احکام فضای مجازی (همسریابی، دوستی، اعتیاد)

تب‌های اولیه

78 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سونامي فناوري در روابط خانوادگي
جام جم آنلاين: اين روزها با ورود تكنولوژي‌هاي جديد مانند تلفن همراه و اينترنت به زندگي انسان‌ها، روابط خانوادگي و دوستانه در نقاط مختلف كره خاكي دستخوش تغييراتي اساسي شده است. اينترنت، ايميل، تلفن‌هاي همراه، گوشي‌هاي هوشمند و... حالا چنان جايگاهي در زندگي افراد پيدا كرده كه كمتر كسي بدون استفاده از آنها مي‌تواند زندگي روزمره‌اش را بگذراند. اين نياز و شايد بهتر باشد بگوييم محبوبيت، تا حدي پيش رفته كه خيلي‌ها زندگي بدون اين تجهيزات را محال و غيرممكن مي‌دانند.


نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد، حضور در جمع خانواده در جامعه آمريكا اهميت بالايي داشته است، اما با گذر زمان و رشد تكنولوژي، ماهيت زندگي خانوادگي در اين كشور هم تغيير كرده‌ و روابط ميان اعضاي خانواده ديگر مانند گذشته نيست. يكي از موثرترين موضوعاتي كه باعث تغيير در روابط خانوادگي شده، گسترش فناوري‌هاي نو در چند دهه اخير است.
همان‌قدر كه اين فناوري گذر از مسير زندگي را ساده‌تر كرده، به همان ميزان در چگونگي روابط ميان‌فردي تاثيرات مخربي بر جاي گذاشته و هرجا قدرت نفوذ فناوري بيشتر شده روابط فردي و اجتماعي هم بيشتر تحت تاثير قرار گرفته است.
براساس تحقيقاتي كه در آمريكا انجام شده است، با اين ‌كه آمريكايي‌ها به تماشاي طولاني‌مدت برنامه‌هاي تلويزيوني مشهور هستند، ولي در حال حاضر 59 درصد جوانان 18 تا 29 ساله زمان طولاني‌ را به گشت‌‌و‌گذار و جستجو در اينترنت مي‌پردازند و حدود 58 درصد آنان نيز با گوشي تلفن همراهشان سرگرم مي‌شوند.
اين تحقيق نشان داده است ميزان استفاده از اين لوازم و تكنولوژي‌ها با افزايش سن كمتر مي‌شود، به طوري كه افراد سالمند آمريكايي چندان علاقه‌اي به اين نوع تفريحات ندارند.
ميزان علاقه به اين فناوري‌ها در ميان جوانان به قدري بالاست كه آنان وقتي دور هم جمع مي‌شوند، وقت زيادي از اين دور هم نشستن را با گوشي‌ها و رايانه‌هاي شخصي‌شان مي‌گذرانند و مانند نسل گذشته، مشغول گپ‌و‌گفت نمي‌شوند.
با اين توضيحات، خانواده‌هاي آمريكايي هم كه در گذشته دوست داشتند وقتشان را با هم بگذرانند، اين روزها اسير تكنولوژي‌هاي نوين شده و فرصت با هم بودن را از دست داده‌اند.


تكنولوژي، ارتباطات را ساده‌تر مي‌كند؟

جامعه‌شناسان معتقدند كه استفاده از تجهيزات ارتباطي نوين بايد منطقي و در حد اعتدال باشد. در واقع آنها مي‌گويند با اين ‌كه ايميل و اينترنت فاصله‌ها را كم مي‌كند، اما نبايد فراموش كنيم اين نوع رابطه هيچ وقت نمي‌تواند جاي روابط واقعي را بگيرد و هيچ چيز مانند جمع شدن دور هم و نشستن در يك اتاق و صحبت كردن درباره موضوعات مختلف، لذتبخش و تاثيرگذار نيست.
متخصصان مي‌گويند اگر در يك شهر هستيد؛ اگر مي‌توانيد ماهي يك ‌بار هم دور هم جمع شويد و نگذاريد راحتي استفاده از ايميل و اينترنت اين فرصت را از شما بگيرد.
كارشناسان هشدار مي‌دهند استفاده بيش از حد از اين فناوري‌ها مي‌تواند دردسرساز بوده و دوستان و خانواده‌ها را از هم دور كند بنابراين آنها مردم را تشويق مي‌كنند هر زماني كه توانستند، دقايقي را كنار دوستان و اعضاي خانواده‌شان بگذرانند.
هديه‌هاي زيبا بر بال فناوري‌هاي جديد

اين روزها هديه دادن و هديه گرفتن هم رنگ الكترونيكي به خود گرفته است. تصور كنيد مي‌خواهيد براي سال نو هديه‌اي بخريد و آن را به يكي از دوستانتان تقديم كنيد؛ يك دسته گل، لباس، كيف، كفش، عطر، ساعت، كتاب و صدها انتخاب ديگر براي شما وجود دارد ولي تا به حال فكر كرده‌ايد يك كارت تبريك اينترنتي يا كتاب الكترونيك كه به كسي هديه داده شود، چه حسي را در طرف مقابل برمي‌انگيزاند؟
شايد شما اين نوع هديه‌ها را نپسنديد ولي در برخي از كشورها، اين نوع هديه‌ها طرفداران زيادي دارد. شعار يكي از شركت‌هايي كه خدمات تهيه و ارسال هديه‌هاي مجازي را ارائه مي‌دهد اين است «فكر و هدف شما مهم است، نه نوع هديه‌اي كه براي دوستتان مي‌فرستيد!» اين شعار به ظاهر ساده نشان مي‌دهد، هديه دادن و هديه گرفتن هم مي‌تواند رنگ و بوي تكنولوژي بگيرد؛ شايد تصور كنيد اين هديه‌ها فقط به كتاب و كارت خلاصه مي‌شود ولي اين روزها گل‌ها هم با اينترنت جابه‌جا شده و به جاي دسته‌گلي خوش آب و رنگ، تصويري زيبا از دسته‌هاي گل براي دوستان ارسال خواهد شد؛ البته گاهي هديه اينقدرها هم مجازي نيست، گاهي آنهايي كه اينترنت را جزئي جدايي‌ناپذير از زندگي‌شان مي‌دانند، با وارد كردن آدرس ايميل خود و دوستي كه قرار است هديه براي او ارسال شود و صدالبته پس از پرداخت اينترنتي مبلغ هديه، مي‌توانند لوازم خانه، ساعت، گردن‌بند، دست‌بند و حتي اتومبيل به دوست عزيزشان تقديم كنند؛ بدون اين ‌كه زحمت خريد و رفتن به خانه آن دوست بر عهده آنها باشد!
اما واقعا دادن و گرفتن اين هديه‌ها لذت دارد؟ چه كسي مي‌تواند شيريني لمس هديه‌هاي واقعي، پاره‌كردن كاغذ كادوي رنگارنگ و شگفت‌زده شدن از هديه‌اي فوق‌العاده را با يك هديه اينترنتي مقايسه كند؟ سوال اين است كه آيا فناوري‌هاي نوين ما را تنهاتر مي‌كند يا به كمك همين هديه‌ها كه تهيه آنها بسيار راحت‌تر از انواع قديمي‌شان است، دوستي‌ها تقويت خواهد شد؟
شايد بهترين پاسخ به پرسش فوق اين باشد كه حالا ديگر نمي‌توان موضوع گسترش توفان فناوري‌هاي نو را ناديده گرفت؛ ديگر نمي‌توان چشم روي آن بست و به خود گفت، نه، اينها وجود ندارد ولي مي‌توان عاقلانه با اين توفان دلفريب مواجه شد. شايد تنها راه سردرگم نشدن در تونل زيباي تكنولوژي، درست، بجا و به اندازه استفاده كردن از آن و فراموش نكردن روابط انساني است.


آفلاين و آنلاين؛ متعادل حركت كنيد

تلفن همراه، اين روزها به جزئي جدايي‌ناپذير از زندگي انسان‌ها تبديل شده است و خيلي‌ها تصور مي‌كنند حتي يك روز هم نمي‌توانند بدون استفاده از آن زندگي كنند؛ به همين دليل كاملا طبيعي است كه صبح‌ها با تلفن همراه از خواب بيدار شوند و شب هم آن را با خود به رختخواب ببرند.
البته تلفن‌هاي همراه با هدف كمك به مردم و آرامش بيشتر آنها ساخته شده، ولي اين روزها با استفاده بيش از حد و افراطي، نه‌تنها اين وسيله موجب آرامش و آسايش نيست بلكه گاهي برعكس هم عمل مي‌كند؛ تصور كنيد وقتي فردي در جمع خانواده و دوستان است، گوشي تلفن، دائم دستش باشد و مدام پيامك بفرستد؛ يا وقتي در محل كارش حضور دارد و مي‌خواهد روي موضوعي خاص تمركز كند، زنگ‌هاي پشت‌سر هم تلفن، او را از كارش باز دارد و نگذارد با آرامش برنامه‌اش را دنبال كند.
به همين دليل گروهي از شركت‌هاي آمريكايي سعي كرده‌اند استفاده از اين فناوري را در برخي از مكان‌ها كه مزاحم كار يا آسايش ديگران باشد، محدود كنند و به اين شيوه زندگي آرام‌تري براي انسان فراهم سازند.
به عنوان مثال مديران بعضي از شركت‌ها و ادارات در آمريكا و اروپا براي افزايش تمركز كارمندان و كاهش سروصدا، استفاده از تلفن همراه را هنگام كار ممنوع كرده‌اند؛ در اين مراكز كارمندان فقط هنگام استراحت مي‌توانند از تلفن همراهشان استفاده كنند؛ البته ناگفته نماند اين شيوه به حفظ روابط دوستانه همكاران نيز كمك مي‌كند.
در برخي كشورها مانند ژاپن، براي آرامش بيشتر مردم و به حداقل رساندن آلودگي‌هاي صوتي، صحبت كردن با تلفن همراه در محل‌هاي شلوغ و سربسته مانند قطارهاي مترو نيز ممنوع است. البته در بسياري از رستوران‌ها هم در اين مورد به مشتريان تذكر داده مي‌شود؛ شايد مديران اين رستوران‌ها تصور مي‌كنند اگر مردم به فكر نيستند، آنها بايد شرايطي فراهم كنند تا افراد بتوانند چند دقيقه‌اي بدون حضور تكنولوژي با دوستان و خانواده‌شان يك شام يا ناهار با چاشني آرامش صرف كنند.
مورد مهم ديگري كه نشان مي‌دهد افراد گاهي در استفاده از اين فناوري‌ها زياده‌روي مي‌كنند، هشدار روان‌شناسان آمريكايي است؛ آنها مي‌گويند در حال حاضر در بسياري از خانه‌ها، حتي اعضاي يك خانواده هم در اتاق‌هاي دربسته مي‌نشينند و با اينترنت با هم صحبت مي‌كنند يا در محيط كار با همكاري كه يك ميز با او فاصله دارد با چت صحبت مي‌كند.
[=B Lotus]منبع: تبیان زنجان



با یک کلیک مهمان ما شوید
:moshavereh:

خانم ها مانند وسائل الکترونیکی حساس اند نباید جایی قرار گیرند و شغلی انتخاب کنند که عفت شان خش بردارد. باید همیشه با محافظ و اسکروت(حیا و محارم) باشند چون ملکه عواطف در زمینِ پر از خشونت هستند.

حامی;247771 نوشت:
خانم ها مانند وسائل الکترونیکی حساس اند نباید جایی قرار گیرند و شغلی انتخاب کنند که عفت شان خش بردارد. باید همیشه با محافظ و اسکروت(حیا و محارم) باشند چون ملکه عواطف در زمینِ پر از خشونت هستند.


تجربه سال ها کارم در فضای مجازی این را بیان می کنه که خانم ها بیشتر در این فضا خش بر می دارند.
بنابراین خواهرم بسیار مراقب باشید
بله شاید برای شما هم اتفاق بیفتد. خیلی ها فکر می کردند مصون هستند و مشکلاتی دامن گیرشان شد.
برای عصای احتیاط حرکت کنید تا در بوستان سر سبز فضای مجاز در مرداب های گوشه و کنار نیفتید و خاری در پای تان نرود.

آیت الله امجد:
اینترنت بیابان است، یکی گُل کاری می کند، یکی گِل کاری.

فضای مجازی
فضای مجازی خیلی جذاب، ترسناک و مبهمه دقیقاً مثل جنگلی می مونه که هم سبزه و جذاب و هم باید بترسیم که نکنه پای مون رو از لا به لای برگ ها جانوری نگزه یا ماری بزنه.
هر بیشه گمان مبرکه خالی است
شاید که پلنگ خفته باشد

حامی;249440 نوشت:
فضای مجازی فضای مجازی خیلی جذاب، ترسناک و مبهمه دقیقاً مثل جنگلی می مونه که هم سبزه و جذاب و هم باید بترسیم که نکنه پای مون رو از لا به لای برگ ها جانوری نگزه یا ماری بزنه. هر بیشه گمان مبرکه خالی است شاید که پلنگ خفته باشد

و من خیلی ها را در اورژانسم ملاقات کردم که مار یا مارهای خوش خط و خالی نیش شون زده بود.

امام على عليه السلام : اِحذَرُوا عَدوّاً نَفَذَ في الصُّدورِ خَفِيّاً ، ونَفَثَ في الآذانِ نَجِيّاً

بپرهيزيد از آن دشمنى كه پنهانى در سينه‌‏ها نفوذ مى‏كند و آهسته در گوشها افسون مى دمد .

نهج البلاغه : خطبه 192




هشدارهای پليس فتا برای كاربران رايانه

پايگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: استفاده از اينترنت، پيامدهای مثبت و منفی متعددی را در پی دارد اگر چه نبايد فرصت‌های مثبتی که از طريق اينترنت ايجاد شده را ناديده گرفت اما از طرفی نمی‌توان از کنار معضلات، ناهنجاری ها، بزهکاری‌ها و ... به وجود آمده از اين طريق نيز به سادگی و با بی توجهی گذر کرد.
برای پيشگيری از وقوع جرائم اينترنتی و سرقت اطلاعات كاربران اينترنتی و والدين بايد هشدارها را جدی بگيرند :
1-ازپسوردهای متعدد برای امور مختلف استفاده کنيد تا از لورفتن آنها جلوگيری شود.
2- در زمان استفاده از اينترنت در مکان‌های عمومی حتماً ازمحل‌های معتبر استفاده کنيد.
3- کامپيوترهای خانگی را درمحلی از منزل قرار دهيد که در مقابل ديد اعضاء خانواده باشد.
4- ساعاتی راکه بچه‌ها با کامپيوتر کار می‌کنند محدود کنيد.(نکات امنیتی که باید والدین و فرزندان بدانند)
5- ازذخيره و نگهداری اطلاعات شخصی درسيستم‌های رايانه وگوشی‌های تلفن همراه جدا" خودداری کنيد.
6- از ارسال اطلاعاتی در اينترنت که هويت شما را آشکار می‌کند خودداری گردد.
7- هيچگونه اطلاعاتی را با افراد غريبه که بصورت آنلاين معرفی می‌شوند به اشتراک نگذاريد .
8- هرگز ضمايم همراه ايميل‌های افراد ناشناس را باز نکنيد .
9- حتما از نصب نرم‌افزارهای امنيتی که از سيستم شما دربرابرحملات ويروسی ،هکرها و جاسوسی محافظت کند اطمينان حاصل کنيد.
10- از کلمات عبور طولانی، مشترک از اعداد ،حروف ونشانه‌ها استفاده کنيد.(روش رمزگذاری صحیح در فضای مجازی)
11- کلمات عبور وپسورد خود را در فواصل زمانی معيين تغيير دهيد.
12- ازوجود سه نرم افزار امنيتی – آنتی‌ويروس ،ابزار ضدجاسوسی و فايروال در سيستم خود اطمينان حاصل کنيد.
13- تهديدات و آسيب‌های اينترنتی را برای فرزندان خود گوشزد کنيد.
14- در زمان خريد اينترنتی حتما" از واقعیی بودن وب‌سايت‌ها اطمينان حاصل بکنيد.
15- در زمان استفاده از اينترنت در محل‌های عمومی حتما قبل از خروج از محل ، نسبت به خروج کامل از سيستم اطمينان حاصل کنيد.
16- در زمان خريد تجهيزات رايانه‌ای حتما از محل‌های فروش معتبر وشناخته شده خريد کنيد.
17- فريب تبليغات وآگهی‌های فريبنده که هيچگونه برند مشهوری از آن پشتيبانی نمی‌کند ، را نخوريد.
18- از قرا دادن آی پی(آدرس خود) در اختيار ديگران خودداری کنيد.
19- از پاسخ گويی به ايميل‌های مشکوک که از سوی افراد ناشناس برايتان ارسال می‌شود خودداری کنيد.
20- ازشرکت کردن در وب‌سايت‌های هرمی تحت عنوان سرمايه گذاری خودداری گردد.
21- سيستم‌های معيوب خود را نزد مهندسين تعميرکار آشنا و مورد اطمينان ببريد و از تحويل سيستم معيوب به هرتعميرکاری خودداری گردد.
22- از اسکن نمودن مدارک و اسناد قانوني خود در سيستم‌های رايانه‌ای شخصی جدا" خودداری کنيد.
23- از واريز وجه به حساب اشخاص و شرکت‌هايی که آگهی فروش با قيمت مناسب زده‌اند قبل از بررسی اصالت و هويت واقعی شرکت يا شخص آگهی دهنده جدا خودداری گردد.(يك فروشگاه اينترنتی قابل اعتماد را چگونه تشخيص دهيم؟)
24- درهر زمان قبل از ورود به اينترنت ازنرم‌افزارهای فايروال و آنتی‌ويروس‌های به روز استفاده کنيد.
25- درهنگام اتصال به اينترنت از طريق گوشی‌های تلفن همراه ، مراقب نامه‌های الکترونيکی مشکوک و وب‌سايت‌های اينترنتی فريبنده باشيد .
منبع:
پايگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

امنيت اطلاعات
پرسش و پاسخ

[=B Lotus]سئوال: [=B Lotus] گوشی تلفن همراه / لپ تاپ / تبلت /.... من ناپدید/ سرقت شده ، آیا پلیس فتا می تواند مرا در پیدا کردن آن کمک کند؟
پلیس فتا بعنوان ضابط مقام محترم قضائی در جرایم روی داده در فضای مجازی بوده واین گونه موارد در حوزه کار این پلیس نمی باشد . شما می توانید پس از اخذ مرجوئه قضائی از همکاران ما در پلیس آگاهی کمک بگیرید.

[=B Lotus]سئوال: [=B Lotus] آیا شرکت ........ برای فعالیت خود از پلیس فتا مجوز دارد؟
[=B Lotus]پاسخ:
پلیس فتا به هیچ شرکت، نهاد، سازمان، فروشگاه اینترنتی و .... جهت فعالیت مجوز نداده و نمی دهدو هر ادعائی توسط آن ها کذب بوده و خواهشمند است در صورت مواجه با این نوع موارد، مراتب را از طریق ارتباطات مردمی وب سایت، به این پلیس گزارش نمائید.

[=B Lotus]سئوال: [=B Lotus] من ای‌ميلی از يك نفر/شركت دريافت كرده‌ام كه ادعا دارد من در لاتاری برنده شده ام / می خواهد بخاطر جنگ در كشورش آن مبالغ را خارج كند / به مستمندان اعطا كند و منو بعنوان وكيلش دراين امر معرفی كند و از من مشخصات شناسنامه‌ای و بانكی می‌خواهد، چكاركنم؟
[=B Lotus]پاسخ:
ای میل هایی که به کاربران اینترنت بخصوص دارندگان ای میل های Yahooو Gmail با پیغام شما برنده شده اید ارسال می گردد يا ادعاهائي ديگر دارند كه در پرسش مطرح شده زياد شده است.

این مورد و برنده شدن در لاتاری های خارجی از مواردی است که ذهن کاربران اینترنت را به خود مشغول کرده و افرادی که تمایل زیاد برای بدست آوردن مال زیاد و آسان دارند به دنبال بررسی صحت اینگونه موارد می باشند.
در هنگام مواجهه با اینگونه موارد مراقب باشند که فریب نخورند و خود را به مخاطره نیاندازند ، برخی از اینگونه ای میلها spam است و بسیاری از آنها برای کلاهبرداری به کاربران ارسال می گردد. در اغلب موراد کاربری که پیغام برنده شدن برایش ارسال شده به سایت مورد اشاره در ایمیل حتی یک بار هم مراجعه نکرده است. قوانین موجود در فضای وب و معاملات الکترونیکی بین المللی بصورت کامل در ایران مورد قبول و اجرا نیست و حتی در مواردی که شرکت ارائه دهنده سرویس لاتاری دارای رتبه بین المللی باشد اعتبار و ضمانت اجرایی برای انجام تعهداتش در ایران وجود ندارد.
همچنين در اين روش يا روش هايی مشابه با استفاده از فنون مهندسی اجتماعی سعی در كلاهبرداری از شما را دارند و در اين كار خود بسيار با حوصله و حرفه ای عمل می نمايند و در ابتدا مقصود اصلی خود را بيان نمی كنند. لذا بهترين كار حذف آن و عدم پاسخگوئی شما به ای ميل های مربوطه میباشد. در صورت مواجه شدن با این گونه موارد به آنها پاسخ نداده و از ارسال اطلاعات شخصی خود در پاسخ به اینگونه موارد خودداری نمایند.

[=B Lotus]سئوال: [=B Lotus] در وب سایت (وبلاگی) از عکس یا اطلاعات شخصی بنده سوء استفاده شده است، باید چکار کنم؟
[=B Lotus]پاسخ:
شما بايد به دادسرای محل سكونت خود رفته و بعد از اخذ مرجوعه قضائی به پليس فتای استان خود مراجعه نمائيد.

[=B Lotus]سئوال: [=B Lotus] در صورت سوء استفاده از حساب اینترنتی، بایستی به چه مراجعی مراجعه نماییم؟
[=B Lotus]پاسخ:
شما بايد به دادسرای محل سكونت خود رفته و بعد از اخذ مرجوعه قضائی به پليس فتای استان خود مراجعه نمائيد.

[=B Lotus]سئوال: [=B Lotus] ای‌میلی برای ارسال مدارکم جهت شرکت در لاتاری دریافت کرده ام، آیا مشخصات خود را برای آنها ارسال نماییم؟
[=B Lotus]پاسخ:
خير، اين وب سايت ها مقصودی بجز كلاهبرداری مالی و دزدی اطلاعات از شما ندارند .

[=B Lotus]سئوال: [=B Lotus] چرا پلیس فتا اقدام به معرفی و ارائه نرم افزارهای کاربردی و آنتی ویروس ها نمی کند؟
[=B Lotus]پاسخ:
بخاطر شأن بی طرفی و مورد اعتماد بودن پليس فتا برای عموم ، برای معرفی آنتی ویروس و نرم افزارهای امنيتی معتبر از طرف اين پليس، مشکل حقوقی وجود دارد و قابل اقدام نمی باشد، صرفا می توان به راهنمایی در مورد شرایط آنتی ویروس های معتبر پرداخت که این موضوع در وب سایت پلیس فتا به کرات مورد اشاره قرار گرفته است.

منبع:
پايگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

[=B Lotus]ت[=B Lotus]بليغ در فضاي مجازي
[=B Lotus]با توجه به استفاده زياد جوانان دختر و پسر از فضاي مجازي اينترنت و وجود شبهات و شايعات بسيار زياد آيا تبليغ براي طلاب در اين فضا واجب كفايي نيست؟
[=B Lotus]آيا بر مسلمانان ديگر كه با مباني اسلامي آگاهي دارند ارشاد و نهي از منكر و جلوگيري از آسيب هاي جوانان واجب كفائي نيست؟
[=B Lotus]با سلام وسپاس
[=B Lotus]بله واجب کفایی است .
[=B Lotus]بله بر سایر مسلمین ارشاد ونهی ازمنکر نیز واجب کفایی است[1] .



[=B Lotus]چنانچه شخص توان پاسخ گویی داشته باشد وامر منحصر به، فردی باشد بر او واجب عینی ودر غیر این صورت واجب کفایی است.
[=B Lotus]تمام افراد مکلف به احکام می باشند وهر کس که توان ارشاد ونهی از منکر را داشته باشد ،انجام آن واجب کفایی است .[2]

[=B Lotus][=Calibri].[=Calibri][1] [=B Lotus]استفتا از دفتر آیت الله مکارم[=B Lotus].


[=B Lotus][=Calibri].[=Calibri][2] [=B Lotus]دفتر امام خمینی (ره)ومقام معظم رهبری
[=B Lotus]برگرفته از احکام طلبگی سایت اسک دین

با سلام ...

طاعات و عبادات همگی مقبول درگاه حق

دوستان عزیز یکی از دوستان عزیزم در دنیای مجازی ( چت نیمباز ) یک سوالی داشت از من پرسید و من هم از شما میپرسم

پرسیدن که در چت رومها ، برای خنده سایر کاربران رو سرکار میذارن و شلوغ میکنن ...

آیا گناه شرعی مرتکب میشن؟

ارادتمندم - مرتضی خمیری

just.for.you;258471 نوشت:
پرسیدن که در چت رومها ، برای خنده سایر کاربران رو سرکار میذارن و شلوغ میکنن ... آیا گناه شرعی مرتکب میشن؟

با سلام و احترام

تمسخر و استهزاء یا اهانت به مسلمان جایز نیست حتی اگر به خاطر شادکردن دیگران باشد.

موفق و موید باشید.

«؛ بسم الله الرحمن الرحيم »

اينترنت: گسترش امكانات و مسؤوليتها

تالار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) _ تاريخ: 1376/09/23
ايام به وجود مقدس آقا امام زمان ارواحناله الفدا تعلق دارد. فرا رسيدن اين ميلاد مسعود را به همه علاقه مندان آن حضرت خصوصاً شما عزيزانى كه رابطه بيشترى با حضرت داريد، تبريك و تهنيت عرض مى كنم. اميدواريم خداوند بزرگ به بركت اين وجود مقدس و ايامى كه به ايشان تعلق دارد، همه ما را مشمول عنايت هاى خاص خودش قرار دهد و توفيق خدمت گزارى شايسته به پيشگاه مقدس آن حضرت را به همه ما عنايت فرمايد. تقارن اين جلسه را با اين ايام به فال نيك مى گيريم و آن را نشانه توجه حضرت به اين گونه فعاليت ها به حساب مى آوريم و اميدواريم ما را در انجام اين خدمات يارى بفرمايد.
عالمى را كه خداى تعالى آفريده و ما به عنوان پديده اى از يك نظر كوچك و از يك نظر بسيار بزرگ در آن خلق شده ايم، سرسرى نيست. در اين عالم، آن قدر رمز و رازها وجود دارد و آيات الهى در هر گوشه و كنارش نهفته است كه با مقياس هاى ما به هيچ وجه قابل شمارش نيست. وجود اين رمز و رازها آن گاه نتيجه حكيمانه خود را خواهد بخشيد كه موجود ذى شعورى آنها را درك كند و عظمت آنها را بشناسد و از آن، در راه تكامل خود بهره بگيرد. اگر اين آيات و رمز و رازهاى عالم، هم چنان ناشناخته بماند، رازى سر به مهر است كه حكمت آفرينش آنها آشكار نمى شود. خداوند، انسان را در اين جهان آفريده تا به اين راز و رمزها آشنا شود و از يك طرف براى تكامل خود از اينها استفاده كند و از طرف ديگر آيات الهى را از آن جهت كه آيات «خدا»؛ هستند، بشناسد؛ ببيند و درك كند و مسأله مهم تر نيز همين است؛ گرچه هدف اوّل هم بى ارتباط با اين هدف نيست؛ چون همه كمال هاى انسان نيز به معرفت الله بازمى گردد.
در هر مقطعى از تاريخ و در طول قرن ها تمدن بشرى، پاره اى از اين آيات و علوم آشكار شده و افراد به صورت هاى مختلف از آن استفاده كرده اند. آن طور كه آثار باستان شناسى نشان مى دهد، در دوران هايى از تاريخ، علومى در ميان انسان ها وجود داشته كه منقرض شده و دنباله آنها ديگر وجود ندارد؛ نمونه اش مثلاً در اهرام مصر است كه روز به روز آثار علمى به كار گرفته شده در آنها، از طريق كاوش ها به دست مى آيد و نشان مى دهد كه سازندگان اين اهرام از علوم خاصى بهره مند بوده اند كه دنباله اش در كتاب ها نوشته نشده و به دست ما نرسيده است؛ پس آن دوران علمى منقرض شده و دوران ديگرى شروع شده است؛ به هر حال، خداى بزرگ هميشه آيات خود را به صورت هاى مختلفى براى انسان ها به اندازه استعداد و همتشان آشكار مى كند و آنها هم از آن استفاده هايى مى كنند.
در اين باره سؤال ها و مسايل قابل بحث بسيارى وجود دارد؛ مثلاً هم امروز و هم در دوران هاى گذشته مى بينيم بسيارى از اين علوم و اين رمز و رازها به دست كسانى كشف شده كه چندان رفتار يا عقايد درستى نداشته و ندارند و به اصطلاح خودمان كافرند. اگر هدفِ آگاهى از اين رمز و رازها خداشناسى است، چرا مؤمنان در اين راه ها پيشگام نبوده و بيشتر، از ديگران بهره گرفته اند و خودشان كمتر در اختراعات و كشفيات پيشگام بوده اند؟ اين پرسشى است كه جاى طرح و بحث دارد و البته پاسخى هم در ذهن بنده براى آن وجود دارد؛ ولى فعلاً نمى خواهم وقت شما را بگيرم. به هر حال، به هر دليلى بوده، اكنون كه بسيارى از علوم در اختيار ما قرار گرفته و ديگران زحمت كشف و به ثمر رساندنش را متحمل شده اند و امروز امكان بهره بردارى از آن ها براى ما فراهم شده، بايد قدر بدانيم و خدا را شكر كنيم كه گرچه ما زحمتش را بر دوش نكشيده ايم، ولى مى توانيم از آن ها بهره ببريم.
معمولاً در برخورد با اين پديده هاى نو كه امكانات جديدى را به خصوص در زمينه ارتباطات و اطلاع رسانى در اختيار مى گذارد، دو نوع برخورد افراطى و تفريطى وجود دارد:
كسانى چنان دل باخته و خودباخته مى شوند كه گويى اين اوج كمال انسانى است
و كسانى كه از اين وسايل و فن آورى ها بهره مندند، كامل ترين انسان هايند و بايد در حد پرستش به آنها احترام گذاشت و به هر بها، خضوع و خشوعى كه شده، بايد از آنها استفاده و در مقابلشان كرنش كرد. دسته ديگرى هم در جهت تفريط، به بهانه هاى مختلف، از جمله اين كه از اين وسايل استفاده هاى غلط و سوء استفاده مى شود، آنها را تحريم مى كنند و مى گويند چون كفار اينها را اختراع كرده اند يا چون از اينها استفاده هاى نامطلوبى در جهان مى شود، پس ما بايد از آنها بپرهيزيم؛ اما هر دوى اين سخن ها نادرست است. نعمت خدا كه به دست ما مى رسد، چه آن را كفار به دست ما بدهند و چه مؤمنان، وسيله اى براى آزمايش من و شما است. بايد نعمت را قدردانى و از آن در راه درست استفاده كرد؛ وسيله اش هر كه باشد و هر چه باشد. از آن طرف هم اگر فكر كنيم كه اين اوج كمال انسانى است و كسانى كه چنين وسايلى را در اختيار دارند، كامل ترين انسان ها در انسانيت هستند نيز اشتباه است. نعمت هاى دنيا هر چه باشد؛ از اموال و فرزند و نعمت هاى مادّى گرفته تا هوش و استعداد و نعمت هاى غير مادّى، همه وسيله آزمايش است؛ همه شمشير دو دم است؛ هم مى شود از آن استفاده درست كرد هم استفاده نادرست؛ حتى مقدس ترين علوم هم از جهتى كه مفاهيمى در ذهن، و قابل نقل و انتقال و تعليم و تعلم است نيز كمال نهايى انسان نيست؛ كيفيت بهره بردارى از آنها ملاك است؛ چه رسد به ابزار بى جان و اختراعاتى كه خود بشر انجام داده و وسايلى كه براى زندگى مادّى اش فراهم كرده است. اينها نه نجس، پليد، دورانداختنى و طرد كردنى است و نه بسيار مقدس، مطلوب و پرستيدنى؛ بلكه وسايلى براى آزمايش است، منتها هر قدر اين وسايل بيشتر باشد، هم امكان ترقى، صعود و عروج بيشتر است و هم امكان تنزل و سقوط. وقتى كه وسايل كمتر باشد، هم عروج و صعود محدودتر است و هم سقوط و نزول؛ اگر انسان ترقى كند، در درجه محدودى ترقى مى كند و اگر تنزل كند، تنزلش نيز محدود است؛ اما وقتى وسايلش زياد شد، اگر ترقى كند، خيلى ترقى كرده و اگر تنزل كند، تنزلش خيلى زياد خواهد بود.
پس نكته اوّل مورد توجه، برخورد ما با وسايلى است كه جديداً كشف شده؛ به خصوص وسايل ارتباطى كه امروز باب عظيمى از دنياى جديدى را به روى بشر گشوده و نزديك است زندگى بشر را به كلّى متحوّل كند. بايد به اين وسايل با چشم وسيله آزمايش نگاه كرد: وَنَبْلوكُمْ بِالشَّرِّ وَالخَيْرِ فِتْنَةً1. نبايد آن چنان تقديس كرد و خود را در مقابل آنها باخت كه تصور كنيم اگر ما نداشته باشيم پس ديگر هيچيم و نبايد آن چنان تحريم كرد كه چون سوءاستفاده هايى از اين وسايل مى شود، پس ما به كلى آنها را كنار بگذاريم و استفاده مطلوب و درست هم از آنها نكنيم. آنچه بايد در مقابل همه اين وسايل بدان توجه كنيم، اين است كه اولاً نسبت به خودمان چگونه مى توانيم از اين وسايل بهتر استفاده كنيم و ثانياً نسبت به جامعه چه راهى را مى توانيم انتخاب كنيم كه استفاده مطلوب از آن بيشتر شود و جلو مفاسدش تا حد امكان گرفته شود؛ يعنى ببينيم خودمان شخصاً براى مقاصد مشروع خودمان چه استفاده هاى بهترى مى توانيم بكنيم و هم چنين با توجه به مسؤوليتى كه در قبال جامعه داريم، چه كار كنيم كه عموم مردم هر چه بيشتر از اين وسايل به شكل صحيح استفاده كنند و جلو مفاسد آن هر قدر ممكن است، گرفته شود. اين مسؤوليتى است كه ما به عهده داريم؛ وگرنه برخورد منفى و طرد آنها و اين كه بگوييم بايد به كلى از اينها جلوگيرى كرد و نبايد چنين چيزهايى وجود داشته باشد، كار درست و معقولى نيست. چه بخواهيم و چه نخواهيم، اين وسايل وجود خواهد داشت و گسترش هم پيدا خواهد كرد. از آن طرف، اين برخورد هم درست نيست كه بى تفاوت از كنارش بگذريم و بگوييم: بالاخره اين واقعيتى است كه وجود دارد و مردم هم به صورت هاى مختلفى (غلط يا درست، مناسب يا نامناسب) از آن استفاده خواهند كرد. پس ما چه كاره ايم؟ مگر ما مسؤوليتى نداريم؟ مسؤوليت ما در جامعه اين است كه سعى كنيم راه استفاده مشروع از همه وسايل جديد بيشتر باز شود و تا حدى كه ممكن است، كارى كنيم از مفاسد آن كاسته شود.
يكى از اين مسايل كه امروز براى ما مطرح است، همين وسايل اطلاع رسانى جديدى است كه يك شاخه اش اينترنت است و متأسفانه بسيارى از ما هنوز اطلاعات ساده اى نيز درباره اين تكنولوژى نداريم؛ چه رسد به اين كه بهره درست ببريم و در راه مقاصد اسلامى از آن استفاده كنيم. اين بهترين وسيله اى است كه مى توانيم اسلام را با كمترين هزينه به وسيله آن به دنيا معرفى كنيم؛ دنيايى كه تشنگان شناخت حقيقت در آن كم نيستند. ما ـ با توجه به كمبود امكانات و نيرويى كه داريم ـ اگر نمى توانيم حضوراً نيازهاى دنيا را براى شناختن اسلام، تشيع و حقايق برطرف كنيم، با استفاده از اين وسيله مى توانيم بسيارى از كمبودهايمان را جبران كنيم. اگر بتوانيم برنامه درستى ارائه دهيم، با نيروى انسانى كم مى توانيم بهره هاى بسيار زيادى ببريم؛ امّا آيا براى همين كارهاى كوچك هم كه نيروى كم مى برد، آمادگى داريم؟ شايد سال ها كسانى يا در انديشه بودند يا مى گفتند و مى نوشتند كه اگر فرستنده اى مثل راديو و تلويزيون در اختيار ما بود، چنين و چنان مى كرديم. اكنون بعد از انقلاب اين امكان فراهم آمده و به ما پيشنهاد مى كنند كه بياييد و كارهاى تلويزيون و راديو را اداره كنيد؛ امّا آيا ما توان اداره اش را داريم و خودمان را براى اجراى برنامه اى براى يك جمع آماده كرده ايم؟ اگر امكانات كامل اينترنت در اختيار شما قرار گرفت كه بتوانيد هر پيامى بخواهيد به دنيا بدهيد، چقدر آمادگى داريد كه پيام هاى اسلامى را به صورت سريع و قابل فهم و پذيرش به دنيا ارائه نماييد؟
ما بايد در عين حال كه سعى مى كنيم از همه وسايل هر چه زودتر استفاده كنيم، در تكميل آن نيز پيشگام شويم. مسلمان ها فقط ما نيستيم و ايران هم فقط به ما و حوزه علميه و مدرسه ما ختم نمى شود؛ كسان ديگرى هم هستند كه تلاش مى كنند و زحمت مى كشند و استعدادهاى خوبى دارند كه كارهاى بزرگى مى توانند انجام دهند و بحمدالله پيشرفت هاى چشم گيرى هم داشته اند. ما بايد با استفاده از اين امكانات، وظيفه اى را كه داريم، انجام دهيم و رسالت خودمان را به جهان ابلاغ كنيم و تكليف شرعيمان را كه معرفى اسلام است، به اين وسيله انجام دهيم.
اميدواريم به بركت عنايت خاص حضرت ولى عصر عليه السلام و به بركت خون هاى پاكى كه در راه برقرارى نظام اسلامى ريخته شده و تلاش هايى كه انجام گرفته، ملت ما و از جمله گروه كوچك ما اين توفيق را پيدا كند كه به وظايف خودمان بيشتر آشنا شويم و از نعمت هايى كه خداوند بزرگ در اختيار ما قرار داده، هم براى تكامل شخصيمان و هم براى رشد جامعه مان و هم براى انجام آن رسالت جهانيمان كه هدايت همه انسان ها به سوى كمال نهايى است، بهره بگيريم.
والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته
1؛ . انبيا، 35.

http://mesbahyazdi.ir/node/318

فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی در خصوص اختلاط اینترنتی


مرجع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت‌الله العظمی سیستانی در پاسخ سوال جمعی از مومنین در خصوص نحوه ورود به شبکه‌های اجتماعی، مانند اینترنت و... ضمن بیان حدود شرعی ورود به این شبکه‌ها، توصیه‌های مهمی را به کاربران مسلمان مرقوم داشته‌اند.
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷

متن سوال جمعی از مومنین و پاسخ و توصیه‌های این مرجع تقلید در ذیل آمده است.

*سئوال
با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مسائل جدیدی برای خانواده ها پیش آمده که لازم است آنها را مطرح کنیم.

۱- آیا جایز است زن ودختر با هر شخصی که می خواهد نامه نگاری کند، آنهم بدون اطلاع شوهر و پدر و همچنین ﭘسران با دختران نا محرم؟

۲- هنگامی که مرد از همسرش ویا از دخترش ویا پسرش ویا از خواهرش می پرسد که چه فعالیتی را بر روی اینترنت و با چه کسانی انجام می دهید ، ﮔاهی جواب می دهند که: ( ارتباط با شما ندارد، و نباید در امور شخصی ما دخالت کنی ) ، آیا این درست است؟

۳- آیا شوهر ویا پدر چنین حقی دارد که اگر همسر یا فرزندان ، ارتباط با دیگران را ادامه دهند مخصوصا اگر این صحبتها با دیگران در خفا بوده و باعث شک و شبهه به ارتباطهای حرام باشد ، ایشان را بازخواست کند . و به تعبیر دیگر وظیفه شوهر نسبت به همسر و پدر نسبت به فرزندان در این گونه موارد چیست؟

*پاسخ و توصیه‌های معظم‌له

ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیامهای نوشتاری ویا ﮔفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است. و شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر، بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است، مانند این که رفتار زن به طوری شبهه انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر، منافات داشته باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر ویا مادر از جهت شفقت ودلسوزی برای فرزند باشد.

و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر ویا مادر از محتوای ﭘیامهای ارسالی ودریافتی باشد در صورتی که محذوری در پی نداشته باشد متعین است. به طور کلی باید توجه داشت شوهر و پدر در مقابل همسر و فرزند مسئولیت شرعی دارند، خداوند می فرماید (یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم واهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون) ((ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود وخانواده خود را از آتشی که سوخت آن مردم وسنگها هستند حفظ کنید ، فرشتگانی درشت‌گفتار و سخت‌گیر بر آن آتش موکلند، هر چه خدا بگوید نافرمانی نمی کنند وهمان می کنند که به آن مأمور شده اند)) .

بنابر این زن و فرزند باید شوهر و پدر را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند.

حامی;503112 نوشت:
۱- آیا جایز است زن ودختر با هر شخصی که می خواهد نامه نگاری کند، آنهم بدون اطلاع شوهر و پدر و همچنین ﭘسران با دختران نا محرم؟

بهتر نیست این سوال اینطور پرسیده میشد رابطه مجازی متاهلین یا دختران و پسران در فضای مجازی با نامحرم
البته در سوال پسر نیز آمده است ولی در جواب می بینیم که تمرکز فقط روی زنان و دختران است
در بیشتر این چنین سوالاتی همیشه نگرانی بابت زنان و دختران حس می شود و این حساسیت به وجود میاد که فقط زن و دختر باید کنترل شوند و مردان متاهل و پسران در هر مسئله ای آزادند در حالی که اهمیت موضوع در مورد پسران و مردان متاهل نیز به همان اندازه می باشد :Gol::Gol:

ببخشید نظر آیت الله بهجت در کل استفاده از اینترنت رو حلال دونستن یا حرام

[="Tahoma"][="DarkGreen"]سلام
اگر استفاده حلال شود بلا اشكال است
[/]

موضوع قفل شده است