حکومت حضرت علی (علیه السلام)
تبهای اولیه
آیا در حکومت حضرت علی (ع) بی عدالتی و ظلم وجود داشته؟ حکومت آن حضرت همانند حضرت امام عصر(عج) بوده؟
با سلام
نگاه اميرالمؤمنين عليهالسلام به حكومت، نگاهي الهي است؛ نگاهي كه با نگاه دنيا مدارانه و قدرت محورانه به حكومت تفاوت اساسي دارد. امام علي عليهالسلام جهان را آفريده حضرت حق و خدا را مالك مطلق هستي ميداند؛ خداوندي كه خلق را به حال خود رها نساخته است، بلكه زمينه هدايت و راهيابياش را به كمال حقيقي از طريق بعثت پيامبران فراهم نموده است و اين هدايت به سوي حقيقت تحقق نمييابد، مگر اينكه لوازم تحقق اين هدف در محيط زندگي و جامعه وجود داشته باشد.
از نگاه حضرت علي عليهالسلام ساختار حكومت نه صرفا به دليل نقش آن در مديريت امور اقتصادي و اجتماعي و تأمين امنيت و آباداني و رفاه مردم، بلكه مهمتر از آن به دليل نقش حكومت در شكلگيري رفتار و اخلاق جامعه و سرشت و سرنوشت معنوي مردم، جايگاه برجسته و مهمي پيدا ميكند؛ چنان كه حضرت علي عليهالسلام ميفرمايند: «النّاسُ بِاُمَرائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِابائِهِمْ؛1 مردم به زمامدارانشان بيش از پدرانشان شباهت دارند.»
حضرت علي عليهالسلام در خطبه 131 نهج البلاغه انگيزه خود را از پذيرش حكومت، چنين بيان ميدارد:
«پروردگارا! تو ميداني آنچه ما انجام داديم، نه براي اين بود كه ملك و سلطنتي به دست آوريم و نه براي اينكه از متاع پست دنيا چيزي تهيه كنيم، بلكه بدان سبب بود كه نشانههاي از بين رفته دينت را بازگردانيم و صلح و اصلاح را در شهرهايت آشكار سازيم تا بندگان ستم ديدهات در ايمني قرار گيرند و قوانين و مقررات تو كه به دست فراموشي سپرده شده بار ديگر عملي شود.»
همچنين وي در نخستين روز بيعت خود در مسجد پيامبر صلياللهعليهوآله ، بر بالاي منبر رفته و برنامههاي خود را بدون پردهپوشي چنين اعلام كرد:
«هان، بدانيد كه اوضاع و احوال جامعه شما به همان گونهاي بازگشته است كه در روز بعثت پيامبر بود. سوگند به آن كه او را برانگيخت تا حق را بگستراند و برقرار سازد، بايد سخت زير و رو و آزموده شويد. سپس بيخته و از هم جدا گرديد و بر هم زده شويد؛ چنان كه كفگير در ته ديگ طعام زنند؛ بدان سان كه هر كه پايين افتاده فرا رود و هر كه فرا رفته به زير آيد. بايد پيش افتادگاني كه عقب ماندهاند، پيش افتند و پس افتادگاني كه به ناروا سبقت جسته و برتر شدهاند، به عقب كشانده شوند. به خدا سوگند، نه به اندازه سر سوزني حقيقت را پنهان كردم و نه هيچ نوع دروغي گفتم.»2
آري، حضرت علي عليهالسلام تمام تلاش خود را به كار بست تا بتواند سيره حكومتي و سياسي حضرت رسول صلياللهعليهوآله را بدون هيچ كم و كاستي در جامعه پياده كند. اصول مهم چنين حكومت و سياستي به شرح زير ميباشد:
1. صداقت و راستگويي
2. حق محوري و باطل ستيزي
3. قانون گرايي
4. انضباط كاري
5. انتخاب صالح
6. صيانت كارگزاران
7. مردم داري و مهرورزي
8. توجه خاص به ضعفا و ستمديدگان
9. انتقاد پذيري
10. برابري در حقوق
آیا در حکومت حضرت علی (ع) بی عدالتی و ظلم وجود داشته؟ حکومت آن حضرت همانند حضرت امام عصر(عج) بوده؟
با سلام
خدمت میلاد عزیز و تشکر از رضای بزرگوار
با اجازه اگر بگوییم نه که جواب درستی نداده ایم
زیرا همه می دانند که 3 جنگ مهم اسلام در زمان حکومت امام علی(ع) اتفاق افتاده است و حتما بی عدالتی هایی بوده که جنک هایی هم رخ داده است و همه می دانیم که تا اخرین لحظه حیات حضرت معاویه با بی عدالتی در شام حکومت می کرد در حالی که شام از مناطق تحت حکومت امام علی (ع) بوده است
ولی این ادعا را داریم که حضرت در این زمان اندک خلافت خود الگویی تمام از حکومت اسلامی را به نمایش گذاشته است که در هیچ یک از دستورات و بیانیه ها و ایین نامه ها و قوانین و .....برخلاف اسلام و یا عدم مخالف با اسلام قانونی نبوده است
این ادعای ماست در مورد حکومت امام علی(ع) در 4سال و 9 ماه .
از طرفی مقایسه حکومت امام علی (ع و امام مهدی(عج) در این صورت جواب خواهد داد که:
-- بله در قوانین و دستورالعمل ها که ناشی از قوانین اسلام بودند و خواهند بود
--- سرداران و حاکمان مناطق اسلامی عالم به قوانین اسلام خواهند بود هرچند در زمان امام علی(ع) برخی این اجازه را به امام ندادند که حضرت تمام حاکمان را خودشان انتخاب کنند مثل معاویه
-- سیطره حکومت امام مهدی(عج) جهانی است ولی حکومت امام علی(ع) در منطقه خاصی بود
--- عدالت در زمان امام مهدی(عج) عالم گیر خواهد بود کسی را توان مقابله با امام در زمان قیام نخواهد بود
--- و.............
باز اگر مطلبی است بفرمایید تا ادامه دهیم بحث را