چرا صفت شدید العقاب جلوتر از غفور رحیم است ؟

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا صفت شدید العقاب جلوتر از غفور رحیم است ؟

چرا در آیه 98 سوره مائده صفت شدیدالعقاب جلوتر از غفور رحیم آمده است؟
یعنی عذاب خدا از رحمتش فراگیرتره؟
"اعلموا ان الله شدید العقاب و ان الله غفور رحیم"

کارشناس بحث : عمار

سلام و عرض ادب
تفاسیر موجود در رابطه با این آیه رو مطالعه کردم، دو نکته رو در رابطه با این سوال دیدم که ان شاء الله پاسخ این سوال باشه.
در تفسیر نمونه اینطور آمده که: اينكه مى بينيم در آيه فوق ، شديد العقاب بر غفور رحيم مقدم داشته شده شايد اشاره به اين است كه مجازات خداوند را با تمام شدتى كه دارد ميتوان با آب توبه شست و مشمول مغفرت و رحمت خدا گشت .
و در تفسیر المیزان اینطور بیان شده بود که: اولی وعید است برای نافرمانان و دومی وعده است برای فرمانبران و مطیعان و چون شائبه تهدید در آن هست ، وصف شدت عقاب را مقدم داشت بر صفت مغفرت و رحمت .
منتظر پاسخ کارشناس محترم نیز هستیم.:Gol:

با سلام و عرض ادب
پاسخ رو جناب عرشيان بزرگوار دادند و بنده هم در تاييد عرض كنم كه در تفسير اطيب البيان هم نظر علامه رو مطرح كردن:
...اين دو جمله براي تأكيد بر احكام فوق هستند و تثبيت انذار براي موفقيت آنها مي باشند و اولي وعيد است براي نافرمانان و دومي وعده است براي فرمانبران و مطيعان و شائبه تهديد در آن هست ، چون وصف شدت عقاب را مقدم داشت بر صفت مغفرت و رحمت .
اطيب البيان.ذيل آيه مربوطه.

laila;250652 نوشت:
چرا در آیه 98 سوره مائده صفت شدیدالعقاب جلوتر از غفور رحیم آمده است؟

این معبود مغروره این معبود شایسته بهترین هاست و هرچه در کتابش آورد ما ما عابدان و گدایان راهی جز تسلیم وجود مجیدش نداریم. هرچه گفت خریدار کلامش باش بقیمت قلبت.

[="Tahoma"][="DarkRed"]

laila;250652 نوشت:
چرا در آیه 98 سوره مائده صفت شدیدالعقاب جلوتر از غفور رحیم آمده است؟
یعنی عذاب خدا از رحمتش فراگیرتره؟

سلام

خداوند حق هیچ کسی رو پایمال نمی کنه بعد از سنجیدن حق میاد و رحم میکنه اون حق و گناه رو می بخشه و..

اینم نظرم من[/]

laila;250652 نوشت:
چرا در آیه 98 سوره مائده صفت شدیدالعقاب جلوتر از غفور رحیم آمده است؟
یعنی عذاب خدا از رحمتش فراگیرتره؟
"اعلموا ان الله شدید العقاب و ان الله غفور رحیم"

کارشناس بحث : عمار


سلام
اتفاقا این آیه نیز دلیل بر غلبه رحمت بر غضب است چرا که برای عذاب فقط یک صفت ذکر گردید(شدیدالعقاب) اما برای رحمت دو صفت(غفور و رحیم)

عمار;251174 نوشت:
اين دو جمله براي تأكيد بر احكام فوق هستند و تثبيت انذار براي موفقيت آنها مي باشند و اولي وعيد است براي نافرمانان و دومي وعده است براي فرمانبران و مطيعان و شائبه تهديد در آن هست ، چون وصف شدت عقاب را مقدم داشت بر صفت مغفرت و رحمت .

من این قسمت رو متوجه نمیشم، میشه ساده تر توضیح بدید، ممنون

[="Tahoma"][="DarkRed"]

laila;252249 نوشت:

من این قسمت رو متوجه نمیشم، میشه ساده تر توضیح بدید، ممنون

سلام

یعنی اولی داره به نا فرمانان از حکم اللهی وعده عذاب میده

و با بیان صفت رحمان به کسانی که حکم رو رعایت می کنند وعده خوب میده[/]

laila;252249 نوشت:
من این قسمت رو متوجه نمیشم، میشه ساده تر توضیح بدید، ممنون


با سلام
در واقع منظور اين آيه مشخص كردن انذار است براي موفيقت آنهايي عمل مي كنند و تاكيد دستورات گذشته و تشويق مردم به انجام آنها و تهديد مخالفان و معصيت‏كاران.
اولي يعني شديد العقاب وعيد است كه خُلف وعید در مواردی، نه تنها قبیح نیست بلکه حُسن هم دارد چون این کار او اظهار کرم است.

اما دومي كه غفور و رحيم است وعده مي باشد و خُلف وعده، قبیح است و صدور آن از خداوند محال است.و چون وصف شدت عقاب مقدم شده تهديد هم فهميده مي شود كه اگر نافرماني كنند عقاب خواهند شد.

laila;250652 نوشت:
چرا در آیه 98 سوره مائده صفت شدیدالعقاب جلوتر از غفور رحیم آمده است؟ یعنی عذاب خدا از رحمتش فراگیرتره؟ "اعلموا ان الله شدید العقاب و ان الله غفور رحیم"


با سلام

در آیه زیر صفت غفور ورحیم بر عذاب مقدم شده :

{نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ }الحجر49

{وَ أَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الأَلِيمَ }الحجر50

پس بر تقدم وتاخر آیات دلایل دیگری هم مد نظر است .

[=arial]پرسش:
چرا در آیه 98 سوره مائده صفت شدیدالعقاب جلوتر از غفور رحیم آمده است؟یعنی عذاب خدا از رحمتش فراگیرتره؟

پاسخ:
در تفسیر نمونه ذیل این آیه اینگونه جواب داده شده است که: اينكه مى بينيم در آيه فوق ، شديد العقاب بر غفور رحيم مقدم داشته شده شايد اشاره به اين است كه مجازات خداوند را با تمام شدتى كه دارد ميتوان با آب توبه شست و مشمول مغفرت و رحمت خدا گشت .
و در تفسیر المیزان اینطور بیان شده بود که: اولی وعید است برای نافرمانان و دومی وعده است برای فرمانبران و مطیعان و چون شائبه تهدید در آن هست ، وصف شدت عقاب را مقدم داشت بر صفت مغفرت و رحمت .

موضوع قفل شده است