیدا می کند ،اعمال مردم همراه با خرافات و دستوراتی غیر از آنچه مراجع فرموده اند،
می شود ،مستحب جای واجب ومکروه جای حرام قرار می گیرد و به این ترتیب اشتباهات فراوانی در احکام شرعی در اذهان مردم نقش می بندد،خصوصا برای کسانی که دنبال فرا گیری احکام نیستند و به اشتباه فکر می کنند اگر ندانند مسئولیت کمتری دارند .
در این تاپیک اشتباهات رایج مردم در احکام شرعی بررسی ، و فتوای صحیح مراجع در هر مورد ارائه می گردد. به این امید که برداشتهای نا صحیح ، بدعتها ، اظهار نظرهای شخصی ، سختگیریهای بی مورد و بسیاری از وسواسها اصلاح گردد .

مردم وتقلید
برخی از مردم از مجتهد تقلید نمی کنند و برداشتشان این است که انجام عبادات کافیست در حالیکه هر کس نیازهای فقهی بسیار دارد که بدون پیروی از مجتهد جامع الشرایط نمی تواند آن نیازها را تامین کند؛در نتیجه اعمالش سلیقه ای وبر خلاف فتاوای مراجع است وبرای او اثر مثبتی نخواهد داشت .

مسئله : شخص مسلمان نمی تواند در اصول دین تقلید نماید ولی در احکام دینی( در غیر ضروریات )باید یا خودش مجتهد باشد، یا از مجتهد تقلید کند ، یا راه احتیاط را در پیش گیرد.
توضیح المسائل مراجع ،م1

مردم وتقلید

بسیاری از مردم فکر می کنند ،تقلید از مجتهد به معنای خرید رساله است، ویا تصور می کنند نمی توان از مجتهدی که رساله توضیح المسائل ندارد ، تقلید کرددر حالیکه تقلید در احکام عمل کردن به دستور مجتهد است، خواه مجتهد رساله داشته باشد یا نه ویا مقلد رساله بخرد یانه.

مسئله : بدست آوردن فتوی مرجع از 4 طریق است :

1 شنیدن از خود مجتهد


2 شنیدن از 2عادل که فتوای مجتهد را نقل میکند

3-شنیدن از کسی که مورد اطمینان و راستگوست

4دیدن در رساله


توضیح المسائل مراجع ، م5

1- برخی گمان می کنندعرق شخص جنب نجس است،در حالی که پاک می باشد (توضیح المسائل مراجع ، مسئله 83)


2- برخی هم گمان می کنند شخص حائض نباید سجده زیارت عاشورا بجا آورد و یا نباید آیه ای را که سجده واجب دارد بشنود و یا اگر شنید نباید سجده نماید، حال آنکه هیچ کدام اشکال ندارد و بلکه اگر آیه سجده را شنید سجده واجب است. البته خواندن آیه سجده بر حائض حرام است(توضیح المسائل مراجع ، مسئله 450 و 1093 و 1097).





[=Times New Roman]برداشت های وارونه از احکام شرعی.......

[=Arial Black]برخی بر این با ورند که بول پسر شیر خوار پاک است در حالیکه حکم این است که بول پسر شیر خوار که غذا خور نشده است ،با اب قلیل راحتر پاک میشود ،چنانچه یک مرتبه اب روی ان بریزند ( که به تمام جاهای نجس برسد ) پاک می شود و در مورد لباس وفرش ومانند ان فشار لازم نیست.

:Sokhan: تبصره : ایه الله مکارم ،سیستانی ،زنجانی : بول پسر ودختر شیر خواری که .....

رساله مراجع /ج1/ م 161.
[=Times New Roman] :Gol::Gol::Gol::Gol:

با سلام .بعضي عرق جنب از حرام را نجس ميدانند وحال انكه پاك است اگر چه بعضي از مراجع نماز با ان را بنا بر احتياط واجب جايز نمي دانند
منبع توضيح المسائل مراجع ج1 ص82

اول : اينكه بعضي فكر ميكنند كه اگر خانمي در عادت ماهانه به موهاي خود رنگ بزند تا آخر عمر غسل بر گردن او مي ماند در صورتي كه رنگ كردن مو براي خانم ها در ايام عادت فقط كراهت دارد و حرام هم نيست و غسل او هم صحيح است .

دوم : اينكه بعضي براين باورند كه اگر شخصي خال كوبي كرد يا خانمي تاتو كرد غسل او صحيح نمي باشد و بعداز مرگش بايد آن قسمت را به هر قيمتي شده پاك كنند و لو با تراشيدن آن قسمت باشد در صورتي كه نميدانندخود اين تراشيدن گناه است :Gol:

برداشت های وارونه از احکام شرعی

:Ealam: برخی بر این باورند که تمام بدن ولباس خانم حائض دراین ایام نجس است در حالیکه اگر عین نجاست به بدن یا لباس نرسیده باشد ،پاک است .


رساله مراجع /ج1 / م125.

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

[=Times New Roman]برداشت های وارونه از احکام شرعی
[=Times New Roman]
[=Times New Roman]:Sokhan: برخی بر این باورند که اگر زن وشوهر بر اثر اختلاف خانوادگی مدتی از هم جدا زندگی کنند :Narahat: و وظایف شرعی خود را نسبت به یکدیگر ادا نکنند به هم نامحرم میشوند ،در حالیکه به هم محرم هستند ولی اگر حقوق شرعی یکدیگر را مراعات نکرده باشند فقط گناهکار هستند.
[=Times New Roman]
[=Times New Roman] رساله مراجع /ج2 / م 2413.
[=Times New Roman]
[=Times New Roman] :Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

[=&quot]برخی گمان می کنند که آفتاب هر چیز نجس را پاک می کند، مثل لباس یا زیر انداز نجس بچه،[/][=&quot] در حالی که آفتاب، زمین و ساختمان و چیزهایی که مانند درب و پنجره ومانند آن را با شرایط خاصی که در مسئله 191 آمده پاک می نماید. (به نظرآیت الله مکارم آفتاب، زمین و پشت بام را پاک می کند و پاک کردن ساختمان و در و پنجره ومانند آن را محل اشکال می دانند.)[/]
[=&quot]توضیح المسا ئل مراجع ، م191[/]

[=&quot]برخی می پندارند جوشاندن سرکه سبب نجس شدن آن می شود،[/][=&quot] در حالی که جوشاندن آب انگور قبل از آنکه دو قسمت آن کم شود و مست کننده باشد، حرام و نجس است.[/]

[=&quot]توضیح المسائل مراجع، م202 [/]

عترت;27014 نوشت:
[=&quot]برخی می پندارند جوشاندن سرکه سبب نجس شدن آن می شود،[=&quot] در حالی که جوشاندن آب انگور قبل از آنکه دو قسمت آن کم شود و مست کننده باشد، حرام و نجس است.

[=&quot]توضیح المسائل مراجع، م202


سلام
عذر خواهی می کنم استاد عترت دو قسمت کم شود.یه کمی گنگ نیست.
دو قسمت از چند قسمت؟(دو سوم ،دو چهارم یا ...)

باتشکر:Gol:

mahnaz;27101 نوشت:
سلام
.
دو قسمت از چند قسمت؟(دو سوم ،دو چهارم یا ...)

باتشکر:Gol:

باتشکر از دقت نظر مهناز بزرگوار:Kaf: وبا اجازه استاد عترت

در جوشاندن آب انگورملاک ذهاب ثلثان است؛یعنی دو سوم آن بجوشد و یک سوم باقی بماند

توضیح المسائل مراجع،م202

نجاست موش


یکی دیگر از برداشت های اشتباه از احکام این است که:خیلی ها موش زنده ویا موش خیس را نجس می دانند :!: در حالی که موش از حیوانات نجس نیست و مانند خرگوش و گربه فقط مرده و فضله اش نجس است.
بنابراین اگر موش زنده وارد غذا شود و زنده بیرون آید یا موش خیس از جایی عبور کند:farar:
پاک است ولی آلوده است.:Labkhand:

برخي براين باورند كه اگر زن جلو تر از مرد يا محاذي مردبه نماز ايستاد نماز او مطلقاً باطل است .

در حالي كه اينطور نيست نظر مراجع دراين زمينه متفاوت است

امام (ره) : رعايت نكردن مرد بر زن كراهت دارد ولي نماز باطل نيست (تحريرالوسيله ج1م8ص148و رساله مراجع م 886)

آقايان اراكي ، بهجت ، زنجاني ، صافي گلپايگاني ، گلپايگاني ، نوري همداني ،

ميفرمايند كه نماز باطل نيست ولي كراهت دارد ( رساله مراجع م 886)

آقايان : خامنه اي ، تبريزي ، خويي ، وحيد خراساني ، در صورتي كه يك وجب فاصله

باشد نماز شان صحيح است ( رساله مراجع م 886و اجوبه س374و منهاج الصالحين م 545ص160ج2)

آقايان : مكارم شيرازي ،سيستاني ، احتياط واجب دارند كه زن عقب تر باشد

آقاي فاضل لنكراني لازم است زن عقب تر باشد

(رساله مراجع م 886):Sham::Gol:

برداشت های وارونه از احکام شرعی

:Gig:برخی بر این باورند که هر مکان وشئ کثیف والوده مانند حمام ودستشویی ویا سطل زباله و.....نجس است در حالیکه هرمکان و یا هر شئ کثیف نجس نیست مگر اینکه در ان مکان یا شئ الوده، عین نجاست را با چشم خود ببینیم لذا چون عین نجاست را ندیده ایم ،پاک است ولی غیر بهداشتی.:Nishkhand:

رساله مراجع /ج1 / م 121.
:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

برداشت های وارونه از احکام شرعی

:koodak:برخی بر این باورند جنینی که چند هفته بیشتر از عمر او نمی گذرد ویا زیر چهار ماه است وهنوز روح در او دمیده نشده، سقط ان جایز است ،در حالیکه سقط جنین حرام است ،چه بعداز چهار ماه وچه قبل از چهازماه حتی اگر جنین از طریق زنا بوجود امده باشد باز سقط ان حرام است و در هر صورت سقط جنین حرام است و کفاره نیز دارد. :nini:

استفتائات رهبری / س1263.

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

يكي ديگراز برداشتهاي وارونه از احكام شرعي اين است كه برخي براين

باورند كه هنگام غسل كردن حتماً بايد رو به قبله باشيم در صورتي كه اين

شرط درست نيست :Gol:

اجوبه الاستفتائات س 197

برداشت های وارونه از احکام شرعی
:Mohabbat:برخی بر این باورند که باید قبل از انجام اعمال
عبادی نیت را به زبان اورد و الا ان عمل باطل می شود در حالیکه نیت یعنی اینکه فرد بداند این کار را برای رضای خداوند عالم انجام می دهد و لازم نیست نیت را از قلب خود بگذراندو به زبان اوردن نیت نیز واجب نیست ،ولی چنانچه به زبان هم بگوید اشکال ندارد.:Cheshmak:


رساله توضیح المسائل /ج1/ م 943.

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:


[=Times New Roman]

برداشت هاي وارونه از احكام شرعي :

برخي براين باورند كه اگر روزه غير ماه رمضان را سهواً بخورند روزه باطل است

در صورتي كه باطل نيست . حال چه روزه واجب رمضان باشد يا اينكه قضاي

رمضان باشد يا مستحبي و..... در هيچ كدام باطل نيست .:Gol:

منبع رساله مراجع م 1575

برداشت هاي وارونه از احكام شرعي :

برخي براين باورند كه در ماه رمضان يا غير ماه رمضان هنگام سحري خوردن

ميتوان تا آخر اذان انسان غذا بخورد . و لي در صورتي كه اگر اينكار را انجام دهد علاوه بر قضا كفاره هم دارد (البته در روزه رمضان ولي در غير رمضان روزه باطل است ) انسان اگر بفمهد صبح شده حتي اگر لقمه اي در دهان دارد بايد آن را بيرون بريزد :Sham:

منبع رساله مراجع م 1574

[=Times New Roman]برداشت های وارونه از احکام شرعی
[=Times New Roman]
[=Times New Roman] :Gig:[=Times New Roman]برخی بر این باورند که اگر پرداخت کفاره روزه تا چند سال به تاخیر بیفتد باید به تعداد سال های تا خیر ، کفاره را چند برابر پرداخت کنند در حالیکه کفاره چند برابر نمی شود، بلکه پرداخت کفاره باید به قیمت روز پرداخت ان محاسبه شود ونه به قیمت چند سال گذشته .:Labkhand:
[=Times New Roman]
[=Times New Roman]العروه الوثقی /ج2 / الصوم / الفصل السادس / م21.
[=Times New Roman]
:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

امین;27417 نوشت:
برداشت هاي وارونه از احكام شرعي :

برخي براين باورند كه اگر روزه غير ماه رمضان را سهواً بخورند روزه باطل است

در صورتي كه باطل نيست . حال چه روزه واجب رمضان باشد يا اينكه قضاي

رمضان باشد يا مستحبي و..... در هيچ كدام باطل نيست .:gol:

منبع رساله مراجع م 1575

.....

نقل قول:
برخي براين باورند كه در ماه رمضان يا غير ماه رمضان هنگام سحري خوردن

ميتوان تا آخر اذان انسان غذا بخورد . و لي در صورتي كه اگر اينكار را انجام دهد علاوه بر قضا كفاره هم دارد (البته در روزه رمضان ولي در غير رمضان روزه باطل است


سلام خدمت استاد گرامی

در متن بالا که فرمودید در روزه غیر ماه رمضان باطل است منظور وقتی که اطلاع داشته باشیم و بخوریم؟
اگر اطلاع نداشته باشیم اذان گفتند که باطل نیست؟

امین;27419 نوشت:
برداشت هاي وارونه از احكام شرعي :

(البته در روزه رمضان ولي در غير رمضان روزه باطل است )
منبع رساله مراجع م 1574


سلام ضمن عذرخواهی از جناب استاد امین:Gol:
جناب دلتنگ بزرگوار منظور استاد از جمله ی مذکور این است که در غیر ماه رمضان نیاز به کفاره دادن نیست و فقط روزه باطل است .البته بنده هم بعد از چند بار خواندن متوجه منظور استاد شدم.

یا حق:Gol:

برداشت های وارونه از احکام شرعی

:Gig:برخی بر این باورند که وقتی کفاره روزه را می پردازند دیگر قضای روزه از گردن انها برداشته میشود ،در حالیکه کفاره روزه به عنوان جریمه قضا نکردن روزه تا ماه رمضان سال اینده میباشد و قضای روزه همچنان تا پایان عمر به ذمه انسان باقی می ماند .:Sham:

رساله مراجع / ج1/ م 1705

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

[indent]باسلام
اگر بواسطه مرضي روزه رمضان را نگيرد ومرض او تا سال بعد طول بكشد قضاي روزه هايي كه نگرفته بر او واجب نيست و بايد براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد منبع توضيح المسائل مراجع ج1 / ص= 947 م/
1703

[/indent]

دلتنگ مهدی (عج);27945 نوشت:
.....

سلام خدمت استاد گرامی

در متن بالا که فرمودید در روزه غیر ماه رمضان باطل است منظور وقتی که اطلاع داشته باشیم و بخوریم؟
اگر اطلاع نداشته باشیم اذان گفتند که باطل نیست؟


با سلام و تشكر از شما و همچنين تشكر از سركار mahnazكه جواب را مرقوم فرمودنند :

از متن بالا كاملاً مشخص است كه اين در زماني است كه انسان مطلع باشد

و در صورت عدم اطلاع موجب بطلان نيست .

[=B Lotus]افطار روزه مسافر
[=B Lotus]

[=B Lotus]برخی از مردم فکر می کنند روزه دار اگر بخواهد پیش از ظهر به مسافرت برود می تواند از ابتدای سفر، روزه خود را افطار کند :Gig: در حالیکه طبق نظر همه مراجع تقلید ، روزه دار باید صبر کند تا به حد ترخص برسد یعنی به جایی برسد که دیوارهای شهر را نبیند وصدای اذان را نشنود ، انگاه می تواند چیزی بخورد.
[=B Lotus]:Sokhan:چنانچه قبل از رسیدن به حد ترخص ،روزه اش را باطل کند علاوه بر گرفتن قضای آن بنا بر احتیاط کفاره هم باید بپردازد
[=B Lotus]
[=B Lotus]توضیح المسائل مراجع،ج1،م1721
[=B Lotus]

[=B Lotus]برخی از مردم تصور می کننداگر روزه دار مسواک بزند روزه اش باطل میشود :khandeh!:؛ در حالیکه صرف مسواک زدن مبطل روزه نسیت بلکه فرو بردن رطوبت یاخمیر دندان مبطل روزه است.
[=B Lotus]بنابراین روزه دار می تواند مسواک بزند به شرطیکه مراقب باشد چیزی از رطوبت یا خمیر دندان را فرو نبرد.:Nishkhand:
[=B Lotus]استفتائات امام ،ج1،ص307

برخي از مردم براين باورندكه : نيّت وضو وغسل را حتماً بايد به زبان جاري كنند، در

صورتي كه لازم نيست نيت را به زبان جاري كنند يا از قلب خود بگذرانند ولي بايد در

تمام عمل متوجه باشد كه چه كاري انجام ميدهد طوري كه اگر از او سؤال كنند چه مي كني ؟ بگويد : چه ميكند:Gol:



منبع رساله مراجع م 282



برداشت های وارونه از احکام شرعی

:Sokhan: برخی بر این باورند که روزه ی روزه دار در ماه مبارک رمضان بواسطه احتلام (جنب شدن در خواب) باطل میشود در حالیکه احتلام روزه را باطل نمی کند:Mohabbat: حتی اگر بداند که بواسطه خواب در روز ،محتلم می شود ،می تواند در روز بخوابد وچنانچه بخوابد ومحتلم هم بشود ،روزه ی او صحیح است .


رساله مراجع /ج1 / م1589 و1590

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

[=B Lotus]برخی از افراد هم تصور می کنند اگر روزه دار در روز دچار احتلام شد ، باید بلا فاصله غسل کند :Gig:
[=B Lotus]درحالیکه تا وقت نماز نشده غسل جنابت برایش واجب نیست .:Mohabbat:
[=B Lotus]
[=B Lotus]مسئله: اگر روزه دار در روز محتلم شود ، واجب نیست فورا غسل کند
[=B Lotus]توضیح المسائل مراجع،م1632

برخی فکر می کنند صیغه عقد را باید عاقد خاصی بخوند ما خودمون خواندم شد

برداشت های وارونه از احکام شرعی

:Ealam: برخی بر این باورند که صیغه محرمیت را باید حتما عاقد بخواند در حالیکه خود دختر و پسر می توانند صیغه را بخوانند البته با رعایت شرایط صحت عقد ،که بیان باشد از تعيين مهر و مدت عقد و اینکه صیغه به عربی صحیح خوانده شود (اگر در عقد یک حرف غلط خوانده شود که معنی را عوض کند عقد باطل است) و در هنگام خواندن قصد معنی کنند(معنی کلمات را بدانند وصرف تلفط کلمه نباشد) وقصد انشاء نیز داشته باشند (یعنی قصد ایجاد رابطه زن وشوهری داشته باشند) و نخست دختر بگويد: «زَوَّجْتُكَ نَفْسى‏ فِى الْمُدَّةِ الْمَعْلومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ» و پس از آن بدون فاصله (طولانى) پسر بگويد: «قَبِلْتُ التَّزْويجَ».و شرط مهم دیگر رضایت پدر دختر ویاجد پدری دختر در صورتی که دختر باکره باشد. لذا اگر دختر وپسرنمی توانند تمام این شرایط را رعایت کنند باید عاقد صیغه عقد را برای انان بخواند.:Mohabbat:

رساله مراجع / ج2 / م 2368 تا م 2376.

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

با سلام وتشكر ازشرائط عقد ازدواج اينكه عقد بايد عربي صحيح خوانده شودبه احتياط واجب واگر خود مرد يازن نتوانند به عربي صحيح صيغه بخوانند به هر لفظي كه صيغه رابخوانند صحيح است ولازم هم نيست كه وكيل بگيرند امابايدبه لفظي بگويند كه معناي زوجت و قبلت را بفهماند منبع توضيح المسائل مراجع ج2ص453 مسئله 2370

برخی براین باورند که داماد و پسر دایی و پسر عمو محرم هستند در صورتی که اینها جزءمحارم نیستند و با ید در نز آنها حجاب کاملاً رعایت شود

در صورتی که محارم فقط :برادر ،پدر ، شوهر ، پدر شوهر ، فرزند برادر ، فرزند خواهر ،

پدر بزرگ پدری و مادری ، و ............ هستند

منبع رساله م 2042 به بعد:Gol::Gol::Ealam:

برخی از مردم فکر می کنند باید به هنگام وضو گرفتن اعضای وضو خشک باشد .درحالی که فقط مواضع مسح در حین وضو باید خشک باشد؛ نه سایر اعضاء .
توضیح المسائل مراجع ،ج1 ،م256

برداشت های وارونه از احکام شرعی

:Sokhan: برخی بر این باورند که اگر شخصی نماز قضا به عهده داشته باشد نمی تواند نماز مستحبی بخواند در حالیکه نماز مستحبی خواندن اشکال ندارد ولیکن این حکم در روزه جریان پیدا می کند ، یعنی کسی که روزه قضا به عهده دارد اصلا نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و برای درک فضیلت روزه مستحبی می تواند روزه ی قضا را در این ایام با فضیلت بگیر د، به امید درک ثواب.:Labkhand:

رساله مراجع / ج1 / م1373و م 1563 .

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

[=B Lotus]خدمت زن در منزل
[=B Lotus]:Ealam:در نظر بسیاری از مردم زن موظف است در خانه کار کند و طبق همین باور برخی از مردم همسر خود را با تندی و خشونت وادار به کار می کنند؛در حالی که طبق فتاوای مراجع معظم تقلید؛
[=B Lotus] مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبورکند و اگر او را مجبور بر خدمت نماید زن می تواند حق الزحمه ی خود را از او بگیرد:Kaf:
[=B Lotus]
[=B Lotus]توضیح المسائل مراجع،ج2،ص407،م2414
[=B Lotus]

[=B Lotus]طلا برای مرد
[=B Lotus]بسیاری از مردم فکر می کنند طلا برای مرد حرام نیست.بویژه :Kaf:حلقه و انگشتر نامزدی طلا و اگر حرام باشد به این معناست که فقط هنگام نماز نباید در دست طلا باشد؛ در حالی که زینت طلا برای مرد مطلقا حرام است به هر شکل و به هر عنوان که باشد.:Mohabbat:
[=System][=B Lotus]خواه در نماز و خواه در غیرنماز،در زمان کوتاه باشد مانند جشن یا برای مدت طولانی،طلای خالص باشد یا مخلوط[=Times New Roman] $
[=B Lotus]* و نیز خرید و فروش انگشتر طلای زرد برای مردان توسط طلا فروشی جایز نیست.
[=B Lotus]
[=B Lotus]لازم به ذکر است صرف به دست کردن انگشترطلا به انگیزه دیدن بزرگی و کوچکی ونقش و نگار آن در لحظه ای کوتاه مانعی ندارد.
[=Times New Roman]

[=Times New Roman]$ اجوبه الاستفتائات،ص125،س455،
[=Times New Roman]*استفتائات امام،ج2،ص8،س455

بعضی از مردم تصور می کنند استفاده از بوی خوش و عطر برای روزه دار مکروه و ترک آن بهتر است :Gig:
در حالی که نه تنها مکروه نیست بلکه مستحب است .
آنچه که بر روزه دار مکروه است بوئیدن گیاهان معطر است چه گل باشد چه غیر گل .

توضیح المسائل مراجع ، م 1657
عروه الوثقی ،احکام المفطرات ،الفصل الخامس

برداشت های وارونه از احکام شرعی

:Sokhan:برخی از مردم بر این باورند که اگر روزه دار گناه ومعصیتی انجام دهد و یا واجبی را ترک کند ،روزه ی او باطل می شود در حالیکه اینگونه نیست وروزه ی او باطل نمی شود بلکه بواسطه ی این گناه و یا ترک واجب ، از درجه وفضیلت روزه کم می شود وانچه که روزه را باطل می کند انجام مفطرات نه گانه است.:Mohabbat:

رساله مراجع / ج 1 / م1572

[=B Lotus]برخی از مردم فکر می کنند؛ بر بیمار روزه واجب نیست . هر کس که مریض است نباید روزه بگیرد:Ghamgin:
[=B Lotus]در حالیکه ملاک در روزه نگرفتن ضرر داشتن است ، نه بیمار بودن
[=B Lotus]بنابراین شخص سالم چنانچه روزه برایش ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد واز سویی ممکن است شخصی بیمار باشد ولی روزه گرفتن برایش ضرری نداشته باشد؛ باید روزه بگیرد
[=B Lotus]
[=B Lotus]تحریرالوسیله ،ج1،ص293،م1
[=B Lotus]

آیا وضو گرفتن در دستشویی باطل است؟(مرجع آقای مکارم شیرازی)

*حنّانه*;229656 نوشت:
آیا وضو گرفتن در دستشویی باطل است؟(مرجع آقای مکارم شیرازی)

با سلام و احترام

در فرض سوال،وضو صحیح است.

استفتا از دفتر آیه الله مکارم شیرازی درقم

موضوع قفل شده است