امر به معروف و نهی از منکر؛ راهها و روشهای عملی و کاربردی

تب‌های اولیه

55 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
امر به معروف و نهی از منکر؛ راهها و روشهای عملی و کاربردی

بنام خالق بی همتا
با سلام بر محمد وال محمد

:Gol:راستش دیدم فریضه امر به معروف و نهی از منکر خیلی مظلوم واقع شده به جرات می توان گفت دیگه اصلا رنگی ندارد .امام حسین (ع) برای چی قیام کرد مگر نه اینکه خود ایشان فرمودند برای احیای دین جدم .
حالا از دوستان تقاضا دارم راه کارها و پیشنهادها و شرایط به طور خلاصه هرچی که می تونه در این زمینه کمک کنه ارائه بدن .:Gol:

مرصاد;234479 نوشت:
بنام خالق بی همتا
با سلام بر محمد وال محمد

:gol:راستش دیدم فریضه امر به معروف و نهی از منکر خیلی مظلوم واقع شده به جرات می توان گفت دیگه اصلا رنگی ندارد .امام حسین (ع) برای چی قیام کرد مگر نه اینکه خود ایشان فرمودند برای احیای دین جدم .
حالا از دوستان تقاضا دارم راه کارها و پیشنهادها و شرایط به طور خلاصه هرچی که می تونه در این زمینه کمک کنه ارائه بدن .:gol:

سلام
موافقم با حرفت الان کسی جرات امر به معروف و نهی از منکر کردن نداره

واقعا ادم کیف می کنه ار این همه همکاریتون
اجرکم عند الله

بنام الله
با صلوات بر محمد ال محمد

چرا امر به معروف و نهی از منکر این قدر مظلوم واقع شده .:Gig:

مرصاد;240099 نوشت:
بنام الله

با صلوات بر محمد ال محمد

چرا امر به معروف و نهی از منکر این قدر مظلوم واقع شده .:Gig:

به نام خدا.

چون جرات و برنامه ریزی صحیح میخواد. چون امر به معروف اگر واگیر دار بشه دامن خود آدم رو هم میگیره. همه میترسن و ...

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

بنام الله
با صلوات بر محمد وال محمد

فریضه امر به معروف و نهی از منکر هم مانند نماز و روزه از فروع دین است که از واجبات به شمار می رود و ترک واجب هم حرام است و از گناهان کبیره محسوب می شود .
در جامعه مسلمان ما به دلیل این که این مهم به دست فراموشی سپرده شده است ما دچار این بد حجابی ها و فساد و نا امنی ها هستیم چرا که اگر در جامعه مردم دست به کار نشوند یک نهاد نمی تواند انچه را که مطلوب است را میسر سازد .مثلا در قضیه بد حجاب نیروی انتظامی تا کجا باید پیش رود دستگیر کند تعهد بگیر و ازاد سازد و یک فحشی هم بشنود؟؟؟ اما اگر در جامعه همین کار را مردم بر عهده بگیرند ان اشخاص خواهند دید که دیگر در جامعه جایگاهی ندارند و یا کنار می روند و یا اصلاح می شوند هر چند ظاهر ی هم باشد و نهاد ها با سایر معضلات بر خورد می کنند مثلا جرایم سازمان یافته و...
در کشور ما که ادعا می کنیم شیعه هستیم چرا هیچ کس با یک منکر برخورد نمی کند و فقط نگاه می کند من نمی گویم برخورد فیزیکی باشد که اصلا درست نیست اما ایا تذکر لسانی هم نمیشود؟؟؟
چرا کشور ما باید رتبه نخست استفاده از لوازم ارایش را دارا باشد؟؟؟ چرا در کشور ما این همه پارتی بازی و این همه رشوه خواری و دریغ از یک تذکر.
این همه فساد و معظل و ... یک رهبر تنها . ادعا می کنیم ما اهل کوفه نیستیم پس چرا فرزند امیرالمومنین رو تنها گذاشته ایم .چرا ایشان باید در هر مسئله کوچک و بزرگ خودشان وارد شوند .این عمار ایشان چه چیز را نشان می دهد ایا همین بس که یه سایتی یه گروهی یه کلیپی؟؟؟
بیایید این فریضه رو دوباره زنده کنیم حتی شده با یک تذکر

مرصاد;240178 نوشت:
بنام الله

با صلوات بر محمد وال محمد


فریضه امر به معروف و نهی از منکر هم مانند نماز و روزه از فروع دین است که از واجبات به شمار می رود و ترک واجب هم حرام است و از گناهان کبیره محسوب می شود .
در جامعه مسلمان ما به دلیل این که این مهم به دست فراموشی سپرده شده است ما دچار این بد حجابی ها و فساد و نا امنی ها هستیم چرا که اگر در جامعه مردم دست به کار نشوند یک نهاد نمی تواند انچه را که مطلوب است را میسر سازد .مثلا در قضیه بد حجاب نیروی انتظامی تا کجا باید پیش رود دستگیر کند تعهد بگیر و ازاد سازد و یک فحشی هم بشنود؟؟؟ اما اگر در جامعه همین کار را مردم بر عهده بگیرند ان اشخاص خواهند دید که دیگر در جامعه جایگاهی ندارند و یا کنار می روند و یا اصلاح می شوند هر چند ظاهر ی هم باشد و نهاد ها با سایر معضلات بر خورد می کنند مثلا جرایم سازمان یافته و...
در کشور ما که ادعا می کنیم شیعه هستیم چرا هیچ کس با یک منکر برخورد نمی کند و فقط نگاه می کند من نمی گویم برخورد فیزیکی باشد که اصلا درست نیست اما ایا تذکر لسانی هم نمیشود؟؟؟
چرا کشور ما باید رتبه نخست استفاده از لوازم ارایش را دارا باشد؟؟؟ چرا در کشور ما این همه پارتی بازی و این همه رشوه خواری و دریغ از یک تذکر.
این همه فساد و معظل و ... یک رهبر تنها . ادعا می کنیم ما اهل کوفه نیستیم پس چرا فرزند امیرالمومنین رو تنها گذاشته ایم .چرا ایشان باید در هر مسئله کوچک و بزرگ خودشان وارد شوند .این عمار ایشان چه چیز را نشان می دهد ایا همین بس که یه سایتی یه گروهی یه کلیپی؟؟؟
بیایید این فریضه رو دوباره زنده کنیم حتی شده با یک تذکر

به نام خدا.

"جانا سخن از زبان ما میگویی" برادر!

شما خودت شروع کن بگو چیکار کنیم دقیقا؟

با تشکر ،ستایشگر :Gol:

به نام خدا.

الان که من دارم این پست رو مینویسم دقیقا 15 نفر این صفجه رو دیده اند. که یکیشون هم شروع کننده تاپیکه. یعنی سر جمع 14 نفر این موضوع رو تو اسکرول دیده اند و اومده اند ببینند چه خبره. حالا سایت روزانه چند تا بازدید داره؟ فرض کنیم 200 نفر. یعنی افرادی که اومدن اینجا میشن حدودا هفت درصد افرادی که در یک روز میان سایت. تازی این 14 نفر تو یک روز با هم نیومدن. حدود یک هفته از این موضوع میگذره. (شاید هم بیشتر). یعنی عملا درصد افراد به زیر 2 نفر در روز میرسه فکر کنم. :read:

خیلی کم لطفید برادرا (و ایضا خواهرا)!

دوستمون درست میگن. امر به معروف و نهی از منکر واجب دینه. امر به معروف و نهی از منکر کلید بپایی دستورات الهیه. امر به معروف و نهی از منکر هدف اصلی امام حسین (ع) بود. امر به معروف و نهی از منکر خیلی مهمه. امر به معروف و نهی از منکر کلید حل تمامی مشکلات ماست. از اقتصادی گرفته تا معنوی. از خانوادگی گرفته تا اجتماعی.

دوستان من ، اونهایی که میگید راه مبارزه با بدحجابی آگاهی بخشیه ( که درست هم میگید ) خوب آگاهی بخشی امر به معروف و نهی از منکر هست دیگه. چرا کنار کشیدید و دیگه ادامه نمیدید؟

دوستان من ، که میگید راه مبارزه با مفاسد تمسک به راه شهداست ، خوب اینکار امر به معروف هست دیگه. چرا ابن کار رو عملی نمیکنید؟

چرا ما پای حرف زدن خوب هستیم ، پای عمل کردن نه؟ چرا احساس خطر نمیکنیم؟ چرا فکر میکنیم مبارزه با فراماسونری اینه که بریم ببینیم در دقیقه 33 کدوم فیلم چند تا ستاره چند پر نشون میده؟ مبارزه با فراماسونری و دجال ، تنها راهش عمل کردنه ، آزاد فکر کردنه ، به دستورات عمل کردنه.

مگر نه اینکه ما افسران جنگ نرمیم؟ مگر نه اینکه ما همون امید های امام خمینی (ره) هستیم که دبستان میرفتیم؟ مگه نه اینکه ما سربازان امام خمینی (ره) هستیم که در گهواره بودیم؟

آیا فساد اداری رو نمی بینید؟ نمی بینید مسئولان از مقام معظم رهبری حرف شنوی ندارند؟ فقط بلدند هرسال کلی پول بیت المال رو خرج اجلاس و سمینار های الکی بکنند؟ خوب ایشون که نمیتونند خودشون بیان یکی یکی اینها رو بندازن بیرون که. ما باید سعی کنیم از درون اجتماع اینها رو اصلاح کنیم.

آیا فساد اجتماعی رو نمی بینید؟ مردهای چشم چرون و بی غیرت ، زنهای بی حیا و بی عفت رو نمی بینید؟ آدم های دروغگوی غیبت کننده و دزد رو نمیبینید؟

پس چرا به پا نمی خیزید؟

با آرزوی سلامتی ، ستایشگر :Gol:

پی نوشت : همه ما این رذایل اخلاقی رو داریم. اگر کسی باشه که بتونه دست رو قرآن بگذاره و قسم بخوره که غیبت نکرده ، دروغ رو حتما گفته. یکم فکر کنیم یادمون میاد.

[="Arial"][="DarkOrchid"]سلام...

شما از کجا می دونید کسی امر به معروف و نهی از منکر نمی کنه
همین خود من چقدر اومدم صبحت کردم و داستان های بسیاری رو نقل کردم

شاید اینجا نباشه ولی تو قسمت های دیگه هست
همین دو سه هفته پیش یه موردی رو از سیر تا پیاز تعریف کردم...

آیه 25 سوره انفال رو ملاحظه کنید:
خدا میگه فکر نکنید اگه بلائی نازل شد
فقط به خاطر ظالمان است
نخیر به خاطر ترک امربه معروف ونهی از منکر مظلومان هم هست...

سوره لقمان هم که دیگه این فریضه آورده شده...

حدیث هم که بسیاره...

ولی خدا وکیلی حضرت عباسی...

ستاد امر به معروف ونهی از منکر
که متولی اصلی این فریضه هست
نمی دونم خوابا" یا اینکه مثلا" مسئولین بالا دستیشون مثل وزارت فرهنگ، سازمان تبلیغات
اینا کم کاری می کنن...[/]

بنام الله
با صلوات بر محمد وال محمد

برادر عزیز راوی فرمودید شما از کجا می دونید کسی امربه معروف نمی کنه ؟

گورشن داغا راهنما لازم دیر (کوهی که دیده میشه راهنما لازم نداره )
اگه این فریضه رواج داشت ما دچار این همه گرفتاری نمی شدیم .شما در این انجمن می توانید ببینید اصلا کسی راغب به این موضوع نیست (جز اندکی )
چرا هر جا خطر باشه خودمون رو کنار می کشیم .خوب نماز خوندن راحته ( خواندن ها نه اقامه کردن ) اما امر به معروف چی؟
چرا داریم میبینیم که جامعه داره یواش یواش مفسد میشه ولی انگار نه انگار.
چرا عده ای اینقدر جرات پیدا کردن که در ملا عام هر غلطی می کنند هیچ ترسی ندارن
و خیلی چرا های دیگر .
برادر من ما فردای قیامت پیش شهدا مسئولیم ان عزیزان بر گردن ما حق دارن (شهدا شرمنده ایم ).
در این انجمن هم حتی این فریضه مظلوم واقع شده حالا اگه یه بحثی بود راجع به شیعه و سنی می دید چه خبر است از مدیر گرفته تا تازه وارد همه نظر می دادن اما در اینجا حتی مدیرها به خودشون زحمت دیدن تایپیک رو هم ندادن .دشمن خیلی خوب کار می کنه اگر نمره بدیم باید 20داد اما ما چه همین طور نشستیم تا قضایایی مثل 78 یا 88 بوجود بیاد به تمام دارایی ما (امام حسین و قران و رهبر) توهین بشه بعد از خواب غفلت بپریم و باز هم بخوابیم
بابا به والله پسر زهرا (س) از ما راضی نیست چرا ما داریم کار مردم کوفه را تکرار می کنیم
ایا صدای هل ناصر من ینصرنی رو نمی شنویم یا خودمان را زدیم به خواب؟؟؟؟؟؟

[="black"][="mediumturquoise"]يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ[/]

به نام یار

من وقتی میدونم روی نزدیک ترین دوستام تا زمانی که خودمو نساخته باشم هیچ تاثیری نمی زارم ، اخه بیام به کی امر به معروف کنم؟
وقتی دور بر من همه ی رفیقام (به غیر یه چنتایی شون ) همه زدن جاده خاکی و من نمی تونم روشون تاثیر بزارم ، چون هنوز نتونستم خود سازی کنم یا راحت تر بگم من روی خودمم نمی تونم تاثیر بزارم ، چطور به دیگران امر به معروف و نهی از منکر کنم؟؟؟
ایا ادمی که خودش داره یه اشتباهی رو انجام میده می تونه به دیگری بگه فلانی این کار بده ، انجامش نده. چنتا از ماها دروغ نمی گیم که بیاییم به دیگری بگیم دروغ نگین یا غیبت یا ...
من یه نفر ، توی خود سازی خودم موندم و نمیتونم بیام کاری رو که خودم هنوز روش مشکل دارم بیام به دیگران بگم شما انجامش بدین یا ندین.
به نظرتون می تونم امر به معروف کنم تا زمانی که خود سازی نکردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تورو خدا اگه اشتباه می کنم بگین
واقعا نمی دونم طرز تفکرم درسته یا نه[/]

غارنشین;240724 نوشت:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ

به نام یار

من وقتی میدونم روی نزدیک ترین دوستام تا زمانی که خودمو نساخته باشم هیچ تاثیری نمی زارم ، اخه بیام به کی امر به معروف کنم؟
وقتی دور بر من همه ی رفیقام (به غیر یه چنتایی شون ) همه زدن جاده خاکی و من نمی تونم روشون تاثیر بزارم ، چون هنوز نتونستم خود سازی کنم یا راحت تر بگم من روی خودمم نمی تونم تاثیر بزارم ، چطور به دیگران امر به معروف و نهی از منکر کنم؟؟؟
ایا ادمی که خودش داره یه اشتباهی رو انجام میده می تونه به دیگری بگه فلانی این کار بده ، انجامش نده. چنتا از ماها دروغ نمی گیم که بیاییم به دیگری بگیم دروغ نگین یا غیبت یا ...
من یه نفر ، توی خود سازی خودم موندم و نمیتونم بیام کاری رو که خودم هنوز روش مشکل دارم بیام به دیگران بگم شما انجامش بدین یا ندین.
به نظرتون می تونم امر به معروف کنم تا زمانی که خود سازی نکردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

به نام خدا.

آقا این تصور ناصحیحه ( شاید هم غلط باشه :Nishkhand: ) پیامبر (ص) هم نتونست رو همه تاثیر بگذاره ( عموهاش رو نتونست هدایت کنه. ) حالا شما انتظار داری که وقتی میگی فلان کار رو انجام بده یا انجام نده طرف یه هویی اشک از چشش جاری بشه و از این حال به اون حال بشه؟

در ضمن ، ما مامور به نتیجه نیستیم ، ما مامور به تلاش هستیم. قرار نیست حتما اثر بکنه.

با آرزوی سلامتی ، ستایشگر :Gol:

[="Black"][="MediumTurquoise"] يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ[/]

شاید حرف شما درست باشه (:Nishkhand:)
اما من هنوز با این موضوع مشکل دارم که: تا زمانی که خودم کاری رو درست انجام نمیدوم نباید به دیگری هم بگم که این کار صحیحش اینه .............. می تونم؟؟؟ اصلا درسته ؟؟؟؟؟ توهین به طرف مقابلت نیست ، طرف نمیگه اول خودت انجام نده بعد به من نصیحت کن.
شاید بتونم تاثیر رو قبول کنم و بگم اگه [="Red"]من بگم[/] ، [="Green"]دیگری هم بگه[/] [="Blue"]و دیگری[/] [="Purple"]و ...[/] این جوری تاثیرش زیاده. ولی نه تا زمانی که خودم دارم همون کار رو انجام میدم و همون اشتباه رو می کنم
حرفم غلطه ؟؟؟؟[/]

به نام خدا.

این که میگید من نباید کاری رو که به بقیه میگم انجام ندید، انجام بدم ؛ درسته.
اما این که میگید چون خودم انجام میدم به بقیه هم نمیگم انجام ندن ؛ غلطه. اینکه انتظار داشته باشیم ، کسی بیاد و به ما بگه اینکار رو بکن یا نکن که خودش اون کار رو نکرده باشه ، باید بریم فرشتگان عرشی رو خبر کنیم بیان اینکار رو بکنند. به هر حال هر کسی گناه و خطایی داره.

اتفاقا خوبه که گناه کار ها همدیگه رو امر به معروف و نهی از منکر بکنند. به این طریق طرف میگه من خودم هم این اشکال رو دارم و حداقل جلو چشم اینی که بهش گفتم نباید انجامش بدم و بدین طریق آمار گناهش میاد پایین تا وقتی که صفر میشه تقریبا.

جامعه از من و شما و اوشون تشکیل میشه. ما شروع کنیم ، یه جماعتی شروع کرده اند.

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

بنام الله
با صلوات بر محمد وال محمد

این حرف اشتباهه که ما بگیم من چون این کار رو می کنم نمی تونم بگم فلانی تو این کار رو نکن .مثلا پدری سیگار می کشه اما به فرزندش اجازه نمی ده این کار رو بکنه ما هم اگه خود دچار بعضی گناهان هستیم می توانیم از افتادن دیگران جلوگیری کنیم و این خود پله ای می شود برای بیرون امدن ما از منجلاب گناه .
من در پست قبلی نوشتم که دشمن خیلی خوب و زیرکانه دارد کار می کند (منظورم از دشمن شیطان و اعوان و انصارش هست )اما ما نه .شیاطین در ما القا می کنند که خود دچار گناهی با دیگرا ن چه کارداری اما این حرف درست نیست ما وظیفه ای داریم به خاطر دستور خداوند و باید بدان عمل کنیم . و یا القا می کند که اگه امر به معروف بکنی شاید کتک بخوری و... در حالی که اگر ما به قدرت مطلق (الله) اعتقاد داشته باشیم و بدانیم همه چیز به خواست اوست این ترس هم رفع می شود

[="Tahoma"][="Navy"]

غارنشین;240736 نوشت:
[="black"][="mediumturquoise"] يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ[/]

شاید حرف شما درست باشه (:nishkhand:)
اما من هنوز با این موضوع مشکل دارم که: تا زمانی که خودم کاری رو درست انجام نمیدوم نباید به دیگری هم بگم که این کار صحیحش اینه .............. می تونم؟؟؟ اصلا درسته ؟؟؟؟؟ توهین به طرف مقابلت نیست ، طرف نمیگه اول خودت انجام نده بعد به من نصیحت کن.
شاید بتونم تاثیر رو قبول کنم و بگم اگه [="red"]من بگم[/] ، [="green"]دیگری هم بگه[/] [="blue"]و دیگری[/] [="purple"]و ...[/] این جوری تاثیرش زیاده. ولی نه تا زمانی که خودم دارم همون کار رو انجام میدم و همون اشتباه رو می کنم
حرفم غلطه ؟؟؟؟

[/]

باسلام و تشکر از دوستانی که در این تایپک همراهی نمودند.
اگر منکری را مشاهده کردیم و نهی ننمودیم در حالیکه خودمان هم به آن دچار بودیم، دو گناه انجام داده ایم، یک،اینکه آلوده به چنین گناهی هستیم، دوم، این که یکی از واجبات دین را که نهی از منکر است، ترک نمودیم.
درست است که آمر و ناهی، اگر خود، عامل به گفتار خویش باشد، کلام وی نافذتر خواهد بود، ولی اگر خودش اهل عمل هم نباشد،گفتن به تنهایی، باز تاثیر دارد.
اولین تاثیر، روی خود ناهی از منکر است؛ من اگر به دیگری بگویم، «نکن»، اگر وجدان داشته باشم، خجالت می کشم که دیگر این عمل را، خودم انجام دهم.
دوم تاثیر هم روی طرف مقابل است، وقتی می بیند مردم از این کار،اکراه دارند، از عمل خودش شرمگین می شود. به طور کلی، کلام، دارای تاثیر است. إنّ من الکلام لسحرا. همانا بعضی از سخنان، سحر می کنند.(یعنی در طرف مقابل تاثیر می گذارند.)
اگر همه مرتب به او بگویند، متوجه می شود که جامعه نه تنها از این عمل منکر خوششان نیم آید، بلکه از صبح تا شب، چند نفر به او گیر داده اند و خاطر وی را آزرده اند. دیگر رغبت به چنین کاری پیدا نخواهد نمود.[/]

با سلام
مطالعه مقاله زیر را به دوستان توصیه می کنم:

[="Arial"][="DarkOrchid"]

مرصاد;240715 نوشت:
بنام الله
با صلوات بر محمد وال محمد

برادر عزیز راوی فرمودید شما از کجا می دونید کسی امربه معروف نمی کنه ؟

گورشن داغا راهنما لازم دیر (کوهی که دیده میشه راهنما لازم نداره )
اگه این فریضه رواج داشت ما دچار این همه گرفتاری نمی شدیم .شما در این انجمن می توانید ببینید اصلا کسی راغب به این موضوع نیست (جز اندکی )
چرا هر جا خطر باشه خودمون رو کنار می کشیم .خوب نماز خوندن راحته ( خواندن ها نه اقامه کردن ) اما امر به معروف چی؟
چرا داریم میبینیم که جامعه داره یواش یواش مفسد میشه ولی انگار نه انگار.
چرا عده ای اینقدر جرات پیدا کردن که در ملا عام هر غلطی می کنند هیچ ترسی ندارن
و خیلی چرا های دیگر .
برادر من ما فردای قیامت پیش شهدا مسئولیم ان عزیزان بر گردن ما حق دارن (شهدا شرمنده ایم ).
در این انجمن هم حتی این فریضه مظلوم واقع شده حالا اگه یه بحثی بود راجع به شیعه و سنی می دید چه خبر است از مدیر گرفته تا تازه وارد همه نظر می دادن اما در اینجا حتی مدیرها به خودشون زحمت دیدن تایپیک رو هم ندادن .دشمن خیلی خوب کار می کنه اگر نمره بدیم باید 20داد اما ما چه همین طور نشستیم تا قضایایی مثل 78 یا 88 بوجود بیاد به تمام دارایی ما (امام حسین و قران و رهبر) توهین بشه بعد از خواب غفلت بپریم و باز هم بخوابیم
بابا به والله پسر زهرا (س) از ما راضی نیست چرا ما داریم کار مردم کوفه را تکرار می کنیم
ایا صدای هل ناصر من ینصرنی رو نمی شنویم یا خودمان را زدیم به خواب؟؟؟؟؟؟

سلام برای تکمیل حرفتون
مثلا" تو همین مجتمع مسکونی خودمون
دقیقا" بیش از بیست خانواده پنج نفری که همه به سن تکلیف رسیدن
زندگی می کنن
ولی وقتی یکی با صدای زیاد موسیقی میاد در های ماشینشو باز می زاره
و ماشینشو تمیز می کنه
هیچ کس صداش در نمیاد
هر وقت من رفتم تذکر دادم
طرف می گه
فقط شما یه نفر ناراحتی
بقیه هیچی نمی گن:Gig:
خوب راست می گه دیگه

آقای قرائتی در مورد روزه خواری یه مثالی رو می زنن
می گن وقتی یکی داره تو ماه رمضون
سیگار می کشه
اگه هر کس از اونجا رد میشه و می بینه یکی داره یه سیگاری می کشه
بگه آقا سیگار نکش ماه رمضونه ها
شاید طرف بگه
آقا به شما مربوط نیست
ولی اون سیگار کشیدن بهش نمی چسبه...

حالا در مورد بی حجابی
اگه هر کسی می بینه
مخصوصا" گروه جوان
بگن خانم حجابتو درست کن
وقتی ببینه
هر جا پاشون میزاره
عوض استقبال
کسی تحویلش نمی گیره
شاید برگرده بگه به شما ربطی نداره
ولی باور کنید اون جور که باید و شاید نمی تونه گناه کنه...

اما متاسفانه
وقتی یکی یه تذکر به خانم بی حجابی می ده
بقیه افراد عوض حمایت از شخص آمر
میان می گن ولش کن ، شما رو تو قبر اون نمی خوابونن...

حدیث داریم
اگه همسایتون گناه می کنه و تذکر ندی
در گناهش شریکی...

فرازی از وصیت شهید
محسن بوستانی
به برادران اهل مسجد و جماعت سفارش می کنم که سعی کنید اخوّت بیشتری در بین خود داشته باشید و در برخورد با یکدیگر هرگز تکبّر نورزید و یادتان باشد که همه ی ما بندگانی هستیم که بازگشتمان به سوی خداست، لذا اگر توانستیم خودمان را اصلاح کنیم، امر به معروف و نهی از منکر ما در جامعه، موثّر و مفید خواهد بود.

فرازی از وصیت نامه شهید
سیداسلام وحدانی
«امت اسلامی در درون خود مسئولیت دارد که مردم را به کار نیک وادارد و از کار ناپسند منع نمایند. یعنی عقیده ی خود را به فعالیت سازنده ای تبدیل کند. شما بهترین امتی هستید که برای مردم خروج داده شد و مردم را به کار نیک وا می دارید و از کار زشت نهی می کنید و به خدا ایمان می آورید.»
تدوین و تنظیم توسط گروه فرهنگی هاتف

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»«««««««قال على علیه السلام :

وَماأعمالُ البِرِّ كُلُّها وَالجِهادُ فى سَبيلِ اللّه‏ِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنكَرِ إِلاّ كَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛
همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره‏اى است در درياى عميق.

نهج البلاغه، حكمت 374


قال رسول الله صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله :

مَن أَمَرَ بِالمَعرُوفِ وَنَهى عَنِ المُنكَرِ فَهُوَ خَليفَةُ اللّه‏ِ فِى الرضِ وَخَليفَةُ رَسُولِهِ؛
هر كس امر بمعروف و نهى از منكر نمايد، جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست.

مستدرك ‏الوسايل، ج12، ص179، ح13817

امام علی (ع):

مَن تَرَكَ إنكارَ الْمُنكَرٍ بِقَلبِهِ ويَدِهِ ولِسانِهِ فَهُوَ مَيِّتٌ بَينَ الْأحياءِ؛

كسى كه منكَر را با قلب و دست و زبانش انكار نكند، مرده‏اى است ميان زندگان.

تهذيب الأحكام، ج 6، ص 181
[/]

بنام الله
با صلوات بر محمد وال محمد

راوی جان می دونم چی میگی اما ما هم وظیفه ای داریم .
منم در محرم سوار ماشین شدم طرف صداش رو خیلی بلند کرده بود از اون اهنگهای مزخرف منم بهش گفتم اقا این رو خاموش کن اخه محرمه طرف ماشین رو نگه داشت و من رو پیاده کرد بقیه راه رو پیاده طی کردم اما خوب من به امر خدا عمل کردم حداقلش به قول حاج اقای قرائتی شاید دیگه اهنگ بهش نچسبه

وقتی بچه حزب الهی ها خودشون رو بکشن کنار خوب معلوم طرف دیگه وارد میدان میشود و انچه می شود که الان می بینیم .

در این موضوع خیل سوالات هست از جمله
1- چرا این فریضه داره فراموش میشه
2-جایگاه این مهم در زندگی ما کجاست
3-چه کار می شود کرد برای احیای این امر
4- چرا دشمن این نقطه رو هدف قرار گرفته و ما باری حفظ ان چه کرده ایم

بیایید دست به دست هم بدیم ریشه یابی کنیم و طرحامون بگیم بتونیم حداقل یه کاری کرده باشیم

[="Black"][="MediumTurquoise"]يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ[/]

جوابمو تا حدودی گرفتم :ok:

و أمر بالمعروف تكن من أهله:[8] امر به معروف كن تا از اهل معروف باشی». برابر این روایت، كه حضرت آن را خطاب به فرزند گرامی‌اش امام حسن مجتبی علیه‌السلام نوشته‌اند، از جمله آثار مثبت امر به معروف آن است كه شخص «آمر»، در زمره‌ی افراد نیكوكار جامعه قرار می‌گیرد؛ به عبارت دیگر، اولین فایده‌ی امر به معروف، به خود امر‌كننده می‌رسد؛ چراكه طبعاً انسان خردمندی كه به اصلاح دیگران همت می‌گمارد و آنان را به كارهای نیك فرا می‌خواند، در وهله‌ی اول خودش از آن متأثر می‌شود و آن را به كار می‌بندد. در نتیجه امر به معروف، خودش را هم تعلیم و آموزش می‌دهد و از خطاها و اشتباهات احتمالی خودش نیز جلوگیری می‌نماید. البته اگر چنین نباشد و از پند و اندرزهایی كه به دیگران می‌دهد، خودش استفاده ننماید و به آنها بی‌توجه باشد، سخت مورد سرزنش امیرالمؤمنین است.

[8]. ابن‌میثم، كمال‌الدین . اختیار مصباح السالكین. بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، 1408 ه/ 1366 ش، نامه 31، ص 504. الآمدی. پیشین، ج 1، ص 137، شماره 189.[/]

[="black"][="mediumturquoise"] يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ[/]

گفتار سوم ـ شرط و خصوصیات آمر و ناهی
[="blue"]علی علیه‌السلام[/]، تعابیر زیادی در خصوص آمر و ناهی و این‌كه چه خصوصیاتی باید داشته باشد و به چه نكاتی توجه نماید، دارند.[="blue"] مهم‌ترین خصوصیت امر به معروف و ناهی از منكر از نظر امیر‌المؤمنین این است كه باید خودش به آنچه كه می‌گوید، عامل باشد.[/] دیگر این‌كه اهل مدارا، سازش و تابع مطالع نباشد. همچنین آمر و ناهی باید در این راه از سرزنش ملامت‌گران نهراسند.

الف ـ عامل بودن آمر و ناهی
عامل بودن شخص آمر و ناهی كه اغلب در لسان دین و بالاخص در كلمات امام علی علیه‌السلام، از آن به «ائتمار» و «تناهی» تعبیر می‌شود، نكته بسیار مهمی است كه باید آمر و ناهی آن را مراعات نماید. [="blue"]این موضوع كه در قرآن كریم و احادیث معصومین علیهم‌السلام، نیز بر آن صحه گذاشته شده است، به اندازه‌ای اهمیت دارد كه عده‌ای از علما آن را شرط وجوب امر به معروف و نهی از منكر دانسته‌اند[/].[25] [="red"]البته در مقابل، جمهور فقها و علما قائل به این شرط برای وجوب نیستند و همان چهار شرط مشهور(علم، عدم اصرار عاصی بر معصیت، احتمال تأثیر، عدم احتمال مفسده و ضرر مالی و جانی و عرضی) را شروط وجوب می‌دانند.[/][26] مع‌الوصف عدم پایبندی آمر و ناهی به آنچه خود می‌گوید و از دیگران انتظار دارد، به عنوان یك صفت بسیار نكوهیده قلمداد شده است:

1) «آئتموا بالمعروف و أمروا به و تناهوا عن‌المنكر و انهواعنه:[27] به معروف عمل كنید و به آن امر و فرمان دهید. از منكر دست بكشید و دیگران را نیز از آن باز دارید.» در اینجا حضرت ابتدا به «ائتمار» و عمل نمودن به معروف و كار نیك دستور می‌دهند سپس خواستار «امر به معروف» می‌گردند. همچنین اول «تناهی و ترك منكر را لازم می‌دانند، آنگاه می‌خواهند كه «نهی از منكر» صورت گیرد.

2) «إنی لارفع نفسی أن انهی الناس عمالست انتهی عنه او آمرهم بما لا اسبقهم الیه بعملی اوارضی منهم لا یرضی ربی:[28] من نفس خود را بالاتر از این می‌دانم كه مردم را از چیزی نهی كنم كه خودم دست از آن بر‌نداشته باشم، یا آنان را به چیزی دستور دهم كه خودم قبل از آنان بدان عمل نكرده باشم، یا به كاری از آنان راضی باشم كه خداوند از آن رضایت نداشته باشد». امر و نهی بدون عمل، كه در سیره‌ی شخص آمر و ناهی مورد توجه نباشد و صرفاً دیگران را مد‌نظر قرار دهد و در آن، آمر و ناهی از كردار خودش غافل باشد، آنچنان ناپسند و خلاف شأن یك انسان وارسته است كه حضرت شأن خود را بالاتر از آن می‌داند كه این‌گونه باشد.

3) «ایها الناس إنی والله لا احثكم علی طاعه إلا و أسبقكم الها، و لا أنها عن معیصه الا و أتناهی قلبكم عنها:[29] ای مردم، به خدا قسم من هیچ‌گاه شما را به طاعتی تشویق و ترغیب نكرده‌ام مگر اینكه خودم قبل از شما از آن دست كشیده‌ام». زشتی و ناپسندی امر و نهی بدون عمل را حضرت دلالت بر گمراهی جهل می‌داند، آنچنان كه در این دو روایت كه در‌پی می‌آید، ملاحظه می‌نماییم.

4) «گفی بلمرء غوایه أن یأمر الناس بما لا یأمر به وینها هم اعمالا ینهی عنه:[30] برای گمراهی انسان همین كافی است كه دیگران را به چیزی امر كند كه خود، بدان عمل نمی‌كند و دیگران را از چیزی نهی كند كه خود از آن دست نمی‌كشد.»

5) «كفی بالمرء جهلاً أن ینكر علی الناس ما یأتی مثله:[31] در نادانی انسان همین بس است كه مردم را از كاری باز دارد كه خودش همان را انجام می‌دهد». بیاناتی این چنین رسا و بلیغ، عدم التزام شخص را به اوامر و نواهی خود، ناشی از گمراهی و جهل انسان می‌داند. به راستی بدترین خصلتی كه ممكن است آدمیب داشته باشد، همین است كه خودش اهل معروف و تارك منكر نیست، ولی دیگران را این‌گونه می‌خواهد. آن حضرت تعابیر ارزنده دیگری نیز در این خصوص دارند.

6) «كن بالمعروف آمرا و عن المنكر ناهیاً و بالخیر عاملاً و للشر مانعاً:[32] آمر به معروف و ناهی از منكر باش، همچنین عامل به خیر(معروف) و تارك(مانع) شر و منكر باش». امام پس از واجب نمودن امر به معروف و نهی از منكر، بلافاصله می‌خواهد كه انسان نسبت به خیر یا معروف عامل، و نسبت به شر یا منكر، تارك و مانع باشد. در كلامی دیگر آن حضرت همین نكته را به بیانی دیگر تشریح می‌فرمایند.

7) مكن عاملاً بالخیر ناهیاً عن الشر منكراً شیمه‌الغدر:[33] عامل به خیر، ناهی شر و انكار‌كننده‌ی شیوه‌ی نیرنگ باش».

Dirol «كن آمراً بالمعروف و عاملاً به ولا تكن ممن یأمر به ولا یعمل به فتبوء یأثمه و تتعرض لمقت ربه:[34] آمر و عامل به معروف باش و از كسانی نباش كه به معروف امر می‌كنند، ولی به آن عمل نمی‌نمایند؛ چراكه در این صورت دچار گناه شده و سخط و خشم خداوند را نصیب خود گردانیده‌ای». در صورتی كه آمر به معروف عامل به معروف نباشد، مرتكب گناه و معصیت گردیده و سخط و نارضایتی و خشم خداوند را برای خودش خریده است. در ‌واقع امر به معروف به همراه عمل به آن ارزشمند است و چناچه عمل، همراهش نباشد، مجازات و عقاب الهی را در‌پی خواهد داشت.

9) مو الا للذكر لاهلاً ... و یأمرون بالقسط و یأتمرون به و ینهون عن‌المنكر و یتناهون عنه:[35] اهل ذكر كسانی هستند كه ... امر به قسط می‌كنند و خود نیز بدان عاملند، از منكر نهی می‌كنند و خود نیز از آن دوری می‌جویند». می‌بینیم كه ائتمار و تناهی از صفات «اهل ذكر» به حساب می‌آید و آنان را كه این‌گونه نباشند، باید اهل غفلت و ناآگاهی دانست كه روایت‌های قبل به خوبی نمایانگر این امر می‌باشد.

10) «لا تكن ممن ... ینهی و لا ینتهی و یأمر بما لا یأتی:[36] از جمله كسانی نباش كه نهی می‌كنند. ولی خود از آن دست برنمی‌دارند و امر می‌كنند اما خود عمل نمی‌كنند». این روایت و روایت بعدی همانند پاره‌ای از روایت‌های گذشته انسان را نهی می‌كند از اینكه امر به معروف و ناهی از منكر باشد، ولی در عین ‌حال خودش به معروف عمل نكند و از كار زشت و منكر دست بر ندارد:

11) «لا تكن ممن ... یحب‌الصالحین و لا یعمل عملهم و یبغض المذنبین و هو احدهم:[37] از جمله كسانی نباش كه صالحان را دوست دارند، ولی همانند آنان عمل نمی‌كنند و از گناهكاران خشمگین‌اند ولی خود یكی از آنان می‌باشند».

12) «من نصب نفسه ‌للناس اماماً فعلیه أن بیدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره ولیكن تأدیبه بسیرته قبل تأدیبه بلسانه. و معلم نفسه احق بالاجلال من معلم الناس و مؤدبهم:[38] كسی كه خود را امام و مقتدای دیگران می‌داند، باید قبل از اینكه به تعلیم دیگران بپردازد، خود را تعلیم بدهد و تربیت كردنش به وسیله سیرتش باشد نه با زبان؛ كسی كه معلم خودش باشد، سزاوارتر است كه گرامی داشته شود تا كسی كه معلم و مربی دیگران است». در این بیان حضرت علی(ع) تعلیم نفس را مقدم بر تعلیم دیگران می‌داند و بر همین اساس می‌فرماید: باید تأدیب و اصلاح دیگران به وسیله‌ی سیره‌ی عملی باشد نه به وسیله زبان.

13) «و انهوا عن المنكر و تناهوا عنه فانما امرتم بالنهی بعد التناهی:[39] نهی از منكر كنید و خود نیز از آن بپرهیزید. همانا نهی از منكر بر شما واجب شده است بعد از تناهی(ترك منكر)». امام(ع) تناهی و ترك منكر را مقدم بر نهی از منكر می‌داند. لذا انسان باید اول خودش را اصلاح نماید، سپس همت به اصلاح دیگران بگمارد؛ چراكه در غیر این صورت اقدامش تأثیر مطلوب را نداشته و نمی‌تواند دیگران را اصلاح نماید.

14) «من لا یصلح نفسه لا یصلح غیره:[40] كسی كه خودش را اصلاح نكند دیگران را نیز اصلاح نخواهد كرد». در پایان بیانی را از آن حضرت می‌آوریم كه نسبت به سخنان قبل، از شدت بیشتری برخوردار می‌باشد و در آن، آمرین به معروف را كه تارك آن هستند و همچنین ناهیان از منكر را كه عامل به منكرند، مورد نفرین قرار می‌دهد و درخواست لعن خداوند را برای آنان می‌نماید.

15) «و لعن‌الله الامرین بالمعروف التاركین له و الناهین عن المنكر العاملین به:[41] خداوند لعنت كند كسانی را كه امر به معروف می‌كنند، ولی تارك آنند و نهی از منكر می‌نمایند، ولی عامل به آن هستند». این فریاد امیرالمؤمنین به دنبال سخنان درد‌‌مندانه‌ دیگری است كه آن را در گفتار دیگر تحت عنوان «آثار ترك امر به معروف و نهی از منكر» بیان خواهیم داشت؛ آنجا كه می‌فرماید: «فساد در همه‌ جا آشكار شده است ولی نهی‌كننده‌ای نیست كه اوضاع را تغییر بدهد و باز‌دارنده‌ای كه خود را نیز باز دارد، پیدا نمی‌شود. آیا این‌گونه می‌خواهید كه مجاور و همنشین خداوند شوید در منزلگاه قربش؟ و این‌گونه می‌خواهید كه اولیای الهی شوید در نزد او؟ هرگز! خداوند را نمی‌توانید در مورد بهشتش گول بزنید و رضای خداوند جز با طاعت به دست نمی‌آید».[42]

ایا این 15 حدیث [="blue"]امام علی (ع)[/] رو قبول کنم و یا [="red"] نظر جمهور فقها و علما[/] را ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟[/]

------------------------------
[25]. الشیخ البهائی، ابوالفضل محمد. الاربعون حدیثاً. مؤسسه النشر الاسلامی، قم: 1415 ه.ق، الحدیث الثانی عشر، ص 217 ـ 218.
[26]. همان؛ نوری، حسین. امر به معروف و نهی از منكر. ترجمه محمد محمدی اشتهاردی، دفتر تبلیغات اسلامی، قم: 1378، صص 246 ـ 151.
[27]. الآمدی. پیشین، ج 1، ص 150، شماره 79.
[28]. همان، ص 258، شماره 9.
[29]. همان، شماره 10. دشتی. پیشین، خطبه 175، ص 332.
[30]. الآمدی. همان، 2، ص 98، شماره 64.
[31]. همان، شماره 65.
[32]. همان، ص 107، شماره 36.
[33]. همان، ص 106، شماره 35.
[34]. همان، ص 108، شماره 58.
[35]. دشتی، پیشین، خطبه 222، ص 454.
[36]. همان، حكمت 150، ص 662.
[37]. دادسرای انقلاب اسلامی مبارزه با مواد مخدر و منكرات تهران. شیوه‌های صحیح امر به معروف و نهی از منكر. سازمان تبلیغات اسلامی، ص 148 به نقل از حكمت 142 نهج‌البلاغه.
[38]. همان، ص 144. به نقل از حكمت 70 نهج‌البلاغه.
[39]. دشتی. همان، خطبه 105، ص 194.
[40]. علیزاده، ابوالقاسم. نظارت ملی یا امر به معروف و نهی از منكر. دفتر تبلیغات اسلامی، قم: 1371 ش، ص 119 به نقل از میزان‌الحكمه ج 10 ص 58.
[41]. فیض‌الاسلام. پیشین، خطبه 129، ص 401.
[42]. ابن ابی‌الحدید. پیشین، ج 2، جزء 8، خطبه 129، ص 352. فیض الاسلام. پیشین.

بنام الله
با صلوات بر محمد وال محمد

برادر عزیزم غارنشین جان خودت نوشتی که امر به معروف روی خود ادم هم تاثیر می گذارد و اگر طرف وجدان داشته باشد مطمئنا خودش هم اصلاح می شود .
مولی فرمودند عامل امر به معروف و نهی از منکر باید خودش هم عمل کند درست است . مثلا شمایی که به ناموس کسی مزاحم نمی شوی پس در این مورد می توانی به کسی که مزاحم می شود تذکر بدهی یا شمایی که روزه می گیری در این مورد هم می توانی اما منی که دروغ می گویم بله درست است باید خود رو اصلح کنم تا کلامم تاثیر بگذارد

[="Black"][="mediumturquoise"]يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ[/]

به نام یار

خوب برادر من ، منم از اول حرفم همین بود

غارنشین;240736 نوشت:
اما من هنوز با این موضوع مشکل دارم که: تا زمانی که خودم کاری رو درست انجام نمیدوم نباید به دیگری هم بگم که این کار صحیحش اینه .............. می تونم؟؟؟ اصلا درسته ؟؟؟؟؟ توهین به طرف مقابلت نیست ، طرف نمیگه اول خودت انجام نده بعد به من نصیحت کن.

ستايشگر;240728 نوشت:
ایا ادمی که خودش داره یه اشتباهی رو انجام میده می تونه به دیگری بگه فلانی این کار بده ، انجامش نده. چنتا از ماها دروغ نمی گیم که بیاییم به دیگری بگیم دروغ نگین یا غیبت یا ...
من یه نفر ، توی خود سازی خودم موندم و نمیتونم بیام کاری رو که خودم هنوز روش مشکل دارم بیام به دیگران بگم شما انجامش بدین یا ندین.
به نظرتون می تونم امر به معروف کنم تا زمانی که خود سازی نکردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دوستان این جوری جواب دادن حتی خود شما

ستايشگر;240740 نوشت:
این که میگید من نباید کاری رو که به بقیه میگم انجام ندید، انجام بدم ؛ درسته.
اما این که میگید چون خودم انجام میدم به بقیه هم نمیگم انجام ندن ؛ غلطه. اینکه انتظار داشته باشیم ، کسی بیاد و به ما بگه اینکار رو بکن یا نکن که خودش اون کار رو نکرده باشه ، باید بریم فرشتگان عرشی رو خبر کنیم بیان اینکار رو بکنند. به هر حال هر کسی گناه و خطایی داره.

اتفاقا خوبه که گناه کار ها همدیگه رو امر به معروف و نهی از منکر بکنند. به این طریق طرف میگه من خودم هم این اشکال رو دارم و حداقل جلو چشم اینی که بهش گفتم نباید انجامش بدم و بدین طریق آمار گناهش میاد پایین تا وقتی که صفر میشه تقریبا.

جامعه از من و شما و اوشون تشکیل میشه. ما شروع کنیم ، یه جماعتی شروع کرده اند.

مرصاد;240823 نوشت:
این حرف اشتباهه که ما بگیم من چون این کار رو می کنم نمی تونم بگم فلانی تو این کار رو نکن .مثلا پدری سیگار می کشه اما به فرزندش اجازه نمی ده این کار رو بکنه ما هم اگه خود دچار بعضی گناهان هستیم می توانیم از افتادن دیگران جلوگیری کنیم و این خود پله ای می شود برای بیرون امدن ما از منجلاب گناه .

بصیر;240976 نوشت:
اگر منکری را مشاهده کردیم و نهی ننمودیم در حالیکه خودمان هم به آن دچار بودیم، دو گناه انجام داده ایم

در صورتی که مولا چیز دیگه ای میگه

غارنشین;241653 نوشت:
) «إنی لارفع نفسی أن انهی الناس عمالست انتهی عنه او آمرهم بما لا اسبقهم الیه بعملی اوارضی منهم لا یرضی ربی:[28] من نفس خود را بالاتر از این می‌دانم كه [="red"]مردم را از چیزی نهی كنم كه خودم دست از آن بر‌نداشته باشم،[/] یا آنان را به چیزی دستور دهم كه خودم قبل از آنان بدان عمل نكرده باشم، یا به كاری از آنان راضی باشم كه خداوند از آن رضایت نداشته باشد». امر و نهی بدون عمل، كه در سیره‌ی شخص آمر و ناهی مورد توجه نباشد و صرفاً دیگران را مد‌نظر قرار دهد و در آن، آمر و ناهی از كردار خودش غافل باشد، آنچنان ناپسند و خلاف شأن یك انسان وارسته است كه حضرت شأن خود را بالاتر از آن می‌داند كه این‌گونه باشد.

غارنشین;241653 نوشت:
) «ایها الناس إنی والله لا احثكم علی طاعه إلا و أسبقكم الها، و لا أنها عن معیصه الا و أتناهی قلبكم عنها:[29] ای مردم، به خدا قسم من هیچ‌گاه شما را به طاعتی تشویق و ترغیب نكرده‌ام مگر اینكه [="red"]خودم قبل از شما[/] از آن دست كشیده‌ام». زشتی و ناپسندی امر و نهی بدون عمل را حضرت دلالت بر گمراهی جهل می‌داند، آنچنان كه در این دو روایت كه در‌پی می‌آید، ملاحظه می‌نماییم.

غارنشین;241653 نوشت:
«گفی بلمرء غوایه أن یأمر الناس بما لا یأمر به وینها هم اعمالا ینهی عنه:[30] ب[="red"]رای گمراهی انسان همین كافی است كه دیگران را به چیزی امر كند كه خود، بدان عمل نمی‌كند و دیگران را از چیزی نهی كند كه خود از آن دست نمی‌كشد.[/]»

غارنشین;241653 نوشت:
«كفی بالمرء جهلاً أن ینكر علی الناس ما یأتی مثله:[31] [="red"]در نادانی انسان همین بس است كه مردم را از كاری باز دارد كه خودش همان را انجام می‌دهد[/]». بیاناتی این چنین رسا و بلیغ، عدم التزام شخص را به اوامر و نواهی خود، ناشی از گمراهی و جهل انسان می‌داند. به راستی بدترین خصلتی كه ممكن است آدمیب داشته باشد، همین است كه خودش اهل معروف و تارك منكر نیست، ولی دیگران را این‌گونه می‌خواهد. آن حضرت تعابیر ارزنده دیگری نیز در این خصوص دارند.

[="red"]و ...[/]

حالا سوال من: باید اول خود سازی کنم و بعد امر به معروف و نهی از منکر یا اول امر به معروف بعد خود سازی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ظاهرا نظر مولا اینه که اول خود سازی
نظر شما چیه ؟؟؟[/]

[="Black"][="mediumturquoise"]يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ[/]

friend;241470 نوشت:
با سلام
مطالعه مقاله زیر را به دوستان توصیه می کنم:

امر به معروف و نهی از منكر از دیدگاه امام علی(ع)

دوستان اگه کسی مقاله دیگه ای هم در مورد این موضوع داره ممنون میشم بزاره توی این تاپیک ( یه مقاله می خوام کلی نباشه ، کمی جزئی تر و عملی تر بحث کرده باشه )

ممنون دوستان[/]

بنام الله
با صلوات بر محمد وال محمد

ببینید شما از یه بعد وارد شدید (بعد شخصی ) که در این بعد بله باید ابتدا خود سازی کرد اما در بعد اجتماعی من در پست قبلی هم گفتم دوباره همون مثالها رو می زنم .مثلا شمایی که به ناموس مردم مزاحم نمی شی پس می توانی به دیگری که مزاحم می شود امریه معروف و نهی از منکر کنی . شمایی که در رمضان روزه میگیری پس میتوانی ان کس را که در رمضان روزه را می خورد نهی از منکر کنی .منی که دروغ م یگوییم نمی توانم به دیگری بگم دروغ نگو (حداقل در پیش وجدانم معذب می شوم ) و...

[="Tahoma"][="Navy"]

غارنشین;241788 نوشت:
نقل
 
نوشته اصلی توسط : بصیر
اگر منکری را مشاهده کردیم و نهی ننمودیم در حالیکه خودمان هم به آن دچار بودیم، دو گناه انجام داده ایم

در صورتی که مولا چیز دیگه ای میگه

خدمت دوستان عزیز
مسلم است، در آن هنگام که بنده ی عاصی، مشغول گناه هستم، وقتی بگویم نکن، تاثیری ندارد بلکه، خنده دار، است،
منظور از این که «اگر آلوده به گناه هستیم باز هم نهی کنیم» این است که ، همان لحظه که منکر را دیدم، تصمیم به ترک بگیرم، و از طرف مقابل هم نهی کنم، این نهی کردن در این هنگام، وسیله ای می شود تا بر ترک گناه خویش، بیشتر و بهتر موفق شوم، و به خود بگویم ، منی که از دیگران نهی می کنم، به طریق اولی، باید خودم از این عمل مبرّا باشم.
فرمایشات معصومین درباره صفات آمر و ناهی، در بسیاری موارد، شرط کمال است، یعنی آمر و ناهی واقعی کسی است که خودش از این اعمال به دور باشد و الا صرف گنه کار بودن، وظیفه امر و نهی را از ما ساقط نخواهد کرد.[/]

وسائل‏الشيعة 16 134 3- باب وجوب الأمر و النهي بالقلب ثم‏


قال :رَسُولُ اللَّهِ ص لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَيَعُمَّنَّكُمْ عَذَابُ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَراً فَلْيُنْكِرْ بِيَدِهِ إِنِ اسْتَطَاعَ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ فَحَسْبُهُ أَنْ يَعْلَمَ اللَّهُ مِنْ قَلْبِهِ أَنَّهُ لِذَلِكَ كَارِهٌ

رسول خدا فرمود : باید که امر به معروف و نهی از منکر کنید و گرنه عذاب خدا شما را به طور قطع فرا خواهد گرفت سپس فرمودند : هر که از شما منکری را دید در صورتی که توانست با دستش ان را انکار نماید و اگر نتوانست به وسیله زبانش و اگر نتوانست پس با قلبش (انکار کند). پس او را کافی است که خدای متعال از قلبش بداند که او از این کار بدش می اید

[="Black"][="mediumturquoise"]يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ[/]
به نام یار

سلام به دوستان گرامی

مرصاد;241799 نوشت:
ببینید شما از یه بعد وارد شدید (بعد شخصی ) که در این بعد بله باید ابتدا خود سازی کرد اما در بعد اجتماعی من در پست قبلی هم گفتم دوباره همون مثالها رو می زنم .مثلا [="red"]شمایی که به ناموس مردم مزاحم نمی شی پس می توانی به دیگری که مزاحم می شود امریه معروف و نهی از منکر کنی[/] . شمایی که [="red"]در رمضان روزه میگیری پس میتوانی ان کس را که در رمضان روزه را می خورد نهی از منکر کنی[/] .منی [="blue"]که دروغ م یگوییم نمی توانم به دیگری بگم دروغ نگو[/] (حداقل در پیش وجدانم معذب می شوم ) و...

عذر می خوام من منظور شما رو از یه بعدی نگاه کردن خودم متوجه نمیشم ( یکم بیشتر توضیح میدین)
این مثالی که شما زدین همون حرف منه که چند بار توی این تاپیک نوشتم نمی دونم فرقش با این مثالی که شما زدین چیه ؟ بگین تا منم بهتر متوجه بشم
(لطفا کمی به مثالی که زدین توجه کنید ؛ شما خودتون میگید کسی که دروغ میگه نباید(شما لفظ نمیتوانم رو بکار بردین) به کسی که دروغ میگه نهی از منکر کنه ، درسته یا نه؟؟ اگه این طوره ، حرف منم همینه ؛ کسی که خودش کار اشتباهی انجام میده نباید به کسی که همین کار رو داره انجام میده ، نصیحت یا نهی از منکر کنه)

غارنشین;241788 نوشت:
اما من هنوز با این موضوع مشکل دارم که: ت[="red"]ا زمانی که خودم کاری رو درست انجام نمیدوم نباید به دیگری هم بگم[/] که این کار صحیحش اینه .............. می تونم؟؟؟ اصلا درسته ؟؟؟؟؟ توهین به طرف مقابلت نیست ، طرف نمیگه اول خودت انجام نده بعد به من نصیحت کن.

غارنشین;241788 نوشت:
[="red"]ایا ادمی که خودش داره یه اشتباهی رو انجام میده می تونه به دیگری بگه فلانی این کار بده ، انجامش نده.[/] چنتا از ماها دروغ نمی گیم که بیاییم به دیگری بگیم دروغ نگین یا غیبت یا ...
من یه نفر ، توی خود سازی خودم موندم و نمیتونم بیام کاری رو که خودم هنوز روش مشکل دارم بیام به دیگران بگم شما انجامش بدین یا ندین.
به نظرتون می تونم امر به معروف کنم تا زمانی که خود سازی نکردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لطفا دوستان به این سوال منم پاسخ بدن (ممنون میشم)

غارنشین;241788 نوشت:
حالا سوال من: باید اول خود سازی کنم و بعد امر به معروف و نهی از منکر یا اول امر به معروف بعد خود سازی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
[/]

بنام الله

با سلام
ببین برادر من دقت رو یکم بالا ببری متوجه میشی اگر هرکدام از ما به انچیزی که منکر است عمل نمی کنیم و دیگران را از ان نهی کنیم چه می شود ؟؟؟؟ خوب معلومه جامعه ارام ارام بهبود پیدا می کنه .
اگر این طور که شما می گید ما منتظر باشیم تا یه کسی خودش رو بسازه (از تمامی جهات ) و بیاد امر به معروف و نهی از منکر کنه همیمی میشه که الان میبینید .
در کل منظور من اینه که این کار یه کار گروهیه مثلا شما می خواید یه ربات بسازید پس به مهندس الکترونیک و مهندس کامپیوتر و مکانیک نیاز دارید تا نقص های هم رو جبران کنند خوب طبق این اصل گفتم هرکس به اندازه خودش می تونه موثر باشه

بنام الله
با صلوات بر محمد و ال محمد

بچه ها چرا خودمون رو کشیدیم کنار. به والله ما مسئولیم در پیشگاه شهدا به خصوص امام حسین

به نام خدا.

من یکی که نکشیدم کنار. فقط یه دو سه دقیقه ای نشستم پام خسته شد :khandeh!:

من میدونم که امر به معروف و نهی از منکر واجب و لازمه. دیگه نیاز نیست دوباره بحث کنم و آیه و روایت در این زمینه (وجوب امر به معروف و نهی از منکر) بخونم. الان باید کار کرد. حالا من از شما جناب مرصاد ، که به نظر میاد همین اعتقاد رو داری میپرسم: حالا چی کار بکنیم دقیقا؟

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

سلام
من یه پیشنهاد می دم . اگه این امر رو دسته بندی کنیم و بتونیم راهکارهایی رو بدیم فکر کنم بشه یه کار هایی کرد
امر به معروف ونهی از منکر در خانه
امر به معروف و نهی از منکر بین دوستان
امر به معروف و نهی از منکر بین فامیل
امر به معروف و نهی از منکر در بیرون

مرصاد;242379 نوشت:
سلام
من یه پیشنهاد می دم . اگه این امر رو دسته بندی کنیم و بتونیم راهکارهایی رو بدیم فکر کنم بشه یه کار هایی کرد
امر به معروف ونهی از منکر در خانه
امر به معروف و نهی از منکر بین دوستان
امر به معروف و نهی از منکر بین فامیل
امر به معروف و نهی از منکر در بیرون

به نام خدا.

علیک السلام.

احسنت. بریم سراغ امر به معروف و نهی از منکر در خانه؟
به نظر شما چه گناهی رو به عنوان مهمترین گناه باید نهی از منکر کرد؟ به نظر من غیبت. چون خیلی زیاد تو ما ریشه داره و گناه خیلی خطرناکیه.

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

[="Black"][="MediumTurquoise"]يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ[/]

مرصاد;242379 نوشت:
سلام
من یه پیشنهاد می دم . اگه این امر رو دسته بندی کنیم و بتونیم راهکارهایی رو بدیم فکر کنم بشه یه کار هایی کرد
امر به معروف ونهی از منکر در خانه
امر به معروف و نهی از منکر بین دوستان
امر به معروف و نهی از منکر بین فامیل
امر به معروف و نهی از منکر در بیرون

ستايشگر;242965 نوشت:
احسنت. بریم سراغ امر به معروف و نهی از منکر در خانه؟
به نظر شما چه گناهی رو به عنوان مهمترین گناه باید نهی از منکر کرد؟ به نظر من غیبت. چون خیلی زیاد تو ما ریشه داره و گناه خیلی خطرناکیه.

پیشنهاد خوبیه:ok:[/]

بنام الله

ستايشگر;242965 نوشت:
به نظر شما چه گناهی رو به عنوان مهمترین گناه باید نهی از منکر کرد؟ به نظر من غیبت. چون خیلی زیاد تو ما ریشه داره و گناه خیلی خطرناکیه.

درسته در خونه ها غیبت بیداد می کنه و من خودم اثرات اون رو لمس کردم ودیدم چرا خداوند این همه بر ترک ان سفارش کرده .
حالات بیاییم راهکارهایی رو به منظور نهی از منکر این گناه ارائه کنیم .چطور برخورد کنیم ؟ خوب مسلما بر خورد در خانه به خصوص با پدر و مادر باید متفاوت باشه با برخورد با دیگران

پیشنهاد:
اول با حرکاتمون مثلا در موقع غیبت از خودمون ناراحتی نشون بدیم
دوم با لحن خیلی مودبانه تذکر بدیم مثلا :مادرم دور سرت بگردم خواهش می کنم غیبت نکن
سوم پاشیم و محل رو ترک کنیم

منتظر پیشنهاد شما عزیزان هستم تا اخر یه جمع بندی بکنیم

برای سلامتی صاحب الزمان و رهبرانقلاب صلوات

مرصاد;243031 نوشت:
بنام الله

درسته در خونه ها غیبت بیداد می کنه و من خودم اثرات اون رو لمس کردم ودیدم چرا خداوند این همه بر ترک ان سفارش کرده .
حالات بیاییم راهکارهایی رو به منظور نهی از منکر این گناه ارائه کنیم .چطور برخورد کنیم ؟ خوب مسلما بر خورد در خانه به خصوص با پدر و مادر باید متفاوت باشه با برخورد با دیگران

پیشنهاد:
اول با حرکاتمون مثلا در موقع غیبت از خودمون ناراحتی نشون بدیم
دوم با لحن خیلی مودبانه تذکر بدیم مثلا :مادرم دور سرت بگردم خواهش می کنم غیبت نکن
سوم پاشیم و محل رو ترک کنیم

منتظر پیشنهاد شما عزیزان هستم تا اخر یه جمع بندی بکنیم

برای سلامتی صاحب الزمان و رهبرانقلاب صلوات

به نام خدا.

غیبت یه مقدار بحرانی هست. ما خیلی زیاد عیبت میکنیم. اگر نخوایم غیبت کنیم ، عملا هیچ حرف دیگری بلد نیستیم بزنیم.:ok:

حالا فرض کنید مادرمون داره حرف میزنه و غیبت میکنه ، ما بگیم "مادرم این چیزی که دارید میگید غیبته ها". مادرمون یه لبخند میزنه و چیزی نمیگه. دو دقیقه بعد میاد دوباره در یه مورد دیگری حرف بزنه ما میبینیم این بار هم داره غیبت میکنه. میگیم "مادرم قربون صدای قشنگت ، اینهم غیبته" مادرمون چیزی نمیگه اما اینبار لبخند نمیزنه. باز تا میاد یه چیزی بگه دوباره میره تو فاز غیبت. اینبار که بگیم غیبته میگه "برو تو هم با اینغیبت ، اصلا دوست دارم غیبت کنم ، به تو چه و..." حالا دفعه سوم نگه دفعه 30 ام میگه.

به نظر شما اینجوری تاثیر معکوس نمیگذاره؟

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

مرصاد;242379 نوشت:


امر به معروف ونهی از منکر در خانه


می تونیم حرف تو حرف بندازیم و بحث را عوض کنیم

یا اینکه وقتی غیبت می کنند از اون شخص طرفداری کنیم ....

بنام الله

سلام
ستايشگر;243357 نوشت:
حالا فرض کنید مادرمون داره حرف میزنه و غیبت میکنه ، ما بگیم "مادرم این چیزی که دارید میگید غیبته ها". مادرمون یه لبخند میزنه و چیزی نمیگه. دو دقیقه بعد میاد دوباره در یه مورد دیگری حرف بزنه ما میبینیم این بار هم داره غیبت میکنه. میگیم "مادرم قربون صدای قشنگت ، اینهم غیبته" مادرمون چیزی نمیگه اما اینبار لبخند نمیزنه. باز تا میاد یه چیزی بگه دوباره میره تو فاز غیبت. اینبار که بگیم غیبته میگه "برو تو هم با اینغیبت ، اصلا دوست دارم غیبت کنم ، به تو چه و..." حالا دفعه سوم نگه دفعه 30 ام میگه.

1- ما کارمون رو می کنیم با نتیجه کار نداریم
2- از پیامدهاش بگید به والله خونه ادم رو خراب می کنه .

بنام الله

غیبت یکی از گناهانی است که در همه جا وجود دارد در بین خانواده را که دوستان گفتن و خوب می شود نتیجه گرفت
1-تذکر
2-بحث رو عوض کردن
3- محل رو ترک کنیم
این گناه در بین دوستان هم رایج است حالا از دوستان خواهش می کنم راجع به این هم نظراتی رو بدن تا با هم پیش بریم برای قدمی هر چند کوچک برای اسلام

بنام الله

انسان با دوستان خیلی راحت است تا نسبت به بقیه پس کارش هم در مورد امر به معروف و نهی از منکر دوستان راحتر است . همون مراحل امر به معروف و نهی از منکر که با حراکتمون یا لسانن و یا عملا به دوستمون بگیم که این کار خلاف شرع است و نباید انجام بشه اگر قبول کرد که هیچ و اگر نه که چند بار تذکر و اگر نشد ارام ارام رابطه رو قطع کنیم که خدایی نکرده ایشان بر ما اثر نگذارند

به نام خدا.

من یک مشکلی دارم. اگر طرف افتاد سر لج چیکار کنیم؟

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

بنام الله

اگر طرف لج کرد و ما نتوانستیم کاری بکنیم و منطق جواب نداد(خوابیده را می شود بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده نمی شود بیدار کرد) باید منظر باشیم تا روزگار خود طرف رو ادب کنه و دیگر هیچ مسئولیتی بر گردن ما نیست


ضرورت امر به معروف و نهى از منكر در محيط خانواده امر روشنی است.
افراد يك خانواده بايد نسبت به كارهاى هم نظارت آگاهانه داشته باشند و يكديگر را در ساختن زندگى مادّى و معنوى، يارى کنند.
با وجودی که محيط خانواده، نسبت به ساير محيطهاى اجتماعى، كوچك و محدود است،اما در عین حال، زمينه امر به معروف و نهى از منكر، در اين محيط به مراتب گسترده ‏تر و مسؤوليّت هر يك از افراد سنگين‏تر است.
انسان چون در سطح جامعه، از زندگى خصوصى افراد ، اطّلاع محدودترى دارد، تكليفش نيز نسبت به آنان سبك‏تر خواهد بود. تا زمانى كه توانايى و شرايط انجام معروف را در كسى احراز نكرده، موظّف نيست، او را امر به معروف كند و نيز تا كسى را در حال انجام منكر نديده، تكليف نهى ندارد و به دليل معاشرت محدود چنين زمينه ‏اى كم‏تر برايش پيش مى‏ آيد؛ ولى در خصوص اعضاى خانواده، قضيّه به اين صورت نيست، زيرا به دليل ارتباط دائمى اعضاى خانواده با يكديگر، هر كدام به طور دقيق، در جريان جزئى ‏ترين اقدامات مثبت و منفى ديگرى قرار مى ‏گيرند و نسبت به آن علم پيدا مى ‏كند. حصول چنين علمى موجب بروز تكليف مى ‏شود .

به نام خدا.

خوب. حالا این از غیبت. دیگه چی کار کنیم؟

یه پیشنهاد بدم؟
البته این پیشنهاد رو یه جای دیگه از همین سایت دیدم. بیایم آیات و احادیث و سخنان زیبا در مورد ترک گناهان و انجام کارهای خیر (ترجیحا انجام کارهای خیر) رو جمع کنیم. بعد به صورت کارهای خوشگل و زیبا دربیاریم ( کار های گرافیکی ) . منتشرشون کنیم. تو اتاق ، تو دانشگاه ، تو محله ، تو مغازه ، تو مسجد و ...

نظر شما چیه؟

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

عالیه


یکی از نکاتی که در شیوه های امر به معروف ونهی از منکر باید مورد توجه قرار دهیم احترام به شخصيّت افراد است. بنابراین لازم است نصايح حكيمانه و امر و نهى ‏هاى مشفقانه ی ماهمراه ادب واحترام به طرف مقابل باشد ومطالب را با الفاظى شيرين و محبّت ‏آميز ادا کنیم بنابراین لازم است قبل از امر به معروف و نهى از منكر با توجه به موقعیت شنونده، مقدارى از او تمجيد كنیم و روى نكات مثبت اخلاقى، خانوادگى، علمى، و ... اوتاکید کنیم بنابراین ما با انجام این کار در مرحله ی اول جايگاه مخاطبمان را در نقطه بلندى از عزّت‏ها و ارزش‏ها تثبيت می کنیم، وبعد از آن به وظیفه ی شرعی خود یعنی همان امر ونهی عمل می نماییم.

فردى از ياران امام صادق عليه السلام، گاهى مرتكب لغزشى مى ‏شد. زمانى به كمك حضرت نيازمند شد. خدمت امام رسيد و تقاضايش را مطرح كرد.
امام عليه السلام به او كمك كرده، از او دل‏جويى نمود. سپس به او چنين فرمود:

«إِنَّ الْحَسَنَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَحْسَنُ لِمَكانِكَ مِنَّا وَ إِنَّ الْقَبيحَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ قَبيحٌ و إِنَّهُ مِنْكَ أَقْبَحُ»

بحارالانوار.ج47.ص 349

كار خوب، از هر كس سر بزند خوب است و از تو خوب‏تر است؛ زيرا تو به ما وابسته اى! و كار بد از هر كس صادر شود بد است و از تو بدتر است.

امام عليه السلام در اين‏جا با سه اقدام هماهنگ كه همان «دل‏جويى»، «احسان» و «تأكيد بر وابستگى او به خودش» است زمينه ‏اى مناسب ايجاد كردندو سپس او را نصيحت كردند.



احترام گذاشتن به عقاید دیگران هم یکی دیگه از مواردی هست که لازمه تو امر به معروف ونهی از منکر بهش توجه بشه بعضی مواقع ، افراد، اعمال خلافی را انجام میدهند منتها نه به عنوان اینکه با این رفتارشون قصد داشته باشند اهانتی به دین ومقدسات داشته باشند بلکه به اين عنوان كه آن را عمل صحيحى مى‏ دونند، وحتی اون رفتار را نشونه ی شخصیت برای خودشون می دونند و به آن افتخار می كنند.

كسى كه در معاشرت با این افرادهست و قصد امر به معروف و نهى از منكر داره، بايد به اين نكته توجّه داشته‏ باشه، كه در برخورد با كسانى كه اعمال خلاف و باطل را از روى اعتقاد و تقدّس انجام مى ‏دهند، تنها بايد با سلاح حكمت و منطق وارد شد و با ملايمت و شفقت آن‏ها را متوجّه اشتباهشان كرد.

ستايشگر;252228 نوشت:
یه پیشنهاد بدم؟ البته این پیشنهاد رو یه جای دیگه از همین سایت دیدم. بیایم آیات و احادیث و سخنان زیبا در مورد ترک گناهان و انجام کارهای خیر (ترجیحا انجام کارهای خیر) رو جمع کنیم. بعد به صورت کارهای خوشگل و زیبا دربیاریم ( کار های گرافیکی ) . منتشرشون کنیم. تو اتاق ، تو دانشگاه ، تو محله ، تو مغازه ، تو مسجد و ...

ایده گرافیکی از شما ، ساختش با ما!

مشکاة;254158 نوشت:
[=times new roman]ایده گرافیکی از شما ، ساختش با ما!

به نام خدا.

به روی چشم.

یک چیز دیگه. بیایم رقابتی هم بکنیم قضیه رو. من دیدم که سایت یه چند تایی گرافیست داره. اگر هر حدیث و کلامی رو چند نفر تصویر بکنند خیلی خوب میشه.

با اجازتون اولین شعری که به ذهنم میرسه و خیلی خودم دوستش دارم رو میگم اگر به درد نمیخوره بگید تا یک چیز دیگه بیارم.

حاجب یقین محاسبه حشر با علیست / شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

به نام خدا.

دوستان برای قاطی نشدن بحث ، ایده هاشون برای طراحی رو تو این تاپیک نگن و تا اطلاع ثانوی پیش خودشون نگه دارند.

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

پیشنهاد بنده :
ابتدا ملزومات و راه و روش های بهینه و کاربردی و اثرگذار در خصوص امر به معروف و نهی از منکر را بیاموزیم. اون وقت بریم امر به معروف و نهی از منکر کنیم. به دلیل ندانستن همین مسایل است که گاهی اوقات امر به معروف ما اثرگذار نیست و گاهی اوقات تاثیر عکس دارد. اگر موافق بودید سری به اینجا (ستاد امر به معروف اصفهان) بزنید. کتاب های فوق العاده خوبی درباره ی روش های کاربردی امر به معروف ونهی از منکر برای تلفن همراه در فرمت های جاوا و اندروید پیدا خواهید کرد که در اوقات بیکاری می توانید آن ها را مطالعه کنید. (به خصوص کتاب معجزه ی تذکر زبانی که بسیار کتاب خوبی است. صفحه ی 2 از همین لینکی که گذاشتم. )

[="tahoma"][="black"]

مرصاد;241755 نوشت:
بنام الله
با صلوات بر محمد وال محمد

برادر عزیزم غارنشین جان خودت نوشتی که امر به معروف روی خود ادم هم تاثیر می گذارد و اگر طرف وجدان داشته باشد مطمئنا خودش هم اصلاح می شود .
مولی فرمودند عامل امر به معروف و نهی از منکر باید خودش هم عمل کند درست است . مثلا شمایی که به ناموس کسی مزاحم نمی شوی پس در این مورد می توانی به کسی که مزاحم می شود تذکر بدهی یا شمایی که روزه می گیری در این مورد هم می توانی اما منی که دروغ می گویم بله درست است باید خود رو اصلح کنم تا کلامم تاثیر بگذارد

این
فرمایش مولی (ع) در مورد ثآثیر گذاری امر بمعروف و نهی از منکر است اما بحث در وجوب یا عدم وجوب این فریضه( امر بمعروف و نهی از منکر) است در مواردی که معصیتی از کسی سر می زند و شرایط دیگر وجوب این فریضه وجود داشت بر ما واجب است که اقدام به این تکلیف الهی کنیم هر چند خود مبتلای به آن باشیم انشالله از باب اینکه( وامر بالمعروف تکن من اهله)(1) امر به معروف کنید تا خود نیز اهل آن باشید،
اعمال خود را هر چند از روی رودروایستی با باریتعالی یا آن فرد و یا به خاطر سرزنش نفس لوامه ترک کنیم.
1. نهج البلاغه(صبحی صالح)نامه 31 وصیت مولی علی(ع) به امام حسن (ع)[/][/]

موضوع قفل شده است