عدول به مرجع دیگری

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدول به مرجع دیگری

سلام علیکم. بنده مدتی است در مورد نظر مراجع تقلید و مجتهدین در مورد ازدواج موقت تحقیق میکنم :
الف) در بحث احتیاط واجب به موضوعی برخوردم که باید به مجتهد دیگری با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کرد . حال به موضوعی مشکوک شدم که در زمان قدیم که چیزی بنام جامعه مدرسین نبوده و مردم مجتهدی را بعنوان عالم انتخاب و از او تبعیت میکردند و دیگر گروهی بنام جایز التقلید نبوده. حالا میخواهم بدانم اگر کسی احتیاط واجب میدهد ، آیا باید به همان گروه جایز التقلید عدول کرد یا میتوان به مراجع دیگر که حتی ممکن است ایرانی هم نباشند مراجعه نمود؟زیرا مسائل دینی ربطی به ملیت ندارد و مربوط به قرآن و سنت و روایات و احادیث و قدرت اجتهاد مجتهد بر میگردد .

ب) ضمنا من مقداری به انتخاب این گروه مشکوک شده ام که ممکن بوده دلایل سیاسی را هم وارد کرده باشند. چرا که در بحث اذن ولی در ازدواج همگی این گروه جایز التقلید، یا احتیاط واجب داده اند یا لزوم اذن. در صورتی که مراجع بزرگی ( ایرانی و غیر ایرانی از جمله آقایان محمد سعید حکیم و شاهرودی و جناتی و صادقی تهرانی و روحانی و غروی علیاری و ... ) به شرط نبودن آن حکم داده اند. نظر شما چیست ؟

ج) در آخر میخواهم بدانم نظر جنابعالی در مورد اذن ولی ، با توجه به عدم لزوم آن از سوی مجتهدین بزرگ قدیمی و جدید و روایات موجود ، چیست؟

بسیار ممنون و متشکرم از جنابعالی . عذر خواهم از شما بابت اینکه متن بنده طولانی شد .


کارشناس بحث : نور

با اجازه یک سوال هم من می پرسم.

کسی که زمانی که به سن بلوغ رسیده به علت اینکه نمیدانسته یا کوتاهی کرده در جست و جوی مرجع اعلم، چون خانواده اش از یک مرجع(فوت شده) تقلید میکرده، ایشان هم همینطور از آن مرجع تقلید میکند.(نکته: این مرجع حتی قبل از زمانی که او به دنیا آمده باشد،آن مرجع به رحمة خدا رفته بود)
حال که مسئله را فهمیده و اینکه تقلید ابتدایی جایز نیست، او در آن زمان تقلید ابتدایی داشته(اما نمیدانسته)،حکم اعمالش چیست؟
آیا الان میتواند در تقلید از آن مرجع باقی بماند؟(در صورت اعلم دانستن)
آیا لازم است که از مرجع دیگری تقلید کند؟

aliihoseinii;256489 نوشت:
سلام علیکم. بنده مدتی است در مورد نظر مراجع تقلید و مجتهدین در مورد ازدواج موقت تحقیق میکنم : الف) در بحث احتیاط واجب به موضوعی برخوردم که باید به مجتهد دیگری با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کرد . حال به موضوعی مشکوک شدم که در زمان قدیم که چیزی بنام جامعه مدرسین نبوده و مردم مجتهدی را بعنوان عالم انتخاب و از او تبعیت میکردند و دیگر گروهی بنام جایز التقلید نبوده. حالا میخواهم بدانم اگر کسی احتیاط واجب میدهد ، آیا باید به همان گروه جایز التقلید عدول کرد یا میتوان به مراجع دیگر که حتی ممکن است ایرانی هم نباشند مراجعه نمود؟زیرا مسائل دینی ربطی به ملیت ندارد و مربوط به قرآن و سنت و روایات و احادیث و قدرت اجتهاد مجتهد بر میگردد . ب) ضمنا من مقداری به انتخاب این گروه مشکوک شده ام که ممکن بوده دلایل سیاسی را هم وارد کرده باشند. چرا که در بحث اذن ولی در ازدواج همگی این گروه جایز التقلید، یا احتیاط واجب داده اند یا لزوم اذن. در صورتی که مراجع بزرگی ( ایرانی و غیر ایرانی از جمله آقایان محمد سعید حکیم و شاهرودی و جناتی و صادقی تهرانی و روحانی و غروی علیاری و ... ) به شرط نبودن آن حکم داده اند. نظر شما چیست ؟ ج) در آخر میخواهم بدانم نظر جنابعالی در مورد اذن ولی ، با توجه به عدم لزوم آن از سوی مجتهدین بزرگ قدیمی و جدید و روایات موجود ، چیست؟ بسیار ممنون و متشکرم از جنابعالی . عذر خواهم از شما بابت اینکه متن بنده طولانی شد .

با سلام و احترام خدمت حضرتعالی

1. در رجوع احتیاط واجب به مرجع دیگر،رعایت الاعلم فالاعلم شرط است و ایرانی بودن مرجع تقلید شرط نیست.
2.در مورد لزوم اذن ولیّ در نکاح دختر باکره، هر مقلدی باید به نظر مرجع تقلیدش که البته با تحقیق به اعلمیت، ایشان را انتخاب کرده است،عمل نماید و نظر شخصی ملاک نیست.

برای اطلاع بیشتر از مباحث تقلید و ازدواج موقت می توانید به تاپیک های زیر مراجعه نمایید:
http://www.askdin.com/forum54.html
http://www.askdin.com/forum61.html

موفق و موید باشید.

pymn_nzr;256625 نوشت:
کسی که زمانی که به سن بلوغ رسیده به علت اینکه نمیدانسته یا کوتاهی کرده در جست و جوی مرجع اعلم، چون خانواده اش از یک مرجع(فوت شده) تقلید میکرده، ایشان هم همینطور از آن مرجع تقلید میکند.(نکته: این مرجع حتی قبل از زمانی که او به دنیا آمده باشد،آن مرجع به رحمة خدا رفته بود) حال که مسئله را فهمیده و اینکه تقلید ابتدایی جایز نیست، او در آن زمان تقلید ابتدایی داشته(اما نمیدانسته)،حکم اعمالش چیست؟ آیا الان میتواند در تقلید از آن مرجع باقی بماند؟(در صورت اعلم دانستن) آیا لازم است که از مرجع دیگری تقلید کند؟

با سلام و احترام

در فرض سوال،لازم است مرجع تقلید زنده انتخاب نماید.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

حکم اعمال گذشته چیست باید اعاده یا قضا شود؟

pymn_nzr;256645 نوشت:
حکم اعمال گذشته چیست باید اعاده یا قضا شود؟

با سلام و احترام مجدد خدمت شما

اگر اعمالتان با فتواى مجتهدى كه وظيفه‏ تقليد از او داشتید يا با فتواى مجتهدى كه فعلا بايداز او تقليد كنید، مطابق باشد،اعمالتان صحیح است و نیاز به اعاده یا قضا ندارد.

رساله مراجع،م14

سلام علیکم مجددا
از رسیدگی سریعتان ممنونم ولی کاش پاسخ ها مقداری قانع کننده تر باشند.
متاسفانه فکر میکنم سوالات را به دقت نمیخوانید و لذا جواب بخشی را نمیدهید .

aliihoseinii;256972 نوشت:
سلام علیکم مجددا از رسیدگی سریعتان ممنونم ولی کاش پاسخ ها مقداری قانع کننده تر باشند. متاسفانه فکر میکنم سوالات را به دقت نمیخوانید و لذا جواب بخشی را نمیدهید .

با سلام و عرض ادب خدمت شما

مطمئن باشید که سوالات به دقت خوانده می شود و اگر ارجاع به تاپیک دیگر داده می شود جهت پرهیز از بیان موضوعات تکراری است در زمینه پاسخ به سوال شما هم چنین است.
حتما توجه دارید شرایط انتخاب مرجع تقلید که عبارتند: از مرد و بالغ و عاقل و شيعه دوازده امامى و حلال زاده و زنده و عادل و به احتیاط اعلمیت،در مراجع مورد تایید جامعه مدرسین(که متشکل از علما و فقهای بسیاری می باشد) لحاظ شده است و اصلا اغراض سیاسی مطرح نمی باشد نه در تایید این مراجع و نه در احکامی که توسط آنها بیان شده است.
تفاوتی که در بیان حکم اذن پدر در ازدواج دختر باکره وجود دارد هم مطابق با تفقه هر فقیه در منابع احکام است نه اغراض شخصی و یا سیاسی چراکه فقیه اگر قرار باشد براساس سلایق شخصی رای صادر نماید از مرجعیت ساقط می شود.

همواره به سلامت باشید.

جمع بندی تاپیک:

بسم الله الرحمن الرحیم

سوال:
1.بنده مدتی است در مورد نظر مراجع تقلید و مجتهدین در مورد ازدواج موقت تحقیق میکنم :
الف) در بحث احتیاط واجب به موضوعی برخوردم که باید به مجتهد دیگری با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کرد . حال به موضوعی مشکوک شدم که در زمان قدیم که چیزی بنام جامعه مدرسین نبوده و مردم مجتهدی را بعنوان عالم انتخاب و از او تبعیت میکردند و دیگر گروهی بنام جایز التقلید نبوده. حالا میخواهم بدانم اگر کسی احتیاط واجب میدهد ، آیا باید به همان گروه جایز التقلید عدول کرد یا میتوان به مراجع دیگر که حتی ممکن است ایرانی هم نباشند مراجعه نمود؟زیرا مسائل دینی ربطی به ملیت ندارد و مربوط به قرآن و سنت و روایات و احادیث و قدرت اجتهاد مجتهد بر میگردد .

ب) ضمنا من مقداری به انتخاب این گروه مشکوک شده ام که ممکن بوده دلایل سیاسی را هم وارد کرده باشند. چرا که در بحث اذن ولی در ازدواج همگی این گروه جایز التقلید، یا احتیاط واجب داده اند یا لزوم اذن. در صورتی که مراجع بزرگی ( ایرانی و غیر ایرانی از جمله آقایان محمد سعید حکیم و شاهرودی و جناتی و صادقی تهرانی و روحانی و غروی علیاری و ... ) به شرط نبودن آن حکم داده اند. نظر شما چیست ؟

ج) در آخر میخواهم بدانم نظر جنابعالی در مورد اذن ولی ، با توجه به عدم لزوم آن از سوی مجتهدین بزرگ قدیمی و جدید و روایات موجود ، چیست؟(1)

2.کسی که زمانی که به سن بلوغ رسیده به علت اینکه نمیدانسته یا کوتاهی کرده در جست و جوی مرجع اعلم، چون خانواده اش از یک مرجع(فوت شده) تقلید میکرده، ایشان هم همینطور از آن مرجع تقلید میکند.(نکته: این مرجع حتی قبل از زمانی که او به دنیا آمده باشد،آن مرجع به رحمة خدا رفته بود)
حال که مسئله را فهمیده و اینکه تقلید ابتدایی جایز نیست، او در آن زمان تقلید ابتدایی داشته(اما نمیدانسته)،حکم اعمالش چیست؟
آیا الان میتواند در تقلید از آن مرجع باقی بماند؟(در صورت اعلم دانستن)
آیا لازم است که از مرجع دیگری تقلید کند؟ (2)

پاسخ:
با سلام و احترام خدمت حضرتعالی

1. در رجوع احتیاط واجب به مرجع دیگر،رعایت الاعلم فالاعلم شرط است و ایرانی بودن مرجع تقلید شرط نیست.
2.در مورد لزوم اذن ولیّ در نکاح دختر باکره، هر مقلدی باید به نظر مرجع تقلیدش که البته با تحقیق به اعلمیت، ایشان را انتخاب کرده است،عمل نماید و نظر شخصی ملاک نیست.

برای اطلاع بیشتر از مباحث تقلید و ازدواج موقت می توانید به تاپیک های زیر مراجعه نمایید:
http://www.askdin.com/forum54.html
http://www.askdin.com/forum61.html

2.در فرض سوال،لازم است مرجع تقلید زنده انتخاب نماید.

موفق و موید باشید.

موضوع قفل شده است