آیا می شود فطریه را به خانم دارای حقوق کم داد؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا می شود فطریه را به خانم دارای حقوق کم داد؟

با سلام.
خانمی در خانه ای از یک نفر پرستاری می کنند، با حقوق 260 تومن ولی در آن خانه به همراه فرزندش زندگی هم می کنند و تغذیه آنها نیز به عهده صاحبخانه است. شوهر این خانم در حبس طولانی هستند. آیا می توانیم فطریه مان را به این فرد بدیم؟

تشکر


کراشناس بحث : پارسا


عید فطر نزدیکه! لطفا جواب این سوال رو هم بدن دوستان

سلام.ایشون که وضعش خوبه والا! کلی آدم از این بدتراش هستن. ما خودمون 6 نفریم پدرم با 350 تومن حقوق داره این زندگی رو میچرخونه!! با این حساب به ما و خیلیای دیگه فطریه واجب تر میشه که!!!!!


بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

یه سوال منم دارم برادرم بی کاره و ازدواجم کرده الان به نظر رهبری فقیر شرعی حساب میشه؟

خرجی که می گویند منظورش چه حدی است؟

فردا از آن ماست;259024 نوشت:
با سلام.
خانمی در خانه ای از یک نفر پرستاری می کنند، با حقوق 260 تومن ولی در آن خانه به همراه فرزندش زندگی هم می کنند و تغذیه آنها نیز به عهده صاحبخانه است. شوهر این خانم در حبس طولانی هستند. آیا می توانیم فطریه مان را به این فرد بدیم؟

تشکر





به نام خدا و سلام بر شما
طاعات قبول و عیدتون مبارک

مشهور مراجع تقلید فرموده اند زکات فطریه را می توان در همه موارد هشت گانه ای که در زکات مال ذکر شده است مصرف نمود. ولی اکثرا فقها احتیاط می کنند که زکات فطریه به فقرا و مساکین شیعه پرداخت شود.

برخی هم مثل آیت الله مکارم شیرازی فتوا دارند که به فقیر شیعه پرداخت شود.

- تفصیل نظرات مراجع محترم تقلید در این مورد:

امام خمینی (ره): اگر زکات فطره را به یکی از هشت مصرفی که سابقا برای زکات مال گفته شد برسانند کافی است.(1). ولی احتیاط مستحّب(2) آن است که فقط به فقرای شیعه بدهد(3).

1- آیت الله بهجت: بنابر أظهر...(فتوا هست.)

2- آیت الله بهجت: احتیاط...

3- آیت الله زنجانی: احتیاط مستحّب آن است که فقط به فقرای شیعه بلکه فقط به مساکین (یعنی فقرای بسیار نیازمند) بدهند.

- آیت الله سبحانی: احتیاط واجب آن است که فقط به فقرای شیعه بدهد.

- آیات عظام: گلپایگانی و صافی: مسأله- احتیاط واجب آن است که زکات فطره را به فقراء شیعه اثنی عشری بدهد اگر چه در شهر دیگر باشند و چون نقل این زکات به شهر دیگر خلاف احتیاط است اگر در شهر خودش فقیر شیعه نباشد مال خود را به شهر دیگر ببرد و در آنجا به قصد زکات به شیعه بدهد.

- آیت الله سیستانی: مسأله- زکات فطره را بنابر احتیاط واجب باید فقط به فقرا داد و منظور، فقرای شیعه است –که دارای شرایط گذشته در مستحقّین زکات مال هستند- و چنانچه در شهر از فقرای شیعه کسی نباشد، می تواند آن را به فقرای دیگر مسلمان داد، ولی در هر صورت نباید به ناصبی داده شود.

- آیت الله مکارم: مسأله- زکات فطره را بنابر احتیاط واجب باید فقط به فقرا و مساکین بدهند مشروط بر این که مسلمان و شیعه دوازده امامی باشند.

- آیت الله وحید: مسأله- مشهور فرموده اند که مصرف زکات فطره مصرف زکات مال است ، ولى احتیاط واجب آن است که به فقرا داده شود ، و باید شیعه دوازده امامى باشد ، مگر در صورتى که مؤمن پیدا نکند ، که در این صورت به غیر ناصبى هم مى شود داد.

- آیت الله مظاهری: مسأله- مصرف زکات فطره مصرفى است که براى زکات مال گفته شد و کلیه مسائلى که در مورد احکام و شرایط زکات مال گفته شد در زکات فطره هم می آید.

- مسأله اختصاصی:

آیت الله بهجت: مسأله 1583- بنابر أظهر جایز است زکات فطره را به فقیر مستضعف، یعنی کسی که نه اهل ولایت است و نه دشمن شیعه، بدهند.

-------------------------------

تعریف فقیر، در پست بعد


- تعریف فقیر:

کسی که میخواهیم به او فطریه بدهیم، فقیر باشد کافی هست و لازم نیست مسکین باشد.

فقیر یعنی کسی که مخارج سال خود و افراد تحت تکفّلش را ندارد. (به عبارت دیگر: دخل و خرجش جور در نمی آید و درآمدش از خرجش کمتر است.) اما کسی که صنعت یا ملک و یا سرمایه ای دارد که می تواند مخارج سال خود را تهیه کند، فقیر نیست.

و مسکین یعنی کسی که از فقیر سخت تر زندگی را می گذارد.

فردا از آن ماست;259024 نوشت:

با سلام.
خانمی در خانه ای از یک نفر پرستاری می کنند، با حقوق 260 تومن ولی در آن خانه به همراه فرزندش زندگی هم می کنند و تغذیه آنها نیز به عهده صاحبخانه است. شوهر این خانم در حبس طولانی هستند. آیا می توانیم فطریه مان را به این فرد بدیم؟

تشکر

با توجه به این مساله، اگر فرد مورد نظر این شرایط را دارد، می توانید به او زکات فطریه خود را پرداخت کنید و تشخیص با شماست.

- نکته مهم:

مشهور مراجع تقلید پرداخت زکات فطره غیر سید به سید را جایز نمی دانند. اگر مبتلا به این مساله هستید مرجع تقلید خود را بفرمایید تا بر اساس نظر ایشان حکم بیان شود.

----------------------------------------------------------

- چند مساله دیگر:

- بهتر آن است که اگر در خویشان و نزدیکان، دوستان و همسایگان خود فقیری را می شناسد، زکات خود را جای دیگری پرداخت نکند. و البته اصلا لازم نیست موقع پرداخت زکات به او بگوید که این زکات فطره هست. بلکه به هر عنوانی که دوست داشت بدهد. فقط در نیّت خود داشته باشد که این پول را دارد به عنوان زکات فطره پرداخت می کند.

- مستحب است در دادن زکات فطره، خویشان فقیر را بر دیگران مقدم دارد و بعد همسایگان فقیر را و بعد اهل علم فقیر را؛ ولى اگر دیگران از جهتى برترى داشته باشند، مستحب است آن ها را مقدم بدارد.

- فطریه را نمی شود به فقیر واجب النفقه پرداخت کرد. (یعنی: شما نمی توانید فطریه خود را به مصرف مخارج کسی که نفقه او به عهده شما واجب است پرداخت کنید. مثل: همسر و فرزند.)

- طبق نظر مشهور مراجع تقلید، انتقال فطریه از شهری به شهر دیگر با وجود مستحق در همان شهر، جایز نمی باشد.


فردا از آن ماست;259644 نوشت:
عید فطر نزدیکه! لطفا جواب این سوال رو هم بدن دوستان


زکات فطره بعد از غروب شب عید فطر (
بعد از ثبوت هلال در شب عید) واجب می شود.

کسانی که نماز عید فطر را می خوانند لازم است تا قبل از نماز عید، و کسانی که نماز عید فطر را نمی خوانند لازم است تا ظهر روز عید فطر حتما فطریه را جدا کنند. (جدا کردن مهم هست.)

اگر کسی در این مدت زمان فطریه اش را جدا نکند و ظهر روز عید بگذرد، نظر برخی از مراجع بر این هست که: به عنوان قضای واجب بر عهده اش هست.

برخی دیگر از مراجع تقلید نیز می فرمایند که: به احتیاط واجب پرداخت کند اما به عنوان ما فی الذّمه، و نیّت ادا و قضا نکند.

(اگر در این خصوص سوال دارید، مرجع تقلید مورد نظرتان را بفرمایید تا بر اساس نظر ایشان حکم بیان شود.)

ممنون جناب پارسا از توضیحاتتون. لطفا برای تشخیص درست این مساله، یک مقدار بیشتر راهنمایی کنین با اطلاعات جدیدی که میدم خدمتتون. چون ظاهرا چندین خانوار قصد دارن بدن به این فرد و تردید وجود داره.

این فرد 260 تومن حقوق میگیره اما این رو هم در نظر داشته باشیم که حدود 135 تومن هم یارانه میگیرن و اینطور که فهمیدم تحت پوشش کمیته امداد هم هستند؛ هر چند کمیته امداد اینطور که من شنیدم واقعا مبالغ و کمکهای کمی میکنه. ولی از طرف دیگه به جز هزینه وعده های اصلی غذایی (و نه لزوما میان وعده ها و تنقلات و ...)، هزینه با خودشون هست مثل خرید پوشاک، اسباب بازی برای کودک 6 ساله اشون، رفت و آمدها و مبلغی هم هر بار میرن مسافرت برای دیدن همسرشون، به همسرشون میدن برای هزینه های جاری حبس.

با این تفاسیر به نظر میاد اگه با زحمت و مشقت هم باشه، اما میتونه هزینه لحظه ایش رو تامین کنه ولی نکته ای که هست اینه که طبق صحبت شما باید بتونه هزینه یک ساله اش رو تامین کنه، در حالیکه هر لحظه که از کار اخراج بشه، طبق گفته خودش و سابقه ای که سراغ داریم، توانایی تامین مالی برای اجاره یک مسکن رو نداره و هیچ تضمینی برای کار ماندگار ایشون هم نیست.

با این اوصاف که فکر میکنم دقیق تر شد، میتونین تعلق گرفتن یا نگرفتن رو دقیق تر بفرمایین؟


.

با سلام مجدد

تشخیص اینکه آیا ایشان شرایط دریافت فطریه را دارد یا خیر، با خود شماست.

همانطوری که در پست قبلی عرض شد فقیر کسی است که مخارج سال خود و افراد تحت تکفّلش را ندارد، به طوری که درآمدش نسبت به مخارجش کمتر باشد.

اما کسی که صنعت یا ملک و یا سرمایه ای دارد که می تواند مخارج سال خود را تهیه کند، فقیر نیست.

و بلکه كسانی كه هزينه یک سال خويش را دارا هستند و از زندگی متعارف و معمولی برخوردار هستند، باید نسبت به پرداخت فطریه نیز اقدام نمایند.

باز هم اگر ابهامی هست، پیشنهاد می کنم با دفتر مرجع تقلید خود تماس بگیرید و مساله را با ذکر مصداق جویا شوید .

موضوع قفل شده است